Inderdaad, alleen bij koper. Ik haal de topics een beetje door elkaar, sorry.
De laatste keer dat ik het menu van een Motorola ontvanger (danwel het geavanceerde menu) heb gezien, kon je alleen de output op 576i, 720p of 1080i (of evt 1080p) zetten. Maar dat zegt nog niks over welke streams je kan ontvangen.Pogostokje schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 11:15:
[...]
Waardeloze oplossing inderdaad, in veel gevallen. Ik denk alleen dat deze aanname meer iets is wat KPN toevallig goed uitkomt. Want: er zit in de motorola's toch ook een menu schakelaartje waar je moet aangeven of je wel of geen HD wenst te kunnen gebruiken? Kleine moeite dat ook voor HD+ (of hoe we het ook noemen) beschikbaar te maken met de instructie naar de klant dat het niet werkt over powerline. Gezeur afgedekt, probleem opgelost.
Als er wat meer aandacht wordt besteed aan dat menu zou de software daar ook dynamisch de kanaalvolgorde op kunnen aanpassen, zodat de 'meest geschikte zender' voor de klant altijd op 1 begint.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
meer mensen, kwartiertje terug, een "uitval" gehad?
plots was voor minuutje hooguit, geen internet, geen tvontvangst, geen telefoonverbinding! Zou het een update geweest zijn? dacht namelijk dat zie die alleen snachts doorvoeren.
plots was voor minuutje hooguit, geen internet, geen tvontvangst, geen telefoonverbinding! Zou het een update geweest zijn? dacht namelijk dat zie die alleen snachts doorvoeren.
Ik moet de monteur nog krijgen hier, maar heb wel een grote doos van kpn gekregen.
Daar zit een v8 arcadyan bij.
Die zal het voor telefonie wel doen, verder ga ik wel via een managed switch en eigen firewall de boel werkend krijgen.
Daar zit een v8 arcadyan bij.
Die zal het voor telefonie wel doen, verder ga ik wel via een managed switch en eigen firewall de boel werkend krijgen.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Die menu optie bedoel ik niet, dat bepaalt alleen maar de videooutput. Er is een ja-nee optie waar je kunt aangeven of de ontvanger HD moet doen. Zet je dat op nee, dan heb je geen toegang tot de 7xx zenders en opnames in de cloud van een HD zender.eymey schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 14:05:
[...]
De laatste keer dat ik het menu van een Motorola ontvanger (danwel het geavanceerde menu) heb gezien, kon je alleen de output op 576i, 720p of 1080i (of evt 1080p) zetten. Maar dat zegt nog niks over welke streams je kan ontvangen.
Waarschijnlijk een overblijfsel van de DSL klanten waarbij er per huishouden maar 1 HD ontvanger mocht zijn (anders trek je natuurlijk die hele bandbreedte dicht).
... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.
Verwijderd
Deze week ook glas van kpn besteld. Experia box gekregen, monteur komt volgende week. Voor de mensen die het al hebben, vraagje. Ik zie geen glaskabel in de meterkast of buiten de woning. Volgens postcodecheck is het beschikbaar en buurtbewoners hebben het ook hoorde ik van de buren. Komt die monteur nu een stuk weg opgraven en een kabel doortrekken naar de meterkast? Zie het nog nuet zo eenvoudig gebeuren...
Heeft iedereen dit gehad of lag er bij veel mensen al glas in de woning? Ze vroegen bij het maken van een afspraak niet of er al een kabel was. Was wel een extern bedrijf, niet kpn zelf, huren ze blijkbaar in. Ben bang dat hij het niet voor elkaar krijgt en ik nog weken zonder internet zit
Heeft iedereen dit gehad of lag er bij veel mensen al glas in de woning? Ze vroegen bij het maken van een afspraak niet of er al een kabel was. Was wel een extern bedrijf, niet kpn zelf, huren ze blijkbaar in. Ben bang dat hij het niet voor elkaar krijgt en ik nog weken zonder internet zit
Doe op www.eindelijkglasvezel.nl eens de postcodecheck? Als de vezel toch ergens in je woning is afgemonteerd krijg je dat ook te zien. Ligt jouw kabel nog voor je huis in de stoep, dan zie je dat ook aan de melding die je krijgt en moet dat doortrekken inderdaad nog gebeuren door de aannemer van Reggefiber. Hebben die niet toevallig de afspraak met je gemaakt?
Het is overigens zo dat voor laagbouwwoningen waar om de een of andere reden geen aansluiting in huis kon worden gemaakt (geen medewerking, 3 keer niet thuis etc..) de kabel of in de stoep voor het huis wordt ingegraven. Dan is het een kwestie van gat maken, kabel vinden, met een pneumatische tuinboor een tunneltje onder je tuin doorschieten naar de gevel, daar opvangen in een ander gat, en vanaf daar de woning invoeren. Meestal door de fundering.
Klinkt als een boel werk maar gebeurt dagelijks bij vele honderden woningen in Nederland. Bij elkaar anderhalf tot 2 uur werk. En dan neem ik het ruim.
Het is overigens zo dat voor laagbouwwoningen waar om de een of andere reden geen aansluiting in huis kon worden gemaakt (geen medewerking, 3 keer niet thuis etc..) de kabel of in de stoep voor het huis wordt ingegraven. Dan is het een kwestie van gat maken, kabel vinden, met een pneumatische tuinboor een tunneltje onder je tuin doorschieten naar de gevel, daar opvangen in een ander gat, en vanaf daar de woning invoeren. Meestal door de fundering.
Klinkt als een boel werk maar gebeurt dagelijks bij vele honderden woningen in Nederland. Bij elkaar anderhalf tot 2 uur werk. En dan neem ik het ruim.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Verwijderd
Het is volkerwessels die belde voor een afspraak. Op die site staat alleen 'in uw wijk beschikbaar',. Ik ben benieuwd! Hoop dat ie met een boor aankomt en de kabel doortrekt naar binnen.
Ik heb toch weer een v8 gekregen met de omruiling. Terwijl er een v9 werd gezegd. Wifi doet het in iedergeval wel beter dan het vorige toestel. Ook kan ik zonder problemen een printer en een usb drive aan het kastje knopen. Ik ga me maar eens verdiepen in de alternatieven genoemd in dit forum.
Op dit moment ben ik een planning aan het maken om mijn hele LAN thuis om te gooien.
De huidige situatie begint met de brakke ZTE H220N van de KPN, die moet er echt tussen uit

Ik woon in een oude school, waar de ruimte tussen de patchkast EN de appartementen zo groot is, dat 1 Wireless AP niet toereikend is. Dat is ook de reden dat een wireless router achter m'n Genexis kastje overbodig is.
Ik heb het volgende in gedachten voor de router:
- Wireless Router zoals een Netgear WNDR3700v2/3800 of een TP-Link 3600/4300. Beide met OpenWRT erop. Wi-Fi uitschakelen.
- Small Business Router zoals een MikroTik RB750GL of een Netgear Prosafe FVS318G
- 19" rack server met 3 NIC's, 1 voor de uplink en 2 voor VLAN 4 & 6, DIY router met OpenWRT/Debian/???
In mijn eigen appartement wil ik een wireless router plaatsen, en daar heb ik eigenlijk een Mikrotik RouterBOARD RB2011UAS-2Hnd-IN in gedachten (I know, beetje overkill om een dure router als dumb AP te gebruiken, maar is met oog op de toekomst).
Nu vraag ik me af wat ik het beste aan kan schaffen als router. De rackserver kan ik gratis krijgen, en heeft daarom mijn voorkeur. Ik begrijp echter dat software routing te wensen over laat qua prestaties, is het verschil echt zo groot?
De huidige situatie:

Op dit moment gaat alles gewoon via de Experiabox, en zijn er enkele servers verbonden met de HP switch. De switch worden helaas weggehaald, ook een van de redenen dat ik gewoon eigen apperatuur aan wil schaffen.
ps. ik betaal geen stroomkosten
De huidige situatie begint met de brakke ZTE H220N van de KPN, die moet er echt tussen uit

Ik woon in een oude school, waar de ruimte tussen de patchkast EN de appartementen zo groot is, dat 1 Wireless AP niet toereikend is. Dat is ook de reden dat een wireless router achter m'n Genexis kastje overbodig is.
Ik heb het volgende in gedachten voor de router:
- Wireless Router zoals een Netgear WNDR3700v2/3800 of een TP-Link 3600/4300. Beide met OpenWRT erop. Wi-Fi uitschakelen.
- Small Business Router zoals een MikroTik RB750GL of een Netgear Prosafe FVS318G
- 19" rack server met 3 NIC's, 1 voor de uplink en 2 voor VLAN 4 & 6, DIY router met OpenWRT/Debian/???
In mijn eigen appartement wil ik een wireless router plaatsen, en daar heb ik eigenlijk een Mikrotik RouterBOARD RB2011UAS-2Hnd-IN in gedachten (I know, beetje overkill om een dure router als dumb AP te gebruiken, maar is met oog op de toekomst).
Nu vraag ik me af wat ik het beste aan kan schaffen als router. De rackserver kan ik gratis krijgen, en heeft daarom mijn voorkeur. Ik begrijp echter dat software routing te wensen over laat qua prestaties, is het verschil echt zo groot?
De huidige situatie:

Op dit moment gaat alles gewoon via de Experiabox, en zijn er enkele servers verbonden met de HP switch. De switch worden helaas weggehaald, ook een van de redenen dat ik gewoon eigen apperatuur aan wil schaffen.
ps. ik betaal geen stroomkosten
Weer klein pluspuntje voor iTV ze hebbe series opnemen weer toegevoegd.chickpoint schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 08:28:
Ik hoop ook dat ze gelijk iets aan de gids doen, ik vind het een beetje jammer dat als ik tijdens de commercials een leuke film voorbij zie komen en hem niet in kan plannen omdat de gids niet verder gaat dan 3 dagen. Dat begin gemist interesseert me dan weer niet zo veel maar er zijn een aantal kleine dingetjes die wel aangepast zouden mogen worden. Ik hoop dat zie die dan ook gelijk meenemen met de update.
NIEUW: Serie Opnemen
Met Serie Opnemen kun je in één keer een hele serie opnemen. In de Gids wordt met het S-icoon aangegeven wanneer een uitzending deel uitmaakt van een serie. Je kunt dan met één druk op de knop alle afleveringen laten opnemen
Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...
-Verwijderd schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 13:33:
[...]
Bij koper wel natuurlijk maar ook bij glasvezel (FTTH)?
KPN denkt nog steeds in koper. Welke diensten zijn exclusief voor glas in de afgelopen jaren ontwikkeld ?
Volgens mij is de lokale omroep alleen via glasvezel beschikbaar.
[ Voor 30% gewijzigd door bobsquad op 18-10-2013 11:19 ]
Waarom een router in dat patchkast? Als ik het zo bekijk kun je overwegen de UTP van je FTU naar je appartement te brengen, zonder router of switch er tussen, en daar dan die RB2011 plaatsen die splitst en routeert. Scheelt je weer een router of server buiten de deur waar je naar om moet kijken (ik weet niet of diefstal/vernieling daarnaast nog een factor is).
bron?bobsquad schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 12:56:
[...]
Er wordt binnenkort gestart met IPTV 3.0 Dus volledige bitrate in HD bij de zenders die beschikbaar worden gesteld. Ik ben een van de gelukkigen die mogen testen als ik nieuwe info heb omtrent dit gebeuren zal ik dit hier melden.
Het lijkt er nu dus toch eindelijk op dat KPN koper van glasvezel gaat scheiden.
"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"
Hm, dat is misschien wel de beste oplossing. Ik ging er even van uit dat iedere kamer dan een eigen router nodig had om via PPPoE in te loggen. Als de RB2011 op mijn kamer staat, kan ik VLAN 4 & 6 inderdaad terug sturen naar de patchkast, om het daar weer verder te leiden naar de andere kamers. Diefstal en vernieling maak ik me niet druk om, gelukkig.Pogostokje schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 12:57:
[...]
Waarom een router in dat patchkast? Als ik het zo bekijk kun je overwegen de UTP van je FTU naar je appartement te brengen, zonder router of switch er tussen, en daar dan die RB2011 plaatsen die splitst en routeert. Scheelt je weer een router of server buiten de deur waar je naar om moet kijken (ik weet niet of diefstal/vernieling daarnaast nog een factor is).
[ Voor 22% gewijzigd door ihre op 10-10-2013 13:11 ]
Verwijderd
Dat is goed nieuws, dus de HD zenders krijgen eindelijk een bitrate die gelijk is aan de bron (net zo als voor de HD zenders via de kabel).bobsquad schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 12:56:
[...]
Er wordt binnenkort gestart met IPTV 3.0 Dus volledige bitrate in HD bij de zenders die beschikbaar worden gesteld. Ik ben een van de gelukkigen die mogen testen als ik nieuwe info heb omtrent dit gebeuren zal ik dit hier melden.
Het lijkt er nu dus toch eindelijk op dat KPN koper van glasvezel gaat scheiden.
Dat zou echt heeeeeeeeeeel erg geweldig goed nieuws zijn! Hopelijk gaat dat dan ook meteen voor het ITNS platform (Glashart Media) gelden. Heb je al kunnen achterhalen (met Wireshark) of de streams ook unencrypted zijn?bobsquad schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 12:56:
[...]
Dat laatste maakt ook niet uit: ALS het maar gewoon volledig is, zonder elementen te strippen en zonder te hercoderen. En als ook bij KPN de HD-zenders maar op 1 t/m 10, etc. terecht gaan komen.
Het lijkt me ook onontkoombaar voor KPN. Terecht of niet, bij 'jan met de pet' heerst nu het beeld dat glas een slechtere kwaliteit biedt dan 'de kabel'. Dat is niet houdbaar.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Mee eens, en (terecht of niet) Jan heeft nu -gezien de bitrate- ook gewoon gelijk.eymey schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 13:48:
[...]
Het lijkt me ook onontkoombaar voor KPN. Terecht of niet, bij 'jan met de pet' heerst nu het beeld dat glas een slechtere kwaliteit biedt dan 'de kabel'. Dat is niet houdbaar.
Heeft iemand een idee wat de bitrate van de "betere" HD streams gaat worden dan? Zoals al eerder werd opgemerkt kunnen een aantal mensen in dat geval nog wel eens problemen krijgen met hun powernet adapter.....
Als ik je een volledig subjectieve tip mag geven, ga voor de RB2011 van Mikrotik. Fantastisch apparaat. Zie ook de aanbeveling op www.netwerkje.comThombias schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 11:27:
Ik ga me maar eens verdiepen in de alternatieven genoemd in dit forum.
Verwijderd
De streams die KPN gaat gebruiken zullen wel gelijk aan de HD+ streams die GHM straks in december al 3 jaar gebruikt. Dat de HD-zenders op een andere plaats moeten komen is wel duidelijk is ook al aangeven op het eigen KPN forum.eymey schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 13:48:
[...]
Dat zou echt heeeeeeeeeeel erg geweldig goed nieuws zijn! Hopelijk gaat dat dan ook meteen voor het ITNS platform (Glashart Media) gelden. Heb je al kunnen achterhalen (met Wireshark) of de streams ook unencrypted zijn?
Dat laatste maakt ook niet uit: ALS het maar gewoon volledig is, zonder elementen te strippen en zonder te hercoderen. En als ook bij KPN de HD-zenders maar op 1 t/m 10, etc. terecht gaan komen.
Ben wel beniewd naar de ontvanger die KPN hiervoor gaat gebruiken.
Verwijderd
De huidige HD+ streams hebben een bitate van 12-13 Mbit volgens mij. Een deel van klanten met powernet adapter zal wel problemen krijgen dat het niet meer werkt of meer storingen.kasper79 schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 13:59:
[...]
Heeft iemand een idee wat de bitrate van de "betere" HD streams gaat worden dan? Zoals al eerder werd opgemerkt kunnen een aantal mensen in dat geval nog wel eens problemen krijgen met hun powernet adapter.....
Nu nog richting de 7-8mbit voor HD streams:Verwijderd schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 14:08:
[...]
De huidige HD+ streams hebben een bitate van 12-13 Mbit volgens mij. Een deel van klanten met powernet adapter zal wel problemen krijgen dat het niet meer werkt of meer storingen.

[ Voor 3% gewijzigd door ihre op 10-10-2013 14:14 ]
Verwijderd
Dat zijn HD streams van KPN.
HD+ streams worden alleen bij providers gebruikt die TV leveren via glashart media zoals Telfort, Lijbrandt enz
Wel zijn bij deze providers die alle HD zenders in HD+
Dat is straks wel zichtbaar als KPN deze streams gaat gebruiken. Uitgezonderd de klanten die nu al geen verschil zien natuurlijk.
HD+ streams worden alleen bij providers gebruikt die TV leveren via glashart media zoals Telfort, Lijbrandt enz
Dat is straks wel zichtbaar als KPN deze streams gaat gebruiken. Uitgezonderd de klanten die nu al geen verschil zien natuurlijk.
[ Voor 189% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2013 14:25 ]
Het +je had ik over het hoofd gezienVerwijderd schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 14:18:
Dat zijn HD streams van KPN.

Laten we maar afwachten tot @bobsquad meer informatie heeft of KPN zelf met een aankondiging komt ofzo.
Ook HD+ komt nog steeds niet overeen met zoals @bobsquad het omschrijft.
De HD+ streams die er voor het ITNS platform al zijn, gelden namelijk slechts voor de 11-12 meest belangrijke zenders en zijn (hoewel idd 12-13 mbit) nog steeds re-encoded en gestript van allerlei extra audio tracks.
Het zou absoluut een vooruitgang zijn, maar als dat "IPTV 3.0" genoemd wordt..... dan zijn we er nog steeds niet.
Ook HD+ komt nog steeds niet overeen met zoals @bobsquad het omschrijft.
De HD+ streams die er voor het ITNS platform al zijn, gelden namelijk slechts voor de 11-12 meest belangrijke zenders en zijn (hoewel idd 12-13 mbit) nog steeds re-encoded en gestript van allerlei extra audio tracks.
Het zou absoluut een vooruitgang zijn, maar als dat "IPTV 3.0" genoemd wordt..... dan zijn we er nog steeds niet.
Verwijderd
Eerder dit jaar heeft op het KPN forum al gestaan dat het plan was om de audio tracks voor het eind van het jaar toe te voegen. Persoonlijk heb ik liever een betere beeldkwaliteit dan extra audio kanalen
Op de kabel is bijvoorbeeld de sport 1 HD bitrate ook iets lager dan 12 mbit en het re-encoderen is helemaal afhankelijk van de instellingen van de gebruikte encoder bij KPN. En ik verwacht niet dat KPN de Verimatrix encryptie verwijderd van de HD zenders. Ik ga er nu wel vanuit dat KPN de enoders zo in stelt dat zij het beste beeldkwaliteit krijgen en niet extra gaan re-encoderen als dat niet nodig is.
Straks blijven er altijd mensen over waar het nog niet goed is. Maar die kunnen dan mooi overstappen naar de 1:1 streams van de kabel. En verwijderd UPC en Ziggo dan niet het HbbTV signaal uit de aanoer? dus 1:1 klopt bij de kabel ook niet helemaal.
Op de kabel is bijvoorbeeld de sport 1 HD bitrate ook iets lager dan 12 mbit en het re-encoderen is helemaal afhankelijk van de instellingen van de gebruikte encoder bij KPN. En ik verwacht niet dat KPN de Verimatrix encryptie verwijderd van de HD zenders. Ik ga er nu wel vanuit dat KPN de enoders zo in stelt dat zij het beste beeldkwaliteit krijgen en niet extra gaan re-encoderen als dat niet nodig is.
Straks blijven er altijd mensen over waar het nog niet goed is. Maar die kunnen dan mooi overstappen naar de 1:1 streams van de kabel. En verwijderd UPC en Ziggo dan niet het HbbTV signaal uit de aanoer? dus 1:1 klopt bij de kabel ook niet helemaal.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2013 16:44 ]
Tsja, dat laatste kan natuurlijk altijd.
Maar het gaat erom dat KPN (en ook dochter ITNS) en de diverse ISP's die deze diensten aanbieden, falen in het enthousiasmeren van consumenten voor glasvezel.
Nieuwe vraagbundelingen falen jammerlijk en in Almere is net 22% van de glas aansluitingen ook daadwerkelijk benut. Je leest ook overal dat mensen gewoon weer bewust voor 'de kabel' kiezen omdat je daar én betere kwaliteit krijg én een hogere downloadsnelheid.
Mij hoef je niet te overtuigen van de voordelen van glas.
Maar KPN zal wel moeten gaan handelen. Verimatrix heb ik an sich geen moeite mee. Maar juist als je verder de streams ongemoeid laat is het voor iedereen win-win. Alleen encrypten lijkt me veel minder kostbaar dan ook nog re-encoden en elementen van de stream strippen.
Maar het gaat erom dat KPN (en ook dochter ITNS) en de diverse ISP's die deze diensten aanbieden, falen in het enthousiasmeren van consumenten voor glasvezel.
Nieuwe vraagbundelingen falen jammerlijk en in Almere is net 22% van de glas aansluitingen ook daadwerkelijk benut. Je leest ook overal dat mensen gewoon weer bewust voor 'de kabel' kiezen omdat je daar én betere kwaliteit krijg én een hogere downloadsnelheid.
Mij hoef je niet te overtuigen van de voordelen van glas.
Maar KPN zal wel moeten gaan handelen. Verimatrix heb ik an sich geen moeite mee. Maar juist als je verder de streams ongemoeid laat is het voor iedereen win-win. Alleen encrypten lijkt me veel minder kostbaar dan ook nog re-encoden en elementen van de stream strippen.
Waarom zou je problemen kunnen krijgen met powerline?Verwijderd schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 14:08:
[...]
De huidige HD+ streams hebben een bitate van 12-13 Mbit volgens mij. Een deel van klanten met powernet adapter zal wel problemen krijgen dat het niet meer werkt of meer storingen.
Ik gebruik thuis ook powerline (200mb) voor beide tv's waarvan 1 een Full HD TV en ondervind geen problemen.
Snelheid is ook meer dan voldoende lijkt mij gezien de HD+ streams die gaan komen 12-13 Mbit zijn?
Stel een powerline die maar max 20mbit kon halen, zou dus zonder enig probleem een HD+ stream aankunnen, toch?
Verwijderd
TV streams zijn wel gevoeliger voor storingen dan normaal internet verkeer. Ik heb in 2010 ook een jaar powerline bij 1 van de ontvangers gebruikt en ik haalde via internet ruim 2 x bitrate van de HD stream terwijl het tv beeld regelmatig stoorde. Advies van de helpdesk was toen powerline is niet geschikt voor HD.Tolgatg schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 16:54:
[...]
Waarom zou je problemen kunnen krijgen met powerline?
Ik gebruik thuis ook powerline (200mb) voor beide tv's waarvan 1 een Full HD TV en ondervind geen problemen.
Snelheid is ook meer dan voldoende lijkt mij gezien de HD+ streams die gaan komen 12-13 Mbit zijn?
Stel een powerline die maar max 20mbit kon halen, zou dus zonder enig probleem een HD+ stream aankunnen, toch?
Mijn ervaring in de laatste 4 jaar is als de ontvanger direct via rj-45 is aangesloten zie je hooguit 1 a 2 per jaar een verstoring in het beeld. (uitgezonderd storingen en met een 1960/1963 ontvanger)
-
[ Voor 100% gewijzigd door bobsquad op 18-10-2013 11:19 ]
Is het dan de bedoeling dat kpn iedereen een nieuwe tv ontvanger gaat geven?
Dat wordt dan een dure bedoeling voor kpn.
Of gaat dit alleen voor nieuwe kpn klanten gelden?
Verwijderd
Voor een deel moet dat schijnbaar toch al.goldvinger schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 18:00:
Is het dan de bedoeling dat kpn iedereen een nieuwe tv ontvanger gaat geven?
Verwijderd in "[KPN] Glasvezel"
Alleen als je nog eigen opnames kunt maken is dat misschien wel een probleem.
Verwijderd
Maar is de bron dan ook hoger dan de standaard kabel HD bitrate bij de eerste 10 zenders.bobsquad schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 17:42:
Betreffende de bitrate zal deze rond de 16Mbit liggen. Dit is geen probleem voor de powerline adapters hiervoor al een stuk getest. Zoals ik eerder al aan had gegeven komt KPN ook met een nieuwe TV ontvanger deze moet het mogelijk maken dat de decodering goed gaat en het beeld juist wordt weergegeven.
Het gebruik van powerline adapters is helemaal afhankelijk de huisinstallatie (leeftijd, gebruikte apparatuur in huis, vervuiling vanaf het net) In de praktijk blijkt straks of dat bij iedere klant ook echt werkt.
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2013 19:00 ]
Ja, dat zou wel jammer zijn. Ik heb er nog 1 met een harde schijf waar ik toch wel regelmatig gebruik van maak.Verwijderd schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 18:37:
[...]
Voor een deel moet dat schijnbaar toch al.
Verwijderd in "[KPN] Glasvezel"
Alleen als je nog eigen opnames kunt maken is dat misschien wel een probleem.
Kunnen deze ontvangers dan echt niet de nieuwe streams aan?
Waarom ben je zo gehecht aan de hardeschijf dan? De opnames via de cloud werken prima bij kpn. En is het niet al zo dat de hardeschijf uitgeschakeld is?goldvinger schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 18:59:
[...]
Ja, dat zou wel jammer zijn. Ik heb er nog 1 met een harde schijf waar ik toch wel regelmatig gebruik van maak.
Kunnen deze ontvangers dan echt niet de nieuwe streams aan?
Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...
Verwijderd
Nee hoor dat werkt hier ook nog altijd goed. Tot voor kort kon niet bijv niet serie opnemen in de cloud en dat kan hardeschijf wel en ben je niet afhankelijk van de EPG. Opnames werken altijd.chickpoint schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 19:04:
[...]
Waarom ben je zo gehecht aan de hardeschijf dan? De opnames via de cloud werken prima bij kpn. En is het niet al zo dat de hardeschijf uitgeschakeld is?
Inderdaad. Alles is opneembaar, gaat nooit fout en het is nog gratis ook.
Als je in de cloud opname wilt gebruiken dan kost het toch zo'n €5,-.
Enigste voordeel is dat je op alle televisies in het huis de opnames kan bekijken maar dat is voor mij totaal niet interesant. En ik hoor en lees toch dat er veel problemen zijn met in de cloud opname's. Nee, geef mij maar een harde schijf. Dan heb ik alles zelf in de hand.
Als je in de cloud opname wilt gebruiken dan kost het toch zo'n €5,-.
Enigste voordeel is dat je op alle televisies in het huis de opnames kan bekijken maar dat is voor mij totaal niet interesant. En ik hoor en lees toch dat er veel problemen zijn met in de cloud opname's. Nee, geef mij maar een harde schijf. Dan heb ik alles zelf in de hand.
Heerlijk, en allemaal aan het gissen zonder dat iemand echt weet hoe en wat... wacht nou af tot Bobsquad wat meer weet :-)
Ik hoop echt dat dat gaat lukken, wat betreft de posities van HD-zenders.bobsquad schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 17:42:
Betreffende de bitrate zal deze rond de 16Mbit liggen. Dit is geen probleem voor de powerline adapters hiervoor al een stuk getest. Zoals ik eerder al aan had gegeven komt KPN ook met een nieuwe TV ontvanger deze moet het mogelijk maken dat de decodering goed gaat en het beeld juist wordt weergegeven.
Wat betreft het instellen van HD zenders op 1,2,3 enz... hier zitten in het huidige systeem helaas nog teveel haken en ogen aan. Dit ivm met dat alles nog gekoppeld is met ADSL. Op het moment dat het losgekoppeld is bestaat het vermoeden dat dit wel gebeurd kan dit alleen niet bevestigen. Het maakt het wel makkelijker het zou zelfs vind ik mogelijk moeten zijn om die keus te hebben. Ben me hier dan ook hard voor aan het maken binnen de testomgevingen van KPN.
Helaas is het altijd kosten=baten analyse en hier vind ik persoonlijk dat KPN dit gewoon slecht doet. Maar we gaan ons best doen natuurlijk
Ook hier is mijn mening dat KPN zich niet langer kan verschuilen achter die ADSL-koppeling. Wat ik mij van Interactieve TV van KPN kan herinneren is dat ook hier de box prima kan bepalen wie ik ben, welke opties er in mijn abonnement aan staan, etc. Zo moeilijk moet het dan toch ook niet zijn om een vlaggetje te introduceren "Glasvezel ja/nee"? Indien ja, HD als default.
Tegenwoordig is KPN ook nog de enige waarbij dit niet voor elkaar is, of zal dat binnenkort worden.
Nou heb ik als ITNS-klant sowieso al niet zo veel last van dit issue, maar het zou wel mooi zijn als ik in de toekomst ook wel weer providers met Interactieve TV als optie zou kunnen overwegen.
[ Voor 5% gewijzigd door eymey op 10-10-2013 20:22 ]
Paar maanden terug wel eens geïnformeerd naar betere streams voor glasvezel, toen waren hier nog geen plannen voor. Hopelijk koppelen ze glasvezel snel los van DSL, zodat wij kunnen genieten van hogere bitrates en meerdere audio streams (Dolby Digital). Het indelen van zenders zou ook een fijne toevoeging zijn.bobsquad schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 17:42:
Wat betreft het instellen van HD zenders op 1,2,3 enz... hier zitten in het huidige systeem helaas nog teveel haken en ogen aan. Dit ivm met dat alles nog gekoppeld is met ADSL. Op het moment dat het losgekoppeld is bestaat het vermoeden dat dit wel gebeurd kan dit alleen niet bevestigen. Het maakt het wel makkelijker het zou zelfs vind ik mogelijk moeten zijn om die keus te hebben. Ben me hier dan ook hard voor aan het maken binnen de testomgevingen van KPN.
Helaas is het altijd kosten=baten analyse en hier vind ik persoonlijk dat KPN dit gewoon slecht doet. Maar we gaan ons best doen natuurlijk
-
[ Voor 99% gewijzigd door bobsquad op 18-10-2013 11:19 ]
De enige zijn ze voor zover ik weet niet, ik heb collega's regelmatig gehoord over hetzelfde bij UPC en als ik daar de zenderlijst bekijk starten HD zenders vanaf nummer 71.eymey schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 20:22:
[...]
Ik hoop echt dat dat gaat lukken, wat betreft de posities van HD-zenders.
Tegenwoordig is KPN ook nog de enige waarbij dit niet voor elkaar is, of zal dat binnenkort worden.
Verder is het een dusdanig klein "issue" dat ik me daar totaal niet druk over kan/wil/ga maken en het boeit me dan ook totaal niet hoe en of anderen het voor elkaar hebben.
Yep. Maar bij UPC is is dit binnenkort verleden tijd met een update voor all niet-horizon mediaboxen (bij de Horizon staat het al goed). Vandaar de toevoeging "of zal het binnenkort worden".
Dat het jou niet stoort is fijn voor je. Maar er zijn er velen (waaronder ik zelf) die dit dus wel stoort. Laat staan de consumenten die verteld wordt dat ze HD krijgen maar vervolgens er iedere keer aan moeten denken dat ze naar het hoge nummer moeten zappen.
Dat het jou niet stoort is fijn voor je. Maar er zijn er velen (waaronder ik zelf) die dit dus wel stoort. Laat staan de consumenten die verteld wordt dat ze HD krijgen maar vervolgens er iedere keer aan moeten denken dat ze naar het hoge nummer moeten zappen.
@bobsquad, klinkt allemaal positief. Denk je dat dit ook al van toepassing zou zijn op de nieuwe gebieden die vanaf eind dit / begin volgend jaar worden aangelegd? Liefst zou ik willen starten met direct de juiste box die de HD+ streams aan kan.
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Als het originele bron signaal naar de klanten wordt doorgegeven zoals o.a. de kabelbedrijven doen met de HD TV kanalen, dan zijn er helemaal geen MPEG encoders nodig. MPEG encoders zijn alleen nodig wanneer het origineel niet doorgegeven wordt omdat bijvoorbeeld de bitrate verlaagd moet worden of een ander soort MPEG compressie moet worden toegepast. Ook voor het toepassen van encryptie hoet het bron signaal niet door een MPEG encoder gehaald te worden.Verwijderd schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 16:35:
UPC en Ziggo verwijderen inderdaad de HbbTV elementary stream packets uit het bron signaal. Dat gebeurt door de HbbTV elementary stream packet uit te filteren in de multiplexer. Daar is geen MPEG encoder voor nodig waardoor er dus niets verandert aan de overige elementary streams (video, audio, teletext, DVB ondertiteling, etc.) van het kanaal.En verwijderd UPC en Ziggo dan niet het HbbTV signaal uit de aanoer? dus 1:1 klopt bij de kabel ook niet helemaal.
Dus als ik je goed begrijp wordt niet het bron signaal direct doorgegeven naar de klanten, maar wordt het bron signaal nog steeds door een MPEG encoder gehaald? De bitrate van de Nederlandse publieke HD kanalen en de SBS groep HD kanalen is immers zo'n 13 Mbps (alle elementary streams (video, audio, teletext, DVB ondertiteling, etc), 12 Mbps voor de RTL groep HD kanalen en 10 Mbps voor de Belgische publieke kanalen. De HD kanalen met de hoogste bitrate die door Ziggo worden doorgegeven hebben een een bitrate van ongeveer 14 Mbps en zijn afkomstig uit de MPEG encoders van Chellomedia (o.a. Film1).bobsquad schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 17:42:
Betreffende de bitrate zal deze rond de 16Mbit liggen.
De kabelbedrijven geven het HD bron signaal direct door aan de klanten zonder de boel door een MPEG encoder te halen. Vandaar dat er geen sprake is van een vaste "standaard kabel HD bitrate" of een keuze voor een bepaalde MPEG compressie instelling voor alle HD kanalen bij de kabelproviders. Dit was overigens goed merkbaar op het moment dat de Nederlandse publieke kanalen in HD beschikbaar kwamen. In eerste instantie was de bitrate van de video elementary stream van deze HD kanalen nog 15 Mbps, maar omdat de door Ziggo goedgekeurde Samsung HD ontvanger daar niet tegen kon heeft Ziggo het voor elkaar gekregen om Nederlandse publieke kanalen hun de bitrate te laten verlagen naar de huidige 12 Mbps die je tegenwoordig bij de providers aantreft die het bron signaal direct aan de klanten doorgeven.Verwijderd schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 18:46:
Maar is de bron dan ook hoger dan de standaard kabel HD bitrate bij de eerste 10 zenders.
Als KPN daar straks 16 Mbps van maakt voor alle HD kanalen, dan lijkt het mij dat er toch weer sprake is van MPEG her-encoding.
-
[ Voor 100% gewijzigd door bobsquad op 18-10-2013 11:20 ]
Oke, bedankt dat je ons op de hoogte houd.
Dat weet ik, vandaar dat ik dit had nagevraagd bij iemand van het iTV team.bobsquad schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 22:56:
De standaard helpdesk weet namelijk helemaal niks over de nieuwe plannen en software net zoals begin gemist dit heb ik bijv. al 3 maanden om te testen.
Heb hem blijkbaar vannacht gehad. Viel me op dat het klokje ineens verdwenen was.bobsquad schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 11:19:
[afbeelding]
Nieuwe update binnen verwacht dat deze binnen een aantal weken ook voor iedereen beschikbaar wordt.
Ben sowieso erg blij met de laatste updates; het haperen van het tv-beeld is ook opgelost.
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Je hebt gelijk; als de powerline adapter werkt zoals hij moet werken, moet de snelheid geen enkel probleem zijn. Daar ligt hem echter het probleem. KPN heeft in het verleden setjes geleverd van Devolo die niet altijd even goed presteren, zeker op oude elektriciteitsnetwerken en bij lange afstanden (bijv. naar de kamer van zoonlief op zolder). Met lage bitrates over je stroomnetwerk, kan je in de problemen komen met het versturen van een HD+ signaal.Tolgatg schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 16:54:
[...]
Waarom zou je problemen kunnen krijgen met powerline?
Zoals je zegt, als je een 200 Mbps adapter hebt van een goed merk, zul je normaliter zo'n 30-50 Mbps halen in één richting, ruim voldoende dus.
@Gunner. Wat is je verbinding tussen de STB en TV? HDMI? 1080i/p?
Dit is wel veelbelovend nieuws, kan het toch nog zijn dat ik KPN 20 euro meer ga betalen, en 18 minder aan UPC als de beeldkwaliteit echt een stap vooruit doet.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Ja gewoon een HDMI-kabel? 1080pemigranogri schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 16:09:
@Gunner. Wat is je verbinding tussen de STB en TV? HDMI? 1080i/p?
Neem aan dat dit voor een VIP1903 oid is? Op de VIP1853 heb ik nooit een klokje gezien.bobsquad schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 11:19:
[afbeelding]
Nieuwe update binnen verwacht dat deze binnen een aantal weken ook voor iedereen beschikbaar wordt.
Ik heb een 1853 en daar zit het klokje wel opSChief schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 17:59:
[...]
Neem aan dat dit voor een VIP1903 oid is? Op de VIP1853 heb ik nooit een klokje gezien.
Ook hier (weliswaar Xs4all, maar toch). Het groene display van de VIP1853 geeft sinds een firmware update van een paar weken geleden keurig de tijd aan, als 'ie op standby staat.
Vind je dit eigenlijk ook niet een beetje grappig?kasper79 schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 16:04:
[...]
de powerline adapter werkt zoals hij moet werken
(...)
een 200 Mbps adapter hebt van een goed merk, zul je normaliter zo'n 30-50 Mbps halen in één richting, ruim voldoende dus.
Sinds gistermiddag is een van mn favoriete torrent trackers niet meer te bereiken via KPN glasvezel.. ik dacht eerst dat ze een storing hadden, maar bij anderen (en via VPN) werkt het wel gewoon..
Ik had al eens geprobeerd om de apparatuur van de stroom te halen, maar dit helpt niet.. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen? Is het ook mogelijk om een reset te doen waarbij mijn ip-adres verandert (indien KPN soms alleen voor mijn ip de site heeft geblokkeerd)?
Ik had al eens geprobeerd om de apparatuur van de stroom te halen, maar dit helpt niet.. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen? Is het ook mogelijk om een reset te doen waarbij mijn ip-adres verandert (indien KPN soms alleen voor mijn ip de site heeft geblokkeerd)?
[ Voor 35% gewijzigd door Cooler_King op 12-10-2013 14:42 ]
Ben jij niet door de torrent-site gebanned door omdat je bijvoorbeeld te weinig geupload hebt tov het downloaden?
Nope, met VPN kom ik er dus gewoon op.. de site laadt ook helemaal niet als je de url invoert, dus hij moet echt door de ISP geblokkeerd zijn.goldvinger schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 13:11:
Ben jij niet door de torrent-site gebanned door omdat je bijvoorbeeld te weinig geupload hebt tov het downloaden?
Dat je er via een VPN wel opkomt kan alsnog een (IP-)ban betekenen
, of bedoel je dat inloggen ook lukt?
Ik denk niet dat iedere site netjes een melding geeft als er een ban van toepassing is.
edit: Zou je een traceroute willen doen naar die site? Kijken waar het misgaat.
Ik denk niet dat iedere site netjes een melding geeft als er een ban van toepassing is.
edit: Zou je een traceroute willen doen naar die site? Kijken waar het misgaat.
[ Voor 16% gewijzigd door Raven op 12-10-2013 13:30 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
edit: werkt inmiddels weer
[ Voor 131% gewijzigd door Cooler_King op 14-10-2013 11:05 ]
Ik kom er ook niet op met een VDSL verbinding van KPN, wel via proxy. "It's just you. http://hdbits.org is up."
Ik denk een routeringsprobleem, of hdbits blokkeert alle KPN (of NL) adressen.
Ik denk een routeringsprobleem, of hdbits blokkeert alle KPN (of NL) adressen.
Ik kan er via mijn Concepts verbinding (tegenwoordig ook van KPN toch?) gewoon op, maar een traceroute houd het net na iptransit.com voor gezien
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| Traceren van de route naar hdbits.org [94.242.250.116] via maximaal 30 hops: 1 <1 ms <1 ms <1 ms 192.168.1.1 2 1 ms 1 ms 1 ms 6d4827c1.ftth.concepts.nl [109.72.39.193] 3 5 ms 6 ms 5 ms ict.18.14.concepts.nl [213.197.18.14] 4 11 ms 5 ms 5 ms ict.18.13.concepts.nl [213.197.18.13] 5 5 ms 5 ms 5 ms ams-ix2.eu.iptransit.com [195.69.147.47] 6 15 ms 16 ms 15 ms te2-2.r3.ams.sara.nl.iptransit.com [204.26.60.2] 7 14 ms 15 ms 15 ms te1-2.r2.lux.iptransit.com [204.26.60.9] 8 15 ms 15 ms 15 ms ic-root.lux.as5577.net [199.59.206.114] 9 * * * Time-out bij opdracht. 10 * * * Time-out bij opdracht. |
[ Voor 84% gewijzigd door Raven op 12-10-2013 14:51 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Verwijderd
Concept schijnt administratief en helpdesk Telfort glasvezel te zijn geworden alleen voor zover ik weet wordt KPN ITNS de leverancier van de diensten voor Telfort glasvezel. KPN ITNS levert al diensten o.a. aan Lijbrandt en XMS al voor de overname door KPN. Het netwerk van KPN koper / glas maakt is gescheidenvan het netwerk van KPN ITNS.Raven schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 14:47:
Ik kan er via mijn Concepts verbinding (tegenwoordig ook van KPN toch?) gewoon op, maar een traceroute houd het net na iptransit.com voor gezien
Jouw ipadres komt uit een reeks die mijn niet bekend voorkomt als een KPN ITNS reeks uit eerdere posting in dit forum.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2013 15:28 ]
Mijn IP-adres staat niet in de traceroute
, ik zit in de 141.105.*.* reeks.
[ Voor 13% gewijzigd door Raven op 12-10-2013 15:46 ]
Oscar Wilde
Zit nog met 1 vraag m.b.t. de uiteindelijke planning van het nieuwe netwerk thuis, is het tegenwoordig mogelijk om VLAN 4 & 6 te combineren op 1 kabel?

bron: http://netwerkje.com/eigen-router
Terwijl het volgende diagram toch VLAN 4 & 6 combineert, en later weer splits:Wat is er zo speciaal aan 'poort 3' op de experiabox?
Inmiddels niks meer. Het oude model experiabox kon niet het verschil zien tussen computerapparatuur en een decoder, daarom werd vanuit KPN poort 3 vast ingesteld voor gebruik met decoders en de overige poorten waren voor internet apparatuur. Tegenwoordig kun je internet en iptv op elke poort en zelfs tegelijk aansluiten op de experiabox: op basis van mac-adres kent de experiabox het juiste VLAN toe aan elk aparaat individueel.

bron: http://netwerkje.com/eigen-router
volgens mij is bovenstaande alleen nodig als je per sé verkeer wilt scheiden, maar aangezien de EB op mac address bepaald of het een IPTV of LAN/Internet device is, kan je ervoor kiezen gewoon de EB te gebruiken i.p.v. een managed switch.
Het is alleen mogelijk als je zorgt dat iets het weer splitst voor het de glasvezel op gaat, en dat er geen andere switches tussen zitten om 'door elkaar raken' van iptv en internet verkeer tegen te gaan.ihre schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 15:58:
Zit nog met 1 vraag m.b.t. de uiteindelijke planning van het nieuwe netwerk thuis, is het tegenwoordig mogelijk om VLAN 4 & 6 te combineren op 1 kabel?
Terwijl het volgende diagram toch VLAN 4 & 6 combineert, en later weer splits:
De experiabox doet dit op basis van mac adres van elk apparaat op de kabel. Andere apparaten kunnen dit soms op dezelfde manier, maar lang niet alle.
Het getoonde schema kiest de 'handmatige' weg waarbij interface poorten een bepaald vlan voorstellen. Dan ben je niet afhankelijk van apparatuur die dit op mac adres kan doen. Dat werkt dus altijd. Heb jij vervangende spullen die dit wel kan, kun je dat ook op die manier configureren. (Dan moet je wel even op zoek naar de macadressen van de iptv decoders in je huis natuurlijk.)
Het klopt dat ook Concepts over gaat naar Telfort (of zelfs al is).Verwijderd schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 15:19:
[...]
Concept schijnt administratief en helpdesk Telfort glasvezel te zijn geworden alleen voor zover ik weet wordt KPN ITNS de leverancier van de diensten voor Telfort glasvezel. KPN ITNS levert al diensten o.a. aan Lijbrandt en XMS al voor de overname door KPN. Het netwerk van KPN koper / glas maakt is gescheidenvan het netwerk van KPN ITNS.
Jouw ipadres komt uit een reeks die mijn niet bekend voorkomt als een KPN ITNS reeks uit eerdere posting in dit forum.
KPN ITNS is inderdaad de leverancier voor diensten van Telfort maar zelfs ook van Vodafone. Met o.a. voormalig ISPFabriek en Glashart Media.
Maar volgens mij is voor de overname Concepts altijd een zelfstandig bedrijf geweest of heeft het in ieder geval een eigen ISP netwerk gehad, dus niet van ISPFabriek
Ik ben verder wel benieuwd wat men gaat doen met het netwerk van Concepts.
Maar goed, waarschijnlijk (correct me if I'm wrong) heb je dus zelfs binnen KPN nu al meerdere netwerken:
* KPN
* XS4ALL
* ITNS (ISPFabriek)
* Concepts
Heb zelf van Devolo.kasper79 schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 16:04:
[...]
Je hebt gelijk; als de powerline adapter werkt zoals hij moet werken, moet de snelheid geen enkel probleem zijn. Daar ligt hem echter het probleem. KPN heeft in het verleden setjes geleverd van Devolo die niet altijd even goed presteren, zeker op oude elektriciteitsnetwerken en bij lange afstanden (bijv. naar de kamer van zoonlief op zolder). Met lage bitrates over je stroomnetwerk, kan je in de problemen komen met het versturen van een HD+ signaal.
Zoals je zegt, als je een 200 Mbps adapter hebt van een goed merk, zul je normaliter zo'n 30-50 Mbps halen in één richting, ruim voldoende dus.
Het is ook belangrijk dat deze in dezelfde stroomgroep zitten en dat de overige contacten van een doos niet worden gebruikt. Een simpele stekkerdoos in de powerline is de oplossing.
Heb trouwens een vraag:
Sinds ik glasvezel heb en dus meer down/up snelheid, had ik verwacht dat iTV wel vloeiender zou worden (snel scrollen in gids is traag, af en toe hapert het beeld/beeld blijft 1 seconde vast met een raar geluid), maar dit is niet het geval. Deze kleine probleemjes vonden ook plaats toen ik het alles in 1 ADSL had waar ik maar 16Mbit/s down haalde.
Nog 2 dingen die mij zijn opgevallen:
1- Ik haal een downloadsnelheid van ~96 Mbit/s (100/100) ookal staat het iTV kastje aan of uit. Bij ADSL ging mijn downloadsnelheid omlaag als het kastje aan was, wat normaal is. Nu heeft het dus geen enkel invloed meer op mijn downloadsnelheid. Hoe kan dit? Beantwoord
2- Volgens KPN zou mijn iTV abonnement veranderen bij overstap van ADSL naar Glasvezel (nieuw nummer + alle opnames gewist), maar dit is niet het geval geweest. Heb nog steeds het oude abonnementsnummer en mijn opnames. Meer mensen hetzelfde gehad?
Op 2 kan ik geen antwoord geven maar op 1) In een deel van Nederland is de verbinding tussen PoP en huis max 100 Mbit. Of beter gezegd: De KPN apparatuur in de Reggefiber wijkcentrale kan maar 100 Mbit per aansluiting doorgeven. In die gevallen gaat je ITV gebruik af van je downloadsnelheid, net als bij het tragere ADSL.
Maar sinds een jaartje worden nieuwe uitrol gebieden die door Reggefiber van glasvezel worden voorzien door KPN in de wijkcentrale voorzien van Gigabit apparatuur. Dan is de max verbinding tussen jouw huis en de PoP dus 1000 Mbit. Logischerwijs kan je dan constant je maximale contractsnelheid halen (ca 100 mbit in jouw geval), ook al heb je 3 HD zenders tegelijk draaien op drie TV's.
Je zou zelfs een 500 Mbit abonnement moeten kunnen nemen als het goed is. En ook dan merk je het nog niet. Als je uberhaupt ergens met 500 mbit kon downloaden natuurlijk....
Maar sinds een jaartje worden nieuwe uitrol gebieden die door Reggefiber van glasvezel worden voorzien door KPN in de wijkcentrale voorzien van Gigabit apparatuur. Dan is de max verbinding tussen jouw huis en de PoP dus 1000 Mbit. Logischerwijs kan je dan constant je maximale contractsnelheid halen (ca 100 mbit in jouw geval), ook al heb je 3 HD zenders tegelijk draaien op drie TV's.
Je zou zelfs een 500 Mbit abonnement moeten kunnen nemen als het goed is. En ook dan merk je het nog niet. Als je uberhaupt ergens met 500 mbit kon downloaden natuurlijk....
Verwijderd
Omdat de verbinding tussen de POP (wijkcentrale) en jouw meterkast 1 Gb is. Hierdoor heeft TV geen invloed meer op jouw downloadsnelheid van 100Mbit.Tolgatg schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 11:40:
[...]
Nog 2 dingen die mij zijn opgevallen:
1- Ik haal een downloadsnelheid van ~96 Mbit/s (100/100) ookal staat het iTV kastje aan of uit. Bij ADSL ging mijn downloadsnelheid omlaag als het kastje aan was, wat normaal is. Nu heeft het dus geen enkel invloed meer op mijn downloadsnelheid. Hoe kan dit?
Ookal heb ik een 100/100 Mbit abonnement? Is mijn down dan niet beperkt tot 100Mbit? Waarbij iTV daar weer gebruik van maakt? Zoals jullie het zeggen lijkt het erop dat iTV een andere lijn pakt om mijn standaard downloadsnelheid niet te belasten.
[ Voor 32% gewijzigd door ACC op 14-10-2013 12:08 ]
Verwijderd
Bij glasvezelnetwerken ouder dan 1/1,5 jaar is de max tussen POP en meterkast wel 100 Mbit en dan gaat ITV wel van de downloadsnelheid af.
ITV, telefoon en internet lopen via aparte lijnen (Vlans) over de glasvezelverbinding en alleen de vlan van internet is beperkt tot de snelheid van het pakket bij jouw 100 Mbit en bij 1 Gbit is er ruimte genoeg over voor TV en Telefoon.
ITV, telefoon en internet lopen via aparte lijnen (Vlans) over de glasvezelverbinding en alleen de vlan van internet is beperkt tot de snelheid van het pakket bij jouw 100 Mbit en bij 1 Gbit is er ruimte genoeg over voor TV en Telefoon.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2013 12:17 ]
De PoP is idd 1Gbit. Als de hele wijk klaar is zal het worden getest op maximale belasting en dan zal de 500Mbit abo beschikbaar worden, heb ik mij laten vertellen door een technische medewerker van KPN.
Nu is het duidelijk. Ik dacht altijd dat TV en telefonie gebruik maakte van de maximale toegewezen downloadsnelheid waar ik over beschik. Wat zo was bij ADSL.
Nu is het duidelijk. Ik dacht altijd dat TV en telefonie gebruik maakte van de maximale toegewezen downloadsnelheid waar ik over beschik. Wat zo was bij ADSL.
Zover ik weet is de Thomson TG789v de nieuwste "glasvezel" modemrouter die KPN heeft.
Op dit moment heb ik de ZTE (wit met een lichtgrijze achterkant), maar het WiFi bereik is veel zwakker dan mijn oude compleet witte ADSL arcadyan arv7519 modemrouter.
Channels, plaats van de router, gewapend beton etc ben ik allemaal bekend mee en heb dan ook de meest geschikte instellingen.
WiFi gebruik ik puur voor mobiele apparatuur. Zo had ik eerst gewoon goed bereik met de Arcadyan op de 1e en bovenste verdieping, nu met de ZTE heb ik 1 en soms 2 streepjes. Veel slechter dus.
Is het signaal van de Thomson sterker dan de ZTE? Heeft het zin om dit om te laten ruilen denken jullie?
Op dit moment heb ik de ZTE (wit met een lichtgrijze achterkant), maar het WiFi bereik is veel zwakker dan mijn oude compleet witte ADSL arcadyan arv7519 modemrouter.
Channels, plaats van de router, gewapend beton etc ben ik allemaal bekend mee en heb dan ook de meest geschikte instellingen.
WiFi gebruik ik puur voor mobiele apparatuur. Zo had ik eerst gewoon goed bereik met de Arcadyan op de 1e en bovenste verdieping, nu met de ZTE heb ik 1 en soms 2 streepjes. Veel slechter dus.
Is het signaal van de Thomson sterker dan de ZTE? Heeft het zin om dit om te laten ruilen denken jullie?
ZTE staat bekend om zijn slechte WiFi bereik... dus het heeft zeker zin om er over te klagen, of ze hem willen ruilen lijkt geloof ik af te hangen van de medewerker die je spreekt en of de ZTE misschien ook nog andere gebreken heeft .....
Verwijderd
4 jaar geleden begonnen met Thomson TG7xx , Thomson TG789v (zeker 5x), ZTE h220n (hudige modem) en daarna heeft KPN nog een de arcadyan arv7519 (V8) uitgebracht en deze maand een ZTE met 1 Gbit poorten (V9).Tolgatg schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 12:46:
Zover ik weet is de Thomson TG789v de nieuwste "glasvezel" modemrouter die KPN heeft.
Heb je een ZTe gekregen met 1 Gbit poorten?
Ik merk weinig verschil tussen de wlan van een Thomson TG789v en de ZTE h220n
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2013 13:28 ]
Heb het in mijn bericht doorelkaar gehaald, word gek van die namen 
Bij ADSL had ik arcadyan arv7519 = goede wifi
Nu heb ik met glasvezel deze: http://kpn-customer.custh...mg/enduser/9355_v8_02.png
Volgens KPN is dit ook een V8. De ZTE heeft 2 losse pootjes als het goed is, die heb ik dus niet.
Bij ADSL had ik arcadyan arv7519 = goede wifi
Nu heb ik met glasvezel deze: http://kpn-customer.custh...mg/enduser/9355_v8_02.png
Volgens KPN is dit ook een V8. De ZTE heeft 2 losse pootjes als het goed is, die heb ik dus niet.
Absoluut, het is raar maar waar. Laten we het zo zeggen, resultaten uit het lab bieden hier geen garantie voor de toekomst!Pogostokje schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 21:04:
[...]
Vind je dit eigenlijk ook niet een beetje grappig?
Wij hebben hier sinds kort ook glasvezel van kpn en de verbinding met de experiabox (WiFi) is heel erg slecht. In mijn slaapkamer haal ik volgens Windows maximaal 58 mbit per seconde maar geloof me dat is het echt niet. Ik zat hiervoor bij Tele2 en daar haalde ik 54 mbit maar de verbinding met de router voelde een stuk sneller aan. Als ik iets over m'n netwerk wil kopiëren duurt het gewoon uren. Ik heb een snelheid van ongeveer 50kbps. Dat lijkt me niet normaal.
Iemand tips ??
Iemand tips ??
speedtest.net? meten is weten.
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Op Speedtest.net haal ik op dit moment rond de 5 (up en down)
Als ik bij het modem ga staan haal ik rond de 30 (100mbit abbo )
Heb al verschillende kanalen geprobeerd maar dat wil ook niet helpen.
Beste is het gelukt.tedjevanduuren schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 15:46:
In eerdere pots zag ik iemand over een Linksys E4200 en Vlan praten. Helaas heb ik nergens meer terug kunnen vinden of het nog gelukt is. Mocht het gelukt zijn, is het dan mogelijk de instellingen door te geven want ik krijg het met geen mogelijkheid voor elkaar.
DD-WRT heeft wel een tab met Vlan instellingen en een networking tab waarin het een en ander aan te passen is, maar niets lijkt te werken. Ik kan bij networking aangeven dat de WAN poort Vlan6 moet gebruiken, maar ook dat haalt niets uit.
Het lukt maar niet om een WAN Ip adres te verkijgen. Login heb ik mac adres@adsl-direct en wachtwoord kpn/KPN geprobeerd.
Zodra ik de EB weer terug aansluit heb ik direct weer internet dus wordt er een beetje gek van.
ik heb namelijk exact het zelfde probleem.
krijg geen IP met DD-wrt Vlans zijn naar mij idee juist aan gemaakt en bij netwerk heb ik het wan aan vlan6 gekoppeld.
maar niets lijkt te werken
Ook het ik bij pppoe login xx.xx.xx.xx.xx@direct-adsl pas KPN/kpn geprobeerd.
Lesdictische is mijn hash#
Haal alles los en begin opnieuw. Ook de stekker van je glasvezelkastje en daarmee begin je ook weer.yesjohn schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 20:44:
Op Speedtest.net haal ik op dit moment rond de 5 (up en down)
Glasvezelkastje voorzien van stroom, wachten tot de bovenste en middelste lichtjes branden.
Daarna alle kabels in de juiste poorten aansluiten van je router, vervolgens doe je de router aan. Wacht tot alles is gaan branden.
Heb je in mijn.kpnglasvezel.nl je producten al geactiveerd door op de blauwe activatieknop te klikken?
Controleer de instellingen van je router. Dus kanaal, signaal(type) etc. Desnoods reset je de router compleet en begin je vanaf het begin.
Test je downloadsnelheid eerst even met een cat5e of cat6 lankabel om te kijken of je over een vaste lijn wel die 100mbit haalt. Wel een apparaat dat minimaal 100mbit ondersteunt, het liefst gigabit. Controleer ook of de netwerkkaart op full duplex 1gbit staat.
Als je zeker weet dat je alles goed hebt aangesloten en de juiste instellingen hebt gekozen => bel met de helpdesk.
Met die router ga je sowieso geen 100mbit halen denk ik over wifi, maar je zou toch echt wel minimaal 50 down en up moeten halen.
Ik heb kpn al gebeld en de conclusie is dat we een WiFi extender moeten aanschaffen.
Ik weet zeker dat we alles goed hebben aangesloten het is gewoon de afstand die ons nekt. Als ik naast de router in de woonkamer met m'n tablet ga zitten heb ik geen problemen. In m'n kamer haal ik 5mbit volgens speedtest terwijl mijn vader op zijn pc (die dichterbij de router staat) rond de 50mbit haal.
Ik kan het trouwens niet bedraad testen omdat ik geen laptop heb en om nou m'n hele pc te verplaatsen naar de woonkamer is ook een gedoe.
Ik ben er trouwens nog niet helemaal zeker of ik een powerline adapter koop of een wifi extender. Waar hebben jullie de beste ervaring mee ??
Ik weet zeker dat we alles goed hebben aangesloten het is gewoon de afstand die ons nekt. Als ik naast de router in de woonkamer met m'n tablet ga zitten heb ik geen problemen. In m'n kamer haal ik 5mbit volgens speedtest terwijl mijn vader op zijn pc (die dichterbij de router staat) rond de 50mbit haal.
Ik kan het trouwens niet bedraad testen omdat ik geen laptop heb en om nou m'n hele pc te verplaatsen naar de woonkamer is ook een gedoe.
Ik ben er trouwens nog niet helemaal zeker of ik een powerline adapter koop of een wifi extender. Waar hebben jullie de beste ervaring mee ??
De Praxis heeft een mooie aanbieding met de Zyxel WRE2205 n300 Wireless Extender voor maar 28 Euro. Gisteren ook zo'n ding gehaald om een beter bereik op zolder te krijgen. Werkt perfect.yesjohn schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 10:00:
[ Voor 40% gewijzigd door AvK op 15-10-2013 12:50 ]
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Je kan ook een lange netwerkkabel pakken..yesjohn schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 10:00:
Geen van beide, een los accesspoint bekabeld aansluiten op een wat centralere plek in je huis geeft je een beter resultaat
Powerline adapters zijn over het algemeen brak en instabiel, en een wifi extender gaat een slecht signaal dan versterken. Tot die extender zit je dan goed maar daarna naar je EB toe zal het weer langzaam gaan..
It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku
Er is nog een oplossing namelijk een eigen router pakken (of kopen of even ergens lenen) en die achter de EB hangen. Moet je even wat instellingen wijzigen maar di kan dan de Wifi functie overnemen. De meeste EB's hebben slechte Wifi namelijk..
Ik ben je voorBarre73 schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 18:19:
Er is nog een oplossing namelijk een eigen router pakken (of kopen of even ergens lenen) en die achter de EB hangen. Moet je even wat instellingen wijzigen maar di kan dan de Wifi functie overnemen. De meeste EB's hebben slechte Wifi namelijk..
Ik heb ook Glas van KPN aangevraagd. Ik heb gekozen voor de middelste variant, de 100 up/down.
Zijn er nog zaken waar ik op moet letten bij het aansluiten?
Type routers, wat wordt wel meegeleverd, wat niet?
Zijn er nog zaken waar ik op moet letten bij het aansluiten?
Type routers, wat wordt wel meegeleverd, wat niet?
Je krijgt de experiabox v8, ik heb hem ook al binnen maar moet nog 10 dagen wachten tot het aangesloten wordt. (opzegtermijn upc)
Het stapeltje wat ik kreeg btw:

de bellen en internet doosjes zit alleen wat kabelwerk in
Het stapeltje wat ik kreeg btw:

You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law
Overigens heb ik me een beetje in dd-wrt en vlan's in zitten lezen en op sommige plekken lees ik dat dat superonoverzichtelijk is en dat zelf ook bevonden. Daarom heb ik openwrt op mijn router gezet wat een heel eind overzichtelijker is in de gui op dat vlak.
You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law
Lekker groen bezig ..magneet schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 08:50:
It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku
Maar waarom moet je wachten dan? Je kan in principe toch aansluiten terwijl je UPC abbo nog loopt. Of is het meer een economische keuze, zeg maar..magneet schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 08:50:
Je krijgt de experiabox v8, ik heb hem ook al binnen maar moet nog 10 dagen wachten tot het aangesloten wordt. (opzegtermijn upc)
Dit topic is gesloten.