Welkom in het behuizingen bos |
Mijn doel van dit topic is een wat beter overzicht te vergaren van de verschillende behuizingen die het internet ten toon stelt. Ik kwam hierbij toen ik weer eens een nieuwe computer aan het samenstellen was. Tot mijn schrik bleek dat je al snel 100 Euro kwijt was voor een kast en nog eens 100 voor een voeding. Hierbij ging ik even af op de gebruikers die een high end systeem aan het samenstellen waren. Nu is er met de Sonata II (BBG) al een mooie oplossing voor 100 euro maar ik ben iemand die dan net iets anders wil. Enfin begonnen met een zoektocht door de meer dan 1800! Behuizingen van pricewatch bleek toch wat te veel van het goeie. Dus laten we eens de medetweakers met de discusie mee draaien. En kijken of we de bomen in het bos kunnen bekijken |
De kast |
Natuurlijk zal dit topic onderhevig zijn aan subjectiviteit maar dat is niet anders. Indien je iets moois vindt zet er een plaatje of link bij zodat we kunnen zien wat er nu zo mooi is. Visualisatie is alles Grootte We gaan zoeken naar een kast voor een standaard PC dus geen kleine of overgrote behuizing waar 15 harddisk in kunnen. Een normale kast waarin een ATX of BTX in past genoeg plek is voor een 8800 kaart is wat we zoeken. Een miditower dus; het bos is wat gekapt en er zijn nog dik 700 behuizingen over. Prijs Dit was echt een schrikpunt, waar ik enkele jaren geleden een kast met voeding voor 35 Euro kocht ben je nu het dubbele kwijt voor de kast alleen. Dit gaan we een beetje binnen de perken houden. Er zijn prachtige kasten die dik 400 Euro kosten (lian li) maar dat heb ik er toch echt niet over. Ik denk dat als we tot rond de 100 Euro gaan kijken het bos nog groot genoeg is. Vallen er maar 100 af. Merk Altijd een mooi punt, de sweex kastjes van 20 Euro incl voeding… dat zoeken we natuurlijk niet. We houden van betrouwbaarheid en degenlijk materiaal. Er zijn echt tig goeie merken op de markt met elk hun eigen prijzen en awards. Als we een beetje bij de 50 Euro grens kijken zie je ze meestal wel verschijnen. Bos is nu nog 500 Groot Koeling en lawaai Ik heb echt al veel kasten, topic, nieuwtjes gelezen. Google for reference. Er komt hoofdzakelijk naar voren dat 120mm fans het effectiefst en het stilst zijn. Minimaal zou er 1 voor de intake en 1 voor de outtake aanwezig moeten zijn. Hier ben ik ook voornamelijk naar aan het zoeken geweest. Nu zijn er ook zeer veel kasten waarbij je zelf nog fans toe kunt voegen, deze heb ik nog achterwege gelaten maar mochten jullie er 1 hebben vermeld dan ook de extra fans en de kosten hiervoor erbij. Visualisatie Ok zeer subjectief zoals ik al noemde maar we zoeken wel een beetje een unieke kast. De standaard is de Aopen met 2 Cdrom bays 1 Floppy bay een power en een rest knop aan de voorkant. Wat maakt het dan uniek: Lampjes, het deurtje, het design, de kleur, waar zitten de USB uitgangen etc etc. Maar hier gaat het vooral om een plaatje dus vermeld deze er ook bij. |
Het kappen van het bos. |
Goed tijd om alvast wat behuizingen eruit te lichten die ik op mijn zoektocht ben tegengekomen. Er zijn 500 in de pricewatch plus nog veel meer op het internet te vinden dus ik verwacht dat er nog veel de revu paseren. |
Gigabyte Poseidon

Mijn persoonlijk favo op dit moment. Redelijk standaard uiterlijk, strak met een uniek ledje die je kan veranderen
Grootte : 200 x 440 x 495 mm (Breedte x Hoogte x Lengte)
Kleur : Zilver of Zwart
Netto gewicht: 8 kg
5.25” bay (ex): 5
3.5” bay (ex): 1
3.5” bay (in): 4
Expansion slots: 7
Fans: 120mm silent fan (front), 120mm silent blue LED fan
I / O Ports : USB 2.0 x 2 / IEEE 1394 / HD-AC97 Audio
Extra’s:
- GIGABYTE patent pending projected image design(Two colors)
- Multi-functional side panel window
- Ready for liquid cooling system
- Anti-vibration and silent system
- Integrated cable management
- Hassle-free assembly
- RoHS ready
Pricewatch (zwart)
Pricewatch (zilver)
Thermaltake Soprano

Een mooie kast die ook een mooi prijskaartje heeft. Thermaltake heeft sowieso erg unieke kasten in zijn assortiment. Maar deze voldeed aan alle eisen en was nog redelijk goedkoop.
Grootte : 210 x 495 x 478 mm (Breedte x Hoogte x Lengte)
Netto gewicht: 9,6 kg
5.25” bay (ex): 4
3.5” bay (ex): 2
3.5” bay (in): 5
Fans: 120x120x25 mm, 1400rpm, 21dBA (front and rear)
Extra’s:
- Mirror coating
- Retractable foot stand
- Tool-Free when installing 5.25” & 3.5” devices
- Washable dust filter for easy cleaning and replacement
Pricewatch
Cooler Master Mystique 632

Ok deze is iets duurder maar hij is wel erg gaaf en heeft een super uniek design. De andere mystique is ook nog wel aardig maar deze heeft gewoon een wat modernere look.
Grootte : 205 x 445 x 480 mm (Breedte x Hoogte x Lengte)
Netto gewicht: 6,3 kg
Expansion slots: ?
Fans: 120x120x25 mm (front and rear)
Extra’s:
- Zijwaards openende deuren
- De voorkant is voorzien van een roosterstructuur dat de airflow bevorderd
- Het handige kliksysteem zorgt er voor dat bij het inbouwen van componenten geen schroeven draaier aan te pas hoeft te komen
- Voorzien van uitwasbare stoffilters
- De achterkant is voorzien van gaten om het gebruik van externe waterkoeling te vereenvoudigen
- Het materiaal zorgt ervoor dat de behuizing zeer licht is
Pricewatch
Antec Sonata II

De vertrouwde uit de de BBG. In wezen niks mis met deze kast een leuk design en met een kwaliteits voeding zeer gunstig geprijsd. Enige minpunt is dat er maar 1 fan in zin. Ik zet hem er hier toch even bij voor het complete plaatje.
Grootte : 167,5 x 425 x 463 mm (Breedte x Hoogte x Lengte)
Netto gewicht: 9,4 kg
5.25” bay (ex): 3
Fans: 1 rear 120mm Tricool fan with 3-speed control to balance quiet with cooling
Extra’s:
- Advanced Chassis Air Duct to cool the latest CPU and graphics cards on the market
- Improved overall air intake for better and quieter cooling
- Specially designed low-noise SmartPower 2.0 450W ATX12V v2.01 power supply
- Double hinge door design: allows the door to open up to 270º
- Built-in washable air filter keeps harmful dust out of your case
Pricewatch
Arctic Cooling Silentium T2 Pro

De concurrent van de Antec. Zelfde prijs klasse, ook met een goeie voeding (50 W meer zelfs) en ook een leuk design. Deze heeft wel 2 fans echter 80mm, maar de PSU fan van 12 helpt ook mee als exhaust. Kijk maar op de site voor meer informatie.
Grootte : 180 x 435 x 450 mm (Breedte x Hoogte x Lengte)
Kleur : Zilver/Zwart (5 soorten)
Netto gewicht: 9,6 kg
5.25” bay (ex): 2
3.5” bay (in): 2
Expansion slots: ?
Fans: 1 x Arctic Fan 12 (PSU cooling) -56 CFM / 2 x Arctic Fan 8 (System cooling) -42 CFM
All fans Fluid Dynamic Bearing, 400,000 hours MTTF
Extra’s:
- Thermodynamic
- Noise reduction
- HDD muffler
- Torsionproof Chassis
- Optional Airhood
- Powersupply
- Screwless Design
- Long Service Life
3R System R110 (the one)

Deze vond ik ook in mijn zoektocht. Ik vind het zelf erg aardig. Ook de k400li is erg mooi. Echt the one heeft toch beter cooling features. Het jammere is dat ik hem nergens kan vinden waar deze in Nederland te koop is. Maar het blijft een fraaie kast.
Grootte : 200 x 437 x 473 mm (Breedte x Hoogte x Lengte)
Kleur : Zwart of Zilver/Zwart
Netto gewicht: 7,5 kg
3.5” bay (ex): 1
3.5” bay (in): 5
Fans: Front Fan: 140mm (Removable Dust Filter), Rear Fan : 120mm
Extra’s:
- Side Pannel CAG 1.1 : 120mm Air Duct(Removable Dust Filter) + VGA Cooling Hole
- Navigation Display LCD : 6-level Fan Speed Controlling (2 channel), the storage of Fan speed , temperature display, visual Indication of FAN/HDD operation, system running time display
Helaas dus geen prijsopgave. Schijnbaar is deze leverbaar in Duitsland, als iemand meer weet hoor ik het graag. In denemarken (*.dk is dat) is ie 644 Kr. Als dat deense kronen zijn ligt de prijs rond de 90 Euro…
Conclusie |
Ik hoop dat men hier wat aan heeft en er meer reviews en ervaringen van nieuwe kasten volgen. Ik zal proberen het een beetje bij te houden en het topic is natuurlijk open voor discussie. FF kort de puntjes om op te letten: Grootte: We gaan voornamlijk voor miditowers Prijs: Niet al te duur Merk: Kwaliteit Koeling & Lawaai: Goeie airflow en we willen tegenwoordig ook een wat stillere PC Visualisatie: Een plaatje zegt ook al veel Op of aanmerkingen hoor ik natuurlijk graag. Ik sta open voor input en verbeteringen. Reference: Tweakers Plus veel topics op forum De verschillende case builder home sites (zie links van cases) PS: typos zullen in de loop der tijd verwijderd worden |
edit: typos verbeterd zoals gemeld
- Squeeek !!!