Motorrijder verongelukt

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 587 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 11:59

Royz

Kleurenblind!!

Topicstarter
Zojuist las ik op nu.nl:
Motorrijder verongelukt op N241

Uitgegeven: 1 april 2007 17:52
SCHAGEN - Een motorrijder is zondagmiddag op de provinciale weg N241 bij Schagen (Noord-Holland) verongelukt door een botsing met een auto.

De 31-jarige motorbestuurder uit Heerhugowaard wilde een rij auto's inhalen bij een kruising.

Een 60-jarige automobilist sorteerde op dat moment voor in het vak voor linksaf. De motorrijder raakte de auto en kwam in de berm terecht.

Reanimatie door politieagenten en ambulancemedewerkers mocht niet meer baten.
bron
Het gebeurt mij zelf ook zo vaak dat ik tijdens files e.d. wordt ingehaald terwijl je dan juist in moet voegen, ik snap er niks van dat de motor dan niet er op de rechter baan voorbij gaat.

Wat vinden jullie, had de automobilist beter moeten kijken of had de motor rijder de inhaal manouvre niet moeten uithalen?

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Ik snap niet waar je heen wil en ik snap eigenlijk ook niet wat er gebeurd is in het verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Laatst online: 13-09 11:59

Royz

Kleurenblind!!

Topicstarter
WFvN schreef op zondag 01 april 2007 @ 19:22:
Ik snap niet waar je heen wil en ik snap eigenlijk ook niet wat er gebeurd is in het verhaal.
Dat lijkt me niet zo moeilijk:
De 31-jarige motorbestuurder uit Heerhugowaard wilde een rij auto's inhalen bij een kruising.

Een 60-jarige automobilist sorteerde op dat moment voor in het vak voor linksaf. De motorrijder raakte de auto en kwam in de berm terecht.
De motorbestuurder ging dus tussen alle auto's door en schijnbaar wilde een automobilist net afslaan waardoor de motorbestuurder de berm in werd geslingerd.

Ik maak dit zelf ook vaak genoeg mee, zoals aangegeven. Nu vraag ik me dus af hoe jullie ertegen over staan. Ik vind het geen probleem namelijk als ze met de motor erlangs gaan, maar niet op plekken waar je in moet voegen of met 60km/uur terwijl ik stilsta...

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Was er sprake van file vorming? Zo ja, is het gedoogd door de politie, maar wel met een gematigde snelheid (uit dit bericht is ook niet op te maken hoe snel deze persoon reed)

Zo nee, eigen schuld dikke bult.

Ik zie vaak genoeg motorrijders die denken "king of the road" te zijn, bloed irritant.

[ Voor 13% gewijzigd door Gunner op 01-04-2007 19:33 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Okee, 2 rijen auto's op 2 aangrenzende voorsorteerstroken en de motorrijder rijdt op de stippellijn tussen de 2 rijen auto's door?

Bij mijn weten is dat nog altijd niet toegestaan maar wordt het gedoogd. Uiteraard had de automobilist (beter) moeten kijken maar persoonlijk denk ik dat de motorrijder nóg meer had moeten kijken/anticiperen.

Maar gezien de motorrijder overleden is, zal het vermoedelijk niet met 20 km/h gebeurd zijn gok ik zo. Als ik het zo inschat, is de motorrijder wat ongeduldig geweest met allen spijtijge gevolgen van dien ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:09
Gunner schreef op zondag 01 april 2007 @ 19:32:
Ik zie vaak genoeg motorrijders die denken "king of the road" te zijn, bloed irritant.
Mijn ervaring is juist dat je op de motor het beste een 'king of the road' rijstijl aan kunt houden, waarbij iedereen zich aan je ergert. Dat is namelijk *de* manier om zeker te zijn dat iedereen je ziet. Dat betekent o.a. altijd met veel gas optrekken en nadrukkelijk je plek op de weg 'innemen'.

Overigens let ik altijd heel goed op de bestuurders. Wanneer ik niet zeker weet dat iemand me gezien heeft, dan wacht ik wel even, want je bent op een motor ontzettend kwetsbaar.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Was er sprake van file vorming? Zo ja, is het gedoogd door de politie, maar wel met een gematigde snelheid (uit dit bericht is ook niet op te maken hoe snel deze persoon reed)

Zo nee, eigen schuld dikke bult.

Met 30km een berm in rijden 9eerst nog remmen waarschijnlijk) lijkt me niet dodelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Denk niet dat wij ook maar enig oordeel kunnen geven alleen aan de hand van die magere omschrijving. Maar zoals ik het lees reed de motor over het linker voorsorteervak en de file stond op het rechter vak, waarbij iemand kennelijk ineens van rechts naar links ging. Ik lees nergens dat ie tussen 2 rijen door aan het manouvreren was oid (dan kan die auto immers ook niet ineens van rehcts naar links gaan). In dat geval is de auto fout, maar de motorrijder had net zo goed moeten anticiperen en rekening houden met zulk soort acties. En de snelheid zal ook wel wat te hoog zijn geweest gezien de fatale afloop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als je auto's in gaat halen, of je nu motor rijdt of in de auto, moet je dat met gepaste snelheid doen. Als je je dood rijdt zal dat wel met te hoge snelheid zijn gegaan. Ik denk dus dat de automobilist hier vrijuit gaat, hoewel dat zoals Palomar al zegt, moeilijk te beoordelen is met deze beperkte informatie.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:22

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Verwijderd schreef op zondag 01 april 2007 @ 19:41:
[...]

Met 30km een berm in rijden 9eerst nog remmen waarschijnlijk) lijkt me niet dodelijk.
Dat is onzin. Als je de omstandigheden niet kent kan je daar niks over zeggen. Met 30 km per uur met je hoofd recht tegen een hard voorwerp (boom, steen, paaltje,..) aankomen overleef je niet, met of zonder helm.

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Grrrrrene schreef op zondag 01 april 2007 @ 19:51:
Als je auto's in gaat halen, of je nu motor rijdt of in de auto, moet je dat met gepaste snelheid doen.
Het grootste probleem met inhaalacties is over het algemeen dat ze te lang duren, omdat mensen - bang voor snelheid(sboetes) - te langzaam inhalen. Dat wil niet zeggen dat je daarom maar met 200+ in moet halen, maar met een substantiëel snelheidsverschil zal over het algemeen een stuk veiliger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-09 12:01

Emiel1984

Made in NL

StevenK schreef op zondag 01 april 2007 @ 20:02:
[...]

Het grootste probleem met inhaalacties is over het algemeen dat ze te lang duren, omdat mensen - bang voor snelheid(sboetes) - te langzaam inhalen. Dat wil niet zeggen dat je daarom maar met 200+ in moet halen, maar met een substantiëel snelheidsverschil zal over het algemeen een stuk veiliger zijn.
Dat betekent dus dat mensen niet eens echt harder rijden, waarom zou je dan inhalen ?? :9
Oke als je een of andere gek voor je hebt die steeds remt en gas geeft dan snap ik het wel maar dat is een uitzondering die niet echt voorkomt. Tenminste bij mij niet. :P

Als je bang bent voor boetes dan rijd je dus al de toegestaande snelheid of er flink tegenaan.

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

StevenK schreef op zondag 01 april 2007 @ 20:02:
[...]

Als je kans maakt op een tegenligger te knappen omdat je op de verkeerde wegheflt zit is het uiteraard zinnig.
Op een vierbaansweg of meer (met gescheiden rijstroken voor 'heen en terug' zeg ik: onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

The Bad Seed schreef op zondag 01 april 2007 @ 20:00:
[...]

Dat is onzin. Als je de omstandigheden niet kent kan je daar niks over zeggen. Met 30 km per uur met je hoofd recht tegen een hard voorwerp (boom, steen, paaltje,..) aankomen overleef je niet, met of zonder helm.
Precies, vriend van mn pa is met een snelheidje van 10~15 op de motor uit balans geraakt, op zn helm gevallen en overleden.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S913
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-09 19:14

S913

Abusus non tollit usum

Nutteloos topic, op de vraag van de TS is gewoon geen zinnig antwoord te geven ... Reed de motor te hard? Zat de motor al links van de auto en keek de automobilist niet bij het veranderen van baan? Reed de motor ergens waar hij niet mocht rijden (redresseerstrook)? Gaf de automobilist wel richting aan bij het veranderen van baan (m.a.w. hád de motorrijder wel kunnen anticiperen)?

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
WFvN schreef op zondag 01 april 2007 @ 20:27:
[...]

Als je kans maakt op een tegenligger te knappen omdat je op de verkeerde wegheflt zit is het uiteraard zinnig.
Op een vierbaansweg of meer (met gescheiden rijstroken voor 'heen en terug' zeg ik: onzin.
Helemaal mee eens... Ik ging er vanuit dat we het niet over een meerbaansweg hadden. (I know, assumption is the mother of all fuckups)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 09:26
ik denk dat de ts zich ergert aan de rijstijl van motorrijders. Mijn advies: haal je motorrijbewijs. Dan is het een stuk beter te begrijpen waarom motorrijders rijden zoals ze doen. Het is niet voor niets dat motorrijders zo rijden (rechts inhalen of 200+km/h, etc... buiten beschouwing gelaten)

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-09 20:14

Martijn02

/* No Comment */

justice strike schreef op zondag 01 april 2007 @ 21:03:
ik denk dat de ts zich ergert aan de rijstijl van motorrijders. Mijn advies: haal je motorrijbewijs. Dan is het een stuk beter te begrijpen waarom motorrijders rijden zoals ze doen. Het is niet voor niets dat motorrijders zo rijden (rechts inhalen of 200+km/h, etc... buiten beschouwing gelaten)
Helemaal mee eens! (Vandaag weer heerlijk door nederland getourd)

Als ik het artikel lees, dan begrijp ik dat de motorrijder meerdere mensen inhaalde, en dat o.a. deed over een voorsorteervak voor linksaf. Nou heb ik in mijn leven nog nooit een voorsorteervak gezien waar je ook mag inhalen, en denk (let op: da's dus mijn mening, enkel en alleen gebaseerd op het artikeltje) dat de automobilist niets te verwijten valt.

Je rijd op een weg, stippellijn wordt streep, streep wordt een verdrijvingsvlak, en dan een voorsorteervak. Als je dan uitvoegt verwacht je geen motorrijder die je met hoge snelheid voorbij komt. Ik denk dat het je niet in je koude kleren gaat zitten als je op zo'n manier iemand de dood in helpt.

Ik mag op de motor graag auto's inhalen, ook op 80km wegen. Het is een heerlijk gevoel om te kunnen accelereren en een of meer auto's voorbij te spuiten. Maar het komt ook voor dat ik minutenlang achter een auto hang die 65 rijd wachtend op een moment waar inhalen is toegestaan en veilig kan (dus geen doorgetrokken strepen, verdrijvingsvlakken, uitvoegstroken, zijwegen, etc etc)

Edit:
Voor de niet motorrijders die nog steeds denken dat het "door de file rijden" niet toegestaan is maar slechts gedoogd wordt:
http://www.politie.nl/klp...torrijders_in_de_file.asp

[ Voor 7% gewijzigd door Martijn02 op 01-04-2007 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

http://maps.google.com/?i....037139,0.079651&t=h&om=1
woon er in de buurt en het is als je daar voor sorteer vakken hebt (net als in de rest van nederland) hartstikke verboden om in te halen.

met martijn dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

justice strike schreef op zondag 01 april 2007 @ 21:03:
Ik wil een boel dingen geloven. Ook dat motorrijders zich op sommige fronten soms bewust (in de ogen van automobilisten) irritant gedragen. Maar je aangedragen 200+ km/h gaat er bij mij níet in :| Beter lezen dus
Martijn02 schreef op zondag 01 april 2007 @ 21:21:
Voor de niet motorrijders die nog steeds denken dat het "door de file rijden" niet toegestaan is maar slechts gedoogd wordt:
Excuus.... het zit er zó ingebakken dat het er maar niet uit wil raken.
Besef wel dat er in het stuk ook staat dat er aan deze gedragscode géén rechten kunnen worden ontleend.... met andere woorden: het is in zekere zin tóch een gedoogbeleid!

Maar maakt ook niet uit, wil een motorrijder mij inhalen, ik vind het best zolang het op gepaste wijze en veilig gebeurt (volgens de gedragscode dus)

[ Voor 37% gewijzigd door WFvN op 01-04-2007 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WFvN schreef op zondag 01 april 2007 @ 21:36:
[...]

Ik wil een boel dingen geloven. Ook dat motorrijders zich op sommige fronten soms bewust (in de ogen van automobilisten) irritant gedragen. Maar je aangedragen 200+ km/h gaat er bij mij níet in :|
Lees je quote nog eens ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Been there, done that...... and done it again want dat ging inderdaad niet goed :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:31

Goverman

not loaded

mijn zus werkt in een van de ziekenhuizen langs de hanzesteden aan de IJssel en elk voorjaar weer is er een piek aan motorrijders te zien aldus mijn zus... In de wandelgangen worden motorrijders daar 'donormobielen' genoemd (ja, echt waar). Vaak is de oorzaak dat men op een van de IJsseldijken tussen Zwolle en Zutphen onderuitglijdt, of een verkeerde uitwijkmanoeuvre maakt om fietsers of auto's in te halen. Gebroken nekken zijn daarbij vaak de doodsoorzaak...

Zelf heb ik wat informatie van de AVV (Adviesdienst Verkeer en Vervoer van Rijkswaterstaat) liggen. Ook zij constateren dat er elk voorjaar (april - juni) een piek van slachtoffers op de motor is. Daarbij melden zij eveneens dat het gros van de motorrijders hooguit 3000 km. per jaar rijdt. Ofwel: elk jaar weer rond deze tijd gaat er een kudde beginners de weg op, omdat het seizoen van buiten zijn en rondtoeren weer is begonnen, met alle gevolgen van dien... Voor de autorijders geldt dat ze een half jaar lang bijna geen motorrijders zijn tegengekomen en daar dus weer aan moeten wennen... De statistieken zeggen dat er 80 motorrijders omkomen in het verkeer, terwijl er op jaarbasis rond de 900 verkeersdoden te betreuren zijn. Het percentage motorrijders op de wegen ligt ongeveer op 3%.

Wat zegt dit alles over bovenstaande? Motorrijders moeten elk voorjaar weer inkomen: eerst rustig aan beginnen, net zoals vroeger met je autorijbewijs. Dit heeft minstens drie voordelen: de motorrijder krijgt het gevoel over de motor weer, de motor wordt weer een beetje ingereden (voor zover nodig) en de autorijders kunnen weer aan de motorrijders wennen. Verder natuurlijk altijd: lichten aan, niet rechts inhalen, niet snoeihard links inhalen... En natuurlijk te allen tijde de witte vlakken vermijden.

[cynische modus]
Maar goed, voor de motorrijders op dit forum is dit natuurlijk allemaal niet van toepassing, want deze motorrijders zijn zeer ervaren, anticiperen heel erg goed en kunnen alleen maar fouten constateren bij anderen dan hunzelf...
[/cynische modus]

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:31

Goverman

not loaded

Edit:
Deze gedragscode is dus geen wet, dus is het nog steeds gedoogbeleid dat motorrijders tussen de rijstroken doorrijden en geen recht. Los daarvan heeft het nut dat motorrijders RUSTIG door de file heen rijden: scheelt plekken en is veiliger voor de motorrijders.

Ik heb de gedragscode doorgelezen en ik heb er nog wel een vraag bij: als op een snelweg drie of meer rijstroken zijn, tussen welke stroken moet er dan door worden gereden? Is dat tussen meest rechts en middelste rijstrook, of tussen de middelste rijstrook en de linkerrijstrook? Zelf lijkt zo links mogelijk mij het handigst, vanwege de breedte van de voertuigen op de rechterrijstrook (vrachtauto's)

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 09:06
Ik heb als autorijder veel respect voor motorrijders. Binnen een paar maand zal ik ook tot die leuke groep behoren. Maar ik laat altijd een motorrijder mooi doen waar hij zin in heeft als ik er ééntje voor me of in men spiegel heb.

En filerijden is heel eevoudig. Aangezien ik altijd voor het linkse of het middelste vak kies, zorg ik ervoor dat er lekker genoeg plek links of rechts (als ik links rijd) is, zodat ze er mooi door kunnen. Filerijden=opletten voor Motorrijders!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranzy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-06 12:21
Ik ga zelfs er voor opzij .... maar er zijn van die irritantjes die hem zo plots voor je auto gooien als de rij weer gaat rijden...... ertussen rijden is leuk...maar geheel op eigen risico. De eerste motor rijder doe mijn spiegel pakt heeft een probleem. >:)

Ben geen motorhater ... tegendeel ... ik zou hetzelfde doen.

Ik heb ook een leuke computer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Goverman schreef op zondag 01 april 2007 @ 21:51:
als op een snelweg drie of meer rijstroken zijn, tussen welke stroken moet er dan door worden gereden? Is dat tussen meest rechts en middelste rijstrook, of tussen de middelste rijstrook en de linkerrijstrook? Zelf lijkt zo links mogelijk mij het handigst, vanwege de breedte van de voertuigen op de rechterrijstrook (vrachtauto's)
..en dan heb je nog gelijk ook.
Dat is inderdaad de aangeraden variant :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Ik vraag me wel eens af in hoeverre motorrijders in de gaten hebben dat het soms irritant overkomt op automobilisten. Ik heb hetzelfde een keer gepresteerd bij een motorrijder met m'n ligfiets :+

Lange rij auto's die een weg op willen rijden. Motoren die er telkens langsheen reden als er even geen tegenliggers waren. Wilde één motorrijder ook doen alleen jammer dat ik ineens links naast hem stond en vervolgens wél dat gaatje kon pakken wat hij dus niet meer kon :P
Hij kan in ieder geval een idee hebben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperPaddo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
(overleden)
WFvN schreef op zondag 01 april 2007 @ 22:14:
Ik vraag me wel eens af in hoeverre motorrijders in de gaten hebben dat het soms irritant overkomt op automobilisten. Ik heb hetzelfde een keer gepresteerd bij een motorrijder met m'n ligfiets :+

Lange rij auto's die een weg op willen rijden. Motoren die er telkens langsheen reden als er even geen tegenliggers waren. Wilde één motorrijder ook doen alleen jammer dat ik ineens links naast hem stond en vervolgens wél dat gaatje kon pakken wat hij dus niet meer kon :P
Hij kan in ieder geval een idee hebben :+
Niet helemaal ontopic meer...
Tjah, als ik in de auto zit, en een motorrijder gaat vooraan staan bij bv verkeerslichten (door langs een rij auto's te gaan) dan geef ik hem groot gelijk :P (mits het dus veilig gebeurd ;)).

Maargoed ben dus zelf ook een motorrijder (weer of geen weer)... ben het ook helemaal eens met bovenstaande uitspraak van justice strike :).

Grolsch Royce!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

4x2

lộn xộn quá

Goverman schreef op zondag 01 april 2007 @ 21:42:
[cynische modus]
Maar goed, voor de motorrijders op dit forum is dit natuurlijk allemaal niet van toepassing, want deze motorrijders zijn zeer ervaren, anticiperen heel erg goed en kunnen alleen maar fouten constateren bij anderen dan hunzelf...
[/cynische modus]
Eindelijk een tweaker die het snapt 8)
[...]
Deze gedragscode is dus geen wet, dus is het nog steeds gedoogbeleid dat motorrijders tussen de rijstroken doorrijden en geen recht. Los daarvan heeft het nut dat motorrijders RUSTIG door de file heen rijden: scheelt plekken en is veiliger voor de motorrijders.
Iets beter het stukje lezen, niet verboden is nl nog steeds hetzelfde als wel toegestaan:
Sinds 1991 is het voor een motorrijder niet meer verboden om langzaam tussen de file door te rijden.
En ik maar denken dat je het snapte :/
De gedragscode is een dringend advies en is geen wettelijke regeling. U kunt er geen rechten aan ontlenen. Houdt een partij zich niet aan de gedragscode, dan betekent dit niet dat deze partij automatisch aansprakelijk is bij een ongeval.
En dit werkt dus 2 kanten op..

Lezen blijft een vak apart af en toe.

[ Voor 56% gewijzigd door 4x2 op 01-04-2007 22:41 ]

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

De ellende is dat óók al doet een motorrijder het op een nette manier, 'je verwacht het niet altijd'. Ik zet het tussen aanhalingstekens want het is één van de meest gebruikte en tevens slechtste smoezen die je kan gebruiken m.i.
Als je met 2 rijen auto's naast elkaar staat (ongeacht voor welke richting voor afslaan) dan verwacht je niet direct dat er ineens een motor naast of schuinvoor je komt staan.
Maar goed, stilstaand kan je niemand aanrijden. Als het gebeurt op een plek waar de auto's normaal rijden en een motor komt er dan tussendoor, tja, dan is het vragen om moeilijkheden.

Ik ben nog altijd razend benieuwd wat nou de exacte situatie/toestand was van het gebeuren uit de topicstart.
Betrof het een motorrijder die op de linker baan van 2 invoegstroken voor rechtdoor inhaalde,
betrfof het een motorrijder die op de baan voor linksaf de stroom voor rechtdoor inhaalde om zo vooraan te komen te staan of
betrof het een motorrijder die tussen 2 invoegstroken door aan het inhalen was en
met welke snelheid van de auto's en welke snelheid van de motor (en dus ook welk snelheidsverschil) gebeurde het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• constructor
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-09 09:43
Hoe je het wend of keert, als motor rijder ben je nu eenmaal vele malen kwetsbaarder dan een automobilist. Dit moet je zeer goed in acht nemen, en dus constant op je hoede zijn in het verkeer.

Dat motor rijders zich gedragen als "king of the road", ze moeten soms/meestal wel. Onder de automobilisten zijn er genoeg types welke het niet kunnen hebben dat een motor rijder veel sneller en soepeler door het verkeer gaat dan hun en daarmee dus ook hun "plaats"moeten afbakenen (midden/net naast de weghelft rijden, stapvoets tussen de file door..etc.). Wat een ergenis die luxe van een auto.

Indien de motor bestuurder met hogere snelheid dan gepast zou zijn, de rij passeerde, dan zeg ik op mijn beurt, de automobilist gaat vrij uit (deels, deze heeft ook de taak om een ongeval te voorkomen) maar de motor bestuurder zit op dat moment theoretisch fout (mijn persoonlijke mening)

Je moet iig altijd rekening houden met ELKAAR. Je bent niet alleen op de weg, en dat geldt voor alle partijen.

Laatst ook nog iets meegemaakt: net je rijbewijs, nieuwe (2de hands) auto met injectie. Is dus ff wennen met optrekken, slaat ie wel eens af, iets te snel de koppeling op laten komen....
Hele heisa achter me dat ik door moet rijden, Ik schaam me dan wel eens om een automobilist te zijn.Met motor rijders onder elkaar gaat het er dan een stuk rustiger en gemoedelijker aan toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
constructor schreef op zondag 01 april 2007 @ 23:08:
Hoe je het wend of keert, als motor rijder ben je nu eenmaal vele malen kwetsbaarder dan een automobilist. Dit moet je zeer goed in acht nemen, en dus constant op je hoede zijn in het verkeer.

Dat motor rijders zich gedragen als "king of the road", ze moeten soms/meestal wel. Onder de automobilisten zijn er genoeg types welke het niet kunnen hebben dat een motor rijder veel sneller en soepeler door het verkeer gaat dan hun en daarmee dus ook hun "plaats"moeten afbakenen (midden/net naast de weghelft rijden, stapvoets tussen de file door..etc.). Wat een ergenis die luxe van een auto.
idd mensen vinden het vervelend om in hun dikke mercedes van 60.000 euro ingehaald te worden door een motorrijder op een motor van 6000 euro. Tja, frustratie zit altijd in het verkeer.
Indien de motor bestuurder met hogere snelheid dan gepast zou zijn, de rij passeerde, dan zeg ik op mijn beurt, de automobilist gaat vrij uit (deels, deze heeft ook de taak om een ongeval te voorkomen) maar de motor bestuurder zit op dat moment theoretisch fout (mijn persoonlijke mening)
ik ken de situatie niet. Het kan ook zijn dat de automobilist een bijzondere verrichting doet (immers hij veranderd van rijstrook). Tja dan zou je dat moeten verwachten, maar het is niet voor niets een bijzondere verrichting, dus het niet aan zien komen kan ook gebeuren.
Laatst ook nog iets meegemaakt: net je rijbewijs, nieuwe (2de hands) auto met injectie. Is dus ff wennen met optrekken, slaat ie wel eens af, iets te snel de koppeling op laten komen....
Hele heisa achter me dat ik door moet rijden, Ik schaam me dan wel eens om een automobilist te zijn.Met motor rijders onder elkaar gaat het er dan een stuk rustiger en gemoedelijker aan toe.
oh dat valt wel mee hoor. 2de les op de motor liet ik hem afslaan en werd er ook steeds getoeterd (hij stond nog in de 2de versnelling) ook beschamend kan ik je vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brede P
  • Laatst online: 09-09 13:12
mijn zus werkt in een van de ziekenhuizen langs de hanzesteden aan de IJssel en elk voorjaar weer is er een piek aan motorrijders te zien aldus mijn zus... In de wandelgangen worden motorrijders daar 'donormobielen' genoemd (ja, echt waar). Vaak is de oorzaak dat men op een van de IJsseldijken tussen Zwolle en Zutphen onderuitglijdt, of een verkeerde uitwijkmanoeuvre maakt om fietsers of auto's in te halen. Gebroken nekken zijn daarbij vaak de doodsoorzaak...

Zelf heb ik wat informatie van de AVV (Adviesdienst Verkeer en Vervoer van Rijkswaterstaat) liggen. Ook zij constateren dat er elk voorjaar (april - juni) een piek van slachtoffers op de motor is. Daarbij melden zij eveneens dat het gros van de motorrijders hooguit 3000 km. per jaar rijdt. Ofwel: elk jaar weer rond deze tijd gaat er een kudde beginners de weg op, omdat het seizoen van buiten zijn en rondtoeren weer is begonnen, met alle gevolgen van dien... Voor de autorijders geldt dat ze een half jaar lang bijna geen motorrijders zijn tegengekomen en daar dus weer aan moeten wennen... De statistieken zeggen dat er 80 motorrijders omkomen in het verkeer, terwijl er op jaarbasis rond de 900 verkeersdoden te betreuren zijn. Het percentage motorrijders op de wegen ligt ongeveer op 3%.

Wat zegt dit alles over bovenstaande? Motorrijders moeten elk voorjaar weer inkomen: eerst rustig aan beginnen, net zoals vroeger met je autorijbewijs. Dit heeft minstens drie voordelen: de motorrijder krijgt het gevoel over de motor weer, de motor wordt weer een beetje ingereden (voor zover nodig) en de autorijders kunnen weer aan de motorrijders wennen. Verder natuurlijk altijd: lichten aan, niet rechts inhalen, niet snoeihard links inhalen... En natuurlijk te allen tijde de witte vlakken vermijden.

[cynische modus]
[/cynische modus]
Wat bovenstaande mijns inziens nog veel meer duidelijk maakt, is dat je als motorrijder veel kwetsbaarder bent. Je wilt niet weten hoevaak ik die grijze knakkers met hun BMW Z3-tjes en dergelijke sportieve cabrio's een schuiver heb zien maken op dijkjes etc.
Voordeel bij die dingen is dat er 4 wielen onder zitten, en er een stuk meer moet gebeuren om over de kop te slaan/ernstig gewond te raken.
Als motorrijder heb je nou eenmaal geen kreukelzone.

Daarnaast moet je als motorrijder gewoon ook maar opletten voor de andere weggebruiker, want af en toe krijg je echt het idee dat ze je totaal niet zien.
Zelf nog meegemaakt. Ik reed op ongeveer 25 a 30 meter achter een cabrio aan op een voorrangsweg (80km/h). Kon de bestuurder van een auto die rechts stond te wachten recht in de ogen kijken, hij moet me wel gezien hebben, want hij wachtte keurig op de cabrio, en begon vervolgens in te voegen. Het is dat zijn vrouw hem op mij wees, anders had ik de keuze tussen de flank van zijn auto, of de motorkap van de tegemoet komende auto.

Het is zoals zovaak gewoon een "samenspel". Wederzijds begrip, en allemaal een beetje letten op wat de ander doet zonder je daar meteen over op te winden.

Systemspecs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

Lijkt me vrij simpel: inhalen bij een kruising is dom. Op de motor auto's inhalen bij file is sowieso tricky, dus moet je goed opletten. Gedragscode of niet, je kunt onmogelijk van filerijdende automobilisten verwachten dat ze elke minuut in de spiegels kijken. Als motorrijder ben je de zwakste schakel en dien je je overeenkomstig te gedragen. Wees dus extra voorzichtig en rij vooral niet te hard (tussen de auto's door). En haal zeker niet in op of in de buurt van kruisingen, in- en uitvoegstroken. Is gewoon elementaire rijvaardigheid.

Ik rij nu zelf geen motor meer, maar ik weet uit ervaring dat het gewoon gevaarlijk is. En je hebt écht niet veel snelheid nodig om jezelf dood te rijden. De broer van mijn (inmiddels ex) zwager is verongelukt terwijl ie net wegreed. Een auto verleende 'm geen voorrang en reed 'm aan. Kop klem tussen wiel en wielkast; schedel gekraakt...einde oefening...dan lul je niet meer. Je kunt dus beter een keer extra uitkijken, want het is zó gebeurt. Dat weet de meneer waar het artikel over gaat inmiddels ook...

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
mphilipp schreef op zondag 01 april 2007 @ 23:31:
Lijkt me vrij simpel: inhalen bij een kruising is dom.
of slim, als een auto rechts van je staat moet een ander eerst door die auto heen voordat hij jou raakt. maar dat is bij 2 baans kruisingen.
Op de motor auto's inhalen bij file is sowieso tricky, dus moet je goed opletten.
het valt allemaal wel mee. Je ziet ze vantevoren verschuiven en anders sta je al naast ze en kan je toch vrij weinig doen.
Gedragscode of niet, je kunt onmogelijk van filerijdende automobilisten verwachten dat ze elke minuut in de spiegels kijken.
nee, hoeft van mij alleen maar bij het verrichten van een bijzondere verrichting (verwisselen van baan) ze mogen voor de rest gewoon mooi tussen de streepjes blijven.
En haal zeker niet in op of in de buurt van kruisingen, in- en uitvoegstroken. Is gewoon elementaire rijvaardigheid.
altijd inhalen op invoegstroken. Je bent sneller en accelereerd beter dan een auto dus je voegt je motor niet ACHTER een auto in (waar je dus weer moet wachten om in te halen) maar VOOR een auto in. Daar is ruimte daar moet je zijn en niet achter of tussen auto's.

Uitvoegen behoud je de MAXIMALE snelheid die geld op de snelweg, want er kan iemand met die snelheid van de snelweg uitvoegen en dan ben jij opeens het obstakel wat voor hem staat. Dat geld overigens ook voor de auto. Dat is elementaire rijvaardigheid.
Ik rij nu zelf geen motor meer, maar ik weet uit ervaring dat het gewoon gevaarlijk is.
das een contradictie ;) of bedoel je het anders?
En je hebt écht niet veel snelheid nodig om jezelf dood te rijden. De broer van mijn (inmiddels ex) zwager is verongelukt terwijl ie net wegreed. Een auto verleende 'm geen voorrang en reed 'm aan. Kop klem tussen wiel en wielkast; schedel gekraakt...einde oefening...dan lul je niet meer. Je kunt dus beter een keer extra uitkijken, want het is zó gebeurt. Dat weet de meneer waar het artikel over gaat inmiddels ook...
tja, das op de fiets ook mogelijk denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• constructor
Ik rij sinds kort in een auto (feroza 4wd met softtop), en dan is het heerlijk om met zulk weer ff gewoon op je gemak te gaan toeren, net zoals iedere motor rijder dit zeker zou doen.

Ik denk dus ook dat het gewoon een verkeerde inschatting is geweest van beide partijen, de motorrijder ziet geen verkeer op de rijbaan staan, de automobilist ziet geen verkeer (auto valt meer op) aan komen.

Je moet dus gewoon ogen in je spreekwoordelijke achterhoofd hebben, om alles 100% in de gaten te hebben.
Je moet je als automobilist wel bewust zijn van het feit dat het seizoen voor de motor rijders ook weer begonnen is. Extra opletten dus, houdt in 4x kijken ipv 1 1/2 x.

De motor rijder niet vrij te spreken natuurlijk, deze had wel degelijk rekening moeten houden met uitvoegend (ongeduldig/onwetend) verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabalA!
  • Laatst online: 10-09 18:18

KabalA!

[ No-Life ]

mphilipp schreef op zondag 01 april 2007 @ 23:31:
Lijkt me vrij simpel: inhalen bij een kruising is dom. Op de motor auto's inhalen bij file is sowieso tricky, dus moet je goed opletten. Gedragscode of niet, je kunt onmogelijk van filerijdende automobilisten verwachten dat ze elke minuut in de spiegels kijken. Als motorrijder ben je de zwakste schakel en dien je je overeenkomstig te gedragen. Wees dus extra voorzichtig en rij vooral niet te hard (tussen de auto's door). En haal zeker niet in op of in de buurt van kruisingen, in- en uitvoegstroken. Is gewoon elementaire rijvaardigheid.
Heb je opzich gelijk in, maar feit blijft dat als je van rijstrook gaat wisselen (en dus een bijzondere verrichting uit gaat voeren) je ALTIJD moet kijken of er niet toevallig een motor (of auto) aankomt. Wat mij namelijk opvalt is dat véél automobilisten dus alleen in de spiegels kijken en NOOIT in de dooiehoek, dat is waar het (op hogesnelheid gebeuren na) naar mijn idee vooral op fout gaat. Dat zie je in files dus ook met van die figuren die denken dat 500x van rijstrook wisselen sneller is, die denken 2 cm ruimte te hebben na een glimp in de spiegel te hebben geworpen en trekken vervolgens op met een snelheid waar ze in de F1 jaloers op zijn om um dr ff tussen te gooien, en als je daar dan als motorrijder in de dooiehoek zit kan je er dus NIKS aan doen, maar ben je wel de lul.

Valt me trouwens op dat in dit soort topics als maar wordt aangenomen dat de motor bijna per definitie fout is :/

Als het niet kapot gaat, gaat het niet hard genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
KabalA! schreef op zondag 01 april 2007 @ 23:47:
[...]
Dat zie je in files dus ook met van die figuren die denken dat 500x van rijstrook wisselen sneller is, die denken 2 cm ruimte te hebben na een glimp in de spiegel te hebben geworpen en trekken vervolgens op met een snelheid waar ze in de F1 jaloers op zijn om um dr ff tussen te gooien, en als je daar dan als motorrijder in de dooiehoek zit kan je er dus NIKS aan doen, maar ben je wel de lul.
ik vraag me eigenlijk af wie er in de juridische zin dan fout zit. immers van baan verwisselen is een bijzondere verrichting. maar tussen auto's rijden is ook niet echt een normale verrichting.
Valt me trouwens op dat in dit soort topics als maar wordt aangenomen dat de motor bijna per definitie fout is :/
Juist, ik ben nog steeds van mening dat (uitzonderingen daargelaten) motorrijders over het algemeen betere verkeersdeelnemers zijn dan de gemiddelde automobilist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voorjaar... :/

Komen weer een hoop berichten als deze de komende weken ;(
Mensen die weer 'opstappen' na een winter autorijden...

Zelf weer 330km op de motor gezeten dit weekeind 8)
Sinds augustus 10k gereden dus ik rij vrolijk door.. maar je ziet het echt aan sommigen dat ze net weer opgestapt zijn; vreemde bochten maken die soms.

Ik doe verder geen uitspraak over de situatie uit het bericht, veel te weinig info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• constructor
@ justice strike
Denk niet dat de gemiddelde motor rijder beter is in het verkeer.
Het zal eerder zijn dat de gemiddelde motorrijder z'n tijd neemt om deel te nemen aan het verkeer.

Alle regels en voorzorgsmaatregelen in acht nemend, door het feit dat hij vele malen kwetsbaarder is dan een automobilist (met kooi constructie,kreukelzone,airbag, en weet ik veel wat nog meer).

Dat er dan een aantal (groot deel) automobilisten zijn die aan de gemiddelde motorrijder weinig tot geen andacht schenken, dat is dan hun zeer asociaal gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
constructor schreef op maandag 02 april 2007 @ 00:07:
@ justice strike
Denk niet dat de gemiddelde motor rijder beter is in het verkeer.
Het zal eerder zijn dat de gemiddelde motorrijder z'n tijd neemt om deel te nemen aan het verkeer.
tja dat is een andere manier van verwoorden. Resultaat is dat hij beter aan het verkeer deelneemt.
Dat er dan een aantal (groot deel) automobilisten zijn die aan de gemiddelde motorrijder weinig tot geen andacht schenken, dat is dan hun zeer asociaal gedrag.
je moet ook niet vergeten dat er genoeg automobilisten een rijbewijs krijgen die absoluut niet kunnen rijden, dat zie je minder bij motorrijders. (niet kunnen rijden bedoel ik dus niet opletten ed. en niet de voertuigbeheersing)

[ Voor 5% gewijzigd door justice strike op 02-04-2007 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

justice strike schreef op maandag 02 april 2007 @ 00:12:
tja dat is een andere manier van verwoorden. Resultaat is dat hij beter aan het verkeer deelneemt.
[...]
je moet ook niet vergeten dat er genoeg automobilisten een rijbewijs krijgen die absoluut niet kunnen rijden, dat zie je minder bij motorrijders. (niet kunnen rijden bedoel ik dus niet opletten ed. en niet de voertuigbeheersing)
Pssst...
pas nou op joh.. ze zijn met veeeeel meer O-) ga ze nou niet onnodig lopen opfokken.... :+

Zie motorrijders die echt debiel doen en zie autorijders die debiel doen, maar ik ga ze niet tellen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
[...]

Los daarvan heeft het nut dat motorrijders RUSTIG door de file heen rijden: scheelt plekken en is veiliger voor de motorrijders.
Het heeft echt geen enkele nut voor de file dat de motorrijders er tussendoor gaan.

- het scheelt echt geen plekken, op een paar km file zijn een paar plekken echt geen verschil, de file wordt er echt niet korter door
- Het is absoluut niet veiliger voor de motorrijder om tussen de file door te rijden! Heel veel automobilisten rekenen er totaal niet op en er wordt gek genoeg heel veel van baan gewisseld in de file in NL.

Ik begrijp het prima dat motorrijders het doen, maar ik vind het uitermate dom. Je wint er misschien wat minuten mee, maar je loopt een veel grote risico op schade of een ongeval.

Maar over dit soort type motorrijders gaat het hier waarschijnlijk niet(woon- werkverkeer), de meeste slachtoffers vallen onder de zomerrijders, dus de rijders die nu zo'n beetje weer voor het eerst op de moter stappen en zich meteen op het circuit wanen. Want er wordt wat afgescheurd in NL door de motorrijders!!

Ik zal gelijk een fabel uit de wereld helpen: een motorrijder moet juist uiterst defensief rijden, niet aggressief zoals eerder in dit topic wordt gesuggereerd! Voldoende afstand, in de spiegels rijden, goed vooruitkijken en gewoon je verstand gebruiken. Automobilisten zijn gewoon niet bedacht op (snelle) motoren.

@TS: Elke dode is betreurenswaardig, maar ga je voor elke verkeersdode een topic openen? Dan ben je helaas nog wel even bezig lijkt me. Ook kan je geen enkele aannames maken aan de hand van een nieuwsberichtje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• constructor
@justice strike

You tell me, als ik vanmiddag die auto niet achteruit had zien gaan, waarna die vervolgens meteen vooruit ging, had ik toch een leuke schade gehad ondanks een flink bumpertje (handgemaakt unp 160 profiel).

Het gaat dus gewoon om anticiperen, opletten wat de omgeving doet en daar naar handelen.
Je moet alleen als motor rijder wel het besef houden dat je minder beschermt bent dan een automobilist.

Het is gewoon een feit dat je als automobilist rekening moet houden met al je andere MEDE weggebruikers, ook als motor rijder overigens.
Heb het ook wel meegemaakt dat ze je op een 1 baans weg voorbij scheuren met minimaal 120 km/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Kurios schreef op maandag 02 april 2007 @ 00:18:
[...]

Het heeft echt geen enkele nut voor de file dat de motorrijders er tussendoor gaan.
hmm je ervaring met de motor?
- het scheelt echt geen plekken, op een paar km file zijn een paar plekken echt geen verschil, de file wordt er echt niet korter door
het scheelt misschien weinig, maar weinig is alsnog meer dan niets :)
- Het is absoluut niet veiliger voor de motorrijder om tussen de file door te rijden! Heel veel automobilisten rekenen er totaal niet op en er wordt gek genoeg heel veel van baan gewisseld in de file in NL.
helaas is het gevaarlijk om tussen auto's te zitten. Vooral in files zijn automobilisten lui (remmen laat, letten niet op, remmen plotseling) dan sta ik liever tussen autos aan beide zijde, dan dat ik tussen auto's voor en achter sta.

afijn ik heb in beide gevallen wel wat meegemaakt. Dus ik zou niet willen zeggen dat de een gevaarlijker is dan de ander of vice versa
Ik zal gelijk een fabel uit de wereld helpen: een motorrijder moet juist uiterst defensief rijden, niet aggressief zoals eerder in dit topic wordt gesuggereerd!
Defensief rijden is voor een motor anders dan voor een auto. Als motorrijder heb je andere middelen tot je beschikking om veilig te rijden. Wat jij suggereert gaat niet in die mate op voor motorrijders als dat voor auto's op gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door justice strike op 02-04-2007 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Bad Seed schreef op zondag 01 april 2007 @ 20:00:
[...]

Hij reed niet tegen ene hard voorwerp, hij reed de berm in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

Leuk dat een aantal mensen roepen dat het wisselen van baan in een file een bijzondere verrichting is en dat je als automobilist altijd moet opletten. Dat is leuke theorie. Maar die mensen hebben blijkbaar niet elke dag in in files gestaan waar je na een lange dag werken nog een keer een uurtje ofzo kan gaan schuifelen. Bovendien is het ook niet zo dat je persé van baan moet wisselen om een motor af te tikken natuurlijk. Gewoon een beetje slingeren op je eigen strookje is ook al genoeg.
Ik zeg niet dat die automobilisten niet uit hoeven te kijken, maar dat je onmogelijk 100% concentratie kan verwachten van iemand die in zo'n k-file staan. Er is namelijk een groot verschil tussen theorie en praktijk.

En met niet inhalen bij in- en uitvoegstroken bedoel ik overigens dat je gewoon heel goed moet opletten als je die nadert, omdat je gewoon weet dat de auto's dan veel van baan gaan wisselen. Heel simpel: zat malloten die 2km voor een afslag al beginnen te remmen. Andere malloten gaan dan naar de linkerbaan (om mij te ergeren). Kortom: het is altijd een vrij onoverzichtelijke situatie, en vooral erg listig voor motorrijders die er tussendoor rijden. En ik snap best dat al die motorrijders het allemaal erg goed kunnen, maar er rijden zat malloten rond die niet goed uitkijken. Ik kijk zelf behoorlijk goed in mijn spiegels, maar soms wordt ik ook verrast door zo'n brommerd.

Ik zeg niet dat motorrijders als een oud wijf moeten gaan tuffen, maar probeer aan te geven dat zij gewoon de zwakste schakel zijn. Je moet dan zélf afwegen of je lekker stoer denkt dat je alles kunt redden met je acceleratievermogen, of dat je gewoon je hersens gebruikt en kalm aan doet. Dat iets tot nu toe goed gegaan is, wil niet zeggen dat het veilig is. Ik heb me op de motor nooit echt lekker gevoeld met het tussen de files door rijden. Je weet gewoon dat één sukkel die even indommelt voldoende is om je een dwarsleasie te bezorgen... En dan maakt het niet zoveel meer uit dat die automobilist eigenlijk in zijn spiegel had moeten kijken, toch?

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Motorrijders moeten zich gewoon beseffen dat veel mensen het niet verwachten dat er iemand langs ze heen komt rijden als ze in de file staan. In het buitenland is dat "tussen de file door rijden" ook verboden, die rekenen er al helemaal niet op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Als motorrijder weet je dat zulke dingen gebeuren en kies je ook voor. Shit happens. Genoeg mensen welke de pijp aan Maarten geven. Als we als motorrijder daar wakker over zouden liggen dat we misschien wel omvergereden kunnen worden dan gingen we wel autorijden.

[ Voor 65% gewijzigd door Chevy454 op 02-04-2007 08:45 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-09 19:45

BertV

Handgemaakt

Je gaat toch ook niet voor ieder dodelijk auto-ongeluk een topic openen?

Opvallend dat met goed weer altijd de automobilist de schuld krijgt.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
mphilipp schreef op maandag 02 april 2007 @ 07:54:
Maar die mensen hebben blijkbaar niet elke dag in in files gestaan waar je na een lange dag werken nog een keer een uurtje ofzo kan gaan schuifelen.
Ik wilde zeggen dat dit een kul-argument is (lange dag werken of niet, je moet gewoon opletten), tot ik de rest van je post las en de strekking begreep. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 16:00

DinX

Motormuis

Goh, een motor-bash-topic, hoe verrassend hier op GoT :z

Zoals BertV al zegt, gaan we voor elke verongelukte koekblikker ook een topic maken :?
Grrrrrene schreef op maandag 02 april 2007 @ 08:30:
Motorrijders moeten zich gewoon beseffen dat veel mensen het niet verwachten dat er iemand langs ze heen komt rijden als ze in de file staan. In het buitenland is dat "tussen de file door rijden" ook verboden, die rekenen er al helemaal niet op!
Als er 1 plaats is waar je het wel moet verwachten is het wel in de file :{
Leuk dat een aantal mensen roepen dat het wisselen van baan in een file een bijzondere verrichting is en dat je als automobilist altijd moet opletten. Dat is leuke theorie. Maar die mensen hebben blijkbaar niet elke dag in in files gestaan waar je na een lange dag werken nog een keer een uurtje ofzo kan gaan schuifelen. Bovendien is het ook niet zo dat je persé van baan moet wisselen om een motor af te tikken natuurlijk. Gewoon een beetje slingeren op je eigen strookje is ook al genoeg.
• Als je te lomp bent om even in je spiegels te kijken voor je van rijstrook verwisselt heb je niks te zoeken in het verkeer.
• of dat nu een uur is dat je erin staat of 10 minuten maakt imho niks uit. Ik sta ook vaak zat met het koekblik in de file, gek dat ik nog niet 1 keer geschrokken ben van een motorrijder die tussendoor komt
• als je in een file al slingert met je koekblik heb je wederom niks in het verkeer te zoeken. Hoe moeilijk is het om rechtdoor te rijden tegen 10-40 per uur :?
• van rijstrook veranderen is meestal niet nodig in de file. Dat zijn altijd van die idioten die denken dat ze sneller gaan als ze 200 meter op de andere rijstrook meerijden.
• mijn ervaring 's morgens is dat 95% van de mensen mooi aan de kant gaan, of je toch gezien hebben. Wat ze dan doen is wat anders. Ik zie vaak zat dat ik oogcontact maak via de zijspiegel en dat ze dan alsnog hun koekblik naar de andere rijstrook smijten. Sommige koekblikkers willen je gewoon niet zien.
• als koekblikkers gewoon op hun strook blijven rijden, rechtdor, en een beetje aan de kant is er niks gevaarlijks aan. natuurlijk heb je altijd van die malloten die je moedwillig moeten dwarsbomen, continue van rijstrook moeten wisselen,... Dat zijn waarschijnlijk dezelfde malloten die op forums motoren lopen te bashen

Blablabla, altijd dezelfde zever in die "motortopics". Als de mensen maar kunnen bashen. Vaak mensen die van hun moeder nooit een motor hebben mogen kopen en zo hun frustratie maar uitwerken :')

[ Voor 5% gewijzigd door DinX op 02-04-2007 09:02 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
DinX schreef op maandag 02 april 2007 @ 09:00:
Vaak mensen die van hun moeder nooit een motor hebben mogen kopen en zo hun frustratie maar uitwerken :')
Afbeeldingslocatie: http://smilies.chevy454.net/stupid.gif Afbeeldingslocatie: http://smilies.chevy454.net/crossy.gif

Gewoon rijden en oppassen. We kennen allemaal de voor- en nadelen van het spelletje en we kiezen er ook voor zonder enig moment van twijfel. Better to be dead and cool then to be uncool and alive.

[ Voor 3% gewijzigd door Chevy454 op 02-04-2007 09:11 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Chevy454 schreef op maandag 02 april 2007 @ 09:11:
[...]

[afbeelding] [afbeelding]

Gewoon rijden en oppassen. We kennen allemaal de voor- en nadelen van het spelletje en we kiezen er ook voor zonder enig moment van twijfel. Better to be dead and cool then to be uncool and alive.
Afbeeldingslocatie: http://smilies.chevy454.net/stupid.gif

* DinX is zich weldegelijk bewust van de risico's als ie motor rijdt, en al helemaal tussen de file door. Ze hebben me in september nog omver gereden in de file :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabalA!
  • Laatst online: 10-09 18:18

KabalA!

[ No-Life ]

Ik zeg niet dat die automobilisten niet uit hoeven te kijken, maar dat je onmogelijk 100% concentratie kan verwachten van iemand die in zo'n k-file staan. Er is namelijk een groot verschil tussen theorie en praktijk.
Maandag t/m vrijdag van rotterdam naar de moerdijk en terug, dus geloof me ik heb genoeg in de file gestaan of er tussendoor gereden.
Het wisselen van baan IS een bijzondere verrichting (waarom zou je anders je richting aan moeten geven om duidelijk te maken dat je iets gaat doen wat iemand niet perse hoeft te verwachten (iets bijzonders dus)).
Ik zeg niet dat motorrijders als een oud wijf moeten gaan tuffen, maar probeer aan te geven dat zij gewoon de zwakste schakel zijn. Je moet dan zélf afwegen of je lekker stoer denkt dat je alles kunt redden met je acceleratievermogen, of dat je gewoon je hersens gebruikt en kalm aan doet. Dat iets tot nu toe goed gegaan is, wil niet zeggen dat het veilig is. Ik heb me op de motor nooit echt lekker gevoeld met het tussen de files door rijden. Je weet gewoon dat één sukkel die even indommelt voldoende is om je een dwarsleasie te bezorgen... En dan maakt het niet zoveel meer uit dat die automobilist eigenlijk in zijn spiegel had moeten kijken, toch?
Dit is de 2e keer ofzo dat je zegt dat de motorrijder de zwakste schakel is, sorry maar dat vind ik totale onzin, de zwakste schakel is degene die niet op zit te letten, en ja dat kan een motorrijder zijn, maar het kan net zo goed de automobilist zijn.
Als je je op de motor niet veilig voelt tussen de file... sorry maar ga dan wel gewoon lekker in de rij staan ;)

Als het niet kapot gaat, gaat het niet hard genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimpeldinky
  • Laatst online: 08-09 21:46

rimpeldinky

nani?

KabalA! schreef op maandag 02 april 2007 @ 10:08:
[...]

Dit is de 2e keer ofzo dat je zegt dat de motorrijder de zwakste schakel is, sorry maar dat vind ik totale onzin, de zwakste schakel is degene die niet op zit te letten, en ja dat kan een motorrijder zijn, maar het kan net zo goed de automobilist zijn.
Als je je op de motor niet veilig voelt tussen de file... sorry maar ga dan wel gewoon lekker in de rij staan ;)
met slim

En als JIJ als aumobilist vind dat wij als motorrijders daar niet thuishoren (in de file of waar dan ook) ga je lekker een brief schrijven aan weet ik veel welke minister, maar probeer niet voor ons te denken alsjeblieft

ook gezever over kreukelzones etc etc is totaal NIET van toepassing we hebben hier wetten en regels namelijk. Dat een motorrijder er rekening mee houd dat de helft van de automobilisten niet oplet en hem als ze de kans krijgen omver rijden is verstandig, maar zou niet eens nodig moeten zijn net als het op slot zetten van je fiets, of het driedubbel sluiten van je deuren

REKENING HOUDEN MET ELKAAR
RUIMTE HEBBEN VOOR ELKAAR
als mensen DAT eens gingen doen zou het allemaal ZO veel makkelijker zijn en zouden er ZO veel minder doden te betreuren zijn in het verkeer alleen al, EVEN fatsoenlijk in je spiegel kijken voor je iets doet dat is de moeite echt niet :? EVEN je dode hoek kijken, EVEN onthaasten bij kruisingen...

is nog beter voor de bloeddruk ook (dit niet :+)

* rimpeldinky is het motor-bashen hier echt HELEMAAL zat

[ Voor 5% gewijzigd door rimpeldinky op 02-04-2007 10:19 ]

*burp*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
Gelukkig denken automobilisten dat nooit :X :X :{

Point is: rotte appels heb je overal, in elke groep. Je kunt ook wel zeggen dat alle stukadoors geilneven zijn, maar dat is imho net zo hard uit de lucht gegrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S913

S913

Abusus non tollit usum

De statistieken zeggen dat er 80 motorrijders omkomen in het verkeer, terwijl er op jaarbasis rond de 900 verkeersdoden te betreuren zijn. Het percentage motorrijders op de wegen ligt ongeveer op 3%.
Meld er dan ook even bij dat van die dodelijke motorongelukken 75-80% wordt veroorzaakt door een fout van een automobilist (sorry, zag hem niet ...)
Verwijderd schreef op maandag 02 april 2007 @ 00:47:
Hij reed niet tegen ene hard voorwerp, hij reed de berm in.
En in de berm kunnen best veel harde voorwerpen staan, maar het artikel is dermate vaag dat er überhaupt geen conclusies uitgetrokken kunnen worden. Nogmaals: Nutteloos topic!
:O Zoals Dinx ook al aangeeft, juist in de file kan je dat verwachten. Daarnaast is het nutteloos om naar buitenlandse regelgeving te kijken, Duitsers schrikken toch ook elke keer weer de tering als een Nederland in een koekblik met 110-120 inhaalt op de Autobahn .. Tja, moet hij rekening mee houden hoor als hij lekker met 180+ aan het toeren, want in NL mogen ze maar 120 ... Zo heeft elk obscuur land wel zijn regelgeving, als je in een ander land rijdt moet je gewoon weten wat je daar kan verwachten.

[ Voor 3% gewijzigd door S913 op 02-04-2007 11:29 . Reden: typo ]

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

S913 schreef op maandag 02 april 2007 @ 11:27:
Zo heeft elk obscuur land wel zijn regelgeving, als je in een ander land rijdt moet je gewoon weten wat je daar kan verwachten.
Precies.

Als ik naar Duitsland ga weet ik ook dat daar lui tegen 200km/h en meer achterop kunnen komen als ik iemand inhaal op de Autobahn. Als die wild met z'n lampen gaat flikkeren van in de verte ga ik daar ook niet zeggen "bij ons mag je maar 120".

In juni zit ik ergens in het noorden van Noorwegen. Als ik daar ineens op een eland klap die over de weg loopt ga ik ook niet zeggen "Ja, maar bij ons lopen die niet".

Als ik naar Rome ga weet ik ook dat ze er allemaal als malloten rondrijden.

anticiperen heet dat. Ik rij 5 dagen per week tot 10 km tussen de file door. De Duitsers die ik daar passeer gaat net zozeer aan de kant als de Belgen en Nederlanders. Net omdat ze zich eraan verwachten dat er verkeer tussendoor rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

En sowieso, er is een verschil tussen het 'tussen de files doorrijden' en het 'tussen de files doorrijden'. De één doet het voorzichtig, met een matige snelheid, de ander jakkert er met 70-80 km p/u tussendoor...

[ Voor 45% gewijzigd door Han op 02-04-2007 11:39 ]

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Han schreef op maandag 02 april 2007 @ 11:38:
[...]

En sowieso, er is een verschil tussen het 'tussen de files doorrijden' en het 'tussen de files doorrijden'. De één doet het voorzichtig, met een matige snelheid, de ander jakkert er met 70-80 km p/u tussendoor...
Precies. * DinX doet het tegenwoordig lekker rustigaan. Nooit over de 50 per uur.
Maar vantijd moet ik dan aan de kant voor die idioten die tegen 100 er tussendoor vlammen :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gallus
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:31

Gallus

Cheesy

SCHAGEN - Bij een ongeval op Provincialeweg N241, nabij de Witte Paal, is zondagmiddag rond 13.40 uur een motorrijder om het leven gekomen. Een 31-jarige Heerhugowaarder liet het leven, toen de motorrijder een auto probeerde in te halen juist op het moment dat deze linksaf sloeg.

Het was op dat moment druk en er reed een rij van meerdere auto’s achter elkaar over de N241. De stoet kwam uit de richting van Zijdewind/Verlaat en reed richting Schagen. Ter hoogte van de kruising met de Witte Paal wilde de zestigjarige bestuurder van de auto, eveneens afkomstig uit Heerhugowaard, linksaf slaan. Hij sorteerde voor in het vak voor linksaf. De motorrijder haalde hem op dat moment links in en reed over het verdrijvingvlak.

De motorrijder raakte de auto links in de flank en werd vervolgens gelanceerd. Het slachtoffer kwam in de berm naast de weg terecht. Politieagenten en ambulancemedewerkers hebben het slachtoffer nog ruim twintig minuten gereanimeerd. Helaas mochten die reddingspogingen niet meer baten.

Bron: www.schagenvandaag.nl (nieuws => politienieuws)
Zoals het hier staat reed de motorrijder over het verdrijvingsvlak en zat dus erg fout. Opzich behoort een automobilist wel opzij te kijken bij een zijwaarde manoeuvre (en richting aan te geven), maar als je al ter hoogte van het verdrijvingsvlak bent dan hoef je normaal gesproken niet meer op inhalers te rekenen...

Het gaat hier gewoon om een eenbaansweg met tegenliggers en bij het kruispunt is er ruimte om voor te sorteren.

All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimpeldinky

rimpeldinky

nani?

automobilist zit ook fout... hij mag niet voorsorteren op een verdrijvingsvlak.. selectief lezen kan ik ook

*burp*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gallus
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:31

Gallus

Cheesy

rimpeldinky schreef op maandag 02 april 2007 @ 11:52:
automobilist zit ook fout... hij mag niet voorsorteren op een verdrijvingsvlak.. selectief lezen kan ik ook
Waar staat dan dat de automoblist over het verdrijvingsvlak reed?

All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S913

S913

Abusus non tollit usum

:P Zo kan je het ook lezen :) Staat dat de motor op dat moment op een verdrijvingsvak reed ... als de auto het dan presteert om hem van zijn sokken te rijden moet hij ook op het verdrijvingsvak gereden hebben :+

~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
DinX schreef op maandag 02 april 2007 @ 09:00:
Goh, een motor-bash-topic, hoe verrassend hier op GoT :z
Volgens mij wordt er verdomd weinig gebasht? :? Royz zegt zelf dat hij het prima vindt als een motorrijder er voorbij wil (wie heeft daar nou problemen mee?), zolang het maar met gepaste snelheid gebeurt.
[...]

Als er 1 plaats is waar je het wel moet verwachten is het wel in de file :{
Dat ontken ik ook niet, maar het is mij ook wel 's overkomen dat ik in de spiegel keek, niks aan zag komen en dat er ineens een motorrijder voorbij komt racen, daar ben je gewoon niet op bedacht in de file. Als iemand met normale snelheid dichterbij komt is het genoeg om iedere 30 seconden ofzo in de spiegels te kijken, zo snel komt hij nml niet dichterbij.
Blablabla, altijd dezelfde zever in die "motortopics". Als de mensen maar kunnen bashen. Vaak mensen die van hun moeder nooit een motor hebben mogen kopen en zo hun frustratie maar uitwerken :')
Pfff, komop zeg... Beetje lange tenen hoor :/
S913 schreef op maandag 02 april 2007 @ 11:27:

:O Zoals Dinx ook al aangeeft, juist in de file kan je dat verwachten. Daarnaast is het nutteloos om naar buitenlandse regelgeving te kijken, Duitsers schrikken toch ook elke keer weer de tering als een Nederland in een koekblik met 110-120 inhaalt op de Autobahn .. Tja, moet hij rekening mee houden hoor als hij lekker met 180+ aan het toeren, want in NL mogen ze maar 120 ... Zo heeft elk obscuur land wel zijn regelgeving, als je in een ander land rijdt moet je gewoon weten wat je daar kan verwachten.
Volgens mij bewijs je hier precies wat ik zeg: je moet rekening houden met het feit dat je over het hoofd gezien kan worden door mensen die jouw inhaalactie in de file niet verwachten. Waarom je dan met zo'n :O smiley moet reageren ontgaat me :?

Als jij het nutteloos vindt om rekening te houden met Duitsers of andere buitenlanders op de weg moet je dat vooral zelf weten. Je eindigt vanzelf een keer als de motorrijder uit de topicstart als je geen rekening houdt met je eigen kwetsbaarheid. Ik zou er iig voor mezelf wel rekening mee houden dat ik geen kreukelzone, airbag en gordels had :)
rimpeldinky schreef op maandag 02 april 2007 @ 11:52:
Er staat dat de automobilist voorsorteerde _in_ het voorsorteervlak naar links en dat de motorrijder over het verdrijvingsvlak reed. Ik had dat voorgevoel al bij het originele bericht in de topicstart, maar hier zit de motorrijder toch echt fout hoor.
S913 schreef op maandag 02 april 2007 @ 11:55:
:P Zo kan je het ook lezen :) Staat dat de motor op dat moment op een verdrijvingsvak reed ... als de auto het dan presteert om hem van zijn sokken te rijden moet hij ook op het verdrijvingsvak gereden hebben :+
Omdat de motorrijder (veel?) harder reed omdat hij hem links in ging halen? Hij is dus pas in het linksvoorsorteervak geschept. Goed, de automobilist had misschien over z'n linker schouder moeten kijken, maar je verwacht daar gewoon geen verkeer.

[ Voor 18% gewijzigd door Grrrrrene op 02-04-2007 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimpeldinky

rimpeldinky

nani?

uit een eenrichtingsstraat verwacht je ook geen verkeer (als het alleen vanuit jouw kant is) maar als je aangereden word van rechts zit je wel fout. Ook al mocht die auto/fiets/motor/brommer/invalidewagen daar niet zijn.

waar staat overigens dat de motorrijder te hard reed?

[ Voor 11% gewijzigd door rimpeldinky op 02-04-2007 12:12 ]

*burp*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S913

S913

Abusus non tollit usum

Grrrrrene schreef op maandag 02 april 2007 @ 11:59:
[...]

Volgens mij bewijs je hier precies wat ik zeg: je moet rekening houden met het feit dat je over het hoofd gezien kan worden door mensen die jouw inhaalactie in de file niet verwachten. Waarom je dan met zo'n :O smiley moet reageren ontgaat me :?

Als jij het nutteloos vindt om rekening te houden met Duitsers of andere buitenlanders op de weg moet je dat vooral zelf weten. Je eindigt vanzelf een keer als de motorrijder uit de topicstart als je geen rekening houdt met je eigen kwetsbaarheid. Ik zou er iig voor mezelf wel rekening mee houden dat ik geen kreukelzone, airbag en gordels had :)
De :O was omdat ik het verwijzen naar buitenlanders, buitenlandse regelgeving een beetje lame vond. We leven in Nederland met nederlandse regels ... (maar dat is mijn mening).

Maar maak je voor de rest maar geen zorgen om me hoor, ik rij altijd door de file heen alsof de eerst volgende auto me dood wil rijden (vooral bestelbusjes met gefrustreerde bouwvakkers (als we toch aan het type-casten zijn)).
Ik vind het alleen altijd zo makkelijk van 'automobilisten' (ben er zelf ook een) om te zeggen dat de motorrijder moet anticiperen, want de motorrijders is zwak en de automobilist zou geen rekening kunnen houden met motorrijders die overal tussendoor rijden .. Gez**k! Motorrijders zijn net als automobilisten onderdeel van het verkeer (net als die gasten op trapfietsen die schijnbaar het verschil tussen rood en groen niet kennen (weer type-casting here!!), automobilisten moeten net zo goed anticiperen in het verkeer, maar doordat ze beschermd in een koekblik zitten, muziekje hard, lekker suffen in het zonnetje [edit]en vergeet het mobieltje in de hand niet![/edit] vinden ze dat opeens een stuk minder belangrijk. Die zijspiegels zitten er niets voor niets, gebruik ze ... Of maak standaard gewoon ruimte tussen de 2 linkerbanen i.p.v. óp de onderbroken streep te rijden.
[...]

Omdat de motorrijder (veel?) harder reed omdat hij hem links in ging halen? Hij is dus pas in het linksvoorsorteervak geschept. Goed, de automobilist had misschien over z'n linker schouder moeten kijken, maar je verwacht daar gewoon geen verkeer.
Was een niet echt serieuze vandaar de ( :+ ) reactie op mijn voorganger ...

[ Voor 1% gewijzigd door S913 op 02-04-2007 13:00 . Reden: Zie [edit] ]

~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

S913 schreef op maandag 02 april 2007 @ 12:16:
[...]
De :O was omdat ik het verwijzen naar buitenlanders, buitenlandse regelgeving een beetje lame vond. We leven in Nederland met nederlandse regels ... (maar dat is mijn mening).
Dat JIJ in Nederland leeft, wilt niet zeggen dat iedereen op GoT in Nederland leeft. :+

Wat betreft motorrijders.. tja, je hebt irritante autorijders en keurige autorrijders - en dat is ook zo met motorrijders. Of je nou vier of twee wielen hebt, idioten hou je altijd.

Ik snap het nut van het topic eigenlijk ook niet, poep gebeurt nu eenmaal. Probleem met motorrijders is dat ze zo kwetsbaar zijn, dat bij een dergelijk ongeval er helaas vaak sprake is van een dodelijke afloop. Ik ben zelf erg benieuwd of die motor-airbag hier verandering in kan brengen.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
tazzman schreef op maandag 02 april 2007 @ 12:27:
[...]
Probleem met motorrijders is dat ze zo kwetsbaar zijn, dat bij een dergelijk ongeval er helaas vaak sprake is van een dodelijke afloop. Ik ben zelf erg benieuwd of die motor-airbag hier verandering in kan brengen.
procentueel vallen er meer dodelijke slachtoffers bij autoongelukken dan bij motorongelukken. Althans dat is aan de hand van de cijfers van v&w over het jaar 2005

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

ROFL, wat een onzin! ik woon in 'het buitenland' en rij dagelijks tussen de file door en met mij vele andere motorrijders...
Dat verwacht ik wel, elk moment dat je aan het verkeer deel neemt moet je je namelijk op het verkeer concentreren, kan je dat niet, ga dan AUB met de trein.
En als je van baan verwisseld hoor je in je spiegels en over je shouder te kijken, file of niet... heel simpel.. ben je daar te beroerd voor dan mogen ze wat mij betreft je rijbewijs afnemen, je bent dan immers een gevaar op de weg..

[ Voor 55% gewijzigd door ToolkiT op 02-04-2007 12:56 ]

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S913

S913

Abusus non tollit usum

Dat JIJ in Nederland leeft, wilt niet zeggen dat iedereen op GoT in Nederland leeft. :+
:P Da's waar, maar we hadden het over een dooie Nederlander en over files op de Nederlandse wegen ;)

~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
ToolkiT schreef op maandag 02 april 2007 @ 12:53:
Dat verwacht ik wel, elk moment dat je aan het verkeer deel neemt moet je je namelijk op het verkeer concentreren, kan je dat niet, ga dan AUB met de trein.
En als je van baan verwisseld hoor je in je spiegels en over je shouder te kijken, file of niet... heel simpel.. ben je daar te beroerd voor dan mogen ze wat mij betreft je rijbewijs afnemen, je bent dan immers een gevaar op de weg..
och, dan kan je iedereen zn rijbewijs wel innemen.
Je kan mij echt niet wijsmaken dat jij altijd over je schouder kijkt :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Kurios schreef op maandag 02 april 2007 @ 12:59:
[...]

Waarom niet ?

Als motorrijder weet je zelf dat je ineens in iemand z'n dode hoek kan zitten zonder dat hij je ervoor gezien heeft.

* DinX kijkt altijd over z'n schouder als ie een manouvre doet.

[ Voor 26% gewijzigd door DinX op 02-04-2007 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
ToolkiT schreef op maandag 02 april 2007 @ 12:53:
[...]

ROFL, wat een onzin! ik woon in 'het buitenland' en rij dagelijks tussen de file door en met mij vele andere motorrijders...
Sjongejonge, "ROFL" "onzin". Laat ik je bijdehandte reactie dan meteen de kop indrukken door je op de feiten te wijzen:
In Duitsland is het nadrukkelijk verboden om met de motor tussen de file door te rijden. In België is het tussen de file door rijden niet echt toegestaan, maar ook niet expliciet verboden. In België is er volgens de wet geen sprake van inhalen indien een file stilstaat, zodat je de file dan gewoon mag passeren en een file in beweging mag je volgens de Belgische wet alleen inhalen als je de voertuigen op dezelfde rijstrook links kunt passeren. Daarbij is de Belgische rechter van mening dat weggebruikers rekening moeten houden met tussen de file door rijdende motorrijders. In Frankrijk is het tussen de file door rijden niet verboden, maar omdat er veel Franse motorrijders als ware snelheidsduivels door het verkeer raasden wordt sinds kort het tussen de file door rijden gezien als het in gevaar brengen van het verkeer waarop een boete staat van 135 euro. Dit ondanks het feit dat het niet wettelijk verboden is! De eerste bezwaarprocedures zijn al gestart en het is de vraag of de fileboetes bij de rechter stand zullen houden als de motorrijder wel voorzichtig tussen de file door gereden is. In Groot-Brittannië bestaat geen verbod op het tussen de file door rijden met een motor en is het tussen de file door rijden algemeen geaccepteerd. Ook het ‘voordringen’ bij een verkeerslicht is in Engeland niet verboden. Bovendien wordt de motorrijder in Engeland, net als de fietser en voetganger, als een zwakke verkeersdeelnemer gezien. Waardoor deze dikwijls een juridisch sterke positie heeft ten opzichte van de botspartner.
Dat jij in de UK woont maakt het in de file inhalen in Duitsland nog niet legaal |:(

[ Voor 10% gewijzigd door Grrrrrene op 02-04-2007 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Grrrrrene schreef op maandag 02 april 2007 @ 11:59:
[...]

Volgens mij wordt er verdomd weinig gebasht? :? Royz zegt zelf dat hij het prima vindt als een motorrijder er voorbij wil (wie heeft daar nou problemen mee?), zolang het maar met gepaste snelheid gebeurt.
Er worden anders wel verdomd veel vooroordelen, ongegronde aannames en halve waarheden gespuit..

Voorbeeld:
Grrrrrene schreef op maandag 02 april 2007 @ 11:59:Omdat de motorrijder (veel?) harder reed omdat hij hem links in ging halen? Hij is dus pas in het linksvoorsorteervak geschept. Goed, de automobilist had misschien over z'n linker schouder moeten kijken, maar je verwacht daar gewoon geen verkeer.
Waar staat dat die motor te hard reed? waar baseer jij dat op?

Als de motorrijder over het verdrijf vlak reed dan mag dat natuurlijk niet, maar maakt het hem automatisch volledig schuldig? Dat de automobilist niet keek toen hij van baan veranderede doet er ineens niet toe??

al met al komt het wel een beetje als motorbashen over idd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffie
  • Laatst online: 18:26

Steffie

Opaque

DinX schreef op maandag 02 april 2007 @ 13:00:
[...]

Waarom niet ?

Als motorrijder weet je zelf dat je ineens in iemand z'n dode hoek kan zitten zonder dat hij je ervoor gezien heeft.

Zelfs bij het uitvoegen op de snelweg of bij verdrijvingsvlakken kijk ik op de motor altijd in de spiegel of ik van rijstrook kan veranderen. Immers je zult maar net een ambulance tegenkomen die over de vluchtstrook aan het rijden is.

Dus in het geval van het nieuwsbericht waarbij alle feiten niet echt heel erg duidelijk zijn, is de automobilist ook gewoon fout omdat hij de motorrijder niet heeft gezien, ondanks dat de motorrijder waarschijnlijk over een verdrijvingsvlak is gereden. Er had ook een ambulance kunnen rijden die hij evengoed niet zou hebben gezien.

[ Voor 12% gewijzigd door Steffie op 02-04-2007 13:09 ]

With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
ToolkiT schreef op maandag 02 april 2007 @ 13:06:
[...]

Er worden anders wel verdomd veel vooroordelen, ongegronde aannames en halve waarheden gespuit..

Voorbeeld:

[...]

Waar staat dat die motor te hard reed? waar baseer jij dat op?
Lees nog 's goed? Ik zeg dat hij harder reed dan de auto die hij inhaalde, lijkt me een vrij logische conclusie, tenzij jij me uit kan leggen hoe iemand iemand anders in kan halen terwijl hij langzamer rijdt?
Als de motorrijder over het verdrijf vlak reed dan mag dat natuurlijk niet, maar maakt het hem automatisch volledig schuldig? Dat de automobilist niet keek toen hij van baan veranderede doet er ineens niet toe??

al met al komt het wel een beetje als motorbashen over idd..
Als ik invoeg naar links _direct_ na een verdrijvingsvlak ga ik niet kijken of er toevallig een idioot op een motor of in een auto over het verdrijvingsvlak mij in komt halen. Komop zeg, wie haalt er nou in over een voorsorteervlak via het verdrijvingsvlak? |:( Je kunt toch verwachten dat daar mensen afslaan? Daar is de strook immers voor bedoeld.

Om meteen ff op Steffie te reageren: een ambulance gebruikt de sirene en zwaailichten om op te vallen, zeker bij kruisingen. Dat is juist bedoeld omdat een ambulance links en rechts in kan halen en over de vluchtstrook langs files mag rijden. Een motor heeft dat niet en moet dat dan ook niet doen, zeker niet als je je beseft hoe kwetsbaar je bent zonder de bescherming van airbags en kreukelzones :)

[ Voor 14% gewijzigd door Grrrrrene op 02-04-2007 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Grrrrrene schreef op maandag 02 april 2007 @ 13:03:
[...]

Dat jij in België woont (of waar je ook woont) maakt het in de file inhalen in Duitsland nog niet legaal |:(
Nee maar het maakt jouw blanket statement nog veel minder waar, daar reageerde ik op.. het komt een beetje over als een pure stemming maker opmerking die niet gefundeerd is..

a) 'het buitenland' is een groot begrip, er is geheid een land waar het ook niet verboden is..
b) als het verboden is betekend niet dat men er niet op bedacht is.. in duitsland bijvoorbeeld zal het verboden zijn maar het gebeurt wel en duitse automobilisten zullen dat ook weten en daar op (kunnen) anticiperen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffie
  • Laatst online: 18:26

Steffie

Opaque

Grrrrrene schreef op maandag 02 april 2007 @ 13:08:
Als ik invoeg naar links _direct_ na een verdrijvingsvlak ga ik niet kijken of er toevallig een idioot op een motor of in een auto over het verdrijvingsvlak mij in komt halen. Komop zeg, wie haalt er nou in over een voorsorteervlak via het verdrijvingsvlak? |:( Je kunt toch verwachten dat daar mensen afslaan? Daar is de strook immers voor bedoeld.
Tijdens mijn rijlessen werd er op gehamerd om dat wel te doen. Zie het bovengenoemde voorbeeld met de ambulance. Assumption is the mother of all fuck ups ;)
Om meteen ff op Steffie te reageren: een ambulance gebruikt de sirene en zwaailichten om op te vallen, zeker bij kruisingen. Dat is juist bedoeld omdat een ambulance links en rechts in kan halen en over de vluchtstrook langs files mag rijden. Een motor heeft dat niet en moet dat dan ook niet doen, zeker niet als je je beseft hoe kwetsbaar je bent zonder de bescherming van airbags en kreukelzones :)
Jij hoort de sirene van een ambulance altijd overal bovenuit? De zwaailichten achter je zie je ook niet als je niet in je spiegels kijkt.

[ Voor 34% gewijzigd door Steffie op 02-04-2007 13:14 ]

With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
ToolkiT schreef op maandag 02 april 2007 @ 13:09:
[...]

Nee maar het maakt jouw blanket statement nog veel minder waar, daar reageerde ik op.. het komt een beetje over als een pure stemming maker opmerking die niet gefundeerd is..
LOL. Omdat je nu ongelijk hebt en mijn statement gewoon waarheid is, is mijn opmerking nog veel minder waar. Die mag je me uitleggen :*
a) 'het buitenland' is een groot begrip, er is geheid een land waar het ook niet verboden is..
We leven hier in Nederland, waar het ongeluk is gebeurd, anders wel naast Duitsland. Ik kom hier in Enschede nogal wat Duitsers tegen op de weg. Ik vind het dus geen gekke gedachte om met die mensen rekening te houden. Misschien ben ik wel te sociaal :)
b) als het verboden is betekend niet dat men er niet op bedacht is.. in duitsland bijvoorbeeld zal het verboden zijn maar het gebeurt wel en duitse automobilisten zullen dat ook weten en daar op (kunnen) anticiperen..
Het is anders al 's bij Blik op de weg langsgekomen dat er jaarlijks een X-aantal motorrijders verongelukken bij het filerijden, dat komt in veel gevallen door buitenlanders die niet weten dat dat in Nederland mag, en lees hier voor buitenlanders maar Duitsers inderdaad.
Steffie schreef op maandag 02 april 2007 @ 13:10:
[...]

Tijdens mijn rijlessen werd er op gehamerd om dat wel te doen. Zie het bovengenoemde voorbeeld met de ambulance. Assumption is the mother of all fuck ups ;)
Bij mij ook, maar wel met de opmerking dat dat was vanwege fietsers die op de fietsstrook naast je rijden. En ik kijk stiekem ook wel in m'n spiegels, wat ik gewoon bedoel is dat iemand niet over de verdrijvingsvlakken in moet gaan halen vlak voor een uitvoegstrook of voorsorteervak. Bij een ongeluk hebben er eigenlijk altijd 2 schuld, want bijna alle ongelukken zijn te voorkomen. Laatst was er nog een dodelijk ongeluk in Almelo waarbij een ouder echtpaar door rood was gereden en een auto die van rechts kwam in de flank is gereden. Die bestuurder van rechts had formeel misschien naar links moeten kijken of er niemand door rood reed, maar hoeveel % van de bestuurders doen dat nou helemaal?

[ Voor 27% gewijzigd door Grrrrrene op 02-04-2007 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Lees nog 's goed? Ik zeg dat hij harder reed dan de auto die hij inhaalde, lijkt me een vrij logische conclusie, tenzij jij me uit kan leggen hoe iemand iemand anders in kan halen terwijl hij langzamer rijdt?
Lees je eigen quote dan eerst maar eens door:
Grrrrrene schreef op zondag 01 april 2007 @ 19:51:
Als je auto's in gaat halen, of je nu motor rijdt of in de auto, moet je dat met gepaste snelheid doen. Als je je dood rijdt zal dat wel met te hoge snelheid zijn gegaan.
Als de auto stapvoets rijd en de motor stapvoets+5 dan rijd hij dus niet te hard en haald wel in..
Jij gaat ervanuit dat hij te hard reed.. dat is nergens op gebaseerd..
Onzin, bij elke speciale verichting moet je spiegelen/over schouder kijken, of er nu logischerwijs wat aan kan komen of niet.. de kans is er immers altijd (zoals dit tragische voorbeeld duidelijk aangeeft)...
Bij de rijles is je dat hopelijk ook gewoon zo geleerd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S913

S913

Abusus non tollit usum

Politie is niet verplicht om sirene en/of zwaailichten de gebruiken én het had ook een motoragent kunnen zijn dus ook 0 airbag of kreukelzone ... Of misschien reed die 60-jarige vent in zo'n Sjonnie-bak met 5000 watt installatie en dan hoor je de sirene niet hoor, dan nog even al je ramen zwart blinderen en je ziet de zwaailichten ook niet meer.

Maar dit is dus precies wat ik bedoel, altijd maar de anticipatie-verplichting bij de motorrijder leggen, kijk gewoon uit je doppen (of je nou automobilist of motorrijder bent).
Grrrrrene schreef op maandag 02 april 2007 @ 13:13:
[...]

Het is anders al 's bij Blik op de weg langsgekomen dat er jaarlijks een X-aantal motorrijders verongelukken bij het filerijden, dat komt in veel gevallen door buitenlanders die niet weten dat dat in Nederland mag, en lees hier voor buitenlanders maar Duitsers inderdaad.
Tja, maar hier in de Randstad is het aantal Duitsers in de spits minimaal hoor en toch gebeuren hier ook ongelukken omdat automobilisten van baan wisselen. En ongeacht of ze weten of het wel of niet mag, ze moeten spiegelen voor ze van rijbaan wisselen! Dan zien ze de motorrijder gewoon en ik hoop dat ze niet zo dom zijn te denken "Hé dat mag niet wat die motor doet" en gewoon doordrukken.
[...]

Bij mij ook, maar wel met de opmerking dat dat was vanwege fietsers die op de fietsstrook naast je rijden.
Dan mis je toch zoals Steffie zegt, de ambulance die over de vluchtstrook rijdt als jij van de snelweg afgaat en nog véle andere situaties waar geen fietser of fietspad in de buurt hoeft te zijn.

[ Voor 34% gewijzigd door S913 op 02-04-2007 13:23 ]

~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Kurios schreef op maandag 02 april 2007 @ 12:59:
[...]

niet 100% van de tijd idd, ik ben ook menselijk en maak fouten, maar het is wel mijn doel om het wel altijd te doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

[...]

Een motor kan je makkelijk op dezelfde rijstrook inhalen zonder op het verdrijvingsvlak te komen. Er staatnergens in de wet dat je niet mag voorbijsteken over dezelfde weghelft.
Op MF zijn er al zulke topics geweest ivm voorbijsteken op een plek waar een doorlopende lijn is, zonder over die lijn te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

[...]

LOL. Omdat je nu ongelijk hebt en mijn statement gewoon waarheid is, is mijn opmerking nog veel minder waar. Die mag je me uitleggen :*
Je opmerking was:
"In het buitenland is dat "tussen de file door rijden" ook verboden, die rekenen er al helemaal niet op!"
En dat is een blanket statement die gewoon simpelweg niet klopt (zie mijn uitleg hierboven)
We leven hier in Nederland, waar het ongeluk is gebeurd, anders wel naast Duitsland. Ik kom hier in Enschede nogal wat Duitsers tegen op de weg. Ik vind het dus geen gekke gedachte om met die mensen rekening te houden. Misschien ben ik wel te sociaal :)
Is dat zo? of getuigd dit van een stukje egocentrisme/arrogantie? Ik en vele ander tweakers wonen NIET in NL!
Bij mij ook, maar wel met de opmerking dat dat was vanwege fietsers die op de fietsstrook naast je rijden. En ik kijk stiekem ook wel in m'n spiegels, wat ik gewoon bedoel is dat iemand niet over de verdrijvingsvlakken in moet gaan halen vlak voor een uitvoegstrook of voorsorteervak. Bij een ongeluk hebben er eigenlijk altijd 2 schuld, want bijna alle ongelukken zijn te voorkomen.
hehe, eindelijk geef je ook de fout van de autobestuurder toe.. in het begin deed je dat niet en ging je ervanuit dat het automatisch de schuld van de motorrijder was (gebaseerd op vooroordelen?) dat kwam dus over als motorbashen..

Over dit verhaal weten we gewoon te weinig om een oordeel te kunnen vellen. Waarschijnlijk hebben gewoon 2 partijen schuld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

S913 schreef op maandag 02 april 2007 @ 13:16:

Maar dit is dus precies wat ik bedoel, altijd maar de anticipatie-verplichting bij de motorrijder leggen, kijk gewoon uit je doppen (of je nou automobilist of motorrijder bent).
avec stupide ^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
DinX schreef op maandag 02 april 2007 @ 13:00:
[...]

Waarom niet ?

sure....
ook in de auto?
Ik doe het vaak niet, vaak spiegelen is ook wel genoeg,

En zeker niet als ik snelweg afsla, dus als uitvoegstrook begint.
ToolkiT schreef op maandag 02 april 2007 @ 13:14:

Onzin, bij elke speciale verichting moet je spiegelen/over schouder kijken, of er nu logischerwijs wat aan kan komen of niet.. de kans is er immers altijd (zoals dit tragische voorbeeld duidelijk aangeeft)...
bij rijlessen wordt zoveel geleerd.
hou je aan de snelheid, afstand houden, stoppen voor zebrapad, niet over verdrijvingsvlak inhalen, niet rechts inhalen, maar doet iedereen dat?

[ Voor 3% gewijzigd door Kurios op 02-04-2007 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
[...]
Politie is niet verplicht om sirene en/of zwaailichten de gebruiken én het had ook een motoragent kunnen zijn dus ook 0 airbag of kreukelzone ... Of misschien reed die 60-jarige vent in zo'n Sjonnie-bak met 5000 watt installatie en dan hoor je de sirene niet hoor, dan nog even al je ramen zwart blinderen en je ziet de zwaailichten ook niet meer.
Voor die geblindeerde ramen heb je spiegels gekregen bij je auto. Die moet je gewoon gebruiken natuurlijk. Dan valt een zwaailicht een stuk meer op. Ik ontken ook niet dat de automobilist de motorrijder had moeten zien, maar ik zei een heeeeeeeel eind terug (waar heftig op gereageerd werd) dat de automobilist vrijuit zal gaan omdat de motorrijder over het verdrijvingsvlak had gereden. Ik had al de motorrijders iher wel 's willen horen als er een Honda CRX met 21 jarig Sjonnie achter het stuur over het verdrijvingsvlak in had gehaald en de linksafslaande motor had geschept met dodelijke afloop.

Ik blijf erbij dat in eerste instantie de motorrijder fout zat door over een verdrijvingsvlak in te halen. Dat de automobilist hem had moeten zien doet er niet toe, hij had daar niet moeten rijden en bracht daarmee bewust zijn eigen leven in gevaar.
Over "altijd maar weer" kan ik niks zeggen, ik wil ooit nog wel 's m'n rijbewijs halen voor de motor, dus ik heb niks tegen motorrijders.
ToolkiT schreef op maandag 02 april 2007 @ 13:14:
[...]

Lees je eigen quote dan eerst maar eens door:
Da's flauw, dat gaat over filerijden en is een heel andere quote dan die je net aanhaalde. Een file moet je niet te hard rijdend inhalen. Dan bedoel ik natuurlijk niet met 140km/u waar je 120 mag, maar met 50 waar de rest stil staat.
[...]

Als de auto stapvoets rijd en de motor stapvoets+5 dan rijd hij dus niet te hard en haald wel in..
Jij gaat ervanuit dat hij te hard reed.. dat is nergens op gebaseerd.
Daar ga ik, nogmaals, helemaal niet vanuit. Jij haalt quotes van bovenaan het topic bij discussies onderaan, da's erg selectief quoten en mij woorden in m'n mond leggen.
[...]

Ja, zo is het me ook geleerd en dat doe ik ook echt wel in bijna alle gevallen. Maar zoals je zelf al eerlijk zegt, ontschiet je zoiets ook wel 's. Ik blijf erbij dat de motorrijder hier gewoon fout zit en de automobilist het ongeluk ook had kunnen voorkomen door goed te spiegelen, maar in eerste instantie is het de motorrijder die er zelf voor kiest om over het verdrijvingsvlak in te halen.
ToolkiT schreef op maandag 02 april 2007 @ 13:22:
[...]

Je opmerking was:
"In het buitenland is dat "tussen de file door rijden" ook verboden, die rekenen er al helemaal niet op!"
En dat is een blanket statement die gewoon simpelweg niet klopt (zie mijn uitleg hierboven)
Ik quote nota bene een stuk waaruit blijkt dat het in Duitsland (het ongeluk is in NL gebeurd, dus dat is buitenland) niet mag. Ik ging er gemakshalve vanuit dat het vast nog wel ergens anders verboden is, dus ik noemde het even algemeen "buitenland", wat overigens niet fout is. Duitsland = in het buitenland.
[...]

Is dat zo? of getuigd dit van een stukje egocentrisme/arrogantie? Ik en vele ander tweakers wonen NIET in NL!
Nee, maar de automobilist en de motorrijder in dit ongeluk reden wel in Nederland.
[...]

hehe, eindelijk geef je ook de fout van de autobestuurder toe.. in het begin deed je dat niet en ging je ervanuit dat het automatisch de schuld van de motorrijder was (gebaseerd op vooroordelen?) dat kwam dus over als motorbashen..
Ik zeg toch ook dat de automobilist waarschijnlijk vrijuit gaat? Een automobilist die een fietser aanrijdt in het donker is ook bijna per definitie de lul, tenzij de fietser zonder licht door rood reed zonder te kijken. Dan wordt de automobilist niks aangerekend omdat hij weinig aan dat ongeluk kon doen. Goed, met nog beter kijken had hij het kunnen voorkomen, maar niemand zit altijd 100% geconcentreerd achter het stuur.
Over dit verhaal weten we gewoon te weinig om een oordeel te kunnen vellen. Waarschijnlijk hebben gewoon 2 partijen schuld..
Geen idee.

[ Voor 21% gewijzigd door Grrrrrene op 02-04-2007 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S913

S913

Abusus non tollit usum

Kurios schreef op maandag 02 april 2007 @ 13:24:
[...]

hou je aan de snelheid, afstand houden, stoppen voor zebrapad, niet over verdrijvingsvlak inhalen, niet rechts inhalen, maar doet iedereen dat?
Verbeter de wereld, begin bij jezelf ...

~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

[...]

sure....
ook in de auto?
Ik doe het vaak niet, vaak spiegelen is ook wel genoeg,

En zeker niet als ik snelweg afsla, dus als uitvoegstrook begint.
Ja in de auto doe ik het ook, zo niet loop je namelijk het risico dat je een ongeluk veroorzaakt...
Maar ja dat is dan natuurlijk wel de schuld van die ander omdat hij in je blinde hoek zat natuurlijk |:(
of iedereen het doet is helemaal niet interesant, dat je het wel hoort te doen is wel interesant, zeker als het gaat om dingen waarbij je ongelukken kan voorkomen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S913

S913

Abusus non tollit usum

Grrrrrene schreef op maandag 02 april 2007 @ 13:24:
[...]

Over "altijd maar weer" kan ik niks zeggen, ik wil ooit nog wel 's m'n rijbewijs halen voor de motor, dus ik heb niks tegen motorrijders.
Ik kan alleen maar zeggen: doen! Want ik blijf van mening dat je dan (naast de lol van het motorrijden) er een betere automobilist van wordt, JUIST omdat je als motorrijder (door de automolibisten om hem heen) verplicht wordt op alles om je heen te anticiperen.

~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
S913 schreef op maandag 02 april 2007 @ 13:32:
[...]
Ik kan alleen maar zeggen: doen! Want ik blijf van mening dat je dan (naast de lol van het motorrijden) er een betere automobilist van wordt, JUIST omdat je als motorrijder (door de automolibisten om hem heen) verplicht wordt op alles om je heen te anticiperen.
Als dat hetzelfde effect heeft als van fietser naar automobilist en dan een betere fietser worden, zal dat vast wel waar zijn. Ik weet niet of ik hier nu als lompe boer over kom die geen rekening met motorrijders houdt, want dat ben ik echt niet. Ik spiegel zoveel mogelijk en zie zeer zelden iemand over het hoofd (ja, dat gebeurt iedereen wel 's denk ik zo).
[...]
Dan mis je toch zoals Steffie zegt, de ambulance die over de vluchtstrook rijdt als jij van de snelweg afgaat en nog véle andere situaties waar geen fietser of fietspad in de buurt hoeft te zijn.
K*t, dat moest ik nog ff aanpassen want ik snap wel degelijk wat Steffie zegt. Ik bedoel meer: die ambulance voert die zwaailichten en eventuele sirene niet voor niets natuurlijk. Dat doen ze omdat het gevaarlijk is wat ze doen en graag goed gezien worden.

[ Voor 27% gewijzigd door Grrrrrene op 02-04-2007 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

[...]

sure....
ook in de auto?
ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
sjongejone wat een moraalridders? Ik geloof er echt geen ene snars van dat jullie echt alles volgens de regeltjes doen. We zijn immers mensen en mensen maken fouten.
Maar de mensen hier maken nog eens een extra fout door dit niet in te zien. :X
ToolkiT schreef op maandag 02 april 2007 @ 13:28:
[...]

Maar ja dat is dan natuurlijk wel de schuld van die ander omdat hij in je blinde hoek zat natuurlijk |:(
wie heeft het hier nu over schuld? ik ieg niet, dus waarom je daar nu over begint?
of iedereen het doet is helemaal niet interesant, dat je het wel hoort te doen is wel interesant, zeker als het gaat om dingen waarbij je ongelukken kan voorkomen..
Ik wil alleen maar aangeven dat bijv 80% van de Nederlanders zich een goed chauffeur vind, maar dat er waarschijnlijk 95% het verkeerd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Over de schouderkijken bij een manouvre is net zo'n automatisme als je gordel aandoen voordat je vertrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S913

S913

Abusus non tollit usum

Grrrrrene schreef op maandag 02 april 2007 @ 13:34:
Ik weet niet of ik hier nu als lompe boer over kom die geen rekening met motorrijders houdt, want dat ben ik echt niet.
Daar ken ik je niet goed genoeg voor om daarover te oordelen :+ Maar je bent nu even een goed slachtoffer om mee te discussiëren ;)

~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Ik ben zelf erg benieuwd of die motor-airbag hier verandering in kan brengen.
Mag je nog eerst de kont van ms Piggy gaan koppen ook :o Dat ze dat maar zo snel mogelijk afvoeren.
Ja!
Het bewijst maar weer eens: een motorrijder ziet veel meer omdat die dat moet zien voor zijn veiligheid.
DinX schreef op maandag 02 april 2007 @ 13:19:
Een motor kan je makkelijk op dezelfde rijstrook inhalen zonder op het verdrijvingsvlak te komen. Er staatnergens in de wet dat je niet mag voorbijsteken over dezelfde weghelft.
Op MF zijn er al zulke topics geweest ivm voorbijsteken op een plek waar een doorlopende lijn is, zonder over die lijn te komen.
Dat klopt inderdaad :)

[ Voor 28% gewijzigd door Chevy454 op 02-04-2007 13:43 ]

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.