Wat bovenstaande mijns inziens nog veel meer duidelijk maakt, is dat je als motorrijder veel kwetsbaarder bent. Je wilt niet weten hoevaak ik die grijze knakkers met hun BMW Z3-tjes en dergelijke sportieve cabrio's een schuiver heb zien maken op dijkjes etc.Goverman schreef op zondag 01 april 2007 @ 21:42:
mijn zus werkt in een van de ziekenhuizen langs de hanzesteden aan de IJssel en elk voorjaar weer is er een piek aan motorrijders te zien aldus mijn zus... In de wandelgangen worden motorrijders daar 'donormobielen' genoemd (ja, echt waar). Vaak is de oorzaak dat men op een van de IJsseldijken tussen Zwolle en Zutphen onderuitglijdt, of een verkeerde uitwijkmanoeuvre maakt om fietsers of auto's in te halen. Gebroken nekken zijn daarbij vaak de doodsoorzaak...
Zelf heb ik wat informatie van de AVV (Adviesdienst Verkeer en Vervoer van Rijkswaterstaat) liggen. Ook zij constateren dat er elk voorjaar (april - juni) een piek van slachtoffers op de motor is. Daarbij melden zij eveneens dat het gros van de motorrijders hooguit 3000 km. per jaar rijdt. Ofwel: elk jaar weer rond deze tijd gaat er een kudde beginners de weg op, omdat het seizoen van buiten zijn en rondtoeren weer is begonnen, met alle gevolgen van dien... Voor de autorijders geldt dat ze een half jaar lang bijna geen motorrijders zijn tegengekomen en daar dus weer aan moeten wennen... De statistieken zeggen dat er 80 motorrijders omkomen in het verkeer, terwijl er op jaarbasis rond de 900 verkeersdoden te betreuren zijn. Het percentage motorrijders op de wegen ligt ongeveer op 3%.
Wat zegt dit alles over bovenstaande? Motorrijders moeten elk voorjaar weer inkomen: eerst rustig aan beginnen, net zoals vroeger met je autorijbewijs. Dit heeft minstens drie voordelen: de motorrijder krijgt het gevoel over de motor weer, de motor wordt weer een beetje ingereden (voor zover nodig) en de autorijders kunnen weer aan de motorrijders wennen. Verder natuurlijk altijd: lichten aan, niet rechts inhalen, niet snoeihard links inhalen... En natuurlijk te allen tijde de witte vlakken vermijden.
[cynische modus]
Maar goed, voor de motorrijders op dit forum is dit natuurlijk allemaal niet van toepassing, want deze motorrijders zijn zeer ervaren, anticiperen heel erg goed en kunnen alleen maar fouten constateren bij anderen dan hunzelf...
[/cynische modus]
Voordeel bij die dingen is dat er 4 wielen onder zitten, en er een stuk meer moet gebeuren om over de kop te slaan/ernstig gewond te raken.
Als motorrijder heb je nou eenmaal geen kreukelzone.
Daarnaast moet je als motorrijder gewoon ook maar opletten voor de andere weggebruiker, want af en toe krijg je echt het idee dat ze je totaal niet zien.
Zelf nog meegemaakt. Ik reed op ongeveer 25 a 30 meter achter een cabrio aan op een voorrangsweg (80km/h). Kon de bestuurder van een auto die rechts stond te wachten recht in de ogen kijken, hij moet me wel gezien hebben, want hij wachtte keurig op de cabrio, en begon vervolgens in te voegen. Het is dat zijn vrouw hem op mij wees, anders had ik de keuze tussen de flank van zijn auto, of de motorkap van de tegemoet komende auto.
Het is zoals zovaak gewoon een "samenspel". Wederzijds begrip, en allemaal een beetje letten op wat de ander doet zonder je daar meteen over op te winden.