Windows boot alleen met boot-CD, zonder deze te gebruiken!

Pagina: 1
Acties:
  • 929 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DaVincy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-01-2019
Nu heb ik echt een gek probleem. Eindelijk na veel gerompslomp met de raid schijven van maxtor (2x 80 gig) heb ik windows geinstalleerd. Alles werkt perfect nu. Alleen een klein onenigheidje doet zich nu voor:
Nu wil het voorval dat het systeem niet opstart. (Bootdisk failure). Als ik een bootable cdrom in mn speler doe. Dan staat er iets als 'press any key to boot from cdrom'. Dit wil ik niet, dus laat de timer afgaan. Vervolgens start windows gewoon op!
Omdat ik contstant een bootable cd in mn sleave had, merkte ik dit probleem pas later op.

Bios ingesteld: first boot from HD. Dan pas cdrom werkt niet. En als ik quick boot menu de maxtors RAID 0 schijven selecteer krijg ik ook een bootdisk failure.

Dus als ik normaal op wil starten ziet hij geen boot schijf. Met removable bootable disk erin start windows wel gewoon van HD af als de timer af laat gaan om van cd te booten.

Systeem:
A8n-SLI
2x maxtor 80 gig RAID 0
Windows XP SP2

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:09
Probeer even met Fdisk de partitie te activeren.

• appies
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-01 13:32
fdisk /mbr doet meestal wonderen

anders kijk je even in als je eenmaal Windows hebt opgestart...
start > msconfig en dan boot.ini of daar partition nog juist staat??

suc6

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ehh, ik zou niet met fdisk aan de gang gaan als je XP draait met NTFS partities. Dan kun je beter fixboot gebruiken vanuit de recovery console of fixmbr (of gewoon beide, dan weet je zeker dat het goed zit).

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Titelfix "bootdisk" » "boot-CD" ;)

Wazig probleem idd 8)7 Het lijkt erop of de bootsector van jouw RAID array op een of andere manier is verneukt of verdwenen. Je hebt het ook over de rompslomp om Windows op RAID0 te installeren, hoe had je het precies gedaan? In theorie is het vrij eenvoudig:

• RAID0 array aanmaken via de BIOS van de controller
• Met de Windows setup CD booten
• In veel gevallen moet je op F6 drukken om de RAID controllerdrivers van een floppy te laden
• RAID0 array partitioneren en formatteren tijdens Windows setup
• Windows installeren
• Gaan met de banaan
Voor schijven/arrays groter dan 128GB heb je minimaal XP SP1 nodig, deze moet wel slipstreamed zijn in de setup CD. Anders maak je maar een kleinere partitie aan, als je het niet erg vindt.

Maargoed, het is een poging waard om met de Windows setup CD te booten en dan naar de recovery console te gaan. Voer de commando fixmbr in. Dit doet ongeveer hetzelfde als fdisk /mbr. Doe daarna eventueel de commando fixboot. Dit moet de Windows bootmenu herstellen, als je niet al eentje hebt.

[ Voor 18% gewijzigd door BalusC op 27-01-2006 06:43 ]

• sneakyd3ad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:31
ik heb zelf wel eens hetzelfde gehad met een Western Digital harde schijf. Deze was niet zo snel opgespind als dat de post klaar was. Vervolgens kreeg ik ook een boot disk failure. Ik heb dit op weten te lossen door in het bios boot floppy seek aan te zetten. Hierbij checkt de comp even je diskdrive en vervolgens had de hard disk voldoende tijd om op te spinnen. :)

• three2five
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-02 08:41
Wanneer je harde schijf niet snel genoeg kan spinnen om de POST te doorstaan heb je gewoon een defecte harde schijf en het is dan niet aan te raden om deze harde schijf te gebruiken voor op zijn minst dataopslag.

Wanneer je harde schijf niet defect is kan die per definitie snel genoeg opspinnen aangezien voor de POST de harde schijf al opgespind is (vaak door video-kaart bios of 'altijd' het zoeken van het BIOS naar harde schijven en in jouw geval ook nog eens het RAID-bios die bij vele RAID-controllers zitten)

Wanneer je harde schijf niet goed boot is het vrijwel 'altijd' een kwestie van de MBR die niet goed ingesteld staat en de adviezen in dit topic horen 'altijd' voldoende te zijn.

Om welk OS gaat het trouwens, mochten de adviezen niet voldoende zijn? En gebruik je een boot-manager? In mijn RAID-controller is het trouwens ook gewoon om de actieve partitie in te stellen, om welke RAID-controller gaat het?

[ Voor 8% gewijzigd door three2five op 27-01-2006 08:08 ]

• DaVincy
Ik weet het probleem al. Het is vrij simpel, maar ik weet niet hoe ik er vanaf kom:

In computer management is mijn RAID 0 schijf (160 gig) DISK 1. Ik heb er nog een disk aan hangen van 300 gig. Die wordt gezien als disk 0! Terwijl dit respectievelijk de c en de d drive is.
Dus ik denk dat hij steeds wil booten vanaf mn d drive zeg maar. Maar daar staat geen systeem op.
Kan ik dit makkelijk verhelpen?
boot.ini misschien?

• DaVincy
of moet dit juist met fdisk?

Of moet ik gewoon de sata stekkertjes anders inpluggen?

In de bios heb ik wel de 160 gig raid schijf als first disk staan. Das t gekke
Maar bij de windows install begon ie eerst mn d: schijf te formateren, en toen pas mn c:. Er had misschien een lichtje moeten gaan branden.

Device 0 = 300 gig
device 1 = 160 gig

dit moet dus omgedraaid worden. Ik ga dat ff fysiek proberen met sata stekkertjes nu

[ Voor 68% gewijzigd door DaVincy op 27-01-2006 12:12 ]

• DaVincy
Yep, dit is het. Windows begint wle met opstarten, amar daarna blauw scherm, want de hds zijn omgewisselt. Ik formateer m opnieuw, dan zal ie wel werken

Het gekke is: die 300 gig zit nu in SATA 1
en die 160 gig raid 0 zit nu in Sata 3 en 4

Onlogisch opzich. Maar ik geloof dat ie nu wel werkt

• Marck21
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-11-2011
Prima! Wat ook goed werkt is de edit-knop in dit forum ;)

Asus A7V880 | AthlonXP 2500+ | Sapphire 9800 PRO | 2x256MB Kingston HyperX & 2x512MB Twinmos SpeedPremium | 80 GB SATA | 160 + 80 GB IDE

Pagina: 1