Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvandrie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-01 14:50
Matched: glasvezel, router, eigen, kpn
Al eerder heb ik hier op GoT eea gepost in KPN Glasvezel rubriek voor het grotendeels vervangen van de KPN Thomson router voor een eigen Gigabit router.

Vandaag dankzij EVersteegt een nieuwere OpenWrt BackFire 10.03 build uitgetest op een TP-Link TL-WR1043ND. Dit is een goedkope router van +/- 50 Eur welke gemakkelijk tot zeker 100Mb glasvezel verbindingen aan moet kunnen.

Ditmaal werkt het zgn port-based vlan q-tagging eindelijk goed. Tevens ook eea uitgevonden mbt network configuration file binnen OpenWrt.

Lees hier de bevindingen.

En, download hier de gecompileerde build van EVersteegt van de OpenWrt release welke nog niet direct via OpenWrt downloadbaar is. Zal binnen korte afzienbare tijd wel zijn als alle changes in een nieuwere major release worden gecompileerd en gepubliceerd.

[ Voor 4% gewijzigd door hvandrie op 25-07-2010 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:24
Matched: glasvezel, router
Ik gebruik zelf de TP-Link WR1043ND ism DD-WRT v24 en 100mbit full duplex glasvezel. Werkt super!
Dit ding is in staat om met gemak 100mbit wan-lan te routeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvandrie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-01 14:50
Matched: glasvezel, router, kpn
razorhead schreef op zondag 25 juli 2010 @ 00:28:
Ik gebruik zelf de TP-Link WR1043ND ism DD-WRT v24 en 100mbit full duplex glasvezel. Werkt super!
Dit ding is in staat om met gemak 100mbit wan-lan te routeren.
Kijk, dus die 100Mb gaat gemakkelijk. Ikzelf heb een 30/30 Mb glasvezel, en aangezien overstappen +/- 4
weken downtime kost, zit ik nog wel ff 'vast' aan KPN :'(

Jij hebt zeker dan een L2 switch ervoor hangen die je verkeer splitst, of niet? Zeker een Linksys SLM 2005/2008 soms :9 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:05
Matched: glasvezel, kpn
*meldt :P

Ik ben "eversteegt" (hier ben ik beter bekend als "eymey" dus :) ).

Het kan ook zijn dat Razorhead een glasvezel provider heeft in een gebied waar Reggefiber de 'actieve laag' van het glasvezelnetwerk voor z'n rekening neemt (o.a. XMS, Lijbrandt, R+ van Tweak, Concepts). Daar heb je geen VLAN tagging (en dus geen L2 switch) nodig omdat het 'demuxen' van de diensten al in de Genexis (of in sommige gebieden Packetfront) module gebeurt.

Anyway, ik neem aan dat hij dit heeft omdat, voor zover ik weet, DD-WRT nog steeds 0,0 support voor VLAN's heeft op Atheros WiSOC devices zoals de TP-Link.

Gelukkig komt Lijbrandt hier in Almere ook op de KPN netwerken 'redding' bieden met hun offering, en op dezelfde manier als in Reggefiber gebieden ;)

Anyway, let's talk about OpenWRT hier.

De build op mijn server (actually hosted achter een 30/30 verbinding van Tweak) is gebaseerd op een SVN checkout van zaterdag 24 juli van de "Backfire" branch. Dit is dus de huidige stable release, met backports van alle belangrijke fixes in "trunk". En uiteraard dus met de TP-Link WR1043ND als target device.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Carino
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-09 21:30
Matched: router, kpn
Ik heb zelf helaas nog wat problemen met het werkend krijgen van de TP-Link TL-WR1043ND. Ik gebruik DD-WRT (build 13968).

Wanneer ik de PPPoE gegevens invul, dan krijg ik geen WAN ip van KPN. Ik heb uiteraard de Experiabox los gekoppeld zodat niet twee apparaten tegelijk om het IP vragen. Ik gebruik overigens een andere VOIP provider, dus als ik het goed heb kan ik straks de Experiabox weer lekker stoffig laten worden in een kast ergens?

ik stel DD-WRT als volgt in:

type: PPPoE
username: xx-xx-xx-xx-xx-xx@direct-adsl
password: KPN

verder stel ik niks in voor de verbinding. wanneer ik dan de instellingen opsla, de instellingen toe-pas en de router opnieuw opstart krijg ik geen IP... ook niet na even (30 minuten) wachten.

ik hoor graag of ik nog iets mis!!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:05

Tazzios

..

Carino schreef op donderdag 30 december 2010 @ 11:56:
Ik heb zelf helaas nog wat problemen met het werkend krijgen van de TP-Link TL-WR1043ND. Ik gebruik DD-WRT (build 13968).

Wanneer ik de PPPoE gegevens invul, dan krijg ik geen WAN ip van KPN. Ik heb uiteraard de Experiabox los gekoppeld zodat niet twee apparaten tegelijk om het IP vragen. Ik gebruik overigens een andere VOIP provider, dus als ik het goed heb kan ik straks de Experiabox weer lekker stoffig laten worden in een kast ergens?

verder stel ik niks in voor de verbinding. wanneer ik dan de instellingen opsla, de instellingen toe-pas en de router opnieuw opstart krijg ik geen IP... ook niet na even (30 minuten) wachten.

Hoe doe je dat? :?
de Xpedia box is namelijk een ADSL modem+router de TP-Link is alleen een router

• eymey
@Gazzios: Sommige mensen hebben glasvezel ;). Zelfs als er @direct-adsl in de PPPoE username staat (mooi toch, dat KPN? :P ).

@Carino: Je mist nog iets belangrijks (tenzij ik iets belangrijks gemist heb): Om internetverbinding te krijgen met KPNGlasvezel moet je ook nog zorgen dat uitgaande PPPoE pakketjes allemaal VLAN tag 6 mee krijgen. Voor zover ik weet ondersteunt DD-WRT tot op de dag van vandaag nog steeds geen V-LAN opties op de WR-1043ND.

Als je er al een switch met l2 functionaliteit (of zelfs modem bij ADSL in bridge modus) ervoor hebt hangen die zorgt dat de DD-WRT op het netwerk van de PPP concentrator van KPN zit, dan hoeft DD-WRT dit uiteraard niet te ondersteunen.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Carino
eymey schreef op donderdag 30 december 2010 @ 12:13:
@Carino: Je mist nog iets belangrijks (tenzij ik iets belangrijks gemist heb): Om internetverbinding te krijgen met KPNGlasvezel moet je ook nog zorgen dat uitgaande PPPoE pakketjes allemaal VLAN tag 6 mee krijgen. Voor zover ik weet ondersteunt DD-WRT tot op de dag van vandaag nog steeds geen V-LAN opties op de WR-1043ND.

Als je er al een switch met l2 functionaliteit (of zelfs modem bij ADSL in bridge modus) ervoor hebt hangen die zorgt dat de DD-WRT op het netwerk van de PPP concentrator van KPN zit, dan hoeft DD-WRT dit uiteraard niet te ondersteunen.
kijk, dat klinkt erg aannemelijk... echter, volgens mij ondersteund DD-WRT wel VLAN tag 7... zie bijgevoegde screenshot. ik kan me overigens goed vergissen hoor :-)
Afbeeldingslocatie: http://www.vast-vision.com/pics/router_1.png

is het wel mogelijk met OpenWRT?

• Carino
Geen matches
Dankzij hvandrie heb ik nu ITV aan de praat. Internet werkt nog niet maar ik vermoed dat dit ook wel snel op te lossen is.

Het is OpenWRT geworden, omdat DD-WRT VLAN configuratie niet (goed) ondersteund. Bedankt hvandrie voor al je hulp tot nu toe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
hvandrie is de OpenWRT master wat betreft KPNGlasvezel ;)

Door hem ben ik ook op het idee gekomen van WR-1043ND icm. OpenWRT. Echter, sinds kort gebruik ik deze oplossing niet meer omdat ik over ben naar Lijbrandt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carino
Donderdag-avond alles werkend gekregen en lekker wezen pielen zonder blokkeringen van KPN.

Vrijdag ochtend werkte het internet opeens niet meer, iets met "port cannot be reached"... Dus ik heb de kamikaze build van OpenWRT nu draaien en dat werkt als een zonnetje. Helaas krijg ik LuCI daar niet op aan de praat maar X-WRT werkt ook prima (ben nog niet ver genoeg met router-configs om alles via de console te doen ;-) )

nu maar even kijken of ik de ITV stream ook op m'n computers kan uitlezen wanneer ik die op poort 1 van de router aansluit :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
ITV streams uitlezen kan je vergeten (als je het topic over ITV van KPN of Glasvezel topics een beetje volgt).

Hvandrie verwijst op z'n site trouwens naar een OpenWRT build van mij (zou je nog steeds bij moeten kunnen). Hier zit Luci gewoon ingebakken (wel alleen gebouwd voor de WR1043ND). Ook de backfire builds waar hij eerder al naar verwees is Luci gewoon (dacht ik) de standaard management IF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carino
eymey schreef op maandag 03 januari 2011 @ 09:27:
ITV streams uitlezen kan je vergeten (als je het topic over ITV van KPN of Glasvezel topics een beetje volgt).
jammer, maar helaas :-)
eymey schreef op maandag 03 januari 2011 @ 09:27:
Hvandrie verwijst op z'n site trouwens naar een OpenWRT build van mij (zou je nog steeds bij moeten kunnen). Hier zit Luci gewoon ingebakken (wel alleen gebouwd voor de WR1043ND). Ook de backfire builds waar hij eerder al naar verwees is Luci gewoon (dacht ik) de standaard management IF.
het probleem met de firmware die ik eerst probeerde bleek een foutje in de config van Hvandrie te zijn... na contact met hem heb ik een correcte config gekregen die wel werkt met de laatste backfire build (10.03.rc-4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Matched: kpn
Mooi zo :).

Hier staat de TP-link inmiddels te wachten tot ie naar m'n ouders kan. Ik ben nu gehele over op Lijbrandt (helaas óók met versleutelde streams omdat ze in KPN gebieden ook gewoon het bronmateriaal van KPN gebruiken).

Gelukkig wél zonder gedoe met VLAN's én met een veel snellere settopbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf heb ik sind april 2010 een Glas100 KPN verbinding via ISP tweak. De Experiabox is in juni 2010 vervangen voor een ZyXEL 2812 router. Maar ook dese router maakt niet waar wat deze moet doen. Nu heb ik hier nog een Linksys WRT320N en een RV082 liggen. Ik weet alleen niet of deze VLANS ondersteunen.

Nu lees ik dat je een TP-Link WR1043ND router hebt die dit wel ondersteund. Kun je mij uitleggen hoe ik deze moet installeren zodat ik de gewoon een volledig vrij te beheren router heb en mijn NAT settings voor mijn SBS2008 (Windows) en de NAS-RS409 Synology DM3.0) optimaal kan gebruiken.Voor voip maak ik gebruike van een Linksys SPA-9000 IP centrale met 3 sip accounts van voipbusterpro.com

Ben benieuwds naar de settings en of het bij mij ook gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ben zelf ook benieuwd of je het werkend krijgt.Ik heb hier een Edimax router,ondersteuning van DD-WRT met VLAN,maar weet nog niet hoe deze aan de praat te krijgen.Heb ook alles gedaan PPPoE met kpn wachtwoord,maar niets dus.Ik hoor graag van anderen hoe het wel werkend is te krijgen.Zit zelf bij Twaek over KPN netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervee
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 11:51
Matched: glasvezel
Dag allemaal. Ik zit met een vraagje over het VoIP gebeuren als je de EB gaat vervangen door een TP-Link met OpenWRT. Ik kan hier de hele vraag wel herhalen maar dat is een beetje dubbel posten dus hier ff een linkje:
ervee in "Tweak Glasvezel Ervaringen Topic - Deel 1"
Als er iemand in de gelevenheid is hier een oogje op te leggen zou dat erg fijn zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Carino schreef op donderdag 30 december 2010 @ 11:56:

beste Carino ik begrijp dat jij dd-wrt draaiende hebt met kpn glas.
ik heb het zelfde probleem als wat jij hier omschrijft. wel alle vlans ingesteld vlan6 gekoppeld aan de wanpoort maar geen ip

ik heb de site van hermanvanbrie ook al doorlopen maar zonder resultaat

login (mac)@direct-adsl
pass KPN/kpn

ik hoop dat jij me iets verder kan helpen.
vriendelijk bedankt

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Ik maak uit jullie posts niet op dat jullie iets met VLAN's doen die bij KPN Glasvezel van essentieel belang doen..... En ook dat wordt op de site van Herman prima uitgelegd ;).

[ Voor 20% gewijzigd door eymey op 15-10-2013 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
Geen matches
De Site van hermanvanbrie heb ik de keer door lopen ondanks dat ik er een virus in zit.

Infection detected!
http://www.hermanvandrie.nl/

The requested URL contains malicious code that can damage your computer. If you want to access the URL anyway, turn off the avast! web shield and try it again.

Infection type: JS:Redirector-AHD [Trj]

De Vlans zijn ingesteld zoals beschreven op de site van herman van brie.
alleen deze werken niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aangezien ik in het glasvezel topic geen reactie krijg post ik hier maar...
Verwijderd schreef op donderdag 12 december 2013 @ 20:05:
Hallo allemaal,

wellicht kan iemand mij helpen, ik kom er niet meer uit....

Ik heb KPN glasvezel 100/100 met een experiabox erachter.

ik heb een gig-netwerk erachter liggen dmv 2 netgears WNR3500L met dd-wrt.

Mijn zoons worden met de ps3 er constant uitgegooid of "spelen achter het spel aan"...
ze zijn te laat met reageren zeg maar...

Ik ben al een week bezig om 1 van de netgears het werk van de experiabox over te laten nemen.
Alle forums en dergelijke langs gelopen, ook de instelling van dhr van Drie ingevoerd.
PPPoE server ingesteld, mac adres gecloond, vlans ingesteld, noem maar op....

Maar wat ik ook doe, alles draait en dat wil zeggen mijn netwerk, de motorola boxen draaien,
maar ik krijg maar geen internet.
Ik krijg maar geen IPadres op de netgear......

iemand enig idee?????
Ik ben inmiddels zover dat ik openwrt op de netgear wnr3500l heb draaien zodat ik, zoals door beide goeroe's wordt beschreven, via de commandline kan programmeren...

ik heb alles gedaan zoals het hoort, vlans aangemaakt, poorten toegewezen, wanpoort assignen..

Ik krijg maar geen IPadres terug op de netgear, terwijl deze via wifi wel aangeeft dat er Internet verbinding is. ik krijg dan ook geen website respons....

Ik heb een KPN 100/100 abo waarvan de lijn door reggefiber is aangelegd.....

Kan iemand mij alsjeblieft helpen?????
Groet, cees van de Perk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
Matched: kpn
Ik heb het zelfde probleem

Kpn 100/100mbs regefiber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red Griffin
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-09 22:53
Hier zijn wat instellingen die ik gebruik op mijn TP-LINK TL-WDR4300 router met OpenWrt.

http://imageshack.com/a/img827/7514/m8bw.png
http://imageshack.com/a/img22/6443/99mf.png

network file:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8