Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
eymey schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 10:49:
[...]
eymey in "[KPN] Glasvezel"
Zie ook mijn reactie net na die van jou.
De grootste problemen worden, vermoed ik, veroorzaakt doordat je ook WIFI accespoints op de flexpoort hebt zitten en dat die last hebben van het multicast verkeer.
Zoiets vermoede ik al.eymey schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 10:47:
[...]
LAN en TV moet prima tegelijk kunnen op 1 Flexpoort.
De angel zit hem denk ik in het feit dat hij ook WIFI access points op dezelfde Flexpoort heeft hangen.
Op het moment dat je een poort op de Experiabox gebruikt als Flexpoort, dan gaat, bij gebruik van domme switches, al het multicast verkeer voor de TV ook naar alle poorten van de switch. EN dus ook naar je WIFI accesspoint. Als die het verkeer niet filtert dan probeert hij dus het mullticastverkeer ook de WIFI op te spugen.
Op een gigabit LAN merk je het niet zo als er 10-20 mbit een multicast verkeer gespuugd wordt. Op WIFI uiteraard wel.
Oplossing kan zijn om met een smart switch te gaan werken die goede IGMP snooping heeft (multicast pakketjes gaan dan alleen naar de poort waar de TV box op zit). Of zoals Barre73 ook al oppert, twee smart switches kopen en aan beide kanten (zowel meterkast als huiskamer) de poorten netjes in VLAN groepen scheiden en beide VLAN's tagged over dezelfde UTP sturen. In de meterkast krijg je dan dus ook twee netwerkkabels van de Experia naar de switch. Eentje voor het TV VLAN en eentje voor het LAN VLAN.
Dus, de switch bij de tv, Zyxel GS-108B v2 die eruit halen. Vervangen voor 1 die VLAN kan verdelen en IGMP. Wat beide is weet ik niet zo 123 maar ok. Iemand tips welke switch aan te raden is? Ervaring iemand met een goede switch?
Is dat genoeg of moet er ook 1 in de meterkast?
Want de 1 kabel die nu loopt van meterkast naar tvmeubel blijft zo. Er is geen ruimte om een 2 kabel te trekken.
Is inderdaad niet de bedoeling, maar ik trok 2 kabels door 1 buisje heen - en er zitten een aantal haakse bochten in die genomen moeten worden. Dat ging nu goed - zonder veel kracht te hoeven zetten - vandaar die keuze.Barre73 schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 10:32:
[...]
Flexibele UTP op wandcontactdozen afmonteren? Ook niet fijn... daar is juist de stugge variant voor bedoeld. Voor de rest inderdaad precies zoals ik het bedoelde.
Totale onzin, met een flexpoort kun je weldegelijk tegelijk internet en TV signaal krijgen.Barre73 schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 10:37:
[...]
Je hebt het zelf al geraden. De poort van de Experiabox waar je CAT 6 kabel op aangesloten is, is een flexpoort. Dus je kan er zowel internet, als TV signaal van krijgen. Maar niet tegelijk....
De flexpoort heeft juist als voordeel dat het niet meer nodig is om meerdere UTP kabels te trekken.
Met dank aan de flexpoorten hebben wij de powerline adapters de deur uit kunnen doen en gebruiken zowel in de woonkamer (1853 decoder en een HTPC) als op eerste verdieping (1853 decoder en twee PC's) één UTP verbinding waar een simpele unmanaged switch achter hangt.
Nou nou... totale onzinninjazx9r98 schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 10:54:
[...]
Totale onzin, met een flexpoort kun je weldegelijk tegelijk internet en TV signaal krijgen.
De flexpoort heeft juist als voordeel dat het niet meer nodig is om meerdere UTP kabels te trekken.
Met dank aan de flexpoorten hebben wij de powerline adapters de deur uit kunnen doen en gebruiken zowel in de woonkamer (1853 decoder en een HTPC) als op eerste verdieping (1853 decoder en twee PC's) één UTP verbinding waar een simpele unmanaged switch achter hangt.
De flexpoort heeft gewoon z'n beperkingen en onvolkomenheden waar je in sommige situaties dus tegenaan kan lopen (zoals dus wanneer je ook WIFI access points erop aansluit en die WIFI accesspoints geen filter hebben om multicast verkeer tegen te houden.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Je kan beginnen met een switch die IGMP snooping doet (Ik heb zelf Linksys SLM2008 maar div. TP-link en Netgear modellen hebben het volgens mij ook). Zoek ff in de pricewatch op managed switches en kijk bij de fabrikant eventueel even of ze IGMP snooping doen en ook VLAN's.Frid0 schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 10:53:
[...]
[...]
Zoiets vermoede ik al.
Dus, de switch bij de tv, Zyxel GS-108B v2 die eruit halen. Vervangen voor 1 die VLAN kan verdelen en IGMP. Wat beide is weet ik niet zo 123 maar ok. Iemand tips welke switch aan te raden is? Ervaring iemand met een goede switch?
Is dat genoeg of moet er ook 1 in de meterkast?
Want de 1 kabel die nu loopt van meterkast naar tvmeubel blijft zo. Er is geen ruimte om een 2 kabel te trekken.
Als een IGMP snooping switch goed werkt heb je er maar eentje nodig (die doe je dan dus in de plaats van je huidige switch). IGMP snooping zorgt ervoor dat je switch 'weet' op welke poorten een set top box om een IGMP Join heeft gevraagd. Het multicast verkeer van de TV wordt dan alleen nog aan die poort doorgegeven.
IGMP snooping implementaties hebben echter nogal eens onvolkomenheden. Als dit geen goede optie blijkt te zijn (vandaar het advies om ook meteen op VLAN ondersteuning te zoeken) kan je er nog een switch bij halen voor in de meterkast en dan ga je dus met VLAN's werken.
Overigens is VLAN's instellen (en ook IGMP snooping) niet een standaard trucje dat bij iedere switch hetzelfde werkt. Dus het is wel handig om je wat vertrouwd te maken met de concepten.....
O ok, als dat alles zou zijn. Mijn huidige switch vervangen voor een goede dan zal dat top zijn. Is alleen even kabeltjes eruit, oude switch weg, nieuwe switch plaatsen en alle kabels er weer in.eymey schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 11:51:
[...]
Je kan beginnen met een switch die IGMP snooping doet (Ik heb zelf Linksys SLM2008 maar div. TP-link en Netgear modellen hebben het volgens mij ook). Zoek ff in de pricewatch op managed switches en kijk bij de fabrikant eventueel even of ze IGMP snooping doen en ook VLAN's.
Als een IGMP snooping switch goed werkt heb je er maar eentje nodig (die doe je dan dus in de plaats van je huidige switch). IGMP snooping zorgt ervoor dat je switch 'weet' op welke poorten een set top box om een IGMP Join heeft gevraagd. Het multicast verkeer van de TV wordt dan alleen nog aan die poort doorgegeven.
IGMP snooping implementaties hebben echter nogal eens onvolkomenheden. Als dit geen goede optie blijkt te zijn (vandaar het advies om ook meteen op VLAN ondersteuning te zoeken) kan je er nog een switch bij halen voor in de meterkast en dan ga je dus met VLAN's werken.
Overigens is VLAN's instellen (en ook IGMP snooping) niet een standaard trucje dat bij iedere switch hetzelfde werkt. Dus het is wel handig om je wat vertrouwd te maken met de concepten.....
Is dit misschien iets:
pricewatch: TP-Link TL-SG108
Is dat een beperking van de flexpoort of een beperking van de daarop aangesloten apparatuur?eymey schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 11:46:
[...]
Nou nou... totale onzinHet was inderdaad niet een geheel correct antwoord van Barre73 maar in dit geval zat er dus wel degelijk een kern van waarheid in. Dus om nou van "totale onzin" te spreken.....
De flexpoort heeft gewoon z'n beperkingen en onvolkomenheden waar je in sommige situaties dus tegenaan kan lopen (zoals dus wanneer je ook WIFI access points erop aansluit en die WIFI accesspoints geen filter hebben om multicast verkeer tegen te houden.
Wat mij betreft het laatste en dan blijft het totale onzin om zonder enig voorbehoud te beweren dat TV en internet niet gelijktijdig kunnen op een flexpoort en dat er een tweede kabel getrokken moet worden.
Edit:
Nu ben ik geen netwerk expert maar de bewering dat TV en internet niet gelijktijdig over een flexpoort kunnen staat toch helemaal los van het multicast verhaal?
De oplossing van Barre73 is een tweede UTP kabel die dus in een andere flexpoort gaat maar daar heb je toch weer hetzelfde multicast verkeer probleem?
[ Voor 15% gewijzigd door ninjazx9r98 op 25-08-2014 12:06 ]
En in het geval van de vraagsteller, die als gewone consument zonder specifieke netwerkkennis typisch een doelgroep is voor gebruik van de flexpoort en er ook gewone consumentenproducten achter hangt, treedt zo'n probleemsituatie dus al erg snel op.
In dit geval is een tweede netwerkkabel trekken (of de virtuele variant hiervan) dus inderdaad de enige oplossing.
Uhh, liever geen 2 kabel. Dat gaat niet meer lukken, helaas.eymey schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 12:05:
Het zal een beperking van de daarop aangesloten apparatuur zijn, maar het eindresultaat blijft hetzelfde: De Flexpoort levert in bepaalde situaties problemen op.
En in het geval van de vraagsteller, die als gewone consument zonder specifieke netwerkkennis typisch een doelgroep is voor gebruik van de flexpoort en er ook gewone consumentenproducten achter hangt, treedt zo'n probleemsituatie dus al erg snel op.
In dit geval is een tweede netwerkkabel trekken (of de virtuele variant hiervan) dus inderdaad de enige oplossing.
Moet het doen dus met 1 of eventueel 2 switch.
Maar is de: pricewatch: TP-Link TL-SG108 misschien iets?
Is zo snel 1 die ik vind en nog best mee valt kwa prijs
Wellicht is het toch goedkoper om de bestaande utp kabel eruit te trekken terwijl je tegelijkertijd er 2 nieuwe intrekt (aan elkaar knopen dus). Als je dat ziet zitten natuurlijk. Ik ken de situatie niet. 2 nieuwe kabels lijkt me goedkoper dan 2 nieuwe switches.Frid0 schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 10:47:
[...]
O, cool! Toch "grappig" om te horen dat ik het zelf al beetje wist.
Helaas is een 2e CAT 6 kabel trekken geen optie. De eerste zit er nu al doorheen en volgens mij is het dan erg lastig om er nog 1 doorheen te trekken.
Dat laatste gaat hem dan worden vermoed ik. Had al een vermoeden dat mijn simpele switch die ik nu heb aangesloten de reden is. Die kan dat niet spliten, tv signaal en internet tegelijk. VLAN's weet ik niet, denk dat de switch die ik heb dat niet kan.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Met een tweede UTP kabel die je rechtstreeks vanaf de EB op de decoder aansluit heb je geen probleem meer. Want je gebruikt de switch dan alleen nog maar voor internetverkeer, Bedraad of draadloos, dat maakt dan niet meer uit.ninjazx9r98 schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 11:56:
[...]
Is dat een beperking van de flexpoort of een beperking van de daarop aangesloten apparatuur?
Wat mij betreft het laatste en dan blijft het totale onzin om zonder enig voorbehoud te beweren dat TV en internet niet gelijktijdig kunnen op een flexpoort en dat er een tweede kabel getrokken moet worden.
Edit:
Nu ben ik geen netwerk expert maar de bewering dat TV en internet niet gelijktijdig over een flexpoort kunnen staat toch helemaal los van het multicast verhaal?
De oplossing van Barre73 is een tweede UTP kabel die dus in een andere flexpoort gaat maar daar heb je toch weer hetzelfde multicast verkeer probleem?
Volgens mij staat bij deze "unmanaged"Frid0 schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 12:22:
[...]
Uhh, liever geen 2 kabel. Dat gaat niet meer lukken, helaas.
Moet het doen dus met 1 of eventueel 2 switch.
Maar is de: pricewatch: TP-Link TL-SG108 misschien iets?
Is zo snel 1 die ik vind en nog best mee valt kwa prijs
Nee, kon het maar zo goedkoop.
Je komt dan toch al snel uit op pricewatch: TP-Link TL-SG2008
Oftewel, een forse aanschaf (en dan moet je dus nog weten hoe je e.e.a. instelt maar dat valt met wat inlezen wel te regelen).
Dus een extra netwerkkabel is echt wel de meest voordelige optie. Of probeer desnoods eens of je van iemand een powerline setje (minimaal AV500) kan lenen. Wie weet is je powerline netwerk goed genoeg om daar de IPTV overheen te gooien. Of je moet je WIFI spul gaan verplaatsen naar de Meterkast zodat dat op een aparte poort van de Experia kan.
Als je de set top boxen op een aparte flexpoort aansluit en daar sluit je niets van je LAN op aan, dan blijft het multicast verkeer beperkt tot die poort. De Experiabox weet namelijk sowieso prima te bepalen op welke poorten wel set top boxen hangen en op welke niet. Hij zal alleen maar MAC adressen van set top boxen zien en dus ook alleen maar IPTV bridgen met die poort.ninjazx9r98 schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 11:56:
[...]
[ Voor 7% gewijzigd door eymey op 25-08-2014 13:27 ]
Oeps, sorry, daar in alle snelheid overheen gelezen.eymey schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 13:24:
[...]
Volgens mij staat bij deze "unmanaged". Lijkt me sterk dat je op de website hebt gezien dat ie IGMP snooping e.d. kan
Nee, kon het maar zo goedkoop.
Je komt dan toch al snel uit op pricewatch: TP-Link TL-SG2008
Oftewel, een forse aanschaf (en dan moet je dus nog weten hoe je e.e.a. instelt maar dat valt met wat inlezen wel te regelen).
Dus een extra netwerkkabel is echt wel de meest voordelige optie. Of probeer desnoods eens of je van iemand een powerline setje (minimaal AV500) kan lenen. Wie weet is je powerline netwerk goed genoeg om daar de IPTV overheen te gooien. Of je moet je WIFI spul gaan verplaatsen naar de Meterkast zodat dat op een aparte poort van de Experia kan.
Aha, dat is nog te doen. Die kan alles wat ik nodig heb en tv beeld blijft daardoor ook goed, gaat niet "stotteren"?
Deze werd mij ook nog aangeraden: pricewatch: TP-Link JetStream TL-SG3210
Is wel een stuk duurder dan die jij zei maar deze is goed zegt die kennis.
Tja, dat zie ik. Maar ik zie dat zelf niet echt gebeuren. De vorige eigenaar heeft wel flex leidingen getrokken maar hoe dat precies zit. De 2 KPN monteurs die hier waren om Glasvezel bij mij te installeren zijn ook de hele middag bezig geweest om te kijken welke leiding nou welke is. Vb. Vorige eigenaar had een leiding met een stickertje erop, badkamer. Achteraf bleek dat de leiding te zijn naar de woonkamer......
heb hem ook besteld komt morgen binnen.
voordeel is dat je mooi de instellingen ( http://netwerkje.com/switch-configuratie) van http://netwerkje.com/eigen-router kan gebruiken.
Frid0 schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 13:46:
[...]
Oeps, sorry, daar in alle snelheid overheen gelezen.
Aha, dat is nog te doen. Die kan alles wat ik nodig heb en tv beeld blijft daardoor ook goed, gaat niet "stotteren"?
Deze werd mij ook nog aangeraden: pricewatch: TP-Link JetStream TL-SG3210
Is wel een stuk duurder dan die jij zei maar deze is goed zegt die kennis.
Tja, dat zie ik. Maar ik zie dat zelf niet echt gebeuren. De vorige eigenaar heeft wel flex leidingen getrokken maar hoe dat precies zit. De 2 KPN monteurs die hier waren om Glasvezel bij mij te installeren zijn ook de hele middag bezig geweest om te kijken welke leiding nou welke is. Vb. Vorige eigenaar had een leiding met een stickertje erop, badkamer. Achteraf bleek dat de leiding te zijn naar de woonkamer......
He, dat is een handige site, thanks!!Sennamph1938 schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 14:17:
TP-Link JetStream TL-SG3210 is zeker een goed apparaat.
voordeel is dat je mooi de instellingen ( http://netwerkje.com/switch-configuratie) van http://netwerkje.com/eigen-router kan gebruiken.
[...]
Mag ik vragen bij wie je hem besteld heb?
En alleen de switch of ook een router zoals ik lees op de site van netwerkje.com
Je moet dus ook niet klakkeloos configuraties overnemen maar wel een beetje herstructureren naar hoe het bij jou thuis in elkaar zit
Weet ik :-)eymey schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 15:01:
In jouw configuratie zal een aparte router niet nodig zijn (je gebruikt gewoon de Experia als router).
Je moet dus ook niet klakkeloos configuraties overnemen maar wel een beetje herstructureren naar hoe het bij jou thuis in elkaar zit
Maar vroeg het mij gewoon af wat hij gekozen had.
Ik ben inderdaad alleen op zoek naar een switch.
ik ga wel instellingen gebruiken zoals op netwerkje.com..
ik gebruik liever mijn Fritzbox 7490...
alles kan telefonie van KPN nog niet via de Fritzbox...
Frid0 schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 14:35:
[...]
He, dat is een handige site, thanks!!
Mag ik vragen bij wie je hem besteld heb?
En alleen de switch of ook een router zoals ik lees op de site van netwerkje.com
Fritzbox?? Wat is dat dan? Vervanger van de Experia box of zoSennamph1938 schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 15:13:
ik heb hem via mijn werk besteld..
ik ga wel instellingen gebruiken zoals op netwerkje.com..
ik gebruik liever mijn Fritzbox 7490...
alles kan telefonie van KPN nog niet via de Fritzbox...
[...]
Aha, prijs technische wel intressant natuurlijk.
Helaas heb ik die mogelijkheid niet. Moet het via internet kopen....
Maar waarom juist die? Er zijn goedkopere en net zo goed switch
Fritzbox 7490 (http://benl.avm.de/producten/fritzbox/fritzbox-7490/) is een Wifi router met DECT basisstation.Frid0 schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 15:21:
[...]
Fritzbox?? Wat is dat dan? Vervanger van de Experia box of zo
Aha, prijs technische wel intressant natuurlijk.
Helaas heb ik die mogelijkheid niet. Moet het via internet kopen....
Maar waarom juist die? Er zijn goedkopere en net zo goed switch
ik heb geen basis station meer in huis alleen een handset (dect) (http://benl.avm.de/producten/fritzfon/fritzfon-m2/) en met een Fritzfon app (IOS en Android) kan ik ook gebeld worden en bellen met mijn mobiel in huis.
ik gebruik de managed switch TP-Link om de Vlans te splitten internet en IPTV naar de fritzbox en vlan 7 telefonie naar experiabox.
dus internet en IPTV lopen dan via mijn fritzbox ( dus Zonder tussenkomst van de experiabox)
omdat telefonie nog via KPN experiabox moet laat ik die vlan 7 naar de experiabox lopen, van de experiabox loopt dan een telefoonkabel naar mijn Fritzbox. die Fritzbox ziet deze dan als analoge telefoon en verwerkt hem naar mijn dect telefoon en mobiele telefoons ... dus uiteindelijk loopt alles dan toch met een omweg via mijn Fritzbox.. en heb alle functies die ik wil..
hoop dat ik het beetje duidelijk beschreven heb..
Gewoon 2 CAT5 of 5E kabels gebruiken. Passen prima door een 5/8 buis. Desnoods een beetje dreft erop voor het gemakkelijke glijden. Nieuwe stekkertjes aanknijpen. Ben je voor een tientje klaar.Barre73 schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 12:42:
[...]
Wellicht is het toch goedkoper om de bestaande utp kabel eruit te trekken terwijl je tegelijkertijd er 2 nieuwe intrekt (aan elkaar knopen dus). Als je dat ziet zitten natuurlijk. Ik ken de situatie niet. 2 nieuwe kabels lijkt me goedkoper dan 2 nieuwe switches.
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Talkpoeder!
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Maar dit is anders denk ik. Je weet waar de UTP kabel in de meterkast uitkomt, en waar die in de woonkamer uitkomt. Vandaar dat ik ook aangaf dat je de nieuwe kabels aan de oude moest vastknopen en dan vanuit de meterkast heel voorzichtig trekken.Frid0 schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 13:46:
[...]
Maar goed, De keuze is aan jou.
Ik heb wandcontactdozen bestemd voor flexibele kabels. Eerst een flink stuk strippen, de kabel vastzetten in de klem en vervolgens elke ader in het klemmetje met de corresponderende kleur vastdraaien. Daarna de aders zo kort mogelijk afknippen en de doos als een stopcontact vastzetten. Werkt gewoon goed en volle snelheid.Barre73 schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 10:32:
[...]
Flexibele UTP op wandcontactdozen afmonteren? Ook niet fijn... daar is juist de stugge variant voor bedoeld. Voor de rest inderdaad precies zoals ik het bedoelde.
pricewatch: TP-Link TL-SG108E
Sennamph1938 schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 14:17:
TP-Link JetStream TL-SG3210 is zeker een goed apparaat.
[...]
Foto afdrukken prijsvergelijk -> http://www.fotovergelijk.nl
rmfloris schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 22:16:
Als dadelijk de kabels zijn getrokken (12 stuks) kan ik deze niet allemaal op de experiabox aansluiten. Kan ik hier ongestoord een router/hub achter de EB zetten, daar de 12 leidingen op aansluiten en deze gebruiken voor internet tv?
our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure
Dus eigenlijk gelijk naar de oplossing zoals deze op netwerkje.com staat. Switch er tussen, alles netjes configureren en de signalen juist doorsturen? En daarmee ook een >13 poort switch nemen?raydekok schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 22:25:
Een switch, geen router en al helemaal geen hub.
[...]
Foto afdrukken prijsvergelijk -> http://www.fotovergelijk.nl
Router-switch kan ook of switch-router. Is om het eten.
our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure
Maar hoe krijg ik door een leiding waar nu 1 kabel loopt 2 kabels? Hoe maak ik dat het best vast aan die 1 kabel?Barre73 schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 20:18:
[...]
Maar dit is anders denk ik. Je weet waar de UTP kabel in de meterkast uitkomt, en waar die in de woonkamer uitkomt. Vandaar dat ik ook aangaf dat je de nieuwe kabels aan de oude moest vastknopen en dan vanuit de meterkast heel voorzichtig trekken.
Maar goed, De keuze is aan jou.
En dan ALS het lukt. Dan moet ik nog kijken hoe je de stekkertjes erop zet aan de kant van de meterkast en in de woonkamer ik ze beide aansluit aan de CAT6 wandcontactdoos
raydekok schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 10:44:
tapen doe je et beste niet helemaal tot aan het oogje van de trekkabel maar tot net ervoor zodat er beweging blijft in de kabels.
Ok, stel ik doe dat.AvK schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 10:00:
Alle drie de kabels strippen op ongeveer 40cm lengte aan aders. De 'trek' kabel maak je een lus op de helft van het gestripte deel (dus 20 cm) en die twist je inelkaar. Getwist gedeelte intapen met tape of plakband. De 2 kabels die erdoor heen moeten geleid je door het oog van de trekkabel. Ook inelkaar twisten en aftapen. Het mooiste is dat je iemand hebt die duwt en iemand die trekt.
Dan nog, moet ik alles aansluiten. Stekkertjes en aansluiten aan een CAT6 wandcontactdoos.
Iets wat ik beide ook nog nooit gedaan heb
Dogger.
https://www.netwerkwinkel...loos-39933-1-p_10869.html
Stekkertjes moet je sowieso niet gebruiken vind ik zelf. Als je die twee kabels in de meterkast ook aan een tweevoudige WCD maakt kan je de verbinding tussen die WCD en je experiabox maken met simpele kant en klare UTP patchkabels van een paar euro per stuk.
Dit is misschien een handige link:
https://netwerkproducten.com/thuisnetwerk-aanleggen.html
Er bestaat, zoals Tarabass heeft gebruikt, inderdaat ook materiaal waarbij je kabel met gevlochten kern gebruikt en in de contactdozen vast schroeft
Bijltje666 heb even een vraag. heb jij KPN-FON aan staan ?Bijltje666 schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 13:25:
[...]
Ik zal dit eens terugkoppelen naar KPN.. thnx
ik heb eergisteren dit uit gezet omdat ik zat na te denken en dit geintroduceert is en ik toen snelheidsproblemen heb. (weet niet zeker). gisteren had ik in een keer een expereiabox V9 die op update ging staan en niks meer deed behalve telefonie.
na 4 keer opstarten had ik weer internet en IPTV en wel meer snelheid ( nog niet wat het moet wezen maar iedergeval meer )
ben benieuwd of jij dit aan heb en als je het uit zet ook snelheid winst ziet..
Ik ben er vrijwel zeker van dat dit echter niet mogelijk is door de oude apparatuur wat er hier in de wijkkasten zit etc.
Ik heb gelezen dat een paar mensen in Almere dit verschijnsel ook hebben gevonden via de website en vroeg me af of iemand dit ook daadwerkelijk al heeft geprobeerd?
Ik heb de KPN helpdesk al gebeld hierover en die kon mij vertellen dat 100mbit toch echt de max is voor mijn postcode. En mocht ik het toch bestellen via de website dat ik dan te horen zou krijgen dat het niet mogelijk is.
Woon zelf in Deventer, dus misschien heeft iemand anders hier ervaringen mee? Zou graag 500mbit willen hebben voor 10 euro meer p/m.
Lijkt 100% op Netgear GS108Ev21975Mark30 schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 21:41:
Durft niemand deze te proberen?![]()
pricewatch: TP-Link TL-SG108E
[...]
verdieping 1: woning1, 2, 3 en 4
verdieping 2: woning 5, 6, 7, 8
nou dacht ik het volgende: Woning1 neemt de kpn glasvezel 500mbit. we plaatsen een switch op de 1e verdieping zodat alle woningen een kabel kunnen trekken( makkelijk aangezien meterkasten naast elkaar zitten). en op 2e verdieping plaatsen we ook een switch zodat woning 5,6,7 en 8 ook kabeltje kunnen trekken. verder plaatst iedereen in eigen woning een router zodat iedereen een eigen netwerkje heeft.
om het makkelijk te houden: alle woningen willen geen telefoon aansluiting. en daarnaast ga maar vanuit dat elke woning 1 tv kastje nodig heeft.
Is dit haalbaar?
alvast bedankt voor jullie mening.
[ Voor 5% gewijzigd door heval op 27-08-2014 21:02 ]
Daarnaast is er denk ik geen provider die 8 IPTV kastjes onder één abonnement toestaat dus je moet een provider zoeken die DVB-C aanbiedt en met een professionele 9/10 Poorts COAX Splitter/Versterker gaan werken.
Dus naast de netwerkkabel moet er ook een coax kabel getrokken worden waarover analoog of via DVBC gekeken kan worden op de TV of eventueel via een DVBC decodertje.
Het is misschien de moeite waar om de coax kabel wat korter te houden en met huis tuin en keuken COAX splitters te werken om meerdere 2/3 abo's te nemen (tenzij alles lekker dicht bij elkaar zit.)
[ Voor 12% gewijzigd door Axelfoley007 op 27-08-2014 21:40 ]
Tsja, volgens mij heb je gelijk. En deze werkt volgens netwerkje.com niet goed inderdaad.
Uiterraard zal de kpn modem/router in het begin worden geplaatst. Ik had dat even erbij moeten melden. NAT achter NAT, ik snap dat stuk niet helemaal. Maar om dat op te lossen, hoe zou de netwerk anders uit moeten zien?Axelfoley007 schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 21:11:
Kan prima alleen voor de eerste switch moet je ook een router plaatsen (je krijgt maar 1 Publiek IP adres dus je moet als je bij elke woning een router gaat plaatsen omdat mensen hun eigen netwerk willen ook nog een router helemaal aan het begin plaatsen). Nadeel is eventueel dat je NAT achter NAT hebt wat issues kan geven met VoIP of Online gamen.
Daarnaast is er denk ik geen provider die 8 IPTV kastjes onder één abonnement toestaat dus je moet een provider zoeken die DVB-C aanbiedt en met een professionele 9/10 Poorts COAX Splitter/Versterker gaan werken.
Dus naast de netwerkkabel moet er ook een coax kabel getrokken worden waarover analoog of via DVBC gekeken kan worden op de TV of eventueel via een DVBC decodertje.
Het is misschien de moeite waar om de coax kabel wat korter te houden en met huis tuin en keuken COAX splitters te werken om meerdere 2/3 abo's te nemen (tenzij alles lekker dicht bij elkaar zit.)
Ik heb liever niet dat ik met coax kabels ga werken, want dan wordt het allemaal nog lastiger te realiseren. Zoals het nu is, is dat alleen een UTP kabel nodig is.
Yup dit kan wel, maar zorg er wel voor dat er bijvoorbeeld verschillende VLAN's ontstaan. Je wilt neem ik aan niet dat je buren jouw netwerk op kunnen. Dat levert allerlei rare problemen op (printers die gaan printen, NAS schijven die leeg zijn, etc).sipaan schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 21:01:
glasvezel 500mbit, daarmee kan je hele dorp mee voeden! Met die gedachte wil ik internet delen met mijn buren in een appartementen complex. Ik vroeg mij af hoe jullie daar tegenaan kijken of er mensen al ervaring mee hebben:
verdieping 1: woning1, 2, 3 en 4
verdieping 2: woning 5, 6, 7, 8
nou dacht ik het volgende: Woning1 neemt de kpn glasvezel 500mbit. we plaatsen een switch op de 1e verdieping zodat alle woningen een kabel kunnen trekken( makkelijk aangezien meterkasten naast elkaar zitten). en op 2e verdieping plaatsen we ook een switch zodat woning 5,6,7 en 8 ook kabeltje kunnen trekken. verder plaatst iedereen in eigen woning een router zodat iedereen een eigen netwerkje heeft.
om het makkelijk te houden: alle woningen willen geen telefoon aansluiting. en daarnaast ga maar vanuit dat elke woning 1 tv kastje nodig heeft.
Is dit haalbaar?
alvast bedankt voor jullie mening.
Verder moet je dan ook over QOS nadenken, je wilt neem ik aan er voor zorgen dat iedereen een bepaald deel van die 500 Mbit heeft en niet dat er één 490 Mbit gebruikt en de rest gezamenlijk 10 Mbit tot zijn beschikking heeft.
Daarnaast moet je er dus voor zorgen dat je per huis een managed switch installeert OF 2 kabels trekt, om er voor te zorgen dat IPTV en internet bij die huizen uitkomen.
Er gebeurd 2x een translatie van IP reeksen. Dat bedoel ik met nat achter nat (Je krijgt een extern IP die wordt omgezwiept door de experiabox naar een intern 192.168.1.x adres en in die reeks komen dus de 8 routers van de appartementen die ook weer een translatie doen naar hun eigen interne lan bijv 10.0.0.x of ook simpelweg 192.168.1.x) dat kan problemen geven voor online gamen of als je VoIP gebruikt van een andere partij (gewoon internetten mailen ect. gaat prima.)sipaan schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 21:57:
[...]
Uiterraard zal de kpn modem/router in het begin worden geplaatst. Ik had dat even erbij moeten melden. NAT achter NAT, ik snap dat stuk niet helemaal. Maar om dat op te lossen, hoe zou de netwerk anders uit moeten zien?
Ik heb liever niet dat ik met coax kabels ga werken, want dan wordt het allemaal nog lastiger te realiseren. Zoals het nu is, is dat alleen een UTP kabel nodig is.
de KPN biedt geen COAX tv dient aan dus dat valt af, maar om via IPTV te kijken heb je IPTV decoders nodig die je kan huren bij KPN en die geven er dacht ik maar maximaal 6 uit per abo. Dus 2 mensen hebben geen TV.
Verwijderd
Mijn android telefoon en laptop connecten er gelijk mee.
Echter iPad en iPhone met geen mogelijkheid in staat verbinding te krijgen
Netwerksettings gereset, opnieuw opgestart etc.
Wifi icoontje staat vol en hij lijkt verbinding te hebben maar kan het internet niet op
Nog een andere android telefoon geprobeerd ook direct internet.
Iemand enig idee?
1975Mark30 schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 21:40:
[...]
Tsja, volgens mij heb je gelijk. En deze werkt volgens netwerkje.com niet goed inderdaad.
In de afgelopen 3 jaar is daar al voldoende over geschreven, het begon ergens Hans_18T in "Tweak Glasvezel Ervaringen Topic - Deel 1"
Maar netwerkje.com geeft een aardig alternatief als je "tegen" router achter router bent. Persoonlijk denk ik dat je dingen niet onnodig moeilijk moet maken, maar ja Tweakers .........
Probeer het eens met de wifi encryptie een niveau lager van wpa2 naar wpa (als je die optie hebt)Verwijderd schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 22:57:
Een kleine verbouwing in mijn meterkast dus ik heb even snel de experiabox aangesloten.
Echter iPad en iPhone met geen mogelijkheid in staat verbinding te krijgen![]()
Wifi icoontje staat vol en hij lijkt verbinding te hebben maar kan het internet niet op![]()
Iemand enig idee?
Oke, bedankt. En kan je met router achter router iptv en internet weer combineren over 1 lan kabel? Zo ja, hoe?Hans_18T schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 23:02:
[...]
In mijn opstelling heb ik met de GS108E geen problemen (Router achter Router)
In de afgelopen 3 jaar is daar al voldoende over geschreven, het begon ergens Hans_18T in "Tweak Glasvezel Ervaringen Topic - Deel 1"
Maar netwerkje.com geeft een aardig alternatief als je "tegen" router achter router bent. Persoonlijk denk ik dat je dingen niet onnodig moeilijk moet maken, maar ja Tweakers .........
Misschien Wifi even op anders vast send channel zettenVerwijderd schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 22:57:
Een kleine verbouwing in mijn meterkast dus ik heb even snel de experiabox aangesloten.
Echter iPad en iPhone met geen mogelijkheid in staat verbinding te krijgen![]()
Wifi icoontje staat vol en hij lijkt verbinding te hebben maar kan het internet niet op![]()
Iemand enig idee?
Ja dat kan, maar vanwege de gescheiden subnetten moet je switches gebruiken die met VLANS overweg kunnen. Zelf gebruik ik de GS108E.1975Mark30 schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 05:22:
[...]
Oke, bedankt. En kan je met router achter router iptv en internet weer combineren over 1 lan kabel? Zo ja, hoe?
Zie bijvoorbeeld Hans_18T in "[KPN] Glasvezel" (is min of meer nog steeds mijn opstelling)
Verwijderd
Ik zou ook even goed uitzoeken wat er wel en niet mag volgens het contract dat je sluit (kijk van tevoren ook in de Algemene Voorwaarden). Ik heb een donkerbruin vermoeden dat de constructie die je voorstelt niet is toegestaan...sipaan schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 21:01:
glasvezel 500mbit, daarmee kan je hele dorp mee voeden! Met die gedachte wil ik internet delen met mijn buren in een appartementen complex. Ik vroeg mij af hoe jullie daar tegenaan kijken of er mensen al ervaring mee hebben:
Studenten he .....Verwijderd schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 12:21:
[...]
Ik zou ook even goed uitzoeken wat er wel en niet mag volgens het contract dat je sluit (kijk van tevoren ook in de Algemene Voorwaarden). Ik heb een donkerbruin vermoeden dat de constructie die je voorstelt niet is toegestaan...
Thanks, ik ga er als ik in ge gelegenheid ben mee spelen....Hans_18T schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 10:43:
[...]
Ja dat kan, maar vanwege de gescheiden subnetten moet je switches gebruiken die met VLANS overweg kunnen. Zelf gebruik ik de GS108E.
Zie bijvoorbeeld Hans_18T in "[KPN] Glasvezel" (is min of meer nog steeds mijn opstelling)
Verwijderd
Lukt met geen mogelijkheid om het internet op te gaanAxelfoley007 schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 23:03:
[...]
Probeer het eens met de wifi encryptie een niveau lager van wpa2 naar wpa (als je die optie hebt)
Volgens mij heb ik alle variabelen al een paar keer geprobeerd.
de iPad maakt wel verbinding met de experiabox, heb ook gewoon het wifi icoontje, maar ik kan het internet niet op

Ten einde raad KPN maar gebeld, je moet tenslotte wat, helaas ook niks.
Hier wordt je dus gek van

Al mijn apparaten werken probleemloos behalve de iPhone en iPad
Mijn vrouw heeft dat een keer gehad, toen had ik de wifi op N only staan en haar telefoon had geen ondersteuning voor het N protocol. (te oud)Verwijderd schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 22:31:
[...]
Lukt met geen mogelijkheid om het internet op te gaanalle settings geprobeerd, iPad netwerksettings gereset, router gereset.
de iPad maakt wel verbinding met de experiabox, heb ook gewoon het wifi icoontje, maar ik kan het internet niet op![]()
Heb jij hem wel op mixed staan in de experiabox?
En waarom bel je Apple niet?Verwijderd schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 22:31:
[...]
Lukt met geen mogelijkheid om het internet op te gaanalle settings geprobeerd, iPad netwerksettings gereset, router gereset.
de iPad maakt wel verbinding met de experiabox, heb ook gewoon het wifi icoontje, maar ik kan het internet niet op![]()
Verwijderd
Betreft iPhone 5 en iPhone 5s en iPad Air die ondersteunen N.Azqi schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 23:55:
[...]
Mijn vrouw heeft dat een keer gehad, toen had ik de wifi op N only staan en haar telefoon had geen ondersteuning voor het N protocol. (te oud)
Heb jij hem wel op mixed staan in de experiabox?
Maar zoals eerder gemeld heb alle settings geprobeerd, geen succes
Heb je een nummer voor me?
Maar is er hier verder niemand die problemen heeft met de combo Experiabox <> Apple ?
Ze connecten wel ? Wat zijn dan de settings die je krijgt via dhcp ?
Het werkt wel, maar bij mij was er wel een reboot nodig van de EB (ZTE 220).Azqi schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 11:34:
Enige probleem met Apple devices en Experiabox is het niet werken van Airplay.
Haha, toevallig hetzelfde hier (gisteravond besteld en niet tegengekomen).vhal schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 11:54:
Vandaag KPN alles-in-1 glasvezel (100/100) aangevraagd in verband met de zoveelste UPC verhoging. Ik heb het idee dat de overstapservice ontbreekt bij het online aanvragen van het produkt. Nergens wordt er gevraagd naar een contractnummer e.d. Had vanochtend al iemand van KPN aan de lijn die mij ook niet echt verder kon helpen, behalve de tip om het maar zelf op te zeggen. Maar voor die 20 euro besparing in de maand wil ik daar wel moeite voor doen.
Bel naar 0800-0404 en die hielp mij verder. De internet bestelling was nog niet doorgekomen (duurt altijd iets langer, vandaar de datum die je online krijgt qua monteur veel verder ligt).
Met deze dame dus een nieuwe bestelling gedaan, incl overstapservice, de internetbestelling wordt vanzelf geannulleerd, aangezien deze nieuwe bestelling al helemaal aan mijn NIEUWE dossier/account (incl. kpn email) gekoppeld werd.
De aansluitdatum was dus ook veel eerder zo (18 sept ipv 29 sept)
Succes!
[ Voor 3% gewijzigd door RUFFNECK op 29-08-2014 12:00 ]
klopt.. ze doen alleen je telefoonnummer meenemen als je dit aangevraagd heb.vhal schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 11:54:
Vandaag KPN alles-in-1 glasvezel (100/100) aangevraagd in verband met de zoveelste UPC verhoging. Ik heb het idee dat de overstapservice ontbreekt bij het online aanvragen van het produkt. Nergens wordt er gevraagd naar een contractnummer e.d. Had vanochtend al iemand van KPN aan de lijn die mij ook niet echt verder kon helpen, behalve de tip om het maar zelf op te zeggen. Maar voor die 20 euro besparing in de maand wil ik daar wel moeite voor doen.
de rest moet je zelf opzeggen.
ik had ook UPC en toen ik hoorde wanneer de aansluiting van KPN bij mij kwam heb ik 1 maand van te voren bij UPC opgezegd kan je telefonisch doen gewoon alles opzeggen en dan de datum paar dagen na oplevering KPN zetten dan heb je overlap.. wel zeggen dat je telefoonnummer mee moet naar KPN...
dan krijg je bevestiging van UPC en komt alles goed.
als je KPN lijn aangesloten is duurt het 3 dagen en dan is je telefoon actief .. dus paar dagen dubbel internet en tv maar zit je niet zonder ...
Ik heb momenteel alles bij UPC, KPN stelt in bovenstaand stuk welke ik bij mijn e-mail kreeg dat ze zelf de boel omzetten. Ik zal wederom maar eens het 0800-nummer bellen en de tip van ruffneck volgen.Overstapservice
KPN zorgt ervoor dat uw huidige Internet abonnement op de afgesproken datum goed overgaat naar het nieuwe. Hebt u uw tv abonnement bij een andere aanbieder dan uw internet aanbieder? U kunt hiervoor onze handige opzegbrief in de bijlage gebruiken.
Wij zorgen ervoor dat uw abonnement(en) van uw huidige internetaanbieder worden opgezegd. Hebt u ook een tv abonnement bij deze aanbieder? Dan zeggen we dit abonnement ook voor u op. Hebt u uw tv abonnement bij een andere aanbieder dan uw internet aanbieder? U kunt hiervoor onze handige opzegbrief in de bijlage gebruiken.
Ik heb zojuist gebeld maar de order was nog niet in het systeem. En als het niet in het systeem staat, dan kunnen ze niks. Ergo, morgen maar eens bellen.RUFFNECK schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 13:44:
Moet lukken hoor, tis mij allemaal gelukt via dat 0800 nummer + meteen mail bevestiging e.d. Ze vonden het iig ook raar dat de overstapservice stap in het online proces niet te zien kwam.
Het zou schelen als ze hun site eens op orde hebben...
Verwijderd
Krijg gewoon een ip adres etc. alles lijkt goed, kan alleen niet connecten met het internetsverzijl schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 06:51:
Met Apple devices nog nooit problemen gehad icm experiabox.
Ze connecten wel ? Wat zijn dan de settings die je krijgt via dhcp ?

Heb weer contact gehad met KPN en krijg morgen een nieuwe experiabox, top service
Morgen gaan we kijken of dit de oplossing is...
alles geinstalleerd volgens http://netwerkje.com/eigen-router met deze instellingen http://netwerkje.com/switch-configuratie niks werkte..
zelf even lopen pielen en zo is het nu ingesteld en aangesloten..
alles loopt apart. internet IPTV en Telefonie..
moet zeggen lijkt alsof beeld met IPTV beter is dan via een router (experiabox)

[ Voor 6% gewijzigd door Sennamph1938 op 29-08-2014 16:17 ]
Sennamph1938 schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 15:59:
Gisteren de TP-Link TL-SG3210 binnen gekregen.
alles geinstalleerd volgens http://netwerkje.com/eigen-router met deze instellingen http://netwerkje.com/switch-configuratie niks werkte..
Werkt prima. Hoor. Heus.
... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.
Dat het beeld beter is zal denk ik wel een soort van "expectation bias" zijnSennamph1938 schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 15:59:
Gisteren de TP-Link TL-SG3210 binnen gekregen.
zelf even lopen pielen en zo is het nu ingesteld en aangesloten..
alles loopt apart. internet IPTV en Telefonie..
moet zeggen lijkt alsof beeld met IPTV beter is dan via een router (experiabox)
plaatjes
Verder best mooie setup denk ik
Trouwens, mag ik vragen met welk programma je dat mooie diagram hebt gemaakt?
Welke optie had jij gekozen in het menu? Ik nr 4 maar daar konden ze niks tot twee keer toe.RUFFNECK schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 15:09:
Ik snap het dan niet, zoals ik zei was mijn order er ook nog niet en juist daarom kon zij een nieuwe aanmaken incl overstapservice... Vage bende.. Belooft eigenlijk niet veel goeds qua klantenservice...
Ik weet het niet meer, de optie met iets als "vragen over een lopende bestelling" erin.vhal schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 06:19:
[...]
Welke optie had jij gekozen in het menu? Ik nr 4 maar daar konden ze niks tot twee keer toe.
Ik had nl eerst gebeld naar het nummer zoals je die rechtsonder op de bestelpagina ziet (0800-0412), ook goed te woord gestaan daar en uitgelegd dat dat nummer puur voor nieuwe bestellingen was en van hun kreeg ik het 0800-0404 nummer van de klantenservice en daar dus de optie "vragen over lopende bestelling" gekozen en goed geholpen!
Vreemd als ik die instellingen gebruik heb ik geen Internet geen iptv en geen telefoon
Vergelijk de instellingen maar zie je verschil.
Zou er dan ook verschil zijn tussen glasvezel ?
Illegaal het dezelfde streams zijn maar merk dat de experiment er niet tussen zit, alles is ook veel sneller.eymey schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 22:29:
[...]
Dat het beeld beter is zal denk ik wel een soort van "expectation bias" zijn. Je krijgt namelijk gewoon nog precies dezelfde streams binnen.
Verder best mooie setup denk ik.
Trouwens, mag ik vragen met welk programma je dat mooie diagram hebt gemaakt?
Voor diagram heb ik Microsoft visio 2010 gebruikt
[ Voor 11% gewijzigd door Sennamph1938 op 30-08-2014 10:35 ]
Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...
Die verhalen hoor ik meer.Sennamph1938 schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 10:32:
[...]
Illegaal het dezelfde streams zijn maar merk dat de experiment er niet tussen zit, alles is ook veel sneller.
De experia is dus mogelijk de grote bottleneck bij de meeste.
Reageer je nu op mijn afbeelding ?chickpoint schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 13:20:
Ik mis een apart VLAN voor je interne netwerk, ligt daar je probleem misschien niet? Het laatste wat je natuurlijk wilt is dat je netwerk open staat naar KPN als je maar ook iets veranderd
Of reageer je ergens anders op ?
ThanksSennamph1938 schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 10:32:
[...]
Illegaal het dezelfde streams zijn maar merk dat de experiment er niet tussen zit, alles is ook veel sneller.
Dat je internetverbinding 'soepeler' aanvoelt zou kunnen. Dat hoor ik vaker. De Experiabox doet volgens mij ook allerlei dingen zoals poort 80 afvangen (voor als je bv. probeert te gaan surfen met een niet werkende verbinding zodat hij je dan een passende foutmelding kan geven, etc. ).
Iig, qua TV zou er echt 0,0 verschil moeten zijn.

Ondertussen heb ik VLAN7 er eigenlijk helemaal uitgegooid, de vaste telefoon gebruiken we helemaal niet meer.
Ik ben dol op Netgear spul
[ Voor 6% gewijzigd door sorted.bits op 30-08-2014 23:25 ]
Mijn situatie is als volgt en klinkt vrij simpel eigenlijk.
BEGANE GROND:
- Glasvezelkast (in de meterkast)
- TV1 -> KAMER 1
- HTPC1 -> KAMER 1
- NAS -> KAMER 2
EERSTE VERDIEPING:
- TV2 -> KAMER 3
- HTPC2 -> KAMER 3
- PS4 -> KAMER 3
- Telefoon (nu via rj11 aansluiting vanuit meterkast) -> KAMER 3
Vanuit de meterkast, gaat er naar elke kamer maar 1 UTP kabel (CAT6, met wandcontactdoos), dus geen gescheiden kabels voor IPTV en Internet (maakt dat nu nog wat uit? Flexpoorten?)
Op netwerkje.com zou dus dit schema het meest geschikt zijn: http://netwerkje.com/sites/default/files/fiber_1-extra.png, alleen snap ik de VLAN 6 en VLAN 100 in dat plaatje niet, het ene gaat naar de router en dan gaat het ander van de router terug naar de TP-LINK switch, die daaraan een normale switch heeft? Moet ik in deze situatie alsnog dus een router hebben die met VLAN's om kan gaan?
Ik wil graag mijn eigen router blijven gebruiken (Asus RT-N66U), managed switches wil ik prima erbij kopen.
Zou iemand mij heel simpel (het liefst in diagram) kunnen uitleggen wat het meest geschikte in mijn geval zou zijn?
Het gaat mij dus om het bedraade gedeelte, laptops, tablets e.d. gaan prima via wifi (goed bereik van de router)
[ Voor 4% gewijzigd door RUFFNECK op 31-08-2014 00:38 ]
Als je naar mijn plaatje kijkt, dan zie je dat ik ongeveer hetzelfde heb, maar in plaats van VLAN 100, gebruik ik VLAN 2 voor mijn interne netwerk, volgens mij maakt het VLAN ID niet uit, zolang je het maar niet ontsluit richting het internet. (Iemand die dit kan bevestigen?)
VLAN6 Untagged gaat van de eerste switch (managed) naar de WAN poort van de router die er staat. En die router zet dus uiteindelijk de internet verbinding op (PPoE). Die router zet daarna een intern netwerk op op VLAN 100 en stuurt dat dus ook eventueel terug naar de switch waar VLAN6 Untagged vandaan komt, omdat daar nog meer apparaten op zitten die op het interne netwerk horen.
Daarnaast zijn Managed Switch 10.0.0.5 en 10.0.0.7 bij mij eigenlijk niet meer nodig, omdat ik de VLANs in mijn ontwerp al los trek voordat ze bij mijn router aankomen (10.0.0.1), maar dit had ik eerst anders in elkaar zitten.
Wat verder nog een voordeel is van de setup die ik nu heb (dedicated kabels naar de TV's of de VLANs gesplitst voor ze bij mijn interne netwerk uit komen, weet niet precies welke nu ook alweer de oplossing was), is dat mijn internet gebruik niet de beschikbare bandbreedte van de TV stream beinvloedt. Wat eerst wel zo was en bij snelle downloads kreeg ik dan ook haperende televisie.
[ Voor 41% gewijzigd door sorted.bits op 31-08-2014 07:44 ]
Uiteindelijk toch iemand aan de lijn gekregen (met dezelfde optie dus) die de bestelling wel opnieuw in kon voeren. Wat betreft de overstapservice, " ja, meneer, die werkt eigenlijk niet zo goed. Het gaat nl wel eens mis. U kunt beter zelf opzeggen"RUFFNECK schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 10:17:
[...]
Ik weet het niet meer, de optie met iets als "vragen over een lopende bestelling" erin.
Ik had nl eerst gebeld naar het nummer zoals je die rechtsonder op de bestelpagina ziet (0800-0412), ook goed te woord gestaan daar en uitgelegd dat dat nummer puur voor nieuwe bestellingen was en van hun kreeg ik het 0800-0404 nummer van de klantenservice en daar dus de optie "vragen over lopende bestelling" gekozen en goed geholpen!

Ik zou het liefst idd de bandbreedte wat gescheiden houden, zoals depl0y dat ook zegt. Gezien ik echt maar 1 kabel per kamer kan doen, lijkt dit mij dan de beste oplossing voor mij: (aub correct me if i'm wrong)
1a. Glasvezelkast -> Managed switch -> Router (RT-N66U)
1b. Glasvezelkast -> Managed switch -> Experia box (voor telefonie) -> (Is dit rj-11 of rj-45, heb nu rj-11 naar boven lopen voor telefoon aansluiting)
2a. Router -> UTP naar Kamer 1 -> Managed switch (of gewone switch??) voor splitten IPTV en Internet (HTPC)
2b. Router -> UTP naar Kamer 2 -> NAS
2c. Router -> UTP naar Kamer 3 (boven) -> Managed switch (of gewone switch??) voor splitten IPTV en Internet (HTPC en PS4)
Klopt en kan dat? Wel of geen managed switch op het einde van de kabel?
Is dat zo? Om VLAN 4 en VLAN 2 (of 100, wat je ook kiest) te scheiden heb je toch weer een managed switch nodig?raydekok schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 09:15:
Er kan over een kabel itv en internet. Je hebt een gewone switch nodig achter elke kabel om die te verdelen.
Wanneer je VLAN 4 Untagged doorstuurt, kan je inderdaad rechtstreeks je decoders aansluiten. Maar dan hebben de apparaten die je op je gewone netwerk wilt hebben toch geen netwerk connectie?
Hoe is op je router (of ja, aan de andere kant van de kabel) de configuratie gedaan dan? Definieer je daar dan nog wel VLAN's op? Je hebt ook gewoon een KPN glasvezel abonnement?bobsquad schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 11:58:
Hier gewoon een switch staan op een aantal slaapkamers waar dus per slaapkamer 1 kabel naar boven gaat en daar zitten gewoon IPTV en een Aantal PC's op. Geen enkel probleem hier.
Mooie opstelling.sorted.bits schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 23:24:
Ik heb op dit moment mijn network zoals hieronder in elkaar zitten. Voordeel is, dat ik met mijn router kan rommelen zonder bijvoorbeeld de TV streams down te brengen.
[afbeelding]
Ondertussen heb ik VLAN7 er eigenlijk helemaal uitgegooid, de vaste telefoon gebruiken we helemaal niet meer.
Ik ben dol op Netgear spul![]()
Wat bedoel je met vlan2 is dat thuisnetwerk en hoe stel je dat in... Zie dat vanaf je netgear r7000 er vlan 2 uitgaat.. Ik heb in mijn afbeelding is dat niet ,maar zou dit ook willen dus thuisnetwerk ander vlan..
Heb het idee dat mijn thuisnetwerk zo open staat voor kpn als Ik dit geen vlan geef.
En is tv#1 links onder hetzelfde als tv#1 van het dressoir? In het diagram zitten ze in aparte VLAN's..als dat zo is, dan is de dressoir opstelling dus zo een beetje wat ik zoek...
[ Voor 47% gewijzigd door RUFFNECK op 31-08-2014 18:37 ]
@Raydekok en @Bobsquad zeggen beiden zo'n beetje (als ik het goed lees) dat je ook prima TV en Internet (of beter gezegd, je eigen LAN) over 1 kabel kan doen als je aan de andere kant van de kabel een 'domme' switch hebt. Maar dat werkt dus alleen maar als je de Experiabox als router gebruikt en dus ook de "flex poort" functionaliteit van de Experiabox gebruikt (waarbij verkeer voor LAN of IPTV niet wordt bepaald aan de hand van VLAN's maar aan de hand van MAC adres van het betreffende apparaat).
Als ik het diagram van @depl0y zo interpreteer, dan heeft hij VLAN 2 gewoon zelf 'bedacht' als VLAN voor z'n eigen LAN en gebruikt hij verder allemaal switches die ook met die VLAN's overweg kunnen gaan. Ik zie alleen ook wat onduidelijkheden:
@depl0y: Je tekent vanuit de GS108T-v2 die achter de NT hangt netjes een paar VLAN 4 lijntjes naar TV #1, #2 en #3. Maar op je Dressoir heb je ook een TV #1 staan. Maar De GS108T-v2 met adres 10.0.0.5 en die met adres 10.0.0.7 lijken IMO dan op z'n minst een VLAN 4 tagged (IPTV) en VLAN 2 tagged (LAN) te moeten krijgen van de GS108T-v2 die achter je NT hangt. Hoe krijg je anders TV #1 op je dressoir werkend?
Maar hoe dan ook, long story short:
In jouw situatie heb aan het einde van iedere kabel waar je zowel IPTV als LAN op wil hebben een managed switch nodig. Want de managed switch aan de andere kant van de kabel moet ook weer verkeer met VLAN tags maken richting de smart switch die je bij je glasvezelaansluiting en router neer gaat zetten.RUFFNECK schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 10:27:
Thanks @depl0y en @raydekok, maar daar begint de verwarring dus weer. Ik heb idd al eerder gezien dat er soms gezegd wordt dat nu beide signalen over 1 kabel kunnen (op basis van MAC adres wordt er dan gekeken) met een normale switch en soms wordt gezegd toch aparte kabel OF wel 1 kabel, maar dat kan dan worden gesplit door een managed switch.
Ik zou het liefst idd de bandbreedte wat gescheiden houden, zoals depl0y dat ook zegt. Gezien ik echt maar 1 kabel per kamer kan doen, lijkt dit mij dan de beste oplossing voor mij: (aub correct me if i'm wrong)
1a. Glasvezelkast -> Managed switch -> Router (RT-N66U)
1b. Glasvezelkast -> Managed switch -> Experia box (voor telefonie) -> (Is dit rj-11 of rj-45, heb nu rj-11 naar boven lopen voor telefoon aansluiting)
2a. Router -> UTP naar Kamer 1 -> Managed switch (of gewone switch??) voor splitten IPTV en Internet (HTPC)
2b. Router -> UTP naar Kamer 2 -> NAS
2c. Router -> UTP naar Kamer 3 (boven) -> Managed switch (of gewone switch??) voor splitten IPTV en Internet (HTPC en PS4)
Klopt en kan dat? Wel of geen managed switch op het einde van de kabel?
De schakeling wordt dan ongeveer zo:
1. Draadje glasvezel NT -> Managed switch. De drie KPN VLAN's gaan dus over 1 kabel van NT naar managed switch
2a. Managed switch VLAN 6 untagged -> WAN kant Router N66u (internet)
2b. Managed switch VLAN 7 tagged -> WAN kant Experiabox (telefonie). Gewoon RJ45. Je telefoon/dect spul gaat met rj11 naar telefoniepoort Experiabox.
3. LAN kant Router N66u -> Managed switch. Heel belangrijk, want uiteindelijk wil je over je enkele kabels zowel LAN als IPTV vervoerd hebben. De poort waar je de LAN kant van je N66U router aan hangt deel je port-based in in een VLAN nummer naar keuze (thuis gebruik ik VLAN 10 voor LAN Verkeer, @depl0y heeft zo te zien VLAN 2 gekozen.
4. Iedere kabel die LAN en IPTV moet hebben en dus naar een managed switch elders gaat, moet je VLAN voor IPTV en voor LAN met een tag uitsturen.
Let wel op met het VLAN dat je voor je LAN toekent. De meeste switches kiezen hiervoor een default VLAN en je moet vaak bij het IP adres wat je aan de switch toekent ook het voor je LAN gekozen VLAN toekennen. Anders kom je achteraf niet of moeilijk meer bij je switch om hem te managen.
Maar goed, wat ik hierboven schrijft staat an sich ook erg mooi op netwerkje.com beschreven
Er zit gewoon een EB voor dus NT1 -> Experiabox -> meerdere switches -> waarop op de meeste een TV en een PC zit aangesloten tot op heden (meer als 2 jaar) geen problemen hiermee.sorted.bits schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 12:11:
[...]
Hoe is op je router (of ja, aan de andere kant van de kabel) de configuratie gedaan dan? Definieer je daar dan nog wel VLAN's op? Je hebt ook gewoon een KPN glasvezel abonnement?
TV #1 is een Smart TV, waar ik ook Netflix van gebruik. De TV is dus uitgerust met een ethernet poort, waardoor er vanaf switch met IP 10.0.0.7 ook een ethernet kabel naar de TV gaat.eymey schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 22:23:
@depl0y: Je tekent vanuit de GS108T-v2 die achter de NT hangt netjes een paar VLAN 4 lijntjes naar TV #1, #2 en #3. Maar op je Dressoir heb je ook een TV #1 staan. Maar De GS108T-v2 met adres 10.0.0.5 en die met adres 10.0.0.7 lijken IMO dan op z'n minst een VLAN 4 tagged (IPTV) en VLAN 2 tagged (LAN) te moeten krijgen van de GS108T-v2 die achter je NT hangt. Hoe krijg je anders TV #1 op je dressoir werkend?Het lijkt nu alsof je diagram een beetje een mix bevat van hoe het functioneel werkt en hoe het technisch qua VLAN verkeer werkt, maar van welke kant je er ook naar kijkt, op deze manier geeft het niet helemaal uitsluitsel
De VLAN 4 verbindingen vanaf switch met IP 10.0.0.6 gaan stiekem ook niet rechtstreeks naar de TVs (helaas), maar natuurlijk naar die rottige HMB2260 decoders. Eigenlijk zou ik dus die TV 1, 2 en 3 met VLAN 4 moeten hernoemen naar HMB2260.
Dat verhaal van die Flexpoort van de Experia, dat is echt de eerste keer dat ik dat lees, want ook de handleiding van KPN gaf aan dat wanneer je een switch aansluit op de ExperiaBox, je alleen dezelfde soort apparaten kan aansluiten op die switch (TV of PC).
Wel apart overigens dat KPN in de handleiding weinig vertelt over de Flexpoorten.
[ Voor 9% gewijzigd door eymey op 01-09-2014 08:28 ]
Dit topic is gesloten.