Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:31
FireDrunk schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 10:56:
Dat klinkt overkill... Toevallig een lichtere efficentere voeding in huis om eens te testen?
Ik vind voor die CPU met dat moederbord 50W idle best veel...
Ik heb nog een 650 liggen, ik zou die kunnen proberen vanavond.
Als dat al zou helpen, kan ik altijd een efficientere aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ploink schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 11:41:
[...]

Ah.. maar dat is niet nieuw hoor. Ik heb het wel eens eerder gezien op een moederbord al toen 4-pin PWM fans nog niet bestonden. Er zal dus wel ergens een chippie voor zijn, bijvoorbeeld MAX6639.
In mijn geval kon ik het PWM signaal duidelijk horen in de fan motor en dat is ook weer een nadeel. Misschien als het ultrasoon is en je een spoeltje in serie zet om het mooi af te vlakken... maar in feite heb je dan een buck regelaar. Dit kun je ook bij de MAX6651 bereiken met een extra PWM modulator.

Evengoed is het wel leuk om zelf iets te ontwikkelen met een microcontroller op de SMBus, een opensource design met upgradable firmware zodat iedereen mee kan ontwikkelen... :)

Wat dacht je van een pci kaartje met een arduino nano en een aantal fan en temperatuur sensor headers als development kit?
Uh, als ik 50 euro aan rommel ertegenaan gooi is zo'n ding natuurlijk niet interessant om te verkopen hè :) Het idee is dat het een simpel klein en goedkoop printje wordt waarmee je casefans en andere non-PWM fans beter kunt aansturen en regelen dan met veruit de meeste moederborden mogelijk is. Het heeft geen zin om er een buck-regelaar van te maken, want alle moederborden hebben al lineaire regeling erop zitten. PWM en regelfeatures zijn juist de speciale eigenschappen, en er is momenteel geen commerciële oplossing hiervoor beschikbaar.

Die dedicated chips hebben ook allemaal wat. Het enige dat in de buurt komt is een volledige super I/O, maar dat krijg je (net als bijna alle andere dedicated chips, wat dat betreft) bij minder dan 1000 stuks niet goedkoper dan een microcontroller.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:35
@Blackshadow: kun je je raid5 array niet na x-tijd in hibernate gooien? Doe ik ook (op Areca raid kaart). Gaan bij mij na 10min in-activiteit naar non-actief, scheelt een hoop!.

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:09
mux schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 13:33:
Het heeft geen zin om er een buck-regelaar van te maken, want alle moederborden hebben al lineaire regeling erop zitten. PWM en regelfeatures zijn juist de speciale eigenschappen, en er is momenteel geen commerciële oplossing hiervoor beschikbaar.
Alle moederborden die ik heb (en dat zijn er nogal wat :+ ), hebben ook PWM volgens mij? Of bedoel jij een andere vorm?

[ Voor 3% gewijzigd door FireDrunk op 09-08-2012 20:37 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kunt PWM niet gebruiken samen met non-PWM fans. That's the point. Dat betekent dat je in de praktijk weinig controle over casefans/andere non-PWM fans hebt (hoogstens een 2:1 à 2.5:1 rpm-verhouding). Met mijn idee moet je veel verder kunnen gaan met het customizen van je fanregeling, inclusief de mogelijkheid om een fan op te starten op near-zero snelheid (zonder het risico dat hij niet meer opstart naarmate er meer stof in komt te zitten en hij zwaarder gaat lopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik dacht dat PWM per fan was? Maar jij zegt dus dat dat een aaneengesloten lijn is over je hele moederbord? Of begrijp ik je verkeerd?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oh, wacht, we zijn hartstikke langs elkaar aan het praten.

Wat ik zei was dat PWM nou juist dé speciale feature van mijn idee was, en dat het geen zin heeft om van dat ding een lineaire regelaar te maken. Dat zou die feature teniet doen.

PWM zit inderdaad op elk moderne moederbord. Helaas ondersteunt maar een klein deel van de fans PWM, en de rest wordt gewoonlijk op een inferieure manier geregeld. Dat is op te lossen, maar vereist wat intelligentere logica en/of instelmogelijkheden. Dat is wat ik wil bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
mux schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 20:41:
Je kunt PWM niet gebruiken samen met non-PWM fans. That's the point.
Dat kan dus wel. That's the point.
Je hebt mijn bericht geciteerd, maar niet gelezen? of misschien was het niet duidelijk genoeg...
Bij een 3-pin fan in een 4-pin header werkt de PWM inderdaad niet, maar sommige oudere moederborden deden gewoon PWM via de voeding met een 3-pin header voor een 3-pin non-PWM fan.
Zie de datasheet van de MAX6639 die ik noemde, die doet precies wat jij zegt.

Een probleem met PWM op een 3-pin fan is dat de tacho niet werkt tijdens de PWM OFF periode. Er is een truc voor om toch tacho info te krijgen, maar dat werkt alleen bij laagfrequent control en dan krijg je PWM geluid in de motor. Een alternatief is linear control om het geluid te vermijden.

De 4-pin header is uitgevonden om het herrie probleem van PWM op te lossen. Met een aparte voeding en PWM pin blijft het tacho signaal intact en kan een ultrasoon PWM signaal toegepast worden.

Why and How to Control Fan Speed for Cooling Electronic Equipment

[ Voor 3% gewijzigd door Ploink op 10-08-2012 02:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
[Tromgeroffel]
En wat kost dat chipje?
[/Tromgeroffel]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

He verdorie, heb ik éindelijk een leuk kastje gevonden voor mijn nieuwe zuinige server, verkopen ze die niet in NL
:/ Xilence Torino ITX Gehäuse im Test. Onze oosterburen verkopen 'm wel lijkt het.
Afbeeldingslocatie: http://cdn.techiser.com/wp-content/uploads/2012/07/Xilence-Torino-SQ-Series.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door Raven op 10-08-2012 09:31 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat maakt dat je dit zo'n interessant kastje vindt? Er zijn toch inmiddels ITX kastjes die hier (ogenschijnlijk) aan doen denken: Lian Li PC-Q08 en de Silverstone Sugo SG05 voorop.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-09 08:28
De Silverstone heeft anders niet veel plek voor HD's en is prijzig de Lian Li komt in de buurt, maar is nog twintig euro duurder.

Het is een interessant kastje. Via eBay te vinden. Dan maar in Duitsland bestellen als je hem wilt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ploink schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 02:27:
[...]

Dat kan dus wel. That's the point.
Maar... nu citeer je een ander bericht waarin ik het weer over iets anders heb (namelijk PWM fan headers op moderne moederborden). Ja, ik weet dat je elektrisch gezien non-PWM fans kunt PWMen en wat voor nadelen daaraan zitten, en dat is precies wat ik wil doen. Dat is het hele punt. En ik wil tegelijk het geluidprobleem oplossen, want dat kan ook. En ik wil daarvoor niet MAX6639 gebruiken omdat die niet doet wat ik wil, net als elke andere fancontrollerchip, én al deze chips zijn significant duurder dan een microcontroller...Als in €10+. Tegen 59 cent voor een µC.

Er is geen manier om om een µC heen te werken, en er zal dus per definitie een SMbus driver moeten worden geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dadona schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 09:50:
Wat maakt dat je dit zo'n interessant kastje vindt? Er zijn toch inmiddels ITX kastjes die hier (ogenschijnlijk) aan doen denken: Lian Li PC-Q08 en de Silverstone Sugo SG05 voorop.
Beide zijn duurder en beide hebben geen normale cdrom bay waar ik http://www.mini-box.com/picoLCD-256x64-Sideshow-CDROM-Bay in wil/kan plaatsen voor status info ;)
Molybdenum schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 09:54:
De Silverstone heeft anders niet veel plek voor HD's en is prijzig de Lian Li komt in de buurt, maar is nog twintig euro duurder.

Het is een interessant kastje. Via eBay te vinden. Dan maar in Duitsland bestellen als je hem wilt!
Verzendkosten zijn niet bepaald laag om dat kastje uit .de hier te krijgen volgens mij, ik ga eerst maar even een paar Nederlandse pc-shops vragen of ze dat kastje willen bestellen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Molybdenum schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 09:54:
Ik noemde die twee omdat ze er qua vormgeving op lijken. Ik weet niet of het doel is om veel schijven te kunnen plaatsen, super koeling, één of andere controller, ... Bij de Silverstone vergeet je overigens wel dat deze een 300W voeding heeft. Afhankelijk van de motivatie kan het zijn dat er andere (totaal anders uitziende) kastjes een aardig alternatief kunnen zijn. Één van de dingen die ik vervelend vind is dat de Xilence een SFX voeding inzet. Dan moet je bijna wel naar een PicoPSU (adapter op het SFX deel). Is prima te doen en afhankelijk van het aantal schijven en andere zooi ook een efficiënte aanpak. Maar nogmaals, ik zocht vooral een verklaring wat het kastje zo interessant maakt. :)

@raven, de Q08 heeft een standaard 5,25". Maar het aantal HDDs en de voeding maakt niet uit? (Volgens mij ook ATX bij de Lian Li.)

[ Voor 20% gewijzigd door Dadona op 10-08-2012 10:20 ]

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Met zo'n klepje+knop ervoor ja, die zit in de weg als je er iets in wilt stoppen dat (itt een ODD) continu zichtbaar moet zijn, zonder zo'n klepje dat in de weg gaat zitten ;)

Voeding hoeft er niet in te zitten, heb een moederbord met externe DC input. HDD's op het moment 2* 2.5".

[ Voor 24% gewijzigd door Raven op 10-08-2012 10:21 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Om het alvast uit de lucht te hebben....hamer? ;)
Ik vraag mij af of je dat klepje niet op de één of andere manier weg zou kunnen halen. Maar goed, ik ben nu inmiddels iets aan het verdedigen dat ik zo even snel erbij heb gepakt. De strekking was vooral, wat wil je allemaal... :)

Wat wil je eigenlijk op het LCD schermpje laten zien? Hoe vol de HDDs enz zitten? Hoewel ik persoonlijk een LC16 heb (met een bedroevend LCD schermpje) gebruik ik deze persoonlijk niet. Werkt niet echt lekker en betrouwbaar.
Ik zit nog altijd eraan te denken om iets moois in elkaar te zetten voor op mijn smartphone, simpele webinterface om snel de stats uit te kunnen lezen. Heb ik ook nog wat aan als ik niet voor de computer sta. :)

Waar ik wel aan zit te denken is blink(1). Afbeeldingslocatie: http://s3.amazonaws.com/ksr/assets/000/047/342/0ed13d8a4b453726f122f8637776b41b_large.jpg?1340825515
Blink(1) is een USB RGB Led waarmee je voor events kleuren kunt instellen. Natuurlijk neem ik dan het server pack voor dit soort awesomeness:
Afbeeldingslocatie: http://s3.amazonaws.com/ksr/assets/000/050/584/5df133c41bfcbf3289618ffd525f199a_large.jpg?1341014022

[ Voor 96% gewijzigd door Dadona op 10-08-2012 10:46 ]

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Leuk initiatief maar wel pokke duur...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is ook het deel dat mij tot nu toe heeft weten tegen te houden. Het zou mooi zijn om een aantal headers op een moederbord / insteekkaart te hebben waarmee je een aantal LEDs kunt aansturen. De headers die standaard op een moederbord zitten (power, hdd) kun je bij mijn weten niet voor andere doeleinden inzetten.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Tis USB? dus ik verwacht dat je er gewoon meerdere kan aansluiten?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je het hebt over blink(1) dan is dat inderdaad gewoon mogelijk. (Dat staat geloof ik ook op de pagina zelf.) Maar ik had het vanaf de tweede zin over een eigen initiatief.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parody
  • Niet online
Misschien dat er nog ergens een header voor een parallelle poort zit. Die zou je er nog voor kunnen misbruiken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dadona schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 10:23:
Om het alvast uit de lucht te hebben....hamer? ;)
Ik vraag mij af of je dat klepje niet op de één of andere manier weg zou kunnen halen. Maar goed, ik ben nu inmiddels iets aan het verdedigen dat ik zo even snel erbij heb gepakt. De strekking was vooral, wat wil je allemaal... :)

Wat wil je eigenlijk op het LCD schermpje laten zien? Hoe vol de HDDs enz zitten? Hoewel ik persoonlijk een LC16 heb (met een bedroevend LCD schermpje) gebruik ik deze persoonlijk niet. Werkt niet echt lekker en betrouwbaar.
Ik zit nog altijd eraan te denken om iets moois in elkaar te zetten voor op mijn smartphone, simpele webinterface om snel de stats uit te kunnen lezen. Heb ik ook nog wat aan als ik niet voor de computer sta. :)
Leuk idee, maar zolang ergens garantie op zit vermijd ik dat soort oplossingen ;)

Dat onder andere, ook cpu/ram usage, activiteit op de WAN, temps, dat soort stuff.

edit: Saland kan er niet aankomen via hun leveranciers. :/
edit2: Dan maar Amazon.

[ Voor 7% gewijzigd door Raven op 10-08-2012 16:11 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Iemand een mening over dit?

#ProductPrijsSubtotaal
1Fractal Design Array R2 Mini ITX NAS Case€ 123,80€ 123,80
1Intel Core i3 2100 Boxed€ 107,40€ 107,40
2Corsair CMV8GX3M1A1333C9€ 39,45€ 78,90
1Intel Desktop Board DH67CF (B3)€ 104,50€ 104,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 414,60

Schijven ontbreken inderdaad: ik heb een MegaRAID SAS met 4x 1TB in RAID5 op stock.

Bedoeling is er Windows 2012 op te zetten en als fileserver en DC (met roaming profiles) te dienen voor een 4 tal gebruikers en 2 mediaplayers. Backup wordt gedaan naar een Synology met ook 4x 1TB in RAID5.

De beste prijs die ik voorlopig in België vind (als ik alles in één shop koop) is €521 trouwens - 20% hoger dan in de pricewatch :( Het verschil zit 'm vooral in de kast: die vind ik niet goedkoper dan €174 in België. Hoe die in Nederland €50 goedkoper kan zijn ontsnapt me.

[ Voor 5% gewijzigd door YellowOnline op 10-08-2012 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Al es gekeken naar de leverkosten bij Afuture? Mijn nieuwe favoriete Nederlandse webshop. Heel bescheiden, hoeveel je ook bestelt. Die 50 € haal je er zo uit...

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 18:37

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Even de resultaten van mijn NAS upgrade meedelen veer de geïnteresseerde lezer.
Ik heb het moederbord, cpu en geheugen vervangen en nu is dit de setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G530 Boxed€ 37,95€ 37,95
6Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB€ 91,60€ 549,60
1Hitachi Travelstar Z7K320, 320GB SATA-300, 16MB, 7200rpm€ 50,45€ 50,45
1GeIL Black Dragon GB316GB1333C9QC€ 89,10€ 89,10
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 33,45€ 33,45
1Asrock B75 Pro3-M€ 62,10€ 62,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 822,65

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/pt2pyhqQQ8EgwEfXtxpedgPT/full.png

Ik heb de voltage offsett in het bios op -100mV staan voor de cpu en -50mV voor de chipset. Het geheugen heb ik op 1.4V ipv de standaard 1.5V lopen. Het systeem heeft ZFSGuru dus FreeBSD als besturingssysteem en de powerd is actief.

RESULTATEN

Met pico-psu 150W + LC power 60W adapter
Idle (twee casefans, één notebook hdd) 19.5W

Met Be quiet 300W L7
Idle (twee casefans, één notebook hdd) 24.4W
Idle (twee casefans, één notebook hdd, 6*1.5TB) 53 54.3W
Idle (twee casefans, één notebook hdd, 6*1.5TB spindown) 33.3W

Alles is gemeten met een energy monitor 3000
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/jrey6Gwm4P3Me9vjA9qbMAwT/full.png
Al bij al een aardige verbetering tov het vorige p45 moederbord en e6600 met passief videokaartje. Die verbruikte 93W zonder spindown.

Edit: Ik was zo stom de cpu te vergeten in het lijstje, vrij cruciaal gegeven natuurlijk 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Wouter.S op 11-08-2012 21:55 ]

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nice! Dat zou een waarde zijn waarvoor ik het zou doen. Ik zoek 25W met ZFSguru, maar bij mij zit dat er vooralsnog niet in.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
@wouter.s; bedankt voor het posten van het stroomverbruik, zijn mooie waarden. Welke processor zit erin en welk OS gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Thanks, zat wat in m'n oog. Nu alleen de CPU nog :)

Afgaande op de cooler lijkt het een G640 oid.

[ Voor 32% gewijzigd door wian op 11-08-2012 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01:18
Man dat zijn wel prachtige waarden, dat ding gebruikt maar rond de 50W met 6 disken dan ook nog... Prachtig!

Doet mij er aan denken dat ik eigenlijk ook mijn ESXi dringend eens wat zuiniger moet gaan maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Wouter.S schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 15:31:
Ik heb de voltage offsett in het bios op -100mV staan voor de cpu en -50mV voor de chipset. Het geheugen heb ik op 1.4V ipv de standaard 1.5V lopen.
Heb je gemeten hoeveel watt dat ongeveer scheelt die tweaks?
Als het significant is ga ik dat ook eens proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 18:37

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Ploink schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 18:02:
[...]

Heb je gemeten hoeveel watt dat ongeveer scheelt die tweaks?
Als het significant is ga ik dat ook eens proberen :)
Ik zal straks proberen om ook zonder tweaks te meten. Ik heb trouwens ook de cpu toegevoegd in het lijstje (G5
530) ;)

Edit:
Met Be quiet 300W L7 Zonder tweaks
Idle (twee casefans, één notebook hdd, 6*1.5TB) 55.5W
Idle (twee casefans, één notebook hdd, 6*1.5TB spindown) 34.5W

Met Be quiet 300W L7 Met tweaks
Idle (twee casefans, één notebook hdd, 6*1.5TB) 54,3W
Idle (twee casefans, één notebook hdd, 6*1.5TB spindown) 33W

De idle meting met tweaks en zonder spindown was fout omdat er bij die meting een casefan niet draaide wegens te lage snelheid in het bios. Ik had de metingen wat door elkaar gehaald omdat ze niet allemaal vlak na elkaar gemeten zijn. Bovenstaande metingen zijn +-0.5W ofzo want er zit altijd wel wat fluctuatie op natuurlijk...
Conclusie is dus dat de tweaks slechts een marginaal effect hebbben, maar als we toch bezig zijn kan je net zo goed all the way gaan :Y) :P

[ Voor 54% gewijzigd door Wouter.S op 11-08-2012 18:56 ]

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Even de resultaten van mijn NAS upgrade meedelen veer de geïnteresseerde lezer.
Ik heb het moederbord en geheugen vervangen en nu is dit de setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G530 Boxed€ 37,95€ 37,95
6Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB€ 91,60€ 549,60
1Hitachi Travelstar Z7K320, 320GB SATA-300, 16MB, 7200rpm€ 50,45€ 50,45
1GeIL Black Dragon GB316GB1333C9QC€ 89,10€ 89,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 822,65
Hmm, ik zat eventjes te kijken hè, want dit is toch wel een mooi resultaat. Wat ik me afvroeg is of bijvoorbeeld een Asrock B75M-GL net zo'n mooi resultaat neer kan zetten vergeleken met de Pro3-M? De Pro3 heeft wel 100% solid caps bijv, maar ook meer features die ik helemaal niet nodig heb :P En de Pro3 is een tientje duurder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik ben ook wel fan van die nieuwe B75 borden, maar ze zitten vaak wel volgeladen met features. Echt hele kale heb ik nog niet kunnen vinden...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:59
Upgrade time :)
Rukapul schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 00:21:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X2 250€ 67,03€ 67,03
1Asus M3N78 PRO€ 65,-€ 65,-
1be quiet! Pure Power 300W€ 29,50€ 29,50
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G€ 41,17€ 41,17
1Western Digital Caviar Green WD15EADS, 1.5TB€ 116,26€ 116,26
ImporterenTotaal€ 318,96
Rukapul schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 15:18:
Eindsituatie
Hardware: bovenstaande + Intel Pro Gbit LAN + Hauppauge PVR 250 + USB IR receiver + USB wireless keyboard/mouse
Bios: Cool n Quiet enabled, Q-fan enabled, floppy disabled, onboard NIC disabled, 1394 disabled, rest +/- default

Verbruik: 54W
Het gebruik van de HTPC/server is in de loop van de jaren echter fors veranderd. MythTV en TV-opnames worden nauwelijks nog gebruikt. Hoofdgebruik is nu file-server, mail-server, virtualisatie, squeezebox server en client aangevuld met af en toe het afspelen van een video. De max 8 GB geheugen die er nu in zit is echter niet genoeg voor het draaien van de gewenste virtual machines.

Bijkomend voordeel is hopelijk dat het energieverbruik verder omlaag kan. De TV-opname kaart zal er nu wel uitgaan wat flink scheelt en de rest is inmiddels zuiniger geworden. Hopelijk zijn onboard netwerkkaarten nu zodanig dat de losse Intel kaart eruit kan.

De laatste tig pagina's lezende orienteer ik me nu met name op een Intel of MSI board met de mogelijkheid voor 4 DIMMs (32GB). Grote vraag is echter hoe het tegenwoordig zit met de onboard graphics? De vorige keer had ik expliciet voor een nvidia 8300 chipset gekozen omdat die goede hardware acceleratie had voor full-hd decoding over hdmi etc met ondersteuning in Linux (mplayer, MythTV). Bij de hier recent genoemde borden betreft het Intel onboard IGPs, maar hoe zit het daar met de performance en Linux-ondersteuning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Waarom geen Intel combo? Kan je ineens een onboard Intel Gigabit NIC gebruiken :).

Is een van de redenen waarom ik een Sandy Bridge Celeron-setup geïnstalleerd heb ipv een AMD-setup als server.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Borromini schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 21:09:
Waarom geen Intel combo? Kan je ineens een onboard Intel Gigabit NIC gebruiken :).

Is een van de redenen waarom ik een Sandy Bridge Celeron-setup geïnstalleerd heb ipv een AMD-setup als server.
Zelfs niet alle Intel moederbordjes hebben een onboard Intel NIC. Ik heb er een gezien met een Realtek chip. Daarnaast zijn er ook non-Intel moederboden met onboard Intel NIC.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Het eerste is waar, het tweede ben ik nog niet tegengekomen. Heb je daar voorbeeldjes van?

Ik heb het dan over borden die door Intel zelf verkocht worden, niet gewoon over borden met Intel-chipsets.

[ Voor 38% gewijzigd door Borromini op 11-08-2012 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Tyan, Supermicro, ASRock Q77. Hebben bijna allemaal Intel NIC's onboard.

@Rukapul, de Intel Graphics HD driver is volledig opensource en werkt uitstekend onder Linux, daar hoef je je dus niet druk over te maken.
Die TV-kaart gebruikt inderdaad veel stroom volgens mij, dus dat zou veel schelen.
Als je echt dikke onboard performance wil, kan je voor Ivy Bridge gaan met de 3700 series, die zijn zowel zuinig als een aardige GPU (HD 4000).

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In de Q77 chipset zit het grootste deel van een Intel NIC in de chipset verwerkt (alles behalve de PHY en magnetica), dus moederborden met Q77 chipset hebben vrijwel altijd Intel NICs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
GioStyle schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 02:06:
Op zich wel een slim idee. Ik heb al voor het netwerk 3 apparaten met 3 aparte voedingen: Ubee-modem, Draytek router en een HP switch die allemaal 10 watt per stuk opeten. :(

Heb je toevallig ook bijgehouden wat het qua verbruik scheelt?
Ik heb eindelijk het stroomverbruik van de Fritzbox gemeten met de originele steker voeding en via de 12V van de server. Dit was 6.6W vs 6.5W, nauwelijks verschil dus.
Ik kan hieruit alleen concluderen dat de meegeleverde voeding van de Fritzbox een goede is, van 80+ of Class V nivo. De adapter maakt een degelijke indruk en ik denk dat XS4ALL geen troep levert omdat dit veel geld zou kosten voor support aan klanten met kapotte voedingen.

Conclusie, in mijn geval heeft het dus weinig zin het externe apparaat te voeden met de 12V van de server, behalve dat het een stopcontact scheelt of dat ik de steker voeding voor iets anders kan gebruiken.
Als een extern apparaat echter een inefficiënte voeding heeft dan heeft het mogelijk wel zin, maar dan kun je die ook vervangen door een efficiënt exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Wouter.S schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 18:20:
[...]

Ik zal straks proberen om ook zonder tweaks te meten. Ik heb trouwens ook de cpu toegevoegd in het lijstje (G5
530) ;)

Edit:
Met Be quiet 300W L7 Zonder tweaks
Idle (twee casefans, één notebook hdd, 6*1.5TB) 55.5W
Idle (twee casefans, één notebook hdd, 6*1.5TB spindown) 34.5W

Met Be quiet 300W L7 Met tweaks
Idle (twee casefans, één notebook hdd, 6*1.5TB) 54,3W
Idle (twee casefans, één notebook hdd, 6*1.5TB spindown) 33W

De idle meting met tweaks en zonder spindown was fout omdat er bij die meting een casefan niet draaide wegens te lage snelheid in het bios. Ik had de metingen wat door elkaar gehaald omdat ze niet allemaal vlak na elkaar gemeten zijn. Bovenstaande metingen zijn +-0.5W ofzo want er zit altijd wel wat fluctuatie op natuurlijk...
Conclusie is dus dat de tweaks slechts een marginaal effect hebbben, maar als we toch bezig zijn kan je net zo goed all the way gaan :Y) :P
Dat is toch 1.5W ongeveer. Als de server 5 jaar meegaat, dan scheelt dat 15 euro op je rekening!
Helaas kan mijn bios de chipset spanning niet instellen en de CPU spanning alleen verhogen. Ik heb wel de spanning voor het geheugen verlaagd van 1.5 naar 1.35V, maar het verschil kan ik niet meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Borromini schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 21:09:
Dat was het idee dus :)
FireDrunk schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 21:43:
@Rukapul, de Intel Graphics HD driver is volledig opensource en werkt uitstekend onder Linux, daar hoef je je dus niet druk over te maken.
Nice. In elk geval de moeite waard om verder in te duiken :)
Die TV-kaart gebruikt inderdaad veel stroom volgens mij, dus dat zou veel schelen.
Yup. Uit m'n hoofd zo'n 8W. En daar had ik er dus 2 van :P
Als je echt dikke onboard performance wil, kan je voor Ivy Bridge gaan met de 3700 series, die zijn zowel zuinig als een aardige GPU (HD 4000).
Zat toevallig net naar Sandy Bridge vs Ivy Bridge te kijken :) Echte performance hoeft niet zolang alle gangbare videocodecs maar op full hd gedecode kunnen worden. Buiten dat is energie efficiency het belangrijkst. Ik richt me daarom vooralsnog op de modellen met 35W TDP.
mux schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 21:47:
In de Q77 chipset zit het grootste deel van een Intel NIC in de chipset verwerkt (alles behalve de PHY en magnetica), dus moederborden met Q77 chipset hebben vrijwel altijd Intel NICs.
That will do. Immers het voordeel van Intel vs Realtek zit in de hardware vs software decoding :)

edit:
ook even naar de H77 gekeken (die heeft ook HDMI aan boord) en ook daar zit standaard een Intel NIC op. Bij Q77 is het een B2579LM. Bij de H77 is het een 82578DC.

[ Voor 19% gewijzigd door Rukapul op 11-08-2012 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Hier stond iets doms :+

[ Voor 96% gewijzigd door Osiris op 11-08-2012 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

FireDrunk schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 21:43:
Tyan, Supermicro, ASRock Q77. Hebben bijna allemaal Intel NIC's onboard.
Leuk om weten. Met H67 of oudere chipsets kan ik mij niet herinneren dat dat al het geval was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
That will do. Immers het voordeel van Intel vs Realtek zit in de hardware vs software decoding
Que?? Realtek is volgens mij al heel lang geen chipje meer wat aan CPU offloading doet... Dat verhaal stamt volgens mij nog uit het 10Mbit tijdperk...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Maak daar sowieso maar 100 Mbit i.p.v. 10 van ;)

Ik was maar wát blij met een simpel 100 Mbit 3Com-kaartje i.p.v. de onboard Realtek 100 Mbit-chip. Crisis, wat een CPU vrat dat ding :X

Denk dat ik m'n servertje (Asus P5VDC-MX + Celeron D 325 [ouwe meuQ van m'n ouders wat nu hier draait, omdat 't over was] + Maxtor DiamondMax 10 200 GB + Samsung Spinpoint F4 2 TB + WD Nogwattes 2 TB) ook maar eens moet vervangen voor een ietswat zuiniger exemplaar..

Op dit moment doet m'n huissie 164 W als ik alles hier verder uit heb qua verlichting en alle apparatuur uit staat. Hooguit een paar W eraf voor de magnetron/stereo/wekker die een paar lampjes aanhebben, maar echt veel zal dat niet zijn gok ik.

Laten we zeggen dat de server 150 W doet. Bovenstaand servertje deed 25 W, klinkt goed, voegen we wat W's toe voor de schijven e.d., komen we wellicht op 40 W idle uit? (Downspinnende schijven enzo.)

110 W = 963,6 kWh per jaar. Bij een elektriciteitsprijs van ongeveer 0,22 €/kWh maakt dat toch € 211,99 in een jaar. Kortom, servertje van 200 euro is in een jaar terugverdiend :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G540 Boxed€ 38,90€ 38,90
1Cooler Master Elite 333€ 32,62€ 32,62
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 18,45€ 18,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 185,52

[ Voor 117% gewijzigd door Osiris op 12-08-2012 01:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

FireDrunk schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 23:56:
[...]

Que?? Realtek is volgens mij al heel lang geen chipje meer wat aan CPU offloading doet... Dat verhaal stamt volgens mij nog uit het 10Mbit tijdperk...
Kopieer maar es iets over het netwerk naar bv. een x86 AppleTV. Dan zal je zien dat die Realtek NIC niet aan offloading doet ;) :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Osiris schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 00:59:
Denk dat ik m'n servertje (Asus P5VDC-MX + Celeron D 325 [ouwe meuQ van m'n ouders wat nu hier draait, omdat 't over was] + Maxtor DiamondMax 10 200 GB + Samsung Spinpoint F4 2 TB + WD Nogwattes 2 TB) ook maar eens moet vervangen voor een ietswat zuiniger exemplaar..

Op dit moment doet m'n huissie 164 W als ik alles hier verder uit heb qua verlichting en alle apparatuur uit staat. Hooguit een paar W eraf voor de magnetron/stereo/wekker die een paar lampjes aanhebben, maar echt veel zal dat niet zijn gok ik.

Laten we zeggen dat de server 150 W doet. Bovenstaand servertje deed 25 W, klinkt goed, voegen we wat W's toe voor de schijven e.d., komen we wellicht op 40 W idle uit? (Downspinnende schijven enzo.)

110 W = 963,6 kWh per jaar. Bij een elektriciteitsprijs van ongeveer 0,22 €/kWh maakt dat toch € 211,99 in een jaar. Kortom, servertje van 200 euro is in een jaar terugverdiend :)
Hmm, nieuwe metingen laten 70-74 W idle zien. Beetje onderschat hoeveel W alle idle keukenzooi trekt.. :X

Als we d'r vanuit gaan dat we een verschil van 30-34 W kunnen maken (als nieuwe servert 40 W doet), dan is dat maar een verschil van € 66 op jaarbasis. Dan duurt 't alweer 3 jaar voordat een € 200-systeempje terugverdiend is... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Laatst online: 16-09 11:45
RESULTATEN

Met pico-psu 150W + LC power 60W adapter
Idle (twee casefans, één notebook hdd) 19.5W
Je kan nog meer tweaks doen zoals bv de serial en parallel poort,USB3 en audio uitschakelen.
Verder kun je nog de Vtt,PCH en PLL verlagen.
audiojunk schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 16:55:
Ik heb de Asrock B75 Pro3-M weer in m'n Antec 300.2 gezet en aangesloten op de Be Quiet 350W Efficient Power F1 en kom nu op 19W idle en 48W stressed(Seasonic 330W was 20W idle en 55W stressed).
Dit is met 2x4GB geheugen,OnyX SSD,Zalman koeler,muis(bedraad) en een draadloos toetsenbord.
Tweaks in het bios zijn o.a Vcore -0,2V,GPU -0,1V,Ram 1,405V,Vtt 0,917V,PCH 0,845V,PLL 1,586V, VCCSA 0,925V,USB3 en serial-parallel port disabeld.
Met een Vcore van -0,25 boot het systeem niet meer.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:13

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Ik heb nog één component in mijn systeem gewijzigd en ben daarmee van 23.4W naar 22.1W gegaan.

Het enige dat ik gewijzigd heb is de PSU. Er zat een Be Quiet F1 350W Gold in, en er zit nu een E9 400W Gold voeding in die het bij lage load dus net wat beter doet...
Tov de L7 300W is het verschil daarmee opgelopen naar net ff boven de 4W. Dus dan weten diegene die de L7 gebruiken dat er nog 4W met deze belastingen vanaf kan...

Ik zie net alleen dat deze dieper is (16cm vs 14cm), en dat in de Q25 kast max. 17cm ruimte is.
Het zou zo maar kunnen zijn dat ik daardoor op de F1 was uitgekomen, en de 400W daardoor helemaal niet bekeken heb... Hmmmmmm... Gaat lekker zo |:(

Betekent wel dat deze 400W Gold een aanrader is voor zuinige systemen...Kost wel zo'n €15 meer dan de F1, dus je zult het er in 3-5jr, afhankelijk van de load (bij hogere load is het verschil 2-5W) niet echt uithalen met de huidige stroomprijzen.

Ik ga dus wel, zo lijkt het, met een andere bootschijf (Velociraptor, -4.5W) en nog 2 dataschijven in idle (+1,8W) met die 400Watter idle onder de 20W uitkomen, 'ver' onder mijn streven van 25W _/-\o_

Dus met:
- Intel DH77DF mItx bord
- Intel 3570K CPU
- Sniper 2x4GB RAM (die niet op 1.2V maar op 1.5V loopt door bug op Intel bord)
- Blacksilent CPU fan
- WD Velociraptor 300GB
- 1x WD 3TB, 1x WD 2.5TB, 2x WD 1.5TB (1 als backup, 3 in de pool met DrivePool)

PS 1.
Uitgaande van de 22.1W, en de onderdelen (mobo+cpu+ram 7W, fan 0.7W, WD 500GB 9W en WD's 1.8W) totaal 18,5W DC, dan heeft deze E9 400W zo'n 83% efficientie bij deze lage load!

PS 2.
Ut past dus. Er is nog iets meer ruimte achter het hdd rek, en dankzij de sleeves is eea ook een stuk flexibeler om de kabels de bocht om te zetten vanuit de voeding.
Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/30xbg1w.jpg

De hdd linksonderin gaat er nog uit, inclusief het rekje daarvoor. Daardoor voldoende ruimte voor de overgebleven kabels. Het hdd rek (hot swappable) gaat volledig gevuld worden met de 5 WD hdds.

[ Voor 17% gewijzigd door Mars Warrior op 12-08-2012 15:05 . Reden: PSjes erbij ]

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Laatst online: 16-09 11:45
Niet verwacht dat de E9 400W zuiniger zou zijn dan de F1 350W.
Ik zat ook te twijfelen tussen deze 2 voedingen maar had verwacht dat de F1 zuiniger zou zijn en omdat hij natuurlijk goedkoper is ,maar ik ben er tevreden over.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:13

Mars Warrior

Earth, the final frontier

audiojunk schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 16:04:
Niet verwacht dat de E9 400W zuiniger zou zijn dan de F1 350W.
Ik zat ook te twijfelen tussen deze 2 voedingen maar had verwacht dat de F1 zuiniger zou zijn en omdat hij natuurlijk goedkoper is ,maar ik ben er tevreden over.
Zover ik begrepen heb zijn de L7 en de F1 series 'budget' voedingen van Be Quiet.
De E9 Straight Power series zijn de 'professionele' varianten met sleeving, grotere fans en volgens zeggen betere electronica. Dus ik dacht: gokje wagen, het kan altijd terug naar de winkel 8)

Denk dat die E9 400W dus erg dicht in de buurt komt van een Pico 150XT met goede adapter qua efficientie met deze loads, maar dan wel tegen een lagere prijs...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Laatst online: 22:17
Heb trouwens op mijn goedkope G530 net met Coretemp een nieuw record gehaald nl 102 graden op een core! was video's aan het coderen zonder dat de fan op de cpukoeler het deed (veel te veel lawaai en zuiniger zo)
Het system werkt nog steeds!

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VFRRijder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:14
Mars Warrior schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 13:51:
Ik heb nog één component in mijn systeem gewijzigd en ben daarmee van 23.4W naar 22.1W gegaan.

Het enige dat ik gewijzigd heb is de PSU. Er zat een Be Quiet F1 350W Gold in, en er zit nu een E9 400W Gold voeding in die het bij lage load dus net wat beter doet...

...nog een heel verhaal
Zo, dat klinkt erg goed. Ik ben ook aan het zoeken naar een nieuwe "server" voor thuis...vooral voor data opslag.....maar die specs van jou zien er erg goed uit. Misschien dat ik wel een goedkopere CPU neem....(core i3), maar als referentie neem ik dit even als uitgangspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
In welke kast zit dit allemaal? Ziet er prima uit voor een server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
@MarsWarrior: Verbaas me dat die 3570 zo weinig gebruikt, is dan wel heel idle zeker?

Zelf ook bezig om mijn Power-Hungry C2D E6600 met ASUS P5W64WS bord te vervangen. Voorlopige lijst:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 2120 Boxed€ 107,-€ 107,-
1be quiet! Straight Power E9 400W€ 57,80€ 57,80
1Samsung 830 series 256GB€ 173,50€ 173,50
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9W Low Profile White€ 52,45€ 52,45
1Intel DH77EB€ 91,70€ 91,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 482,45

Daarbij dan nog een 1Tb downloadschijf en een Areca 1220 met 8*750Gb HDD's eraan. Ben benieuwd hoeveel ik van de huidige 200W idle (met alle schijven in spindown) kan afhalen.

Daarnaast nog aan het kijken met welke schijven ik de 750Gb-ers ga vervangen, neig naar WD Reds 3Tb (4 stuks), maar krijg nog niet helder of die vriendjes willen worden met mijn Areca.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Osiris schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 13:16:
[...]

Hmm, nieuwe metingen laten 70-74 W idle zien. Beetje onderschat hoeveel W alle idle keukenzooi trekt.. :X

Als we d'r vanuit gaan dat we een verschil van 30-34 W kunnen maken (als nieuwe servert 40 W doet), dan is dat maar een verschil van € 66 op jaarbasis. Dan duurt 't alweer 3 jaar voordat een € 200-systeempje terugverdiend is... :P
Misschien duurt het wel langer voordat je servertje is terugverdiend, je krijgt er wel een bak meer power per Watt voor terug, plus dat je hardware weer als nieuw is :) Qua uitbreiding is het ook een stuk eenvoudiger en goedkoper omdat de hardware weer courant is.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MasterMaceMichu schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 22:08:
@MarsWarrior: Verbaas me dat die 3570 zo weinig gebruikt, is dan wel heel idle zeker?
Zelfs een i7-3770K, snelste s1155-proc die je kunt kopen, verbruikt maar 3W in C3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Kunnen we er dan van uit gaan dat de i3 Ivy Bridge CPU's datzelfde doen? Of zelfs minder?
Ik zie net dat deze jongens leverbaar worden:

pricewatch unsorted: Intel Core i3 3220 / 3.3 GHz - LGA1155 Socket - L3 3 MB - HD Graphics

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je het geluk hebt dat je moederbord geen lawaai maakt in C3/C6 (en dat lijkt vooralsnog een loterij...) dan zullen de i3's minstens net zo zuinig zijn ja. Zorg er wel voor dat je een i3-3225 koopt als je ooit van plan bent om wat met de IGP te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Die HD4000 is toch alleen maar sneller? Of scheelt het ook nog in verbruik tegenover de HD2500?

[ Voor 128% gewijzigd door FireDrunk op 13-08-2012 23:04 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Meer EUs, dus niet alleen sneller in kloksnelheid maar in alles. Hoewel ik niet sneller zou willen zeggen, eerder 'bruikbaar'.

Maar nee, in verbruik scheelt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Heb je trouwens profijt van het Q77 chipset in Fluffy2? Of heb je geen van de over/underclock features nodig gehad?

Ik zit namelijk sterk te twijfelen tussen B75 en Q77.
B75 is simpeler en zou dus theoretisch iets zuiniger moeten kunnen zijn.
Maar met Q77 heb je het grote voordeel van de Intel NIC en ingebouwde KVM mogelijkheden.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er zit geen verschil in verbruik tussen de chipsets. Ik heb zelf wel zitten klooien met de over/underclockfeatures, maar om eerlijk te zijn is dat allemaal zo crappy geimplementeerd door intel (en zo onnodig vanwege turbo boost en de power envelopes) dat je er niet echt wat aan hebt. De enige manier om significant voordeel boven turbo boost te hebben (in real life, niet alleen in synthetische benchmarks) is door elke vorm van energiebesparing te omzeilen en heel ver te overclocken, en dat kan de DQ77KB helaas niet aan.

Voordeel van Q77 is wat mij betreft de intel NIC(s) en iAMT. In combinatie met een ultimate-N wifi kaart zelfs iAMT over wifi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Crap, dan moet ik toch naar Q77 :P

Dan heb ik eigenlijk maar 1 keuze, en dat is het ASrock bord proberen, want ik wil graag 2 PCIe poorten...
Nu maar hopen dat dat een zuing bord is :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
mux schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 22:17:
[...]

Zelfs een i7-3770K, snelste s1155-proc die je kunt kopen, verbruikt maar 3W in C3...
Betekent dit dat ik geen T model hoef te kopen om zuinig te zijn (bij lage belasting/idle)?
Geldt die zuinigheid zowel voor Sandy bridge als voor Ivy bridge?

M'n huidige AMD X2 550 idle-t vooral met gemiddeld ca 10% belasting terwijl deze op de minimale frequentie draait.

Achtergrond van de vraag is dat ik nog zit te kijken naar VT-d ondersteuning (ivm kvm virtualisatie), maar de combi VT-d en een T-model maakt het een dure grap of is niet leverbaar: 2390T (180 euro), 3470T (geen prijzen) :X

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 13-08-2012 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Goedkoop VT-d support = B75 Chipset + i5-3550.
(overigens is B75 geen garantie voor VT-d, daarvoor heb je ook nog BIOS support nodig)

[ Voor 48% gewijzigd door FireDrunk op 13-08-2012 23:48 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Rukapul schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 23:40:
[...]

Betekent dit dat ik geen T model hoef te kopen om zuinig te zijn (bij lage belasting/idle)?
Geldt die zuinigheid zowel voor Sandy bridge als voor Ivy bridge?
Ja voor idle, voor lage belasting geen idee. Al zal dat sowieso wel weinig verschil maken, want de T-versies hebben alleen een lagere maximale clock en dito voltage, en niet alleen de clock maar ook het voltage verhoogt in trapjes.

Ivy/Sandy Bridge zijn qua verbruik zo goed als gelijk, die die shrink heeft op dat vlak weinig vooruitgang gebracht. Het lijkt er een beetje op dat Intel al het onderste uit de kan gehaald heeft qua verbruik met Sandy Bridge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FireDrunk schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 23:15:
Crap, dan moet ik toch naar Q77 :P

Dan heb ik eigenlijk maar 1 keuze, en dat is het ASrock bord proberen, want ik wil graag 2 PCIe poorten...
Nu maar hopen dat dat een zuing bord is :)
Bedoel je niet 2 PCI (dus niet PCIe) poorten? Ik zelf zit toch naar de Intel DQ77MK te kijken ... Dual Gigabit LAN is ook wel prettig in een server nml ...en dan koop ik wel een PCIe naar dual PCI adapter kaart (of nog meer als die er zijn) om mijn oude PCI DVB-C kaarten in te stoppen. (die zijn niet energie zuinig weet ik ... maar stukken goedkoper dan nieuwe PCIe kaarten)

Hein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Nee ik bedoel echt twee keer PCIe. Ik heb meerdere insteekkaarten die ik wil gebruiken. Waaronder een HBA, 10Gb NIC en een InfiniBand controller.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-09 19:48

B2

wa' seggie?

Ik ga vandaag of morgen de standaard fans uit de Fractal Define mini case vervangen voor 120mm Scythe Gentle Typhoons op 500 RPM. Zou toch weer een aantal watt moeten schelen. Baal er trouwens wel van dat die DH77EB wat meer lijkt te verbruiken dan de DH67CF. Oh ja, die DH67CF is dus nog over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Borromini schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 00:08:
[...]

Ja voor idle, voor lage belasting geen idee. Al zal dat sowieso wel weinig verschil maken, want de T-versies hebben alleen een lagere maximale clock en dito voltage, en niet alleen de clock maar ook het voltage verhoogt in trapjes.
De T-versies hebben natuurlijk ook nog minder cores (max 2) :) Zul je zien dat VMs ondanks een lage belasting wel die cores actief houden wat interessante vragen oproept mbt energieverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
ESXi (en enkele andere pakketten) gebruiken niet eens C-States, maar alleen P-States. Met een handmatige tweak kan je die optie wel aanzetten, dat scheelt dan ook nog.
Als je je VM's goed inricht met een virtual kernel en alle overbodige meuk eruit haalt, kan je het aantal wakeups van VM's tot een minimum beperken.

Ik heb wel eens een hele kale Gentoo VM gebouwd die < 10 wakeups per 5 seconden had.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FireDrunk schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 07:44:
Nee ik bedoel echt twee keer PCIe. Ik heb meerdere insteekkaarten die ik wil gebruiken. Waaronder een HBA, 10Gb NIC en een InfiniBand controller.
Okee ... maar volgens mij is er toch een verschil tussen deze 2
Asrock Q77M vPro Layout
1 PCIe 16x 3.0
1 PCIe 16x 2.0 (maar draait alleen 4x)
2 PCI

Intel DQ77MK Layout
Ik zie daar het volgende:
1 PCIe 16x 3.0
1 PCIe 4x 2.0
1 PCIe 1x 2.0
1 PCI

Dus eigenlijk heb je minder aansluitingen op de Asrock .. maar wel 2 16x sloten. Als je kijkt naar de Intel dan zie ik ook dat de achterkant van de PCIe 4x aansluiting open is, dus daar past ook een 16x kaart in die dan, net als de Asrock, in 4x modes draait.

Dus ik zou altijd voor de intel gaan :-)
(voor 20 Euro meer krijg je volgens mij een beter moederboard)

Hein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Hmm, ik had inderdaad niet gezien dat dat slot open was. Belangrijkste reden was idd de 2 * x16 omdat ik 2 x8 kaarten wil kunnen gebruiken.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duskwither
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 05:24
FireDrunk schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 09:38:
ESXi (en enkele andere pakketten) gebruiken niet eens C-States, maar alleen P-States. Met een handmatige tweak kan je die optie wel aanzetten, dat scheelt dan ook nog.
Als ik deze PDF mag geloven gebruikt ESXi 5 wel c-states, tenminste in low power setting. Nou moet ik bekennen dat ik de P-state/c-state materie niet helemaal onder de knie heb, dus misschien mis ik iets. Maakt ESXi 5 idd geen gebruik van de c-states, ook in low power setting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Kan zijn dat ik ze omdraai (C- en P- states) maar 1 van de twee word standaard niet gebruikt.
in Advanced Settings -> Power kan je dat aan zetten. (eerste optie, enable P/C-States).

Scheelt maar een paar % hoor, tis niet zo dat het veel zoden aan de dijk zet ;)
De kernel van ESXi heeft volgens mij een veel te hoge tickfrequentie om echt zuinig te zijn.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duskwither
Het lijkt me overigens nog wel een interessante discussie hoe je VM's zo zuinig mogelijk te maken, en in hoeverre dit invloed heeft op het verbruik van de host. Ik vermoed dat dit niet direct thuis hoort in dit topic?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Welke virtualisatie optie Virtualbox, Xenserver, ESXi, ... ?

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Goed punt, want dat maakt nogal veel verschil :P

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duskwither
Voor mij persoonlijk ESXi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

MasterMaceMichu schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 22:08:
Mijn Core i7-2600 draait hier ook slechts 22,7 Watt idle zonder extra tweaks, op een Z77 bord met 4GB ram. .
Heb er ook een i3-2100 op gehad deze deed 22,0 Watt . Verschil is eigenlijk te verwaarlozen en valt zowat binnen de meettolerantie.

Met 16 GB is dit 24,6W
Met 5 x 2 TB schijven in idle is het 30,5 W.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FireDrunk schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 10:35:
Hmm, ik had inderdaad niet gezien dat dat slot open was. Belangrijkste reden was idd de 2 * x16 omdat ik 2 x8 kaarten wil kunnen gebruiken.
Oja ... en ik ben nog een aansluiting vergeten op de intel .. nml de mini PCI Express aansluiting die ook als mSATA kan werken maar waar natuurlijk meerdere zaken ingeplugd kunnen worden. (zoals een Digital Device miniPCIe Octopus om 8 dvb tuners op aan te sluiten :-) )

Hein

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan zou ik de vraag hier: Zuinige ESXi Server posten. Gaat het daar ook weer eens over efficiëntie. :X

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 11:18:
[...]

Oja ... en ik ben nog een aansluiting vergeten op de intel .. nml de mini PCI Express aansluiting die ook als mSATA kan werken maar waar natuurlijk meerdere zaken ingeplugd kunnen worden.
Is dat zo? Ik dacht dat bepaalde contactpunten moesten worden 'omgedraaid' om van een miniPCI-E slot een mSATA-slot te maken. Fysiek zien ze er natuurlijk hetzelfde uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mSATA is een 'superset' van mPCIe. Het omdraaien van contactjes moet je doen met ASUS EEE PC sata-slots - dat lijkt gewoon een mPCIe-slot, maar twee contactjes zijn precies omgekeerd van wat je verwacht.

Dell heeft dat ook wel eens geflikt in hun laptops. Maar dat is dus niet de mSATA-standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik heb ooit eens een PicoPSU gekregen, maar weet helemaal niet hoeveel vermogen het ding heeft.
Iemand die zo weet hoeveel watt versie ik hier heb?:

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/309ih6s.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/16a8k02.jpg

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ziet er uit als de originele 'gele picopsu', oftewel de 120W variant. Heeft 6A op 5/3.3V en 7A op 12V. Is dus effectief (gezien je alles op 12V gebruikt) een 80W voeding.

[ Voor 3% gewijzigd door mux op 14-08-2012 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Nice, dan kan ik deze op mijn (toekomstige) Q77 bord prikken :+
Nu nog een goede 12V adapter op de kop tikken...

Iemand tips?

[ Voor 50% gewijzigd door FireDrunk op 14-08-2012 18:53 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
mux schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 22:17:
[...]

OK....ik ben blijven 'hangen' in de C2D E6600's, die hebben dergelijke states niet volgend mij....

Moet je dit in de Bios instellen, of in het OS? (Ga W2k8 R2 draaien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

mux schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 18:18:
Ziet er uit als de originele 'gele picopsu', oftewel de 120W variant. Heeft 6A op 5/3.3V en 7A op 12V. Is dus effectief (gezien je alles op 12V gebruikt) een 80W voeding.
http://www.mini-box.com/s.nl/it.A/id.417/.f inderdaad als ik het plaatje zo zie.
Het is wel jammer dat PicoPSU's niet voorzien zijn van typenr's. Was laatst ook al even zoet met het identificeren van eentje en dat was er nou net een die niet meer in productie is, dus dan maar Googlen op pics en vergelijken.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik heb dus niet die Sata plug...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De ouwe ouwe kwam ook zonder sata-plug. Later hebben ze een sata-plug toegevoegd aan het dradenharnas (maar de rest hetzelfde gehouden).

@Master: BIOS.

[ Voor 20% gewijzigd door mux op 14-08-2012 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayures
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-08 16:52
FireDrunk schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 18:33:
Nu nog een goede 12V adapter op de kop tikken...
Iemand tips?
Tips zie ik graag, heb ook nog een goede 12v nodig en tot op heden nog niet echt iets kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Same here, tips zijn meer dan welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is dan wel handig om het gewenste vermogen op te geven.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
120W :+

Even niets...

Pagina: 1 ... 93 ... 110 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
<b>In <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1536123">LA loopt nu een discussie</a> waarbij de toekomst/herstructurering van dit topic ter sprake komt. Relevante input is daarbij gewenst.</b>

Voor dit topic geldt ook het CSL Beleid. Het is dus nadrukkelijk *niet* de bedoeling om hier een lijstje met specificaties te plaatsen en daarbij vragen 'of het wel goed is'.

Discussie over RAID hoort hier niet thuis. Evenals <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1455241">Zuinige ESXi Server</a>.