Rechts passeren* is zo'n beetje m'n 2e natuur geworden. Al die denkbeeldige auto's die ingehaald worden in Nederland is a-sociaal. Daardoor stopt het verkeer niet alleen gigantisch op, maar het wegbeeld is ook nog eens veel drukker.
Ook al een keer een stuk hout van ongeveer 15*15*50cm tegen m'n nummer bord gehad midden op knooppunt Lunetten. Nummerplaat was behoorlijk gedeukt, maar had erger kunnen aflopen. Ding kwam van de rechterrijstrook naar de 3e (van de 4 gewaaid). Verderop stonden er een aantal auto's met pech (kapotte banden e.d.). Pas achteraf besef je wat er werkelijk had kunnen gebeuren en sta je alsnog te trillen op je benen.
Verder een keer op een donkere 80 km-weg, met aan de zijkanten van die dikke eiken, het idee gehad dat er wat takken ver voor me op de weg lagen. Kom ik dichterbij gereden met zo'n 90 km per uur, blijkt het een fiets te zijn die midden op de weg ligt. Uitwijkmanoeuvre die maar net tussen de bomen door goed ging. Daarna vol in de ankers en even terug gereden om die fiets van de weg te halen. 2 vrienden stappen uit en komt er een kerel eraan gelopen. Vraag een van m'n vrienden: "wat is er aan de hand?" Hij: "Meneer mij lift geven, ik naar asielzoekerscentrum." Had die gast dus express die fiets daar neergelegd!
Andere vriend de fiets van de weg gesleept en richting sloot gemikt. Nog even duidelijk gemaakt dat dat dus echt niet de bedoeling was en wat andere minder vriendelijke woorden naar z'n hoofd geslingerd. Vrienden in laten stappen en toen nog even vrolijk getoeterd
Verder nog een keer op een 80 km weg met vrienden in de auto waarbij de één zegt: "Je moet hier zometeen recht." Hij bedoelde dus over 50m, waar ik dacht een meter of 200. Dus ik zonder erbij na te denken stuur omgegooid en met een nette 70 km/uur de bocht door. Daarna werd het achterin de auto vrij stil en waren de gezichtjes wat wit. Met het vriendelijke verzoek dat niet weer te doen
Maar, even afkloppen, ik rij verder toch al 9 jaar schadevrij.
* Rechts passeren is niet het zelfde als rechts inhalen. Rechts passeren is de heel tijd al rechts rijden en dan gewoon iemand links van je naar achteren zie gaan. Rechts inhalen is links rijden, rechterbaan pakken, inhalen en weer links gaan rijden.