Dank voor je info, fijn dat er mensen reageren met zo veel kennis omtrent alle glasvezel mogelijkheden
. Weet jij toevallig ook hoe de Motorola 1853 zich verhoudt tot een Amino 140 wat betreft snelheid enzo? Eerste is dacht ik wat KPN gebruikt, en de Amino wordt door Telfort geleverd...
Volgens mij biedt o.a. Solcon wel degelijk een vast IP (en zelfs ook native IPV6 inmiddels). En inmiddels (iig in Almere) ook via WMP+
Voor zover het er nu uit ziet werkt Telfort voor het internet via glasvezel gedeelte gewoon met KPN ITNS BV (ISPfabriek). En dat zal inhouden dat je een met DHCP toegewezen IP krijgt dat -in principe- dynamisch is, maar in praktijk voor heel lang (bij mij inmiddels al 2 jaar incl. een verhuizing) hetzelfde is. Zo lang je het MAC adres niet verandert.... Alleen bij migraties of herindelingen van de IP-ruimte kan je een ander IP-adres krijgen.....
En wat betreft dat opnemen bij Telfort (ook voor o.a. Martijn, voor wie ik de verwarring helaas niet kan wegnemen): Ik zie enkelen hier beweren dat Telfort met online opnemen gaat werken (net als KPN) en dat de harddisk-loze Amino's (A140) hier zelfs al een update voor hebben gekregen.
Ik vraag me af hoe mensen erbij komen dat Telfort nu met online opnemen zou gaan beginnen? Er staat weliswaar dat men een A140 levert, maar uit de FAQ kan je opmaken dat je, om "een settopbox met opneem en pauzeer mogelijkheden te krijgen" het abonnement met opnemen moet nemen. Oftewel, als je de FAQ leest zou je kunnen comcluderen dat je voor het opnemen pakket een andere Amino opgestuurd krijgt (wrs. de M540 die ik hier nu voor Lijbrandt ook al heb).
Wat betreft dat opnemen en zo: Trek nog niet te snel de conclusie dat je bij Telfort online zal gaan kunnen opnemen (en op alle settopboxen terugkijken). Dit is nu namelijk nog bij geen enkele glasvezelprovider met Glashart Media + Amino het geval...... Het zou best kunnen maar, zoals ik hierboven al zei, kan het ook zeer waarschijnlijk zijn dat je bij Telfort voor het opnemen gewoon een Amino M540 in bruikleen krijgt (met harddisk).
Voor zover het er nu uit ziet werkt Telfort voor het internet via glasvezel gedeelte gewoon met KPN ITNS BV (ISPfabriek). En dat zal inhouden dat je een met DHCP toegewezen IP krijgt dat -in principe- dynamisch is, maar in praktijk voor heel lang (bij mij inmiddels al 2 jaar incl. een verhuizing) hetzelfde is. Zo lang je het MAC adres niet verandert.... Alleen bij migraties of herindelingen van de IP-ruimte kan je een ander IP-adres krijgen.....
En wat betreft dat opnemen bij Telfort (ook voor o.a. Martijn, voor wie ik de verwarring helaas niet kan wegnemen): Ik zie enkelen hier beweren dat Telfort met online opnemen gaat werken (net als KPN) en dat de harddisk-loze Amino's (A140) hier zelfs al een update voor hebben gekregen.
Ik vraag me af hoe mensen erbij komen dat Telfort nu met online opnemen zou gaan beginnen? Er staat weliswaar dat men een A140 levert, maar uit de FAQ kan je opmaken dat je, om "een settopbox met opneem en pauzeer mogelijkheden te krijgen" het abonnement met opnemen moet nemen. Oftewel, als je de FAQ leest zou je kunnen comcluderen dat je voor het opnemen pakket een andere Amino opgestuurd krijgt (wrs. de M540 die ik hier nu voor Lijbrandt ook al heb).
Ik heb laatst een keer een Motorola 1853 in werking gezien via een ADSL+ITV aansluiting van KPN bij m'n zusje. Ik vond de snelheid vergelijkbaar met de Amino A140 en Amino M540.Martijn schreef op zondag 24 februari 2013 @ 21:21:
Dank voor je info, fijn dat er mensen reageren met zo veel kennis omtrent alle glasvezel mogelijkheden. Weet jij toevallig ook hoe de Motorola 1853 zich verhoudt tot een Amino 140 wat betreft snelheid enzo? Eerste is dacht ik wat KPN gebruikt, en de Amino wordt door Telfort geleverd...
Wat betreft dat opnemen en zo: Trek nog niet te snel de conclusie dat je bij Telfort online zal gaan kunnen opnemen (en op alle settopboxen terugkijken). Dit is nu namelijk nog bij geen enkele glasvezelprovider met Glashart Media + Amino het geval...... Het zou best kunnen maar, zoals ik hierboven al zei, kan het ook zeer waarschijnlijk zijn dat je bij Telfort voor het opnemen gewoon een Amino M540 in bruikleen krijgt (met harddisk).
[ Voor 27% gewijzigd door eymey op 24-02-2013 21:25 ]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Ik ga morgen Telfort maar eens bellen, wordt me allemaal niet duidelijker...
Wil namelijk wel online opnemen, lijkt me wel erg handig. KPN ligt dus erg voor de hand, echter staat me de kwaliteit van de TV weer tegen (hoewel ik dat niet gezien heb om eerlijk te bekennen, enkel van jullie info
).
Och, de kwaliteit valt reuze mee- Natuurlijk zijn de HD streams maar 7 Mb/s en de SD streams 3 Mb/s., dat zal niemand ontkennen, maar volgens mij zijn ze er redelijk druk mee bezig om deze omhoog te trekken naar een vergelijkbaar niveau als wat ze aan niet-KPN klanten aanbieden.
Het enige excuus wat ik hierbij kan bedenken is dat ze er wat traag mee zijn door de hoeveelheid homeplugs die ze in 't veld hebben.
Zoals ik al eerder heb gemeld zitten er op het moment twee HD+ testzenders op mijn ontvanger, welke wel in 13 Mb/s streamen (nog wel met haperend / niet sync geluid).
Verder, met dat snelle internet van glasvezel ben ik toch overgegaan naar films+series downloaden (Sickbeard / Couchpotato
) en via een raspberry pi af te spelen, kan je kijken wat je wil, wanneer je wil en in de kwaliteit die je wil. Mijn ontvanger staat hier haast niet meer aan.
Maar je hebt zeker gelijk, als je iets niet zeker weet (wat niet ál te technisch is) kan je meestal het beste bij de helpdesk terecht, houd alleen wel je opties open en laat je niet gelijk een abonnement aansmeren.
Het enige excuus wat ik hierbij kan bedenken is dat ze er wat traag mee zijn door de hoeveelheid homeplugs die ze in 't veld hebben.
Zoals ik al eerder heb gemeld zitten er op het moment twee HD+ testzenders op mijn ontvanger, welke wel in 13 Mb/s streamen (nog wel met haperend / niet sync geluid).
Verder, met dat snelle internet van glasvezel ben ik toch overgegaan naar films+series downloaden (Sickbeard / Couchpotato
Maar je hebt zeker gelijk, als je iets niet zeker weet (wat niet ál te technisch is) kan je meestal het beste bij de helpdesk terecht, houd alleen wel je opties open en laat je niet gelijk een abonnement aansmeren.
Tsja, dat downloaden is natuurlijk leuk maar wel een enigszins oneerlijke vergelijking (ondanks de wet in NL blijft het in basis illegaal / oneerlijk ).
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Even Telfort gebeld, eigenlijk hadden ze nog te weinig informatie. Ze hadden alleen nog een voorinschrijving en er was nog niets uitgeleverd / aangesloten.
Wat wel bekend was, was dat het opnemen pakket NIET in de cloud is... Zal een PVR worden (Amino).
Wat wel bekend was, was dat het opnemen pakket NIET in de cloud is... Zal een PVR worden (Amino).
Zoiets dacht ik dus al
.
De informatie over glasvezel op hun site is nu gewoon nog in te grote mate een copy-paste van de info over TV via ADSL (wat wel via KPN gaat en dus fundamenteel anders werkt).
Wel weer een bevestiging dat het glasvezel product van Telfor voorlopig gewoon exact zo ingericht zal zijn als wat we nu gewend zijn bij Lijbrandt, Concepts, Kick en XMS op WMP+ .....
Thanx voor het nabellen
De informatie over glasvezel op hun site is nu gewoon nog in te grote mate een copy-paste van de info over TV via ADSL (wat wel via KPN gaat en dus fundamenteel anders werkt).
Wel weer een bevestiging dat het glasvezel product van Telfor voorlopig gewoon exact zo ingericht zal zijn als wat we nu gewend zijn bij Lijbrandt, Concepts, Kick en XMS op WMP+ .....
Thanx voor het nabellen
[ Voor 9% gewijzigd door eymey op 25-02-2013 10:47 ]
Ja inderdaad. Ik vond het wel vrij schokkend hoe weinig info degene aan de andere kant had... Aangezien er nog zo weinig duidelijk is bij Telfort ga ik me er maar niet aan branden, dan maar KPN, wil wel die cloud opname dienst...
@Martijn,
Denk je er net uit te zijn, moet ik je toch weer even in onzekerheid brengen wellicht: Staar je niet blind op dat opnemen in de cloud, zo ideaal is dat (vooralsnog) niet. Er zijn nogal eens storingen (kinderziektes?) en die extra functionaliteiten zoals herhaald opnemen e.d. zaten eerder wel in de opname-functionaliteit op harddisk maar zijn juist met de introductie van opnemen in de cloud verdwenen. Of dat nog weer terugkomt moeten we afwachten.
Denk je er net uit te zijn, moet ik je toch weer even in onzekerheid brengen wellicht: Staar je niet blind op dat opnemen in de cloud, zo ideaal is dat (vooralsnog) niet. Er zijn nogal eens storingen (kinderziektes?) en die extra functionaliteiten zoals herhaald opnemen e.d. zaten eerder wel in de opname-functionaliteit op harddisk maar zijn juist met de introductie van opnemen in de cloud verdwenen. Of dat nog weer terugkomt moeten we afwachten.
Wijsneuzen genoeg op deze fora, dus ik hoef geen 'slimme' signature
Hej thanks he
. Wordt inderdaad beetje op en neer getrokken tussen Cloud of niet... Maar toch denk ik dat dat wel de toekomst is en dat dit dus wel snel zal (moeten) verbeteren... Ze zijn er ook pas kort mee bezig, dus wat kinderziektes vind ik niet zo heel erg...
Ben enige tijd geleden van Telfort VDSL overgestapt naar KPN Glasvezel.
Het opnemen bij Telfort VDSL ging aanvankelijk op de ingebouwde harddisk van de motorola STB die ik bij dit Abbo had. Later is dit op afstand door Telfort uitgeschakeld en werd he opnemen in de cloud.
Nu bij KPN Glas met de motorola opnemen in de cloud.... moet zeggen bevalt mij tot nu toe goed.
Nog geen storingen gehad
Het opnemen bij Telfort VDSL ging aanvankelijk op de ingebouwde harddisk van de motorola STB die ik bij dit Abbo had. Later is dit op afstand door Telfort uitgeschakeld en werd he opnemen in de cloud.
Nu bij KPN Glas met de motorola opnemen in de cloud.... moet zeggen bevalt mij tot nu toe goed.
Nog geen storingen gehad
Ook KPN helpdesk gebeld, nou dat is echt triester dan triest... Die mutsen aan de telefoon lezen gewoon de website voor, extra informatie was niet te krijgen, ze konden me ook niet doorverbinden met een technisch meer onderlegd persoon...
Wat een keuzes, XS4ALL is voor hetzelfde 15-20 euro per maand duurder, nu afwegen of het dat waard is...
Wat een keuzes, XS4ALL is voor hetzelfde 15-20 euro per maand duurder, nu afwegen of het dat waard is...
Maar da's nou juist het probleem, het is niet hetzelfde...Martijn schreef op maandag 25 februari 2013 @ 14:07:
Er zijn een aantal detail verschillen. En er zijn wat verschillen die niet direct in tabelletjes naast elkaar zijn te kwantificeren.
Nou, de kwaliteit van de XS4ALL helpdesk ook maar even getest... Huilen met de pet op. Volgens de helpdesk meneer gingen cloud opnames van je bandbreedte af, maar zelfs met 6 opnames merkte je dat niet door de snelheid van glas... Jaja, CLOUD opnames werden op mijn 1853 opgeslagen (zonder HDD)...
Stemt niet positief over de provider keuze....
Als jij iets wil opnemen dan komt er gewoon een flag bij een bepaald programma en wordt deze opgenomen bij KPN.
Kost je helemaal niets aan up/download als het "opgenomen" wordt.
PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)
Via Twitter gevraagd wanneer de streams op WBA worden verhoogd, net als op WMP+, antwoord:
KPN Webcare (@KPNwebcare) heeft getweet om 11:17 AM on zo, feb. 24, 2013:Het is helaas nog niet bekend wanneer de kwaliteit van de iTV streams verbeterd wordt. ^RR
KPN Webcare (@KPNwebcare) heeft getweet om 11:17 AM on zo, feb. 24, 2013:Het is helaas nog niet bekend wanneer de kwaliteit van de iTV streams verbeterd wordt. ^RR
Dat weet Martijn wrs. ook al wel, maar het toont dus wel aan hoe triest het ook bij "De beste provider van NL" tegenwoordig al gesteld is.... OF xs4all doet tegenwoordig niet meer aan training van servicedeskmedewerkers, OF deze medewerker verdient gewoon een forse reprimande voor het vertellen van verhaaltjes die niet kloppen (Hij had ook kunnen toegeven dat hij het niet zeker weet).fast-server schreef op maandag 25 februari 2013 @ 16:50:
Als jij iets wil opnemen dan komt er gewoon een flag bij een bepaald programma en wordt deze opgenomen bij KPN.
[ Voor 21% gewijzigd door eymey op 25-02-2013 18:23 ]
Verwijderd
Bij het opnemen niet maar bij het afspelen kan het wel bandbreedte kosten afhankelijk van de pakket snelheid en snelheid meterkast / POP.Martijn schreef op maandag 25 februari 2013 @ 15:54:
Nou, de kwaliteit van de XS4ALL helpdesk ook maar even getest... Huilen met de pet op. Volgens de helpdesk meneer gingen cloud opnames van je bandbreedte af, maar zelfs met 6 opnames merkte je dat niet door de snelheid van glas... Jaja, CLOUD opnames werden op mijn 1853 opgeslagen (zonder HDD)...
Het is maar hoe je de vraag uitlegt.
Bedoelde jullie wel hetzelfde? Het afspelen van cloudopnames gaat namelijk wel van je bandbreedte af.Martijn schreef op maandag 25 februari 2013 @ 15:54:
Nou, de kwaliteit van de XS4ALL helpdesk ook maar even getest... Huilen met de pet op. Volgens de helpdesk meneer gingen cloud opnames van je bandbreedte af, maar zelfs met 6 opnames merkte je dat niet door de snelheid van glas...
Ja en nee...avdkooij schreef op maandag 25 februari 2013 @ 20:48:
[...]
Het afspelen van cloudopnames gaat namelijk wel van je bandbreedte af.
Als je, zoals hier in Lelystad, gigabit apparatuur in je meterkast en in de wijkPOP hebt, maakt dat niks uit. Zelfs al heb je een 100/100 interpret abo.
Maar op andere locaties (vaak 'oudere') met 100Mb equipment kan het wel verschil maken.
100/100Mbps modems halen sowieso maar iets 160Mbps gecombineerd als je gelijktijdig up en download, hier gaan de IPTV streams nog van af.
persoonlijk zou ik alleen maar betalen voor 100/100Mbps betalen als ik een Gigabit FTU had, 100Mbps verkopen op een 100Mbps FTU is gewoon misleiding door niet te kunnen leveren waarvoor je betaald.
persoonlijk zou ik alleen maar betalen voor 100/100Mbps betalen als ik een Gigabit FTU had, 100Mbps verkopen op een 100Mbps FTU is gewoon misleiding door niet te kunnen leveren waarvoor je betaald.
PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)
Aan alleen een Gigabit FTU/NT heb je niet zoveel. Er moet ook een Gigabit poort in de pop zijn.fast-server schreef op maandag 25 februari 2013 @ 21:15:
100/100Mbps modems halen sowieso maar iets 160Mbps gecombineerd als je gelijktijdig up en download, hier gaan de IPTV streams nog van af.
Wat is eigenlijk het merk / type van die 'anonieme' eindpunten van glasvezel die KPN momenteel levert? Dus links op de onderstaande foto. Ik ben namelijk wel benieuwd wat voor hardware het is
.

Daarnaast is al een paar keer het gesprek naar voren gekomen over 100 mbit/gigabit links tussen de POP en de huizen, maar hoe weet je 'wat' voor aansluitingen er waar zijn uitgerold? Of zijn ze na een bepaalde datum gewoon gigabit geworden?

Daarnaast is al een paar keer het gesprek naar voren gekomen over 100 mbit/gigabit links tussen de POP en de huizen, maar hoe weet je 'wat' voor aansluitingen er waar zijn uitgerold? Of zijn ze na een bepaalde datum gewoon gigabit geworden?
When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.
Idd Packet Front.icyx schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 09:15:
Wat is eigenlijk het merk / type van die 'anonieme' eindpunten van glasvezel die KPN momenteel levert? Dus links op de onderstaande foto. Ik ben namelijk wel benieuwd wat voor hardware het is.
[afbeelding]
En dat weet je niet.. Je kan het nagaan door te zien of er op jouw adres een 500Mbit abo leverbaar is door KPN, dus de hele PC check doorlopen.
Vorig jaar in IJburg en Nunspeet zijn de eerste Gigabit gebieden uitgerold, en dit jaar een aantal meer. Maar ook niet allemaal. Denk dat KPN het afweegt tegen de verwachte opbrengst. Gigabit apparatuur in de PoP is toch duurder dan 100 mbit. Of die afweging verstandig is? Het is KPN....
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Dat is ook een beetje overdreven gesteld. Probleem is dat de providers die 100 Mbps verkopen als de internetsnelheid. En dat klopt niet meer als je gaat TV kijken. Als ze het zouden verkopen als de totale snelheid van je verbinding dan zou het geen misleiding zijn en snapte iedereen mss waar het over ging.fast-server schreef op maandag 25 februari 2013 @ 21:15:
En dan nog vindt ik het een typische Tweakers non-issue.. Bij TV kijken heb je dus nog maar ca 90Mbit ipv 100 Mbit. Big deal.. (en nee, svp geen principe discussie starten over beloftes, en waarmaken etc..)
Hier in Lelystad-Haven is ook 500/500 mogelijk.Barre73 schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 09:59:
[...]
Idd Packet Front.
...
Vorig jaar in IJburg en Nunspeet zijn de eerste Gigabit gebieden uitgerold, en dit jaar een aantal meer.
Of de andere kant je ooit met 500Mb data streamed is natuurlijk weer een ander verhaal...
Ik merk nu al met m'n 100/100 verbinding, dat de 'ander' lang niet altijd op full-speed kan leveren.
Maar voor b.v. beheer van websites is het ideaal! Heerlijk ftp-en, backupjes draaien, e.d., net zo snel up als down.

Ik heb het idee dat slechts 10-15% van alle pops Gigabit apparatuur heeft. 500Mbit is slechts in enkele plaatsen leverbaar. Gemiste kans imho, had gewoon overal gelijk Gigabit neergezet. (als je toch investeert, doe het dan gelijk goed.)
--nvm--
[ Voor 178% gewijzigd door Fonta op 27-02-2013 08:07 ]
Ben ik het niet helemaal mee eens.Barre73 schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 10:06:
[...]
Dat is ook een beetje overdreven gesteld. Probleem is dat de providers die 100 Mbps verkopen als de internetsnelheid. En dat klopt niet meer als je gaat TV kijken. Als ze het zouden verkopen als de totale snelheid van je verbinding dan zou het geen misleiding zijn en snapte iedereen mss waar het over ging.
En dan nog vindt ik het een typische Tweakers non-issue.. Bij TV kijken heb je dus nog maar ca 90Mbit ipv 100 Mbit. Big deal.. (en nee, svp geen principe discussie starten over beloftes, en waarmaken etc..)
Als je gezamenlijk 160Mbps kan halen en je hebt een upload van 100Mbps lopen, 2 boxen aan op een HD zender dan blijft er nog maar 40Mbps download over aangezien er ook 5Mbps voor Telefonie etc. gereserveerd is.
Dat is toch een aanzienlijk verschil, ze verkopen het als 100/100Mbps dan moet je dit ook kunnen halen.
Het zou netter zijn om mensen eerlijk te vertellen waaraan ze toe zijn.
Zoals het nu verkocht wordt is het gewoon misleiding.
Bij alle glasvezel internet abonnementen wordt de download- en de upload snelheid weergeven in Mb/s.
Met een glasvezelverbinding geldt dat je altijd even snel kan up- als downloaden met de gekozen snelheid.
[ Voor 9% gewijzigd door fast-server op 27-02-2013 09:05 ]
Zoals al eerder uitgelegd. Het hangt van je woonplaats af, of het wel of niet juist is... Want als wijkPOP en meterkast FT/NTU + modem Gigabit zijn, speelt het probleem niet.fast-server schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 08:56:
[...]
...
Dat is toch een aanzienlijk verschil, ze verkopen het als 100/100Mbps dan moet je dit ook kunnen halen.
Het zou netter zijn om mensen eerlijk te vertellen waaraan ze toe zijn.
Zoals het nu verkocht wordt is het gewoon misleiding.
BTW, Xs4all (KPN dochter) vertelt het er keurig bij.
http://www.xs4all.nl/consument/glasvezel/faq-televisie-glas/
De bandbreedte die u nodig hebt voor TV plaatsen wij bovenop uw internetsnelheid. Dus kiest u het abonnement Glas Basis 50 dan krijgt u 50 Mbit/s internetsnelheid. De bandbreedte voor TV wordt daar niet vanaf gehaald.
Bij Glas Extra 100 wordt de TV-bandbreedte wel van deze snelheid afgehaald. U kunt dit bijvoorbeeld merken als u aan het downloaden bent en tevens op meerdere tv's HD aan het kijken en opnemen bent. U merkt dit niet met Televisie kijken/opnemen, maar het bestand dat u aan het downloaden bent, kan iets meer tijd vragen. In de praktijk zal bijna niemand hier last van hebben. Dit is overigens een tijdelijke situatie die in 2012 komt te vervallen. Wanneer exact is nog niet te zeggen.
Behalve dat hun laatste 2 zinnen dus niet meer kloppen en ook niet meer waar gemaakt kunnen gaan worden (en ik vraag me ook af hoe ze dat uberhaupt daar hebben kunnen stellen, aangezien het mij zeer onwaarschijnlijk lijkt dat KPN ooit plannen zou hebben om alle PoP locaties te upgraden naar gigabit).
En ook blijft staan dat KPN het nergens eerlijk vertelt. XS4ALL != KPN. Ze zijn een KPN dochter maar staan als ISP en aanbiedende partij helemaal autonoom. Je kan het ontbreken van volledige informatie bij KPN dus niet goed praten met "oh maar een dochter van KPN met een heel andere site vertelt het wel eerlijk, dus dan is het goed". KPN kan op z'n minst bij het 100 mbit abonnement een opmerking plaatsen als "Afhankelijk van uw locatie kan 100 mbit verminderd worden met een voor televisie gereserveerde bandbreedte".
En ook blijft staan dat KPN het nergens eerlijk vertelt. XS4ALL != KPN. Ze zijn een KPN dochter maar staan als ISP en aanbiedende partij helemaal autonoom. Je kan het ontbreken van volledige informatie bij KPN dus niet goed praten met "oh maar een dochter van KPN met een heel andere site vertelt het wel eerlijk, dus dan is het goed". KPN kan op z'n minst bij het 100 mbit abonnement een opmerking plaatsen als "Afhankelijk van uw locatie kan 100 mbit verminderd worden met een voor televisie gereserveerde bandbreedte".
[ Voor 33% gewijzigd door eymey op 27-02-2013 09:30 ]
Kalkran in "[KPN] Glasvezel"
Ericsson geldt nog steeds als fabrikant volgens mijn systeem.
[ Voor 9% gewijzigd door Kalkran op 27-02-2013 20:43 ]
Nou, in ieder geval, in mijn meterkast zitten de 901 genexis dingen...
Ik ken ze ook als Ericsson PacketFront NTU
http://www.telecompaper.c...packetfront-mc901--833801
Ze waren wel een poosje slecht leverbaar...
http://www.telecompaper.c...packetfront-mc901--833801
Ze waren wel een poosje slecht leverbaar...
Today, Genexis - European market leader in home gateways for fiber-to-the-home - announces it has acquired the CPE (Customer Premises Equipment) business unit of PacketFront. With effect of the 1st of February, all activities of the business unit will be fully integrated into Genexis and its new subsidiary - Genexis AB - based in Stockholm, Sweden.
edit:
En dit is de reden: http://www.genexis.eu/new...-packetfront-cpe-business
En dit is de reden: http://www.genexis.eu/new...-packetfront-cpe-business
[ Voor 59% gewijzigd door Puch-Maxi op 27-02-2013 22:00 ]
My favorite programming language is solder.
Hoeveel denk je dat er nodig is voor telefonie? Weet je hoeveel gesprekken je tegelijk kan voeren in 5Mbpsfast-server schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 08:56:
...aangezien er ook 5Mbps voor Telefonie etc. gereserveerd is.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.
FF denken hoor.... voor 1 gesprek heb je ongeveer 128mbps nodig, dus met 5Mbps moet je x delen door 3 appels en de M vierkant kwadrateren met 8 en dan weer delen door 12 geloof ik....... He, stomme reken machine (dikke vingers)...... Gretver......bjck schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 22:14:
[...]
Hoeveel denk je dat er nodig is voor telefonie? Weet je hoeveel gesprekken je tegelijk kan voeren in 5Mbps
Kortom: HEEL VEEL gesprekken.
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Uitgaande van 64kbps per telefoontje zo'n 78 simultane telefoongesprekken.
My favorite programming language is solder.
Niet alleen voor telefoon, waarschijnlijk ook de provisioning etc, 95Mbps is toch meestal wel echt het maximum op een 100Mbps FTU.
Door de gebruikte PPPoE verbinding heb je zo'n 10-15% overhead.
Verwijderd
In 2010/2011 was een abonnement van 30/30 in de praktijk 26,5-27 Mbit dus ongeveer 10% lager, daarna is het profiel op 33/34 Mbit gezet om in de praktijk 30/30 Mbit te bereiken.
@Radiodurans: Thnx voor je guide!Radiodurans schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 23:21:
/update
Ondertussen heb ik begrepen dat m.b.v. Firmware Version 1.01.25 alles volledig werkt! Zorg dus eerst dat je deze firmware flasht en ga dan aan de slag met deze guide.
blablablabla
Na de slechte ervaringen met de Thomson TG789vn router (voornamelijk met steam games) heb ik vandaag ook de stap gemaakt en een Netgear GS105E + Asus RT-N66U geinstalleerd in de meterkast.
Middels je guide is het gelukt om alles netjes aan de praat te krijgen. Nog wat feedback:
1. DHCP
Mijn switch kwam met FW 1.01.25. Standaard staat de DHCP mode aan (automatische IP aanvraag), alleen als je 'm uitzet zul je ip 192.168.0.239 moeten gebruiken.

2. VLAN ID toevoegen
In stap 4 raakte ik even in de war, de dropdown boxes hadden namelijk niet de vlan ids 04, 06 en 07. Blijkt dat je deze moet toevoegen in het vlan config menu.

3. IGMP Snooping
Zowel "IGMP Snooping" als "block unknown multicast address" moeten uit worden gezet. Zag pas in het screenshot dat "block unknown multicast address" ook uit moest

97,2 mbit is wat ik maximaal haal in amersfoort (dit tijdens een ddos op mn flikker gemeten)Dj-sannieboy schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 08:20:
Door de gebruikte PPPoE verbinding heb je zo'n 10-15% overhead.
Met usenet zijn mijn snelheden zo'n 11.5 mb/s max = 92 mbit.
Met speed test haal ik max 94 mbit.
HD kanalen halen er zo'n 7 mbit af, ik haal vaak bij speedtest met 1 hd kanaal aan nog maar 87 mbit.
die 10-15% overhead valt dus wel mee. denk dat je het beter op 3 - 8% kan houden
[ Voor 15% gewijzigd door marco282 op 28-02-2013 15:46 ]
3X Multiplus II 10KVA, 2x MPPT RS 450/200, 48v 82kWh LiFePO4, 21kwp PV
Kun je met de iTV app van KPN ook gebruiken als remote voor je STB's? Dit kan met de Glashart app namelijk wel...
@martijn, Nee, alleen om "Opnames" te plannen, en om tv te kijken op je tablet/smartphone.
[ Voor 44% gewijzigd door itxs op 01-03-2013 14:36 ]
Wat betreft de discussie over de reden waarom je met 100Mbit nooit 100Mbit bij speedtest zult halen ...
De 100Mbit kabel kan 100Mbit per seconde 'vervoeren' van jouw router naar KPN. Als we even er van uitgaan dat je de perfecte router hebt en er ook geen enkele vertraging op het KPN netwerk is van/naar de speedtest omgevingen (wat natuurlijk in de praktijk niet zo is) dan haal je het maximale uit je verbinding. Echter, niet alles wat over over de lijn gaat is nuttige (speedtest-)data voor jouw als gebruiker. Er zitten allerlei technische protocollen tussen die er voor zorgen dat je ongeveer 4%-5% verliest.
Even snel een plaatje wat dat duidelijk moet maken. Let niet op de kwaliteit, ik heb het snel in elkaar geflanst. Het is voor het begrip handig als je het OSI model een beetje kent, maar ook zonder die kennis (maar dit is tweakers, dus wie weet dit nou niet
) moet het wel wat duidelijker gaan worden allemaal. (lees van binnen naar buiten)

Verwacht van een 100Mbit abonnement dus maximaal maar zo'n 95Mbit TCP verkeer te kunnen halen.
Maaaaaar, bij KPN deel je de verbinding met alle diensten. Er moet ook TV en telefonie over de lijn die van die 95Mit afgaan. En soms worden de internet pakketjes met data niet op de meest efficiente manier gebruikt en gaan er ook wel eens half volle pakketjes over de lijn. Dan is de overhead relatief veel groter. Ook maak je niet altijd gebruik van TCP, er bestaat ook nog UDP. Soms valt er wel eens een pakketje weg, dan moet dat opnieuw verzonden worden ... hoppa, ook weer 'onnuttige data'. Enzovoorts. Een verlies van 4%-8% zie ik best als realistisch.
De 100Mbit kabel kan 100Mbit per seconde 'vervoeren' van jouw router naar KPN. Als we even er van uitgaan dat je de perfecte router hebt en er ook geen enkele vertraging op het KPN netwerk is van/naar de speedtest omgevingen (wat natuurlijk in de praktijk niet zo is) dan haal je het maximale uit je verbinding. Echter, niet alles wat over over de lijn gaat is nuttige (speedtest-)data voor jouw als gebruiker. Er zitten allerlei technische protocollen tussen die er voor zorgen dat je ongeveer 4%-5% verliest.
Even snel een plaatje wat dat duidelijk moet maken. Let niet op de kwaliteit, ik heb het snel in elkaar geflanst. Het is voor het begrip handig als je het OSI model een beetje kent, maar ook zonder die kennis (maar dit is tweakers, dus wie weet dit nou niet

Verwacht van een 100Mbit abonnement dus maximaal maar zo'n 95Mbit TCP verkeer te kunnen halen.
Maaaaaar, bij KPN deel je de verbinding met alle diensten. Er moet ook TV en telefonie over de lijn die van die 95Mit afgaan. En soms worden de internet pakketjes met data niet op de meest efficiente manier gebruikt en gaan er ook wel eens half volle pakketjes over de lijn. Dan is de overhead relatief veel groter. Ook maak je niet altijd gebruik van TCP, er bestaat ook nog UDP. Soms valt er wel eens een pakketje weg, dan moet dat opnieuw verzonden worden ... hoppa, ook weer 'onnuttige data'. Enzovoorts. Een verlies van 4%-8% zie ik best als realistisch.
... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.
Mja, gelukkig mag je de overhead voor de werkelijke doorvoer van de andere diensten ook weer opnieuw van de Ethernet framesize aftrekken
Telefonie, bijvoorbeeld, heeft z'n eigen PPPoE verbinding en IPTV gaat ook weer over een ander VLAN (dus op de Ethernet laag).
Gelukkig worden je DATA pakketjes dus in principe niet kleiner meer
(ook niet helemaal waar natuurlijk want de hoeveelheid overhead die je bij HTTP bijvoorbeeld nog weer eens hebt voor ieder request.......
Telefonie, bijvoorbeeld, heeft z'n eigen PPPoE verbinding en IPTV gaat ook weer over een ander VLAN (dus op de Ethernet laag).
Gelukkig worden je DATA pakketjes dus in principe niet kleiner meer
Ja, HTTP is inderdaad ook zo'n lekker vriendelijk protocol voor je bandbreedte. Aan de andere kant heb ik dan weer geen rekening gehouden met header compressie.
De bottomline is, als je alle TV decoders uit hebt en niet aan het bellen bent, dan is een speedtest van 91-95Mbit een hele nette score voor een 100Mbit abonnement.
De bottomline is, als je alle TV decoders uit hebt en niet aan het bellen bent, dan is een speedtest van 91-95Mbit een hele nette score voor een 100Mbit abonnement.
Ach ja en dan is er ook nog zoiets als "oversubscription". Al merk ik daar het laatste jaar niet veel van.Pogostokje schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 19:50:
Dus dit is méér dan netjes?Pogostokje schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 19:50:

Terwijl er iemand naar een HD zender zit te kijken en er twee mensen aan het interpretsurfen zijn...
Maar dat wisten we ook inmiddels al wel want dat heeft hij nu al meerdere keren vermeld (dus hij weet het antwoord op zijn stelling ook zelf wel).
@eymey, jouw naam kom ik in veel topics tegen en volgens mij kun jij alle vragen beantwoorden 
Klopt het dat als ik via Telfort glas zou bestellen dat ik dan WMP+ krijg? Dan heb ik Glashart DVBC en ongecodeerde HD streams, plus SD KPN streams? Dit zou namelijk voor mij verklaren waarom je bij Telfort de extra KPN zenderpakketten ka nemen...
Klopt het dat als ik via Telfort glas zou bestellen dat ik dan WMP+ krijg? Dan heb ik Glashart DVBC en ongecodeerde HD streams, plus SD KPN streams? Dit zou namelijk voor mij verklaren waarom je bij Telfort de extra KPN zenderpakketten ka nemen...
Hehe, dan geef je me denk ik wel te veel eer
. Ik heb ervaring bij meerdere glasproviders en probeer zo veel mogelijk alle topics van div. providers te volgen, gewoon omdat ik het interessant vind en glasvezel een warm hart toe draag (en graag wil volgen waar het heen gaat). Sommige dingen die ik beweer lees ik direct van "Reggefiber / ITNS insiders" en kan je zelf ook in de topics lezen maar zelf ben ik dat absoluut niet!
WMP+ houdt in dat je bij IPTV in het geheel geen ongecodeerde (dus wel gecodeerde) streams krijgt, dus ook bij HD. Alleen DVB-C is ongecodeerd SD (met Ned. 1, 2, 3 en TV Oost indien van toepassing in ongecodeerd HD).
Ook zit er tot nu toe bij IPTV bijna nergens Dolby Digital 5.1 geluid, niet bij de KPN HD streams en niet bij de KPN WMP+ HD+ streams.
Wat Telfort gaat gebruiken? Zal denk ik van het gebied afhangen waar je woont. Er zijn gebieden waar 'vroeger' uitsluitend WGDO (Reggefiber Wholesale) was en waar XMS, Solcon, Tweak Blauw en Concepts op dit moment nog ongecodeerde streams leveren. Maar volgens mij (pin me daar niet op vast) is in die gebieden inmiddels naast WGDO ook KPN actief met WMP en mogelijk dus ook WMP+.
Ik zou er gemakshalve maar van uit gaan dat bij Telfort alles gewoon WMP+ wordt. Dan kan het alleen meevallen
. Dat laatste wat je zegt weet/begrijp ik overigens niet helemaal, maar WMP+ houdt in principe gewoon GHM/ITNS zenderpakketten in. Tenzij men met Telfort een nieuwe constructie bedenkt waar je technisch gebruik maakt van IPTV van GHM/ITNS maar inhoudelijk de pakketten van KPN kan krijgen....
WMP+ houdt in dat je bij IPTV in het geheel geen ongecodeerde (dus wel gecodeerde) streams krijgt, dus ook bij HD. Alleen DVB-C is ongecodeerd SD (met Ned. 1, 2, 3 en TV Oost indien van toepassing in ongecodeerd HD).
Ook zit er tot nu toe bij IPTV bijna nergens Dolby Digital 5.1 geluid, niet bij de KPN HD streams en niet bij de KPN WMP+ HD+ streams.
Wat Telfort gaat gebruiken? Zal denk ik van het gebied afhangen waar je woont. Er zijn gebieden waar 'vroeger' uitsluitend WGDO (Reggefiber Wholesale) was en waar XMS, Solcon, Tweak Blauw en Concepts op dit moment nog ongecodeerde streams leveren. Maar volgens mij (pin me daar niet op vast) is in die gebieden inmiddels naast WGDO ook KPN actief met WMP en mogelijk dus ook WMP+.
Ik zou er gemakshalve maar van uit gaan dat bij Telfort alles gewoon WMP+ wordt. Dan kan het alleen meevallen
Idd, retorische vraag.eymey schreef op zondag 03 maart 2013 @ 23:02:
Maar dat wisten we ook inmiddels al wel want dat heeft hij nu al meerdere keren vermeld (dus hij weet het antwoord op zijn stelling ook zelf wel).
Deed het ook eigenlijk met opzet. Want iedere keer wordt er her en der beweerd dat de IPTV streams van je beschikbare bandbreedte afgaan, terwijl er zelden bij staat, MITS...
En volgens mij wordt vrijwel alle nieuwe FttH aanleg voorzien van gigabit apparatuur. M.a.w. de penetratiegraad van gigabit POPs +FT/NTU's wordt steeds hoger.
Dank voor de wijze woorden! Mijn straat is zeker weten WMP+, dus dan weet ik een beetje waar ik aan toe ben. De DVBC opname mogelijkheden staan me wel aan!eymey schreef op maandag 04 maart 2013 @ 08:29:
Ik zou er gemakshalve maar van uit gaan dat bij Telfort alles gewoon WMP+ wordt. Dan kan het alleen meevallen. Dat laatste wat je zegt weet/begrijp ik overigens niet helemaal, maar WMP+ houdt in principe gewoon GHM/ITNS zenderpakketten in. Tenzij men met Telfort een nieuwe constructie bedenkt waar je technisch gebruik maakt van IPTV van GHM/ITNS maar inhoudelijk de pakketten van KPN kan krijgen....
Wat betreft zenderpakketten. Ik trok die conclusie omdat ik zag dat bijvoorbeeld het de kinderzender Studio100TV te bestellen is, wat alleen maar bij KPN zit... Ook de pakket namen komen exact overheen. Daarnaast heb je echter inderdaad ook DVBC waardoor ik tot de conclusie kwam dat het een combi zou moeten zijn...
Verwijderd
Telfort iptv is niet helemaal gelijk aan KPN o.a Brava en TV oranje zitten in het standaard KPN pakket volgens mij.
Ik denk dat je sommige informatie op de Telfort site gewoon nog een beetje met een korreltje zout moet nemen (anders zou ik het ook niet kunnen verklaren).
Net weer even met Telfort gebeld, nu een keer iemand aan de lijn die wat meer verstand leek te hebben.eymey schreef op maandag 04 maart 2013 @ 11:20:
Ik denk dat je sommige informatie op de Telfort site gewoon nog een beetje met een korreltje zout moet nemen (anders zou ik het ook niet kunnen verklaren).
Zij verzekerde me dat wat er online stond klopte, en dat ze inderdaad deze pakketten via Glashart aanboden... Verder was het opnemen pakket inderdaad NIET in the cloud, maar op een Amino. Ik heb nog steeds een beetje een hard hoofd in het pakketten verhaal. Hoop niet dat je bijvoorbeeld het complete IPTV stuk van KPN krijgt incl. slechte HD streams (niet HD+) en dan enkel DVB-C via GHM...
Is er trouwens nog een kans dat het HD aanbod op DVB-C wat uitgebreid gaat worden, of totaal uitgesloten?
[ Voor 48% gewijzigd door Martijn op 04-03-2013 14:31 ]
Ik lees dat er veel onduidelijkheid bestaat over het sniffen van SIP gegevens van de Experiabox. Soms lees ik dat mensen het voor elkaar om hun SIP gegevens te sniffen en zelf toe te passen in een SIP-toestel, andere mensen zeggen dat SIP gegevens encrypted over de lijn worden verstuurd.
Kan iemand bevestigen dat het met Wireshark en een (echte) hub mogelijk is om SIP gegevens te sniffen en toe te passen in een SIP-toestel?
Mij lijkt het mogelijk om tussen je WAN-aansluiting van je Experiabox naar je NT een hub te plaatsen en op deze hub ook een client met Wireshark te plaatsen. Vervolgens sniffing naar SIP-pakketjes aanzetten en uitgaand een gesprek met je telefoon (die op de EB zit aangeloten) te starten. Hierbij lijkt het mij toch logisch dat je SIP-pakketjes voorbij ziet komen met gebruikersnaam, wachtwoord en host gegevens? Of zijn deze gegevens encrypted? Wie kan bevestigen of dit werkt?
Kan iemand bevestigen dat het met Wireshark en een (echte) hub mogelijk is om SIP gegevens te sniffen en toe te passen in een SIP-toestel?
Mij lijkt het mogelijk om tussen je WAN-aansluiting van je Experiabox naar je NT een hub te plaatsen en op deze hub ook een client met Wireshark te plaatsen. Vervolgens sniffing naar SIP-pakketjes aanzetten en uitgaand een gesprek met je telefoon (die op de EB zit aangeloten) te starten. Hierbij lijkt het mij toch logisch dat je SIP-pakketjes voorbij ziet komen met gebruikersnaam, wachtwoord en host gegevens? Of zijn deze gegevens encrypted? Wie kan bevestigen of dit werkt?
Totaal uitsluiten zal denk ik niemand doen.... Echter, er zijn ook nog geen concrete plannen voor zo ver ik na kan gaan .Martijn schreef op maandag 04 maart 2013 @ 12:55:
[...]
Net weer even met Telfort gebeld, nu een keer iemand aan de lijn die wat meer verstand leek te hebben.
Zij verzekerde me dat wat er online stond klopte, en dat ze inderdaad deze pakketten via Glashart aanboden... Verder was het opnemen pakket inderdaad NIET in the cloud, maar op een Amino. Ik heb nog steeds een beetje een hard hoofd in het pakketten verhaal. Hoop niet dat je bijvoorbeeld het complete IPTV stuk van KPN krijgt incl. slechte HD streams (niet HD+) en dan enkel DVB-C via GHM...
Is er trouwens nog een kans dat het HD aanbod op DVB-C wat uitgebreid gaat worden, of totaal uitgesloten?
Thanks. Ik kan sinds vandaag glasvezel ook daadwerkelijk bestellen! Ik heb nu dus een pakket besteld (met DVBC) en met een extra TV pakket 'kids' wat volgens mij KPN streams zijn...eymey schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 16:07:
[...]
Totaal uitsluiten zal denk ik niemand doen.... Echter, er zijn ook nog geen concrete plannen voor zo ver ik na kan gaan .
Hoe weet ik straks als ik het heb zeker dat ik GHM HD streams heb? Wel verKPNt, maar in ieder geval dan de HD+ dingen?
Ik weet het niet zeker (zeker niet wat betreft de pakket inhoud waar Telfort mogelijk mee gaat werken) maar bij mijn bestaande settopbox bij Lijbrandt kan ik, tijdens het weergeven van de minigids na een zenderwissel, op de info knop drukken en kiezen voor verschillende streams (bv. ook SD). Daar heb ik dan de keuze uit SD, HD en HD+. Zo zou je het kunnen herkennen 
Overigens, schiet me nu ineens te binnen, het kan heel goed zijn dat Telfort wel gewoon IPTV van Glashart Media levert maar toch andere pakketten aanbiedt. Vodafone doet hetzelfde (die maken zelf de afspraken met zenders en contentleveranciers).
Overigens, schiet me nu ineens te binnen, het kan heel goed zijn dat Telfort wel gewoon IPTV van Glashart Media levert maar toch andere pakketten aanbiedt. Vodafone doet hetzelfde (die maken zelf de afspraken met zenders en contentleveranciers).
Verwijderd
Hallo,
Mijn vraag betreft de bedroevend lage wifi bereik van de KPN glasvezel.
Het wifi gaat nu via de experiabox, maar deze bevind zich in de meterkast.
Als ik in de keuken zit, hemelsbreed nog geen 5 meter van de meterkast af, heb ik net wel net niet bereik met mijn telefoon.
Is er een manier om dit een beetje op te krikken door bijv een externe router ergens anders te plaatsen?
Overigens vind ik het wel raar dat ik een kleine 2 maand geleden nog vol uit bereik had en zo opeens kloten bereik. Kpn heeft sinds mijn eerste klacht 2 maand geleden een nieuwe experia box opgestuurd en de problemen veranderde niet, toen stuurde ze er weer eentje en bleef het probleem zich voor doen.
Ook ben ik het niet eens met de snelheid die KPN levert. Ik heb een 100/100 abo, maar haal via de kabel op de pc(en alle stb's uit) nog geen 85 mbit, veel te weinig dus.
Nu heb ik hier kpn ook al menig maal over gebeld maar hun claimen dus dat, als het probleem bij hun ligt de kosten bij hun liggen en ligt het probleem aan mij, de kosten ook voor mij zijn.
Als ik in de keuken zit, hemelsbreed nog geen 5 meter van de meterkast af, heb ik net wel net niet bereik met mijn telefoon.
Is er een manier om dit een beetje op te krikken door bijv een externe router ergens anders te plaatsen?
Overigens vind ik het wel raar dat ik een kleine 2 maand geleden nog vol uit bereik had en zo opeens kloten bereik. Kpn heeft sinds mijn eerste klacht 2 maand geleden een nieuwe experia box opgestuurd en de problemen veranderde niet, toen stuurde ze er weer eentje en bleef het probleem zich voor doen.
Ook ben ik het niet eens met de snelheid die KPN levert. Ik heb een 100/100 abo, maar haal via de kabel op de pc(en alle stb's uit) nog geen 85 mbit, veel te weinig dus.
Nu heb ik hier kpn ook al menig maal over gebeld maar hun claimen dus dat, als het probleem bij hun ligt de kosten bij hun liggen en ligt het probleem aan mij, de kosten ook voor mij zijn.
Verwijderd
Ik had ook last van verminderd bereik met de experiabox, idd gehalveerd. Veel lopen klooien totdat ik er achter kwam dat mijn buurman een wifi extender gebruikte op hetzelfde kanaal als mijn experiabox, welke mijn signaal wegdrukte. Heb mijn experiabox nu op een vast kanaal gezet welke anders is dan die van de buren. Probleem opgelost.
Waarschijn wordt het signaal gewoon verstoord door routers e.d. in de omgeving. Handmatig een ander kanaal (welke minder gebruikt wordt) instellen helpt eigenlijk altijd wel.Verwijderd schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 16:47:
Hallo,
Wat betreft de snelheid, lees het topic even door. Onlangs is hier nog een discussie over geweest.
[ Voor 78% gewijzigd door Dj-sannieboy op 06-03-2013 20:30 ]
Kan het ook zo zijn dat ze gewoon exact hetzelfde aanbieden als KPN dus WMP, maar als extra de DVBC erbij doen?eymey schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 16:32:
Ik weet het niet zeker (zeker niet wat betreft de pakket inhoud waar Telfort mogelijk mee gaat werken) maar bij mijn bestaande settopbox bij Lijbrandt kan ik, tijdens het weergeven van de minigids na een zenderwissel, op de info knop drukken en kiezen voor verschillende streams (bv. ook SD). Daar heb ik dan de keuze uit SD, HD en HD+. Zo zou je het kunnen herkennen
In dat geval zou ik namelijk nog steeds slechte IPTV streams krijgen...
Ik kan je bevestigen dat het niet werkt zoals jij zegt, althans op een KPN verbinding. Bij Tweak kan het wel meen ik, daar zul je dat gelezen hebben.Sonic1986 schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 15:57:
Ik lees dat er veel onduidelijkheid bestaat over het sniffen van SIP gegevens van de Experiabox. Soms lees ik dat mensen het voor elkaar om hun SIP gegevens te sniffen en zelf toe te passen in een SIP-toestel, andere mensen zeggen dat SIP gegevens encrypted over de lijn worden verstuurd.
Hierbij lijkt het mij toch logisch dat je SIP-pakketjes voorbij ziet komen met gebruikersnaam, wachtwoord en host gegevens? Of zijn deze gegevens encrypted? Wie kan bevestigen of dit werkt?
De KPN SIP verbinding gebruikt MD5, en stuurt hashes heen en weer ipv het password. De server stuurt een random string en je EB stuurt deze bewerkt weer terug.
gebruikersnaam: *103Pogostokje schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 11:32:
[...]
Ik kan je bevestigen dat het niet werkt zoals jij zegt, althans op een KPN verbinding. Bij Tweak kan het wel meen ik, daar zul je dat gelezen hebben.
De KPN SIP verbinding gebruikt MD5, en stuurt hashes heen en weer ipv het password. De server stuurt een random string en je EB stuurt deze bewerkt weer terug.
wachtwoord: kpn
server: 192.168.2.254
our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure
Als ze exact WMP zouden aanbieden, dan zouden ze geen Amino settopboxen gebruiken.......Martijn schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 10:15:
[...]
Kan het ook zo zijn dat ze gewoon exact hetzelfde aanbieden als KPN dus WMP, maar als extra de DVBC erbij doen?
In dat geval zou ik namelijk nog steeds slechte IPTV streams krijgen...
'slechte' is en blijft trouwens relatief.
Als je je zorgen blijft maken over welke streams je krijgt, dan denk ik dat je gewoon kabel moet nemen......
Dat gaat helemaal niet over de situatie welke Sonic1986 beschrijft en waar Pogostokje antwoord op geeftraydekok schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 14:02:
[...]
gebruikersnaam: *103
Wat jij omschrijft heeft niets te maken met de communicatie tussen Experiabox en SIP servers van KPN..... Voor wat jij omschrijft heb je nog steeds de Experia nodig als veredelde SIP gateway en dat is juist wat veel mensen willen voorkomen..... (en wat dus niet kan).
[ Voor 16% gewijzigd door eymey op 07-03-2013 14:06 ]
Ik kan zeker aanraden om televisie gewoon bij kabelproviders af te nemen en alleen het internet bij KPN. Kost iets meer, maar dan heb je wel beste beeld en beste interneteymey schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 14:03:
[...]
Als ze exact WMP zouden aanbieden, dan zouden ze geen Amino settopboxen gebruiken.......
'slechte' is en blijft trouwens relatief.
Als je je zorgen blijft maken over welke streams je krijgt, dan denk ik dat je gewoon kabel moet nemen......
Hmhm... ik weet even niet zeker waar ik het gelezen heb, maar ik was in de veronderstelling dat het om KPN gebruikers zou gaan.Pogostokje schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 11:32:
[...]
Ik kan je bevestigen dat het niet werkt zoals jij zegt, althans op een KPN verbinding. Bij Tweak kan het wel meen ik, daar zul je dat gelezen hebben.
Hoe weet je zo zeker dat er een MD5-hash op de KPN SIP verbinding toegepast wordt? Heb je dit zelf uitgetest of hoe kom je aan deze informatie?
Dit werkt bij mij inderdaad met een Android toestel waar SIP geintregreerd zit, maar dit bedoel ik niet. Ik ben op zoek naar de SIP-gegevens die tussen de Experiabox en KPN worden uitgewisseld, zodat ik deze rechtstreeks in een SIP-toestel kan configureren en van die Experiabox af kan.raydekok schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 14:02:
[...]
gebruikersnaam: *103
Pogostokje schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 11:32:
[...]
Hier heb ik het bijvoorbeeld over. Sommige mensen spreken MD5-hash tegen, andere zeggen dat er wel MD5-hash wordt toegepast. Wie komt met feiten / bewijzen?SmoothTweaker schreef op zondag 01 april 2012 @ 02:45:
[...]
Daar heb ik vd week nog een post op gedaan, met wireshark en een bridge verbinding op me pc heb ik mijn experiabox opgestart en ondertussen mijn sip gegeven gesniffed.
Daar kwam ik ook achter dat de boel niet via MD5 beveiligd is maar gewoon open en bloot over vlan7 verstuurd word.
Dus als je de experiabox aanzet en wireshark ook kan je heel gemakkelijk jouw sip account en wachtwoord achterhalen.
Kwestie daarna is vlan7 gebruiken en je sip account in je eigen router/pc software gooien.
In de tussentijd had je zelf ook even kunnen controleren met wiresharkSonic1986 schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 16:34:
[...]
[...]
Hier heb ik het bijvoorbeeld over. Sommige mensen spreken MD5-hash tegen, andere zeggen dat er wel MD5-hash wordt toegepast. Wie komt met feiten / bewijzen?
Ik heb geen hub meerAdlermann schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 16:43:
[...]
In de tussentijd had je zelf ook even kunnen controleren met wireshark
Je kan, als je beetje Linux kennis hebt (maar volgens mij kan zelfs Windows het) ook een PC met 2 netwerkkaarten pakken, die IP-loos laten en bij elkaar in een bridge gooien. Vervolgens op de één je Experiadoos, op de ander je NT.
En dan wiresharken maar
.
En dan wiresharken maar
Ik snap je punt wel, maar als Tweakers hier zeker weten (en wellicht aan kunnen tonen) dat er een MD5-hash op zit, dan bespaard mij dat enige moeiteeymey schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 16:53:
Je kan, als je beetje Linux kennis hebt (maar volgens mij kan zelfs Windows het) ook een PC met 2 netwerkkaarten pakken, die IP-loos laten en bij elkaar in een bridge gooien. Vervolgens op de één je Experiadoos, op de ander je NT.
En dan wiresharken maar.
Behalve als je in UPC gebied zit. Dan is, als je ook graag zelf een HTPC'tje wil bouwen, een provider die ook het CATV signaal voert op glasvezel altijd nog de beste keus, zelfs al zouden voor IPTV de 'slechte' streams gebruikt worden (wat ook wel weer mee valt, hooguit 'matig' en voor glasvezel ondermaats).Adlermann schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 15:29:
[...]
Ik kan zeker aanraden om televisie gewoon bij kabelproviders af te nemen en alleen het internet bij KPN. Kost iets meer, maar dan heb je wel beste beeld en beste internet
Bij UPC heb je namelijk 0 vrijheid (hoogstens in welke gecertificeerde TV je een CI+ mag duwen) en bij Glashart Media altijd nog het basispakket ongecodeerd in dvb-c.
De vrijheid bij ziggo valt ook tegen, maar ja. Ik ben zelf alleen geïnteresseerd in beeldkwaliteit en dat is bij de kabelaars vaak wel beter. Maar ik kom dan ook nog van de eerste jaren van kpn glasvezel (dat was echt beroerd). Maar bij Ziggo kun je tenminste nog wel een htpc bouwen (officieus)eymey schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 16:57:
[...]
Behalve als je in UPC gebied zit. Dan is, als je ook graag zelf een HTPC'tje wil bouwen, een provider die ook het CATV signaal voert op glasvezel altijd nog de beste keus, zelfs al zouden voor IPTV de 'slechte' streams gebruikt worden (wat ook wel weer mee valt, hooguit 'matig' en voor glasvezel ondermaats).
Bij UPC heb je namelijk 0 vrijheid (hoogstens in welke gecertificeerde TV je een CI+ mag duwen) en bij Glashart Media altijd nog het basispakket ongecodeerd in dvb-c.
En net als bij UPC maakt het bij Ziggo ook wel degelijk uit waar je woont hoor. Er zijn plekken die gewoon niet de beeldkwaliteit hebben die je op andere plekken wel krijgt.
En ik heb glasvezel van Concepts en het beeld is bij mij top. Net zo goed als Ziggo en ik heb een maand lang kunnen vergelijken.
En ik heb glasvezel van Concepts en het beeld is bij mij top. Net zo goed als Ziggo en ik heb een maand lang kunnen vergelijken.
Trouwens, wat betreft de kwaliteit:
Toevallig las ik net in het Vodafone Glasvezel topic een discussie over de beeldinstellingen voor de set top box. En toen werd ik toevallig gewezen op een paar marketing uitspraken die ik inderdaad vaker bij KPN lees (op hun website, in glossy flyers die hier in Almere steeds op de deurmat vallen):
Verwijderd in "Vodafone Thuis via Glasvezel"
Nog nooit zin gehad om hier energie in te steken, maar misschien moeten we KPN eens op wat hardere manier gaan herinneren aan hun marketing uitingen omtrent hoogste kwaliteit, dolby digital, 1080p suggestie, etc. ?
Toevallig las ik net in het Vodafone Glasvezel topic een discussie over de beeldinstellingen voor de set top box. En toen werd ik toevallig gewezen op een paar marketing uitspraken die ik inderdaad vaker bij KPN lees (op hun website, in glossy flyers die hier in Almere steeds op de deurmat vallen):
Nog nooit zin gehad om hier energie in te steken, maar misschien moeten we KPN eens op wat hardere manier gaan herinneren aan hun marketing uitingen omtrent hoogste kwaliteit, dolby digital, 1080p suggestie, etc. ?
Ik weet het zeker. Ik heb het gesniffed. De auth is MD5 bij mij. Ik kan er niks mee. Waarom zou ik hierover valse informatie geven terwijl iedereen het zelf ook zo kan nakijken.Sonic1986 schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 16:54:
[...]
Ik snap je punt wel, maar als Tweakers hier zeker weten (en wellicht aan kunnen tonen) dat er een MD5-hash op zit, dan bespaard mij dat enige moeite
Hoe was je van plan dit te gaan doen? Volgens mij vind KPN het allemaal wel best en aangezien het gros van de mensen er niet over zeurt zullen ze er denk ik niets aan doen. De WMP+ streams hebben ze ook alleen maar verhoogd vanwege de ophef die er was ontstaan.eymey schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 22:03:
Trouwens, wat betreft de kwaliteit:
Ik was iig wel van plan om de Reclame Code Commissie erover te tippen.
Prima dat ze het product zo willen laten zijn als het nu is (moeten ze zelf weten) maar dan moeten ze ook niet met suggesties komen die ze niet waar maken. Daar gaat het mij alleen om.
Prima dat ze het product zo willen laten zijn als het nu is (moeten ze zelf weten) maar dan moeten ze ook niet met suggesties komen die ze niet waar maken. Daar gaat het mij alleen om.
Het zou kunnen zijn dat je het vermoedt, maar niet zelf hebt getestPogostokje schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 10:16:
[...]
Ik weet het zeker. Ik heb het gesniffed. De auth is MD5 bij mij. Ik kan er niks mee. Waarom zou ik hierover valse informatie geven terwijl iedereen het zelf ook zo kan nakijken.
die zijn niet te krijgen, dat zit helemaal dicht.Sonic1986 schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 16:29:
[...]
Dit werkt bij mij inderdaad met een Android toestel waar SIP geintregreerd zit, maar dit bedoel ik niet. Ik ben op zoek naar de SIP-gegevens die tussen de Experiabox en KPN worden uitgewisseld, zodat ik deze rechtstreeks in een SIP-toestel kan configureren en van die Experiabox af kan.
our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure
Al eerder eens gezegd: neem een abo bij een goedkope VOIP-provider, bijv. BudgetPhone, dan krijg je de SIP-gegevens daarvan direct toegestuurd en je kunt zo aan de slag, tegen veel lagere kosten ook nog eens.
Geen rare kunstgrepen en goede kwaliteit.
(Kennelijk kan het bij sommige type modems van KPN niet omdat poorten dicht staan.)
Moet je alleen nog wel van je telefoon-abo van KPN af natuurlijk.
Geen rare kunstgrepen en goede kwaliteit.
(Kennelijk kan het bij sommige type modems van KPN niet omdat poorten dicht staan.)
Moet je alleen nog wel van je telefoon-abo van KPN af natuurlijk.
[ Voor 12% gewijzigd door janbal op 08-03-2013 20:42 ]
Verwijderd
Poorten dicht die kun je toch gewoon open gooien toch? Lijkt me sterk dat KPN poorten dicht gooit om competitie te elimineren, lijkt me slechte zaak.
Heb hier zelf geen ervaring mee maar lees het in diverse fora.Verwijderd schreef op zondag 10 maart 2013 @ 16:42:
Poorten dicht die kun je toch gewoon open gooien toch? Lijkt me sterk dat KPN poorten dicht gooit om competitie te elimineren, lijkt me slechte zaak.
Oplossingen zijn er ook wel, zie o.a. Budgetphone-forum.
Enig eigen onderzoek dus wel gewenst als je hiermee aan de slag gaat.
Het gaat niet zo zeer om 'dichte poorten', maar meer om het gebruik van SIP apparaten (bv. een Siemens Gigaset IP) achter een router, zoals de Experiabox.
SIP en NAT gaat niet altijd goed samen, vooral als er op een gegeven moment geen activiteit meer is geweest. Dan kan je SIP 'verbinding' uit de NAT tabellen van de router verdwijnen en komen gespreken bv. niet meer binnen. Of de audio verbinding kan niet goed opgezet worden.
Het beste is dan om een VOIP provider te hebben die ook een 'STUN' server biedt.
SIP en NAT gaat niet altijd goed samen, vooral als er op een gegeven moment geen activiteit meer is geweest. Dan kan je SIP 'verbinding' uit de NAT tabellen van de router verdwijnen en komen gespreken bv. niet meer binnen. Of de audio verbinding kan niet goed opgezet worden.
Het beste is dan om een VOIP provider te hebben die ook een 'STUN' server biedt.
Verwijderd
Ik ben sinds een tijdje ook gelukkige eigenaar van de MikroTik RB2011UAS-2HnD, geweldig apparaat en vele mogelijkheden.
Ik heb alles aan de praat kunnen krijgen (mede dankzij de tips in dit topic, waarvoor veel dank!). Een aspect krijg ik echter nog niet werkend, namelijk;
Ik zou graag de uplink naar de FTU (Genexis gigabit) graag op een van de gigabit ethernet poorten willen zetten, zodat bij eventuele toekomstige snelheidsverhogingen ik (bijna) niks hoef te doen. Dit wil echter niet werken, de PPPoE verbinding komt gewoon niet tot stand, terwijl dit op een van de 100mbit poorten wel lukt. Je zou zeggen dat de FTU op fixed 100mbit staat, maar dan nog... Het maakt ook niks uit of ik de gigabit poorten op 100mbit fixed, met of zonder auto-negotiation zet, het werkt maar niet. Ik las eerder in dit topic ook iemand die hetzelfde ervaarde, iemand die (inmiddels) toevallig weet waar dit aan ligt?
Ik heb alles aan de praat kunnen krijgen (mede dankzij de tips in dit topic, waarvoor veel dank!). Een aspect krijg ik echter nog niet werkend, namelijk;
Ik zou graag de uplink naar de FTU (Genexis gigabit) graag op een van de gigabit ethernet poorten willen zetten, zodat bij eventuele toekomstige snelheidsverhogingen ik (bijna) niks hoef te doen. Dit wil echter niet werken, de PPPoE verbinding komt gewoon niet tot stand, terwijl dit op een van de 100mbit poorten wel lukt. Je zou zeggen dat de FTU op fixed 100mbit staat, maar dan nog... Het maakt ook niks uit of ik de gigabit poorten op 100mbit fixed, met of zonder auto-negotiation zet, het werkt maar niet. Ik las eerder in dit topic ook iemand die hetzelfde ervaarde, iemand die (inmiddels) toevallig weet waar dit aan ligt?
Vrijwel zeker een configuratie probleempje.Verwijderd schreef op zondag 10 maart 2013 @ 21:36:
iemand die (inmiddels) toevallig weet waar dit aan ligt?
Als je wilt kun je hier je config plaatsen, dan kunnen we er naar kijken.
Verwijderd
Ik probeer een Cisco SG200-8 te configureren voor gebruik met glasvezel van KPN.
De benodigde VLAN's zijn aangemaakt, maar ik zit met het probleem dat op poort 1 ik de volgende gegevens heb staan: 1U, 4T, 6T, 7T.
Nu had ik begrepen dat het zo niet gaat werken.
Hoe krijg ik die 1U uitgeschakeld bij poort 1?
Ik heb geloof ik werkelijk al vanalles geprobeerd.
De benodigde VLAN's zijn aangemaakt, maar ik zit met het probleem dat op poort 1 ik de volgende gegevens heb staan: 1U, 4T, 6T, 7T.
Ik heb geloof ik werkelijk al vanalles geprobeerd.

Hij moet van trunk afgehaald worden en dan op Generaal gezet worden. Zeg dit even uit mijn hoofd. Kan het nu niet nakijken want ik zit op mijn werk... Maar thuis heb ik het ook draaien en het werkt perfect.Verwijderd schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 13:16:
Ik probeer een Cisco SG200-8 te configureren voor gebruik met glasvezel van KPN.
Ik heb geloof ik werkelijk al vanalles geprobeerd.![]()
[afbeelding]
Als ik tijd heb zal ik vanavond thuis even kijken hoe hij bij mij staat, maar trunk gaat niet werken.. Speel maar eens met die instelling.
PS5 User ;-) ...
Verwijderd
Super! Zou fijn zijn als je nog even een screendumpje zou kunnen posten.
Kom ik waarschijnlijk vanaf daar wel verder.
Kom ik waarschijnlijk vanaf daar wel verder.
Dit topic is gesloten.