LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Hier moet ik toch ff inhaken; het heeft geen enkele zin om dit soort posts te plaatsen! Er zijn genoeg mensen die een 22/24/27/30 inch scherm hebben met een hoge resolutie. En dat men daarop fatsoenlijk wil gamen lijkt me duidelijk... ATi adverteert in die slides zelfs met "UltraHD gaming upto 2560x1600". Als men er mee adverteert, moet het kunnen. Dat niet veel mensen het hebben is verre van belangrijk! De reden dat ik benchmarks wil zien op 2560x1600 is puur en alleen omdat ik verwacht dat de R600 hier zijn spierballen laat zien.RappieRappie schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 16:02:
[...]
Er zijn maar weinig mensen die een 24"inch of 30" inch scherm hebben en op die hoge reso's gamen hoor... De meeste mensen spelen af en toe een spelletje, en wel op 1280x1024 of 1600x1200.
Dus ZAT zoals jij zegt zal het niet zijn. Daarvoor zijn die schermen veel te duur.
Nogmaals, als er een markt voor is, waarom zou je deze ontkennen?
CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600
Heel veel mensen kopen nu die 20"en 22"omdat die nu betaalbaar zijn ( rond de 300-350 euro ).SgtStrider schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 11:45:
[...]
Hier moet ik toch ff inhaken; het heeft geen enkele zin om dit soort posts te plaatsen! Er zijn genoeg mensen die een 22/24/27/30 inch scherm hebben met een hoge resolutie. En dat men daarop fatsoenlijk wil gamen lijkt me duidelijk... ATi adverteert in die slides zelfs met "UltraHD gaming upto 2560x1600". Als men er mee adverteert, moet het kunnen. Dat niet veel mensen het hebben is verre van belangrijk! De reden dat ik benchmarks wil zien op 2560x1600 is puur en alleen omdat ik verwacht dat de R600 hier zijn spierballen laat zien.
Nogmaals, als er een markt voor is, waarom zou je deze ontkennen?
Maar die 20 en 22"zijn maar 1680x1050 maar de volgende stap is de 24"schermen dit zitten nu nog rond de 700+.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Out of the case, Pictured
We created a lot of noise with the 100 Degrees Celsius article. You can check the original part here.
Luckily we have friends who wanted to help us out in our quest for truth. It turns out that outside of the case on a 20 degrees Celsius environment temperature Radeon HD 2900 XT will heat up to 82 Celsius.
There is a catch in 2D mode temperature will be about 58 Celsius almost all the time. In 3Dmode R600 chip heats up to average 68.4 or in worst case scenario 71.3 degrees Celsius.
In closed case the situation gets even worst so you can expect even more than 82 Degrees Celsius close to 100 degrees that we originally reported.
Here is the picture below.

Dit is dus niet in de kast. Maar ik neem aan dat hij dan ook iets harder gaat draaien. Maar als je uit een kast 82 haalt kom je wel in de buurt van die 100. Maar volgens mij wou de X1900 daar ook wel in de buurt komen. Maar ik neem aan dat AMD deze kaarten ook in zo'n warmte kamer heeft getest of ze dan ook nog werken. Dus bij temps van 60-70c.
En die temp van 82 graden was bij het PWM gedeelte... Dus er gaat wel veel stroom door heen. Maar deze blokjes worden bij mijn X1900 XTX ook super heet.
[ Voor 6% gewijzigd door Astennu op 04-05-2007 11:52 ]
In een gesloten kast word de kaart toch meestal koeler ivm airflow? (die 0 is buiten de kast)
current 3dsettings ja.....maar dat wil niet zeggen dat de kaart daar ook op draait...Verwijderd schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 03:31:
[...]
die 506/512 zijn idd de 2D speeds bij 3D geeft het progsel ook aan kijk maar bij Current 3D clock settings
eigenlijk zegt dit screenshot niks, behalve dat de kaart idle rond de 60 graden word, met teruggeklokt geheugen...
Nee. Buiten is ook veel airflow, alleen wordt het niet echt geregeld, maar dat maakt niet uit aangezien het toch een grote ruimte is (je kamer ofzo).M1lamb3r schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 12:04:
In een gesloten kast word de kaart toch meestal koeler ivm airflow? (die 0 is buiten de kast)
In de kast zitten er ook nog andere componenten te stoken + zitten er dingen in de weg.
Geen en 4xAA zie ik erg goed op 2560x1600, met 8xAA heb ik nu een slide show, laat staan 16xAA. Als ik mijn nieuwe videokaart heb en het wordt er een uit de nieuwste generatie, dan kan ik wel wat resultaten posten.k995 schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 11:34:
[...]
geen en 4xAA kan ik begrijpen op 1920, maar op 2560x... verschil tussen 8 en 16AA? En dan nog als je speelt niet op stilstaande beelden ik betwijfel het. Zelfs heb ik "maar" 1650x... dus ik kan het niet uittesten.
Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3
Bij welke games zie jij het verschil tussen geen en 4AA goed op 2560x1600? Ik heb zelf ook een 30" scherm en ik zie het eigenlijk niet of nauwelijks. Het kan natuurlijk zijn dat jij er meer oog voor hebt dan ik, maar tenzij dat ik heel geconcentreerd naar de randen zit te staren en niet te spelen zie ik geen verschil.Bas van der Doorn schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 12:07:
[...]
Geen en 4xAA zie ik erg goed op 2560x1600, met 8xAA heb ik nu een slide show, laat staan 16xAA. Als ik mijn nieuwe videokaart heb en het wordt er een uit de nieuwste generatie, dan kan ik wel wat resultaten posten.
Ik speel nu veel Command & Conquer 3 Tiberium Wars, daarbij heb je als je units bouwt een voortgangsindicator die het icoon met de klok mee van grijzig naar de volle kleur omtovert. Als het icoon helemaal de volle kleur heeft is het ding klaar. Als je even geen geld hebt stopt ie echter halverwege en dan zie je duidelijk het verschil tussen een verspringende lijn zonder AA en een min of meer rechte lijn dankzij 4xAA.Zarkov schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 12:22:
[...]
Bij welke games zie jij het verschil tussen geen en 4AA goed op 2560x1600? Ik heb zelf ook een 30" scherm en ik zie het eigenlijk niet of nauwelijks. Het kan natuurlijk zijn dat jij er meer oog voor hebt dan ik, maar tenzij dat ik heel geconcentreerd naar de randen zit te staren en niet te spelen zie ik geen verschil.
Ok, verder nogbij andere games duidelijk zichtbare tekens, of in de rest van de game zelf?. Ik heb namelijk het gevoel dat de UI van C&C3 gewoon wordt opgerekt bij hogere resoluties, zelf was me die kromme lijn niet echt opgevallen maar ik geloof wel dat hij er inderdaad zit.Bas van der Doorn schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 12:47:
[...]
Ik speel nu veel Command & Conquer 3 Tiberium Wars, daarbij heb je als je units bouwt een voortgangsindicator die het icoon met de klok mee van grijzig naar de volle kleur omtovert. Als het icoon helemaal de volle kleur heeft is het ding klaar. Als je even geen geld hebt stopt ie echter halverwege en dan zie je duidelijk het verschil tussen een verspringende lijn zonder AA en een min of meer rechte lijn dankzij 4xAA.
Ik speel zelf nogal wat galactic civilisations2, supreme commander en hier en daar een potje COH en daar zie ik geen kartels
Ik nam C2D als voorbeeld dat zonder HW accelaratie de nieuwe codecs kan decoderen, AMD CPU kunnen dat net zo goed, Zo een CPU kost 80-100€ .Astennu schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 11:38:
Tja maar waarom moet er een C2D in een HTPC ? Met een RV610 kun je ook een Via Epia nemen van 10 watt en gebruik je dus veel minder stroom. En die Via is snel genoeg voor windows en je kaartje kan dan de video decoding doen. En heb je een super stille HTPC
Ik denk niet dat veel mensen in een HTPC dure cpu's stoppen gewoon het goedkoopste wat er is dus een Sempron of misschien een Athlon X2 3600+ van 60 euro.
Ik denk ook dat die VGA kaart minder stroom gebruikt dan een C2D. ( mits we het over de RV610 hebben van 15-20 watt ).
Integrated video kaart lijkt me dan de betere keuze voor zoiets, AMD en intel hebben er zo een paar die ongetwijfeld tegen dat blue ray wat ingeburgerd is versie uithebben die dit zonder problemen aankunnen.
Je zegt het precies goed. Dat jij het niet ziet wil niet zeggen dat iemand anders dat wel ziet. De een is nou eenmaal kritischer of gezegend met betere ogen.Zarkov schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 12:55:
[...]
Ik speel zelf nogal wat galactic civilisations2, supreme commander en hier en daar een potje COH en daar zie ik geen kartels
Verder is het natuurlijk altijd belangrijk om te kijken hoeveel een kaart aan kan. Als een R600XT op die resolutie meer dan 4xAA aan kan, dan is dat mooi meegenomen.
Nee, merp!
Ik ga (nog) niet in op de technische aspect van de R600. Enige wat ik kan zeggen is dat ik een document hebt met meer info over de Tessellation Unit van de R600.
De aanbod zal zeer beperkt zijn in het begin. Ong. 6000stuks per AIB. En dit moeten ze wereldwijd distributeren.
[ Voor 63% gewijzigd door vigilante888 op 04-05-2007 14:34 ]
Specs PS3 PSN ID: Vigilante888 (Azie)- VigilanteUSA (USA) - JusticeFreedom (Euro)
Wat zijn we weer allemaal licht op de teentjes getrapt zeg.PauseBreak schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 14:10:
[...]
Je zegt het precies goed. Dat jij het niet ziet wil niet zeggen dat iemand anders dat wel ziet. De een is nou eenmaal kritischer of gezegend met betere ogen.
Verder is het natuurlijk altijd belangrijk om te kijken hoeveel een kaart aan kan. Als een R600XT op die resolutie meer dan 4xAA aan kan, dan is dat mooi meegenomen.
Zeg ik ergens dat er geen kartels zijn?
Bekritiseer ik andere hun drang naar visuele perfectie?
Zeg ik dat het onzin is dat mensen 4XAA toepassen?
Zeg ik dat het een onzinnige feature van de R600 is?
Nee, ik vraag me gewoon af waar mensen dat zien, zodat ik zelf ook eens kan kijken.
Als jij dat weer als een aanval op de R600 wil opvatten dan mag dat.
Ik heb nauwlijks mening over de R600, want ik heb nog niets anders dan beperkt onderbouwde geruchten gelezen en dat blijft ook zo tot 14 mei. Op het moment dat ik reviews lees op sites die ik vertrouw, dan vormt mijn mening zich pas.
Tot nu toe ziet de kaart er prima uit. Ik zal hem niet kopen want ik heb al een prima video kaart en de extra functie's van de r600 zijn niet voldoende om die in de verkoop te gooien. Nergens heb ik de illusie dat mijn mening ook voor ander zal moeten gelden.
Die spellen heb ik allemaal niet helaas, heb op het moment alleen WoW en C&C3 op mijn computer staan. Ik zal wel eens kijken of ik nog andere verschillen kan vinden met en zonder AA, maar veel tijd om te spelen heb ik op het moment niet.Zarkov schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 12:55:
[...]
Verwijderd

Verwijderd
Trouwens:is het mogelijk om met een 2900Xt crossfire te draaien met een 2600Xl(of hoe die kaarten allemaal ook heten)?Of is dat een slecht idee?
volgens mij moest je hier dezelfde serie hebben, verschillende merken kan wel van atiVerwijderd schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 16:56:
380 eurootjes?da's dus tegen de 410;420 euro hier in Belgie?Hmm,daar doe ik het voor lol
Trouwens:is het mogelijk om met een 2900Xt crossfire te draaien met een 2600Xl(of hoe die kaarten allemaal ook heten)?Of is dat een slecht idee?
Even voor de duidelijkheid: Je moet dus een kaart uit de HD serie hebben__Deathscythe__ schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 17:06:
[...]
volgens mij moest je hier dezelfde serie hebben, verschillende merken kan wel van ati
Maar dat is offtopic en je zou het kunnen vinden in de TS

Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say
Verwijderd
Staat er inmiddels ook nog 1 in de pricewatch:Verwijderd schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 14:39:
Azerty heeft inmiddels ook een pre-order van de Asus 2900XT staan. Volgens mij was deze link nog niet gepost toch?http://www.azerty.nl/prod...il/?ID=33055&GROEP_ID=165
pricewatch: Asus Radeon HD2900 XT 512MB DDR3 (2x DVI) EAH2900XT/G/HTVDI/512M
[ Voor 21% gewijzigd door PassieWassie op 04-05-2007 18:53 ]
Specs: http://specs.tweak.to/14936= Nieuwe Spekjes mensen !
Verwijderd
gaan bestellen
[ Voor 3% gewijzigd door Hekking op 04-05-2007 19:16 ]
Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say
Ik hoop maar dat de 2900XT(X) net als oudere ATI kaarten relatief goed opschalen naar hoge resoluties met AA/AF en een nieuwe vinding als CFAA lijkt dat wel te beloven, dat zou echt heel mooi beeld moeten gaan geven straks
[ Voor 13% gewijzigd door OruBLMsFrl op 04-05-2007 20:16 ]
Ohh man kan niet wachten tot die der is, maar ik ga no way een pre-order uitzetten. Als ik hem bestel wil zeker weten dat die binnen 2 werkdagen in mijn pc zit
Ik ga het toch nog maar eens proberen of ik een antwoord op deze vraag krijg
Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i
Als je heb snel wilt hebben moet je bij Alternate, of I-Computers wezen.[b][message=27970628,noline]
Ohh man kan niet wachten tot die der is, maar ik ga no way een pre-order uitzetten. Als ik hem bestel ik wil zeker weten dat die binnen 2 werkdagen in mijn pc zit
Tenminste bij 1 van deze 2 winkels heb ik altijd succes met het "snel verkrijgen" van nieuw spul.
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
Verwijderd
http://www.steampowered.com/activateATI/
Dat ding haalt helemaal geen 100 graden, de temps vallen best mee. Ook de koeler is lekker stil, zoals ik al eerder zeiAstennu schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 11:52:
Fudzilla meld weer iets over de temp van de HD2900 XT:
[...]
[afbeelding]
Dit is dus niet in de kast. Maar ik neem aan dat hij dan ook iets harder gaat draaien. Maar als je uit een kast 82 haalt kom je wel in de buurt van die 100. Maar volgens mij wou de X1900 daar ook wel in de buurt komen. Maar ik neem aan dat AMD deze kaarten ook in zo'n warmte kamer heeft getest of ze dan ook nog werken. Dus bij temps van 60-70c.
En die temp van 82 graden was bij het PWM gedeelte... Dus er gaat wel veel stroom door heen. Maar deze blokjes worden bij mijn X1900 XTX ook super heet.
klik hier voor de specs van m'n systeem || ook al is INTEL nog zo snel AMD achterhaalt hem wel
Verwijderd
Jij werkt toch bij Hardwareinfo.net ? Dus als het goed is heb jij kaartjesHacku schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 21:17:
[...]
Dat ding haalt helemaal geen 100 graden, de temps vallen best mee. Ook de koeler is lekker stil, zoals ik al eerder zei
en jij denkt dat hij in een ATI topic gaat zeggen dat ie een 8800 zou nemen?? Wordt ie gelynched hierzoAstennu schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 22:34:
[...]
Jij werkt toch bij Hardwareinfo.net ? Dus als het goed is heb jij kaartjesMag je misschien wel zeggen wat jij zou kiezen als je moet kiezen tussen de 8800 GTX, 8800 Ultra of de HD2900 XT ?
grapje Hacku
Ha, ik helemaal want ik heb hem al gekocht.Verwijderd schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 22:33:
Hmm,vraag me eigenlijk nog steeds af wat ze bedoelen met:People are going to be pleasantly surprised...of is dat ondertussen al voorbij gekomen in een of andere preview/review?Begin hoe langer hoe nieuwsgieriger te worden...
Ik moet zeggen dat de rumours deze laatste dagen opeens veel positiever zijn in tegenstelling tot de dagen ervoor.
En de valve voucher is zeker een grote plus punt
Ben wel benieuwd hoe snel ik de kaartje krijg van salland nadat de NDA is afgelopen.
Pardon my dutch
Hardware.Info, die .net gebruiken we al jaren niet meer. Performance cijfers heb ik al lang op tafel gelegd: Hacku in "[Algemeen] ATi Nieuwsdiscussietopic - De..."Astennu schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 22:34:
[...]
Jij werkt toch bij Hardwareinfo.net ? Dus als het goed is heb jij kaartjesMag je misschien wel zeggen wat jij zou kiezen als je moet kiezen tussen de 8800 GTX, 8800 Ultra of de HD2900 XT ?
Kiezen tussen die drie hangt af van wat je wil. Heb je geld teveel neem je die ultra (not dus
Van de XTX weet ik weinig, ik gok dat AMD zelf niet weet wat ze ermee willen. Vast wachten tot ze een 65nm high end gpu kunnen klaarzetten, aangezien het stroomverbruik van de R600 @ 80nm > 800MHz veel te hoog wordt. Vandaar ook het uitstel naar Q3 gok ik.
Om hier nog maar even op terug te komen.... Die 1000 Mhz core en 1000 Mhz mem kloppen echt en zijn op stock cooling behaald. En volgens Sampsa is dit nog een "bescheiden" overclock en zit er nog veel meer in....Mr. Detonator schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 02:21:
Volgens mij is het gewoon om te laten zien dat je met dat programma een r600 kán overklokken
506/513 draait de kaart namelijk op aan het screenshot te zien
het geheugen is dus teruggeklokt in 2d ?
laat maar eens wat game-benchmarks zien op die clock-speeds (met stock koeler)
Een jaar geleden hoorden we al over R600s die de 1Ghz zouden halen en nu blijkt dat dit dus blijkbaar gemakkelijk gehaald moet kunnen worden, maar ik denk dat AMD dit inderdaad bewaard tot het 65nm proces aangezien dit behoorlijk wat stroom zal vreten. Wat toen al rond die tijd uit lekte was dat de R600 gebouwd was voor hoge kloksnelheden en dat de GPU goed zou meeschalen wat betreft performance per Mhz.I will stick with NDA unlike some other people who attended Tunis event and already posted pretty much all the details of the card. There are also quite alot false information floating around the internet regarding Radeon HD 2900 XT.. main source is one particular site which is not so hard to guess.
Anyway, there is actually quite alot overclocking headroom in R600 GPU and AMD GPU Clock Tool seems to be working just fine. I had a problem with Powerstrip beta-version which was limited to driver's limits. Now we just need to wait for new version of ATITool which brings voltage adjustments for R600 and I'll run tests under dry ice cooling. Hopefully that'll be next week.
PS. 1000/1000 MHz clock speeds at techPowerUp!'s screenshot are pretty modest :fact:
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.
Het ligt misschien aan mij maar waarom meet hij de temperatuur op de achterkant van de kaart waar de VREG's zitten ? Die worden gewoon pokkeheet, dat mag ook. Ze zijn niet actief gekoeld dus ik snap zijn punt niet. Hij houdt zijn thermometertje toch recht tegen dat zwarte plaatje.Astennu schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 11:52:
Fudzilla meld weer iets over de temp van de HD2900 XT:
Nu vind ik 60 graden C met overklok ook vrij onmogelijk. De 1900XT werd al makkelijk 70-80 graden stock in een zeer goed geventileerde kast. Nu heb ik er waterkoeling op steken en wat overgeclockt: idle 37 graden, load 42 graden. Met luchtkoeling zitten ze op hun maximum aan te koelen warmte. Ik verwacht dan toch dat de 2900XT TEN MINSTE vergelijkbare cijfers zal neerzetten.
Blijkbaar haal je die 1000 MHz alleen maar met veel extra volts. Anders was het stroomverbruik denk ik niet zo hoog geweest. Want dan hadden ze gewoon 750 MHz kunnen doen op een laag voltage en dat de max oc 800 wordt. Maar we zullen het binnenkort wel zien.CJ schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 23:45:
[...]
Om hier nog maar even op terug te komen.... Die 1000 Mhz core en 1000 Mhz mem kloppen echt en zijn op stock cooling behaald. En volgens Sampsa is dit nog een "bescheiden" overclock en zit er nog veel meer in....
[...]
Een jaar geleden hoorden we al over R600s die de 1Ghz zouden halen en nu blijkt dat dit dus blijkbaar gemakkelijk gehaald moet kunnen worden, maar ik denk dat AMD dit inderdaad bewaard tot het 65nm proces aangezien dit behoorlijk wat stroom zal vreten. Wat toen al rond die tijd uit lekte was dat de R600 gebouwd was voor hoge kloksnelheden en dat de GPU goed zou meeschalen wat betreft performance per Mhz.
Zolang de kaart stabiel is en de warme lucht netjes naar buiten wordt geblazen is er niks aan de hand imho.Phuncz schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 23:59:
[...]
Het ligt misschien aan mij maar waarom meet hij de temperatuur op de achterkant van de kaart waar de VREG's zitten ? Die worden gewoon pokkeheet, dat mag ook. Ze zijn niet actief gekoeld dus ik snap zijn punt niet. Hij houdt zijn thermometertje toch recht tegen dat zwarte plaatje.
Nu vind ik 60 graden C met overklok ook vrij onmogelijk. De 1900XT werd al makkelijk 70-80 graden stock in een zeer goed geventileerde kast. Nu heb ik er waterkoeling op steken en wat overgeclockt: idle 37 graden, load 42 graden. Met luchtkoeling zitten ze op hun maximum aan te koelen warmte. Ik verwacht dan toch dat de 2900XT TEN MINSTE vergelijkbare cijfers zal neerzetten.
Met die AMD tool kan je schijnbaar geen voltages regelen las ik net..... dus wat zegt dat dan precies...?Astennu schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 00:25:
[...]
Blijkbaar haal je die 1000 MHz alleen maar met veel extra volts. Anders was het stroomverbruik denk ik niet zo hoog geweest. Want dan hadden ze gewoon 750 MHz kunnen doen op een laag voltage en dat de max oc 800 wordt. Maar we zullen het binnenkort wel zien.
Hier twee screens van B3D geplukt:
http://img405.imageshack....2900xt102401319944ik7.png
http://img405.imageshack....2900xt10240231a133qw8.png
Uit de bovenste screen kan je opmaken dat het een HD2900XT is. En uit de onderste screen zie je dat de GPU op 750Mhz loopt, maar ook dat deze 1024MB GDDR4 aan boord heeft op 1Ghz. Dus een HD2900XT 1024...
Originele screens komen trouwens hier vandaan: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=143104 waar de poster zegt dat de OGL prestaties beter zijn dan die van een QuadroFX van $2000.
Overclocker Kinc reageert op iemand die zegt dat de R600 waarschijnlijk niet veel verder over de 1Ghz wil gaan door het 80nm proces met: "Think again ;)"
[ Voor 16% gewijzigd door CJ op 05-05-2007 00:58 ]
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.
Op zich best verrassend... ik had verwacht dat er 512 gddr3 mem op zou zitten ipv 1024 gddr4.CJ schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 00:31:
[...]
Uit de bovenste screen kan je opmaken dat het een HD2900XT is. En uit de onderste screen zie je dat de GPU op 750Mhz loopt, maar ook dat deze 1024MB GDDR4 aan boord heeft op 1Ghz. Dus een HD2900XT 1024..
slaat dat dan op die 80nm of op de overclockbaarheid bij 80nm?? - het zou grappig zijn als toch ati ineens op 65nm kaarten kan bakken"Think again ;)"
[ Voor 7% gewijzigd door Gulpener op 05-05-2007 08:41 ]
Oh ja.... De Sapphire HD2900XT ziet er zo uit:

[ Voor 26% gewijzigd door CJ op 05-05-2007 10:31 ]
Maar ja, kast dicht en genieten maar van de GFX op je beeldscherm.
Zie ik daar nu nog een extra losse power aansluiting...?
[ Voor 18% gewijzigd door Apoca op 05-05-2007 10:39 ]
Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i
[ Voor 36% gewijzigd door CJ op 05-05-2007 10:44 ]
Gruwelijk die koeler op die Sapphire. Heb ik die echt ge-pre-ordered?!Apoca schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 10:38:
Als ik eerlijk ben is de Sapphire niet zo heel mooi vorm gegeven qua koeler...
Maar ja, kast dicht en genieten maar van de GFX op je beeldscherm.
Zie ik daar nu nog een extra losse power aansluiting...?

En dat draadje met die zwarte sleeve eromheen komt bij de fan vandaan. Aan de connector linksonder te zien is dat gewoon een 3pins stekkertje dat standaard is voor systeemfans. Het lijkt er dus op dat je die koeler op je moederbord of fancontroller kunt aansluiten. Leuk bedacht..
Goud is geen geld
Verwijderd
Of een teruggeclockte XTX. Of een fout in de software Er zijn meerdere mogelijkeheden. Het zal idd wel een XT met GDDR4 met een capaciteit can 1024MB zijn.CJ schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 00:31:
Uit de bovenste screen kan je opmaken dat het een HD2900XT is. En uit de onderste screen zie je dat de GPU op 750Mhz loopt, maar ook dat deze 1024MB GDDR4 aan boord heeft op 1Ghz. Dus een HD2900XT 1024..
Over de clocks en haalbaarheid van hoge clocks. De prestaties zijn goed van de XT, maar als die goed clocked waarom dan niet een leuke killer kaart die de ultra een schopje geeft? Hoeft echt geen max clock te zijn van de 80nm core. Waarom wachten ze? Geloof niet dat het stroomverbruik de tegenhoudende factor is. Het is immers top of de tops
Grote kans dat 65nm al te dichtbij is, ze gaan niet meer een hele hi-end reeks op 80nm releasen. Na de HD2900XT is de kans groot de de volgende hi end kaart van AMD 65nm is. Ook een cpus zijn er klaar voor.
Valt me wel op dat er altijd wel één zaak is met een vage goedkope prijs wanneer nieuwe populaire produkten aankomen.Verwijderd schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 10:49:
De 2900XT is momenteel bij Salland Automatisering voor het luttele bedrag van €93,- te koop. Natuurlijk is dit een fout maar wel een leuke.
[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2007 10:52 ]
OfftopicAstennu schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 09:44:
Ik ken het woord Performantie Maar mijn Nederlandse spellings controle kent het wel. Als je het op google intikt krijg je ook veel hits. Maar wij zeggen performance maar Performantie mag blijkbaar ook. Maar er staat dan wel vaak .be achter de url van de website.
Maar ik denk dat die RV610 zeker mooie HTPC kaartjes worden. Daar heeft een C2D niets mee te maken.
Maar binnenkort zullen we het allemaal wel zien. Ik ben ook benieuwd naar de nieuwe RD780 en RD790 chipsets. The Source heeft daar giste wat over gepost in het AMD Opteron / Athlon / Sempron topic:
Astennu in "[Discussie] AMD Sempron, Athlon 64 & Opt..."
En ook info over de nieuwe 740x IGP.
Maar volgens mij hebben wij een prima Nederlands woord voor het woord performance/performantie: prestaties
Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz
Verwijderd
naar de 2900XT voor €93,-
Hij mag misschien niet zo mooi zijn maar het lijkt alof die fan een stuk stiller zou kunnen zijn. En heeft de orginele ATi cooler ook 3 heatpipes ?CJ schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 10:29:
Het schijnt dat degene die de twee screens had gemaakt een OEM XT heeft, dus de 12" met 1GB aan GDDR4 geheugen. Dat is dus de kaart die Dailytech zo maar tot "XTX" had gebombardeerd alleen maar omdat er 1GB aan GDDR4 op zat, terwijl het gewoon een XT was met 1GB aan GDDR4. De overclockers hebben allemaal de retail versie van 9.5" met 512MB aan GDDR3.
Oh ja.... De Sapphire HD2900XT ziet er zo uit:
[afbeelding]
Mja we moeten nog steeds 9 dagen wachten tot release
Lol iedereen moet pre-orderen en als ze dan zeggen er is een fout gemaakt; ja dan moet er toch wel wat van de prijs af anders ben je klanten kwijtVerwijderd schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 10:49:
De 2900XT is momenteel bij Salland Automatisering voor het luttele bedrag van €93,- te koop. Natuurlijk is dit een fout maar wel een leuke.![]()
De prijs.... de performance die je voor die prijs krijgt... de features die je voor die prijs krijgt.... en de DX10 performance voor die prijs....Verwijderd schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 22:33:
Hmm,vraag me eigenlijk nog steeds af wat ze bedoelen met:People are going to be pleasantly surprised...of is dat ondertussen al voorbij gekomen in een of andere preview/review?Begin hoe langer hoe nieuwsgieriger te worden...
Veel mensen hadden niet verwacht dat de R600 een prijs zou krijgen van €399 en zaten te denken aan €599-649 zoals bv de X1900XTX kostte bij launch.
Er staat ook nog eens bij dat hij pas eind mei komtVerwijderd schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 10:49:
De 2900XT is momenteel bij Salland Automatisering voor het luttele bedrag van €93,- te koop. Natuurlijk is dit een fout maar wel een leuke.![]()
Er gaan geen XTX kaarten rond voor zover ik weet, dus kan het geen teruggeklokte XTX zijn. De enige 12" kaarten die rond gaan zijn de OEM kaarten en dat zijn allemaal XTs met 1GB aan GDDR4.Verwijderd schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 10:46:
[...]
Of een teruggeclockte XTX. Of een fout in de software Er zijn meerdere mogelijkeheden. Het zal idd wel een XT met GDDR4 met een capaciteit can 1024MB zijn.
Denk dat ze ook denken aan bruikbaarheid. Niet iedereen heeft een voeding met een 2x4 pin connector voor maximale performance of een mobo met PCIe 2.0 ondersteuning.Over de clocks en haalbaarheid van hoge clocks. De prestaties zijn goed van de XT, maar als die goed clocked waarom dan niet een leuke killer kaart die de ultra een schopje geeft? Hoeft echt geen max clock te zijn van de 80nm core. Waarom wachten ze? Geloof niet dat het stroomverbruik de tegenhoudende factor is. Het is immers top of de tops
Ja klopt. Maar je kan een CPU op 65nm niet vergelijken met een GPU op 65nm. De processen van AMD en TSMC zijn wat dat betreft heel anders. CPUs maken bv gebruik van SOI (onbekend bij ATi GPUs), terwijl GPUs bij TSMC afhankelijk zijn van Low-K. Vergt wel een totale aanpassing in het ontwerp als je rekening houdt met dat soort dingen. En denk niet dat R650 ontworpen is met het oog op productie in AMD fabrieken. Weet het eigenlijk wel zeker.Grote kans dat 65nm al te dichtbij is, ze gaan niet meer een hele hi-end reeks op 80nm releasen. Na de HD2900XT is de kans groot de de volgende hi end kaart van AMD 65nm is. Ook een cpus zijn er klaar voor.
Overigens heb ik opgevangen dat de vraag naar de R600 enorm is en het aanbod flink overschaduwd. Dus houdt in het begin rekening met iets langere levertijden en/of iets hogere prijzen zeker als je niet op tijd gepre-ordered hebt. Het schijnt dat de massaproductie in volle gang is en dat na de aanvankelijke tekorten binnen een maand iedereen met gemak aan een HD2900XT zou moeten kunnen komen.
Heb toen voor de X1900XT ook iets van 5 nog wat betaald in de eerste release week, maar ja veel lol van gehad hoorCJ schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 10:53:
Veel mensen hadden niet verwacht dat de R600 een prijs zou krijgen van €399 en zaten te denken aan €599-649 zoals bv de X1900XTX kostte bij launch.
[ Voor 16% gewijzigd door Apoca op 05-05-2007 11:04 ]
Verwijderd
Dus er is nog geen glimp van een soort XTX opgevangen? Alleen dus de OEM versie met 1024MB DRR4.CJ schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 11:02:
Er gaan geen XTX kaarten rond voor zover ik weet, dus kan het geen teruggeklokte XTX zijn. De enige 12" kaarten die rond gaan zijn de OEM kaarten en dat zijn allemaal XTs met 1GB aan GDDR4.
Ja het lijkt er wel op, ook als je kijkt naar de koelingsontwerpen, namelijk groot en veel heatpipes dat er veel stroom gebruikt zal worden.CJ schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 11:02:
Denk dat ze ook denken aan bruikbaarheid. Niet iedereen heeft een voeding met een 2x4 pin connector voor maximale performance of een mobo met PCIe 2.0 ondersteuning.
Gaat AMD er uiteindelijk wel naar streven om haar eigen gpu's te produceren? Het is idd geen vergelijking. Toch blijft het voor een enthusiast interessant om een dikkere voeding te halen en die core maar met 250W+ over te klokken, niet? Zeker als de prestatie mooi schalbaar mee omhoog gaat.CJ schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 11:02:
Ja klopt. Maar je kan een CPU op 65nm niet vergelijken met een GPU op 65nm. De processen van AMD en TSMC zijn wat dat betreft heel anders. CPUs maken bv gebruik van SOI (onbekend bij ATi GPUs), terwijl GPUs bij TSMC afhankelijk zijn van Low-K. Vergt wel een totale aanpassing in het ontwerp als je rekening houdt met dat soort dingen. En denk niet dat R650 ontworpen is met het oog op productie in AMD fabrieken. Weet het eigenlijk wel zeker.
Even als extra aanvulling voor de volledigheid de opmerking van Kinc die flink aan het testen is:
Something is wrong with the perf in 3DMark 05 Denny. You are missing alot of fps in game test 3. 3DMark 06 looks off too.
Verwijderd
Niet slecht die score voor een kaart van 450 euro.(X2900XT 1024MB)
Maar een 8800GTX haalt toch wel een tamelijk betere score.
De temperatuur is wel relax , een beetje al een GTX. Aangezien de screenshot na de test genomen is , en we niet weten hoe hard de fan draait. Kunnen we er infeite niet 'zo' heel veel uit opmaken.
En wat me opvalt is dat de SM2.0 toch een heel deel lager is

8800GTS : 337 euro
X2900XT 512 : 400 euro
Verschil 15-20% voor 60 euro opleggen.
X2900XT 1024 : 450 euro
8800GTX 786 : 515 euro
Verschil 10-30% voor 65 euro opleggen
Lastig te zeggen bij nog geen definitieve prijzen, maar als je de laagste GTS prijs pakt, moet je ook de laagste XT prijs pakken: http://www.azerty.nl/producten/product_detail/?ID=33055 (380 euro dus) en in Duitsland werd hij al voor 365 euro aangeboden. Ondanks niet definitieve prijzen wel ff met 2 maten meten he?Verwijderd schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 12:03:
[...]
offtopic:
8800GTS : 337 euro
X2900XT 512 : 400 euro
Verschil 15-20% voor 60 euro opleggen.
X2900XT 1024 : 450 euro
8800GTX 786 : 515 euro
Verschil 10-30% voor 65 euro opleggen
Daarnaast komt de X2900T 1024 wsl niet eens uit, alleen als OEM, dus naar die prijs is het ook gissen.
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
En test bv als je persé 3dmark wil testen ook op hoge res+AA.
Niet op voorraad.
Aan het thema te zien zal het wel geen vista zijn, ik denk eerder XP classic theme.Bull schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 12:41:
@ Mr. Detonator: Weet je toevallig ook of dat op Windows XP of Vista 32-bit of 64-bit is gedraaid?
Dit geeft toch wel aan dat het verhaal van een grote launch op 14 mei niet geheel klopte (afgezien van het feit dat er überhaupt geen grote algehele launch komt op 14mei).CJ schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 11:02:
[...]
Overigens heb ik opgevangen dat de vraag naar de R600 enorm is en het aanbod flink overschaduwd. Dus houdt in het begin rekening met iets langere levertijden en/of iets hogere prijzen zeker als je niet op tijd gepre-ordered hebt. Het schijnt dat de massaproductie in volle gang is en dat na de aanvankelijke tekorten binnen een maand iedereen met gemak aan een HD2900XT zou moeten kunnen komen.
Als men al klaar was om die R600 te shippen ten tijde van dat statement, dan zou je toch ook verwachten dat men er wel wat had gemaakt en opgeslagen, of werkt het niet zo in GPU-land?
Verwijderd
Er is wel nog een verschil tussen een 'pre-order prijs' en een 'order' prijs héThund3r schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 12:07:
[...]
Lastig te zeggen bij nog geen definitieve prijzen, maar als je de laagste GTS prijs pakt, moet je ook de laagste XT prijs pakken: http://www.azerty.nl/producten/product_detail/?ID=33055 (380 euro dus) en in Duitsland werd hij al voor 365 euro aangeboden. Ondanks niet definitieve prijzen wel ff met 2 maten meten he?
Daarnaast komt de X2900T 1024 wsl niet eens uit, alleen als OEM, dus naar die prijs is het ook gissen.
Pre order is duurder/goedkoper?Verwijderd schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 13:20:
[...]
Er is wel nog een verschil tussen een 'pre-order prijs' en een 'order' prijs hé
En die heatpipes zitten inderdaad in de weg als je CF wilt gebruiken.
Nu je het zegt, zal inderdaad wel XP zijn.leonpwner1 schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 13:04:
[...]
Aan het thema te zien zal het wel geen vista zijn, ik denk eerder XP classic theme.
Jammer trouwens dat bijna iedereen nog steeds test met XP i.p.v. met Vista, ben wel benieuwd hoeveel verschil in resultaten hier nou tussen zit en of de nieuwste drivers nu beter werken op Vista 64-bit.
Verwijderd
Alhoewel ze beide ervoor zorgen dat het dynamische vermogen omlaag gaat, sluiten Low-k en SOI elkaar niet uit hoorCJ schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 11:02:
Maar je kan een CPU op 65nm niet vergelijken met een GPU op 65nm. De processen van AMD en TSMC zijn wat dat betreft heel anders. CPUs maken bv gebruik van SOI (onbekend bij ATi GPUs), terwijl GPUs bij TSMC afhankelijk zijn van Low-K. Vergt wel een totale aanpassing in het ontwerp als je rekening houdt met dat soort dingen. En denk niet dat R650 ontworpen is met het oog op productie in AMD fabrieken. Weet het eigenlijk wel zeker.
Dit artikel al genoemd? (kon 'm zo snel niet vinden in dit topic)
''bescheiden oc volgens kinc'' zegt natuurlijk niks he.....lees maar eens wat topics van hem door...een amd@ 4 gig vind ie zelfs nog ''een bescheiden oc''CJ schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 13:45:
Die 1Ghz core OC was dus niet met stock cooler. Jammer.Maar wat betreft OC was dit nog maar een bescheiden OC aldus Kinc.
Als hij denkt er nog aanzienlijk wat meer uit te kunnen halen, dan maakt het toch niet uit hoe hoog de clocksnelheid al was?Mr. Detonator schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 14:25:
[...]
''bescheiden oc volgens kinc'' zegt natuurlijk niks he.....lees maar eens wat topics van hem door...een amd@ 4 gig vind ie zelfs nog ''een bescheiden oc''
Erg mooie prijs... en de prijs kan alleen nog maar omlaag als de kaart beter verkrijgbaar is. Ohh man dit gaat echt "bang for your buck" worden met de ATi HD2900XT serie.
[ Voor 128% gewijzigd door Apoca op 05-05-2007 17:21 ]
Fantastisch natuurlijk, maar 361 euro betalen voor iets waarvan je totaal niet weet (officieel) hoe het gaat presteren is wel erg vreemd. Ik ben het wat dat betreft helemaal met NVidia eens, hard launches zijn niet alleen maar positief. De webshops hebben de 2900XT gekte ook al goed te pakken, dat is wel duidelijk
Verwijderd
Salland heeft een echte "bang for your buck". Zij verkopen de 2900XT voor maar €93,-Apoca schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 17:18:
En hoppa
Erg mooie prijs... en de prijs kan alleen nog maar omlaag als de kaart beter verkrijgbaar is. Ohh man dit gaat echt "bang for your buck" worden met de ATi HD2900XT serie.
Link
Je snapt toch wel dat een pre-order daar geen zin heeft, je zult hem nooit voor dat geld krijgen.Verwijderd schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 17:34:
Salland heeft een echte "bang for your buck". Zij verkopen de 2900XT voor maar €93,-
Lees de algemene voorwaarden op de site maar
En dit is al een paar keer met andere producten geweest en ze zetten het wel recht binnenkort.
Verder vind ik die koeler van de Sapphire HD 2900 XT echt kl%te lelijk zeg! Alleen de koeler al is bijna een reden voor me om voor een ander merk te gaan. Da's wel jammer, want ik heb Sapphire altijd als het beste merk voor ATI kaarten ervaren..
[ Voor 3% gewijzigd door Evano op 05-05-2007 17:51 ]
Maar of dit echt klopt
Ik wil gewoon de rode koeler met zilveren vlammetjes
[ Voor 10% gewijzigd door Apoca op 05-05-2007 18:13 ]
En nu ook de Asus (klik)
Die is alleen € 420,- met de volgende specs :
- Graphics Engine RADEON EAH2900XT
- Video Memory 512MB DDR3
- Engine Clock 757MHz
- Memory Clock 1.66GHz (828MHz DDR3)
- Memory Interface 256-bit
€ 60,- verschil....betere clocks?? andere cooler??
Ik heb nog geen plaatje kunnen ontdekken van de asus variant.
Welke adviseren jullie om te pre-orderen? Of helemaal niet pre-orderen?
Als ik jou was zou ik gewoon niet pre-orderen, je hebt em misch paar dagen eerder maar je betaalt meestal ook meer.viper83 schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 18:03:
[...]
En nu ook de Asus (klik)
Die is alleen € 420,- met de volgende specs :
- Graphics Engine RADEON EAH2900XT
- Video Memory 512MB DDR3
- Engine Clock 757MHz
- Memory Clock 1.66GHz (828MHz DDR3)
- Memory Interface 256-bit
€ 60,- verschil....betere clocks?? andere cooler??
Ik heb nog geen plaatje kunnen ontdekken van de asus variant.
Welke adviseren jullie om te pre-orderen? Of helemaal niet pre-orderen?
Sapphire € 357,- en de Asus is opeens € 371,-
Nog steeds Memory Interface 256-bit. Neem ook aan dat dit een typo is...
Klein nadeel, ik heb een SLI bord, neem aan dat de 2*00 serie doorgaat op crossfire.
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Verwijderd
Is jammer genoeg al weer aangepast maar ze zullen ook nooit voor 93 euro gaan leveren (of ze moeten echt bakken met geld op die kaarten verdienenVerwijderd schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 17:34:
[...]
Salland heeft een echte "bang for your buck". Zij verkopen de 2900XT voor maar €93,-
Link
Verwijderd
1 maal een Sapphire HD2900XT retail *bulk* voor mij please
Verwijderd
who cares, it's the best bang of my buck.
Vind het geweldig dat het nog acceptabele prijzen zijn, ik had al vorig jaar 600 euro apart gezet just in case maar ik kan bijna 2 kopen.
Is het misschien verstandig om 2600 2x te kopen? Ik weet niet of 2x 2600 sneller zullen zijn dan 1x 2900 XT
Als het goed is komen twee HD2600 XT kaarten tot 60%-70% van de performance van een HD2900 XTVerwijderd schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 19:58:
9 days and counting... 360,370 of 380 ...
who cares, it's the best bang of my buck.
Vind het geweldig dat het nog acceptabele prijzen zijn, ik had al vorig jaar 600 euro apart gezet just in case maar ik kan bijna 2 kopen.
Is het misschien verstandig om 2600 2x te kopen? Ik weet niet of 2x 2600 sneller zullen zijn dan 1x 2900 XT
Dit topic is gesloten.
Klinkt kinderachtig, maar blijkt iedere keer weer nodig:
- geen Ati vs nVidia geflame (of onnodige vergelijkingen)
- niet op de man spelen - een ander voor fanboy uitmaken = OW wegens flamen
- geen slowchat
- het 1001 keer herhalen van zelfde 'nieuws' (R600 vertraagd...) is geen nieuws, dus offtopic.
- als je iets beweert, onderbouw het. Als het van een roddelsite (Inquirer) komt, geef dat aan en verkondig het niet als heilige waarheid
Wat dan wel? Goed onderbouwde nieuwtjes over ATi videoproducten en hun drivers. Daar gaat het om in een nieuwsdiscussie :)