[Algemeen] ATi Nieuwsdiscussietopic - Deel 55 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:
  • 3.831 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23009

dat DX10 gebeuren lijkt meer op een flop te worden aangezien het er nog niet eens is! en ja wat die DX10 kaarten betreft heb ik ook me twijfels over aangezien ze DX9 amper verbeteren ten opzichte van de DX9.0c generatie kaarten de verschillen zijn best klein, hopelijk is dit op te lossen dmv een bios en driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Volgens MS zou DX10 beter moeten presteren dan DX9, maar dat is vast meer marketingpraat dan waarheid.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:11

Cheezus

Luiaard

Anoniem: 23009 schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 18:07:
dat DX10 gebeuren lijkt meer op een flop te worden aangezien het er nog niet eens is! en ja wat die DX10 kaarten betreft heb ik ook me twijfels over aangezien ze DX9 amper verbeteren ten opzichte van de DX9.0c generatie kaarten de verschillen zijn best klein, hopelijk is dit op te lossen dmv een bios en driver.
Op hoge resoluties/IQ instellingen is een 8800 vaak 2x zo snel dan een 7900.. noem je dat verschil best klein?

De 2900XTX zal naar wat ik nu heb gelezen misschien geen verdubbeling laten zien t.o.v. de X1950XTX maar zal toch zeker een stuk sneller zijn.

En dat DX10 komt echt wel hoor, en dan zullen we eens zien welke daar beter in presteerd (en tegen die tijd ga ik eens op zoek naar vervanging van m'n huidige kaart/pc).

De overstap van DX9 naar DX10 is gewoon wat groter omdat DX10 niet wil werken op vorige MS versies..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dit is dus de kant waar we liever niet heen willen, zie onderstaande post van mij voor verder detail

[ Voor 78% gewijzigd door Ultraman op 27-04-2007 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Het is maar wat je onder een paperlaunch verstaat. Voor mij is een paperlaunch op zijn ergst als een fabrikant leverbaarheid belooft op datum X maar op die datum zijn er veel te weinig kaarten.

Maw: als je je als fabrikant commiteert aan een datum qua leverbaarheid en je voldoet er dan ook aan dan heb ik geen probleem als je eerder benches bekend maakt mits er tussen die periode niet veel meer tijd ligt dan 4 wkn ofzo.

Hierbij denk ik bijv. terug aan de X800XT PE welke echt niet leverbaar was op de datum dat de fabrikant belooft heeft en waar ik me bijzonder aan geergerd heb.

Het launchen van kaarten die eigenlijk niet leverbaar zijn (X800XT PE) en/of veel te duur ivg tot hun prestaties (7800GTX 512 en ws de 8800gtx ultra) is dus bijzonder ergerlijk.

[ Voor 14% gewijzigd door Help!!!! op 27-04-2007 18:48 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

en vergeet de X1800 XT ook niet die was ook niet echt vroeg eerlijk gezegd, maar die HD2900 dat is wel het ergste wat ik heb mee gemaakt qua lancering's datum sinds de X800 XT PE idd, heh me ASUS X800XT PE AGP had ik echt 4 maanden na de launch moeten bestellen die kaart was verot moeilijk te krijgen en ja het is een Rev.B 0441 jaar 2004 week 41 :) en hij doet het nog prima :)

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 23009 op 27-04-2007 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-03 19:55
CJ schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 17:02:
Tweaktown meldt dat de berichten niet kloppen over de launch op 2 Mei:
ja...en tevens melden ze dat het eruitziet of ati ook wat driver-issues heeft (wat ik ook wel verwachtte eerlijk gezegd....omdat het voor ati ook de eerste ''pc'' driver is die unified shaders moet aansturen).. dat is niet te vergelijken met een xbox-360 ''driver'', die maar rekening hoeft te houden met één hardware-configuratie

From what we’ve been hearing in Taipei though, ATI are working busier than ever on new driver revisions which MIGHT increase performance but of course nobody knows what will happen for sure. One company claimed that ATI are waiting for “the best driver” which means if the driver is still not 100% by May 14th, we could see further delays.

ze lagen toch zóver voor op nvidia, en de driver zou toch al klaar zijn ?

als de gelekte benchmarks ongeveer kloppen, kunnen er 2 dingen aan de hand zijn:

1: de driver is goed, alleen de kaart/architectuur is niet snel genoeg
2: de kaart is snel genoeg om de gtx te verslaan, alleen de drivers zijn (nog) niet op orde

[ Voor 54% gewijzigd door Mr. Detonator op 27-04-2007 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-04 21:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Heren, ik zie een beetje een DX9 vs DX10 gesprek ontstaan. Dat is dus geen ATi nieuws maar een move van Microsoft. Als je het nou over de performance hebt van ATi onder DX9 en DX10 kan dat best, maar gespreken over DX9 vs DX10 op zichzelf zijn niet interessant hier ;)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-05 11:28

Apoca

Array Technology Industry

Maar het is toch ook gewoon zo dat meer dan 95% van de mensen gewoon een pc koopt en kijkt wat op dat moment in de beurs past.

Als de HD2600XT / HD2900XT qua prijsstelling goed is voor het "mainstream" publiek dan kopen ze gewoon die, veel mensen weten niet eens dat de kaartjes al maanden en maanden op zich laat wachten volgens mij. Dat wij hier als een stelletje weppo's wachten op het nieuwste en dan toch wel enigzins teleurgesteld zijn, ja dat zei zo.

Maar van een dergelijk marktaandeel zal een GPU bakker toch niet rijk van kunnen worden lijkt me.

Begrijp me niet verkeerd ik had ook liever gezien dat ATi zijn zaakjes iets beter op orde had gehad, dan wel anders had aangepakt. Maar een goed product, tegen een fatsoenlijke prijs ( en het ziet er na uit dat de prijs best OK is ) zal voor de massa de reden zijn het product af te nemen.

Ohhh ja ff een vraagje :P Weet iemand misschien of ze bezig zijn, dan wel of we dat kunnen verwachten dat je met een CF setup toch dual screen zou kunnen draaien in de toekomst? Das voor mij de belangrijkste reden eigenlijk om nog steeds geen CF setup te draaien, al zou je natuurlijk via een extra PCI-e kaartje het probleem kunnen ondervangen, maar ja als ze dat op driver gebied kunnen oplossen.

[ Voor 19% gewijzigd door Apoca op 27-04-2007 19:57 ]

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
(overleden)
Ok. Komt-ie:

Afbeeldingslocatie: http://bp2.blogger.com/_BabjUDZIqPw/RjIc5GGObEI/AAAAAAAAACM/NsWoRGaAG-0/s1600/013.jpg

Deze slide bevestigt een aantal dingen... 16 ROPs (G80 heeft 24, R580 had ook 16), 16 TMUs (G80 heeft er 64(32), R580 had ook 16). ATi gaat van een 3:1 verhouding naar 4:1.

[ Voor 3% gewijzigd door CJ op 27-04-2007 19:54 ]

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-03 09:05

Format-C

Tracing Rays

Apoca schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 19:50:
Maar het is toch ook gewoon zo dat meer dan 95% van de mensen gewoon een pc koopt en kijkt wat op dat moment in de beurs past.

Als de HD2600XT / HD2900XT qua prijsstelling goed is voor het "mainstream" publiek dan kopen ze gewoon die, veel mensen weten niet eens dat de kaartjes al maanden en maanden op zich laat wachten volgens mij. Dat wij hier als een stelletje weppo's wachten op het nieuwste en dan toch wel enigzins teleurgesteld zijn, ja dat zei zo.
Daar heb je dus helemaal gelijk in vind ik. Zo is het gewoon.

@CJ: de slide doet het hier niet...

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107626

RappieRappie schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 19:59:
@CJ: de slide doet het hier niet...
Gewoon de locatie van het plaatje kopieren in een nieuw scherm.
CJ schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 19:53:
Ok. Komt-ie:

[afbeelding]

Deze slide bevestigt een aantal dingen... 16 ROPs (G80 heeft 24, R580 had ook 16), 16 TMUs (G80 heeft er 64(32), R580 had ook 16). ATi gaat van een 3:1 verhouding naar 4:1.
Volgens mij was dit ook al eerder vermeld op B3D forum. De 3:1 verhouding van de R580 was iets sneller dan de G70/G71 implementatie. Waarom nu 4:1? Goed voor DX10? Kan iemand er iets intelligents over zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

Mirror van de slide gepost door CJ :)

Afbeeldingslocatie: http://img402.imageshack.us/img402/5543/013sj6.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door Apoca op 27-04-2007 20:35 ]

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:15
Ok. Komt-ie:

[afbeelding]

Zou goed kunnen. Die Texture units nekken die kaart kompleet. En daarom is hij ook amper sneller aangezien die texture units maar op 740 MHz lopen. Maar ff afwachten.

Is DX10 dan heel erg texture onafhankelijk of zo ?

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38733

Ok. Komt-ie:

Ze moeten hoognodig eens kappen met die 16 ROPS, dat schreeuwt namelijk om superhoge kloksnelheden om competitief te kunnen zijn. Waar Nvidia probleemloos de ene na de andere kaart uitpoept loopt Ati iedere keer tegen yield-, hitte-, stroom- en andere problemen aan, doordat ze die hoge kloks nodig hebben.
Imo hét probleem waarom ze al sinds X1K lopen te kutten om eens op tijd te zijn.

Hoe ziet Ati's kaart er over 2 jaar uit? 16 ROPS op 2000 mhz.? :)

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 38733 op 27-04-2007 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWolf666
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-06-2022

BlackWolf666

Dawn's Moonlight

Astennu schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 20:47:
[...]

Is DX10 dan heel erg texture onafhankelijk of zo ?
CubeMapGS Sample
The CubeMapGS sample demonstrates rendering a cubic texture render target with a single DrawIndexed() call using two new features in Direct3D 10: render target array and geometry shader. A render target array allows multiple render target and depth stencil textures to be active simultaneously. By using an array of six render targets, one for each face of the cube texture, all six faces of the cube can be rendered together. When the geometry shader emits a triangle, it can control which render target in the array the triangle gets rasterized on. For every triangle that gets passed to the geometry shader, six triangles are generated in the shader and output to the pixel shader, one triangle for each render target.

Instancing10 Sample
This sample demonstrates the use of the Instancing and Texture Arrays to reduce the number of draw calls required to render a complex scene. In addition, it uses AlphaToCoverage to avoid sorting semi-transparent primitives.

Reducing the number of draw calls made in any given frame is one way to improve graphics performance for a 3D application. The need for multiple draw calls in a scene arises from the different states required by different parts of the scene. These states often include matrices and material properties. One way to combat these issues is to use Instancing and Texture Arrays. In this sample, instancing enables the application to draw the same object multiple times in multiple places without the need for the CPU to update the world matrix for each object. Texture arrays allow multiple textures to be loaded into same resource and to be indexed by an extra texture coordinate, thus eliminating the need to change texture resources when a new object is drawn.

The Instancing sample draws several trees, each with many leaves, and several blades of grass using 3 draw calls. To achieve this, the sample uses one tree mesh, one leaf mesh, and one blade mesh instanced many time throughout the scene and drawn with DrawIndexedInstanced. To achieve variation in the leaf and grass appearance, texture arrays are used to hold different textures for both the leaf and grass instances. AlphaToCoverage allows the sample to further unburden the CPU and draw the leaves and blades of grass in no particular order. The rest of the environment is drawn in 6 draw calls.
toon volledige bericht
Bron

Heb je daar wat aan? :p Ik snap er in ieder geval niet veel van :+ Maar het moet toch wel een reden hebben waarom ze nog steeds maar 16 gebruiken.. Anders zijn ze gewoon stom bezig.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Die 16 ROPs zijn imo niet de oorzaak van problemen, maar meer het aantal texture units. Met de R520/R580 en G70/71 was 16 ROPs ook ruim voldoende. Vroeger was het zo dat shaderunits sneller klaar waren dan de ROPs aan konden. Dus de ROPs stonden gewoon continue voluit te draaien. Nu is het echter steeds vaker het geval dat door langere shaders, de ROPs zitten te wachten totdat de shaderunits klaar zijn alvorens ze zelf aan de slag kunnen gaan. Als de shaderunits dusdanig efficienter/sneller geworden zijn dan hoeft dit helemaal geen belemmering te vormen voor de eindperformance.

Een ophoging van ROPs vergt ook een ophoging van de geheugenbandbreedte, alhoewel de situatie in dit geval ideaal was geweest om ook deze op te hogen ivm GDDR4/512-bit memory interface. Daarnaast kan er het een en ander verandert zijn aan de ROPs waardoor deze efficienter werken.

Uit de slide kan de oplettende lezer trouwens nog meer bevestigingen zien over de architectuur.

[ Voor 5% gewijzigd door CJ op 27-04-2007 22:16 ]

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

Even trouwens een vraag over PCI Express 2.0

Zal deze pas bij de R650 / R680 worden toegepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hmm ik denk eerder bij de R700 PCI-E 1.0 is ook nog niet zo oud maar idd de R680 maybe of mischien de RV670?

Ik zou het eerlijkgezegd ook niet weten heh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

<< back to sender
veel mensen weten niet eens dat de kaartjes al maanden en maanden op zich laat wachten volgens mij
Als je binnen een maand een nieuwe kaart nodig hebt en die ATi geeft de meeste prestaties voor jouw budget, dan zal het toch aan je reet roesten hoeveel keer die kaart is uitgesteld?

[ Voor 9% gewijzigd door mieJas op 27-04-2007 23:04 . Reden: tags niet heel in orde ]

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
mieJas schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 23:02:
[...]

Als je binnen een maand een nieuwe kaart nodig hebt en die ATi geeft de meeste prestaties voor jouw budget, dan zal het toch aan je reet roesten hoeveel keer die kaart is uitgesteld?
Niet iedereen is helaas zo nuchter ingesteld. ;) Er zitten hier veel FPS en 3DM freaks. :+

Edit: Hoe langer ik er over nadenk hoe minder vreemd ik de keuze voor 16 ROPs blijf vinden. Waar is een R600 voor gemaakt? Voor DX10. Wat is een van de grote verschillen tussen DX9 en DX10? De toevoeging van de Geometryshaders en de mogelijkheden om nog veel langere, ingewikkeldere shaders te gebruiken waardoor mooiere/meerdere effecten mogelijk zijn of waardoor de performance omhoog kan worden gekrikt. Dus de grote vraag is.... Wat is belangrijk in DX10? Shaders. Langer. Complexer.

Even een quote uit de firstpost FAQ:
Als een shader unit z'n taak sneller af heeft dan een ROP, wat voorkomt in scenarios met weinig (of niet complexe) shader gebruik, dan is het aan ROPs dus de beperkende factor en zal R580 nooit sneller zijn dan R520 (behalve dan door de iets hogere kloksnelheid).

Als er echter enorm veel shaders (of lange shaders) gebruikt worden, dan zijn het de ROPs die dus moeten wachten op de shaderunits en zal de R580 in het extreme geval zelfs tot 3x sneller kunnen zijn dan R520.
Als elk van de 64 shaderengines van de R600 enorm snel is, dan is de kans groot dat bij het juiste gebruik, dwz het gebruik van echte DX10 applicaties, het helemaal geen bottleneck hoeft te zijn dat de GPU maar 16 ROPs heeft. DX10 gaat immers om lange complexe shaders, veel meer dan in DX9c. En ongetwijfeld zijn de ROPs flink onder handen genomen net zoals de texture units.

Als je shaderengines niet zo krachtig zijn dan moet je dat opvangen door andere methodes, zoals bv het dubbelklokken van je shaders of door meer ROPs toe te voegen. Het voordeel van het laatste is dat je bij een verhoging van 16 naar 24 ROPs het beeld zo'n 40% sneller kan vullen zowel in DX9 als in DX10 games. Hier zouden dan wel simpele shaderengines kunnen volstaan (scalar zoals bij G80).

Wat jammer dat er geen echte DX10 games uit zijn. Dan was de vergelijking pas echt interessant geweest.

[ Voor 70% gewijzigd door CJ op 28-04-2007 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-05 20:08
RV610 en RV630 zijn PCI-E 2.0 meen ik.
R600 weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepi
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 06-03 12:36
The Source schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 01:41:
RV610 en RV630 zijn PCI-E 2.0 meen ik.
R600 weet ik niet.
yep:
Afbeeldingslocatie: http://img341.imageshack.us/img341/5118/imageviewcl7.png
http://www.guru3d.com/newsitem.php?id=5090

[ Voor 8% gewijzigd door Joepi op 28-04-2007 02:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Of die schema's gelekt door Dailytech ook kloppen is nog maar de vraag... zeker als je je herinnert dat The Source laatste zelfs nog had aangegeven dat de RV630XT maar 65W zou verbruiken en volgens de meest recente foto's geen externe stroomaansluiting nodig had... Op die slides staat namelijk een verbruik van 125W voor de RV630XT. Maar goed, het meeste klopt wel want dat was gemakkelijk te raden.

[ Voor 4% gewijzigd door CJ op 28-04-2007 03:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 74431

HD2900XTX 850/2200 8)7

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 74431 op 28-04-2007 05:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gulpener
  • Laatst online: 22-08-2024

Gulpener

zelluf!

Is er al meer zicht op de lauch date ? Is dat de Woensdag de 2e of zoals Dailytech denk te weten de 14e?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

@ Joepi

http://www.guru3d.com/newsitem.php?id=5090

Erg intressant stukje, thanks voor de info. Het is alleen jammer om te zien dat PCI-E 2.0 voorlopig alleen op het value and mainstream segment in actie te zien zal zijn. Maar ja van de andere kant, de PCI-E 2.0 mobo's zullen ook pas vanaf Q3 echt op de markt te zien zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

als ATi nu GDDR3 gebruikte ipv van GDDR4 voor dat XTX model dan het mischien wel leuker geweest qua max speed runs en als leukere concurrent tegen die 8800 Ultra heh :/

Aangezien dat GDDR3 veel betere latencies heeft dan GDDR4 en aangezien dat NV ook de 2350Mhz DDR heeft ehaald dus dan zou 2200 Mhz DDR wel mogelijk moeten zijn als dat GDDR4 zo lastig is om aan te komen had ik zowiezo voor GDDR3 gekozen nog beter voor de allround performace ook! :D

@ Saturnus & RappieRappie

heh idd support voor Visita is ook nog te gaar, dan maar lekker verder met 2K Pro + SP4 en XP Pro + SP2 hier ;)

[ Voor 75% gewijzigd door Anoniem: 23009 op 28-04-2007 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-05 14:45
CJ schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 23:07:
[...] Niet iedereen is helaas zo nuchter ingesteld. ;) Er zitten hier veel FPS en 3DM freaks. :+
Edit: Hoe langer ik er over nadenk hoe minder vreemd ik de keuze voor 16 ROPs blijf vinden. Waar is een R600 voor gemaakt? Voor DX10. Wat is een van de grote verschillen tussen DX9 en DX10? De toevoeging van de Geometryshaders en de mogelijkheden om nog veel langere, ingewikkeldere shaders te gebruiken waardoor mooiere/meerdere effecten mogelijk zijn of waardoor de performance omhoog kan worden gekrikt. Dus de grote vraag is.... Wat is belangrijk in DX10? Shaders. Langer. Complexer.
Als elk van de 64 shaderengines van de R600 enorm snel is, dan is de kans groot dat bij het juiste gebruik, dwz het gebruik van echte DX10 applicaties, het helemaal geen bottleneck hoeft te zijn dat de GPU maar 16 ROPs heeft. DX10 gaat immers om lange complexe shaders, veel meer dan in DX9c. En ongetwijfeld zijn de ROPs flink onder handen genomen net zoals de texture units.
Als je shaderengines niet zo krachtig zijn dan moet je dat opvangen door andere methodes, zoals bv het dubbelklokken van je shaders of door meer ROPs toe te voegen. Het voordeel van het laatste is dat je bij een verhoging van 16 naar 24 ROPs het beeld zo'n 40% sneller kan vullen zowel in DX9 als in DX10 games. Hier zouden dan wel simpele shaderengines kunnen volstaan (scalar zoals bij G80).
Wat jammer dat er geen echte DX10 games uit zijn. Dan was de vergelijking pas echt interessant geweest.
De ROPs gaan wel een bottleneck vormen als games veel rendertargets en multi-pass gaan shaden, veel dx8 games hadden een paar multi-pass effecten omdat hun shader-lengte limiet bereikt was, Doom3-Quake4-Pray, gebruikt een speciale pass om de zichtbaarheid & schaduwen te berekenen enzovoort. ROPs zijn voor dx10 erg groot, er moeten zeer veel output formaten ondersteunt worden, inclusief de nieuwe HDR formaten en een paar INT formaten. DX10 is ook zo gemaakt dat je de output van bv een pixel shader terug naar een geometry shader kan sturen of een vertex shader, dat was vroeger niet mogelijk en dat maakt dat meerdere passes vermeden kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Gulpener schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 07:37:
Is er al meer zicht op de lauch date ? Is dat de Woensdag de 2e of zoals Dailytech denk te weten de 14e?
Geen paper launch voor deze kaart. 2 mei is enkel de datum waarop de officiële specificaties en benchmarks mogen vrijgegeven worden. Of toch, dat dacht ik gelezen te hebben. Was ergens in een artikel dat CJ naar voor bracht.

edit: CJ in "[Algemeen] ATi Nieuwsdiscussietopic - De..."

[ Voor 7% gewijzigd door mieJas op 28-04-2007 11:40 ]

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepi
ff een klapper:
Afbeeldingslocatie: http://img151.imageshack.us/img151/5709/1alpycleooto752ba96ch3.jpg _/-\o_
Afbeeldingslocatie: http://img151.imageshack.us/img151/6826/4rimy857rcvoq52de7amw6.jpg :+
http://www.chiphell.com/v...p?tid=3404&extra=page%3D1
... truform enz.??? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@ oeLangOetang

Doom3, Quake4 en Prey zijn OpenGL 2.0 apps heeft niets te maken met Direct3D, heh slechte vergelijing het vergelijken van appels en peren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
Anoniem: 23009 schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 11:41:
@ oeLangOetang
Doom3, Quake4 en Prey zijn OpenGL 2.0 apps heeft niets te maken met Direct3D, heh slechte vergelijing het vergelijken van appels en peren ;)
Doom3 is voor de xbox in d3d herschreven :) ik had het over de render-techniek niet de specifieke implementatie in ogl of d3d, de directx versie gebruik ik eerder om de mogelijkheden van de kaart te omschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OruBLMsFrl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:33

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/bfba4fadeeb120e65e3e3278544cd5d4/thumb.jpg
Eindelijk 2560x1600 benches ergens, maar is dit nou betrouwbaar of niet?
Dat immersive HD gaming gaat in ieder geval nergens over... 213/52 FPS voor ATI versus 4/1 voor een GTS 640, kom op zeg, dat menen ze toch zelf niet :P

[ Voor 24% gewijzigd door OruBLMsFrl op 28-04-2007 11:48 ]

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Die scores kloppen niet ;)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceMarine
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-04 16:22
Bas van der Doorn schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 11:46:
[afbeelding]
Eindelijk 2560x1600 benches ergens, maar is dit nou betrouwbaar of niet?
Dat immersive HD gaming gaat in ieder geval nergens over... 213/52 FPS voor ATI versus 4/1 voor een GTS 640, kom op zeg, dat menen ze toch zelf niet :P
en buiten dat er staat niet voor niets CROSSFIRE bij.
zogal logisch dat 2 kaarten sneller zijn dan 1 GTX.

en hoe betrouwbaar zijn deze benchmarks?

zie net dat ook hier de vergelijking is met de GTS.
geloof er zelf niets van.

[ Voor 6% gewijzigd door SpaceMarine op 28-04-2007 11:53 ]

nope geen signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Het lijkt me wel redelijk perfecte opschaling als ATI inderdaad deze scores haalt met Crossfire. Vrijwel overal zit de performance verbetering ten opzichte van een enkele kaart in de 80%-100% range. Maar ja, ik zie alleen die 1.7 en 1.8 dingen in de link staan, die getallen zouden nog enigzins kunnen kloppen, hoewel zo'n goede crossfire implementatie haast onmogelijk lijkt met deze revisie drivers. Was het maar al 2 mei :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Nog wat gelekte stuff:

3DM05
Afbeeldingslocatie: http://www.chiphell.com/attachments/month_0704/20070428_1c8110ce17d056f3d56a4qNhGWOKitQc.jpg

3DM05 @ 1280x1024
Afbeeldingslocatie: http://www.chiphell.com/attachments/month_0704/20070428_ad2b8ea486c0bd5382d50MzBzMonS3vZ.jpg

3DM05 @ 1280x1024 + 4xAA/8xAF
Afbeeldingslocatie: http://www.chiphell.com/attachments/month_0704/20070428_8f56ff8ea85706f3ef87VwMoywzN1HmG.jpg

Wat betreft die OpenGL games heeft oeLangOetang wel gelijk. Het gaat niet zo zeer om de API, maar om het gebruik van de ROPs die niet API afhankelijk is. De ROPs in G80 zijn als ik het goed heb begrepen enorm bandbreedte afhankelijk. Theoretisch gezien zouden ze "free 4xAA" moeten kunnen doen met meer geheugenbandbreedte, maar dat gebeurt dus nog niet. De ROPs van ATI waren altijd al technisch geavanceerder dan die van nVidia, ze ondersteunden meerdere HDR formaten en zelfs custom HDR formaten. Dus wat dat betreft denk ik niet dat daar veel werk in is gaan zitten voor ATi.

@ oeLangOetang: De output van een pixelshader die weer teruggepast wordt naar de geometry shader en evt ook de vertexshader, gebeurt dat in de ROP zelf? Ik was in de veronderstelling dat dat in de shaderengine zelf gebeurde, voordat het naar de ROP ging zeker gezien het feit dat ROPs min of meer zijn los gekoppeld van de rest van de pipeline (waardoor bv ook HDR + AA mogelijk is wanneer een game dit niet ondersteunt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Nog meer leaks!

Afbeeldingslocatie: http://i4.photobucket.com/albums/y117/jonelo/gpun2073.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i4.photobucket.com/albums/y117/jonelo/gpun2077.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i4.photobucket.com/albums/y117/jonelo/gpun2076.jpg

Heethoofdje is die R600 toch zelfs in 2D. Maar dat wisten we al. :+

En zie ook de eerste pic... ze gebruiken twee keer een 2x3 connector. Dus weer de bevestiging dat de 2x4 connector compatible is met een 2x3 pin aansluiting.

[ Voor 21% gewijzigd door CJ op 28-04-2007 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Nog meer leaks!
De verleiding is nu erg groot om er een schep bovenop te doen. Zal ik ? :p

[ Voor 6% gewijzigd door XWB op 28-04-2007 12:04 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:10

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

ja doe toch <3

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
CJ schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 11:57:
@ oeLangOetang: De output van een pixelshader die weer teruggepast wordt naar de geometry shader en evt ook de vertexshader, gebeurt dat in de ROP zelf? Ik was in de veronderstelling dat dat in de shaderengine zelf gebeurde, voordat het naar de ROP ging zeker gezien het feit dat ROPs min of meer zijn los gekoppeld van de rest van de pipeline (waardoor bv ook HDR + AA mogelijk is wanneer een game dit niet ondersteunt).
idd, in de shaderengine, voeger moest je dus voor een extra pass bijna de hele pipeline opnieuw doorlopen terwijl je er maar een klein stukje van nodig had.
Er zijn 2 uitzonderingen in dx9 waar het mogelijk is zonder de ROPs te passeren, vertex texturing en render to vertex buffer.
Ik weet niet in hoeverre de ROPs decoupled zijn daarvoor gaan we moeten wachten op de b3d review. Het aantal ROPs zijn ook niet altijd een goede indicator van de performance, de R5xx ROPs waren een stuk trager bij HDR16 dan andere targets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Hacku schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 12:04:
[...]

De verleiding is nu erg groot om er een schep bovenop te doen. Zal ik ? :p
Toe maar. Anders heb je de kans dat het in de vergetelheid raakt omdat het aan het einde van dit topic gepost wordt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

die treibels zijn cool CJ op die cooler O+
Afbeeldingslocatie: http://i4.photobucket.com/albums/y117/jonelo/gpun2073.jpg
blijft een mooie foto! 8)

heh DX10 gaat idd erg leuk worden ik vraag me af hoe OpenGL2.1 er uit ziet vergeleken met OpenGL 2.0 aangezien dat deze HD 2900 ook OpenGL 2.1 kandoen toch?

[ Voor 87% gewijzigd door Anoniem: 23009 op 28-04-2007 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

En ja hoor; de kaart is sneller dan een 8800GTX!!! _/-\o_ Mijn GTX scoort 19000 met overklok.

EDIT: of is er met een quad core gebenched?

[ Voor 76% gewijzigd door Format-C op 28-04-2007 12:33 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
RappieRappie schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 12:29:
En ja hoor; de kaart is sneller dan een 8800GTX!!! _/-\o_

We hebben ons dus "zorgen gemaakt" om niks.
Het zijn leaks hoor... kan dus ook niet waar zijn. ;)

Nog effe geduld. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Mja, ik heb mijn post even aangepast.

Als er met een Quad is gebenched zal hij iets langzamer zijn dan een GTX. Desalniettemin ziet het er goed uit. :) :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
CJ schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 11:57:
Nog wat gelekte stuff:

3DM05
als ik die score's een beetje vergelijk hiermee : http://www.tomshardware.c..._8800/page6.html#3dmark05

dan valt me op dat de r600 vrij veel inkakt als de res./aa omhoog gaan...

een 8800gtx scoort zo'n 13.800 stock, en 13.300 @ 1280/1024

met 4xaa/16xaf zakt de score niet veel verder dan 12.400

en dat is ook nog eens met een van de eerste drivers

[ Voor 5% gewijzigd door Mr. Detonator op 28-04-2007 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Mr. Detonator schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 12:44:

een 8800gtx scoort zo'n 13.800 stock
Dat is dan wel een hele trage GTX. |:( Die van mij scoort stock 17400. En dat op een licht overklokte C2D.

Edit; die test is uitgevoerd met een FX-60. En misschien zijn de screenies die CJ post wel met een Quad gedaan. Dat is een WERELD van verschil.

[ Voor 20% gewijzigd door Format-C op 28-04-2007 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:04
RappieRappie schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 12:46:
[...]

Dat is dan wel een hele trage GTX. |:( Die van mij scoort stock 17400. En dat op een licht overklokte C2D.

Edit; die test is uitgevoerd met een FX-60. En misschien zijn de screenies die CJ post wel met een Quad gedaan. Dat is een WERELD van verschil.
Ook met 3dM5?? Van 3dM6 is dit een bekend verschijnsel.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-04 15:29

frankknopers

Goud is geen geld

Even die 3DMark05 scores vergelijken met de X1900Crossfire opstelling die ik vorig jaar had:

Systeem:
Hardware:
- Core 2 Duo E6600 @ 3,0GHz (333x9)
- 2x1GB OCZ PC6400 @ 833MHz @ CL4-4-4-15
- Sapphire X1900XTX + X1900Crossfire

Software:
- Windows XP SP2 NL
- Direct X9.0c
- ATi Catalyst 6.12 Beta
- Futuremark 3DMark06

Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/webspace/tweakers/3dmark/3dmark05-x1900cf.PNG
De R600 scoort dus hoger dan een X1900 crossfire..
1024x768: 19020-17835 = +1185
1280x1024: 17477-16821= +656
1280x1024 AA/AF: 14268-12977= +1291

Dat zijn hele nette scores als ze kloppen. Als ze getest zijn met een quadcore CPU zal de score van de R600 ongeveer gelijk zijn aan een X1900CF.

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:04
CJ schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 12:01:
Nog meer leaks!

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Heethoofdje is die R600 toch zelfs in 2D. Maar dat wisten we al. :+

En zie ook de eerste pic... ze gebruiken twee keer een 2x3 connector. Dus weer de bevestiging dat de 2x4 connector compatible is met een 2x3 pin aansluiting.
Als je naar de printbanen kijkt zie je dat alle zwarte draden bij elkaar komen (ground) en van de linker connector alle gele en van de rechter connector alle gele (+12V) bij elkaar komen. Al zou je 2 aansluitingen per connector hebben zou het nog werken, echter zou dat onder maximum load de connectoren elektrisch gezien erg stressen. Hoe meer aansluitingen er parallel staan, des te minder kans heb je last van overgangsweerstanden en alle ongemakken van dien.

[ Voor 14% gewijzigd door winwiz op 28-04-2007 13:41 ]

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

winwiz schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 13:02:
[...]

05 is ook erg gevoelig voor de CPU. Als ik mijn CPU verder klok stijgen de scores behoorlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

winwiz schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 13:02:
[...]
Ook bij 3dMark 2005 lijkt de CPU me wel een belangrijke factor als je voor de allersnelste videokaarten gaat. Hij wordt niet als aparte factor meegenomen in de score zoals bij 2006 het geval lijkt te zijn, maar een quadcore Core2 zorgt er toch voor dat het geheel net wat beter presteerd, iets dat je ook bij game benchmarks terug ziet komen. Op lagere resoluties zal dit ook meer meespelen dan bij hoge, vaak is het geheel tot zoiets 1024x768/1280x1024 beperkt door de CPU en daarboven beperkt door de GPU, afhankelijk van de applicatie en de grafische instellingen. Wat dus niet wil zeggen dat je vanaf 1600x1200 of 2560x1600 geen winst meer hebt van een snellere CPU, maar relatief minder dan bij 640x480 ;)

[ Voor 8% gewijzigd door OruBLMsFrl op 28-04-2007 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m277755
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-01-2022

m277755

leest meer dan hij typt

RappieRappie schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 14:48:
05 is ook erg gevoelig voor de CPU. Als ik mijn CPU verder klok stijgen de scores behoorlijk.
Oudere software met een snelle videokaart houdt wel van een snellere processor inderdaad, maar 3dmark05 maakt geen gebruik van meerdere cores, dus zal je met een quad core geen hogere score krijgen dan met een dual core (op dezelfde snelheid uiteraard). Tenzij intel de quadcores nog op een andere manier sneller heeft gemaakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Mhh kreeg net te horen wat de initiele beschikbaarheid gaat zijn van de R600XT bij launch. Het is dieptriest, ik ken van 2 verschillende grote vendors de stock wereldwijd, en als ik dit doortrek en bereken dan denk ik dat er wereldwijd tussen de 3000 en 5000 stuks beschikbaar zullen zijn. Dus als er van de initiele batch zo'n 100 in Nederland beschikbaar zijn dan is het veel. FYI 100stuks is net iets meer dan niets. Dus mocht je er eentje hebben bij launch, zorg dat je erbij bent.

Ik hoop dat OEM aantallen niet bij de aantallen zitten die ik te horen heb gerekegen, want dan kun je er nog eens 50% vanaf trekken.

[ Voor 12% gewijzigd door The Source op 28-04-2007 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Dat is slecht nieuws, kleine aantallen betekenen meestal ook slechte yields, wat de prijs hoog (of de winst laag :X) houdt en de overclockbaarheid valt dan ook meestal tegen. Het was toch al een heethoofd, dus van de overclockbaarheid was toch al niet veel te verwachten, maar slechte yields zou toch wel erg sneu zijn voor ATI/AMD :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepi
R600 demo... Global Illumination
http://www.hardspell.com/...sp?news_id=479&pageid=580

BTW - gemeen grapje:
HD2900FX :X

[ Voor 25% gewijzigd door Joepi op 28-04-2007 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-09-2024
Zoals het er nu naar uitziet ben ik toch wel teleurgesteld. Ik ben het eigenlijk wel met Rappie eens (helaas ;)). Drie maanden lang ging het over de 2900XT vs de 8800GTX, de 2900XT zou beter presteren met een prijskaartje van 400 dollar/euro. Nu blijkt dat hij helemaal niet beter presteert en daarom plaatst ATi hem tegenover de 8800GTS..

Wat vind jij ervan CJ?

Mijn persoonlijke voorkeur is altijd al uitgegaan naar ATi maar ze hebben het dit keer niet waargemaakt imo. En zeg dan niet dat hij beter presteert dan de GTS voor hetzelfde geld, natuurlijk is dit mooi en is dit waar maar zoals ik al heb gezegd zou hij de GTX verslaan..

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceMarine
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-04 16:22
Jedi_Pimp schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 16:36:
Zoals het er nu naar uitziet ben ik toch wel teleurgesteld. Ik ben het eigenlijk wel met Rappie eens (helaas ;)). Drie maanden lang ging het over de 2900XT vs de 8800GTX, de 2900XT zou beter presteren met een prijskaartje van 400 dollar/euro. Nu blijkt dat hij helemaal niet beter presteert en daarom plaatst ATi hem tegenover de 8800GTS..

Wat vind jij ervan CJ?

Mijn persoonlijke voorkeur is altijd al uitgegaan naar ATi maar ze hebben het dit keer niet waargemaakt imo. En zeg dan niet dat hij beter presteert dan de GTS voor hetzelfde geld, natuurlijk is dit mooi en is dit waar maar zoals ik al heb gezegd zou hij de GTX verslaan..
zelf vandaag de knoop doorgehakt en voor de ASUS 8800GTX gegaan.

mischien volgende keer weer ATi (heeft nog altijd mijn voorkeur)

nope geen signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Al die paniek voor niks ;) De 2900XT presteert bijna overal beter dan GeForce 8800 GTS 640MB en in sommige gevallen close bij de GTX. En zeker in de hoge resoluties met alle snufjes aan laat deze kaart haar tanden zien. Ga maar niet teveel af op die scores van DailyTech, ze zijn er iig goed in geslaagd om een hoop paniek rond te strooien. Van de mid-range kaarten weet ik nog niks, maar naar zeggen zouden deze sneller moeten zijn dan de 8600 serie van nVidia. De GTX zal vast bijgehouden worden door de XTX, alleen jammer dat AMD deze naar Q3 verplaatst heeft. Op de 8800 Ultra is er echter geen antwoord, maar die kaart kost sowieso veel te veel.

De situatie nu:
- nVidia heeft haar drivers puur op snelheid gericht. De 8800 presteert dan ook erg goed, maar de drivers kennen veel tekorten, bugs e.d. ...
- AMD heeft haar drivers op stabiliteit en features gericht, juist het omgekeerde dus.

Wat zal er gebeuren? AMD zal nu aan de performance sleutelen, nVidia aan de features en binnen de kortste keren hebben beide kampen gelijk presterende kaarten.

Hier enkele officiële cijfers:

FarCry 1.4 SM3 HDR [1920x1200 - 4x AA 8x AF]
- 8800 GTX: 76.7 fps
- 2900 XT: 70.2 fps
- 8800 GTS: 54 fps

Prey [1920x1200 - 4x AA 8x AF]
- 8800 GTX: 89.9 fps
- 2900 XT: 70.5 fps
- 8800 GTS: 65.5 fps

Splinter Cell: Chaos Theory SM3 HDR [1600x1200 - 4x AA 8x AF
- 8800 GTX: 85.6 fps
- 2900 XT: 86.5
- 8800 GTS: 68.5

X3: The Reunion [1920x1200 - 4x AA 8x AF]
- 8800 GTX: 74 fps
- 2900 XT: 58.8 fps
- 8800 GTS: 56.5 fps

3DMark06 - Overall [1920x1200 - 4x AA 8x AF]
- 8800 GTX: 6854
- 2900 XT: 6550
- 8800 GTS: 5174

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Niks mis met die kaart dus.

Helemaal niet als hij een stuk goedkoper is dan de GTX, dan is het een hele goeie koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 125419

Hacku schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 17:23:
Al die paniek voor niks ;) De 2900XT presteert bijna overal beter dan GeForce 8800 GTS 640MB en in sommige gevallen close bij de GTX. En zeker in de hoge resoluties met alle snufjes aan laat deze kaart haar tanden zien. Ga maar niet teveel af op die scores van DailyTech, ze zijn er iig goed in geslaagd om een hoop paniek rond te strooien. Van de mid-range kaarten weet ik nog niks, maar naar zeggen zouden deze sneller moeten zijn dan de 8600 serie van nVidia. De GTX zal vast bijgehouden worden door de XTX, alleen jammer dat AMD deze naar Q3 verplaatst heeft. Op de 8800 Ultra is er echter geen antwoord, maar die kaart kost sowieso veel te veel.

De situatie nu:
- nVidia heeft haar drivers puur op snelheid gericht. De 8800 presteert dan ook erg goed, maar de drivers kennen veel tekorten, bugs e.d. ...
- AMD heeft haar drivers op stabiliteit en features gericht, juist het omgekeerde dus.

Wat zal er gebeuren? AMD zal nu aan de performance sleutelen, nVidia aan de features en binnen de kortste keren hebben beide kampen gelijk presterende kaarten.

toon volledige bericht
Kun je effe een linkje geven zodat ik kan zien waar je het vandaan hebt gehaald?
Als dit waar is is dit best wel een mooi kaartje met zeker een betere prijs dan de 8800GTX. Met CrossFire gaat deze kaart zeker voorbij de GTX en misschien zelfs de GTX-SLI. Met de 2900XTX zal het ook wel loslopen denk ik. De benches bij DailyTech vertrouw ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitt3nz
  • Laatst online: 11-03 08:42
Ik denk dat we ook eerst de DX10 games/benchmarks moeten afwachten voor we een definitief oordeel vellen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Officiëler dan de daily tech "benchmarks"?

Persoonlijk heb ik ook niet zo'n probleem met de performance van de 2900xt. Sure, het zou inderdaad leuk zijn als deze kaart (een aantal keer) beter was dan de 8800GTX, maar voor de prijs die nu rondzweeft op het net, vind ik het zeer goed te doen, zeker als je de (driver)ondersteuning van ATI (in het verleden) meerekent. Betere performance dan een 8800 GTS 640mb met praktisch dezelfde prijs....

En wie weet wat de toekomst nog brengt? Beter drivers? Physics? DX10 performance, al heb je best kans dat zowel de GTX als de 2900 allebei al weer te traag zijn als erg voldoende DX10 spellen zijn...

Wat me wel tegenvalt zijn de uitstellingen en vertragingen. Ik wil toch wel begin juni een ATI kaart hebben....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Anoniem: 125419 schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 17:31:
[...]

Kun je effe een linkje geven zodat ik kan zien waar je het vandaan hebt gehaald?
Als dit waar is is dit best wel een mooi kaartje met zeker een betere prijs dan de 8800GTX. Met CrossFire gaat deze kaart zeker voorbij de GTX en misschien zelfs de GTX-SLI. Met de 2900XTX zal het ook wel loslopen denk ik. De benches bij DailyTech vertrouw ik niet.
De resultaten liggen voor mijn neus. Plaatjes en linkjes kan ik helaas nog niet geven, maar ik garandeer je dat deze echt zijn.
RappieRappie schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 17:30:
Niks mis met die kaart dus.

Helemaal niet als hij een stuk goedkoper is dan de GTX, dan is het een hele goeie koop.
Nee, niks mis mee, hij is een stuk goedkoper dan de GTX en iets duurder dan de GTS maar laat de GTS toch mooi achter zich heen varen.

[ Voor 23% gewijzigd door XWB op 28-04-2007 17:36 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
Afbeeldingslocatie: http://bbs.expreview.com/attachments/month_0704/20070428_deff9681f706dcab9a16HwlraKhteBqZ.jpg

btw CJ, die tease op b3d, je bent hier onder vrienden dus laat je maar gaan (of mail ze door)

[ Voor 35% gewijzigd door oeLangOetan op 28-04-2007 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107573

Qua bang voor de buck niets mis mee inderdaad :)

Toch zullen een hoop mensen enigzins teleurgesteld zijn dat ie de GTX niet verslaat, Maar volgens mij is er niks niews onder de zon. Pure speed= nVidia, meer features (? ), en misschien ook wel betere IQ ( ? ) = Ati. Zo is het volgens mij al lange tijd geweest.

Kijken hoe ze het doen in DX10 nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Jammer dat je nog niemand hoort over de IQ opties van de R600, behalve dan wat vaag gebrabbel van The Inq.... valt me op dat dit nog niet echt gelekt is. Maar goed, wat niet is kan nog komen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Maar goed, wat niet is kan nog komen.
;) Misschien in het volgend topic :p

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Hacku schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 17:59:
[...]

;) Misschien in het volgend topic :p
Daar ga ik van uit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Tja, 26x AA dat zal ie niet trekken in de meeste games mag ik aannemen.

ik zie het al voor me in FEAR. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Er zijn natuurlijk nog andere zaken dan 26x AA ;)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RappieRappie schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 18:02:
Tja, 26x AA dat zal ie niet trekken in de meeste games mag ik aannemen.

ik zie het al voor me in FEAR. :P
Hacku schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 18:03:
Waar heb je in vredesnaam nou 26x AA voor nodig. Ik vind dat alles bij 8x AA er al best strak uitziet en mijn kaart kan 16x ofzo. (weet het niet zeker) Waar heb je 26 nou voor nodig.
Moet je dit zien:
Half Life???? 4xAA
Half Life???? 32xAA
Het verschil vindt ik zo minimaal. Het ziet er allemaal ietsiepietsie mooier uit maar meer ook niet.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 125419 op 28-04-2007 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icingdeath
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-04 09:22
Er is natuurlijk altijd nog een groep mensen die bereid is flinke concessies op de performance te doen, voor dit soort beeldverbeterende features.

Ik denk dat die 26x AA vooral leuk is voor de marketing machine :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-04 23:32

edward2

Schieten op de beesten

Hacku schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 18:03:
wat is er nog meer op het gebied van IQ gedaan, bv. de AF? :9

Misschien toch maar eens 2 van deze beestjes in CF zetten, als ik er 2 kan vinden straks tenminste.

[ Voor 18% gewijzigd door edward2 op 28-04-2007 18:24 ]

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

edward2 schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 18:23:
[...]

wat is er nog meer op het gebied van IQ gedaan, bv. de AF? :9

Misschien toch maar eens 2 van deze beestjes in CF zetten, als ik er 2 kan vinden straks tenminste.
De prestaties van een kaart op AF gebied vind ik belangrijker dan die op AA gebied. AF bepaald immers hoever de afstand is totdat het details op grondtextures verdwijnen. Ik heb er een hekel aan als ik in een FPS rondloop en elke keer de grondtetxures om me heen scherper zie worden. Bij 16x AF verdwijnt dat grotendeels. Persoonlijk zou ik sneller de AF hoger zetten dan AA.

Ik ben dus erg benieuwd hoe ATI de AF regelt in haar nieuwe kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mee eens, hoewel ik mij ook groen en geel erg aan games die gewoon geen/ of een vreemde vorm van AA ondersteunen. Dan denk ik direct aan GRAW en R6: Vegas, en in mindere mate aan Stalker |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Anoniem: 125419 schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 18:31:
[...]

De prestaties van een kaart op AF gebied vind ik belangrijker dan die op AA gebied. AF bepaald immers hoever de afstand is totdat het details op grondtextures verdwijnen. Ik heb er een hekel aan als ik in een FPS rondloop en elke keer de grondtetxures om me heen scherper zie worden. Bij 16x AF verdwijnt dat grotendeels. Persoonlijk zou ik sneller de AF hoger zetten dan AA.

Ik ben dus erg benieuwd hoe ATI de AF regelt in haar nieuwe kaarten.
Ik denk dat het aantal textuurstages/lagen wat gefilterd wordt, misschien nog wat omhoog kan verder van de "camera" af. Maar ik ben benieuwd wat ATI voor ons in petto heeft.
Verder zou ik shader/specular AA wel leuk vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door edward2 op 28-04-2007 18:55 ]

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107626

4 dagen en nu alweer vol.. :D _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:10

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

haha 4 dagen en het is 2 mei :P hopenlijk komen er dan echte benchmarks met 100 % waarheidsgarantie 8)7

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
dreameater schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 20:11:
haha 4 dagen en het is 2 mei :P hopenlijk komen er dan echte benchmarks met 100 % waarheidsgarantie 8)7
Dan neem je die van Hacku toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Ja, dan neem je die toch gewoon?

Of anders hier nog 3DM score. Dit keer 3DM06 op een E6600:

Afbeeldingslocatie: http://www.chiphell.com/attachments/month_0704/20070429_da39f7c4233fdd9cf0c0pecq13fv8Zhx.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door CJ op 28-04-2007 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik blijf het jammer vinden voor een kaart die zó lang op zich heeft laten wachten, en dan zo'n 3d06 score te zien :+

Maar goed, ik wordt nu idd wel érg niewschierig naar wat Ati nog meer in petto heeft, we weten nu immers hoe ie het doet in benchmarks en games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepi
weet je nog wel...
Afbeeldingslocatie: http://i21.photobucket.com/albums/b299/Genocide737/u3t9pvpwxd10fa9am7.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:11
Achjah... Wie weet... Drivers :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben [NL]
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-04 13:19
leonpwner1 schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 20:50:
[...]
Achjah... Wie weet... Drivers :P
_O- :') Ja, dan zal het allemaal wel goed komen B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 11:38
CJ schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 20:28:
Ja, dan neem je die toch gewoon?

Of anders hier nog 3DM score. Dit keer 3DM06 op een E6600:

[afbeelding]
Die SM 3.0 score is heel behoorlijk. Beter dan een standaard GTX. Alleen is die cpu wel overgeclocked. Ik schat op 3.6 GHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
ja..3500-3600mhz...haal hier 3150 met een 6600 @ 3600mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu

De situatie nu:

toon volledige bericht
Als ik dit zo bekijk heeft de kaart wel het potentieel om even snel te zijn als de GTX alleen gaat er soms wat fout. Je ziet ook dat hij vooral in de hogere resoluties klappen krijgt. Maar dit zou inderdaad aan de driver kunnen liggen. Dit zijn dus de drivers die bij release aanwezig zullen zijn ?

En kun je ook iets zeggen over het stroomverbruik ? als in klopt die 230 watt voor die HD2900 XT ? Gebruikt hij dat echt ? Of is het net als dit ratings van AMD BV 90 watt en 75-80 gebruiken ?

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:11
Astennu schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 22:29:
[...]

Als ik dit zo bekijk heeft de kaart wel het potentieel om even snel te zijn als de GTX alleen gaat er soms wat fout. Je ziet ook dat hij vooral in de hogere resoluties klappen krijgt. Maar dit zou inderdaad aan de driver kunnen liggen. Dit zijn dus de drivers die bij release aanwezig zullen zijn ?
Nee er komen nog nieuwe drivers als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Astennu schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 22:29:
[...]

En kun je ook iets zeggen over het stroomverbruik ? als in klopt die 230 watt voor die HD2900 XT ? Gebruikt hij dat echt ? Of is het net als dit ratings van AMD BV 90 watt en 75-80 gebruiken ?
Ja he, er zit soms een grillig patroon in de perf (FEAR). Maarja het is natuurlijk ook een andere architectuur(geheel?)

BTw, 890 core oc, :o niet slecht. De SM3 perf in 3dm06 is ook wat hoger. Volgens mij is de kaart (soms) texture limited in dx9.(?)

En, misschien al gezien, een heel dure R600XTX:

http://uk.theinquirer.net/?article=39208

[ Voor 13% gewijzigd door edward2 op 28-04-2007 23:03 ]

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

leonpwner1 schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 22:31:
[...]

Nee er komen nog nieuwe drivers als het goed is.
Ja, elke maand... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Net gehoord dat er nieuwe releasecandidate drivers uit zijn voor de HD2900XT..... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
edward2 schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 22:36:
[...]

Ja he, er zit soms een grillig patroon in de perf (FEAR). Maarja het is natuurlijk ook een andere architectuur(geheel?)

BTw, 890 core oc, :o niet slecht. De SM3 perf in 3dm06 is ook wat hoger. Volgens mij is de kaart (soms) texture limited in dx9.(?)

En, misschien al gezien, een heel dure R600XTX:

http://uk.theinquirer.net/?article=39208
Waar haal je die core OC van 890 vandaan ? Max van CCC is 858-900. Ik gok het ook dat hij dan texture limited zal zijn. De shaders kunnen wel maar die 16 texture units hebben het te druk. Wel stom want dit zijn er even veel als in de X1950 XTX alleen een iets hogere clocks. En ik weet niet of ze nog de units zelf nog verander hebben. En ik gok dat die Shaders ongeveer toch wel veel sneller zijn geworden door de hogere clocks. De nieuwe Shaders en het hogere aantal.

Dus Deze kaart is echt gemaakt op DX10 en de vraag is dus of hij wel snel genoeg is om de laatste DX9.0 games op 2560-1500 te kunnen draaien met AA en AF max ingame Detail. Zoals het er nu uit ziet in ieder geval niet :(
CJ schreef op zondag 29 april 2007 @ 10:31:
Net gehoord dat er nieuwe releasecandidate drivers uit zijn voor de HD2900XT..... :*)
Hopelijk kunnen die er voor zorgen dat de performance beter wordt en dat hij ongeveer net zo snel is al de GTX.

Gebruiken Prey en X3 toevallig veel textures ? In vergelijking met Splinter Cell ?

[ Voor 13% gewijzigd door Astennu op 29-04-2007 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Astennu schreef op zondag 29 april 2007 @ 10:34:
[...]

Waar haal je die core OC van 890 vandaan ? Max van CCC is 858-900. Ik gok het ook dat hij dan texture limited zal zijn. De shaders kunnen wel maar die 16 texture units hebben het te druk. Wel stom want dit zijn er even veel als in de X1950 XTX alleen een iets hogere clocks. En ik weet niet of ze nog de units zelf nog verander hebben. En ik gok dat die Shaders ongeveer toch wel veel sneller zijn geworden door de hogere clocks. De nieuwe Shaders en het hogere aantal.

Dus Deze kaart is echt gemaakt op DX10 en de vraag is dus of hij wel snel genoeg is om de laatste DX9.0 games op 2560-1500 te kunnen draaien met AA en AF max ingame Detail. Zoals het er nu uit ziet in ieder geval niet :(
Wat denk je nou zelf... denk je echt dat ATi stil heeft gezeten en de texture units exact het zelfde heeft gelaten, terwijl ze bijvoorbeeld voor de Xenos de texture units ook compleet opnieuw hebben aangepakt?

Kijk naar de gelekte diagram over de architectuur van de R600 en vergelijk het met dezelfde diagrammen van de R520 en R580.... vergelijk de texture units..... en dan heb je daar je antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
R580
Afbeeldingslocatie: http://www.beyond3d.com/images/reviews/r580/r580ps.jpg

R600
Afbeeldingslocatie: http://bbs.expreview.com/attachments/month_0704/20070428_deff9681f706dcab9a16HwlraKhteBqZ.jpg

Lijkt wel verbeterd te zijn. Ik zag ook dit Op Beond3D:

Afbeeldingslocatie: http://www.beyond3d.com/images/reviews/r580/shaderproj.gif

Ik vraag me af in hoeverre dit nu klopt aangezien we al in 2007 zitten. Ik denk dat de nieuwe games niet heel veel textures gebruiken maar hoe zit het met games als HL2 en zo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
http://forum.beyond3d.com...p?p=978396&postcount=3606
HD 2600
Afbeeldingslocatie: http://img215.imageshack.us/img215/3317/hd2600wg2.jpg
HD 2400
Afbeeldingslocatie: http://img214.imageshack.us/img214/5963/hd2400xl4.jpg

Beide beschikken over slechts 4 rop's, misschien heeft ATi er iets speciaal mee uitgehaald?
De HD 2600 heeft 24 vec4+scalars, 8 TMUs, de HD 2400 slechts 8 vec4+scalars en 4 TMU's. De hd 2400 heeft een afwijkende cache structuur, vertex en texture cache zijn samengevoegd, L2 texture cache is verdwenen.

[ Voor 14% gewijzigd door oeLangOetan op 29-04-2007 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
AMD blijft met de kloksnelheden spelen:
At last ATI has the final Radeon HD 2900XT speeds. The card will work at 507 MHz in 2D mode and 757 MHz in 3D mode. ATI wants to save some power if you are not playing games all the time.

In 3D mode the memory works at 1656 MHz, while if you are just doing 2D stuff,f the memory will slow down to 1028 MHz. We are talking about the 512 MB GDDR3 card.

ATI found that these clocks have much better yield than the previous 800 / 1600 MHz combination. The cards with these clocks will hit retail and etail stores on the 14th of May.
De review samples draaiden op 742MHz trouwens.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Hacku schreef op zondag 29 april 2007 @ 11:34:
AMD blijft met de kloksnelheden spelen:

[...]

De review samples draaiden op 742MHz trouwens.
Uhmm. 800-1800 als clocks was wel leuk geweest maar blijkbaar zit dat er dus niet in. Blijkbaar kunnen deze cores ook niet echt de 1000 MHz halen op stock volts. ( Als die 890 van Edward klopt ).

Weet je toevallig ook wat de huidige kaarten gebruiken ? als in klopt die 230 Watt ?

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Klinkt kinderachtig, maar blijkt iedere keer weer nodig:
- geen Ati vs nVidia geflame (of onnodige vergelijkingen)
- niet op de man spelen - een ander voor fanboy uitmaken = OW wegens flamen
- geen slowchat
- het 1001 keer herhalen van zelfde 'nieuws' (R600 vertraagd...) is geen nieuws, dus offtopic.
- als je iets beweert, onderbouw het. Als het van een roddelsite (Inquirer) komt, geef dat aan en verkondig het niet als heilige waarheid

Wat dan wel? Goed onderbouwde nieuwtjes over ATi videoproducten en hun drivers. Daar gaat het om in een nieuwsdiscussie :)