de transfermarkt is imho niet echt het grootste probleem, juist daar speelt wel degelijk vraag en aanbod gewoon een rol ... punt is echter wel dat in alle andere onderdelen van de economie, er geen echt serieus sprake is van een vrije markt en je dus een zeer kromme en onnatuurlijke markt krijgt die problematisch zal functioneren...
het grootste probleem is dan volgens mij de loonkosten, die enorm statisch zijn, (naar ik meen €500+ een bedrag gebaseerd op TSI) ...
een effect wat je vervolgens ziet is dat bepaalde goddelijke spelers ook in de lager regionen spelen, omdat ze zelfs voor de topteams onbetaalbaar zijn, maar wel kunnen bestaan in 'farming teams'
een natuurlijke marktwerking bij loonkosten zou dit al oplossen, doordat de transferwaarde van deze spelers vrijwel nihil is (ze worden eigenlijk ondraagbaar) zouden ze juist weer dalen in loonkosten (en dan gelijk door de betere teams aangekocht worden, welke dan net wat minder spelers opgeeft en deze ook doorstromen naar andere teams: totdat het natuurlijke effect weer zo is dat de beste spelers ook bij de beste teams spelen ).
er ontstaat ook een 'natuurlijk plafond', zowel qua loonkosten als in de transfermarkt, maar ook een 'opstuwende' werking (zoals in iedere natuurlijke markt waar vraag en aanbod dmv prijswerking in evenwicht blijven: stijgt het aanbod en daalt de vraag, dalen de prijzen, andersom stijgen ze; terwijld e prjs indirekt ook een effect heeft op die vraag en dat aanbod).
Ik denk overigens oo dat zulk een aanpassing niet snel gedaan zou worden, wat dat betreft gaan de aanpasingen erg traag en met erg kleine stappen en zullen ze bij HT volgens mij eerder aandacht hebben in nieuwe functies dan de bestaande mogelijkheden anders inrichten.
Anoniem: 139250 schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 14:58:
Als jij een hele goede speler verkoopt met een laag salaris dan vraag je daar toch meer voor dan een speler met dezelfde kwaliteiten...? Omdat de kopende manager hier ook op let en dus bereid is er meer voor te betalen als hij een lager salaris heeft.
Salaris is niet door een markt te bepalen, het is gewoon een 'vaste ' brekening die volgens mij al erg lang gelijkgebleven is en nog stamt uit tijden dat de economie heel anders functioneerde en een andere schaal had.
Je hebt het over koppeling tussen transferwaarde en loon... Maar dit kan niet gerealiseerd worden want transferwaarde is geen vaste waarde. Dat is Vraag/Aanbod en wordt dus bepaald door alle managers.
natuurlijk kan dat wel, de salariswaarde kan gewoonweg op het moment van aankopen bepaald worden waarbij de transferprijs als leidend kan gelden... dat zou het bieden een extra element geven...
ieder seizoen kan de huidige salariswaarde gewoon vastgesteld worden op basis van de gemiddelde transferwaarde voor het type speler...
de berekening die nu 'vast' is, zou dan gewoon een zichtzelf aanpassend algorythme kunnen zijn ... in feite bouw je dan een zelfvoorzienend intelligent systeem.
het effect is dat als de transferprijzen zakken, ook de salarissen zakken en de transfermarkt zich natuurlijk kan herstellen en weer zal aangroeien ...
in tegenstelling tot nu waar de loonkosten eigenlijk een steeds grotere rol gaan spelen, omdat de prijzen op de transfermarkt dalen, wat ervoor zorgt dat managers steeds verder gaan besparen en ook minder bieden voor spelers, wat tot nog lagere transferwaardes leidt, een negatieve spiraal.
[
Voor 36% gewijzigd door
RM-rf op 15-05-2007 16:15
]
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen