[KPN] Glasvezel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 62 ... 101 Laatste
Acties:
  • 905.993 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:55
Het voordeel wat Netflix heeft is natuurlijk wel dat video niet "live" ge-streamed hoeft te worden. Bij het encoderen kunnen ze de beste algoritmes gebruiken met tig passes, etc. Als ik een film download (foei :P ) download ik ook meestal de HD-versie die op een DVD9 past. Die ziet er ook prima uit.

Live TV is (helaas) interlaced en moet ook nog eens zo realtime mogelijk bij de consument aan komen. Dat vergt gewoon enorm veel van een encoder. Gelukkig staat de techniek op dat gebied niet stil en kan je met steeds nieuwere/snellere encoders voor dezelfde codec bij een bepaalde bitrate toch een steeds betere kwaliteit halen.

Pijnpunt bij KPN is waarschijnlijk ook dat zij (vermoed ik) niet zullen beschikken over de "productie-grade" streams (volgens mij zijn die al snel 1 gigabit p/s). Ze re-encoden dus de reeds encoded streams zoals ze door Technicolor/Ericsson of de SAT worden aangeleverd.

Maar goed, wat betreft de post van JanR: Het is inderdaad ook wel belangrijk om áls je gaat vergelijken tussen KPN en bv. Ziggo of UPC, dit op dezelfde zender bij hetzelfde programma en op dezelfde TV (met input instellingen precies hetzelfde) te doen. Én ook met de output van de gebruikte STB instelling. Dus niet de Ziggo box op -i en de KPN box op -p:

* De de-interlacer van de KPN-box kan wel eens slechter zijn dan die in je TV. Zet alle gebruikte bronnen dus op -i zodat ook bij allemaal de TV dat werk doet
* Het ene programma wordt wellicht in native HD geproduceerd en uitgezonden terwijl het andere programma upscaled wordt uitgezonden.

etc.

Lang verhaal kort en na zelf ook het bovenstaande te hebben kunnen doen (ik weet dat alle DVB-C kanalen die ik via KPN ITNS binnen krijg origineel zijn). En daaruit maak ik op dat de standaard HD en SD streams van KPN inderdaad slechter zijn, maar eigenlijk alleen maar als je er kritisch op let en (te) dichtbij de TV gaat zitten.

Wel vind ik het behoorlijk iritant dat KPN ook diensten zoals Dolby Digital streams, of de Engelse audio track van Cartoon Network eruit sloopt.

Maar goed, er is dus ook nog meer dan het verschil in beeld. Zoals ik al eerder aangaf gaan enorm veel mensen voor de best wel handige diensten die je bij KPN er dus bij krijgt zoals begin gemist, opnemen in de cloud en op alle boxen kunnen afspelen, etc. Of de korting die je krijgt als je ook andere diensten bij KPN afneemt.

Ik ken zelfs mensen in Harderwijk die erover denken om internet en Interactieve TV via ADSL af te gaan nemen bij KPN. Voor de korting op mobiel. Terwijl er in Harderwijk een fantastische CAI Stichting actief is die een werkelijk royaal pakket voor een zacht prijsje doorgeeft (met zelfs veel HD) en die sinds kort ook alle woningen heeft aangesloten op glasvezel, waarop div. ISP's hun diensten aanbieden.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JanR1969 schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 22:48:
[...]

Kan je voorbeelden geven van wat er beter is in de VS op gebied van IPTV? Ben heel benieuwd.
Van Netflix weet ik dat een HD-stream onder de 9 Mbit zit, het is adaptieve streaming wat ze gebruiken, maar voor HD zit maximum op zo'n 6 Mbit. Toch kan ik niet zeggen dat de beeldkwaliteit van Netflix slecht is, al is er natuurlijk een verschil met blu-ray ;)
Netflix is geen live streaming en dat is een groot verschil met de live streams. Je kunt het ook niet vergelijken met bijv Youtube.

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:28

AvK

Ready Set Go

Barre73 schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 22:17:
Dus ca 12 à 13 mbit verlies. Over drie ontvangers verdeeld. 4mbit per stream. Heeft hier niks mee te maken op zich maar is toch wel triest eigenlijk. En dat op glasvezel...
Sorry hoor maar ik vind echt dat jullie 'uit jullie nek lullen'. Dat ik 100/100 of op een bepaald moment 87/93 heb daar merk je in de praktijk dus helemaal niks van. Velen van jullie zijn specs neukers en geven geen donder om dat het gewoon goed werkt. Internet is zeer betrouwbaar. De TV kwaliteit is prima, tegenwoordig zijn ook de zgn SD streams prima aan te kijken. Volgens mij heeft KPN die stiekum verbeterd.

Glas van KPN is een prima product. Een aantal posts terug heb ik al eens aangegeven dat hier 4 TV's staan, meerdere laptops, tablets, vaste PC's, smartphone's, een media speler, spel computers enz enz. En het werkt allemaal probleemloos. Gewoon in een standaard netwerk, deels bekabeld deels via wifi. De kinderen kunnen allemaal tegelijkertijd FB'en, Youtuben, appen, downloaden enz. En ze kunnen ook met grote snelheid hun filmpjes en foto's uploaden.
Natuurlijk is er altijd wel wat te mekkeren. Het wifi signaal van mij wat oudere Experiabox :X is niet al te sterk. Maar ook dat heb ik opgelost door op zolder een doodsimpel extendertje te plaatsen. Op je foon of tablet merk je echt niet dat dat ding de snelheid halveert.

Ergo: Ik ben super tevreden met mijn 100/100 glas van KPN.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03:29
AvK schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 00:04:
[...]

. De TV kwaliteit is prima, tegenwoordig zijn ook de zgn SD streams prima aan te kijken. Volgens mij heeft KPN die stiekum verbeterd.
Nee dat is het niet. Ik heb de sd streams gezien tijdens het wk, en dat was om te HUILEN, beeld gevuld met dansende blokjes door een veel te hoge compressie.

Echt hoe je dat als goed kan bestempelen is bij mij echt een raadsel 8)7

Ben heel erg benieuwt wat je reactie is als jij het verschil gaat zien tussen iptv wgdo / ziggo / upc vs kpn

[ Voor 37% gewijzigd door White_Collar op 14-08-2014 00:17 ]

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

• rhos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-08 21:20
White_Collar schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 00:12:
[...]

Nee dat is het niet. Ik heb de sd streams gezien tijdens het wk, en dat was om te HUILEN, beeld gevuld met dansende blokjes door een veel te hoge compressie.

Ben heel erg benieuwt wat je reactie is als jij het verschil gaat zien tussen iptv wgdo / ziggo / upc vs kpn
En dan weer de vraag wat was je setup? Wat voor tv? Scart? Hdmi? Welke stb? Oude? Nieuwe?

Want bij mij was HD met het wk geweldig. En ik kan de vergelijking goed maken omdat de buren ziggo hebben en mijn schoonouders en ik kijk daar ook geregeld.

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

En toch begrijp ik niet dat KPN niet gewoon de HD+ streams doorgeeft aan de glasvezel klanten, dat zou al een hele verbetering zijn. Ik ben zeker niet ontevreden over KPN iTV, maar het kan gewoon beter en glasvezel is niet de beperkende factor. Waarom dan streams van 4 en 8Mbit gebruiken?

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-09 10:24
eymey schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 23:01:

Ik ken zelfs mensen in Harderwijk die erover denken om internet en Interactieve TV via ADSL af te gaan nemen bij KPN. Voor de korting op mobiel. Terwijl er in Harderwijk een fantastische CAI Stichting actief is die een werkelijk royaal pakket voor een zacht prijsje doorgeeft (met zelfs veel HD) en die sinds kort ook alle woningen heeft aangesloten op glasvezel, waarop div. ISP's hun diensten aanbieden.
Er is helemaal NIETS fantastisch aan die CAI stichting. En we hebben alleen de publieken en commerciëlen in HD, verder niets of je moet flink bijlappen. En dan ook flink, want je moet voor elke extra smartcard ook nog een vergoeding betalen. En de SD streams zijn zo gigantisch geknepen dat er naar bijvoorbeeld BBC3 en BBC4 niet te kijken is. Die zijn in SD bij KPN een stuk beter bekijkbaar...

Nee hoor, volstrekt logisch dat die mensen naar KPN/Telfort overstappen!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:52
Dj-sannieboy schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 22:05:
Navraag over hogere bitrates voor glasvezel levert het volgende antwoord op:

KPN Webcare ‏@KPNwebcare
De HD zenders hebben al een hoge bitrate. (9 Mbit) De SD zenders zullen gewoon zo blijven.

Aangegeven dat 9Mbit nogal weinig is voor HD zenders en de concurrentie rond de 12Mbit zit:

KPN Webcare ‏@KPNwebcare
Jammer om te lezen dat je dit weinig vind. Dit is een besluit waar we helaas niets aan kunnen doen. Bedankt voor je feedback.
Ik weet niet waar de webcare het vandaan hebben maar bij mij zijn ze nog gewoon 7 Mbit

Afbeeldingslocatie: http://chickpoint.nl/cacti/graph_image.php?action=zoom&local_graph_id=14&rra_id=1&view_type=&graph_start=1407975369&graph_end=1407996508&graph_height=120&graph_width=500&title_font_size=10

Ik zeg trouwens niet dat ik ontevreden ben hoor, ik zie het toch niet :z

[ Voor 4% gewijzigd door chickpoint op 14-08-2014 09:39 ]

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

• Stefan©
  • Laatst online: 14-09 22:51

Stefan©

Toet toet

AvK schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 00:04:
[...]
Sorry hoor maar ik vind echt dat jullie 'uit jullie nek lullen'. Dat ik 100/100 of op een bepaald moment 87/93 heb daar merk je in de praktijk dus helemaal niks van. Velen van jullie zijn specs neukers en geven geen donder om dat het gewoon goed werkt. Internet is zeer betrouwbaar. De TV kwaliteit is prima, tegenwoordig zijn ook de zgn SD streams prima aan te kijken.

*knip*

Ergo: Ik ben super tevreden met mijn 100/100 glas van KPN.
_/-\o_ Hier ben ik het helemaal mee eens. Puristisch gezeur zijn we op T.net heel goed in. (Daar doe ik zelf ook regelmatig aan mee). In the end ziet het er gewoon allemaal heel goed uit. En dat zeg ik na jaren Ziggo klant te zijn geweest.

• eymey
tha_bulldog schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 08:25:
[...]

Er is helemaal NIETS fantastisch aan die CAI stichting. En we hebben alleen de publieken en commerciëlen in HD, verder niets of je moet flink bijlappen. En dan ook flink, want je moet voor elke extra smartcard ook nog een vergoeding betalen. En de SD streams zijn zo gigantisch geknepen dat er naar bijvoorbeeld BBC3 en BBC4 niet te kijken is. Die zijn in SD bij KPN een stuk beter bekijkbaar...

Nee hoor, volstrekt logisch dat die mensen naar KPN/Telfort overstappen!
Dan hebben we het zeker over een andere.

Een vriend van mij heeft een tvheadend server draaien op het Free To Cable dvb-c pakket van CAI Harderwijk. En dat ziet er gewoon allemaal fantastisch uit (beter dan bij KPN). En 'slechts' ook de commercielen in HD?

Sorry, maar dat is al meer dan bij het basispakket "analoge en digitale radio/tv" van UPC en ook meer dan wanneer je bij KPN ITNS alleen van het DVB-C signaal gebruik zou maken.

En dat 'knijpen' van bepaalde minder bekeken SD zenders zoals BBC3 en 4, dat zie ik, als ik dtvmonitor.nl zo eens bekijk, ook bij Ziggo en UPC gebeuren. De kans bestaat dus dat men het gewoon stomweg niet beter binnen krijgt.

Oftewel, ze bieden standaard al een completer pakket dan de meeste landelijke kabelaars.

[ Voor 13% gewijzigd door eymey op 14-08-2014 11:07 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• JanR1969
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:19
eymey schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 23:01:
Het voordeel wat Netflix heeft is natuurlijk wel dat video niet "live" ge-streamed hoeft te worden. Bij het encoderen kunnen ze de beste algoritmes gebruiken met tig passes, etc. Als ik een film download (foei :P ) download ik ook meestal de HD-versie die op een DVD9 past. Die ziet er ook prima uit.

Live TV is (helaas) interlaced en moet ook nog eens zo realtime mogelijk bij de consument aan komen. Dat vergt gewoon enorm veel van een encoder. Gelukkig staat de techniek op dat gebied niet stil en kan je met steeds nieuwere/snellere encoders voor dezelfde codec bij een bepaalde bitrate toch een steeds betere kwaliteit halen.

Pijnpunt bij KPN is waarschijnlijk ook dat zij (vermoed ik) niet zullen beschikken over de "productie-grade" streams (volgens mij zijn die al snel 1 gigabit p/s). Ze re-encoden dus de reeds encoded streams zoals ze door Technicolor/Ericsson of de SAT worden aangeleverd.

Maar goed, wat betreft de post van JanR: Het is inderdaad ook wel belangrijk om áls je gaat vergelijken tussen KPN en bv. Ziggo of UPC, dit op dezelfde zender bij hetzelfde programma en op dezelfde TV (met input instellingen precies hetzelfde) te doen. Én ook met de output van de gebruikte STB instelling. Dus niet de Ziggo box op -i en de KPN box op -p:

* De de-interlacer van de KPN-box kan wel eens slechter zijn dan die in je TV. Zet alle gebruikte bronnen dus op -i zodat ook bij allemaal de TV dat werk doet
* Het ene programma wordt wellicht in native HD geproduceerd en uitgezonden terwijl het andere programma upscaled wordt uitgezonden.

etc.

Lang verhaal kort en na zelf ook het bovenstaande te hebben kunnen doen (ik weet dat alle DVB-C kanalen die ik via KPN ITNS binnen krijg origineel zijn). En daaruit maak ik op dat de standaard HD en SD streams van KPN inderdaad slechter zijn, maar eigenlijk alleen maar als je er kritisch op let en (te) dichtbij de TV gaat zitten.

Wel vind ik het behoorlijk iritant dat KPN ook diensten zoals Dolby Digital streams, of de Engelse audio track van Cartoon Network eruit sloopt.

Maar goed, er is dus ook nog meer dan het verschil in beeld. Zoals ik al eerder aangaf gaan enorm veel mensen voor de best wel handige diensten die je bij KPN er dus bij krijgt zoals begin gemist, opnemen in de cloud en op alle boxen kunnen afspelen, etc. Of de korting die je krijgt als je ook andere diensten bij KPN afneemt.

Volgens mij zijn we het redelijk eens. Als ik met mijn neus op de tv zit en ik kijk bijvoorbeeld naar het zenderlogo van Ned1HD zie ik dat het bij Ziggo een fractie scherper is. Dat iemand hier dansende blokjes heeft gezien op SD-streams tijdens WK lijkt me niet normaal. Dat lijkt meer op een storing, ik heb ook wel eens heel incidenteel een storing en dan klopt er niets meer van het beeld. Maar dat heb ik bij Ziggo via CI+ module veel vaker.
Niet dat ik alles wat KPN doet goed wil praten. Geen keuze tussen PCM en Dolby Digital kunnen maken, vind ik een grote tekortkoming. Ook vind ik het HD-aanbod aan de magere kant. Geen National Geographic HD, geen FOX HD, geen BBC2HD etc.,
Zit erover te denken om een schotel erbij te nemen zodat ik wel BBC en nog veel meer in HD kan kijken en ook een groot aantal Duitse zenders in HD erbij krijg (HD+ kaart kan ik hier vlak over de grens zo kopen).

• AvK

AvK

Ready Set Go

White_Collar schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 00:12:
[...]

Tja, het meeste is hierboven al gezegd. Ik kan met de hand op mijn hart verklappen dat ik op de zgn SD zenders nog nooit (en ik heb echt al meer dan 3 jaar glas) blokjes heb gezien. En ja, ik zie regelmatig TV beelden van kabelaars. Op normale kijk afstand zie ik geen direct verschil. Als je met dezelfde setup een directe vergelijking maakt geloof ik best dat de kabelaars een wat beter beeld hebben. Maar dat wil niet zeggen dat het HD beeld van KPN slecht is. In tegendeel.
Leuk voorbeeld: Mijn directe buren hadden HD van een kabelaar. Ze zijn overgestapt op glas van KPN. Ze hebben echt een joekel van een TV aan de muur. Anderhalve meter breed zoiets. En wat denk je............ ze vinden het beeld van KPN beter.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
Nou KPN Glasvezel zakelijk (ondernemerspakket) is dus ook mooi waardeloos. Krijg je een hele mooie experiabox v8 toegestuurd en probeer je wat port forwarding toe te passen, niks natuurlijk. Bel je de helpdesk op en proberen die het in te stellen krijg je niet meer als het antwoord dat je het goed hebt gedaan en "het zou moeten werken". Als uiteindelijk puntje bij paaltje komt blijken ze geen ondersteuning op portforwarding te leveren, zelfs niet bij een zakelijk abbonement. Weer een groot drama dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Bij dat ondernemers pakket zit toch een stukje software waarmee je allerlei dingen kunt doen? Wat werkt er 'out of the box' niet goed dan? Heeft de monteur het niet goed werkend opgeleverd? Of probeer je zelf dingen naar je hand te zetten die mogelijk terecht niet standaard ondersteund worden? De firmware op die Ondernemers Pakketten zitten vanwege Pin en Alarm redelijk goed dicht getimmerd. Dat is inderdaad BOZE opzet van KPN. Voor 98% van de ondernemers is dat ook helemaal goed.
Ik begrijp niet waarom jij dat pakket dan waardeloos noemt. Je kunt er niet aan tweaken. Dat is juist de bedoeling van die Ondernemers Pakketten. Als jij dat wel wilt dan heb je volgens mij het Product niet goed begrepen. Dan moet je lekker voor de zelfde prijs een apart internet, een apart pin en apart alarm abbo gaan afnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
AvK schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 19:55:
Bij dat ondernemers pakket zit toch een stukje software waarmee je allerlei dingen kunt doen? Wat werkt er 'out of the box' niet goed dan? Heeft de monteur het niet goed werkend opgeleverd? Of probeer je zelf dingen naar je hand te zetten die mogelijk terecht niet standaard ondersteund worden? De firmware op die Ondernemers Pakketten zitten vanwege Pin en Alarm redelijk goed dicht getimmerd. Dat is inderdaad BOZE opzet van KPN. Voor 98% van de ondernemers is dat ook helemaal goed.
Ik begrijp niet waarom jij dat pakket dan waardeloos noemt. Je kunt er niet aan tweaken. Dat is juist de bedoeling van die Ondernemers Pakketten. Als jij dat wel wilt dan heb je volgens mij het Product niet goed begrepen. Dan moet je lekker voor de zelfde prijs een apart internet, een apart pin en apart alarm abbo gaan afnemen.
Laten we zeggen het is gelukkig niet mijn pakker, ik heb KPN Glasvezel (consument) en dat werkt perfect met een eigen router. Het is bij dit abbonement dat port forwarding niet werkt. Dit terwijl het wel zo aan diegene verkocht is. De monteur heeft het niet ingesteld dus kon ik op komen draven. Uiteindelijk alles goed ingesteld en geen resultaat. Zelf de helpdesk kon er niks aan doen, zelfs die hebben meegekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Het lijkt wel chatten dit..... :)

Eehm, Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat KPN dit pakket heeft verkocht met de mededeling dat Port Forwardig mogelijk is. Dat kan namelijk niet en wel om de redenen die ik al genoemd heb. Het staat ook niet in hun script als zijnde een mogelijkheid. Dat jij bij de helpdesk uiteindelijk te horen hebt gekregen dat het niet kan snap ik maar al te goed. De helpdesk van KPN werkt ook met scripts en volgen die gewoon totdat blijkt dat het om een Ondernemers Pakket gaat. En tja....... Maar dat geeft je nog niet het 'recht' om dit prima product waardeloos te noemen. Dat is stemmingmakerij. Daarom reageer ik ook. En nee, ik werk niet bij KPN.
Het product waar het hier om gaat heet nu officieel OPIB. Ondernemers Pakket Internet + Bellen. Een zeer fraai pakket waar de klein zakelijke markt prima mee uit de voeten kan. Voor een nette prijs bellen, internetten, pinnen en ook nog je alarm aangesloten. En volledig beheer over je telefoon nummers ed. Je kan bijvoorbeeld instellen dat wanneer jij belt met je mobiel, de andere kant je zakelijke vaste nummer ziet. Ideaal voor ZZP'ers, de kleinere kantoren, winkels en bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
Jep daarover ook geen opmerking over. De verkoop is zo gedaan met de glasvezel vraagbundeling, dus snap niet dat ze het dan toch zo verkocht hebben. Ik verwacht alleen wel toch dat bij een zakelijk abonnement je wat basis dingen als portforwarding mag verwachten. Kortom die experiabox is qua port forwarding een waardeloos ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Nogmaals: De firmware op een Ondernemers Pakket Experiabox is een andere dan op de gewone consumenten V8. Dat kan je toch wel begrijpen. Ik heb argumenten benoemd waarom dat zo is. Het is juist de beveiliging die de zakelijke gebruiker verwacht van KPN, die dat afdwingt. De zakelijke gebruiker PINT en heeft zijn ALARM er over lopen en verwacht uiteraard van KPN dat dit veilig is. Is het dan zo gek dat je er niet aan kan tweaken? Ik begrijp echt je punt niet. Maar goed, genoeg gezegd voor vanavond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
Denk dat onze meningen inderdaad te ver van elkaar af liggen om tot hetzelfde punt te komen :Y)

Ik zou toch zeggen dat SIP verkeer en Internet toch 2 apparte dingen zijn, dat de telefoon dichtgetimmert zit oke, maar portforwarding zou toch echt wel handig zijn (iets met backups, mail, dvr etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devil-strike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-09 17:54
Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 22:55:
[...]

Volgens het interview van KPN met gids www.totaaltv.nl zou het beeld slecter worden als de bitrate hoger wordt!!!!!!!!!!

Zit hem wel in de kwaliteit van de encoders natuurlijk. maarja zijn de encoders van KPN bij NL1,2,3 HD niet ouder (dus minder in kwaliteit) dan bij zenders uit het HD pakket.
Ja er kan kwaliteit in zitten, maar 9mbit voor hd ongeacht encoder is gewoon teweinig. NATGEO WILD HD blijft dit ook zeggen 9mbit/s met nieuwe encoders goed beeld, idd goed, maar bij snelle bewegingen toch artifacst, waarbij dit bij 12mbit/s stukken minder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 17-09 14:15
Port forwarding lijkt me in 2014 vrij essentieel om goed van internet gebruik te kunnen maken, ik vind het dan ook een fail van KPN om dit uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Beste jopie, het is al laat en ik had beloofd niet meer te reageren. Maar heb je uberhaubt de laatste 10 berichten wel gelezen? Denk et niet. Anders had je dit niet gepost.
Tweakers daalt af.Het zij zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

chickpoint schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 21:10:
Denk dat onze meningen inderdaad te ver van elkaar af liggen om tot hetzelfde punt te komen :Y)

Ik zou toch zeggen dat SIP verkeer en Internet toch 2 apparte dingen zijn, dat de telefoon dichtgetimmert zit oke, maar portforwarding zou toch echt wel handig zijn (iets met backups, mail, dvr etc.)
Ja dat klopt helemaal, maar dat zijn TWEAKERS dingen. Dat is nu net wat ik jullie warhoofden probeer bij te brengen. 98% van de gebruikers heeft daar helemaal geen boodschap aan. Die willen gewoon kunnen bellen, dat hun internet het doet, vooral dat ze kunnen pinnen en ook mooi als het alarm werkt.
Hoe simpel kan het zijn???? Ja en toevallig heeft het grote boze KPN daar een heel mooi product voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauricedetmers
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-02 08:36
Zou iemand mij kunnen helpen, ik heb het complete KPN glasvezel pakket(iptv, internet en telefonie).

Nu ben ik aan het proberen de experia box (V8 dacht ik) te vervangen voor mijn eigen apparatuur.
Het is op dit moment gelukt om met een Cisco 2950 IPTV en Internet werkend te krijgen(VLAN 4 en 6), echter lukt het nu niet om telefonie actief te krijgen. Wat ik allemaal heb geprobeerd om telefonie actief te krijgen(Cisco commands op de poort fastethernet 0/10):
------------------------------------
Switchport mode trunk
Switchport trunk native vlan 7
Switchport trunk allowed vlan 7
en geprobeerd om:
Switchport mode trunk
Switchport trunk native vlan 7
en:
Switchport mode trunk
en:
Switchport mode access vlan 7

Weet iemand wat ik fout doe en wat ik eventueel nog kan proberen om alleen telefonie werkend te krijgen op de experia box(als ik vlan 6 internet doorgeef krijg ik wel connectie maar telefonie wilt er maar niet doorheen komen...)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:48
jopie schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 21:51:
Port forwarding lijkt me in 2014 vrij essentieel om goed van internet gebruik te kunnen maken, ik vind het dan ook een fail van KPN om dit uit te sluiten.
Wat is er essentieel aan port forwarding om goed van internet gebruik te kunnen maken?
Ik heb geen enkele port forwarding actief in mijn Experiabox, beschouw mezelf als een tweaker, maak volop gebruik van internet en heb niet het idee dat ik iets essentieels mis.
Of gaat het om gamen (met consoles) wat ik niet direct goed gebruik maken van internet zou willen noemen maar zou benoemen als dat wat het is, gamen.
In het 'verre verleden' maakte ik nog gebruik van port forwarding for P2P software maar vandaag de dag zou ik niet zo snel weten waar ik het nog voor nodig zou moeten hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door ninjazx9r98 op 16-08-2014 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 10:05
Ondertussen heb ik de Netgear R7000 met DD-wrt volledig aan de gang en werkt alles helemaal naar wens. De ping tijden van de <Kong> firmware zijn volgens mij hier en daar wat aan de hoge kant, maar een betrouwbare manier om dit te testen heb ik nog niet gevonden.

De download topt ongeveer op 495MBit, de upload daarintegen is wat sneller dan 500MBit.

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/3692687331.png

Op zich geen slecht gemiddelde, vooral omdat de upload soms piekt boven de 700 MBit, maar dat niet consequent kan vasthouden.

De Kong firmware die ik nu gebruik is versie 24865M (http://desipro.de/ddwrt/K3-AC-Arm/24865M/).
ninjazx9r98 schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 08:06:
[...]

Wat is er essentieel aan port forwarding om goed van internet gebruik te kunnen maken?
Ik heb geen enkele port forwarding actief in mijn Experiabox, beschouw mezelf als een tweaker, maak volop gebruik van internet en heb niet het idee dat ik iets essentieels mis.
Of gaat het om gamen (met consoles) wat ik niet direct goed gebruik maken van internet zou willen noemen maar zou benoemen als dat wat het is, gamen.
In het 'verre verleden' maakte ik nog gebruik van port forwarding for P2P software maar vandaag de dag zou ik niet zo snel weten waar ik het nog voor nodig zou moeten hebben.
Ik gebruik op dit moment ongeveer 20 port forwardings, waarvan er zo'n 15 via UPNP zijn opengezet.

Dus ja, essentieel is het goede woord.

[ Voor 37% gewijzigd door sorted.bits op 16-08-2014 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
sorted.bits schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 08:28:
[...]

Ik gebruik op dit moment ongeveer 20 port forwardings, waarvan er zo'n 15 via UPNP zijn opengezet.

Dus ja, essentieel is het goede woord.
Je zegt alleen niet waar die forwardings voor gebruikt worden dus eigenlijk weet ik nog steeds niet waarom dat essentieel zou zijn en wat ik nu mis aangezien er beweerd wordt dat ze essentieel zijn voor goed internet gebruik in 2014.
Kennelijk mis ik iets essentieels maar heb ik het zelf en vele vele duizenden met mij niet eens in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauricedetmers
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-02 08:36
Probleem opgelost mbt telefonie, ineens werkte de instelling:
--------------------------------------------
Switchport mode trunk
--------------------------------------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-09 22:34

Nox

Noxiuz

Een tip, zo'n 2950 gaat je wel heel veel kosten bezorgen op je energierekening :P

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
ninjazx9r98 schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 10:09:
[...]

Je zegt alleen niet waar die forwardings voor gebruikt worden dus eigenlijk weet ik nog steeds niet waarom dat essentieel zou zijn en wat ik nu mis aangezien er beweerd wordt dat ze essentieel zijn voor goed internet gebruik in 2014.
Kennelijk mis ik iets essentieels maar heb ik het zelf en vele vele duizenden met mij niet eens in de gaten.
SABNZBd, NzbDrone, VPN Server, FTP Server, VNC naar Mac Mini Server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
Voor een consumenten lijn vind ik dat geen "normaal" gebruik. Om te kunnen Internetten heb je helemaal geen vpn of ftp server nodig. Dit valt toch echt onder de categorie tweakers, wij dus. En dat os toch wel een erg klein percentage van de klanten om daar rekening mee te houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus .. niet op een zakelijk abbo, zoals AvK aangeeft, en ook niet op een consumenten abbo?
Hoe dan wel?

En een kleine correctie: ik weet niet wat jij onder 'internetten' verstaat, vermoedelijk het beperkte gebruik van www. Internet is echt beduidend meer dan dat, en iets dat verkocht wordt als internettoegang zou dat ook moeten zijn.
Anders zijn we binnen de kortste keren weer terug bij Het Net of het Microsoft Network.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Kijk, wat ninjazx9r98, IsyK zeggen en ook een aantal anderen. Welk product, welke willekeurige provider ook aanbied Tweakers hebben er altijd iets over te zeuren. Soms terecht maar ook heel vaak niet. (Under statement).
Heel veel producten worden speciaal afgestemd op de gewone gebruiker de gewone consument. Sommige producten worden afgestemd op de zakelijke gebruiker. Sommige producten worden afgestemd op overheids instanties. En al die producten hebben hun plussen en minnen. De aanbieders van die producten weten heel erg goed wat ze doen en vooral waarom ze het zo doen. Het werkt voor 98% van de afnemers naar volle tevredenheid. Er staat ook een bepaald geld bedrag tegen over. Dus wat verwacht de gebruiker en WAT heeft hij er voor over. Zo simpel werkt het.
We willen allemaal voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. En tja, zo werkt het binnen de grote mensen wereld nu eenmaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
Wanneer je fatsoenlijk wilt gamen met een PS4 of een Xbox One gebruik je ook een hoop port-forwardings, of je hebt een belabberde verbinding. Dat je niet door hebt, dat deze port forwardings worden aangemaakt, betekend niet dat ze er niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtr33
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:00
1975Mark30 schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 00:54:
Nogmaals proberen ;) @pogostokje of iemand anders die het weet. Op netwerkje.com wordt de TP-Link SG3210 aangegeven als aanbevolen hardware bij een eigen router methode 1 en voorbeeld uitbreiding netwerk. Zou de TP-Link SG108E in deze gevallen ook volstaan? Dit in verband met de aanschaf kosten omdat ik er volgen mij drie stuks nodig heb. Heb namelijk twee tv decoders waar maar 1 ethernet kabel naar toe loopt en het zeer lastig is hier extra ethernet kabels naar toe te leggen. Alvast bedankt.
Pogostokje schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 10:09:
Het is een nieuw model. Ik denk op basis van de specs dat het wel moet werken, maar begin eens met 1'tje en gooi de doos pas weg als het goed werkt. Ik ben benieuwd.
Heb je de SG108E al kunnen uitproberen? Lijkt me goede bang-for-buck (review). Enige nadeel is dat je een Win-only util nodig hebt om 'm te configureren.
EDIT: doe ik mocht ik eerder terug zijn van vakantie dan jij :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1975Mark30
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-09 22:27
mtr33 schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 10:25:
[...]

[...]

[...]

Heb je de SG108E al kunnen uitproberen? Lijkt me goede bang-for-buck (review). Enige nadeel is dat je een Win-only util nodig hebt om 'm te configureren.
Nee, ivm vakantie nog niet. Ik ben over een paar weken pas weer in de gelegenheid, maar laat het hier dan zeker weten. Je mag 'm natuurlijk daarvoor ook zelf testen en het hier laten weten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bijltje666
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-08-2024
Willen jullie eens een test doen bij speedtest.net en zien of je de beloofde snelheid ook daadwerkelijk haalt?
Ik heb zelf een 50/50Mbit glasvezel die sindskort compleet ingekakt is; ik haal max 10Mbit down, terwijl mijn upload wel 50Mbit haalt...
Er is afgelopen week een goede monteur geweest die alle zaken vervangen heeft, zonder succes.
Verschillende computers geprobeerd, zonder succes. Tussen mijn melding van de storing en de komst van de monteur was er ook een moment dat de verbinding ineens weer goed was. Ik heb zelfs op het punt gestaan om de monteur af te bellen.... maar de eerstvolgende was weer slecht.
Het gekke is dat mijn uploadsnelheid wel ok is.

Wat mij dan weer uitemate nieuwsgierig maakt, is dat de monteur deze storing eerder nooit tegenkwam, maar de afgelopen weken ineens een aantal keer.

Nu komt Reggefiber donderdag een meting verrichten van de wijkcentrale naar mijn huis, maar op één of andere manier heb ik het gevoel dat het daar ook niet aan ligt...De demping van het signaal was goed...

Herkent iemand dit? Zo ja, wat is er gedaan om het probleem op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
Paar posts boven je heb ik nog een speedtest geplaatst. Eigenlijk vanaf het begin af aan geen problemen gehad met de snelheid.

Welke Experiabox heb je en in welke regio woon je? Op zich belangrijke informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:32

Khaine

Python liefhebber

93 Down, 97 Up. Voor een 100/100 verbinding vind ik dat prima.

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 15:59

Kiswum

Gadget reviewer

93 down, 123 up. bij een 100/100 lijn.

Vandaag ben ik bezig geweest om 2 extra routers in te stellen en aan te sluiten achter de router + switch i.v.m. extra/betere draadloos internet verbinding (dd-wrt voor Netgear en een Linksys E4200). Het geheel is nu een stuk stabieler en het switchen van de ene naar de andere router gaat "geruisloos". Het toepassen van VLAN´s (tv box zit er ook op aangesloten) is niet nodig geweest. Helaas zijn de WAN poorten nu niet meer te gebruiken, maar moet ik 1 LAN poort opofferen.

Gelukkig is het Wifi bereik rondom het huis een stuk groter geworden en kan ik op zolder, in de tuin en voor de deur gebruik maken van draadloos internet in onze te goed geïsoleerde woning :)

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marijni12
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-08 13:23
84 down, 85 up. Vind het zelf wat aan de magere kant voor 100/100, maar ach.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-08 21:20
Kan ook aan de demping en bekabeling in huis liggen.
Ik had voorheen 94/94 en nu kinder komt zeker weten door een slechte kabel die ik er tussen heb gedaan.

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
84,41 down (één decoder aan op history HD en vrouwlief kijkt youtube)en 94.97 up.
Decoder uitgezet aangezien er toch niemand naar keek en dan de volgende getallen:
94,16 down (vrouwlief kijkt nog steeds youtube) en 94,66 up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneet
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-08 20:54

magneet

Magnetic enhanced

84 down met een klein downloadje aan, een youtube op hd en 1 hd stream aan. en 114.59 up (?)

You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sennamph1938
  • Laatst online: 22-06 08:54
Ik heb hetzelfde.. 2 monteurs geweest van KPN (hebben experiabox V8 vervangen voor V9 en NT kasje vervangen reggefiber heeft al een patch vervangen in centrale maar snelheid is laag ...
68 MB down en 112 UP soms piek naar 72MB down 112 UP.. maar blijft erg onstabiel.
KPN is driftig aan het zoeken... toen ik glasvezel kreeg op 22-05-2014 heb ik meeting gedaan en die was netjes 95 down en 114 up.. maar na werkzaamheden in juli (aangegeven door KPN doormiddel mail) is het slecht geworden .
alles is getest bedraad op experiabox zonder andere kabels.
woon in Lelystad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sennamph1938
woon je ook in Lelystad heb met 100/100 abonnement precies hetzelfde

reggefiber is bij mij ook geweest alles was goed.
ik heb al tegen KPN gezegd dat er in Lelystad in juli werkzaamheden gedaan zijn en daar is iets veranderd, daardoor is bij mij minder geworden.
mijn zwager in Lelystad heeft het ook
Bijltje666 schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 21:37:
Willen jullie eens een test doen bij speedtest.net en zien of je de beloofde snelheid ook daadwerkelijk haalt?
Ik heb zelf een 50/50Mbit glasvezel die sindskort compleet ingekakt is; ik haal max 10Mbit down, terwijl mijn upload wel 50Mbit haalt...
Er is afgelopen week een goede monteur geweest die alle zaken vervangen heeft, zonder succes.
Verschillende computers geprobeerd, zonder succes. Tussen mijn melding van de storing en de komst van de monteur was er ook een moment dat de verbinding ineens weer goed was. Ik heb zelfs op het punt gestaan om de monteur af te bellen.... maar de eerstvolgende was weer slecht.
Het gekke is dat mijn uploadsnelheid wel ok is.

Wat mij dan weer uitemate nieuwsgierig maakt, is dat de monteur deze storing eerder nooit tegenkwam, maar de afgelopen weken ineens een aantal keer.

Nu komt Reggefiber donderdag een meting verrichten van de wijkcentrale naar mijn huis, maar op één of andere manier heb ik het gevoel dat het daar ook niet aan ligt...De demping van het signaal was goed...

Herkent iemand dit? Zo ja, wat is er gedaan om het probleem op te lossen?

[ Voor 8% gewijzigd door Sennamph1938 op 19-08-2014 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:35
Zou ik een PB kunnen krijgen met de postcode van het adres in Lelystad waar dit speelt?

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Zit hier ook in Lelystad (-Haven), weliswaar als klant van Xs4all, maar hier prima waardes:
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/3699107641.png
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/3699110977.png
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/3699113731.png

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
@ Ehtweak, deze mensen zitten vermoedelijk in de ring van de tweede CityPoP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sennamph1938
heb je PB gestuurd
Barre73 schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 14:07:
Zou ik een PB kunnen krijgen met de postcode van het adres in Lelystad waar dit speelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4nt0m
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 21:29
Beste,

Het volgende:

Ik heb nu een hele gare experiabox v8 die ik wil vervangen met mijn draytek 2920n. Nu heb ik op internet al het e.e.a. gevonden betreft het instellen van een Draytek 2920n, echter kom ik er niet meer uit....

Ik vroeg mij dus af of er mensen zijn die hun 2920n direct hebben aangesloten op de consumentenkant van het glasvezel kastje (UTP verbinding). Zonder managed switch ervoor te plaatsen.

kan / wil diegene zijn of haar config delen zodat ik eindelijk dat verrekte witte ding aan de kant kan zetten :)

Alvast bedankt voor jullie moeite en verneem graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Wat ik zelf voornamelijk merk is dat de up en download snelheid gewoon in orde zijn, maar dat browser toch niet echt snel gaat. Heb het idee dat het probleem in de DNS servers van KPN zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bijltje666
Dank voor jullie reacties!
Ik woon in Leeuwarden, de andere storingen waren ook allemaal in of rond Leeuwarden, maar ook geen gezamenlijke kast ofzo..
Morgen komt Reggefiber metingen verrichten.

Vreemd dat tijdens de speedtestmeting bij mij de snelheid terugloopt... begint op 10Mbits, eindigde gister op een whopping 3.6Mbits....

mijn hele huis is bekabeld met kwalitatief hoogwaardige kabels. Alleen de mobiles maken gebruik van wifi..grappig is dat de speedtest via 3G op een bepaald moment een betere meting gaf dan mijn bekabelde glasvezel 8-|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-ter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 23:05

P-ter

...

Bijltje666 schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 09:52:
Dank voor jullie reacties!
Ik woon in Leeuwarden, de andere storingen waren ook allemaal in of rond Leeuwarden, maar ook geen gezamenlijke kast ofzo..
Morgen komt Reggefiber metingen verrichten.

Vreemd dat tijdens de speedtestmeting bij mij de snelheid terugloopt... begint op 10Mbits, eindigde gister op een whopping 3.6Mbits....

mijn hele huis is bekabeld met kwalitatief hoogwaardige kabels. Alleen de mobiles maken gebruik van wifi..grappig is dat de speedtest via 3G op een bepaald moment een betere meting gaf dan mijn bekabelde glasvezel 8-|
Bijltje: ik heb ook glasvezel van KPN in Leeuwarden (camminghaburen) maar ervaar geen verstoringen. Ik zal kijken of ik vanavond een speedtest kan doen. ik zit overigens op 100/100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sennamph1938
Als je ook bellen heb van KPN kan je niet alleen je Draytek gebruiken dan zou zal je een managed switch en Experiabox moeten gebruiken.. http://netwerkje.com/eigen-router

als je verbinding moet maken met glasvezel moet je een gebruikersnaam invullen :
Username: xx-xx-xx-xx-xx-xx@direct-adsl (vul hier je eigen MAC adres en achtervoegsel in)
Password: kpn
let wel op dat je de minetjes er tussen laat staan geen :

http://netwerkje.com/eigen-router

het mooiste zou zijn als je al een XS4all profiel in de draitek heb die werkt ook op KPN alleen uiteraard met bovenstaande gebruikersnaam en password.
ph4nt0m schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 09:09:
Beste,

Het volgende:

Ik heb nu een hele gare experiabox v8 die ik wil vervangen met mijn draytek 2920n. Nu heb ik op internet al het e.e.a. gevonden betreft het instellen van een Draytek 2920n, echter kom ik er niet meer uit....

Ik vroeg mij dus af of er mensen zijn die hun 2920n direct hebben aangesloten op de consumentenkant van het glasvezel kastje (UTP verbinding). Zonder managed switch ervoor te plaatsen.

kan / wil diegene zijn of haar config delen zodat ik eindelijk dat verrekte witte ding aan de kant kan zetten :)

Alvast bedankt voor jullie moeite en verneem graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marijni12
Dj-sannieboy schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 09:13:
Wat ik zelf voornamelijk merk is dat de up en download snelheid gewoon in orde zijn, maar dat browser toch niet echt snel gaat. Heb het idee dat het probleem in de DNS servers van KPN zit.
Dit gevoel had ik ook. Heb er uiteindelijk voor gekozen om in mijn eigen router (de welbekende TP-Link) de DNS-servers van Google in te stellen. (8.8.8.8 en 8.8.4.4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4nt0m
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 21:29
Sennamph1938 schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 10:35:
Als je ook bellen heb van KPN kan je niet alleen je Draytek gebruiken dan zou zal je een managed switch en Experiabox moeten gebruiken.. http://netwerkje.com/eigen-router

als je verbinding moet maken met glasvezel moet je een gebruikersnaam invullen :
Username: xx-xx-xx-xx-xx-xx@direct-adsl (vul hier je eigen MAC adres en achtervoegsel in)
Password: kpn
let wel op dat je de minetjes er tussen laat staan geen :

http://netwerkje.com/eigen-router

het mooiste zou zijn als je al een XS4all profiel in de draitek heb die werkt ook op KPN alleen uiteraard met bovenstaande gebruikersnaam en password.

[...]
Thanks, Was ik al bang voor dat ik een extra switch nodig heb..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sennamph1938
ik heb een fritzbox 7490 en zit hier ook mee.. denk dat ik volgend jaar overstap naar XS4all daar kan het wel ook met telefoon..
ph4nt0m schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 10:53:
[...]

Thanks, Was ik al bang voor dat ik een extra switch nodig heb..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

marijni12 schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 10:51:
[...]

Dit gevoel had ik ook. Heb er uiteindelijk voor gekozen om in mijn eigen router (de welbekende TP-Link) de DNS-servers van Google in te stellen. (8.8.8.8 en 8.8.4.4)
En heb je het idee dat het browsen nu een stuk sneller gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marijni12
Dj-sannieboy schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 11:16:
[...]

En heb je het idee dat het browsen nu een stuk sneller gaat?
Gevoelsmatig lijkt de latency wat beter te zijn. Grootste verschil zit 'm echter in het gamen, heb nu gewoon fatsoenlijke NAT niveaus op m'n ps4, en geen verkl*te matchmaking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmfloris
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-11-2024

rmfloris

Kowalski: Kaboeeem??

Sinds deze week aangesloten op KPN glasvezel. Zal vanavond eens een speedtest uitvoeren.

Nu is de vraag welke type kabels ik door de woning heen ga trekken (nieuwbouw, dus alles nieuw). Raden jullie cat6 of cat5A aan? Ik hoor verschillende verhalen m.b.t. de HD tv kijken over Cat5A.

Het liefst heb ik twee kabels in een buis, maar met cat6 zal dit lastiger worden, daar de kabel veel dikker en stugger is.

Uiteraard dient er een hele setup te worden gemaakt met switch/patch/router om alles netje te stroomlijnen.

Foto afdrukken prijsvergelijk -> http://www.fotovergelijk.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sennamph1938
bij mij ligt cat5e en heb geen problemen met HD .. alleen momenteel is mijn download erg laag maar upload wel 112 dus kabels kunnen het niet zijn.

http://www.leerwiki.nl/Cat5,_cat5e_of_cat6

volgens mij is HD televisie bij KPN niet eens 8 MB dus moet makkelijk met Cat5 kunnen
rmfloris schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 12:55:
Sinds deze week aangesloten op KPN glasvezel. Zal vanavond eens een speedtest uitvoeren.

Nu is de vraag welke type kabels ik door de woning heen ga trekken (nieuwbouw, dus alles nieuw). Raden jullie cat6 of cat5A aan? Ik hoor verschillende verhalen m.b.t. de HD tv kijken over Cat5A.

Het liefst heb ik twee kabels in een buis, maar met cat6 zal dit lastiger worden, daar de kabel veel dikker en stugger is.

Uiteraard dient er een hele setup te worden gemaakt met switch/patch/router om alles netje te stroomlijnen.

[ Voor 8% gewijzigd door Sennamph1938 op 20-08-2014 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint

CAT5e is goed voor 1 Gbit (tot max 100 meter)
CAT6 is goed voor 10 Gbit (tot max 55 meter)
CAT6a is goed voor 10 Gbit (tot max 100 meter)

Bijkomend voordeeltje van CAT6 is dat die nog iets beter tegen ruis kan.

[ Voor 4% gewijzigd door chickpoint op 20-08-2014 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venxir
  • Laatst online: 22:28
Nu maar in het juiste topic ;).

Ik ben aan het oriënteren om van Ziggo naar KPN Glasvezel over te stappen. Na wat leeswerk zag ik dat er wat werk nodig was aan mijn netwerk en dat ik deze kans gelijk wou grijpen om het e.e.a te organiseren.

Huidige netwerksituatie:
http://nl.tinypic.com/r/24mffxl/8

Mijn idee van het nieuwe netwerk:
http://nl.tinypic.com/r/14mdrhu/8

Zijn er nog punten die ik mis in het nieuwe netwerk?

If it aint broke, fix it till it is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sennamph1938
Helaas kan je nieuwe situatie niet.

de Asus router kan niet direct op glas vanwege telefonie KPN.

wat je wel kan doen is tussen de Asus en NT1 kasje een managed switch daarop je Asus met vlan 6 en 4
dan van de managed switch vlan 7 naar experiabox.. dat gaat wel werken,

staat ook hier http://netwerkje.com/eigen-router
Venxir schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 13:50:
Nu maar in het juiste topic ;).

Ik ben aan het oriënteren om van Ziggo naar KPN Glasvezel over te stappen. Na wat leeswerk zag ik dat er wat werk nodig was aan mijn netwerk en dat ik deze kans gelijk wou grijpen om het e.e.a te organiseren.

Huidige netwerksituatie:
http://nl.tinypic.com/r/24mffxl/8

Mijn idee van het nieuwe netwerk:
http://nl.tinypic.com/r/14mdrhu/8

Zijn er nog punten die ik mis in het nieuwe netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venxir
Sennamph1938 schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 13:57:
Helaas kan je nieuwe situatie niet.

de Asus router kan niet direct op glas vanwege telefonie KPN.

wat je wel kan doen is tussen de Asus en NT1 kasje een managed switch daarop je Asus met vlan 6 en 4
dan van de managed switch vlan 7 naar experiabox.. dat gaat wel werken,

staat ook hier http://netwerkje.com/eigen-router

[...]
Hmm na het lezen van het topic las ik dat onderstaande mogelijk was:

Afbeeldingslocatie: http://s8.postimg.org/gq03jbn11/img2.png

Dus op poort 3 kan dan toch de experiabox+ telefoon, de asus stuurt het in principe alleen door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sennamph1938
volgens mij kan het niet omdat telefonie vlan 7 is niet 3..
Venxir schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 14:06:
[...]

Hmm na het lezen van het topic las ik dat onderstaande mogelijk was:

[afbeelding]

Dus op poort 3 kan dan toch de experiabox+ telefoon, de asus stuurt het in principe alleen door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venxir
Het is in principe niks meer dan een nummertje, er kan ook 7 staan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sennamph1938
ben wel benieuwd of het werkt dan...
hoor het graag kan ik mijn zwager blij maken die heeft zlefde opstelling
Venxir schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 16:12:
Het is in principe niks meer dan een nummertje, er kan ook 7 staan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-ter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 23:05

P-ter

...

P-ter schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 10:25:
[...]

Bijltje: ik heb ook glasvezel van KPN in Leeuwarden (camminghaburen) maar ervaar geen verstoringen. Ik zal kijken of ik vanavond een speedtest kan doen. ik zit overigens op 100/100.
@Bijltje:

Ik heb even getest via speedtest.net, en kom op voor mij acceptabele waarden uit (1 tv-ontvanger aan):

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/3701738350.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ioramus
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-09 15:14

Ik zou gewoon cat6 nemen - ik heb die in mijn huis dubbel door diverse 10mm pijpjes heengetrokken zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:01
Cat6 heeft op dit moment weinig of geen toegevoegde waarde t.o.v. Cat 5E. Snelheid Cat 5E is gigabit, gelijk dus aan Cat6, alleen in zakelijke omgeving met grote hoeveelheden datatransport kan Cat6 voordeel bieden. En welicht in de wat verdere toekomst is Cat 6A eventueel interessant in de thuisomgeving als je naar 10 gigabit wilt. Maar dan moet je dus 6A hebben.

Voordeel van Cat 5E is dat het veel goedkoper is en veel makkelijker te installeren en zeker weten is er geen enkel probleem met HD over Cat5E. HD heeft aan 100 Megabit ook al genoeg zelfs.

[ Voor 10% gewijzigd door janbal op 20-08-2014 19:06 ]

Wijsneuzen genoeg op deze fora, dus ik hoef geen 'slimme' signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venxir
@janbal, CAT6(zonder A) kan in principe ook 10 gigabit alleen hangt er dan een limiet aan je kabellengte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

janbal schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 19:03:
Cat6 heeft op dit moment weinig of geen toegevoegde waarde t.o.v. Cat 5E. Snelheid Cat 5E is gigabit, gelijk dus aan Cat6, alleen in zakelijke omgeving met grote hoeveelheden datatransport kan Cat6 voordeel bieden. En welicht in de wat verdere toekomst is Cat 6A eventueel interessant in de thuisomgeving als je naar 10 gigabit wilt. Maar dan moet je dus 6A hebben.

Voordeel van Cat 5E is dat het veel goedkoper is en veel makkelijker te installeren en zeker weten is er geen enkel probleem met HD over Cat5E. HD heeft aan 100 Megabit ook al genoeg zelfs.
Binnen je eigen huis gebruik je dusdanig korte kabels (max 15 meter?) dat de Cat versie er niet toe doet. Alles vanaf Cat5 voldoet ruimschoots aan alle eisen voor de komende jaren qua snelheid. Ik denk dat een 1x4 kabeltje van het vroegere PTT zelfs nog wel voldoet. Dus Cat5 is goed, 5e is goed, Cat6 kan je doen maar is duur enz. Zolang je de kabel netjes aanlegt, dus letterlijk geen kink erin en de RJ45 stekkertjes netjes en goed hebt afgewerkt zal je geen problemen krijgen. Waar je wel even over zou kunnen nadenken of je misschien shielded (afgeschermde) kabel moet gebruiken mocht je in een storings gevoelige omgeving zitten. Hiermee bedoel ik vlak bij hoogspannings kabels of net onder een antenne mast. Voor de rest maakt het echt geen ene r##t uit.
Daarbij verwacht ik dat binnen afzienbare tijd alles draadloos gaat verlopen. Geheel veilig en zeer snel.
Jaar of 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bijltje666
Gister heb ik Reggefiber op bezoek gehad. Aardige kerel.
Hij heeft in de centrale kast (of hoe zo'n ding ook heet) alles vervangen wat hij kon vervangen.
Alles is getest en goed bevonden. De demping was al goed, en is nu fantastisch.

In het bijzijn van deze mijnheer een speedtest gedaan met wederom een whopping 10Mbit als resultaat.
Hij vertelde me dat hij ook de laatste weken veel klachten krijgt over prestatie problemen, en dat hij eigenlijk nergens technische mankementen kan vinden in het glasvezelgedeelte.

Conclusie:
Technisch zit de glasvezel goed
Technisch zit de aansluiting van KPN goed.
Volgens mij kan ik dan concluderen dat de storing vóór de glasvezel zit, dus ergens bij KPN in de servers.

Zo weer even bellen met KPN, zal eens vragen welke compensatie ze in gedachten hebben...
I'll keep you posted.... for the fun of it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sennamph1938
zoals je het beschrijft heb ik precies hetzelfde..
ook alles gemeten bij mij alles goed...
bij mij is het gekomen door werkzaamheden in jullie door KPN..
ben de mening met je eens dat het ergens in de KPN servers moet zitten..
zou bijna zeggen een content filter die er tussen gezet is..
of een firewall die te strak staat,
Bijltje666 schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 10:59:
Hij heeft in de centrale kast (of hoe zo'n ding ook heet) alles vervangen wat hij kon vervangen.

In het bijzijn van deze mijnheer een speedtest gedaan met wederom een whopping 10Mbit als resultaat.
Hij vertelde me dat hij ook de laatste weken veel klachten krijgt over prestatie problemen, en dat hij eigenlijk nergens technische mankementen kan vinden in het glasvezelgedeelte.

Conclusie:
Volgens mij kan ik dan concluderen dat de storing vóór de glasvezel zit, dus ergens bij KPN in de servers.

Zo weer even bellen met KPN, zal eens vragen welke compensatie ze in gedachten hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelbb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 15:30

roelbb

knorretje

Bijltje666 schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 10:59:

Conclusie:

als ik dit zo lees, dan denk ik dat je in het ADSL over glas pakket van KPN bent gezet. Het aller goedkoopste abo is namelijk een 10mbit geworden bij KPN om de verstokte ADSL klanten ook te kunnen migreren naar glas. Dit heb ik bij een kennis ook gezien (gewoon van de ene op de andere dag)

roelbb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bijltje666
roelbb schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 12:30:
[...]

als ik dit zo lees, dan denk ik dat je in het ADSL over glas pakket van KPN bent gezet. Het aller goedkoopste abo is namelijk een 10mbit geworden bij KPN om de verstokte ADSL klanten ook te kunnen migreren naar glas. Dit heb ik bij een kennis ook gezien (gewoon van de ene op de andere dag)
Uiteraard heb ik gecontroleerd of mijn abbo instellingen goed waren... je verhaal was mogelijk geweest als ik 10Mbit down en down gehad had... ik heb alleen 50Mbit up.... dat maakt het zo vreemd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bijltje666
Sennamph1938 schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 11:37:
zoals je het beschrijft heb ik precies hetzelfde..
ook alles gemeten bij mij alles goed...
bij mij is het gekomen door werkzaamheden in jullie door KPN..
ben de mening met je eens dat het ergens in de KPN servers moet zitten..
zou bijna zeggen een content filter die er tussen gezet is..
of een firewall die te strak staat,

[...]
Ik zal dit eens terugkoppelen naar KPN.. thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Interesant artikel over beeldkwaliteit reggefiber glasvezel...

http://www.kleinzacht.inf...iteit-kabel-vs-glasvezel/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Wat heeft Reggefiber met de beeldkwaliteit te maken? Als je dit interessant vindt moet je je eerst even verdiepen in de werking van dat netwerk en vooral de verdeling van de lagen in een open ODF netwerk zoals dat van Reggefiber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Tja, het is een onzin artikel.

[ Voor 191% gewijzigd door Thombias op 25-08-2014 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmfloris

rmfloris

Ioramus schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 16:50:
[...]

Ik zou gewoon cat6 nemen - ik heb die in mijn huis dubbel door diverse 10mm pijpjes heengetrokken zonder problemen.
Heb je een stugge of een flexibele kabel genomen voor de Cat6 door de 10mm pijpjes? ik zit zelf te denken aan de flexibele variant, connectors eraan en deze op de switch/router pluggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Ja. Ik heb het gelezen. Maar dat verandert de vraag niet. Wat heeft Reggefiber met de beeldkwaliteit te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
rmfloris schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 22:52:
[...]

Heb je een stugge of een flexibele kabel genomen voor de Cat6 door de 10mm pijpjes? ik zit zelf te denken aan de flexibele variant, connectors eraan en deze op de switch/router pluggen.
Niet doen. Is bij CAT6 heel lastig om goed te doen en je bent niet flexibel meer. CAT6 wandcontactdoosjes zijn goedkoop te vinden op internet en het aansluiten daarvan is met een "dogger" heel simpel. En vandaar een kant en klare kabel naar het apparaat. Verplaats je later het apparaat: even nieuw kabeltje in de winkel en klaar.

Dat hele verhaal geldt trouwens ook voor CAT5e. Met UTP wandcontactdoosjes werken is veel handiger en beter voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
Barre73 schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 08:22:
[...]

Ja. Ik heb het gelezen. Maar dat verandert de vraag niet. Wat heeft Reggefiber met de beeldkwaliteit te maken?
Inderdaad, Reggefiber heeft inderdaad weinig te maken met de manier waarop KPN TV aanbiedt. Ik snap ook niet waarom KPN me anders niet gewoon een optie geeft voor de bandbreedte die TV mag gebruiken ;). Ik snap dat dit waarschijnlijk netwerk technisch niet te doen is, maar 7 Mbit per IPTV stream is gewoon ERG weinig als je ziet dat ze echt wel meer dan 500 Mbit/s over die glaslijnen kan pompen.

In ons geval hebben we 3 TV's, dat zou in het ergste geval 3 x 16 MBit zijn (als het verhaal op Freddy's blog klopt). 50 Mbit inleveren voor betere TV is niet erg (en het is niet eens 50 MBit, want we gebruiken nu ook al 3 x 7 Mbit voor de kwaliteit die we nu krijgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Interessant?
Ik zou het eerder een waardeloos nietszeggend artikel noemen.
Als je al een vergelijk wilt maken dan moet je zoveel mogelijk zaken gelijk houden zoals de uitzending en de gebruikte TV.
Bij voorkeur moet je op één locatie schakelen tussen de aanbieders tijdens dezelfde televisie uitzending op dezelfde TV en dan kun je wat gaan zeggen over de beeldkwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmfloris

rmfloris

zojuist een snelheidstest uitgevoerd, via de draadloze verbindingsset (stopcontacten). Haal bij lange na niet de maximale snelheid. Zal hem binnenkort nog eens testen direct op de experia box

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/3710495256.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sennamph1938
rmfloris schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 13:23:
zojuist een snelheidstest uitgevoerd, via de draadloze verbindingsset (stopcontacten). Haal bij lange na niet de maximale snelheid. Zal hem binnenkort nog eens testen direct op de experia box

[afbeelding]
denk dat je ook niet meer zal halen op de draadloze verbindingsset (stopcontacten).
beste is een test direct met kabel op de experiabox uit te voeren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarabass
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-04 17:02

Tarabass

Webmaster

Barre73 schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 08:27:
[...]

Niet doen. Is bij CAT6 heel lastig om goed te doen en je bent niet flexibel meer. CAT6 wandcontactdoosjes zijn goedkoop te vinden op internet en het aansluiten daarvan is met een "dogger" heel simpel. En vandaar een kant en klare kabel naar het apparaat. Verplaats je later het apparaat: even nieuw kabeltje in de winkel en klaar.

Dat hele verhaal geldt trouwens ook voor CAT5e. Met UTP wandcontactdoosjes werken is veel handiger en beter voor de toekomst.
Ik heb cat6a inbouwdoosjes om het mooi af te werken, en heb de rest van de kabels zelf geknepen. Ik snap eerlijk gezegd niet waarom dit niet goed te doen zou zijn. Ik heb 100 meter flexibele kabel besteld, doosje hoesjes en connectors erbij, een kabeltester en tang erbij en klaar. Zo kun je zelf alles op maat knippen. Kind kan de was doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:39
rmfloris schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 13:23:

[afbeelding]
Ik ben blij als ik dat haal via die devolo's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Tarabass schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 15:15:
[...]

Ik heb cat6a inbouwdoosjes om het mooi af te werken, en heb de rest van de kabels zelf geknepen. Ik snap eerlijk gezegd niet waarom dit niet goed te doen zou zijn. Ik heb 100 meter flexibele kabel besteld, doosje hoesjes en connectors erbij, een kabeltester en tang erbij en klaar. Zo kun je zelf alles op maat knippen. Kind kan de was doen :)
Flexibele kabel (UTP kabel met soepele kern) is inderdaad wat anders. Daar kan je prima stekkertjes aan crimpen.

Maar die is dan weer veel minder geschikt om door buizen heen te trekken (vooral als je hard moet trekken) en als helemaal niet geschikt om op inbouwdoosjes of patch panels te doggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
ninjazx9r98 schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 09:29:
[...]

Interessant?
Ik zou het eerder een waardeloos nietszeggend artikel noemen.
Als je al een vergelijk wilt maken dan moet je zoveel mogelijk zaken gelijk houden zoals de uitzending en de gebruikte TV.
Bij voorkeur moet je op één locatie schakelen tussen de aanbieders tijdens dezelfde televisie uitzending op dezelfde TV en dan kun je wat gaan zeggen over de beeldkwaliteit.
Inderdaad. En wie is die zogenaamde "Freddy" eigenlijk helemaal? Waarschijnlijk gewoon iemand net als 'wij' hier met een bepaalde voorkeur of focus.

Hij geeft niet aan hóe hij heeft getest, met welke instellingen (boxen van beide providers op 1080i zodat in beide gevallen de de-interlacer van de TV wordt gebruikt)?, op welke tijdstippen (zelfde programma zelfde zender? Om native HD versus upscaled SD uit de vergelijking te houden)?

Bovendien zie ik (dit blog artikel is alweer vaker voorbij gekomen) ook nu dat men het weer heeft over de "beeldkwaliteit op Reggefiber", wat ook aperte onzin is, want Reggefiber levert geen beeld. Reggefiber heeft alleen de huisjes en fysieke vezels in beheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Eymey.... nou geef je de clou van mijn reactie weg :-). Ik wilde dat "Thombias"eerst zelf eens even ging bedenken hoe dat werkt met lagen in een ODF netwerk en wie wat doet.

En ik had deze ergens anders al eens voorbij zien komen en daar stond dat deze Freddy een medewerker van Kabel Noord was....

[ Voor 27% gewijzigd door Barre73 op 25-08-2014 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ioramus
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-09 15:14
rmfloris schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 22:52:
[...]

Flexibel, gewoon een rol van 100mtr en dan in de kamers wandcontact dozen en in de meterkast een patch paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-09 12:06
Goedemorgen,

Ik heb ook iets aparts. Zodra ik thuis tv wil kijken gaat mijn WIFI down. Dan is die niet meer te vinden of nog wel maar gaat het nog maar met 5mb of zo.

De situatie is bij mij als volgt, ik heb 1 CAT6 kabel van de Experiabox V8, die hangt in de meterkast, naar mijn tvmeubel getrokken. Daar zit de kabel aangesloten op Zyxel GS-108B v2. Vanuit de switch gaan allemaal 1m CAT6 kabels naar de verschillende apparaten zoals, PS3, Apple TV2, Apple Extreme, 1 lange CAT6 kabel naar slaapkamer op 1e etage en een kabel naar de tv ontvangen van KPN. Alles werkt, geen probleem, WIFI gaat met 90mb maar zodra het tv kastje van de KPN aangaat omdat we tv willen kijken gaat WIFI zo goed als plat.

Je begrijpt, dit is heel irritant vooral omdat de iMac 21.5 mid 2011 die op zolder staat aangesloten zit op internet via WIFI. In huis heb ik voor WIFI, Airport Extreme, Airport Express en bij de iMac Airport Time Capsule. WIFI van de Experiabox V8 heb ik uitgeschakeld en mede hierdoor is het WIFI ontvangst door ons hele huis prima, overal goede 5Ghz dekking.

Maar ik zit nu dus met het tv kijken. Wie o wie kan mij hiermee helpen?
Ik vermoed zelf dat de Zyxel GS-108B v2 niet geschikt is. Heb ooit eens iets gehoord dat TV en Internet van de KPN Glasvezel 2 verschillende "lijnen" zijn zeg maar. Dus als tv niet aan staat werkt alles in huis prima, maar zodra tv aangaat schakelt die over naar de andere "lijn" en gooit de rest plat.

Hoor het zeer graag.

Groet,
Frido

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Ioramus schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 09:53:
[...]

Flexibel, gewoon een rol van 100mtr en dan in de kamers wandcontact dozen en in de meterkast een patch paneel.
Flexibele UTP op wandcontactdozen afmonteren? Ook niet fijn... daar is juist de stugge variant voor bedoeld. Voor de rest inderdaad precies zoals ik het bedoelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Frid0 schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 10:29:
Goedemorgen,

Ik heb ook iets aparts. Zodra ik thuis tv wil kijken gaat mijn WIFI down. Dan is die niet meer te vinden of nog wel maar gaat het nog maar met 5mb of zo.

De situatie is bij mij als volgt, ik heb 1 CAT6 kabel van de Experiabox V8, die hangt in de meterkast, naar mijn tvmeubel getrokken. Daar zit de kabel aangesloten op Zyxel GS-108B v2. Vanuit de switch gaan allemaal 1m CAT6 kabels naar de verschillende apparaten zoals, PS3, Apple TV2, Apple Extreme, 1 lange CAT6 kabel naar slaapkamer op 1e etage en een kabel naar de tv ontvangen van KPN. Alles werkt, geen probleem, WIFI gaat met 90mb maar zodra het tv kastje van de KPN aangaat omdat we tv willen kijken gaat WIFI zo goed als plat.

Je begrijpt, dit is heel irritant vooral omdat de iMac 21.5 mid 2011 die op zolder staat aangesloten zit op internet via WIFI. In huis heb ik voor WIFI, Airport Extreme, Airport Express en bij de iMac Airport Time Capsule. WIFI van de Experiabox V8 heb ik uitgeschakeld en mede hierdoor is het WIFI ontvangst door ons hele huis prima, overal goede 5Ghz dekking.

Maar ik zit nu dus met het tv kijken. Wie o wie kan mij hiermee helpen?
Ik vermoed zelf dat de Zyxel GS-108B v2 niet geschikt is. Heb ooit eens iets gehoord dat TV en Internet van de KPN Glasvezel 2 verschillende "lijnen" zijn zeg maar. Dus als tv niet aan staat werkt alles in huis prima, maar zodra tv aangaat schakelt die over naar de andere "lijn" en gooit de rest plat.

Hoor het zeer graag.

Groet,
Frido
Je hebt het zelf al geraden. De poort van de Experiabox waar je CAT 6 kabel op aangesloten is, is een flexpoort. Dus je kan er zowel internet, als TV signaal van krijgen. Maar niet tegelijk....

Simpele oplossing: 2e UTP kabel trekken vanaf een andere poort van de EB direct naar de TV ontvanger van KPN.

Moeilijke oplossing: Die laat ik over aan de experts hier. Iets met VLANS splitsen en managed switches denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-09 12:06
Barre73 schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 10:37:
[...]

Je hebt het zelf al geraden. De poort van de Experiabox waar je CAT 6 kabel op aangesloten is, is een flexpoort. Dus je kan er zowel internet, als TV signaal van krijgen. Maar niet tegelijk....

Simpele oplossing: 2e UTP kabel trekken vanaf een andere poort van de EB direct naar de TV ontvanger van KPN.

Moeilijke oplossing: Die laat ik over aan de experts hier. Iets met VLANS splitsen en managed switches denk ik...
O, cool! Toch "grappig" om te horen dat ik het zelf al beetje wist.

Helaas is een 2e CAT 6 kabel trekken geen optie. De eerste zit er nu al doorheen en volgens mij is het dan erg lastig om er nog 1 doorheen te trekken.

Dat laatste gaat hem dan worden vermoed ik. Had al een vermoeden dat mijn simpele switch die ik nu heb aangesloten de reden is. Die kan dat niet spliten, tv signaal en internet tegelijk. VLAN's weet ik niet, denk dat de switch die ik heb dat niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Barre73 schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 10:37:
[...]

LAN en TV moet prima tegelijk kunnen op 1 Flexpoort.

De angel zit hem denk ik in het feit dat hij ook WIFI access points op dezelfde Flexpoort heeft hangen.

Op het moment dat je een poort op de Experiabox gebruikt als Flexpoort, dan gaat, bij gebruik van domme switches, al het multicast verkeer voor de TV ook naar alle poorten van de switch. EN dus ook naar je WIFI accesspoint. Als die het verkeer niet filtert dan probeert hij dus het mullticastverkeer ook de WIFI op te spugen.

Op een gigabit LAN merk je het niet zo als er 10-20 mbit een multicast verkeer gespuugd wordt. Op WIFI uiteraard wel.

Oplossing kan zijn om met een smart switch te gaan werken die goede IGMP snooping heeft (multicast pakketjes gaan dan alleen naar de poort waar de TV box op zit). Of zoals Barre73 ook al oppert, twee smart switches kopen en aan beide kanten (zowel meterkast als huiskamer) de poorten netjes in VLAN groepen scheiden en beide VLAN's tagged over dezelfde UTP sturen. In de meterkast krijg je dan dus ook twee netwerkkabels van de Experia naar de switch. Eentje voor het TV VLAN en eentje voor het LAN VLAN.

Pagina: 1 ... 62 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.