sorry, dp
[ Voor 63% gewijzigd door Lord_Dain op 08-09-2013 22:21 ]
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
[ Voor 63% gewijzigd door Lord_Dain op 08-09-2013 22:21 ]
Een poort is niet getagged op een bepaald VLAN. De VLAN informatie komt mee met elk ethernetpakketje, dus de switch ziet een bepaald VLAN en kan er dan iets mee doen, of niet. Ook kan een switch bepaald verkeer van zo'n stukje VLAN informatie voorzien als dat nodig is, of juist het hele VLAN stukje verwijderen zodat het niet meer tagged verkeer is maar juist untagged.Lord_Dain schreef op zondag 08 september 2013 @ 22:12:
Ik zou dus ook niet weten hoe ik mijn Netgear wijs kan maken dat ie vanaf een van zijn eth porten op VLAN 100 zit. 'Snapt' ie dat automatisch, als ik hem in de core switch prik op een port die tagged is op VLAN100?
Je PC hoeft niks te doen, die stuurt en ontvangt geen VLAN informatie. Dat is juist het hele idee van untagged verkeer in combinatie met een access port op je switch. Het fictieve VLAN 100 wordt alleen maar gebruikt in mijn voorbeeld om het verkeer te kunnen onderscheiden van VLAN 4 (de IPTV) terwijl het over dezelfde kabel gaat tussen de switches. Dit noem je een trunk: meerdere VLANs over 1 fysieke lijn.Moet ik trouwens, in jouw voorbeeld, mijn PC ethernet kaart ook op VLAN100 zetten? of hoeft dat niet en dirigeert de switch die op de port waarop hij geconnect wordt,
Een access port/access vlan heb je als je over de kabel geen VLAN informatie stuurt (dus: untagged) maar al het verkeer op de port intern wel gaat voorzien van VLAN informatie. Als je op je werk je computer in een VLAN moet zetten, dan is het geen access port. Verwar hier niet de terminology van bv Cisco die met access ook kan bedoelen welke VLANs op een switchpoort aangetroffen mogen worden, en omdat je over voice vlans begint denk ik dat je dit bedoelt. In dat geval is je poort een trunk, omdat er meer vlans over kunnen en al naar gelang hoe het is ingesteld kun je bv je PC (of voip telefoon) in een bepaald vlan moeten zetten. Andere situatie, dat is hier bij jou thuis niet aan de orde.Ik vraag dit even want, op mijn werk hebben we bv switches, die geen access switch vlan gedefinieerd hebben maar alleen een access voice vlan (bv VLAN 80), als ik daarop met mijn laptop wil communiceren dan moet ik echt op mijn PC mijn ethernet adapter op VLAN 80 zetten.
... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.
[ Voor 34% gewijzigd door Lord_Dain op 08-09-2013 22:47 ]
Yep. Zal een onrustige nacht worden denk ik..albino71 schreef op zondag 08 september 2013 @ 22:46:
Ik volg het al niet meer...
Lord_Dain is helemaal los
Tsja, de vraag is natuurlijk wat je allemaal onbewerkt moet door laten in DMZ modus en wat je tegen moet houdenVerwijderd schreef op zondag 08 september 2013 @ 07:57:
[...]
Ik de tekst aangepast in mijn post.
Maar wat zou de Experiabox. moeten doen in DMZ mode IGMP verkeer doorlaten naar het opgeven ip adres of zelf afhandelen? Alle modems welke ik heb gebruikt van KPN blokkeren standaard IGMP verkeer en alleen de ZTE en V8 modems hebben nu een DMZ optie.
Ik neem dat je met met jouw router mijn DD-wrt router bedoeld? Zou de DD-wrt router dan op mijn ping vanaf het internet moeten reageren en niet mijn pc zoals ik het lees in mijn voorbeeld? Ik was ook verbaast dat mijn pc dat doet en niet mijn DD-wrt router.
Maar werkt mijn DD-wrt router dan ook wel goed?
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
En toch vind ik (let wel, dit is niet bedoeld om je af te vallen) dat je nu gewoon wat betreft je keuze eens een knoop zou moeten doorhakken. Zeker als je serieus nadenkt om met smart switches aan de gang te gaan of misschien zelfs al hebt kan je dus om die beperking van gescheiden LAN + IPTV heen werken.Lord_Dain schreef op zondag 08 september 2013 @ 22:48:
[...]
Yep. Zal een onrustige nacht worden denk ik..
[ Voor 19% gewijzigd door eymey op 08-09-2013 23:19 ]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
[ Voor 7% gewijzigd door Lord_Dain op 08-09-2013 23:27 ]
[ Voor 12% gewijzigd door eymey op 08-09-2013 23:40 ]
[ Voor 58% gewijzigd door Lord_Dain op 08-09-2013 23:53 ]
Verwijderd
Verwijderd
Met een 'normale' switch wordt een unmanaged switch bedoeld. Een switch die je nodig hebt om zowel IPTV als internet over te laten lopen, is een managed switch. Zoals de pricewatch: Netgear Prosafe GS108E, die heb ik nu besteld bij amazon.de (goedkoopste) voor dit doeleinde.Lord_Dain schreef op zondag 08 september 2013 @ 23:47:
Ik probeer nog te begrijpen hoe jij IPTV en internet verkeer over normale switches krijgt. Ondersteunt jouw geleverde modem dat dan? Dan is het toch eigenlijk overbodig om zoveel kabels te trekken, aangezien je vanaf de switch kortere kabels nodig hebt?
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2013 00:20 ]
IPTV is precies wat de naam zegt: "TV over IP". Of je wel of niet aan cloud opnemen doet, welke additionele interactieve diensten er zijn, etc. is allemaal ondergeschikt. Dat heeft met functionaliteit te maken, niet met het medium of protocol waarmee je je televisie tot je neemt.Lord_Dain schreef op zondag 08 september 2013 @ 23:47:
Sorry, ik bedoelde eigenlijk pure IPTV vs IPTV via ITNS. Mag het zo? Er zit toch wel degelijk een verschil in de 2 IPTV's, omdat je bij KPN er een cloud achter hebt zitten en je niet lokaal opneemt. Terwijl je bij de ITNS variant van IPTV dit niet kan. Dus ik vind het juist onduidelijk om ze allebei onder de noemer 'IPTV' te zetten.
Ik probeer nog te begrijpen hoe jij IPTV en internet verkeer over normale switches krijgt. Ondersteunt jouw geleverde modem dat dan? Dan is het toch eigenlijk overbodig om zoveel kabels te trekken, aangezien je vanaf de switch kortere kabels nodig hebt?
Ik heb vorig jaar een enkele coax kabel vervangen door een coax+utp. Nou dat was een drama, met een goede trekveer ging het allemaal maar net. Ik vrees dat het fysiek onmogelijk is om die dikte die jij noemt er bij ons doorheen te krijgen. Of ik moet de kruipruimte gebruiken, maar naar boven, pfoe. Die PVC bochtjes zijn gewoon te krap.
Maar goed, ik neem je commentaar en adviezen graag mee! Ik ga nu wel ff het bed opzoeken. Morgen weer een werkdag en dan checken we het forum ook wel af en toe.
[ Voor 5% gewijzigd door Lord_Dain op 09-09-2013 13:16 ]
[ Voor 9% gewijzigd door eymey op 09-09-2013 13:51 ]
Verwijderd
Hier lijkt men toch te zeggen dat KPN (niet KPN ITNS, maar 'KPN native') 720p streams gebruikt.Laatste stand van zaken is dat KPN i.d.d. maar 7-8Mbit (720p) over de FTTH zendt en geen 14-20Mbit, terwijl deze range wel een absolute voorwaarde is voor 1080i en/of ZEKER voor 1080p
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2013 14:13 ]
[ Voor 21% gewijzigd door Lord_Dain op 09-09-2013 14:35 ]
Blijkbaar zitten er dan daar ook mensen die het product niet goed kennen.....Verwijderd schreef op maandag 09 september 2013 @ 14:12:
t.a.v. 720p: uit de eerder gelinkte post op het KPN forum
[...]
Hier lijkt men toch te zeggen dat KPN (niet KPN ITNS, maar 'KPN native') 720p streams gebruikt.
Veel nadelen wis en waarachtig maar 1 voordeel: als je meerdere decoders hebt dan kun je een opname op elk willekeurige decoder in je huis terugkijken.Verwijderd schreef op maandag 09 september 2013 @ 00:13:
Uit nieuwsgierigheid: wat zijn voor jou de voordelen van 'opnemen in de cloud', behalve dat je de controle over wat ermee gebeurt kwijt bent en dat KPN de opnames na een jaar verwijdert of je nou wil of niet?
Wijsneuzen genoeg op deze fora, dus ik hoef geen 'slimme' signature
Als het je helpt, ook als je een kabel decoder met ingebouwde decoder hebt (voor de beste kwaliteit opname) dan kunnen kabelaars met het omzetten van een bitje al zorgen dat je een programma niet kunt opnemen. Mogelijkheid tot cencuur is er altijd en overal, dus kies dan wat je tenminste nog de meeste voordelen geeft.Lord_Dain schreef op maandag 09 september 2013 @ 19:54:
Yus. Maar het idee dat KPN mijn opnames beheert, zint me op de een of andere manier niet. Dat betekent dat zij kunnen censureren en bepalen wat er met mijn opnames gebeurt. Nou zal dat wel loslopen maar het idee dat die opnames 'hete lucht' zijn spreekt me niet aan. Opnames op je eigen recorder is gewoon net iets tastbaarder. Of ben ik nou sentimenteel aan het doen en moet ik gewoon 'loslaten'?
Ik kan me niet voorstellen dat programma's per gebruiker worden opgenomen/opgeslagen, immers als ik vanavond Kassa opneem dan zijn er vast wel anderen die hetzelfde denken en 'opnemen".Lord_Dain schreef op maandag 09 september 2013 @ 19:54:
Yus. Maar het idee dat KPN mijn opnames beheert, zint me op de een of andere manier niet. Dat betekent dat zij kunnen censureren en bepalen wat er met mijn opnames gebeurt. Nou zal dat wel loslopen maar het idee dat die opnames 'hete lucht' zijn spreekt me niet aan. Opnames op je eigen recorder is gewoon net iets tastbaarder. Of ben ik nou sentimenteel aan het doen en moet ik gewoon 'loslaten'?
[ Voor 49% gewijzigd door Lord_Dain op 09-09-2013 20:26 ]
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Het laatste weet ik niet zeker. In het verleden waren volgens mij opnames uit een plus pakket niet meer terug te kijken indien je op het moment van kijken geen plus pakket meer had.Lord_Dain schreef op maandag 09 september 2013 @ 20:19:
Echter, als de verbinding er uit knalt, heb je niets aan je opnames. Met een recorder kan je iig nog wel kijken wat je hebt opgenomen.
Toch te naiefLord_Dain schreef op maandag 09 september 2013 @ 20:19:
Nee, dat denk ik ook niet, ik denk dat KPN gewoon alle uitzendingen cached/opslaat, en het niet veel uitmaakt wat je opneemt. Dezelfde opname zal wel door een ongelimiteerd aantal kijkers opgeroepen kunnen worden. Echter, als de verbinding er uit knalt, heb je niets aan je opnames. Met een recorder kan je iig nog wel kijken wat je hebt opgenomen.
Yep, het mooie van die DVB-C is dat ik dat gewoon op mijn PC kan opnemen via windows media center. Dan heb ik niets te maken met clouds of een provider die wil meebepalen wat ik wel en niet mag bewaren en hoe lang. Op zich leuk dat je 6 programma's tegelijk kan opnemen, maar ik kan me 2 momenten in de afgelopen 10 jaar bedenken waarbij ik heb gedacht 'chips, ik kan niet zappen want ik neem al 2 kanalen op'.. dus heel vaak komt het niet voor. (ik neem ff aan dat de IPTV recorders van ITNS 2 kanalen kunnen opnemen of is dit heel naief? hmm misschien toch wel want er zal maar 1 stream tegelijk lopen).
edit: gevonden, 2 tuners, iig in de Amino HD ontvanger.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Verwijderd
Ik weet zeker dat het niet kan. Ook als je op een decoder zelf opslaat, zoals vroeger op de VIP1963, kun je niet meer terugkijken als er geen internetverbinding is, is een soort DRM of rechtenbeveiliging. Dichtgespijkerd dus.Hans_18T schreef op maandag 09 september 2013 @ 20:29:
[...]
Het laatste weet ik niet zeker. In het verleden waren volgens mij opnames uit een plus pakket niet meer terug te kijken indien je op het moment van kijken geen plus pakket meer had.
Nope. Je zit vast aan de apparatuur die de operator bij je plaatst.Lord_Dain schreef op maandag 09 september 2013 @ 20:57:
Kan ik als FTU ook de SFP + bijbehorende glasvezel connector van een eigen router gebruiken?
Verwijderd
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2013 21:31 ]
Yep. Maar dat wordt niet echt aangeraden, je moet dan zelf een koppelblokje op je FTU plaatsen met een patchkabeltje. Tenzij je daar dagelijks mee bezig bent is dat niet verstandig. Als je door dat soort geintjes je FTU sloopt (naja je connector) krijg je wel een rekening. De vezels ZELF kun je niet loshalen of omleggen, dat is (Terecht) verzegeld.Lord_Dain schreef op maandag 09 september 2013 @ 20:57:
Kan ik als FTU ook de SFP + bijbehorende glasvezel connector van een eigen router gebruiken?
[ Voor 21% gewijzigd door DJSmiley op 09-09-2013 21:34 ]
De FTU is wat Reggefiber als passief eindpunt monteert aan je glasvezelkabel met 2 vezels. Dus dat antwoord is: nee, want je mag niet aan de glasvezels komen.Lord_Dain schreef op maandag 09 september 2013 @ 20:57:
[ Voor 13% gewijzigd door Barre73 op 09-09-2013 21:33 ]
Daarnaast zou je dan nog de juiste SFP moeten kopen, het betreft hier een Single Fiber SFP (TX 1550nm RX 1310 nm (of andersom)). Vervolgens moet je er dan nog zeker van zijn dat je de zaak niet overstuurd, e.g. de optische nivea's moeten kloppen. Mocht je verkeerd zitten beschadig je eventueel de ontvanger in de wijkcentrale, of je hebt een haperende verbinding dus je internet verbinding wordt trager.Lord_Dain schreef op maandag 09 september 2013 @ 21:39:
Ah okee, was er gewoon nieuwsgierig naar. Die router die ik op het oog heb heeft nl. een SFP dus zou cool zijn als ik dat zou kunnen gebruiken om direct het glas aan te sluiten op een tranceiver die je in dat slot steekt. Maar ik ga zeker niet experimenteren, ik prik wel gewoon de UTP kabel in de eigen router.
[ Voor 30% gewijzigd door Lord_Dain op 09-09-2013 23:20 ]
Tja ik denk dat hij zelfs mooier is dan die andere witte dozenLord_Dain schreef op maandag 09 september 2013 @ 23:19:
De TG789vn = Experia Box? Dat lelijke ding hebben we ook staan op 't werk hier als backup ADSL.
edit: ga er morgen eens mee spelen om te kijken wat er wel en niet dicht staat..
In mijn setup anders dan portforwarding heb ik ook niet nodig, service aanmaken en vervolgens service forwarden naar de Vigor. (Vast IP)eymey schreef op maandag 09 september 2013 @ 23:25:
Maar KPN heeft hem dus ook een hele poos als Experiadoos gehad en dan kan je er bijzonder weinig op instellen.
Ik weet niet wat er echt "beter" aan is (naast het feit dat hij misschien sneller is), immers bijvoorbeeld VPN endpoints worden eveneens niet ondersteund. Ook kan je (vermoedelijk) geen bandbreedte/QOS instellen per PC (handig als je af en toe newsservers gebruikt, klagen de medegebruikers niet zo veel over oplopende pingtijden)eymey schreef op maandag 09 september 2013 @ 23:25:
KPN voert tegenwoordig apparaten van andere fabrikanten als Experiabox. Naar mijn mening zijn die ook stukken beter dan de TG789vn, zelfs als Experiabox.
Hans_18T schreef op maandag 09 september 2013 @ 20:17:
[...]
Ik kan me niet voorstellen dat programma's per gebruiker worden opgenomen/opgeslagen, immers als ik vanavond Kassa opneem dan zijn er vast wel anderen die hetzelfde denken en 'opnemen".
Om sites als uitzending gemist niet in het harnas te jagen, verwacht ik dat men bedacht heeft dat indien je het programma terug wilt kijken, dat dan vooraf moet worden aangeven dat je het op een later tijdstip terug wilt kijken.
En toch is het zoLord_Dain schreef op maandag 09 september 2013 @ 20:19:
Nee, dat denk ik ook niet, ik denk dat KPN gewoon alle uitzendingen cached/opslaat, en het niet veel uitmaakt wat je opneemt. Dezelfde opname zal wel door een ongelimiteerd aantal kijkers opgeroepen kunnen worden. Echter, als de verbinding er uit knalt, heb je niets aan je opnames. Met een recorder kan je iig nog wel kijken wat je hebt opgenomen.
In mijn setup gebruik ik niet de WIFI van de TG789vn, in mijn huis heb ik twee accesspoints, een op zolder en een achter de bank in de woonkamer. Compacter en minder kabels achter de bank.eymey schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 00:09:
Wifi van de TG789vn is in mijn ervaring een drama. Dat is bij de nieuwere Experiaboxen beter.
Op een GB netwerk kan dat, maar heeft men dan geen last van Multicast/Broadcast verkeer op bijvoorbeeld losse accesspoints/powerplugs/lines.eymey schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 00:09:
Ook ondersteunen de nieuwere Experiaboxen dat je op 1 poort (middels een domme switch) zowel IPTV ontvangers als gewone apparatuur voor je LAN kan aansluiten. Aan de hand van MAC adres en vendor ID worden IPTV ontvangers eruit gepikt en via het juiste VLAN naar de NT geduwd.
Daar ben ik het met je eens, maar ja ik heb een oude Experiabox. Daarnaast denk ik dat alle routers een backdoor hebben voor de fabrikant. Dubbele NAT lost "dat" probleem in ieder geval op, Dual firewall approach.eymey schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 00:09:
Verder ondersteunen de nieuwe Experiaboxen ook weer DMZ. In mijn ogen een veeel betere optie dan jouw "dubbele NAT" oplossing.
TG789vn draaid op 8.4.2.U FW de benodigde Portforwarding voor "IPSEC - IKE" is voorgedefinieërd. Mijn Vigor is het eindpunt, ik gebruik PPTP over IPSEC.eymey schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 00:09:
Die zal voor jou misschien werken maar de paar dagen dat ik hem jaren terug ook eens heb geprobeerd had ik ontzettend veel problemen met ingewikkelder protocollen als ook IPSEC en PPTP tunnels.
Dat kan handig zijn als je veel van provider denkt te gaan wisselen, daardoor ben je vermoedelijk wel beperkter in de keuze van je telefoons, vermoedelijk zijn jou telefoons althans in aanschaf een stukje duurder.eymey schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 00:09:
Mede om te voorkomen dat ik voor telefonie alsnog een Experiabox op een andere manier zou moeten aansluiten heb ik toen overigens ook besloten om voortaan ISP-onafhankelijk te worden en telefonie af te nemen bij een externe VOIP leverancier.
Ja de EB is de eerste switch deze hangt in de meterkast, normaal aangesloten. De vigor staat op zolder, ik heb van oudsher 2 kabels naar zolder lopen, kwam ook beter uit met het aantal bednodigde poorten. Dus LAN EB zit vast aan WAN Vigor. De tweede kabel verbind de GB trunk tussen de twee GS108E'sLord_Dain schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 12:46:
Hans, even kijken of ik je goed begrijp. Je gebruikt de EB als '1e' switch na de NTU (dus zoals het 'formeel' hoort), vervolgens haal je hier via 2 poorten (poort 3 en poort x) data en IPTV vanaf, die via 2 ethernet kabels naar je Vigor lopen, waar je de nodige VLAN's hebt geconfigureerd die je daarna over je thuisnetwerk tagged doorzet naar 2 andere switches? De EB is dus wel dichtgetimmerd?
Als je op je 1 aansluiting van de EB ook nog losse wifi AP's of powerline adapters gebruikt voor je lokale netwerk, dan kan je inderdaad last gaan krijgen van het broadcasten van de streams. Maar goed, in situaties waarin dat speelt heb je dan altijd nog de overige poorten op de EB waarmee je alsnog alles gescheiden kan doen. Maar 'simpele' consumenten die toch al de wireless van de EB gebruiken en dus alleen bedrade apparaten hebben is dit een ideale oplossing om zowel LAN als tv over 1 UTP te gebruiken.Hans_18T schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 12:37:
[...]
Op een GB netwerk kan dat, maar heeft men dan geen last van Multicast/Broadcast verkeer op bijvoorbeeld losse accesspoints/powerplugs/lines.
Nou ja, in ieder geval fijn dat jij blij bent met zo'n 'oplossing'Daar ben ik het met je eens, maar ja ik heb een oude Experiabox. Daarnaast denk ik dat alle routers een backdoor hebben voor de fabrikant. Dubbele NAT lost "dat" probleem in ieder geval op, Dual firewall approach.
Tsja, dan kan het ja. Maar als je voor je (thuis) werk bijvoorbeeld afhankelijk bent van IPSEC of PPTP tunnels die je van achter je 2 routers moet opzetten (bv. vanaf je laptop), dan loop je toch echt een groot risico een probleem te krijgen. Dat het in jouw opzet nog wel werkt is nogal logisch als je router achter je EB ook een eindpunt isTG789vn draaid op 8.4.2.U FW de benodigde Portforwarding voor "IPSEC - IKE" is voorgedefinieërd. Mijn Vigor is het eindpunt, ik gebruik PPTP over IPSEC.
Uhm, beperkter in de keuze van mijn telefoons? Hoe zo? Ik denk dat ik juist méér keuzevrijheid heb. Vooral met een Siemens IP DECT basisstation of een Fritz!box (laatste gebruik ik). Beiden ondersteunen ook bijna alle DECT handsets van andere fabrikanten (mits GAP compatible). En ook met een eigen losse SIP provider kan je gewoon een simpele losse voip ATA kopen en weer ieder DECT setje (met POTS aansluiting) dat je bij de Mediamarkt kan vinden.Dat kan handig zijn als je veel van provider denkt te gaan wisselen, daardoor ben je vermoedelijk wel beperkter in de keuze van je telefoons, vermoedelijk zijn jou telefoons althans in aanschaf een stukje duurder.
Andersom heb ik ook geen probleem, ik werk twee dagen in de week thuis, een IPSec tunnel (shrew soft, split tunnel) naar het werk een andere (on demand) naar onze klanten en dat vanaf dezelfde PC (virtuele omgeving naar klanten).eymey schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 14:04:
Tsja, dan kan het ja. Maar als je voor je (thuis) werk bijvoorbeeld afhankelijk bent van IPSEC of PPTP tunnels die je van achter je 2 routers moet opzetten (bv. vanaf je laptop), dan loop je toch echt een groot risico een probleem te krijgen. Dat het in jouw opzet nog wel werkt is nogal logisch als je router achter je EB ook een eindpunt is
Ik heb me in de telefonie stuk niet zo verdiept, ik gebruik gewoon een simple DECT set met 4 toestellen, niet geschikt voor IP/SIP. Ik verwacht dat een combinatie van IP DECT of ATA of Fritzbox een "duurdere" oplossing is. Al is het maar een eenmalige uitgaveeymey schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 14:04:
Uhm, beperkter in de keuze van mijn telefoons? Hoe zo? Ik denk dat ik juist méér keuzevrijheid heb. Vooral met een Siemens IP DECT basisstation of een Fritz!box (laatste gebruik ik). Beiden ondersteunen ook bijna alle DECT handsets van andere fabrikanten (mits GAP compatible). En ook met een eigen losse SIP provider kan je gewoon een simpele losse voip ATA kopen en weer ieder DECT setje (met POTS aansluiting) dat je bij de Mediamarkt kan vinden.
Klopt daarom zit ik ook bij Tweakeymey schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 15:24:
Er zijn iig legio redenen om KPN telefonie en de Experiabox links te laten liggen, maar waarschijnlijk ook wel een paar redenen om ze toch maar te 'gedogen'
Ik neem aan dat die simpele DECT via een analoge verbinding is aangesloten; welnu, die kun je dus ook analoog aansluiten op een analoge telefoon-uitgang van de FritzBox. Heb ik zelf ook gedaan met de Siemens Dect die ik al had. Je kunt er zelfs ouderwetse vaste toestellen aan hangen.Hans_18T schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 14:27:
[...]
Ik heb me in de telefonie stuk niet zo verdiept, ik gebruik gewoon een simple DECT set met 4 toestellen, niet geschikt voor IP/SIP. Ik verwacht dat een combinatie van IP DECT of ATA of Fritzbox een "duurdere" oplossing is. Al is het maar een eenmalige uitgave
Budgetphone is altijd goedkoper dan KPN of XS4All Voip, ervaring ruim 1 jaar heel positief. Ook stabiliteit zelfs beter dan XS4All.eymey schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 15:24:
Duurder, maar met oneindig meer mogelijkheden en instellingsmogelijkheden, zowel aan de kant van de telefonieprovider als de Fritz!box. En, als je het onbeperkt bellen pakket buiten beschouwing laat, goedkoper per minuut dan KPN, zowel naar vast, mobiel als buitenland
Maar goed, ieder zo z'n ding.
Er zijn iig legio redenen om KPN telefonie en de Experiabox links te laten liggen, maar waarschijnlijk ook wel een paar redenen om ze toch maar te 'gedogen'
Verwijderd
wan - static ipeymey schreef op zondag 08 september 2013 @ 23:01:
[...]
Hoe heb je DD-wrt aan de WAN kant eigenlijk ingesteld staan?
1
2
3
4
| Operating Mode Choose the correct working mode. Keep the default setting, Gateway, if the router is hosting your network's connection to the Internet. Select router if the router exists on a network with other routers. In Gateway mode the router performs NAT, while in other modes it doesn't. |
1
2
3
4
5
6
| 2013-09-10 13:48:58 info 192.168.2.200 authpriv dropbear exit before auth (user 'root', 2 fails): Disconnect received 2013-09-10 13:48:57 warning 192.168.2.200 authpriv dropbear bad password attempt for 'root' from 184.22.232.xxx:50281 2013-09-10 13:48:55 info 192.168.2.200 authpriv dropbear exit before auth (user 'root', 2 fails): Disconnect received 2013-09-10 13:48:54 warning 192.168.2.200 authpriv dropbear bad password attempt for 'root' from 184.22.232.xxx:49045 enz zijn niet te tellen |
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2013 19:44 ]
[ Voor 5% gewijzigd door Lord_Dain op 10-09-2013 22:14 ]
De totale kosten misschien?Lord_Dain schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 22:14:
Ik had zojuist een ingeving. Waarom houd ik niet gewoon Ziggo (TV) basisabo en neem er alleen glasvezel Internet bij. Dan heb ik gewoon wat ik nu al heb aan TV en toch glasvezel, hoef ik ook niets aan mijn LAN aan te passen e.d. Zie ik iets over het hoofd?
[ Voor 5% gewijzigd door Lord_Dain op 10-09-2013 23:13 ]
OK. Dat ziet er niet echt uit als een super vreemde configuratie (hoewel ik niet met alle DD-WRT settings bekend ben, ben zelf het meest bekend met OpenWRT door gebruik met wat TP-link 1043ND routertjes die ik gebruik om te experimenteren).Verwijderd schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 19:56:
[...]
wan - static ip
Operating Mode - gateway
code:
1 2 3 4 Operating Mode Choose the correct working mode. Keep the default setting, Gateway, if the router is hosting your network's connection to the Internet. Select router if the router exists on a network with other routers. In Gateway mode the router performs NAT, while in other modes it doesn't.
VPN Passthrough - stonden aan maar zijn nu uitgeschakeld omdat ik deze nu niet gebruikt
IPSec Passthrough, PPTP Passthrough, L2TP Passthrough
Firewall Protection SPI Firewall Enable
Additional Filters
Filter Proxy
Filter Cookies
Filter Java Applets
Filter ActiveX
Block Anonymous WAN Requests (ping)
Filter Multicast
Filter WAN NAT Redirection
Filter IDENT (Port 113)
Staan uit met uitzondering van Block Anonymous WAN Requests (ping)
Remote Access SSH Management stond aan maar is nu ook uitgeschakeld (port 22 natuurlijk wel gewijzigd).
code:
1 2 3 4 5 6 2013-09-10 13:48:58 info 192.168.2.200 authpriv dropbear exit before auth (user 'root', 2 fails): Disconnect received 2013-09-10 13:48:57 warning 192.168.2.200 authpriv dropbear bad password attempt for 'root' from 184.22.232.xxx:50281 2013-09-10 13:48:55 info 192.168.2.200 authpriv dropbear exit before auth (user 'root', 2 fails): Disconnect received 2013-09-10 13:48:54 warning 192.168.2.200 authpriv dropbear bad password attempt for 'root' from 184.22.232.xxx:49045 enz zijn niet te tellen
De laatste firmware van het DD-wrt modem is een aantal jaren oud i.v.m de oude leeftijd van het modem ASUS WL-500g Premium. Voor normaal internet gebruik tot 50 Mbit voldoend de router het nog goed.
Maar bij de invloeden vanaf het internet is de router niet snel genoeg. Ik gisteren maar een TL-WDR4300 besteld ook nog goed te gbruiken als ik nog eens wil overstappen.
Ik weet nog niet of het DD-wrt of OpenWRT ga gebruiken maar met die laatste heb geen ervaring.
Ik zou wel graag een web interface hebben ook gebruik voor mijn VPS alleen de Command-line.
Ik gebruik op dit moment de synology syslog server en daarmee zijn de logs niet echt gemakkelijk te bekijken en op te slaan in html bijvoorbeeld. Monitoren is ook belangrijk heb nog niet bekeken wat de mogelijkheden zijn met OpenWRT.
Verwijderd
Inderdaad het is een router.eymey schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 23:27:
[...]
OK. Dat ziet er niet echt uit als een super vreemde configuratie (hoewel ik niet met alle DD-WRT settings bekend ben, ben zelf het meest bekend met OpenWRT door gebruik met wat TP-link 1043ND routertjes die ik gebruik om te experimenteren).
Overigens, waarom noem je die asus een 'modem'?. DD-WRT als gateway gebruiken lijkt me iig wel de meest verstandige optie in deze setup.
Volgens mij reken je jezelf te snel rijk. Ik zit net op xs4all.nl te kijken en zie dat het toch echt 76,- p/m kost voor XS4ALL Extra. Los ZiggoTV erbij is dan dus 76,26 + 17,50 = 93,76?Lord_Dain schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 23:12:
Ik betaal nu gecombineerd voor Internet en Spotify (60/6 Mbit/s): Ziggo AI1 Plus = totale kosten 59€
Stel ik wil alleen upgraden qua snelheid bij Ziggo (150/15 Mbit/s): Ziggo Ai1 Extra = kosten 69€
Als ik overstap op XS4ALL Extra (100/100 Mbit/s) + Ziggo TV = totale kosten 73€
Als ik zou kiezen voor XS4ALL Extra + TV = 71€
Het ligt dus heel dicht bij elkaar. Die paar € per maand dat vind ik niet zo spannend. De laatste optie valt wmb af omdat ik toch wel tevreden ben met het TV pakket van Ziggo en eigenlijk wel bij DVB-C wil blijven, zodat ik weinig hoef te doen aan mijn thuis netwerk en kabels.
Daarnaast wil ik sowieso mijn snelheid upgraden (iig om het eens een jaar te proberen). Aangezien er niet veel tussen zit wil ik dan graag die glasvezel in mijn huis hebben liggen en eens proeven van XS4ALL internet.
IPTV over ITNS provider blijft ook een optie. Eens kijken of ik er een kan vinden voor ~60€ die me aanspreekt, dan houd ik Spotify wel los.
[ Voor 43% gewijzigd door Lord_Dain op 11-09-2013 20:26 ]
3. Lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat RF het komt aansluiten.. Vrijwel niet mogelijk.GTX2GvO schreef op donderdag 12 september 2013 @ 11:41:
Nummers een beetje door elkaar.
3. Ik ben specifiek door reggefiber gebeld voor het plaatsen van de modem in opdracht van kpn.
Wat betreft die grote doos. Zal hij vast meenemen, want ik heb nog niets binnen.
Er hangt echter al wel een kastje aan de muur in de kamer waar "iets" in geklikt kan worden en door de huisbaas is geïdentificeerd als zijnde de glasvezel aansluiting.
2. Zijn dit dan allemaal utp poorten? Want mijn TV heeft geen netwerk aansluiting volgens mij. (wel hdmi, scart en coax) Hoe wordt de TV dan aangesloten?![]()
Of wordt de dan meegeleverde TV ontvanger via utp verbonden aan de experia en dan met hdmi of zo aan de TV?![]()
Wat betreft wifi signaal, zal er geen issues zijn. Is een studio appartement (1 slaap/woonkamer) met nog niet eens een stoel in de weg van waar de experia box en/of glasvezelmodem terecht komen.
4. Ok. Dus ik moet zelf nog even een telefoon regelen.
Maar goed. Alvast bedank voor de al gegeven info.
Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...
3: Kastje aan de muur heet een FTU. Ik vermoed dat ie wit is en 2 kappen heeft. De linker gaat er af en daar komt een zelfde ding op maar dan met een stekker. Dat is de NT en Reggefiber monteert die normaliter alleen voor KPN als ze tegelijkertijd de glasvezel aan komen leggen. Dat is bij jou niet van toepassing vandaar mijn verbazing. Als de glasvezel er al zit, zoals bij jou, doet KPN het zelf (of de klant doet het).GTX2GvO schreef op donderdag 12 september 2013 @ 11:41:
Nummers een beetje door elkaar.
3. Ik ben specifiek door reggefiber gebeld voor het plaatsen van de modem in opdracht van kpn.
Wat betreft die grote doos. Zal hij vast meenemen, want ik heb nog niets binnen.
Er hangt echter al wel een kastje aan de muur in de kamer waar "iets" in geklikt kan worden en door de huisbaas is geïdentificeerd als zijnde de glasvezel aansluiting.
2. Zijn dit dan allemaal utp poorten? Want mijn TV heeft geen netwerk aansluiting volgens mij. (wel hdmi, scart en coax) Hoe wordt de TV dan aangesloten?![]()
Of wordt de dan meegeleverde TV ontvanger via utp verbonden aan de experia en dan met hdmi of zo aan de TV?![]()
Wat betreft wifi signaal, zal er geen issues zijn. Is een studio appartement (1 slaap/woonkamer) met nog niet eens een stoel in de weg van waar de experia box en/of glasvezelmodem terecht komen.
4. Ok. Dus ik moet zelf nog even een telefoon regelen.
Maar goed. Alvast bedank voor de al gegeven info.
Dit is het kastje dat als glasvezel aansluiting is geïdentificeerd.Barre73 schreef op donderdag 12 september 2013 @ 14:16:
3: Kastje aan de muur heet een FTU. Ik vermoed dat ie wit is en 2 kappen heeft. De linker gaat er af en daar komt een zelfde ding op maar dan met een stekker. Dat is de NT en Reggefiber monteert die normaliter alleen voor KPN als ze tegelijkertijd de glasvezel aan komen leggen. Dat is bij jou niet van toepassing vandaar mijn verbazing. Als de glasvezel er al zit, zoals bij jou, doet KPN het zelf (of de klant doet het).
Ok. Klinkt logisch.chickpoint schreef op donderdag 12 september 2013 @ 16:08:
Ziet er inderdaad wat verouderd uit? Waarschijnlijk krijg je dan gelijk een nieuwe FTU en NTU.
{afbeelding}
Zo zien de nieuwe er in ieder geval uit.
It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku
[ Voor 32% gewijzigd door Lord_Dain op 12-09-2013 19:30 ]
[ Voor 26% gewijzigd door Lord_Dain op 13-09-2013 12:25 ]
Sorry foutje, ik had poort 4 ook al op VLAN 10 UNTAG staan .. 4 t/m 8 staan nu op VLAN 10 UNTAG en Acces.Lord_Dain schreef op donderdag 12 september 2013 @ 20:21:
Probeer poort 4 op de SG3210 eens te configureren als Access + untagged vlan 10?
edit: vroeg me af of het nog gelukt was?
Bij KPN Glasvezel abonnementen gebeurt dat alleen bij nieuwe aansluitingen tijdens de uitrol van een netwerk. Daarna, of als er al een aansluiting zit maar de klant besluit later een abonnement te nemen, komt Reggefiber niet, maar een KPN monteur, of de klant moet het zelf doen.chickpoint schreef op donderdag 12 september 2013 @ 17:07:
Toen reggefiber (lokaal gebr vd donk in opdarcht van) kwam om de FTU op te hangen hebben ze ook gelijk de NTU geplaatst. Na plaatsing kon ik direct de verbinding activeren en er gebruik van maken. Die man vertelde er wel bij dat dit niet altijd het geval hoeft te zijn.
Kan je niet gewoon native VLAN gebruiken/VLAN op die poorten verwijderen. Volgens mij ondersteunen zowel je LAN poort op je router, als je 2e switch geen VLAN, dus dan kan je het volgens mij het net zo goed uit zetten op poorten 4t/m8.iFloppy schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 15:56:
[...]
Sorry foutje, ik had poort 4 ook al op VLAN 10 UNTAG staan .. 4 t/m 8 staan nu op VLAN 10 UNTAG en Acces.
Had ook geprobeerd om de VLAN op GENERAL te zetten ipv UNTAG, maar dit had ook geen verschil.
Dat kan wel eens kloppen, bij de 2de switch kan ik niks instellen en de ASUS gebruikt ook geen VLAN's.Lord_Dain schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 19:51:
[...]
Kan je niet gewoon native VLAN gebruiken/VLAN op die poorten verwijderen. Volgens mij ondersteunen zowel je LAN poort op je router, als je 2e switch geen VLAN, dus dan kan je het volgens mij het net zo goed uit zetten op poorten 4t/m8.
[ Voor 11% gewijzigd door iFloppy op 14-09-2013 08:51 ]
Daarom gebruik je access poorten. Dan hoeft het aangesloten apparaat niks te weten van VLANs, maar kun je het in de switch toch apart behandelen.Lord_Dain schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 19:51:
[...]
Kan je niet gewoon native VLAN gebruiken/VLAN op die poorten verwijderen. Volgens mij ondersteunen zowel je LAN poort op je router, als je 2e switch geen VLAN, dus dan kan je het volgens mij het net zo goed uit zetten op poorten 4t/m8.
[ Voor 8% gewijzigd door Lord_Dain op 14-09-2013 19:24 ]
Ik begrijp hieruit dat je de poorten die je over heb niet kan gebruiken binnen je eigen netwerk.Pogostokje schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 15:41:
[...]
Daarom gebruik je access poorten. Dan hoeft het aangesloten apparaat niks te weten van VLANs, maar kun je het in de switch toch apart behandelen.
Het nadeel van native lan gebruiken is dat die ook op de poort met de glasvezel van KPN staat. Dan gooi je je interne netwerk dus open, van en naar KPN. Dat zou ik niet doen.
Dat dacht ik ook, maar heb het nog niet werkend gekregen.Lord_Dain schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 19:23:
Dan zou regel 1 er uit zien ; 1-5,9,10
Dit bedoel ik ...Pogostokje schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 13:44:
[...]
Dat kan wel, maar er staat nog geen 'internet' op die poorten 4-8. Internet bestaat alleen achter je router, dus je zult een kabeltje vanachter je router naar (bijvoorbeeld) poort 4 moeten brengen en dan heb je nog 3 poorten over om iets leuks mee te doen.
Je zult poorten 4-8 dan wel moeten samenvoegen tot een afgeschermd stukje switch. Je kunt bijvoorbeeld een VLAN verzinnen (bijvoorbeeld VLAN 100), en alle 4 de poorten als ACCESS poort op dat VLAN 100 zetten.
[...]
Dat kan ook, maar volgens mij is die HP switch maar 100Mbit. Als dat geen bezwaar is, kun je dat zeker doen.
Nee, dat begrijp je verkeerd, dat kan wel. Je moet alleen niet zoals werd gesuggereerd het native VLAN gebruiken daarvoor. Gewoon een of ander VLAN nummer kiezen (buiten 4,6 en 7) en die op de poorten als access poort configureren, met PVID jouw gekozen VLAN nummer.iFloppy schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 20:27:
Ik begrijp hieruit dat je de poorten die je over heb niet kan gebruiken binnen je eigen netwerk.
Geen enkel probleem.Ik dacht dat je dan een apart netwerk binnen je switch kon maken dus de poorten die over zijn binnen je eigen intranet kan gebruiken zonder dat de buitenwereld er bij kan.
Nee, dat kan niet. Ik zei naar KPN, niet naar internet. Internet bestaat alleen op VLAN6 voor je router en op je LAN na je router. Met KPN bedoel ik hier de apparatuur die in de wijkkasten staat, ik heb geen idee wat er gebeurt met verkeer op een ander VLAN van de klant (wat normaal natuurlijk niet kan) aan hun kant. Probeer dat te voorkomen.De vraag is ... staat mijn netwerk nu open richting het internet?
[ Voor 33% gewijzigd door Pogostokje op 15-09-2013 00:25 ]
Dat gaat niet. Switches gebruiken een native vlan voor eigen protocollen, die kun je niet weghalen van generic of trunk poorten. Dat is allemaal geen probleem, zolang je je VLANs maar goed instelt verder zodat je geen echt netwerk verkeer op die native vlan gooit. Als je het schema volgt zoals ik heb aangegeven gaat het goed.Lord_Dain schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 19:23:
Volgens mij staat nu keihard VLAN 1 op alle porten , behalve port 7. Je wilt volgens mij niet dat je VLAN 1 aan port 6 hangt, omdat deze naar KPN gaat. Ook kan je volgens mij VLAN 1 van port 8 halen, omdat het niets toevoegt.
[ Voor 14% gewijzigd door Lord_Dain op 15-09-2013 10:43 ]
[ Voor 4% gewijzigd door iFloppy op 15-09-2013 11:12 ]
Yep! Perfect! Goed te lezen dat je de config nu goed hebt. Vergeet de configuratie niet ergens op te slaan voor de zekerheid, mocht je een keer vastlopen. Dat scheelt tijd. (eigen ervaring.iFloppy schreef op zondag 15 september 2013 @ 11:07:
Nu is het geheel werkend.
En volgens mij moet het nu kloppen.
Pogostokje ik heb jou webside (Netwerkje.com) als referentie gebruikt en poorten 4 t/m 10 aan het intranet toegekend.
Volgens mij moet het Intranet niet zichtbaar zijn vanaf het Internet (Blauwe boxen zijn een groep) en zijn alleen te benaderen via de eigen router.
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq