[KPN] Glasvezel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 101 Laatste
Acties:
  • 906.036 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:58
Ik heb zojuist de Netgear GS105E Switch geconfigureerd naar Pogostokje's voorbeeld :*). Ik heb van alle configuratiestappen netjes screenshots gemaakt die ik in een mooie handleiding voor hier wil gaan samenstellen. Voordat ik dit doe moet ik echter wel de IPTV werkend krijgen :/

De situatie is zo:

Het inkomend glasvezel signaal gaat netjes eerst naar de switch, vervolgens gaat er een draadje van de switch naar de Experia Box voor TV en IPTV en er gaat er een draadje naar m'n eigen Netgear WNDR3700 router voor internet.

Resultaat is dat na het instellen van de PPPoE instellingen in de router het internet het doet. Op de Experia box branden de lampjes voor Voice, Broadband en TV groen; de telefoon doet het dan ook prima maar TV doet het helaas niet :( De programmainformatie wordt keurig binnengehaald, ik zie dus alle kanalen en ook de TVgids e.d., alleen geen beeld! Er verschijnt de mededeling: 'deze zender is tijdelijk niet beschikbaar, probeer van kanaal te wisselen of start de tv-ontvanger opnieuw'. De situatie herstellen naar de oude (dus alles via de Experia box laten lopen) zorgt wel voor TV beeld. Iemand enig idee wat er hier loos kan zijn?

Dit zijn de instellingen van mijn switch:

Poort 1 : VLAN 4T,6T,7T (Tagged) / PVID 1 <--- FTU kastje
Poort 2 : VLAN 6U (Untagged) / PVID 6 ---> Netgear Router
Poort 3 : VLAN 4T,7T (Tagged) / PVID 4 ---> Experia Box
Poort 4 : VLAN 1
Poort 5 : VLAN 1

[ Voor 9% gewijzigd door Radiodurans op 17-03-2012 19:27 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-04 14:06
Pogostokje schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 13:39:
[...]
Als je belt of mailt en de medewerker geeft aan dat het geregeld is, dan ga je er van uit dat het geregeld is toch? :)
Ik zou het normaal gesproken met je eens zijn, maar sinds mijn recente upgrade (interactieve tv erbij) heb ik meer iets van eerst zien dan geloven.

Zo had ik, dacht ik, telefonisch mijn upgrade geregeld, maar toen ik via webcare navroeg waar mijn schriftelijke bevestiging bleef, bleek mijn upgrade helemaal niet in het systeem te staan. |:(
Had ik eerst te horen gekregen in een informatief gesprek dat een upgrade in mijn geval ongeveer een week zou duren, zou het bij de daadwerkelijke bestelling opeens 3 weken zijn. |:(
Toen webcare de aanvraag had ingevoerd, was het binnen 2 dagen geregeld (STB's thuisbezorgd en kunnen activeren in Mijn KPN). :*)

Echter na het ontvangen van zowel een bevestigingsmail als een bevestigingsbrief kreeg ik een paar dagen later weer een brief. Ik dacht dat het mijn Spotify-code zou zijn, maar nee, er stond in dat ik binnenkort aangesloten zou worden. :X

Daarom heb ik nu best wel twijfels of ik mijn Spotify-code zonder verder gedoe ga krijgen.

En ik denk dat een medewerker soms in plaats van ingevoerde gegevens op te slaan, per ongeluk op de delete-knop drukt ofzo.

Mac Mini i5 Late 2012 / Dell XPS 15 i5 L502 FHD GTM525 / Dell U2711 /Nexus 6 64 GB White

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalkran
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-09 16:59
Radiodurans schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 17:46:
Ik heb zojuist de Netgear GS105E Switch geconfigureerd naar Pogostokje's voorbeeld :*). Ik heb van alle configuratiestappen netjes screenshots gemaakt die ik in een mooie handleiding voor hier wil gaan samenstellen. Voordat ik dit doe moet ik echter wel de IPTV werkend krijgen :/

De situatie is zo:

Het inkomend glasvezel signaal gaat netjes eerst naar de switch, vervolgens gaat er een draadje van de switch naar de Experia Box voor TV en IPTV en er gaat er een draadje naar m'n eigen Netgear WNDR3700 router voor internet.

Resultaat is dat na het instellen van de PPPoE instellingen in de router het internet het doet. Op de Experia box branden de lampjes voor Voice, Broadband en TV groen; de telefoon doet het dan ook prima maar TV doet het helaas niet :( De programmainformatie wordt keurig binnengehaald, ik zie dus alle kanalen en ook de TVgids e.d., alleen geen beeld! Er verschijnt de mededeling: 'deze zender is tijdelijk niet beschikbaar, probeer van kanaal te wisselen of start de tv-ontvanger opnieuw'. De situatie herstellen naar de oude (dus alles via de Experia box laten lopen) zorgt wel voor TV beeld. Iemand enig idee wat er hier loos kan zijn?

Wat je misschien kan proberen is VLAN 4 untagged aan te bieden op poort 4 van je switch en vanuit daar je ontvangers aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans_18T
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-09 22:31

De situatie is zo:

Welke instellingen gebruik je onder "System -> Multicast?
Ik verwacht dat je "IGMP Snooping Status" op Disabled moet zetten. Misschien ook Block Unknown MultiCast Adresses. Je gebruikt de switch immers als normale VLAN switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

..
Heb zelf geen iptv, maar de monteur zei tegen mij dat de settopbox geen ander ipadres mag krijgen.
Hoe heb jij die settopbox aangesloten? En in welke poort heb je de LAN verbinding met de router gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
quote: Hans_18T
Ik verwacht dat je "IGMP Snooping Status" op Disabled moet zetten. Misschien ook Block Unknown MultiCast Adresses. Je gebruikt de switch immers als normale VLAN switch.
Gelukt, thanks! _/-\o_ Heb beide instelling op 'disabled' gezet en nu werkt alles :) Dat maakt de Netgear GS105E tot een mooie oplossing voor maar 30€!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-09 18:34
Pogostokje schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 13:39:
[...]

Als je belt of mailt en de medewerker geeft aan dat het geregeld is, dan ga je er van uit dat het geregeld is toch? :)
daar ging ik dus ook vanuit, eerste 2x had ik een vrouw die mij telkens hielp. plots bij de 3e x antwoordde een man en die deelde mij bij de 4e x mee dat ik een ander emailadres aan hem moest geven, (heb geen ander kpn emailadres, alleen mn oude hetnet emaildres. dus dat maar gegeven)
nu zijn de 10 dagen (4e x) weer om dus ben benieuwd hoe de beste man nu gaat reageren. misschien dat er van de week maar eens gebeld moet worden, in mailen verlies ik nu een beetje het vertrouwen.

overigens heb ik in januari glasvezel zilver gekregen ( daar zou de spotify brief al bijhoren ) in februari heb ik via de mail Zilver laten omzetten naar Standaard. (ging perfect via de mail, na antwoord moest ik alleen op mijn kpnglasvezel een knop activeren drukken) misschien dat hier het hele spotify op mis gelopen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper
Naast mijn spotify "probleem"

heb ik nog een probleem, met de draadloze verbindingsset

tot afgelopen woensdag werkt het nog perfect (van begin januari tot afgelopen woensdag)

plots waren op alle sets, zowel de verzendende en de 2 ontvangende adapters het lampje van het huisje uit. betekend geen contact met het netwerk dus. De boel gereset bleef het huisje van de verzender rood branden. De ontvangende hadden geen ontvangst. Na vele malen resetten en doen had ik weer beeld. Na een paar uur waren de huisjes weer uit :S daarna heeft het weer een dag gewerkt, (wel wat haperig beeld zo nu en dan, voorheen nooit last van)

het is toch raar dat zo plotseling het niet meer werk zoals eerder, er is geen nieuw apparaat wat als stoorzender kan dienen erbij gekomen oid.

ik vroeg me ook af of het uitmaakt op welke stroomgroepen de verzender en de ontvangers zijn aangesloten, of stopcontact geaard is ja/nee, of dubbelstopcontact ook al gebruik je er maar 1 ervan.

de verzender zit in een dubbel stopcontact, in de verzender zit een verlengsnoer waarin, een pc plus beeldscherm, een printer, een externe harde schijf, een telefoon en de experiabox zijn geplugd. zo heeft het vanaf het begin gezeten en heeft dus perfect voor 2 maand gewerkt.

heb wel gelezen dat als je een dubbelstopcontact gebruikt, je de andere leeg moet laten. dit heb ik dus ook zowel bij de ontvangers als de verzender gedaan.

Verder ben ik zeer tevreden met mijn kpn glasvezel Standaard pakket.
Vanaf de aansluiting tot nu toe heeft het internet telefonie en het tv kijken via de bedrade weg perfect gewerkt!

[ Voor 6% gewijzigd door Kasper op 18-03-2012 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:53
Probeer de tool dlan cockpit eens om ze te koppelen, daarom kan je ook de interne snelheid van de adapter uitlezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper
SmoothTweaker schreef op zondag 18 maart 2012 @ 18:19:
Probeer de tool dlan cockpit eens om ze te koppelen, daarom kan je ook de interne snelheid van de adapter uitlezen
ik heb ze alle 3 op fabrieksinstellingen gezet met dat programma, nu geeft hij bij de ene een snelheid van rond de 100 en de ander schommelt nogal van 40 tot 60

afstand van verzender naar ontvanger zijn beide ongeveer even groot schat ik

in beide ontvangende adapters zit een verlengsnoer waarin de tv en digitale ontvanger inzitten

[ Voor 9% gewijzigd door Kasper op 18-03-2012 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
Blo0odyHell schreef op zondag 18 maart 2012 @ 19:34:
[...]

ik heb ze alle 3 op fabrieksinstellingen gezet met dat programma, nu geeft hij bij de ene een snelheid van rond de 100 en de ander schommelt nogal van 40 tot 60

afstand van verzender naar ontvanger zijn beide ongeveer even groot schat ik

in beide ontvangende adapters zit een verlengsnoer waarin de tv en digitale ontvanger inzitten
De 40-60 in onvoldoende, je zou toch minimaal >70+ moeten hebben, je kan proberen ze alle 3 met een password even te beveiligen via dat programma, anders zou je even moeten kijken hoe je stroom thuis loopt en kijken of het efficiënter kan.
dwz de hoofddevolo op de juiste groep zetten van boven, en nameten weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper
SmoothTweaker schreef op zondag 18 maart 2012 @ 20:38:
[...]

De 40-60 in onvoldoende, je zou toch minimaal >70+ moeten hebben, je kan proberen ze alle 3 met een password even te beveiligen via dat programma, anders zou je even moeten kijken hoe je stroom thuis loopt en kijken of het efficiënter kan.
dwz de hoofddevolo op de juiste groep zetten van boven, en nameten weer
hmm dat is balen, want qua groepen kan ik niets veranderen. alle drie de adapters zitten op verschillende groepen en er steeds geen stopcontact in de buurt van net een andere groep om iets uit te proberen.

stomme is, dat het 2 maand zonder problemen heeft gewerkt en nu is het wisselvallig geworden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:07

AvK

Ready Set Go

Op welke groep een Devolo aangesloten is maakt niet uit. Zolang ze maar op dezelfde fase zijn aangesloten.
Als het bij jouw 2 maanden goed heeft gewerkt zal het daar ook niet aan liggen. Ik denk dat er wat anders aan de hand is.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 16:50

Pogostokje

* twiet *

AvK schreef op zondag 18 maart 2012 @ 23:12:
Als het bij jouw 2 maanden goed heeft gewerkt zal het daar ook niet aan liggen. Ik denk dat er wat anders aan de hand is.
Precies. Recentelijk nieuwe apparatuur aangesloten? Een lamp met een dimmer? Nieuwe magnetron? Wasmachine wordt eens gebruikt? ;)

Die sets zijn eigenlijk erg instabiel. Kijk eens of het mogelijk is een kabeltje te trekken? Dan ben je van alle gezeur af en ben je ook voorbereid voor als KPN straks een keertje besluit betere HD zenders te gaan doorgeven.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper
Pogostokje schreef op zondag 18 maart 2012 @ 23:42:
[...]

Precies. Recentelijk nieuwe apparatuur aangesloten? Een lamp met een dimmer? Nieuwe magnetron? Wasmachine wordt eens gebruikt? ;)

Die sets zijn eigenlijk erg instabiel. Kijk eens of het mogelijk is een kabeltje te trekken? Dan ben je van alle gezeur af en ben je ook voorbereid voor als KPN straks een keertje besluit betere HD zenders te gaan doorgeven.
Dat is dus het stomme, geen nieuw apparaat erbij gekomen. wasmachine draait regelmatig, dat sluit ik uit dus, oven idem dito.
Magnetron wordt meermaals per dag gebruikt dus ook het probleem niet.

kabel trekken is een hoop pruts werk en haast onmogelijk (oud+nieuwe aanbouw, dus nog oude buitenmuren ertussen en dergelijke)
vandaar dat we ook gekozen hadden voor de draadloze set, wat 2 maanden zonder problemen gewerkt heeft, ook alle hd zenders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abort_
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-08 09:25
De mensen die nu 500mbit hebben, hebben jullie nog een andere router gekregen? Een KPN medewerker zei dat ze waarschijnlijk nieuwe routers zouden geven daarvoor, maar volgens mij moet de ZTE H220N gewoon voldoen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:11
abort_ schreef op maandag 19 maart 2012 @ 03:04:
De mensen die nu 500mbit hebben, hebben jullie nog een andere router gekregen? Een KPN medewerker zei dat ze waarschijnlijk nieuwe routers zouden geven daarvoor, maar volgens mij moet de ZTE H220N gewoon voldoen :).
De ZTE kan toch maar max 100Mbps aan ? (de uitgaande LAN ports in ieder geval)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

abort_ schreef op maandag 19 maart 2012 @ 03:04:
De ZTE heeft 100Mbit LAN poorten dus dat lijk me niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalkran
Dat het de ZTE niet word kan ik beamen, die heeft maar 100 Mbit/s LAN poortjes.
De WAN-ingang van de ZTE is echter wel gigabit..

[ Voor 193% gewijzigd door Kalkran op 19-03-2012 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Kalkran schreef op maandag 19 maart 2012 @ 20:40:
Dat het de ZTE niet word kan ik beamen, die heeft maar 100 Mbit/s LAN poortjes.
De WAN-ingang van de ZTE is echter wel gigabit..
Klopt, maar daar heb je dus weinig aan met een 500Mbit abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-09 19:33
Pogostokje schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 12:51:
[...]
Die letters stan voor Untagged, Tagged of .. naar ik aanneem 'geen lid van dit vlan' als je niks in vult.
Even een korte VLAN cursus:
Tagged wil zeggen dat het VLAN van een ethernetpakketje wordt meegegeven als extra informatie in het pakketje. Dit kun je alleen gebruiken tussen apparaten die met VLANs overweg kunnen.
Vraagje, volgende week wordt Glasvezel aangesloten hier, wil net als jij mijn eigen router gebruiken. Niet eerder met Vlan gewerkt maar aangezien ik de beschikking heb over een SLM2008 moet ik er met jouw voorbeeld makkelijk uitkomen. Daarvoor alvast bedankt!

Maar is het op een dergelijke manier (gebruik VLAN) ook mogelijk om vervolgens TV (KPN modem) en Internet (vanuit mijn eigen router) over 1 netwerk kabel te sturen en op de plek van bestemming vervolgens weer uit te splitsen voor de TV ontvanger en voor internet hardware (HTPC en een mediaplayer). Daarvoor wil ik dan een Netgear GS105E gebruiken.
Bij de modem/router locatie zou ik dan eventueel de ongebruikte poorten van de SLM2008 kunnen gebruiken om TV en internet te bundelen en over 1 UTP kabel door te sturen? Heb destijds namelijk 1 UTP en 1 Coax kabel naar de twee plekken waar een TV staat getrokken. Aan de Coax kabel heb ik uiteraard niets bij Glasvezel, dus zou ideaal zijn als ik TV en internet over die ene netwerkkabel kan versturen en vervolgens weer uitsplitsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

troftnom schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 22:59:
Vraagje, volgende week wordt Glasvezel aangesloten hier, wil net als jij mijn eigen router gebruiken. Niet eerder met Vlan gewerkt maar aangezien ik de beschikking heb over een SLM2008 moet ik er met jouw voorbeeld makkelijk uitkomen. Daarvoor alvast bedankt!
Geen dank, graag gedaan. Ik vind het heel leuk te lezen dat zoveel mensen er echt iets aan hebben. :*)
... dus zou ideaal zijn als ik TV en internet over die ene netwerkkabel kan versturen en vervolgens weer uitsplitsen...
Ja dat kan. Als je aan beide kanten van je UTP kabel een switch hebt die met VLAN's overweg kan, dan kun je dat probleemloos over dezelfde fysieke kabel sturen en laten uitsplitsen door de switches. Ik heb zelf ook zo'n kabel lopen waarbij ik dat op deze manier doe. Er lag nou eenmaal maar 1 UTP kabel, precies zoals bij jou ook is.

Vergeet niet de VLAN's tagged te zetten op de poorten waar die ene UTP kabel op aangesloten wordt, en untagged op de poorten waar je vervolgens je decoder en internet apparatuur op aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abort_
Dat van die wan poort op 1gbit wist ik, van de lan niet... vreemde keuze met 1gbit wan :). Ben benieuwd wat we dan krijgen, hopelijk iets wat wel goed te configureren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalkran
Gigabit wan is op zich niet zo'n gekke keuze nu ze de NTs (MediaConverters) ook een gigabit poort hebben gegeven. Nu zou je gewoon de 'Standaard' snelheid moeten kunnen halen in de nieuwe gebieden omdat 'normaal' de 100Mbit/s verbinding tussen modem / glasvezelkastje de bottleneck is ivm iTV stream, Voice en internet dat allemaal over dat 100mbit lijntje moet..

Ja nieuwe modems werken wat fijner.
Port forwarding werkt wat makkelijker, en héél goed nieuws (voor mijzelf dan): Nieuwe modems ondersteunen weer NAT Loopback! Enige reden dat ik hier geen ZTE heb opgehangen tov een Thomson 789.

Enige minpuntje is dat de throughput toch niet zo hoog lijkt. Bij klanten heb ik 'm tot ~520 Mbit/s zien gaan WAN->LAN, maar LAN->LAN kom ik intern niet boven de 400 Mbit/s uit terwijl met mijn eigen router ik makkelijk de 700 aantikte.
Oh en bij Xbox Live knalt je verbinding van je Xbox eruit. Met mn ps3 heb ik niet getest.
Er zitten wel wat leuke instellinkjes bij, niet de minste dat je een USB 3G dongle erin kan steken als backup internet mocht glas wegvallen (denk aan alarm over ip, niet lekker surfen natuurlijk ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruffzz
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Huisje rood is geen verbinding, waardoor is niet van belang maar kan storing zijn van iets, hoe moeilijk is dat te bedenken.?
Huisje rood geeft enkel aan dat de verbinding niet sterk genoeg kan zijn om tv mee te kijken. In veel gevallen is het wel gewoon mogelijk.

Steek de devolo's trouwens nooit in een stekkerdoos, dat is vragen om problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

Kalkran schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 22:40:
Ja nieuwe modems werken wat fijner.
Heb jij toevallig wat inside info welk modem voor de hoogste snelheden (gaan) worden ingezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalkran
Ja hoor, informatie te over ;-)
Weet alleen niet wat ik wel en niet mag vertellen, op alle documenten die ik te zien krijg staat groot 'alleen voor intern gebruik'.

Toch: Arcadyan VGV7519

En voor zover bij mij bekend is gaan ze die bij alle klanten uitleveren en gaat de ZTE eruit.

[ Voor 20% gewijzigd door Kalkran op 22-03-2012 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-05 14:04
Radiodurans schreef op zondag 18 maart 2012 @ 15:19:
[...]

Gelukt, thanks! _/-\o_ Heb beide instelling op 'disabled' gezet en nu werkt alles :) Dat maakt de Netgear GS105E tot een mooie oplossing voor maar 30€!
Ik heb ook de Netgear GS105E. Als router heb ik de Linksys WRT610N. Internet werkt prima. Maar TV werkt alleen voor 2-3 minuten, daarna krijg ik een bericht op TV van dat de zender niet beschikbaar is. Van zender zappen lost het probleem op, echter krijg ik weer 2-3 minuten zelfde bericht en zo gaat het maar door.

Iemand enig idee waardoor het aan kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

Dinh schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 19:05:
[...]
Dat klinkt toch alsof je switch zich bemoeit met de multicast streams naar je decoders. Heb je de suggestie van Hans_18T ook echt al geprobeerd:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:50

Khaine

Python liefhebber

Sinds begin v/d week heb ik ineens 5 zenders uit het Turkse pakket die ik kan bekijken. Nu spreek ik de taal compleet niet en heb ik het ook niet aangevraagd (sterker nog, in het menu staat de optie ook niet aangevinkt), maar hebben meer mensen hier "last" van?

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinh
Pogostokje schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 20:50:
[...]

Dat klinkt toch alsof je switch zich bemoeit met de multicast streams naar je decoders. Heb je de suggestie van Hans_18T ook echt al geprobeerd:

[...]
Ja, alle (3) opties staan uit op de multicast tabje. Ik heb eigenlijk de instellingen overgenomen. Ik heb ook geprobeerd om poort 4 op VLAN 6 untagged te zetten en direct op de decoder aan te sluiten. Zelfde probleem, even beeld en daarna vastloper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudje1983
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-08-2024
Kalkran schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 18:25:
Ja hoor, informatie te over ;-)
Weet alleen niet wat ik wel en niet mag vertellen, op alle documenten die ik te zien krijg staat groot 'alleen voor intern gebruik'.

Toch: Arcadyan VGV7519

En voor zover bij mij bekend is gaan ze die bij alle klanten uitleveren en gaat de ZTE eruit.
Hopelijk neemt de monteur 4 april zo'n nieuwe mee dan, of worden ze dan nog niet uitgerold?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans_18T
Dinh schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 19:05:
[...]

Ik heb ook de Netgear GS105E. Als router heb ik de Linksys WRT610N. Internet werkt prima. Maar TV werkt alleen voor 2-3 minuten, daarna krijg ik een bericht op TV van dat de zender niet beschikbaar is. Van zender zappen lost het probleem op, echter krijg ik weer 2-3 minuten zelfde bericht en zo gaat het maar door.

Welke FW gebruik je (1.01.19)?
Welke versie "ProSafe Plus Configuration Utility" gebruik je (v2.2.9)?
Als je eerst met een oudere versie een en ander hebt geconfigureerd is het vermoedelijk beter een factory reset uit te voeren en vervolgens opnieuw te configureren.

[ Voor 12% gewijzigd door Hans_18T op 22-03-2012 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:45
Eindelijk, na maanden dat de kabel al in het huis ligt is nu de wijkcentrale volgens KPN klaar en kunnen wij aangesloten worden :)
Wij zouden (nu) binnen een week de router van KPN zelf moeten ontvangen, iemand enig idee hoe lang het daarna gemiddeld nog duurt voor de monteur komt voor de glasvezelrouter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs1
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-02-2024
Khaine schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 21:29:
Sinds begin v/d week heb ik ineens 5 zenders uit het Turkse pakket die ik kan bekijken. Nu spreek ik de taal compleet niet en heb ik het ook niet aangevraagd (sterker nog, in het menu staat de optie ook niet aangevinkt), maar hebben meer mensen hier "last" van?
euh dit heeft iedereen ongeveer al een klein jaar -:)
8)7 :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Is het normaal dat de lanpoort waar de experiabox aangeknoopt is er een groen en een oranje ledje brand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

Thombias schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 13:23:
Is het normaal dat de lanpoort waar de experiabox aangeknoopt is er een groen en een oranje ledje brand?
Je bedoelt zoals hier te zien is:

Pogostokje in "[KPN] Glasvezel"

Dat vraag ik mij dus ook af. Volgens KPN en internet documentatie zou er gewoon op Gbit gekoppeld moeten worden aan de experiabox, dus 2x een groen lampje... Bij mij gaf de helpdesk aan dat ze het niet wisten en als ik ooit een sneller abbo zou krijgen dat ze het dan wel zouden gaan bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Pogostokje schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 13:26:
[...]

Je bedoelt zoals hier te zien is:

Pogostokje in "[KPN] Glasvezel"

Dat vraag ik mij dus ook af. Volgens KPN en internet documentatie zou er gewoon op Gbit gekoppeld moeten worden aan de experiabox, dus 2x een groen lampje... Bij mij gaf de helpdesk aan dat ze het niet wisten en als ik ooit een sneller abbo zou krijgen dat ze het dan wel zouden gaan bekijken.
Ik heb nog de oude FTE versie en mijn lampjes zitten net als bij een lan-kaart in een pc in(langs het randje van de poort) de utp-poort.

Ik ben al aan het googlen geweest maar heb er verder nog niks over gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Thombias schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 13:35:
[...]

Ik heb nog de oude FTE versie en mijn lampjes zitten net als bij een lan-kaart in een pc in(langs het randje van de poort) de utp-poort.

Ik ben al aan het googlen geweest maar heb er verder nog niks over gevonden.
Volgens mij moeten die inderdaad gewoon groen en oranje zijn, net als gewone ethernet poorten.

[ Voor 3% gewijzigd door Dj-sannieboy op 23-03-2012 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinh
Hans_18T schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 22:58:
[...]

Welke FW gebruik je (1.01.19)?
Welke versie "ProSafe Plus Configuration Utility" gebruik je (v2.2.9)?
Als je eerst met een oudere versie een en ander hebt geconfigureerd is het vermoedelijk beter een factory reset uit te voeren en vervolgens opnieuw te configureren.
Zojuist firmware en utility geupdate naar laatste versie. Factory reset gedaan, alles opnieuw ingesteld. Zelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Dj-sannieboy schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 15:06:
[...]

Volgens mij moeten die inderdaad gewoon groen en oranje zijn, net als gewone ethernet poorten.
Dat lijkt mij ook. Het is een gewone Ethernet poort. Groene lampje dat je linked bent. Knipperende gele lampje dat er data verstuurd wordt. Op een Giga Byte switch zal je het verschil wel kunnen zien.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:50

Khaine

Python liefhebber

Thijs1 schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 12:32:
[...]

euh dit heeft iedereen ongeveer al een klein jaar -:)
8)7 :z
Weet je dit heel zeker? Dat zou namelijk betekenen dat als ik het Turks pakket aan zou schaffen, er niets veranderd...

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans_18T
Dinh schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 16:43:
[...]

Zojuist firmware en utility geupdate naar laatste versie. Factory reset gedaan, alles opnieuw ingesteld. Zelfde probleem.
Als je Pogostokje's config gebruikt dan begrijp ik niet wat er fout gaat. Je zou de config kunnen saven en naar mij sturen (PM) ik kan dan wel ff kijken of ik wat "ongewoons" zie. Zorg er wel voor dat onder het kopje "Switch information" DHCP tijdelijk op enable staat.

Ik zal hem dan vervolgens volgens onderstaande instellen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinh
Hans_18T schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 09:15:
[...]

Als je Pogostokje's config gebruikt dan begrijp ik niet wat er fout gaat. Je zou de config kunnen saven en naar mij sturen (PM) ik kan dan wel ff kijken of ik wat "ongewoons" zie. Zorg er wel voor dat onder het kopje "Switch information" DHCP tijdelijk op enable staat.

Ik zal hem dan vervolgens volgens onderstaande instellen:

Ik zal vanmiddag het nog eens proberen. Wat wel wat anders is namelijk op poort 1 heb ik nog VLAN 1T, anders kan ik het niet op PVID 1 zetten.

Is het trouwens geen idee om jouw config (als je dat hebt) naar me toesturen, dan kan ik na gaan wat er anders is en of het dan wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeik
  • Laatst online: 29-05 14:39
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/dyww86.jpg
Heeft iemand hier ervaring met het vervangen van de kabel tussen glasvezelkastje en experiabox met een power over ethernet oplossing? Zeg maar het paarse kabeltje op het plaatje. Ik ga er van uit dat dit één kabel is... Ik wil namelijk de experiabox op een andere plek in huis plaatsen, niet in de meterkast.

Was ik maar rijk en niet zo knap...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans_18T
Dinh schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 09:39:
[...]

Ik zal vanmiddag het nog eens proberen. Wat wel wat anders is namelijk op poort 1 heb ik nog VLAN 1T, anders kan ik het niet op PVID 1 zetten.

Is het trouwens geen idee om jouw config (als je dat hebt) naar me toesturen, dan kan ik na gaan wat er anders is en of het dan wel werkt.
Ik heb een compleet andere setup zie Hans_18T in "Tweak Glasvezel Ervaringen Topic - Deel 1"
Je gebruikt toch dit plaatje? Pogostokje in "[KPN] Glasvezel"
Ik heb een config voor je gemaakt conform de volgende instellingen:

Poort 1 : VLAN 4T,6T,7T (Tagged) / PVID 6 <--- FTU kastje
Poort 5 : VLAN 1U (Untagged) / PVID 1 Lan eigen router.

Weet alleen nog niet hoe ik hem naar je kan sturen :?
Stuur mij anders ff een PM met een E-mail adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Sjeik schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 10:27:
[afbeelding]
Heeft iemand hier ervaring met het vervangen van de kabel tussen glasvezelkastje en experiabox met een power over ethernet oplossing? Zeg maar het paarse kabeltje op het plaatje. Ik ga er van uit dat dit één kabel is... Ik wil namelijk de experiabox op een andere plek in huis plaatsen, niet in de meterkast.
Daar kan je een gewone netwerk kabel (UTP cat5) voor gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sjeik schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 10:27:
[afbeelding]
Technisch gezien is dit mogelijk. Maar ik raad het zeer sterk af, dit kan zorgen voor storingen op al je diensten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 11:40:
[...]

Technisch gezien is dit mogelijk. Maar ik raad het zeer sterk af, dit kan zorgen voor storingen op al je diensten.
Hoezo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinh
Hans_18T schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 10:42:
[...]

Ik heb een compleet andere setup zie Hans_18T in "Tweak Glasvezel Ervaringen Topic - Deel 1"
Je gebruikt toch dit plaatje? Pogostokje in "[KPN] Glasvezel"
Ik heb een config voor je gemaakt conform de volgende instellingen:

Poort 5 : VLAN 1U (Untagged) / PVID 1 Lan eigen router.

Weet alleen nog niet hoe ik hem naar je kan sturen :?
Stuur mij anders ff een PM met een E-mail adres.
Dank voor de config. Helaas krijg ik hetzelfde probleem. Om de 2-3 minuten het volgende bericht op TV:

Zender is tijdelijk niet beschikbaar. Schakel over naar een andere zender en terug. Blijft de storing bestaan? Lees dan het storingsoverzicht op de Mijn Info pagina's of herstart de tv-ontvanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans_18T
Dinh schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 14:18:
[...]

Dank voor de config. Helaas krijg ik hetzelfde probleem. Om de 2-3 minuten het volgende bericht op TV:

Zender is tijdelijk niet beschikbaar. Schakel over naar een andere zender en terug. Blijft de storing bestaan? Lees dan het storingsoverzicht op de Mijn Info pagina's of herstart de tv-ontvanger.
Misschien kun je nog het volgende doen:

veranderen naar

Poort 1 : VLAN 4T,6T,7T (Tagged) / PVID 4 <--- FTU kastje

Ik heb helaas geen verdere ideeen :(

[ Voor 16% gewijzigd door Hans_18T op 24-03-2012 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abort_
Iemand ervaring met de ZTE te vervangen door een Asus RT-N56U of N66U? Volgens sommige bronnen moeten die routers VLAN tagging ondersteunen, hoewel er weinig over te vinden is. Lijkt me een goede upgrade ook voor de opkomende snelheidsverhoging naar 500mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lameeuw
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-09 11:04

lameeuw

Ik doe niet gek, ik ben gek.

Nou heel simpel. Alle diensten lopen via dat paarse kabeltje, op het moment dat de verbinding daar verstoord wordt heb je natuurlijk een probleem met alle diensten in 1 keer.

Daarbij vervalt de ondersteuning van KPN op het moment dat je het zo aansluit, kabel tussen FTU (glasvezel kastje) en Experiabox zou idealiter niet langer mogen zijn dan 2 meter.

De devolo is overigens redelijk storingsgevoelig, wil je de boel stabiel houden... bekabeld aansluiten is het toverwoord.

☐ Geschift - ☑ Totaal geschift De Totaal Geschiften 767420

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lameeuw schreef op zondag 25 maart 2012 @ 18:26:
[...]

Nou heel simpel. Alle diensten lopen via dat paarse kabeltje, op het moment dat de verbinding daar verstoord wordt heb je natuurlijk een probleem met alle diensten in 1 keer.

Daarbij vervalt de ondersteuning van KPN op het moment dat je het zo aansluit, kabel tussen FTU (glasvezel kastje) en Experiabox zou idealiter niet langer mogen zijn dan 2 meter.

De devolo is overigens redelijk storingsgevoelig, wil je de boel stabiel houden... bekabeld aansluiten is het toverwoord.
Dit ^^, daarbij komt dat dan alle TV Streams en je eventuele downloads en je telefonie over 1 Devolo set loopt, dus als je 2x TV-Decoders aan hebt en je wilt dan downloaden kan ik je een garantie geven dat alles er uit klapt, die devolo's gaan dat echt niet aan kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalkran
Ik snapte de Power over Ethernet al niet, bedoelt natuurlijk Ethernet over Power ;-) De verraderlijke homeplugs.

Het is technisch gezien mogelijk, ik kom regelmatig bij installaties die wat langer geleden zijn gedaan op deze manier (lekker makkelijk) waar de klant regelmatig storing heeft op de tv of gewoon met alles en dit soms al jarenlang.
In de eerste instantie lijkt het goed te gaan, alleen na verloop van tijd komt er toch gedonder met alles, op het moment dat die homeplug nl. ook maar een paar honderdsten van een seconde zn signaal verliest op het moment dat je een lamp aandoet oid, je dit gelijk merkt op de TV, die dan begint te haperen of de telefoon die ineens ophangt.

Advies blijft (voor alles eigenlijk): bekabeld aansluiten. Het gemak van die stekkers is echt de ellende die je er aan overhoudt niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:08
Tsja, het hangt ook echt heel erg van het lokale stroomnet af.

Als eerste: Bekabeld tussen NT en Experiabox is een must.

Maar ik ken hier meerdere mensen (in Almere, bouw van huizen rond 1996-2001) waar de TV-ontvangers met Develo's aangesloten zijn (eentje in de huiskamer, eentje voor TV slaapkamer en eentje bij de Experiabox) en die 0,0 storing hebben.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eymey schreef op maandag 26 maart 2012 @ 00:24:
Tsja, het hangt ook echt heel erg van het lokale stroomnet af.

Als eerste: Bekabeld tussen NT en Experiabox is een must.

Maar ik ken hier meerdere mensen (in Almere, bouw van huizen rond 1996-2001) waar de TV-ontvangers met Develo's aangesloten zijn (eentje in de huiskamer, eentje voor TV slaapkamer en eentje bij de Experiabox) en die 0,0 storing hebben.
Tussen de EB en decoders kan ook wel. Maar tussen NT en EB, nee, daar gaat zoveel data over als je bv 2x tv kijkt en download.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

lameeuw schreef op zondag 25 maart 2012 @ 18:26:
[...]

Onzin. Die verbinding is gewoon ethernet over UTP en dat mag 100 meter zijn.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:45
Meh, blijkt dus dat de planning voor aansluiting van de glasvezel al 3x gebeld heeft, op ons vaste huisnummer waarvan ik al een aantal keer heb aangegeven bij KPN dat er overdag niemand thuis is |:(
Kom je weer onderaan in de rij te staan, is de aansluiting pas over een maand ipv deze week, fijn is dat zeg :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
Ook iets dergelijks gehad, de communicatie patronen bij KPN verbazen me wel. Op vaste lijn ook de telefoontjes van ze gemist om een afspraak te plannen. Sturen ze dus een brief om ze terug te bellen. Dat gedaan, afspraak gemaakt, binnen 5 minuten een email bevestiging van de afspraak. Stuur dan gelijk een email met bericht om ze te bellen, scheelt porto en tijd. 8)7

Ook met de orderbevestiging, zowel in de email als schriftelijke bevestiging daarvan staat dat je op hun website de status van je bestelling kan opvragen: www.kpn.com/checkorderstatus
Maar die webpagina stuurt je door naar een vraag/antwoord pagina waarop staat dat je ze daarvoor moet bellen. Schrijf dat dat meteen in de bevestiging. Nu brief/email die je naar een website stuurt om je te vertellen dat je ze moet bellen (voor 10 cent per minuut). |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
Vandaag de monteur langs gehad voor de installatie, blijkt de glasvezelkabel aan de andere kant nog niet actief te zijn. Over 8 werkdagen komen ze terug, beetje jammer. Ligt blijkbaar niet zozeer aan KPN maar aan het installatiebedrijf dat hier nog steeds bezig is om glasvezel uit te rollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-09 20:56
Dit topic heet 'kpn glasvezel', maar in de ts zie ik alleen dingen over vdsl terugkomen. Ik neem aan dat vragen over kpn corporate fiber out of scope zijn?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Freeaqingme schreef op maandag 26 maart 2012 @ 17:42:
Dit topic heet 'kpn glasvezel', maar in de ts zie ik alleen dingen over vdsl terugkomen. Ik neem aan dat vragen over kpn corporate fiber out of scope zijn?
In principe is dit een consumententopic, maar niet geschoten…

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-04 14:06
Freeaqingme schreef op maandag 26 maart 2012 @ 17:42:
Dit topic is een kleine 5 jaar geleden gestart dus de ts is verouderd. Eigenlijk zou iemand een nieuw topic aan moeten maken maar er is bij mijn weten niemand die dat kan en wil. Op dit moment is bij mijn weten alles relevant wat onder KPN Glasvezel valt.

Zelf vind ik met name de scheiding tussen dit topic en het topic over interactieve tv van KPN wat vaag.

Mac Mini i5 Late 2012 / Dell XPS 15 i5 L502 FHD GTM525 / Dell U2711 /Nexus 6 64 GB White

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herby
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

abort_ schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 15:45:
Iemand ervaring met de ZTE te vervangen door een Asus RT-N56U of N66U? Volgens sommige bronnen moeten die routers VLAN tagging ondersteunen, hoewel er weinig over te vinden is. Lijkt me een goede upgrade ook voor de opkomende snelheidsverhoging naar 500mbit.
Wanneer je een 500-500 verbinding afneemt, krijg je de nieuwe Arcadyan, deze heeft Gbit poorten.

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalkran
Alle nieuwe klanten krijgen Arcadyans toegestuurd afaik

[ Voor 49% gewijzigd door Kalkran op 27-03-2012 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:11
Niet de bestaande klanten die tot 100Mbps afnemen, neem ik aan (?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkrythe
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-06 08:58
sinds vandaag heb ik glasvezel van KPN. Achter de experiabox heb ik een aantal managed switch geplaatst om alle apparatuur op aan te sluiten (Netgear GS108E en GS105E).

In de onderstaande tekening heb ik aangegeven hoe de switches nu geconfigureerd zijn.
Helaas kan ik met deze configuratie geen TV kijken :'( (dit werkt wel als ik een kabel rechtstreeks in de Experiabox steek). Internet is wel gewoon alle apparaten beschikbaar. Zou iemand mij een duwtje in de goede richting willen geven?

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7200/6875425186_05a052c397_b.jpg

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xylios
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Is het nog steeds een goed idee om een Cisco SLM2008 aan te schaffen of kan ik beter voor een andere switch gaan om de VLAN's te splitsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkrythe
Xylios schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 21:53:
Is het nog steeds een goed idee om een Cisco SLM2008 aan te schaffen of kan ik beter voor een andere switch gaan om de VLAN's te splitsen?
ik heb gekozen voor de Netgear GS108/5E zoals hierboven beschreven. Of het een goed idee is geweest moet nog blijken :)

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinh
ruubruub schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 20:24:
sinds vandaag heb ik glasvezel van KPN. Achter de experiabox heb ik een aantal managed switch geplaatst om alle apparatuur op aan te sluiten (Netgear GS108E en GS105E).

In de onderstaande tekening heb ik aangegeven hoe de switches nu geconfigureerd zijn.
Helaas kan ik met deze configuratie geen TV kijken :'( (dit werkt wel als ik een kabel rechtstreeks in de Experiabox steek). Internet is wel gewoon alle apparaten beschikbaar. Zou iemand mij een duwtje in de goede richting willen geven?

[afbeelding]
Heel simpel. Alle VLAN uitzetten en het als normale switch gebruiken :)

Het is gewoon mogelijk om de switch in de woonkamer rechtstreeks aan te sluiten op poort 1 van experiabox, switch in de werkkamer op poort 2. In de switches kan je zowel tv als internet krijgen, zonder dat je allerlei instellingen moet doen.

De VLAN komt pas ter sprake als je de experiabox eruit wilt hebben of dat je het internetverbinding via je eigen modem/router laat lopen. Voor jouw situatie niet van belang lijkt mij.

Zelf heb ik de GS105E om de Experiabox eruit te hebben, echter werkt de TV bij mij dan niet goed (zie mijn eerdere posts). Die dient nu als een normale switch.

[ Voor 27% gewijzigd door Dinh op 27-03-2012 22:19 . Reden: Extra toelichting ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
sverzijl schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 18:47:
[...]

Niet de bestaande klanten die tot 100Mbps afnemen, neem ik aan (?)
Ook die de ZTE is EOL, de Arcadyan met alles gbit word nu standaard uitgeleverd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
/update
Ondertussen heb ik begrepen dat m.b.v. Firmware Version 1.01.25 alles volledig werkt! Zorg dus eerst dat je deze firmware flasht en ga dan aan de slag met deze guide.

KPN Glasvezel Internet/Telefoon/IPTV via je eigen router m.b.v. de Netgear GS105E switch :P

BELANGRIJK! ZORG ERVOOR DAT EERST ALLES HET DOET OP DE NORMALE KPN MANIER! O-)

Opstelling:
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/11987480/Glasvezel(klein).png
1. Sluit je Netgear GS105E Switch aan op je router en installeer de Netgear ProSafe Plus Utility op je eigen PC (Windows only :X)
2. De switch kan alleen worden bereikt via poort 192.168.0.239. Aangezien veel thuisnetwerken standaard in de 192.168.1.x range liggen moet je dit dus tijdelijk aanpassen naar de 192.168.0.x range :F, in mijn Netgear WNDR3700 kan dat zo:
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/11987480/Router%20LAN(klein).png

/update 23-01-'13: Vorige maand heb ik een tweede GS105E switch aangeschaft. Deze was wel direct te bereiken in de 192.168.1.x range. Het lijkt er dus op dat Netgear dit heeft aangepast in nieuwere modellen >:)
3. Start nu de Netgear ProSafe Plus Utility, de switch wordt nu als het goed is automagisch herkend :*). Af fabriek is het wachtwoord "password" (Tip: verander dit later! Je switch hangt nl. vogelvrij aan het internet)
4. Ga naar VLAN --> 802.1Q --> Advanced en druk op Enable. Nu gaan we zorgen dat dit het eindresultaat wordt:
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/11987480/VLAN%20Configuration(klein).png
- Ga hiervoor naar VLAN Membership. Begin bij VLAN Identifier 01. Hier moet alle vijf de poorten op 'U' (van untagged staan).
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/11987480/VLAN%20Membership%201(klein).png
- Als je naar het overzichtsschema bovenaan kijkt zie je dat de VLAN 04 (dit is het IPTV signaal) eerst binnenkomt op poort 1 en vervolgens weer bij poort 3 eruitkomt richting de Experia box. Zorg dus dat bij VLAN Identifier 04 (via dropdown menu) de poorten 1 en 3 'T' (van tagged) zijn.
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/11987480/VLAN%20Membership%204(klein).png
- Idem voor VLAN Identifier 06, dit is het internet signaal. Inkomend is dit ´T´ (tagged), uitgaand op poort 2 is dit 'U' (untagged); dit om je router gewoon puur internet aan te leveren en niet onnodig te verwarren met tag informatie ;).
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/11987480/VLAN%20Membership%206(klein).png
- En als laatste VLAN identifier 07, het telefoonsignaal. Hiervoor geldt hetzelfde als voor VLAN Identifier 04.
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/11987480/VLAN%20Membership%207(klein).png
5. Ik weet niet of dit strict noodzakelijk is, maar ik heb de PVID informatie als volgt ingevuld:
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/11987480/Port%20PVID(klein).png

6. Aangezien je switch standaard zich wil bemoeien met wat voor informatie er in- en uitgaat (wat helaas je IPTV signaal verstoort) moeten we IGMP Snooping uitzetten:
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/11987480/IGMP%20Snooping%20Configuration(klein).png

7. Als je nu alle kabels aansluit (inclusief die naar je IPTV decoder en je telefoon), alles van stroom voorziet en vervolgens alles aan zet dan moeten na enkele minuten de volgende lampjes branden op je Experia box:
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/11987480/Experia%20Lampjes(klein).jpg
(Ik heb de WiFi uitgezet op m'n Experia Box, vandaar het mooie felblauwe ECO lampje)
- Verschijnt er niet de gewenste kleurencombinatie dan helpt het wellicht om je Experia Box te resetten met een scherp voorwerp in het gaatje achterop naast de power kabel.
8. Als laatste moet je eigen router zich voordoen als de Experia Box om internet te mogen ontvangen. Dit kan via PPPoE. Je login is het MAC-adres van je ZTE gevolgd door @direct-adsl (dit kun je vinden in de instellingen van je ZTE) en het wachtwoord "kpn".
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/11987480/Router%20PPPoE(klein).png
9. Nu moet ook het internet te bereiken zijn! 8)
- Je kunt nu evt. de LAN range weer op 192.168.1.x zetten mocht je dit prefereren, hierdoor is de switch echter niet meer te bereiken voor configuratie (maar als het goed is hoeft dit niet meer ;) ).

[ Voor 9% gewijzigd door Radiodurans op 23-01-2013 22:06 . Reden: update over bereiken switch in de 192.168.1.x range ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
nevermind

[ Voor 86% gewijzigd door Radiodurans op 27-03-2012 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

Mooi verhaal Radiodurans!

Als IPTV steeds wegvalt met je eigen switch maar niet als je de standaard experia box gebruikt, dan moet het haast wel een probleem zijn met die switch... (open deur). Ik gebruik zelf 2 switches die geen problemen hebben: Cisco SG200-08 en de TP-LINK SG3210. Dit even voor mensen die op zoek zijn naar iets en deze posting tegen komen.

IPTV werkt via multicast. Je boxjes melden zich aan bij een soort distributiecentrum de provider en nemen als het ware een abonnement op een bepaalde 'stream'. Dit abonnement is dan 1 TV zender (of een radio zender). In principe kun je deze stream zo lang blijven ontvangen totdat er 1 van twee dingen gebeuren:
- Je meldt je weer aktief af (bijvoorbeeld als je wegzapt).
of
- Het abonnement verloopt zonder dat je verlengd hebt. Dit is in de praktijk enkele minuten en kan gebeuren als de decoder bijvoorbeeld uitgezet wordt. Het heeft geen zin die stream te blijven sturen als er toch niemand meer naar luistert.

Voor een switch is multicast een interessant gebeuren. Want, multicast heeft geen eindbestemming. Het is voor iedereen te ontvangen, het wordt niet naar een bepaald IP adres verstuurd. In dit geval zet KPN de multicast op het vlan van IPTV van de KPN abonnee en dan is het eigenlijk een gevalletje 'veel plezier ermee'.
Normaal gesproken moet de switch dan het multicast gebeuren op elke poort zetten waar het IPTV VLAN op zit. Maar ... sommige switches gaan zich er mee bemoeien. Dit zien mogelijke verspilling van bandbreedte en gaan een eigen distributie centrum opzetten om per poort te kunnen bepalen of er wel of niet die ene stream heen moet. En dan kan het mis gaan.

Nu even met technische termen smijten, zodat het herkenbaar is in de instellingen van de switch. Hoop ik. Het distributiecentrum heet in multicast termen de "IGMP router". KPN heeft zoiets staan, maar je switch zou dit ook kunnen hebben. Dan wil de switch de abonnement verzoekjes voor de multicast in beheer nemen en als hij multicast voorbij ziet komen die hij niet kent, dan kan hij besluiten deze niet door te sturen. Op mijn switch heet die instelling letterlijk "Unknown Multicast: forward of Discard". Deze moet op Forward staan, waarbij die term staat voor het forwarden ... ofwel doorsturen van alles wat hij niet kent. Ik heb zelfs liever dat de switch helemaal niet naar IGMP verkeer kijkt en zichzelf van de domme houdt, daarom heb ik ook de instelling "IGMP Snooping" op Disabled gezet. Snooping staat hier voor 'meekijken'.

Als je switch niet in staat is al het IGMP verkeer met rust te laten en verwacht dat hij aanmelding ziet voor multicast streams, dan krijg je wellicht wat hier beschreven wordt: na enkele minuten stopt de stream omdat de switch het blokkeert. Even zappen van zender start de stream opnieuw op en de teller gaat weer lopen.

Ik weet vrijwel 100% zeker dat de gebruikte netgear switch hier de mist in gaat, al dan niet door een foute instelling. Vooropgesteld dat IPTV wel gewoon via de experiabox zonder problemen werkt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
Lijkt me een helder verhaal inderdaad pogostokje. Zoals je ziet heb ik alles qua IGMP snooping uitgezet in m'n switch, maar dit lost dus het probleem niet op. Blijkbaar bemoeit de GS105E switch zich er toch nog mee op e.o.a. manier :/. Erg jammer aangezien deze een heel stuk goedkoper is dan jouw Cisco en TP-link switches.

Is het niet mogelijk dat het TV kastje bijv. elke minuut een soort 'keep-alive' signaal stuurt naar de KPN IGMP router? Dus eenzelfde soort signaal als het kastje geeft bij het zappen?

Ik heb in m'n guide nog even extra benadrukt dat er een probleem is met IPTV. Mochten we het helemaal niet kunnen oplossen dan kan ik denk ik maar beter de gehele guide weghalen.

/edit

Firmware update naar 1.01.19 geeft wel een nieuwe IGMP optie genaamd 'IGMP snooping static router port: xx' maar nog geen oplossing.

[ Voor 24% gewijzigd door Radiodurans op 28-03-2012 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

Radiodurans schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 00:46:Zoals je ziet heb ik alles qua IGMP snooping uitgezet in m'n switch, maar dit lost dus het probleem niet op. Blijkbaar bemoeit de GS105E switch zich er toch nog mee op e.o.a. manier :/.
Ok. Misschien even andersom benaderen.
Heb je tijdelijk als test een switchpoort vrij die je een untagged member van (alleen) VLAN 4 kan maken met ook PVID op 4 voor die poort? Daar komt dan dus alleen IPTV signaal op. :)
Sluit daar eens een van je decoders op aan en kijk eens of dat dan wel werkt? Dus niet eerst via de experiabox laten lopen, maar even eentje rechtstreeks op je switch aansluiten.
Als dat evengoed niet werkt, dan is het een idee om de switch even juist wel mee te laten kijken met het IGMP verkeer. Dus nog steeds met iets rechtstreeks aangesloten IGMP snooping aanzetten, VLAN ID for snooping op 4, Validate IP header uit en Block Unknown Multicast Address op disabled.
s het niet mogelijk dat het TV kastje bijv. elke minuut een soort 'keep-alive' signaal stuurt naar de KPN IGMP router? Dus eenzelfde soort signaal als het kastje geeft bij het zappen?
Dat doet het kastje ook. Als je een klein beetje thuis bent in netwerken kun je dat zelf verifieren met tools als Wireshark (windows) of tcpdump (linux). Ik zag dat je switch de mogelijkheid heeft van Port Mirroring. Daarmee kun je dus alles wat op een poort gebeurt ook naar een andere poort sturen, waar je rechtstreeks je PC op kunt aansluiten om met die netwerk tools te kijken wat er gebeurd. Handig! Naast een heleboel normale beeldinformatie zie je af en toe ook een ander type berichtje voorbij komen: het IGMP berichtje.
Bonuspunten: wireshark kan ook over de multicast streams zelf informatie geven , zo is het bijvoorbeeld als je er aardigheid in hebt ook heel eenvoudig te zien dat KPN nog steeds 7Mbit HD streams heeft. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
Super uitleg van dingen, wireshark is in deze situatie heel erg handig.
Als er wat meer in thuis bent en je laat alles even via een pc of hub lopen kan je zelfs je voip gegevens eroverheen zien. deze worden namelijk ook niet geencrypt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinh
Pogostokje schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 10:40:
[...]

Ok. Misschien even andersom benaderen.
Heb je tijdelijk als test een switchpoort vrij die je een untagged member van (alleen) VLAN 4 kan maken met ook PVID op 4 voor die poort? Daar komt dan dus alleen IPTV signaal op. :)
Sluit daar eens een van je decoders op aan en kijk eens of dat dan wel werkt? Dus niet eerst via de experiabox laten lopen, maar even eentje rechtstreeks op je switch aansluiten.
Als dat evengoed niet werkt, dan is het een idee om de switch even juist wel mee te laten kijken met het IGMP verkeer. Dus nog steeds met iets rechtstreeks aangesloten IGMP snooping aanzetten, VLAN ID for snooping op 4, Validate IP header uit en Block Unknown Multicast Address op disabled.

[...]

Dat doet het kastje ook. Als je een klein beetje thuis bent in netwerken kun je dat zelf verifieren met tools als Wireshark (windows) of tcpdump (linux). Ik zag dat je switch de mogelijkheid heeft van Port Mirroring. Daarmee kun je dus alles wat op een poort gebeurt ook naar een andere poort sturen, waar je rechtstreeks je PC op kunt aansluiten om met die netwerk tools te kijken wat er gebeurd. Handig! Naast een heleboel normale beeldinformatie zie je af en toe ook een ander type berichtje voorbij komen: het IGMP berichtje.
Bonuspunten: wireshark kan ook over de multicast streams zelf informatie geven , zo is het bijvoorbeeld als je er aardigheid in hebt ook heel eenvoudig te zien dat KPN nog steeds 7Mbit HD streams heeft. :)
Decoder rechtstreeks op switch met VLAN 4 untagged werkt ook niet: krijg exact zelfde probleem. Probeer vanmiddag om IGMP snooping aan te zetten voor VLAN 4, dat heb ik nog niet geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaintNick
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-01 14:50
Aangezien ik ook net een GS105e heb aangeschaft en het wel wil zien werken, zal ik ter ondersteuning alvast het internet afstruimen op zoek naar andere ervaringen (in het buitenland).

Deze is alvast interessant (mei 2011): http://forum1.netgear.com/showthread.php?t=65100
Hierin een quote van een Netgear medewerker die zegt dat het zowiezo niet voor een 108 gaat werken.
Maar wellicht bedoelt hij de 108 (vs de 108e ?).

Zie ook deze posting:
http://www.dslreports.com/forum/r25313266- (volledige thread: http://www.dslreports.com/forum/r25312266-Multicast-Issue)
Hierin wordt gesugereerd op de switch IPTV op vlan te scheiden ipv mbv IGMP. Of doen jullie dat zowiezo al?

In dezelfde thread (p.3) zegt Hilbbe dit:
said by SomeJoe7777:
"Sounds to me like those GS108E & GS105E switches simply aren't ready for prime time."
Correct. I just replaced all my GS105E's and GS108E's with GS108Tv2's (4 of them total). Now everything is working correctly. There is some issue with the GS108E + VLAN + Multicast. Anyone looking to buy one, just pay the extra $10 or $20 per device and get the working GS108T. Plus the GS108T doesn't require Windows software to be managed since it is web based.

Terwijl even lager Guyie zegt het met een GS105e opgelost te hebben.

Een oude maar gedetailleerde opsomming van de ins&outs van Netgear switches:
http://www.dslreports.com...rk,25103726?hilite=gs105e

In Zwitserland werkt het (misschien juist met een oudere firmware?): http://supportcommunity.s...-IGMP-Snooping/td-p/27481
Hier wordt ook gesproken over een SwissCom specifieke firmware build, en ook over het feit dat de mediaboxen elkaar moeten kunnen zien en dat dat onder bepaalde omstandigheden geblokeerd kan worden...

[ Voor 76% gewijzigd door SaintNick op 28-03-2012 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans_18T
ruubruub schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 20:24:

[afbeelding]
Misschien helpt dit : Hans_18T in "Tweak Glasvezel Ervaringen Topic - Deel 1"
Inmiddels zit de GS108Ev2 op V1.00.06

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkrythe
Dinh schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 22:12:
[...]

Heel simpel. Alle VLAN uitzetten en het als normale switch gebruiken :)

Het is gewoon mogelijk om de switch in de woonkamer rechtstreeks aan te sluiten op poort 1 van experiabox, switch in de werkkamer op poort 2. In de switches kan je zowel tv als internet krijgen, zonder dat je allerlei instellingen moet doen.

De VLAN komt pas ter sprake als je de experiabox eruit wilt hebben of dat je het internetverbinding via je eigen modem/router laat lopen. Voor jouw situatie niet van belang lijkt mij.

Zelf heb ik de GS105E om de Experiabox eruit te hebben, echter werkt de TV bij mij dan niet goed (zie mijn eerdere posts). Die dient nu als een normale switch.
het werkt nu fantastisch :)
de aansluitingen heb ik iets anders dan dat jij aangeeft, maar alle VLAN setting heb ik eruit gegooid!
toch vreemd dat KPN blijft volhouden dat je persee TV op poort 3 moet aansluiten, terwijl het blijkbaar ook gewoon op poort 1 kan gecombineerd met data.... :?

[ Voor 8% gewijzigd door rkrythe op 28-03-2012 20:18 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalkran
ruubruub schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 20:16:
[...]

het werkt nu fantastisch :)
de aansluitingen heb ik iets anders dan dat jij aangeeft, maar alle VLAN setting heb ik eruit gegooid!
toch vreemd dat KPN blijft volhouden dat je persee TV op poort 3 moet aansluiten, terwijl het blijkbaar ook gewoon op poort 1 kan gecombineerd met data.... :?
Mwah, de boekjes / handleidingen worden langzaam aangepast..

Sinds enkele maanden ondersteunen de nieuwe modems (ZTE / Arcadyan) 'flexipoort' zoals wij dat noemen. Dit betekent dat het modem op basis van MAC-adres bepaalt wat voor apparaat er aan de andere kant hangt. Hierdoor kan hij dus door dezelfde kabel zowel iTV als internet sturen.
De wat oudere modems (Thomson 789 / 787) kunnen dit weer niet. Hier heb je echt de switch nodig en twee losse kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkrythe
Kalkran schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 20:26:
[...]

Mwah, de boekjes / handleidingen worden langzaam aangepast..

Sinds enkele maanden ondersteunen de nieuwe modems (ZTE / Arcadyan) 'flexipoort' zoals wij dat noemen. Dit betekent dat het modem op basis van MAC-adres bepaalt wat voor apparaat er aan de andere kant hangt. Hierdoor kan hij dus door dezelfde kabel zowel iTV als internet sturen.
De wat oudere modems (Thomson 789 / 787) kunnen dit weer niet. Hier heb je echt de switch nodig en twee losse kabels.
ah, ok. Ik had mij van te voren ingelezen in ervaringen van gebruikers van een jaar geleden. Zij hadden blijkbaar niet de luxe van een modem met flexiporten.

iig bedankt voor je hulp :)

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinh
Dinh schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 12:04:
[...]

Decoder rechtstreeks op switch met VLAN 4 untagged werkt ook niet: krijg exact zelfde probleem. Probeer vanmiddag om IGMP snooping aan te zetten voor VLAN 4, dat heb ik nog niet geprobeerd.
Helaas werkt dit ook niet, sterker nog, met IGMP snooping aan krijg ik helemaal geen beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

Dinh schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 22:52:
[...]
Helaas werkt dit ook niet, sterker nog, met IGMP snooping aan krijg ik helemaal geen beeld.
Ik begin te twijfelen aan de geschiktheid van deze switch, ondanks dat "op de doos" wel staat aangegeven dat het alles ondersteunt... Mede door de gevonden forumberichten van SaintNick lijkt het er voor mij op dat ze het bij Netgear allemaal niet zo serieus hebben genomen om een goede multicast implementatie te maken voor dit model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft er hier iemand anders ook last van ontzettende packetloss sinds gisteren avond?
nl-asd-dc2-ice-ir02.kpn.net met zo'n 80.0%+ packetloss. ...ik graaf nog even verder.

Traceroute naar KPN's 195.190.241.24 (router's gateway) toont geen problemen aan.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2012 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
Pogostokje schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 09:07:
[...]
Ik begin te twijfelen aan de geschiktheid van deze switch, ondanks dat "op de doos" wel staat aangegeven dat het alles ondersteunt... Mede door de gevonden forumberichten van SaintNick lijkt het er voor mij op dat ze het bij Netgear allemaal niet zo serieus hebben genomen om een goede multicast implementatie te maken voor dit model.
Het is dan ook wel een erg goedkope switch, verbaast me niet helemaal dat hij het dan niet perfect in alles doet. Wel jammer want heb er ook twee liggen om voor netwerk/tv gebruik in te zetten. Eens kijken volgende week hoe ik dat dan nu ga implementeren. In principe zou ik ze alleen aan de ontvangende kant gaan inzetten (bij de TV zelf). Misschien dat er minder problemen zijn als ik in de meterkast wel een Cisco switch gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

troftnom schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 11:24:
als ik in de meterkast wel een Cisco switch gebruik.
Dat is een poging waard, die Cisco die ik noemde werkt in ieder geval.
Ik kan je daarnaast de TP-LINK SG3210 aanbevelen. Niet omdat Cisco niet goed is, maar omdat de TP toen ik er naar keek de helft van de prijs is, met iets meer mogelijkheden en iets hogere snelheid. :)
Hij is wel wat groter dan de Cisco maar als je plankje groot genoeg is (30 cm) past het allemaal prima. Dat ding regelt voor mij het hele glasvezel gebeuren incl IPTV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinh
Herby schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 15:25:
[...]

Wanneer je een 500-500 verbinding afneemt, krijg je de nieuwe Arcadyan, deze heeft Gbit poorten.
Weet je wat welke type precies? Morgen komt de koerier namelijk mijn ZTE vervangen voor de nieuwe Arcadyan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-09 21:46
Dinh schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 19:02:
[...]

Weet je wat welke type precies? Morgen komt de koerier namelijk mijn ZTE vervangen voor de nieuwe Arcadyan. :)
arcadyan v8 ook terug te vinden op de kpn pagina met handleiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pogostokje schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 12:42:
[...]

Dat is een poging waard, die Cisco die ik noemde werkt in ieder geval.
Ik kan je daarnaast de TP-LINK SG3210 aanbevelen. Niet omdat Cisco niet goed is, maar omdat de TP toen ik er naar keek de helft van de prijs is, met iets meer mogelijkheden en iets hogere snelheid. :)
Hij is wel wat groter dan de Cisco maar als je plankje groot genoeg is (30 cm) past het allemaal prima. Dat ding regelt voor mij het hele glasvezel gebeuren incl IPTV.
Ben ook op zoek naar een andere (meer poorten nodig) switch. Enig idee wat het stroomverbruik is van de TP-LINK switch? Kan het nl. in de manual niet terugvinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

Verwijderd schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 23:04:
[...]
Ben ook op zoek naar een andere (meer poorten nodig) switch. Enig idee wat het stroomverbruik is van de TP-LINK switch? Kan het nl. in de manual niet terugvinden...
Dat kan ik je precies vertellen. :P
Met alle poorten aangesloten en na even een minuutje of twee wachten tot de boel opgestart is heb ik het volgende gemeten.

De TP-Link verbruikt 7.5W:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/oONdL.jpg

De Cisco verbruikt 3.7W:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/8OdHj.jpg?1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

In dit (en andere) topics is heel veel info te vinden. Maar wat ik niet kan vinden (of ik kan niet goed genoeg zoeken ;) ) is:
Is het nou mogelijk om op een KPN glas aansluiting IPTV te kijken ZONDER de Experia box? (er van uit gaande dat je een 3-in-1 abo bij KPN hebt)

Ik zie allerlei manieren om wel rechtstreekse internet verbindingen op te zetten. Maar kom tegen dat b.v. SIP telefonie niet zal lukken bij KPN (wel weer bij Xs4all) omdat b.v. het password MD5 gehashed is.

M.a.w. ben je veroordeeld tot die Experia box? Kun je een eigen managed switch rechtstreeks aan de FTU hangen zonder tussenkomst van de beruchte Experia box?
Heeft iemand zowel SIP telefonie als IPTV al zonder die Experia box voor elkaar?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

ehtweak schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 08:41:
In dit (en andere) topics is heel veel info te vinden. Maar wat ik niet kan vinden (of ik kan niet goed genoeg zoeken ;) ) is:
Is het nou mogelijk om op een KPN glas aansluiting IPTV te kijken ZONDER de Experia box?
Absoluut, zonder enig probleem. Je moet je vlan goed hebben geregeld, wat normaal de experiabox regelt, en dan werkt het prima kan ik uit ervaring vertellen.
Maar kom tegen dat b.v. SIP telefonie niet zal lukken bij KPN (wel weer bij Xs4all) omdat b.v. het password MD5 gehashed is.
Niks wat niet op te lossen valt dus op dat gebied. ;)
Het enige waar ik wat twijfels bij heb is dat telefonie echt door kpn ingesteld wordt tot in je experiabox. Als die box er niet is ... wat gebeurt er dan? Heeft KPN daar last van? Heeft het gevolgen voor de klant? Dat zou ik ook wel eens willen weten eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Pogostokje schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 09:34:
[...]

Absoluut, zonder enig probleem. Je moet je vlan goed hebben geregeld, wat normaal de experiabox regelt, en dan werkt het prima kan ik uit ervaring vertellen.
Ok, klinkt hoopvol.
Maar hoe dan? :?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

ehtweak schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 09:44:
[...]
Ok, klinkt hoopvol.
Maar hoe dan? :?
Met een managed switch. Zie bijvoorbeeld hier.
Daar kun je lezen hoe het technisch werkt wat je van KPN binnenkrijgt. De nadruk in dat bericht ligt op internet, maar voor iptv is het feitelijk niet anders. Als je het juiste vlan untagged aanbiedt aan je decoder zal het gewoon werken, me of zonder experiabox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Maarre, dan houd je toch nog steeds de issues wat betreft encryptie? En telefonie dan?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

Encryptie regelt je decoder (kastje wat je op je TV aansluit), niet de experiabox. Die heb je dus niet nodig. De decoders blijven wel nodig. Er is volgens mij nog geen methode beschreven ergens hoe je die decodering buiten de decoders om kunt doen om TV te kijken op andere apparaten. Ik zou niet weten waarom ook, KPN levert naast decoders ook gratis live TV streams via internet die je op je PC of iPad enzo kunt bekijken. Maar misschien zie ik wel een fantastische toepassing over het hoofd. 8)
Telefonie weet ik ook niet of en hoe daar iets mee te doen valt, maar je kunt het verkeer prima aftappen dus iemand met wat zin en kennis kan daar vast wel iets over roepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi,

Ik heb net KPN Glasvezel aangevraagd hier in Heerhugowaard in de stad van de Zon. Nu net het pakket binnengekomen en aankomende vrijdag komt de monteur, so far so good dus!

Alleen heb ik ook in mijn pakket een aparte switch zitten (van HP) om verschillende Televisies op aan te sluiten. Nu lees ik in dit topic vooral veel manieren om een switch achter die experia box (of nog liever achter je eigen router) te hangen.

Vanwaar deze wens? Met de switch van KPN kan je minimaal 4 televisie toestellen bekabeld aansluiten. Dan houd ik nog 3 poorten over in de Experia box (Versie 8 btw) die ik naar verschillende plekken in mijn huis kan laten leiden.

Ook lees ik in dit topic dat er geen verschil zit welke kabel je in je pc of tv-receiver stopt hij herkent zelf het signaal?

Of moet ik nog een keer goed dit topic doorlezen :)
Pagina: 1 ... 21 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.