Sillymidget schreef op maandag 20 juli 2009 @ 11:46:
Ik probeer je niet over te halen om FF te gebruiken, dat moet iedereen zelf weten. Ik probeer alleen duidelijk te maken dat Safari gewoon achter loopt en helemaal niet hetzelfde doet als het op zoeken door je geschiedenis aankomt.
Juist omdat Safari geen keywords en tags doet maar alleen aan url's gebruik ik ook liever Firefox. Ik zoek de sites die ik bezocht heb of gebookmarkt heb middels keywords weer terug. Sommige sites voorzie ik van tags indien ik een hele verzameling over een bepaald onderwerp aanleg. Als je dan zoekt krijg je netjes alle sites met die tag tevoorschijn, handig als je niet meer precies wist wat die site nou ook alweer was, wat hij heette, etc. maar juist nog wel wist wat voor tag eraan hangt. Plus dat je zo ook een aardig overzicht hebt in je bookmarks schermpje. Hieronder zal ik het wat beter uitleggen wat nou precies het verschil is.
Moet je eens voor de grap op de Safari startpagina het zoekveldje gebruiken.. dan doorzoekt hij wel de titel, volledige url en zelfs de content. Waarom niet een versie daarvan bovenaan plaatsen? Als Apple dat zou doen, dan was ik al overgestapt.
Heb S4 een weekje gebruikt in de beta, maar om nou elke keer terug te gaan naar het beginscherm, tabben (of met muis) naar een zoekveld te gaan, typen, en met de muis op je resultaat klikken (Enter doet niets), om mijn geschiedenis te doorzoeken, vind ik teveel stappen..
Vind je het niet raar dat als iemand alleen maar op het Tweakers forum is geweest (via google ofzo daar gekomen), dat als hij daar later terug wil komen en dat hij "Tweakers" in de adresbalk tikt, hij niet een lijstje krijgt van pagina's waar hij al geweest is op Tweakers (forum)? Dan moet je dus "gathering" onthouden.. en ik kan me voorstellen dat er meer sites op het internet staan die andere naam of titel hebben dan hun url is. En dat niet iedereen bij elke klik, kijkt op welke url hij/zij op dit moment bevind.
Als je nu niet begrijpt welk punt ik wil maken, dan laat ik inderdaad precies hetzelfde zien met mijn screenshots als wat jij de afgelopen pagina gezegd heb..
Ik snap je punt en je zit ook precies op mijn lijn want je verteld exact hetzelfde als ik doe. Het probleem is alleen dat jij niet snapt wat ik bedoel, ik denk dat het komt omdat je niet goed weet hoe Firefox en Safari dingen doet en wat het idee is van de awesome bar in Firefox. Ik kan dat vrij simpel uitleggen:
De awesome bar in Firefox is bedoeld om makkelijker sites terug te vinden die je ooit bezocht hebt (history) of die je opgeslagen hebt (bookmarks). Sinds versie 3.0 zit deze mogelijkheid erin. Het frappante is dat nou juist Safari exact hetzelfde doet: ook Safari biedt een zoekfunctie aan die naar sites in je history en bookmarks zoekt. Dat is de 90% overeenkomst tussen beiden (je moet kijken naar de functionaliteit). Eigenlijk is het 100% maar omdat ze het op een andere manier doen heb ik er 90% van gemaakt (het is natte vinger werk). Die 10% slaat dus op de verschillende werkwijze. Je moet je alleen niet in de maling laten nemen door deze cijfers want ze zeggen opzich niet erg veel. Die 10% is namelijk een stuk belangrijker dan die 90% omdat het hier de details betreft die het verschil maken (en vaak ook waarom mensen liever de Safari of de Firefox manier hebben).
Hoe doet Safari dat nou? Heel simpel: het gebruikt geen keywords en geen tags. Dat betekent dus dat hetgeen je intikt het begin is van de url die je zoekt. Safari zoekt dan ook alleen in urls zelf en niet in de andere velden.
Firefox doet bovenstaande ook en meer. Firefox maakt namelijk wel gebruik van keywords en tags. Als je iets zoekt dan zoekt het in de url, de titel van de site (bookmarks en history) en in de keywords (bookmarks alleen, kom ik later op terug) en tags (bookmarks alleen, kom ik ook nog op terug). Dat wat je intikt is dus specifiek een keyword (of in gewoon Nederlands een steekwoord zoals je die altijd voor een zoekactie gebruikt) of een specifieke tag.
Voor versie 3.0 had je geen zoekmogelijkheid en moesten dingen dus op een andere wijze. Firefox had voor de bookmarks dan ook het veld "keywords" gemaakt waarbij je dan aan een url als gathering.tweakers.net als keyword "got" kon koppelen. Tikte je got in de adresbalk dan kreeg je direct de url gathering.tweakers.net. Op deze wijze kon je ook makkelijker bepaalde zoekmachines gebruiken. Inmiddels is dat laatste door de wijze waarop Firefox dat zoekmachine gebeuren heeft samen gegooid nogal outdated. Sinds versie 3.0 is echter de awesome bar en de mogelijkheid van tags toegevoegd. Je kunt nu een setje bookmarks taggen en ze op deze manier onder 1 groep brengen (zoals ook bij delicious.com kan). Door de werkwijze van de awesome bar en het gebruik van tags is eigenlijk het gehele "keywords" veld inmiddels volledig outdated geworden. Mozilla heeft hier ook onderzoek naar gedaan en er blijkt dat dit veld amper gebruikt wordt (waarschijnlijk ook omdat er in voorgaande versies er nog wel eens wat moeilijkheden mee was). Ondanks dat hebben ze sinds versie 3.5 de mogelijkheid om in dat "keywords" veld te zoeken aan de awesome bar toegevoegd (versie 3.0 kan dit dus niet). Meest gestelde vraag sinds versie 3.0 over dat "keywords" veld in vergelijking tot tags is wat voor nut dat "keywords" veld nu eigenlijk nog heeft (volgens mij te vinden op
support.mozilla.com, niet erg bepaald een solide antwoord, erg magertjes gezien tags, awesome bar en het zoekveld).
M.a.w.: Firefox support keywords en tags, Safari niet. De geposte screenshots laten heel erg mooi zien wat hierboven in tekst is uitgeschreven.
Om in het zoekveld van Safari te komen hoef je niet cmd-l en dan de tab in te drukken, het kan ook direct middels option-cmd-f (in het menu Edit > Find onterecht aangeduid als Google search omdat het gewoon de actieve search engine pakt (bijv. als je die hebt in zitten stellen met Glims)). Dat toetscommando ligt meer in de lijn van die voor zoeken in een webpagina (cmd-f). In Firefox is de toetscombinatie voor het zoekveld overigens cmd-k (niet echt consistent met hun cmd-f om in een webpagina te zoeken maar dat heeft Firefox wel meer omdat het niet echt volledig native OS X is).
Dit is dus een hele gebruikers vriendelijke optie, omdat FF de gebruiker overlaat aan wat ze willen onthouden om bij de pagina te komen. De één vind het fijn om (gedeeltes van) een url te onthouden, de andere onthoudt liever een gedeelte uit de titel en of dat not "Browserwar" of "beste browsers voor OSX" is, maakt niet uit. Het resultaat is hetzelfde.
Hij is zo gebruiksvriendelijk dat irc op de dag van de 3.0 lancering overspoeld werd door users die complete rants hielden over die awesome bar en dat ding hartstikke dood wilden hebben of maar gingen switchen naar een andere browsers omdat ze echt niet meer konden werken met Firefox. Zo gebruikersvriendelijk dat er nu inmiddels al diverse extensions zijn om die awesome bar aan te passen en Mozilla onder druk in versie 3.5 maar een mogelijkheid in de preferences heeft gemaakt om te kiezen voor de keuze history of bookmarks only of beiden. Ik zou niet bepaald spreken van iets wat gebruiksvriendelijk is als een erg groot deel van de mensen er forse kritiek over heeft. Ik zou het wat meer indammen, het is erg handig en gebruiksvriendelijk voor mensen die op eenzelfde wijze werken als hoe de awesome bar werkt. Als je dat niet doet is de kans groot dat je enorm gaat lopen irriteren aan die awesome bar. Voor die groep mensen is de manier van Safari misschien weer prettiger of juist de oude manier van voor 3.0.
De meest beruchte feature van alle Firefox releases tot dusver: de awesome bar: of je haat het of je houdt er van