Toon posts:

[XP] Crash met Raid Schijven*

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem met een computer van kenissen van mij..

Zij hebben een Dell Dimension 8400 met 2 Maxtor DiamondMAX Plus 9 in Raid 1 (denken ze).

Maar het systeem is gecrasht toen ze in snelstart werkten.. ze kregen de volgende foutmelding..
als ze opnieuw opstarten.

Windows kan niet worden gestart omdat het volgende bestand is beschadigd of niet kan worden gevonden:
<windows-hoofdmap>\system32\hal.dll.
Installeer het bovengenoemde bestand opnieuw.

Ze hebben geprobeerd om de data te kunnen lezen door middel van op een andere hdd een windows te zetten en doormiddel daarvan de data te kunnen lezen.
Windows ziet de schijven dan wel.. maar je kan er geen eigenschappen of iets dergelijks van lezen.

Wat ze voor de rest ermee geprobeerd hebben weet ik niet..

-Ik zelf heb de schijven aan een andere computer gehangen.. afzonderlijk en met zijn 2en. maar ook dan is de data niet te lezen.

-Ik heb geprobeerd de recovery consol van windows aan te roepen om checkdisk uit te voeren maar dan geeft hij aan dat er geen beschikbare schijven zijn.

-Ik heb met partionmagic 8 opgestart via diskette en dan ziet hij de 2 schijven wel. maar als ik dan op fouten scan geeft hij de foutmelding Number: 45 Description: CRC error in data.
hij geeft in partionmagic ook aan de er netzoveel gebruikt is op beide schijven dan dat er aan totale ruimte is op de schijf. maar ik neem aan dat dat normaal is.

-Ook heb ik geprobeerd in ERD Comander 2005 om data van de schijven af te halen.. hij hierin ziet hij de schijven niet.

De Data op de schijven is erg belangrijk voor hun werk.. maar er staan ook foto's op van 7 jaar..
ze was voorgelicht dat doormiddel van deze raid opstelling dat de data erg goed veilig was na een crash of iets dergelijks van het systeem.

Heeft iemand nog surgesties wat ik eventueel zou kunnen proberen zodat ik de data er toch nog af kan halen?

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:58
Is het software RAID1 (dus via windows XP), of een firmware raid oplossing via een controller op het moederbord?

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dit heeft weinig met spelletjes te maken :)
Spielerij - Problemen & Vragen -> Windows Clients

Verwijderd

Topicstarter
P5ycho schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 10:01:
Is het software RAID1 (dus via windows XP), of een firmware raid oplossing via een controller op het moederbord?
ja das wel een beetje een probleem.. ik weet niet of via software of via onboard controller in raid staat.. er zit in ieder geval geen PCI kaart in..

Maar ik denk dat hij via windows in RAID 1 staat..
maar ik weet niet eens zeker of hij wel in raid 1 staat en/of hoe hij gestuurd wordt

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-03 07:27
Kan je wellicht het volgende proberen.
Wellicht zeg ik nu iets wat je al geprobeerd hebt ;)

Start van CD, toets R om recovery console te starten. Dan: Type
Attrib -H -R -S C:\Boot.ini Enter
DEL C:\Boot.ini Enter
BootCfg /Rebuild Enter
Fixboot Enter

Hopelijk kom je hiermee verder

2250 WP Zuid PVoutput

Verwijderd

Topicstarter
MdO82 schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 10:56:
Kan je wellicht het volgende proberen.
Wellicht zeg ik nu iets wat je al geprobeerd hebt ;)

BootCfg /Rebuild Enter
Fixboot Enter

Hopelijk kom je hiermee verder
zover kom ik niet.. zodra ik op R druk zegt hij dat er geen beschikbare schijven zijn.

• MdO82
  • Laatst online: 05-03 07:27
Kan je de schijven in een ander systeem plaatsen ?
Om te kijken wat ie dan doet ?

2250 WP Zuid PVoutput

Verwijderd

Topicstarter
ja.. dan ziet hij de schijf wel.. maar als je hem aan wilt klikken vraagt hij of ik de schijf wil formateren.

Verwijderd

Eerder is in het tweakersforum een oplossing gegeven om het geheugen ff te verplaatsen.
Daarmee was het toen aanwezige hall-probleem opgelost.

• speeder1988
  • Laatst online: 02-03 22:08
Wat ik wel is gebruikt heb toen ik dat had dan heb ik het programma DiskPatch gebruikt. Moet je wel even via een andere pc doen. Die kan de schijf weer leesbaar maken. Ik heb namelijk een keer precies hetzelfde probleem gehad bij een kennis van mij. Dus dan kan je wel even de hal.dll terug plaatsen en anders alle data backuppen en reinstallen

[ Voor 16% gewijzigd door speeder1988 op 16-05-2007 11:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik neem aan dat als het niet werkt ik geen data beschadig?

en kan ik de demo ook gebruiken of zitten daar niet de nodige functies in?

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2007 11:33 ]

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:35

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Boot from your CD and follow the directions to start Recovery Console. Then:
BootCfg /Rebuild Enter
Fixboot Enter
^^ moet idd werken

Als het om een Raid-schijf gaat, wel natuurlijk even op F6 drukken tijdens het booten van je Windows CD om de raid-controller te laden

is everything cool?

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 11:32:
ik neem aan dat als het niet werkt ik geen data beschadig?

en kan ik met de demo ook gebruiken of zitten daar niet de nodige functies in?
De kans dat je data kwijt raakt lijkt me in dit geval best groot. Maar als het zo belangrijke data is, dan is er vast een backup van, toch?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Verwijderd

Topicstarter
FREAKJAM schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 11:33:
[...]

^^ moet idd werken

Als het om een Raid-schijf gaat, wel natuurlijk even op F6 drukken tijdens het booten van je Windows CD om de raid-controller te laden
dat heb ik geprobeerd.. maar dan zegt ie dat er geen software op de diskette staat die nutig zou kunnen wezen

Verwijderd

Topicstarter
Gunner schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 11:33:
[...]

De kans dat je data kwijt raakt lijkt me in dit geval best groot. Maar als het zo belangrijke data is, dan is er vast een backup van, toch?
nee dat is nou het grootste probleem.. zij dachten dat op deze manier de data veilig zou zijn.. ookal zou er een harde schijf stuk gaan.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 11:36:
nee dat is nou het grootste probleem.. zij dachten dat op deze manier de data veilig zou zijn.. ookal zou er een harde schijf stuk gaan.
Raid is geen excuus om niet te backuppen :D

Gebruik je Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif knop om je laatste bericht aan te passen als je de laatste bent in een topic ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Gunner op 16-05-2007 11:38 ]

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:35

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 11:34:
[...]

dat heb ik geprobeerd.. maar dan zegt ie dat er geen software op de diskette staat die nutig zou kunnen wezen
lees anders eens hier wat BalusC post, misschien helpt je dat :)

is everything cool?

Verwijderd

Topicstarter
nee klopt.. maar dat wisten ze niet.. zo waren ze voorgelicht door een "vakkundig" ICT bedrijf.

Verwijderd

Je master boot record is beschadigd. Op het moment dat je die weer in orde is zullen de schijven ook weer zichtbaar worden.
- Heb je tijdens het opstarten van je cd wel je raid drivers geladen via F6.
- Weet je zeker dat het een reguliere XP is en niet de mce (of een slipstream) versie (die ziet het allemaal niet zo goed).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2007 11:42 ]

• speeder1988
  • Laatst online: 02-03 22:08
Met DiskPatch verlies je geen data en je kan inderdaad ook de demo gebruiken. Hij scant de HD en vraagt dan of je hem wil repareren. Hij formateert en verliest nooit data.

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 09:55:
Ik heb een probleem met een computer van kenissen van mij..

Zij hebben een Dell Dimension 8400 met 2 Maxtor DiamondMAX Plus 9 in Raid 1 (denken ze).
Ik begin het idee te krijgen dat het een RAID0 set is, anders had je de data wel kunnen lezen van iig 1 van de 2 schijven (tenzij ze beide kapot zijn)..

Was het nou een hardware RAID of een software RAID?

Het kan natuurlijk ook gewoon zo zijn dat de schijven nog prima zijn maar dat windows de data vernacheld heeft.. RAID helpt daar niks tegen (een old skool backup wel)..

Maar met de beperkte info blijft het gissen..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• RamsesII
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-03 19:39
Ik gooi gewoon ff een balletje op :)

1) Heb je al geprobeerd met parti magic om in windows de schijven weer zichtbaar te maken?
Je kan schijven namenlijk "hide'n"

2) Ik heb zelf als een gehad met een raid, dat wanneer 1 disk als "defect/hiden" wordt aangegeven dat je er niet meer aankomt en de raid dus niet werkt.

Heb toen met windows op een extern hdd geboot, en met intel raid manager de schijf weer op normaal kunnen zetten, hierdoor was de raid weer goed, en kon windows weer geladen worden.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 11:40:
Je master boot record is beschadigd. Op het moment dat je die weer in orde is zullen de schijven ook weer zichtbaar worden.
- Heb je tijdens het opstarten van je cd wel je raid drivers geladen via F6.
- Weet je zeker dat het een reguliere XP is en niet de mce (of een slipstream) versie (die ziet het allemaal niet zo goed).
ja ik heb geprobeerd een diskette te laden. ik heb bij dell de raid controller software gedownload en via F6 geprobeerd te laden. maar hij zegt dan dat er geen software op staat waar ie wat mee kan.
maar het systeem wijkt af van het "normale" Dell Dimension 8400. want die wordt niet geleverd met 2 sata schijven in raid

Verwijderd

Topicstarter
ToolkiT schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 11:44:
[...]

Ik begin het idee te krijgen dat het een RAID0 set is, anders had je de data wel kunnen lezen van iig 1 van de 2 schijven (tenzij ze beide kapot zijn)..

Was het nou een hardware RAID of een software RAID?

Het kan natuurlijk ook gewoon zo zijn dat de schijven nog prima zijn maar dat windows de data vernacheld heeft.. RAID helpt daar niks tegen (een old skool backup wel)..

jah ik heb niet het gevoel dat de schijf stuk is.. maar eerder de data want als ik probeer te booten van beide schijven.. welke maakt niet uit.. geeft ie dezelfde fout. dus ik denk inderdaad eerder dat de windows de data heeft "vernacheld"

@ gunner

Ik neem ook aan dat het een RAID 1 is..

en Ja ik zal de Edit nu wel gebruiken :P

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2007 11:55 ]

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Heb je echt zo'n moeite het Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif knopje te vinden? :?
ToolkiT schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 11:44:
En als het echt RAID 0 is, dan haal ik m'n stokpaardje weer van stal. RAID 0 is geen RAID

[ Voor 34% gewijzigd door Gunner op 16-05-2007 11:50 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Als ik zo het verhaal lees is het inderdaad een RAID1 (mirror). Vandaar ook dezelfde foutmelding. In dat geval zou ik er altijd een HD uithalen zodat je die als reserve hebt mocht er iets misgaan.

[ Voor 12% gewijzigd door Guardian Angel op 16-05-2007 11:51 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
ja inderdaad. ik heb ookal geprobeerd 1 te clonen met HD Clone 3.1

dan kan ik er wat meer mee prutsen. maar dat wil ook niet.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2007 12:06 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Je hebt toch een schijf om mee te prutsen? Hoeveel partities staan erop?

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
1 partitie.. Alleen een C:

[ Voor 125% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2007 12:50 ]

• P5ycho
Lekker ICT bedrijf :S
Een disk recovery tool zou de data terug moeten kunnen vinden adhv de fat tabel, en anders door de raw data te analyseren. in een PC hangen met een andere disk ernaast, en een mooi freeware recoverytool opzoeken.

Verwijderd

Topicstarter
ja heb je ook nog suggesties welk programma geschikt zou kunnen wezen?

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
werk in godsnaam maar op één van die twee schijven, en neem als het kan daarvan dan nog eerst een bit-by-bit ghost (zie cl-parameters), ik heb het idee dat je met al je tooltjes misschien al meer verprutst hebt dan gemaakt :/
probeer de schijven in de machine waar ze in zaten (dus niet aan je eigen pc), zodat je althans zeker bent dat je de juiste controller hebt.
Probeer te achterhalen of Windows of het mobo de RAID voor zich nam.
Als het Windows was, weet je ineens waarom die tooltjes er niks mee aan kunnen: dynamic volumes ;)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nog geen programma gebruikt wat schade zou kunnen brengen..

maar het probleem is dat zij de harde schijven er al uit hadden gehaald en wat in de bios en dergelijke hebben gedaan..

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 10:43:
[...]

ja das wel een beetje een probleem.. ik weet niet of via software of via onboard controller in raid staat.. er zit in ieder geval geen PCI kaart in..

Maar ik denk dat hij via windows in RAID 1 staat..
maar ik weet niet eens zeker of hij wel in raid 1 staat en/of hoe hij gestuurd wordt
Windows XP ondersteunt geen RAID standaard (alleen RAID 0). RAID 1 en 5 worden standaard alleen ondersteund in Windows 2000 server en gelijkaardig :). Je kan de support erin hacken, maar dat is best wel fishy :P.
* Borromini heeft het zelf gedaan

Dus hoogstwaarschijnlijk is het hybride RAID - een combinatie van een onboard chip met een driver die het RAID-volume aan Windows toont als een fysieke schijf. Jammer genoeg de slechtste combinatie.

Btw: RAID is geen vervanging voor een echte backup. Een echte backup maak je en sla je op op een veilig medium en een veilige plaats maar daar zijn je vrienden natuurlijk vet mee nu.

Misschien kan een tooltje zoals PC Inspector File Recovery iets helpen?

[ Voor 15% gewijzigd door Borromini op 16-05-2007 14:01 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Niwd3,

Ik zou je toch willen vragen wat meer eigen research te doen en zo compleet mogelijk te zijn in je antwoorden op de gestelde vragen.

Kijk ook in de PMG FAQ bij de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter , en voor je RAID vraagstuk is het echt van belang dat je wéét wat voor RAIDset het nou was.
De OM FAQ / Beleid heeft ook het één en ander te vermelden aan nuttige tips, evenals Windows Clients - Howto's and Guides
(Met name het herstellen van je bootsector, en het gebruik van RAID drivers).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Ik neem aan dat het een NTFS station is, zoja dan zou je GetDataBack for NTFS kunnen proberen, en op die manier de data over te kopieren naar een andere disk.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 13:23:
ja heb je ook nog suggesties welk programma geschikt zou kunnen wezen?
OM FAQ / Beleid

ARME AOW’er

• Iet
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2025

Iet

Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 11:27:
Eerder is in het tweakersforum een oplossing gegeven om het geheugen ff te verplaatsen.
Daarmee was het toen aanwezige hall-probleem opgelost.
Hm da's ook niet echt een oplossing. :P Zal misschien defect geheugen zijn geweest, maar kan me verder niet voorstellen hoe dat hal.dll ineens weer terugplaatst. :P

I use a <insert heavy config>."Dude! Solitaire must load like instantly"

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

De hal.dll fout heb ik vorige week nog opgelost door de boot.ini aan te passen. Lijkt me niet eens zo'n gekke in deze situatie.

Met een boot cd is de boot.ini wel aan te passen.

[ Voor 19% gewijzigd door Gunner op 16-05-2007 14:05 ]

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Waarschijnlijk heeft de ts de goeie raid controller drivers niet geladen kijk eens bij je sata aansluitingen naar het chipje van je raidcontroller laad deze driver in. En tada je schijven worden weer herkend.
Software raid 1 van windows xp zelf, lijkt me wat ver gezocht!

And this !! Is to go even further beyond!!!

Verwijderd

Topicstarter
ja dat heb ik gedaan.. en dan laadt hij de driver.. maar als ik dan R toets dan zegt hij:

Setup kan geen vasteschijfstations in uw computer vinden.

Zorg ervoor dat de schijven zijn ingeschakeld, op de juiste wijze op de computer zijn aangesloten en dat de hardwareconfiguratie voor de schijven correct is. U dient hiervoor mogelijk een door een fabrikant geleverd diagnotisch programma of installatie programma uit te voeren.

Setup kan niet doorgaan. Druk op F3 om Setup af te sluiten.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Er..

Driverfloppy erin houden.

F6 gelijk na het zwarte "hardware wordt gecontroleerd...." indrukken, gedurende een seconde of 5.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/62ab8545034ea8cbdbb84779f1831837/full.jpg

Daarna bij dit scherm op E drukken

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/63200cdafbf6e28411015e1f14970016/full.jpg

Dan moet je ook iets als dit zien:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/b52eec8b3272883fce6f7cfbcca7d96d/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/87f4a53dc8886a3c097a03e5d26adbe3/full.jpg

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Dat met F6 heb ik wel gedaan hor :P

maar met GetDataBack for NTFS schijnt het nu goed te gaan.. ik kan de gegevens nu kopieren naar een andere schijf :)

• P5ycho
Kijk, dat zijn goede berichten.
Heb je nog wat info over de configuratie van de PC, voor de nieuwsgierigen onder ons?

Verwijderd

Topicstarter
Het is gelukt met GetDataBack for NTFS.. super programmaatje alleen jammer dat je um moet kopen.. maar met de trial kon je alles al wel bekijken alleen niet kopieren naar andere schijf..

We hadden ook nog NTFS Reader geprobeerd.. die kon ook de data zien alleen bleef hij bij 1/3 hangen en vast lopen.. als vlak voordat hij 1/3 had gescant Esc drukten konden we dus 1/3 zien.. maar bij elke map die we verder gingen konden we steeds maar weer 1/3 zien.

Ben blij dat de data er nu af is.

het was een Dell Dimension 8400.. maar alleen dan met 2 maxtor schijven in raid.. en wat meer geheugen erin.. dat zijn de enige afwijkingen van de normale Dimension 8400.
Pagina: 1