[KPN] Glasvezel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 6
Acties:
  • 904.370 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 260128

Matched: router, eigen
Zo, vandaag net de monteurs langsgeweest hier in Enschede...
glasmodule in dat kastje gepropt en zo'n experia ding (speedtouch 780WL) neergegooid.
Wij hebben alleen gekozen voor internet via dat apparaat.

De poortindeling op dat glasding is als volgt:

1 - statisch
2 - statisch
3 - PPPoE
4 - statisch

de speedtouch is een adsl modem/router met een aangepaste firmware die op poort 4 van de router PPPoE praat met poort 3 van die glasmodule.

Volgens KPN heb je verplicht zo'n Experia box nodig om te kunnen internetten via glas.
Aangezien ik al een netgear router had, en daar zeer tevreden over ben had ik dus geen zin in die experia box.

Bij het direct aansluiten van van de router op het glasmodem, zegt de router idd dat je PPPoE hebt.
Om glas zonder experiabox aan de praat te krijgen doe je het volgende:

- log in in de speedtouch: User: kpn, Pass: admin
- kopieer de login naam in de internet properties (mac adres)@direct-adsl in deze vorm: aa-bb-cc-dd-ee-ff@direct-adsl en vul deze in in je eigen router bij PPPoE
- password is (na enig testen :P ) KPNPLANET (ja in hoofdletters)
- save settings
- glas internet zonder experia box is nu actief.

de mensen die ook tv en telefonie hebben via glas hebben hier uiteraard niks aan, maar misschien handig voor de internet-only-peeps :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:05
Dus ook ik zit te denken over overstappen op KPN glasvezel, omdat we de gewone telefoonlijn, UPC en XS4all tegelijk op kunnen zeggen. Echter heb ik nog wel wat vraagjes:

1 Is het mogelijk om BBC 1,2,etc te ontvangen buiten de BBC world zender?
2 Hoe zit het met de nieuwsserver? Welke snelheid en retentie beschikt deze over?
3 Zijn er al ervaringen over de stabiliteit ed van het glasvezelnetwerk?
4 Als ik het begrijp komt er dus een Experia-box bij. Kan ik op deze zaken als UPNP instellen, het wifi-gedeelte aanpassen, ed? En kan ik mijn eigen router/modem gebruiken die ik nu voor ADSL gebruik? (Linksys WRT54GL, of een Fritzbox? Of moet ik hier de Experia voor gebruiken?
5 Kan ik digitale TV ontvangen op meerdereplekken in huis? Ik lees in dit topic dat dit niet mogelijk is, maar op de site van KPN staat dat je meerdere harddisk-recorders kan hebben...

Ik vind de informatie op de site van KPN erg onduidelijk, zoals je ziet.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charops
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-11-2023
coptician schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 22:30:
Dus ook ik zit te denken over overstappen op KPN glasvezel, omdat we de gewone telefoonlijn, UPC en XS4all tegelijk op kunnen zeggen. Echter heb ik nog wel wat vraagjes:

1 Is het mogelijk om BBC 1,2,etc te ontvangen buiten de BBC world zender?
Nee volgens mij niet. BBC sluit geen nieuwe contracten af ofzo, daarom zitten ze ook niet in het digitenne pakket, maar ik meen laatst ergens gelezen te hebben dat hier misschien verandering in komt.
2 Hoe zit het met de nieuwsserver? Welke snelheid en retentie beschikt deze over?
Geen idee, denk dat je op de normale kpn/planet newsservers terugvalt, snelheid is daar volgens mij wel ok, maar de retentie laag ( 3 dagen geloof ik)
3 Zijn er al ervaringen over de stabiliteit ed van het glasvezelnetwerk?
Geen flauw benul, probeer ik zelf ook achter te komen
4 Als ik het begrijp komt er dus een Experia-box bij. Kan ik op deze zaken als UPNP instellen, het wifi-gedeelte aanpassen, ed? En kan ik mijn eigen router/modem gebruiken die ik nu voor ADSL gebruik? (Linksys WRT54GL, of een Fritzbox? Of moet ik hier de Experia voor gebruiken?
Je zit wel vast aan de experia volgens mij ( tenminste wel bij IPB) omdat kpn daar zelf op afstand nieuwe firmware/profielen in kan laden. Je kan wel van alles zelf instellen
5 Kan ik digitale TV ontvangen op meerdereplekken in huis? Ik lees in dit topic dat dit niet mogelijk is, maar op de site van KPN staat dat je meerdere harddisk-recorders kan hebben...
Volgens een medewerker kan je op 1 tv digitaal kijken ( via de decoder/harddiskrecorder) de overige tv's in huis zouden dan gewoon via het analoge signaal moeten werken. Volgens mij is een 2e recorder/decoder wel mogelijk maar uiteraard tegen meerprijs

Disclaimer: ik heb zelf het kabeltje nu in huis liggen maar nog geen aansluiting. Bovenstaande antwoorden zijn een samengeraapt zooitje van eigen info, gehoord van, en volgens mij, Dus geen van de antwoorden is 100% zeker ;)

life is like clicking -yes- to everything, you never know what you gonna get

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:49
itarix schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 10:18:
Mooi spul hoor!

Maar wat gebeurt er als je een computer aan een van de Genixsis switch porten hangt?
Krijgt die computer dan ook een internet ip adres en kan je daar dan mee interneten?
Nee, ze gebruiken het modem eigenlijk om jezelf aante melden. MAC-adres modem + userid/wachtwoord. Modem krijgt dan een ip en route dat door (en zet de vlans op). Ze gebruiken eigeniljk nog wel het DSL aanmeld zut (goedkoper, heb je maar 1 systeem nodig).

Afbeeldingslocatie: http://sinas.rename-it.nl/~wilco/modem.png

Ik vraag me trouwens af of ik dit wel kan faken met een eigen router oid. Je hebt login/wachtwoord... Maar zo goede netwerkgoeroe ben ik niet.

[ Voor 10% gewijzigd door Adlermann op 16-05-2009 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Hmm, jammer dat er een Speedtouch voor hangt. Het lijkt mij veel fijner om het glasvezelmodem te laten bridgen en dan m'n eigen router te laten routen.

Of is dit ook mogelijk en zie ik iets over het hoofd? (Zonder al dat VLAN gedoe :P)

[ Voor 6% gewijzigd door MensionXL op 21-05-2009 17:47 ]

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-06 18:39
MensionXL schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 17:46:
Hmm, jammer dat er een Speedtouch voor hangt. Het lijkt mij veel fijner om het glasvezelmodem te laten bridgen en dan m'n eigen router te laten routen.
Bij de corporate internet verbindingen van KPN (zakelijk glas) kan je gewoon je eigen router in de glasbox prikken. Je IP reeks in je router kloppen et voila. Of gewoon kabel direct in je server.
Daarbij is wat uit de glasbox komt compleet transparant :)

[ Voor 6% gewijzigd door Uberprutser op 08-06-2009 09:32 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-04 23:54
  1. Tot zover bevallen de eerste drie maanden prima.
  2. Geen enkele storing gehad.
  3. De aangeboden snelheid (50/5) haal ik zonder problemen.
  4. Telefonie werkt prima.
  5. TV zapt inderdaad wat traag, maar dat is meer een probleem van de STB.
  6. Qua beeldkwaliteit is het signaal gelijkwaardig aan Casema in de Betuwe.
Verder heb ik voor internet en de TV de TG787 netjes buitenspel kunnen zetten en een eigen router het internet af kunnen laten handelen. Telefonie zit helaas nog op de TG787 (dat heb ik er nog niet weten te peuteren).

In 2010 wordt de boel symmetrisch, dat betekent waarschijnlijk (voor mij) een nieuwe router, want mijn huidige kan maximaal 55 Mbit routeren. Het betekent ook dat KPN (in ieder geval voor hun 100/100 abonnement) een nieuwe router gaat leveren, want een TG787 kan ook niet meer dan 70 Mbit aan.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 358514

Van de Glashart service winkel in Amsterdam Osdorp begreep ik dat "na de zomer" gestart wordt met het aansluiten op glas in het deel van Osdorp waar ik woon.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van tweakers in Osdorp die nu al op glas zitten. Vooral de kwaliteitsverschillen tussen de verschillende aanbieders is voor mij nog een raadsel (Alice, Concepts ICT, InternetNLnet, KPN, Tweak).

Kan iemand mij vertellen of je op het glasvezel modem ook je eigen router kan aansluiten? Het is toch niet noodzakelijk om (in het geval dat ik KPN als provider kies) die KPN Experiabox te gebruiken? Voor m'n telefonie hoop ik die Experiabox niet nodig te hebben want m'n IP telefoon (Siemens A580IP) hangt gewoon aan m'n netwerk.Is er een KPN SIP server waar ik dan naar kan connecten?

Verder ben ik benieuwd naar de ervaringen met de HD kanalen in het KPN Goud pakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120071

Jullie zijn een van de weinige die er tevreden mee zijn denk ik. Er zijn hier al tientallen pagina's over volgeschreven van mensen die zich ergeren aan het ongedetailleerde KPN beeld. Het is dieptriest dat de streams van de Nederlandse HD zenders bij KPN nog niet eens het detail kunnen halen in vergelijking met de SD-streams van Technicolor.

Verder snap ik inmiddels wel hoe het kan dat KPN die zenders nu in het basispakket stopt en de prijs van het HD-pakket verlaagt. Die graaiende Scheepbouwer kostte KPN namelijk klauwen vol met geld. Hij verdiende 131 keer meer dan een doorsnee telecommonteur.

http://www.volkskrant.nl/...topman-Scheepbouwer.dhtml

Scheepbouwer verdiende in 2010 in totaal 7,9 miljoen euro. De afgelopen tien jaar heeft Scheepbouwer als bestuursvoorzitter ruim 45 miljoen euro aan inkomen vergaard. Over zijn optiebonus van 5 miljoen euro ontstond in 2001 al flinke ophef. De laatste jaren zijn de bedragen verder opgelopen.

Scheepbouwer stapte vorige week op als voorzitter van de raad van commissarissen bij het Havenbedrijf Rotterdam. De KPN-baas was het niet eens met de beslissing van de aandeelhouder om het salaris van de nieuwe baas te verlagen .

Wat een ongelooflijke arrogante graaiert was dat zeg. Ik ben blij dat er van mij nooit geen cent naar dat bedrijf is gegaan. Waarschijnlijk is hij ook degene bij KPN geweest die met de strategie is gekomen om dichtgetimmerde inferieure producten voor veel te hoge prijzen in de markt te zetten (Nauwelijks configureerbare Experiabox / Niet makkelijk een eigen router kunnen gebruiken / Gebruik PPPoE dat een hoop snelheidsverlies geeft / Übertrage Motorola 1960 met ventilator / Dezelfde ADSL-streams voor alle netwerken gebruiken / Op eigen houtje Verimatrix toepassen zonder dat de zender hier überhaupt om vraagt / Slechte prijs-prestatie etc. etc.).

Overigens is het jammer dat sommige mensen zich nog steeds laten bestelen door KPN. Oud en vertrouwd KPN bestaat al lang niet meer, dat gevoel dateert nog uit de tijd van de vaste telefonie maar is al lang achterhaald.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 120071 op 10-06-2011 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De reden is dat de multicast routers die KPN inzet in slechts uit één statische route een multicastbron kunnen ophalen, en dat is voor KPN in eerste instantie hun eigen multicast pakket. Het is dus niet mogelijk om de Technicolor streams (die een andere IP-range gebruiken) er naast te routeren. Daarvoor is een firmware aanpassing nodig in de routers. Echter, in plaats dat KPN nou eens serieus werk gaat maken om zo'n firmware aanpassing te regelen gaan ze nu weer hun hele encoderpark vervangen. Dat is dom, want dat kost ze waarschijnlijk meer geld dan zo'n firmware update lospeuteren van de router fabrikant(en). Bovendien blijven klanten dan nog steeds opgezadeld zitten met verminkte KPN streams. Het gaat namelijk niet alleen maar om lage bitrates. KPN sloopt bij zijn streams namelijk ook het Dolby Digital geluid + optionele ondertitels eruit en past tevens op eigen houtje toepassen encryptie toe bij zenders waarbij dit geen harde eis is. Een goede provider geeft het bronsignaal (Technicolor/Mediagateway feeds voor Nederlandse zenders en originele SAT feeds voor buitenlandse zenders) gewoon 1-op-1 door en blijft er verder met zijn tengels vanaf.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 120071 op 11-06-2011 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Anoniem: 120071 schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 20:51:
Jullie zijn een van de weinige die er tevreden mee zijn denk ik. Er zijn hier al tientallen pagina's over volgeschreven van mensen die zich ergeren aan het ongedetailleerde KPN beeld. Het is dieptriest dat de streams van de Nederlandse HD zenders bij KPN nog niet eens het detail kunnen halen in vergelijking met de SD-streams van Technicolor.

Verder snap ik inmiddels wel hoe het kan dat KPN die zenders nu in het basispakket stopt en de prijs van het HD-pakket verlaagt. Die graaiende Scheepbouwer kostte KPN namelijk klauwen vol met geld. Hij verdiende 131 keer meer dan een doorsnee telecommonteur.

http://www.volkskrant.nl/...topman-Scheepbouwer.dhtml

Scheepbouwer verdiende in 2010 in totaal 7,9 miljoen euro. De afgelopen tien jaar heeft Scheepbouwer als bestuursvoorzitter ruim 45 miljoen euro aan inkomen vergaard. Over zijn optiebonus van 5 miljoen euro ontstond in 2001 al flinke ophef. De laatste jaren zijn de bedragen verder opgelopen.

Scheepbouwer stapte vorige week op als voorzitter van de raad van commissarissen bij het Havenbedrijf Rotterdam. De KPN-baas was het niet eens met de beslissing van de aandeelhouder om het salaris van de nieuwe baas te verlagen .

Wat een ongelooflijke arrogante graaiert was dat zeg. Ik ben blij dat er van mij nooit geen cent naar dat bedrijf is gegaan. Waarschijnlijk is hij ook degene bij KPN geweest die met de strategie is gekomen om dichtgetimmerde inferieure producten voor veel te hoge prijzen in de markt te zetten (Nauwelijks configureerbare Experiabox / Niet makkelijk een eigen router kunnen gebruiken / Gebruik PPPoE dat een hoop snelheidsverlies geeft / Übertrage Motorola 1960 met ventilator / Dezelfde ADSL-streams voor alle netwerken gebruiken / Op eigen houtje Verimatrix toepassen zonder dat de zender hier überhaupt om vraagt / Slechte prijs-prestatie etc. etc.).

Overigens is het jammer dat sommige mensen zich nog steeds laten bestelen door KPN. Oud en vertrouwd KPN bestaat al lang niet meer, dat gevoel dateert nog uit de tijd van de vaste telefonie maar is al lang achterhaald.
toon volledige bericht
Sorrie hoor, maar als ik op een 42 inch plasma naar het IPTV beeld van KPN (ingesteld op 1080i) kijk op een afstand van pak 'm beet 3 meter dan ziet het er gewoon scherp uit. Ik ben erg blij dat KPN nu de NL HD zenders in het basispakket zet en verwacht dat ze nog een aantal stappen zullen nemen om de beeldkwaliteit verder op te krikken.

Ik zou ook liever nog beter beeld willen hebben (de orginele technicolor streams), maar zoals ik al heb gezegd, er zijn genoeg klanten tevreden met het beeld. Zeker als je van analoge kabel of digitenne afkomt.

trouwens, de nieuwe STB's zijn wel snel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dit gaat niet over minimale verschillen tussen audiokabels. Dit gaat over verschillen die vergelijkbaar zijn met een geripte divx/xvid film en een originele DVD. Daar hoef je geen audio/videofiel voor te zijn.

En weet je wat kapitaal kost... al die encoders weer gaan vervangen ;)
Het routeren van originele Technicolor / SAT streams kan met een software aanpassing aan de routers gerealiseerd worden. Maar het logge KPN is gewoon weinig flexibel en alles moet weer op hun eigen manier.

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 120071 op 13-06-2011 05:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

50Mbit Internet + Telefoon + Analoog/DVB-C bij XMSNet = € 54,95 p/m
Vergelijkbaar KPN pakket (Zilver) = € 65 p/m

Voor die € 54,95 p/m bij XMSNet heb je de mogelijkheid om een eigen router te gebruiken, je krijgt geen experiabox of een decoder door je strot geduwd. Je verliest geen internetsnelheid door PPPoE. Je krijgt een onversleuteld DVB-C signaal volgens de standaard geleverd wat je met een door JOU gewenste DVB-C ontvanger kunt ontvangen. De SD zenders bij dit DVB-C signaal hebben originele Technicolor en SAT aanvoer en zijn daardoor van betere kwaliteit dan de KPN HD-zenders.

Je zit dan dus op € 54,95,- en je krijgt dan echt veel meer kwaliteit en openheid dan bij KPN. Als je ook nog IPTV wilt komt er nog € 4,95 bij. Kom je in totaal op € 59,90.

Al met al nog steeds goedkoper dan KPN dus. Maar bovendien veel meer kwaliteit en openheid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonyfreakje
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
even een vraag of sommige mensen hier de volgende problemen ook ondervinden .

Modem : ZTE H220n UPNP Werkt niet waardoor home server foutmelding blijft geven .
Modem : ZTE H220N Wifi is zeer slecht ( met eigen router geen problemen ) 20hz kanaal 1-11 geprobeerd.
TV : Motorola + HDD : Zappen gaat heeeeel langzaam tv laat ooit geluid een fractie wegvallen.
TV : Wat een slechte kwaliteit , verschil tussen UPC HD en KPN HD is Enorm.
TV : Zender staan door elkaar is ook niet aan te passen.
Internet : Snelheid van een 100mbit abbonement komt neer op 76mbit Download en 54mbit Upload.
Volgens kpn ligt dit niet aan hun, Toch raar als je via onsbrabantnet wel 100/100 haalt en vaak zelfs nog meer.

Administratie KPN : Eerste factuur wordt even 75 euro in rekening gebracht. Dit zijn graafwerkzaamheden .
Dit gebeurd bij alle nieuwe aanvragen . Dit terwijl ik overtap van een andere aanbieder. Ja zeggen ze schiet het maar even voor en dan wordt het na 3 maanden verekend. Hoe zie ik er uit als een geldboompje voor kpn of zo ?

Klantenservice KPN : komen afspraken niet na, Bellen niet terug , Kennis op helpdesk is ver onder de maat : UPNP Hebben ze nog nooit van gehoord, WHS 2011 bestaat niet , Tv traag zappen ? niet bekend bij hun is alles heel snel . Firewall in modem niet aan te passen ? zit er een firewall in de router/modem dan ?

Ik heb vanmorgen maar is een paar mails naar kpn gestuurd aangezien ik dit soort problemen toch echt zie vallen onder de noemer " Niet nakomen van contractuele verplichtingen" ik heb ze nog 24 uur de tijd gegeven om de problemen op te lossen en anders over te stappen naar een andere aanbieder. ( ben al 4 weken aan het bellen dus ze hebben tijd genoeg gehad )

Ik ben benieuwd.

Na de reacties van kpn en andere kpn gebruikers zeg ik maar een ding.
BLIJF WEG BIJ KPN.

[ Voor 22% gewijzigd door sonyfreakje op 28-07-2011 12:20 . Reden: type fout. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-05 10:57
sonyfreakje schreef op maandag 25 juli 2011 @ 11:01:
......
Modem : ZTE H220N Wifi is zeer slecht ( met eigen router geen problemen ) 20hz kanaal 1-11 geprobeerd.
TV : Motorola + HDD : Zappen gaat heeeeel langzaam tv laat ooit geluid een fractie wegvallen.
.......
Wifi:
Toevallig zaterdag gesproken met het zelfde probleem, die heeft uiteindelijk de beveiliging vast gezet op wpa2-psk en TKIP ipv wpa-psk/wpa2-psk en TKIP/AES. Dat loste bij hem het wifi probleem op.

Motorola:
Welke heb jij, de 1960 of de 1963, de laatst genoemde schijnt het een stuk beter te doen, in elk geval qua zap tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

sonyfreakje schreef op maandag 25 juli 2011 @ 11:01:
even een vraag of sommige mensen hier de volgende problemen ook ondervinden .

Modem : ZTE H220n UPNP Werkt niet waardoor home server foutmelding blijft geven .
TV : Wat een slechte kwaliteit , verschil tussen UPC HD en KPN HD is Enorm.
TV : Zender staan door elkaar is ook niet aan te passen.
Internet : Snelheid van een 100mbit abbonement komt neer op 76mbit Download en 54mbit Upload.
Volgens kpn ligt dit niet aan hun, Toch raar als je via onsbrabantnet wel 100/100 haalt en vaak zelfs nog meer.

[...]
M'n ouders hebben ook een ZTE H220N icm een Brons (30/30) abo, behalve dat de webinterface van het modem vrij traag is en niet in andere browsers dan Internet Explorer werkt heb ik geen problemen ondervonden. UPnP kan ik weinig over zeggen, maar de Wifi ontvangst is goed (standaard kanaal). Internetsnelheid is ook prima, 30mbit wordt zowel up als down volledig gehaald (ik hoor je denken: dat mag ook wel :P ). Ik neem aan dat je je gehaalde snelheden (76/54mbit) niet baseert op speedtest.net oid, maar op echte transfersnelheden van (bin)files naar/van bijv. een FTP server? Speedtest is leuk voor een indicatie, maar is zeker op hogere snelheden erg onbetrouwbaar.

Volgens mij kreeg ik een Motorola 1903 (zal dat nog even nakijken), maar die bevalt prima qua zap-snelheid en beeldkwaliteit.
Raven schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 11:39:
[...]

Gebeurt dat alleen bij KPN? Heb nog niks over de andere ISP's gelezen.
Ik heb het ook alleen vernomen van KPN, zie een ander nieuwsbericht van de FP (laatste alinea).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:10
Anoniem: 120071 schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 18:30:
Als je glasvezel wil hoef je niet per se bij KPN te zijn he :)
KPN zou het laatste moeten zijn op je lijstje (of beter helemaal van je lijstje schrappen).
Hun producten/diensten bieden veel te weinig kwaliteit en openheid en worden voor veel te hoge prijzen in de markt gezet. Ze zijn zo ontworpen dat de top en aandeelhouders er flink aan kunnen verdienen en niet gericht op de wensen van de consument.
Haha, nee maar we konden op dat moment alleen kiezen uit KPN en Lijbrandt. Op dat moment had Lijbrandt alleen pakketten met analoge tv, dus het werd al vrij snel KPN. En in een minimale contracttijd van zeg 2 jaar, was KPN ook nog eens in het totaal iets van 300 euro goedkoper. Dus ja, wat dat betreft was de keuze snel gemaakt, van Lijbrandt hoor ik ook niet altijd even goede verhalen.

Overigens heb ik op mn eigen woonadres nu ook gekozen voor KPN, maar dat is nog een voorinschrijving. Ook hierin speelden de kosten tov Lijbrandt mee, terwijl nu Lijbrandt bij mij wel digitale tv kon aanbieden. Verder had ik ook nog keuze uit Concepts-ICT, maar zij ondersteunden beperkt of geen usenet, dus die viel ook al snel af.
Raven schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 18:33:
[...]

Voor internet wel geloof ik, aldus wat topics op GoT, telefonie kon geloof ik niet.
Hm, dat is wel erg jammer. Maar hoe komt dit dan? Doordat KPN dan hun software (of hoe zeg je dat) vanuit hun updateservers niet meer actueel kunnen houden oid?

Ik meende dat je wel een Ziggo met een AVM kon verwisselen, maar ja, hoe het precies zit weet ik ook niet.

Wat ik me verder nog wel afvroeg is hoe het zit wat betreft tv via internet. Ik zag dat bij ADSL je de utp kabel perse in poort 3 moest stoppen. Is dat altijd zo, dat het een vaste poort betreft, of kan je straks ook prima met 1 kabel vanaf de router naar een 24 poort switch en ergens via een kabel (aangesloten op 1 van de 24 poorten) ook prima tv kijken? Weet iemand mij hier iets over te vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonyfreakje
  • Niet online
Goedemorgen , Ik heb dringend jullie hulp nodig.

Ik heb een internet abbonement bij KPN , Combinatie pakket glasvezel / Internet + bellen + tv.
Glasvezel modem hangen en daar achter een ZTE H220n .
Zoals jullie weten is de ZTE H220n dr grootste rommel die er maar is . Veel crashes, poort forwarding werkt niet , upnp werkt niet, firewall niet aan te passen , ip range niet aan te passen etc.

Ik heb daarom een brief naar kpn gestuurd en mijn abbonement mag per direct beeindigd worden . ( JIHAA !! )
Nu heb ik alleen gisteren met een KPN Medewerker geproken en deze vertelde mij dat ik evt mocht proberen om het internet met een eigen router aan de praat te krijgen .
Het tv en bellen abbonement is al gestopt , ik krijg alleen nog 3 dagen de tijd om te proberen om met een eigen router het internet werkend te krijgen .

Ik heb nu een WRT610N Router liggen ( gigabit ) incl dd-wrt firmware hier op .
Is er iemand die mij kan helpen om via deze router de internet verbinding werkend te krijgen ?

Enkele dingen ben ik al op internet tegen gekomen maar geen van de opties werken , Is er iemand die mij kan vertellen hoe ik dit werkend krijg?
Er is wel grote haast bij aangezien ik tot maandag de tijd heb, anders moet ik een nieuwe aanbieder zoeken voor internet en heb ik enkele weken geen internet.
Wie o Wie kan mij op weg helpen , evt schaf ik wel een andere router aan dat is geen enkel probleem .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonyfreakje
  • Niet online
Configuring DD-WRT
1.Connect your PC to port 4 (internal network) on the Linksys as port 1 will be configured for IPTV, and port 2 for the Thomson router
2.Open an Internet browser and go to default ip address of Linksys router (http://192.168.1.1)
3.Set WAN Connection Type to "PPPoE"
4.Set Username to "<mac address>@direct-adsl" where <mac address> is the MAC Address of your Thomson router, it is listed on the device itself.
5.Set Password to "KPN" , yes it is UPPERCASE!
6.Click Save button at the bottom to save the settings made
7.Go to page "MAC Address Clone", enable it and fill in the Mac address listed on the Thomson router
Important: If you do not do steps 2 and 5 right, you might risk that the KPN network will automatically disconnect your Internet connection after 3 months. However, IPTV and your Thomson router (phone) will still work as they have their own login credentials. Reconnecting your Thomson as the main router will not work. This is because the loginname used for setting up the internet connection is registered with the MAC address of the Thomson router when it was originally installed by the service engineer. When it is not used for 3 months straight, the network will cleanup the obsolete loginnames. I know so by experience, and trust me... the service desk or engineers don't understand you as they don't know their own products. It took me days before someone of 2nd or 3rd line support re-registered the mac address properly again on the ISP network.
8.Go to "VLANs" tab, and only set the checkboxes to enabled for following ports with VLANs (first start with checkboxes for "Tagged" ):

VLAN Ports
0 3 4
4 W 1
6 W
7 W 2
Tagged W 2

Click "Apply Settings" to save and apply the settings.
9.Go to "Networking" tab, and set in "Port Assignment" field the option "Wan Port Assignment" to 'vlan6' and click "Apply Settings".
That's it, now physically connect your Linksys as follows and all should work automatically:

Genaxis "Fiber to Ethernet" ---> Linksys WRT54G(S) WAN port
STB ---> Linksys WRT54G(S) port 1
Thomson router ---> Linksys WRT54G(S) port 2
Computers or switches/hubs ---> Linksys WRT54G(S) port 3 / 4

You can check the "Status" menu and "WAN" tab to see whether your internet connection is up and running.

Bovenstaande geprobeerd maar bij de vlans tab gaat het bij mij mis, komt niet overeen met de hierboven gegeven instructie.

KPN Glasvezel router vervangen voor eigen met Gb + OpenWrt

Heb ik ook nog zitten lezen , hebben meerdere mensen de vraag van kan ik het werkend te krijgen . Maar helaas geen passend antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalkran
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-05 14:35
sonyfreakje schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 12:04:
Goedemorgen , Ik heb dringend jullie hulp nodig.

Ik heb een internet abbonement bij KPN , Combinatie pakket glasvezel / Internet + bellen + tv.
Glasvezel modem hangen en daar achter een ZTE H220n .
Zoals jullie weten is de ZTE H220n dr grootste rommel die er maar is . Veel crashes, poort forwarding werkt niet , upnp werkt niet, firewall niet aan te passen , ip range niet aan te passen etc.

Ik heb daarom een brief naar kpn gestuurd en mijn abbonement mag per direct beeindigd worden . ( JIHAA !! )
Nu heb ik alleen gisteren met een KPN Medewerker geproken en deze vertelde mij dat ik evt mocht proberen om het internet met een eigen router aan de praat te krijgen .
Het tv en bellen abbonement is al gestopt , ik krijg alleen nog 3 dagen de tijd om te proberen om met een eigen router het internet werkend te krijgen .

Ik heb nu een WRT610N Router liggen ( gigabit ) incl dd-wrt firmware hier op .
Is er iemand die mij kan helpen om via deze router de internet verbinding werkend te krijgen ?

Enkele dingen ben ik al op internet tegen gekomen maar geen van de opties werken , Is er iemand die mij kan vertellen hoe ik dit werkend krijg?
Er is wel grote haast bij aangezien ik tot maandag de tijd heb, anders moet ik een nieuwe aanbieder zoeken voor internet en heb ik enkele weken geen internet.
Wie o Wie kan mij op weg helpen , evt schaf ik wel een andere router aan dat is geen enkel probleem .
toon volledige bericht
Valt best mee!
Die ZTE H220N is niet zó slecht! Als hij vaak crasht dan gebruik je hem waarschijnlijk voor iets waar hij niet voor gebruikt hoort te worden, of staat-ie tegen je verwarming aan.
UPnP + Port forwarding werkt prima, echter dit lijkt niet te werken omdat het modem NAT Loopback niet ondersteunt.. Dus vanaf je thuisnetwerk kan je niet met je externe IP-adres verbinden. Andere mensen (van buitenaf) kunnen wel verbinden. IP Range is ook sinds een paar maanden aan te passen, dit kan je vinden onder Network -> LAN -> DHCP Server.
VOIP werkt hier trouwens prima met een ander modempje ;) Kwestie van weten waar je moet zijn voor het SIP-wachtwoord..

Voor het instellen van je eigen router raad ik je aan even te zoeken op Tweakers, er staat redelijk duidelijk uitgelegd hoe dat werkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-06 13:27
Wat ik heb gedaan is een eigen router neergezet waaraan alles hangt. Deze router is aangesloten op de experiabox. Vervolgens heb ik mijn eigen router in de DMZ gezet. Alles werkt als een zonnetje, al maanden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
maniak schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 09:29:
Wat ik heb gedaan is een eigen router neergezet waaraan alles hangt. Deze router is aangesloten op de experiabox. Vervolgens heb ik mijn eigen router in de DMZ gezet. Alles werkt als een zonnetje, al maanden :)
Een router waaraan alles hangt. Dus je hebt de router aangesloten op het glasvezelmodem(ftu) en daaraan de experiabox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Thombias schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 23:22:
[...]

Een router waaraan alles hangt. Dus je hebt de router aangesloten op het glasvezelmodem(ftu) en daaraan de experiabox?
Nee, hij heeft de experiabox op de glasvezelmodem aangesloten, en de eigen router op de experiabox die door de dmz volledig toegang heeft tot het internet, er is dus zelfs geen portforwarding nodig in de experiabox. Alleen in de router zelf.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:27
Bij ons in de gemeente komt er ook glasvezel mits 30% van de huishoudens zich aanmeldt.
De keuze die we hebben is: Solcon, Kick XL, KPN en Lijbrandt.
Waarschijnlijk gaan we voor Internetten + bellen via glasvezel en blijven we voor televisie bij UPC.
We hebben namelijk 4 televisies waarvan 2 op digitaal en 2 op analoog.
Ook willen we sport 1 dit wordt alleen aangeboden door KPN, maar als ik het zo lees kan KPN niet de kwaliteit van UPC halen met televisie. KPN is dan de voordeligste optie als ik de kosten van Internet + bellen bij elkaar optel.

Is de kwaliteit van KPN Internet + bellen wel goed in tegenstelling tot de kwaliteit van hun televisie?

Ik neem aan dat Reggefiber glasvezel in de meterkast brengt, hier komt nu ook de telefoonlijn van KPN binnen. Deze gaat door een kabel naar een wandcontactdoos waar de stekker van de telefoon weer in zit. Kan ik dan gewoon de 2 draderige kabel in de meter in de glasvezelmodem doen en gewoon de telefoon aansluiten op de wandcontactdoos?

Op dit moment hebben we ADSL van Solcon, kan ik straks gewoon van de glasvezelmodem met een UTP kabel mijn eigen router(Linksys WAG200G) in en van daaruit weer door naar een switch?

Als ik het zo lees werken een PS3, Xbox 360 en usenet (pay abo) prima met KPN glasvezel?

In dien bovenstaande vraagjes geen problemen geven gaan we voor KPN of zeggen jullie nou ik zou toch voor een ander gaan. Zelf kan ik daar geen reden voor verzinnen mits bovenstaande geen problemen geeft.

Edit: die router gaat volgens mij sowieso niet werken aangezien het een ADSL router is. Is die standaard experia box niet veilig genoeg of kunnen daar poorten niet van open?

[ Voor 5% gewijzigd door Gait op 17-09-2011 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

VLAN is het toverwoord iig. Er zijn genoeg topics te vinden ;) http://gathering.tweakers...earchtimeout]=30#hitstart

In 't kort: Neem een switch die daarmee overweg kan, stuur de VLAN pakketjes voor tv/tel naar de experia box en de VLAN pakketjes voor internet naar je (eigen) router.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkace
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-03-2023

Darkace

Super Kommandant

Raven schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 20:09:
VLAN is het toverwoord iig. Er zijn genoeg topics te vinden ;) http://gathering.tweakers...earchtimeout]=30#hitstart

In 't kort: Neem een switch die daarmee overweg kan, stuur de VLAN pakketjes voor tv/tel naar de experia box en de VLAN pakketjes voor internet naar je (eigen) router.
Bedankt Raven, ik had al e.e.a. proberen te zoeken, maar nog niet echt iets concreets gevonden specifiek voor mijn configuratie. Nu heb ik dit even gevraagd in een nieuw topic in "Netwerken". Gaat dan vast helemaal goedkomen, ben allang blij dat je zegt dat het op zich wel kan. Als ik mijn internet maar apart kan instellen met poorten en je lan IP adres, dan ben ik tevreden. Nu is dit waardeloos met die experia box. Helaas puur omdat KPN er zijn eigen firmware in heeft geploft.

I wear Glasses with extreme modern "SHADES", to prevent any more harm to my precious eyes, because I already had them pretty damn badly damaged, it wasn't my fault back then, it was Yunalesca's ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-06 16:40
Raven schreef op woensdag 09 november 2011 @ 10:34:
nieuws: KPN lijft XMS, Concepts ICT, Lijbrandt en Edutel in
"KPN maakt vaart met de uitrol van zijn glasvezeldiensten door de overname van diverse aanbieders van dergelijke diensten, waaronder XMS en Concepts ICT. "

Mocht dat doorgaan, moet iedereen dan dat onding genaamd Experiabox gaan gebruiken? Dat is namelijk dé reden dat ik bij Concepts ICT zit, zelf apparatuur kunnen aansluiten zonder gedoe en de mogelijkheid om alleen een internet-abo af te kunnen nemen ook.
Ik zit al heel lang op een KPN Glasvezel netwerk met een abonnement bij een provider die geen Experiabox levert. KPN heeft namelijk al een jaar de http://www.kpnwholesale.c...televisie/w/wba-plus.aspx dienst waarbij providers ook op KPN-netwerken de Cconepts en XMS-achtige diensten kunnen leveren (waarbij je gewoon je eigen router direct aan de NT hangt)

Deze overname is alleen maar een bevestiging van wat Reggefiber al heel lang wil (alleen nog maar de vezels en de POPs beheren) en verandert voorlopig gewoon niets.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartburg
  • Laatst online: 25-05 19:38
kan ik een eigen router voor de kpn router zetten.
zodat ik de kpn router kan blijven gebruiken voor telefonie en vlan(tv)
en ik eindelijk normaal portforwarding kan toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319232

bartburg schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 08:11:
kan ik een eigen router voor de kpn router zetten.
zodat ik de kpn router kan blijven gebruiken voor telefonie en vlan(tv)
en ik eindelijk normaal portforwarding kan toepassen.
link 2 en 3
https://www.google.com/we...r.r_gc.r_pw.,cf.osb&cad=b

SLM2008 (is volgens mijn niet meer verkrijgbaar ik weet niet zijn opvolger)
TV direct uit SLM2008
Telefoon oude KPN EB
Internet een willekeurig router alleen moet deze wel het mac-adres van de EB kunnen klonen. Of je moet op de router DD-WRT gaan installeren

Ik gebruik zelf een SLM2008 en een oude Asus WL-500g Premium met DD-WRT.

De router voldoet prima met brons. o.a. geen IP conflicten en DNS problemen meer welke bij de Thomson wel voorkwamen. Aangezien KPN het modem niet wil vervangen en mijn andere storing niet meer wil oplossen (storingsmeldingen worden zonder bericht gesloten door de 2 de lijn bij KPN) maar gekozen voor deze oplossing. Alleen moet ik nu iedere keer na 10 dagen Genexis even van de spanning halen anders valt de verbinding weg

[ Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 319232 op 11-11-2011 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319232

Ik heb zelf nog oude experia box van Thomson daar kan het niet bij. Normaal verwijderd KPN zulke instellingen uit hun firmware. Maar een poort open zetten gaat zonder problemen.

Of je moet een eigen router gebruiken

Anoniem: 319232 in "[KPN] Glasvezel"

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 319232 op 15-11-2011 11:10 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Adlermann schreef op donderdag 24 november 2011 @ 12:06:
Toen ik in een grijs verleden KPN glasvezel had maakte ik gebruik van een virj brakke experia box (met cone nat). Portforwarding werkte nauwelijks. Hoe is dat nu?
Dat ding wordt nog steeds gebruikt bij KPN, gelukkig (als je de pech hebt bij KPN te zitten) kan je wel een eigen router plaatsen als je met VLAN's aan de gang gaat.

[ Voor 9% gewijzigd door Raven op 24-11-2011 12:24 ]

Oscar Wilde

• eymey
Raven schreef op donderdag 24 november 2011 @ 12:24:
[...]

Dat ding wordt nog steeds gebruikt bij KPN, gelukkig (als je de pech hebt bij KPN te zitten) kan je wel een eigen router plaatsen als je met VLAN's aan de gang gaat.
Tegenwoordig gebruikt KPN Experiaboxen van ZTE. die zijn al een stuk vriendelijker (hebben bv. ook een DMZ optie) en gebruiken wel een goede NAT.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RoyVi schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 16:38:
[...]
KPN probeerd altijd de kwaliteit beter te krijgen. :*)
Om hier nog even op te reageren:

KPN probeert alleen om de kwaliteit beter te krijgen als dit onder marktdruk moet. KPN is een op geldbelust beursgenoteerd bedrijf (erger dan andere bedrijven) en zal nooit op eigen initiatief meer kwaliteit willen leveren dan hoogst noodzakelijk is.

Om een paar voorbeelden te noemen:

- Ziggo was de eerste landelijke provider die de HD simulcasts van alle Nederlandse basiszenders in zijn basispakket opnam. KPN volgde 'onder marktdruk' daarna. KPN zou dit nooit op eigen initatief hebben gedaan zoals Ziggo wel heeft gedaan.

- KPN levert nu heel achterbaks dezelfde ADSL streams ook over glasvezel, voor een hogere prijs. Nu deze informatie massaal op internet circuleert gaat men hier pas wat aan doen. Ook vanwege marktdruk.

- Glashart Media levert bijvoorbeeld nog gewoon analoog en onversleutelde DVB-C. Dat hadden ze niet hoeven te doen, maar om de klanttevredenheid te vergroten doen ze dat toch. KPN doet dat niet. Meerdere platforms onderhouden kost het KPN management en de aandeelhouders veel te veel geld.

- Providers als XMS communiceren gewoon eerlijk en open tegen de klanten wat er speelt en onderbouwen dat technisch en inhoudelijk ook goed.
Voorbeelden:
Anoniem: 422018 in "XMS Glasvezel ervaring - XIV"
Anoniem: 422018 in "XMS Glasvezel ervaring - XIV"
Van KPN medewerkers krijg je alleen maar misleidende, verwarrende en technisch incorrecte antwoorden:
Anoniem: 120071 in "[KPN] Glasvezel"

- Reggefiber en de kabelaars dringen mensen niet een standaard router op, maar laten die keuze aan de klant. KPN dicteert echter nog steeds met dichtgetimmerde Experiaboxen. Dit scheelt zogenaamde support calls en dat levert het KPN management en de aandeelhouders weer meer geld op.
Om bij KPN een router naar keuze te gebruiken is voor de normale consument niet te doen, gegeven het gehannes met alternatieve firmware en vlan configuraties.

- Glashart Media gebruikt voor IPTV een klantvriendelijker conditional access systeem: een VLAN wat afgeschermd is met mac/vendorclass. Hierdoor blijft er voor de meer ervaren gebruikers toch nog een mogelijkheid over om alternatieve apparatuur naar keuze te gebruiken om iptv mee kijken. KPN timmert elke zender, maar dan ook echt elke zender, dicht met Verimatrix, terwijl ook zij gebruik maken van aparte VLAN's. En ook bij Ziggo kun je middels een Alphacrypt module alternatieve apparatuur gebruiken die niet door Ziggo supported is. KPN Verimatrix't z'n streams zodat klanten altijd verplicht zijn om een KPN ontvanger te gebruiken. Daardoor kan KPN de consument ook weer fijn extra diensten aansmeren als betaald opnemen 'in the cloud'. Dat levert het KPN management en de aandeelhouders weer extra geld op.

- Hetzelfde voor ITV online. Ook weer zo'n fijn dichtgetimmerd platform met Microsoft Silverlight DRM. Ook weer alleen te bekijken via een website op een Windows PC waarop je altijd die Microsoft Silverlight DRM geïnstalleerd moet hebben. Dit terwijl Ziggo het gewoon een stuk klantvriendelijker aanpakt en gewoon kale streams gebruikt voor z'n online tv. Zie reacties in:
meuk: Ziggo Live Televisie Player 1.0.7
meuk: Ziggo Live TV player 1.0.9
En ook op de Universiteit Twente kan men gewoon kant en klare Technicolor streams op de PC bekijken:
http://iptv.utwente.nl/?page=info

Dit bedoel ik nou. Met deze voorbeelden krijg je een goed beeld wat nou het verschil is tussen een klantvriendelijke aanpak, gericht op de wensen van de klant, en een klantonvriendelijke aanpak, gericht op de wensen van de aandeelhouders en het KPN management.

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 120071 op 26-11-2011 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dj-sannieboy schreef op zondag 27 november 2011 @ 13:42:
[...]

Nou ik weet wel zeker dat als KPN niet degene was die geinvesteerd had, dat er slechts een heel klein deel van Nederland verglaasd was. Want waar haalt Regge het geld dan vandaag om glasvezel aan te leggen? Wie zou er dan operator zijn?
KPN heeft het geld ook gewoon geleend van de EIB: http://reggefiber.nl/in-d...uro-van-eib-0c6c95a6.html

Dat had Reggefiber zelf ook kunnen doen.

Daarnaast heb je nog private investeerders. Zeker in deze tijden waarin men op zoek is naar veilige beleggingen kan het investeren in glasvezel heel aantrekkelijk zijn.

Operators: Vodafone, Tele2 en andere grote internationale partijen die het geld ervoor hebben (GlasOperator is trouwens gewoon een Nederlandse partij).
Een 2e optie had kunnen zijn dat Reggefiber eisen had gesteld aan KPN voor de inrichting van een transparante actieve netwerkinfra in de pop's (vergelijkbaar met WGDO). Maar ook dat hebben ze nagelaten.
Dit is anders toch echt het [KPN] glasvezel topic. Dat veel providers niet om KPN heen kunnen is omdat KPN degene is die operator is. KPN is degene die zijn apparatuur in de pop locaties heeft staan, omdat ze zoveel geld geinvesteerd hebben. Als ze dat niet gedaan zouden hebben, hadden we dus geen WGA gebied en waarschijnlijk niet eens een WGDO gebied. Regge is goed in het aanleggen van glas, maar willen ze wel operator zijn? Ik denk het niet, dat willen ze aan KPN overlaten.
Dankzij het feit dat men het operator gedeelte aan KPN heeft overgedragen heeft KPN nu een monopolie op de iptv streams. Dit omdat ze, ondanks alle kritiek, steeds weer dezelfde routers blijven gebruiken die maar met 1 multicast bron kunnen werken. Dus ik weet niet of we nou wel zo blij moeten zijn met die WBA gebieden met KPN als investeerder van de actieve netwerkinfra. Het blijkt toch weer dat ze keer op keer alles weer naar hun eigen hand zetten. Veel mensen blijven nu terecht bij Ziggo, of kiezen enkel voor DVB-C omdat dat in de WBA gebieden de enige TV dienst is die de openheid en hoge kwaliteit heeft wat je van een open glasvezelnetwerk mag verwachten. Ik heb zoiets van: als je het doet, doe het dan goed of doe het niet.

De WGDO gebieden waar XMS, OnsBrabantNet en OnsNet actief zijn overigens 100% Reggefiber (zij het met enige overheidssubsidie). Daar zit geen cent van KPN in.

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 120071 op 27-11-2011 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:03

Pogostokje

* twiet *

Deze week is bij ons de boel aangesloten en heb ik alles draaiend. Het heeft uiteindelijk 4 weken geduurd tussen aanvraag en totaal werkend opgeleverd. Dat proces ging eigenlijk best soepel en alle communicatie kun je daarnaast keurig volgen op je persoonlijke inlog pagina bij KPN.

Mijn ervaringen:

ZTE modem: wat een ruk ding. Helemaal dichtgetimmerd. Je kunt niet eens de DHCP server uitzetten of het IP adres van het modem aanpassen. Dit is duidelijk geen tweakers ding. Er kan zo ongeveer niets fout gaan, want je kunt er simpelweg niks in verknallen. Provisioning van bijvoorbeeld telefoonnummers gaat zelfs van buitenaf door KPN. De poorten zijn inderdaad flex, je kunt zonder problemen op 1 poort zowel TV als internet gebruiken, gelijktijdig. Dit schijnt nieuw te zijn en is wel prettig. Wat jammer is, is dat de 4 switchpoorten op de ZTE maar 100Mbit zijn. Heb je dus een eigen NAS of wil je gewoon meer snelheid, dan zul je toch weer met een losse gb-switch moeten gaan werken achter de ZTE. Jammer.

IPTV: 2x Motorola VIP1963 ontvangen. Hele stille kastjes, veel stiller dan onze Cisco HD recorder van Ziggo. Ook stukken kleiner en helemaal zwart, dus de vrouw was ook blij. :) Eerste installatie waarbij er van alles wordt gedownload duurt echt wel even, zo ongeveer 20 minuten per kastje. Daarna start hij elke keer heel snel op. Afstandsbediening werkt ook op de TV. Zappen langs zenders gaat redelijk snel, iets sneller dan wat we gewend waren met die genoemde Ziggo decoder zelfs. De EPG doet het prima en scrollen gaat lekker snel. De standaard HD varianten van nederlandse zenders zitten helaas niet op 1,2,3, etc maar in de 700-reeks. Beetje raar. Bij opnames hebben we wel een groot gemis: je kunt geen opnames laten herhalen. Dus elke week een bepaalde serie opnemen: vergeet het maar. Die moet je elke keer opnieuw instellen. Onbegrijpelijk gemis en dit is een echte teleurstelling.

Internet: beloofde 50/50 snelheid wordt makkelijk gehaald volgens speedtest.net en de ping snelheden naar wat NL sites zijn allemaal <10ms dus ik vind het prima.

Telefonie: werkt gewoon, niks speciaals mee. Wel stond standaard de nummerweergave onderdrukt, maar dit kun je via de kpn site zelf aanzetten. Gelijk heb ik daar ook maar een 0909 blokkade geplaatst, kun je ook zelf klik-klik instellen.

Wat nog te doen: die ZTE is zo waardeloos voor internet gebruik dat ik ga proberen mijn eigen router aan te sluiten voor het internet. Ik heb begrepen dat er een mux vlan stream binnen komt uit het glas en dat de ZTE dat uit elkaar trekt voor internet, iptv en telefonie. Als ik een switch ertussen zet die vlans snapt kan ik volgens mij dat internet verkeer eruit demuxen/slopen en richting een goede router sturen. De ZTE mag dan TV en telefonie blijven doen. Daar ga ik binnenkort eens mee aan de gang, er zijn mensen bij wie dit gelukt is las ik op forums dus wie weet. Als ik dat voor elkaar heb ben ik helemaal tevreden. Als KPN nou die herhalende opnames regelt op de iptv decoders is het een perfecte alles-in-1 oplossing.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Pogostokje schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 11:41:
Wat nog te doen: die ZTE is zo waardeloos voor internet gebruik dat ik ga proberen mijn eigen router aan te sluiten voor het internet. Ik heb begrepen dat er een mux vlan stream binnen komt uit het glas en dat de ZTE dat uit elkaar trekt voor internet, iptv en telefonie. Als ik een switch ertussen zet die vlans snapt kan ik volgens mij dat internet verkeer eruit demuxen/slopen en richting een goede router sturen. De ZTE mag dan TV en telefonie blijven doen. Daar ga ik binnenkort eens mee aan de gang, er zijn mensen bij wie dit gelukt is las ik op forums dus wie weet. Als ik dat voor elkaar heb ben ik helemaal tevreden. Als KPN nou die herhalende opnames regelt op de iptv decoders is het een perfecte alles-in-1 oplossing.
Dit is interessant als dat lukt.
Misschien handig daar een aparte thread van te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Ook op dit forum is zeer waardevolle info te vinden hoor (dat ipbforum is erg vooringenomen met / bestuurd door KPN, bij enige kritiek krijg je een ban) :)

KPN Glasvezel router vervangen voor eigen met Gb + OpenWrt

Ook in de topics over TweakDSL en TweakFiber zijn genoeg voorbeelden te vinden van werkende configs met bv. de Zeroshell distributie.

Als je een router kan vinden die snel genoeg is voor glasvezel en middels OpenWRT ook met port-based en tag-based VLAN's overweg kan, dan kan je een goede alles in 1 oplossing bouwen.

Overigens lijkt het erop (ik heb vaker contact met de starter van dat topic) dat de TP-link de 100 mbps abbo's niet helemaal goed aan kan :)

En waar je dus rekening mee moet houden, als je Telefonie van KPN gebruikt, is dat je de router/l2-switch zo moet configureren dat VLAN 7 tagged naar 1 poort toe gaat waar je de Experiabox aan hangt (die verandert dan dus eigenlijk in een uit de kluiten gewassen VOIP ata ).

[ Voor 25% gewijzigd door eymey op 30-12-2011 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

Zo, het is gelukt. Het werkte vrijwel meteen eigenlijk, er zat inderdaad op de PPPoE geen timeout of een andere bescherming.

Wat ik bereikt heb is dat ik van mijn glasvezel alles-in-1 pakket van KPN het internet via een aparte router laat lopen. Deze router is van mijzelf (D-link DIR-855, had ik ooit al gekocht voor mijn adsl aansluiting) en heeft geen restricties op het gebied van portforwarding, firewall, NAT, dhcp, gebruikte IP adres, etc. Dat vind ik veel beter.

De door KPN geleverde ZTE router doet nog dienst voor de telefoon en ik laat er ook de IPTV decoders nog overheen lopen. Ik heb wifi op dat ding uitgezet, dat spaart weer wat stroom en ik zou het toch niet kunnen gebruiken. Wifi loopt via mijn internet routertje.

Belangrijk is te weten hoe de VLAN indeling binnenkomt, dat staat gewoon op internet:

vlan 4 = televisie (iptv)
vlan 6 = internet
vlan 7 = telefonie

De switch demuxt dat voor mij en splitst het internet richting mijn eigen router en stuurt de rest naar de ZTE H220N.

Schematisch ziet er het als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: http://pix.kwertie.nl/glas.gif

De bijbehorende relevante instellingen op de switch zijn:

Afbeeldingslocatie: http://pix.kwertie.nl/glas2.gif

De PPPoE instellingen voor username/password zijn simpel. De username staat zichtbaar in de ZTE (xxx@direct-adsl) en het password is "kpn".

Na het instellen doet internet het vrijwel meteen, iptv en telefonie duurde een paar minuten langer maar ook die kwamen gewoon netjes online. Op de ZTE branden alle lampjes groen behalve die van internet, die is rood. Als goedmakertje kwam daar wel een fel blauw ECO lampje bij door het uitschakelen van de wifi.

edit:
Aangezien deze post veel op andere forums wordt gelinkt even een update.
Ik heb alle informatie zoals bovenstaande en nog veel meer verzameld, verbeterd en begin 2013 online gezet op een aparte site. Voordat je begint, kijk daarom vooral even op:

http://netwerkje.com/eigen-router

[ Voor 8% gewijzigd door Pogostokje op 11-02-2013 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
apexrider schreef op zondag 08 januari 2012 @ 13:27:
[...]

Ik zit ook aan deze oplossing te denken. Als ik het goed begrijp is het dus mogelijk om de TV ontvangers ook zonder experiabox rechtstreeks op de switch aan te sluiten. Van wie krijgt de TV ontvanger dan een IP-adres?
Als je alles goed configureert zodat je TV-ontvanger weer op het IPTV VLAN (VLAN 4) uit komt, krijgt de TV-ontvanger gewoon z'n IP adres van de DHCP-server in het netwerk bij KPN. Zoals ook gebeurt als je de Experiabox gebruikt.

Alleen voor je LAN worden de IP-adressen lokaal door de router bij jou thuis uitgedeeld. Het enige wat de Experiabox (of je eigen oplossing) doet, is de IPTV-ontvangers naar het IPTV-netwerk van KPN bridgen.

@Rhodez: Tsja, blijkbaar boeit het KPN niet zo wat de TV kwaliteit doet. Zolang ze het niet in het klantenbestand terugmerken en niet te veel mensen ontevreden zijn, zal de prikkel om de bitrates te verhogen erg klein zijn. Vooral omdat dit ook behoorlijk wat plan- en testwerk met zich mee brengt. Bijvoorbeeld: Kunnen de motorola boxen (Ook de oudere 1960 en 1900) het wel aan, kunnen de Devolo powerline oplossingen het, ook in worst case omstandigheden, wel aan, etc.

Dat het nu voor de WMP+ partijen (Vodafone, Lijbrandt, Concepts) wel is verhoogd, is vooral ook op aandringen van die partijen, omdat daar blijkbaar toch vooral de wat meer kritische/zeurende doelgroepo klant van is :P. En wellicht is dat ook de groep (voor mij geldt dat iig wel) die wat eerder accepteert als bij wijze van test een aantal kanalen wordt omgezet en het toch nog niet helemaal goed blijkt te zijn. Gelukkig kunnen alle Amino ontvangers bij Glashart Media de nieuwe bitrates goed aan :9

[ Voor 38% gewijzigd door eymey op 08-01-2012 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 439628

Pogostokje schreef op zondag 08 januari 2012 @ 12:33:
[...]

Dat kan, behalve als je ook telefonie wilt gebruiken. Internet en IPTV lopen prima buiten de experiabox om, die kan dan in de doos blijven. Voor telefonie geeft KPN de inloggegevens niet vrij. Je kunt het waarschijnlijk wel sniffen, maar er blijft nog de kwestie over dat KPN dat ding op afstand voor telefonie instelt en wijzigt wat niet gaat als het je eigen appraatuur is.
Ok thanks, daar was ik al een beetje bang voor. Ik zie in de tekening gemaakt door jou dat er nog een extra verbinding loopt van de switch (poort 7-vlan 1 ) naar jou eigen router, is deze noodzakelijk en wat heeft deze als functie.

Groet Emiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

Anoniem: 439628 schreef op zondag 08 januari 2012 @ 19:46:
[...]
Ik zie in de tekening gemaakt door jou dat er nog een extra verbinding loopt van de switch (poort 7-vlan 1 ) naar jou eigen router, is deze noodzakelijk en wat heeft deze als functie.
Die verbinding is er alleen maar zodat ik nog bij de configuratie webpagina van de switch kan komen vanaf mijn PC. De switch staat VOOR de internet router tenslotte, dus gezien vanaf mijn eigen PC is het een apparaat ergens op het internet. In werkelijkheid is dat niet zo. Om er dan toch bij te kunnen heb ik deze kabel gelegd en de juiste configuratie gemaakt (dmv vlan). Belangrijkste in die configuratie is dat ik die kabel, die dus aan je interne netwerk hangt, goed gescheiden hou van de poorten die het verkeer van KPN afhandelen (poort 1-3).
De kabel is geen must-have als je de boel eenmaal geconfigureerd hebt. Het dient geen doel voor de dagelijkse gang van zaken op het gebied van internet, tv of telefonie.

[ Voor 9% gewijzigd door Pogostokje op 08-01-2012 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Morpheusk schreef op zondag 15 januari 2012 @ 02:54:
[...]

Ik zit eraan te denken om 2x een linksys router aan te schaffen en deze te voorzien van DD-WRT met OpenVPN. Hiermee zou het mogelijk zijn om simpel een Site-to-Site VPN op te zetten. Zodat ik niet op 2 locaties een server moet hebben draaien.

qua bandbreedte is Locatie 1 nu nog 50/50 (wordt dus 100/100) en Locatie 2 VDSL Telfort met een snelheid van ongeveer 18Mb (2MB sec). De TV stream bij KPN is ongeveer 8Mb voor SD en 12Mb voor HD? Dus dit lijkt mij geen probleem. Maar misschien zie ik wat over het hoofd...

Eigenlijk ben ik ook een beetje bang dat een site-to-site VPN niet gaat werken met de experiabox, want met dat ding weet je het maar nooit en dan zit ik met 2 aangeschafte routers :X
OpenVPN gebruikt standaard UDP voor de tunnel. Dat gaat echt wel werken icm Experiabox hoor :). Heb bij m'n vorige bedrijf (voor het werd over genomen) ontzettend veel met OpenVPN gedaan. Heb het zelfs eens een keer misbruikt (icm. het Spanning Tree mechanisme) om een failover op te zetten tussen een wirelessverbinding naar een pand aan de overkant van de straat en de backup ADSL van dat pand.

Het zal inderdaad eerder de gekozen encryptie worden die invloed gaat hebben op de performance van de gebruikte routers. Op m'n werk gebruikten we een Celeron 600 server als router bak met een 10/10 fiber verbinding van Unet, 100/100 in Telecity Amsterdam, thuiswerkers, wireless verbinding met ander pand en nog een kantoor in Duitsland. Dat ging altijd goed O-). In totaal ong. 6 OpenVPN daemons.

Ik denk dat zowel de Vigor als een Linksys WRT54G(x) uberhaupt al moeite gaan krijgen met de upload, (de Linksys zeker), laat staan met ook nog een tunnel opzetten. Hoewel, ze krijgen misschien wat slack als ze zelf geen router hoeven te zijn en alleen maar de tunnel hoeven te doen. Zie ook KPN Glasvezel router vervangen voor eigen met Gb + OpenWrt

en http://www.hermanvandrie....15&layout=default&lang=en

Herman is iig bij de komst van glasvezel overgestapt van Linksys naar TP-link

[ Voor 16% gewijzigd door eymey op 15-01-2012 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 101974

@pogostokje
Pogostokje schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 15:17:
Zo, het is gelukt. Het werkte vrijwel meteen eigenlijk, er zat inderdaad op de PPPoE geen timeout of een andere bescherming.

Wat ik bereikt heb is dat ik van mijn glasvezel alles-in-1 pakket van KPN het internet via een aparte router laat lopen. Deze router is van mijzelf (D-link DIR-855, had ik ooit al gekocht voor mijn adsl aansluiting) en heeft geen restricties op het gebied van portforwarding, firewall, NAT, dhcp, gebruikte IP adres, etc. Dat vind ik veel beter.

De door KPN geleverde ZTE router doet nog dienst voor de telefoon en ik laat er ook de IPTV decoders nog overheen lopen. Ik heb wifi op dat ding uitgezet, dat spaart weer wat stroom en ik zou het toch niet kunnen gebruiken. Wifi loopt via mijn internet routertje.

Belangrijk is te weten hoe de VLAN indeling binnenkomt, dat staat gewoon op internet:

vlan 6 = internet
vlan 7 = telefonie

De switch demuxt dat voor mij en splitst het internet richting mijn eigen router en stuurt de rest naar de ZTE H220N.
toon volledige bericht
Hallo Pogostokje,

Ik had iemand van KPN aan de lijn die me aangaf dat KPN als marktleider de verantwoordelijkheid heeft om haar klanten te beschermen tegen botnets en andere "evil" zaken vanaf het internet, daarom spijkeren ze de experimentbox helemaal dicht }:O
Werkt e.e.a. nog steeds zo bij jou en weten ze dit ook bij KPN dat dit zo werkt??
Ikzelf heb een enorme voorkeur voor concepts-ict die helaas nog niet kan worden aangevraagd vanwege de nog niet gehaalde 30%, terwijl KPN en XS4All op mijn postcode doodleuk melden: "gefeliciteerd, u kunt glasvezel krijgen"en tegelijkertijd een foldertje in de bus gooien dat de 30% ook dankzij mij gehaald kan worden.....
Reggefiber komt a.s. 13 februari hier de vezels in huis blazen, nice!.
Alleen jammer dat ik nu moet wachten of concepts-ict "er ook op mag"
Zo niet, dan ruikt dit zaakje wel een beetje (doet het nu al) want kpn en xs4all hebben nu een zieltjes-winnen-voorsprong.... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26222

maniak schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 09:29:
Is het zo dat je dan toch NAT loopback functionaliteit krijgt, of gaat dat sowieso niet werken als de Experia Box het niet ondersteund?

Ik ben er nu mee bezig en krijg het niet voor elkaar. Heb m'n router als DMZ host ingesteld op de ZTE, uPnP uitgezet op de ZTE, portforward voor port 80 weggehaald in ZTE, en toegevoegd in m'n router. Kan nu van buitenaf prima m'n webserver bereiken die op m'n eigen router zit aangesloten, maar kan nog steeds m'n webserver niet bereiken via het externe ip vanuit het interne netwerk.. Nu weet ik niet of ik iets vergeet, of dat het gewoon uberhaupt niet mogelijk is. (Ik weet dat mijn router _wel_ NAT loopback ondersteund, want het werkte prima met UPC)

Als het niet mogelijk is ga ik nl. de switch optie proberen van Pogostokje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 198824

Pogostokje schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 15:17:

vlan 6 = internet
vlan 7 = telefonie

Schematisch ziet er het als volgt uit:

[afbeelding]

De bijbehorende relevante instellingen op de switch zijn:

[afbeelding]

De PPPoE instellingen voor username/password zijn simpel. De username staat zichtbaar in de ZTE (xxx@direct-adsl) en het password is "kpn".

Na het instellen doet internet het vrijwel meteen, iptv en telefonie duurde een paar minuten langer maar ook die kwamen gewoon netjes online. Op de ZTE branden alle lampjes groen behalve die van internet, die is rood. Als goedmakertje kwam daar wel een fel blauw ECO lampje bij door het uitschakelen van de wifi.
toon volledige bericht
Ben er al sinds december klaar voor en ben nu aan het wachten op mijn glasvezel aansluiting...
Bovenstaande setup zou ik ik ook graag willen doorvoeren 8)
Ik heb een Netgear managed switch die volgens mij hetzelfde kan, enige verschil is dat ik het bijgeleverde modem er tussenuit wil halen en alleen gebruik maak van internet. Zou deze setup kunnen?
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/YpqjwTLp7kUON7abmYgVVwTu/full.jpg
Kan ik de vrije poorten in de Switch gebruiken voor internet of moet ik die ook configureren?
En die VLAN 1 snap ik niet helemaal, is dat een zelf gekozen waarde?
Allemaal nieuw voor mij vandaar de vragen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:09
Is er eigenlijk een mogelijkheid om een nieuwe router aan te vragen bij KPN? Wij hebben nu de oude versie met een zwarte voorkant en een witte achterkant. In principe werkt deze wel en de snelheden die we halen zijn goed, maar blijkbaar heeft een gebruiker in dit topic via de nieuwe router het voor elkaar gekregen internet te gebruiken via een eigen router. We hebben nu namelijk een onnodig acces point op basis van een Linksys WRT610n met DD-WRT software en de mogelijkheden zijn hierbij veel uitgebreider. Ik hoop op deze manier eigenlijk af te komen van het port forwarding probleem. Ook kan je blijkbaar met die nieuwe router gewoon de internetaansluitingen voor tv gebruiken die nu per se op een ander kanaal moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ihre
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-02 09:36
zynex schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 16:03:
Is er eigenlijk een mogelijkheid om een nieuwe router aan te vragen bij KPN? Wij hebben nu de oude versie met een zwarte voorkant en een witte achterkant. In principe werkt deze wel en de snelheden die we halen zijn goed, maar blijkbaar heeft een gebruiker in dit topic via de nieuwe router het voor elkaar gekregen internet te gebruiken via een eigen router. We hebben nu namelijk een onnodig acces point op basis van een Linksys WRT610n met DD-WRT software en de mogelijkheden zijn hierbij veel uitgebreider. Ik hoop op deze manier eigenlijk af te komen van het port forwarding probleem. Ook kan je blijkbaar met die nieuwe router gewoon de internetaansluitingen voor tv gebruiken die nu per se op een ander kanaal moeten zitten.
Bij glasvezel van KPN zijn er voor consumentenaansluitingen 2 Experiaboxen mogelijk: de Thomson TG789vn en de ZTE H220N. Deze hebben beide een WAN-Poort, die heb je nodig om een PPPoE verbinding te kunnen maken.

Ik heb een TG789vn thuis staan, en die doet het prima. Voor een 'veeleisende' gebruiker zul je inderdaad tegen enkele punten aanlopen, waaronder UPnP.

Wil je meer, moet je opzoek gaan naar een router die PPPoE ondersteunt.

Met DD-WRT moet dit ook kunnen volgens dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.programecalculator.ro/img/2011/11/firmware_dd_wrt_com_pppoe.png

Als gebruikersnaam dien je je mac-adres van je Experiabox te gebruiken, en dan wel in het volgende formaat
code:
1
00-01-02-03-0F-1F@direct-adsl

Het wachtwoord is KPN.

Als laatste stap 'spoof' je het mac-adres van je Experiabox, je vult hier weer het mac-adres van je Experiabox in:
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/1jwzuf.png

Ik zou zeggen, probeer het eens. Persoonlijk gebruik ik OpenWrt icm een Netgear WNDR3700v2 met inmiddels 10+days uptime na een tijd configureren :)

Dit is triple-play, Alternatieve router KPN / Tweak glasvezel

[ Voor 8% gewijzigd door ihre op 29-02-2012 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57003

Ik gebruik al meer dan anderhalf jaar mijn eigen router (SLM2008 in combinatie met een Sitecom Linksys E2000 router met DD-WRT firmware) en als wachtwoord heb ik kleine letters 'kpn' gebruikt. Werkt prima hier! En TV doet het ook prima! Overigens gaat de tv buiten de router om (direct in de SLM2008 geprikt) en doet voor zover ik weet helemaal niks met PPPoE, dus lijkt me stug dat je tv het niet doet als je dat wachtwoord fout hebt.

Overigens heb ik nooit mac address clone gedaan, dus wellicht optioneel. Had wel gelezen van iemand in dit topic die er na een tijdje uit gegooid was omdat mac address niet meer bekend was bij kpn en dus daarom mac address moet clonen. Kan ieder geval geen kwaad om het te doen!

Edit: Ik heb KPN Standaard glasvezel pakket (hiervoor zilver). Heb voor zilver -> standaard geen wijzigingen hoeven maken in mijn router.

Edit: Even opgezocht welke firmware ik precies heb van dd-wrt: DD-WRT v24-sp2 (05/08/11) big (SVN revision 16994)

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 57003 op 01-03-2012 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalkran
Als je een eigen router achter de Experiabox hangt moet je in de EB alles doorsturen naar je Netgear router, en vanuit de netgear router doorsturen naar de juiste PC.
Zo heb je NAT achter NAT en gaan dingen als UPnP niet lekker werken (of helemaal niet.)
Ik vermoed dat je een ZTE HN220 hebt gekregen? Daar kan je DMZ instellen richting je netgear en vanuit daar al het internet afhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:50
M'n Netgear router als DMZ host instellen werkt idd :) Nooit zo goed gesnapt eigenlijk waarom ze dat DMZ durven te noemen ;) UPnP is toch niet nodig als je gewoon keurig alle portforwards goed instelt op zowel je router als je poortgebruikende progjes }:O, bovendien onnodig onveilig. Ik kan in ieder geval weer muziek luisteren onderweg vanaf mijn eigen server!

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalkran
DMZ voor demilitarized zone. Oftewel onbeschermde zone, al het verkeer word zonder controle doorgelaten naar jouw eigen router.
Om dit voor een thuis-PC in te stellen zonder dat je weet waar je mee bezig bent is ook niet slim. Dit ivm evt.openstaande poorten die door een proces worden gebruikt waar aanvallers misbruik van zouden kunnen maken..

En UPnP is vooral een gemak kwestie, elke keer als je een nieuw programma installeert om even te kijken of wat ook je je nieuwe port forwards moet instellen is ook niet voor iedereen weggelegd.
Zelf heb ik ook NAT achter NAT, maar nog via een TG789vn router, deze zal ik tzt upgraden naar het nieuwe modem, die wel weer NAT Loopback ondersteunt / gigabit lan, dus dan heb ik mijn eigen apparatuur niet meer nodig ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoe zit het met je eigen (thuis netwerk) router als die geen ipv6 ondersteunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
Ik heb zojuist de Netgear GS105E Switch geconfigureerd naar Pogostokje's voorbeeld :*). Ik heb van alle configuratiestappen netjes screenshots gemaakt die ik in een mooie handleiding voor hier wil gaan samenstellen. Voordat ik dit doe moet ik echter wel de IPTV werkend krijgen :/

De situatie is zo:

Het inkomend glasvezel signaal gaat netjes eerst naar de switch, vervolgens gaat er een draadje van de switch naar de Experia Box voor TV en IPTV en er gaat er een draadje naar m'n eigen Netgear WNDR3700 router voor internet.

Resultaat is dat na het instellen van de PPPoE instellingen in de router het internet het doet. Op de Experia box branden de lampjes voor Voice, Broadband en TV groen; de telefoon doet het dan ook prima maar TV doet het helaas niet :( De programmainformatie wordt keurig binnengehaald, ik zie dus alle kanalen en ook de TVgids e.d., alleen geen beeld! Er verschijnt de mededeling: 'deze zender is tijdelijk niet beschikbaar, probeer van kanaal te wisselen of start de tv-ontvanger opnieuw'. De situatie herstellen naar de oude (dus alles via de Experia box laten lopen) zorgt wel voor TV beeld. Iemand enig idee wat er hier loos kan zijn?

Dit zijn de instellingen van mijn switch:

Poort 1 : VLAN 4T,6T,7T (Tagged) / PVID 1 <--- FTU kastje
Poort 2 : VLAN 6U (Untagged) / PVID 6 ---> Netgear Router
Poort 3 : VLAN 4T,7T (Tagged) / PVID 4 ---> Experia Box
Poort 4 : VLAN 1
Poort 5 : VLAN 1

[ Voor 9% gewijzigd door Radiodurans op 17-03-2012 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalkran
Radiodurans schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 17:46:
Ik heb zojuist de Netgear GS105E Switch geconfigureerd naar Pogostokje's voorbeeld :*). Ik heb van alle configuratiestappen netjes screenshots gemaakt die ik in een mooie handleiding voor hier wil gaan samenstellen. Voordat ik dit doe moet ik echter wel de IPTV werkend krijgen :/

De situatie is zo:

Het inkomend glasvezel signaal gaat netjes eerst naar de switch, vervolgens gaat er een draadje van de switch naar de Experia Box voor TV en IPTV en er gaat er een draadje naar m'n eigen Netgear WNDR3700 router voor internet.

Resultaat is dat na het instellen van de PPPoE instellingen in de router het internet het doet. Op de Experia box branden de lampjes voor Voice, Broadband en TV groen; de telefoon doet het dan ook prima maar TV doet het helaas niet :( De programmainformatie wordt keurig binnengehaald, ik zie dus alle kanalen en ook de TVgids e.d., alleen geen beeld! Er verschijnt de mededeling: 'deze zender is tijdelijk niet beschikbaar, probeer van kanaal te wisselen of start de tv-ontvanger opnieuw'. De situatie herstellen naar de oude (dus alles via de Experia box laten lopen) zorgt wel voor TV beeld. Iemand enig idee wat er hier loos kan zijn?

toon volledige bericht
Wat je misschien kan proberen is VLAN 4 untagged aan te bieden op poort 4 van je switch en vanuit daar je ontvangers aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans_18T
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-06 06:36
Radiodurans schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 17:46:

De situatie is zo:

toon volledige bericht
Welke instellingen gebruik je onder "System -> Multicast?
Ik verwacht dat je "IGMP Snooping Status" op Disabled moet zetten. Misschien ook Block Unknown MultiCast Adresses. Je gebruikt de switch immers als normale VLAN switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-06 15:53
Pogostokje schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 12:51:
[...]
Die letters stan voor Untagged, Tagged of .. naar ik aanneem 'geen lid van dit vlan' als je niks in vult.
Even een korte VLAN cursus:
Tagged wil zeggen dat het VLAN van een ethernetpakketje wordt meegegeven als extra informatie in het pakketje. Dit kun je alleen gebruiken tussen apparaten die met VLANs overweg kunnen.
Vraagje, volgende week wordt Glasvezel aangesloten hier, wil net als jij mijn eigen router gebruiken. Niet eerder met Vlan gewerkt maar aangezien ik de beschikking heb over een SLM2008 moet ik er met jouw voorbeeld makkelijk uitkomen. Daarvoor alvast bedankt!

Maar is het op een dergelijke manier (gebruik VLAN) ook mogelijk om vervolgens TV (KPN modem) en Internet (vanuit mijn eigen router) over 1 netwerk kabel te sturen en op de plek van bestemming vervolgens weer uit te splitsen voor de TV ontvanger en voor internet hardware (HTPC en een mediaplayer). Daarvoor wil ik dan een Netgear GS105E gebruiken.
Bij de modem/router locatie zou ik dan eventueel de ongebruikte poorten van de SLM2008 kunnen gebruiken om TV en internet te bundelen en over 1 UTP kabel door te sturen? Heb destijds namelijk 1 UTP en 1 Coax kabel naar de twee plekken waar een TV staat getrokken. Aan de Coax kabel heb ik uiteraard niets bij Glasvezel, dus zou ideaal zijn als ik TV en internet over die ene netwerkkabel kan versturen en vervolgens weer uitsplitsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

troftnom schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 22:59:
Vraagje, volgende week wordt Glasvezel aangesloten hier, wil net als jij mijn eigen router gebruiken. Niet eerder met Vlan gewerkt maar aangezien ik de beschikking heb over een SLM2008 moet ik er met jouw voorbeeld makkelijk uitkomen. Daarvoor alvast bedankt!
Geen dank, graag gedaan. Ik vind het heel leuk te lezen dat zoveel mensen er echt iets aan hebben. :*)
... dus zou ideaal zijn als ik TV en internet over die ene netwerkkabel kan versturen en vervolgens weer uitsplitsen...
Ja dat kan. Als je aan beide kanten van je UTP kabel een switch hebt die met VLAN's overweg kan, dan kun je dat probleemloos over dezelfde fysieke kabel sturen en laten uitsplitsen door de switches. Ik heb zelf ook zo'n kabel lopen waarbij ik dat op deze manier doe. Er lag nou eenmaal maar 1 UTP kabel, precies zoals bij jou ook is.

Vergeet niet de VLAN's tagged te zetten op de poorten waar die ene UTP kabel op aangesloten wordt, en untagged op de poorten waar je vervolgens je decoder en internet apparatuur op aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalkran
Gigabit wan is op zich niet zo'n gekke keuze nu ze de NTs (MediaConverters) ook een gigabit poort hebben gegeven. Nu zou je gewoon de 'Standaard' snelheid moeten kunnen halen in de nieuwe gebieden omdat 'normaal' de 100Mbit/s verbinding tussen modem / glasvezelkastje de bottleneck is ivm iTV stream, Voice en internet dat allemaal over dat 100mbit lijntje moet..

Ja nieuwe modems werken wat fijner.
Port forwarding werkt wat makkelijker, en héél goed nieuws (voor mijzelf dan): Nieuwe modems ondersteunen weer NAT Loopback! Enige reden dat ik hier geen ZTE heb opgehangen tov een Thomson 789.

Enige minpuntje is dat de throughput toch niet zo hoog lijkt. Bij klanten heb ik 'm tot ~520 Mbit/s zien gaan WAN->LAN, maar LAN->LAN kom ik intern niet boven de 400 Mbit/s uit terwijl met mijn eigen router ik makkelijk de 700 aantikte.
Oh en bij Xbox Live knalt je verbinding van je Xbox eruit. Met mn ps3 heb ik niet getest.
Er zitten wel wat leuke instellinkjes bij, niet de minste dat je een USB 3G dongle erin kan steken als backup internet mocht glas wegvallen (denk aan alarm over ip, niet lekker surfen natuurlijk ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans_18T
Dinh schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 09:39:
[...]

Ik zal vanmiddag het nog eens proberen. Wat wel wat anders is namelijk op poort 1 heb ik nog VLAN 1T, anders kan ik het niet op PVID 1 zetten.

Is het trouwens geen idee om jouw config (als je dat hebt) naar me toesturen, dan kan ik na gaan wat er anders is en of het dan wel werkt.
Ik heb een compleet andere setup zie Hans_18T in "Tweak Glasvezel Ervaringen Topic - Deel 1"
Je gebruikt toch dit plaatje? Pogostokje in "[KPN] Glasvezel"
Ik heb een config voor je gemaakt conform de volgende instellingen:

Poort 1 : VLAN 4T,6T,7T (Tagged) / PVID 6 <--- FTU kastje
Poort 5 : VLAN 1U (Untagged) / PVID 1 Lan eigen router.

Weet alleen nog niet hoe ik hem naar je kan sturen :?
Stuur mij anders ff een PM met een E-mail adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-05 14:04
Hans_18T schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 10:42:
[...]

Ik heb een compleet andere setup zie Hans_18T in "Tweak Glasvezel Ervaringen Topic - Deel 1"
Je gebruikt toch dit plaatje? Pogostokje in "[KPN] Glasvezel"
Ik heb een config voor je gemaakt conform de volgende instellingen:

Poort 1 : VLAN 4T,6T,7T (Tagged) / PVID 6 <--- FTU kastje
Poort 5 : VLAN 1U (Untagged) / PVID 1 Lan eigen router.

Weet alleen nog niet hoe ik hem naar je kan sturen :?
Stuur mij anders ff een PM met een E-mail adres.
Dank voor de config. Helaas krijg ik hetzelfde probleem. Om de 2-3 minuten het volgende bericht op TV:

Zender is tijdelijk niet beschikbaar. Schakel over naar een andere zender en terug. Blijft de storing bestaan? Lees dan het storingsoverzicht op de Mijn Info pagina's of herstart de tv-ontvanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-05 14:04
ruubruub schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 20:24:
sinds vandaag heb ik glasvezel van KPN. Achter de experiabox heb ik een aantal managed switch geplaatst om alle apparatuur op aan te sluiten (Netgear GS108E en GS105E).

In de onderstaande tekening heb ik aangegeven hoe de switches nu geconfigureerd zijn.
Helaas kan ik met deze configuratie geen TV kijken :'( (dit werkt wel als ik een kabel rechtstreeks in de Experiabox steek). Internet is wel gewoon alle apparaten beschikbaar. Zou iemand mij een duwtje in de goede richting willen geven?

[afbeelding]
Heel simpel. Alle VLAN uitzetten en het als normale switch gebruiken :)

Het is gewoon mogelijk om de switch in de woonkamer rechtstreeks aan te sluiten op poort 1 van experiabox, switch in de werkkamer op poort 2. In de switches kan je zowel tv als internet krijgen, zonder dat je allerlei instellingen moet doen.

De VLAN komt pas ter sprake als je de experiabox eruit wilt hebben of dat je het internetverbinding via je eigen modem/router laat lopen. Voor jouw situatie niet van belang lijkt mij.

Zelf heb ik de GS105E om de Experiabox eruit te hebben, echter werkt de TV bij mij dan niet goed (zie mijn eerdere posts). Die dient nu als een normale switch.

[ Voor 27% gewijzigd door Dinh op 27-03-2012 22:19 . Reden: Extra toelichting ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
/update
Ondertussen heb ik begrepen dat m.b.v. Firmware Version 1.01.25 alles volledig werkt! Zorg dus eerst dat je deze firmware flasht en ga dan aan de slag met deze guide.

KPN Glasvezel Internet/Telefoon/IPTV via je eigen router m.b.v. de Netgear GS105E switch :P

BELANGRIJK! ZORG ERVOOR DAT EERST ALLES HET DOET OP DE NORMALE KPN MANIER! O-)

Opstelling:
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/11987480/Glasvezel(klein).png
1. Sluit je Netgear GS105E Switch aan op je router en installeer de Netgear ProSafe Plus Utility op je eigen PC (Windows only :X)
2. De switch kan alleen worden bereikt via poort 192.168.0.239. Aangezien veel thuisnetwerken standaard in de 192.168.1.x range liggen moet je dit dus tijdelijk aanpassen naar de 192.168.0.x range :F, in mijn Netgear WNDR3700 kan dat zo:
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/11987480/Router%20LAN(klein).png

/update 23-01-'13: Vorige maand heb ik een tweede GS105E switch aangeschaft. Deze was wel direct te bereiken in de 192.168.1.x range. Het lijkt er dus op dat Netgear dit heeft aangepast in nieuwere modellen >:)
3. Start nu de Netgear ProSafe Plus Utility, de switch wordt nu als het goed is automagisch herkend :*). Af fabriek is het wachtwoord "password" (Tip: verander dit later! Je switch hangt nl. vogelvrij aan het internet)
4. Ga naar VLAN --> 802.1Q --> Advanced en druk op Enable. Nu gaan we zorgen dat dit het eindresultaat wordt:
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/11987480/VLAN%20Configuration(klein).png
- Ga hiervoor naar VLAN Membership. Begin bij VLAN Identifier 01. Hier moet alle vijf de poorten op 'U' (van untagged staan).
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/11987480/VLAN%20Membership%201(klein).png
- Als je naar het overzichtsschema bovenaan kijkt zie je dat de VLAN 04 (dit is het IPTV signaal) eerst binnenkomt op poort 1 en vervolgens weer bij poort 3 eruitkomt richting de Experia box. Zorg dus dat bij VLAN Identifier 04 (via dropdown menu) de poorten 1 en 3 'T' (van tagged) zijn.
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/11987480/VLAN%20Membership%204(klein).png
- Idem voor VLAN Identifier 06, dit is het internet signaal. Inkomend is dit ´T´ (tagged), uitgaand op poort 2 is dit 'U' (untagged); dit om je router gewoon puur internet aan te leveren en niet onnodig te verwarren met tag informatie ;).
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/11987480/VLAN%20Membership%206(klein).png
- En als laatste VLAN identifier 07, het telefoonsignaal. Hiervoor geldt hetzelfde als voor VLAN Identifier 04.
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/11987480/VLAN%20Membership%207(klein).png
5. Ik weet niet of dit strict noodzakelijk is, maar ik heb de PVID informatie als volgt ingevuld:
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/11987480/Port%20PVID(klein).png

6. Aangezien je switch standaard zich wil bemoeien met wat voor informatie er in- en uitgaat (wat helaas je IPTV signaal verstoort) moeten we IGMP Snooping uitzetten:
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/11987480/IGMP%20Snooping%20Configuration(klein).png

7. Als je nu alle kabels aansluit (inclusief die naar je IPTV decoder en je telefoon), alles van stroom voorziet en vervolgens alles aan zet dan moeten na enkele minuten de volgende lampjes branden op je Experia box:
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/11987480/Experia%20Lampjes(klein).jpg
(Ik heb de WiFi uitgezet op m'n Experia Box, vandaar het mooie felblauwe ECO lampje)
- Verschijnt er niet de gewenste kleurencombinatie dan helpt het wellicht om je Experia Box te resetten met een scherp voorwerp in het gaatje achterop naast de power kabel.
8. Als laatste moet je eigen router zich voordoen als de Experia Box om internet te mogen ontvangen. Dit kan via PPPoE. Je login is het MAC-adres van je ZTE gevolgd door @direct-adsl (dit kun je vinden in de instellingen van je ZTE) en het wachtwoord "kpn".
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/11987480/Router%20PPPoE(klein).png
9. Nu moet ook het internet te bereiken zijn! 8)
- Je kunt nu evt. de LAN range weer op 192.168.1.x zetten mocht je dit prefereren, hierdoor is de switch echter niet meer te bereiken voor configuratie (maar als het goed is hoeft dit niet meer ;) ).

[ Voor 9% gewijzigd door Radiodurans op 23-01-2013 22:06 . Reden: update over bereiken switch in de 192.168.1.x range ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

Mooi verhaal Radiodurans!

Als IPTV steeds wegvalt met je eigen switch maar niet als je de standaard experia box gebruikt, dan moet het haast wel een probleem zijn met die switch... (open deur). Ik gebruik zelf 2 switches die geen problemen hebben: Cisco SG200-08 en de TP-LINK SG3210. Dit even voor mensen die op zoek zijn naar iets en deze posting tegen komen.

IPTV werkt via multicast. Je boxjes melden zich aan bij een soort distributiecentrum de provider en nemen als het ware een abonnement op een bepaalde 'stream'. Dit abonnement is dan 1 TV zender (of een radio zender). In principe kun je deze stream zo lang blijven ontvangen totdat er 1 van twee dingen gebeuren:
- Je meldt je weer aktief af (bijvoorbeeld als je wegzapt).
of
- Het abonnement verloopt zonder dat je verlengd hebt. Dit is in de praktijk enkele minuten en kan gebeuren als de decoder bijvoorbeeld uitgezet wordt. Het heeft geen zin die stream te blijven sturen als er toch niemand meer naar luistert.

Voor een switch is multicast een interessant gebeuren. Want, multicast heeft geen eindbestemming. Het is voor iedereen te ontvangen, het wordt niet naar een bepaald IP adres verstuurd. In dit geval zet KPN de multicast op het vlan van IPTV van de KPN abonnee en dan is het eigenlijk een gevalletje 'veel plezier ermee'.
Normaal gesproken moet de switch dan het multicast gebeuren op elke poort zetten waar het IPTV VLAN op zit. Maar ... sommige switches gaan zich er mee bemoeien. Dit zien mogelijke verspilling van bandbreedte en gaan een eigen distributie centrum opzetten om per poort te kunnen bepalen of er wel of niet die ene stream heen moet. En dan kan het mis gaan.

Nu even met technische termen smijten, zodat het herkenbaar is in de instellingen van de switch. Hoop ik. Het distributiecentrum heet in multicast termen de "IGMP router". KPN heeft zoiets staan, maar je switch zou dit ook kunnen hebben. Dan wil de switch de abonnement verzoekjes voor de multicast in beheer nemen en als hij multicast voorbij ziet komen die hij niet kent, dan kan hij besluiten deze niet door te sturen. Op mijn switch heet die instelling letterlijk "Unknown Multicast: forward of Discard". Deze moet op Forward staan, waarbij die term staat voor het forwarden ... ofwel doorsturen van alles wat hij niet kent. Ik heb zelfs liever dat de switch helemaal niet naar IGMP verkeer kijkt en zichzelf van de domme houdt, daarom heb ik ook de instelling "IGMP Snooping" op Disabled gezet. Snooping staat hier voor 'meekijken'.

Als je switch niet in staat is al het IGMP verkeer met rust te laten en verwacht dat hij aanmelding ziet voor multicast streams, dan krijg je wellicht wat hier beschreven wordt: na enkele minuten stopt de stream omdat de switch het blokkeert. Even zappen van zender start de stream opnieuw op en de teller gaat weer lopen.

Ik weet vrijwel 100% zeker dat de gebruikte netgear switch hier de mist in gaat, al dan niet door een foute instelling. Vooropgesteld dat IPTV wel gewoon via de experiabox zonder problemen werkt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkrythe
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-05 14:46
Dinh schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 22:12:
[...]

Heel simpel. Alle VLAN uitzetten en het als normale switch gebruiken :)

Het is gewoon mogelijk om de switch in de woonkamer rechtstreeks aan te sluiten op poort 1 van experiabox, switch in de werkkamer op poort 2. In de switches kan je zowel tv als internet krijgen, zonder dat je allerlei instellingen moet doen.

De VLAN komt pas ter sprake als je de experiabox eruit wilt hebben of dat je het internetverbinding via je eigen modem/router laat lopen. Voor jouw situatie niet van belang lijkt mij.

Zelf heb ik de GS105E om de Experiabox eruit te hebben, echter werkt de TV bij mij dan niet goed (zie mijn eerdere posts). Die dient nu als een normale switch.
het werkt nu fantastisch :)
de aansluitingen heb ik iets anders dan dat jij aangeeft, maar alle VLAN setting heb ik eruit gegooid!
toch vreemd dat KPN blijft volhouden dat je persee TV op poort 3 moet aansluiten, terwijl het blijkbaar ook gewoon op poort 1 kan gecombineerd met data.... :?

[ Voor 8% gewijzigd door rkrythe op 28-03-2012 20:18 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 138934

Hoi,

Ik heb net KPN Glasvezel aangevraagd hier in Heerhugowaard in de stad van de Zon. Nu net het pakket binnengekomen en aankomende vrijdag komt de monteur, so far so good dus!

Alleen heb ik ook in mijn pakket een aparte switch zitten (van HP) om verschillende Televisies op aan te sluiten. Nu lees ik in dit topic vooral veel manieren om een switch achter die experia box (of nog liever achter je eigen router) te hangen.

Vanwaar deze wens? Met de switch van KPN kan je minimaal 4 televisie toestellen bekabeld aansluiten. Dan houd ik nog 3 poorten over in de Experia box (Versie 8 btw) die ik naar verschillende plekken in mijn huis kan laten leiden.

Ook lees ik in dit topic dat er geen verschil zit welke kabel je in je pc of tv-receiver stopt hij herkent zelf het signaal?

Of moet ik nog een keer goed dit topic doorlezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:03
ehtweak schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 08:41:

Ik zie allerlei manieren om wel rechtstreekse internet verbindingen op te zetten. Maar kom tegen dat b.v. SIP telefonie niet zal lukken bij KPN (wel weer bij Xs4all) omdat b.v. het password MD5 gehashed is.
Daar heb ik vd week nog een post op gedaan, met wireshark en een bridge verbinding op me pc heb ik mijn experiabox opgestart en ondertussen mijn sip gegeven gesniffed.
Daar kwam ik ook achter dat de boel niet via MD5 beveiligd is maar gewoon open en bloot over vlan7 verstuurd word.
Dus als je de experiabox aanzet en wireshark ook kan je heel gemakkelijk jouw sip account en wachtwoord achterhalen.
Kwestie daarna is vlan7 gebruiken en je sip account in je eigen router/pc software gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-04 14:06
Anoniem: 138934 schreef op zondag 01 april 2012 @ 00:27:
Hoi,

Ik heb net KPN Glasvezel aangevraagd hier in Heerhugowaard in de stad van de Zon. Nu net het pakket binnengekomen en aankomende vrijdag komt de monteur, so far so good dus!

Alleen heb ik ook in mijn pakket een aparte switch zitten (van HP) om verschillende Televisies op aan te sluiten. Nu lees ik in dit topic vooral veel manieren om een switch achter die experia box (of nog liever achter je eigen router) te hangen.

Vanwaar deze wens? Met de switch van KPN kan je minimaal 4 televisie toestellen bekabeld aansluiten. Dan houd ik nog 3 poorten over in de Experia box (Versie 8 btw) die ik naar verschillende plekken in mijn huis kan laten leiden.
Omdat de Experiabox van KPN vrijwel geen instelmogelijkheden heeft, terwijl sommigen (velen?) die wel willen hebben.
Ook lees ik in dit topic dat er geen verschil zit welke kabel je in je pc of tv-receiver stopt hij herkent zelf het signaal?

Of moet ik nog een keer goed dit topic doorlezen :)
Eigenlijk wel, de laatste pagina's dan vooral. ;)
Als je Experiabox een ZTE220 of Arcadya is, zijn de UTP-poorten flexibele poorten en herkent inderdaad de STB zelf het signaal. :)

Mac Mini i5 Late 2012 / Dell XPS 15 i5 L502 FHD GTM525 / Dell U2711 /Nexus 6 64 GB White

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

psvjw schreef op woensdag 04 april 2012 @ 17:39:
[...]
In jouw plaatje (Pogostokje in "[KPN] Glasvezel") heb je vanuit je router nog een kabel teruglopen naar de switch voor de management interface. Betekent dit dat er 3 LAN-poorten vrij zijn voor andere apparatuur?
Ja, maar die kabel heb je natuurlijk niet elke dag nodig. Sterker nog, als je het eenmaal goed hebt ingesteld en bent uitgespeeld met je switch dan kun je hem eigenlijk net zo goed loshalen als je iets beters kunt doen met die poort. Indien nodig is het ook zo weer teruggeprikt tijdelijk tenslotte.
En is het mogelijk om het internetsignaal naar zowel de Experiabox als de router te laten lopen?
Nee. Je kunt maar 1 sessie voor internet opstarten (je krijgt ook maar 1 IP adres). Dat is dus je eigen router of de experiabox. Niet beide. Als je een eigen router gebruikt moet je echt voorkomen dat het internet vlan bij de experiabox komt, daar krijg je alleen maar gedoe mee als 2 systemen elke keer opnieuw proberen hun internet verbinding op te zetten en dan weer verliezen als de ander begint. Lijkt me niet goed en misschien komt het zelfs wel naar voren in de systemen van KPN, ik weet niet of daar naar gekeken wordt.
Veel vragen, maar als ik het thuis werkend heb en weet hoe het zit, kom ik hier ook vragen beantwoorden in plaats van stellen :P
Laat vooral ook weten hoe het verlopen is en waar je tegenaan gelopen bent! Daar hebben anderen hier weer wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fixi0n
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Fixi0n

[DPC]Jaac

Heren,

Ik ben sinds afgelopen woensdag ook aangesloten op KPN glasvezel, alles-in-een standaard (100/100). In principe is alles volledig werkend, maar zoals velen zou ik graag mijn eigen router willen gebruiken voor het internet.

Nu heb ik al veel gelezen in dit topic, en ben een leek wat betreft vlans/tagging enz. Toch zou ik graag aan de slag gaan met een managed switch om het signaal op te splitsen. Onder andere doordat de Experia box weinig instelmogelijkheden heeft, maar ook omdat het bittorrent verkeer wordt gezien als aanvallen en door de interne firewall dus nogal veel verbindingen geblocked worden.

Ik heb zojuist even geprobeerd om mijn TP-Link router 1043ND rechtstreeks op de FTU aan te sluiten, waarbij ik de inlog gegevens van de Experia box v8 (Arcadyan) heb gebruikt. Helaas kreeg ik geen verbinding. Komt dit doordat ik echt een managed switch met de juiste instellingen ertussen moet hangen, of kan het zijn dat de router (ook als ik straks een managed switch ertussen heb hangen) gewoon niet werkt voor glasvezel?

Tevens zou ik graag willen weten welke managed switch aangeraden wordt door jullie, ik heb er namelijk geen liggen en zal er een moeten bestellen. Ik zie namelijk veel verschillende merken en types, en sommige hebben duidelijk veel moeite om het werkend te krijgen, vandaar dat ik jullie om advies vraag. Uiteraard wil ik mijn volledige alles-in-een pakket kunnen benutten (internet/iptv/telefonie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verbinding was net down vanaf plm. 20:10 uur. Meer mensen hier last van gehad?
Was de 1e keer sinds mijn aansluiting.
In mijn router kon ik zien dat er geen verbinding gemaakt kon worden.
Weet niet 100% zeker of het aan mijn eigen apparatuur lag...
Locatie Zoetermeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macrco17mps
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-04 20:54
Goeie avond mensen

ook ik wil de experiabox vervangen door mijn eigen router ik weet nog niet of ik de iptv ook over de switch wil gaan gebruiken ik denk het niet
jammer genoeg had ik de eerste keer de Netgear GS108 en dit werkte dus niet

nu twijfel ik tussen de Cisco Slm 2008 en de Tp Link TL-SG3210

Wat raden jullie me aan en heeft er iemand schema's van 1 van deze 2 switchen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans_18T
Macrco17mps schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 20:31:
Goeie avond mensen

ook ik wil de experiabox vervangen door mijn eigen router ik weet nog niet of ik de iptv ook over de switch wil gaan gebruiken ik denk het niet
jammer genoeg had ik de eerste keer de Netgear GS108 en dit werkte dus niet
Heb je de GS108 of de GS108E (T) De 108 zal inderdaad niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r132546e
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-06 09:56
Even een heads up voor mensen die wellicht een keer in dezelfde situatie komen (of al zitten) als ik zat:

Help, het downloaden van verschillende bestanden loopt vast! *OPGELOST*

Wat vooraf ging:

Al een ruim twee jaar zonder problemen een KPN glasvezel verbinding gehad.

Het begon zo'n half jaar terug, wat simpele android apps wilden op mijn telefoon niet bijwerken wanneer ik verbonden was met mijn eigen wifi netwerk. Ok, vreemd, dan maar over mijn dataverbinding van mijn mobiele provider. Wat maanden later kon ik een via bandcamp aangeboden gratis mp3tje niet downloaden. Bleef steeds hangen op een paar KB. Prima, maak ik me niet druk om, download ik wel ergens anders. Weer een tijdje later kreeg ik een zeer verouderde Windows Vista laptop in handen. Of ik hem "even" wilde bijwerken. Om te beginnen met service pack 1 via deze link in Microsofts download center: http://bit.ly/KW8wZ1
"Even" bijwerken viel tegen, want het downloaden van dit bestand van 544.3 MB bleef steken op 56.2 MB. Andere browsers, verschillende besturingssystemen en ook andere computers zowel bedraad als draadloos binnen het netwerk geprobeerd, maar helaas, iedere keer op 56.2 MB gebeurde er niets meer. Geen time-out melding van de server, maar gewoon geen voortgang meer, de download was nog bezig. De snelheid was ook steeds goed naar verwachting, tot dat ene punt, heel raar. Ook het bijwerken van Ubuntu 11 naar 12 mislukte steeds, en onlangs ook een simpele update van Windows 7. Ik had toevallig KPN aan de lijn n.a.v. het verlengen van het abonnement zodat er snellere tv kastjes van Motorola zouden komen, waarop er nog gevraagd werd door degene of hij me nog ergens anders mee kon helpen. Jazeker, dat kon, het bovenstaande uitgelegd. Vervolgens een Experiabox V8 toegestuurd gehad om te kijken of het misschien in de 789VN zat. Tevergeefs. KPN weer aan de lijn, die nogmaals een simpel router testje deed waarna nog steeds alles in orde leek van hun kant. Ik was het er uiteraard niet mee eens, de problemen waren immers nog daar. Het enige wat ze me konden aanbieden was gebruik te maken van hun "expert team". Dat ging mij alleen wel flink geld kosten. Hier had ik geen trek in, en besloot even via een achterdeur hun technische dienst te bellen. Normaal gesproken kan dit officieel niet, maar een kennis had toevallig eerder na wat problemen contact met hun gehad en hun nummer genoteerd. Na alles uitgelegd te hebben vond de medewerker het idd vreemd en besloot mij toch (stiekem) verder te helpen zonder een verzoek vanuit de helpdesk. _/-\o_ Volgende dag een monteur langs geweest die mijn probleem constateerde, hij kon echter niets raars in de centrale vinden dus besloten we dat het Genexis glasvezel modem maar vervangen moest worden. Dit was inderdaad de boosdoener, het downloaden van bv. Vista SP1 lukte meteen.

Dus mocht er hier iemand in een dergelijke situatie terecht komen waarbij het downloaden van bepaalde bestanden van doodnormale servers plotsklaps vast lijken te lopen, of lijken te stoppen, wellicht is het glasvezel modem kapot. Ook al zegt de KPN helpdesk in eerste instantie dat alles goed lijkt te zijn van hun kant, wat natuurlijk logisch is.

Bij dezen!

Heeft er iemand trouwens een idee waarom er steeds dezelfde bestanden van dezelfde servers/websites op exact dezelfde grootte werden afgekapt door het glasvezel modem? Eerste keer dat ik zoiets meemaakte namelijk... Het glasvezelmodem was dus een soort van "selectief kapot"? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans_18T
r132546e schreef op zondag 03 juni 2012 @ 03:50:
Even een heads up voor mensen die wellicht een keer in dezelfde situatie komen (of al zitten) als ik zat:

Help, het downloaden van verschillende bestanden loopt vast! *OPGELOST*

Wat vooraf ging:

Al een ruim twee jaar zonder problemen een KPN glasvezel verbinding gehad.

Het begon zo'n half jaar terug, wat simpele android apps wilden op mijn telefoon niet bijwerken wanneer ik verbonden was met mijn eigen wifi netwerk. Ok, vreemd, dan maar over mijn dataverbinding van mijn mobiele provider. Wat maanden later kon ik een via bandcamp aangeboden gratis mp3tje niet downloaden. Bleef steeds hangen op een paar KB. Prima, maak ik me niet druk om, download ik wel ergens anders. Weer een tijdje later kreeg ik een zeer verouderde Windows Vista laptop in handen. Of ik hem "even" wilde bijwerken. Om te beginnen met service pack 1 via deze link in Microsofts download center: http://bit.ly/KW8wZ1
"Even" bijwerken viel tegen, want het downloaden van dit bestand van 544.3 MB bleef steken op 56.2 MB. Andere browsers, verschillende besturingssystemen en ook andere computers zowel bedraad als draadloos binnen het netwerk geprobeerd, maar helaas, iedere keer op 56.2 MB gebeurde er niets meer. Geen time-out melding van de server, maar gewoon geen voortgang meer, de download was nog bezig. De snelheid was ook steeds goed naar verwachting, tot dat ene punt, heel raar. Ook het bijwerken van Ubuntu 11 naar 12 mislukte steeds, en onlangs ook een simpele update van Windows 7. Ik had toevallig KPN aan de lijn n.a.v. het verlengen van het abonnement zodat er snellere tv kastjes van Motorola zouden komen, waarop er nog gevraagd werd door degene of hij me nog ergens anders mee kon helpen. Jazeker, dat kon, het bovenstaande uitgelegd. Vervolgens een Experiabox V8 toegestuurd gehad om te kijken of het misschien in de 789VN zat. Tevergeefs. KPN weer aan de lijn, die nogmaals een simpel router testje deed waarna nog steeds alles in orde leek van hun kant. Ik was het er uiteraard niet mee eens, de problemen waren immers nog daar. Het enige wat ze me konden aanbieden was gebruik te maken van hun "expert team". Dat ging mij alleen wel flink geld kosten. Hier had ik geen trek in, en besloot even via een achterdeur hun technische dienst te bellen. Normaal gesproken kan dit officieel niet, maar een kennis had toevallig eerder na wat problemen contact met hun gehad en hun nummer genoteerd. Na alles uitgelegd te hebben vond de medewerker het idd vreemd en besloot mij toch (stiekem) verder te helpen zonder een verzoek vanuit de helpdesk. _/-\o_ Volgende dag een monteur langs geweest die mijn probleem constateerde, hij kon echter niets raars in de centrale vinden dus besloten we dat het Genexis glasvezel modem maar vervangen moest worden. Dit was inderdaad de boosdoener, het downloaden van bv. Vista SP1 lukte meteen.

Dus mocht er hier iemand in een dergelijke situatie terecht komen waarbij het downloaden van bepaalde bestanden van doodnormale servers plotsklaps vast lijken te lopen, of lijken te stoppen, wellicht is het glasvezel modem kapot. Ook al zegt de KPN helpdesk in eerste instantie dat alles goed lijkt te zijn van hun kant, wat natuurlijk logisch is.

Bij dezen!

Heeft er iemand trouwens een idee waarom er steeds dezelfde bestanden van dezelfde servers/websites op exact dezelfde grootte werden afgekapt door het glasvezel modem? Eerste keer dat ik zoiets meemaakte namelijk... Het glasvezelmodem was dus een soort van "selectief kapot"? :P
toon volledige bericht
Lijkt op het AAAAAAAAAAA probleem, zie Hans_18T in "Tweak Glasvezel Ervaringen Topic - Deel 1"
en Hans_18T in "Tweak Glasvezel Ervaringen Topic - Deel 1"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikvanhoutert
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-05 17:10
ik heb nu ook consument Fiber van kpn. Nu zit hier achter een experiabox, helaas geeft deze roet in het eten.
Kan bijvoorbeeld maar slecht voip bellen etc. Nu wil ik deze vervangen, hoe doe ik dit?

Moet ik dan de experiabox vervangen voor een router? Of moet ik bijvoorbeeld het echte glasvezel modem vervangen door een draytek1000 bijvoorbeeld?
Kpn geeft mij niet het wachtwoord en gebruikersnaam, hoe kom ik hier achter? Bij DSL is het b.v. altijd gewoon kpn/kpn1. Hoe zit dit bij kpn?
Dus wat doet het kastje vanuit de glasvezel, en wat doet de experiabox nu? Wel wil ik eigelijk het voip bellen van kpn eigen (dus het internet +bellen) wel laten werken op me nieuwe modem. Kan ik deze instellingen ergens vandaan toveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisb1
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:49

Dennisb1

VCDS 058

erikvanhoutert schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 12:46:
ik heb nu ook consument Fiber van kpn. Nu zit hier achter een experiabox, helaas geeft deze roet in het eten.
Kan bijvoorbeeld maar slecht voip bellen etc. Nu wil ik deze vervangen, hoe doe ik dit?

Moet ik dan de experiabox vervangen voor een router? Of moet ik bijvoorbeeld het echte glasvezel modem vervangen door een draytek1000 bijvoorbeeld?
Kpn geeft mij niet het wachtwoord en gebruikersnaam, hoe kom ik hier achter? Bij DSL is het b.v. altijd gewoon kpn/kpn1. Hoe zit dit bij kpn?
Dus wat doet het kastje vanuit de glasvezel, en wat doet de experiabox nu? Wel wil ik eigelijk het voip bellen van kpn eigen (dus het internet +bellen) wel laten werken op me nieuwe modem. Kan ik deze instellingen ergens vandaan toveren?
Even terug scrollen en het staat uitgelegd.
Radiodurans in "[KPN] Glasvezel"
Het experiabox blijft nodig voor VOIP is geen workaround voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-06 13:43
Gebruiken jullie de standaard opstelling met Experiabox of een aangepaste eigen opstelling met andere router voor internet? Dat zou een en ander kunnen verklaren en interessante test zijn om het pakket aan te sluiten volgens de handleiding.

Zo is het puur gissen wat het zou kunnen zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door bjck op 12-06-2012 13:35 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dat kan dacht ik alleen als je er een switch tussen hangt die overweg kan met VLAN's, dus zit je met extra apparatuur. Je kan dus niet zo maar dat ding voor internet wegdoen en je eigen router er voor in de plaats zetten.

Ik kan gewoon zonder gedoe rechtstreeks een router aansluiten en ook een telefoon, geen extra apparatuur nodig.

[ Voor 20% gewijzigd door Raven op 20-06-2012 09:58 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supernova
  • Laatst online: 06-06 14:47

supernova

Zabbix specialist 7 ;-)

Raven schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 09:53:
Dat kan dacht ik alleen als je er een switch tussen hangt die overweg kan met VLAN's, dus zit je met extra apparatuur. Je kan dus niet zo maar dat ding voor internet wegdoen en je eigen router er voor in de plaats zetten.

Ik kan gewoon zonder gedoe rechtstreeks een router aansluiten en ook een telefoon, geen extra apparatuur nodig.
Dat klopt inderdaad, maar dan ben je wel zo vrij en kan je achter die switch je router plaatsen. Maar die switch kan je dan ook wel weer gebruiken voor je TV's enz...

PS5 User ;-) ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
royjn schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 17:45:
Even een laatste check wat te maken heeft met de internet verbinding.
ik wil het volgende gaan gebruiken:

Port 01: IN MODEM (VLAN 4,6,7 Tagged)
Port 02: OUT TV (VLAN 4 Tagged)
Port 03: OUT Expediabox TV + TEL + PC (VLAN 4,7 Tagged - VLAN 6 Untagged)
Port 04: OUT PC (VLAN 6 Untagged)
Port 05: OUT PC (VLAN 6 Untagged)
Port 06: OUT PC (VLAN 6 Untagged)
Port 07: OUT PC (VLAN 6 Untagged)
Port 08: OUT PC (VLAN 6 Untagged)

Moet ik nog iets doen om te zorgen dat poorten 4 t/m 8 elkaar kunnen zien en het internet op kunnen?
Zoals je het nu voorstelt zal niet werken!

Die 5 poorten op VLAN6 untagged zetten is zinloos. Ik neem aan dat je op die poorten andere apparaten in je huis op je LAN wil aansluiten?

Dat doe je dan niet op VLAN6 maar op een eventueel zelf te creeren "extra" VLAN (of je laat de switch voor die poorten gewoon het default vlan hanteren). Zoals je het nu ingesteld hebt zullen er 5 PC's op een intern net van KPN terecht komen waar alleen de PPPoE gateway van KPN te vinden is.

Alleen het apparaat dat de PPPoE tunnel van je internetverbinding moet gaan opbouwen (oftewel je router) laat je lid worden van de VLAN6 groep en dan untagged.

Naast een managed switch zal je dus ook nog altijd een eigen router nodig hebben die een internetverbinding kan opbouwen via PPPoE. Aan dat apparaat bied je dus VLAN6 untagged aan. Als je die 5 netwerkpoorten tot je gewone LAN wil laten behoren voor de rest van je apparatuur, dan zal je de LAN kant van je router op 1 van die poorten aan moeten sluiten en die groep gewoon in een apart LAN zetten (of in de group houden waar je managed switch standaard alles in heeft zitten).

Ik weet verder niet waarom je die Experiabox er nog achter hangt en waarom je daar 4 en 7 tagged op gaat zetten en 6 untagged? :s. Een Experiabox zal altijd alles tagged verwachten (dat is namelijk waar de Experiabox primair voor geleverd wordt). Mocht je de Experiabox nog voor VOIP willen gebruiken, dan dien je zijn WAN kant op je managed switch aan te sluiten en daar alleen nog VLAN 7 tagged op aan te bieden.

[ Voor 22% gewijzigd door eymey op 20-06-2012 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royjn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:45
eymey schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 23:22:
[...]

Zoals je het nu voorstelt zal niet werken!

Die 5 poorten op VLAN6 untagged zetten is zinloos. Ik neem aan dat je op die poorten andere apparaten in je huis op je LAN wil aansluiten?

Dat doe je dan niet op VLAN6 maar op een eventueel zelf te creeren "extra" VLAN (of je laat de switch voor die poorten gewoon het default vlan hanteren). Zoals je het nu ingesteld hebt zullen er 5 PC's op een intern net van KPN terecht komen waar alleen de PPPoE gateway van KPN te vinden is.

Alleen het apparaat dat de PPPoE tunnel van je internetverbinding moet gaan opbouwen (oftewel je router) laat je lid worden van de VLAN6 groep en dan untagged.

Naast een managed switch zal je dus ook nog altijd een eigen router nodig hebben die een internetverbinding kan opbouwen via PPPoE. Aan dat apparaat bied je dus VLAN6 untagged aan. Als je die 5 netwerkpoorten tot je gewone LAN wil laten behoren voor de rest van je apparatuur, dan zal je de LAN kant van je router op 1 van die poorten aan moeten sluiten en die groep gewoon in een apart LAN zetten (of in de group houden waar je managed switch standaard alles in heeft zitten).

Ik weet verder niet waarom je die Experiabox er nog achter hangt en waarom je daar 4 en 7 tagged op gaat zetten en 6 untagged? :s. Een Experiabox zal altijd alles tagged verwachten (dat is namelijk waar de Experiabox primair voor geleverd wordt). Mocht je de Experiabox nog voor VOIP willen gebruiken, dan dien je zijn WAN kant op je managed switch aan te sluiten en daar alleen nog VLAN 7 tagged op aan te bieden.
toon volledige bericht
Thanks voor je antwoord, schijnbaar begreep ik het nog niet helemaal. Die 5 poorten op VLAN6 wil ik dat ze op internet kunnen en elkaar kunnen zien.

De expediabox zou ik gebruiken als veredelde switch aangezien hij in de huiskamer komt. Hierover wou ik tv, tel en internet doen maar dit gaat niet lukken ivm PPPoE.

Als ik het goed begreep uit dit topic dan kan er maar 1 apparaat inloggen op de PPPoE.

Dus als ik het goed begrijp moet ik het volgende uitvoeren:

Port 03: OUT Expediabox TV + TEL (VLAN 4,7 Tagged)
Port 04: OUT Router (VLAN 6 Untagged)
Port 05: IN router (VLAN 1 Untagged)
Port 06: OUT PC (VLAN 1 Untagged)
Port 07: OUT PC (VLAN 1 Untagged)
Port 08: OUT PC (VLAN 1 Untagged)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
royjn schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 08:38:
[...]

Thanks voor je antwoord, schijnbaar begreep ik het nog niet helemaal. Die 5 poorten op VLAN6 wil ik dat ze op internet kunnen en elkaar kunnen zien.

De expediabox zou ik gebruiken als veredelde switch aangezien hij in de huiskamer komt. Hierover wou ik tv, tel en internet doen maar dit gaat niet lukken ivm PPPoE.

Als ik het goed begreep uit dit topic dan kan er maar 1 apparaat inloggen op de PPPoE.

Dus als ik het goed begrijp moet ik het volgende uitvoeren:

Port 03: OUT Expediabox TV + TEL (VLAN 4,7 Tagged)
Port 04: OUT Router (VLAN 6 Untagged)
Port 05: IN router (VLAN 1 Untagged)
Port 06: OUT PC (VLAN 1 Untagged)
Port 07: OUT PC (VLAN 1 Untagged)
Port 08: OUT PC (VLAN 1 Untagged)
toon volledige bericht
Dat ziet er al iets beter uit. :)

Wat je vooral even moet beslissen is of je het internet (de router functie) ook door de Experia wil laten afhandelen of niet. Het is wel (onder voorbehoud, zie onder) mogelijk de Experia in de huiskamer te zetten om als telefoon en veredelde switch te laten functioneren, al dan niet ook met internet.

Wat betreft poort 02 op je smart switch: Als het je bedoeling is om daar ook nog een (extra) TV settopbox op aan te sluiten, dan moet je vlan4 untagged uitsturen. De settopbox verwacht als het goed is gewoon een untagged connectie met het IPTV vlan.

Wat betreft poort 03 Die hang je aan de WAN kant van je Experiabox. Hier stuur je inderdaad VLAN4 en 7 tagged uit als je aan de Experiabox een telefoon en nog een settopbox wil hangen. Mocht je de routerfunctie ook door de Experiabox willen laten afhandelen, dan geef je vlan6 ook tagged door.

Heb je een eigen router, dan sluit je die inderdaad met z'n WAN aan op port 04 met vlan6 untagged.

Nu komt het 'lastige' stuk: Als je de Experiabox ook nog als switch wil gebruiken, dan kan dit alleen als je de interne DHCP server van de Experia uit kan schakelen om door je eigen router te laten verzorgen. Bij de Thomson modellen kon dit niet, maar ik weet het niet zeker bij de nieuwere ZTE en Arcadyan, etc. Als je de DHCP server op de Experia niet kan uitschakelen, dan wordt het inderdaad lastig. Bovendien zal je dan ook nog een extra kabel moeten trekken om tussen 1 van de LAN poorten van je Experia en je smart switch te hangen. Anders vindt de LAN kant van de Experia geen aansluiting met je netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedfreakR
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:27

SpeedfreakR

Zoeffff.....

Vandaag ook besloten om een switch tussen de EP te hangen en mijn eigen router te gebruiken voor internet.
Heb een Cisco SLM2008 besteld.
Kan iemand mijn schema bevestigen?

Poort 1: Trunk Vlan 4 Tagged, Vlan 6 Tagged, Vlan 7 Tagged
Poort 2: Acces Vlan 6 untagged (router)
Poort 3: general Vlan 7 Tagged (telefoon EP)
Poort 4: general vlan 4 untagged (IPTV)
Poort 5: general vlan 4 untagged (IPTV)
Poort 6: general vlan 4 untagged (IPTV)
Poort 7:
Poort 8:

Heb in totaal 4 STB's, 2 kabels gaan van de (oude) switch direct naar de STB en 1 kabel gaat naar een power adapter waar de 2 andere STB's hun signaal vandaan halen.

Heb vandaag ook gebeld om mijn THOMSON TG789vn om te laten ruilen voor een V8, was geen probleem.
Hoop dat ik VPN nu wel voor elkaar kan krijgen zonder al te veel romp slomp.

Verder nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 464288

Heb zojuist KPN glasvezel besteld, maar ik lees nu dat de Experiaboxen zoveel tekortkomingen hebben waardoor het beter is om een eigen switch en router er tussen te zetten.

Voordat ik extra apparaten ga bestellen en vervolgens uren bezig zal zijn met het aansluiten en configureren, wil ik heel graag weten welke tekortkomingen de Experiaboxen precies hebben. Kan dan inschatten en bepalen of het voor mij überhaupt zinvol is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:10

B2

wa' seggie?

Ik heb op het moment ook KPN Glasvezel, maar dan via FTTC. Het laatste stukje komt nog via VDSL2 binnen.
Nu zou ik ook graag een eigen router in willen zetten ipv de Experiabox, maar ik kan dus niet de standaard guide gebruiken van RadioDurans.

Nu zat ik te denken om een Draytek Vigor als bridge te gaan gebruiken. Hier dus het VDSL signaal op binnen te laten komen, en daarachter de GS105e switch om de vlan's te splitsen. Vandaar uit de standaard guide naar een eigen router voor internet en de Experiabox (Arcadyan V8 / VGV7519 in mijn geval) voor TV en telefonie.

Zou dit lukken? Zit me alleen even af te vragen of TV bij deze Experiabox een eigen vlan heeft omdat er geen vaste poort voor TV op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans_18T
B2 schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 11:06:
Ik heb op het moment ook KPN Glasvezel, maar dan via FTTC. Het laatste stukje komt nog via VDSL2 binnen.
Nu zou ik ook graag een eigen router in willen zetten ipv de Experiabox, maar ik kan dus niet de standaard guide gebruiken van RadioDurans.

Nu zat ik te denken om een Draytek Vigor als bridge te gaan gebruiken. Hier dus het VDSL signaal op binnen te laten komen, en daarachter de GS105e switch om de vlan's te splitsen. Vandaar uit de standaard guide naar een eigen router voor internet en de Experiabox (Arcadyan V8 / VGV7519 in mijn geval) voor TV en telefonie.

Zou dit lukken? Zit me alleen even af te vragen of TV bij deze Experiabox een eigen vlan heeft omdat er geen vaste poort voor TV op zit.
Je wilt dus de vigor als "media-converter" gebruiken. Ik vraag me af of dit gaat lukken omdat ik twijfel dat de bridge mode 100% transperant is, met name voor VLAN's.
Wat is je bezwaar van een router achter router. (Experia + Eigen ipv Drytek + Eigen)

Bijvoorbeeld de 2750 is "Multi-VLAN WAN" capable, als het zou werken dat kun je de splitsing van VLAN's al kunnen (moeten) bewerkstelligen in de Draytek. Ik denk dat je je vraag beter aan Draytek kunt stellen.

[ Voor 9% gewijzigd door Hans_18T op 01-08-2012 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Voor de FTTC KPN Glasvezelaars, ik kan binnenkort in samenwerking met RouterShop.nl een maand gebruik maken van een Draytek Vigor 2850. Dan zal ik gaan uittesten of het bij een VDSL aansluiting ook mogelijk is om een eigen router te gebruiken ipv de ExperiaBox.

Mocht ik dit voor elkaar krijgen komt er een blog hierover op mijn site gZeel.nl. Daar heb ik overigens ook een blog neergezet over de bug in de ExperiaBox v8 m.b.t. de snelheid van een host in de DMZ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psvjw
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-02 10:29
B2 schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 12:46:
Voor de FTTC KPN Glasvezelaars, ik kan binnenkort in samenwerking met RouterShop.nl een maand gebruik maken van een Draytek Vigor 2850. Dan zal ik gaan uittesten of het bij een VDSL aansluiting ook mogelijk is om een eigen router te gebruiken ipv de ExperiaBox.

Mocht ik dit voor elkaar krijgen komt er een blog hierover op mijn site gZeel.nl. Daar heb ik overigens ook een blog neergezet over de bug in de ExperiaBox v8 m.b.t. de snelheid van een host in de DMZ.
Meld je hier ook als je je blog hebt aangepast?

Heb zelf een PS3 in de DMZ staan en speel daarmee FIFA12. Daar heb ik toch wel vaak een disconnect. 1 op de 10-15 potjes. Dan blijft hij een paar seconde hangen en dan de melding dat de verbinding verbroken is.

Edit: wat zou eigenlijk het voordeel zijn van die Draytek t.o.v. de optie van Pogostokje: (Pogostokje in "[KPN] Glasvezel")

[ Voor 8% gewijzigd door psvjw op 08-08-2012 11:43 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Vandaag nog weer even aan het testen geweest voor wat betreft mijn 'connection-reset' probleem met de Experia Box v8.

De volgende situaties getest :

1. 4 Clients op de Experiabox. DHCP op de ExperiaBox actief. Alles in zelfde 192.168.2.* range - Geeft problemen
2. 1 Switch aangesloten op de ExperiaBox, Clients daarop. DHCP server ExperiaBox actief Alles in zelfde 192.168.2.* range - Geeft problemen
3. 1 Switch aangesloten op de ExperiaBox, Clients daarop. EB DHCP inactief, eigen DHCP server actief Alles in zelfde 192.168.2.* range - Geeft problemen
4. ExperiaBox aangesloten op Linux server, actief als Bridge, daarin 2 nics die samen een bridge vormen), 2de nic gaat naar de genoemde switch, EB DHCP inactief, eigen DHCP actief alles in zelfde 192.168.2.* range - Geeft problemen

5. ExperiaBox aangesloten op een Linux server, actief als NAT Router. 2de nic gaat naar de genoemde switch, Eigen DHCP actief, maar intern op 192.168.3.* (de interface die naar de ExperiaBox gaat zit in de 192.168.2.* range) - Geen problemen

Voorlopige conclusie, op het moment dat de ExperiaBox in de zelfde netwerk range zit als de overige apparatuur, gaat er om de zoveel tijd een soort van 'connection-reset' door het netwerk. Alle services die daar gevoelig voor zijn (o.a. iscsi, afp) klappen er dan uit. SSH blijft ook even hangen. Met wireshark lijk ik nog niet iets aparts te hebben ontdekt.

De vraag is nu waarom er geen problemen zijn als er een NAT router tussen de ExperiaBox en de clients zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

B2 schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 20:26:
Vandaag nog weer even aan het testen geweest voor wat betreft mijn 'connection-reset' probleem met de Experia Box v8.

De volgende situaties getest :

1. 4 Clients op de Experiabox. DHCP op de ExperiaBox actief. Alles in zelfde 192.168.2.* range - Geeft problemen
2. 1 Switch aangesloten op de ExperiaBox, Clients daarop. DHCP server ExperiaBox actief Alles in zelfde 192.168.2.* range - Geeft problemen
3. 1 Switch aangesloten op de ExperiaBox, Clients daarop. EB DHCP inactief, eigen DHCP server actief Alles in zelfde 192.168.2.* range - Geeft problemen
4. ExperiaBox aangesloten op Linux server, actief als Bridge, daarin 2 nics die samen een bridge vormen), 2de nic gaat naar de genoemde switch, EB DHCP inactief, eigen DHCP actief alles in zelfde 192.168.2.* range - Geeft problemen

5. ExperiaBox aangesloten op een Linux server, actief als NAT Router. 2de nic gaat naar de genoemde switch, Eigen DHCP actief, maar intern op 192.168.3.* (de interface die naar de ExperiaBox gaat zit in de 192.168.2.* range) - Geen problemen

Voorlopige conclusie, op het moment dat de ExperiaBox in de zelfde netwerk range zit als de overige apparatuur, gaat er om de zoveel tijd een soort van 'connection-reset' door het netwerk. Alle services die daar gevoelig voor zijn (o.a. iscsi, afp) klappen er dan uit. SSH blijft ook even hangen. Met wireshark lijk ik nog niet iets aparts te hebben ontdekt.

De vraag is nu waarom er geen problemen zijn als er een NAT router tussen de ExperiaBox en de clients zit.
toon volledige bericht
Ik begin trouwens ergens het vermoeden te krijgen dat het e.e.a. te maken heeft met de multicast stream voor IPTV. De multicast komt natuurlijk wel door de bridge heen, en niet door de router...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

raydekok schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 10:37:
glasvezel ligt in huis nu hoeft alleen kpn er nog maar iets mee te doen.

nu vroeg ik mij af. het modem van kpn dat ik krijg werkt dat een beetje? ik heb een laptop die draadloos gaat 2 smartphones en een tablet en een 1 vaste pc die bedraad gaat.

is het draadloze een beetje geschikt of is het gelijk beter om er een router of iets tussen te zetten?
maar welke en wat is dan handig om te doen?
Dat hangt er heel erg van af wat je er mee wil doen. Tweaktechnisch gezien is de ExperiaBox 3x ruk, maar voor de gemiddelde KPN klant werkt ie wel redelijk. Wireless op de ExperiaBox kun je een gangbaar bereik op verwachten, niet goed, niet heel slecht.

Of je zelf een accesspoint moet gebruiken (router heeft in jouw geval geen zin) moet je zelf ondervinden. Ik zou gewoon eerst de ExperiaBox uitproberen, mocht het bereik te slecht zijn, kijk dan naar een Accesspoint. Mocht je echt aan de gang willen met een eigen router en het uitsplitsen van de verschillende VLAN's moet je het topic even doorlezen en met name de posts van Pogostokje en Radiodurans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-03 10:16
B2 schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 11:01:
[...]

Dat hangt er heel erg van af wat je er mee wil doen. Tweaktechnisch gezien is de ExperiaBox 3x ruk, maar voor de gemiddelde KPN klant werkt ie wel redelijk. Wireless op de ExperiaBox kun je een gangbaar bereik op verwachten, niet goed, niet heel slecht.

Of je zelf een accesspoint moet gebruiken (router heeft in jouw geval geen zin) moet je zelf ondervinden. Ik zou gewoon eerst de ExperiaBox uitproberen, mocht het bereik te slecht zijn, kijk dan naar een Accesspoint. Mocht je echt aan de gang willen met een eigen router en het uitsplitsen van de verschillende VLAN's moet je het topic even doorlezen en met name de posts van Pogostokje en Radiodurans.
ok thanx,

wat ik erg belangrijk vind is dat het draadloos een beetje bereik heeft. nu ziggo en dat modem kan in huis (1920) niet eens boven halen. er zit alleen hout in het huis en er zijn geen magnetrons ofzo te vinden.

verder wil ik gewoon mijn yabnews kunnen gebruiken op volle snelheid.

ik zal eerst de experiabox uitproberen natuurlijk.

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Kalkran schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 16:34:
Waarom begrijpt niemand dat je draadloos geen 100 Mbit/s gaat halen in de praktijk? Zelf ben ik met die experiaboxen op zo'n 64 Mbit/s uitgekomen via WiFi, maar boven ligt laminaat met dat spiegelspul eronder- en ja, daar werkt het niet zo snel als in bijv. de eetkamer.
Zo vaak kom ik bij mensen thuis: "Ja, ik haal maar 12 mbit". Kabel eraan, 94 mbit/s. Werkt prima hoor, veel plezier ermee.

Verder, tsja, ik heb geen problemen met die experiaboxen. Alleen de ZTE H220N is een onding, heb toentertijd de TG789vn maar laten hangen. Nu heb ik een v8 en alles werkt prima, alleen eens in de zoveel tijd werkt mn NAT loopback niet meer, kwestie van inloggen in modem - reboot, en met een halve minuut is alles weer online.
Misschien heb ik gewoon mazzel..
Omdat dit door de fabrikanten zo aangegeven wordt. Kijk wij weten dat er allerlei factoren zijn waardoor wireless in de praktijk leuk is om een beetje te surfen e.d. maar niet voor toepassingen welke hoge snelheden nodig hebben, maar de gemiddelde consument of KPN klant weet dat vaak niet.

Experiaboxen zijn misschien leuk voor gebruikers die alleen wat browsen, emailen en tv kijken maar niet voor de gebruiker die wat meer wil. Bijvoorbeeld bij online gamen met een console moet je al gaan harken met poort forwarding of DMZ instellingen. Bij FTTH glasvezel heb je misschien keuze uit welke provider je kiest, hier met FTTC kan ik alleen KPN kiezen (of een gare 8Mbit VDSL lijn). Ik ben dus veroordeelt tot de ExperiaBox.

KPN moet gewoon de mogelijkheid bieden om zelf een router voor internet in te zetten. Het is technisch gewoon mogelijk (zoals nu al gedaan wordt door diverse tweakers door de vlan's uit elkaar te trekken). Bij FTTH kost dit hooguit 40 euro voor een managed switch maar bij FTTC moet je hoge kosten gaan maken voor een eigen modem. Misschien eens tijd voor een sterfexperiaboxsterf.nl ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

stijnos1991 schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 13:08:
Klopt het, dat als ik een WR1043ND wil gaan gebruiken voor internet, deze aansluit op de WAN poort van de H220N om vervolgens aan de slag te gaan met VLAN's?
VDSL is inderdaad FttC. De WAN poort van de H220N is een 'ingang' en deze wordt momenteel niet gebruikt bij jouw, het signaal komt binnen via de DSL aansluiting. Het heeft geen zin een routertje aan te sluiten op deze WAN poort, er staat geen bruikbaar uitgaand signaal op.
Wat je wilt bereiken, zou inhouden dat je als het ware je H220N zou moeten kunnen splitsen na het ingebouwde VDSL modem. Ik zie niet hoe je dat zou moeten doen, behalve dan een hele eigen VDSL router aan te schaffen met VLAN ondersteuning maar dan sta je er redelijk alleen voor natuurlijk (KPN zal je daarbij niet helpen). Ik weet dat Draytek zulke dingen wel in het assortiment heeft, maar ik weet niet of iemand dat ooit al op een KPN aansluiting aan de praat heeft gekregen.
raydekok schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 20:52:
de kabel van modem naar tvkastje is het langst terwijl deze juist kort mag zijn. kan ik dit kabeltje wisselen met die tussen glas en experiabox?
Je kunt alle kabels gebruiken voor alle aansluitingen. Alle kabels zijn gelijk, alleen de lengte verschilt.

[ Voor 15% gewijzigd door Pogostokje op 25-08-2012 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Pogostokje schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 22:10:
[...]

VDSL is inderdaad FttC. De WAN poort van de H220N is een 'ingang' en deze wordt momenteel niet gebruikt bij jouw, het signaal komt binnen via de DSL aansluiting. Het heeft geen zin een routertje aan te sluiten op deze WAN poort, er staat geen bruikbaar uitgaand signaal op.
Wat je wilt bereiken, zou inhouden dat je als het ware je H220N zou moeten kunnen splitsen na het ingebouwde VDSL modem. Ik zie niet hoe je dat zou moeten doen, behalve dan een hele eigen VDSL router aan te schaffen met VLAN ondersteuning maar dan sta je er redelijk alleen voor natuurlijk (KPN zal je daarbij niet helpen). Ik weet dat Draytek zulke dingen wel in het assortiment heeft, maar ik weet niet of iemand dat ooit al op een KPN aansluiting aan de praat heeft gekregen.

[...]

Je kunt alle kabels gebruiken voor alle aansluitingen. Alle kabels zijn gelijk, alleen de lengte verschilt.
Ik heb geroepen dit uit te willen testen en beschrijven, maar vooralsnog ontbreekt het me aan tijd en de aanschafkosten van zo'n draytek zijn ook niet mis. Routershop wilde helaas geen exemplaar uitlenen of sponsoren. Voor alleen internet is het nu al mogelijk, met tv en bellen erbij moet volgens mij ook kunnen als de draytek de passthrough van vlan 3,6 en 7 doet. Eventueel moet je dan nog een losse switch gebruiken, het lijkt in de interface van de draytek namelijk niet mogelijk om het vlan van tv en telefonie te combineren op 1 poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supernova
  • Laatst online: 06-06 14:47

supernova

Zabbix specialist 7 ;-)

mister iks schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 15:51:
[...]

Dat is misschien nog wel het meest vervelende issue ;) . Heb er zelf ook "last" van.
Tja wat moet ik zeggen, heb je inderdaad gelijk in... Niks ergers als een vrouw die er over loopt te zeuren. :z

Wat ik me trouwens wel afvraag, hebben mensen die een eigen router en switch er tussen hebben zitten, er ook last van.
Heb nu alles via die EX box lopen, tijdens mijn tijd bij Tweak had ik alleen de telefonie via de EX lopen en de rest gesplitst.
Ben daar wel nieuwsgierig naar, want als die er geen last van hebben, dan is het heel duidelijk. Dan wordt die EX box alleen nog maar voor telefonie gebruikt.

PS5 User ;-) ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ynT
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-06 19:35
Nu dan ook eindelijk aangesloten op KPN alles in 1 glasvezel.
Bedraad internet werkt perfect, maar ben eigenlijk niet zo tevreden over een aantal dingen.

- Het wifi bereik van de Experiabox is om te huilen, wifi valt regelmatig weg (door het slechte bereik). Streamen via wifi kan nu helaas ook niet meer. Nu las ik in het forum dat het mogelijk is om de experiabox te omzeilen, zodat ik m'n eigen router kan gebruiken. Maar van vlans tagged etc heb ik helaas geen verstand. Ben zelfs op het punt om misschien iemand in te huren, zodat diegene het voor mij kan instellen..

- Omdat we in onze slaapkamer geen loze leiding hebben of coax kabel waar we een utp kabel doorheen kunnen trekken, zijn we genoodzaakt om de DVS te gebruiken. De HD zenders doen het niet (stottert). En tot onze ergenis is de verbinding nu ook weg.. Ik krijg Foutcode 12 te zien. De modem restarten en de DVSjes opnieuw linken heeft niet gewerkt... Ook een ander stopcontact heeft niet gewerkt en er zijn verder geen andere apparaten op hetzelfde stopcontact in gebruik. Heeft iemand hier een oplossing voor? TV kijken op de slaapkamer was eigenlijk de reden dat we zijn overgestapt van Ziggo naar KPN..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472830

Ik heb sinds 2 weken ook glasvezel alles-in-1 van KPN met de nieuwe xperia v8 Arcadyan VGV7519. Nu moet ik voor Steam een aantal poorten openzetten, maar zoals ik begrijp uit dit topic is dit bij KPN vrijwel onmogelijk? Ik heb bij de NAT instellingen Port mapping en special application alles ingesteld en bij de LAN instellingen een statisch IP adres gekoppeld aan het mac adres. Maar dat werkt dus niet.. is de enige oplossing dus gaan lopen klooien met een switch en eigen router of zie ik nog iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:49
Anoniem: 472830 schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 13:25:
Ik heb sinds 2 weken ook glasvezel alles-in-1 van KPN met de nieuwe xperia v8 Arcadyan VGV7519. Nu moet ik voor Steam een aantal poorten openzetten, maar zoals ik begrijp uit dit topic is dit bij KPN vrijwel onmogelijk? Ik heb bij de NAT instellingen Port mapping en special application alles ingesteld en bij de LAN instellingen een statisch IP adres gekoppeld aan het mac adres. Maar dat werkt dus niet.. is de enige oplossing dus gaan lopen klooien met een switch en eigen router of zie ik nog iets over het hoofd?
Het zou moeten werken maar je kan natuurlijk om te proberen of het werkt eens een DMZ instellen of allen poorten open en de firewall uit(vergeet het niet weer in te schakelen 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-06 13:43
Anoniem: 472830 schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 13:25:
Als je zorgt dat hij een vast IP krijgt van DHCP heb je al het belangrijkste deel gedaan. Dan de port forwarding instellen en als je de juiste poorten en protocollen hebt gedaan werkt het hier prima met andere toepassingen dan Steam.

Je kan ook DMZ instellen voor die host, dat is wel een heel botte methode. Resulteert ook in poorten die open gaan (allemaal) waarop je PC mogelijk een onveilige situatie ontstaat. Deze hangt dan volledig zichtbaar aan internet ook voor poorten en applicaties waar je dat niet voor wilt hebben.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Pagina: 1 2 ... 6

Dit topic is gesloten.