wat is de beste verf voor MDF?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.722 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 215261

Topicstarter
beste casemodders:

ik ben bezig met mijn 2e casemod, en ik maak hem uit MDF.
nu is mijn vraag: wat is de beste/geschikste verf voor MDF?
de winkelier raad mij aan om het aan te brengen met de kwast of roller, maar ik ben meer fan van spuitbussen.

hopelijk heeft een van jullie goede ervaringen met het spuiten op MDF.

Baruska

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik heb voor m'n knuffelkubus gewoon een pot verf gekocht, standaard zijdeglans van de formido. En het resultaat was meer dan prima (zie [CM] Knuffelkubus). Spuitbussen zou ik niet gebruiken, dat krijg je nooit zo mooi als met gewoon een rollertje en verf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badeend
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:41
Als je het in een paar lagen met een roller doet dan heeft dat een prima resultaat. Wel een paar lagen dus, want MDF zuigt nogal veel verf op waardoor 1 of misschien ook nog wel 2 lagen niet zo mooi dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixxel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-06 20:11
Er is ook speciale grondverf voor mdf, dan zuigt het minder... even opschuren, en in 2 laagjes met rollertje strak de toplaag aflakken, prachtig hoogglans, shiney shiney :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-GAMER-X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-08-2020
Ik heb toch andere ervaringen met MDF.. ik heb bij mijn casemod speciale MDF grondverf gebruikt (zo'n rood potje) en deze werkte zeer goed. De kast moest zwart worden en dat had ik eerst met een pot verf + roller geprobeerd wat een zeer bedroevend effect gaf, daarna heb ik zwarte spuitbussen gebruikt. Vele malen beter! daarna doe je er nog een laagje clear vanish over en klaar. Mijn advies is dus ook : MDF grondverf met roller --> licht opschuren --> spuiten --> clear vanish ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Zowiezo grondverf gebruiken. Hoef niet eens speciale te zijn maar het effect is wel veel beter. Heb je ook minder lagen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 215261

Topicstarter
okay, bedankt voor jullie reply's.
ik denk dat ik het bij X-GAMER-X houw, en zijn techniek toepas.

maar kan ik de kleur ook mat houden i.p.v een vernis gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159456

Laatst heb ik dees gebruikt:

Afbeeldingslocatie: http://www.alabastine.nl/_images/_visual_MDF_2in1.jpg

Werkte heel goed, in een half uurtje stofdroog.

Jammer dat de lak wel 6 uur moest drogen. :/

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 159456 op 12-04-2007 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-GAMER-X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-08-2020
Anoniem: 215261 schreef op donderdag 12 april 2007 @ 20:45:

maar kan ik de kleur ook mat houden i.p.v een vernis gebruiken?
Dat kan zeker maar hou er rekening mee dat het dan gevoeliger is voor beschadigingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Zal toch vast ook wel een mat lak voor zijn? Hoeft zeker geen glans lak te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• puddinkie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-07-2024
nope en maakt eigelijk weinig uit met lak of geen lak

lak is meer voor weer bestendigheid en glans
maar als er iets tegen aan komt zal er zo ie zo wel een kras op zitten

maar meestal doet iedereen er wel lak op omdat ze niet anders weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k5052
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-06 22:35
Anoniem: 159456 schreef op donderdag 12 april 2007 @ 21:33:
Laatst heb ik dees gebruikt:

[afbeelding]

Werkte heel goed, in een half uurtje stofdroog.

Jammer dat de lak wel 6 uur moest drogen. :/
Dit heb ik ook gebruikt en kan het aanraden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03 13:38
Voor MDF is inderdaad een speciale (MDF-)grondverf het beste. Deze is op acrylbasis, wat betekent dat de lak ook op acrylbasis moet zijn. Vaak moet daar dan weer een blanke lak overheen. (Ik heb mijn bureau op die manier geverfd - met een metallic verf - , maar de blanke lak weggelaten. Deze geeft dus wat af als je 'm nat maakt. Dat voorkom je met de blanke lak.)

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-05 23:30
Tja, verven verven. Tegenwoordig ben ik er niet zo'n fan meer van: Het goed opbrengen van een laag is al behoorlijk moeilijk, en een hoogglanslaag aanbrengen is nog veel moeilijker. Als je eenmaal de tegenslagen hebt gehad van zuigend MDF op de kopse kant, en de lonkende geilheid van de verf naar vliegen, muggen, stof en andere zooi die je er niet op wilt hebben, en deze overwonnen hebt, dus je bent met plamuur goed in de weer gegaan en met commandant enzo. Wacht dan maar een half jaartje en je ziet de naden weer. Hiep hoi. Met andere woorden, ga fineren. :P
Als je toch wilt verven zou ik óf totaal in verstek gaan zagen, óf de naden juist accentueren, door met een frees een V-groef te trekken.

Edit: en alle waar naar zijn geld hè.

Ik heb geverfd met Histor verf, en zwarte grondverf van CWS. Niet de hoofdprijs maar wel okay. Volgende keer ga ik ook maar sikkens kopen denk ik maargoed, da's bijzaak.

De goede voorbehandeling is het halve werk!

[ Voor 15% gewijzigd door Seers op 13-04-2007 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Seers schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 15:28:

Met andere woorden, ga fineren. :P
Dat moet je ook weer lakken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 183025

Er bestaan ook Alblastine MDF doekjes, die halen de was laag van MDF weg. En dan kan je mooi en dekkend schilderen (wel 2 of 3 lagen voor het beste resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156750

Anoniem: 183025 schreef op zondag 15 april 2007 @ 12:53:
Er bestaan ook Alblastine MDF doekjes, die halen de was laag van MDF weg. En dan kan je mooi en dekkend schilderen (wel 2 of 3 lagen voor het beste resultaat.
Je kon het toch ook gewoon afdoen met ammonia (of in ieder geval zoiets. Terpentine/wasbenzine kan ook)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Jup. Ik heb dat destijds met thinner gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35978

Anoniem: 156750 schreef op zondag 15 april 2007 @ 12:56:
[...]

Je kon het toch ook gewoon afdoen met ammonia (of in ieder geval zoiets. Terpentine/wasbenzine kan ook)?
Wasbenzine gaat net zo goed en is stukken goedkoper maar programma's als Huis in Puin e.d. worden gesponsord door Alabastine e.d. dus begint iedereen te denken dat het schoonmaken met speciale doekjes moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
  • Laatst online: 23-05 23:30
bouwfraude schreef op zondag 15 april 2007 @ 00:04:
[...]

Dat moet je ook weer lakken :P
Nee hoor, je kunt ook oliën (of in de was zetten). Als je een beetje netjes schuurt krijg je het ook redelijk glimmend hoor, alleen niet dat 'glaslaagje' erover, de glans zit dan namelijk in het hout zelf:
Afbeeldingslocatie: http://hermes.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/Aeon70.jpg
Terpentine niet. Dat is vet. Thinner is wel goed om te gebruiken, want dat ontvet. Bovendien haalt thinner ook veel beter verfvlekken weg maar da's een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 196275

Ook niet vergeten beide kanten te schilderen, anders kan het hout scheeftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 183025

Anoniem: 156750 schreef op zondag 15 april 2007 @ 12:56:
[...]

Kan wel, maar dit is handiger en erg goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 180839

misschien wat offtopic maar:
als ik een case zou bouwen zou ik waarschijnlijk geen mdf gebruiken want: als er water o.i.d. op je case valt dan trekt dat mdf helemaal krom en dat krijg je niet meer recht. Als je het gaat bewerken gebruik dan zo'n stofkapje (dat stof wat vrijkomt is niet echt gezond) maar, zolang de ruimte niet al te vochtig is waar je case in staat en je gooit geen water op je case kan je mdf gerust gebruiken ;)
Pagina: 1