Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Eigen Case bouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 345 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sandertjuhh
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 13:01
Hallo,

Ik hoop dat ik hier in het juiste forum zit. Het niet echt een casemod maar wel een casebuild.

Ik ben bezig met het plannen van een casebuild. Op dit moment zit ik nog te denken aan hout. Echter ben ik ook opzoek naar een alternatief (alu).

Hout heeft als voordeel dat het makkelijk tewerken is. Maar indien het stevig moet ook een stuk zwaarder is.

Aluminium heeft als voordeel dat het sterk en ligt qua gewicht is. Echter is dit een stuk moeilijk te bewerken...

Graag hoor ik wat jullie mij adviseren.

Ook look ik tegen de vraag aan hoe ik het beste m'n 5 1/4 en 3 1/2 drives kan behuizen. Kan ik ergens die brackets los kopen ( ik heb gezocht maar nog niet gevonden ) of raden jullie me aan gewoon hout te gebruiken (indien ik voor een houten case ga)...

De reden dat ik een eigen case wil maken is dat het aanbod op dit moment niet bied wat ik hebben wil... Veel ruimte voor hdd's en een zeer goede koeling (eventueel water koeling)..

Graag jullie adviezen voor de materialen welke ik het beste zou kunnen gebruiken.. En uiteraard hoor ik ook graag jullie motivatie.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:51
Hout is wel veel sterker (probeer maar eens een deuk in een plaat hout te slaan), en is goedkoper.

• _Teq_
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Hout heeft als voordeel dat het makkelijk tewerken is. Maar indien het stevig moet ook een stuk zwaarder is.

Aluminium heeft als voordeel dat het sterk en ligt qua gewicht is. Echter is dit een stuk moeilijk te bewerken...
Het lijkt me dat je hiermee je eigen vraag al beantwoord hebt? :) Ik denk dat, als het je eerste case is, hout een gemakkelijker af te werken materiaal is waardoor je eindresultaat ook 'mooier' wordt. Je kan natuurlijk ook een combinatie van materialen gebruiken. Dus een houten 'frame' in combinatie met alu 'panels' etc.

Ik zou zo snel even niet weten of je die bays afzonderlijk kan kopen (lijkt me wel) maar dat kan je natuurlijk altijd navragen bij je PC-boer op de hoek. Je kan er ook voor kiezen om deze componenten te gebruiken uit oude PC kasten of gewoon een PC kast kopen (een goedkoop lelijk ding volstaat dan) en daar de onderdelen uit opereren.

• laurxp
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-10 21:07
Hout vs Alu hangt af van je budget.
Hout is namelijk veel goedkoper dan Alu.
Die brackets halen veel mensen uit een "donor"kast, een kast waar alleen de mobotray en de brackets uit worden gehaald.
De brackets zijn volgensmij wel makkelijk te maken met alu.
Hout volgensmij amper, aangezien de wanden redelijk dum moeten zijn voor de schroeven, en hierdoor het hout veel minder stevis word en zeer gemakkelijk zal breken of verbrokkelen.

edit:
ThinkPadd schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 19:00:
Hout is wel veel sterker (probeer maar eens een deuk in een plaat hout te slaan), en is goedkoper.
Dit klopt alleen voor grotere diktes, maar als je dezelfde dikte Alu als hout gebruikt gaat het niet op.
Als je namelijk een heel dun plaatje hout neemt sla je er zo een gat in, maar een dikke plaat alu krijg je amper een deuk in.

[ Voor 34% gewijzigd door laurxp op 01-05-2007 19:06 ]

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-11 09:22
Hout en alu hebben andere eigenschappen. Als jij een plaat alu van dezelfde dikte als een plaat hout neemt, is het aluminium veel sterker. Alu heeft een betere sterkte/gewicht verhouding. Je kast wordt met aluminium dus kleiner en lichter.

Met hout werken is stukken makkelijker, maar levert wel een bijkomend brandgevaar op. Persoonlijk zou ik voor hout kiezen, maar dan met voldoende afstand tot de componenten. (afstandsbussen). Houd heeft ook als bijkomend voordeel dat het goedkoop is, en je een fout nog kan herstellen. (mits niet al te groot).

Wat betreft de drive bay`s, die zul je uit een donorkast moeten dremelen.

Heb je trouwens al naar de Stackers gekeken wat betreft ruimte? Of anders een flinke servercase. Cooling zit meestal wel goed in die dingen, zeker als je voor watercooling gaat.

Ik moet wel ff vertellen dat ik zelf nog nooit een kast gebouwd ben, ook ik zit in de planningsfase.

[ Voor 9% gewijzigd door Nijn op 01-05-2007 19:08 ]

Verwijderd

ThinkPadd schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 19:00:
daar maak je even een grote fout. over hoe dik hout praat je? en over hoe dik alu?
een deuk in alu kun je dr nog een keer uitslaan (blijft altijd lelijk maar ja) een deuk in hout sla je er niet meer uit.

maarja dat even terzijde

• Sandertjuhh
Hallo,

De pc boer op de hoek heeft die brackets niet los tot mijn spijt. Een doner kast is helaas ook geen optie aangezien de enige kast die als doner dient een bij elkaar geraapt zooitje is... hier een halve bracket geschroefd aan een andere ( dus hangt er eigenlijk gewoon los onder.. ) De achterplaat voor het mobo is helaas ook geen optie aangezien ik een redelijk groot ATX mobo heb ( 9 schroeven ).. de backpanel van de doner kast heeft er maar 6.. Dus ik vermoed dat het backpanel van houd gemaakt zal moeten worden.. Voordeel is wel dat ik de schroefgaatjes precies kan positioneren...

Hout is idd een stuk makkelijker te bewerken en ook steviger (indien je dik genoeg houd gebruikt..)
MDF is niet te gebruiken voor die brackets lijkt me. Iemand een suggestie hiervoor?

@Nijn

IK heb inderdaad naar de Stacker gekeken. Echter staan mijn die 4-in-3 brackts niet echt aan.. Ook lees ik dat er veel problemen zijn met het plaatsen van bepaalde componenten.

Indien andere nog adviezen hebben sta ik daar uiteraard altijd voor open...

[ Voor 11% gewijzigd door Sandertjuhh op 01-05-2007 19:30 ]

• Godric
  • Laatst online: 19-11 10:10
Ik zou als ik jou was eens goed gaan kijken naar andere CiP's waar hout gebruikt wordt, kijken hoe zij al jou vragen oplossen. Recente mdf mods zijn: Stealth, Red Storm Ten, Clean Case en Red Rogue (van mezelf). Ze zijn allemaal te vinden met de search.

Ook zou ik eens naar je portemonnee kijken. Voor een tientje heb je genoeg mdf voor een flinke kast, als je alu wilt gebruiken is het een veelvoud van een tientje :).

Wat betreft een donorkast, koop ergens een oude PII en gebruik daar de spullen van, of koop bij je pc-boer een cheapass Sweex kast en sloop deze uit elkaar.
Nijn schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 19:06:
Heb je trouwens al naar de Stackers gekeken wat betreft ruimte? Of anders een flinke servercase. Cooling zit meestal wel goed in die dingen, zeker als je voor watercooling gaat.
Sssstttt!!!! Je gaat toch niet een potentiële CiP de kop indrukken 8)7

Canon EOS 40D | EF 17-40L f/4.0 | EF 70-200L f/4.0 | EF 50 f/1.8 II

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-11 09:22
Godric schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 19:30:
Whoops, mijn fout.

Wat betreft de donorkast, ik zou er toch echt voor gaan. Het maken van je eigen brackets etc is nog behoorlijk lastig. Idd een simpele kast regelen via marktplaats, Tweakers v&a of bij de vuilstort waar mensen hun zooi kunnen wegbrengen (Bij het bruingoed staan doorgaans zat oude computers en met 5 euro zijn de mannen die daar werken ook weer blij).

[ Voor 4% gewijzigd door Nijn op 01-05-2007 19:41 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

@Sandurtjuhh, als je een donor kast wil hebben, ik heb er hier een staan die je zo mee mag nemen, incl backplate, i/opanel en hdd bracket.

Overigens is een backpanel ook wel helemaal van hout te maken, dat heb ik met de knuffelkubus gedaan en dat mobo zit ook prima vast (nu moet ik wel zeggen dat het mobo ligt en dat scheelt al aardig in de stevigheid.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/e7136012958d6c9058ed486aa6040080/full.jpg

en met mobo erop:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0b6c1e326dede13884d5af3c8990b88b/full.jpg

• Sandertjuhh
Godric schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 19:30:
Wie zegt dat ik niet ga modden met een stacker (als ik weer gespaart heb) :P na een mod gezien te hebben heb ik er helemaal zin in gekregen om een kast of zelf te bouwen of te verbouwen naar mijn wensen....

Echter twijfel ik nog steeds... zelf bouwen heeft voor en nadelen... Eén van de nadelen is dat het erg lastig is een goede airflow te doordenken. Van de Staciker lees ik dat deze wel een goede flow heeft....

Ik heb m'n kast die ik nu heb is een beetje gemod...(extra 230V fan ingebouwd en de zeikant wat geperforeerd... Niet genoeg voor een topic hier...

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
Airflow is goed te bekijken hoor als je een case maakt. Kijk eens naar de Clean Case, dat is simpele en goede airflow ;) Voor een alu kast kun je de CiP in mijn signature eens aanklikken. Bij een zelfbouwkast duurt het wat langer voordat het een beetje een geheel wordt. Bij het modden van een standaard case kun je steeds een stukje doen.
Op het NKCM heb ik gezien dat MDF-kasten ook erg mooi kunnen zijn, maar ik ben zelf toch meer van alu ;) Veel gereedschap is niet noodzakelijk, met een zaag, goede vijl, boormachine, tijd en zin kom je een heel eind :)

Casemod: Cubeleon

• Godric
Sandertjuhh schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 20:17:
[...]
Echter twijfel ik nog steeds... zelf bouwen heeft voor en nadelen... Eén van de nadelen voordelen is dat het erg lastig is een goede airflow te doordenken. je het hele ontwerp zelf in handen hebt en de voor jou ideale airflow kan creëren!
Als het voor je lastig om zelf een ontwerp te maken waar je goed nadenkt over airflow waar die nodig is e.d. dan is het misschien een beter idee om een kast te kopen die zich bewezen heeft. Dan zit je sowieso goed. Mocht je dat juist als een uitdaging zien, dan is een eigen case maken juist ideaal. Het heeft beiden z'n charmes.

Kijk ook nog eens naar de i-PC van Ravenge, hij heeft een ontwerp waarbij zijn 6 harde schijven ideaal in de flow hangen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Precies, in mijn 2e Tomb Raider mod heb ik de hdds ook zo neer gezet dat de airflow erg goed is. Dat betekent dat de hdds op hun kant staan waar een 120mm fan voorstaat die 4 hdds koelt zonder een hoorbaar geluid te produceren. Prima airflow dus.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 19:11:
[...]

daar maak je even een grote fout. over hoe dik hout praat je? en over hoe dik alu?
een deuk in alu kun je dr nog een keer uitslaan (blijft altijd lelijk maar ja) een deuk in hout sla je er niet meer uit.

maarja dat even terzijde
Maar daar hebben we een truckje voor ;) ....
Als het echt massief is werkt het beste:
Pak een vochtige doek, leg deze op de deuk en strijk er met een heet strijkijzer over.
Eventjes na schuren en weg deuk (moet geen extreem grote deuk zijn).
De houtvezels zuigen zich namelijk vol met de stoom, welke vrij komt.
Dus als het ware een ballon opblazen.

• Sandertjuhh
brinkdinges schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 20:55:
Airflow is goed te bekijken hoor als je een case maakt. Kijk eens naar de Clean Case, dat is simpele en goede airflow ;) Voor een alu kast kun je de CiP in mijn signature eens aanklikken. Bij een zelfbouwkast duurt het wat langer voordat het een beetje een geheel wordt. Bij het modden van een standaard case kun je steeds een stukje doen.
Op het NKCM heb ik gezien dat MDF-kasten ook erg mooi kunnen zijn, maar ik ben zelf toch meer van alu ;) Veel gereedschap is niet noodzakelijk, met een zaag, goede vijl, boormachine, tijd en zin kom je een heel eind :)
Jou CiP heb ik gebookmarked ga hem van de week een ff doorspitten (is het nu al te laat voor:P)
Godric schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 21:07:
[...]

Als het voor je lastig om zelf een ontwerp te maken waar je goed nadenkt over airflow waar die nodig is e.d. dan is het misschien een beter idee om een kast te kopen die zich bewezen heeft. Dan zit je sowieso goed. Mocht je dat juist als een uitdaging zien, dan is een eigen case maken juist ideaal. Het heeft beiden z'n charmes.

Kijk ook nog eens naar de i-PC van Ravenge, hij heeft een ontwerp waarbij zijn 6 harde schijven ideaal in de flow hangen.
Het lijkt me inderdaad lastig een goede flow te bedenken.. Maar ook lastig om een redelijk case te bouwen.. Een case kopen is wel gemakkelijk maar ik wil ook wel een leuke uitdaging 8)7

die i-PC is bookmarked
Terw_Dan schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 21:10:
Precies, in mijn 2e Tomb Raider mod heb ik de hdds ook zo neer gezet dat de airflow erg goed is. Dat betekent dat de hdds op hun kant staan waar een 120mm fan voorstaat die 4 hdds koelt zonder een hoorbaar geluid te produceren. Prima airflow dus.
Ik ga jou mod zeker volgen lijkt me erg leuk en leerzaam...

Ik ga er nu even een nachtje overslapen.. Ik denk toch dat ik voor 100% zelf bouw ga met evt wat doner onderdelen... de sloop kan inderdaad wonderen doen.. Misschien ook wel alles zelf maken (das wel echt een uitdaging 8)7 )

Bedankt voor alle reacties tot nu toe.. Tips en andere opmerkingen blijven altijd welkom

• Pin0
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Je moet gewoon maken wat JIJ mooi vind. Wanneer je consessies gaat doen en voor hout kiest omdat dat makkelijker te bewerken is, zal je nooit tevreden zijn. Vorm gewoon een goed idee, één waar je helemaal wauw van bent en achter staat en ga dat dan maken/realiseren. Vervolgens net zolang bouwen, hakken, zagen, dremelen etc... totdat je hebt gemaakt wat je wilde maken.

Als het je echt om het modden gaat kan je natuurlijk gewoon ergens beginnen. Ik ben nooit aan modden begonnen omdat ik of geen goed idee heb of mijn idee teveel geld kost of ik gewoon niet weet hoe het te realiseren valt. Hopelijk begin ik ooit eens... :/

Mijn Lego Mocs - LEGO idea: The Motorcycle Garage

• rxr1991
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-10 18:02
[quote}een deuk in alu kun je dr nog een keer uitslaan (blijft altijd lelijk maar ja) een deuk in hout sla je er niet meer uit.[/quote]

Plamuur en verf doen wonderen.

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Godric schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 21:07:
[...]
Hier ben ik het niet helemaal mee eens :P Ze hangen wel redelijk in de airflow maar toch worden ze flink warm hoor. Vooral de 2e rij. Ik heb dit ook gebruikt in TKC en er zit ong. 8 graden verschil tussen beide HD's. Ik zou voor het ontwerp van Terw_Dan gaan. Of zoals ik het doe: HD's op z'n kant en dan van boven een fan.
Pin0 schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 09:44:
Je moet gewoon maken wat JIJ mooi vind. Wanneer je consessies gaat doen en voor hout kiest omdat dat makkelijker te bewerken is, zal je nooit tevreden zijn. Vorm gewoon een goed idee, één waar je helemaal wauw van bent en achter staat en ga dat dan maken/realiseren. Vervolgens net zolang bouwen, hakken, zagen, dremelen etc... totdat je hebt gemaakt wat je wilde maken.

Als het je echt om het modden gaat kan je natuurlijk gewoon ergens beginnen. Ik ben nooit aan modden begonnen omdat ik of geen goed idee heb of mijn idee teveel geld kost of ik gewoon niet weet hoe het te realiseren valt. Hopelijk begin ik ooit eens... :/
Aan de ene kant wel mee eens maar het is wel handig om toch eerst iets van MDF te maken. Je loopt altijd tegen dingen aan waar je niet aan had gedacht. Als je dit 1 keer hebt gehad weet je een hoop meer en maak dan 1 van ALu. Het is namelijk toch wel fors duurder en je wordt niet vrolijk ervan als je dan allemaal fouten maakt (ervaring).

Verder vind ik dat je met een casecon veel meer vrijheid hebt. Maar het is idd. wel flink moeilijker en voordat je een goed,mooi,RECHT frame hebt staan ben je toch snel vele uren verder.

Verwijderd

Alu bewerken is niet moeilijk met het goede gereedschap.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~bewestra//medium/713575.jpg
Zoiets bijvoorbeeld. Gaat door 3mm alu heen als een mes door boter. De randen zijn niet zo mooi, en soms wat omgebogen, maar dat haal je er zo uit met een hamer, en de randjes vijl je mooi.

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik ben voor alu
Aluminium bewerken is makkelijker dan je denkt, en de kast blijft licht.

Alu profielen zaag je met een een ijzerzaagje, of liever een verstekbak (ik heb een Nobex waar ik alles mee zaag). Als je 1,5 mm wand hebt dan is dat dik genoeg om op te boren en te tappen zodat je er m3 schroeven in kan draaien. Je moet alleen geen RVS schroeven of materiaal gebruiken, RVS en aluminium geeft na verloop van tijd doffe oxidatie plekken.

Dun plaat knip je met een blikschaar (of zelfs een gewone als de schaar niet heel hoeft te blijven)
Dik plaat kan je zagen met een lange ijzerzaag.

Als je een frame wil maken dan kan dat makkelijk met buisprofiel en hoekstukjes (zoals in b.v. Caseconstructie: Evolutionary en [Cip] Scrap mkII
dan scheelt een hoop gaatjes boren.

Afstanden voor boorgaten enzo haal je uit uit de ATX form-factors .

• TEAMIKKE
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 06 mei 2007 @ 11:19:
Alu bewerken is niet moeilijk met het goede gereedschap.
[afbeelding]
Zoiets bijvoorbeeld. Gaat door 3mm alu heen als een mes door boter. De randen zijn niet zo mooi, en soms wat omgebogen, maar dat haal je er zo uit met een hamer, en de randjes vijl je mooi.
En dat valt tegen! Om het echt mooi te krijgen moet je een hoop ervaring met zo'n ding hebben of een hoop tijd erin steken. Dan is een decoupeerzaag toch echt netter.

Ik zou alleen wel zorgen dat jet het geheel recht houdt ten alle tijden. Heel belangrijk en doe het ook echt want anders kun je een hoop opnieuw doen.

Verwijderd

Ja, je moet zo'n ding wel recht houden (niet kantelen dus), maar een lijntje volgen is best te doen. Goed vastzetten is een vereiste. Een beetje oefenen op een verkeersbord kan handig zijn.

Verwijderd

als het niet stoort, stel ik er een vraagje bij ik ben nl ook van plan om een eigen kees te bouwen uit mdf ik heb een 5,25 inch drive bay waar 6 cd/dvd/etc. spelers in kunnen worden gezet. als ik deze in een houten case zou stoppen en ik gebruik maar 3 van de 6 drive bays moet ik ook frontjes maken hoe zou ik deze het best kunnen maken en vastzetten ? (ik wil nl ook hardware kunnen verwijderen en kunnen toevoegen) ;)

• puddinkie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-07-2024
en een dun figuur zaagje hout uit zagen zodat er een dun gleufje tussen zit kun je ze aan de achtert kant weer vast zetten met tape ;)

• TEAMIKKE
  • Niet online
Is niet de meest elegant oplossing maar het werkt wel :P

Wat ik zou doen: Een front (bezel) en dan op beide zijden een plaatje plakken waar een schroef in kan. Die weer in je kast en klaar :)

Verwijderd

nog 1 klein vraagje: zou je mdf het beste kunnen spuiten of gewoon met de verfkwast/verfroller kunnen verven? :)

• Godric
klik!
In dit recente topic komt van alles aan bod.

Verwijderd

Godric schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 19:52:
klik!
In dit recente topic komt van alles aan bod.
ok, bedankt dat topic was ik eve vergeten ( moe kunnen he) :*)
Pagina: 1