Pogostokje schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 09:24:
Check eerst even je glasverbinding. Je upstream (glas) is waarschijnlijk 1Gbit. Ik zou mij dan, eerlijk gezegd, niet heel druk maken om die QoS. Als je om wat voor reden dan ook een 100Mbit upstream hebt dan is QoS wel fijn natuurlijk. Ik ken de problemen niet. TP-Link is een merk met veel apparaten, zijn er specifiek over dit model klachten?
Op dit moment, is het glas ledje groen, en het ethernet ledje oranje (hier hangt nu de Experia box aan), dus glas zal 1Gbit hebben maar de doorvoer aan de Experia box maar 100Mbit, omdat de Experia Box's v8 (Arcadyan VGV7519) wan poort maar 100Mbit is. Mijn NT is dezelfde als die van jou
Pogostokje, dus als daar straks een managed Gbit switch aan hangt, zal deze ook op groen gaan.
De problemen die ik lees over de QoS van de TP-LINK 1043ND gaan over het feit dat de CPU daarin nogal zwak is om zoveel data te managen op QoS gebied.
Je schema klopt, maar de uitgang van je vlan 4 moet untagged zijn (naar de decoders). Naar je Experia box moet het wel getagged zijn, dat ding verwacht rechtstreeks aan je glas te zitten tenslotte en daar komt alles met een tag mee binnen. Je hebt inderdaad gelijk dat de IPTV niet via de experiabox hoeft te lopen.
Ahh, daar ging ik dus fout. Op de managed switch komt dus vlan 4 tagged, 6 tagged en 7 tagged binnen, van de NT en omdat ik IPTV decoders dan direct op mijn switch wil hangen, hoef ik die poorten dan alleen maar aan vlan 4 Untagged te hangen? Klinkt ook logisch zoals je het verteld
(je handige vlan / tagging cursus van een paar pagina's terug komt nu al van pas) 
Je zult de QoS eigenlijk wel op de switch moeten doen, want het probleem wat je MISSCHIEN hebt is dat je internet gaat vechten om je TV en je telefonie (als je glasverbinding dus maar 100Mbit is, anders niet). Die laatste twee lopen niet via je internet router, dus elke vorm van QoS daar is niet relevant voor je andere diensten.
Als je je internet zelf wilt "fine tunen" met QoS kun je dat wel op de routertje laten gebeuren, die is waarschijnlijk slimmer op dat gebied ook maar echt zinvolle QoS is zeldzaam daar hoor... Maar misschien heb jij iets heel specifieks. In de huis-tuin-keuken prijsklasse trekt QoS vaak wel de performance omlaag, hou daar wel rekening mee. De QoS die zo'n ding uitvoert gebeurt vaak intern in het apparaat, zonder echte tagging van de ethernet pakketjes zoals je dat bij de echte QoS zien. M.a.w. daar hebben andere apparaten geen last van en werkt prima samen met verdere QoS op de switch om je telefonie veilig te stellen.
Mijn doelstelling van QoS is vooral om mijn bittorrent verkeer, een lage prioriteit te geven, en andere zaken flink voorrang te geven. Vooral ook IRC verbindingen, die nu om de haverklap disconnecten wanneer ik BT aan heb staan. Maar het zal in de toekomst wel gaan blijken dat ook andere connecties last hebben van het hevige BT verkeer. Maar aangezien ik pas sinds woensdag op glas zit zijn nog niet alle problemen naar voren gekomen. Ik kan iig ook via Win7 QoS instellen en volgens mij krijgen pakketjes dan wel een tag mee
(zie gpedit.msc -> Computerconfiguratie -> Windows-instellingen -> Op beleid gebaseerde QoS)
Op dit moment heb ik gewoon veel last van BT verkeer via mijn Experia Box, dit kan meerdere redenen hebben natuurlijk. (EB blocked veel verbindingen doordat het aanvallen lijken / erg veel connecties die via de EB lopen welke die hij misschien niet aan kan / connecties die lang open blijven staan) Daarbij is de performance van BT ook nog eens belabberd. Alles wat zal verbeteren en ook goed te managen zal zijn als de EB het internet niet meer afhandelt.
Maar goed, ik begrijp dat ik in de nieuwe situatie ook mijn TV en Telefonie signalen met QoS kan regelen, dat is nog een extra toevoeging waar ik niet aan gedacht had. Ook handig, en zeker wanneer er problemen optreden. Zoals je zegt, mijn glas is wel Gbit, dus waarschijnlijk vallen die problemen mee. De situatie zoals ik die voor ogen heb, dus alleen QoS op de switch doen en niet meer op de router/modem kan dus wel goed gaan werken. Volgens mij moet ik gaan bestellen
...
Tot slot wilde ik nog iets kwijt. Ik las een paar pagina's terug dat er mensen op KPN glasvezel werden aangesloten, maar niet konden inloggen op
mijn.kpnglasvezel.nl om het zaakje te activeren. Ik ben zelf afgelopen woensdag aangesloten (reggefiber + doe-het-zelf) en heb ook een wachtwoord ingesteld, maar kon ook niet inloggen. Hun hadden dus net zoals ik maar 30/30 en geen TV e.d. Ik heb toen van de klantenservice begrepen dat dit waarschijnlijk kwam omdat mijn telefonie nog niet was overgezet (nummerbehoud), wanneer dat gebeurt was zou ik dus pas kunnen activeren. Gelukkig gold "de aanhouder wint" want tijdens een 2e telefoontje naar de klantenservice kreeg van die medewerker een oude site url, waar het wel op zou lukken
amles.kpnglasvezel.nl, en voilá het lukte inderdaad.
Ondertussen kan ik nog steeds niet op de normale site inloggen en is mijn nummer nog niet overgezet, maar ik heb verder wel alles werkend (inclusief het 2e telefoonnummer wat ik bij het alles-in-een pakket heb besteld) en kan alles dus ook bekijken/beheren via
die 2e site.