Ok, om DD-wrt direct met KPN glasvezel te laten werken moet je het volgende doen:
1. configuratie van de VLANs: SETUP -> VLANS
Zorg dat het er uitziet zoals ik hieronder hebt geconfigureerd, en klik save, dan apply.
Dus de Wan poort moet vlan 4,6 en 7 en de tagged optie aangevinkt hebben
2. Netwerk configuratie: SETUP -> NETWORKING
zet de wan poort assignment op vlan 6, save, apply.
3. configureer het PPOE account: SETUP -> BASIC SETUP
vul je eigen macadres in voor het @ teken (inclusief streepjes ertussen)

(vergeet save - apply niet)
4. configuur de NTP server: SETUP -> BASIC SETUP
Aangezien PPOE alleen werkt als de tijd van de router klopt is het wel zo handig om er voor te zorgen dat deze ook op tijd blijft lopen.

eigenljik zou je verwachten dat het daarna zou moeten werken, maar helaas. na wat debuggen op cli kwam ik er achter dat door een bug de PPPOE verbinding in deze build niet netjes aan vlan6 word gekoppeled.
Dit is te fixen met een aantal handmatige commando's die we voor het gemak maar in het startup script zetten, zodat het ook na een reboot allemaal blijft werken.
5. Configureer het startup script: ADMINISTRATION -> COMMANDS
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| nvram unset vlan2ports
nvram unset vlan2hwname
nvram set wan_ifname2=vlan6
nvram set pppoe_wan_ifname=vlan6
nvram set pppoe_ifname=vlan6
nvram set wan_default=vlan6
nvram set wan_ifnames=vlan6
nvram set wan_ifname=vlan6
sleep 1
nvram commit |

reboot daarna je router, zodat de commando's worden ingeladen, en na +/- 5 minuten moet de wan verbinding online zijn, en je router moet werken met internet.
om tv te kijken moet je het tv kastje op poort 4 van de router aansluiten (deze geeft nu VLAN4 door)
Het voice vlan geef ik niet door, daar ik nooit mijn vaste lijn gebruik, maar die zou je op gelijke wijze kunnen doorzetten naar een poort als dat met vlan 4 gedaan is. alleen daar moet je dan nog het tagged vinkje aanzetten op die poort.
mocht je nog vragen hebben, laat maar weten.
[
Voor 0% gewijzigd door
sl1000 op 03-07-2014 18:12
. Reden: Plaatjes geresized ]