[KPN] Glasvezel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 55 ... 101 Laatste
Acties:
  • 906.019 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:52
Verwijderd schreef op maandag 27 januari 2014 @ 13:48:
[...]

Onzin de ZTE is geen brak modem en wifi is bij de ZTE gewoon een kwestie van goed instellen.
Ik heb het ook niet specifiek over een ZTE, aangezien de vrager nu vraagt hoe de experiabox is en de huidige de exeriabox v8 (arcadyan) is geef ik mijn mening er over :o Heb in mijn omgeving ook geen andere resultaten gehoord dan dat het een brak ding is.

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ioramus
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-09 15:14
Zojuist geprobeert om mijn eigen router voor internet te gebruiken (oplossing netwerkje,com met switch) maar performance van mijn Asus RT-N66U valt tegen... zelfs met FW uit haal ik nog geen 200Mbp/s - terwijl hij duidelijk beter zou moeten kunnen (smallnetbuilder geeft aan 700-800Mbp/s).

Ook een probleem met IP TV waarbij ook een remote managed switch wordt gebruikt, (trunk tussen de tplink en deze switch, een netgear voor internet en iptv) alles gaat goed totdat hij beeld moet geven - dan krijg ik zwart en na een tijdje een melding dat er geen verbinding is. Laden (na power off/on) van alle setting gaat verder goed. Iemand enig idee? Internet verkeer werkt prima op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurGor
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-09 10:17
Tja. Na een BIOS update en een nieuwe Experia Box is dan nu de conclusie dat ik 802.11n niet stabiel krijg met een intel centrino advanced-n 6230.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans_18T
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-09 22:31
Ioramus schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 13:24:
Ook een probleem met IP TV waarbij ook een remote managed switch wordt gebruikt, (trunk tussen de tplink en deze switch, een netgear voor internet en iptv) alles gaat goed totdat hij beeld moet geven - dan krijg ik zwart en na een tijdje een melding dat er geen verbinding is. Laden (na power off/on) van alle setting gaat verder goed. Iemand enig idee? Internet verkeer werkt prima op deze manier.
Geef even aan wat je hebt ingesteld, de "problematiek" is vaak besproken vwb de GS105e en de GS108eV2. (KPN glasvezel/Tweak Glasvezel Ervaringen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spanx
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-09 12:19

spanx

_Sp[A]nX_

Verwijderd schreef op zondag 26 januari 2014 @ 19:17:
[...]

Hebben monteurs ook al met hun eigen pc/notebook getest op de snelheid. Ik neem aan dat je bedraad test.
Gebruik je 1 of meerdere pc's en hebben die hetzelfde probleem? Bij windows kun je de pc eens met een linux live cd opstarten om de software problemen in je pc uit te sluiten. http://www.knoppix.org/

Al eens getest met een 1000.bin bestand?
http://www.glasvezel.nu/speedtest-servers-100mb-1000mb-bin

Die van XS4ALL haalt bij mij de volle snelheid 50 Mb/s
uiteraard (ben icter) alles bedraad en meerdere laptops getest (i7 met ssd)

FTP utwente was 100 mbit ookla haal ik 12 of 90 mbit

over het algemeen kan ik 90 mbit halen behalve als ik iets met nieuwgroepen ga doen.... en ja ook verschillende andere diensten van nieuwsgroepen getest :)

2mb Max ook als ik 2 verschillende diensten gebruik tegelijk of apart .... 2 mb/20mbit MAX

Damn it's good 2b a Tweaker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ioramus
Hans_18T schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 18:38:
[...]

Geef even aan wat je hebt ingesteld, de "problematiek" is vaak besproken vwb de GS105e en de GS108eV2. (KPN glasvezel/Tweak Glasvezel Ervaringen).
Ik heb de TP-Link SG3210 ingesteld zoals op netwerkje.com, met 1 poort als trunk (VLAN 100 voor LAN en VLAN 4 voor IP TV) naar de Netgear SG108. O de TP -Link is VLAN 100 voor de LAN port van mijn eigen router. Hier is ook de trunk geconfigureerd (VLAN 100 en VLAN 4 tagged) en dan 1 port VLAN 4 untagged (hierop zit de IP TV settop box) en alle andere poorten VLAN 100 untagged. Met internet geen enkel probleem, werkt allemaal. IP TV werkt ook tot het moment dat ik beeld moet krijgen, initialisatie en het laden menus etc gaat goed maar ik krijg geen beeld.

Setup is als volgt:
TP-Link SG3210:
Port - VLAN - Remark
01 - 4,6,7 tagged - trunk from FTU
02 – 100,4 tagged – trunk to Netgear
03 – 6 tagged - ASUS RT-N66U WAN
04 – 100 untagged – ASUS RT-N66U LAN
05 - 7 tagged – Experia WAN
06 – 4 untagged – Set-top box (deze werkt zonder problemen)
07 - 100 untagged - Synology NAS
08 - free

Netgear SG108E:
Port - VLAN - Remark
01 – 100 untagged – PS3
02 – 100 untagged – Desktop
03 – 100 untagged – Eminent 3785
04 – 100,4 tagged – Trunk to TP-Link SG3210
05 – 100 untagged – Samsung Smart TV
06 – 100 untagged – Onkyo AV Receiver
07 – 100 untagged – Laserprinter
08 – 4 untagged – IP TV set-top box (deze doet alles goed behalve dat er geen beeld komt en de error van geen connectie op het einde)

Ik had nog niet geprobeerd met IGMP snooping enabled op de SG108e maar volgens mij heeft dit geen impact als ik al VLANs definieer. Anders kan ik ook nog (tijdelijk) een andere managed switch gebruiken (Mikrotik CRS215) icm met de TP-Link om te zien of het dan wel werkt maar als iemand een tip of idee heeft dat ik eerst kan proberen hoor ik dat graag.

[ Voor 43% gewijzigd door Ioramus op 30-01-2014 10:26 . Reden: typos & toevoegingen & correcties ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
Bij je TP-link staat op poort 2 VLAN 104. Is dat een typfoutje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ioramus
chickpoint schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 10:04:
Bij je TP-link staat op poort 2 VLAN 104. Is dat een typfoutje?
Woops .. dat was een foutje ja (is nu gecorrigeerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans_18T
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-09 22:31
Ioramus schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 10:26:
[...]

Woops .. dat was een foutje ja (is nu gecorrigeerd).
Kijk eens op Hans_18T in "Tweak Glasvezel Ervaringen Topic - Deel 1" Bedenk dat ik zelf 2 netgears gebruik op de laatste release. Ik denk dat je moet kijken naar de volgende instellingen:

Onder system -> Multicast:

IGMP Snooping Status = Enable
VLAN ID Enabled for IGMP Snooping = 2 (in jouw geval dus 4)
Validate IGMPv3 IP Header = Disable
Block Unknown Multicast Address = Enable

Onder Qos -> broadcast filtering = disabled

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ioramus
Bedankt! Ik ga dit van het weekend proberen. Netgear had al de laatste firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
JurGor schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 22:27:
Tja. Na een BIOS update en een nieuwe Experia Box is dan nu de conclusie dat ik 802.11n niet stabiel krijg met een intel centrino advanced-n 6230.
Mijn opties al geprobeerd? Dit aangezien die intel qua specificatie vrij strak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurGor
bobsquad schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 19:15:
[...]

Mijn opties al geprobeerd? Dit aangezien die intel qua specificatie vrij strak is.
Ik ga het proberen! De dingen die ik voor de hand vond liggen gezien het gedrag (goed na herinstalleren, na 3e reboot niet meer willen) heb ik gedaan (drivers, BIOS).

Ik vind het wel de moeite waard om 't aan de praat te krijgen. 802.11.n met 100 Mbit geeft me 67 Mbit/s up en download op de wifi. Met 802.11g wordt dat geknepen tot 16 Mbit/s. En daar betaal ik geen 100 Mbit abbo voor.

Heel gek. Direct na installeren draait hij echt geweldig. En dan 2 keer rebooten en niet meer willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09 21:14
@Pogostokje, is dit misschien iets om netwerkje.com mee uit te breiden?
Fonta in "Tweak Glasvezel Ervaringen Topic - Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:38

Pogostokje

* twiet *

Dat is zeker een goed idee, ik zou alleen willen dat iemand iets met zekerheid kon roepen over Tweak en welke fiber config ze waar gebruiken. Het lijkt alsof ze nu 2 dingen gebruiken, waarbij de configuratie dus behoorlijk verschilt.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurGor
bobsquad schreef op maandag 27 januari 2014 @ 14:34:
Probeer op de experiabox de channel width op 40mhz te zetten en wireless mode op 802.11n alleen. Daarna laptop eens opnieuw opstarten en kijken of deze verbinding maakt?

Eventueel zoals het vroeger was met apple op de V8 had je ook wel eens dat je geen verbinding kon maken. Pas op het moment dat de security op WPA2 only stond werdt er verbinding gemaakt. Dit zou je ook nog eens kunnen proberen.
Tja, alleen 802.11n op de Experiabox doen de smartphones het niet op wifi. Dus geen optie. Wel bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09 21:14
Pogostokje schreef op zondag 02 februari 2014 @ 13:33:
Dat is zeker een goed idee, ik zou alleen willen dat iemand iets met zekerheid kon roepen over Tweak en welke fiber config ze waar gebruiken. Het lijkt alsof ze nu 2 dingen gebruiken, waarbij de configuratie dus behoorlijk verschilt.
Er is maar 1 ding zeker in het leven :P
Maar even zonder dollen, ik denk dat het iets te maken heeft met welke modem je thuisgestuurd krijgt.
Ik kreeg een ZyXEL VMG8324-B10A opgestuurd bij een Glas Groen Alles-in-1 pakket en die maakt dus denk ik gebruik van dat vlan 34.

Van compizfox kwam ik ook een post tegen over dat hij vlan 34 gebruikte, zal hem eens vragen wat voor abo hij heeft.

Bij mijn ouders hebben ze Tweak blauw, misschien dat ik daar eens kan kijken hoe die verbinding maakt.
Dan hebben we in ieder geval al een deel van het aanbod van Tweak.

Als ik ergens anders nog mee kan helpen, moet je het maar zeggen Pogo.
Maar sowieso lijkt me dat dan beter om dat in het Tweak topic te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:26
Tweak Blauw werkt volgens dezelfde config en topologie als XMS, Lijbrandt, etc. in WGDO gebieden.

Bij Tweak Groen lijkt het nu dus van het gebied waar je zit (of gewoon alle nieuwe abonnementen?) af te hangen op wat voor manier je de internetverbinding op zet.

Nog een 'voordeel' van de VLAN34 configuratie lijkt te zijn dat je geen PPPoE meer hoeft te doen. Maar ervaringen daarmee kan je denk ik inderdaad beter in het Tweak topic zoeken ;)

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 15:42
Apeldoorn krijgt glasvezel dus ik ook :) Heel relax, heb straks gewoon 500Mbit alleen haal je deze snelheden ook echt? Heb net even gemaild met mijn usenet provider en die zei het dat mijn PC waarschijnlijk de bottleneck het probleem is. Dan moest ik denken aan het moederbord, ram en harde schijf?

Beetje raar antwoord. Heb laatst deze SSD gekocht, pricewatch: Samsung 840 series 250GB Die moet de snelheid toch prima kunnen verwerken.

In maart/april gaan ze beginnen me de werkzaamheden. Wij krijgen glasvezel tot de meterkast. Ben benieuwd hoe ze dit gaan doen ivm vloeren enzo. In juli moet het dan te gebruiken zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Wackmack op 04-02-2014 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:41
Bij welke usenet prvicer kan jij met zo'n snelheid downloaden? Degenen die ik zie gaan tot 200 Mbit over het algemeen.
En tja.. uiteraard is je computer de bottleneck maar met een goeie SSD kom je toch al een flink eind :-)
Verwerkingssnelheid van de harde schijf is vaak wel een issue ja. Komen je bestanden met 200 Mbit per seconde binnen, staat je computer een half uur later nog te decoderen...

Ik neem aan dat je KPN hebt genomen gezien het topic. Dus ik hoop dan dat hun EB je ook die snelheid kan geven.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 15:42
Zit bij XSnews, al jaren en nog nooit klachten gehad. Laat wel weten hoeveel ik maximaal haal. Heb nu 200Mbit en dat gaat altijd prima. Pak alles heel snel uit met Sabnzb. Gebruikte eerst Alt.Binz maar daar duurde het decoderen voor mijn gevoel veel langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
500 mbit is ongeveer 50-60 megabyte per seconde. Zelfs een enkele mechanische harddisk haalt dat al met gemak (mits ie continu mag lezen/schrijven en niet te veel moet seeken). Een SSD redt het al helemaal.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:45

B2

wa' seggie?

KPN schijnt naast het schrappen van banen ook de investeringen te willen terugschroeven. Dus minder uitrol van glasvezel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-09 15:54
Lijkt me niet, aangezien ze daarop juist winst maken? http://www.telecompaper.c...oral-dankzij-ftth--993911

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-09 19:47
B2 schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 22:44:
KPN schijnt naast het schrappen van banen ook de investeringen te willen terugschroeven. Dus minder uitrol van glasvezel?
Klopt, in de presentatie van de jaarcijfers staat " Higher copper speeds, lower pace FttH rollout", lijkt me duidelijk (slide 13 engelstalige analisten presentatie).

[ Voor 4% gewijzigd door joop99 op 05-02-2014 06:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Tsja, in dat geval hoop ik dat KPN het plan om Reggeborgh uit te kopen gewoon helemaal laat varen, en dat Reggefiber ook meer vrijheid gaat krijgen om met andere/nieuwe operators samen vraagbundelingen te gaan doen (dan maar geen KPN in de PoP's).

Maar goed, ook dit kan volgend jaar weer helemaal anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

joop99 schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 06:24:
[...]

Klopt, in de presentatie van de jaarcijfers staat " Higher copper speeds, lower pace FttH rollout", lijkt me duidelijk (slide 13 engelstalige analisten presentatie).
In een lager tempo dus. Tja, de top van KPN is alleen met de shareholders value bezig. Korte termijn totdat de volgende jaarcijfers weer bekend moeten worden gemaakt. Het ene jaar moet er vol ingezet worden op glasvezel, het volgende jaar moeten de investeringen weer omlaag.

Vanuit Reggefiber krijg ik niet al te positieve signalen over KPN. Ze zien ze liever vandaag nog weer vertrekken dan morgen. Na vrijdag weten we in ieder geval meer over de situatie in Apeldoorn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Hoezo na vrijdag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Wat ik gehoord heb is er dan een overleg tussen KPN en Reggefiber. Ben je niet uitgenodigd ? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
@eymey, grappig dat je dat zegt, ik heb zelf kort op opdracht gezeten bij KPN waar een team architecten een datacenter uit de grond aan het stampen was en er een stuk beheer moest worden ingericht. Na een aantal weken samen te hebben gezeten in 1 ruimte met de architecten (als beheerder) was van de ene op de andere dag het gehele architectuur team verdwenen. Reden: Ad Scheepbouwer had opdracht gegeven de volledige focus te verzetten op glasvezel, dit hadden de heren architecten vrijdag te horen gekregen en de maandag daarop zat het gehele team op een ander project...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste Tweakers,

Zijn er glasvezel klanten die sinds gisteravond rond 18:00 last hebben van extreem lage download speeds, minder dan 1Mbit?
KPN zwijgt aan alle kanten, maar er zijn redelijk wat klanten die hier last van hebben;

http://forum.kpn.com/t5/I...raag-5-2-2014/td-p/190085

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yade
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-07 13:47
Klopt. Het lijkt overigens ook bij andere providers voor te komen, dus mogelijk een probleem bij Reggefiber?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Reggefiber levert geen actieve apparatuur, dus nee, het is geen probleem bij Reggefiber, maar bij de operator (veelal KPN) en/of ISP.

[ Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 06-02-2014 12:35 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• labtech
  • Laatst online: 23-04-2019
Verwijderd schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 12:05:
Beste Tweakers,

Zijn er glasvezel klanten die sinds gisteravond rond 18:00 last hebben van extreem lage download speeds, minder dan 1Mbit?
KPN zwijgt aan alle kanten, maar er zijn redelijk wat klanten die hier last van hebben;

Meldt... Zit alleen niet bij KPN maar bij Tweak, maar heb wel een KPN lijn. Download 0,5 tot 1 mbps, upload 30 a 40 mbps. Heb een 100/100 lijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneet
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-08 20:54

magneet

Magnetic enhanced

hier geen probleem :)

You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Hier ook geen probleem, nog steeds gewoon netjes 50/50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:34
Beste Tweakers,

Schijnt een DNS probleem te zijn. Probeer eens 8.8.8.8 als DNS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aanpassen DNS werkt niet, resolving werkt gewoon correct en snel via de KPN DNS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Beste Tweakers,

Ja ik heb er ook last van. DNS wijzigen werkt ook niet en mijn upload is wel weer netjes op volle snelheid... :/

Regio Groningen trouwens.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf ook Tweak 100. Blijkt enkel met 100/100 verbindingen iets aan de hand te zijn, wat ik van Tweak zelf begreep. De vriendelijke man van de helpdesk gaf aan dat er op het KPN forum een draadje loopt hierover.

XS4all geeft aan dat er een probleem zit in de wijkverdelers, en dat er een update loopt en dat het nog max. 24 uur kan duren. Even afwachten dus :)

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2014 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

KPN net gebeld. Known problem en geen einddatum voor de storing.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Niet online
Hier met 50/50 ook problemen en op een andere locatie met 500/500 ook problemen vind het wel erg dat dit nu al sinds gisteravond duurt. Zoals gewoonlijk helaas weten de KPN medewerkers aan de telefoon ook niks te zeggen. Moest maar via mijn 3/4G gaan internetten. Zal de rekening opsturen KPN pfff... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen enkel probleem met de de 50/50 lijn.

Wel vorige maand volgens mijn FRITZ!Box (zeer betrouwbaar) DNS storingen op: 6, 21, 26, 30 en 31 januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erpeet
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-09 14:59

Erpeet

Origin: Waterfles_NL

In Huizen geen problemen 100/100 lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Niet online
Voor diegene die last hebben: Verwachte eindtijd 07-02-2014 04:00 uur.

leuk bijna 3 dagen brak internet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraag: Ik heb sinds enkele dagen mijn netwerk omgegooid door een paar managed switches in te zetten en de Experia box buiten spel te zetten (m.u.v. telefonie).
Op zichzelf werkt het allemaal, maar om de x tijd verliest de router even verbinding met internet. Wat kan ik hierin verbeteren?
Ik gebruik een WRT320N om de PPPoE verbinding op te zetten en het internet te delen met mijn netwerk. Hiervoor heb ik het bekende xx-xx-xx-xx-xx-xx@direct-adsl met als wachtwoord KPN gebruikt. Een keep-alive van 30 seconden ingesteld.

Dit is de configuratie waarmee ik werk. Met name via WiFi merk ik dat internet af en toe weg valt (via de WRT320N). Bekabeld komt het minder vaak voor. (gevoelsmatig)
Afbeeldingslocatie: http://s30.postimg.org/fpbqimv2p/Netwerk.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2014 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
Keep-Alive op 10 seconden zetten, ik heb dat probleem ook gehad en dit hielp.

Check overigens ook of je tijd/tijdzone goed staat dit kan ook een hoop problemen opleveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Beste allen,

Ik heb een tijd zitten vogelen met de Mikrotik RB2011UAS en kom er niet uit. Maybe weten jullie hier een oplossing voor. Ik heb netwerkje.com zitten volgen en loop tegen een aantal punten aan:

- Als ik de router leeg gooi zonder een default config en vervolgens op mac adress connect valt mij het volgende op:
set sfp1 discover=no
niet mogelijk, de interface bestaat niet. (sfp1-gateway die in default config zit ook niet).
/interface pppoe-client add add-default-route=yes allow=pap,mschap2 dial-on-demand=no disabled=no interface=vlan1.6 keepalive-timeout=20 max-mru=1480 max-mtu=1480 mrru=disabled name=pppoe password=1234 profile=default use-peer-dns=no user=FB7390@xs4all.nl
keepalive-timeout=20 > optie bestaat ook niet.

Zou dit de oorzaak kunnen zijn waarom de pppoe client niet eens een poging doet tot connecten?

Setup: NTU > poort 1 van Mikrotik. Overige poorten zijn netwerk. Aangesloten volgens methode2. http://netwerkje.com/eigen-router

[ Voor 6% gewijzigd door init6 op 10-02-2014 01:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

chickpoint schreef op zondag 09 februari 2014 @ 15:34:
Keep-Alive op 10 seconden zetten, ik heb dat probleem ook gehad en dit hielp.

Check overigens ook of je tijd/tijdzone goed staat dit kan ook een hoop problemen opleveren
Minimum waarde is 20 seconde, dus dat aangehouden. Tijdzone staat netjes op GMT+1 ingesteld.

Verwijderd

Ik heb vorige week een nieuwe woning opgeleverd gekregen.
Hierin een hele andere box voor inkomend glasvezel dan voorheen (zo'n genesis ding)
Nu heb ik mijn modem inmiddels ontvangen maar moet ik tot eind van de maand wachten op een KPN monteur.

Die vorige (smalle genesis) heb ik zelf (op afraden van kpn) geïnstalleerd omdat ik daar ook 3/4 weken moest wachten op een monteur.

Afbeeldingslocatie: http://cl.ly/image/3Q1X3X3F1d2E/photo%202.JPG
Jullie ervaring?

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Zit je toevallig in een gebied waar ze 2 glasvezelbeheerders hebben? (Cogas en Reggefiber) Dan zou op die andere plek ook een modem geplaatst kunnen worden? :?

[ Voor 29% gewijzigd door Raven op 13-02-2014 17:49 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Barre73
Raven: Bij mijn weten is zo'n gebied er niet. Heel misschien Markelo maar ik weet niet zeker of dat uiteindelijk allemaal is aangelegd.
En daarbij: In dat geval heb je het ook over 2 FTU's.

• Barre73
Verwijderd schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 16:21:
Ik heb vorige week een nieuwe woning opgeleverd gekregen.
Hierin een hele andere box voor inkomend glasvezel dan voorheen (zo'n genesis ding)
Nu heb ik mijn modem inmiddels ontvangen maar moet ik tot eind van de maand wachten op een KPN monteur.

Die vorige (smalle genesis) heb ik zelf (op afraden van kpn) geïnstalleerd omdat ik daar ook 3/4 weken moest wachten op een monteur.

[afbeelding]
Jullie ervaring?
Heb je deze ontvangen? (bovenste op de pagina):
http://kpn-glasklanten.cu...rs/detail_page/a_id/14580

NB: Niet alleen KPN raadt het af. Ook Reggefiber raadt het af aangezien je makkelijk de connectoren kan beschadigen als je het niet goed of te ruw doet.

Mocht je het echt zelf willen doen, dan moet je even verder zoeken in dit topic. Staat er wel op een paar plekken in..

[ Voor 16% gewijzigd door Barre73 op 13-02-2014 18:34 ]

Verwijderd

BAM. in het linker kastje geprikt. snap niet goed wat er fout kan gaan. ding erop schuiven (kan maar op 1 manier) en huppa internet. beter dan tot de 25e feb wachten ;-)

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Verwijderd schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 19:45:
BAM. in het linker kastje geprikt. snap niet goed wat er fout kan gaan. ding erop schuiven (kan maar op 1 manier) en huppa internet. beter dan tot de 25e feb wachten ;-)
Het is ook vrij simpel, wel begrijpelijk dat KPN en Reggefiber liever niet hebben dat klanten het zelf doen. Er bestaat altijd een kans dat je wat beschadigd en dan zal dit weer gerepareerd moeten worden. Glasvezel is nu eenmaal redelijk kwetsbaar. Daarnaast wil KPN ook niet dat je zelf aan je ISRA gaat zitten, zelfde geld bij UPC en Ziggo met het overname punt.

• Barre73
Verwijderd schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 19:45:
Je had bijvoorbeeld kunnen vergeten om het beschermkapje van de connector te verwijderen. en dan doordrukken terwijl het niet lukt... Of net er naast schuiven en dan doordrukken.

En zo kan ik nog wel even doorgaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgvonk1984
  • Laatst online: 16-08 00:47
Ik heb vandaag het nieuwe modem van kpn (VDSL2) binnen gehad, de Experiabox V9 oftewel de ZTE H368N. Ik heb dit modem ontvangen wegens de wel bekende NAT problemen met de vorige versies van de experiaboxen.

Ik ben hiermee gaan testen icm de playstation 3 en 4. Na enkel het activeren van uPnP test de playstation zelf NAT-type 2 en in COD Ghost is het NAT-Type OPEN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Nou je het toch noemt... :)

Er staat bij "Dat wil zeggen dat het signaal vanuit de glasvezelkabel constant wordt omgezet naar een leesbaar signaal op de KPN Experia Box. De kleur is afhankelijk van de internetsnelheid die mogelijk is op uw adres."
Welke kleur is welke snelheid?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Uit mijn hoofd zeg ik dat oranje Gbit is en groen 100 Mbit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Barre73 schreef op zondag 16 februari 2014 @ 22:57:
...zeg ik dat oranje Gbit is en groen 100 Mbit,
Niet andersom? :? Want ik haal hier regelmatig speedtesten >100Mbps en bij mij brandt dat LEDje groen...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Ik zei ook: uit mijn hoofd...

Maar mijn ouders zitten op een 100 Mbit PoP en hun lampje is volgens mij ook groen. Ik ga het nog even nazoeken.

EDIT: Andersom dus. Oranje is 100 Mbit verbinding naar de PoP. Groen is een Gbit verbinding.

[ Voor 24% gewijzigd door Barre73 op 17-02-2014 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Laatst online: 18-09 20:01

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik zit te twijfelen om over te gaan stappen richting KPN Glasvezel. Op dit moment zit ik bij UPC. Door brakke verbindingen en horizonbox wil ik daar weg. Dat kan zonder boete ivm afloop contract.

Maar nu is het gras natuurlijk niet altijd groener bij de buren, ik vroeg mij af wat voor kwaliteit aan ITV decoder ik nu precies in huis haal bij KPN Glasvezel Alles-in-één?

Kan iemand mij een beeld daarvan geven?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:27
@Falcon
Je trekt een beerput los bij voor- en tegenstanders met je vraag. (Valt mij nog mee dat er in de afgelopen 2 uur nog geen felle discussie is ontstaan door je vraag).

Mij lijkt het beste dat je gewoon even gaat kijken bij iemand die glasvezel van KPN of XS4All heeft. Het is uiteindelijk, ondanks een hoop technisch geneuzel van alle kanten, toch je eigen subjectieve indruk die het belangrijkst is.

Wijsneuzen genoeg op deze fora, dus ik hoef geen 'slimme' signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Falcon schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 11:02:
...
Die 'iemand', dat ben je zelf! :Y
Probeer of je bij een buurtbewoner eens even naar z'n IPTV beeld mag kijken. Check dan wel of het een echte HD TV is, een HD TV uitzending is. EN de interface via HDMI op de hoogst mogelijke handshake waarde tussen IPTV box en HD TV staat ingesteld... :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
Ik had jaren terug UPC, toen twee jaar tweak glas nu een half jaar KPN.

Hou rekening met het dubbele netwerk dat je nodig hebt, 1 voor tv en 1 voor internet. Je kan met managed switches die VLAN's ondersteunen werken, maar dat is ook een kleine investering natuurlijk en heeft misschien toch impact op je IP Lan snelheid.

Ik heb een 47" wat oudere (1080i) TV. Ik ben niet zo'n pixel/ghosting/artifact expert, ik heb het HD beeld bij alle partijen altijd prima gevonden.

Uitgebreid films en series kijken doe ik niet via glas, een keer een film besteld en dat was een fiasco (de film duurde bij herhaaldelijk proberen maar 10 minuten, helpdesk bellen, kreeg wel geld terug) en voor HD betaal je dan nog weer extra, al helemaal geen zin in.

Het KPN systeem werkt met de nieuwe kleine Motorola's een stuk beter dan de oude grotere die ik via Tweak had. Je opnames gaan 'in de cloud' dus je kan gewoon tijdens opnames alles lostrekken en overal terugkijken (boven/beneden/keuken) ook zit er dus geen harddisk in de kastjes (lekker stil). Het ' begin opnieuw' werkt goed, als je een programma hebt gemist kan je zelfs tijdens het programma opnieuw bij het begin beginnen, helaas tegen betaling bij RTL & SBS. Series opnemen kan ook sinds kort. Wat ik wel wat lastig vind is dat dat ondertiteling nog via teletekst moet (bv BBC), als de ondertiteling dan aan staat kan je niet stoppen/pauzeren/kanaal wisselen.

Opnemen kan via de app en internet, je kan ook via de app en internet TV kijken, helaas kan je niet de opnames bekijken. Opnemen lukt ook niet altijd, ik schat dat 1 op de 20 opnames wel eens niet lukt, of je ze nou via www,app of tv instelt.

Ik weet niet hoe het tegenwoordig met UPC is, jaren terug hadden wij nog wel eens 'vastlopers' of andere dingen die je bij analoog tv kijken niet hebt. Bij KPN hebben we het ook wel eens, bijvoorbeeld schokkerig beeld, of pauzeren werkt niet, maar meestal is het na even wisselen van zender wel weer in orde, echt resetten is zelden nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Laatst online: 13:54
jnr24 schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 15:49:

Hou rekening met het dubbele netwerk dat je nodig hebt, 1 voor tv en 1 voor internet.
Dat dubbele netwerk is al geruime tijd (zeker langer dan het half jaar wat jij KPN hebt) niet meer nodig.
Al geruime tijd maakt men gebruik van flexpoorten waarbij het niet meer uitmaakt wat je achter welke poort hangt en ook PC's kunt mixen met de Motorola kastjes op één en dezelfde poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
ninjazx9r98 schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 15:54:
[...]

...
Al geruime tijd maakt men gebruik van flexpoorten waarbij het niet meer uitmaakt wat je achter welke poort hangt en ook PC's kunt mixen met de Motorola kastjes op één en dezelfde poort.
Ah top, het viel me al op dat er op de nieuwe kpn doos geen "TV LAN" poortje zat, kan ik weer een switch 'ruimen'

[ Voor 4% gewijzigd door jnr24 op 18-02-2014 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik heb veel last van wegvallende wifi. Het symboltje geeft aan dat er een verbinding is maar er is absoluut geen verkeer. En dat zowel op mijn laptop, ipad en telefoon. Het enige wat dan helpt is een reset van de experiabox. Ik heb er steeds meer last van eerst was het eens in de week maar nu is het meerdere keren per dag.

Echt waardeloos. Toch maar een andere provider(andere router) of investeren in een eigen configuratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:27
@Thombias
Of eerst eens een belletje naar de klantenservice/helpdesk.

Wijsneuzen genoeg op deze fora, dus ik hoef geen 'slimme' signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
janbal schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 13:48:
@Thombias
Of eerst eens een belletje naar de klantenservice/helpdesk.
Ja, dat heb ik gedaan maar dan krijg je het standaard van het kastje naar de bar verhaal.
(Heb je al een reset gedaan? Heb je al de kanalen gescand in de buurt etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
Als je verder geen problemen hebt met de experiabox dan alleen de wifi, kun je ook een accespoint kopen. Dan hoef je alleen de wifi van de experiabox uit te zetten en hoef je niet per se een eigen configuratie aan te leggen.

• barrymossel
Thombias schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 22:51:
[...]

Ja, dat heb ik gedaan maar dan krijg je het standaard van het kastje naar de bar verhaal.
(Heb je al een reset gedaan? Heb je al de kanalen gescand in de buurt etc.)
Vraag gewoon een nieuw modem. Doen ze doorgaans echt niet zo moeilijk over. En anders even op het KPN forum vragen. De webcare mag wat doorgaans wat meer dan de telefonische helpdesk.

Verwijderd

Falcon schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 11:02:
Ik zit te twijfelen om over te gaan stappen richting KPN Glasvezel. Op dit moment zit ik bij UPC. Door brakke verbindingen en horizonbox wil ik daar weg. Dat kan zonder boete ivm afloop contract.

Maar nu is het gras natuurlijk niet altijd groener bij de buren, ik vroeg mij af wat voor kwaliteit aan ITV decoder ik nu precies in huis haal bij KPN Glasvezel Alles-in-één?

Ik ben overgestapt van UPC naar KPN Glasvezel.
Support uitstekend. TV kwaliteit op zichzelf: Helderder, scherper beeld. Zenders: iets minder keus en jammer dat HD kanalen ergens op kanalen 701 en hoger zitten. Verder vind ik het ideaal dat alles op UTP bekabeling zit, geen gezeur meer met aparte COAX bekabeling enzo. Wel vind ik de Experiabox van KPN niet ideaal, zowel internet als Wifi zijn niet heel stabiel erop en de Experiabox is beperkt qua mogelijkheden.
Maar door de experiabox zoveel mogelijk buitenspel te zetten (zie o.a. netwerkje.com) kun je een super netwerk opbouwen met super stabiel internet en tv. Ik wil in ieder geval niet meer terug naar UPC.

Verwijderd

jnr24 schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 15:49:

Hou rekening met het dubbele netwerk dat je nodig hebt, 1 voor tv en 1 voor internet. Je kan met managed switches die VLAN's ondersteunen werken, maar dat is ook een kleine investering natuurlijk en heeft misschien toch impact op je IP Lan snelheid.
2 Netwerken? Helemaal niet. Ik had onmanaged met de KPN Experiabox gewoon tv en netwerk over hetzelfde netwerk lopen. Alleen die experiabox is niet bepaald stabiel te noemen. Verder geen problemen gehad met het netwerk. Juist vanwege die experiabox is het handig deze uit te schakelen, en dan moet je inderdaad via VLAN's de boel managen, maar het is geen verplichting en twee gescheiden netwerken is al helemaal niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laatste tijd rare kuren, snelheid is oke zo te zien maar pagina's laden half of hellemaal niet geen idee wat er aan de hand is :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Ligt het misschien aan je browser? Dat zou natuurlijk ook zomaar kunnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Verwijderd schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 17:14:
[...]

2 Netwerken? Helemaal niet. Ik had onmanaged met de KPN Experiabox gewoon tv en netwerk over hetzelfde netwerk lopen. Alleen die experiabox is niet bepaald stabiel te noemen. Verder geen problemen gehad met het netwerk. Juist vanwege die experiabox is het handig deze uit te schakelen, en dan moet je inderdaad via VLAN's de boel managen, maar het is geen verplichting en twee gescheiden netwerken is al helemaal niet nodig.
Gescheiden netwerken zijn dus wél nodig.

Dat de Experiabox tegenwoordig een voorziening heeft om die gescheiden netwerken dmv. wat filtering op MAC adres toch op 1 poort aan te bieden is een 'service' om het de consument wat makkelijker te maken.

Maar in alle gevallen waarin je de Experiabox niet wil gebruiken zal je zelf moeten zorgen dat de netwerken gescheiden blijven dmv. VLAN's, aparte UTP kabels of een zelfde soort filtering trucje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Bedankt iedereen voor de reacties.

Dat scheiden van de netwerken. Begrijp ik het goed dat jullie bedoelen dat je 1 UTP kabel vanuit de Experiabox richting TV moet laten lopen en 1 UTP kabel voor een aparte wifi accesspoint?

Bovenstaande staat prima uitgelegt zie ik net op netwerkje.com. Daar ga ik mij eens in verdiepen :)

[ Voor 18% gewijzigd door Falcon op 21-02-2014 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Dat begrijp je verkeerd, als je gebruik maakt van de Experiabox is er geen noodzaak om netwerken te scheiden.
Je kunt vanuit de Experiabox met één UTP kabel naar een switch en vanaf de switch weer verder naar een TV, een wifi accesspoint en noem het maar op.

Alleen in de uitzonderlijke gevallen waarbij je bijv geen gebruik wenst te maken van de Experiabox zul je een en ander moeten scheiden, als je gebruik maakt van de apparatuur die KPN standaard levert is er zoals gezegd geen enkele noodzaak om de boel te scheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@ninjazx9r98: Dat begreep ik net ook uit het verhaal op netwerkje.com. Bedankt voor je toelichting.

Wat ik mij nog wel afvraag. Onze meterkast waar alles binnen komt staat op de begaande grond, wij hebben een drive-in woning, wij wonen op de eerste verdieping. Zou een powerline ethernet adapter voldoende bandbreedte bieden voor de TV-decoder?

Ik ga er vanuit dat ik wel een wifi-repeater nodig zal hebben om het draadloze-signaal te versterken ivm werkplek op de 2e verdieping.. of kan ik beter kiezen voor ook hier een powerline ethernet adapter?
Op deze werkplek maak ik gebruik van een citrix verbinding en is het voor mij belangrijk dat de verbinding enigzins stabiel is.. niks irritanters dan lag in Citrix tijdens mijn werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klabaum
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-09 09:17
Hoi,

Ik probeer een linksys E4200 met tomato er op te installeren zodat ik, grotendeels, zonder de experia box kan internetten. De E4200 moet voor de experia komen en via PPPoE de internet sessie op zetten.
De TV's en telefoon blijven wel aangesloten op de experia.

Nu heb ik totaal geen ervaring met vlan's en vraag ik me af of ik het wel goed aan het instellen ben.
Ik heb een screenshot gemaakt van het scherm waar de vlan configuratie ingevoerd kan worden.

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/iyfl02.jpg

Uiteraard heb ik veel rondgekeken op de verschillende fora, en natuurlijk netwerkje.com

Kan iemand beoordelen of die (toevallig) klopt? Of heeft iemand een tip / voorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Neem aan dat op port 1 je Experiabox komt? Dan daar VLAN 4+7 op taggen (niet 6).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klabaum
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-09 09:17
Hoi, bedankt voor het antwoorden.

Klopt. Door het vele lezen over vlan's een beetje in de war geraakt. Even een overzichtje:
vlan 4: IPTV
vlan 6: internet
vlan 7: telefoon

Poorten op mijn e4200:
port 1: naar xperia, dus vlan 4 en 7
port 2: lokaal lan, dus vlan 6
port 3: lokaal lan, dus vlan 6
port 4: geschikt om e4200 te managen
wlan: naar de FTU, dus vlan 4,6,7

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/2dtt9ix.jpg

Nog een paar ontdekkingen:
Als ik meerdere vlan's wil bundelen op een port, in tomato moet je dan altijd taggen.
De genoemde vlan's moet je alle drie op de WAN poort tagged zetten?

Het bridge gedeelte snap ik nog niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Voor zover ik de materie begrijp moet je op je WAN port alle VLAN's tagged zetten.

Omdat je de linksys zelf gaat gebruiken voor je internet verbinding (en neem aan er DHCP e.d. op zet voor je interne netwerk), hoef je port 2 + 3 volgens mij niet met VLAN 6 te taggen, volgens mij heeft dat alleen zin als je iets gaat/wil trunken naar een volgende switch.

[ Voor 4% gewijzigd door Lord_Dain op 23-02-2014 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plob
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:51
Ik heb het zo draaien, ook een e4200 met tomato

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/L4WPRW7.png?1

wan port: naar FTU
port 1: experia box, vlan 4&7
port 2,3,4 lan

Bellen en tv werkt via kpn box, internet rechtstreeks via de e4200 via de poorten 2,3,4 en wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 19:59
schaam je, vlan 1 gebruiken voor je normale internet verkeer :+ :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Falcon schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 09:44:
@ninjazx9r98: Dat begreep ik net ook uit het verhaal op netwerkje.com. Bedankt voor je toelichting.

Wat ik mij nog wel afvraag. Onze meterkast waar alles binnen komt staat op de begaande grond, wij hebben een drive-in woning, wij wonen op de eerste verdieping. Zou een powerline ethernet adapter voldoende bandbreedte bieden voor de TV-decoder?

Ik ga er vanuit dat ik wel een wifi-repeater nodig zal hebben om het draadloze-signaal te versterken ivm werkplek op de 2e verdieping.. of kan ik beter kiezen voor ook hier een powerline ethernet adapter?
Op deze werkplek maak ik gebruik van een citrix verbinding en is het voor mij belangrijk dat de verbinding enigzins stabiel is.. niks irritanters dan lag in Citrix tijdens mijn werk.
Of die powerline adapters goed werken ligt aan je elektriciteitsnetwerk (en ook of je bijvoorbeeld met beide plugs op dezelfde groep zit). Dus proberen lijkt me. Hier in een ouder huis met plugs op verschillende groepen hapert tv wel eens. HD video (3GB films) streamen naar mijn Raspberry Pi vanaf mijn NAS beneden werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
klabaum schreef op zondag 23 februari 2014 @ 21:25:
Hoi, bedankt voor het antwoorden.

Klopt. Door het vele lezen over vlan's een beetje in de war geraakt. Even een overzichtje:
vlan 4: IPTV
vlan 6: internet
vlan 7: telefoon

Poorten op mijn e4200:
port 1: naar xperia, dus vlan 4 en 7
port 2: lokaal lan, dus vlan 6
port 3: lokaal lan, dus vlan 6
port 4: geschikt om e4200 te managen
wlan: naar de FTU, dus vlan 4,6,7

[afbeelding]

Nog een paar ontdekkingen:
Als ik meerdere vlan's wil bundelen op een port, in tomato moet je dan altijd taggen.
De genoemde vlan's moet je alle drie op de WAN poort tagged zetten?

Het bridge gedeelte snap ik nog niet helemaal.
VLAN 4, 6 en 7 moeten inderdaad tagged naar je WAN poort (naar de NT toe). VLAN 4 en 7 bied je tagged aan aan je Experiabox (als je de Experia ook verder wil gebruiken om je TV ontvangers aan tehangen).

VLAN6 moet je niet voor je normale netwerk gebruiken, wat je nu wel lijkt te doen.

VLAN 6 zou alleen intern door je router gebruikt moeten worden (meestal zit de interface naar het OS van je router op een eigen poortnummer), voor het opzetten van de internetverbinding. Kies voor je normale poorten, die gewoon untagged je LAN vormen, bij vorkeur een ander VLAN

Wat betreft meerdere VLAN's op een poort: Meestal kies je een 'primair' VLAN (PVID) waar die poort default op zit. Als de switch/router dan op die poort untagged verkeer binnen krijgt, dan veronderstelt de switch dat dat verkeer bij het VLAN hoort dat je als PVID hebt ingesteld. Wat hij met uitgaand verkeer op een poort met meerder VLAN's doet kan je vaak instellen, maar meestal zal hij ook daar het PVID verkeer untagged uitsturen.

Hoe dan ook, in het geval glas en als je thuis op je LAN verder niet met meerdere VLAN's werkt (bv. om IPTV en LAN over 1 kabel naar je tv-meubel te sturen), kan je het gewoon simpel houden: VLAN 4, 6 en 7 tagged naar WAN. 4 en 7 tagged naar Experiabox z'n WAN aansluiting. VLAN 6 intern (untagged) naar de poort waar de interface richting besturingssysteem op zit (dit laatste is wel afhankelijk van de hardware architectuur in van jouw specifieke router). En de over blijvende LAN poorten gewoon op bv. VLAN 10 untagged. Eventueel wat je zelf al had, 1 poort voor management van je router. Maar wrs kan je je router management ook overhevelen naar je LAN vlan.

[ Voor 39% gewijzigd door eymey op 24-02-2014 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

barrymossel schreef op maandag 24 februari 2014 @ 08:46:
[...]

Of die powerline adapters goed werken ligt aan je elektriciteitsnetwerk (en ook of je bijvoorbeeld met beide plugs op dezelfde groep zit). Dus proberen lijkt me. Hier in een ouder huis met plugs op verschillende groepen hapert tv wel eens. HD video (3GB films) streamen naar mijn Raspberry Pi vanaf mijn NAS beneden werkt prima.
Helder. Bestelling is de deur uit + overstapservice. Ik ben heel benieuwd of dit vlekkeloos overstappen gaat worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dries_w
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23-08 10:06
Vandaag officieel: in Dieren en Rheden wordt glasvezel aangelegt ! Volgende stap is de schouwing.

• mrmvergeer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-08 00:54
beste allen,

ik ben sind een aantal weken op KPN glasvezel overgestapT. Ik had voorheen UPC.

Om het kort te houden, ik krijg regelmatig geen verbinding met websites omdat de proxyserver verbindingen weigert. Dit gebeurt bij verschillende websites.
KPN houdt tot nu toe vol dat het probleem bij mijn pc zou liggen. Nou sinds ik ben overgestapt van UPC naar KPN is daar niets aan veranderd. Ik verbind direct met de experia box met een CAT6 kabel.
De dame van de support zegt dat ze 8-aderige kabels adviseren, nou cat6 en ook cat5 zijn 8-aderig.
De experiabox is al omgewisseld van V8 naar V9. Ook een nieuw UTPkabeltje tussen deexperia en het kastje van de glasvezel.

Kortom, mijn ervaringen zijn suboptimaal. Support is snel ter plaatse, maar weet het probleem niet op te lossen.
Ok Internet TV op de computer is van lage kwaliteit, als ik het al kan kijken want de laatste dagen krijg ik dar ook geen beeld (Firefox) of een foutmelding (chrome).

Ikben benieuwd of anderen soortgelijke ervaringen heben, en of dit aan KPN of juist aan Reggefiber kan liggen.

Dank
Maurice

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:41
mrmvergeer schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 08:26:

De dame van de support zegt dat ze 8-aderige kabels adviseren
Jij hebt proxyproblemen en het ligt aan je kabel? En ik ben afgewezen voor helpdeskmedewerker, omdat ik niet in het profiel zou passen. _O-

• ninjazx9r98
mrmvergeer schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 08:26:
Om het kort te houden, ik krijg regelmatig geen verbinding met websites omdat de proxyserver verbindingen weigert. Dit gebeurt bij verschillende websites.
KPN houdt tot nu toe vol dat het probleem bij mijn pc zou liggen.
Zou heel goed kunnen dat het bij jou ligt gezien de melding over een proxyserver.
Begin eens met het uitschakelen van de/een proxyserver in je browser.

• eymey
Uberhaupt: "Proxyserver"? :?

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
Ik wilde graag het lan adres van de KPN experia box (V8) veranderen, staat standard op 192.168.2.0/24

Beetje suffe doos, ik kon het niet zelf, dus maar bellen, en helaas, na 3 personen gesproken te hebben, het KAN niet veranderd worden.
Ik moest maar wachten op de volgende experia versie. Iemand een idee hoe ik die aanvraag ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• mrmvergeer
ik heb even gekeken, inderdaag stond er bij FF dat het de proxyserver van het systeem gebruikt. Welk systeem weet ik niet. Ik heb dit nu uitgezet. Het is nu nog te kort om te bepalen of sites nu wel beter bereikbaar zij. Ik kan nog steeds niet Internet TV van KPN bekijken, nog steeds dezelfde foutmelding, zowel binnen FF als Chrome.

Net ook een ping gedaan naar de telegraaf website. Dat loopt nu ook niet meer lekker: het doelnetwerk is niet bereikbaar
ninjazx9r98 schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 09:14:
[...]

Zou heel goed kunnen dat het bij jou ligt gezien de melding over een proxyserver.
Begin eens met het uitschakelen van de/een proxyserver in je browser.

[ Voor 9% gewijzigd door mrmvergeer op 27-02-2014 09:30 ]

• Barre73
Dit kan in ieder geval niet aan Reggefiber liggen. Alles wat je noemt ligt in het actieve domein van KPN en heeft niets te maken met het kabelnetwerk in de grond.

• eymey
mrmvergeer schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 09:25:
ik heb even gekeken, inderdaag stond er bij FF dat het de proxyserver van het systeem gebruikt. Welk systeem weet ik niet. Ik heb dit nu uitgezet. Het is nu nog te kort om te bepalen of sites nu wel beter bereikbaar zij. Ik kan nog steeds niet Internet TV van KPN bekijken, nog steeds dezelfde foutmelding, zowel binnen FF als Chrome.

Net ook een ping gedaan naar de telegraaf website. Dat loopt nu ook niet meer lekker: het doelnetwerk is niet bereikbaar

[...]
"Proxyserver van het systeem" zal wrs wijzen naar de instellingen in je configuratiescherm. Hoe dan ook: Proxy-servers worden al jaaaaaren niet meer gebruikt of aangeboden, of in ieder geval niet meer standaard ingesteld. Maar misschien dat er op jouw PC nog staat ingesteld dat hij een poging moet doen om dit automatisch te detecteren ofzo (wat meestal op bedrijfsnetwerken wel van toepassing is).

Verder de vraag waarom je je bevindingen af laat hangen van bv. ping naar een bepaalde site? Heel veel sites blokkeren standaard ICMP echo requests. Vanaf mijn KPN ITNS (ISPfabriek) lijn is www.telegraaf.nl ook niet te pingen. Dat betekent niet dat ik nu ineens een slechte connectie zou hebben ofzo. Ik heb gewoon nog steeds een extreem lage latency en goede down- en uploadsnelheden naar sites (of of speedtests) die dat aan kunnen.

• mrmvergeer
Ik zit gewoon op een thuisnetwerk zonder een proxy ingesteld.
Wat betreft de ping, dat wist ik niet. Het blijkt dat de telegraaf nu wel via de browser te bereikbaar is. Vanochtend gaf de site wel problemen.
Mijn strategie is als de site via de browser niet te bereiken is, dan pingen. Niet andersom.

aanvulling: ik kijk nu naar journaal24, maar de kwaliteit daarvan laat erg te wensen over: of het beeld staat stil of het beeld is wazig.
eymey schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 10:08:
[...]

"Proxyserver van het systeem" zal wrs wijzen naar de instellingen in je configuratiescherm. Hoe dan ook: Proxy-servers worden al jaaaaaren niet meer gebruikt of aangeboden, of in ieder geval niet meer standaard ingesteld. Maar misschien dat er op jouw PC nog staat ingesteld dat hij een poging moet doen om dit automatisch te detecteren ofzo (wat meestal op bedrijfsnetwerken wel van toepassing is).

Verder de vraag waarom je je bevindingen af laat hangen van bv. ping naar een bepaalde site? Heel veel sites blokkeren standaard ICMP echo requests. Vanaf mijn KPN ITNS (ISPfabriek) lijn is www.telegraaf.nl ook niet te pingen. Dat betekent niet dat ik nu ineens een slechte connectie zou hebben ofzo. Ik heb gewoon nog steeds een extreem lage latency en goede down- en uploadsnelheden naar sites (of of speedtests) die dat aan kunnen.

[ Voor 5% gewijzigd door mrmvergeer op 27-02-2014 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@mrmvergeer: KPN geeft een installatiegarantie af, als jij er met de helpdesk niet uitkomt.. sturen zijn kosteloos een monteur langs om het op te lossen. Use it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markiebiboy
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-06-2023
dries_w schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 10:47:
Vandaag officieel: in Dieren en Rheden wordt glasvezel aangelegt ! Volgende stap is de schouwing.
Yes, ik ben er behoorlijk blij mee. Ondanks de kinderachtige campagne van UPC hebben we het toch mooi gehaald. Ze hebben flink hun best gedaan om het onder de aandacht te brengen.
Weet jij toevallig wanneer ze gaan schouwen? Ben volgende week niet aanwezig dus hoop niet dat het dan gaat plaatsvinden.

Groetjes van en enthousiaste glasvezelgekke Dierenaar
Pagina: 1 ... 55 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.