PC gaming uiteindelijk toch dood?

Pagina: 1 ... 8 ... 15 Laatste
Acties:
  • 39.040 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:26

Vrijdag

De Zwarte

evilpin0 schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 09:42:Ik speel echt alles nog op high dus ik vindt persoonlijk dat mensen die dat beweren inderdaad een console moeten kopen, een pc vereist nu eenmaal kennis van zaken wat zon beetje alle console poster hier niet hebben dus imo ook niet over mee kunnen discusseren.
Dat slaat natuurlijk als een tang op een varken hè...

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilpin0
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-05-2024
Denk je dat hier daadwerkelijk iedereen een pc kan Tweaken?
Iedereen weet wat een moederbord is, videokaart ect. Wat de beste combinatie is tussen cpu/gpu/mem/mobo vereist echter kennis. Dat je 10 jaar geleden p2 repareerde zegt niet zoveel nu behalve dat je onderdelen weet :)

Ik zeg het gewoon in het algemeen en bedoel jouw er niet persoonlijk mee maar het is wat mij betreft wel gewoon een feit dat als je een beetje kan inschatten wanneer de prijzen gaan dalen en je verstand van (HUIDIGE :P ) zaken hebt en spul koopt wat je goed kan overclocken je gewoon een pc hebt wat tot wel 100% beter kan performen dan een pc die je voor hetzelfde geld kant en klaar in de winkel koopt.

De meeste consoles gamer zeggen ook: Ik wil lekker op op me luie reet op me bank gamen, dat wil ik ook opzich ook wel daarom heb ik ook een xbox. Maar ik wil ook op ze tijd ff heerlijk sneller shooters/rts games spelen dan schuif ik achter me wel getweakte pc wat ik zelf ook leuk vind om te tweaken. Maargoed tweaken kost je hooguit paar uurtjes als alles goed gaat.

http://www.twitch.tv/jannustitannus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ik game al jaren lekker op de bank, maar dan wel op de pc. :P Speel zelfs alle oud console games (kan op een console ook wel maar toch is dat meer beperkt) en mijn Amiga games op de pc die onder mijn TV staat. En dit doe ik al vanaf mijn Pentium 2 en Voodoo 3 kaart met TV out. (toen nog een losse PSX, nu zit er een PSX emulator in mijn pc, mijn PSX is namelijk overleden en tig losse consoles in de kamer is ook niet handig)

Wat wel beetje een nadeel is, is het feit dat developers geen rekening houden dat sommige mensen de games met een gamepad willen spelen achter de pc, je moet dus soms zelf even 10min alles omzetten naar gamepad besturing met een key remapper, zelfs Crysis (Of welk spel dan ook) is dan te spelen met een gamepad vanaf de bank.

Lang leven de pc, die kan je bijna tot alle omtoveren. :)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PC gaming is currently in "disarray," says Bleszinski

Epic's Cliff Bleszinski has said that the studio is focusing on producing console titles for the time being, claiming PC gaming is currently in "disarray".

"I think people would rather make a game that sells 4.5 million copies than a million and Gears is at 4.5 million right now on the 360," he told MTV Multiplayer.

"I think the PC is just in disarray... What's driving the PC right now is Sims-type games and WOW and a lot of stuff that's in a web-based interface. You just click on it and play it. That's the direction PC is evolving into."

"For me, the PC is kind of the secondary part of what we're doing," confirmed Bleszinski. "It's important for us, but right now making AAA games on consoles is where we're at."

Bleszinski declined to name said games, refusing to be drawn on a much-rumoured sequel to the multi-million selling global hit Gears of War. However, he did say Epic is sticking to making games for the demographic it's familiar with.

"I don't want to win over [someone's] little college sister, because that's not the kind of game I do," he said. "I'm not going to make f***ing Cooking Mama."
Weer wat discussie voer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

evilpin0 schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 10:17:
Denk je dat hier daadwerkelijk iedereen een pc kan Tweaken?
Iedereen weet wat een moederbord is, videokaart ect. Wat de beste combinatie is tussen cpu/gpu/mem/mobo vereist echter kennis. Dat je 10 jaar geleden p2 repareerde zegt niet zoveel nu behalve dat je onderdelen weet :)

Ik zeg het gewoon in het algemeen en bedoel jouw er niet persoonlijk mee maar het is wat mij betreft wel gewoon een feit dat als je een beetje kan inschatten wanneer de prijzen gaan dalen en je verstand van (HUIDIGE :P ) zaken hebt en spul koopt wat je goed kan overclocken je gewoon een pc hebt wat tot wel 100% beter kan performen dan een pc die je voor hetzelfde geld kant en klaar in de winkel koopt.
en hij blijft doormeppen met zen tang 8)7

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Boeboe schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 10:32:
[...]

en hij blijft doormeppen met zen tang 8)7
evilpin0
Ik ben nog steeds bezopen

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilpin0
Zo zie ik het iig :)

Console gamers bashen hier allemaal maar het pc gaming met argumenten als te duur en me pc heeft te weinig levens duur. Hoezo geld dit niet voor mij dan?

Bovendien lijk je het bericht niet te zien waarop ik quote.

Mijn bewering dat "console gamers" geen verstand van pc’s hebben is misschien een beetje “not-done” maar zo komt het wel over bij veel opmerkingen hier.
Als ik meer geld beschikbaar had voor gaming had ik ook een ps3 thuis staan, maar voor die 500 euro die daarvoor moet betalen kan ik als mijn aankoop goed time mijn pc zodanig upgraden dat die weer 3 jaar mee kan, misschien dat ik er dan nog hooguit 100/200 euro moet bij leggen om een top-pc te hebben. (upgraden is mobo,vga,proc,mem) En die oude zooi kan je gewoon nog voor 200/300 euro door verkopen, zelf doneer ik het altijd aan vrienden zodat die ook weer lekker kunnen gamen.

Dus als je 20 games in 3 jaar koopt zijn de kosten alweer gelijk, ga hier niet op reageren van ik koop mijn spellen altijd tot ze afgeprijsd zijn ofzo want dat geld ook gewoon voor pc spellen.

20x65 = 1300 E
20x45= 900E

Wat zeg ik? Nog goedkoper ook. Bovendien zijn veel spellen op de pc erg goedkoop, Hellgate london, WiC 30 euro maar.
Nog maar niet te spreken of de lading gratis spellen (MMO’s) die je kan spelen. Ik heb zelf ook nooit crashes, spellen die willen installeren of noem maar op, in tegenstelling tot mijn xbox die nog wel eens wilt happeren omdat er wat krasje op de dvd zitten.

[ Voor 72% gewijzigd door evilpin0 op 15-02-2008 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

evilpin0 schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 11:15:
Console gamers bashen hier allemaal maar het pc gaming met argumenten als te duur en me pc heeft te weinig levens duur.
Hoho, dat zijn allemaal argumenten en discussies die eigenlijk afgeleid zijn van het echte nieuws:

PC Games verkopen ruk

Dat is een gegeven, geen mening. Op een aantal uitschieters na gaat het gewoon niet best, en steeds meer uitgevers zien dat ook in.

Dat is het probleem wat we op dit moment hebben. Niet de discussie wat nou beter of slechter is. Het heeft ook helemaal niets met bashen te maken. Zoals eerder gezegd, we zitten hier op Tweakers. Iedereen in dit topic heeft een liefde voor de PC. Ik heb genoeg hardware in huis om een leuke middenklasse auto te kopen.

PC Bashing lijkt me dus een beetje onzin GoT.

Gisteren cijfers uit Nederland. Console games verkopen meer dan PC games. Niet heel erg verwonderlijk, en de PC cijfers zagen er redelijk uit. Totdat je beseft dat het grootste deel van die PC verkopen in WoW en The Sims zitten, en alles daar buiten een beetje erachteraan hobbelt.

[ Voor 14% gewijzigd door PWM op 15-02-2008 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

evilpin0 schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 11:15:
Zo zie ik het iig :)

Console gamers bashen hier allemaal maar het pc gaming met argumenten als te duur en me pc heeft te weinig levens duur. Hoezo geld dit niet voor mij dan?

Bovendien lijk je het bericht niet te zien waarop ik quote.
Ik heb niet heel veel puur consolegamers gezien hier en zelfs niemand ongefundeerd zien "bashen". Wat ik wel zie (en ik spreek nu ook voor mezelf) is dat er een grote groep mensen zijn die enkele belangrijke nadelen aanstippen van pc gamen. Onder andere de diverse configuraties, prijzige videokaarten en het onvermijdelijke downloaden.
Dit is geen ongefundeerde kritiek maar gebaseerd op de feiten.

Het zijn juist de pure pc spelers die niet veel verder komen dan "muis+tobo zijn het beste voor shooters", "rts speelt het beste op een pc", "downloaden != kopen dus geen gemiste inkomsten" en "met een pc kan je meer".

Ik heb niet de minste illusie dat ik verstokte pcspelers naar een console kan krijgen en dat is ook niet mijn bedoeling. Wat ik wel probeer is te laten zien wáárom consoles een steeds belangrijkere rol (gaan) spelen in de maatschappij.

Tevens, en dat heb ik al vaker gezegd, zie ik mezelf als gamer. En dat houd voor mij in dat ik spellen speel, onafhankelijk op welk apparaat :)

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Met de komst van Red Alert 3 naar de consoles ben ik erg benieuwd of ook het RTS-genre een succesvolle overstap gaat maken van de PC naar de consoles. Blijft wel erg weinig over op die manier.

PSN: Shiver23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilpin0
Uiteindelijk vermoed ik dat wanneer de pc markt echt gaat instorten ook de console markt een klap gaat krijgen. Want de pc is en blijft de basis voor de consoles, games worden ontwikkeld op pc. Consoles worden ontwikkelt door pc fabrikanten (althans de processing units), als er weinig geld binnen komt door de verkoop van spellen zullen spel makers minder geld stoppen in nieuwe technieken die dan ook niet hun weg naar de console zullen vinden. Hoezo zouden bedrijven bv moeite gaan doen Dx10 helemaal uit te pluizen veel geld in te stoppen als ze toch niet direct geld eraan kunnen verdienen doordat pc games zo slecht verkopen. Welke techniek gaat die nieuwe xbox dan gebruiken?

De meeste “gamers” die ik ken spellen puur op de console omdat ze pc te ingewikkeld vinden, maar dat heeft ongetwijfeld ook wel te maken dat ze niet al te slim zijn.

ps: zie ook mijn edit van laatste bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

directx10 is een API, bedoeld om het gemakkelijk te maken om te programmeren voor een zeer diverse verzameling hardware, zodat je niet voor iedere videokaart een aparte driver voor je spel moet schrijven. Hoe veel/weinig je die ontwikkelt heeft NIETS van invloed op consoles aangezien zij niet eens gebruik maken van directx (zou geen steek houden). "Technieken" in de xbox worden hier dus ook niet door beïnvloed.

IBM ontwikkelt de processoren voor de meeste spelconsoles. Processoren ontwikkelen zullen zij altijd blijven doen ongeacht er gegamed wordt op de pc of niet. Of dacht je dat IBM gamers als klanten had?

Ik ga jouw visie eens even omkeren:
De meeste "gamers" die ik ken spelen enkel op de pc, omdat ze alleen maar shooters spelen. Dat zal ongetwijfeld wel te maken hebben met dat ze niet al te slim zijn.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Shiver23 schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 11:28:
Met de komst van Red Alert 3 naar de consoles ben ik erg benieuwd of ook het RTS-genre een succesvolle overstap gaat maken van de PC naar de consoles. Blijft wel erg weinig over op die manier.
Zie ook:
It will not be the last genre to cross over. Real-time strategy gaming has proved very resistant, as it's very closely tied to mouse controls - but some developers are already experimenting with the potential for using motion sensitive controls to compensate for the lack of a mouse. Before that happens, though, we'll probably see some MMOs crossing the lines successfully. Mass storage devices, reliable voice chat and solid online services make this possible - and it's interesting to note an industry-wide move towards designing MMOs that could be amenable to joypad control, both among those which do have stated console plans (Funcom's Age of Conan) and among those which don't (NCsoft's Tabula Rasa).
Verder blijft dit topic zo in cirkeltjes bewegen dat het bijna zielig is. 90% van de reacties gaan over non-argumenten, het tegengaan van die non-argumenten met nog meer non-argumenten en voornamelijk persoonlijke voorkeuren die er totaal niet toe doen. JIJ bent het publiek niet...die domme vrienden van EvilPin0...die zijn het publiek. En dat publiek koopt de meeste spellen. Voor console. Niet voor PC. Dus.

Beter/leuker/mooier boeit geen ene flikker in een commerciele wereld...wat verkoopt er wel, wat niet, daar gaat het om. En aangezien PC games niet verkopen (overdreven gezegd) switchen steeds meer ontwikkelaars/uitgevers naar console. Ik kan je vast verklappen dat bij enkele grote ketens in Nederland binnenkort de shelfspace van PC games wordt gehalveerd, ten bate van DS en Wii games.

PC Gaming zal niet "dood" gaan, maar wel veranderen...
The PC's appeal may be shifting, but it still extends from deep, involving massively multiplayer titles and intricate, complex simulations at one end of the market, via RTS titles and many RPGs in the middle ground, through to The Sims and a whole spectrum of casual titles at the far end. It's still a vital, creative and powerful platform on which to create entertainment experiences - and even if sales of boxed games aren't all that publishers would like, we have barely scratched the surface of other potential revenue streams, even when World of Warcraft's astonishing subscription income is considered.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

evilpin0 schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 11:43:

De meeste “gamers” die ik ken spellen puur op de console omdat ze pc te ingewikkeld vinden, maar dat heeft ongetwijfeld ook wel te maken dat ze niet al te slim zijn.
Dat jouw kennissen niet al te snugger zijn verbaasd mij niets.

En toch ga je, in je Edit weer in op prijzen, console gaming duurder etc. etc., terwijl dat helemaal niet de issue is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilpin0
quote]Boeboe schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 12:00:
directx10 is een API, bedoeld om het gemakkelijk te maken om te programmeren voor een zeer diverse verzameling hardware, zodat je niet voor iedere videokaart een aparte driver voor je spel moet schrijven. Hoe veel/weinig je die ontwikkelt heeft NIETS van invloed op consoles aangezien zij niet eens gebruik maken van directx (zou geen steek houden). "Technieken" in de xbox worden hier dus ook niet door beïnvloed.

IBM ontwikkelt de processoren voor de meeste spelconsoles. Processoren ontwikkelen zullen zij altijd blijven doen ongeacht er gegamed wordt op de pc of niet. Of dacht je dat IBM gamers als klanten had?

Ik ga jouw visie eens even omkeren:
De meeste "gamers" die ik ken spelen enkel op de pc, omdat ze alleen maar shooters spelen. Dat zal ongetwijfeld wel te maken hebben met dat ze niet al te slim zijn.
[/quote]

Ik denk dat de GPU wat zwaarder weegt dan de cpu maargoed. Denk je dat als pc gaming niet meer “bestond” technieken als HDR ook hun weg naar de consoles hadden gevonden? Alles wat nieuw geintroduceerd wordt op de pc vindt zijn weg naar de consoles. De pc kan je min of meer zin als proefterrein voor nieuwe technieken en ontwikkelingen. Dat lijkt mij persoonlijk wel erg duidelijk. Ik dacht dat de X in Xbox stond voor directX?

Ik weet niet of je je aangesproken voelt ofzo met mijn laatste zin, ik heb het over mijn persoonlijke kring. Zoveel gamers ken ik ook weer niet maar degene die gamen hebben totaal geen verstand van hardware. “ja het is een p3 ofzo maar ik had er een nieuw moederbord in laten zetten van een ander merk en nu doet het zo sloom”, ja het is een nu een amd met 128 MB geheugen.

Maar als ik nou zeg dat ik voornamelijk rts games spel ben ik wel slim? In jouw visie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 18:21
TroonStaal schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 11:28:
[...]
Ik heb niet heel veel puur consolegamers gezien hier en zelfs niemand ongefundeerd zien "bashen". Wat ik wel zie (en ik spreek nu ook voor mezelf) is dat er een grote groep mensen zijn die enkele belangrijke nadelen aanstippen van pc gamen. Onder andere de diverse configuraties, prijzige videokaarten en het onvermijdelijke downloaden.
Dit is geen ongefundeerde kritiek maar gebaseerd op de feiten.

Het zijn juist de pure pc spelers die niet veel verder komen dan "muis+tobo zijn het beste voor shooters", "rts speelt het beste op een pc", "downloaden != kopen dus geen gemiste inkomsten" en "met een pc kan je meer".

Ik heb niet de minste illusie dat ik verstokte pcspelers naar een console kan krijgen en dat is ook niet mijn bedoeling. Wat ik wel probeer is te laten zien wáárom consoles een steeds belangrijkere rol (gaan) spelen in de maatschappij.

Tevens, en dat heb ik al vaker gezegd, zie ik mezelf als gamer. En dat houd voor mij in dat ik spellen speel, onafhankelijk op welk apparaat :)
Wil niet flauw wezen, maar jij zit dus zelf ook te bashen, je zegt al, dit is geen ongefundeerde kritiek, maar gebaseerd op feiten.
En das dus pure onzin, meeste gasten zitten hier continue appels met peren te vergelijken.
Ze vergelijken een pc met een console, gaan daarbij voor de pc uit van de duurste upgrades, maar vergeten ondertussen, dat een huishouden toch al een pc nodig heeft.
Komen met cijfer materiaal aan, waarbij de online verkopen en abbonnement kosten niet in verwerkt zijn, zulke cijfers moet je dus met korreltje zout nemen.

Maar wat ze ook aandragen, pc gaming is niet aan het doodgaan, maar de totale omzetten stijgen nog steeds. Dat andere platformen sneller stijgen met omzet is weer een ander verhaal.
Het is gewoon treurig, hoe sommige console gasten, blijkbaar perse willen "bewijzen" dat de topic naam klopt.

Wil je de feiten?

Feit 1: mensen hebben zowiezo een laptop of pc nodig voor allerlei dingen.
Feit 2: er is haast niemand die een pc koopt PUUR en ALLEEN voor spellen.
Feit 3: consoles koop je puur voor spellen.
Feit 4: pc spelen dalen zeer snel in prijs.
Feit 5: console prijzen blijven veel en veel stabieler, dus hoger.
Feit 6: console games drijven op retail verkopen, digital download bestaat niet of nauwelijks, anders zou het allemaal te makkelijk te kraken zijn.....
Feit 7: pc game handel is zich al 6 jaar of meer aan het verplaatsen naar digitaal download en de retail handel wordt minder en minder
Feit 8: sommige game makers proberen de fout in de schuld van pc gamers te schuiven, door te stellen, dat ze veel kopieren etc, terwijl het feit blijft staan, dat ze gewoon nauwelijks goede games meer uitbrengen en nauwelijks enige efford steken in het efficient laten runnen van games. Ze vinden het makkelijk om gewoon hoge eisen te stellen, zodat ze zelf kunnen bezuinigen op efficient programmeren. Resultaat: die games verkopen minder..... Gek he.

Voor mij zou een console persoonlijk gewoon duurder zijn. Ik zou dan namelijk een nieuwe tv moeten kopen, want heb er nog 1 goeie ouwe met alleen coax aansluiting. Ik zou mn pc configuratie, toch gelijk moeten houden vanwege mn werkzaamheden daarop.
Dus een console voor mij is de console kosten+ extra kosten console games t.o.v. pc games. (en dat prijs verschil in games tikt hard aan)

Echt, de kosten zijn voor ieder persoonlijk verschillend, als pa lief toch al pc heeft, dan is het voor zoonlief waarschijnlijk goedkoper om een console te kopen, maar als pa lief de gamer is, wordt het verhaaltje anders.
Kan me prima voorstellen, dat mensen lui op de bank willen gamen, dat kun je bij veel type games prima doen.
Echter ik zie me geen flight sim online, hearts of iron, andere strategie games, civ 4 etc lui op de bank aan het spelen.
Zie het gewoon niet zitten om 1680x1050 vanaf zeer ver te lezen.
Nou moet ik wel zeggen, dat ik sommige games, zeer lui vanaf mn bed met draadloze muis en toetsenbord speel :D (pc dus wel)

Maar ach pc gaming gaat absoluut niet dood, de omzetten stijgen nog altijd en ja de slechte gamemakers haken af en de andere blijven doorgaan. Matrixgames, gamersgate, direct2drive en tig anderen verkopen meer en meer.

Ik raad iedereen gewoon aan, laten we dit topic maar op slot zetten, we komen er niet uit, iedereen kijkt vanaf zn eigen standpunt en het blijft maar in cirkeltje bewegen.

[ Voor 6% gewijzigd door bangkirai op 15-02-2008 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

bangkirai schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 12:33:
[...]
sommige game makers proberen de fout in de schuld van pc gamers te schuiven, door te stellen, dat ze veel kopieren etc, terwijl het feit blijft staan, dat ze gewoon nauwelijks goede games meer uitbrengen en nauwelijks enige efford steken in het efficient laten runnen van games. Ze vinden het makkelijk om gewoon hoge eisen te stellen, zodat ze zelf kunnen bezuinigen op efficient programmeren. Resultaat: die games verkopen minder..... Gek he.
Jouw eigen visie als feiten naar voor schuiven is gemakkelijk. Jammer genoeg is het even gemakkelijk om ze te doorprikken :p
Er zijn MASSAS goede games uitgekomen de laatste tijd (zeker gedurende de feestdagen). Ze zijn wel op de verschillende spelconsoles uitgekomen, en niet op de PC. Af en toe komen ze ook naar pc, maar dan worden ze massaal gecopïeerd met excuses als "games zijn te duur" of "ik vind ze niet goed genoeg"... Gek he?

Nog frappanter is dat velen zeggen enkel games met multiplayer te willen kopen: het staat eigenlijk synoniem aan: "ik wil geen enkele game kopen, behalve als het ECHT niet anders kan"
Maar ach pc gaming gaat absoluut niet dood, de omzetten stijgen nog altijd
De omzetten STIJGEN?! Heb jij ook wel IETS gevolgd van de zeer verontrustgevende berichtgevingen die de laatste maanden hier gepasseerd zijn??
*edit* zie hieronder, mocht je geen zin hebben om de rest van het topic door te lezen :p

[ Voor 22% gewijzigd door boe2 op 15-02-2008 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

bangkirai schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 12:33:
[...]
Maar wat ze ook aandragen, pc gaming is niet aan het doodgaan, maar de totale omzetten stijgen
Daar ben ik gestopt, want het is gewoon pertinent niet waar :)

Ik heb hier overigens zo'n 120 PC games in doos staan, dus wat dat "consolegasten" toch steeds is :?

EDIT:

Overigens: In alle jaarcijfers die hier al gepost zijn, worden online verkopen gewoon mee genomen, waar dat broodje aap toch vandaan komt?

Dit zijn overigens de laatste EA cijfers (Q3 = Kerst)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/fCbx1eWRy07yIkKxpZTe5aen/thumb.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door PWM op 15-02-2008 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilpin0
[quote]Boeboe schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 13:44:
[...]

Nog frappanter is dat velen zeggen enkel games met multiplayer te willen kopen: het staat eigenlijk synoniem aan: "ik wil geen enkele game kopen, behalve als het ECHT niet anders kan"

[...]

Dat klinkt bizar maar is echter wel realiteit, slimme (eigenlijk sneaky en nadelig voor de consument) contructies laten veel mensen spellen kopen. Bv de online activation van Bioshock, het verwijderen van een Lan optie in hellgate london ect.

Als ik naar mijn salaris kijk wat echt niet slecht is, en wat ik allemaal per maand betaal terwijl ik nog bij mam en pap woon hou ik gewoon geen ruk over (ligt aan mezelf want ik gooi het allemaal over de balk), (heel) soms koop ik op vrijdag een spelletje om in het weekend online te spelen dat scheelt mij dan in feite wel weer geld en ik heb een game erbij, maar ik ben meer verslaafd aan andere dingen dan aan games. Het leven is duur dus voor veel mensen geld de regel "ik wil geen enkele game kopen, behalve als het ECHT niet anders kan" ook om financiële redenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Als alle PC-gamers zo denken dan kun je toch zelf wel bedenken waarom PC games niet interessant zijn om uit te geven.
Wat een onzin dat het leven duur is. Zeker als je nog bij paps en mams woont. Als gamen je hobby is dan geef je daar geld aan uit.

[ Voor 36% gewijzigd door Shiver23 op 15-02-2008 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Shiver23 schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 14:39:
Als alle PC-gamers zo denken dan kun je toch zelf wel bedenken waarom PC games niet interessant zijn om uit te geven.
Dat zie je verkeerd:

Mensen downloaden alleen wat ze anders niet hadden gekocht :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Shiver23 schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 11:28:
C&C Red alert heeft zijn intreden op de console markt al jaren achter de rug is niks nieuws een C&C op een console. Zal wel net zo een succes worden als Red Alert voor de PSX, die heb ik wel veel gespeeld, maar op de pc was hij toch beter te spelen. ;)

Denk niet dat Red alert 3, zo een verschil gaat maken, RTS hoor je nu eenmaal recht op en op het puntje van je stoel achter een pc te spelen, en dan zo geconcentreerd te zijn dat je sneller bent dan je tegenstander, zie ik me nog niet zo snel doen vanuit mijn luie bank onderuit gezakt. :+

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Maar RTS-en op consoles zijn nooit heel succesvol geweest. Ik ben benieuwd of RA3 ook dit genre succesvol kan maken op consoles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Shiver23 schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 17:09:
Maar RTS-en op consoles zijn nooit heel succesvol geweest. Ik ben benieuwd of RA3 ook dit genre succesvol kan maken op consoles.
Ik ben het met je eens dat RTS op de console nog niet is waar het moet zijn. Aan de andere kant, je moet je ook niet vergissen. C&C3 op de 360 heeft al meer dan 600.000 stuks verkocht. Voor veel PC games al een brug te ver.

Er moet natuurlijk nog wel het e.e.a. gebeuren om het echt populair te maken. Op gebied van FPS wil ik de discussie nog wel aan. Met RTS is een controller echter gewoon minder.

Als er niet iets veranderd, koop ik voor RA3 misschien nog wel een PC'tje erbij :) Aan de andere kant, ik kan nu ook Generals weer eens proberen. Die draait mijn HD2600 Ati notebook kaartje prima :)

[ Voor 34% gewijzigd door PWM op 15-02-2008 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
Boeboe, ik zou zeggen, kijk is verder dan je neus lang is en verdiep je is beter in waar de cijfers vandaan komen in deze topic, hoe ze tot stand gekomen zijn en wat het echt betekent.

Iemand anders die zegt, dat alle online verkopen meegenomen zijn, absoluut niet waar, meeste cijfer kwam van npd of hoe die instelling ook al weer heette.
Bijna alle cijfers gingen alleen over retailcijfers, die kwamen van een amerikaanse cijferbedrijf, wat geen cijfers kan krijgen van walmart en andere bronnen, wat ook de europese verkopen niet had en wat de online verkopen ook niet had.Absoluut dus niet representatief, wat dat bedrijf ook zelf rustig toegeeft en waar een woordvoerder van zegt, dat uit hun onderzoeken nog steeds blijkt, dat meeste tijd aan pc gaming wordt besteed.

Bijna alle grote cijfers, die met veel tamtam hier aangehaald waren, werden uitgedrukt in percentage.
PC verkopen in percentage van het totaal liep terug. Echter, totale omzet steeg.
Ging je dus het nieuwe lagere percentage van pc RETAIL verkopen keer de totale omzet doen, dan had je dus nog steeds een omzet stijging in de pc retail game verkopen, tov. oudere cijfers.
Toch werden deze cijfers door veel mensen hier gebracht: zie je nou wel, pc gaming loopt terug.....
Ja een percentage cijfer liep terug, dat zegt echter totaal niks over hoe de omzet van de pc retail games verliep.

Zoals ik blijf zeggen: er worden continue appels met peren vergeleken. Het beschikbare cijfermateriaal is absoluut niet voldoende om de statement van dit topic te bewijzen.

Retail verkopen <> pc gaming.

PC gaming is absoluut niet aan het doodgaan, en nu ga ik weer even hellgate spelen, wat maar 25 euro gekost heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door bangkirai op 15-02-2008 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

bangkirai schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 17:27:

Bijna alle cijfers gingen alleen over retailcijfers van een amerikaanse cijferbedrijf
Nou ga je in het begin al weer de fout in!

De cijfers die hier genoemd zijn, zijn van de grote uitgevers, de jaarcijfers en kwartaalcijfers inclusief ALLES.

Punt, klaar.

Niks geen extra online verkopen, niks geen verborgen zaken. Alles inlclusief. Het zijn jaarverslagen voor de aandeelhouders, geen lijstje voor een gaming site. Dit zijn Checked Checked en dubbelchecked cijfers.

Het beschikbare cijfermateriaal is ruim voldoende, het is namelijk alles. Alle uitgevers zijn beursgenoteerd. Alle cijfers zijn dus terug te vinden. Niet per titel (concurentie gevoelig), wel exact per platform, tot op de komma nauwkeurig.

Wat is dat toch?

Ik ga duik een paar pagina's terug de jaarverslagen van de grote jongens in, en citeer daaruit. Ik laat de cijfers daar uit zien, met de verwachtingen.

En dan kom jij, en je zegt: Het is niet zo

Op basis van wat dan? Laat eens wat zien waaruit blijkt dat het allemaal niet waar is? Ik hoef geen gelijk te hebben, het enige is dat niemand hier met materiaal kwam wat het tegendeel bewees.

Ik ben overigens nu een leuke GamePC in elkaar aan het schroeven voor mijn neefjes. Mijn eerste SLI systeempje wat ik ga bouwen. Ik heb heus lol met PC's en PC games, en ik hoop van ganser harte dat het PC platform overleefd als Gameplatform.

[ Voor 43% gewijzigd door PWM op 15-02-2008 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boeboe schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 09:37:
[...]

games mag je laten vallen, anders krijg je geen eerlijk beeld. PC gamers horen uiteraard ook hun games te kopen ;)
489 euro over 2 jaar dus.
plus de pc die iedereen er wel bij heeft maakt het nog duur zat. en games moet je wel meetellen.
meeste pcgamers kopen spellen wanneer ze het veel spelen, als je het na een paar weken aan de kant gooit wordt het gedownload (logisch, vind ik) daarom moeten ze zeker niet met singleplayer only aankomen op de pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
NPD cijfers werden continue aangehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, ik speelde cod2, en nu cod 4. Daar heb ik best die 500 euro aan hardware voor over, want zo'n ervaring krijg je nooit op een console. Ook is de pc voor pr0 spelers, en consoles zijn voor nubs :) Een beetje op teamspeak lullen en wat noobs ownen in een war is the shit >:)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2008 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Verwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 18:47:
Ja, ik speelde cod2, en nu cod 4. Daar heb ik best die 500 euro aan hardware voor over, want zo'n ervaring krijg je nooit op een console. Ook is de pc voor pr0 spelers, en consoles zijn voor nubs :) Een beetje op teamspeak lullen en wat noobs ownen in een war is the shit >:)
:/ Hoe is COD4 anders dan? (waarom reageer ik nog)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik wel vreemd vind.... Console games verkopen tig keer beter, waarom gaan de prijzen er dan niet van omlaag? Pc games vind je veel sneller in de budget bakken dan console games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilpin0
Shiver23 schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 18:58:
[...]

:/ Hoe is COD4 anders dan? (waarom reageer ik nog)
sneller, accurater, intensiever. Maargoed console mensen willen dat niet begrijpen :)
Want ze hebben op de 360 precies hetzelfde spel....toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

evilpin0 schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 19:13:
[...]

sneller, accurater, intensiever. Maargoed console mensen willen dat niet begrijpen :)
Juist ja, console FPS zijn soms slaap verwekkend tov de pc. Soms word het opgelost met een halve auto aim functie, want zou hij net zo moeilijk en snel zijn als de pc versie dan kan bijna niemand het spel uitspelen. :D

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alabama_man
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-08 14:37
[...]

Ik vind het maar overdreven. Hypotetisch gezien kun je op de PC sneller en accurater zijn dan op de console (met als gevolg dat het wat intensiever word). Maar de gros van de mensen is dat toch niet, waardoor dat argument maar gedeeltelijk op gaat. Er zijn altijd meer noobs dan spelers die daadwerkelijk goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

True, ik heb een hekel aan pc gaming, maar ik heb pas echt een hekel aan ventjes die beweren dat een controller sneller/nauwkeuriger is dan een muis en toetsenbord ......LOL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alabama_man schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 19:43:
[...]

Ik vind het maar overdreven. Hypotetisch gezien kun je op de PC sneller en accurater zijn dan op de console (met als gevolg dat het wat intensiever word). Maar de gros van de mensen is dat toch niet, waardoor dat argument maar gedeeltelijk op gaat. Er zijn altijd meer noobs dan spelers die daadwerkelijk goed zijn.
Om goed te zijn in een pc game heb je skill nodig, op de concoles is alles luck. Daarom speelt elke goede speler op de pc. (ook dit een beetje overdreven, maar het punt is duielijk :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alabama_man schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 19:43:
[...]

1 woord. geen stomme p2p servers dat is gewoon lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
Verwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 19:09:
Wat ik wel vreemd vind.... Console games verkopen tig keer beter, waarom gaan de prijzen er dan niet van omlaag? Pc games vind je veel sneller in de budget bakken dan console games.
Dit is een hele interessante opmerking.

Ja, ik vind het ook vreemd, want argument van veel publishers is, de prijzen zijn zo hoog, omdat er zoveel gekopieerd wordt.
Dit is echter absoluut niet het geval bij consoles, dus die argumentering gaat dus niet op.

Wat zou er dan aan de hand zijn?
Enigste wat ik kan bedenken is keiharde prijsafspraken, de console ontwikkelaars moeten namelijk geld ook weer terug verdienen, doordat de console zelf met verlies gaat.
Blijkbaar hebben publishers weinig invloed op de prijs, anders zouden ze toch wel feller concurreren op de prijs van een spel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bangkirai schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 20:34:
[...]

Dit is een hele interessante opmerking.

Ja, ik vind het ook vreemd, want argument van veel publishers is, de prijzen zijn zo hoog, omdat er zoveel gekopieerd wordt.
Dit is echter absoluut niet het geval bij consoles, dus die argumentering gaat dus niet op.

Wat zou er dan aan de hand zijn?
Enigste wat ik kan bedenken is keiharde prijsafspraken, de console ontwikkelaars moeten namelijk geld ook weer terug verdienen, doordat de console zelf met verlies gaat.
Blijkbaar hebben publishers weinig invloed op de prijs, anders zouden ze toch wel feller concurreren op de prijs van een spel.
tegenwoordig kost project in de tientallen miljoenen, daarom zijn ook veel multiplatform spellen om zo de winst eruit te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Verwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 19:09:
Dat is niet zo vreemd. Bij consolegames zit nog een extra stuk in de prijs dat naar Sony/MS/Nintendo gaat. Consoles worden immers met verlies/lage winstmarge verkocht. De echte winst moeten ook deze bedrijven maken met de spellen. Vandaar de hogere prijs.
[...]
Ik heb jarenlang online shooters op de PC gespeeld. En ik heb niet het idee dat het heel anders is op de consoles.
Verwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 20:28:
[...]
Dat zijn meerdere woorden. Maar ik heb daar nooit last van.

[ Voor 36% gewijzigd door Shiver23 op 15-02-2008 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alabama_man
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-08 14:37
Verwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 20:11:
[...]

Om goed te zijn in een pc game heb je skill nodig, op de concoles is alles luck. Daarom speelt elke goede speler op de pc. (ook dit een beetje overdreven, maar het punt is duielijk :P)
Onzin. Ook op de consoles zie je grote verschillen tussen spelers die net spelen en spelers die ver gevorderd zijn. Deze verschillen zijn net zo groot als de verschillen tussen goede en slechte spelers op de PC. En in beide gevallen kun je het verschil verklaren aan de hand van de vaardigheden van de spelers.
Verwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 20:28:
[...]

Wederom overdreven. Doorgaans is lag helemaal geen issue op een console. Als dat zo was dat zou dat lang en breed zijn uitgemeten in de media en op fora.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scim
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 15:44

scim

Nani?

De console is in de loop der jaren veel meer op de pc gaan lijken. Zelfde grafische technologieen, soms zelfs dezelfde type hardware (denk xbox 1) enz. Het is dan ook geen wonder dat er dezelfde soort games uitkomen op de consoles en de PC. Vroeger in de tijd van de NES/SNES/Genesis had je bijna geen multiplatform games. Mario/Sonic/etc. kwam je niet tegen op een PC en zo kwam je Day of the Tentacle, Prince of Persia etc. ook niet 1,2,3 op de console. Tegenwoordig komt echter alles multiplatform uit en wordt het in principe ontwikkelt op 1 van de consoles in plaats van primair voor de PC. Dit omdat een console versie VEEL meer revenue genereert, er worden minder games illegaal gespeeld, betaalde content wordt over het algemeen geaccepteerd. Aka een console game zal over het algemeen meer geld in het laatje brengen, en is dus interessanter voor de publishers en developers.
Dit zagen we al aankomen, maar de PC heeft een aantal troeven in handen. Namelijk, muis & toetsenbord interface plus joysticks, gamepads, sturen, gitaren etc. En voor mij (en het type spel dat ik vaak speel) een van de belangrijkste functies, het fijne multitasken.

Ik denk persoonlijk dat er gewoon een grotere twee deling tussen games gaat komen die voor de platformen beschikbaar zijn. Zo zullen MMORPG's en mayb shooters zich focussen op de PC markt, terwijl de rest van de games multiplatform/console only wordt.
Zo blijven er gewoon speltypes bestaan die alleen maar lekker speelbaar zijn op een PC. Ik moet er niet aan denken dat ik een MMO aan het spelen ben op een console en om de haverklap een laptop erbij moet pakken of via een ongelooflijk trage browser quest directions of loot info op moet zoeken. Daarvoor wil ik gewoon op alt+tab rammen, query uitvoeren en instant weer terug. Ook games die MODs toelaten zijn gewoon fijner in het gebruik op een PC, downloaden, installer laten lopen en klaar. Tevens zijn MOD devvers niet verplicht om goedkeuring te krijgen om geplaatst te worden op een Xbox Marketplace (een reden waarom UT3 nog niet voor de Xbox360 uit is).

PC gaming is niet dood, maar de focus van game developers zal verschuiven naar het platform dat het meeste geld binnen brengt. En dat is nu probably de console, maar binnen niet al te lange tijd zie ik ze de switch naar mobile maken, nu er al grafische chips voor mobieltjes zijn die Q3 moeiteloos kunnen draaien. Het gaat er gewoon om waar het meeste geld zit en dat is op dit moment in de console markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Verwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 18:47:
O rly?
Dus console spelers zijn noobs en hebben uitsluitend geluk?

Ga jij dat eens de winnaars van de WCG vertellen in DOA4, Gears of War, PGR3 en THP8

En kom allemaal eens van dat fps kistje af, dat weten we nu wel. Wel eens een pro Tekken of Virtua Fighter zien spelen? Dat zijn echt geen buttonbashers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar heb ik best die 500 euro aan hardware voor over
Dat is een groot nadeel van PC gaming: heel veel mensen hebben dat er niet voor over. Als je kijkt naar de gamers die hier zitten, daar kun je geen game bedrijf op laten draaien. Consoles zijn dan heel makkelijk, je koopt em en dan kun je lekker spelen. Geen poespas, geen hardware gezeur, niks. PC gaming is iets meer hardcore, en dat bedoel ik niet qua gameplay, maar wat je ervoor moet doen, voor over moet hebben. Veel mensen hebben gamen niet als hobby, maar als tijdverdrijf tussendoor.
Bepaalde games zullen makkelijker spelen op een pc, zoals RTS en mmorpg's, flight sims (en niet arcade zoals Ace Combat :P). Bepaalde genres beter op consoles, fight games, platforms, race games. En voor andere genres, vooral het shooter genre, maakt het tegenwoordig weer geen hol uit. Dat heeft niet alleen met gameplay te maken, maar ook wel met simpele traditie en gewoontes. En uiteraard, zoals anderen ook aangeven, mods e.d zijn veel lastiger te verwezelijken voor de console, en ik denk dat casual gamers zich daar ook niet veel mee bezig houden.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2008 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:10

defiant

Moderator General Chat
scim schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 21:09:
Ook games die MODs toelaten zijn gewoon fijner in het gebruik op een PC, downloaden, installer laten lopen en klaar. Tevens zijn MOD devvers niet verplicht om goedkeuring te krijgen om geplaatst te worden op een Xbox Marketplace (een reden waarom UT3 nog niet voor de Xbox360 uit is).
Je raakt hier het grootste verschil aan tussen de PC en de consoles, de PC is in principe een vrij platform, waar hardware en software ontwikkelaars en natuurlijk de gebruikers bijna zonder restricties hun gang kunnen gaan. Natuurlijk heeft een gesloten platform ook voordelen, maar je ziet de consoles ook steeds meer richting PC taken gaan (media/browsing/etc), en een gesloten platform met die toepassingen vind ik toch mindere ontwikkeling.

De strijd om de huiskamer is namelijk nog steeds helemaal open, maar uiteindelijk kan de meeste dominante speler met een gesloten platform een hoop zaken bepalen (formaten en standaarden, bepaalde spelers uitsluiten of voortrekken,etc).

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geemfriek
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-07 12:35
hoezo dood?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksi
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-09 20:59

ksi

Jajaja,
dus weer meer games gaan kopen mensen, komt het allemaal weer goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

ksi schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 23:12:
Jajaja,
dus weer meer games gaan kopen mensen, komt het allemaal weer goed :)
Eerste die ik aan ga schaffen zal weer een CE zijn, van FFoW :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier nog een bericht over een gerestpecteerde developer's mening wat PC gaming betreft. Nogmaals, dit is niet een forum, dit is Peter Molyneux!!
I think it's a huge tragedy. I mean, you might as well say PC gaming is World of Warcraft and The Sims... The weird thing is everyone's got a PC, they're just not buying software for it.
I rest my case...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 12:58:
Nogmaals, dit is niet een forum, dit is Peter Molyneux!!
En dit is Gabe Newell: ;)
"PC gaming is thriving, and has evolved into an era of constant connectivity."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

"an era of constant connectivity"? Wat heeft die Gabe rerookt toen hij dat zei? :p

Overigens dwingt Molyneux bij mij wel oneindig veel meer respect af dan een 1 in een dozijn programmeur die shooters maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Het gaat ook niet om de kwaliteit, niemand zegt dat PC Gaming slecht is. Dit is de Quote waar het om gaat:
The weird thing is everyone's got a PC, they're just not buying software for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 12:58:
Hier nog een bericht over een gerestpecteerde developer's mening wat PC gaming betreft. Nogmaals, dit is niet een forum, dit is Peter Molyneux!!

[...]

I rest my case...
hehe, hij is gewoon gefrustreerd dat hij beide franchises niet heeft. Als mensen geen software kopen voor de PC, dan waren die 2 spellen ook niet zo groot geworden. (zeker WoW niet, aangezien je moet betalen om op hun servers te komen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Het lijkt wel de Blu-ray / HD-DVD discussie waar mensen ook lange tijd blijven volhouden dat HD-DVD een succes wordt.
Bijna iedere grote naam uit de industrie is het er over eens dat PC gaming weinig interessant meer is. Dus de mensen die de spellen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yep, maar forums staan erom bekend dat ze in hun eigen meningen geloven, dus dat heft de realiteit, in dit geval het niet meer interessant zijn van de pc als gaming platform voor developers, weer tijdelijk op. Inmiddels alweer 31 pages lang.. Zzz :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Shiver23 schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 14:03:
Het lijkt wel de Blu-ray / HD-DVD discussie waar mensen ook lange tijd blijven volhouden dat HD-DVD een succes wordt.
Bijna iedere grote naam uit de industrie is het er over eens dat PC gaming weinig interessant meer is. Dus de mensen die de spellen maken.
Al die zogenaamde "hele grote namen" hebben we niet heel hard nodig voor de PC, zo hebben we bv de opgang uit Oost-Europa, en er zijn er nog echt wel genoeg die primair PC ontwikkelaar blijven zoals Valve. En dan is er natuurlijk ook nog de modding scene (Minerva, BM source etc voor HL2 anyone), die bv voor Crysis behoorlijk groot gaat worden.

En dan is er ook nog dit:
http://www.pcgamingalliance.org/en/about/index.asp

Ik maak me iig niet al teveel zorgen dat ik niks meer te gamen heb op de PC. Een groot deel van de mainstream uitmelkers mogen best naar de concoles vertrekken, komt er ten minste wat nieuwe experimentele meuk op de PC. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

Verwijderd schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 18:24:
[...]
Ik maak me iig niet al teveel zorgen dat ik niks meer te gamen heb op de PC. Een groot deel van de mainstream uitmelkers mogen best naar de concoles vertrekken, komt er ten minste wat nieuwe experimentele meuk op de PC. _/-\o_
Zeer vreemd....een nevenverschijnsel was immers dat er enkel nog maar enkele mainstream genres verschijnen op pc en dat de experimentele meuk enkel op console beschikbaar is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksi
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-09 20:59

ksi

Shiver23 schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 14:03:
Heheh, precies elke grote naam.
Qoute even een bunch voor me, want ik zou een twee drie niet een weten namelijk.

En zolang mensen nvidia videokaarten blijven kopen voor honderden euros en nvidia in elk spel nog een flinke pap te vergeven heeft zal het zeker nog wel even duren.
of wat mac-rolec dus zegt :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Als je de laatste pagina's bekijkt staan er drie.

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Verwijderd schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 18:24:
[...]
Maarrrrrrr, wordt dat ook verkocht? Om zomaar eens wat te noemen van op zich innovatieve en vrij originele titels: Spellforce, The Witcher, Beyond Good & Evil, Post-Mortem... Dat zijn spellen die het redelijk "over een andere boeg gooien". En ondanks dat er flink gefoeterd wordt op de "mainstream" worden deze "non-mainstream" spellen niet heel erg veel verkocht.

Modden is leuk en ik ben blij dat er massa's leuke mods zijn, maar die zijn ook weer gebaseerd op een populair "mainstream" spel, zoals Half Life, Unreal, Command & Conquer of Quake. Dus tenzij de modders zelf een engine gaan programmeren zijn ze nog steeds afhankelijk van de "grote jongens". Zelfs een total conversion is nog steeds gebaseerd op het hoofdspel, de bron.

Mods zijn nu veelal gratis, stel dat je voor een mod moet gaan betalen (creativiteit en hard werken belonen). Hoeveel mensen zullen dat hier dan uiteindelijk gaan doen? Bijvoorbeeld CS 1.6, of Garry's Mod, of één van de vele C&C mods.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kwam vandaag in de locale Bart Smit (om ET:QW te kopen) en wat merkte ik?

De muur waar vroeger alle pc games stonden is verhuisd naar een andere kant van de winkel. (twee rekken van ongeveer 1.5 m breed). Ik vond het eerst niet terug (want ik wou specifiek ET voor de pc, ik heb immers nog geen next gen console). Verder was de hele muur waar je naar kijkt bij het binnengaan volledig ps3 (2 rekken) /xbox (2 rekken) /PSP (1 rek)/ Wii (tja :p ). Vroeger vond je er nauwelijks ps3 games, laat staan een demo console. Vandaag stond er wel een demo console en dus genoeg ps3 games.

Je merkt gewoon, overal waar je komt, dat consoles de 'main focus' krijgen. Toch alleszins in de zaken waar het grote publiek gaat. Terwijl ik daar stond te zoeken was er een Wii en een DS verkocht.

Specifiek over de ps3 dan: vroeger zag je dat de meeste zaken een afwachtende houding aannamen. Een heel klein beetje display ruimte voor een paar games. Nu vind je ze terug in de lokale supermarkt, minstens twee rijen. ps3 is ook gewoon eindelijk goed doorgebroken.

En 'can you blame the consumer'. Consoles zijn zoveel makkelijker: 'ps3 schijfjes in de ps3, xbox schijfjes in dat witte ding, en Wii schijfjes in dat kein doosje'. Dat is alles. Ik heb al pc games gekocht die totaal niet goed draaien of crap gemaakt zijn (crashen/haperen). Probeer dat maar eens om te ruilen. In de Bart Smit bvb is omruilen van een console game (binnen de 24u) geen enkel probleem. Kopiëren is geen issue, en niemand kan met jouw online key gaan lopen (omdat die niet bestaan, omdat kopiëren geen issue is). Als ik nu ET niet leuk vind, dan heb ik 30 euro verkwanseld.

Volwassen stonden naar de Wii's te kijken, alleen ik en een andere nerd stonden aan de pc games.

Free record shop: idem. Twee kleine schapjes met een paar games: totale desinteresse. (kopiëren?/kwaliteit? wie zal het zeggen).

Ik koop m'n games in de winkel, net als de modale consument (waar de grote verkoopsaantallen zitten) En wat ik zie en ervaar is gewoon tekenend voor de malaise bij de pc games. Enkel de 'afficionados' kopen nog pc games, en de rest is 'tweakerig' genoeg om er op een andere manier aan te komen.

Dit fenomeen bestaat vaak uit schommelbewegingen, maar ik denk dat er deze generatie veel mensen voor een console hebben gekozen die echt niet meer gaan terugkomen op het moment dat de console het terug zal afleggen tegen de mainstream pc uit de aldi.

Wat betreft mezelf dan: Ik ben grotendeels pc gamer geweest omdat dit goedkoper is/was. (kleine extra investering in een mid end grafische kaart en games pas kopen 6 maand na release). Maar ik koop tegenwoordig niet veel games meer, dus ik kan ze al net zo goed iets duurder betalen voor de console. ET:QW is m'n laatste poging om nog eens plezier te beleven aan een pc game en een game te vinden waar ik terug redelijk wat tijd in wil steken, ik kan me niet herinneren wanneer ik het voor het laatst eens terug dat gevoel had bij het gamen op de pc. Lukt dit niet, dan is het finaal over en uit (muv trackmania, die blijft gewoon). RPG is m'n ding niet (en kan ik niet goed). RTS idem, platformers/racers/combat= consoles. Blijft in het huidige klimaat niet veel meer over voor op de pc als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-09 11:08

The Zep Man

🏴‍☠️

Verwijderd schreef op zondag 24 februari 2008 @ 03:57:
(...)

Ik heb al pc games gekocht die totaal niet goed draaien of crap gemaakt zijn (crashen/haperen).

(...)

Lukt dit niet, dan is het finaal over en uit (muv trackmania, die blijft gewoon).
Tja, je kan je natuurlijk ook afvragen waarom betreffende spellen crashen. Bij een PC moet je altijd maar afvragen wat je meegeleverd krijgt (een rootkit, in dit geval).

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Verwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 22:51:
[...]

Dat is een groot nadeel van PC gaming: heel veel mensen hebben dat er niet voor over. Als je kijkt naar de gamers die hier zitten, daar kun je geen game bedrijf op laten draaien. Consoles zijn dan heel makkelijk, je koopt em en dan kun je lekker spelen. Geen poespas, geen hardware gezeur, niks. PC gaming is iets meer hardcore, en dat bedoel ik niet qua gameplay, maar wat je ervoor moet doen, voor over moet hebben. Veel mensen hebben gamen niet als hobby, maar als tijdverdrijf tussendoor.
Bepaalde games zullen makkelijker spelen op een pc, zoals RTS en mmorpg's, flight sims (en niet arcade zoals Ace Combat :P). Bepaalde genres beter op consoles, fight games, platforms, race games. En voor andere genres, vooral het shooter genre, maakt het tegenwoordig weer geen hol uit. Dat heeft niet alleen met gameplay te maken, maar ook wel met simpele traditie en gewoontes. En uiteraard, zoals anderen ook aangeven, mods e.d zijn veel lastiger te verwezelijken voor de console, en ik denk dat casual gamers zich daar ook niet veel mee bezig houden.
Net alsof een console gratis is :O
PC als game platform is alles behalve dood. Er zijn veel meer Orange Box verkocht op PC dan op Console. Het ligt meer er aan dat veel games op de PC gewoon waardeloos zijn. Goede games worden wel verkocht. Slechte games worden gekopieerd, en in zo'n geval is een console gewoon een beter platform.

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben zelf al een PC gamer vanaf 1990 en speel nog zelfs langer op consoles. In het begin vond ik de console toch duidelijk beter maar zeker de laatste 10 jaar vind ik persoonlijk PC games veel en veel leuker dan consoles.

Een vriend van mij heeft een xbox360 en een ps3 met ongeveer elk spel dat er is. Maar toch haalt het het lang niet voor mij bij PC gaming. Console gaming is 'grappig' en 'lachen' voor een paar uurtjes, maar dan ben ik er echt wel op uitgekeken. Het mist totaal het gevoel wat ik wel heb op de PC en dit komt dus niet omdat ik geen consoles gewend ben. Heb een NES, Sega, SNES, gameboy, ps1, ps2, xbox gehad en allen haalt het het gewoon voor mij niet bij PC gaming.

Ik zal altijd een PC gamer blijven omdat het voor mij gewoon top is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorduh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-09 13:35
Volgens mij is de PC-gaming niet dood, heth eeft gewoon momenteel een minder goed aandeel. Mijn mening is toch dat de PC nog steeds het beste is. EEn playstation kan je om het jaar bijna een nieuwe versie van kopen, een PC ook akkoord. Maar die PC zal toch langer de games kunnen draaien, de PC kan je ook updaten. Zoals iedereen weet wat ksot de dag van vandaag een RAM-kaartje en een interne harde schijf, das niks tegenover de hoge ksoten van een wii, playstation en andere consoles. Sommigen hechten zig dan weer vast aan het gamepas van de ps, nu voor de PC is daar dag van vandaag ook steeds meer ondersteuning voor. Een stuur en gaspedaal kan ook op de PC, een groot beeld kan ook met de PC. In mjin zicht is dus de PC nog altidj het beste om te gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lorduh schreef op zondag 24 februari 2008 @ 10:53:
Volgens mij is de PC-gaming niet dood, heth eeft gewoon momenteel een minder goed aandeel. Mijn mening is toch dat de PC nog steeds het beste is. EEn playstation kan je om het jaar bijna een nieuwe versie van kopen, een PC ook akkoord.
Waar slaat dat op? :X
Maar die PC zal toch langer de games kunnen draaien, de PC kan je ook updaten. Zoals iedereen weet wat ksot de dag van vandaag een RAM-kaartje en een interne harde schijf, das niks tegenover de hoge ksoten van een wii, playstation en andere consoles.
Ja hoor, met wat ram en een paar harde schijven zullen we wel games kunnen spelen? Consoles zijn misschien nu nog duur (is ook relatief natuurlijk), maar over een jaar koop je een ps3 voor 300 euro. Dat is ongeveer wat je nodig hebt om van een standaard pc een game pc te maken. (dus grafische kaart, ram, en een meerwaarde op je processor)
Sommigen hechten zig dan weer vast aan het gamepas van de ps, nu voor de PC is daar dag van vandaag ook steeds meer ondersteuning voor. Een stuur en gaspedaal kan ook op de PC, een groot beeld kan ook met de PC. In mjin zicht is dus de PC nog altidj het beste om te gamen.
Lekker gebruiksvriendelijk he? Het woord 'ondersteuning' alleen al . Ik heb hier een trustmaster liggen (dual shock nogwat). Werkt met de meeste games perfect. Is ook volledig plug and play en eenvoudiger kan het ding niet zijn. Uiteraard wordt de controller in 'the godfather', waarschijnlijk om marketing redenen, niet ondersteund. Gemakkelijk he? Meerdere controllers moeten kopen om op de pc te kunnen gamen?

Groot beeld? Tv bedoel je? Telkens de pc naar de woonkamer slepen, aansluiten... Ofwel een volledige tweede pc aanschaffen? Dan is het prijsvoordeel helemaal weg, want dan heb je geen 'basishardware' die voor iets anders kan afgeschreven worden. En dan kom je er niet met 350-400 euro.

Ik snap wel dat iedereen persoonlijke voorkeuren heeft. (zoal de post hierboven van mcgilles die 'alleen maar op pc wil gamen') Maar dat is verder niet echt relevant in de discussie. Zo kan iedereen wel een postje plaatsen: 'ik game liever op pc'/'ik game liever op console'. Omdat jij liever op een pc speelt, wil dat nog niet zeggen dat pc gaming niet in zwaar weer zit.

Ik ben het er ook mee eens, sommige games speel je enkel op een pc. Maar om nu te beweren dat console games geen diepgang hebben 8)7 :X Ik denk dat je hiermee veel mensen voor het hoofd stoot die MGS/FF/... spelen. Niet alle games zijn 'Wii tennis' en 'lachen, gieren, brullen' :? Sowieso is 80% crossplatform, dus een game die 'serieus' is op de pc, is dat ook op de console. (Kane and Lynch, splinter cell, GRAW, HL2, Flatout, ... ) (ik snap trouwens ook niet waarom een game geen 'fun' mag zijn, daarom spelen we toch? Maar goed)

Ik zal ook steeds m'n pc als gameplatform onderhouden (maar dan telkens mid-end, dat zou over een paar maand een 8800GT kunnen zijn bvb a 150 euro. Dat is mijn sweetspot voor grafische kaarten, en dat lukt zo behoorlijk. Gewoon een kleine verschuiving inbouwen tov de markt en alles is nog maar half zo duur). Maar je moet toegeven dat het op de pc redelijk dun gezaaid is als je iemand bent zoals ik die geen MMO wil spelen, geen RPG, en slechts heel af en toe een RTS de moeite waard vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Phyxion schreef op zondag 24 februari 2008 @ 10:11:
[...]

PC als game platform is alles behalve dood. Er zijn veel meer Orange Box verkocht op PC dan op Console.
Is dat zo? Heeft the Orange box op de PC meer dan 1.5 miljoen stuks verkocht? Ben benieuwd naar de bron.
Het ligt meer er aan dat veel games op de PC gewoon waardeloos zijn. Goede games worden wel verkocht. Slechte games worden gekopieerd, en in zo'n geval is een console gewoon een beter platform.
Ja, alleen slechte games worden gekopieerd, zoals zo'n boutspel als CoD4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat de grootste reden is dat mensen kopieeren: is gewoon het feit dat het kan, als de mogelijkheid er is zullen mensen die nemen, en als mensen die mogelijkheid nemen en dus om downloads vragen zullen de krakers die mogelijkheid ook blijven geven.

En der zijn ook mogelijkheden om op de consoles illigaal te spelen, psp is een groot voorbeeld, heel simpel om om te bouwen en om spellen te spelen. De enige die ( nog ) niet gecrackt is is de PS3.

En dat spellen zoals CoD4 gekopieerd worden zit hem natuurlijk ook in het feit dat het een heel simpele beveiliging gebruikt, dit baseer ik trouwens op het feit dat er binnen twee dagen na de release cracked servers en cracked clients rond het internet vlogen. Bioshock had een veel betere beveiliging en het duurde ook veel langer voordat je de eerste release/crack vond.
En natuurlijk is er voor elke beveiliging wel een gat te vinden, maar hoe moeilijker je het maakt voor hun hoe langer het duurt voordat er een gecrackte server uit is ( in geval van een multiplayer game ) en mensen misschien wat eerder die 50 euro uitgeven om een goed spel te spelen.

Dan sla je twee vliegen in een klap, want als er een slecht spel wordt gemaakt dan download niemand hem meer, en zullen bedrijven leren dat ze goed spul op de markt moeten zetten om iets binnen te halen, en je bent van het overtollige downloaden af.

Ik zelf koop alleen spellen die ik het waard vind zoals bijvoorbeeld de Orange Box, ten eerste dat is natuurlijk een spot goedkoop pakket, 5 games voor 50 ten tweede het zijn stuk voor stuk ontzettend mooie & leuke spellen. Ik ben ook geen heilig boontje, ik download zelf ook wel eens wat.

Maar hoe goed de beveiliging ook is, op welk platform dan ook, kopieeren blijf je hebben, en het moment dat het op de pc zo moeilijk wordt om te kraken, dan zal je waarschijnlijk ook zien dat de consoles oppeens voor de meeste kopieen opdraait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drexciya
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-04-2019
Dit blijft een lastige discussie waarbij heel veel factoren een rol spelen en het is verstandig om ze stuk voor stuk af te lopen:
- Piraterij, natuurlijk is dit niet goed voor het PC platform, waarbij dat eenvoudiger is dan voor de consoles. Wat ik op dit gebied als nog veel kwalijker zie, is dat veel mensen helemaal niets meer kopen, maar alles downloaden. Een recent artikel gaf aan dat onder Amerikaanse jeugd een significant aandeel helemaal geen CD's meer koopt. Zo'n ontwikkeling geeft aan dat je kennelijk iets aan het formaat moet gaan doen of duidelijk moet maken dat alleen maar downloaden niet de bedoeling is.
- Marktwerking/winkelaanbod, natuurlijk zullen winkels minder spellen voor het PC platform aanbieden. Er wordt geen of minder geld voor verkregen en het is qua service en "garantie" lastiger (meer technische problemen). Wil dat zeggen dat het dan over is? Nee, je hebt Steam en varianten op dat thema, je hebt webwinkels en je kunt ook bij independants rechtstreeks terecht. Gezien de huidige ontwikkelingen zou ik zelfs durven stellen dat een klassieke winkel geen toegevoegde waarde heeft wat betreft PC-Gaming.
- PC Gaming is duur. Mwah, dat valt wel mee, als ik zie wat je nu krijgt als je een mid-range systeem aanschaft dan is dat bijzonder krachtig ten opzichte van pakweg 10 jaar terug. Het verschil tussen high-end en mid-range is niet zo heel erg groot mijns inziens. De prijs van spellen is ook niet zo'n issue; bij play.com betaal ik meestal <30 euro en voor echte AAA-titels rond de 40 euro.
- On-line spellen, dit zie ik wel als een duidelijke invloed op PC Gaming. Iedereen probeert op deze rage in te spelen, waarbij veel projecten mislukken. Het geld wat hierin wordt gepompt door zowel spelers als ontwikkelaars doet mijns inziens de PC-Gaming markt weinig goed.
- Kwaliteit van spellen. Ik denk dat het hierbij meer gaat om de grote uitgevers die, net zoals in consoleland, voor veilige keuzes gaan. Dat betekent oneindige sequels en na-aapspellen. Waar je in consoleland makkelijk deel tig van een spel kunt slijten wordt dat bij PC Gaming steeds lastiger. Dat eist dus meer innovatie en nadenken over hoe je je kunt onderscheiden.
- Markt/doelgroep, op de 1 of andere manier weten de grote uitgevers niets anders te verzinnen dan op de groep 18-30 (of jonger) hun spellen te richten. Wanneer leren ze nu eens dat daar niet het geld zit, maar bij een oudere groep of, slik, vrouwen? Maar dan moet je wel met iets komen wat hen aanspreekt en niet de zoveelste RTS of FPS die sowieso al weinig toevoegt aan hetgeen er al is. Verder heeft een oudere doelgroep minder tijd om aan gaming te besteden. Dat The Sims zo enorm groot is geeft aan dat er nog heel veel potentie zit in het PC platform, maar dat men er niets mee doet.

Mijn voorlopige conclusie is dat PC Gaming minder mainstream wordt en daardoor minder publiciteit zal krijgen, maar dat het zal blijven bestaan. Minder AAA-titels, maar meer onafhankelijke ontwikkelaars. De consoles hebben zeer grote partijen achter zich staan en dat maakt het iets makkelijker, maar de risico's zijn enorm gezien de exploderende ontwikkelingskosten. De on-line spellen op PC gebied, zoals WoW, leveren winsten waar de gemiddelde console spellenontwikkelaar bijzonder jaloers op is; zo slecht doet de PC het dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

http://www.gametrailers.com/viewnews.php?id=5620
It's no wonder that Epic Games is dumping PC games for the greener pastures of console gaming: piracy rates for the U.S. market alone are hovering around 80%!
PC Gaming is dus nogsteeds erg groot, niemand koopt alleen wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:33

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

En console is niet makkelijk? imho zelfs nog makkelijker.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarkov
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 14:29
Shiver23 schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 12:05:

[...]

Shiver23 schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 12:05:

[...]

Dat is een beetje selectief afwegen van de berichtgeving, niet?

Elke keer zodra een platenmaatschapij roept dat ze miljarden mislopen door het kopieergedrag roept iedereen dat het onzin is. Vervolgens wordt je 20 reacties lang overspoeld met uitspraken waarom de platenmaatschappijen het mis hebben en ze dit soort getallen alleen maar de consument meer probeert uit te zuigen.

Gaat het over PC games dan is het opeens de glasharde waarheid?
Het blijft een slecht gefundeerde uitspraak van een uitgever die alle baat erbij heeft het probleem zo erg mogelijk te laten lijken om invloed te krijgen op beleidsvorming door de overheid. De getallen die in dit geval van 1 persoon binnen THQ komen zou ik dus ook met een korrel zout nemen.

Dat neemt natuurlijk niet weg het kopiëren van games wel degelijk een groot probleem is voor de industrie. Echter het aantal kopieën tegen werkelijke verkopen zal in de werkelijkheid anders liggen.

Ik denk dat een groter deel van het probleem is toegankelijkheid . (al zou ik het niet eens een probleem noemen)

Bioshock als voorbeeld aanghaald omdat deze ook van THQ is is een simpel spel, op een simpele machine voor een simpel publiek.

Nu moet je mij alleen niet verkeerd begrijpen als ik iets simpel noem.

- Bioshock is technisch indrukwekkend, de verhaallijn is voor een spel ontzettend goed, maar iedereen vanaf een jaar of 4 kan het tot het einde spelen. (Hoewel het onverstandig is om jonge mensen zo’n agressief spel te laten spelen.

- De consoles zijn vanuit het gebruikers perspectief eveneens simpel. Console aan, schijfje erin en spelen maar, een verstandelijk gehandicapte van 4 jaar red het ook nog wel.

- Met simpel publiek bedoel ik ook onintelligente of niet kritische mensen, maar mensen die niet de tijd of moeite willen nemen om te leren hoe om te gaan met een PC of hoe dit systeem een beetje af te stemmen op het gebruiksdoel, maar gewoon het schijfje erin willen gooien en rammen/racen/schieten, e.t.c.

Oftewel de consoles zijn gewoon het betere platform als je enige behoefte is om simpelweg niet al te complexe spellen te spelen. Als je daarnaast nog andere behoefte hebt dan zul je moeten afwegen hoeveel tijd, geld en moeite je daar in wilt steken.

Daarin zie je dus ook dat de PC markt niet dood bloed maar juist concentreert op genre’s die wat meer tijd, inzet vereisen.

Het is trouwens niet zo dat het ene het ene beter is dan het andere maar het zijn wel twee totaal verschillende speel stijlen en een totaal verschillend publiek. Waarvan de ene waarschijnlijk veel kleiner is dan de andere. De grote software huizen zullen voor het grote geld gaan en de grote groep volgen en die zit en zal voorlopig nog wel in de console markt te vinden zijn. De kleinere of gespecialiseerde software huizen zullen gewoon bij de kleine groep blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earithramir84
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-08 20:43

earithramir84

Programming for life

Ik denk ook dat het nog lang niet gedaan is met de pc-games...
al heb ik wel zelf iets van "try before you buy", en heb ik spellen gedownload, maar als een game mij bevalt dan koop ik deze gewoon, en zo is het ook bij mijn vrienden kring.
(een demo zegt gewoon niet altijd even veel)
Ik heb nog altijd meer orriginele pc games in mijn bezit dan dvd films...

I have no rivals, No man can be my equal!! http://tweakers.net/gallery/192408/sys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Zarkov schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 13:15:
[...]

Gaat het over PC games dan is het opeens de glasharde waarheid?
Het blijft een slecht gefundeerde uitspraak van een uitgever die alle baat erbij heeft het probleem zo erg mogelijk te laten lijken om invloed te krijgen op beleidsvorming door de overheid. De getallen die in dit geval van 1 persoon binnen THQ komen zou ik dus ook met een korrel zout nemen.
Het is prima gefundeerd. Je kan het allemaal wel heel wetenschappelijk willen bekijken, maar:

Je weet hoeveel consoles er zijn verkocht (PS3/X360). Je kan zien hoeveel mensen ongeveer CoD4 online spelen op de PC.

Als dan de console versie een verhouding 10 staat tot 1 (10 tot 1!!) meer verkoopt dan de PC versie (een spel waarvan iedereen weet dat het door hele volksstammen op de PC word gespeeld), dan weet je dat er iets mis is.

Lees ook even het hele verhaal van hem:
Then I saw that Bioshock was selling 5 to 1 on console vs. PC. And Call of Duty 4 was selling 10 to 1. These are hardcore games, shooters, classic PC audience stuff. Given the difference in install base, I can't believe that there's that big of a difference in who played these games, but I guess there can be in who actually payed for them.
http://www.quartertothree...lk/showthread.php?t=42663

[ Voor 20% gewijzigd door PWM op 04-03-2008 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Zarkov schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 13:15:
[...]
Dat is een beetje selectief afwegen van de berichtgeving, niet?

Elke keer zodra een platenmaatschapij roept dat ze miljarden mislopen door het kopieergedrag roept iedereen dat het onzin is. Vervolgens wordt je 20 reacties lang overspoeld met uitspraken waarom de platenmaatschappijen het mis hebben en ze dit soort getallen alleen maar de consument meer probeert uit te zuigen.
Hoezo selectief afwegen van berichtgeving? Ik zeg toch niet (en het artikel ook niet) dat die 80% anders wel een spel zou kopen? Het is juist misschien wel een positief punt. Dat betekent dat er nog een potentiële afzetmarkt ligt die 4x zo groot is als de huidige. Als je die kunt bereiken via nieuwe prijsmodellen, andere distributie, gratis bier of weet ik veel wat dan kun je nog steeds genoeg geld verdienen aan PC-games. Helaas is er een alternatief waar uitgevers met de huidige methoden voor het uitgeven van games veel meer geld kunnen verdienen en dat is de consolemarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Shiver23 schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 13:29:
[...]

Hoezo selectief afwegen van berichtgeving? Ik zeg toch niet (en het artikel ook niet) dat die 80% anders wel een spel zou kopen? Het is juist misschien wel een positief punt. Dat betekent dat er nog een potentiële afzetmarkt ligt die 4x zo groot is als de huidige. Als je die kunt bereiken via nieuwe prijsmodellen, andere distributie, gratis bier of weet ik veel wat dan kun je nog steeds genoeg geld verdienen aan PC-games. Helaas is er een alternatief waar uitgevers met de huidige methoden voor het uitgeven van games veel meer geld kunnen verdienen en dat is de consolemarkt.
Het is zelfs precies wat hij aangeeft.

Als je 10% van die mensen kan overhalen, als maar 10% extra die game gaat kopen verdubbeld je omzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarkov
PWM schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 13:22:
[...]

Het is prima gefundeerd. Je kan het allemaal wel heel wetenschappelijk willen bekijken, maar:

Je weet hoeveel consoles er zijn verkocht (PS3/X360). Je kan zien hoeveel mensen ongeveer CoD4 online spelen op de PC.

Als dan de console versie een verhouding 10 staat tot 1 (10 tot 1!!) meer verkoopt dan de PC versie (een spel waarvan iedereen weet dat het door hele volksstammen op de PC word gespeeld), dan weet je dat er iets mis is.

Lees ook even het hele verhaal van hem:

[...]

http://www.quartertothree...lk/showthread.php?t=42663
Het enige wat mij dat zegt is dat mensen klassieke pc genres liever op moderne consoles spelen en dat daarvoor een enorm veel grotere markt voor is op de consoles. Een spel waarvan iedereen weet dat het door hele volksstammen op de PC word gespeeld. Is dat dezelfde iedereen die weet wie JFK heeft vermoord en waar Jimmy Hoffa ligt?

Ja, FPS games zijn traditioneel het domein van de PC gamers, maar zijn er met de komst van hoge resolutie LCD schermen en krachtige consoles niet enorm veel van die spelers overgestapt of gestopt? Ik denk dat de meeste jongeren die geïnteresseerd zijn in dat genre tegenwoordig eerder geneigd zijn een console te kopen en dat veel van de oudere PC only spelers ook zijn overgestapt of gestopt.

Neemt nog steeds niet weg dat illegale kopieën een probleem zijn maar roept wel vraagtekens bij dat soort harde uitspraken. Ja, er wordt gekopieerd maar dat wil nog niet zeggen dat alle veranderingen of verhoudingen voor de volle 100% daarvan afhankelijk zijn.

Het zegt naar mijn idee wel dat FPS games prima te spelen zijn op consoles, daarop populair zijn en waarschijnlijk steeds meer op consoles worden ontwikkeld. Wil dat zeggen dat het genre dood is op de PC, dat denk ik niet er zijn nog steeds veel pc’s in de wereld en het aantal dat de prestaties van een console kan evenaren groeit nog steeds. De PC zal alleen niet meer het definiërende platform zijn voor dit type games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zarkov schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 13:15:- Bioshock is technisch indrukwekkend, de verhaallijn is voor een spel ontzettend goed, maar iedereen vanaf een jaar of 4 kan het tot het einde spelen. (Hoewel het onverstandig is om jonge mensen zo’n agressief spel te laten spelen.

- De consoles zijn vanuit het gebruikers perspectief eveneens simpel. Console aan, schijfje erin en spelen maar, een verstandelijk gehandicapte van 4 jaar red het ook nog wel.

- Met simpel publiek bedoel ik ook onintelligente of niet kritische mensen, maar mensen die niet de tijd of moeite willen nemen om te leren hoe om te gaan met een PC of hoe dit systeem een beetje af te stemmen op het gebruiksdoel, maar gewoon het schijfje erin willen gooien en rammen/racen/schieten, e.t.c.

Oftewel de consoles zijn gewoon het betere platform als je enige behoefte is om simpelweg niet al te complexe spellen te spelen. Als je daarnaast nog andere behoefte hebt dan zul je moeten afwegen hoeveel tijd, geld en moeite je daar in wilt steken.
En die 'simpele' mensen kopen juist de meeste spellen...dus die zijn 'het publiek' dus wordt er voor hen het meest ontwikkeld. Mooi he, marktwerking. Spelletjes spelen is tijdverdrijf voor jan met de pet geworden, en de industrie speelt daarop in. Ze moeten ook wel...de hardcore gamers brengen niet genoeg geld op.

Ik ben vorige week naar de GDC geweest in San Francisco, en daar heb ik met wat bekenden gesproken die werken bij EA, Petroglyph (de follow-up van Westwood Studios) en Epic, en allemaal zeggen ze hetzelfde "PC market is not interesting anymore". Dat met name Petroglyph, toch een PC ontwikkelaar bij uitstek met alleen maar mensen aan boord die zelf verantwoordelijk zijn voor een aantal grote hoogtes in de PC markt (Command & Conquer anyone?) letterlijk zeggen "we are going for full X360 development" vind ik toch een teken aan de wand.

Aan de andere kant zag ik ook dat itiniatieven als Steam en Gametap steeds professioneler worden, en breder worden ondersteund. Dat was weer een lichtpuntje voor de PC liefhebbers. Als je van BeJeweled houdt zit je natuurlijk sowieso goed op PC :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earithramir84
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-08 20:43

earithramir84

Programming for life

Er word wel veel gekopieerd tegenwoordig, alle internet abbos gaan in snelheid omhoog en dat maakt het alleen maar makkelijker, ook zijn de goedere voor het kopieren steeds goedkoper..
Maar dat gebeurd niet alleen veel bij PC games je ziet steeds meer van die ombouw sites en omgebouwde game-consoles op de markt.
En deze mensen kopieren ook gewoon de games voor consoles.
De mensen die games kopieren voor consoles zullen er natuurlijk altijd minder zijn dan de pc-game piraten...
maar ze zijn er wel (alleen al om het fijt dat de garantie van je console er door vervalt en bij pc niets hoeft te gebeuren)

I have no rivals, No man can be my equal!! http://tweakers.net/gallery/192408/sys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarkov
Shiver23 schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 13:29:
[...]

Wellicht was ik wat onduidelijk in mijn post, maar die ene regel van die post waar je nu op inhaakt was ook niet mijn punt.

Mijn punt was dat het getal hier als glasharde waarheid wordt gepresenteerd, zonder dat er kritisch naar de bron wordt gekeken. De vraag of mensen wel of niet het spel zouden kopen als ze het illegaal beschikbaar was doet er eigenlijk niet toe.

De positieve gedachtegang erachter is ook mooi maar dan moet de oorspronkelijke gedacht dat maar 1/5 van de software producten gekocht wordt ook kloppen. Het lijkt mij aan de hoge kant, maar ik bezit ook niet de middelen of rapporten om meer betrouwbare cijfers op te hoesten dus misschien zit ik er wel helemaal naast.

Maar tegelijkertijd betrap ik mijzelf ook op een stukje hypocrisie want ik heb eigenlijk ook niet onderzocht of mijn bron ‘Jij’ dus cijfermatige gegevens van andere media producenten wel betwist. (platenmaatschappijen of film industrie). Terwijl ik daar wel van uitga zodra ik je beschuldig van selectieve berichtgeving, excuses daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Verwijderd schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 13:45:
[...]
Ik ben vorige week naar de GDC geweest in San Francisco, en daar heb ik met wat bekenden gesproken die werken bij EA, Petroglyph (de follow-up van Westwood Studios) en Epic, en allemaal zeggen ze hetzelfde "PC market is not interesting anymore". Dat met name Petroglyph, toch een PC ontwikkelaar bij uitstek met alleen maar mensen aan boord die zelf verantwoordelijk zijn voor een aantal grote hoogtes in de PC markt (Command & Conquer anyone?) letterlijk zeggen "we are going for full X360 development" vind ik toch een teken aan de wand.
Mooie baan heb je!

Ik ben benieuwd hoe succesvol de nieuwe battlefield heroes van EA (gratis met reclame) gaat worden. Wil PC-gaming overleven dat moeten ze echt nieuwe dingen gaan doen. Omdat er prima alternatieven zijn is er alleen geen keiharde noodzaak om dergelijke risico's te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Zarkov schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 13:42:
[...]

Het enige wat mij dat zegt is dat mensen klassieke pc genres liever op moderne consoles spelen en dat daarvoor een enorm veel grotere markt voor is op de consoles. Een spel waarvan iedereen weet dat het door hele volksstammen op de PC word gespeeld. Is dat dezelfde iedereen die weet wie JFK heeft vermoord en waar Jimmy Hoffa ligt?
:z Makkelijk

Nee, dat is voor bijvoorbeeld Infinity Ward kijken hoeveel spelers op de PC online speelt minus het aantal verkocht examplaren.

Als je dan een gat van 1 miljoen hebt, heb je een probleem :+
we pulled some disturbing numbers this past week about the amount of PC players currently playing multiplayer (which was fantastic)", the developer rep has said of Call of Duty 4 on blog FourZeroTwo.

"What wasn't fantastic", they continued, "was the percentage of those numbers who were playing on stolen copies of the game on stolen / cracked CD keys of pirated copies (and that was only people playing online)".

[ Voor 24% gewijzigd door PWM op 04-03-2008 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:33

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

PC-gaming zal verschuiven, hoge focus op online gaming (moeilijker te kopieren - letop: niet onmogelijk dus) en zal die markt tot zich houden. De singleplayer race/fight/rpg etc games zullen richting de consoles vertrekken. Tot Consoles populairder worden dan PCs en komt de zelfde 80% kopieren uitspraak, maar dan over consoles :) Kijk alleen maar hoeveel moeite Console-makers elke keer doen om kopieer-beveiligingen in te bouwen.

Daarbij zal de 'casual gamer' ook veranderen, zelf moet ik er niet aan denken een FPS te spelen met een joypad, waar mijn neefje van 14 niet anders doet en zich af vraagt waarom een UT speel met de muis. Toegankelijkheid, systeemeisen (console devs bouwen het spel om de console, PC gamers bouwen hun PC om de game), het zal wel loslopen :P

[ Voor 28% gewijzigd door SinergyX op 04-03-2008 14:13 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

SinergyX schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 14:11:
PC-gaming zal verschuiven, hoge focus op online gaming (moeilijker te kopieren - letop: niet onmogelijk dus) en zal die markt tot zich houden. De singleplayer race/fight/rpg etc games zullen richting de consoles vertrekken. Tot Consoles populairder worden dan PCs en komt de zelfde 80% kopieren uitspraak, maar dan over consoles :) Kijk alleen maar hoeveel moeite Console-makers elke keer doen om kopieer-beveiligingen in te bouwen.
De consolebouwer doet inderdaad veel moeite tegen kopiëren. (Hoewel Nintendo daar nou niet heel druk mee is geweest). Omdat ze dit doen hoef je als publisher en/of developer je hier bijna niet druk om te maken. Terwijl je met ontwikkelen op de PC je eigen beveiliging moet inbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarkov
PWM schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 14:10:
[...]

:z Makkelijk

Nee, dat is voor bijvoorbeeld Infinity Ward kijken hoeveel spelers op de PC online speelt minus het aantal verkocht examplaren.

[...]
[/quote]

Dan zit je toch weer met aantal problemen..

1. Je bent qua cijfers afhankelijk van de partij die er het meeste baat bij heeft om het probleem zo erg mogelijk te laten lijken.

2. Hoeveel variabelen bekijk je? Denk je aan het moment van onderzoek, kijk je naar het land van herkomst, hoe lang onderzoek je, is het een moment opname, is het een langer lopend onderzoek, naar hoeveel spelers kijk je, e.t.c.?

Het kan goed zijn dat Infinity ward, gewoon netjes een onderzoekje heeft uitgevoerd en dat daaruit dit getal is voortgekomen. Echter zolang je geen inzicht hebt in de methode blijft het een getal uit de hoge hoed en is het verstandig om daar vraagtekens bij te zetten.

Nu wil ik niet zeggen dat je per definitie een volledig wetenschappelijk onderzoek moet uitvoeren, maar bij iets wat een dusdanig grote impact heeft op je bedrijfsmodel mag je best degelijk onderzoeken. Wil je dat je uitspraken ook daadwerkelijk iets beteken is het ook verstandig om dat onderzoek toe te lichten als je uitspraken doet over het aandeel illegale spelletjes in de markt.

Ik bedoel ik heb COD4 ook gekocht voor de PC, ik ben er echter nog nooit mee online geweest, betekend dit meteen dat het probleem nog groter is dan de al genoemde 80% of ben ik de uitzondering op de regel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Wat zou het motief zijn van IW om over deze cijfers te liegen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarkov
Verwijderd schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 13:45:
[...]

En die 'simpele' mensen kopen juist de meeste spellen...dus die zijn 'het publiek' dus wordt er voor hen het meest ontwikkeld. Mooi he, marktwerking. Spelletjes spelen is tijdverdrijf voor jan met de pet geworden, en de industrie speelt daarop in. Ze moeten ook wel...de hardcore gamers brengen niet genoeg geld op.

Dat is ook iets wat ik in mijn post aangaf, ik zie het ook niet als een probleem of een slecht iets dat die 'simpele' spelletjes meer worden verkocht. Of dat er een gemakkelijk platform is waarop die spelletjes beschikbaar zijn voor een groot publiek. Dat is juist prima er is nog nooit een groter aanbod aan spelletjes geweest en nog nooit zo'n sterke concurrentie. De consument heeft het nog nooit beter gehad. De enige die pech heeft is de persoon die wel dit soort 'simpele' spelletjes wil spelen en absoluut niet een console wil aanschaffen.

Ik vindt het ook logisch dat ontwikkelaars van grote A+ titels zich meer zullen concentreren op de console markt. Zou ik ook doen als ik in die sector zat. Maar dat wil niet zeggen dat daardoor de PC markt nu meteen dood is. Daar komt juist weer ruimte voor andere games die niet alleen maar op de grafische kracht steunen.

Heb je ook aan Petroglyph gevraagd waarom ze uit de PC markt stappen? Is dat omdat al hun spelletjes gekopieerd zijn of omdat een groot deel van hun doelgroep naar de Xbox is verhuisd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09-2023
Een simpele kijk op zaken misschien, maar als ik naar mijzelf kijk, dan ben ik een doorsnee PC game consument.

Als ik een game echt leuk/goed vind koop ik hem, heb een leuke collectie van games waarvan ik de developers gesteund heb.

Echter, een paar jaar geleden begon in aan een US beta van World of Warcraft, en heb sindsdien alleen nog maar orangebox gekocht.

Tijd
Geld

Ik heb niet ontzettend veel tijd om te spelen, dus de tijd die ik heb, spendeer ik meestal aan Warcraft. Ik kan me voorstellen dat voor een heleboel 12 plussers het wat duur is om Warcraft te spelen (10-15 euro per maand ofzo), en deze marktgroep zal dus geen extra geld meer kunnen spenderen. Mensen hebben dus hun 2 factoren die voornamelijk tot aanschaf leiden niet mee als ze "Warcraften".

De laatste keer dat ik een berichtgeving las over de op dat moment actieve accounts (zie wow-europe voor de defenitie daarvan) waren ze de 10.000.000 spelers voorbij.

Dit lijkt me een zeer reel numer om er vanuit te gaan dat dit een negatieve impact zal hebben op de verkoop van PC spelen.

Misschien te simpel, maar het lijkt mij in iedergevaal een aandeel te hebben in dit hele verhaal; de markt is niet oneindig groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarkov
Shiver23 schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 14:33:
Wat zou het motief zijn van IW om over deze cijfers te liegen dan?
Ik denk dat er een aantal verschillende motieven achter hangen.

De eerste en belangrijkste reden zal meer illegale gebruikers overhalen om het spel toch te kopen en de makers te belonen voor de geleverde inzet.

Hoe groter het aandeel van illegale kopieën aan de problemen in de PC markt wordt toegeschreven. Hoe meer pc bezitters uit eigen belang geneigd zullen zijn om spelletjes legaal aan te schaffen. Zij zien immers dat het aanbod verschraald en er steeds meer ontwikkelaars de markt verlaten, waardoor zij uiteindelijk met een dure computer zitten die ze niet echt meer volledig benutten.

Een tweede reden is het maatschappelijke belang van je onderneming en de rechtsbescherming die je geniet. De spelletjes industrie is een belangrijk export product aan het worden voor de VS en een aantal andere landen. Dat betekent inkomsten en dat betekend banen, kortom goed voor de economie. Er zijn allerlei bedrijven die graag extra beschermd willen worden door wetten omdat zij juist zo belangrijk zijn voor die economie, hoe groter de schade aan die economie door illegale kopieën hoe gemakkelijker je extra wettelijke bescherming krijgt. (zie de muziek industrie)

Ik zeg ook niet dat het slechte motieven zijn, of dat het voortkomt uit een of ander vervelend kapitalistisch trekje. Ik vindt ook dat een ontwikkelaar betaald moet krijgen voor de arbeid die hij levert net als iedere ander werkend mens. Maar ik zit wel vraagtekens bij de getallen die door zo’n persoon worden gepubliceerd zonder fatsoenlijk inzicht in de achterliggende methodiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zarkov schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 14:40:Heb je ook aan Petroglyph gevraagd waarom ze uit de PC markt stappen? Is dat omdat al hun spelletjes gekopieerd zijn of omdat een groot deel van hun doelgroep naar de Xbox is verhuisd?
Uiteraard...en ze hebben het woord Piracy niet eens in de mond genomen. Een simpel 'je verdient je geld er niet op terug' is duidelijk genoeg, los van de redenen daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om opnieuw ff met harde feiten te komen, jep ik ben nog steeds van mening dat pc gaming (op sterven na) dood is, http://www.tgdaily.com/content/view/36436/118/1/1/ eat this.
Dat klopt, geen mening, maar gewoon harde feiten *pats* om je oren ja :+
De unreal engine is altijd een toonbeeld geweest van waar de pc toe instaat was... wel, niet meer, helaas.
Gelukkig hebben we altijd nog de quake1, correctie, de world of warcraft engine om op terug te vallen En er is altijd nog the sims en spele.nl. Pc gaming blijft nog wel even bestaan, maar het is zeker niet meer wat het vroeger was.
Nogmaals, harde feiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilpin0
Verwijderd schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 10:24:
Om opnieuw ff met harde feiten te komen, jep ik ben nog steeds van mening dat pc gaming (op sterven na) dood is, http://www.tgdaily.com/content/view/36436/118/1/1/ eat this.
De unreal engine is altijd een toonbeeld geweest van waar de pc toe instaat was... wel, niet meer, helaas.
Gelukkig hebben we altijd nog de quake1, correctie, de world of warcraft engine om op terug te vallen En er is altijd nog the sims en spele.nl. Pc gaming blijft nog wel even bestaan, maar het is zeker niet meer wat het vroeger was.
Nogmaals, harde feiten.
Ik herriner me amper leuke spellen op de UT engine.
De UT engine vindt ik persoonlijk niet echt top, gfx zijn goed maar ik mis een bepaalde feel.
Hl2 engine is naar mening nog steeds beter.

die harde feiten doen wel pijn zeg me oorwurm kruipt er accuut uit. Feit: UT 4.0 engine komt eerst op de console dan op de pc? pfff wat een pijn zeg.

Ga maar lekker crysis spelen als die uitkomt op je ps3 zal je zien hoe inferieur dat ding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

evilpin0 schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 10:38:
[...]

Rune, American McGee's Alice en Clive Barker's Undying. Drie pareltjes wat mij betreft O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

evilpin0 schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 10:38:
[...]

De UT engine vindt ik persoonlijk niet echt top, gfx zijn goed maar ik mis een bepaalde feel.
Hl2 engine is naar mening nog steeds beter.

die harde feiten doen wel pijn zeg me oorwurm kruipt er accuut uit. Feit: UT 4.0 engine komt eerst op de console dan op de pc? pfff wat een pijn zeg.

Ga maar lekker crysis spelen als die uitkomt op je ps3 zal je zien hoe inferieur dat ding is.
De maker van de unreal reeks, toch wel een respectabele "pc serie" als ik dat mag zeggen, geeft aan dat de pc niet meer interessant is om direct voor te ontwikkelen, ze willen wat UE betreft enkel nog poorten naar de pc als ik het goed lees. Dit is een feit.

Wat jij je herrinert of wat jij perfoonlijk vindt heeft daar weinig mee te maken, sowieso ben je niet de doelgroep want als ik het lees ben je een pc gamer.
Als volgende week HL3 engine alleen voor consoles is dan typ je hier dat HL2 toch een bepaalde feel mist, de gfx zijn niet echt top en je kan je weinig interessante spellen met de HL2 engine herinneren. Dat is haast een feit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilpin0
Verwijderd schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 10:44:
[...]

De maker van de unreal reeks, toch wel een respectabele "pc serie" als ik dat mag zeggen, geeft aan dat de pc niet meer interessant is om direct voor te ontwikkelen, ze willen wat UE betreft enkel nog poorten naar de pc als ik het goed lees. Dit is een feit.

Wat jij je herrinert of wat jij perfoonlijk vindt heeft daar weinig mee te maken, sowieso ben je niet de doelgroep want als ik het lees ben je een pc gamer.
Als volgende week HL3 engine alleen voor consoles is dan typ je hier dat HL2 toch een bepaalde feel mist, de gfx zijn niet echt top en je kan je weinig interessante spellen met de HL2 engine herinneren. Dat is haast een feit ;)
als pc gamer heeft ut me nooit kunnen boeien. Mijn mening.
hl2 had dark messiah, inmiddels ook op de xbox. Geweldig spel, gameplay boven alles.

Ik vindt de hl2 graphics nog steeds top, heeft er ook mee te maken dat hl2 mega hoge framerate op je beeldscherm tovert en het er allemaal geweldig uitziet, waar ik bij ut games vaak drops ervaar op high setting. Deze drops heeft de console echter ook.

Beetje rare redenering dat ik ga zeggen dat hl2 de feel mist als hl3 op de console uitkomt. Hl1 engine is te achterhaalt maar speelt nog steeds heerlijk.

@toonstraal
idd die spellen waren top, ik keek eigenlijk meer naar de recente Unreal games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Ik speel toch nog gewoon games op de PC en ik zal dat nog wel even blijven doen. Er er komen nog steeds games uit voor de PC. Als uitgevers gewoon nieuwe marken aanboren zoals online distributie van games (zoals steam, dat behoorlijk succesvol is) dan zie ik niet echt het probleem. De console markt is of wordt misschien groter omdat er gewoon meer geld mee te verdienen valt maar PC gaming zal altijd blijven bestaan. Uiteindelijk zullen PC gaming en console gaming gewoon in elkaar versmelten. Het jaarlijks of half jaarlijks updaten van een PC om bij te blijven moet toch ooit ophouden?
Eens PC's steeds minder van elkaar verschillen omdat er meer aan virtualitsatie word gedaan (en dan bedoel ik verschil op gebied van software niet hardware) word het makkelijker om games te schrijven die niet meer geport te hoeven en integraal werken op je console en op je pc.
Maar PC gaming is zeker niet dood. Kijk naar alle MMO games en gewoon naar het succes van online distributie zoals Steam wat miljoenen gebruikers heeft.

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 10:24:
Nogmaals, harde feiten.
Dan kom ik ook maar met feitjes en een tegen artikel van Doug Lombardi, die een hele andere tendens heeft:

http://www.gamasutra.com/php-bin/news_index.php?story=17744

- De NPD cijfers waar deze hele discussie mee begon zijn totaal onrepresentatief voor de PC games, ten eerste representeert het alleen de Amerikaanse markt, die sowieso heel anders is (Crysis verkocht 130000 in Amerika wereldwijd meer dan een miljoen!!!), daarnaast namen ze de on line verkopen niet mee, die op het moment een groot deel van de verkopen voor zijn rekening neemt.
- Steam kent 15 miljoen leden, meer dan Xbox Live.
- Valve gaat Steamworks uitbrengen, een gratis kit voor ontwikkelaars die dan dezelfde beveiliging en update systeem als de Orange Box kunnen gebruiken, werkte blijkbaar wel goed, want de Orange box verkocht beter op de PC dan op de concoles bij elkaar.

Steam heeft zeker wel de toekomst, retail verkoop zal denk ik wel behoorlijk uitsterven.

Btw, mensen die illegaal downloaden hebben nog steeds de hardware nodig, en laat die hardware fabrikanten nou net die games sponsoren, dus ontwikkelaars zijn niet puur afhankelijk van retail verkopen. En hardware fabrikanten laten ze niet zomaar uitsterven (pc gaming alliance, ok we moeten natuurlijk nog maar zien hoe effectief dat wordt).

Dus zo zwart is het allemaal niet.

PS UT kon mij ook totaal niet boeien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

De Unreal-engine is veel meer dan alleen UT natuurlijk.
En PWM heeft jaarcijfers aangehaald ipv verkoopcijfers. Dit laat ook zien dat PC-gaming steeds minder interessant wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Shiver23 schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 13:40:
De Unreal-engine is veel meer dan alleen UT natuurlijk.
En PWM heeft jaarcijfers aangehaald ipv verkoopcijfers. Dit laat ook zien dat PC-gaming steeds minder interessant wordt.
Kleine toevoeging op de cijfers. Uit de laatste kwartaalcijfers van Activision blijkt dat het PC aandeel gezakt is naar 6% van het totaal van Activision. Dit is inclusief de november en december, de maanden met de hoge CoD4 verkopen.

Handhelds hebben in diezelfde periode voor 10% van de omzet gezorgd, de overige 84% is console.

Nu zitten er mensen bij Activision die ook kunnen rekenen, en ook weten dat een DS spel heel wat minder ontwikkelingstijd kost, dan een PC spel.

Cijfers hier in te zien: http://investor.activision.com/reports.cfm

[ Voor 4% gewijzigd door PWM op 13-03-2008 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:04

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

TroonStaal schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 10:44:
[...]

Rune, American McGee's Alice en Clive Barker's Undying. Drie pareltjes wat mij betreft O+
Nice try, maar Alice was id tech 3 ;) (niet zo gek ook gezien het feit dat McGee voor id heeft gewerkt)

Maar als developer kan ik maar 1 ding zeggen: PC suckt, consoles rule! :+

[ Voor 10% gewijzigd door .oisyn op 28-03-2008 01:55 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Pagina: 1 ... 8 ... 15 Laatste