Computer gaat aan bij USB disconnect

Pagina: 1
Acties:

• Copyman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-05 22:48

Copyman

Dode muis

Topicstarter
Het is eigenlijk een hele simpele vraag, maar ik kan het antwoord nergens vinden. Misschien dat ik de verkeerde zoekwoorden gebruik, of dat dit probleem nog nooit is voorgekomen.

Mijn nieuwste PC heeft nogal een raar trekje, als deze uit staat en ik er een willekeurige USB kabel uit trek, springt de PC automagisch aan. Nu weet ik dat Boot/Wake on <insert actie> mogelijk is, maar ik kan ook niet zo snel iets in de BIOS vinden wat dit kan veroorzaken.

Kan het zijn dat er ergens een kabel verkeerd zit? Is het misschien toch een BIOS instelling? Of is het een bug in de BIOS firmware (versie 1707) zelf?

Klik hier voor de specificaties.

Zeer belangrijke informatie: Inventaris

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Aangezien je al gekeken hebt in je BIOS zal dit overbodig zijn, maar weet je zeker dat je geen wake on USB hebt in je BIOS?

/edit

Dit http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1054792 topic is wellicht interessant voor je. Iets met een evt. jumper voor USB_PWR.

[ Voor 39% gewijzigd door Exorcist op 26-05-2007 10:18 ]

• Copyman

Copyman

Dode muis

Topicstarter
Ik kan het inderdaad niet vinden. Er is wel een soortgelijk topic hier op GoT, maar ook zonder resultaat tot nu toe: asus p5w dh deluxe Wake on USB

Ook hier heeft iemand hetzelfde probleem: P5W DH Deluxe "coldboot" problem?

Op internet is ook niet heel erg veel te vinden over dit "fenomeen". Wel iets brakkelfish vertaald vanuit het Frans: "Periph USB die via een hub USB wordt aangesloten, die PC start zelfs wanneer de keuze niet in bios wordt gekozen: geen fix nog, probeert van haven USB te veranderen en de haven "te vermijden wake men usb" beide aan genoteerd van de audionemen van mobo)".

De meeste tips die ik wèl heb kunnen vinden hielpen niet.

• dragunova
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-05 16:31

dragunova

Samozaridnyia Vintovka D.

Ik heb een vergelijkbare ervaring met een ongeaarde machine. Ook als ik de kast openmaak of dichtdoe kan het voorkomen datr er een spanningsverschil optreedt dat groot genoeg is om door de machine opgevat te worden als een sein om te starten. Maar ik wijt dit probleem in eerste instantie aan gebrek aan aarding.

Heb ook dat-ie uitvalt als ik de interne verlichting niet op een losse "groep" aansluit en uitzet tijdens bedrijf.

edit: dit is natuurlijk gedrag voor de voeding als ik me niet vergis, die een spanningsval of -piek als aanleiding tot schakelen opvat. Dit kan door statistische electrickery worden veroorzaakt.

[ Voor 25% gewijzigd door dragunova op 26-05-2007 11:23 ]

does the pope shit in the woods? is a bear catholic?

• Copyman

Copyman

Dode muis

Topicstarter
@Exorcist: er is geen jumper aanwezig om dit te configureren, ik heb de manual er nog eens op nageslagen.

@dragunova: aarding zal het hier niet aan liggen, die is prima in orde.

Wat ik nog wel heb kunnen vinden in de manual:

"USB 2.0 ports 1, 2, 3 and 4. These 4-pin Universal Serial Bus (USB) ports are available for connection USB 2.0 devices. USB 2.0 ports 3 and 4 support S5 wake-up by USB. For the location of these ports, see page 2-4."

In USB poort 3 zit dus de IR-ontvanger die ik laatst afkoppelde. Maar ik meen ook te herinneren dat de PC aan ging toen ik de muis uit USB poort 1 trok. Toch niet, het gebeurt inderdaad alleen bij USB poort 3 en 4.

[ Voor 5% gewijzigd door Copyman op 26-05-2007 10:52 ]