Lijkt me ook wel een keer leuk en leerzaam om daar heen te gaan. Eerst het bedrijf zien te overtuigen van het nut. Je kan ook via Cisco Live sessies online volgen. Alleen moet je daar ook voor betalen... (een aantal zijn gratis zag ik)
Url van de site?Whizzer schreef op zondag 24 januari 2010 @ 12:50:
Morgenmiddag trouwens naar Barcelona om Networkers bij te wonen. Nog mensen van hier die ook gaan?
Hoezo haasten?Vlucht is pas morgen om 18.30... Om 20.45 op het vliegveld en het Dutch Dinner Event is tot 23.00... Dat wordt haasten!
Jups, ik heb een bezoekje aan Cisco networkers ook al een paar jaar op mijn wensenlijstje staan. Jammer genoeg kan ik mijn werkgever nog niet zo ver krijgen.
Advanced sheep-counting strategies
http://www.cisco.com/web/...s/registration/index.html
Op de CiscoNL blog zijn de voorbereidingen te volgen
~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~
Het was al een tijdje bekend in het geruchten circuit, maar Cisco heeft nu officieel het nieuwe CCNP traject bekend gemaakt:
Cisco CCNP
De bestaande examens blijven beschikbaar tot 31 juli. Jammer dat ik nog nergens heb kunnen vinden hoe lang de bestaande examens nog geldig blijven.
Ikzelf ben nu aan het studeren voor BSCI(642-901), volgens mijn huidige planning hoop ik eind februari klaar te zijn voor het examen. Ik zit er nu echter aan te denken om te wachten op ROUTE(642-902) en deze op 10 maart te gaan doen(eerst maar eens goed de verschillen bestuderen). Het lijkt me wel leuk om als 1 van de eersten dit nieuwe examen te gaan doen.
Cisco CCNP
De bestaande examens blijven beschikbaar tot 31 juli. Jammer dat ik nog nergens heb kunnen vinden hoe lang de bestaande examens nog geldig blijven.
Ikzelf ben nu aan het studeren voor BSCI(642-901), volgens mijn huidige planning hoop ik eind februari klaar te zijn voor het examen. Ik zit er nu echter aan te denken om te wachten op ROUTE(642-902) en deze op 10 maart te gaan doen(eerst maar eens goed de verschillen bestuderen). Het lijkt me wel leuk om als 1 van de eersten dit nieuwe examen te gaan doen.
Om terug te komen op het ruime router concept:
Een fatsoenlijk router merk werkt met een automatische rollback als er iets fout gaat :-) Geen reload, geen downtime (ligt aan de config) en nooit buitensluiten :-) Cisco doet een poging met XR, toch werkt de config management anders en geeft niet hetzelfde 'stabiele' gevoel dat JUNOS geeft. Voor SP en Space omgevingen zou ik dus eerder een Juniper neerzetten ;-)
Networkers leuk! Dit jaar sla ik Barcelona over, om naar Las Vegas te gaan. woehoe!
Een fatsoenlijk router merk werkt met een automatische rollback als er iets fout gaat :-) Geen reload, geen downtime (ligt aan de config) en nooit buitensluiten :-) Cisco doet een poging met XR, toch werkt de config management anders en geeft niet hetzelfde 'stabiele' gevoel dat JUNOS geeft. Voor SP en Space omgevingen zou ik dus eerder een Juniper neerzetten ;-)
Networkers leuk! Dit jaar sla ik Barcelona over, om naar Las Vegas te gaan. woehoe!
CCIE3 #21946 (Routing & Switching / Service Provider / Storage), JNCIE-M #851
Officiele aankondiging vernieuwd CCNP
Ik heb de curricula van BSCI en ROUTE zojuist eens naast elkaar gelegd.
De volgende zaken vallen mij op:
- Geen IS-IS meer.
- Bij BGP lijkt de nadruk naar eBGP verschoven te zijn.
- Geen multicast meer
- Nog meer IPv6(Was te verwachten).
- Compleet nieuw topic(implement layer 3 path solution) toegevoegd(Hierin aandacht voor teleworker and branch services, broadband technolgies, VPN technologies, GRE en branch access technologies).
- Opmerkelijk is dat er bij ieder topic wordt gesproken over de zaken(determine network resources needed for implementing, create an implementation plan, create an verification plan). Hiermee lijkt het erop dat CCNP wat verder van de techniek komt te staan en wat meer gaat draaien om de Cisco methode voor het doen van implementaties & projecten.
Het lijkt erop dat de nieuwe boeken en studiematerialen pas medio februari beschikbaar zullen komen.
Ciscopress studiematriaal info
Ik heb de curricula van BSCI en ROUTE zojuist eens naast elkaar gelegd.
De volgende zaken vallen mij op:
- Geen IS-IS meer.
- Bij BGP lijkt de nadruk naar eBGP verschoven te zijn.
- Geen multicast meer
- Nog meer IPv6(Was te verwachten).
- Compleet nieuw topic(implement layer 3 path solution) toegevoegd(Hierin aandacht voor teleworker and branch services, broadband technolgies, VPN technologies, GRE en branch access technologies).
- Opmerkelijk is dat er bij ieder topic wordt gesproken over de zaken(determine network resources needed for implementing, create an implementation plan, create an verification plan). Hiermee lijkt het erop dat CCNP wat verder van de techniek komt te staan en wat meer gaat draaien om de Cisco methode voor het doen van implementaties & projecten.

Het lijkt erop dat de nieuwe boeken en studiematerialen pas medio februari beschikbaar zullen komen.
Ciscopress studiematriaal info
[ Voor 8% gewijzigd door BrammeS op 25-01-2010 16:46 . Reden: toevoeging, typo & opmerking Trail ]
multicast is echt meer L3 dan L2 hoor. Op L2 stelt multicast niet zoveel voor en op L3 is het vaak hopen dat het werkt
Diezelfde fatsoenlijk router fabrikant heeft besloten om switches te bouwen.Skins schreef op maandag 25 januari 2010 @ 14:14:
Om terug te komen op het ruime router concept:
Als je de stroom van zo'n switch af haalt kan het JUNOS corrupt raken.
In een ISP omgeving is dat geen probleem (want daar zit alles op een UPS) maar in een standaard enterprise netwerk is dat niet het geval...
Op zich geen probleem, maar je moet vervolgens JUNOS restoren met een USB stick waarbij je fysieke toegang tot de switch nodig hebt. En je bent minimaal 4 uur bezig met deze hersteloperatie. Dus minimaal 4 uur downtime
De 3 switching ASICs van deze switch (die de meeste warmte produceren) bevinden zich overigens niet in de airflow van de interne fans. Dus deze switches hebben een serieus hitte probleem.
Strekking van dit verhaal: Elke fabrikant heeft z'n voors en z'n tegens
~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~
Ik ben het met je eens dat een Juniper hele rare dingen gaat doen als je zomaar de stekker er uit trekt. Vandaar dat ze vanaf het begin te bestellen zijn met resilient voedingen :-) Meestal is JUNOS ook nog te repareren met een simpele checkdisk, anders is de operatie met de USB stick inderdaad veel werk. Het gaat vele malen sneller om een compactflash te prepareren (met dd), de switch open te maken en die er gelijk in te prikken. Het hitte probleem heb ik nog niet meegemaakt, het laatste project waar ik meer dan 45 EX4200 switches heb geinstalleerd heeft nergens last van en die switches staan ook soms in SER's waar geen koeling of ventilatie zit.Bl@ckbird schreef op maandag 25 januari 2010 @ 22:57:
[...]
Diezelfde fatsoenlijk router fabrikant heeft besloten om switches te bouwen.
Als je de stroom van zo'n switch af haalt kan het JUNOS corrupt raken.
In een ISP omgeving is dat geen probleem (want daar zit alles op een UPS) maar in een standaard enterprise netwerk is dat niet het geval...
Op zich geen probleem, maar je moet vervolgens JUNOS restoren met een USB stick waarbij je fysieke toegang tot de switch nodig hebt. En je bent minimaal 4 uur bezig met deze hersteloperatie. Dus minimaal 4 uur downtime
De 3 switching ASICs van deze switch (die de meeste warmte produceren) bevinden zich overigens niet in de airflow van de interne fans. Dus deze switches hebben een serieus hitte probleem.
Tevens zijn de switches goedkoper dan de vergelijkbare Cisco oplossing en VELE malen goedkoper als je met 10G uplinks gaat werken. Maarja niemand kan het winnen qua prijs van H3C, techniek belooft ook veel goeds, echter alle referenties zijn uit China
CCIE3 #21946 (Routing & Switching / Service Provider / Storage), JNCIE-M #851
Ik ben op diezelfde sessie als Bl@ckbird geweest en je moet al die Cisco dingen wel een beetje in perspectief zien. Cisco blaast die dingen echt volledig vol met data en dan hebben ze wel problemen. De vraag is hoe vaak je in zo'n situatie terecht komt.
Nouja, om nog wat avondeten te scoren... Dat was helaas mislukt. Er was nog wel wat over van het buffet, maar geen bordjes..PcDealer schreef op maandag 25 januari 2010 @ 08:26:
Hoezo haasten?
Kwaliteit van presentaties is zeeeeeer divers. Vanochtend over 802.1X was echt goed. Nu zit ik bij "Advanced Firewalls", maar ben blij dat ze hier WLAN ter beschikking hebben gesteld. Kan ik even wat andere dingen doen.
Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...
Sowieso zijn die competitie vergelijkingssessies altijd heel erg gekleurd. Collega van mij is laatst ook bij de Cisco vs. competitie sessie geweest. En alles wordt daar natuurlijk vanuit hun standpunt benaderd. Ik heb laatst een Procurve pre-sales certificaatje gehaald. Daar gebeurt precies hetzelfde. Eigenlijk zou een onafhankelijke partij een objectieve sessie hierover moeten doen.TrailBlazer schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 10:58:
Ik ben op diezelfde sessie als Bl@ckbird geweest en je moet al die Cisco dingen wel een beetje in perspectief zien. Cisco blaast die dingen echt volledig vol met data en dan hebben ze wel problemen. De vraag is hoe vaak je in zo'n situatie terecht komt.
Zoek maar eens op de Gartner-site.BrammeS schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 16:38:
[...]
Eigenlijk zou een onafhankelijke partij een objectieve sessie hierover moeten doen.
Aan resilient voedingen heb je niet zoveel, als de stroomvoorziening zelf niet gegarandeerd is.Skins schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 07:42:
[...]
Ik ben het met je eens dat een Juniper hele rare dingen gaat doen als je zomaar de stekker er uit trekt. Vandaar dat ze vanaf het begin te bestellen zijn met resilient voedingen :-)
Bij ISP is dat geen probleem, maar in een standaard bedrijfsnetwerk is lang niet elke switch aangesloten op een UPS of dubbele stroom groepen. ( Verre van dat zelfs.. )
TrailBlazer schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 10:58:
Ik ben op diezelfde sessie als Bl@ckbird geweest en je moet al die Cisco dingen wel een beetje in perspectief zien.
BrammeS schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 16:38:
[...]
Sowieso zijn die competitie vergelijkingssessies altijd heel erg gekleurd. Collega van mij is laatst ook bij de Cisco vs. competitie sessie geweest. En alles wordt daar natuurlijk vanuit hun standpunt benaderd. Ik heb laatst een Procurve pre-sales certificaatje gehaald. Daar gebeurt precies hetzelfde. Eigenlijk zou een onafhankelijke partij een objectieve sessie hierover moeten doen.
Dat dus...Bl@ckbird schreef op maandag 25 januari 2010 @ 22:57:
[...]
Cisco bashed Juniper / HP...
Juniper bashed Cisco / HP...
HP bashed Juniper / Cisco...
Die vergelijkingsessies zijn best handig, maar om een goed oordeel te kunnen vellen
moet je ook de tegenpartij horen.
Om een apparaat goed te benchmarken (waarbij je het apparaat tot het uiterste test) is het vaak handig om ondersteuning te hebben vanuit de fabrikant. ( Zodat je de test setup tot het uiterste kan finetunen. ) Hoewel je dan het uiterste uit een apparaat haalt, kan je de objectiviteit daardoor dan wel weer in twijfel trekken.BrammeS schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 16:38:
[...]
Eigenlijk zou een onafhankelijke partij een objectieve sessie hierover moeten doen.
Gartner test een oplossing/producten van een fabrikant en vervolgens gaat er even overheen voordat ze dit publiceren. Als je twee marktleiders benchmarkt zijn de technische verschillen vaak klein. (En in een paar maanden kan er een hoop gebeuren.)
Zo heeft Gartner een test gepubliceerd over Packeteer. Op het gebied van QoS en Visibility in netwerk verkeer scoorde Packateer vrij aardig, maar het ontbrak aan een WAN optimalisatie oplossing.
In de tijd tussen de test en publicatie van de test had Packeteer inmiddels een WAN optimalisatie fabrikant overgenomen. Als dit in eindrapport was meegenomen, dan had Packeteer anders geëindigd in het Magic Quadrant.
Packeteer is alweer een tijdje van Bluecoat. Dus bovenstaand verhaal is dus weinig boeiend.
Maar wat ik er mee wil aangeven, is dat je ook bij testen van Gartner goed moet opletten.
Wat een goed produkt (van een bepaalde cendor) in de markt is (al dan niet volgens Gartner), hoeft nog zeker niet een goed produkt voor jouw infrastructuur te zijn. Heel veel mensen stappen hier overheen merk ik. Om het hierboven genoemde stukje te mis-/gebruiken:
Als jij op zoek bent naar het QoS en Visibility verhaal is een Packeteer wellicht de beste keuze voor jou. Gartner mag dan vinden van niet omdat een andere feature mist, maar als jij die feature niet gebruikt of wil gebruiken, waarom is dit produkt dan slechter dan een ander?Zo heeft Gartner een test gepubliceerd over Packeteer. Op het gebied van QoS en Visibility in netwerk verkeer scoorde Packateer vrij aardig, maar het ontbrak aan een WAN optimalisatie oplossing.
In de tijd tussen de test en publicatie van de test had Packeteer inmiddels een WAN optimalisatie fabrikant overgenomen. Als dit in eindrapport was meegenomen, dan had Packeteer anders geëindigd in het Magic Quadrant.
Idd.
Benchmarken is één ding... Maar waarop gebenchmarkt wordt, kan een product maken of breken.
Klanten lezen zo'n rapport en zien dat het slecht uit de bus komt. Terwijl het product features kan hebben wat voor hem relevant kan zijn.
Hier valt het wel mee. Maar vooral in Amerika wordt er veel waarde gehecht aan Gartner beoordelingen.
Bovenstaand verhaal was overigens feedback wat ik kreeg vanuit Packeteer.
Benchmarken is één ding... Maar waarop gebenchmarkt wordt, kan een product maken of breken.
Klanten lezen zo'n rapport en zien dat het slecht uit de bus komt. Terwijl het product features kan hebben wat voor hem relevant kan zijn.
Hier valt het wel mee. Maar vooral in Amerika wordt er veel waarde gehecht aan Gartner beoordelingen.
Bovenstaand verhaal was overigens feedback wat ik kreeg vanuit Packeteer.
Verwijderd
Helaas Heb ik vandaag voor ICND2 maar 807 points gescoord waar er 825 nodig zijn .
Nog een keer flink leren en dan over 2 weken op voor de 2de keer hopelijk dan wel succes
Nog een keer flink leren en dan over 2 weken op voor de 2de keer hopelijk dan wel succes
Damn, daar hebben wij geen tijd voor. WIj moeten Cisco oplossingen leverenBl@ckbird schreef op maandag 25 januari 2010 @ 13:32:
[...]
http://www.cisco.com/web/...s/registration/index.html
* PcDealer gaat 3 en 4 februari Bl@ckbird een handje geven irl.
Cisco Sales Expert (CSE) doen \o/
[ Voor 64% gewijzigd door PcDealer op 27-01-2010 21:41 ]
Jammer hallie! Volgende keer lukt het vast beter!Verwijderd schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 15:50:
Helaas Heb ik vandaag voor ICND2 maar 807 points gescoord waar er 825 nodig zijn .
Wat ik zie is dat de sommige vendors troep implementeren in hun mooie bestaande producten om maar in die kwadranten te komen en om vinkjes te kunnen zetten in sheetjes. Erg jammer, doe gewoon waar je goed in bent zou ik zeggen... maarja zo werkt de markt helaas nietWhizzer schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 00:38:
Wat een goed produkt (van een bepaalde cendor) in de markt is (al dan niet volgens Gartner), hoeft nog zeker niet een goed produkt voor jouw infrastructuur te zijn. Heel veel mensen stappen hier overheen merk ik. Om het hierboven genoemde stukje te mis-/gebruiken:
[...]
Als jij op zoek bent naar het QoS en Visibility verhaal is een Packeteer wellicht de beste keuze voor jou. Gartner mag dan vinden van niet omdat een andere feature mist, maar als jij die feature niet gebruikt of wil gebruiken, waarom is dit produkt dan slechter dan een ander?
Lachen die blog blackbird, ik zie pas net dat ik op twee foto's sta in een artikel van December!!Bl@ckbird schreef op maandag 25 januari 2010 @ 13:32:
[...]
thanks!
Hm, dat nieuwe traject ziet er wel leuker uit, precies de hoofdstukken waar ik weinig ambitie voor had zijn weg, de boeken zijn geschreven door Wendell Odom (is voor mij een plus).
Ja, we gaan ROUTE eens pre-orderen
Ja, we gaan ROUTE eens pre-orderen
'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '
Zooo.. de laatste dag networkers is alweer begonnen... Blijkbaak heeft iedereen flink zitten feesten, want de zaal is amper gevuld. * Whizzer lag ook laat in zijn mandje, maar staat wel gewoon op na 3 uur slaap.
Zonde!!!Whizzer schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 09:05:
Zooo.. de laatste dag networkers is alweer begonnen... Blijkbaak heeft iedereen flink zitten feesten, want de zaal is amper gevuld. * Whizzer lag ook laat in zijn mandje, maar staat wel gewoon op na 3 uur slaap.
Handig om te weten dat er nieuwe examens aan zitten te komen. Ik ben nog volop aan het studeren voor BSCI en moet ONT en ISCW ook nog doen. Ik vraag me af wat handiger is voor mij. BSCI nog volgens het oude traject en dan het nieuwe TSHOOT examen...
Betekent wel dat er weer nieuwe boeken moeten komen...
Welk traject zouden jullie volgen als jullie in het certificeringsproces zouden zitten?
Welk traject zouden jullie volgen als jullie in het certificeringsproces zouden zitten?
Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -
Ik zit nog een beetje met hetzelfde dilema. Ik studeer voorlopig nog even verder in het BSCI boek. Ik bestel het ROUTE boek zodra hij in NL verkrijgbaar is medio februari. Daarna ga ik kijken wat voor mij de beste keuze is.MagicTempest schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 23:00:
Handig om te weten dat er nieuwe examens aan zitten te komen. Ik ben nog volop aan het studeren voor BSCI en moet ONT en ISCW ook nog doen. Ik vraag me af wat handiger is voor mij. BSCI nog volgens het oude traject en dan het nieuwe TSHOOT examen...
Zooo.. Networkers zit er weer op... Zware dag vandaag, mede door de nachten ervoor... De laatste sessie ging over GET VPN. Erg interessant, maar zéér heftig qua niveau. Sessies hebben een ID met een getal waarvan het eerste in de regel het niveau aangeeft. 1 is makkelijk, 3 is advanced. Deze sessie was de enige sessie op Networkers die begon met een 4.
In 2 uur tijd werden er 116 slides behandeld waarvan 100 (meer dan) behoorlijk technisch waren. Nu snap ik gelukkig nog zaken als keypairs enzo, maar anders had je waarschijnlijk last van een melt-down in je bovenkamer.
Na wederom een avondje stappen met wat mensen van Cisco ga ik nu relatief op tijd op mijn bed liggen. "In" kun je niet zeggen, daar is het bed te hard voor...
Jammer dat het weer voorbij is. Het is wel echt netwerken op networkers. Oh, en de CCIE Lounge is wel handig. Als CCIE'er wordt je behoorlijk gepamperd. Lunch in het Hilton, 's ochtend al koffie voordat het "klootjesvolk" het kan krijgen met wat luxe snacks erbij, etc. Soms waren we met 5 CCIE'ers de handel aan het leegroven, mede voor onze collega's die niet naar binnen mochten daar..
Bij het Hilton was was lachen toen wij daar net naar binnen liepen. Stond een andere man en iemand van het hotel. Die laatste zei: "This is for CCIE'ers only!", waarop die andere meneer zei: "Sorry, I'm normal..."
Maar al met al vind ik het wel overrated. Zorg dat je als klant een dagje bij Cisco in A'dam op kantoor bent voor een update en je hebt het hier beter. Dat dit zoveel geld moet kosten snap ik niet.
Conclusie: Toch weer wat nieuwe dingen geleerd. Veel mensen leren kennen en een chronisch slaaptekort opgebouwd.
Maar als ze aan me vragen of ik volgend jaar in London weer wil gaan, dan zeker!
In 2 uur tijd werden er 116 slides behandeld waarvan 100 (meer dan) behoorlijk technisch waren. Nu snap ik gelukkig nog zaken als keypairs enzo, maar anders had je waarschijnlijk last van een melt-down in je bovenkamer.
Na wederom een avondje stappen met wat mensen van Cisco ga ik nu relatief op tijd op mijn bed liggen. "In" kun je niet zeggen, daar is het bed te hard voor...
Jammer dat het weer voorbij is. Het is wel echt netwerken op networkers. Oh, en de CCIE Lounge is wel handig. Als CCIE'er wordt je behoorlijk gepamperd. Lunch in het Hilton, 's ochtend al koffie voordat het "klootjesvolk" het kan krijgen met wat luxe snacks erbij, etc. Soms waren we met 5 CCIE'ers de handel aan het leegroven, mede voor onze collega's die niet naar binnen mochten daar..
Maar al met al vind ik het wel overrated. Zorg dat je als klant een dagje bij Cisco in A'dam op kantoor bent voor een update en je hebt het hier beter. Dat dit zoveel geld moet kosten snap ik niet.
Conclusie: Toch weer wat nieuwe dingen geleerd. Veel mensen leren kennen en een chronisch slaaptekort opgebouwd.
Maar als ze aan me vragen of ik volgend jaar in London weer wil gaan, dan zeker!
[ Voor 6% gewijzigd door Whizzer op 29-01-2010 02:31 ]
Hier staat nog wat info over het nieuwe CCNP traject: http://www.networkworld.c...E_nlt_daily_pm_2010-01-25
En hier een tool waar ze advies geven over de nieuwe certificaten: http://www.cisco.com/web/...ccnp_exam_combo_tool.html
En hier een tool waar ze advies geven over de nieuwe certificaten: http://www.cisco.com/web/...ccnp_exam_combo_tool.html
"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!
Tot woensdagPcDealer schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 21:37:
[...]
Damn, daar hebben wij geen tijd voor. Wij moeten Cisco oplossingen leveren
* PcDealer gaat 3 en 4 februari Bl@ckbird een handje geven irl.
Cisco Sales Expert (CSE) doen \o/

Astu...zenith schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 21:57:
[...]
Lachen die blog blackbird, ik zie pas net dat ik op twee foto's sta in een artikel van December!!
thanks!
Ik kan het niet vergelijken met Networkers, maar de lunch in het restaurant van Cisco A'dam is altijd primaWhizzer schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 02:28:
[...]
( Mits de groep niet te groot is... Anders krijg je broodjes. Maar ook die zijn prima te eten. )
Stond een andere man en iemand van het hotel. Die laatste zei: "This is for CCIE'ers only!", waarop die andere meneer zei: "Sorry, I'm normal..."
Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl
Bensimpel
Positieve meneer
Interesant, ik ben nog maar een student, maar netwerken hebben mij altijd laten bewonderen, tijd dat ik er wat dieper induik 
Zijn er nog andere leuke dingen?
Ik ben een beginner
Zijn er nog andere leuke dingen?
Ik ben een beginner
😆 - Denk ook eens om ;)
CCIE worden is leuk. De weg er naartoe alleen niet.
[ Voor 4% gewijzigd door TrailBlazer op 29-01-2010 20:08 ]
Gefeliciteerd Freerk, nette score :-)
Gefeliciteerd!!!Verwijderd schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 23:50:
Woehoe CCNA, 958 puntjes \o/
CCIE worden is niet leuk, dat is in mijn ogen de weg er naartoe. Het zijn wel! Dit jaar weer ergens het written doen voor de verlenging. Even uitzoeken wanneer, heb al behoorlijk wat opleiding-gedoe voor dit jaar.TrailBlazer schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 20:08:
CCIE worden is leuk. De weg er naartoe alleen niet.
* Whizzer gaat "even" de presentaties van alle sessies downloaden...
Moet ook voor de 19 Juni hercertificeren. Binnenkort maar eens boek erbij pakken.
Ik sta op het punt om te gaan leren voor mijn CCNA examens. Ik heb nog geen ervaring met Cisco apparatuur. Ik wil nu graag een Cisco router kopen om op te oefenen. Ik zag bij Alternate deze router (RV082). Mijn vraag is, of dat dit een geschikte router is voor de CCNA examens en of het mogelijk ook bruikbaar is voor eventuele CCNP examens?
| MCTS:Exchange 2007/2010 | MCTS: SQL 2005 | MCSE:2003 | MCITP: EA | VCP 3/4/5 | CCNA |
nee niet doen. Het is namelijk een linksys en die draait geen IOS Je kan dan beter gewoon wat oude meuk kopen op internet om een beetje de CLI te leren.
Je kan beter even marktplaats/ebay afstruinen voor het volgende:RazorBlade72nd schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 14:03:
Ik sta op het punt om te gaan leren voor mijn CCNA examens. Ik heb nog geen ervaring met Cisco apparatuur. Ik wil nu graag een Cisco router kopen om op te oefenen. Ik zag bij Alternate deze router (RV082). Mijn vraag is, of dat dit een geschikte router is voor de CCNA examens en of het mogelijk ook bruikbaar is voor eventuele CCNP examens?
cisco 2950/3550 switch
cisco 2600 router (liefst een XM model).
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Erg bedankt voor de reacties. Ik was er al een beetje bang voor dat ik niet de juiste opties zou hebben. Ik zit nu te denken aan een Cisco 891 router. Is dat wel een verstandige keus?
| MCTS:Exchange 2007/2010 | MCTS: SQL 2005 | MCSE:2003 | MCITP: EA | VCP 3/4/5 | CCNA |
nee want aan een cisco Heb je niks.
Of je koopt oud spul
Of je huurt remote labs
Of je zoekt een baan waar je op Cisco's kan klussen
Of je koopt oud spul
Of je huurt remote labs
Of je zoekt een baan waar je op Cisco's kan klussen
Verwijderd
Jeej vandaag incd2 gehaald met 931 puntjes
[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2010 13:22 ]
Dus als ik het goed begrijp dat is 1 apparaat te weinig en heb ik er meer nodig? Ik zou dus wel die 891 router kunnen gebruiken, maar ik moet het aanvullen met een paar oude 2600 routers en 2950/3550 switches? Of zie ik het helemaal verkeerd en heb ik voor mijn examens echt niets aan die Cisco 891 router omdat de functionaliteit niet overeenkomt met de examen eisen?
je kan maar heel weinig doen met een apparaat. Geen idee wat de mogelijkheden zijn op een 891 ik doe daar nooit wat mee.
Aan 1 cisco 891 heb je niet zoveel. Dan kan je beter een dynamips labje in elkaar klussen.
Eigenlijk heb je helemaal geen router nodig enkel wat switches voor VTP/VLAN/STP etc.
Eigenlijk heb je helemaal geen router nodig enkel wat switches voor VTP/VLAN/STP etc.
Heeft wel 2 WAN poorten (waarvan 1Gbit), 8 switchpoorten, een ingebouwd 56k modem als backup en een bak geheugen (minimaal 256MB), IOS 12.4 + nog is een 802.11n optie als je de W neemt._DH schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 18:47:
Aan 1 cisco 891 heb je niet zoveel.l
Volgens mij zit er tegenwoordig zelfs IOS 15.0 bij. Net routertje met ingebouwde switch waar je best wel wat mee kan. Oh en PoE vergeet ik nog eens te vermelden
Virtueel is leuk maar soms is het knoeien met "het echte werk" leuker. Heb zelf ook een Cisco bak als router en AP staan, had ook gewoon een NetGear kunnen gebruiken van een paar tientjes.
[ Voor 30% gewijzigd door Uberprutser op 05-02-2010 22:36 ]
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Vanaf maandag beginnen met het CCNA traject. Ik hoop hier wekelijks te kunnen rapporteren.
Oh, begrijp me niet verkeerd, die 891 is een eeeerrug leuk apparaat die ik graag achter mijn kabelmodem zou willen plakken als ik daar centjes voor over zou hebben!Ballebek schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 22:32:
[...]
Heeft wel 2 WAN poorten (waarvan 1Gbit), 8 switchpoorten, een ingebouwd 56k modem als backup en een bak geheugen (minimaal 256MB), IOS 12.4 + nog is een 802.11n optie als je de W neemt.
Volgens mij zit er tegenwoordig zelfs IOS 15.0 bij. Net routertje met ingebouwde switch waar je best wel wat mee kan. Oh en PoE vergeet ik nog eens te vermelden
Virtueel is leuk maar soms is het knoeien met "het echte werk" leuker. Heb zelf ook een Cisco bak als router en AP staan, had ook gewoon een NetGear kunnen gebruiken van een paar tientjes.
Je moet het eigenlijk lezen als:
Dat ding kost 700 euro. Daar kun je op marktplaats zeker twee a drie routers en twee switches voor halen!Aan één cisco 891 heb je niet zoveel.
[ Voor 9% gewijzigd door JackBol op 06-02-2010 01:25 ]
Boson netsim is voor veel mensen toch ook nog steeds wel een optie, of zit ik er nu naast? Dat is in ieder geval goedkoper dan eigen routers/switches te kopen.
Cisco Packet Tracer voor abastractie en Dynagen voor configuratie die combo werkt voor mij perfect.
Hoewel ik het advies begrijp om niet de 891 te kopen, maar beter op zoek kan gaan naar een set oude routers en switches, zal ik waarschijnlijk toch gaan voor de 891 en deze ook aanvullen met oudere Cisco apparatuur.
De reden dat ik de 891 router interessant vind is het feit dat hij twee WAN poorten heeft en ik twee Internet providers heb. Ik ben zelf een allround systeembeheerder bij een middelgroot bedrijf, en zoals dat gaat bij middelgrote bedrijven is er een klein ICT team dat van alle markten thuis moet zijn. Zo beheer ik o.a. Windows 2003/2008 servers, een Citrix farm, een ESX cluster, een NetApp fiberchannel SAN, een Exchange 2007 server, een SQL 2008 server, System Center Operations Manager, Backup Exec, Cisco routers en HP switches. Je zult begrijpen dat ik niet de ambitie heb om CCIE te worden en dat ik ook niet de hele dag de Cisco routers aan het configureren ben. Ik wil er wat van af weten maar het is niet mijn core business.
Verder heb ik thuis ook een klein virtueel bedrijfsnetwerk in Hyper-V draaien. Ik vind het leuk om steeds meer technieken onder de knie te krijgen en dingen uit te proberen. Je leert heel veel van de praktijk binnen een bedrijf maar sommige dingen komen in de praktijk vrijwel nooit voor of zijn niet voorhanden of is te link om te testen in een productie omgeving. Daarvoor is het handig als je thuis iets hebt staan waar je op kan oefenen. In dat plaatje past die Cisco 891 router prima. Ik zie het als een investering in mijn carrière die zich waarschijnlijk op den duur weer terug betaald.
De reden dat ik de 891 router interessant vind is het feit dat hij twee WAN poorten heeft en ik twee Internet providers heb. Ik ben zelf een allround systeembeheerder bij een middelgroot bedrijf, en zoals dat gaat bij middelgrote bedrijven is er een klein ICT team dat van alle markten thuis moet zijn. Zo beheer ik o.a. Windows 2003/2008 servers, een Citrix farm, een ESX cluster, een NetApp fiberchannel SAN, een Exchange 2007 server, een SQL 2008 server, System Center Operations Manager, Backup Exec, Cisco routers en HP switches. Je zult begrijpen dat ik niet de ambitie heb om CCIE te worden en dat ik ook niet de hele dag de Cisco routers aan het configureren ben. Ik wil er wat van af weten maar het is niet mijn core business.
Verder heb ik thuis ook een klein virtueel bedrijfsnetwerk in Hyper-V draaien. Ik vind het leuk om steeds meer technieken onder de knie te krijgen en dingen uit te proberen. Je leert heel veel van de praktijk binnen een bedrijf maar sommige dingen komen in de praktijk vrijwel nooit voor of zijn niet voorhanden of is te link om te testen in een productie omgeving. Daarvoor is het handig als je thuis iets hebt staan waar je op kan oefenen. In dat plaatje past die Cisco 891 router prima. Ik zie het als een investering in mijn carrière die zich waarschijnlijk op den duur weer terug betaald.
Prima dat je zelf een afweging maakt, na anderen om advies te vragen!
Overigens is theoretisch helemaal er geen onderscheid tussen een WAN en een LAN poort.De reden dat ik de 891 router interessant vind is het feit dat hij twee WAN poorten heeft en ik twee Internet providers heb.
Hele cheape routers hebben bepaalde functionaliteit zoals DHCP-client of PPPoE 'gehardwired' aan een bepaalde ethernet poort op de router, waardoor die de definitie WAN poort krijgt.
Feitelijk is er voor Ethernet(routers) alleen verschil tussen switchpoorten en routed poorten.
Een switchpoort kan alleen Layer 2 dingen zoals vlans, spanning-tree, etc terwijl een routed poort geavanceerdere zaken kan op Layer 3, zoals IP adressen, subinterfaces, access-lists etc.
Als je het plastic van deze 891 af zou halen, zou je zien dat deze logisch gezien uit 2 delen bestaat; een 'routergedeelte' met L3 functionaliteit en daarop 3 routed ports (Eth0, eth1 en eth2). Twee van deze poorten komen naar buiten als 'WAN-poort'. De derde ethernet poort gaat naar een interne switch die extra L2 functionaliteit aanbied met de 8 'LAN poorten'.
Als je een cisco 2950 zou pakken en deze aan ETH1 hangt, zou je daarmee dezelfde functionaliteit kunnen realiseren als met de ETH0 poort.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| +-----------------------------+ | Cisco 891 router-gedeelte | | | | ETH0 ETH1 ETH2 | +-----------------------------+ | | | | | \--- 'WANpoort 1' | \---------- 'WANpoort 2' | +-------------------------+ | switch-gedeelte | | | | P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 | +-------------------------+ | | | | | | | | |
Verwijderd
Nu wil ik over 2 weken gaan beginnen aan CCNP aan heb eingelijk 2 vragen :
- Iemand nog tips waarmee ik het beste kan beginnen BSCI of BCMSN
- Heb ccna via zelfstudie gevolgd met ThuisLAB, Packettracer en CBT nuggets kan dit met ccnp ook of mis ik dan veel kennis voor het examen
alvast bedankt voor de antwoorden
- Heb ccna via zelfstudie gevolgd met ThuisLAB, Packettracer en CBT nuggets kan dit met ccnp ook of mis ik dan veel kennis voor het examen
Hou bij je keuze voor BSCI of BCMSN wel even in je achterhoofd dat deze per maart vervangen worden door ROUTE en SWITCH. De oude examens kunnen nog tot eind juni gehaald worden.Verwijderd schreef op zondag 07 februari 2010 @ 13:24:
Nu wil ik over 2 weken gaan beginnen aan CCNP aan heb eingelijk 2 vragen :
Zie ook eerdere posts hierover in dit topic.
Een 891 hoeft echt niet zo heel duur te zijn hoor, als je in het OIP traject van Cisco een NFR internal use aanvraagt dan krijg je behoorlijke kortingen (afhankelijk van je Cisco status)
Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice
OIP en NFR zijn beide kortingsprogramma's. Niet door elkaar halenPimmetje651 schreef op zondag 07 februari 2010 @ 19:55:
Een 891 hoeft echt niet zo heel duur te zijn hoor, als je in het OIP Commercial Workspace van Cisco een NFR (internal use) aanvraagt dan krijg je een behoorlijk korting (afhankelijk van als je werkgever eenCisco status hebt heeft) 70% van de Global Pricing List.
Volgende week op vakantie dus helaas geen examen doen voordat ik weg ga
, Maar wel op bezoek bij het hoofdkantoor van Cisco morgen(in Amsterdam dan):)
[ Voor 99% gewijzigd door battler op 10-02-2010 20:19 ]
Ik wil mij meer gaan verdiepen in netwerken en de theorie hierachter. Ik lees op verschillende fora dat de boeken van Cisco CCNA erg handig zijn voor de basis.
Wanneer ik bij Bol.com zoek op CCNA dan krijg ik een waslijst aan boeken die gerelateerd zijn aan Cisco's CCNA. Ik zie door de bomen het bos niet meer en wil graag weten welk(e) boek(en) ik het beste aan zou kunnen schaffen. Kan iemand mij rechtstreeks naar goede boeken verwijzen?
Wat zou een logisch volgorde zijn om als zelfstudie boeken aan te schaffen na CCNA boeken? Of raden jullie aan om af te zien van CCNA en ergens anders mee te starten? Uiteraard zijn 2e hands boeken ook welkom.
Wanneer ik bij Bol.com zoek op CCNA dan krijg ik een waslijst aan boeken die gerelateerd zijn aan Cisco's CCNA. Ik zie door de bomen het bos niet meer en wil graag weten welk(e) boek(en) ik het beste aan zou kunnen schaffen. Kan iemand mij rechtstreeks naar goede boeken verwijzen?
Wat zou een logisch volgorde zijn om als zelfstudie boeken aan te schaffen na CCNA boeken? Of raden jullie aan om af te zien van CCNA en ergens anders mee te starten? Uiteraard zijn 2e hands boeken ook welkom.
3600 Wp | 12x AEG mono | SE3500
Je moet zoeken naar de gene die uitgegeven zijn door ciscopress.com
bv http://www.amazon.co.uk/O...oks&qid=1266043573&sr=8-2
bv http://www.amazon.co.uk/O...oks&qid=1266043573&sr=8-2
Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?
Zoeken op Cisco Press (uitgever) en CCNA (titel) geeft deze resultaten.
[ Voor 5% gewijzigd door PcDealer op 13-02-2010 08:48 ]
Precies en dat is juist mijn probleem (zie door de bomen het bos niet meer). De zoekopdracht geeft 27 boeken weer. Welke wordt hier nu aangeraden om aan te schaffen?PcDealer schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 08:48:
Zoeken op Cisco Press (uitgever) en CCNA (titel) geeft deze resultaten.
Wellicht is dit wel een mooi startpunt. Daar (b)lijkt "CCNA Preparation Library (7th Edition)" een goed begin te zijn, al dan niet i.c.m. die twee andere ICND boeken.
De prijzen kunnen wel ver uit elkaar liggen. Bol vraagt €88,- voor dat boek, Amazon minder dan $75,-. Dus heb je geduld en een creditcard, bestel ze dan bij Amazon. Dikke kans dat hij uiteindelijk alsnog vanuit Duitsland verstuurd wordt en het met anderhalve week binnen is.
De prijzen kunnen wel ver uit elkaar liggen. Bol vraagt €88,- voor dat boek, Amazon minder dan $75,-. Dus heb je geduld en een creditcard, bestel ze dan bij Amazon. Dikke kans dat hij uiteindelijk alsnog vanuit Duitsland verstuurd wordt en het met anderhalve week binnen is.
Verwijderd
*Je zou ook kunnen overwegen om simulatie programma's te gebruiken zoals bijv. Packettracermede schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 07:06:
Ik wil mij meer gaan verdiepen in netwerken en de theorie hierachter. .
*Mocht je niet op examen willen maar toch een goed beeld willen krijgen van netwerken zou je de video's van CBT nuggets of Trainsignal kunnen bekijken. Deze geven best een goed beeld hierover en zijn niet lastig te volgen (Duren meestal maar 25-30 minuten per video) .
Boek aanraders :
- CCNA Preparation Library (7th Edition)
- CCNA for Dummies
Krijg je bij het examen een pen en papier (zodat je ff snel een tabel met subnetten kan overpennen?).
Ik kreeg bij Syllis een plastic blad met stift, om daar idd meteen de handige dingen op te zettenebia schreef op zondag 14 februari 2010 @ 17:31:
Krijg je bij het examen een pen en papier (zodat je ff snel een tabel met subnetten kan overpennen?).
Dat krijg je inderdaad standaard Het is aan te raden om de tijd voor de oefenvragen vervolgens even te gebruiken voor het netjes uitschrijven van de subnetten e.d.ebia schreef op zondag 14 februari 2010 @ 17:31:
Ik gebruik onder andere de videos van Trainsginal en CBT Nuggets. Toch wil ik over enkele weken examen gaan doen, geen goed idee?Verwijderd schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 13:40:
[...]
*Je zou ook kunnen overwegen om simulatie programma's te gebruiken zoals bijv. Packettracer
*Mocht je niet op examen willen maar toch een goed beeld willen krijgen van netwerken zou je de video's van CBT nuggets of Trainsignal kunnen bekijken. Deze geven best een goed beeld hierover en zijn niet lastig te volgen (Duren meestal maar 25-30 minuten per video) .
Boek aanraders :
- CCNA Preparation Library (7th Edition)
- CCNA for Dummies
Verwijderd
Nee de video's zijn goed maar niet genoeg je moet ook wat lab ervaring hebbenbattler schreef op maandag 15 februari 2010 @ 09:36:
[...]
Ik gebruik onder andere de videos van Trainsginal en CBT Nuggets. Toch wil ik over enkele weken examen gaan doen, geen goed idee?
Tevens is het verstandig om het ccna boek door telezen maar dat is ieder zijn eigen keuze
Ik ben nu aan het leren voor het CCENT examen en ik heb daar nog wat vragen over. Als ik het goed begrijp dan komt er ook wat stof uit het CCNA examen voor in het CCENT examen. Is het daarom handig om eerst het volledige CCNA examen te leren en daarna pas CCENT te doen?
Klopt het dat als je ICND1 en ICND2 los van elkaar doet, dat dan de benodigde punten minder zijn dan als je CCNA in één keer doet? Ik begreep dat als je CCNA in één keer doet dat je dan 850 punten moet halen, en dat als je ze los doet dat je dan genoeg hebt aan 700 punten. Klopt dat?
Ik zag dat de grafische tool in de CBT nuggets ook erg afwijkt van de tool die ik bij mijn router heb gekregen. Waarschijnlijk heb ik een nieuwere versie. Krijg je hier simulatie vragen over, en zo ja, welke wordt dan gebruikt?
Klopt het dat als je ICND1 en ICND2 los van elkaar doet, dat dan de benodigde punten minder zijn dan als je CCNA in één keer doet? Ik begreep dat als je CCNA in één keer doet dat je dan 850 punten moet halen, en dat als je ze los doet dat je dan genoeg hebt aan 700 punten. Klopt dat?
Ik zag dat de grafische tool in de CBT nuggets ook erg afwijkt van de tool die ik bij mijn router heb gekregen. Waarschijnlijk heb ik een nieuwere versie. Krijg je hier simulatie vragen over, en zo ja, welke wordt dan gebruikt?
Verwijderd
Nee voor ICND1 en ICND2 heb je minimaal 825 punten nodig om te slagenRazorBlade72nd schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 11:20:
ps. als je ccna hebt ben je tevens CCENT
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2010 11:34 ]
Eerst CCNA en dan pas CCENT is volgens mij nutteloos. CCNA bestaat uit ICND1 en ICND2. CCENT bestaat uit ICND1. Wat je dus vraagt of het handig is om eerst ICND1 + ICND2 te halen om vervolgens ICND1 te halen?
is CCNA tegenwoordig zoveel uitgebreider ofzo. Toen ik mijn CCNA haalde was het gewoon 1 examen klaar ?
Sorry, misschien was ik niet helemaal duidelijk. Ik wil niet eerst het CCNA examen doen en daarna CCENT maar eerst heel de stof van CCNA leren voordat ik het CCENT examen ga doen.
EDIT: Die 825 punten zijn ook nodig als je het CCNA examen in 1 keer doet of is het dan wel 850 punten?
EDIT: Die 825 punten zijn ook nodig als je het CCNA examen in 1 keer doet of is het dan wel 850 punten?
[ Voor 23% gewijzigd door RazorBlade72nd op 16-02-2010 11:55 ]
CCENT is de Cisco entry level en ben je als je ICND1 haalt.
Haal je ICND2 erbij, dan ben je officieel CCNA. Je hebt de mogelijkheid beide ICND's in 1 examen te doen, dan ben je in 1 klap klaar. Het is echter superveel en alleen aan te raden als je echt veel absorptievermogen hebt om je al die stof eigen te maken. Ik zelf vond het CCNA tot dusver het moeilijkste Cisco examen dat ik gedaan heb.

Dit zijn de certificaten zoals Cisco deze hanteert nu.
Ik heb trouwens zelf wel het examen in 1x gedaan 3 jaar terug. Heb toen eerst op het mbo de gehele CCNA academy doorlopen, daarna op het hbo nogmaals, daarna een cursus ICND2, en toen het examen. Een jaar later CCNP waarin ik 1x gezakt ben voor BCMSN door zelfoverschatting/onderschatting van de stof.
Een jaar later CCDA en CCDP. Nu zijn we weer een jaar later en ben ik ervaring aan het opdoen voor het CCIE LAB.. dat is dus mijn volgende stap..
Haal je ICND2 erbij, dan ben je officieel CCNA. Je hebt de mogelijkheid beide ICND's in 1 examen te doen, dan ben je in 1 klap klaar. Het is echter superveel en alleen aan te raden als je echt veel absorptievermogen hebt om je al die stof eigen te maken. Ik zelf vond het CCNA tot dusver het moeilijkste Cisco examen dat ik gedaan heb.

Dit zijn de certificaten zoals Cisco deze hanteert nu.
Ik heb trouwens zelf wel het examen in 1x gedaan 3 jaar terug. Heb toen eerst op het mbo de gehele CCNA academy doorlopen, daarna op het hbo nogmaals, daarna een cursus ICND2, en toen het examen. Een jaar later CCNP waarin ik 1x gezakt ben voor BCMSN door zelfoverschatting/onderschatting van de stof.
Een jaar later CCDA en CCDP. Nu zijn we weer een jaar later en ben ik ervaring aan het opdoen voor het CCIE LAB.. dat is dus mijn volgende stap..
Verwijderd
Voor zover ik weet is die 825 ook voor het ccna examen .
Benodigde aantal punten wordt voor het examen al bekend gemaakt
Benodigde aantal punten wordt voor het examen al bekend gemaakt
Verwijderd
Omdat ik nu begin aan het leren van CCNP wil ik gebruik gaan maken van Rack rentals .
maar als ik google op rackrentals kom ik duizenden bedrijven tegen .
Weet iemand een goed betrouwbaar bedrijf ?
Zijn er nog instructeurs die 25ste en 26ste naar Brussel gaan?
Over wat voor instructeurs heb jij het? CCSI of Academy instructeurs?
In principe kun je voor CCNP uit de voeten met dynamips. Maar als je echt rackrentals wilt doen dan kun je hier kijken:Verwijderd schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 15:08:
Omdat ik nu begin aan het leren van CCNP wil ik gebruik gaan maken van Rack rentals .
http://www.gradedlabs.com
http://www.proctorlabs.com
http://www.packetlife.net...acket-life-community-lab/
Mijn favoriet is gradedlabs (beter control panel)
De laatste is een gratis service van een hobby-ist, kan geen kwaad om in ieder geval te proberen.
[ Voor 3% gewijzigd door zenith op 17-02-2010 07:43 ]
Academy instructeurs. Ik zal een kleine lezing doen over het certificeringstraject en was benieuwd of er nog got'ers zouden zijnMr.Nash schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 23:22:
Over wat voor instructeurs heb jij het? CCSI of Academy instructeurs?
Ah ok. Zelf ben ik CCSI (Cisco Certified Systems Instructor), zal er dus niet bij zijn. Wat ga je in je lezing vertellen over het certificeringstraject?
Werk je trouwens op een school (aangezien je het over academy hebt), of voor een opleidingsinstituut (maar dan heb je het over de non-academy variant)?
Werk je trouwens op een school (aangezien je het over academy hebt), of voor een opleidingsinstituut (maar dan heb je het over de non-academy variant)?
[ Voor 33% gewijzigd door Mr.Nash op 17-02-2010 08:45 ]
Ik heb even wat informatie nodig, wie kan mij helpen?
Een tijd terug heb ik op mijn school CCNA gedaan.
Hierbij heb ik alle 4 de semester gedaan, CCNA-4 heb ik 13 jan 2008 gehaald.
Nu is op mijn werk de mogelijkheid geboden om me verder binnen Cisco te ontwikkelen.
In mijn beeld is het altijd zo geweest, als je CCNA hebt gedaan ga je hierna verder met het CCNP traject.
Zonder CCNA kun je eigenlijk niet met CCNP beginnen(correct?).
Wat ik eigenlijk nu moet weten:
- Als je CCNA-4 gehaald hebt, heb je dan je CCNA of is er nog een algeheel examen voordat je jezelf CCNA'er mag noemen? (die is nooit aangeboden op school en kan het zo niet terugvinden)
- Zijn mijn certificeringen van CCNA verlopen? Ik meen dat we toen les kregen en examens deden in versie 3. Voordat ik van school af ging zag ik al dat men begonnen was met CCNA Discovery (versie 4?)
Dus moet ik mij hercertificeren voordat ik met CCNP mag/ga beginnen?
- Sinds ik m'n CCNA gehaald heb heb ik er niet al teveel mee gedaan, dus ben er wel een beetje uit. Is dat een groot probleem voordat ik met CCNP ga beginnen? Of komen er nog veel dingen uit CCNA terug?
Een tijd terug heb ik op mijn school CCNA gedaan.
Hierbij heb ik alle 4 de semester gedaan, CCNA-4 heb ik 13 jan 2008 gehaald.
Nu is op mijn werk de mogelijkheid geboden om me verder binnen Cisco te ontwikkelen.
In mijn beeld is het altijd zo geweest, als je CCNA hebt gedaan ga je hierna verder met het CCNP traject.
Wat ik eigenlijk nu moet weten:
- Als je CCNA-4 gehaald hebt, heb je dan je CCNA of is er nog een algeheel examen voordat je jezelf CCNA'er mag noemen? (die is nooit aangeboden op school en kan het zo niet terugvinden)
- Zijn mijn certificeringen van CCNA verlopen? Ik meen dat we toen les kregen en examens deden in versie 3. Voordat ik van school af ging zag ik al dat men begonnen was met CCNA Discovery (versie 4?)
- Sinds ik m'n CCNA gehaald heb heb ik er niet al teveel mee gedaan, dus ben er wel een beetje uit. Is dat een groot probleem voordat ik met CCNP ga beginnen? Of komen er nog veel dingen uit CCNA terug?
Klopt... CCNA is vereist om CCNP te kunnen halenTCP_IP schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 19:17:
Dat je CCNA-4 hebt wil volgens mij zeggen dat je succesvol de opleidingstoetsen hebt afgrond. Dan ben je dus nog geen officiële CCNA'er.- Als je CCNA-4 gehaald hebt, heb je dan je CCNA of is er nog een algeheel examen voordat je jezelf CCNA'er mag noemen? (die is nooit aangeboden op school en kan het zo niet terugvinden)
Inderdaad, eerst CCNA, dan pas verder... Of laat ik het anders zeggen: Al haal je alle CCNP examen, maar ben je geen CCNA, dan krijg je dat papiertje domweg niet.- Zijn mijn certificeringen van CCNA verlopen? Ik meen dat we toen les kregen en examens deden in versie 3. Voordat ik van school af ging zag ik al dat men begonnen was met CCNA Discovery (versie 4?)
CCNP gaat veel dieper op de stof in. Zonder praktijk ervaring ga je het erg lastig krijgen. Probeer een functie te bemachtigen waarbij je dagelijks met de Cisco's bezig bent.- Sinds ik m'n CCNA gehaald heb heb ik er niet al teveel mee gedaan, dus ben er wel een beetje uit. Is dat een groot probleem voordat ik met CCNP ga beginnen? Of komen er nog veel dingen uit CCNA terug?
O, voor het opleidingsstuk qua volgorde en veel info: http://www.cisco.com/go/certifications
Ik lees nu inderdaad op meerdere fora dat er na semester 4 nog een Final Exam bij hoort te zitten.
Nou baal ik min of meer een beetje dat ik dat niet eerder wist(was al zo blij dat ik CCNA-4 eindelijk klaar had:P). De gehele CCNA constructie is echt compleet anders dan dat ze destijds op school hadden uitgelegd. Daar was het gewoon, CCNA bestaat uit 4 delen en dan heb je je CCNA, klaar over.
ICDN1 + ICDN2 = CCNA, begrijp ik dat goed?
Dus als je beide examens haalt heb je je CCNA, of moet je daarna nog een aparte toets voor afleggen?
Kan het er echt moeilijk uithalen dus excuses als dit dom overkomt.
Wat ik verder lees is dat je CCNA modules 3 jaar geldig zijn. Het laatste semester heb ik in januari 2008 nog gedaan, is het dan mogelijk cq. wijs om ICDN2 te gaan doen om hiermee alsnog mijn CCNA certificering te behalen?
Heb echt even een goed en duidelijk advies nodig.
Mijn doel is, CCNA alsnog afronden in relatief korte tijd en vervolgens met CCNP aan de slag gaan.
In mijn huidige functie werk ik eigenlijk alleen met een tiental Cisco 48p switches. Zodra ik verder kan gaan met CCNP kan ik opgenomen worden in het Netwerk team waar ik dus praktijk ervaring kan opbouwen met routers en dergelijke.
Doch zal ik eerst flink in het traject moeten zitten wil ik mogen deelnemen.
Nou baal ik min of meer een beetje dat ik dat niet eerder wist(was al zo blij dat ik CCNA-4 eindelijk klaar had:P). De gehele CCNA constructie is echt compleet anders dan dat ze destijds op school hadden uitgelegd. Daar was het gewoon, CCNA bestaat uit 4 delen en dan heb je je CCNA, klaar over.
Dus als je beide examens haalt heb je je CCNA, of moet je daarna nog een aparte toets voor afleggen?
Wat ik verder lees is dat je CCNA modules 3 jaar geldig zijn. Het laatste semester heb ik in januari 2008 nog gedaan, is het dan mogelijk cq. wijs om ICDN2 te gaan doen om hiermee alsnog mijn CCNA certificering te behalen?
Mijn doel is, CCNA alsnog afronden in relatief korte tijd en vervolgens met CCNP aan de slag gaan.
In mijn huidige functie werk ik eigenlijk alleen met een tiental Cisco 48p switches. Zodra ik verder kan gaan met CCNP kan ik opgenomen worden in het Netwerk team waar ik dus praktijk ervaring kan opbouwen met routers en dergelijke.
Bedoel je het hele traject of het examen zelf alleen?Verwijderd schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 20:21:
[...]
Ja klopt dit is samen CCNA. wil je in een keer ccna worden moet je 640-802 doen .
Heb namelijk alle 4 de semesters al gedaan alleen de eindtoets niet.
Maar het is me niet duidelijk of ik alles moet overdoen, mijn vraag blijft helaas onbeantwoord.
Kan het ook niet terugvinden.
Zal het simpeler verwoorden:
Heb CCNA 1 t/m 4 gedaan.
In januari 2008 CCNA-4 behaald.
Wat moet ik doen om mijn CCNA diploma te verkrijgen?
Moet ik opnieuw het hele of een deel van het traject volgen, of slechts het eindexamen?
Edit:
Dit vond ik nog:
CCNA Recertification
CCNA certifications are valid for three years. To recertify, pass the ICND2 exam, or pass the current CCNA exam, or pass a CCNA Concentration exam (wireless, security, voice), or pass the current CCDA exam, or pass any 642 - XXX professional level or Cisco Specialist exam (excluding Sales Specialist exams), or pass a current CCIE or CCDE written exam.
Van belang?
[ Voor 23% gewijzigd door TCP_IP op 19-02-2010 21:20 ]
Ik denk eraan "CCNA Preparation Library (7th Edition)" aan te schaffen, vooral om me wat meer te verdiepen in netwerken. Ik zou graag ook echte hardware willen hebben om eens wat mee te spelen / experimenteren.
Wat zouden jullie aanraden om (2e hands) te kopen. Ik hoor regelmatig iets over Cisco 2500 series die voor een klein bedrag te krijgen zijn. Heb ik hier echt wat aan om wat "praktijk" ervaring op te doen? Heeft iemand een exact type switch die geschikt zou zijn? Misschien een linkje posten?
Wat is verder handig om naast deze apparatuur nog meer te hebben? Ik heb op dit moment de beschikking over 3 computers die ik vrij kan gebruiken.
Mocht iemand het boek 2e hands aan me willen verkopen dan hoor ik het graag
Wat zouden jullie aanraden om (2e hands) te kopen. Ik hoor regelmatig iets over Cisco 2500 series die voor een klein bedrag te krijgen zijn. Heb ik hier echt wat aan om wat "praktijk" ervaring op te doen? Heeft iemand een exact type switch die geschikt zou zijn? Misschien een linkje posten?
Wat is verder handig om naast deze apparatuur nog meer te hebben? Ik heb op dit moment de beschikking over 3 computers die ik vrij kan gebruiken.
Mocht iemand het boek 2e hands aan me willen verkopen dan hoor ik het graag
[ Voor 5% gewijzigd door mede op 20-02-2010 14:43 ]
Ik heb zelf mn CCNA gehaald met behulp van de CCNA Official Exam Certification Library 640-802
De Cisco 2500 zou ik absoluut niet gebruiken om te oefenen, die zijn gewoon te sterk verouderd. Pak minstens de 2600XM of 1800 serie router.
Verder zou ik minimaal de Catalyst 2950 switch pakken.
Ik heb eventueel 2 stuks 2600XM routers en 2 stuks 2950 switches die je voor n aantal weken mag lenen.
De Cisco 2500 zou ik absoluut niet gebruiken om te oefenen, die zijn gewoon te sterk verouderd. Pak minstens de 2600XM of 1800 serie router.
Verder zou ik minimaal de Catalyst 2950 switch pakken.
Ik heb eventueel 2 stuks 2600XM routers en 2 stuks 2950 switches die je voor n aantal weken mag lenen.
If it ain't broken, tweak it!
Het CCNA 1 t/m 4 traject is het Cisco academy(school) traject. Dat is qua stof gelijkwaardig aan het CCNA traject, maar je behaalt er geen officieel erkent certificaat mee. Je hebt er (behalve dus de kennis) niks aan.TCP_IP schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 21:17:
[...]
Bedoel je het hele traject of het examen zelf alleen?
Heb namelijk alle 4 de semesters al gedaan alleen de eindtoets niet.
Maar het is me niet duidelijk of ik alles moet overdoen, mijn vraag blijft helaas onbeantwoord.
Kan het ook niet terugvinden.
Zal het simpeler verwoorden:
Heb CCNA 1 t/m 4 gedaan.
In januari 2008 CCNA-4 behaald.
Wat moet ik doen om mijn CCNA diploma te verkrijgen?
Moet ik opnieuw het hele of een deel van het traject volgen, of slechts het eindexamen?
Ondertussen is het Cisco traject verder ontwikkeld, en zit er bijvoorbeeld een stukje wireless en ipv6 in. Al ergens in 2007 is ook het academy hieraan traject aangepast, en heet het nu dus ook anders.
Duidelijke taal, hier heb ik wel iets aan.baggah schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 15:50:
[...]
Het CCNA 1 t/m 4 traject is het Cisco academy(school) traject. Dat is qua stof gelijkwaardig aan het CCNA traject, maar je behaalt er geen officieel erkent certificaat mee. Je hebt er (behalve dus de kennis) niks aan.
Ondertussen is het Cisco traject verder ontwikkeld, en zit er bijvoorbeeld een stukje wireless en ipv6 in. Al ergens in 2007 is ook het academy hieraan traject aangepast, en heet het nu dus ook anders.
Komt er eigenlijk op neer dat ik het nieuwe CCNA traject moet gaan volgen?
Is een bootcamp aan te raden? (heb al redelijk wat voorkennis, ben er alleen ff uitgeweest).
Weet niet hoeveel stof jouw brein nog opneemt als je 5 dagen lang van 09:00 tot 22:00 bezig bent.TCP_IP schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 16:12:
[...]
Is een bootcamp aan te raden? (heb al redelijk wat voorkennis, ben er alleen ff uitgeweest).
Zijn meestal namelijk 11 - 12 effectieve uren per dag die je doet bij een bootcamp.
Zou gewoon het 640-802 library pakket aanschaffen dit doornemen en zoeken naar tutorials op internet als je er nog niet uit komt.
[ Voor 14% gewijzigd door Uberprutser op 20-02-2010 21:38 ]
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Een bootcamp voor CCNA lijkt me ook wel wat overdreven. Als je zelf gewoon 5 dagen zelfstudie doet dan haal je je CCNA echt wel. Voor het geld wat je uitspaart kan je een keer of 20 je CCNA examen overdoen desnoods
Ik heb toen wel nog die Final Exam gedaan. Als je die haalde kreeg je KORTING om het echte examen te doenTCP_IP schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 20:08:
Ik lees nu inderdaad op meerdere fora dat er na semester 4 nog een Final Exam bij hoort te zitten.Nou baal ik min of meer een beetje dat ik dat niet eerder wist(was al zo blij dat ik CCNA-4 eindelijk klaar had:P). De gehele CCNA constructie is echt compleet anders dan dat ze destijds op school hadden uitgelegd. Daar was het gewoon, CCNA bestaat uit 4 delen en dan heb je je CCNA, klaar over.
Verwijderd
Beste Tweakers,
Zijn er misschien nog mensen bezig met studeren voor hun CCIE R&S Lab examen?
Zelf ben ik als cisco instructor (CCIE) bezig om na mijn CCNA/CCNP/CCIE Written te studeren voor het praktijkexamen....
Zou tof zijn als er iemand anders ook mee bezig is, om samen door de stof heen te komen en te discussieren.
Let me know!
Zijn er misschien nog mensen bezig met studeren voor hun CCIE R&S Lab examen?
Zelf ben ik als cisco instructor (CCIE) bezig om na mijn CCNA/CCNP/CCIE Written te studeren voor het praktijkexamen....
Zou tof zijn als er iemand anders ook mee bezig is, om samen door de stof heen te komen en te discussieren.
Let me know!
Wanneer wil jij het lab gaan doen? Ik heb mijn eigen CCIE studie even op hold gezet. Heb veel te veel andere zaken aan mijn hoofd om dat er nu nog naast te doen. Mocht je in juni/juli nog bezig zijn, dan zou ik mezelf eventueel wel kunnen toevoegen aan jou groepje.
Moet wel de written opnieuw doen, heb vorig jaar v3 gedaan en gehaald, wil toch wel v4 doen om er zeker van te zijn dat ik de theorie van de nieuwe onderwerpen ook beheers. En ik zie het ook als onderdeel in het leerproces aangezien dan je theoretische kennis wordt getest, iets wat bij het lab ook terug zal komen in de open vragen. Haal ik de written niet, dan ben ik er niet klaar voor, punt.
Moet wel de written opnieuw doen, heb vorig jaar v3 gedaan en gehaald, wil toch wel v4 doen om er zeker van te zijn dat ik de theorie van de nieuwe onderwerpen ook beheers. En ik zie het ook als onderdeel in het leerproces aangezien dan je theoretische kennis wordt getest, iets wat bij het lab ook terug zal komen in de open vragen. Haal ik de written niet, dan ben ik er niet klaar voor, punt.
Verwijderd
ik wil proberen in Juni de eerste keer het lab te doen. Mocht dat mislukken, dan ga ik vrolijk verder tot het wel lukt....
Ook al ga je studeren voor je written, en later pas voor je CCIE dan hebben we misschien toch nog wel wat aan elkaar, om vragen te overleggen en wat te discussieren etc?
Ook al ga je studeren voor je written, en later pas voor je CCIE dan hebben we misschien toch nog wel wat aan elkaar, om vragen te overleggen en wat te discussieren etc?
Nou, het ROUTE boek is binnen, ziet er een stuk leuker uit dan BSCI.
* ChaserBoZ_ gaat vanavond maar eens beginnen
* ChaserBoZ_ gaat vanavond maar eens beginnen
Management heeft weer teveel naar Cisco geluisterd we moeten twee N7K-C7018 bestellen ipv de 6500 chassis die we normaal bestellen