Lening aanvragen zonder BKR toetsing.

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 20.271 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onoffon
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-06 10:40
Geachte tweakers,

Ik heb een vraag m.b.t. een lening aanvragen zonder BKR toetsing, en wie hier ervaring mee heeft.

Wij hebben dringend geld nodig i.v.m. een nieuwe auto (huidige auto is kapot)
Wij wonen sinds een jaar samen, alles staat op mijn naam(hypotheek, enz..)
Ik heb helaas een negatieve BKR registratie omdat ik vorig jaar een tijdje werkloos was en het UWV 6 maanden op zich heeft laten wachten. Nu is er echter geen probleem meer, en hebben we allebij een full-time baan.

Nu hebben we dus geld nodig voor een auto, ik kan geen lening aanvragen vanwege mijn BKR toetsing. logisch! Dus dachten wij, dan vragen we het op mijn vriendins naam aan, wat informatie gevraagd, blijkt dat omdat we samenwonen, dat ze ook mijn gegevens gaan natrekken, en waarschijnlijk ook op de BKR registratie uitkomen. Nu hebben we volgens mij 2 opties:

- Mijn vriendin uitschrijven op mijn adres
- Een lening zonder BKR registratie.

Beide opties lijken me niet echt optimaal. De 1e lijkt mij een beetje op fraude want ze blijft wel op hetzelfde adres wonen.
En tja.. de 2e optie, ik ben bang dat de rentes hier gigantisch zijn. En op internet is niet zo heel informatie. Ik heb al wat offertes aangevraagd.

Wie heeft informatie en/of tips voor mij?

Alvast bedankt,

P.S. de BKR registratie betreft een oud telefoon abonnement, die al een jaar netjes is afgelost(ik heb het nummer zelfs niet meer).

[ Voor 5% gewijzigd door Onoffon op 14-05-2007 17:40 ]

Just a simple thought....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hereweare67893
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Neem je een nieuwe auto of een tweedehands auto? Als je een tweedehands auto neemt, waar op zich niks mis mee is, kan je gewoon mobiel blijven zonder dat je rare dingen gaat doen / hoge rentes moet gaan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onoffon
Nee, een 2e hands auto (voor ons nieuw bedoel ik). We willen rond de 7000 euro besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-06 22:25

PcDealer

HP ftw \o/

Ik zie geen reden dat een lening geweigerd wordt uitsluitend op naam van je vriendin. Enige probleem is de hoogte omdat het afhankelijk is van het inkomen van haar.

Kun je een lening aanvragen zonder BKR toetsing (mits) je niet schuldhulp zit)? Anders probeer je een personeelslening bij je werkgever als zij het aanbiedt.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onoffon
Wij hebben met verschillende instanties gebeld(voorn. banken) en ze zeggen allemaal: Als je samenwoont, dan worden beide personen gecontroleerd bij BKR, ook al zet je de lening maar op 1 naam.

Ook schuldhulp verlening bij de gemeentelijke kredietbank was geen oplossing. Omdat we geen achterstanden meer hebben(behalve bij onze ouders, maar die tellen voor hun niet mee).
En ze konden ons geen lening aanbieden, omdat we allebij maar een jaar contract hebben.

Wel raar, aangezien ik mijn hypotheek verkregen heb met een contract voor bepaalde tijd(wel met werkgeversverklaring trouwens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

SilentTears schreef op maandag 14 mei 2007 @ 17:48:
Wij hebben met verschillende instanties gebeld(voorn. banken) en ze zeggen allemaal: Als je samenwoont, dan worden beide personen gecontroleerd bij BKR, ook al zet je de lening maar op 1 naam.
Weer wat geleerd. Toen ik ging kijken daarvoor had de Rabo daar nooit iets over gezegd.
Ook schuldhulp verlening bij de gemeentelijke kredietbank was geen oplossing. Omdat we geen achterstanden meer hebben(behalve bij onze ouders, maar die tellen voor hun niet mee).
En ze konden ons geen lening aanbieden, omdat we allebij maar een jaar contract hebben.
Wat ik al schreef. :)
Wel raar, aangezien ik mijn hypotheek verkregen heb met een contract voor bepaalde tijd(wel met werkgeversverklaring trouwens)
Heb je geluk. Moet je relatief veel betalen voor je hypo?

En mijn andere punt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onoffon
Ik heb eigenlijk geen idee hoe het zit met een personeelslening...
Heb jij daar wel ervaring mee?
We hebben allebij een jaar contract, dus ik heb het vermoeden, mocht zoiets bestaan dat ze dit niet doen. Mijn eerste ingeving is dat ze dit alleen doen bij werknemers met een onbepaalde tijd contract, wat op zich te begrijpen is.

Als dit niet zo is? hoe moet het dan als je een andere werkgever krijgt? loop je lening bij je vorige werkgever dan gewoon door?

Ik betaal 322 bruto, en 200 netto voor een hypotheek van 92.000. Ik heb eigenlijk geen referentiekader dus ik weet niet of dit veel is. Ik denk dat dit wel redelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

SilentTears schreef op maandag 14 mei 2007 @ 17:48:
Omdat we geen achterstanden meer hebben(behalve bij onze ouders, maar die tellen voor hun niet mee).
Dus je hebt én een schuld bij je ouders én beiden maar een jaar-contract én ook nog eens een hypotheek?

Als je maandelijks geld kunt missen om een extra lening voor een auto af te lossen, waarom dan niet een paar maanden sparen en een goedkopere auto halen (+/- € 2000,-). En dan kun je wanneer je in meer zekere tijden komt altijd nog meer geld lenen voor een auto. Ik vind dat je een zeer groot risico neemt, te groot zelfs.

Een auto is sowieso de slechtste investering die je kunt doen, laat staan dat je er voor gaat lenen. En dan helemaal in jullie situatie. Neem genoegen met een goedkopere auto en laat het lenen vopor wat het is... ;)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04:20
Je geeft aan dat je dringend een auto nodig hebt?

Hoe dringend heb je die nodig? en zijn er misschien andere opties?

Maak je gebruik van een goede boekhouding, en heb je daarin ook een deel afgeschreven op/voor de auto?

[ Voor 30% gewijzigd door Evos op 14-05-2007 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onoffon
PcDealer schreef op maandag 14 mei 2007 @ 17:44:
Ik zie geen reden dat een lening geweigerd wordt uitsluitend op naam van je vriendin. Enige probleem is de hoogte omdat het afhankelijk is van het inkomen van haar.

Kun je een lening aanvragen zonder BKR toetsing (mits) je niet schuldhulp zit)? Anders probeer je een personeelslening bij je werkgever als zij het aanbiedt.
Wat ik bedoel zonder BKR toetsing (voor alle duidelijkheid) is bijvoorbeeld dit:

Klik

[ Voor 2% gewijzigd door Rukapul op 14-05-2007 21:39 . Reden: referralcode verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onoffon
Evos schreef op maandag 14 mei 2007 @ 18:01:
Je geeft aan dat je dringend een auto nodig hebt?

Hoe dringend heb je die nodig? en zijn er misschien andere opties?

Maak je gebruik van een goede boekhouding, en heb je daarin ook een deel afgeschreven op/voor de auto?
We hebben de auto dringend nodig. Mijn vriendin werkt in de horeca, openbaar vervoer wordt heel erg lastig. Ze moet soms tot 1 uur 's nachts werken.
Ik ga wel met het openbaar vervoer.

We hebben niks afgeschreven/opzij gezet. Omdat we maandelijks nauwelijks uitkomen. Dit nog steeds i.v.m. de nasleep van mijn werkeloosheid een half jaar geleden(een paar maanden lang)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Niet online

Han

Dude... je komt nauwelijks rond! En dan wil je extra maandlasten gaan creëren door te gaan lenen en auto te gaan rijden? Volgens mij weet je niet half wat je doet. Hoe ga je dit redden als één van jullie geen baan meer heeft straks? Niet geheel ondenkbaar met twee jaar contracten. En die auto dan weer verkopen biedt niet helemaal geen oplossing, je blijft met een restschuld zitten namelijk, aanschafprijs - verkoopprijs.

Koop een brommer? :?

[ Voor 6% gewijzigd door Han op 14-05-2007 18:08 ]

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:37

SmartDoDo

Woeptiedoe

Ik snap niet helemaal waarom je een auto van € 7000,- wilt gaan kopen van geleend geld? Ik snap best dat dat ding noodzakelijk kan zijn, maar kijk ook eens naar iets wat minder geld kost. Daarnaast wil je de standaardbeperking omzeilen, die je beschermt, en in zee gaan met kredietaanbieders die het niet zo nauw nemen.

Ik weet niet waar jij je financieel prettig bij voelt, maar ik zou er niet aan beginnen.
en hebben we allebij een full-time baan
en dan toch net aan uitkomen? Dan denk ik dat je er goed aan doet je financiën eens goed onder de loep te nemen. Als ik zie dat je al € 7000,- aan een auto wilt besteden en het wilt lenen dan krijg ik de indruk dat er met verschuiving van prioriteiten heel wat ruimte is te behalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Goede tip! Tweedehands dan...
SilentTears schreef op maandag 14 mei 2007 @ 18:04:
[...]

We hebben de auto dringend nodig. Mijn vriendin werkt in de horeca, openbaar vervoer wordt heel erg lastig. Ze moet soms tot 1 uur 's nachts werken.
Ik ga wel met het openbaar vervoer.

We hebben niks afgeschreven/opzij gezet. Omdat we maandelijks nauwelijks uitkomen. Dit nog steeds i.v.m. de nasleep van mijn werkeloosheid een half jaar geleden(een paar maanden lang)
Hoe wil je dan eigenlijk een lening aan gaan, zeker voor EUR 7.000,00 terwijl er goedkopere alternatieven zijn? Daarop voortboordurend ->
SilentTears schreef op maandag 14 mei 2007 @ 17:58:
Ik heb eigenlijk geen idee hoe het zit met een personeelslening...
Heb jij daar wel ervaring mee?
We hebben allebij een jaar contract, dus ik heb het vermoeden, mocht zoiets bestaan dat ze dit niet doen. Mijn eerste ingeving is dat ze dit alleen doen bij werknemers met een onbepaalde tijd contract, wat op zich te begrijpen is.
Je kunt het vragen. Maar het lijkt mij verstandig dat wanneer ze het willen doen, dat het binnen je contract afbetaald kan zijn en het van je salaris natuurlijk inhouden.
Als dit niet zo is? hoe moet het dan als je een andere werkgever krijgt? loop je lening bij je vorige werkgever dan gewoon door?
Het zou verstandig zijn voor WG om het na eindigen contract in een eventueel restant in te houden op nog te betalen zaken (vakantiegeld, etc.) en het direct opeisbaar te maken (= meteen dokken).
Ik betaal 322 bruto, en 200 netto voor een hypotheek van 92.000. Ik heb eigenlijk geen referentiekader dus ik weet niet of dit veel is. Ik denk dat dit wel redelijk is.
Wow! Zijn er huizen voor dat geld? Is het geen garage? ;)
SilentTears schreef op maandag 14 mei 2007 @ 18:02:
[...]

Wat ik bedoel zonder BKR toetsing (voor alle duidelijkheid) is bijvoorbeeld dit:

Klik
Wat een vage site, alleen reclame en links naar sites met ongeveer dezelfde content die weer doorverwijzen.

[ Voor 9% gewijzigd door een moderator op 14-05-2007 21:41 . Reden: referralcode verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-06 11:28

SeatRider

Hips don't lie

SilentTears schreef op maandag 14 mei 2007 @ 18:02:
[...]

Klik
Niet naar jou toe gericht, maar hier word ik echt ziek van. Een maat van mij zit met een BKR codering en 40k+ schuld, en iedere keer stuurt ie me van die linkjes onder het mom van "maar is dit dan niet de oplossing". De site die je aanhaalt is precies hetzelfde, bevat eigenlijk alleen maar een forum gevuld met tranentrekkende verhalen en een berg google-ads naar allerlei schimmige sites met bkr, lening, geld en/of huis in de domeinnaam. Er staan geen concrete diensten aangeboden, je kunt alleen contact opnemen met een tussenpersoon, of erger, voor 1 euro 30 toegang krijgen tot een downloadbaar document met daarin de "oplossing". Bah.

Edit: met PcDealer dus :)

[ Voor 2% gewijzigd door een moderator op 14-05-2007 21:39 . Reden: ?gclid=CMX-mPGDjowCFRy4EAod9Tx-6w ]

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Het gaat hier om de defintie 'samenwonen'. Je kan samenwonen als in twee of meer mensen die bij elkaar leven in één woning. En je hebt samenwonen zoals de belastingdienst dat ziet; met z'n tweëen verantwoordelijk voor zaken als woonlasten e.d.

Omdat je hier boven vermeldt dat alle zaken omtrent het wonen op jouw naam staan, is het mij niet helemaal duidelijk of hier spraken is van samenwonen zoals de belastingdienst dat ziet (samenlevingscontract).

Als jullie dat niet hebben dan zou het echt geen probleem moeten zijn voor je vriendin om een lening te krijgen op haar naam. Jullie hebben op papier namelijk niets met elkaar te maken behalve dat jullie in hetzelfde huis wonen.

Zijn jullie wél samenwonend (belastingtechnisch) dan heb je inderdaad kans geweigerd te worden door de bank. Ook zal het uitschrijven van je vriendin van het betreffende woonadres niets uitmaken, want voor de belastingdienst zijn jullie altijd nog 'samenwonend'.

Als je het aan mij vraagt zou ik trouwens geen 7K lenen en uitgeven aan een auto. Probeer eerder 1K te lenen van tante Agaath, en koop een niet-roestige Toyota Starlet. Die gaan niet stuk, en kan je tot het einde van de negatieve BKR lekker rijden, bespaart ook nog eens 6000 euro.

Het systeem in Nederland is door en door rot. Als je net voordat je je vorige baan kwijtraakte namelijk een lekker hoog doorlopend krediet had afgesloten had je die zes maanden waarschijnlijk wel kunnen overbruggen, en had je nooit en te nimmer een negatieve BKR registratie gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04:20
Het is misschien lastig maar ik denk dat een lening zonder BKR toetsing heel hoog uit komt.
Ook geef je dus aan dat niet alleen de BKR vermelding in de weg staat. Niet gaan lenen dus zo kom je nog verder in de problemen.

Is het beter om eruit te komen met de baas van je vriendin? misschien is er wel wat te regelen dat ze eerder kan beginnen en vroeger klaar kan zijn. Ik denk dat als je het probleem uitlegt er vaak wel wat te regelen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63856

is het geen optie de huidige auto te maken / laten maken?, wat voor een auto heb je en wat mankeert er aan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Anoniem: 63856 schreef op maandag 14 mei 2007 @ 18:45:
is het geen optie de huidige auto te maken / laten maken?, wat voor een auto heb je en wat mankeert er aan ?
Misschien in dit geval de beste vraag van de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Niet online

Han

<knip>

Wrong :P

[ Voor 82% gewijzigd door Han op 14-05-2007 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Mij interesseren auto's niet verder dan dat ze het moeten doen en me veilig van A naar B brengen en niet te veel aan onderhoud kosten.

In oktober een Subaru Legacy 1992 gehaald met 177K op de teller voor € 800,= incl. nieuwe APK. Enige onderhoud is af en toe wat olie erin (Subaru motor is ook bijna niet kapot te krijgen trouwens) en als hij het echt zou begeven... Dan heb je voor € 800,= weer een andere.

Nu is deze auto redelijk fors waardoor de wegenbelasting en verzekering wat hoger zijn, maar je kan ook iets kleiners nemen. Zelfs als je een wat grotere neemt wegen die extra kosten niet op tegen de rentes op zo'n lening :)

Een tweedehands auto hoeft echt geen 7000,= te kosten om mee te gaan; vorige Subaru is 5 jaar meegegaan, en kostte 2000 destijds (ook al duur omdat we de weg niet wisten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Als het niet te ver is, 10 a 15 km, zou ik een scooter in overweging nemen. Niet alleen goedkoper in aanschaf, maar ook in onderhoud.

Ook goed in overweging nemen of het werk wel een aanschaf van een auto rechtvaardigt. Als het niet een echt denderend veel verdiend en het gaat om een jaarcontract, dan zou ik eens dichter bij huis gaan kijken of er een beter baantje te vinden is.
Zelf heb ik mijn twijfels of je vriendin wel 7000 euro overhoudt met haar baantje, laat staan de andere kosten die een wagen met zich meebrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onoffon
Ik zal eerst mijn verhaal wat uitwerken, en daarna proberen alle vragen te beantwoorden:

van oktober 2000 tot oktober 2005 een goed betaalde baan(marine). Diploma's in koeltechniek. Ik begon begonnen met solliciteren begin 2005 op vacatures in mijn vakgebied. Ik weet niet hoeveel er van jullie in het noorden wonen/werken, maar in die periode bijna geen enkel werk te vinden in mijn vakgebied.
Ik heb uiteindelijk wel werk gevonden, maar niet in mijn vakgebied. Jammer maar helaas, gewoon even doorbijten en mijn kans komt vanzelf wel dacht ik. Na 5 weken werken was het werk 'op' (uitzendbasis). Daarna kwamen de maanden nov/dec waar het nog moeilijker werk te vinden is(o.a. feestdagen). Ik ben werkloos geweest tot begin februari. Toen werk gevonden bij mijn huidige werkgever(waar het tot nu toe goed bevalt). De UWV uitkering kwam pas in juni/juli terwijl mijn huidige lasten gewoon doorlopen. Ook was ik een ander 'uitgeef ritme' gewend, wat ik over heb gehouden aan mijn vorige baan. Mijn schuld. Maar helaas niks meer aan te doen, dit is inmiddels verbeterd!

Mijn auto is een hyundai lantra '96 met meer dan 2 ton over de teller. Hij moest voor de keuring. Alleen al 1500 voor de verbeteringen voor de APK, en nog eens 1000 voor de nodige reparaties die niet verplicht waren voor de APK, maar wel echt nodig waren. Wij vonden dit allebij de auto niet waard.

7000,- is inderdaad best veel. We hadden gehoopt op inderdaad een goedkopere auto, en de rest misschien gebruiken om het bij mijn ouders af te lossen(in totaal 4000,- bij ouders en schoonouders). Ook sta ik nog ong. 4000,- rood bij de bank.
Ik moet eerlijk zeggen het gedeeltelijk onze schuld is. Daar ben ik me volledig van bewust en daar gaat dit topic ook niet over. Het gaat er over hoe ik dit het best kan oplossen.

Het enige wat belangrijk voor ons op dit moment, is een degelijke auto, die niet binnen een jaar weer kapot gaat. Mijn verstand zegt me dat een 1K auto eerder kapot gaat dan een 7K(of iets minder). Dit is natuurlijk niet helemaal waar, maar hopelijk snappen jullie mijn punt.

woon/werk verkeer = ong. 40 KM, dus 80KM op een dag

Het huis is geen garage... :) Het is een appartement (in het noorden lopen ze achter in verhouding met het zuiden/westen... ;) )
Mijn vriendin en ik staan samenwonend ingeschreven bij de gemeente. En ook onze belastingteruggave hebben we als samenwonend ingevuld.
We hebben onlangs de financieen bekeken, en er is echt wel wat ruimte(300,- p/m als we het goed gaan plannen), maar daar krijgen we niet per direct een auto mee!

For the record: het was niet mijn intentie om zo'n lening gelijk maar aan te vragen, maar ik was benieuwd naar jullie mening/ervaring'. Ik probeer de mogelijke opties bij langs te gaan. Als deze al afvalt ( het hele 'lenen' opzich, en dan maakt het niet uit van welke instantie) hou ik weinig opties over. Of een hele goedkope auto, maar dat zie ik ook niet zo zitten, dan ben ik bang dat je over 3 maanden weer met hetzelfde probleem zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onoffon
Ok, laat ik het anders stellen.
Hou zouden jullie deze situatie aanpakken, als jullie in deze situatie zaten:
(en nou niet zeggen, dit zou mij niet gebeuren, post dan niets)

- andere auto per direct nodig
- geen geld achter de hand
- negatieve BKR registratie
- ander werk/ander vervoer(openbaar verv. scooter) is geen mogelijkheid
- wel elke maand vaste lasten moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

SilentTears schreef op maandag 14 mei 2007 @ 20:07:

Dan zou ik niet naar een dealer stappen om de nieuwste Porche Cayenne Turbo S te kopen.
Je hebt geen cent te makken, dan ga je toch geen auto van 7K kopen? Een auto brengt behalve de aanschafprijs ook nog een hoop kosten met zich mee. Koop dan gewoon een klein auto'tje dat verder nog prima rijdt. Als je dan over een jaar of twee weer helemaal in de zwarte cijfers staat, dan kan je een nieuwe auto kopen. Maar probeer niet weer te gaan lenen, lenen is zoo makkelijk, koop pas een nieuwe auto als je hem kan betalen.

En kijk of ze niet misschien met een collega mee kan rijden oid. Misschien zelf alleen op de terugweg (kan ze heen met het OV)

[ Voor 5% gewijzigd door fsfikke op 14-05-2007 20:11 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onoffon
fsfikke schreef op maandag 14 mei 2007 @ 20:11:
[...]

Dan zou ik niet naar een dealer stappen om de nieuwste Porche Cayenne Turbo S te kopen.
Je hebt geen cent te makken, dan ga je toch geen auto van 7K kopen? Een auto brengt behalve de aanschafprijs ook nog een hoop kosten met zich mee. Koop dan gewoon een klein auto'tje dat verder nog prima rijdt. Als je dan over een jaar of twee weer helemaal in de zwarte cijfers staat, dan kan je een nieuwe auto kopen. Maar probeer niet weer te gaan lenen, lenen is zoo makkelijk, koop pas een nieuwe auto als je hem kan betalen.
Zoveel is 7K voor een (degelijk) auto niet hoor. Zoek maar eens op autotrader. Dat wil niet zeggen dat ik het niet met je eens ben. Het moet dus duidelijk goedkoper! Maar dan zijn we er nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

Je kunt natuurlijk ook kijken in hoeveel tijd je uit de rode cijfers denkt te zijn. Als dit binnen twee jaar is bijvoorbeeld dan is het eerder verantwoord om 7000 euro voor een auto neer te leggen dan als je er nog 10 jaar over denkt te doen. (7000 euro lijkt me extreem veel trouwens, voor de helft kun je ook nog een prima auto vinden)

Wanneer lopen jullie contracten af ? En hoe groot acht je de kans dat je contract verlengd wordt ?

offtopic:
het is allebei en niet allebij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

7 is vast niet veel voor de degelijke auto. Een miljoen euro is niet veel voor een schitterend huis in Wassenaar. Twee miljoen niet veel voor een originele Van Gogh van 5 bij 5 meter. 10 miljard is niet veel als het je staatsschuld is.

Het is niet alleen belangrijk of het bedrag veel is voor het object waar je het tegen wilt ruilen, maar of het veel is ten opzichte van jullie vermogen en inkomsten ;)

Eerder zeg je dat je geen schulden hebt, maar uiteindelijk blijk je toch nog gewoon achtduizend euro in de min te staan. Koop daar een auto van zevenduizend euro bij, en je bent de komende 50! maanden aan het afbetalen met 300 euro per maand, als je geen rente hoeft te betalen :X.

En dat allemaal op twee jaarcontracten; is gewoon niet zo handig ;)

Maar je vroeg wat wij zouden doen? Ik zou een mooie brommer kopen, en als je écht een auto nodig hebt een auto van zo'n 1500 euro. Wellicht wat meer onderhoud, maar je kan er echt nog een heleboel aan verspijkeren voordat je richting die 7000 euro komt (waar ongetwijfeld óók onderhoud bij komt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onoffon
Pizzaman schreef op maandag 14 mei 2007 @ 20:17:
Je kunt natuurlijk ook kijken in hoeveel tijd je uit de rode cijfers denkt te zijn. Als dit binnen twee jaar is bijvoorbeeld dan is het eerder verantwoord om 7000 euro voor een auto neer te leggen dan als je er nog 10 jaar over denkt te doen. (7000 euro lijkt me extreem veel trouwens, voor de helft kun je ook nog een prima auto vinden)

Wanneer lopen jullie contracten af ? En hoe groot acht je de kans dat je contract verlengd wordt ?

offtopic:
het is allebei en niet allebij
Ja, inderdaad. Persoonlijk denk ik niet dat we binnen de 2 jaar uit de rode cijfers zijn. Mijn contract loopt af op 04-2008, waarvan ik de kans groot acht dat deze verlengd wordt. En mijn vriendins loopt af in 01-2008, en ook hier voorzie ik geen problemen. Maar 100% zeker weten doe je het nooit natuurlijk.

Die 7000,- was ons uitgangspunt voor meerdere dingen, voornamelijk voor de auto, maar als de kosten voor de auto zouden meevallen, dan wouden we bijvoorbeeld ook een deel van mijn rood staan aflossen(of een deel v.d. schuld bij onze ouders). Want je betaalt wel tussen de 30 en 40 eu elke maand aan rente (en het wordt opgenomen in de BKR).

offtopic:
ja, ik raak bij dat woord altijd in de war, don't ask me why.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onoffon
eamelink schreef op maandag 14 mei 2007 @ 20:22:
7 is vast niet veel voor de degelijke auto. Een miljoen euro is niet veel voor een schitterend huis in Wassenaar. Twee miljoen niet veel voor een originele Van Gogh van 5 bij 5 meter. 10 miljard is niet veel als het je staatsschuld is.

Het is niet alleen belangrijk of het bedrag veel is voor het object waar je het tegen wilt ruilen, maar of het veel is ten opzichte van jullie vermogen en inkomsten ;)

Eerder zeg je dat je geen schulden hebt, maar uiteindelijk blijk je toch nog gewoon achtduizend euro in de min te staan. Koop daar een auto van zevenduizend euro bij, en je bent de komende 50! maanden aan het afbetalen met 300 euro per maand, als je geen rente hoeft te betalen :X.

En dat allemaal op twee jaarcontracten; is gewoon niet zo handig ;)

Maar je vroeg wat wij zouden doen? Ik zou een mooie brommer kopen, en als je écht een auto nodig hebt een auto van zo'n 1500 euro. Wellicht wat meer onderhoud, maar je kan er echt nog een heleboel aan verspijkeren voordat je richting die 7000 euro komt (waar ongetwijfeld óók onderhoud bij komt).
Ok, punt is duidelijk... ;)
Misschien zjin we hier ook wat te makkelijk in, (daarom gedeeltelijk ook die schuld waarschijnlijk)

Wat ook nog in me opkwam, maar dat is wel heel radicaal(ben nu gewoon hard op aan het nadenken, he), is om het huis te verkopen, zodat we meer ruimte hebben om alle schulden af te lossen, even tijdelijk bij onze ouders terug(we zijn nog jong, 23&24), en daarna het nog een keer proberen, maar dan goed. Enige waar ik dan tegen aan loop. Is de aanvraag v.d. nieuwe hypotheek(aangezien die BKR registratie er nog steeds is, deze blijft 5 jaar staan). En de schuld van de oude hypotheek, want ik heb er nog geen overwaarde over, niet genoeg om de kosten koper te dekken in ieder geval. Woon er ong. 3 jaar
Huren is een wacht tijd van 1,5 tot 2 jaar, dus ook geen optie. Of we moeten ons gelijk inschrijven, het aflossen van de schulden duurt toch even.

Bovenstaand klinkt wel heel erg makkelijk natuurlijk, maar zo is het absoluut niet bedoeld. Tegen wat voor dingen zouden we nog meer tegen aan kunnen lopen? Ik bedenk met net dat onze hypotheek wel bij de NHG zit, dus wat die restschuld van de hypotheek hoeven we ons geen zorgen te maken, het schijnt dan wel dat je weer een BKR registratie van 5 jaar hebt, maar ja.. die heb ik toch al! Dus dan zijn ze ong. tegelijk verdwenen. En dan idd gaan huren?

[ Voor 32% gewijzigd door Onoffon op 14-05-2007 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Niet online

Han

Geld lenen om een ander gat te vullen is het domste wat je kunt doen. Een mogelijkheid is om je ouders te vragen of de schuld van € 4000,- bij hun tijdelijk in de vrieskast mag. Gewoon de situatie uitleggen, is een drempel, maar wel het eerlijkst en het beste om te doen. Je moet je dan gaan focussen op de € 4000,- schuld bij de bank, daar zitten de kosten. En als je door goed boekhouden zo'n € 300,- per maand kunt overhouden, zoals je zelf aangeeft, dan ben je binnen 1,5 jaar af van die schuld.

Die € 1500,- kosten voor de APK, die ben je kwijt. Dat zijn de minste kosten eigenlijk, wanneer je iets anders koopt ben je twee keer zo veel kwijt, op z'n minst. Wat je wel kunt doen is kijken of de reparaties (€ 1500,- is namelijk behoorlijk veel voor zo'n Hyundai) niet goedkoper kunnen.... Door bijvoorbeeld van de sloop onderdelen te halen. Maar blijf in deze auto rijden, het is het goedkoopste alternatief voor jou, ook al denk je er nu anders over en heb je je zinnen gezet op een andere auto.

En je huis verkopen? Hoe lang woon je er, als ik vragen mag? En hoe zit het met de lokale huizenmarkt? In het noorden is die toch niet denderend? Willen verkopen en kunnen verkopen, dat is een groot verschil.. :)

p.s. wat heb je in godsnaam met je BBT-premie gedaan om nog € 8000,- in de min te staan?

[ Voor 13% gewijzigd door Han op 14-05-2007 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-06 16:36

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Echt, koop een klein autootje voor heel weinig. Ik heb zelf ooit een half jaar in een auto van 500 euro gereden. Dagelijks 100km enkele reis was geen enkel probleem. Na 6mnd heb ik hem weer voor 500 euro verkocht. Koop iets waar je een jaar in kan rijden en dump het daarna weer voor de helft. Je schrijft op die manier het minst af op je vervoermiddel. Een auto is immers de slechtste investering die je ooit kunt doen, dus moet je hem zo goedkoop mogelijk houden. Zorg dat je wat verstand van autotechniek krijgt, zodat je zelf simpel onderhoud kunt doen (bijv. olie verversen of een bougie vervangen). Een goedkope auto heeft nog een voordeel: wat je niet hebt kan niet kapot. Geen boordcomputers of airco's die je moet betalen als ze afbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onoffon
Ok,

Dat is inderdaad 1 optie, om een zo goedkoop mogelijk auto te kopen. Dan maar even wat minder, het is niet anders, en hopen dat die min. een jaar doorkomt.

En die BBT-premie? In het begin worden gouden bergen belooft, maar aan het einde van de rit, is het nog maar een paar duizend euro, dit in samen werking met mijn vroegere 'uitgeef ritme', en je raadt het al denk ik.

Ja, ik weet het. niet verstandig, maar het is nu eenmaal zo. gebeurd is gebeurd!
Lesson learned! dat wel.

De schuld van m'n ouders maak ik me niet zo druk, en hun ook niet, hun weten de situatie, en ze zeggen ook betaal maar terug wanneer je de ruimte hebt, maar we dachten dat dit misschien een goede optie is, om alles onder 1 lening te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Een klein autootje lijkt me inderdaad het handigst. Volgens mij heb je voor 1000 euro een prima Suzuki Alto waar je nog tijden in kan rijden :) Je huis verkopen lijkt me een beetje voorbarig; je bespaart natuurlijk wel wat op je maandlasten, maar op zich is er niet echt een probleemsituatie natuurlijk, als je 300 euro per maand over kan houden. Je verliest een hoop geld door je huis te verkopen.

En zeker als je verwacht dat jullie beider banen geen problemen opleveren, moet het toch goed komen? :). Goedkope auto, leningen afbetalen en over drie jaar zit alles weer snor en ben je begonnen met sparen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399

SilentTears schreef op maandag 14 mei 2007 @ 20:22:
[...]
Die 7000,- was ons uitgangspunt voor meerdere dingen, voornamelijk voor de auto, maar als de kosten voor de auto zouden meevallen, dan wouden we bijvoorbeeld ook een deel van mijn rood staan aflossen(of een deel v.d. schuld bij onze ouders). Want je betaalt wel tussen de 30 en 40 eu elke maand aan rente (en het wordt opgenomen in de BKR).
Wacht effe.... Je staat 8K in de rooie cijfers en wilt gaan lenen om je gaten te vullen? Weet je wat JIJ moet doen? Een financieel adviseur zoeken! :X

Ik heb dit topic eens door zitten lezen en ik ben er echt heilig van overtuigd, ja, ik zou er zelfs geld op durven zetten, dat als er niet iemand opstaat en jou basisbeginselen huishoudgeldboekhouden bij brengt je binnen 5 jaar tot over je oren in de financiele poep gezakt bent. Je hebt een gillend te kort, je houdt met moeite je kop nét boven water omdat je ouders dan hun geldbuidels getrokken hebben en je besluit dat je, ondanks het feit dat er duizenden en duizenden auto's rondrijden die het tegendeel bewijzen, voor minder dan 7000 euro geen auto kunt kopen. Dan kun je een eventuele meevaller in de prijs van de auto gebruiken om je ééne lening met de andere af te lossen. Net alsof die nieuwe lening níét 40 euro in de maand gaat kosten? En als je precies het water op je lippen zet met je auto lening, waar denk jij dan de benzine, verzekering, beurten, enzovoorts van te gaan betalen? En wat als de wasmachine d'r mee kapt? Je de auto frontaal tegen de lokale lantaarnpaal plakts? Iemand besluit dat ie hem ook wel wil hebben en alleen de glasscherven achterlaat? Ga je dan met de hand wassen? Lopend naar je werk? Nog een keer meer geld lenen dan je in twee jaar bij elkaar kunt sparen om nóg een dure auto te kopen? :N

Jij gaat failliet als je zo blijft rekenen. Dit bedoel ik enorm serieus, letterlijk en absoluut niet in beeldspraak: ik zie jou rechtaan op een groot financieel gat afstevenen. Feitelijk zit je al tot je neusvleugels in de geldproblemen en jij denkt dat je dat oplost door het te negeren en er nog 7K bij te lenen. :N
Doe even die roze zonnebril af en zie in: die reportages over jonge Nederlanders die zich zó diep de schulden in werken dat ze er warschijnlijk nooit meer uitkomen zonder professionele schuldsaneringshulp, dat ben jij! De manier waarop jij je centjes mismanaged hebt is op zich al rot zat, daar heb je alleen zo te zien ook geen drol van geleerd. En dát is niet alleen jammer, dat is, om mijn leraar financieel management even te citeren, "zo vreselijk stom dat je blij bent dat de rest van de mensen in het lokaal zaten te pitten toen je het zei". -O-
Je graaft hier je eigen financiele graf. Let eens op op wat de rest zegt, en kom niet aan met "als je zegt dat gebeurt mij niet zeg dan niets" want de mensen die dat zeggen, en het ook motiveren wáárom het niet gebeurt bij hen, daarvan kan jij een paar heel belangerijke lesjes leren. *knip* flamerige opmerkingen

Koop nou eens een autootje van misschien zo rond de 500 tot 700 pleuro. Zoek er één uit die motorisch in orde is, de rest boeit niet want dat kun je toch niet betalen. Rij met dat ding een klein jaar, en twee maanden voor de APK gooi je hem in de krant voor zo'n 500 piek. Dat is namelijk een beetje de courante prijs voor auto's van het type "het rijdt nog best maar hij is verder geen zak meer waard". Koop vervolgens voor 500 piekies weer zo'n ding. Herhaal tot je uit de schulden bent. Over een jaar of drie. Alleen het lezen over dure auto's kan ik je nog aanbevelen, verder zou ik het dromen alvast opgeven. Anders kun je straks alleen nog een goedkope fiets rijden. -O-

Luister alsjeblieft naar wat er hier tegen je gezegd wordt, niet alleen door mij maar ook door een aantal andere posters. Alsjeblieft. Want het gaat gewoon fout met je, echt fout. Geld maakt dan misschien wel niet gelukkig maar géén geld, dat maakt wel écht ongelukkig. Doe het stilletjes aan tot je je schulden afbetaald hebt, en over vijf jaar kijk jij niet meer waarom de buren wel zo'n dure auto kunnen betalen, maar koop jij die auto van je buurman over, en rij jij die lekker luxe patserbak. Zonder schuld. Zonder angst dat één van jullie z'n baan kwijt raakt en je failliet gaat gaan. *O*
Daar ben je nu namelijk millimeters van verwijdert! -O-

En als je dit alles nog niet gelooft heh.
Als jij wilt trouwen en kotertjes krijgen, hoe denk je dan dat je dat gaat betalen als je vriendin ineens thuis moet blijven om zwanger te wezen en dan moeder te spelen? Dat gaat niet als je van jouw inkomen niet rond kunt komen. Aangezien ik niet geloof dat je vriendin maar 300 euro netto in de maand verdient betekent dat dat jij al klem genoeg zit zonder een veel te dure auto.

Ik hoop dat je in plaats van direct te reageren met "dat weet ik allemaal wel maar..." of "ja maar..." of "joh je weet niet waarover je praat" je even vijf seconden je ego inslikt, het nog een keer langzaam leest, en je afvraagt of er misschien niet iets mis is met je financiën. Nu kan het nog goed komen namelijk. De meeste mensen die in dit subforum posten hebben genoeg geld in de maand om er leuke dingen van te kunnen doen, anders werd er niet zoveel gewauweld over wat met dat geld te doen. Probeer wat van dat advies mee te pakken. Want hoe slim je ook in je werk bent, dit stuk heb je gewoon niet onder de knie en het is net wél effe een belangerijk stukje van je verdere leven. Een BKR registratie is vervelend, faillissement is echt tot je pensioen een ketting aan je been.

Hier, het hoe en waarom en betaalfactoren van lenen voor auto's.
Lenen voor een auto: Quanta costa?
Let op de TS verdient meer dan jij en wilde minder lenen. Let op zijn beslissing. Ik denk dat dat voor jou niet eens de betere is, maar de enige goeie.

Niet reageren, eerst nog een keer lezen. Succes met het maken van de juiste, potentieel levensbepalende, keuze. :Y

Iets fatsoenlijker formuleren en iets minder op de man spelen (deze post zit dicht tegen flamen aan) wordt op prijs gesteld.

[ Voor 3% gewijzigd door een moderator op 14-05-2007 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Een lening is altijd goedkoper dan rood staan. Dus een gat met een ander gat vullen is in dit geval niet helemaal slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Niet online

Han

Huh? Reken mij dat dan eens voor? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Laatst online: 13:53

ralpje

Deugpopje

Han schreef op maandag 14 mei 2007 @ 21:34:
Huh? Reken mij dat dan eens voor? :)
De gemiddelde de rente op een doorlopen krediet is lager dan de gemiddelde rente op roodstand op je rekening courante :)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denivan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-06 10:22

denivan

de enige

Enkele jaren terug had ik ook problemen met (degelijk) werk te vinden en heb tijd zwart gewerkt. Verdiende best wel aardig (meer dan ik nu verdien), maar kon met dit werk eigenlijk niets doen.

Omdat ik m'n 1e auto total loss had gereden was ik op zoek naar een 2e hands wagentje, maar wou/kon dit ook niet in 1 maal betalen.

Ik heb toen gevraagd of m'n moeder de lening op zich wou nemen en heb elke maand netjes aan haar afbetaald. Zulke regeling is misschien ook een oplossing in jouw geval ?

Ergens in dit topic zie ik dat je +- 300/maand kan vrijmaken. Ik zou zeggen : koop een renault clio van 4000 euro's of zo (heb er zelf toen zo 1 gekocht met 20000 Km op de teller en een jaar garantie !). De afbetaling zat dan op +- 150/maand, dus dan heb jij nog 150 over om je bankschuld terug aan te zuiveren !

Sterkte en succes in ieder geval !

Edit : zie net dat je eigenlijk nogal veel schulden hebt. Toen ik de lening op m'n moeder liet zetten had ik best wel een hoop spaargeld, alleen vond ik 't te gek om een auto cash te betalen. Als ik jouw situatie zo zie lijkt de raad van de anderen hier om een auto van 500 tot 1000 euro te kopen toch misschien beter. Met een goedkope auto rijden is zeker niets mis mee, op Top Gear had men vroeger zelfs een rubriek/reportage over goedkoop rijden.

[ Voor 20% gewijzigd door denivan op 14-05-2007 21:46 ]

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, "Where the heck is the ceiling?!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Niet online

Han

ralpje schreef op maandag 14 mei 2007 @ 21:39:
De gemiddelde de rente op een doorlopen krediet is lager dan de gemiddelde rente op roodstand op je rekening courante :)
Uhuh... een lagere rente wanneer je voor een lening kiest op annuiteiten basis. Dan betaal je het laatste jaar net zo veel rente als in het eerste jaar. Maar als je je rekening laat omzetten in een rekening courant betaal je enkel rente voor het bedrag wat je rood staat. En dat is op lange termijn aanzienlijk goedkoper ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Han op 14-05-2007 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitalp
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:15
met hem... ik ben normaal niet zo'n moraliserend type. Maar ik wil je ook van harte aanbevelen om eens uitgebreid stil te staan bij je financiele situatie. Ga naar je bank, vraag een gesprek aan en je krijgt er gratis advies van een expert bij.

Kort en krachtig zou ik:
Alle vaste lasten optellen (inclusief boodschappen) + 10% en dit maandelijks met een po naar een gezamenlijke betaal rekening boeken op de dag dat je loon binnenkomt.

Boek vervolgens nog eens €100,-- p.p. naar de schuld rekening elke maand, wat je dan nog over hebt kun je leuke dingen mee doen.

Voor nu: koop idd een Toyota starlet als het perse moet voor max €999,-- en vraag je ouders of je ook dit nog bij hen mag lenen, klote vraag, maar toch doen!

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 43565

Situatie als volgt aanpakken.

Excell-sheetje pakken. Inkomsten overzichtelijk neerzetten en per uitgavepost budgetteren wat je per maand maximaal aan de bewuste uitgavepost wil uitgeven (betaal de jaarrekeningen zo ook per maand aan je internetspaarrekening, dan heb je het in december als het goed is klaar liggen). Vervolgens een paar maanden bijhouden wat je uitgeeft. Kijken waar geld valt te besparen.

Zodra je het overzicht hebt en er zeker van bent zicht te hebben over hoe en wanneer je de boel kunt aflossen overleg je dit met je schuldeisers als dit nodig is. Richt je vooral op de dure aflossingen bij instanties.

Focussen op de dure leningen. Geen gaten met gaten vullen.

Betaal niet meer dan 1500 euro voor een auto (ik heb jaren met veel goedkopere auto's gereden, soms start zo'n ding opeens niet, maar dan kost het hooguit een paar honderd gulden, geen duizenden, om hem te repareren of te vervangen voor een ander wrak wat weer 1 à 2 jaar blijft rijden). Kijk eerst of je autoreparatie niet veel goedkoper te maken is. Bel meerdere garages af om naar prijzen te informeren. Bekijk of je bepaalde arbeid ook zelf kunt verrichten (het plaatsen van remblokken bijvoorbeeld), eventueel met hulp van vrienden of kennissen.

De BKR is vervelend, maar 8000 is geen schuld waarbij het voor de rest van je leven verkeken is. Als je hiervan kunt leren leef je de rest van je leven rijker dan anderen met eenzelfde inkomen.

Voor het verkopen van je huis, is het niet zo dat je alleen hypotheekrenteaftrek voor je eerste hypotheek hebt en dat je je hypotheek binnen 2 jaar moet meenemen naar een nieuw huis om hem niet kwijt te raken?

P.S. Vergeet niet zuiniger met Gas, Water en Licht om te gaan springen.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 43565 op 14-05-2007 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-06 14:25

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Anoniem: 399 schreef op maandag 14 mei 2007 @ 21:26:
[...]

<Knip, werkelijk briljante post
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ >
Ts, als ik jou was, zou ik de post van KnetterGek uitprinten, boven mijn bed hangen, en elke keer als je meer dan 100 euro wil uitgeven, goed lezen. Serieus, dit is een zeer waardevol advies wat je gekregen hebt. Geloof me, ik heb de nodige mensen fout zien gaan, en dat is echt geen pretje met dit soort zaken. Succes, even doorbijten, en je komt er wel.

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Sparhawk schreef op maandag 14 mei 2007 @ 21:50:

<Knip, werkelijk briljante post
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ >
Met uitzondering van
*knip* die had ik dus zojuist gemodbreaked ;)
dan wel.

[ Voor 38% gewijzigd door Rukapul op 14-05-2007 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik weet niet of de TS het studentenleven op kot (kamers) meegemaakt heeft, op kot zouden studenten leren budgetteren en zuinig met hun geld omgaan.

In geval van een "financiële crash", kan je best alle kosten op een laag pitje zetten om de schulden zo snel mogelijk af te betalen. Goedkoper eten (Aldi) en allerlei overkill reduceren, in het datalimietenloze Nederland kunnen de Internetabonnementen wel goedkoper. Een stationsfiets (kost niet meer dan € 100 bij de fietsenmaker) is het basisvervoer en openbaar vervoer kan erbij genomen worden. Langere afstanden kan je met een brommer of een € 500 à 750 wagen doen.

Bij een wagen hoort een boekhouding en dat is duur genoeg. Als een € 500 wagen na een jaar stuk gaat, dan heb je minder dan € 50 per maand aan afschrijving. Als een € 7000 wagen na 5 jaar stuk gaat, dan heb je minder dan € 120 per maand aan afschrijving. € 50 per maand afschrijving is duur genoeg, dan komt verzekering/belasting van ongeveer € 100 per maand (ken de Nederlandse situatie niet) erbij. Onderhoud, herstellingen en brandstof kan nog € 150 per maand erboven op smijten zodat de totaalkost op ongeveer € 300 per maand komt. Indien je tijdelijk weinig onderhoud/herstellingen nodig hebt, steek dat geld in een potje voor als je wagen na paar maanden wel kosten nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:41
Dat huis verkopen heeft geen enkele zin. Met een appartement van 90k heb je lage woonlasten voor zolang als je zelf wilt (mooi om schulden te reduceren en wel te profiteren van de waardevermeerdering).

Met 500 - 2000 euro kun je echt een prima auto kopen (met onze auto van 2400 zitten we nu 3 jaar en 150k km verder en TS hoeft aanzienlijk minder te rijden). Daarboven is het alleen comfort en luxe. Uiteraard wel een model kopen wat degelijk is en afdingen op de aankoop (met het beste onderhandelingsargument dat er is: "kan niet meer betalen!"). Je moet niet alleen naar het aankoopbedrag kijken, maar naar de afschrijving: 500 euro kun je in een jaar afschrijven bij wijze van spreken, terwijl een auto van 7000 14 jaar mee zou moeten gaan om tot dezelfde maandelijkse afschrijving te komen.

De beste remedie tegen schulden is overigens de inkomsten optimaliseren: zoek beide werk dat beter betaalt en waar je minder kosten voor hoeft te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399

Ik was even een stukje aan het knippen in m'n post omdat ie nogal hard geformuleerd was, maar Rukapul is een heel eind rapper dan ik. En dus is m'n edit nu ook weg, dus ik post het in een apart postje:

Sorry, het was de bedoeling een punt te maken, niet je te gaan lopen flamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onoffon
Sommig gedeeltes waren/zijn ook best hard, maar zolang het goed bedoeld is. ;)
En daar leer je misschien ook alleen maar van. Eigenlijk wou ik dat ik iemand om me heen had, die gewoon keihard zegt: nee, dat is geen goed plan! En die is er nu niet!

Ik ben het grotendeels met je eens. Ik heb al gezegd dat het grotendeels aan ons te wijten is. Daar zijn we ons ook volledig van bewust.

Maar zoals ik al eerder zei: ik ben bang dat een auto < 1K snel weer een grote berg met geld kost, misschien ook helemaal niet. Maar eerder wel snap je..?

Ik ben er al over uit dat de auto max. 1000 moet kosten(zonder lening), nu alleen nog m'n vriendin overtuigen.

Weet je wat het is, ik ben in sommige dingen veel te makkelijk. Eigenlijk moet ik keihard tegen mezelf(en mn vriendin zeggen). Niet meer in de bedrijfskantine eten, maar lunch van huis mee nemen, niet meer langs de benzinepomp stoppen om die gehaktbal te eten, niet in de voetbalkantine blijven plakken, boodschappen doen bij de Aldi, enz.. enz...
Maar het is soms zo lastig om van levensstijl te veranderen, als je altijd een leven hebt gehad, waar je goed te boeren had... En ik weet, dat dit iets is, wat ik zelf moet veranderen, maar soms is het zo verdomd lastig!

Heb nooit op kamers gezeten, was wel een goed idee voor mij geweest denk ik.

[ Voor 13% gewijzigd door Onoffon op 14-05-2007 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-06 15:02
Aangezien je ouders weten dat het niet zo goed loopt (schaamte hoeft dus niet meer overwonnen te worden), kan het interessant zijn om uit hun ervaring te putten, zij hebben namelijk al jarenlang gebudgetteerd (een kind kost een huis, plus het huis waarin ze wonen, toen jij klein was hebben ze 2 huizen en een auto afbetaald, en daarnaast ook nog geleefd).

Vraag ze of ze het zien zitten om jullie financiën te controleren, zo ja stel dan samen een plan op, zet het op papier, en kijk regelmatig samen hoe het loopt. Als het minder loopt, kan je het plan desnoods aanpassen, maar door samen met mensen met ervaring een financiëel plan op te stellen, en regelmatig te controleren, ga je ervaring krijgen in hoe je je financiële situatie in de hand houdt (dus op termijn alles zelf kunnen). Daarnaast zal je door te focussen op je leningen weg te werken (die met de ouders in de koelkast maakt niet uit, daar betaal je geen rente op) maandelijks flink wat meer ademruimte krijgen (en dan kan je het wat ruimer nemen én ook rustig aan je ouders afbetalen).

Als je zo op een structurele manier alles aanpakt, heb je je schulden over enige jaren afbetaald, en weet je hoe je kan sparen om dure dingen te kopen.

Veel succes!

Edit: ik zie net je post hier vlakboven, dit ziet er erg goed uit :Y
Wellicht willen je ouders wel die strenge hulp zijn (zijn ze al jaren gewoon), en door aan hen te tonen waar je geld naar gaat, zal je vanzelf je levensstijl veranderen (je ouders kunnen en durven zeggen dat je niet goed bezig bent).

[ Voor 11% gewijzigd door naftebakje op 14-05-2007 22:25 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

SilentTears schreef op maandag 14 mei 2007 @ 22:09:
Ik ben het grotendeels met je eens. Ik heb al gezegd dat het grotendeels aan ons te wijten is. Daar zijn we ons ook volledig van bewust.

Maar zoals ik al eerder zei: ik ben bang dat een auto < 1K snel weer een grote berg met geld kost, misschien ook helemaal niet. Maar eerder wel snap je..?

Ik ben er al over uit dat de auto max. 1000 moet kosten(zonder lening), nu alleen nog m'n vriendin overtuigen.
Met een € 500 wagen zoek je eentje dat door de autokeuring geraakt is zodat je ongeveer een jaartje kan rijden, langer meegaan kan nooit kwaad. Dan moet je wel een geschikte voertuig zoeken, kleine Japanners staan ervoor bekend dat ze weinig verbruiken en weinig eraan stuk kan gaan. Indien zo'n voertuig na 1 jaar stuk gaat, dan heeft het nog altijd weinig aan afschrijving gekost.
Weet je wat het is, ik ben in sommige dingen veel te makkelijk. Eigenlijk moet ik keihard tegen mezelf(en mn vriendin zeggen). Niet meer in de bedrijfskantine eten, maar lunch van huis mee nemen, niet meer langs de benzinepomp stoppen om die gehaktbal te eten, niet in de voetbalkantine blijven plakken, boodschappen doen bij de Aldi, enz.. enz...
Maar het is soms zo lastig om van levensstijl te veranderen, als je altijd een leven hebt gehad, waar je goed te boeren had... En ik weet, dat dit iets is, wat ik zelf moet veranderen, maar soms is het zo verdomd lastig!
In de kantine eet je boterhammen dat je thuis gesmeerd/belegd hebt met wat je in de Aldi kan vinden. Weet je wel hoe duur een bakje frieten, een gehaktbal, een frikandel,... is? Voor hetzelfde geld koop je bij de Aldi gemakkelijk 2 kilo frieten, 8 gehaktballen, een doos met 20 frikandellen,...

Je vriendin zal moeten inzien dat de boekhouding moet kloppen door te bezuinigen en meer inkomsten te vergaren. Je zal samen op de tanden moeten bijten, beetje echte vriendin zal de situatie begrijpen. Indien ze "rijkelijk" verder wilt leven en ervan uit gaat dat de man wel genoeg geld naar huis meebrengt, dan zal het zowel financieel als de relatie crashen.
Zo ging het bij mij, toen mijn ouders financieel op punt stonden om te crashen en ik voor mijn kotje zelf moest zorgen. rapture in "Ik kom er financiëel niet meer uit"

Met mijn ouders gaat het nog altijd slecht en ze verwachten dat ik met mijn eerste lonen € 500 per maand afdraagt om hun hypotheek te betalen.

[ Voor 10% gewijzigd door rapture op 14-05-2007 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-06 16:36

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ah, ik zie het al...jij hebt geen financieel advies nodig, maar gewoon een stuk oud Hollandsche discipline!

Wordt volwassen, kijk je verantwoordelijkheden recht in de ogen. Kin omhoog, borst vooruit en zet die stap! Je weet zelf schijnbaar prima wat het probleem is, handel er dan ook naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denivan

denivan

de enige

Ik kan je bijtreden dat van levensstijl veranderen niet simpel is. Van m'n 16 tot m'n 18 heb ik enorm veel geld gekregen van m'n grootmoeder waardoor m'n levensstandaard een pak hoger lag dan die van m'n eigen moeder.

Nu ik het allemaal zelf moet verdienen besef ik hoe dom ik geweest ben om zoveel (wees gerust, niet alles :p ) door ramen en deuren te smijten.

Ik heb wel het grote geluk gehad dat m'n vrienden mijn uitgaven serieus temperde. Stomme gadgets die na een maand toch de kast in verdwijnen koop ik niet meer. Inkopen doen bij de ALDI zorgt trouwens al voor een serieuze besparing, voor de helft van het geld is je kar een stuk voller. Ik moet wel toegeven dat het 'makkelijker' is om je inkopen in een gewoon warenhuis te doen, omdat alles daar mooier/lekkerder lijkt, maar uiteindelijk is dat maar puur marketing bedrog.

Om het kort samen te vatten : levensstijl veranderen is moeilijk maar noodzakelijk ! Het is heel gemakkelijk om hier en daar een paar euro uit te geven, maar op het einde van de maand is dat toch een stevige som.

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, "Where the heck is the ceiling?!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:20

mulder

ik spuug op het trottoir

Fijne Google Ads erbij trouwens ;)

Tja, schulden kosten alleen nog maar meer geld. Ik weet nog goed dat ik toen ik mijn huis kocht super blij was omdat toen ook mijn doodlopendkrediet (;)) was afgelost. Er viel toen een last van mijn schourders, ik verbaasde mij over hoe mij het ook een psychologische schuld was. En toch heb ik het voorelkaar gekregen er weer een te nemen en die zit mij al weer behoorlijk in de weg. Ik heb gelukkig een inkomen waar sommige gezinnen mee moeten rondkomen, maar ik weet hoe blij ik zal zijn als ik deze weer heb weggewerkt. DON'T DO IT!

oogjes open, snaveltjes dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Dan moet je eens een boekhoudprogrammaatje installeren, en tot op de cent precies bijhouden hoeveel geld je hebt en hoeveel je uitgeeft. Dat is prima te doen, op een gemiddelde dag heb je niet veel meer dan 8 geldtransacties, dus kan je zo 's avonds even erin knallen.

Leuke is dat je dan allemaal grafieken kan laten zien enzo, waar je je geld aan uitgeeft en hoeveel je wel niet bespaart als je even zuinig doet :P. Kan erg motiverend werken 8), vooral als je je negatieve eigen vermogen in rap tempo richting positief vermogen ziet gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Als ik nog even terugkijk op mijn auto van € 800,=, dan moet ik er daar 9 van verslijten voordat je aan je eerste streefbedrag van € 7000,= zit. Met zo'n bedrag kán het een keer gebeuren dat je minder lang rijdt, maar uiteindelijk rijden die 9 toch een stuk langer ;)

Daarbij: Ga niet naar de merkdealer met een oudere auto, maar pak een kleine bovagdealer, liefst één die alleen werkt, zonder overhead van administratie. Kies ook een auto waarvoor plenty onderdelen voor een habbekrats te krijgen zijn.
Jaren terug heb ik bijvoorbeeld voor 75 gulden een compleet andere voorkant op mijn in elkaar gereden Golf II gezet - zelf uiteraard en zo'n sleutelaar ben ik niet. Die dingen staan met duizenden op de sloop.

Neem voor de aankoop van een auto iemand mee die in ieder geval voor je kan bepalen of de auto motorisch goed is, inclusief beoordeling van de versnellingsbak, remmen, etcetera. Een auto waar een paar behoorlijke banden nog onder zitten scheelt je ook zo weer 100 euro, of kijk of je de wielen van je huidige auto misschien beter mee kan nemen.

Als je een beetje creatief bent, hoeft het niet veel te kosten, en heb je de risico's ook voor een groot deel in de hand inclusief de keuze voor een veilige auto. En het mooiste is nog dat het gewoon een kick geeft als je erin slaagt voor een paar tientjes in de maand te rijden. Ik doe het al 8 jaar zo, terwijl er financieel geen noodzaak voor is - ik heb liever een appeltje voor de dorst of wat extra's voor andere hobby's. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onoffon
Ok... duidelijk allemaal!

Bedankt voor de hulp! Dit zijn mijn actiepunten:

- Auto max. 1000 euro kopen (zonder lening)
- Vriendin hier van overtuigen (moet te doen zijn)
- Kosten op een rijtje (evt. met boekhoud program)
- Kosten besparingen
- Financiele controle door bv. ouders (plan lag in de maak)
- Over 2 a 3 jaar alsnog die auto van 7K kopen... :9 foto er van maken met een big smile en hier posten! :*)

hhhmmm... had ik zelf ook kunnen verzinnen allemaal ;)

Ik hou jullie (indien gewenst) sowieso even op de hoogte van de komende week.

[ Voor 11% gewijzigd door Onoffon op 14-05-2007 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denivan

denivan

de enige

Veel succes (en ook volharding) gewenst ! Ik vermoed dat je je vriendin niet zal moet overtuigen en dat ze ergens wel blij zal zijn met je goede voornemens, na jaren ervaring weet ik dat stabiliteit en volwassenheid voor een vrouw toch aantrekkelijk is ;)

Ik ben er in ieder geval van overtuigd dat je nog plezier gaat beleven aan het plannen, becijferen en voor een dubbeltje rond te rijden ! Hou ons op de hoogte !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onoffon
M'n vriendin komt zo thuis als het goed is. Maar dat zal niet het grootste probleem zijn om haar te overtuigen. Want een lening van 7K is niet niks natuurlijk. Het zijn wel elke maand tussen de 150,- en 200,- eu extra.

En misschien moet ik er inderdaad een sport van maken, doe ik tenminste ook nog een beetje aan sport... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25556

Het begint daar wel op te lijken, maar gezien je initiele vraag (€ 7000 voor een auto) betwijfel ik of de boodschap echt is overgekomen.
Ik ben er van overtuigd dat je helemaal geen auto moet kopen. Het is echt nonsense om te beweren dat je een auto MOET hebben, ook al werkt er eens iemand tot 1 uur 's nachts. Het openbaar vervoer gaat in bijna elke stad tot dat tijdstip door en misschien moet iemand dan een andere baan vinden, of bijvoorbeeld eens rondkijken naar een carpoolmogelijkheid.
Duh.. zeg dat voetbal maar helemaal af. Dat kun je nu nog niet betalen. Je zit diep in de schulden, maar gaat in de bedrijfskantine zitten eten, koopt gehaktballen bij tankstations, voetbalt, blijft daar ook plakken om te drinken, haalt op de verkeerde plaatsen boodschappen.. dude..

Stel dat je voetbal zuiver qua contributie 150 euro per jaar kost (ik denk dat dat weinig is, maar weet niet wat voetbal kost). Stel dat je elke dag voor 3 euro in de bedrijfskantine haalt (geloof ik ook al niet; een simpel broodje is vaak al 2 euro). Stel dat je elk weekend voor 25 euro aan biertjes drinkt in de voetbalkantine (geloof ik wederom niet). Als laatste nemen we even 4 euro aan broodjesbudget bij tankstations elke week.

Gaan we optellen.. 150 + 600 (200 werkdagen *3) + 1000 (40 weken * 25 euro) + 160 (4 * 40 weken).

Als je goed oplet zie ik dat ik nergens een vol jaar bereken. Je zult eens een weekend/week overslaan, en je werkt ook niet 52 weken per jaar.

Dan kom ik in totaal al op krap 2000 euro. Doe dat 2 jaar en je bent van je 4000 euro roodstaan af. Bij alle getallen ben ik in dit geval coulant geweest en weinig berekend. Je voetbaluitrusting zit er bijvoorbeeld nog niet bij.
Met alle respect, maar boohoohoo.

Jullie hebben 2 inkomens en nagenoeg geen vaste lasten (volgens je eigen postings hier), bijvoorbeeld enorm lage woonlasten. Als je 'maar' 300 euro per maand overhoud, dan doe je gewoon iets verkeerd.

Twee maal minimumloon = 2*1117 per maand (netto), oftewel even afgerond 2200 euro per maand. Daar gaat 200 voor je hypotheek vanaf. Zeg nog eens 300 voor gas/water/licht en alle andere voorzieningen. Dat is 500 samen. Dan voor twee personen een maand eten, dat is, heel ruim genomen, nog eens 200 euro. Kleding: 100 euro per maand. Telefoon/mobiel/internet (kan allemaal weg, muv telefoon): 100 euro per maand. rente schuld bank: 75 euro per maand.

Dan kom ik totaal uit op grofweg 1000 euro kosten per maand, oftewel je houdt 1200 euro over.

Nu wil het geval dat je zelf zegt 300 euro over te houden. Conclusie is dus dat er ergens nog 900 euro verbrast wordt. Ga daar eerst eens naar kijken.

Je huis verkopen etc, vind ik persoonlijk een domme optie. Je woont nagenoeg gratis, naar verhouding. Daarnaast belast je je ouders extra door weer bij ze in te trekken en leer je daar geen fuck van, je ouders kunnen dan weer alles voor je gaan lopen doen.

Verman je. Ga een paar jaartjes heel krap leven en vergeet even alle luxes. Nee, niet op vakantie. Nee niet zuipen in de voetbalkantine. Nee uberhaupt niet voetballen. Nee geen broodjes in de bedrijfskantine. Nee geen mobiel. Nee geen zak chips elke avond.

Doe dat 2 jaar en je zult zien dat al je problemen verdwenen zijn. Over 5 jaar ben je van je BKR melding af. Tegen die tijd moet je situatie aanmerkelijk verbeterd zijn en kun je weer ruimer gaan leven. Even door de zure appel heenbijten, heet dat, en daar past geen 'ja maar het is zo moeilijk om niet ruim te leven' bij.

Om e.e.a. wat zachter te maken; ik was net zo'n ei als jij. Het geld ging op, altijd. Leven boven wat je eigenlijk kunt betalen. Ik ben nu een jaar of anderhalf bezig met drastig bezuinigen en dit heeft echt alleen maar voordelen. Je gaat gezonder leven, leert de waarde van geld meer waarderen, houdt uiteindelijk meer geld over voor leuke dingen en je bent bezig om serieus aan een toekomst te werken. Je lost je eigen problemen op.

Dat is echt veel leuker dan nog meer bijlenen, schulden groter maken, bij ouders gaan wonen, dingen doen die je je niet kunt veroorloven, enzovoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-06 16:28
Het hele punt SilentTears, met die leningen is, als 't mis gaat, je rijdt je auto in de prak bijvoorbeeld, zit je met die lening, je krijgt dan van de verzekering minder terug, het is een glijdende schaal. Dan zijn die lasten van die lening, die nu nog te doen lijken, opeens een ramp, je hebt niet meer de luxe om goedkoper te kopen, het wordt een verplichting, bedenk wel, de meeste mensen die fiks in de schulden zitten zijn vaak gezinnen met 2 verdieners, die een leuk extratje willen, zoals een mooie auto. Dat gaat mis, godzijdank besef je dat nu ook, want het kan heel erg mis gaan. Dan kom je uiteindelijk uit bij de schuldsanering, kun je elke leuke extra vergeten etc etc. Mijn vader komt dit soort mensen vanuit zijn werk enorm veel tegen, en dat is geen leuk verhaal, daarom moet je idd geen gaten met nieuwe gaten vullen.

Lenen kun je eigenlijk alleen fatsoendelijk als je met enige zekerheid weet dat er iets tegen over de lening staat, bijvoorbeeld een huis, wat een relatief vaste waarde heeft. Een auto is een weinig stabiel onderpand. Dus als je in de toekomst wilt lenen, doe 't als je breed zit en je ermee wilt investeren, daar is lenen voor. Niet om als je minder breed zit 't je zelf breder te proberen te maken. Lenen kost namelijk altijd meer (als je dus niet breed zit en leent zoals je nu voorstelt) dan 't opbrengt. Met lenen opzich is niets mis, maar dat kan alleen je er een doel voor hebt wat lenen toe laat, bijvoorbeeld een huis.

Overigens, mijn pa fietste die 40 km van Egmond aan Zee naar haarlem dag in en uit, moet kunnen dus :)

Hezik, die tip van niet voetballen, is niet érg verstandig, de biertjes wel. Juist als je krap zit, doe dingen als voetballen, dan is 't feit dat je niet op vakantie gaat dragelijker..

[ Voor 5% gewijzigd door simon op 14-05-2007 23:08 ]

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je kunt ook gewoon gaan wandelen of in het park een potje voetballen.

Voetballen als sport doen bij een club, is best duur. Zeker voor iemand die zoveel schulden heeft, een BKR melding heeft, enzovoort.

Mensen beseffen niet dat zaken luxes zijn. Kunnen voetballen is een luxe. Ik durf te wedden dat hij een mobiel heeft (en z'n vriendin ook) --> luxe. Vakantie -> luxe.

Op vakantie gaan kan ook zijn een weekje op een camping in Ommen ofzo. Kost je totaal een keer 40 euro voor 2 personen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Toch denk ik dat dat sociale contact van de club 't geld wel waard is, misschien gewoon iets om over na te denken bedoel ik..

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

@hezik; je moet ook niet overdrijven hoor. Er is nog niet echt een probleemsituatie; die zou er pas zijn als hij niet rond kon komen. Dat kan hij wel; hij houdt zelfs geld over. Om dan te gaan stoppen met voetballen is een beetje overkill :P

Verder weet ik niet waar jij woont, maar in het grootste gedeelte van Nederland ben je volkomen kansloos als je poogt om 1:00 uur 's nachts met het OV thuis te komen. Ik ben het wel met je een dat een auto minder vaak nodig is dan men denkt (brommers zijn ook vaak oké), maar in deze situatie lijkt me een goedkoop autootje ook niet bijzonder onverantwoord. Besef wel dat zijn huidige schulden voornamelijk zijn ontstaan door de werkloze periode en niet met de huidige inkomsten.

[ Voor 9% gewijzigd door eamelink op 15-05-2007 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het gaat om termijnen. Hij houdt nu geld over misschien, maar heeft ook veel schulden en geeft aan dat dat een probleem is.

Dan kun je verder gaan en met marginale besparingen je schulden marginaal gaan afbetalen en op die manier nog lang moeten sappelen, of je kunt een periode goed gaan bezuinigen en zo in kortere tijd van de problemen/zorgen af zijn.

Hij geeft aan € 8000 schuld te hebben (minimaal) en eigenlijk € 7000 te besteden willen hebben.

Daarnaast heeft hij € 300 per maand 'over'.

€ 8000 / € 300 p/maand= 27 maanden, oftewel meer dan 2 jaar.

In die tijd betaald hij alleen z'n schulden af en bouwt geen enkele reserve op. Rente is niet meegerekend.

Ik reken net heel grof voor dat er 1200 p/m over te houden zou moeten zijn. Stel hij haalt 800 p/m met wat bezuinigingen.Daarvan spaart hij 200 en de rest gaat naar afbetalingen.

8000/600 = 13 maanden, oftewel iets meer dan een jaar. Daarnaast heeft hij in dat jaar een extra reserve van 2600 opgebouwd.

Stel je neemt de langdurende 2 jaar als uitgangspunt, passen daar bovenstaande op toe en sparen de restperiode al het overgebleven geld, dan is hij na 13 maanden schuldenvrij en heeft hij na de 27 maanden een reserve opgebouwd van 13.600 (!).

Stel hij wil die auto van € 7000 na die 2 jaar kopen. In de situatie waarin hij niet echt bezuinigd, moet hij dan nog 9 maanden sparen. In mijn voorbeeld kan hij 'm na die twee jaar cash betalen en houdt hij nog zo'n 7000 aan spaargeld over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

hezik toont aan dat een "bijna-Soviet levensstandaard" (zal maar niet over Chinese-illegalen-in-Antwerpen-levensstandaard beginnen), de kosten tot het minimale kan reduceren zodat je veel geld over houdt. Het is ook mijn manier om bv biertjes (waarom op cafe/fuiven drank kopen, als je voor 5 à 7 euro op een cantus volledig zat kan zuipen?) / frieten (waarom frieten in je straat kopen, als je even goed 2 kilo frieten in de fritpot kan bakken?) af te wegen tov een EOS 20D, 17-35mm/2.8 L objectief,... en computerhardware (of dure € 7000 wagen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-04 08:44
mocht je toch een auto willen aanschaffen kijk dan ook hiernaar:

bij de verzekering ben ik er vanuit gegaan dat je geen schade vrije jaren hebt.
deze auto's zijn toch vrij betrouwbaar.

Peugeot 205:

Aanschaf – va 350 euro
Verzekering – 36 euro per maand
belasting – 36 euro per 3maanden

Peugeot 309

Aanschaf – va 350 euro
Verzekering – 34 euro per maand
Belasting – 48 euro per 3 maanden

Voor verbruik zie www.autoweek.nl

De 309 van mijn vrouw loopt ongeveer 1 op 14
de brandstof kost nu ongeveer 1,42
dus je bent per dag ongeveer 8 euro aan benzine kwijt (80 km)

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78369

fsfikke schreef op maandag 14 mei 2007 @ 20:11:
[...]

En kijk of ze niet misschien met een collega mee kan rijden oid. Misschien zelf alleen op de terugweg (kan ze heen met het OV)
helemaal mee eens, als je nu eenmaal eens krap bij kas zit moet je dat niet oplossen door nog meer te gaan lenen, maar juist proberen om eruit te komen.

Dus autotje van 1500 max kopen en klaar is kees of henk of wie er ook maar mee bezig is.

Anders zit je over een paar jaar weer in de problemen. En dat wil je ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

[...]

Als je een auto koop van rond de 500 euro met een jaar apk, dan kan die auto jou nooit meer gaan kostten dan 500 Euro! Want dan gooi je hem gewoon weg.
Zelf heb ik bijvoorbeeld een jaar rondgereden in een Suzukk alto van €500. Het ziet er niet uit, het rijd verschrikkelijk en hij lekte nog ook al het hard regende. Maar hij bracht me van A naar B, sterker nog ik heb er in dat jaar bijna 30 000Km mee gereden!
Hij heeft 1x niet gestart en dat was omdat ik de lichten aangelaten had.
Verder heb ik aan 'reparaties' 1x een koplamp vervangen, kostten 3 euro voor het lampje.
Wegenbelasting is echt een lachertje en 1:16 is geen probleem.

Na een jaar erin rijden was de aandrijfas dusdanig versleten dat hij niet meer door de apk kwam.
Ik heb dus een jaar gereden voor 503 euro.

Dat is minder dan dat jij aan rente gaat betalen bij een lening van 7000! Zeker met een BKR code achter je naam. Verder is een auto van 7000 euro geen garantie dat je geen kosten gaat maken! Meestal werkt het eerder andersom. Ik heb een tweedehands auto van 11000 euro en na anderhalf jaar zat ik toch weer aan iets van 1000 euro aan reparaties en onderhoud (Grote beurt, remschijven voor versleten en nieuwe remblokjes). Voor dat geld aan reparaties kun je 2 suzukki alto's kopen!

Andere leuke 2e handsjes zijn 205-jes. Onderdelen genoeg en zeer degelijke auto's.

Verder zou ik eens bij de bank langsgaan en je 4000 euro rood bespreken. Als je het verhaal verteld en kunt aantonen dat jullie nu allebei een vast inkomen hebben en geld overhouden, dan zijn ze misschien bereid om je roodstaan om te zetten in een persoonlijke lening. Dat scheelt ongeveer de helft aan rente. Maar of ze dat doen met een BKR registratie hangt puur van je bank af.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-06 09:46

igmar

ISO20022

Goed.. Om maar even wat fabeltjes meteen uit de wereld te helpen : een lening zonder BKR toetsing bestaat niet. Een ieder die anders beweert verkoopt je gewoonweg een broodje aap. Een geldverstrekker is echter niet verplicht om met een uitkomst wat te doen : Hij mag rustig een lening verstrekken aan iemand die 2 ton schuld heeft, en dit nooit afgelost krijg. Hij doet dat dan wel op eigen risico.

Verder : Kijk naat wat goedkopers. Een auto van 7k is echt ver boven je bodget. Pak iets van een 1000 Euro, en zodra hij teveel reparaties nodg hebt verkoop je 'm, of anders richting sloop. Hou je uitgavepatroon goed in de gaten, dan maar wat minder, als je maar rond komt.

[ Voor 7% gewijzigd door igmar op 15-05-2007 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WooK
  • Laatst online: 29-10-2024

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

Dat je bij het bkr geregistreerd staat is niet zo erg. Het gaat erom in welke mate je een verleden hebt wat is geregistreerd. Als jij alleen een tel abo hebt gehad die je allang hebt afbetaald, krijg je probleemloos een lening. Ik krijg alleen het vermoeden dat er nog wel iets meer is dan dat waardoor ze geen geld verstrekken.
Dat ze niet verstrekken, doen ze niet voor niets natuurlijk. misschoen zou je daar eens over na moeten denken. Als je nu al bijna niet rondkomt, moet je vooral een lening van 7000,- aangaan. :X }:O

I'm not as think as you stoned I am

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Je zou kunnen stellen dat een BKR registratie positief is (beter dat je bij het BKR bekend bent als goede afbetaler dan niet) en een negatieve BKR codering een probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardt
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-03 21:09
igmar schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 10:38:
Goed.. Om maar even wat fabeltjes meteen uit de wereld te helpen : een lening zonder BKR toetsing bestaat niet.
Dat zou ik toch niet zo hard willen zeggen. Tegenwoordig is er Boober, waar je een lening aan kunt vragen en waar niet getoetst wordt op een BKR-codering. Neemt niet weg, dat de TS goed moet nadenken over z'n financiele toekomst, maar om nu gelijk te zeggen dat het niet meer mogelijk is om een lening te krijgen is misschien een beetje kort door de bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:23

Standeman

Prutser 1e klasse

igmar schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 10:38:
Goed.. Om maar even wat fabeltjes meteen uit de wereld te helpen : een lening zonder BKR toetsing bestaat niet. Een ieder die anders beweert verkoopt je gewoonweg een broodje aap. Een geldverstrekker is echter niet verplicht om met een uitkomst wat te doen : Hij mag rustig een lening verstrekken aan iemand die 2 ton schuld heeft, en dit nooit afgelost krijg. Hij doet dat dan wel op eigen risico.

Verder : Kijk naat wat goedkopers. Een auto van 7k is echt ver boven je bodget. Pak iets van een 1000 Euro, en zodra hij teveel reparaties nodg hebt verkoop je 'm, of anders richting sloop. Hou je uitgavepatroon goed in de gaten, dan maar wat minder, als je maar rond komt.
Bestaat wel aangezien mijn studieschuld niet bij het BKR geregistreerd staat.

@TS
Mijn opel astra uit 92 kostte mij 2 jaar geleden 1250 € en heeft mij inmiddels 40.000 KM vervoerd. Reperaties: nieuwe einddemper (~150 €) en stabilisatie stang opnieuw vastegezet (~100 €)
De voering van het dak komt wel naar beneden, maar die heb ik vastgezet met een nietpistool.

Verder is het een prima auto :)

En verder, je bent op de goede weg. Je levenstijl / standaard veranderen is ontzettend moeilijk, maar aangezien je bij de marine hebt gezeten, neem ik aan dat je wel discipline hebt :D

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
richardt schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 11:42:
[...]

Dat zou ik toch niet zo hard willen zeggen. Tegenwoordig is er Boober, waar je een lening aan kunt vragen en waar niet getoetst wordt op een BKR-codering. Neemt niet weg, dat de TS goed moet nadenken over z'n financiele toekomst, maar om nu gelijk te zeggen dat het niet meer mogelijk is om een lening te krijgen is misschien een beetje kort door de bocht.
om eerlijk te zijn word ik niet erg vrolijk van Boober, erg veel aanvragen voor leningen van mensen zoals de TS...

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchman!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-06 17:56
Alle financieringsmaatschappijen toetsen en moeten toetsen, onderhandse leningen is een ander verhaal. Een negatieve codering op een Telecom krediet (TC) hoeft niet meer automatisch tot een afwijzing te leiden, probeer het eens bij de Interbank, die experimenteert daar mee. De redenatie is dat coderingen op TC's zo veel voorkomen en meestal om zulke lage bedragen gaat dat het onvoldoende zegt over de betalingsmoraliteit van de klant.

Zeker als er positieve BKR-ervaring tegenover staat en de rest van het profiel van de klant goed is dan hoeft een A op een TC geen probleem te zien.

edit:
Dat zegt trouwens niets over de wijsheid om in dit specifieke geval nog bij te lenen; Misschien moet de topic-starter zijn doelen wat aanpassen aan zijn omstandigheden.

[ Voor 13% gewijzigd door Dutchman! op 15-05-2007 12:02 ]

Yes, English can be weird. It can be understood through tough thorough thought, though.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Laatst online: 13-06 11:21

Metro2002

Memento mori

Ik zou doen wat ik met mijn huidige auto ook gedaan heb.
Goedkoop kopen, reparaties die je weet laten maken en apk keuring erop gooien.

Ik was voor de auto 450 euro (!) kwijt, en voor de reparaties en de apk keuring nog iets van 900 euro.
Auto heeft me in totaal dus 1350 euro gekost en dan heb ik weer een auto met een vol jaar APK.

verder schrijf je:
SilentTears schreef op maandag 14 mei 2007 @ 19:53:

Mijn auto is een hyundai lantra '96 met meer dan 2 ton over de teller. Hij moest voor de keuring. Alleen al 1500 voor de verbeteringen voor de APK, en nog eens 1000 voor de nodige reparaties die niet verplicht waren voor de APK, maar wel echt nodig waren. Wij vonden dit allebij de auto niet waard.
ik heb nog nóóit in mijn hele leven een auto gehad die voor 2500 euro aan reparaties moest hebben. Wat is er in hemelsnaam allemaal mis mee en probeert de garage je niet geowon een poot uit te draaien??

Zelfs al je heb je een auto met 4 rotte banden, een lekke uitlaat, distributie die gedaan moet worden en gare wiellagers en gare koppeling dan nóg kan ik me dat bedrag niet voorstellen. Ik zou sowieso voor een second opinion naar een andere garage gaan!
Het enige wat belangrijk voor ons op dit moment, is een degelijke auto, die niet binnen een jaar weer kapot gaat. Mijn verstand zegt me dat een 1K auto eerder kapot gaat dan een 7K(of iets minder). Dit is natuurlijk niet helemaal waar, maar hopelijk snappen jullie mijn punt.
Ik snap je punt maar je zegt het zelf al. Dat is niet waar. Een auto van 7000 euro kan net zo goed stuk gaan en er kan ook net zoveel aan stuk gaan.
Staat en onderhoudshistorie vd auto zijn imho veel belangrijker dan de aanschafprijs, leeftijd en kmstand.

succes met je beslissing. Ik zou zelf dus een goedkope auto op de kop tikken die nog even meekan, liefst met een jaar apk of met bv gebreken waar de huidige eigenaar geen zin meer in had om te laten maken, jij maakt ze en je kan weer rijden :)

Ik zou er in elk geval geen lening voor aangaan of in elk geval geen grote lening van 7000 euro, zeker niet omdat je al aangeeft dat je weinig overhoudt per maand. Een lening moet ook afbetaald worden :)
[...]

Sommig gedeeltes waren/zijn ook best hard, maar zolang het goed bedoeld is. ;)
En daar leer je misschien ook alleen maar van. Eigenlijk wou ik dat ik iemand om me heen had, die gewoon keihard zegt: nee, dat is geen goed plan! En die is er nu niet!

Als je echt uit de shit wilt komen moet je zeker wat strenger voor jezelf zijn ja. Al die overbodige extraatjes kun je weer gebruiken om je lening af te lossen, lijkt me voor jezelf ook niet echt een fijn idee om te weten dat je 8000 euro schuld hebt en intussen wel weer een duur broodje op je werk zit weg te werken of wel? ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Metro2002 op 16-05-2007 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AEZscf
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Man, koop een auto van een paar honderd euro, doe ik ook altijd. Kost niets, en als hij kapot is koop je een ander, geen leningen, gewoon ff maandje rustig aan doen en rijden maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Simon schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 11:52:
[...]

om eerlijk te zijn word ik niet erg vrolijk van Boober, erg veel aanvragen voor leningen van mensen zoals de TS...
Ik kan zoiets werkelijk niet serieus nemen. Er wordt nogal handig ingespeeld op het wantrouwen van Jan met de pet jegens de beurzen (grote ondernemingen, allemaal boeven, niet in investeren). Een stelling als 'aandelen te risicovol, beleg in particulieren' is toch een grote lacher. Dat weet iedereen die een beetje serieus met geld bezig is en gezond verstand heeft.

Bovendien zitten daar mensen die per definitie niet met geld kunnen omgaan. Zag net iemand die op het forum meldde dat-ie met een inkomen van 1900 netto per maand vaste lasten had van tegen de 1600. Tenzij dat komt door een zeer onverwachte gebeurtenis (overlijden, scheiding, noem maar op) ben je dan echt heel fout (en dom) bezig.

En om praktisch te doen: trots overboord zetten, gewoon een degelijke tweedehands kopen tegen een prijs die voor jou realistischer is.

[ Voor 6% gewijzigd door nare man op 16-05-2007 16:00 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justmental
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Lenen is alleen interessant tbv investeringen die een hoog rendement geven.
Een auto is een desinvestering met een groot negatief rendement tenzij je er een heel veel betere baan mee kunt verkrijgen.
Consumptief lenen is een gevaarlijke negatieve spiraal waar je de gevolgen de rest van je leven nog zult merken.

Wat ik zou doen:
-auto verkopen
-geen andere auto kopen
-kijken naar vaste lasten verminderingen, zonder enig voorbehoud
-eventueel andere zaken van waarde verkopen
-> zo snel mogelijk de lening(en) aflossen

Je moet lenen eigenlijk zien als een deel van je toekomst verkopen om je behoeften van nu te bevredigen, je wordt een slaaf van de bank.

Who is John Galt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
justmental schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 16:50:
Lenen is alleen interessant tbv investeringen die een hoog rendement geven.
Een auto is een desinvestering met een groot negatief rendement tenzij je er een heel veel betere baan mee kunt verkrijgen.
Consumptief lenen is een gevaarlijke negatieve spiraal waar je de gevolgen de rest van je leven nog zult merken.
Nouja, een desinvestering is het liquideren van een actief, dus het aanschaffen van iets tastbaars terwijl je contant geld had kan nooit een desinvestering zijn, ook al is het inderdaad wel zo dat een auto zeer snel in waarde achteruit gaat. Dat is dan een aanschaf die je niet moet doen als je je geld in iets stabiels wilt stoppen :P

En inderdaad, consumptief krediet is hartstikke gevaarlijk. Lenen om je dagelijkse levensbehoeften te bekostigen is fout. Net zoals op vakantie gaan met geleend geld.

Het valt me op Boober ook op hoeveel geldvragers er zijn die geld nodig hebben om creditcard-schulden af te lossen. Dat wéét je toch gewoon dat dat mensen zijn die in een 'KOOP NU EN BETAAL PAS IN 2009!!!!!!!!!!!"-valkuil zijn getrapt? Zulke mensen zou ik nog geen euro lenen.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onoffon
Kleine update:

- Ik heb m'n vriendin weten te overhalen op een auto van max. 1000 euro zonder lening. Ze is echter bang voor de veiligheid(??!). Dat zulke auto's niet veilig genoeg zouden zijn, dit heeft weer een achtergrond, haar vader zit bij de politie, en die heeft genoeg ongelukken gezien met een suzuki alto(of iets soortgelijks) waar de bestuurder het niet heeft overleeft. Maar dit heb ik haar al gauw uit het hoofd gepraat. Dat als je met 120 tegen een boom aan knalt, het niet zo heel veel meer uitmaakt in wat voor auto je zit.

Voor de rest veel besparingen op de alledaagse dingen. Voetbal is afgelopen, en ook m'n vriendin zal dingen inleveren(bv. abo op Yes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-06 17:02

Lordy79

Vastberaden

Hoi,

Topic ff doorgelezen en hier een paar tips:

- als jouw ouders of je vriendin haar ouders nog wat pesos hebben, vraag dan of zij jouw bankkrediet willen overnemen. Want als jij 4000 euro bij de bank rood staat, wil ik niet WETEN wat je daarvoor betaalt. 't Is dat ik je niet ken, maar ik zou je met plezier die 4K lenen tegen 5,5% en je betaalt nu misschien wel (bijna) het dubbele. Als je (schoon)ouders nog 4K over hebben en dat op een spaarrekening hebben staan levert dat 4% op. Als jij dat nu leent en 5% betaalt hebben zowel zij als jij daar voordeel van.

- als bovenstaand verhaal werkt, stort dan automatisch een vast bedrag naar hun bankrekening op de laatste dag van de maand (dus net nadat jullie salarissen binnen zijn). Dan kun je het ook niet meer uitgeven. En zorg dat je bij de bank niet meer rood KAN staan.

- verkoop je huis NIET. Dat is kapitaalvernietiging, zeker als je er nog maar net woont. Die 200 euro netto per maand is peanuts tegenover 2 salarissen.

- koop een goedkope auto; maar dat was je al van plan

- hou een maand lang je uitgaven bij en kijk aan het eind van de maand waarop je kan besparen. Maak na die maand een budget en hou je daaraan.

- neem desnoods contant een x bedrag op voor boodschappen etc. en stop dit in 4 aparte enveloppen: er mag dan één envelop per week open. gebruik dan verder géén pinpas voor de supermarkt enzo

- zeg alle abonnementen op die je kunt opzeggen. Je kunt later altijd weer opnieuw een abonnement afsluiten.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2024

dreeke

outdated icon

Een beetje offtopic, maar er is een redelijk makkelijke manier om goedkoop aan een betrouwbare auto te komen :)
Er staan 2de hands, particulier, vaak auto's te koop die APK afgekeurd zijn. Deze auto's worden dan afgedankt voor rond de 200 Euro want mensen rijden er al 5 jaar in, ding is al 10 jaar niet gewassen dus lelijk, oud etc.

Oude Japanse auto's (1990-1992) worden bijna altijd APK afgekeurd op roest aan de bodem. Lassen is vrij duur, gevolg is de auto gaat naar de sloop of staat te koop voor 200 Euro.

Een auto die APK afgekeurd is heeft altijd een afkeurrapport. Dus je belt die mensen op, en vraagt om dat rapport of om de afkeurpunten. Stel er staat bijv: afgekeurd op dorpel links, dorpel rechts, voorbanden. Adviespunt banden achter.

Kosten:
Aanschaf 200 Euro
4 banden 200 Euro
Lassen ...? afhankelijk van waar je het laat doen. Bij de (ander land) om de hoek vaak niet zoveel. Stel het kost je 400 Euro.
Totaal: 800 Euro

Maar: banden gaan langer mee dan een jaar en bodem blijft langer als 1 jaar goed genoeg voor de APK. Dan kan je nog 2 tot 3 jaar goedkoop rijden.

Op die manier heb ik al een paar keer heel goedkoop een auto gekocht. Natuurlijk werkt dit in de praktijk niet altijd zo, maar bij auto's die op tijd beurtjes hebben gehad en niet een te hoge km stand hebben, ben je 9 van de 10x goedkoop uit :)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelle Henkie
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-06 10:21
Heb net partikulier via marktplaats een tweede autootje gekocht. Suzuki Alto uit 1997 met 140000 km. Nieuwe banden, remschijven en blokken plus kleine beurt en een jaar apk. Ding kostte me 1800 euro.
Verzekering 100 euro per jaar.(wel 75% noclaim) Belasting eurootje of 13 per maand.

Lijkt me dat je dat beter kan doen. Ja, het is geen pimpbak. Maar voor mijn vrouw's woon werk goed genoeg. En als ik zo krap zou zitten zou ik geen risico willen lopen en zoiets kopen. Ook als het mijn eerste auto zou moeten zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Snelle Henkie op 17-05-2007 01:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-03 23:22
ik bedenkt net misschien een tip gezamenlijk er mee bezig te zijn en elkaar te helpen.

geef jezelf een potje, waar jij jullie gezamelijk eten van koopt elke maand, zeg 200 euro.
geef je vriendin een vast potje waar zij de extraatjes en kleding van betaalt, dus ook jouw zakgeld.
ieder is verantwoordelijk dat de potjes pas leeg zijn aan het eind van de maand. op = op
zorg dat ieder ook verantwoordelijk is voor bepaalde uitgaven.

lijkt misschien kinderachtig, maar misschien werkt zoiets wel.

ik herinner me dat mijn tante vroeger niet zo goed met geld kon omgaan en alles wat mijn oom aan haar ter beschikking stelde was binnen no-time op. toen heeft mijn oom besloten haar alles financieel te laten regelen, zodat ze het totale plaatje door kreeg en vroeg haar dan om zakgeld. sindsdien is ze heel zuinig geworden en veel verstandiger met geld. gaf haar ook veel voldoening trouwens

[ Voor 33% gewijzigd door Zandor op 17-05-2007 02:16 ]

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SilentTears schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 21:03:
Kleine update:

- Ik heb m'n vriendin weten te overhalen op een auto van max. 1000 euro zonder lening. Ze is echter bang voor de veiligheid(??!). Dat zulke auto's niet veilig genoeg zouden zijn, dit heeft weer een achtergrond, haar vader zit bij de politie, en die heeft genoeg ongelukken gezien met een suzuki alto(of iets soortgelijks) waar de bestuurder het niet heeft overleeft. Maar dit heb ik haar al gauw uit het hoofd gepraat. Dat als je met 120 tegen een boom aan knalt, het niet zo heel veel meer uitmaakt in wat voor auto je zit.

Voor de rest veel besparingen op de alledaagse dingen. Voetbal is afgelopen, en ook m'n vriendin zal dingen inleveren(bv. abo op Yes).
Verstandig besluit. Uit ervaring weet ik dat het naadje is als je ineens je standaard moet verlagen. Ik ben nooit zo met geld bezig geweest, typisch zoiets waar ik mij geen zorgen over wilde maken, maar als dan blijkt dat je uitgavenpatroon niet bij de inkomsten past, moet je vroeger of later wel.

Het is even door de zure appel heenbijten, maar je krijgt er ook wat voor terug. Relatief snelle resultaten en je leert besparen.

Het zal je ook opvallen dat het op sommige punten erg meevalt. Ik was bv. vroeger iemand die altijd van alles 'het merk' kocht. Dus geen pindakaas anders dan Calvé, mayo alleen van Remia, enzovoort. De 'vage merken onderaan het schap of bij de lidl/aldi' leken mij maar niets.

Met uitzondering van Cola (wat natuurlijk Coca Cola moet zijn) heb ik gemerkt dat het geen fuck uitmaakt. Je bespaart jezelf een hoop geld. Wasmiddel is bv. een mooi voorbeeld; koop geen merk maar haal bij de Aldi/Lidl een merkloos iets, of het huismerk van een goedkope supermarkt.

Doe je boodschappen bij een Albert Heijn? Mee stoppen, en wel nu.

Wij waren per week voor 2 man altijd rond de 80 euro kwijt voor de weekboodschappen, bij een AH. Vaak werd er dan tussendoor ook nog wel wat gehaald. Dit was ook al toen we niet meer voor 'de merkartikelen' gingen.

Nu doen we boodschappen bij de Boni en de Aldi, en zijn we misschien 40 euro kwijt, zonder dat er tussendoor wat bijgehaald wordt en zonder dat we nu op een houtje moeten bijten. We gebruiken dezelfde (kwaliteit) producten, maar zijn de helft goedkoper uit.

Dat is op een maand toch een besparing van 4*40 = 160 euro, geen kattenpis..

Wat typerend is; inmiddels hebben we het veel ruimer, en toch doen we nog steeds op die manier boodschappen.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 25556 op 17-05-2007 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Je kan rustig wel je boodschappen doen bij de Albert Heijn. Het is echter dan wel noodzaak dat je goed kijkt wat je koopt. AH heeft vaak veel luxe-dingetjes. Van die "hey dat ken ik niet, ff proberen"-dingetjes.

Maar als je bij de Albert Heijn gaat voor het huismerk in plaats van het gerenomeerde merk koop je goed spul, zie de vele consumententests bij Kassa die dat altijd bevestigen.

Als je bij de AH huismerk of Euroshopper producten blijft, en je zoekt naar de aanbiedingen op gebied van vers en vlees e.d. kan je ook bij AH goedkoop je boodschappenkar vullen. Bij Aldi is per definitie alles goedkoop, waardoor sommigen ook weer geneigd zijn meer te halen.

Ga vooral niet de halve stad doorrijden met de auto om naar een Aldi te gaan, als er een AH om de hoek zit wat je lopend kunt doen is mijn devies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

En om het helemaal verwarrend te maken, niet alles bij de Lidl of Aldi is even goedkoop, dus voordat je klakkeloos je winkelwagen vult met het idee dat het goedkoop is, kan het lonen dat je een beetje de prijzen in je hoofd hebt zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 13:38
Anoniem: 25556 schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 12:05:
[...]
Wij waren per week voor 2 man altijd rond de 80 euro kwijt voor de weekboodschappen, bij een AH. Vaak werd er dan tussendoor ook nog wel wat gehaald. Dit was ook al toen we niet meer voor 'de merkartikelen' gingen.

Nu doen we boodschappen bij de Boni en de Aldi, en zijn we misschien 40 euro kwijt, zonder dat er tussendoor wat bijgehaald wordt en zonder dat we nu op een houtje moeten bijten. We gebruiken dezelfde (kwaliteit) producten, maar zijn de helft goedkoper uit.

Dat is op een maand toch een besparing van 4*40 = 160 euro, geen kattenpis..
Toch vreemd, in de meeste "supermarkt-prijsvergelijk-onderzoeken" is de aldi wel degelijk goedkoper.... Maar toch zeker geen 50%. Misschien toch een ander consumptiepatroon erop na gaan houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Lekker is wat anders ;)

Om even in te haken op de discussie, jammer dat je een negatieve BKR notering hebt, maar eigenlijk ook wel goed. Je plan is/was om een 7000Euro auto aan te schaffen, en die netjes maandelijks af te betalen aan een leen-bedrijf. Alleen al de rente maakt de uiteindelijke prijs veel duurder. Dat je een mooie auto wilt, prima, maar aub spaar daar dan ook voor. Dat lenen is zo populair geworden voor de consument, om het geld al te hebben zonder er voor te sparen, en voor de verstrekkers lekker de rente tot op 20% op te krikken. Ja ik zou ook een goedlopende business kunnen draaien op die manier, lekker 20% bovenop het uitgeleende bedrag vangen, en als men niet optijd betaald, plukken we 'm lekker kaal.

Die BKR notering is er niet voor niets. Lullig dat je met je leuke idee niet meer aan een lening komt, en maar goed ook. Die notering is ervoor om je te beschermen voor het leengedrag, de eventueele financieele rompslomp later (denk maar aan schulden).

Ook leuk om te kijken is www.hoediepkunjegaan.nl , het filmpje is opzich super-grappig, maar de rest van je leven afbetalen, met een vast bedrag per week moeten doen, weinig ruimte voor 'iets extra's voor de komende 10 jaar is geloof ik niet wat je wilt.

Ik heb zelf ook een 'kleine' roodstaande schuld bij de bank gehad tot op 1000 euro. Aangezien de bank vervolgens mijn rekening blokkeerde, en ik geen rekeningen kon betalen meer liepen ze op (doktersrekening voor een brommerongeluk & doordat ik niet kon betalen was ik dus onverzekerd!) Ik heb het eerste jaar dat ik het aan het afbetalen was, op een houtje moeten bijten. Ik heb daaruit 2 dingen geleerd: Je leert om te gaan met het geld dat je wekelijks te besteden hebt, en je gaat ook letten op de kleintjes, wat op ten duur met een krap budget (zoals ik kan aflezen uit dit topic) maar moeilijk boven water te houden is.

Ter vergelijking :

Omdat ik van de week bij de albert hein was samen met mijn moeder, dacht ik oh ik kan hier ook wel even boodschappen halen: Ik heb voor 50 euro nog minder dan een half karretje meegekregen! Opzich kan ik het missen ( :o ) maar te bedenken dat je bij de Sanders (lokale supermarkt) of de Lidl een kar vol hebt wat net zo lekker is / veel meer waar voor je geld is bestwel raar.

Hetzelfde product (bijv Appelsientje Jus 'd orange) bij de Appie kost 1,69€ , bij de sanders 99 cent.

Koop jij 4 pakken jus in de maand bij de ap, dan naai je jezelf al voor 2,80€! En wat haal je voor 2,80? Anderhalve liter benzine bijv ;) :P

Albert hein is voor mensen die het kunnen permitteren, en graag kopen bij een winkel die veel geld uitgeeft in dure reclames. Ik denk door wisselen van winkel je behoorlijk wat geld kan besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ik vind de Lidl/Aldi whatever helemaal niets, op wat snoepgoed/koekjes na. Harde stukjes in het vlees, etc. Bleh. Maar EUR 80,00 of 40,00 in de week voor twee personen vind ik nogal wat. Jullie zitten toch niet de hele dag thuis? -> je vervelen en dan maar kanen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Voor het vlees moet je het ook niet doen trouwens :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Anoniem: 58485 schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 01:36:
Voor het vlees moet je het ook niet doen trouwens :P
Dan zie ik het nut er ook niet van in daar heen te gaan. Vlees is vaak het duurst. Ik ga zoals al jaren naar de Albert Heijn of Plus. Een winkel waar alles te verkrijgen is en te vreten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De boni gebruiken we voor vlees, groenten, brood, enzovoort. Het vlees is bij de Boni vergelijkbaar met de 'kwaliteit' die bijvoorbeeld de AH levert; rotzooi dus. Nederlandse supermarkten leveren rotzooi als het op vlees aankomt, daarbij maakt het niet uit of het nu de lidl is of de AH. Pak maar eens een snitzel of biefstuk van de AH en houdt 'm tegen het licht; Je zult zien dat hij doorzichtig is van alle gaten die ze erin geslagen hebben om het vlees maar 'mals' te houden.

Marktonderzoeken zijn heel leuk en aardig, maar de praktijk wijst gewoon uit dat hetgeen je afrekent bij de kassa uiteindelijk minder is bij een Boni dan bv. bij de AH.

Van sommige dingen wil je niet de goekope meuk hebben, zoals bv. toiletpapier, als ik zin heb m'n aars met schuurpapier te kazen, pak ik de krant wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 13:38
Nou, vind een biefstukje van de AH nog altijd beter te pruimen als een diepvries exemplaar van de aldi. Natuurlijk is die van de slager nog ontiegelijk veel beter, maar die is ook weer duurder. De strekking van het verhaal..... Alle waar naar z'n geld. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-06 23:40

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Devil schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 10:15:
[...]

Als je een auto koop van rond de 500 euro met een jaar apk, dan kan die auto jou nooit meer gaan kostten dan 500 Euro! Want dan gooi je hem gewoon weg.
Ja, en het "weggooien" van een auto kost ook niets ;) Ofwel je moet hem verkopen of je moet er naar alle waarschijnlijkheid voor betalen om hem af te voeren.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-06 21:52

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Erkende autorecyclingbedrijven zijn verplicht een auto in te nemen zonder daar geld voor te vragen.
Daarbij: als je een beetje handig bent en de tijd er voor hebt kun je nog heel wat onderdelen los verkopen op marktplaats.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:26

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

SilentTears schreef op maandag 14 mei 2007 @ 19:53:
Ik zal eerst mijn verhaal wat uitwerken, en daarna proberen alle vragen te beantwoorden:

van oktober 2000 tot oktober 2005 een goed betaalde baan(marine). Diploma's in koeltechniek. Ik begon begonnen met solliciteren begin 2005 op vacatures in mijn vakgebied. Ik weet niet hoeveel er van jullie in het noorden wonen/werken, maar in die periode bijna geen enkel werk te vinden in mijn vakgebied.
Ik heb uiteindelijk wel werk gevonden, maar niet in mijn vakgebied. Jammer maar helaas, gewoon even doorbijten en mijn kans komt vanzelf wel dacht ik. Na 5 weken werken was het werk 'op' (uitzendbasis). Daarna kwamen de maanden nov/dec waar het nog moeilijker werk te vinden is(o.a. feestdagen). Ik ben werkloos geweest tot begin februari. Toen werk gevonden bij mijn huidige werkgever(waar het tot nu toe goed bevalt). De UWV uitkering kwam pas in juni/juli terwijl mijn huidige lasten gewoon doorlopen. Ook was ik een ander 'uitgeef ritme' gewend, wat ik over heb gehouden aan mijn vorige baan. Mijn schuld. Maar helaas niks meer aan te doen, dit is inmiddels verbeterd!

7000,- is inderdaad best veel. We hadden gehoopt op inderdaad een goedkopere auto, en de rest misschien gebruiken om het bij mijn ouders af te lossen(in totaal 4000,- bij ouders en schoonouders). Ook sta ik nog ong. 4000,- rood bij de bank.
Ik moet eerlijk zeggen het gedeeltelijk onze schuld is. Daar ben ik me volledig van bewust en daar gaat dit topic ook niet over. Het gaat er over hoe ik dit het best kan oplossen.

woon/werk verkeer = ong. 40 KM, dus 80KM op een dag

Het huis is geen garage... :) Het is een appartement (in het noorden lopen ze achter in verhouding met het zuiden/westen... ;) )
Mijn vriendin en ik staan samenwonend ingeschreven bij de gemeente. En ook onze belastingteruggave hebben we als samenwonend ingevuld.
We hebben onlangs de financieen bekeken, en er is echt wel wat ruimte(300,- p/m als we het goed gaan plannen), maar daar krijgen we niet per direct een auto mee!

For the record: het was niet mijn intentie om zo'n lening gelijk maar aan te vragen, maar ik was benieuwd naar jullie mening/ervaring'. Ik probeer de mogelijke opties bij langs te gaan. Als deze al afvalt ( het hele 'lenen' opzich, en dan maakt het niet uit van welke instantie) hou ik weinig opties over. Of een hele goedkope auto, maar dat zie ik ook niet zo zitten, dan ben ik bang dat je over 3 maanden weer met hetzelfde probleem zit.
Joh, koop een toyota corolla/starlet/willekeurige jap voor 3k en je kunt echt wel vijf jaar vooruit met het ding hoor...

En; 300 euro p/m? Is dat auto inclusief lening? :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashin
  • Laatst online: 17-12-2023
Lol ik rijd zelf ook een prutsbak, een suzuki alto uit 1988. Niks mis mee, kostte me maar 550 euro (400 omdat ik wat arbeid doe voor die gozer) geen roest en rijd er al 3000km zonder problemen mee. Ik durf te zweren dat ik er nog 30k mee kan rijden zonder al te grote problemen.
Het ding is niet opperst snel, ook niet superveilig nee maar als je relaxt rijdt en geen gevaar creeert kan er niks gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voor € 300 per maand rijd je ook een Smart forfour, inclusief verzekering, financiering, wegenbelasting en brandstof, uitgaande van 30k km per jaar.

Alleen ja.. financiering.. en BKR.. gaat niet samen.
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.