Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frissie
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Doe op dit moment onderzoek naar de mogelijkheden van een alternatieve router voor KPN glasvezel /Tweak Glasvezel. Dit ter vervanging van de Thomson router(s). Haat die dingen .... :(

Omdat glasvezel een hogere up en download heeft dan adsl.
Er zijn twee methodes om een alternatieve router op KPN glasvezel aan te sluiten :

Methoden van aansluiting :
  1. Fibermodem -> ethernet -> managed switch (splitsing vlan's) -> router->Lan
  2. Fibermodem -> ethernet -> router (router split vlan's) -> Lan/tv/telefoon
Zijn er routers benodigd die over de volgende eigenschappen beschikken :

Benodigde opties :
  • Hoge troughput wan -> lan min. 50mbit, liefst 100mbit
  • Vlan tagging ivm uitsplitsen diverse vlan's
Opties :
  • Wlan
  • Gigabit lan
  • Voip mogelijkheid
Ik kom tot nu toe op de volgende modellen :
  • Linksys E2000 / E3000 - Prijs 70 euro / 110 euro

Met de broadcom chipset en dd-wrt, sinds versie 15508.

Goede ondersteuning voor vlan, gigabit, wlan.

Voip opties zijn niet op deze routerserie aanwezig.

• TP link TL-1043ND - Prijs 45 euro

Door middel van Openwrt is deze router om te toveren tot een KPN glasvezel geschikt modem.

Mede door Herman van Drie is hier een mooie oplossing in gevonden.

Link naar Herman van Drie zijn site : link

• Draytek Vigor 2130 serie - Prijs 185 euro

De firmware van deze router beschikt over alle mogelijkheden.

Zoals hoge troughput, vlan tagging, gigabit lan, voip en Wlan.

• Zyxel P-2812HNU-51C - Prijs 235 euro

Naar mijn weten heeft tweak hier mee geëxperimenteerd, en is men hier kortgeleden mee gestopt.
    De reden hiervoor is mij niet duidelijk.

Modem heeft met de standaard software, alle benodigde en extra opties aanwezig.

Vlan tagging, gbit lan, voip en wlan.

• Netgear WNDR3700 - Prijs 90 euro

De Netgear WNDR3700 is uit te breiden met Openwrt of DD-wrt.

De Netgear heeft een hoge troughput, vlan tagging, gigabit lan, en Wlan.

Vlan opties zijn echter alleen onder Openwrt mogelijk (DDwrt moet ik nog uitzoeken).

Mede door Herman van Drie is een mooie oplossing voor de WNDR3700 gevonden.

Link naar Herman van Drie zijn site : Link

Graag hoor ik meer input en ervaringen met bovengenoemde routers.
Verder een oproep welke routers ook geschikt zijn voor KPN glasvezel.
Zodat ik een mooi overzicht voor ook andere tweakers kan samenstellen.

[ Voor 37% gewijzigd door frissie op 14-03-2011 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-05 23:56
Netgear WNDR3700 met DD-WRT?

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaWSnl
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-01 20:26
Kijk vooral eens op smallnetbuilder.com, daar hebben ze veel informatie. De link stuurt je naar een vergelijkingstabel voor de wan-to-lan doorvoersnelheid.

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary and those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Laatst online: 22:39
Let ook even op het NT versie.
NT V1 van genexis gaan tot 90Mbit
NT V3 van genexis gaan tot 130Mbit

Trouwens in april komen nieuwe kpn modems op de markt. De ZTE HN 220 maar verder is daar op internet nog weinig bekend over. Wel beschikt deze ook over usb waaraan een hdd of printer te koppelen is

[ Voor 49% gewijzigd door SmoothTweaker op 07-03-2011 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frissie
  • Niet online
SmoothTweaker schreef op maandag 07 maart 2011 @ 20:02:
Let ook even op het NT versie.
NT V1 van genexis gaan tot 90Mbit
NT V3 van genexis gaan tot 130Mbit

Trouwens in april komen nieuwe kpn modems op de markt. De ZTE HN 220 maar verder is daar op internet nog weinig bekend over. Wel beschikt deze ook over usb waaraan een hdd of printer te koppelen is
KPN kennende zal deze ook wel dichtgetimmerd worden ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frissie
  • Niet online
Staat erbij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151099

cisco 881? wordt ook gebruikt door b.v. bbeyond op zakelijke glasvezel lijnen.

[ Voor 77% gewijzigd door Anoniem: 151099 op 07-03-2011 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frissie
  • Niet online
Anoniem: 151099 schreef op maandag 07 maart 2011 @ 20:58:
Prachtige router ...
Kan natuurlijk ook, maar met een prijs van gemiddeld 350 euro, voor veel consumenten een hoge prijs ... 8)

[ Voor 3% gewijzigd door frissie op 07-03-2011 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-05 11:41
Anoniem: 151099 schreef op maandag 07 maart 2011 @ 20:58:
De 881 gaat die 50 mbps heel misschien nog halen, maar die 100 mbps zeker niet.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
ChaserBoZ_ schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 08:50:
[...]

De 881 gaat die 50 mbps heel misschien nog halen, maar die 100 mbps zeker niet.
Met NAT zeker niet, boven de 30 (misschien 40) ga je niet uitkomen met een beetje basisinstellingen.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neophyte89
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-05-2024
frissie schreef op maandag 07 maart 2011 @ 20:55:
[...]

KPN kennende zal deze ook wel dichtgetimmerd worden ;(
Dit zal niet worden dicht getimmerd, de usb aansluiting wordt alleen niet ondersteund door KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frissie
  • Niet online
neophyte89 schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 14:18:
[...]

Dit zal niet worden dicht getimmerd, de usb aansluiting wordt alleen niet ondersteund door KPN.
Kan moeilijk info vinden over de ZTE HN220.
Heb je hier enige informatie over ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Laatst online: 22:39
frissie schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 15:45:
[...]

Kan moeilijk info vinden over de ZTE HN220.
Heb je hier enige informatie over ?
Klopt helemaal, word niet dichtgetimmerd.
Monteurs moeten alleen het modem beveiligen dmv het serienummer als wachtwoord in te geven ipv dat kpn er een user account indruk wat nu het geval is.
Enige informatie zal spoedig naar boven komen. Mocht ik wat hebben dan vermeld ik het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361130

Mijn ervaringen zijn over het algemeen goed met Draytek. Tot dusver ook met de 2130. Hoewel ik wel moet zeggen dat ik WLAN zwak vind. Gewone computers komen er wel op, maar mobiele telefoons, IP-cams e.d. met wifi is al een stuk lastiger als het al lukt.
Ik hoor soms ook minder goede geluiden over de snelheid van het draadloze netwerk. Dat heb ik zelf niet getest, omdat ik draadloos alleen gebruik om eens snel iets op een laptop te doen, en dat zijn geen dingen waar snelheid belangrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Wordt nog aan de DD-WRT gewerkt voor deze router maar hij kan er wat mij betreft wel alvast bij.

Cisco / Linksys E4200

Wanneer de DD-WRT voor deze router beschikbaar komt zal ik namelijk deze router ook gaan aanschaffen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frissie
  • Niet online
Interessante switch gevonden voor de vlan untagging.
Goedkoop, niet te veel poorten en groen met stroom :

Netgear ProSafe 5-Port Gigabit Ethernet Plus Switch

[ Voor 10% gewijzigd door frissie op 11-03-2011 01:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319232

frissie schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 01:23:
Interessante switch gevonden voor de vlan untagging.
Goedkoop, niet te veel poorten en groen met stroom :

Netgear ProSafe 5-Port Gigabit Ethernet Plus Switch
Interessant en ongeveer de helft goedkoper dan de SLM2008. Aan 5 poorten heb je meestal ook genoeg.
wlan, 2 x itv, router en tg789.

Al iemand ervaring i.c.m KPN?

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 319232 op 11-03-2011 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvandrie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-01 14:50
Ja, Ik heb inmiddels een heleboel ervaring opgedaan met zowel Tweak Glasvezel als KPN Glasvezel!

Zie hier methodes welke ik al bijna een jaar geleden gepost heb op mijn website:
KPN Glasvezel (replacing Thomson router)
Kortom: Veel huiswerk is al gedaan...
Complete instructie etc staat op de site voor installeren OpenWrt en het configureren ervan.

Routers welke ik adviseer zijn routers met Atheros based chipset, zoals TP-Link WRND1043ND en Netgear WNDR3700 (v1/v2)
Dit omdat de k**-Linksys routers duur zijn en de BroadCom switch chipset, dat is de chipset van de switch in de router, geen opensource driver voor beschikbaar was voor VLAN ondersteuning. Heb niet gecontroleerd, maar mogelijk is ondersteuning voor VLAN op Broadcom switch chipset er inmiddels wel...?
Daar bijkomend, TP-Link WNDR1043 en de Netgear WNDR3700 zijn extreem goede routers voor prijs/prestatie tov de duurdere Linksys.

Doe er je voordeel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frissie
  • Niet online
hvandrie schreef op zondag 13 maart 2011 @ 17:14:
Ja, Ik heb inmiddels een heleboel ervaring opgedaan met zowel Tweak Glasvezel als KPN Glasvezel!

Zie hier methodes welke ik al bijna een jaar geleden gepost heb op mijn website:
Complete instructie etc staat op de site voor installeren OpenWrt en het configureren ervan.

Routers welke ik adviseer zijn routers met Atheros based chipset, zoals TP-Link WRND1043ND en Netgear WNDR3700 (v1/v2)
Dit omdat de k**-Linksys routers duur zijn en de BroadCom switch chipset, dat is de chipset van de switch in de router, geen opensource driver voor beschikbaar was voor VLAN ondersteuning. Heb niet gecontroleerd, maar mogelijk is ondersteuning voor VLAN op Broadcom switch chipset er inmiddels wel...?
Daar bijkomend, TP-Link WNDR1043 en de Netgear WNDR3700 zijn extreem goede routers voor prijs/prestatie tov de duurdere Linksys.

Doe er je voordeel mee.
Herman, dank voor de info.
Ik heb een link naar de informatie toegevoegd aan beide routers in de beginpost.

Ben het met je eens qua visie, dat de broadcoms vrij gesloten en duur zijn.
Echter is de ondersteuning voor vlan's in dd-wrt goed, wat voor de iets minder gevorderde
consument prettig is. Groot voordeel is natuurlijk de grote dd-wrt community.

Op de Atheros chipset is de Vlan ondersteuning in dd wrt er niet.
Gek genoeg in open wrt wel .. zoals jij keurig hebt beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 398848

[sub]Heeft iemand ervaring met de D-Link Dir-825 aan KPN Glavezel ? De routing speed schijnt 200mb+ te zijn dus dat zit voor de komende tijd wel goed, ook is die supported bij DD-WRT. Betekent dat, dat deze router geschikt is voor de ondersteuning met vlan voor itv/voip/internet ?

Zie net dat die een Atheros chipset heeft dus dat ik er dan voor VLAN's open-wrt op moet draaien. Heb deze router net maar besteld. Hopelijk eindelijk van die experiabox af >:) . Weet iemand of ik dan nog het mac-address moet klonen?

Router staat klaar om geretourneerd te worden, waardeloos ding. Maar kijken wat een goede optie is :([/sub]

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 398848 op 23-03-2011 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frissie
  • Niet online
Vandaag m'n Tweak glasverbinding opgeleverd gekregen.
Alles prima, alles werkt.

De Cisco E2000 krijg ik niet aan de praat met dd-wrt.
Vlan is niet het probleem.
Het probleem zit in PPPoE die niet juist connecten wil |:(

De E2000 gaat vandaag weer retour :?

Vanavond maar eens met een wrt54GL proberen ... om uit te zoeken wat het is met dd-wrt.

[ Voor 14% gewijzigd door frissie op 24-03-2011 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRiKE
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-03 22:35
In mijn pogingen om de EB te vervangen ben ik aanbeland bij een Netgear WNR3500L met DD-WRT. Gisteravond dacht ik er te zijn: zowel IPTV als internet werkte (VOIP gebruiken ik niet). Echter kwam de STB in een errormode terecht, en na een reset via de power-button achterop het ding blijft hij nu steken op foutmelding 311. Hij komt dus wel door de setup heen (de groene bolletjes).

(Op de KPN-site stond een melding mbt onderhoud, al zou dat inmiddels allang opgelost moeten zijn. Zelf denk ik dat ik bepaalde dingen in het nvram moet setten.)

Mijn huidige DD-WRT config ziet er als volgt uit (grotendeels gebaseerd op informatie van de site van Herman van Drie) :

vlans:
vlan1: port 2, 3, 4, bridge 'LAN'
vlan4: wan en port 1 (iptv), geen bridge
vlan6: wan

wan port is tagged, andere zijn untagged, en de WAN port assignment staat op vlan6, echter...

startup script
Omdat DD-WRT de 'WAN port assignment' lijkt te verliezen maak ik gebruik van het volgende startup script:
code:
1
2
3
4
nvram set pppoe_ifname=vlan6
nvram set pppoe_wan_ifname=vlan6

startservice wan

Resultaat is zoals gezegd dat het internet wel werkt, maar IPTV niet (meer). Moet ik nog meer nvram variabelen setten? Iets in de trant van 'wan_ifnames', 'wan_iface', of 'wan_ifname' ? Ik kan geen duidelijke info vinden over hoe deze settings zich gedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frissie
  • Niet online
Heb een netgear 3700.
Met de config van Herman werkt bij mij alles correct ...
Behalve voip .. werkt niet met Tweak, volgens mij zelfs niet met de EB.

Neem aan dat je deze config ook hebt geprobeerd ?
Weet niet hoe het zit met de 3500 en de poort toewijzingen ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRiKE
Voor wat betreft de 3700 kan ik (op de site van Herman) alleen een config vinden voor Open-WRT. Op mijn 3500 draait DD-WRT. (Heb mijn config gebaseerd op de WRT54 config van Herman.)
Mocht het echt niet gaan lukken met DD-WRT, dan ga ik zeker Open-WRT proberen, maar aangezien het toch even gewerkt heeft wil ik DD-WRT nog een kans geven.

In mijn vorige router (Vyatta) heb ik wan-vlan4 en de IPTV-if in een bridge gezet, dat heb ik in m'n huidige DD-WRT niet. Nou lijkt het me sterk dat ik die aan moet maken, aangezien het zonder bridge al enkele uren gewerkt heeft. Iemand die hier iets zinnigs over weet te zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frissie
  • Niet online
DRiKE schreef op woensdag 20 april 2011 @ 16:36:
Voor wat betreft de 3700 kan ik (op de site van Herman) alleen een config vinden voor Open-WRT. Op mijn 3500 draait DD-WRT. (Heb mijn config gebaseerd op de WRT54 config van Herman.)
Mocht het echt niet gaan lukken met DD-WRT, dan ga ik zeker Open-WRT proberen, maar aangezien het toch even gewerkt heeft wil ik DD-WRT nog een kans geven.

In mijn vorige router (Vyatta) heb ik wan-vlan4 en de IPTV-if in een bridge gezet, dat heb ik in m'n huidige DD-WRT niet. Nou lijkt het me sterk dat ik die aan moet maken, aangezien het zonder bridge al enkele uren gewerkt heeft. Iemand die hier iets zinnigs over weet te zeggen?
Oh.. overheen gelezen ... sorry 8)
Met deze router en DD-wrt werken de vlan's niet.
Dit omdat er een Atheros chipset in zit.
Alleen bij broadcom chipsets werken de vlan's correct in DD-wrt.

Zelf vindt ik ook dd-wrt leuker, echter de vlan ondersteuning voor de Atheros chipset is erg beroerd.
Wil je de 3500 gebruiken wordt het open-wrt.

[ Voor 3% gewijzigd door frissie op 20-04-2011 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRiKE
frissie schreef op woensdag 20 april 2011 @ 18:14:
[...]

Oh.. overheen gelezen ... sorry 8)
Met deze router en DD-wrt werken de vlan's niet.
Dit omdat er een Atheros chipset in zit.
Alleen bij broadcom chipsets werken de vlan's correct in DD-wrt.

Zelf vindt ik ook dd-wrt leuker, echter de vlan ondersteuning voor de Atheros chipset is erg beroerd.
Wil je de 3500 gebruiken wordt het open-wrt.
Volgens mij zit er een Broadcom chipset in hoor (zie ook http://www.myopenrouter.c...n-Source-Guide-Resources/ )
Op de info-page van m'n DD-WRT install zie ik ook 'CPU Model: Broadcom BCM4716 chip rev 1'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 398848

Weet iemand of het ondertussen gaat werken met een Linksys E4200 (Of ervaring) omdat er ondertussen DD-WRT firmware beschikbaar is voor deze router :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frissie
  • Niet online
DRiKE schreef op woensdag 20 april 2011 @ 18:44:
[...]

Volgens mij zit er een Broadcom chipset in hoor (zie ook http://www.myopenrouter.c...n-Source-Guide-Resources/ )
Op de info-page van m'n DD-WRT install zie ik ook 'CPU Model: Broadcom BCM4716 chip rev 1'
Je hebt gelijk.Was er van uitgegaan dat deze ook de de athereos chipset had.
Zou eens bij het dd-wrt forum kijken of deze vlan's en tagging ondersteund...

Deze is ook handig: Link

[ Voor 29% gewijzigd door frissie op 22-04-2011 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 21:51
Ik wil dus mijn router van KPN ook vervangen, dus deze topic is erg handig! Heb er alleen een vraag over.

Ik heb het eea gezocht op het Internet en kwam bij een topic hierover waar een melding werd gemaakt dat alles werkt behalve de telefoon. Wat is jullie ervaring? Is de vaste telefoon inderdaad een probleem als ik mijn router wil vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veldt000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-04 17:43
ligt er ook aan wat voor eisen je stelt aan de router.
1 gbits netwerk, 300 Mbits draadloos en telefoon, dat is er (nog) niet voor de consument.
Mocht het er wel zijn, dan hoor ik dat graag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7276

DrayTek Vigor 2130Vn ? pricewatch: DrayTek Vigor 2130Vn

Het Wifi gedeelte is alleen niet top , verder voldoet het aan alles. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-04 11:00
Netgear WNDR3700 met DD-WRT is echt 3x niks. Met de orginele firmware is overigens niets mis! Ik weet niet precies hoe ADSL werkt maar deze nieuwe versie van de WNDR3700(pricewatch: Netgear DGND3700) zou ADSL2+ ondersteunen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frissie
  • Niet online
Japperrrr schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 18:00:
Netgear WNDR3700 met DD-WRT is echt 3x niks. Met de orginele firmware is overigens niets mis! Ik weet niet precies hoe ADSL werkt maar deze nieuwe versie van de WNDR3700(pricewatch: Netgear DGND3700) zou ADSL2+ ondersteunen?
Openwrt met luci installeren draait hier als een zonnetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharkey
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-05 08:27

Sharkey

Overklokken gaat nooit te ver.

Heb hier een TP-Link 8-port Gigabit Web Smart Switch gekocht voor ca. € 76,00
Hier een VLan6 en VLan4 aangemaakt. VLan6 gaat naar mijn router (untagged), een USG100.
Deze handelt de PPPOE verbinding af.
De IPTV loopt ook prima. De Vlan4 gaat (untagged) naar een hub / switch (kan ook rechtstreeks op TP-Link).
Enigste wat mij opvalt is de snelheid: tot max 7 mbit download en nog geen 1 mbit download.
Dat met 30/30 abonnement van KPN.
Via de Experia box naar mijn usg100 (ja router achter router dus) heb ik een snelheid van ca. 17 mbit.
Is een PPPOE verbinding dusdanig 'zwaar' voor een router dat het snelheidsverschil daardoor verklaart kan worden? Of is er toch iets mis met de tagging van de VLan hoofdzakelijk het retour / taggen van de vlan naar de provider.
Ik wil hier geen topic kapen, echter is zulke info met eventuele antwoorden wel weer handig om in één topic te hebben.

Overclocking, over and over again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkace
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-03-2023

Darkace

Super Kommandant

Sharkey schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 14:20:
Heb hier een TP-Link 8-port Gigabit Web Smart Switch gekocht voor ca. € 76,00
Hier een VLan6 en VLan4 aangemaakt. VLan6 gaat naar mijn router (untagged), een USG100.
Deze handelt de PPPOE verbinding af.
De IPTV loopt ook prima. De Vlan4 gaat (untagged) naar een hub / switch (kan ook rechtstreeks op TP-Link).
Enigste wat mij opvalt is de snelheid: tot max 7 mbit download en nog geen 1 mbit download.
Dat met 30/30 abonnement van KPN.
Via de Experia box naar mijn usg100 (ja router achter router dus) heb ik een snelheid van ca. 17 mbit.
Is een PPPOE verbinding dusdanig 'zwaar' voor een router dat het snelheidsverschil daardoor verklaart kan worden? Of is er toch iets mis met de tagging van de VLan hoofdzakelijk het retour / taggen van de vlan naar de provider.
Ik wil hier geen topic kapen, echter is zulke info met eventuele antwoorden wel weer handig om in één topic te hebben.
Hoi Sharky, ik heb KPN Glasvezel helaas.... Ga nu ook deze switch aanschaffen, heb jij de TL-SG2109WEB versie toevallig? 9x 1000Mbit want er is er ook een van 8x 100Mbit en 1x1000Mbit. Nu ben ik alleen nog een leek met VLANs instellen en dergelijke. Enige hulp zou erg geweldig zijn.

Vanaf het glasvezelkastje waar moet ik de gele RJ45 kabel inpluggen op de switch? maakt dit niet uit? Want ik neem aan dat ik ergens in de switch dan moet aangeven waar een signaal binnenkomt en dan opsplitsen voor Vlan6 (internet) en Vlan4 en nog Vlan voor IPTV en Bellen? Want we hebben alles in-een. Deze wil ik dan doorsturen naar de experia box zodat deze alleen telefoon en tv afhandeld. Zolang ik internet maar via mijn eigen router kan laten afhandelen. Een Draytek Vigor 2130. Moet dit zo kunnen?
Alleen hulp nodig hoe ik het moet instellen zou fijn zijn.

I wear Glasses with extreme modern "SHADES", to prevent any more harm to my precious eyes, because I already had them pretty damn badly damaged, it wasn't my fault back then, it was Yunalesca's ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ihre
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-02 09:36
Ook ik werd mijn Experiabox van KPN beu (heb KPN Glas Zilver), dus ben toch opzoek gegaan naar een mogelijk om deze te vervangen; via de zoekterm 'kpn dd-wrt' kwam ik op de website van Herman van Drie.

Tot mijn verbazing zag ik staan dat het mogelijk was om de TG789VN te vervangen door een TP-Link WR1043N, die ik ook thuis heb staan.

Direct aan de slag gegaan, de TP-Link eerst weer geflashed naar originele FW, daarna naar laatste OpenWrt Backfire release (OpenWrt Backfire 10.03.1-RC6).

Omdat ik ook telefonie gebruik, heb ik de EB op poort 2 van de TP aangesloten (poort 2 TP -> WAN op EB), en het werkt! Zowel internet, televisie als telefonie..

Echter heb ik last van 1 ding; dat is namelijk dat de PPPoE verbinding zo nu en dan verbroken wordt, en soms meerdere malen achter elkaar. Tevens na het instellen van sommige zaken in LuCi klapt PPPoE er even uit.

Na een beetje googlen kwam ik op deze ticket uit, zodoende heb ik option 'mtu' '1492' toevoegd aan mijn network file.

Toch verbreekt de PPPoE verbinding meerder malen per dag, en ik vraag me af, of andere gebruikers dit ook ondervinden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 419977

ihre schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 15:04:
Ook ik werd mijn Experiabox van KPN beu (heb KPN Glas Zilver), dus ben toch opzoek gegaan naar een mogelijk om deze te vervangen; via de zoekterm 'kpn dd-wrt' kwam ik op de website van Herman van Drie.

Tot mijn verbazing zag ik staan dat het mogelijk was om de TG789VN te vervangen door een TP-Link WR1043N, die ik ook thuis heb staan.

Direct aan de slag gegaan, de TP-Link eerst weer geflashed naar originele FW, daarna naar laatste OpenWrt Backfire release (OpenWrt Backfire 10.03.1-RC6).

Omdat ik ook telefonie gebruik, heb ik de EB op poort 2 van de TP aangesloten (poort 2 TP -> WAN op EB), en het werkt! Zowel internet, televisie als telefonie..

Echter heb ik last van 1 ding; dat is namelijk dat de PPPoE verbinding zo nu en dan verbroken wordt, en soms meerdere malen achter elkaar. Tevens na het instellen van sommige zaken in LuCi klapt PPPoE er even uit.

Na een beetje googlen kwam ik op deze ticket uit, zodoende heb ik option 'mtu' '1492' toevoegd aan mijn network file.

Toch verbreekt de PPPoE verbinding meerder malen per dag, en ik vraag me af, of andere gebruikers dit ook ondervinden!
toon volledige bericht
Ik ben KPN Glasvezel klant geweest en had dezelfde opzet als jouw. Bij mij knalde regelmatig de PPPoE er uit (Bij mij extreem vaak om de 10 minuten 8)7). Heb zelf geen oplossing kunnen vinden voor het probleem. Heb verschillende routers geprobeerd.

Toen zelf naar Concepts ICT (Reggefiber netwerk = WGDO) overgegaan omdat ik het zat was met het grote KPN.. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ihre
Anoniem: 419977 schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 15:07:
[...]

Ik ben KPN Glasvezel klant geweest en had dezelfde opzet als jouw. Bij mij knalde regelmatig de PPPoE er uit (Bij mij extreem vaak om de 10 minuten 8)7). Heb zelf geen oplossing kunnen vinden voor het probleem. Heb verschillende routers geprobeerd.

Toen zelf naar Concepts ICT (Reggefiber netwerk = WGDO) overgegaan omdat ik het zat was met het grote KPN.. :X
Heb je misschien ook verschillende versies van BackFire geprobeerd? RC5 bijvoorbeeld ?

Oh en trouwens, hier had ik dus geen last van met de originele Experiabox..

[ Voor 6% gewijzigd door ihre op 18-11-2011 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ihre schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 15:12:
[...]

Heb je misschien ook verschillende versies van BackFire geprobeerd? RC5 bijvoorbeeld ?

Oh en trouwens, hier had ik dus geen last van met de originele Experiabox..
Yep & Yep, maar ik bleef gewoon disconnects krijgen ; kreeg zelf het probleem met geen mogelijkheid weg.

Zodra ik de ZTE HN220 Experia er weer achter deed had ik een uptime van tot wel 20 dagen~.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ihre
Anoniem: 419977 schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 17:26:
[...]

Yep & Yep, maar ik bleef gewoon disconnects krijgen ; kreeg zelf het probleem met geen mogelijkheid weg.

Zodra ik de ZTE HN220 Experia er weer achter deed had ik een uptime van tot wel 20 dagen~.
Ai, dan houdt het op.

Dus je bent overgestapt naar Concepts ICT?

Dan heb ik een aantal vragen, aangezien mijn jaarcontract nu ook verlopen is;
  • Neem je ook triple play af?
  • Heb je zelf enige downtime ervaren, hoe ging de overstap?
  • Welke router/gateway gebruik je nu, en is die naar wens in te configureren?
Ga ik even orienteren wat er nog meer mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ihre schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 17:34:
[...]

Ai, dan houdt het op.

Dus je bent overgestapt naar Concepts ICT?

Dan heb ik een aantal vragen, aangezien mijn jaarcontract nu ook verlopen is;
Ga ik even orienteren wat er nog meer mogelijk is.
Jazeker ik zit nu sinds Juli bij Concepts.

Ja, ik neem het 100/100 pakket af en haal het volledig doordat er geen overhead meer is door PPPoE :) .

Ja, Ik woon in Enschede. Hier zijn twee actieve operators, de systemen van beide zijn totaal niet aan elkaar gekoppeld en migratie is niet mogelijk. Ik heb KPN de lijn laten opzeggen met een wishdate van 1 dag in de toekomst (De maand opzegtermijn valt te verwijderen als je de juiste helpdesk ingang gebruikt O-) ), en ondertussen al een afspraak met Concepts ingepland om de aannemer te laten komen om het NT modem te vervangen. Met een beetje planning en coordinatie valt de downtime in het geval van KPN -> Reggefiber netwerk te beperken tot slechts een dag of 3.

Wanneer je in een KPN gebied woont waar alleen KPN de operator is, lijkt het nu mogelijk WEL te migreren maar alleen als KPN de enige operator is. Dus dat zou betekenen dat je geen downtime ondervind ; hoogstens een paar minuten bij de wissel van het modem. _/-\o_

Sinds kort door defect van mijn oude router gebruik ik nu de Linksys-Cisco E4200 met Firmware: DD-WRT v24-sp2 (06/14/11) mega. Werkt voor mij ideaal en voldoet aan haast alle wensen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ihre
Anoniem: 419977 schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 17:54:
[...]

Jazeker ik zit nu sinds Juli bij Concepts.

Ja, ik neem het 100/100 pakket af en haal het volledig doordat er geen overhead meer is door PPPoE :) .

Ja, Ik woon in Enschede. Hier zijn twee actieve operators, de systemen van beide zijn totaal niet aan elkaar gekoppeld en migratie is niet mogelijk. Ik heb KPN de lijn laten opzeggen met een wishdate van 1 dag in de toekomst (De maand opzegtermijn valt te verwijderen als je de juiste helpdesk ingang gebruikt O-) ), en ondertussen al een afspraak met Concepts ingepland om de aannemer te laten komen om het NT modem te vervangen. Met een beetje planning en coordinatie valt de downtime in het geval van KPN -> Reggefiber netwerk te beperken tot slechts een dag of 3.

Wanneer je in een KPN gebied woont waar alleen KPN de operator is, lijkt het nu mogelijk WEL te migreren maar alleen als KPN de enige operator is. Dus dat zou betekenen dat je geen downtime ondervind ; hoogstens een paar minuten bij de wissel van het modem. _/-\o_

Sinds kort door defect van mijn oude router gebruik ik nu de Linksys-Cisco E4200 met Firmware: DD-WRT v24-sp2 (06/14/11) mega. Werkt voor mij ideaal en voldoet aan haast alle wensen :) .
toon volledige bericht
Bedankt voor de uitleg!

Zelf woon ik ook in Enschede, en zit nu te kijken naar Concepts en Lijbrandt, en van die laatste staat een klachtentopic van 152 pagina's open dus die valt bijna automatisch al af.

Wat betreft dat NT modem, ik heb hier zo'n Genexis kastje hangen. Die dient dus verwijderd te worden begrijp ik. Moet de stoep dan ook open ivm dat er iets omgelast moet worden ofzo, omdat de operators niet kunnen migreren?

Zou je me dat speciale nummer in een DM kunnen sturen ? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ihre schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 18:05:
[...]

Bedankt voor de uitleg!

Zelf woon ik ook in Enschede, en zit nu te kijken naar Concepts en Lijbrandt, en van die laatste staat een klachtentopic van 152 pagina's open dus die valt bijna automatisch al af.

Wat betreft dat NT modem, ik heb hier zo'n Genexis kastje hangen. Die dient dus verwijderd te worden begrijp ik. Moet de stoep dan ook open ivm dat er iets omgelast moet worden ofzo, omdat de operators niet kunnen migreren?

Zou je me dat speciale nummer in een DM kunnen sturen ? O-)
Alleen het bovenste modem gedeelte moet er worden afgehaald en een ander modem moet er worden opgehangen :). Als je ook in Enschede zit heb je veel geluk! Dit is een WGDO gebied dus de streams worden 1:1 van Technicolor ongecodeerd doorgegeven wat perfect (Veel beter beeld dan KPN) oplevert als je voor triple-play gaat. Ik zal je een aantal adressen en ingangen per DM sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-05 20:19
Ik wil de KPN router ZTE H220N vervangen door een Linksys E2000 met DD-WRT v24-sp2 (12/08/11) mini
(SVN revision 17990M NEWD-2 K2.6 Eko)

Met een beetje google ben ik er achter gekomen dat dit mijn instellingen moeten zijn.
Ik heb geen TV wel telefoon maar die gebruik ik niet

WAN Connection Type to "PPPoE"
Username to "<mac address>@direct-adsl"
Set Password to "KPN"

vlans:
vlan1: port 1 2, 3, 4, bridge 'LAN'
vlan6: wan
Go to "Networking" tab, and set in "Port Assignment" field the option "Wan Port Assignment" to 'vlan6' and click "Apply Settings".

Ik krijg maar steeds geen verbinding, het WAN ip-adres blijf maar 0.0.0.0. ligt dat nu aan de vlans? Ik ben nog niet thuis in Vlan, aldoende leert men.
Nu lees ik wel dat frissie in April 2011. PPPoE problemen had met een E2000 en DD-Wrt.

Het moet toch zo zijn dat ook al zijn de Vlans verkeerd, ik toch een IP adres moet krijgen op de WAN-poort met PPPoE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
hvandrie schreef op zondag 13 maart 2011 @ 17:14:

Doe er je voordeel mee.
Hoi Herman.

zou ik jou om hulp mogen vragen?
ik zit hier een E2500 DD-wrt router op glasvezel van KPN en ik heb jou pagina gevolgd maar ik krijg geen IP.
ik de Vlans staan zoals aangegeven en bij network de wan aan Vlan6 gekoppeld en de pppoe logig gegevens zijn goed maar er lijkt niets te gebeuren.

al vast vriendelijk bedankt voor je hulp

Lesdictische is mijn hash#

Pagina: 1