Zo zo, wat een leen-angst

Rente betalen is geen weggegooid geld, het is de prijs die je betaalt om niet te hoeven wachten. Dat weggegooid geld noemen lijkt me nogal kortzichtig: waar moet hij het anders aan uitgeven. extra kleertjes voor de kids, extra vakantiegeld, extra stappen gaan, extra zware GPU in z'n PC? Dat is misschien net zo goed weggegooid geld.
Of lenen te duur is is de Jazzy-Family keuze. Als Jazzy z'n vrouw en z'n bank kan overtuigen, dan moet ie dat verder zelf weten. Ik zou ook niet willen dat een ander me vertelt wat ik met m'n geld absoluut wel en niet moet doen. Volgens een flink deel hier ben ik helemaal gek omdat ik 30K geleend heb voor m'n 407. Maar ík betaal hem deze zomer af, na 9 maanden. Dus zó gek zal ik toch ook wel niet zijn denk ik.
Lenen bij je ouders is leuk verzonnen (ik heb zelf een hypotheek bij m'n ouders, ken dus de constructie) maar niet voor iedereen valide: je ouders moeten wel net effe bereid zijn geld op tafel te mikkenen moeten het ook wel hebben. En je moet ook nog bereid zijn je ouders te vragen om zoiets. Ik ben bezig m'n hypotheek als de sodebliksem af te lossne omdat ik er de pest in heb geld aan m'n ouders schuldig te zijn, gewoon omdat ik al bijna volwassen ben en het zelf best kan redden.
Je besteedbaar inkomen per maand gaat omlaag, dat is een goeie tip. Je loopt risico's als je de auto kort rijdt, als je hem niet goed verzekert, als je geen garanties hebt voor afwikkeling bij ellende, enzovoorts. Allemaal handige tips waar Jazzy goed naar moet kijken.
Maar de eisen die hij aan z'n auto stelt... representatief voorkomen is gewoon een geldige eis hoor, ik kan me zo voorstellen dat hij er bijvoorbeeld mee naar klanten moet kunnen, dan moet hij niet in een ouwe gare ramellende Geitenwollesokken Volvo op roestmetalen velgen aan komen kakken. Accesoires d'r in is ook al niets bijzonders: als je toch flink geld uit moet trekken voor een auto, dan wil je wél iets waar je een beetje blij van word. Bovendien, airco, is dat luxe? Het houdt je fris en fruitig op lange ritten en als je kinderen hebt is het wel fijn als ze niet eerst droog koken als je in de zomer aan het rijden gaat. Als de jongste 4 of 5 is is dat min of meer een non-issue maar ík weet niet of de jongste nog via z'n moeder wordt bijgetankt.
Laten we het advies financieel houden. Van auto rijden heeft hij best zoveel verstand dat hij d'r zelf één uitzoeken kan, hij leest tenslotte al het Vervoer subforum op GoT