[Cisco] Certificaten, ervaringen & discussies

Pagina: 1 ... 20 ... 42 Laatste
Acties:
  • 233.172 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:12
Daar zou ik niet om rouwen :)
Leuk speelgoed! :P

* FatalError wacht verder geduldig op de nieuwe CCNP Official Exam Certification Library.

If it ain't broken, tweak it!

• BrammeS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-09 13:34
ChaserBoZ_ schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 09:42:
Nou, het ROUTE boek is binnen, ziet er een stuk leuker uit dan BSCI.

* ChaserBoZ_ gaat vanavond maar eens beginnen :)
Even gebeld met comcol, is gisteren al verstuurd dus hopelijk vanmiddag in mijn brievenbus. :P

Ik heb een paar weken weinig tot niets op studiegebied gedaan, dus ik heb er nu wel weer even zin in. 8)7

Trouwens voor de mensen die al binnenkort TSHOOT gaan doen check even deze link.

Kwam ik toevallig viavia tegen. Als ik dit zo bekijk wordt het TSHOOT examen wel erg cool. Ik kan niet wachten tot ik eraan toe ben eigenlijk.

Bovendien lijkt het er nu op dat het CCNP traject een stuk beter gaat aansluiten op CCIE.

[ Voor 29% gewijzigd door BrammeS op 25-02-2010 12:38 . Reden: toevoeging ]

Advanced sheep-counting strategies

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 18:35
FatalError schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 12:00:
Daar zou ik niet om rouwen :)
Leuk speelgoed! :P

* FatalError wacht verder geduldig op de nieuwe CCNP Official Exam Certification Library.
O het zijn er 4 die we moeten bestellen. Ook leuk je betaal 30000 Dollar voor enkel het chassis. Het enige wat je er dan bij krijgt zijn de fans 8)7

• BrammeS
TrailBlazer schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 12:36:
[...]

O het zijn er 4 die we moeten bestellen. Ook leuk je betaal 30000 Dollar voor enkel het chassis. Het enige wat je er dan bij krijgt zijn de fans 8)7
Het lijkt me dat er toch wel een business case voor is om deze keuze te maken. Of wordt er bij jullie zomaar wat besteld?

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-03 13:47

Whizzer

Flappie!

[...]

Hooooo, niet zo snel.... Naast die fans krijg je natuurlijk ook wat ijzer er omheen!

btw, ik neem aan dat dit voor je opdracht is, anders ben ik benieuwd hoe en waar ze moeten komen... ;)

Het valt me op dat de marketing van Cisco omtrent de Nexus goed gedaan wordt.. Ik zit ook ergens te stoeien met met een paar (in vergelijking met jou zeer bescheiden) 7010 dozen waarbij ik me afvraag waarom ze voor Nexus gekozen hebben...

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

[...]

En niet eens redundant :)
PSU's los, te kiezen uit single, redundant (n+1) of n=2.
En dan natuurlijk de linecards, supervisor.

[ Voor 5% gewijzigd door PcDealer op 25-02-2010 22:17 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

• zenith
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
PcDealer schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 19:04:
[...]

En niet eens redundant :)
PSU's los, te kiezen uit single, redundant (n+1) of n=2.
En dan natuurlijk de linecards, supervisor.
Leuk prijsje, echt cisco. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icingdeath
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-08 10:37
Over niet al te lange tijd verloopt mijn CCNA (640-802). Blijft deze nou 3 jaar langer geldig als ik één onderdeel voor CCNP haal? (dus niet CCNP compleet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Ja elke CCNA/CCNP/CCIE examen is goed om je CCNA te verlengen.
Yep. Moet je eens gaan kijken wat NetApp rekent voor zijn storage devices die zijn pas duur :p

Wel een bizarre doos die N7K als een pakket van de een input buffer van de ene kaart naar de output buffer van een de andere kaart wil sturen moet de supervisor daar toestemming voor geven. Dit geldt dus voor elke pakket wat er door die doos heen gaat. Dit is ook de reden dat de supervisor zelf ook een bandbreedte naar de bus heeft van 20 gigabit/s (of iets in die richting)
Het gevolg is dat die hele doos lossless is.

[ Voor 4% gewijzigd door TrailBlazer op 26-02-2010 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skins
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-07 10:27

Skins

CCIEx3 #21946, JNCIE-M #851

TrailBlazer schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 08:26:
Klopt, enigste waar de N7k echt van toepassing is, wanneer je VEEL 10G interfaces hebt (gezien de prijs) en als je er iSCSI of ander storage verkeer overheen stuurt. Hij is gek genoeg cut-through, in plaats van store-n-forward. Dit alleen maar om zo lossless mogelijk te worden en dat is voor storage omgevingen zeer gewenst.

CCIE3 #21946 (Routing & Switching / Service Provider / Storage), JNCIE-M #851

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Mja, voor 10K list heb je al een 24poorts SFP+ switch van Arista plus een licentie voor VMware vCenter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Skins schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 08:49:
[...]

Klopt, enigste waar de N7k echt van toepassing is, wanneer je VEEL 10G interfaces hebt (gezien de prijs) en als je er iSCSI of ander storage verkeer overheen stuurt. Hij is gek genoeg cut-through, in plaats van store-n-forward. Dit alleen maar om zo lossless mogelijk te worden en dat is voor storage omgevingen zeer gewenst.
Wij hebben in ons huidige DC redelijk wat iSCSI verkeer en ik ben niet heel erg onder de indruk van het bandbreedte gebruik van die servers. Het voordeel van een ekele 10Gbit is natuurlijk wel dat je sessie van meer dan 1 gigabit/s op kan zetten.
Op het moment ben ik nog niet onder de indruk van de N7K. De 10 Gbit Kaarten hebben nog een hoge over subscriptie en door het werken met die port-groups gooi je bij VDC icm met VPc nogal wat poorten weg.
De huidige 10 gigabit kaarten zijn wat mij betreft prima op access-switches op aan te sluiten maar ik zou graag een kaart zien die iets beter geschikt is om met VDC te werken. Wat bij echt grote omgevingen nog wel een probleem zou kunnen zijn is dat als je 3 VDC's op een kaart hebt draaien dat het geheugen van die ene kaart niet voldoende is. In dat geheugen moet namelijk alle data van elke VDC staan zoals ACL's MAC tabellen arp tabellen routing tables etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
[...]

30k is idd. vrij prijzig voor alleen een chassis.
Voor het 10-slots chassis is er een bundel van "slechts" 48k Dollar list:
N7K-C7010-BUN - Nexus 7010 Bundle (Chassis,SUP1,(3)FAB1,(2)AC-6KW PSU)
TrailBlazer schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 08:26:
Ja elke CCNA/CCNP/CCIE examen is goed om je CCNA te verlengen.

[...]

Yep. Moet je eens gaan kijken wat NetApp rekent voor zijn storage devices die zijn pas duur :p

Wel een bizarre doos die N7K als een pakket van de een input buffer van de ene kaart naar de output buffer van een de andere kaart wil sturen moet de supervisor daar toestemming voor geven. Dit geldt dus voor elke pakket wat er door die doos heen gaat. Dit is ook de reden dat de supervisor zelf ook een bandbreedte naar de bus heeft van 20 gigabit/s (of iets in die richting)
En...
TrailBlazer schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 09:16:
[...]

Wij hebben in ons huidige DC redelijk wat iSCSI verkeer en ik ben niet heel erg onder de indruk van het bandbreedte gebruik van die servers. Het voordeel van een ekele 10Gbit is natuurlijk wel dat je sessie van meer dan 1 gigabit/s op kan zetten.
Op het moment ben ik nog niet onder de indruk van de N7K. De 10 Gbit Kaarten hebben nog een hoge over subscriptie en door het werken met die port-groups gooi je bij VDC icm met VPc nogal wat poorten weg.
De huidige 10 gigabit kaarten zijn wat mij betreft prima op access-switches op aan te sluiten maar ik zou graag een kaart zien die iets beter geschikt is om met VDC te werken. Wat bij echt grote omgevingen nog wel een probleem zou kunnen zijn is dat als je 3 VDC's op een kaart hebt draaien dat het geheugen van die ene kaart niet voldoende is. In dat geheugen moet namelijk alle data van elke VDC staan zoals ACL's MAC tabellen arp tabellen routing tables etc etc.
18 Maart is er weer een SE dag, dus ik denk dat Cisco het waardeert als je deze info vertileert richting het Data Center team. :)

Ik herinner me, dat Fred een tijdje terug informeerde waarom de 6500 het nog zo goed doet, terwijl Cisco veel effort stopt in de promotie van de N7k.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammeS
Bl@ckbird schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 10:42:

[...]

Ik herinner me, dat Fred een tijdje terug informeerde waarom de 6500 het nog zo goed doet, terwijl Cisco veel effort stopt in de promotie van de N7k.
Wees Fred er toen juist niet op dat het de bedoeling is dat de 6500 lijn heel nadrukkelijk naast de Nexus lijn blijft bestaan en wordt gepositioneerd?

Programma voor 18 maart D2, C3, B2 en A1

[ Voor 4% gewijzigd door BrammeS op 26-02-2010 14:40 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
Yup.
Op de 6500 wordt nog steeds onwikkeld en dat blijft ook nog wel een tijd zo.
( Als core en als services switch in het data center. )

A2, B1, C2, D1 Overigens..

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Ja maar op dit moment wordt de 6500 nog heel veel ingezet als core/access device terwijl ze daar liever de nexus 5K en 7K neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Over een uurtje op voor MPLS (642-611). Best goed gestudeerd met de boeken van Luc de Ghein en Ivan Pepelnjak, ook enige praktijk ervaring en best wel wat gelabt met dynamips, dus redelijk spannend!

Als ik het haal heb ik ook meteen mijn CCIP speldje te pakken!

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whizzer

Whizzer

Flappie!

_DH schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 13:11:
Over een uurtje op voor MPLS (642-611). Best goed gestudeerd met de boeken van Luc de Ghein en Ivan Pepelnjak, ook enige praktijk ervaring en best wel wat gelabt met dynamips, dus redelijk spannend!

Als ik het haal heb ik ook meteen mijn CCIP speldje te pakken!
En? Hoe zit het speldje?? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Whizzer schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 12:20:
[...]

En? Hoe zit het speldje?? ;)
Heb ik nog niet, sjeez, dat MPLS was veel moeilijker dan ik inschatte! Ik had me toch vrij goed voorbereidt.
passing score was 790 en ik had 766 :(.

Bij 1 simulator kreeg ik een serial interface in een VRF niet op.

interface serial0/0.101 point-to-point
ip address 145.26.1.18 255.255.255.0
frame-relay dlci 101

en dan bij show ip int brief netjes up/up en remote IP is te pingen.

Vervolgens een vrf met RD en RTs geconfigureerd, ip vrf forwarding Customer_22 op de interface geconfigureerd en het IP adres er opnieuw op gezet. In het VRF zag ik dan netjes de connected route, maar bij show ip int brief stond de interface down/down. Bij show ip vrf detail stond de interface er nochtans goed in.
Als ik de interface weer uit de VRF haalde, ging hij weer up/up. Erg frusterend, en ik weet de oorzaak nog steeds niet... Een tweede onderdeel van de simulatie was redistributie vanuit BGP, wat prima werkte. Ik weet alleen niet of je punten krijgt als je een deel van de simulatie goed had.

Daarnaast nog een hele domme fout gemaakt bij zo'n simulator waarbij je meerdere vragen moet beantwoorden. Na de eerste vraag te beantwoorden drukte ik abuis op 'next', waardoor ik 4 van de 5 vragen niet heb beantwoord. Stomme fout natuurlijk, maar ik kreeg niet eens een waarschuwing van dat flash-ding dat ik de andere tabjes niet had geopened en beantwoord....

achja... frustratie... Volgende week nog maar eens het boek erbij pakken. Ik kreeg meer TE vragen dan ik verwachtte. Dinsdag 16 mrt. herkansing...

de druk word wel een beetje hoger... ik moet voor 1 juni een 642-XXX examen halen, anders verloopt mijn CCNP en CCDP... Zover zal het wel niet komen, maar zou toch zonde zijn...

[ Voor 5% gewijzigd door JackBol op 05-03-2010 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:16
_DH schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 18:20:
de druk word wel een beetje hoger... ik moet voor 1 juni een 642-XXX examen halen, anders verloopt mijn CCNP en CCDP... Zover zal het wel niet komen, maar zou toch zonde zijn...
Da's even hard balen! Heel veel succes de 16e!

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
_DH schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 18:20:
[...]

Heb ik nog niet, sjeez, dat MPLS was veel moeilijker dan ik inschatte! Ik had me toch vrij goed voorbereidt.
passing score was 790 en ik had 766 :(.

Bij 1 simulator kreeg ik een serial interface in een VRF niet op.

interface serial0/0.101 point-to-point
ip address 145.26.1.18 255.255.255.0
frame-relay dlci 101

en dan bij show ip int brief netjes up/up en remote IP is te pingen.

Vervolgens een vrf met RD en RTs geconfigureerd, ip vrf forwarding Customer_22 op de interface geconfigureerd en het IP adres er opnieuw op gezet. In het VRF zag ik dan netjes de connected route, maar bij show ip int brief stond de interface down/down. Bij show ip vrf detail stond de interface er nochtans goed in.
Als ik de interface weer uit de VRF haalde, ging hij weer up/up. Erg frusterend, en ik weet de oorzaak nog steeds niet... Een tweede onderdeel van de simulatie was redistributie vanuit BGP, wat prima werkte. Ik weet alleen niet of je punten krijgt als je een deel van de simulatie goed had.
Het klinkt alsof de simulator vond dat je iets niet goed gedaan hebt en daarom de interface niet op brengt. Een interface is natuurlijk gewoon up/up als hij dat was voordat je je vrf configureerd hebt.
Daarnaast nog een hele domme fout gemaakt bij zo'n simulator waarbij je meerdere vragen moet beantwoorden. Na de eerste vraag te beantwoorden drukte ik abuis op 'next', waardoor ik 4 van de 5 vragen niet heb beantwoord. Stomme fout natuurlijk, maar ik kreeg niet eens een waarschuwing van dat flash-ding dat ik de andere tabjes niet had geopened en beantwoord....

achja... frustratie... Volgende week nog maar eens het boek erbij pakken. Ik kreeg meer TE vragen dan ik verwachtte. Dinsdag 16 mrt. herkansing...

A lukt makkelijk joh. Anders gewoon een makkelijk ander examen pakken die zijn er vast wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ik ben nu bezig met een offerte voor 130 aansluitingen in de serverruimte, 120 in de patchruimte en 15 aansluitingen van een branche office om de hoek.

Nais:)
Ik gebruik 3750's in een stack en een 2960. Ik kijk ook naar de 4506 en de 4503 voor de twee grote concentraties. Eens zien welke goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
Vanaf 192 poorten (= 4x 48 poorts lijnkaarten) is de 4500 goedkoper dan de 3750v2.
Kijk dan wel naar de Sup6L bundels.

3750-4500-6500

@ _DH: Veel Suc6 de 16e !

[ Voor 4% gewijzigd door Bl@ckbird op 06-03-2010 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

TrailBlazer schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 10:07:
[...]

Het klinkt alsof de simulator vond dat je iets niet goed gedaan hebt en daarom de interface niet op brengt. Een interface is natuurlijk gewoon up/up als hij dat was voordat je je vrf configureerd hebt.
Ik weet zeker dat het een simulatie-ding was. Er was nl. geen enkele andere reden waarom de interface niet up zou komen...
A lukt makkelijk joh. Anders gewoon een makkelijk ander examen pakken die zijn er vast wel.
Ik heb het examen nu gezien en weet nu op welk niveau ik me voor kan bereiden, dus even nog wat puntjes op de I en dan knallen! MPLS fundamentals zit er gewoon goed in, de VPN en TE theorie een avondje of 3 bijschaven en volgende week weer proberen.

MPLS, zo'n beetje het enige protocol dat makkelijker te implementeren is dan om de theorie erachter te begrijpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Bl@ckbird schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 11:30:
Vanaf 192 poorten (= 4x 48 poorts lijnkaarten) is de 4500 goedkoper dan de 3750v2.
Kijk dan wel naar de Sup6L bundels.
Hé vakantieganger! Ik heb in de serverruimte alleen Layer 2-4 (routing) nodig en geen 10GbE en de andere locaties alleen L2. Ik wil ze verbinden via glas. Dus een 4506-E is overbodig? Het verschil tussen een E en een non-E is de slotthroughput. 6 vs 24 Gbps per slot.

Fixed:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/1iq7GCWZmC0GB0p2PGicTNA9/thumb.png

Chassis:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/6LUZ1cwfRTxy6UAUfOeMnS5S/thumb.png

Jammer dat ik niet alle linecards, supervisors en V2 switches kan vinden als Visio stencil.

[ Voor 30% gewijzigd door PcDealer op 07-03-2010 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skins
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-07 10:27

Skins

CCIEx3 #21946, JNCIE-M #851

PcDealer schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 10:12:
Ik ben nu bezig met een offerte voor 130 aansluitingen in de serverruimte, 120 in de patchruimte en 15 aansluitingen van een branche office om de hoek.

Nais:)
Ik gebruik 3750's in een stack en een 2960. Ik kijk ook naar de 4506 en de 4503 voor de twee grote concentraties. Eens zien welke goedkoper is.
Ik blijf de 3750's de ideale workgroup switch vinden. Het stacken is zo makkelijk en spaart dure (redundant) supervisors. Tevens is de 3750 mooi consistent, leg er 1 als cold-spare op de plank en zodra er iets uitvalt wissel je hem om en ben je volledig operationeel. Je legt niet zomaar een powersupply, supervisor en linecard op spare voor een 4500.

Waarom heb je dan wel een aantal 3750-E's erin staan ipv allemaal 3750-S's? Het E image is in veel gevallen onnodig en maakt de switch VEEL duurder. Als je aan static routing genoeg hebt of EIGRP in je netwerk gebruikt heb je het E image niet nodig aangezien de S als EIGRP stub kan functioneren (werkt super als L3 access switch).
Daarnaast is het onmogelijk om verschillende software images in dezelfde stack te verwerken. Dus je moet ze of allemaal E kopen, of allemaal S.

CCIE3 #21946 (Routing & Switching / Service Provider / Storage), JNCIE-M #851

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Skins schreef op zondag 07 maart 2010 @ 19:13:
[...]

Je legt niet zomaar een powersupply, supervisor en linecard op spare voor een 4500.
OSE lijkt me prima om binnen 4 uur iemand met een part onsite te hebben. Psu zal het meest uitvallen volgens mij. Ik heb nu de kitlist klaar zo goed als klaar, nu kan ik de pricing bekijken.
Waarom heb je dan wel een aantal 3750-E's erin staan ipv allemaal 3750-S's? Het E image is in veel gevallen onnodig en maakt de switch VEEL duurder.
Ik wil PoE op alle 48 poorten, dat lijkt me goedkoper dan meerdere 24-poort switches.
Q. Can I support 15.4W on all 48 ports?
A. Yes, the total PoE power available on the Cisco Catalyst 3750-E with 48 PoE ports would depend on the installed power supply modules in the switch. With a 1150W power supply the 48-port switch can support up to 15.4W of power per port.
Daarnaast is het onmogelijk om verschillende software images in dezelfde stack te verwerken. Dus je moet ze of allemaal E kopen, of allemaal S.
Je kunt ze door elkaar stacken:
Q. Can I run Cisco Catalyst 3750 switches with Cisco Catalyst 3750-E switches in the same stack?
A. Yes, the two series are compatible. When the Cisco Catalyst 3750-E Series detects a non-E-Series Cisco Catalyst 3750, it will negotiate down from StackWise Plus mode to StackWise mode. Thus, the entire stack will now run in the original StackWise mode.

[ Voor 10% gewijzigd door PcDealer op 07-03-2010 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammeS
Skins schreef op zondag 07 maart 2010 @ 19:13:
[...]

Ik blijf de 3750's de ideale workgroup switch vinden. Het stacken is zo makkelijk en spaart dure (redundant) supervisors. Tevens is de 3750 mooi consistent, leg er 1 als cold-spare op de plank en zodra er iets uitvalt wissel je hem om en ben je volledig operationeel. Je legt niet zomaar een powersupply, supervisor en linecard op spare voor een 4500.
Eens, Maar ik moet ook zeggen dat ik de laatste paar maanden een aantal vreemde stack related issues heb gehad. Als 4500's binnen het budget liggen gaat mijn voorkeur daarna uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
Hé vakantieganger!
* Bl@ckbird is druk aan het vloerbedekking trekken, sauzen, enz...
Dus dat vakantie valt tegen... Maar het resultaat mag er zijn :)
Waarom heb je dan wel een aantal 3750-E's erin staan ipv allemaal 3750-S's? Het E image is in veel gevallen onnodig en maakt de switch VEEL duurder.
Ik wil PoE op alle 48 poorten, dat lijkt me goedkoper dan meerdere 24-poort switches.
Nu gooi je wat zaken door elkaar.

WS-C3750V2-24PS-E
WS-C3750V2-24PS-S

Met de -S kan je statisch routeren; de -E variant heeft een hoger IOS image en kan ook dynamisch routeren.
(OSPF, EIGRP) Maar in deze situatie heb je dat niet nodig, denk ik.

Je bent in de war met de WS-C3750E-48PD-SF
Deze heeft kan 15.4W leveren over alle 48 poorten.

1x WS-C3750E-48PD-SF ($21,995)
1x WS-C3750V2-48PS-S ($8,495) Maar die doet geen Full PoE.
2x WS-C3750V2-24PS-S ($4,795 = $9,590)

Laatste is dus de beste optie, maar kan je een stack bouwen met minder poorten.

Er is geen prijsverschil met een standaard 4506 of een 4506-E (Enhanced chassis)
Dus ik zou altijd de 4506-E aanbieden. (Als de 4506 al niet EoS is...)

Voor 24 Gbps per slot moet je wel de WS-X46XX lijnkaarten hebben en de SUP6 of SUP6Lite.
OSE (Smartnet Onsite) lijkt me prima om binnen 4 uur iemand met een part onsite te hebben. Psu zal het meest uitvallen volgens mij.
De 4500 kan je voorzien van dubbele voedingen. Bij de 3750 / 3750E komt er nog een RPS overheen als je een defecte voeding wil ondervangen.

Zie:
http://tblog.cisco.nl/201...switch-in-de-access-laag/

WS-C4507R-E-S2+96V ($21,500)
WS-C4506E-S6L-2800 ($19,995)

De WS-C4507R-E-S2+96V bundel heeft een oudere, tragere supervisor en lijnkaarten, maar kan je voorzien van een redundant supervisor. De WS-C4506E-S6L-2800 bundel heeft een enhanced chassis en snellere lijnkaarten en supervisor en het is iets goedkoper.

Gezien het aantal PoE poorten en dat je Full PoE wil doen op alle poorten, zou ik eerder naar de WS-C4506E-S6L-4200 bundel kijken. Maar dat kan je met de Power Calculator tool checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Bl@ckbird schreef op zondag 07 maart 2010 @ 23:52:
[...]

* Bl@ckbird is druk aan het vloerbedekking trekken, sauzen, enz...
Dus dat vakantie valt tegen... Maar het resultaat mag er zijn :)
Succes er mee :)
Nu gooi je wat zaken door elkaar.

WS-C3750V2-24PS-E
WS-C3750V2-24PS-S

Met de -S kan je statisch routeren; de -E variant heeft een hoger IOS image en kan ook dynamisch routeren.
(OSPF, EIGRP) Maar in deze situatie heb je dat niet nodig, denk ik.

Je bent in de war met de WS-C3750E-48PD-SF
Deze heeft kan 15.4W leveren over alle 48 poorten.

1x WS-C3750E-48PD-SF ($21,995)
1x WS-C3750V2-48PS-S ($8,495) Maar die doet geen Full PoE.
2x WS-C3750V2-24PS-S ($4,795 = $9,590)

Laatste is dus de beste optie, maar kan je een stack bouwen met minder poorten.
Helder!
Er is geen prijsverschil met een standaard 4506 of een 4506-E (Enhanced chassis)
Dus ik zou altijd de 4506-E aanbieden. (Als de 4506 al niet EoS is...)

Zie:
http://tblog.cisco.nl/201...switch-in-de-access-laag/
Perfecte van toepassing zijnde blog :)
WS-C4507R-E-S2+96V ($21,500)
WS-C4506E-S6L-2800 ($19,995)

De WS-C4507R-E-S2+96V bundel heeft een oudere, tragere supervisor en lijnkaarten, maar kan je voorzien van een redundant supervisor. De WS-C4506E-S6L-2800 bundel heeft een enhanced chassis en snellere lijnkaarten en supervisor en het is iets goedkoper.

Gezien het aantal PoE poorten en dat je Full PoE wil doen op alle poorten, zou ik eerder naar de WS-C4506E-S6L-4200 bundel kijken. Maar dat kan je met de Power Calculator tool checken.
Zoals altijd bedankt voor het meedenken. :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Voor mezelf even een schema gemaakt.

15 - 19 Maart ICND1 Cursus - DONE
22 -24 Maart ICND 2 Curcus
29 - 9 Maart/April ICND1 + ICND2 Examen afleggen
12 - 16 April Designing (DESGN) Cursus

Als het echt goed gaat, en ik er heel veel vertrouwen in heb zou ik ook het volgende kunnen doen:

15 - 19 Maart ICND1 Cursus
12 - 16 April Route Cursus
19 - 23 April Switch Cursus
17 - 21 Mei TSHOOT Cursus
07 - 11 Juni Designing (DESGN) Cursus

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
battler schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 16:48:
Als het echt goed gaat, en ik er heel veel vertrouwen in heb zou ik ook het volgende kunnen doen:
Is dat zelfsstudie of moet ik jaloers zijn op een enorme pot met geld die je onder je bed verstopt? ;)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Het zijn wel allemaal cursussen dus geen zelfstudie (uiteraard moet je daarnaast zelf nog wel leren). Ik kon tijdens mijn studie kiezen of ik ging stage lopen bij het bedrijf waar ik toen werkte of ik zocht een bedrijf wat mij kon opleiden tot CCNP'er. Het bedrijf is een learning center dus het kost hun vrij weinig en ik mag elke cursus volgen die ik wil. Daarnaast loop ik stage bij een onderdeel van Cisco en betaald Cisco de examens.

Daar staat wel tegenover dat ik i.p.v een salaris moet rondkomen van een stagevergoeding dus helaas nergens een pot met geld te bekennen. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zenith
  • Niet online
battler schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 19:29:
Het zijn wel allemaal cursussen dus geen zelfstudie (uiteraard moet je daarnaast zelf nog wel leren). Ik kon tijdens mijn studie kiezen of ik ging stage lopen bij het bedrijf waar ik toen werkte of ik zocht een bedrijf wat mij kon opleiden tot CCNP'er. Het bedrijf is een learning center dus het kost hun vrij weinig en ik mag elke cursus volgen die ik wil. Daarnaast loop ik stage bij een onderdeel van Cisco en betaald Cisco de examens.

Daar staat wel tegenover dat ik i.p.v een salaris moet rondkomen van een stagevergoeding dus helaas nergens een pot met geld te bekennen. :(
Goeie investering lijkt me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Ik hoop het. Het bedrijf waar ik werkte tijdens mijn studie, zou mij wel gewoon doorbetalen tijdens mijn stage. Dus ik loop wel ongeveer 20.000,- mis. Daarentegen ben ik ontzettend blij met mijn stageplek en hoop ik ook dat dit op lange termijn meer oplevert.

[ Voor 11% gewijzigd door battler op 20-03-2010 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

battler schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 19:29:

Dat is zeker een goede investering. Een cursus voor CCNA is wel duur maar wel noodzakelijk vind ik, niet alleen voor een goede examen resultaat maar ook voor een grondig begrip van protocollen/werking.
Ik ga eerdaags ook serieus met CCNA aan de slag in mijn vrije tijd (heb 2 boeken thuis).

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2010 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

_DH schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 21:48:
[...]

Ik weet zeker dat het een simulatie-ding was. Er was nl. geen enkele andere reden waarom de interface niet up zou komen...
Ik heb het niet meer gemeldt, maar vorige week ben ik geslaagd voor mijn MPLS (642-611) examen! Mijn CCNP/CCDP is weer verlengd en ik kan nu CCIP op mijn CV bijschrijven :D

Nu een passing score van 852. Iets meer werk gestoken in TE, ditmaal.

Overigens klaagde ik eerder al over de simulator, nou daar zit dus werkelijk een bug in.
Opdracht was om een EIGRP sessie met een klant op te zetten in een VRF en de routes die je van de klant kreeg te redistribueren in MP-BGP.

De vorige keer kreeg ik het niet werkend vanwege de interface die down ging als ik die in het VRF stopte.

Dit examen kreeg ik dezelfde simulator. Andere IP adressen, VRFs etc, maar zelfde strekking. En jawel hoor! Wederom ging de ser0/0.101 subinterface down wanneer ik deze in het VRF stopte.

Maar dit keer configureerde ik gewoon door, en wat denk je? Met show ip int brief stond de interface als down/down, ik kon de overkant niet pingen, maar EIGRP sessie was WEL up, en ik kreeg routes binnen! Dikke bug dus! Enorm balen, natuurlijk.

Maar dat is nu allemaal water under the brigde. Examen is bijgetekend en ik kan weer even vooruit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
_DH schreef op zondag 21 maart 2010 @ 02:05:
[...]
Examen is bijgetekend en ik kan weer even vooruit!
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ik heb donderdag examen 646-204, ofwel CSE 4.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Binnenkort moet ik mijn CCIE written weer opnieuw doen. Ik moet het boek er maar eens bijpakken. Is er veel veranderd sinds December 2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
battler schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 19:42:
Dus ik loop wel ongeveer 20.000,- mis.
Zolang je je het kan permitteren dat je dat geld daarwerkelijk niet echt nodig hebt zou ik hetzelfde hebben gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whizzer

Whizzer

Flappie!

battler schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 16:48:

15 - 19 Maart ICND1 Cursus
12 - 16 April Route Cursus
19 - 23 April Switch Cursus
17 - 21 Mei TSHOOT Cursus
07 - 11 Juni Designing (DESGN) Cursus
Natuurlijk helemaal geweldig dat je dit kan doen, maar wanneer doe je de examens voor elk van deze cursussen? Mij lijkt het enorm moeilijk om een examen pas te doen wanneer je alweer een andere cursus hebt gehad. Sowieso krijg je veeeeel stof in korte tijd te verwerken, kun je het nog wel toepassen zodat je de kennis ook blijft behouden? Maarja, een stage is ook maar voor een betrekkelijk korte periode, dus je moet pakken wat je pakken kan. Ik zou het ook doen.
_DH schreef op zondag 21 maart 2010 @ 02:05:
Ik heb het niet meer gemeldt, maar vorige week ben ik geslaagd voor mijn MPLS (642-611) examen! Mijn CCNP/CCDP is weer verlengd en ik kan nu CCIP op mijn CV bijschrijven :D
Gefeliciteerd! Lekker trouwens van die simulator bug.

Ik heb mezelf ingeschreven voor een cursus CSMARS, maar dat gaat ook niet soepel. Kreeg vorige week de melding dat de cursus niet doorging omdat ze één inschrijving hadden, de mijne... Men heeft nu het aanbod gedaan dezelfde cursus in dezelfde periode in London te volgen, maar weet ook nog niet helemaal zeker of die doorgaat... Plus dat ik er nog moet komen en verblijven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Whizzer schreef op maandag 22 maart 2010 @ 07:43:
[...]

Natuurlijk helemaal geweldig dat je dit kan doen, maar wanneer doe je de examens voor elk van deze cursussen? Mij lijkt het enorm moeilijk om een examen pas te doen wanneer je alweer een andere cursus hebt gehad. Sowieso krijg je veeeeel stof in korte tijd te verwerken, kun je het nog wel toepassen zodat je de kennis ook blijft behouden? Maarja, een stage is ook maar voor een betrekkelijk korte periode, dus je moet pakken wat je pakken kan. Ik zou het ook doen.
[...]
Ik krijg net te horen dat ROUTE is verschoven naar 14 april. Dit geeft mij wat meer speling om Design en CCNA volledig en netjes af te ronden voordat ik aan CCNP ga beginnen. Volgende week ga ik ICND1 examen afleggen dus in het weekend maar flink studeren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bv202
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-11-2021
Hey,

Op dit moment is mijn kennis op het gebied van netwerken 0,0, maar ik ben wel geïnteresseerd om hier iets aan te veranderen. Het blijkt dat Cisco-cursussen en certificaten hier het best voor zijn, dus wil ik hier graag mee beginnen.

Ik heb geen geld (en tijd) om op dit moment extra cursussen te gaan volgen, dus alles moet via zelfstudie. Is dit haalbaar? Ik heb echt geen kennis van netwerken. Ok, ik weet wel wat een netwerk, wat een IP-adres is, wat een router en een modem is en wat basisdingen die we op school gezien hebben (wat ook maar beperkt is tot wat basisuitleg over het OSI-model), maar daar blijft het ook bij. Zelf iets in de praktijk doen kan ik zeker niet.

Ik heb wat informatie opgezocht en het eerste certificaat dat iedereen haalt is CCNA. Nu heb ik via de Cisco-site opgezocht hoe ik dit het best studeer, maar ik kan er echt niet meer aan uit. Aan de ene kant heb je dit:
http://www.cisco.com/web/...atalog/CCNAdiscovery.html

Hiernaast heb je ook nog die Exploration serie, maar deze lijkt me beter voor mij. Er staan chapter demo's en die lijken me wel interessant. Als ik die 4 "delen" studeer, heb ik dan voldoende kennis voor een CCNA certificaat te behalen? Of moet ik hiernaast nog extra cursussen leren?

Daarnaast heb je ook nog boeken. Zijn deze beter/voordeliger/... dan deze online cursussen? Zo ja, welk boek neem ik het best? Het aantal cursusmateriaal dat op de markt lijkt te zijn hiervoor verwart me echt eigenlijk.

Dan het examen zelf. Zo'n CCNA examen, ik lees hier dat dat ook in verschillende delen is? Want op de website van Cisco staat dat je het zowel in 1 als in 2 delen kunt doen. Dus het is mogelijk in één enkel examen een CCNA certificaat te behalen? (Ik lees dingen over "final examen" en "CCNA 4" etc.)

Hoe werkt zo'n examen dan? Is dat puur theoretisch (kan je het in het Nederlands afleggen?) of ook een stuk praktijk? Het blijkt maar 3 jaar geldig te zijn, maar wat ben je er dan mee? Na 3 jaar moet je exact hetzelfde examen weer gaan afleggen, om dan weer exact hetzelfde certificaat te krijgen? CCNA lijkt me toch nog voornamelijk basis die niet elke 3 jaar veranderd?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:33
Zijn Discovery en Exploration niet enkel beschikbaar via Academy Programs? Dan zul je dus aan een opleiding verbonden moeten zijn die je daarvoor in kan schrijven. Kan er langs zitten hoor...

Bekijk ICND1 en 2 even om te studeren en bijbehorende boeken van Cisco Press. Eventueel tik je wat oud Cisco-spul op de kop om mee te oefenen (kost niet meer dan een boek) en je kunt er met zelfstudie vrij eenvoudig doorheen (afhankelijk van je leervermogen natuurlijk ;) ).

offtopic:
Zet even je DM aan in je profiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bv202
Bedankt voor de reactie :)

Ik heb even die twee boeken opgezocht en dat is toch wel 1500 blz, iets meer dan ik had verwacht dus :D
Deze bedoel ik dus: http://www.amazon.co.uk/O...oks&qid=1266043573&sr=8-2

Dus als je dat eerste boek studeert, heb je alle kennis voor het eerste deel van het examen?

Wat is DM? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Bv202:
Discovery is een te laag niveau voor het CCNA examen. Exploration komt er al bij in de buurt. Zoals The Realone al aangeeft zijn deze alleen beschikbaar voor studenten en is het echt CCNA traject een stukje zwaarder. Je kan 2 dingen doen als je CCNA'er wilt worden;
ICND1 + ICND2 afleggen, dit zijn dus 2 aparte examens.
In 1 keer volledig CCNA examen afleggen. In beide gevallen ben je volledig CCNA'er. Besluit je alleen ICND1 te doen dan ben CCENT'er, de betekenissen hiervan kan je zelf uiteraard opzoeken. Het examen is op dit moment theoretisch met ongeveer 2 simulatie opdrachten en alleen in het Engels. Na het behalen van dit examen ben je 3 jaar lang CCNA'er. Na deze periode dien je of CCNA opnieuw te doen of een ander Cisco examen te doen.

Persoonlijk zou ik je adviseren om het volgende te doen;
Ga je nog naar school? Haal via school je CCNA Exploration en ga daarna voor het CCNA. DM me anders even met wat info over je school en over jezelf misschien dat ik jou kan helpen hiermee.
Ga je niet naar school?
Probeer via je werk ervaring op te doen met Cisco apparatuur en bestel de zelfstudie boeken. Houdt er rekening mee dat niemand een theoretische netwerkbeheerder zoekt en hands-on practice eigenlijk een must is. Simulatie software kan je hierbij helpen maar voor een paar tientjes kan je ook al leuke switches op de kop tikken.

[ Voor 14% gewijzigd door battler op 22-03-2010 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Iemand ervaring met http://www.koenig-solutions.com/ ?

Ik wil al jaren naar India en om er dan een leuke training aan vast te plakken is natuurlijk ook een mooie ervaring dus mijn idee om dat dit najaar maar is te gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Nog nooit van gehoord maar lijkt me eigenlijk super cool. Zeker als ik kijk naar een locatie als op de Himalaya. Lijkt me ook een ideale studieomgeving, afgezonderd van iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
Zelf ben ik op Training geweest in de US voor mijn CCIE. Het voordeel van weg zijn is dat je ook echt nergens door wordt gestoord. Als je in NL blijft ben je toch eerder geneigd nog om nog even je mail te checken een telefoontje te doen.
Ik zou trouwens niet zo heel snel meer cursus doen voor niet CCIE als ik eerlijk ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het raar dat er in de TS niet gezegt word over Cisco Packet Tracer.
Wij gebruiken dit progje op school met CCNA en het is echt een geweldig stukje software, misschien even naar kijken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Packet Tracer is pas echt de laatste 2 jaar goed spul aan het worden. Vroeger was het ontzettend gebrekkig in functionaliteit. Ook hebben strikt genomen alleen Academy students hier de beschikking over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Mooi product, zeker sinds 5.2. Echter ontbreken er wel een aantal functionaliteiten die je wel nodig hebt om bijvoorbeeld je CCNA te halen (zoals SSH, SDM etc). Voor echt de basis is het leuk maar mocht je een paar knaken over hebben koop dan wat hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-07 20:20

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

SDM begrijpen kun je door een demo te doen, toch? Ik geef m'n trainingen wel met echte apparaten, dat is inderdaad wel makkelijker maar niet noodzakelijk.

Even tussendoor; ik ben sinds kort CCSI, mag dus officieel Cisco trainingen verzorgen en ik moet zeggen dat het me heel erg goed bevalt. Momenteel ben ik met CCNA en CCDA bezig, binnekort komen daar CCNP en CCDP bij gevolgd door CCIP eind dit jaar. In de tussentijd ga ik wel door met m'n CCIE studie maar op een wat lager pitje aangezien er van alles loopt in m'n priveleven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:33
offtopic:
DM is Direct Message. Topmenu > Forum > myReact > Voorkeuren > Direct Messages

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Mr.Nash schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 15:07:
SDM begrijpen kun je door een demo te doen, toch? Ik geef m'n trainingen wel met echte apparaten, dat is inderdaad wel makkelijker maar niet noodzakelijk.
Ik trek de lijn door: Cisco roept zelf dat je "hands on" ervaring moet hebben met de spullen wil je makkelijk voor je CCNA slagen. Dan kan je wel demo's gaan zitten kijken maar zelf de knopjes drukken blijft het beter hangen. :)

Wel stoer CCSI, ga je daar nu ook je loopbaan van maken of alleen als erbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Ik krijg tijdens mijn cursus ook gewoon SDM. Ook het plaatsen van de HTTP bestanden en het opstarten van SDM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
battler schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 15:36:
Ik krijg tijdens mijn cursus ook gewoon SDM. Ook het plaatsen van de HTTP bestanden en het opstarten van SDM.
Ik had het hier over zelfstudie icm Packetracer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

Ballebek schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 15:30:
[...]

Ik trek de lijn door: Cisco roept zelf dat je "hands on" ervaring moet hebben met de spullen wil je makkelijk voor je CCNA slagen. Dan kan je wel demo's gaan zitten kijken maar zelf de knopjes drukken blijft het beter hangen. :)

Wel stoer CCSI, ga je daar nu ook je loopbaan van maken of alleen als erbij?
Voorlopig er even bij. Misschien dat ik straks wel gewoon trainingen ga mixen met projecten. Even kijken wat de baas beslist nu. Dit is in principe al wat ik doe alleen is het wat zwaarder met voorbereidingen tijdens projecten. Gelukkig wordt het meeste materiaal al zelf geleverd door Cisco zelf waardoor ik niet eerst zelf alle sheets hoef te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bv202
The Realone schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 15:23:
[...]

offtopic:
DM is Direct Message. Topmenu > Forum > myReact > Voorkeuren > Direct Messages
offtopic:
Ik heb de optie ingeschakeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Geslaagd voor CSE 4.0 (646-204) :)
902/1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09 15:25
Gefeliciteerd PcDealer. Nette score. Ik ben gister geslaagd voor BSCI (870/1000). Nu nog even ISCW & ONT doen voor eind juli aangezien ik de boeken toch al heb.

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
Gefeliciteerd ! :)
* Bl@ckbird geeft zichzelf een schouderklopje :P

[ Voor 62% gewijzigd door Bl@ckbird op 25-03-2010 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Bl@ckbird schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 15:24:
Gefeliciteerd ! :)
* Bl@ckbird geeft zichzelf een schouderklopje :P
* PcDealer slaps Bl@ckbird on the shoulder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:16
MagicTempest schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 15:23:
Gefeliciteerd PcDealer. Nette score. Ik ben gister geslaagd voor BSCI (870/1000). Nu nog even ISCW & ONT doen voor eind juli aangezien ik de boeken toch al heb.
Gefeliciteerd MagicTempest!

Het Tshoot boek is ook zo besteld hoor :) en het scheelt je weer een examen. Houd mijn ISCW & ONT boeken nog even op de plank als naslagwerk. Over een paar weken mijn CCDA examen maar eens gaan beslechten alvorens ik lekker ga Tshoot-en. CCDA sluit overigens prima aan op je BSCI examen, de materie heb je overigens al voor zo 'n 40% behandeld in BSCI.

”Don’t focus on making money; focus on protecting what you have.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Vrijdag CCENT examen, deze week een beetje het boek doorlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whizzer

Whizzer

Flappie!

Wel, ik zit dus volgende week in London voor een cursusje CSMARS... Eens kijken wat ze te vertellen hebben... Ik denk dat ik niet bang hoef te zijn voor iemand die in gebrekkig engels de cursus geeft. Garanties heb je daarin natuurlijk nooit, maar de kansen zijn zo wel kleiner!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

battler schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 09:43:
Vrijdag CCENT examen, deze week een beetje het boek doorlezen.
Ik heb een Virtual CertExam licentie gekocht voor mijzelf. Je kunt dan examens downloaden en oefenen. Aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Virtual CertExam of Visual CertExam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammeS
PcDealer schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 19:42:
[...]

Ik heb een Virtual CertExam licentie gekocht voor mijzelf. Je kunt dan examens downloaden en oefenen. Aanrader!
Dan heb je toch alleen nog maar een kale applicatie? Waar haal je dan de examens vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Hmmz... grappig... Ik heb mijn CCIP nog niet in m'n vest!

BSCI al ergens in 2003 gehaald voor mijn CCNP en afgelopen jaar netjes mijn QOS, MPLS en BGP gehaald, dus ik dacht, kat in het bakkie!

Maar helaas... Een 642-XXX examen is maar 3 jaar geldig! Dus die BSCI telt niet meer mee :(
Ach, binnenkort maar opgaan voor ROUTE...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whizzer

Whizzer

Flappie!

Da's wel zuur... Maar een 642-xxx of CC*{A,P} is altijd maar 3 jaar geldig voor zover ik weet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFX
Whizzer schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 17:59:
Wel, ik zit dus volgende week in London voor een cursusje CSMARS... Eens kijken wat ze te vertellen hebben... Ik denk dat ik niet bang hoef te zijn voor iemand die in gebrekkig engels de cursus geeft. Garanties heb je daarin natuurlijk nooit, maar de kansen zijn zo wel kleiner!
Vervelend zeg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
vandaag leuk filmpje bij Cisco gezien van de 3750X icm stackpower. Stack van 4 switches en er werden online 6 van de 7 Powersupplies uit die stack getrokken en alles bleef doordraaien.

Wel jammer dat de software licentie voor stackpower duurder is dan een 2e 350 watt PSU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

battler schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 09:31:
Virtual CertExam of Visual CertExam?
Visual.
BrammeS schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 11:06:
[...]

Dan heb je toch alleen nog maar een kale applicatie? Waar haal je dan de examens vandaan?
The holy internet.
TrailBlazer schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 22:11:
vandaag leuk filmpje bij Cisco gezien van de 3750X icm stackpower. Stack van 4 switches en er werden online 6 van de 7 Powersupplies uit die stack getrokken en alles bleef doordraaien.
Filmpie ook op youtube te vinden?
Wel jammer dat de software licentie voor stackpower duurder is dan een 2e 350 watt PSU.
Damn, dacht dat het standaard in de X-series was ingebouwd :(
Inderdaad IP Base: http://www.cisco.com/en/U...od_models_comparison.html

Je kunt anders nog eXpandable Power System 2200 overwegen à la RPS2300:
http://www.cisco.com/en/U...ite_paper_c11-578931.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightMare
  • Laatst online: 11-09 19:12
Ik zou graag een certificaat van een behaald examen willen downloaden. Is dit nu echt alleen mogelijk na het betalen van 15 dollar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
gvd.. Gisteren gebeld dat ze een fout hebben gemaakt bij het bedrijf wat het examen zou afnemen, ze zitten al vol. :( Kans is ontzettend klein dat ik vandaag nog een bedrijf vindt dat morgen examen wil afnemen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
TrailBlazer schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 22:11:
En wat heb je liever op de plank? Alvast een reserve PSU of een licentie die al meedraait?
Vind het overigens wel een geil systeem, zou ik wel is mee willen spelen :)

[ Voor 11% gewijzigd door Uberprutser op 01-04-2010 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Gelukt, met een beetje doordrammen heb ik toch nog voor morgen het ICND1 examen kunnen plannen. Om half 10 moet ik beginnen, als iemand nog last-minute tips heeft hoor ik dit uiteraard graag.
Stiekem ben ik toch een beetje zenuwachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

NightMare schreef op donderdag 01 april 2010 @ 08:18:
Ik zou graag een certificaat van een behaald examen willen downloaden. Is dit nu echt alleen mogelijk na het betalen van 15 dollar?
Ik kreeg bevestiging van het behaalde examen bij het Pearson Vue center. Die heb ik meteen ingescand :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
battler schreef op donderdag 01 april 2010 @ 17:47:
als iemand nog last-minute tips heeft hoor ik dit uiteraard graag.
Vroeg je bed in en subnetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammeS
battler schreef op donderdag 01 april 2010 @ 17:47:
Gelukt, met een beetje doordrammen heb ik toch nog voor morgen het ICND1 examen kunnen plannen. Om half 10 moet ik beginnen, als iemand nog last-minute tips heeft hoor ik dit uiteraard graag.
Stiekem ben ik toch een beetje zenuwachtig.
En hoe is het gegaan?

Afgelopen week heb ik een poging gedaan om het ROUTE examen via de VUE site te boeken. De voucher die ik had gekregen kon ik echter niet voor het 642-902 examen gebruiken.

Achteraf blijkt dat het oude examen 642-901 € 130,- kost en het nieuwe examen 642-902 € 146,18 kost, en dat is dus niet handig als je met vouchers werkt.

Het is trouwens wel logisch dat het examen duurder is geworden omdat de examentijd ook van 90 naar 120 minuten is gegaan(+ 30 minuten omdat Engels niet je moedertaal is).

[ Voor 28% gewijzigd door BrammeS op 02-04-2010 16:01 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
BrammeS schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 15:59:
[...]
Het is trouwens wel logisch dat het examen duurder is geworden omdat de examentijd ook van 90 naar 120 minuten is gegaan(+ 30 minuten omdat Engels niet je moedertaal is).
(Handig als ik oplet voor ik wat post :P)

[ Voor 11% gewijzigd door Uberprutser op 02-04-2010 17:05 . Reden: Beter Lezen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Gehaald :) , maar voor mijn gevoel heb ik het extreem slecht gedaan (schaam me ook wel voor de score) :X Ik had maar 824 punten, en had 40 min aan tijd over.

[ Voor 5% gewijzigd door battler op 02-04-2010 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gefeliciteerd battler! Heb je een specifiek onderdeel waar je wat minder op gescoord hebt? Zo ja zou ik die nog een keer extra doornemen. Wanneer ga je voor ICND2? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Bedankt! Ik had maar 50% op het implementing small networks. Maar ik heb niet echt een idee wat ze daar mee bedoelen.

22 -24 Maart ICND 2 Curcus - DONE
29 - 9 Maart/April ICND1en ICND2 Examen - DONE
19 - 23 April ICND2 Cursus

Aangezien het nog niet duidelijk is of de CCNP cursussen doorgaan plan ik maar dat ik na de 23ste examens moet doen in DESGN en ICND2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

battler schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 22:25:
Ik had maar 50% op het implementing small networks. Maar ik heb niet echt een idee wat ze daar mee bedoelen.
Implement a small switched network
•Select the appropriate media, cables, ports, and connectors to connect switches to other network devices and hosts
•Explain the technology and media access control method for Ethernet technologies
•Explain network segmentation and basic traffic management concepts
•Explain the operation of Cisco switches and basic switching concepts
•Perform, save and verify initial switch configuration tasks including remote access management
•Verify network status and switch operation using basic utilities (including: ping, traceroute,telnet,SSH,arp, ipconfig), SHOW & DEBUG commands
•Implement and verify basic security for a switch (port security, deactivate ports)
•Identify, prescribe, and resolve common switched network media issues, configuration issues, autonegotiation, and switch hardware failures

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

battler schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 22:25:
Bedankt! Ik had maar 50% op het implementing small networks. Maar ik heb niet echt een idee wat ze daar mee bedoelen.

29 - 9 Maart/April ICND1en ICND2 Examen - DONE

Aangezien het nog niet duidelijk is of de CCNP cursussen doorgaan plan ik maar dat ik na de 23ste examens moet doen in DESGN en ICND2.
Gefeliciteerd! Ook een nette score, niks om voor te schamen!

Is er een reden dat je 2x 4dagen het ICND2 cursus doet? En hoe doe jij die cursussen? Gewoon bij een opleidingsinstituut of gewoon zelfstudie bij het bedrijf?

[ Voor 3% gewijzigd door Mr.Nash op 04-04-2010 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Bedankt!, Ik begin nu pas door te krijgen dat ik best blij ben dat ik het heb gehaald. Maar besef ook dat ik eigenlijk niet geleerd heb en dat ik dat dus zeker wel moet doen. De 1ste ICND2 cursus heb ik maar 3 dagen van kunnen voltooien (van de 5). Ik was eerst van plan om alleen die laatste 2 dagen van de cursus te doen, maar denk dat ik nu maar gelijk weer heel de cursus doe.
Ik krijg de opleidingen van een opleidingsinstituut. Daarentegen heb ik vrijwel geen beroepsmatige ervaring met Cisco spul. Ik ben een laatste jaars TI student dus ik mis wel wat ervaring.

Wat ik nog niet helemaal goed begrijp:
Wat een router doet met de mac-addressen op het moment dat hij moet forwarden. Hij bouwt die L2 header helemaal opnieuw op, en volgens mij wordt het dest. mac. zijn next-hop router. Ik denk dat ik hierdoor flink wat puntjes heb laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Wanneer een router een ethernet frame binnen krijgt, gebeurt er het volgende:
  1. De Ethernet header wordt van het frame afgestript
  2. Het destination IP adres wordt uit de IP header gelezen
  3. Op basis van de RIB (route information base, of route tabel) wordt het next-hop adres bepaald
  4. Verschillende layer-3 handelingen worden uitgevoerd (decrement TTL, etc)
  5. Mocht het MAC adres van de next hop nog niet bekend zijn, kan hiervoor een ARP request gedaan worden
  6. Op basis van het MAC adres wordt de outbound interface bepaald
  7. Een nieuwe Ethernet header wordt gegenereerd en aan het IP packet geplakt
  8. Het frame word op de juiste interface uitgezonden
Dit lijken een hele hoop stappen wat een hele hoop CPU vergt, en dat is het ook. Er zijn daarom in de loop van de tijd verschillende forwarding-protocollen bedacht om routing sneller te laten verlopen, bijvoorbeeld caching van forwarding entries of een adjecency tabel opbouwen, zodat je stap 3 t/m 7 maar 1 keer hoeft uit te voeren. (bijv. fast switching, en CEF, Cisco Express Forwarding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Dat betekent dus dat wanneer data aankomt bij R3 hij het volgende heeft
Source ip: ip PC1
Dest ip: ip PC2
Source mac: Mac PC1
Dest mac: Mac R3

PC1 --> SW1 --> R1 --=Pakket=--> R2 ---> S2 --> PC2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

battler schreef op zondag 04 april 2010 @ 18:11:
Dat betekent dus dat wanneer data aankomt bij R3 hij het volgende heeft
Source ip: ip PC1
Dest ip: ip PC2
Source mac: Mac PC1
Dest mac: Mac R3

PC1 --> SW1 --> R1 --=Pakket=--> R2 ---> S2 --> PC2
Nee, het source mac adres is het mac adres van de outbound interface van de router. Dit word gedaan tijdens de MAC rewrite.

IP adressering is (met uitzondering van NAT) altijd end-to-end, terwijl het source en dst MAC adres BEIDE altijd in het betreffende broadcast domain aanwezig zijn.

Je kan dat ook zien. De meeste Cisco routers gebruiken CEF voor forwarden. De router maakt dan (gebaseerd op de RIB/FIB) voor alle mogelijke next-hops een shortcut, adjacency genaamd.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Router# show adjacency detail
Protocol Interface                 Address
IP       Ethernet0/0               172.18.114.1(23)
                                   0 packets, 0 bytes
                                   0008A37FCB7C0008A378BDFF0800                         
                                   ARP 04:02:58
                                   epoch 0
Router#

IP Packets die deze interface gebruiken om de betreffende nexthop (172.18.114.1) te bereiken krijgen de vooraf berekende L2 header "0008A37FCB7C0008A378BDFF0800" opgeplakt.

Stukje copy paste van de internetz:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
0008A37FCB7C 
0008A378BDFF
0800

The first 12 characters, 0008A37FCB7C, are the MAC address
associated with the destination next-hop interface (destination MAC
address rewrite). The next 12 characters represent the MAC address
of the source interface of the packet (source MAC address rewrite).
The last four characters represent the well-known Ethertype value
0x0800 for IP for Advanced Research Projects Agency (ARPA)
encapsulation, the default among Ethernet vendors.

Bron: http://searchnetworkingch...sid100_gci1261927,00.html

[ Voor 4% gewijzigd door JackBol op 04-04-2010 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_DH schreef op zondag 04 april 2010 @ 20:44:
[...]

Nee, het source mac adres is het mac adres van de outbound interface van de router. Dit word gedaan tijdens de MAC rewrite.

IP adressering is (met uitzondering van NAT) altijd end-to-end, terwijl het source en dst MAC adres BEIDE altijd in het betreffende broadcast domain aanwezig zijn.

Je kan dat ook zien. De meeste Cisco routers gebruiken CEF voor forwarden. De router maakt dan (gebaseerd op de RIB/FIB) voor alle mogelijke next-hops een shortcut, adjacency genaamd.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Router# show adjacency detail
Protocol Interface                 Address
IP       Ethernet0/0               172.18.114.1(23)
                                   0 packets, 0 bytes
                                   0008A37FCB7C0008A378BDFF0800                         
                                   ARP 04:02:58
                                   epoch 0
Router#

IP Packets die deze interface gebruiken om de betreffende nexthop (172.18.114.1) te bereiken krijgen de vooraf berekende L2 header "0008A37FCB7C0008A378BDFF0800" opgeplakt.

Stukje copy paste van de internetz:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
0008A37FCB7C 
0008A378BDFF
0800

The first 12 characters, 0008A37FCB7C, are the MAC address
associated with the destination next-hop interface (destination MAC
address rewrite). The next 12 characters represent the MAC address
of the source interface of the packet (source MAC address rewrite).
The last four characters represent the well-known Ethertype value
0x0800 for IP for Advanced Research Projects Agency (ARPA)
encapsulation, the default among Ethernet vendors.

Bron: http://searchnetworkingch...sid100_gci1261927,00.html
Hij bedoelt dat op het moment de router van PC1 een Ethernet frame binnenkrijgt, dat er in deze Ethernet frame header, in de address field, bij Source MAC, de MAC adres van PC1 is. Dat klopt.

Wat de router daarna doet is een FCS uitvoeren. Als er geen fouten gevonden zijn, dan worden de Ethernet Header en Trailer eraf gehaald en de data in deze Ethernet frame, in dit geval dus de IP Packet, wordt door de router gelezen in de Packet Header address field, voor de destination IP address.

De destination IP vergelijkt de router met de entries in zijn eigen routing table. Indien de route naar destination gevonden wordt (subnet IP-classless), weet de router dan ook gelijk naar welke interface de packet moet.

Als de router nog geen MAC adres heeft van de next hop router, dan voert ie een ARP uit op de te gebruiken interface. Hierna begint de router met het bouwen van de juiste Datalink frame die via deze interface gestuurd kan worden (HDLC, PPP, Frame Relay).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFX
640-863 is geslecht, CCDA is binnen :) Nu volle bak beginnen aan TSHOOT om mijn CCNP binnen te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zenith
  • Niet online
MrFX schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 11:43:
640-863 is geslecht, CCDA is binnen :) Nu volle bak beginnen aan TSHOOT om mijn CCNP binnen te halen.
congrats en suc6! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
@_DH & 1000 bit; Bedankt, dan zit het nu een beetje duidelijk in mijn hoofd. Ben deze week bezig geweest met het CCDA gedeelte. Wat verdomt lastig is dat! Ik dacht dat CCNA breed was, maar CCDA kan er ook wat van. Ik hoop dat ik maandag voor het examen kan gaan, dus dit weekend ben ik flink aan het stampen.

@MrFX: Gefeliciteerd :) Tips zijn altijd welkom O-)

29 - 9 Maart/April ICND1Examen - DONE
12 - 16 April Designing (DESGN) Cursus - DONE
19 - 21 April DESGN examen
26 - 30 April ICND2 Examen

Helaas is de vraag naar de nieuwe CCNP cursussen zo laag dat alle cursussen worden uitgesteld. Misschien maar uitwijken naar Brussel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geachte heren even een vraagje
ik ben aan het leren voor BCMSN switching .
Ik bezit over 3 routers met IOS 12.4 (2600 serie)
Nu kan ik 3x Cisco Catalyst 3548 XL krijgen voor 150 euro
Vinden jullie dit aanteraden voor een ccnp studie of moet ik dit niet doen ?
Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFX
battler schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 12:54:
@_DH & 1000 bit; Bedankt, dan zit het nu een beetje duidelijk in mijn hoofd. Ben deze week bezig geweest met het CCDA gedeelte. Wat verdomt lastig is dat! Ik dacht dat CCNA breed was, maar CCDA kan er ook wat van. Ik hoop dat ik maandag voor het examen kan gaan, dus dit weekend ben ik flink aan het stampen.

@MrFX: Gefeliciteerd :) Tips zijn altijd welkom O-)

29 - 9 Maart/April ICND1Examen - DONE
12 - 16 April Designing (DESGN) Cursus - DONE
19 - 21 April DESGN examen
26 - 30 April ICND2 Examen

Helaas is de vraag naar de nieuwe CCNP cursussen zo laag dat alle cursussen worden uitgesteld. Misschien maar uitwijken naar Brussel.
Met het CCDA officaial Exam Certification Guide Third Edition boek kom je al een heel eind. Persoonlijk zou ik je het 640-863 examen pas na je SWITCH en Route examen hebben geadviseerd. De reden hiervoor is dat het wel erg veel nieuwe info is in vergelijking tot de op heden geleerde stof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Verwijderd schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 16:35:
Je wordt aan alle kanten dood gegooid met die dingen, op E-Bay staan ze al voor 35 euro.
Ik vind het een beetje een gebrek dat de laatste IOS 12.0.5 is en je best wel wat functionaliteit mist.

Het gat tussen de 3550 of andere switches met minimaal IOS 12.2 (waar het boek op gebasseerd is) is vrij groot dus mocht je echt niks anders tegenkomen zou ik het doen. Liever nog een paar 2950's op de kop proberen te tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFX
Verwijderd schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 16:35:
Geachte heren even een vraagje
ik ben aan het leren voor BCMSN switching .
Ik bezit over 3 routers met IOS 12.4 (2600 serie)
Alvast bedankt
Ik kan natuurlijk niet op je bankrekening kijken maar met handson ervaring is niets mis mee en met de bovenstaande switches kom je een heel eind. Mocht je het daarentegen niet te breed hebben zou je ook naar een virtuele oplossing kunnen kijken zoals:

Cisco packettracer 5.2
GNS3 V0.7 m.b.v. de cisco 3725 met 16 poort swtich module

Pagina: 1 ... 20 ... 42 Laatste