[KPN] Glasvezel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 53 ... 101 Laatste
Acties:
  • 906.038 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-09 10:19
Wacht ff, jij werkt bij KPN en noemt klanten zeikerds? Wow...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb denk ik duidelijk uitgelegd wie en wat de zeikerds zijn. Sommige mensen hier zijn er heel goed in om zaken compleet uit de context te trekken. Lees even een paar berichten terug, dan weet je wie de zeikerds zijn en wie ik er mee bedoel. Je mag het beestje best bij de naam noemen. En nee ik werk niet meer bij KPN en over sommige zaken kan ik eindelijk vrijelijk praten en dat houdt ook in dat ik mag zeggen dat er mensen zijn die enorm zeiken en zagen als ze een klantenservice bellen, en dan kan het ook de klantenservice zijn van elke willekeurige isp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-09 15:34
Vervelend hè, als je met een draaiboek moet werken? Gelukkig zijn er ook nog mensen zoals webcare. Deze mensen hebben mij altijd perfect geholpen (zowel bij UPC als bij KPN). En ja, die zorgen voor een oplossing, ook als dat niet helemaal volgens het beleid (en de voorwaarden) gaat. En wat nu grappig is, is dat de webcare van KPN bij uitzondering (ja, dat wel) en met een omweg (tsja, daar moet je dus wel de optie voor hebben) wél V9 modems uitlevert, echter niet zomaar aan mensen die maar e.e.a. gehoord hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister iks
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-11-2024
Verwijderd schreef op zondag 15 december 2013 @ 13:00:
[...]

.... KPN is niet eens verplicht een modem te leveren, ze leveren je in wezen alleen de dienst en als service krijg jij er een modem van in bruikleen. De servicve wordt ook nog eens verleend door het ondersteunen en hulp bieden aan de klant als er iets mee is, mits het binnen de ondersteuningsvoorwaarden valt.......
Ze zullen wel een modem moeten leveren zolang ze de inlog gegevens voor voip/sip niet vrijgeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Nou, glasvezel is geïnstalleerd met de V8. (Nog) niks te klagen. Speedtestjes vallen wat tegen (vooral upload), maar daar nu even geen zin om daar verder naar te kijken. Wifi werkt beter dan verwacht na al die klachten van anderen, dus ik hoef de ZTE nog niet van zolder te halen (en ik hoef niet te zeuren om een V9 ;) )...

Overigens staat er op de Genexis "gigabit". Ik dacht dat ik een Genexis type FXP-100 geleverd zou krijgen, maar het lijkt eerder op een Genexis OCG-1011m. Kan dat kloppen?
Ik kan op mijn postcode nog geen 500Mbps afnemen, maar begrijp ik goed dat als de apparatuur in de wijkkasten evt. vervangen wordt voor Gigabit apparatuur, dat wel mogelijk moet zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

niemand die een idee heeft???
Verwijderd schreef op zondag 15 december 2013 @ 12:20:
Goedemorgen,

Help s.v.p.?

Ik ben nu zover dat als ik de WNR3500L met DD-WRT opstart met de WANkabel in de NTU de leds aangeven dat er wel gecommuniceerd wordt.

Als ik met de notebook verbinding maak met WIFI van de WNR geeft deze aan dat er Internet is, echter ik kan geen enkele website benaderen.
Als ik inlog op de GUI van de WNR geeft deze op tabblad WAN status nog steeds aan dat er geen ipadres is.....

Wie O Wie?????

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

barrymossel schreef op maandag 16 december 2013 @ 13:59:
Vervelend hè, als je met een draaiboek moet werken? Gelukkig zijn er ook nog mensen zoals webcare. Deze mensen hebben mij altijd perfect geholpen (zowel bij UPC als bij KPN). En ja, die zorgen voor een oplossing, ook als dat niet helemaal volgens het beleid (en de voorwaarden) gaat. En wat nu grappig is, is dat de webcare van KPN bij uitzondering (ja, dat wel) en met een omweg (tsja, daar moet je dus wel de optie voor hebben) wél V9 modems uitlevert, echter niet zomaar aan mensen die maar e.e.a. gehoord hebben.
Er is geen draaiboek, wel een stappenplan, maar daar mogen ze gelukkig van afwijken. Bij webcare is dit niet anders. En iedereen heeft de mogelijk het V8 te vervangen, niet iedereen weet hoe en waar die optie verstopt zit. Je hoeft mij niets wijs te maken hoe het er aan toe gaat op de helpdesk bij KPN, en de afdelingen daarachter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• splitert
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-09 21:31
n.v.t.

[ Voor 104% gewijzigd door splitert op 17-12-2013 17:19 . Reden: Verkeerde plek ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 12:41
barrymossel schreef op maandag 16 december 2013 @ 20:31:
Nou, glasvezel is geïnstalleerd met de V8. (Nog) niks te klagen. Speedtestjes vallen wat tegen (vooral upload), maar daar nu even geen zin om daar verder naar te kijken. Wifi werkt beter dan verwacht na al die klachten van anderen, dus ik hoef de ZTE nog niet van zolder te halen (en ik hoef niet te zeuren om een V9 ;) )...

Overigens staat er op de Genexis "gigabit". Ik dacht dat ik een Genexis type FXP-100 geleverd zou krijgen, maar het lijkt eerder op een Genexis OCG-1011m. Kan dat kloppen?
Ik kan op mijn postcode nog geen 500Mbps afnemen, maar begrijp ik goed dat als de apparatuur in de wijkkasten evt. vervangen wordt voor Gigabit apparatuur, dat wel mogelijk moet zijn?
De FXP-100 is geen actieve component. Het is de passieve FTU die Reggefiber heeft geplaatst, Wat daar door de operator (KPN dus) als actieve NT op geplaatst wordt is aan hen. De Genexis die jij noemt is daar geschikt voor en tevens Gigabit. Prima toch?

En inderdaad: Mochten de Dslams (routers) in de PoP vervangen worden voor Gbit versies en de hele achterliggende verbinding ook opgewaardeerd zijn, dan is 500 Mbit ook mogelijk.
Het is dus nog wel iets meer werk dan alleen apparatuur vervangen.

[ Voor 24% gewijzigd door Barre73 op 16-12-2013 23:24 ]

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

barrymossel schreef op maandag 16 december 2013 @ 20:31:
Nou, glasvezel is geïnstalleerd met de V8. (Nog) niks te klagen. Speedtestjes vallen wat tegen (vooral upload), maar daar nu even geen zin om daar verder naar te kijken.
Bedraad testen http://speedtest.operator.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Barre73 schreef op maandag 16 december 2013 @ 23:21:
[...]
De FXP-100 is geen actieve component. Het is de passieve FTU die Reggefiber heeft geplaatst, Wat daar door de operator (KPN dus) als actieve NT op geplaatst wordt is aan hen. De Genexis die jij noemt is daar geschikt voor en tevens Gigabit. Prima toch?

En inderdaad: Mochten de Dslams (routers) in de PoP vervangen worden voor Gbit versies en de hele achterliggende verbinding ook opgewaardeerd zijn, dan is 500 Mbit ook mogelijk.
Het is dus nog wel iets meer werk dan alleen apparatuur vervangen.
Dank vor je uitleg. Ik nam aan dat er überhaupt geen Gigabit NT's geleverd (konden) zouden worden op de "oudere" FTU. Dat is natuurlijk onzin. Het enige dat er hing is een plaatje met kabel, daar kun je (mits deze bestaat en dat is het geval) altijd een andere NT op prikken.

Ik heb momenteel nog geen behoefte aan 500Mbit, maar ik vind het fijn om te weten dat het dus wel mogelijk moet zijn in de toekomst, zonder dat Reggefiber de hele infra moet aanpassen naar de huizen toe (of de FTU vervangen).
Ah, die kende ik nog niet. Had al wel meerdere Ookla servers (bedraad) gebruikt, maar zoals ik zei werkt de upload niet naar verwachting: erg instabiel en lang niet de 100Mbps, eerder 60-75Mbps. Maar ik zal van de week wel eens jouw speedtest proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-09 14:27
Ik kom met deze test op 47 down, 22 up

Met andere, o.a. op Speedtest.net op de Ookla server en http://speedtest.glasoperator.nl/v6/ kom ik steeds op 47 down en 94 up.

Wijsneuzen genoeg op deze fora, dus ik hoef geen 'slimme' signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACC
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 21:11

ACC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09 21:14
@pogostokje
Heb sinds kort ook een mikrotik rb2011uas... en met dank aan jouw website deze perfect weten te configureren.
Vroeg me echter af of je nog het eea aan "tips & tricks" hebt om in te stellen.
Zoals bijvoorbeeld hoe de firewall het beste in te stellen is.
Nu heb ik simpelweg een deny any any rule ingesteld maar het lijkt mij dat er ook wel het eea naar buiten dichtgezet kan worden.
Maar daarnaast kan je nog zoveel meer met het apparaat.....

• woutertje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-09 16:02
Vraag een IPv6 tunnel aan bij SixXS, deze heb ik op mijn mikrotik zo geconfigureerd dat al mijn apparaten in m'n netwerk ipv6 adressen krijgen. Je hebt momenteel helaas niet zoveel aan IPv6.

• Knoezelbos
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:29
Fijn is dat! Flinke KPN internet/iTV storing in regio Eindhoven. Alles is uitgevallen.

Amateur aankloter: Applewatch Ultra 2| MacBook Pro 2020 16GB 13”| iPad Pro 11” 2021| iPhone 16 Pro Max| AirPods Pro 3| Synology DS220+

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:52
Knoezelbos schreef op donderdag 19 december 2013 @ 18:06:
Fijn is dat! Flinke KPN internet/iTV storing in regio Eindhoven. Alles is uitgevallen.
Hier totaal geen last van! Internet nergens problemen mee en iTV doet het ook nog prima. Moet er wel bij zeggen dat ik dat ik niet de experiabox van kpn gebruik. Locatie: Oude-Gracht

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoezelbos
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:29
chickpoint schreef op donderdag 19 december 2013 @ 21:00:
[...]

Hier totaal geen last van! Internet nergens problemen mee en iTV doet het ook nog prima. Moet er wel bij zeggen dat ik dat ik niet de experiabox van kpn gebruik. Locatie: Oude-Gracht
Inmiddels is het weer opgelost en doet alles het weer (ik woon in Veldhoven dus ik denk dat die er meer last van hadden). Op zulke avonden ben ik blij dat ik buren heb met een onbeveiligd wifi! :)

Amateur aankloter: Applewatch Ultra 2| MacBook Pro 2020 16GB 13”| iPad Pro 11” 2021| iPhone 16 Pro Max| AirPods Pro 3| Synology DS220+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoFoX
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-09 08:56
Mijn Mikrotik is ook besteld, hopelijk nog voor het nieuwe jaar binnen en dan in de vakantie nog even lekker prutsen en spelen met de config.

Nu maar hopen dat pogostokje en anderen me niet te lekker gemaakt hebben met een half dooie mus :) verwacht er wel veel van.

- The Neo and Only -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje
  • Laatst online: 19-09 16:50

Pogostokje

* twiet *

NeoFoX schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 11:07:
Nu maar hopen dat pogostokje en anderen me niet te lekker gemaakt hebben met een half dooie mus :) verwacht er wel veel van.
Whaha 8)

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-09 10:19
Zit er ook over te denken de Mikrotik te bestellen. Volgens mij is ie wel uit 2011 inmiddels en ik vraag me af of er ook een opvolger/nieuwe versie van die Mikrotik is? Bij voorkeur eentje met meer dan 4 Gbit porten. Iemand dit al tegengekomen? Op de site kan ik alleen de al eerder genoemde versie die al ff bestaat vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-09 21:37
Lord_Dain schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 21:09:
Zit er ook over te denken de Mikrotik te bestellen. Volgens mij is ie wel uit 2011 inmiddels en ik vraag me af of er ook een opvolger/nieuwe versie van die Mikrotik is? Bij voorkeur eentje met meer dan 4 Gbit porten. Iemand dit al tegengekomen? Op de site kan ik alleen de al eerder genoemde versie die al ff bestaat vinden.
De CRS serie. Da's ongeveer een RB2011 met een 24-poorts gigabitswitch

http://www.interprojekt.c...-solutions-c-214_286.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

B2

wa' seggie?

Vooralsnog heeft Apeldoorn de benodigde 30% aanmeldingen niet gehaald.. In eerste instantie liep het hard, daarna zakte het in. Door 2 Door is teleurstellend. Eerlijk gezegd had ik dit ook wel verwacht. De d2d teams komen overdag langs als veel mensen werken. Daarnaast heb ik alleen KPN iets zien doen met die tournee van de toekomst op een kaal en achteraf plekje op het Marktplein. Niks geen andere providers of acties van Reggefiber zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:08
Jammer :(. Gemiste kans.

Maar eerlijk gezegd ligt het wel in mijn lijn van verwachting.

Door2door heeft niet alleen het door jou genoemde nadeel, maar ook het nadeel van de slechte reputatie. Zeker na de aandacht bij Radar en Kassa voor de misleidende verkooppraatjes van div. glasvezelproviders (middels verkopers die erop gebrand zijn hun target te halen zonder enige kennis van zaken).

Daarnaast zullen de aanbieders, met KPN voorop, gewoon met een beter aanbod moeten gaan komen, zowel op het gebied van internetsnelheid als ook op het gebied van tv-kwaliteit en gebruiksgemak. Zo zal voor bv. mijn ouders een "IPTV Only" optie per definitie onacceptabel zijn omdat ze meerdere TV's hebben en gewoon niet in iedere kamer een extra kastje bij de TV willen. In de huiskamer vinden ze dit nog acceptabel als dat kastje ook duidelijk meer functionaliteit biedt (opnemen, interactief, etc.).

Toevallig belde mijn zusje me vandaag nog op dat m'n ouders een TV hadden gekocht voor op de computerkamer. En na een vraag aan mij over de setup van de digitale tuner in dat ding via UPC hadden ze binnen de kortste keren prachtig digitaal beeld op het apparaat. Betere kwaliteit dan IPTV van KPN en ook nog eens zonder extra kastje.

Tsja, en als ze de beloofde 60 mbps down en 6 mbps up dan ook nog gewoon halen tegen een lager bedrag dan 50/50 bij KPN, dan zijn dat iets te veel factoren in het voordeel van UPC.

Ik ben bang (en ik haat het echt dat te moeten zeggen) dat Reggefiber straks in alle plaatsen de boot gaat missen en dat mede dankzij KPN. In Almere is het netwerk ook al zwaar verliesgevend doordat maar 22% van de aansluitingen actief gebruikt wordt. En allerlei charme campagnes en een tour langs div. buurtsupers met info stands en zo helpen amper.

Glasvezel is nu voor te veel mensen iets waar ze geen voordelen in zien ( "wat boeit die hoge upload nou?" ) en waar de nadelen bij steeds meer mensen duidelijk worden (mindere beeldkwaliteit, bij KPN en XS4ALL IPTV only dus lastig, etc.).

En het argument van een "open netwerk" en dus meer keuze tov. de gesloten kabel blijft onderbelicht. Mede ook omdat er op een paar plaatsen na nog steeds geen partijen zijn die geheel onafhankelijk van KPN diensten aanbieden.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

B2

wa' seggie?

eymey schreef op zondag 22 december 2013 @ 00:48:
Jammer :(. Gemiste kans.

Maar eerlijk gezegd ligt het wel in mijn lijn van verwachting.

Door2door heeft niet alleen het door jou genoemde nadeel, maar ook het nadeel van de slechte reputatie. Zeker na de aandacht bij Radar en Kassa voor de misleidende verkooppraatjes van div. glasvezelproviders (middels verkopers die erop gebrand zijn hun target te halen zonder enige kennis van zaken).

Daarnaast zullen de aanbieders, met KPN voorop, gewoon met een beter aanbod moeten gaan komen, zowel op het gebied van internetsnelheid als ook op het gebied van tv-kwaliteit en gebruiksgemak. Zo zal voor bv. mijn ouders een "IPTV Only" optie per definitie onacceptabel zijn omdat ze meerdere TV's hebben en gewoon niet in iedere kamer een extra kastje bij de TV willen. In de huiskamer vinden ze dit nog acceptabel als dat kastje ook duidelijk meer functionaliteit biedt (opnemen, interactief, etc.).

Toevallig belde mijn zusje me vandaag nog op dat m'n ouders een TV hadden gekocht voor op de computerkamer. En na een vraag aan mij over de setup van de digitale tuner in dat ding via UPC hadden ze binnen de kortste keren prachtig digitaal beeld op het apparaat. Betere kwaliteit dan IPTV van KPN en ook nog eens zonder extra kastje.

Tsja, en als ze de beloofde 60 mbps down en 6 mbps up dan ook nog gewoon halen tegen een lager bedrag dan 50/50 bij KPN, dan zijn dat iets te veel factoren in het voordeel van UPC.

Ik ben bang (en ik haat het echt dat te moeten zeggen) dat Reggefiber straks in alle plaatsen de boot gaat missen en dat mede dankzij KPN. In Almere is het netwerk ook al zwaar verliesgevend doordat maar 22% van de aansluitingen actief gebruikt wordt. En allerlei charme campagnes en een tour langs div. buurtsupers met info stands en zo helpen amper.

Glasvezel is nu voor te veel mensen iets waar ze geen voordelen in zien ( "wat boeit die hoge upload nou?" ) en waar de nadelen bij steeds meer mensen duidelijk worden (mindere beeldkwaliteit, bij KPN en XS4ALL IPTV only dus lastig, etc.).

En het argument van een "open netwerk" en dus meer keuze tov. de gesloten kabel blijft onderbelicht. Mede ook omdat er op een paar plaatsen na nog steeds geen partijen zijn die geheel onafhankelijk van KPN diensten aanbieden.
Inderdaad. En ook speelt mede de arrogantie van Reggefiber mee. Wij hebben als groep diverse keren ideeën aangedragen waarmee ze naar onze mening hier in Apeldoorn beter voor de dag kunnen komen. Maar goed, daar luisteren ze niet naar. In tegenstelling tot andere dorpen zijn hier niks geen acties oid gedaan.

Als je vast blijft houden aan een boodschappentas bij een afgesloten abonnement, of een programma gaat maken op de lokale radio-omroep waar niemand naar luistert...
Er zou een Reggefiber team de wijk ingaan, zonder verkoop intentie, maar servicegericht. Als daar dan de wijkagent bij wordt gehaald omdat Reggefiber medewerkers letterlijk de deur vasthouden of er tussen gaan staan ben je redelijk naar een kansloos niveau afgezakt. Ik weet dat dit meestal ingehuurde bureaus's zijn, maar toch.

Goed, er zal nu verlengd gaan worden om de laatste procenten binnen te halen, maar een eventuele volgende wijk wordt weer zo'n lastig verhaal. Zo niet lastiger als ik de geplande wijk (Anklaar) beoordeel.

De providers zijn er ook mede debet aan. De pakketten verschillen zoals je zegt bijna niet meer van elkaar, mensen trekken inderdaad in oudere wijken zoals hier liever geen kabels meer, prijzen zijn een stuk hoger dan UPC.. Tja.. Dan wordt het misschien maar hopen dat docsis 3.1 ons hogere uploadsnelheden gaat bieden.

[ Voor 4% gewijzigd door B2 op 22-12-2013 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:25
De tijd zal het leren, Reggefiber zegt rekening te houden met een terugverdientijd van twintig jaar en dertig jaar is ook nog een optie.
Ik ben geen econoom maar het lijkt me dat als je rekent met een dergelijke terugverdientijd dat je op dit moment na slechts enkele jaren niet van verlies kunt spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Het is idd heel jammer dat aan de ISP kant de voordelen en de verschillen van een FttH interpret connectie nauwelijks aan de man gebracht worden c.q. ook heel lastig uit te leggen zijn aan Jan Modaal.
En dat TV kwaliteitsverhaal? Dat is voor Jan-met-de-pet echt imho onzinnig. De meeste mensen hebben de fysieke aansluiting tussen de gebruikte decoder niet eens op orde, en/of de instellingen niet correct staan. Menigeen let niet eens op of ze nou Ned1/RTL/whatever in SD of in HD gekozen hebben. ;)
Laat staan dat menige uitzending ge-upscaled wordt.
Vergeet niet dat hier op tweakers toch velen wat meer technische (achtergrond)kennis hebben dan de 'gemiddelde' consument en ook gevoelig zijn voor die kwaliteitsverschillen.
Overigens, ik heb destijds een maand lang UPC HD TV en Xs4all HD IP-TV naast elkaar kunnen bekijken en heb geen noemenswaardige verschillen kunnen ZIEN.

In dit topic komt ook nog een aardig punt ter sprake waarom er wel degelijk verschil is tussen een UPC versus een FttH interpret verbinding:
ehtweak in "UPC blokkeert consumer.huawei.com"

Maar ja, leg dat maar eens uit aan otto-normal-verbraucher. Die kijkt alleen naar de prijs... :?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-09 13:01
.......

Ik wist niet dat het percentage in Almere zo laag was (en dat na al die jaren), issue is ook gewoon:
  • De kosten per aansluiting zijn voor kabel een stuk lager
  • Je hebt voor veel aanbieders het issue van het extra kastje bij de tv
  • Ik vindt de grotere keuzes in providers erg plezierig maar ik ben bang dat weinigen daarvoor willen betalen.
Als je echt in het scenario terecht komt dat je uitsluitend van de lokale kabelaar afhankelijk bent (omdat ADSL/VDSL ook maar beperkt opgerekt kan worden) dan heb je toch wel een behoorlijk probleem. Zeker omdat er concurrentie nodig is om de kwaliteit/support een beetje op niveau te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DJSmiley schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 21:56:
[...]

De CRS serie. Da's ongeveer een RB2011 met een 24-poorts gigabitswitch

http://www.interprojekt.c...-solutions-c-214_286.html
Dat ziet er goed uit :) Zou ik mijn netgear switch de deur uit kunnen doen.
Iemand al ervaring met dit monster ??
I.c.m. KPN glasvezel en VLAN.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2013 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trankilo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-08 16:15
Wij (tweakers) zien de wereld door technische ogen. De meeste consumenten kijken toch echt heel anders tegen de zaak aan.
Hoeveel zenders krijg ik die ik leuk vind?
Wat kost het?
Krijg ik service (monteur, telefonische ondersteuning)

De snelheid van het internet zal de meeste niet deren. De meeste low budget abonnementen zijn vandaag de dag al zo snel als de top-abonnementen van een paar jaar geleden.

Tja, en dan het product glasvezel tot het huis (FttH). Internet? Ja, da heben ze. Telefoon? Ja hoor, doet het ook. TV? Mmm, en hier gaan we dan.
Wel of geen radio (met name ouderen hebben last van het feit dat ze geen kabelradio meer kunnen luisteren bij KPN achtige providers).
Kan ik op alle TVs het zelfde zenderaanbod naar mijn keuze ontvangen? Dat gaat een beetje lastig als je een Amino in de woonkamer hebt en besluit om je huwelijk te redden maar eens Fox eredivisie boven te gaan kijken. Oh wach, kan niet want DVB-C.
En hoe stabiel is het TV aanbod? Op het platform veranderd te vaak en te veel waardoor ook klanten weer afhaken en terugkeren naar de providers die het spelletje TV leveren al een jaartje of 40 doen (UPC, Ziggo ect ect...).
En aangezien ´alles in 1´ voordeliger is zie je telkens hele volksverhuizingen naar de coax bij leuke aanbiedingen (en gelijk heeft de consument, ik ben er immers ook 1 :p ).

Nu dat coax met modempjes van 500Mb upload en 4Gb down en in de volgende ronde al zelfs naar 1Gb up en 10Gb down gaan komen. en dat veel coax boeren de boel ook verglazen tot in de woning gaat de techniek steeds minder een rol van betekenis voor de eindgebruiker spelen. Men zal moeten concureren op :
Aanbod
Prijs
Service
Stabiliteit

Het verkoopargument ´glasvezel´ is modern, nieuw (tuurlijk 8)7 ) en beter klinkt bij de meeste consumenten net als de reclame van een bakker die zegt dat hij de lekkerste broodjes bakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
ninjazx9r98 schreef op zondag 22 december 2013 @ 08:23:
[...]

De tijd zal het leren, Reggefiber zegt rekening te houden met een terugverdientijd van twintig jaar en dertig jaar is ook nog een optie.
Ik ben geen econoom maar het lijkt me dat als je rekent met een dergelijke terugverdientijd dat je op dit moment na slechts enkele jaren niet van verlies kunt spreken.
Ze houden idd rekening met een vrij lange TVT, maar die TVT halen ze alleen als het netwerk minimaal 30% benut wordt (daarom wordt dat ook als deelnamedrempel bij vraagbundelingen gebruikt).
joop99 schreef op zondag 22 december 2013 @ 11:57:
[...]

Ik wist niet dat het percentage in Almere zo laag was (en dat na al die jaren), issue is ook gewoon:
  • De kosten per aansluiting zijn voor kabel een stuk lager
  • Je hebt voor veel aanbieders het issue van het extra kastje bij de tv
  • Ik vindt de grotere keuzes in providers erg plezierig maar ik ben bang dat weinigen daarvoor willen betalen.
Als je echt in het scenario terecht komt dat je uitsluitend van de lokale kabelaar afhankelijk bent (omdat ADSL/VDSL ook maar beperkt opgerekt kan worden) dan heb je toch wel een behoorlijk probleem. Zeker omdat er concurrentie nodig is om de kwaliteit/support een beetje op niveau te houden.
Dit hebben mensen van "Team Almere" van Reggefiber me verteld toen ze "Open PoP" hielden in Oktober.

@Trankilo: Met dat laatste ga je wel weer een beetje ver in je 'optimisme' voor wat betreft wat 'de kabel' aan kan ;). Wat je hier nu noemt is theoretisch met DOCSIS 3.1, apparatuur die nu nog niet op de markt is en met hoogstens 1 huishouden op een CMTS.

Voorlopig moeten de kabelaars nog best wel wat zeilen bij zetten om deze voorsprong op de 100 mbps gebieden van Reggefiber/KPN te hebben. Zo ver zelfs dat Ziggo pas onlangs ruimte heeft weten te vinden om eindelijk eens wat meer HD aanbod te kunnen regelen.

[ Voor 55% gewijzigd door eymey op 22-12-2013 22:06 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trankilo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-08 16:15
eymey schreef op zondag 22 december 2013 @ 22:03:

@Trankilo: Met dat laatste ga je wel weer een beetje ver in je 'optimisme' voor wat betreft wat 'de kabel' aan kan ;). Wat je hier nu noemt is theoretisch met DOCSIS 3.1, apparatuur die nu nog niet op de markt is en met hoogstens 1 huishouden op een CMTS.

Voorlopig moeten de kabelaars nog best wel wat zeilen bij zetten om deze voorsprong op de 100 mbps gebieden van Reggefiber/KPN te hebben. Zo ver zelfs dat Ziggo pas onlangs ruimte heeft weten te vinden om eindelijk eens wat meer HD aanbod te kunnen regelen.
Dat denk ik dus niet, dat ik te ver ga :P
Dan bedoel ik dat de doorsnee consument met 50M down en 10 of 20Mb up momenteel meer heeft dan hij nodig heeft. Dat kan ik zeggen omdat wij merken dat bij upgrade´s van abonnementen veel consumenten downgraden naar de laagste variant. Door die hogere snelheden m.b.t. docis 3.1 heb je dus meer capaciteit en zal de overboeking minder worden. Daarbij komt nog eens dat er in steeds meer EVs glas ligt waardoor de coax boertjes ineens 10Gb lijntjes naar de woning hebben liggen. Dus niet 10Gb naar een CMTS maar 10Gb per woning met een 10Gb LC. Dat is wel even wat anders dan een FttH touwtje van 1Gb in je meterkast.
Met andere woorden, onderschat de ontwikkeling op technisch gebied niet bij die lui. Kijk naar Kabel noord, Rekam en Cogas die zelfs het glas tot in de woning hebben doorgetrokken. En met net genoemde opzet kan een UPC/Ziggo ook nog een heel eind meekomen.
Nogmaals, wij zien de wereld technisch maar de eindgebruiker niet!!!
(daarom heb ik een 1Gb up/dow FttH verbinding >:) )
Dus als de FttH boy´s niet snel de aandacht van uitrollen van het netwerk gaan verplaatsen naar de inhoud van hun dienst(verlening) blijft coax de dikste vis in de vijver en zullen ze enkel maar een slecht sentiment kweken op de naam ´glasvezel´. Dat zou ik eeuwig zonde vinden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Tsja, het is dus wel opvallend dat juist die kleinere kabelboeren inzetten op FttH. In plaats van bv. fiber naar de straatkast en dan dat laatste stukje nog coax (wat dus zou resulteren in een 1:1 point to point verbinding van jouw coax aansluiting met de wijkhub/wijkcentrale).

En dat er ook op steeds meer plekken al een situati ezal zijn met glas tot in de eindverdeler met alleen nog een stukje coax naar de woning geloof ik best, maar dat zal nog niet veel zijn. Als dat echt zo zou zijn, dan valt wat mij betreft ook het argument weg wat de grote kabelaars nu nog hanteren om te zeggen dat het technisch zo moeilijk is om concurrentie te verplichten op 'de kabel', wat Reggefbier wel moet van de ACM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
eymey schreef op zondag 22 december 2013 @ 22:03:
[...]

Ze houden idd rekening met een vrij lange TVT, maar die TVT halen ze alleen als het netwerk minimaal 30% benut wordt (daarom wordt dat ook als deelnamedrempel bij vraagbundelingen gebruikt).
Je noemde Almere als voorbeeld met slechts 22% en daar had men net als in een aantal andere grote steden (Amsterdam, Enschede, Hilversum, Dordrecht en Amersfoort) helemaal geen deelnamedrempel.
Ik woon in Almere buiten en bij ons is ook gewoon aangelegd zonder deelnamedrempel, lag gewoon ineens een brief op de mat dat het zou gaan gebeuren.
Over Lelystad hoor ik ook verhalen dat er aangelegd wordt als de deelnamedrempel van 30% niet gehaald wordt en kennelijk lag die in het verleden in het algemeen zelfs op 40%.
Er zijn in ieder geval nog heel wat jaren te gaan voor de terugverdientijd van 20 jaar verstreken is, laat staan die van 30 jaar en in al die jaren kan nog heel wat gebeuren in het voordeel danwel nadeel van glasvezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:07

AvK

Ready Set Go

Het punt binnen deze discussie is dat glasvezel toekomst bestendig is. Ja, ik geef onmiddellijk toe dat het binnen de huidige glasvezel wereld niet allemaal 'Hosanna' is. Maar glasvezel is fysisch gezien gewoon de beste technologie. Het implementeren van die technologie is nu nog lastig. Over een paar jaar, een enkel lustrum is het het beste wat je je kunt wensen...... Ik heb FttH. En het bevalt me zeer!

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 12:41
ninjazx9r98 schreef op maandag 23 december 2013 @ 16:37:
[...]

Je noemde Almere als voorbeeld met slechts 22% en daar had men net als in een aantal andere grote steden (Amsterdam, Enschede, Hilversum, Dordrecht en Amersfoort) helemaal geen deelnamedrempel.
Ik woon in Almere buiten en bij ons is ook gewoon aangelegd zonder deelnamedrempel, lag gewoon ineens een brief op de mat dat het zou gaan gebeuren.
Over Lelystad hoor ik ook verhalen dat er aangelegd wordt als de deelnamedrempel van 30% niet gehaald wordt en kennelijk lag die in het verleden in het algemeen zelfs op 40%.
Er zijn in ieder geval nog heel wat jaren te gaan voor de terugverdientijd van 20 jaar verstreken is, laat staan die van 30 jaar en in al die jaren kan nog heel wat gebeuren in het voordeel danwel nadeel van glasvezel.
Weet niet waar je die verhalen van Lelystad hebt gehoord maar tot nu toe klopt dat nog niet hoor.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@AVK

Glasvezel mag dan 'toekomst bestendiger' zijn, in hoeverre dit waar is en of de klant dit nodig heeft is een discussiepunt wat zal blijven. Het netwerk van Ziggo bestaat ook uit glasvezel maar het laatste stukje is alleen nog coax. Het enige waar het aan ontbeert bij Ziggo is de upload snelheid, die blijft achter en mag wat hoger worden als het aan mij ligt.

Wat betreft beeldkwaliteit is er niets dat kan tippen aan de stream van Ziggo. Ziggo heeft haarscherp beeld in tegenstelling tot het beeld van KPN en Co op de fiberlijnen. KPN doet graag overkomen dat ze het beste beeld heeft, en van medewerkers wordt het ook geacht dat te zeggen, maar het is niet waar. Als je de cijfers van de consumentenbond erbij pakt, waar KPN graag mee schermt, dan klopt het inderdaad dat het beeld van KPN iets beter is dan dat van Ziggo. De consumentenbond vergelijkt het HD beeld van KPN met dat van Ziggo analoog/digitaal. Het beeld van KPN is komt je huis binnen in iets betere kwaliteit. Een lachertje dus.

Glasvezel is niet zoveel beter dan. Het is ook geen nieuwe techniek zoals ze je graag willen doen geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frissie
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Feitelijk doet de mediadrager er niet zoveel toe ... glas of kabel.
Beide zouden/kunnen al prima diensten bieden voor 3in1 in top kwaliteit.
Qua bandbreedte en gemak en keuze.

Meestal zijn het de keuzes die providers/aanbieders maken voor hun klant.

Zo zou kpn prima alle streams in hoge kwaliteit kunnen doorzetten... ala glashart.
Internet snelheid, boeit vele consumenten niet .. zoals in de topic al beschreven.
Kabelaars zouden prima een betere upload kunnen bieden ...

Zo zijn het allemaal keuzes ....

Zelf ben ik voor open netwerken, waarop diensten en aanbieders kunnen concurreren.
Zelf heb ik glas, omdat ik de openheid op het glas eerlijk(er) vindt voor de consument.
Echter met KPN als belichter .. is de keuze ook weer niet zo open ... ;o(

[ Voor 3% gewijzigd door frissie op 23-12-2013 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Barre73 schreef op maandag 23 december 2013 @ 20:25:
[...]

Weet niet waar je die verhalen van Lelystad hebt gehoord maar tot nu toe klopt dat nog niet hoor.
Ik hoor die verhalen van collega's die in Lelystad wonen en het ondertussen al hebben of komend jaar gaan krijgen.
Als ik echter ga zoeken op Lelystad dan kom ik weer berichten tegen dat men na verlengde inschrijving toch nog de 30% gehaald heeft in bepaalde wijken terwijl ik afgelopen jaar ook tekstkarren gezien heb waar het percentage nog te laag was vlak voor sluitingsdatum en kennelijk heeft men daar ondertussen toch glasvezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
ninjazx9r98 schreef op maandag 23 december 2013 @ 16:37:
[...]

Er mag dan misschien zonder vraagbundeling gewerkt zijn, maar die 30% is nog steeds een 'magische grens'. Dit uit eerste hand van mensen van Reggefiber dus ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Nu online

mb1

Er mag dan misschien zonder vraagbundeling gewerkt zijn, maar die 30% is nog steeds een 'magische grens'. Dit uit eerste hand van mensen van Reggefiber dus ;).
Die vraagbundelings trajecten snap ik inmiddels, maar blijkbaar worden er ook bepaalde gebieden gewoon standaard verglaasd.
Vrienden van mij in de Arnhemse wijk Schuijtgraaf hebben een paar maanden geleden "zomaar" een Reggefiber aansluiting gekregen in de meterkast.
Dit zonder vraagbundeling volgens de informatie die ik heb.
Hoe zit dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
eymey schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 00:31:
[...]

Ben heel benieuwd hoe men de magische grens van 30% bereikt/meet als je niet aan inschrijving of wat dan ook doet en bij inwoners alleen maar post in de brievenbus doet met de mededeling dat het aangelegd gaat worden.
Dit was bij ons in Almere Buiten overigens post van Glashart wat gedurende het traject Reggefiber werd.
De boodschap en de te maken keuze waren simpel: Er komt glasvezel bij u in de straat/buurt, wilt u vrijblijvend een aansluiting in uw huis hebben. Je hoefde niet in te schrijven en er hoefde ook geen provider gekozen te worden.
Dit is overigens ook informatie uit de eerste hand, namelijk mijn hand ;)
Ik woon tenslotte in Almere Buiten, heb glasvezel en dit is precies hoe de aanleg gegaan is.

De informatie over andere steden waar men gewoon gaan graven is zonder rekening te houden met de deelnamedrempel komt hier vandaan: http://webwereld.nl/e-com...ansluitingen-is-klantloos

[ Voor 12% gewijzigd door ninjazx9r98 op 24-12-2013 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
mb1 schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 08:55:
[...]

Die vraagbundelings trajecten snap ik inmiddels, maar blijkbaar worden er ook bepaalde gebieden gewoon standaard verglaasd.
Vrienden van mij in de Arnhemse wijk Schuijtgraaf hebben een paar maanden geleden "zomaar" een Reggefiber aansluiting gekregen in de meterkast.
Dit zonder vraagbundeling volgens de informatie die ik heb.
Hoe zit dat dan?
In nieuwbouwwijken (grote projecten) wordt standaard glasvezel gelegd, lijkt me ook terecht, het zal aanzienlijk goedkoper zijn als je het samen met andere voorzieningen aanlegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ninjazx9r98 schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 09:40:
[...]

Ben heel benieuwd hoe men de magische grens van 30% bereikt/meet als je niet aan inschrijving of wat dan ook doet en bij inwoners alleen maar post in de brievenbus doet met de mededeling dat het aangelegd gaat worden.
Dit was bij ons in Almere Buiten overigens post van Glashart wat gedurende het traject Reggefiber werd.
De boodschap en de te maken keuze waren simpel: Er komt glasvezel bij u in de straat/buurt, wilt u vrijblijvend een aansluiting in uw huis hebben. Je hoefde niet in te schrijven en er hoefde ook geen provider gekozen te worden.
Ik woon tenslotte in Almere Buiten, heb glasvezel en dit is precies hoe de aanleg gegaan is.

De informatie over andere steden waar men gewoon gaan graven is zonder rekening te houden met de deelnamedrempel komt hier vandaan: http://webwereld.nl/e-com...ansluitingen-is-klantloos
Dordrecht idem dito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Nu online

mb1

In nieuwbouwwijken (grote projecten) wordt standaard glasvezel gelegd, lijkt me ook terecht, het zal aanzienlijk goedkoper zijn als je het samen met andere voorzieningen aanlegt.
Ze wonen er echter al vijf jaar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MCP cloud
  • Laatst online: 20-09 17:08

MCP cloud

Op het web sinds 1998

Klopt dat was deze brief toen:

Afbeeldingslocatie: http://fiberdordrecht.nl/plugins/kissgallery/photos/202.jpg

Powered by KPN | Experia Box V10 + TP-link switch LS1005G + 2 Superwifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
ninjazx9r98 schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 09:40:
[...]

Dit meten is heel simpel: Reggefiber weet (als netwerkbeheerder) echt wel hoeveel actieve patches er op dit moment verbonden zijn met een operator.

Je hebt gelijk in hoe de aanleg en communicatie verlopen is (overigens woon ik in Almere Stad en heb de aanleg ook vanaf het begin mee gemaakt).

Maar die 30% kan Reggefiber echt prima meten, ook zonder vraagbundeling/inschrijving. En ook in steden waar gewoon zonder deelnamedrempel is aangelegd zal men een bepaald aantal actieve aansluitingen willen halen/houden om een beetje aardige terugverdientermijn te hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door eymey op 24-12-2013 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

De ACM (Autoriteit Consument & Markt) heeft een brief doen uitgaan naar de diverse glasvezel aanbieders dat ze de geldende regels bij het aanbieden van diensten op een juiste manier dienen na te leven!

Een citaat uit de brief:

Bij bestudering van de informatie die ACM van de aanbieders van glasvezeldiensten heeft
ontvangen, viel op dat de contracten in een aantal gevallen niet aan de daarvoor geldende regels
voldeden. Bovendien kwam uit de informatie een beeld naar voren dat aanbieders niet voldoende
aandacht besteden aan de informatievoorziening richting consumenten. De meldingen van
consumenten over de verkoop en levering van glasvezeldiensten bevestigen dit; veel meldingen
gaan over de onduidelijke, soms onjuiste of onvolledige informatie die de consument van de
aanbieder van glasvezeldiensten ontvangt.

Hier kun je de hele brief lezen:
https://www.acm.nl/nl/download/publicatie/?id=12452

De brief eindigt met:

Tenslotte

Als alle aanbieders van glasvezeldiensten hun klanten werven volgens de regels en consumenten
goed en tijdig informeren, draagt dat bij aan vertrouwen van consumenten in de
telecommunicatiemarkten. Dit zorgt op zijn beurt voor meer zekerheid voor investeringen in
glasvezelnetwerken, wat de concurrentie en innovatie in telecommunicatiediensten ten goede komt.

:X

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
eymey schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 14:04:
[...]

Dit meten is heel simpel: Reggefiber weet (als netwerkbeheerder) echt wel hoeveel actieve patches er op dit moment verbonden zijn met een operator.
Ik dacht dat we het hadden over het wel of niet aanleggen aan de hand van een percentage inschrijvingen?
Dat is tenslotte hoe het in een aantal steden/dorpen/wijken gaat en dan gaat men pas van start met daadwerkelijk aanleggen als het percentage gehaald wordt.
Eenvoudig meten/tellen als de boel er al ligt kan ik zelf ook nog wel verzinnen/begrijpen maar zoals gezegd had ik het over de aanleg zelf en niet over de situatie als de boel er eenmaal ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc-freakz
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-08 08:24
Ik lees hier al enige tijd mee op tweakers als het gaat om het 'vervangen' van de experiabox en de SIP instellingen/wachtwoord van KPN (glasvezel). Ik vind het persoonlijk echt zonde dat ik een apparaat aan moet laten staan enkel om de telefonie te regelen. Snap wel dat KPN dit niet ondersteund, maar kunnen toch als andere providers het wachtwoord geven zonder ondersteuning... maarja, blijft KPN.

Is er iemand die kan vertellen wat de opbouw van dit wachtwoord is? Zeg om te bepalen wat de 'veiligheid' is ;)

Maakt het onderzoeken een stuk makkelijker (weet even niet of ik het hier over andere zaken mag hebben, PB is uiteraard altijd welkom).

Alvast bedankt.

SFE Enyaq Tips & Handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha89
  • Laatst online: 19-09 19:30
Even een vraagje namens mijn buren.

Die zijn recentelijk overgestapt naar KPN Glasvezel. Hebben dus ook zo'n experia box.

Nu hebben ze gisteren een AirPrint-printer gekocht. Maar dat ding is met geen mogelijkheid te "airprinten". Thuis heb ik dezelfde en die werkte zodra deze aan het WiFi hong. Ik heb dan wel een eigen router.

Na wat google werk kom ik tot de conclusie dat meer mensen dit issue hebben doordat "multicasting" ontbreekt op de experiabox? AirPrint en AirPlay zijn hiervan afhankelijk door de Bonjour services.

KPN helpdesk al gebeld maar daar kom ik niet verder dan "AirPrint ondersteunen wij niet". Vind ik persoonlijk wel erg makkelijk.

Meer mensen met dit issue? Eventueel mensen die dit hebben kunnen oplossen?

Alvast bedankt (ook namens mijn buren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertje
pc-freakz schreef op maandag 30 december 2013 @ 10:01:
Ik lees hier al enige tijd mee op tweakers als het gaat om het 'vervangen' van de experiabox en de SIP instellingen/wachtwoord van KPN (glasvezel). Ik vind het persoonlijk echt zonde dat ik een apparaat aan moet laten staan enkel om de telefonie te regelen. Snap wel dat KPN dit niet ondersteund, maar kunnen toch als andere providers het wachtwoord geven zonder ondersteuning... maarja, blijft KPN.

Is er iemand die kan vertellen wat de opbouw van dit wachtwoord is? Zeg om te bepalen wat de 'veiligheid' is ;)

Maakt het onderzoeken een stuk makkelijker (weet even niet of ik het hier over andere zaken mag hebben, PB is uiteraard altijd welkom).

Alvast bedankt.
De vorm van dit wachtwoord is onbekend. De experiabox geeft dit wachtwoord niet vrij, ook in de communicatie tussen de experiabox en de sip-server van kpn is het wachtwoord versleuteld. Verder wordt bij het exporteren van de configuratie van de experiabox het wachtwoord niet mee-geexporteerd.

De enige mogelijkheid die er lijkt te zijn is het ding openschroeven en dan via een seriëleverbinding een export maken van de configuratie, daar schijnt het wachtwoord dan wel in te staan. Dat exportbestand is vervolgens wel weer versleuteld op een (mij) onbekende manier, dus dat zet nog geen zoden aan de dijk.

Voor MikroTik gebruikers: Het is niet noodzakelijk om de vlan voor iptv in een aparte bridge te zetten. Deze kan ook bij de rest van het verkeer in, daardoor kun je bijvoorbeeld ook internetten via de powerline-adapters, als je die hebt. Het enige wat je wel even moet doen is het MAC-adres blokkeren in de DHCP-server van de router, zodat die niet een intern ip-adres krijgt.

[ Voor 12% gewijzigd door woutertje op 30-12-2013 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmvergeer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-08 00:54
Hallo
Ik overweeg de KPN experia box te vervangen.
Ik heb online deze oplossing gevonden:http://www.weirdnet.nl/openbsd/tweakfiber/
is iemand hiermee bekend of het inderdaad werkt?

groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Er zijn al meerdere voorbeelden alhier voorbij gekomen om de KPN Explodia box te omzeilen.

Alleen voor het VoIP gebeuren blijft het een onoverkomelijke hindernis... Ik heb tenminste nog nergens gezien dat je de beschikking krijgt over de VoIP/SIP parameters (zoals bij b.v. Xs4all wel het geval is)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

woutertje schreef op maandag 30 december 2013 @ 13:27:
Voor MikroTik gebruikers: Het is niet noodzakelijk om de vlan voor iptv in een aparte bridge te zetten. Deze kan ook bij de rest van het verkeer in, daardoor kun je bijvoorbeeld ook internetten via de powerline-adapters, als je die hebt. Het enige wat je wel even moet doen is het MAC-adres blokkeren in de DHCP-server van de router, zodat die niet een intern ip-adres krijgt.
Hoe krijg je het verkeer dan weer op het juiste VLAN naar KPN toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertje
Pogostokje schreef op maandag 30 december 2013 @ 14:16:
[...]

Hoe krijg je het verkeer dan weer op het juiste VLAN naar KPN toe?
De motorola-tv-unit krijgt een ip van een dhcp server aan de kant van KPN (via een broadcast DHCP request, en aangezien je eigen dhcp-server die negeert lijkt dat te werken). De router routert verkeer naar KPN dan automatisch goed. Heb dit zelf nog maar net zo getest, maar een volledige herstart van de tv-ontvanger werkt ook, en hij krijgt dan ook het juiste ip-adres van KPN. Als je het MAC-adres niet blokkeert dan gaat het niet werken, want dan kan hij inderdaad niet meer met KPN praten.

Dit heb ik proefondervindelijk vastgesteld, dus pin me er niet op vast. Maar hier lijkt het te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

woutertje schreef op maandag 30 december 2013 @ 14:34:
[...]
De motorola-tv-unit krijgt een ip van een dhcp server aan de kant van KPN (via een broadcast DHCP request, en aangezien je eigen dhcp-server die negeert lijkt dat te werken).
De router routert verkeer naar KPN dan automatisch goed.
Ik ben benieuwd hoe je een en ander hebt aangesloten dan, kun je het eens omschrijven?
Dit heb ik proefondervindelijk vastgesteld, dus pin me er niet op vast. Maar hier lijkt het te werken.
Ik pin je nergens op vast ;) Het strookt alleen niet met mijn eigen bevindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertje
Pogostokje schreef op maandag 30 december 2013 @ 14:47:
[...]

Ik ben benieuwd hoe je een en ander hebt aangesloten dan, kun je het eens omschrijven?

[...]

Ik pin je nergens op vast ;) Het strookt alleen niet met mijn eigen bevindingen.
Ik heb een grote bridge, daarin zitten vlan-internet en vlan-iptv (die naamgeving gebruik ik iig, respectievelijk zijn dat vlan's 6 en 4). Tevens zitten alle fysieke ethernet-poorten daarin behalve poort 1. In de meterkast heb ik vervolgens poort 5 in een powerline-adapter gestopt. Mijn tv-ontvanger, ps3 en desktop-pc zitten ook aan zo'n powerline-adapter. De router deelt daar ook gewoon ip-adressen uit (in mijn geval in de 10.0.0.x range).

In de firewall e.d. heb ik verder niet iets bijzonders hoeven doen.

Afbeeldingslocatie: http://koffiemachine.wouter-web.nl/files/images/mikrotik/dhcpinstelling.png
Afbeeldingslocatie: http://koffiemachine.wouter-web.nl/files/images/mikrotik/bridgeports.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc-freakz
woutertje schreef op maandag 30 december 2013 @ 13:27:
[...]

De vorm van dit wachtwoord is onbekend. De experiabox geeft dit wachtwoord niet vrij, ook in de communicatie tussen de experiabox en de sip-server van kpn is het wachtwoord versleuteld. Verder wordt bij het exporteren van de configuratie van de experiabox het wachtwoord niet mee-geexporteerd.

De enige mogelijkheid die er lijkt te zijn is het ding openschroeven en dan via een seriëleverbinding een export maken van de configuratie, daar schijnt het wachtwoord dan wel in te staan. Dat exportbestand is vervolgens wel weer versleuteld op een (mij) onbekende manier, dus dat zet nog geen zoden aan de dijk.
Wat ik er nu van weet is dat je het registratie kan capturen en het wachtwoord kan brute forcen. Maar zolang ik niet weet wat de vorm is gaat dat wel wat lang duren ;) Het lijkt er op dat het iets zal zijn van 8 karakters, a-z A-Z 0-9.

Ik dacht dat er hier een paar mensen waren die het wachtwoord wel hebben, vanuit historie zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertje
pc-freakz schreef op maandag 30 december 2013 @ 15:02:
[...]

Wat ik er nu van weet is dat je het registratie kan capturen en het wachtwoord kan brute forcen. Maar zolang ik niet weet wat de vorm is gaat dat wel wat lang duren ;) Het lijkt er op dat het iets zal zijn van 8 karakters, a-z A-Z 0-9.

Ik dacht dat er hier een paar mensen waren die het wachtwoord wel hebben, vanuit historie zeg maar.
Hoe je kunt zien dat het iets van 8 karakters is weet ik niet, ik heb diezelfde registratie ook gecaptured, maar daar valt dat niet uit op te maken. Verder is de digest authentication die daar gebruikt wordt niet echt slecht, verder dan bruteforcen kom je dus niet. Als je zeker weet dat het iets van 8 karakters zijn, met a-z A-Z en 0-9 dan moet het opzich te doen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc-freakz
Dat heb ik bepaald op basis van wachtwoorden die ik via kennissen kon achterhalen op xs4all, solcon en andere providers (algemeen SIP).

Weet alleen nog niet of ik nu de juiste aan het opzoeken ben, sipdump gaf aan dat hij in de pcapng geen login kon vinden. Heb het vervolgens handmatig in het juiste formaat gegoten (laatste register) voor sipcrack. Dus zal het er nog wat scans tegenaan gooien voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

woutertje schreef op maandag 30 december 2013 @ 15:00:
Ik heb een grote bridge, daarin zitten vlan-internet en vlan-iptv (die naamgeving gebruik ik iig, respectievelijk zijn dat vlan's 6 en 4).
Met vlan6 bedoel je, denk ik, je eigen LAN?

In dat geval koppel je eigenlijk IPTV aan je LAN en maak je daar 1 groot broadcast netwerk van.
Filtert KPN de DHCP verzoeken op MAC adres of krijgen je PC en andere apparaten ook IP adressen van de IPTV DHCP server als je je lokale DHCP server even helemaal uitzet?

In ieder geval mix je 2 netwerken die door KPN gescheiden worden gehouden. Broadcasts gaan beide kanten op en je LAN staat open voor KPN en, als dat niet is beveiligd aan KPN zijde, iedereen in jouw straat die datzelfde doet. Dat lijkt mij allemaal niet de bedoeling en het is niet zo netjes naar KPN toe. ;)
Als je iets dergelijks wel 'netjes' wilt doen zou je kunnen overwegen om met de filters in de mikrotik de MAC adressen van de decoders in het juiste VLAN kunt stoppen ... een beetje zoals de experiabox dat zelf ook doet. Dan heb jij nog steeds hetzelfde bereikt alleen blijft je LAN dan wel gescheiden van het IPTV netwerk van KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

pc-freakz schreef op maandag 30 december 2013 @ 15:25:
Dat heb ik bepaald op basis van wachtwoorden die ik via kennissen kon achterhalen op xs4all, solcon en andere providers (algemeen SIP).
Zonder verdere details, ik tel 20 karakters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertje
Pogostokje schreef op maandag 30 december 2013 @ 15:53:
[...]

Met vlan6 bedoel je, denk ik, je eigen LAN?

In dat geval koppel je eigenlijk IPTV aan je LAN en maak je daar 1 groot broadcast netwerk van.
Filtert KPN de DHCP verzoeken op MAC adres of krijgen je PC en andere apparaten ook IP adressen van de IPTV DHCP server als je je lokale DHCP server even helemaal uitzet?

In ieder geval mix je 2 netwerken die door KPN gescheiden worden gehouden. Broadcasts gaan beide kanten op en je LAN staat open voor KPN en, als dat niet is beveiligd aan KPN zijde, iedereen in jouw straat die datzelfde doet. Dat lijkt mij allemaal niet de bedoeling en het is niet zo netjes naar KPN toe. ;)
Als je iets dergelijks wel 'netjes' wilt doen zou je kunnen overwegen om met de filters in de mikrotik de MAC adressen van de decoders in het juiste VLAN kunt stoppen ... een beetje zoals de experiabox dat zelf ook doet. Dan heb jij nog steeds hetzelfde bereikt alleen blijft je LAN dan wel gescheiden van het IPTV netwerk van KPN.
Je hebt inderdaad gelijk. Netwerken is niet mijn specialiteit (of iets waar ik me normaal gesproken uberhaupt veel mee bezighoud) maar ik vind het wel leuk om mee te spelen. In ieder geval heb ik in de bridge nu filters aangemaakt die voorkomt dat alles behalve de tv-ontvanger iets over de IPTV-vlan stuurt, ook wordt broadcast verkeer vanaf de IPTV-vlan alleen doorgestuurd naar ether5 en dus niet meer ook richting wifi e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneet
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-08 20:54

magneet

Magnetic enhanced

edit: laat maar, blijkbaar is er een reboot van de switch/router nodig voor vlan aanpassingen werken :(

[ Voor 82% gewijzigd door magneet op 30-12-2013 21:58 ]

You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sagat
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-09 07:57

Sagat

Is pappa x2!

Nieuw jaar nieuwe experiabox? Ik wil eigenlijk kpn gaan bestellen, maar hoorde dat men in januari of februari de nieuwere eb gaat uitgeven? (ik begrijp dat deze nieuwe eb minder problemen heeft met consoles online gamen?)

10 second ninja DONE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneet
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-08 20:54

magneet

Magnetic enhanced

kwestie van dat ding zoveel mogelijk omzeilen.

You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
Allereerst iedereen een goed 2014 gewenst. Ik zit met veel interesse dit topic door te nemen omdat ik op zoek ben naar een juiste richtlijn om het Internet voor de Xperiabox om te leiden naar de eigen Wifi router bij mijn vriendin thuis.
Ik word helemaal getriggerd na het lezen van dit document. Of dat voor KPN, en andere providers in Nederland, opgaat weet ik niet en het lijkt ook misschien wat ver gezocht. Wat ik wel weet is dat de Xperiabox heel erg dichtgetimmerd zit en dat je als gebruiker maar weinig zelf kunt wijzigen. Dat zou een signaal kunnen zijn om wantrouwig te zijn want waarom zo dichtgetimmerd?
Momenteel heb ik een eigen Wifi router via de dmz van de Xperiabox geconfigureerd dus het zal lastig zijn om toegang te krijgen tot het lokale netwerk. Echter het internet vóór de Xperiabox omleiden lijkt me een stuk betrouwbaarder want momenteel gaat het gehele Internet verkeer gewoon via de Xperiabox, waarvan ik niet met zekerheid kan zeggen of daar niet ergens een achterdeurtje ingebakken zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:39

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Oh ja, dus als er in een of ander documentje op internet maar vaak genoeg wordt geroepen dat je modem wordt gebruikt om je te bespioneren, met als extra buzzwoorden "NSA", "Edward Snowden" en "conspiracy" dan moet het wel waar zijn. ;)

Misschien timmert KPN de experiabox gewoon wel dicht zodat het qua support een stuk makkelijker is? Zodra je geen instellingen meer kunt wijzigen, heb je ook een stuk minder "storingen" van mensen die in de instellingen zitten te rotzooien zonder ook maar een flauw idee te hebben waar ze mee bezig zijn.
Als tweaker ben je daar natuurlijk niet blij mee, maar als dat de achterliggende reden is voor KPN om de modems dicht te timmeren, dan snap ik dat wel.
Het is niet voor niets dat de scriptjes voor de 1e lijns helpdesk beginnen met "steekt de stekker er wel in?". Je zou je nog verbazen hoe vaak dat daadwerkelijk de oplossing voor het probleem is. 8)7

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
regmaster schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 08:23:
...
Momenteel heb ik een eigen Wifi router via de dmz van de Xperiabox geconfigureerd dus het zal lastig zijn om toegang te krijgen tot het lokale netwerk. Echter het internet vóór de Xperiabox omleiden lijkt me een stuk betrouwbaarder want momenteel gaat het gehele Internet verkeer gewoon via de Xperiabox, waarvan ik niet met zekerheid kan zeggen of daar niet ergens een achterdeurtje ingebakken zit.
...
Er zijn veel makkelijkere manieren om e.a. af te tappen, waarom zo moeilijk doen en dit in de experiabox aftappen?

Ga er gewoon vanuit dat het met support te maken heeft en dat een stekker klaar product dan veel makkelijker is. KPN wil gewoon geld verdienen, dat doe je door iets voor de massa te maken, zo hoog mogelijk in de markt te plaatsen en de kosten laag te houden. Met een dichtgetimmerde Experiabox is de voornaamste eis aan de helpdesk medewerker dat hij het juiste script kiest en afloopt (en is de benodigde technische kennis op de helpdesk laag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

regmaster schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 08:23:
Allereerst iedereen een goed 2014 gewenst. Ik zit met veel interesse dit topic door te nemen omdat ik op zoek ben naar een juiste richtlijn om het Internet voor de Xperiabox om te leiden naar de eigen Wifi router bij mijn vriendin thuis.
Een handleiding kun je vinden op http://netwerkje.com/ en daarmee kun je je internet voor de experiabox al afbuigen.
Maar je overweegt het naar mijn idee om de verkeerde reden.
Natuurlijk zou er in theorie een achterdeur in jouw experiabox kunnen zitten. Niks is onmogelijk. KPN hoeft dat niet eens zelf te weten. Echter, dat is wel heel erg zichtbaar voor iemand die zich dat afvraagt, want de enige 'weg naar buiten' is via de kabel naar het internet en dat is heel eenvoudig door gebruikers te zien die er naar kijken. Als dat uitkomt, zijn de gevolgen niet te overzien. Bovendien zou dit bemoeilijkt worden omdat KPN van meerdere leveranciers spullen heeft, die dan dus allemaal geinfiltreerd zouden moeten zijn. Mogelijk? Ja. Waarschijnlijk? Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
DrivinUCrazy schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 08:44:
Oh ja, dus als er in een of ander documentje op internet maar vaak genoeg wordt geroepen dat je modem wordt gebruikt om je te bespioneren, met als extra buzzwoorden "NSA", "Edward Snowden" en "conspiracy" dan moet het wel waar zijn. ;)

Misschien timmert KPN de experiabox gewoon wel dicht zodat het qua support een stuk makkelijker is? Zodra je geen instellingen meer kunt wijzigen, heb je ook een stuk minder "storingen" van mensen die in de instellingen zitten te rotzooien zonder ook maar een flauw idee te hebben waar ze mee bezig zijn.
Als tweaker ben je daar natuurlijk niet blij mee, maar als dat de achterliggende reden is voor KPN om de modems dicht te timmeren, dan snap ik dat wel.
Het is niet voor niets dat de scriptjes voor de 1e lijns helpdesk beginnen met "steekt de stekker er wel in?". Je zou je nog verbazen hoe vaak dat daadwerkelijk de oplossing voor het probleem is. 8)7
Je kunt uiteraard je hoofd in het zand steken en heel naïef denken dat het allemaal onzin is natuurlijk. Uiteraard kan de KPN een 'beter' servicelevel aanbieden door zo'n box dicht te timmeren maar er zijn opties, zoals het niet kunnen wijzigen van het LAN ip adres, die niets te maken hebben met het servicelevel van de KPN. Het eerste wat KPN aangeeft is dat de box naar default moet worden gereset als er een probleem ontstaan is. Daarmee ondervangen ze direct alle wijzigingen die door een gebruiker zijn aangebracht. Dat de gebruiker aan de WLAN kant niet zoveel zal kunnen wijzigen lijkt me wel voor de hand liggen want velen snappen gewoon niets van netwerken. Dat de LAN kant dan ook zo dicht zit begrijp ik veel minder want daar kan een gebruiker weinig schade aanrichten voor de KPN. Een verplichte reset naar fabriekswaarden lost dat wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
joop99 schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 09:12:
[...]

Er zijn veel makkelijkere manieren om e.a. af te tappen, waarom zo moeilijk doen en dit in de experiabox aftappen?

Ga er gewoon vanuit dat het met support te maken heeft en dat een stekker klaar product dan veel makkelijker is. KPN wil gewoon geld verdienen, dat doe je door iets voor de massa te maken, zo hoog mogelijk in de markt te plaatsen en de kosten laag te houden. Met een dichtgetimmerde Experiabox is de voornaamste eis aan de helpdesk medewerker dat hij het juiste script kiest en afloopt (en is de benodigde technische kennis op de helpdesk laag).
Dat het aftappen van Internetverkeer op andere wijzen veel eenvoudiger is dan via iets als een Xperiabox lijkt me een open deur. Echter biedt een mogelijke achterdeur, in zoiets als mogelijk een Xperiabox, wel een directe toegang tot het interne netwerk van gebruikers, wat uiteraard vele malen interessanter is dan hun gedrag op Internet.
Let wel, ik zeg niet dat het zo is maar als dit wel het geval zou zijn dan biedt dit wel een poort tot files en folders van iedere apparaat dat via zo'n oplossing verbonden is. Toegang tot documenten, foto's en zelfs aangesloten camera's is een goudmijn aan data voor opsporingsdiensten. Inmiddels weten we waar deze toe in staat zijn of kunnen zijn en waar ze nog meer in geïnteresseerd zijn.
IMHO is dat redenen genoeg om kritisch te zijn en te blijven, zonder direct in allerlei conspiracy theorieën te hoeven gaan geloven want de waarheid zal vast ergens in het midden liggen.
Ik zeg altijd, een gewaarschuwd/bewust mens telt voor twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Nu online

mb1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:07

AvK

Ready Set Go

http://nos.nl/artikel/593...bij-glasvezelbedrijf.html

Dit linkje doet het wel...
Maar wat is er raar aan dit bericht? Lijkt me een goede stap.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Mja, het is dubbel.

Aan de ene kant heeft men al een flinke vinger in de pap en is er dus niet zo heel veel nieuw aan deze stap. Ook heeft KPN dit al lang op de roadmap staan.

Aan de andere kant komt er, vooral voor partijen/mensen die het toch al niet zo op KPN hebben, weer een exra zweem van 'monopoly' over Reggefiber heen te liggen. Ook kunnen, gezien de zwalkende plannen bij KPN in het verleden, de verdere uitrol van glasvezel en toekomstige vraagbundelingen in gevaar komen.

Aan de andere kant: De ACM heeft nu al flink wat regelingen en toezicht voor wat betreft het 'open' (ODF) karakter van Reggefiber netwerken. Dat blijft natuurlijk gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister iks
  • Laatst online: 09-11-2024
http://frack.nl/wiki/KPN_Glasvezel

Hier wordt gesproken over Vlan 34 voor KPN/Tweak ipv PPPoE en Vlan 6. Weet iemand hier meer van? Klopt dit verhaal?

Zou een positieve ontwikkeling zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Zijn er hier mensen die de nieuwe KPN decoder hebben (als ik mij niet vergis is dit een van Arcadyan)? Zo ja, hoe bevalt deze ten opzichte van de Motorola VIP1853? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mister iks schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 11:28:

Hier wordt gesproken over Vlan 34 voor KPN/Tweak ipv PPPoE en Vlan 6. Weet iemand hier meer van? Klopt dit verhaal?

Geldt volgens mij alleen voor Tweak (zie Tweak topic in de afgelopen maanden) Tweak gebruikt met deze config ook geen EB meer van KPN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lameeuw
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-09 11:04

lameeuw

Ik doe niet gek, ik ben gek.

SChief schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 12:00:
Zijn er hier mensen die de nieuwe KPN decoder hebben (als ik mij niet vergis is dit een van Arcadyan)? Zo ja, hoe bevalt deze ten opzichte van de Motorola VIP1853? :)
Nieuwste is inderdaad een van Arcadyan (de Arcadyan HMB2260 om precies te zijn). Ik heb er zelf geen want ik ben geen klant bij KPN, maar ik hoor van mensen vooral dat hij bij het opstarten meer tijd nodig heeft dan de Motorola. Zappen en dergelijke zou net zo snel of iets sneller gaan.

☐ Geschift - ☑ Totaal geschift De Totaal Geschiften 767420

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
mister iks schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 11:28:

Voor zo ver ik weet geldt dit, zoals ook al boven mij aangegeven, inderdaad alleen maar voor bepaalde wholesale leveringsvormen (waar iig dus Tweak gebruik van maakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc-freakz
Pogostokje schreef op maandag 30 december 2013 @ 16:00:
[...]

Zonder verdere details, ik tel 20 karakters.
Dan wordt het brute forcen wel even een ander verhaal. :/ Of het moet uit alleen cijfers bestaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Ik ben een beetje klaar met mijn huidige glas provider, Solcon. Dus overweeg over te stappen naar KPN. En momenteel hangt het bij mij zo in elkaar (heb twee vaste lijnen). Ik vroeg me af of die situatie ongeveer zo zou kunnen blijven. Ik heb namelijk nu die brakke router waar mijn telefoons aan hangen achter mijn Dlink router.

De Dlink doet eigenlijk al het internet en de belletjes gaan wel door naar die brakke Zyxel. Iemand die er wat zinnigs over kan zeggen? Weet niet helemaal wat die Xperia box wil doen namelijk...

Afbeeldingslocatie: http://ozboz.nl/troep/solcon.jpg

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codemeister
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-09 21:51
DrivinUCrazy schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 08:44:
[...]
[...]
Ben zelf werkzaam bij Telfort (KPN) en heb gezien hoe en wat er gedaan wordt qua firmware. Hetzelfde principe als KPN en puur vanwege het voorkomen van onbruikbare modems. Qua support een stuk makkelijker dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipfel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-09 13:53
Wij zijn sinds kort overgestapt van concepts naar kpn. We hebben alleen soms met problemen met opnemen.

Programma's die opgenomen zouden moeten zijn staan niet in de lijst met opgenomen programma's. Zo had ik gister via de app op me telefoon (android) aangegeven dat Dakar opgenomen zou moeten worden. App geeft hem nu nog steeds bij geplande opnames weer, met de datum van gisteren.

Mijn vriendin had laatst dat haar serie opname (gtst) een paar dagen achter liep. Bij de decoder boven stonden ze wel. Een half uur later beneden ineens ook.

Zijn dit bekende problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Codemeister schreef op maandag 06 januari 2014 @ 13:33:
[...]
Ben zelf werkzaam bij Telfort (KPN) en heb gezien hoe en wat er gedaan wordt qua firmware. Hetzelfde principe als KPN en puur vanwege het voorkomen van onbruikbare modems. Qua support een stuk makkelijker dus ;)
Ik vraag me (oprecht) af hoeveel "leken" er zijn die in het modem gaan prutsen (er überhaupt in komen) en iets verkloten dat niet op te lossen is met een harde reset...

Ik zal wel naïef zijn... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kipfel schreef op maandag 06 januari 2014 @ 17:38:
Wij zijn sinds kort overgestapt van concepts naar kpn. We hebben alleen soms met problemen met opnemen.

Programma's die opgenomen zouden moeten zijn staan niet in de lijst met opgenomen programma's. Zo had ik gister via de app op me telefoon (android) aangegeven dat Dakar opgenomen zou moeten worden. App geeft hem nu nog steeds bij geplande opnames weer, met de datum van gisteren.

Mijn vriendin had laatst dat haar serie opname (gtst) een paar dagen achter liep. Bij de decoder boven stonden ze wel. Een half uur later beneden ineens ook.

Ja dit zijn bekende problemen en die lopen al maanden bij KPN en men weet ervan. Wat je kan doen is alles aanzetten en dan de stekker uit het stopcontact halen, 1 minuut wachten en dan de stekker er weer indoen en de decoder op laten starten. Werkt dat niet dan kan je een reset uitvoeren en of de software er op nieuw opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisb1
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-09 16:47

Dennisb1

VCDS 058

kipfel schreef op maandag 06 januari 2014 @ 17:38:

Je mag nog blij zijn dat je ze tenminste krijgt!!
Bij mij verdwijnen ze gewoon spontaan allemaal, echt alle opnames kunnen zo in 1 klap weg zijn zonder dat je er iets aan kan doen.
Ene dag zie je ze, na een nacht slapen, floep alles weg.... 8)7 ben al anderhalf jaar bezig met kpn om te zorgen dat ze het oplossen maar goed... Kan overstappen maar gelukkig levert me dit een mooi kortingspercentage op na lang zeuren.

Tevens kan ik niet eens gebruik maken van de app als ik niet thuis ben (met VPN tegenwoordig wel) zegt gewoon dat ik over 24 uur weer kan proberen al 3 maanden... |:(

Ik raad je aan om de boel even te resetten of nieuwe decoders te vragen (lees: zeuren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

pc-freakz schreef op maandag 06 januari 2014 @ 11:24:
[...]
Dan wordt het brute forcen wel even een ander verhaal. :/ Of het moet uit alleen cijfers bestaan...
Nee, alles door elkaar. Geen speciale karakters, dat scheelt misschien een paar eeuwen. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:39

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

barrymossel schreef op maandag 06 januari 2014 @ 18:02:
[...]

Ik vraag me (oprecht) af hoeveel "leken" er zijn die in het modem gaan prutsen (er überhaupt in komen) en iets verkloten dat niet op te lossen is met een harde reset...

Ik zal wel naïef zijn... :?
Het enige naïeve eraan is dat je denkt dat die mensen ook daadwerkelijk een harde reset gaan doen. Dat doen ze niet; ze weten het immers beter dan de helpdesk en de apparatuur is gewoon kapot en ze moeten nu een monteur sturen!! :N

Maar goed, dit gaat offtopic.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimV
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-09 17:33
Hi allen

Heb een glasvezel abbo van KPN en een mikrotik RB2011 router werkend volgens de site netwerkje.com.
Internet en telefoon werkt prima, heb ook een NAS ( synology ) met een VPN server ( PPTP ) er in.
Ik ben al een tijd aan het uitzoeken hoe ik door de router op de NAS kom.
Is er iemand die mij op weg kan helpen?
Kan wel vinden hoe je van de RB2011 een PPTP server maakt maar niet hoe ik door de router op de PPTP server van NAS kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisb1
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-09 16:47

Dennisb1

VCDS 058

WimV schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 19:36:
Hi allen

Heb een glasvezel abbo van KPN en een mikrotik RB2011 router werkend volgens de site netwerkje.com.
Internet en telefoon werkt prima, heb ook een NAS ( synology ) met een VPN server ( PPTP ) er in.
Ik ben al een tijd aan het uitzoeken hoe ik door de router op de NAS kom.
Is er iemand die mij op weg kan helpen?
Kan wel vinden hoe je van de RB2011 een PPTP server maakt maar niet hoe ik door de router op de PPTP server van NAS kan komen.
https://www.synology.com/en-global/support/faq/299 kwestie van de juiste poort doorsturen!
Ik raad je echter wel L2TP aan, is veiliger heeft encryptie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimV
Ik weet dat ik poort 1723 moet doorsturen, de vraag is hoe moet ik dat de router vertellen.
Nieuwe NAT rule maken wil nog niet erg lukken, als ik weet dat ik daar moet beginnen kan ik verder zoeken wat ik niet goed doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

PPTP is niet alleen poort 1723 he, ook IP protocol 47 heb je nodig (GRE).
Maar, als je al een VPN werkend hebt op je router dan heb je toch geen VPN nodig op de Synology?
Beide tegelijk lukt je ook niet met instellen: je kunt een poort niet EN doorsturen EN op de router afhandelen.
Ik zou lekker VPN op de router houden (dat heb je al werkend) en als je ingelogd bent via VPN op je eigen netwerk kun je net zo makkelijk bij de NAS komen als wanneer je de PPTP server op de NAS zou gebruiken.
Het enige truukje is dat je moet kijken of je op de bridge van je LAN (op netwerkje.com heet deze bridge bridge-local) de ARP instellingen op 'proxy-arp' moet zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimV
Ik heb een verbinding naar mijn NAS PPTP server.
Ik heb dus geen PPTP server op de router kunnen maken.
Ik heb de volgende code gebruikt:
NAT rule:
1 chain=dstnat action=dst-nat to-addresses=192.168.10.40 protocol=tcp
in-interface=pppoe dst-port=1723
Filter rule:
5 chain=forward action=accept protocol=gre in-interface=pppoe
6 chain=forward action=accept src-address=192.168.10.40
out-interface=ether 2
Ik wil eigelijk wel op de router een PPTP server zetten maar dat krijg ik niet voor elkaar.
Kan wel intern naar de server maar van buiten kom ik er niet op.
Kan iemand mij op weg helpen?

[ Voor 37% gewijzigd door WimV op 09-01-2014 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

Je moet GRE ook doorsturen toch?
Dus een nat rule met protocol=gre action=dst-nat to-addresses=192.168.10.40 er in wellicht?

Hoe je een VPN op de router opzet, staat knip-plak klaar op http://netwerkje.com/televisie-over-vpn
Had je dat gezien?

[ Voor 12% gewijzigd door Pogostokje op 09-01-2014 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimV
Ik heb GRE in de filter rule staan en dit werkt goed.
Ik kan van buiten op de NAS komen, en dat is de bedoeling.
De site heeft geholpen dankzij je prima uitleg om de experiabox te omzeilen.
Maar VPN had ik nog niet gezien, daar ga ik me verder in verdiepen.

VPN werkt nu ook via de router !
Weet niet wat de voorkeur heeft , kijk ik nog even aan.
Bedankt voor de configuratie !

[ Voor 19% gewijzigd door WimV op 10-01-2014 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
  • Laatst online: 16-09 15:56
WimV schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 09:24:
Ik heb GRE in de filter rule staan en dit werkt goed.
Ik kan van buiten op de NAS komen, en dat is de bedoeling.
De site heeft geholpen dankzij je prima uitleg om de experiabox te omzeilen.
Maar VPN had ik nog niet gezien, daar ga ik me verder in verdiepen.

VPN werkt nu ook via de router !
Weet niet wat de voorkeur heeft , kijk ik nog even aan.
Bedankt voor de configuratie !
Hoe heb je telefonie geregeld zonder experiabox?

Ik ben sinds een week overgestapt naar de methode met de TP-link switch ertussen (draai nu bijna een jaar met de mikrotik dankzij Pogostokje!).
Voornaamste reden is dat er dan geen tv uitvalt tijdens mijn geknutsel..... ;). Alles gevolgt volgens netwerkje.com en het draait als een zonnetje.
Wil nu weer eens gaan proberen om de experiabox eruit te werken (gebruik ik nu nog voor telefonie).
Ik ben al in het bezit van een Gigaset N300A-IP maar kreeg het destijds niet voor mekaar zonder de experiabox..

Jij wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimV
Ik heb de experiabox er nog tussen zitten voor de telefoon
Heb begrepen dat dit ook niet zonder kan ivm WW wat KPN niet wil geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-09 14:27
WimV schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 15:59:
Ik heb de experiabox er nog tussen zitten voor de telefoon
Heb begrepen dat dit ook niet zonder kan ivm WW wat KPN niet wil geven.
Kennelijk is je abo al (bijna) een jaar oud, dus daarom zeg ik het nog maar een keer:

KPN bellen uit abo halen en overstappen op andere voip-provider, bijvoorbeeld Budgetphone of Voipcheap. Je krijgt instellingen en wachtwoord zo aangeleverd, kwaliteit is prima en het is ook nog goedkoper.

En dan kan die EB er dus zo tussenuit. :)

Wijsneuzen genoeg op deze fora, dus ik hoef geen 'slimme' signature

Pagina: 1 ... 53 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.