Lange post voor de geïnteresseerden:
In principe is PC gaming een geweldig fenomeen, dat prima kan bestaan naast console gaming. Beide types systemen hebben hun eigen doelgroep, hun eigen besturingsmethodes, en verschillende populaire genres van games. Dat is allemaal prima, en maakt de gaming-industrie alleen maar interressanter.
Het enige wat er echt mis is binnen pc gaming is de piraterij. Je kunt er allerlei meningen over hebben, maar de feiten spreken voor zich: Het leeuwendeel van de pc games is gewoon niet in de winkel gekocht, een percentage dat bij consolegames veel lager ligt. Hierdoor lopen de ontwikkelaars en uitgevers miljoenen mis. Weliswaar is niet elke download een gemiste verkoop (veel mensen downloaden een game die ze anders nooit zouden hebben gekocht) maar toch loopt de financiele schade enorm op.
De één na de andere ontwikkelaar begint zich dan ook steeds meer toe te spitsen op consoles, met gelukkig nog genoeg uitzonderingen (zoals Blizzard) om toch nog elk jaar een paar leuke pc titels te doen verschijnen. Maar voor hoe lang nog?
Ik doe zelf soms ook mee aan de piraterij, het is erg gemakkelijk en verleidelijk. Maar ik praat het niet goed, en ik hoop eigenlijk dat er een oplossing komt in de vorm van nieuwe wetgeving en strikte uitvoering daarvan. Het fenomeen file-sharing (torrents, gnutella-netwerk, nieuwsgroepen, dc++) is in principe natuurlijk niet illegaal, maar als 90% of meer van de bandbreedte in die netwerken toch uit auteursrechtelijk beschermd materiaal bestaat, dan moet je gaan twijfelen aan de wenselijkheid van het geheel.
Daarom zou ik het acceptabel vinden als file-sharing in zijn geheel ophoudt te bestaan, en dat iedereen gewoon een boete op de mat zouden krijgen als ze beschermd materiaal aanbieden of binnenhalen. Het is leuk om alles gratis te kunnen downloaden, maar ethisch gezien is het gewoon niet verantwoord en dat realiseert iedereen zich al jaren. We stelen ook niet zomaar auto's of meubels, maar wel muziek of games, alleen omdat het zo gemakkelijk is, en het toegelaten wordt door wet en maatschappij.
Om zo'n verbod uit te voeren zou gewerkt moeten worden met het controleren van de informatiestromen. Dit is erg privacy-gevoelig en daar zit ook het enige probleem. Om erachter te komen of iemand beschermd materiaal binnenhaald, zou er bijvoorbeeld gebruik gemaakt kunnen worden van zoekspider-achtige scripts die geautomatiseerd alles indexeren wat er gedeeld wordt, op basis van sleutelwoorden en verdachte bestandsnamen enzovoort. Als de zoeksystemen iets verdachts tegenkomen, zou een speciale commissie (brein of iets in die trant) dit moeten controleren en eventueel actie ondernemen. De gegevens zouden niet lang bewaard moeten worden, alleen de overtreders. Zo blijven de eerlijke mensen zo veel mogelijk buiten schot, en blijft het Big Brother gehalte tot een minimum beperkt.
Dit alles zou natuurlijk wel een tijd van tevoren moeten worden aangekondigd, dat het vanaf een bepaalde datum niet meer mag. Zodra file-sharing in de publieke opinie dan echt weer als iets illegaals bekend staat, dan is de hele entertainment-industrie een stuk meer levensvatbaar, en komt er meer geld voor meer games, betere games, maar ook muziek, software, enzovoort.
Ik geloof dat dit haalbaar is, zolang de privacy van de niet-overtreders gewaarborgt blijft, het systeem goed wordt uitgedacht en getest, en de straffen goed aansluiten bij de ernst van de overtreding. Maar ik ben benieuwd wat mijn mede-Tweakers erover denken.
[
Voor 4% gewijzigd door
geert1 op 28-06-2008 20:23
]