Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duskwither
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:04
Wat ook handig zou kunnen zijn, is als er een lijstje aangelegd wordt, welke goede PicoPSU/adapter combinaties er zijn.

Ik heb zelf een aantal jaren geleden wel eens naar een PicoPSU zitten kijken voor gebruik met een Atom bordje, maar ben uiteindelijk maar voor een BeQuiet voeding gegaan, met name vanwege het niet hoeven zoeken naar een adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151270

heeft er iemand nog tips voor zuinig geheugen?
Ik wil graag 32Gb in mijn toekomstige DQ77MK stoppen, maar als ik in de pricewatch kijk dan zijn er (als ik ga voor 8Gb met CAS 9) op 1600Mhz maar 3 mogelijkheden en op 1333 maar 8 mogelijkheden. En geen van alle zit op 1.35 Volt. De enigste met 1.35Volt zit op CAS 11.

of maakt het allemaal niet zo heel veel uit? En heeft het kopen van een "kit" voor voordelen? of is dat allemaal marketing trucs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-05 22:54
neographikal schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 12:34:
Same here, tips zijn meer dan welkom :)
pricewatch: Seasonic Power Adapter 60 Watt (12V) (datasheet)

pricewatch: Seasonic Power Adapter 80 Watt (12V) (datasheet)
Edit: Op de foto zie ik dat deze 80W adapter wel een afwijkende plug heeft, met 4 pinnen... Waarschijnlijk vanwege de hoge stroom van 6.7A waar zo'n klein plugje niet voor gemaakt is.
Anoniem: 151270 schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 17:11:
heeft er iemand nog tips voor zuinig geheugen?
Ik wil graag 32Gb in mijn toekomstige DQ77MK stoppen, maar als ik in de pricewatch kijk dan zijn er (als ik ga voor 8Gb met CAS 9) op 1600Mhz maar 3 mogelijkheden en op 1333 maar 8 mogelijkheden. En geen van alle zit op 1.35 Volt. De enigste met 1.35Volt zit op CAS 11.

of maakt het allemaal niet zo heel veel uit? En heeft het kopen van een "kit" voor voordelen? of is dat allemaal marketing trucs?
Ik heb met pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G het voltage gewoon op 1.35V gezet in BIOS, maar geen verschil in vermogen kunnen meten. Als ik met de vingers voel aan de chips op de reepjes, dan zijn ze niet warm. Ik denk dat het geheugen zo weinig verbruikt dat het niet uitmaakt.

Ik heb een keer OCZ "low voltage" geheugen van 1.35V gekocht en toen wou het hele systeem niet booten, daarom koop ik nu voor de zekerheid een kit die vermeld staat in de handleiding van het moederbord.
Een kit heeft het voordeel dat de reepjes vrij precies hetzelfde zijn en dat geeft bij dual channel gebruik, waarbij 2 reepjes tegelijk worden aangesproken, meer kans dat het goed werkt.
Ik heb eens geheugen gekocht van exact hetzelfde typenummer voor een uitbreiding en toen bleek het toch heel anders te zijn, de oude was DS (double sided) en de nieuwe SS.

[ Voor 18% gewijzigd door Ploink op 15-08-2012 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tHe_BiNk
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Kijk anders hier even:

http://nl.hardware.info/r...t-origineel-of-universeel

74 laptop voedingen getest. Ben je even zoet. ;)

APPLYitYourself.nl - PLAKhetzelf.nl - Raamfolie, muurstickers en stickers - WindowDeco.nl Raamfolie op maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wognummer
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:13
gister een

http://tweakers.net/price...r2-mini-itx-nas-case.html

besteld nu heb ik nog een i5-2400 in de kast liggen die ik er eventueel nog voor kan gebruiken, is dat echt handig met het oog op zuinigheid en zo ja heeft iemand een idee voor een zuinig moederbord wat ik hierin kan zetten maar dan wel weer met 6 sata poorten (is genoeg 7 zou fijner zijn maar hoeft niet

Locks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:11
@tHe_BiNk Allemaal 19V... PicoPSU is doorgaans 12V, tenzij je een speciaal wide-input model hebt.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Locks schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 21:19:
gister een

http://tweakers.net/price...r2-mini-itx-nas-case.html

besteld nu heb ik nog een i5-2400 in de kast liggen die ik er eventueel nog voor kan gebruiken, is dat echt handig met het oog op zuinigheid en zo ja heeft iemand een idee voor een zuinig moederbord wat ik hierin kan zetten maar dan wel weer met 6 sata poorten (is genoeg 7 zou fijner zijn maar hoeft niet

Locks
Neem de P8H67-I en niet de P8H77-I; eerst genoemde is zuiniger. Ik heb de P8H67-I samen met een i5 2400, 2x 4GB geheugen, 1 laptopschijf, Seasonic 330 watter, idle 21,9 watt gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wognummer
kijk das idd netjes en wat haalt die bij volle belasting en hoeveel schijven heb je erin zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Set is al uit elkaar en vervangen door een i5 3550 / H77MA-G43. Ik had 6 laptopschijven, 1 case fan en een dual netwerkkaart; met Prime95 gestrest zat ik uit mijn hoofd op ongeveer 120 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wognummer
ok dat valt me wel wat tegen ;) hmm nog even goed over nadenken of ik een andere processor ga scoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
-The_Mask- schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 20:32:
[...]

Je verwacht dat ze goed zijn, omdat ze van Seasonic komen. Maar volgens mij is er geen review die hiermee als bewijs komt. ;)
Seasonic is idd een goed merk, maar ook vanwege de Level V, >=87% efficiency specificatie.
Bovendien is het een van de weinige 12V adapters.
tHe_BiNk schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 20:53:
Kijk anders hier even:

Goeie review, maar het zijn allemaal 19V adapters.
Fortron komt hier als winnaar uit de bus en ik heb daardoor ook deze gevonden in de pricewatch:
pricewatch unsorted: Fortron LCD-Universal-Netzteil (ext.) 12V / 5A / 60W Euro (ook >=87% eff.)

Of je koopt de PicoPSU gewoon inclusief adapter
pricewatch: Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

En anders een DCDC converter ertussen, mocht je al een adapter hebben rondslingeren. http://www.mini-box.com/DCDC-USB?sc=8&category=981 , zo draait mijn desktop op het moment. Een niet-WI PicoPSU, universele adapter die niet lager wil dan 15v, DCDC converter ertussen :P

[ Voor 33% gewijzigd door Raven op 16-08-2012 07:45 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Ploink
Maar een DCDC converter heeft geen effciency van 100%.
Deze zal nog wel rond de 90-95% zitten gok ik, maar dan raak je toch genoeg energie kwijt om een ATX 80+ voeding efficiënter te maken.
Er zijn nog meer/andere redenen waarom je voor een PicoPSU gaat. Tegenwoordig zijn voor mij de formfactor (toegegeven, DCDC helpt niet) (inclusief kabels) en fanless de belangrijkste redenen. Doe je het voor efficiëntie dan ben ik geneigd te zeggen dat je inmiddels genoeg moet hebben aan 60W (tot absoluut maximaal een 80W) adapter. Anders kun je beter voor een ATX gaan.

De CSL/OT kroeg !

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:40

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Dadona schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 10:17:
Er zijn nog meer/andere redenen waarom je voor een PicoPSU gaat. Tegenwoordig zijn voor mij de formfactor (toegegeven, DCDC helpt niet) (inclusief kabels) en fanless de belangrijkste redenen. Doe je het voor efficiëntie dan ben ik geneigd te zeggen dat je inmiddels genoeg moet hebben aan 60W (tot absoluut maximaal een 80W) adapter. Anders kun je beter voor een ATX gaan.
Voor een server loop ik toch elke keer tegen het max vermogen aan dat een Pico kan leveren.

Met al die nieuwe zuinige meuk wordt het verschil tussen idle en load steeds groter.
Zo haal je idle icm een SSD best de 15W, maar met 5 disken die opstarten en een belaste cpu zit je zomaar op 150W of zelfs meer... Weliswaar kortstondig, maar wel op de grens van een Pico!

Hoewel ik fanless ook heerlijk vind vanwege de stilte, moet ik zeggen dat ik de noiseblocker cpu fan en de fan van de E9 400 niet kan horen, zelfs niet met me oor tegen de kast.
Nu nog absoluut stille schijven. Die wd dingen zouden 11-13db moeten doen, net iets meer dan de fans (9-11db), maar die hoor ik dus wel als ik goed luister...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Mars Warrior schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 21:31:
[...]
maar die hoor ik dus wel als ik goed luister...
<grappige modus>
iets minder goed luisteren is dus de oplossing >:)
</grappige modus>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Als je moeite moet doen wil dat wel zeggen dat je dat evengoed kan negeren :). Je kan kiezen ergens niet op te focussen :P.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:04
Zo....systeempje is besteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3220 Boxed€ 120,50€ 120,50
1be quiet! Straight Power E9 400W€ 61,55€ 61,55
1Samsung 830 series 256GB€ 173,50€ 173,50
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9B Low Profile Blue€ 44,25€ 44,25
1Intel Desktop Board DQ77MK€ 125,50€ 125,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 525,30

Ben benieuwd wat het verbruik wordt met nog een Areca-1220 met 8 750Gb HDD's en nog een losse 1Tb schijf erin....Keep you posted!

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kijk anders hier even:

Sorry bedoelde natuurlijk goede reviews, één waar dus bijvoorbeeld spannings stabiliteit ook meeneemt.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Is spanning stabiliteit nou echt zo belangrijk? Ik snap dat je niet wil dat het ding 1000 keer per seconden van 11V naar 14V gaat, maar wil je echt specifieke ripple weten?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MasterMaceMichu schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 00:34:
Zo....systeempje is besteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3220 Boxed€ 120,50€ 120,50
1Intel Desktop Board DQ77MK€ 125,50€ 125,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 525,30
Waarom een processor besteld die niet in de lijst van compatible processors staat van intel?
DQ77MK Processor list

edit: het lijkt er op dat de gehele 3rd gen i3 niet naar bovenkomt op processormatch. Ook niet voor andere moederboarden.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 151270 op 17-08-2012 10:25 . Reden: extra informatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Anoniem: 151270 schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 10:20:
[...]

Waarom een processor besteld die niet in de lijst van compatible processors staat van intel?
DQ77MK Processor list

edit: het lijkt er op dat de gehele 3rd gen i3 niet naar bovenkomt op processormatch. Ook niet voor andere moederboarden.
Omdat de processor officieel nog niet door Intel is released kan die ook niet op compatibility lijsten voorkomen (bij Intel dan).

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FireDrunk schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 09:30:
Is spanning stabiliteit nou echt zo belangrijk? Ik snap dat je niet wil dat het ding 1000 keer per seconden van 11V naar 14V gaat, maar wil je echt specifieke ripple weten?
Dat is niet noodzakelijkerwijs het belangrijkste in de wereld, maar in het algemeen is die test van Hardware.info totaal nietszeggend. De kwaliteit van een voeding uit zich in:
- Bouwkwaliteit (zowel kwaliteit van soldeer en plastic, als het gebruik van features als PFC, moderne topologieën, etc.)
- Efficiëntie
- Filterkwaliteit

Een goede review bevat op zijn minst deze elementen + een volledige beschrijving van de gebruikte testmethode. Als een review minder bevat mis je al gauw essentiële informatie. Ik heb bijvoorbeeld in mijn grote adapterdoos een Trust-voeding liggen die uitstekend efficiënt is (86%+ vanaf 10W) en nauwelijks ripple geeft op de uitgang. Op basis van die eigenschappen zou ik zeggen: geweldig ding, die moet je vooral gebruiken. Maar zodra ik hem opentrok zag ik dat er zo goed als geen ingangsfilter in zit (maw gegarandeerde storing op gevoelige apparatuur zoals WiFi), de soldeerkwaliteit crap is en de enige beveiliging een tweetal niet-resetting zekeringen is. Planned obsolescence.

Je kunt geen apparaat aanraden op basis van een incomplete review. Er is gewoon niet genoeg informatie om een conclusie te trekken. Een voeding met slechte filtering is 99% van de tijd een slechte voeding, zelfs als de efficiëntie goed is. Een slecht gebouwde voeding is stuk zodra je hem per ongeluk een keer laat vallen, iets dat met adapters best gebeurt.

Hardware.info had net zo goed een test van 100 laptopvoedingen kunnen maken waarin ze alleen de kleur opnoemden van elke adapter. En helaas is dit geen geïsoleerd geval; hardware.info heeft er een handje van om kwalitatief uitermate teleurstellende reviews te maken over tig verschillende apparaten tegelijk. Ik heb ze eerder al betrapt op het verkloten van de energiemetertests, en later bleek ook dat ze de mist in zijn gegaan met de honderden monitortests die ze doen. Kwantiteit is bij hun belangrijker dan kwaliteit.

[/rant]

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik zou zeggen, leg het vooral voor aan het Tweakers.net test panel, misschien willen zij jou testmethodes wel hanteren bij tests?

Overigens mux, weet jij dan wel een goede roundup van 12v adapters die van acceptabele kwaliteit zijn? :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Meh, om consistent goede voedingreviews te bouwen moeten er experts rondlopen in de redactie, en niet alleen journalisten. En er moet budget voor knappe testapparatuur zijn. Ze hebben eerder al aangegeven dat ze hier voorlopig niet veel voor voelen.

Voor reviews van voedingen moet je helaas bij de mensen zijn die er verstand van hebben: Hardwaresecrets, X-bit labs, Jonnyguru, PC-experience. En niemand daar lijkt echt geïnteresseerd te zijn in adapters, waarschijnlijk omdat ze die niet cheapo/gratis toegestuurd krijgen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duskwither
Kijk anders hier even:

Dit zijn volgens mij allemaal 19v adapters, terwijl pico psu's 12v adapters nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:04
Anoniem: 151270 schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 10:20:
[...]

DQ77MK Processor list

Als de 3e generatie i5 en i7 worden ondersteund, lijkt mij de 3e gen i3 ook geen probleem....

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Duskwither schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 12:03:
[...]

Dit zijn volgens mij allemaal 19v adapters, terwijl pico psu's 12v adapters nodig hebben.
Oud nieuws ;)
FireDrunk schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 21:20:
@tHe_BiNk Allemaal 19V... PicoPSU is doorgaans 12V, tenzij je een speciaal wide-input model hebt.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duskwither
Lol, sorry 8)7. Slecht gelezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
MasterMaceMichu schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 12:35:
[...]

Als de 3e generatie i5 en i7 worden ondersteund, lijkt mij de 3e gen i3 ook geen probleem....
Ik dacht dat Mux vertelde dat de Q77 die hij had, alleen problemen opleverde bij het plaatsen van CPU's met een hoge TDP. Dat zou denk ik het enige limiet zijn. Maar van de -MK verwacht ik dat niet, aangezien die een gewone ATX aansluiting heeft ipv de 12V aansluiting die het moederbord van mux heeft.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Lenovo brengt ook weer eens wat nieuws uit:
http://www.anandtech.com/...-review-pintsized-power/3

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/graph6162/49186.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ja .. Ars Technica had het er ook al over ... zit een Q77 chipset in.
Lenovo Thinkcentre m92p

Vindt de DVD uitbreiding wel orgineel ... die is groter dan de PC zelf :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Wolly schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 15:26:
Bedenk me net dat het zonder pc ook kan, door gewoon een goede adapter te kopen die 12 volt geeft en dan een splitterkabel voor een paar euro.

Als je zoals ik alles in de meterkast hebt staan (Synology, modem, wifi, itx router) zou daar toch wel winst zijn te behalen.
Om hier nog even op in te haken: ik heb m'n Fritz!Box en een oude 3Com 10Mbit hub samen met m'n HTPC/server aan een Trust 120W notebook adapter (12V, regelbaar) geknoopt. Ten opzichte van de losse adapters bespaart dat 1-1.5W; beter dan niets dus :P de Trust is geen hoogvlieger in efficiëntie weet ik, maar het kan allicht schelen als ie in plaats van 39W met 49W belast wordt. Misschien sluit ik er binnenkort nog wel wat op aan, er staat hier ook een Airport Express die ook op 12V werkt :P Hoogste waarde die ik vooralsnog voorbij heb zien komen met m'n EnergyCheck is 100W (bij opstarten van de server).

Splitter heb ik zelf gefabriceerd trouwens, voor een 10tje wat 2.5mm DC plugs besteld, kabeltjes knippen en splitten d.m.v. een kroonsteentje. Goedkope en effectieve oplossing, scheelt me sowieso twee stekkers in het stopcontact :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb uitgezocht wat het meerverbruik van extra geheugenbankjes in een computer is: zie hier het resultaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tHe_BiNk
  • Niet online
FireDrunk schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 21:20:
Facepalm :$

APPLYitYourself.nl - PLAKhetzelf.nl - Raamfolie, muurstickers en stickers - WindowDeco.nl Raamfolie op maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
mux schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 21:03:
Ik heb uitgezocht wat het meerverbruik van extra geheugenbankjes in een computer is: zie hier het resultaat :)
Nou ga ik misschien een vervelende vraag stellen, maar zou je het ook eens onder memory load kunnen testen...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb hier nèt een reactie over geplaatst onder het topic: weet jij wat voor benchmark/scenario daar geschikt voor is? Voor zover ik weet zijn er alleen algoritmen die ontzettend goed zijn in het belasten van de CPU (Linpack/OCCT max power algorithm) en GPU (Furmark). Geheugen weet ik niks voor, en bovendien: wat voor soort bewerking op het geheugen trekt het meeste vermogen? Dit is volgens mij ook ernstig afhankelijk van de geheugencontroller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Memtest86 zou de beste optie zijn nadeel is alleen dat je geen powersaving features meer hebt.
Je zou anders ook de geheugen benchmark van SiSoft Sandra kunnen gebruiken.

[ Voor 29% gewijzigd door FireDrunk op 18-08-2012 10:10 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23-05 22:09

thof

FP ProMod
Ik ben alleen bang dat de CPU het dan ook ook druk krijgt en die dus ook gaat schommelen in stroomverbruik, waardoor het testresultaat voor het geheugen vertroebelt.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
De geheugencontroller zit in de CPU, dus dat is niet zo gek... Maar Mux kon toch letterlijk het gebruik van de geheugen modules meten? Dan blijft het CPU verbruik buiten beschouwing?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
FireDrunk schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 10:38:
De geheugencontroller zit in de CPU, dus dat is niet zo gek... Maar Mux kon toch letterlijk het gebruik van de geheugen modules meten? Dan blijft het CPU verbruik buiten beschouwing?
In het filmpje meet hij het opgenomen vermogen achter de voeding, dus tussen de voeding en de overige componenten. Op die manier sluit je de (in)efficiente voeding uit.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Hmm, dan word het inderdaad een lastig verhaal... Wat misschien kan is de CPU max belasten zonder geheugen, en daarna de CPU max belasten met geheugen load. Het verschil is dan je geheugenverbruik...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is niet alleen het geheugen dat energie gebruikt, integendeel, het geheugen verbruikt zelfs onder max. belasting geen bal. Het is de geheugencontroller en PCH die de oorzaak zijn van extra verbruik doordat je er meer DIMMs in propt, dus het heeft geen zin om het verbruik van alleen het geheugen te meten. Ik moet het verbruik van de hele computer meten.

Dat betekent dat ik inderdaad een benchmark moet hebben die stabiel is en de cores zo min mogelijk belast, en die bedoeld is om het verbruik tg.v. geheugenbewerkingen te maximaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

mux schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 09:30:
Ik heb hier nèt een reactie over geplaatst onder het topic: weet jij wat voor benchmark/scenario daar geschikt voor is? Voor zover ik weet zijn er alleen algoritmen die ontzettend goed zijn in het belasten van de CPU (Linpack/OCCT max power algorithm) en GPU (Furmark). Geheugen weet ik niks voor, en bovendien: wat voor soort bewerking op het geheugen trekt het meeste vermogen? Dit is volgens mij ook ernstig afhankelijk van de geheugencontroller.
7-zip laat relatief goede scaling zien met sneller geheugen. Heb je daar wat aan? Het heeft imo weinig zin om met aida64 memory benchmark-achtige tools te testen: wat kun je in de praktijk met die resultaten?

On a side note, wat dacht je van memtest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Denk dat er weinig programma's zijn die het geheugen vol trekken zonder de CPU te belasten. Wat trekt nu het geheugen vol zonder er iets mee te doen? :p

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb net even wat testjes gerund, en met OCCT en Furmark (die allebei vast niet maximaal, maar toch wel een hoop aanspraak op het geheugen maken, vooral Furmark) zie ik het verbruik van het geheugen zelf, met 2 bankjes geïnstalleerd, niet boven de 2.9W uitkomen, waarbij aangetekend moet worden dat in die 2.9W waarschijnlijk ook nog een klein deel van het PCH-verbruik zit.

Met 1 geheugenbank zie ik iets in de richting van 2.0W verbruik, dus ik gok dat elk geheugenbankje ansich ongeveer 1W verbruikt onder belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Ik heb mijn ervaringen met mijn nieuwe server en de 3 geteste voedingen maar even voor het nageslacht vastgelegd in een review: productreview: be quiet! Straight Power E9 400W review door Mars Warrior

Wordt het terugvinden ook wat eenvoudiger hoop ik :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Ik ben aan het overwegen de stock socket 1155 cooler te vervangen voor wat stillers.
De build waar het over gaat:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G530 Boxed€ 37,95€ 37,95
1be quiet! Pure Power L7 350W€ 37,95€ 37,95
1Intel Desktop Board DH61WWB3€ 58,41€ 58,41
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 188,95

Na o.a. wat zoekwerk in dit topic kwam ik bij pricewatch: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B uit.
Wat zijn jullie ervaringen m.b.t. de extra stilte die je hiermee kan verkrijgen? Op dit moment hoor ik een licht gezoem van de stock cooler. Een aftermarket heatsink zou echt onhoorbaar of stiller dan de be quiet moeten zijn om nut te hebben voor me.

Andere oplossing zou een passive heatsink zijn, met een stille 120/140mm intake fan en de be quiet als outtake.
Iemand hier ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb de stock koeler en Scythe Big Shuriken (originele) naast elkaar staan in mijn computers, en ja, de BS is onhoorbaar terwijl je technisch gezien de stock koeler nog wel kunt horen. Maar om eerlijk te zijn worden beide koelers toch altijd overstemd door gezoem en gepiep van andere delen van de computer, dus ik kan niet zeggen dat het de 30+ euro echt waard is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
FireDrunk schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 11:27:
Overigens mux, weet jij dan wel een goede roundup van 12v adapters die van acceptabele kwaliteit zijn? :+
Schopje, weet iemand een goede lijst met adapters die minimaal 80-90% efficientie halen bij 20-40W?
Ik ben op zoek naar een adapter die 120W kan leveren.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Thanks! _/-\o_ _/-\o_

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:07
Dat ligt wel allemaal dicht bij elkaar. Ik ben de review even kwijt maar volgens mij haalt de PicoPSU ongeveer 95% efficiëntie, dus zelfs met de slechtste adapter uit die test (84%) zit je de rond de 80% gecombineerd. (0,84 * 0,95 * 100 = 79,8%).

Wel erg weinig 12v adapters, het meeste is 19v.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tHe_BiNk
  • Niet online
@sloth

Je kan ook gewoon de fan van de standaard heatsink uitzetten en er een 120/140mm fan boven hangen, of opzetten. Dat koelt ook prima. Is stil. En goedkoop. Die G530 heeft maar een heel klein heatsinkje nodig, de CPU zal zelden boven de 40 watt aan stroom verbruik zitten.

[ Voor 12% gewijzigd door tHe_BiNk op 19-08-2012 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Met die prijzen zie ik het voordeel boven een Mac Mini (+Bootcamp) eigenlijk niet zo, maar goed dat kan ook aan mij liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDorst
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
tHe_BiNk schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 22:52:
@sloth

Je kan ook gewoon de fan van de standaard heatsink uitzetten en er een 120/140mm fan boven hangen, of opzetten. Dat koelt ook prima. Is stil. En goedkoop. Die G530 heeft maar een heel klein heatsinkje nodig, de CPU zal zelden boven de 40 watt aan stroom verbruik zitten.
Dit is niet helemaal waar. ik had die fout ook gemaakt.
Hangt van de belasting af.
De 12 volt van de adaptor gaat 1:1 naar de aparaten.
Dus voor alle niet +12v spanningen gaat die rendemetsfactor PicoPSU over heen. Het kan dus voordeliger uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:14
FireDrunk schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 10:56:
Dat klinkt overkill... Toevallig een lichtere efficentere voeding in huis om eens te testen?
Ik vind voor die CPU met dat moederbord 50W idle best veel...
Ondertussen draai ik terug ESXi en zit momenteel op 75-80W idle met een OCZ 600W voeding (alle 8 schijven in soft-raid aangesloten).

Ik overweeg om de pricewatch: be quiet! Straight Power E9 400W aan te schaffen gezien de beschreven ervaringen hier betreffende efficientie bij laag verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mars Warrior schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 22:38:
[...]

Dan vraag ik me toch af wat dat Asus mobo dan voor iets eigenaardigs heeft. Als ik de ontvanger erin duw en ik enable C3 en C6 in de bios dan resulteert dat in zeer irritant gepiep (coil whine ???.) dat meters verder nog te horen is. Met C3 en C6 gedisabled is dat gepiep over, maar is het verbruik ook hoger.

Enne, het verschil met of zonder ontvanger erin is dus 6 watt!!
Om hier nog maar eens op terug te komen: vandaag heb ik ge-experimenteerd met windows 8* en liep ik, ondanks dat Fluffy2 prima overweg ging met de unifying receiver onder windows 7, precies tegen dit probleem aan! Microsoft heeft z'n drivers blijkbaar nog niet helemaal op orde.

Het grappige is: net na de installatie van windows 8 deed hij dit niet. Ik gok dus dat w8 een automatische update van de chipset/USB-driver heeft geïnstalleerd die dit probleem terugbracht.

* korte review van windows 8: zolang je maar classic shell en remove ribbon meteen installeert, die schermhoekrommel uitzet en UAC doodmaakt is het een behoorlijk goede upgrade van windows 7. Start sneller, voelt sneller, lager verbruik (out-of-the-box min of meer perfect getweakt voor laag verbruik, ook niet verwonderlijk voor een volledig mobiel OS). Ondanks dat het overduidelijk niet voor desktops bedoeld is (overal 'tap here to...'-meldingen, ultra-versimpelde nietszeggende statusberichten, ontzettend inefficiente UI, etc.) is het toch prima werkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Okxnu.jpg

Verbruik van de servert zonder de audio kaart. Best wel netjes denk ik zo - normaal idlet ie met een wattje minder (~27W). Linux, Intel IGP uitgeschakeld, ook alle USB-poorten buiten die vooraan uitgeschakeld, en nog wat andere software tweaks.

Specs:

#ProductPrijsSubtotaal
2Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 94,90€ 189,80
1Western Digital Caviar Green WD10EACS, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Antec Performance One P180B€ 0,-€ 0,-
1Scythe Big Shuriken 2€ 33,95€ 33,95
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 33,45€ 33,45
1Corsair VS2GB1333D3€ 10,95€ 10,95
1Intel Desktop Board DH67BL (B3)€ 84,-€ 84,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 352,15

[ Voor 90% gewijzigd door Borromini op 21-08-2012 22:20 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Met welke processor is dit?

[ Voor 162% gewijzigd door sloth op 21-08-2012 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

.

[ Voor 97% gewijzigd door Borromini op 21-08-2012 22:18 . Reden: Deze dan ook... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Nou, nou, wat een boel nieuwe woorden leer ik hier toch zeg...
Sommige geven niet eens één hit op Google :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
mux schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 20:47:
* korte review van windows 8: zolang je maar classic shell en remove ribbon meteen installeert, die schermhoekrommel uitzet en UAC doodmaakt
Boeit dat allemaal zo voor een server? 1x instellen en vergeten is altijd mijn devies :)

[ Voor 3% gewijzigd door Dreamvoid op 21-08-2012 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb 'm nu geïnstalleerd staan op Fluffy2, wat mijn main desktopcomputer gaat worden. Daar is de GUI dus wel belangrijk. Maar voor een server is het allemaal onboeiend inderdaad. Wat dat betreft is W8 voor het verbruik van servers best een goed idee: out of the box is het aanzienlijk beter dan w7.

[ Voor 6% gewijzigd door mux op 21-08-2012 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Watvoor meuk heb je in windows gezet om het zuiniger te maken dan?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Onder win7 heb ik gegraven in de power options en blackviper over de services heen gehaald. In win8 is dat niet nodig, evt. kun je hem op power saving zetten ipv balanced, maar veel maakt het niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
De enige 'echte' settings die iets uitmaken zijn toch het gebruik van DIPM, C-States en P-States? Een tickless kernel is toch niet te maken in Windows, dus het aantal wake-ups verminderen, is al lastiger...

Of mis ik iets?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In win8 hebben ze wel degelijk de scheduler en tick rate in idle aangepakt. Ik zie onder elke omstandigheid lager verbruik, ondanks dat Windows al sinds eeuwen DIPM, c-states, p-states, volledige ACPI-implementatie, RAM PDM, USB selective suspend, PCIe suspend, etc. geïmplementeerd heeft. De enige reden die ik kan bedenken (en m'n metingen lijken dit ook te bevestigen) is dat ze de tick rate aanzienlijk omlaag gooien in idle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Das mooi! Is er al tooling om de wake-up rate van windows te meten? Zoals powertop in Linux kan..?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Not that I know of...

Edit: ik kan in perfmon kijken naar idle break events/sec, oftewel het aantal keren dat de processor naar C0 gaat in idle. Zodra het scherm uitgaat en de processor vrijwel de hele tijd in C3 zit lijkt de laagste break event frequency ongeveer 30/sec te zijn. Ik gok dus dat de tick rate daar in de buurt moet zitten.

Non-idle is het absolute minimum 60/sec, wat logisch is omdat hij screen refreshes moet doen. Ik denk dat Windows ook dan de tick rate (en het afhandelen van buffer-taken zoals USB) synchroniseert met het scherm zoveel het kan.

[ Voor 92% gewijzigd door mux op 22-08-2012 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
30/s is niet heel weinig, maar ook niet heel veel... Dat is best acceptabel!

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:54

mrc4nl

Procrastinatie expert

ik heb vandaag eens oude "kapotte" hardware uit de kast gehaald om het stroomverbruik te meten, aangezien ik het als server wil gebruiken. verkopen hooft niet veel zin denk ik.
het bestaat uit een pricewatch: Asus M4N78 PRO en een pricewatch: AMD Sempron 2600+ Boxed
het mobo heeft onboard nvidia chipset met gpu (8400)
en de cpu is *** traag (naja ben x4 gewend, geen 1,6ghz singlecore)

mijn vraag is, is het nog verstandig om een cpu te upgraden door uit de v&a te plukken of kan ik beter de noname voeding vervangen door een 80+ voeding? het stroomverbruik was rond de 55-60 watt, beetje veel voor 24/4 met èèn harde schijf.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

-The_Mask- schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 23:21:
Noname voedingen bestaan niet en welke meter gebruik je?
FSP 350 , ik gebruik de voltcraft energy monitor 3000

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

-The_Mask- schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 23:26:
FSP heeft tientallen voedingen van 350W.
als ik jou blij kan maken met een FSP350-60MDM Rev.A :z

ik dacht dat het niet relevant was om die info te postten, maar als jij mij kan nu helpen met deze extra info.heb ik het iig niet voor niets opgezocht :P

ora et labora

Verwacht een rendement van zo rond de 70% met zo'n belasting. Met een simpele voeding met 80PLUS certificaat van zo'n 30 euro zul je dus zo'n 5W kunnen besparen. Dus na drie jaar 24/7 aan laten heb je zo'n voeding terug verdient. Zelfde geld overigens ongeveer ook voor een 80PLUS Gold gecertificeerde voeding aangezien de prijs hiervan begint bij zo'n 60 euro, maar de besparing zal zo'n 10W zijn.

Mocht je echter zo'n voeding kopen en weer de meter er tussen gooien en hele andere waardes zien, dan zou ik de meter niet geloven. Je hebt nu een voeding met passieve power factor correctie, waardoor de power factor dus veel slechter is en de afwijking van de meter veel groter.

AMD Nieuwsdiscussie

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

-The_Mask- schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 00:02:
Verwacht een rendement van zo rond de 70% met zo'n belasting. Met een simpele voeding met 80PLUS certificaat van zo'n 30 euro zul je dus zo'n 5W kunnen besparen. Dus na drie jaar 24/7 aan laten heb je zo'n voeding terug verdient. Zelfde geld overigens ongeveer ook voor een 80PLUS Gold gecertificeerde voeding aangezien de prijs hiervan begint bij zo'n 60 euro, maar de besparing zal zo'n 10W zijn.

Mocht je echter zo'n voeding kopen en weer de meter er tussen gooien en hele andere waardes zien, dan zou ik de meter niet geloven. Je hebt nu een voeding met passieve power factor correctie, waardoor de power factor dus veel slechter is en de afwijking van de meter veel groter.
ok. ik neem aan dat je met een simpele voeding van 30 iets als pricewatch: be quiet! BN081 bedoeld en geen
pricewatch: Mini-box picoPSU 90

als ik het rekensommetje maak(met aannames): met 70% rendement trekt de huidige voeding 60 watt uit het stopcontact.

het verbruik van het systeem zonder extra verbruik voeding is dan (60/130) *100 = 46.15 watt, voeding verbruikt 60-46.15= 13.85 watt
met 350 watt 85% voeding (gold) zou ik dus 46.15*1.15 =53 watt verbruiken
basis*rendement voeding)
voeding verbruikt 7 watt (60-53)

ik had altijd begrepen dat een voeding het efficiëntst is op 50% van zn vermogen.
ga ik nog winst maken met picopsu 90, omdat die priecies 50% van zn vermogen levert,
of kan ik net zo goed een 85+ 350 watt normale psu kopen, waarvan ik maar 60/350 =17% gebruik

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berties
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-05 11:36
iemand die iets zinnigs kan zeggen over het verschil in energieverbruik tussen een command line interface only linux setup en een met een graphical user interface?

Stel ik gebruik op mijn linux server een gevirtualiseerde OS-X , Windows of Gnome interface (zonder dat er een monitor aan hangt), wat is dan de invloed hiervan op mijn energieverbruik? Als ik alleen maar remote desktop (via ssh, X of whatever), kan ik dan alsnog de GPU van mijn server uitschakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ja, zolang je de besturing remote blijft doen, kan je gewoon alleen de command line gebruiken.
Ook al heeft een guest een grafische omgeving, deze draait nog altijd virtueel, en niet op de GPU van je host.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
mrc4nl schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 23:14:
ik heb vandaag eens oude "kapotte" hardware uit de kast gehaald om het stroomverbruik te meten, aangezien ik het als server wil gebruiken. verkopen hooft niet veel zin denk ik.
het bestaat uit een pricewatch: Asus M4N78 PRO en een pricewatch: AMD Sempron 2600+ Boxed
het mobo heeft onboard nvidia chipset met gpu (8400)
en de cpu is *** traag (naja ben x4 gewend, geen 1,6ghz singlecore)

mijn vraag is, is het nog verstandig om een cpu te upgraden door uit de v&a te plukken of kan ik beter de noname voeding vervangen door een 80+ voeding? het stroomverbruik was rond de 55-60 watt, beetje veel voor 24/4 met èèn harde schijf.
Kan je dan niet beter die ouwe meuk naar de recycling sturen en voor een nieuwe combo van G530 plus een simpel MSI H61 bordje gaan? Daarmee moet je zelfs met een flut voeding nog wel onder de 30W kunnen komen, en bij 24/7 draaien haal je die investering er nog wel redelijk snel uit (vuistregel: elke 10W besparing = 20 euro per jaar). Plus je hebt een 3x snellere cpu onder de motorkap. Koop je die hardware nog tweedehands, dan gaat t nog sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:24
Zo heel onzuinig zal dat mobo en proc toch ook weer niet zijn? Ik heb een eerdere generatie van dat mobo en kom op 55W inclusief inefficiente capture card, extra netwerkkaart etc en heb wel eens uitgerekend dat een 35W setup mogelijk moet zijn. Afaik staan er in dit topic diverse setups met verbruikscijfers om te vergelijken.

Essentieel voor laag verbruik is overigens dat AMD Cool & Quiet goed wordt geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

als ik een nieuw mobo+cpu zou moeten kopen, word het een amd f1 bordje
pricewatch: MSI A55M-P35 en
pricewatch: AMD A4-3400 Boxed

de m4n78 pro heeft kuren waardoor ik m als kapot beschouw:
1. na shutdown wil ie niet meer aan. moet ik eerst de stroom eraf halen
2.bij elke boot geeft ie aan " new cpu installed press f1 to continue" (settings van vorige keer blijven wel bewaard)
3. het vervelendste waar ik vandaag achterkwam: de lampjes op de lan poort gaan niet brandden, terwijl ie wel ingeschakeld is, die is waarschijnlijk stuukhe. :/ dus dit mobo gaat hem iig niet worden.

maarja. das weer 110 euro, inc ram. en ik heb iig een extra harde schijf nodig.
dat word dus uitstellen tot later

@hieronder ja, en ik vind het moederbord mooier. ik ben bezig met een desk waar zowel mn game pc als server inkomen. beidde dus in het zicht

[ Voor 9% gewijzigd door mrc4nl op 25-08-2012 10:54 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
AMD puur vanwege de sympathie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met Llano heeft AMD ook wel een stuk zuinigere processoren neergezet. En hoewel ze niet meekunnen met de snellere processoren van Intel positioneert AMD de processoren die dat wel kunnen competitief. Dus sympathie is echt niet de enige motivatie om voor AMD te gaan.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Dadona schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 17:29:
Met Llano heeft AMD ook wel een stuk zuinigere processoren neergezet. En hoewel ze niet meekunnen met de snellere processoren van Intel positioneert AMD de processoren die dat wel kunnen competitief. Dus sympathie is echt niet de enige motivatie om voor AMD te gaan.
Zeker nu amd een prijsverlaging heeft ingevoerd voor de processoren:
nieuws: AMD verlaagt prijzen apu's, FX-processors en Phenom II's
Prijzen zullen niet direct zakken, maar goedkoper gaan ze wel worden. :9
Het is ook een energiezuinig alternatief voor de intel.Prestaties zijn voor mijn gebruik al snel voldoende

[ Voor 12% gewijzigd door mrc4nl op 25-08-2012 22:38 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is toch nog steeds hetzelfde liedje met AMD vs Intel? Heb je een IGP nodig? AMD all the way. Heb je CPU-kracht nodig? Intel. Geen van beiden? Goedkoopste mobo+cpu combo die nog wel dualcore is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrc4nl schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 00:54:
[...]

ok. ik neem aan dat je met een simpele voeding van 30 iets als pricewatch: be quiet! BN081 bedoeld en geen
pricewatch: Mini-box picoPSU 90
Klopt want met de PicoPSU kom je ook stukken duurder uit, omdat je nog een adapter nodig hebt.
ik had altijd begrepen dat een voeding het efficiëntst is op 50% van zn vermogen.
ga ik nog winst maken met picopsu 90, omdat die priecies 50% van zn vermogen levert,
of kan ik net zo goed een 85+ 350 watt normale psu kopen, waarvan ik maar 60/350 =17% gebruik
Mensen die zeggen dat alle voedingen op 50% belasting het efficients zijn scheren alle voedingen over één kam. Tegenwoordig doen fabrikanten alleen wel hun best om het hoogste rendement te halen op 50%, doordat de 80PLUS certificaten vanaf Bronze dat vragen.

Alleen vergeten deze mensen vaak dat de meeste PC's de meeste tijd idle doorbrengen en niet constant voor 100% belast zijn en dat voedingen met inefficiëntst zijn met lage belastingen.

De PicoPSU die je noemt zal je overigens veel minder snel terug verdienen, rendement is waarschijnlijk lager dan die van een 80PLUS Gold voeding van zo'n 300W, terwijl de aanschafprijs waarschijnlijk redelijk vergelijkbaar is.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Iemand deze ooit gezien?

http://pdf1.alldatasheet..../MEANWELL/HLG-120-12.html

Prijs: ~€ 70,-

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayures
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-05 13:27
Volgens de specs (obv het 48V model (welke efficienter is dan het 12V model)) doet deze 72% efficiency op 10% (12W), 82% efficiency op 24W. v.a. 48W doet deze 90%+

bron: http://pdf1.alldatasheet..../MEANWELL/HLG-120-12.html

• ShockWave
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-04 20:19

ShockWave

Lost it somewhere

Volg dit topic al enige tijd en ben binnenkort ook van plan mijn eigen server te gaan bouwen.
Nu zit ik in dubio over de keuze van de processor en moederbord processor wordt of een Intel Celeron G530/G540 of een Pentium G620.

Enige verschil wat ik kan ontdekken buiten de proccesorsnelheid is het L3 cache van 2vs3mb.

Moederbord heb ik ook 2 keuzes in de ASRock B75 Pro3-M of de MSI B75MA-P45
De Asrock heeft 8 sata aansluitingen en 1 pci aansluiting meer tov de MSI 6 wat wel lekker is voor toekomstige uitbreidingen maar de MSI zal zuiniger zijn wat men vaak zegt.

Mijn doel is een zuinige/laag verbruik server te bouwen welke ook moet gaan fungeren als TV server.
Tv kaarten zijn momenteel 1 Floppy DTV S2 en een pci kaart maar deze worden in de toekomst vervangen door een setup van Digital Devices waarbij men 4 tuners op 1 PCIexpressslot kwijt kan.
Verder wat downloads via nieuwsgroepen en Torrents en uiteraard de backups voor de pc's die hier in huis staan.

[ Voor 5% gewijzigd door ShockWave op 30-08-2012 11:59 . Reden: typo/aanvulling ]

Star Citizen referralcode

• FireDrunk
Die TV kaarten vreten wel energie volgens mij, dus bereid je voor :)
Heb je al reviews vergeleken tussen de ASRock en de MSI?

(in mijn herinnering zijn ze ongeveer even zuinig, correct me if i'm wrong...)

Even niets...

• ShockWave
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-04 20:19

ShockWave

Lost it somewhere

Tv kaarten, vooral die van DD, verbruiken rond de 2 watt (staat in hun specs) maar als de LNB voor de satteliet kan tot 20 wat verbruiken en dat tikt lekker aan.
Heb al een setup draaien en deze kaarten lusten wel een paar watt ja.
Heb al eens gezocht op reviews van het Asrock en MSI bordje maar aangezien ze vrij nieuw zijn en onder aan de markt staan zijn de grote sites niet echt happig op het maken van reviews van dit soort bordjes.

Een paar pagina's terug had iemand al wat metingen gepost voor het Asrock bordje en dat zag er wel interessant uit.

Vanacht heb ik weer wat tijd om Google eens te gaan afstruinen.

[ Voor 15% gewijzigd door ShockWave op 30-08-2012 12:06 ]

Star Citizen referralcode

• neographikal
  • Niet online
Niet zozeer een server maar wellicht toch interessant: ik heb gister mijn nieuwe 24 poorts managable switch in gebruik genomen. Idle verbruik is 7.4watt alsdus mijn Energy Monitor, heel keurig voor een switch van dit kaliber. Gaat om een Dlink DGS-1210-24.

• jeroen__online
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

shockwae schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 11:55:
Volg dit topic al enige tijd en ben binnenkort ook van plan mijn eigen server te gaan bouwen.
Nu zit ik in dubio over de keuze van de processor en moederbord processor wordt of een Intel Celeron G530/G540 of een Pentium G620.

Enige verschil wat ik kan ontdekken buiten de proccesorsnelheid is het L3 cache van 2vs3mb.

Moederbord heb ik ook 2 keuzes in de ASRock B75 Pro3-M of de MSI B75MA-P45
De Asrock heeft 8 sata aansluitingen en 1 pci aansluiting meer tov de MSI 6 wat wel lekker is voor toekomstige uitbreidingen maar de MSI zal zuiniger zijn wat men vaak zegt.

Mijn doel is een zuinige/laag verbruik server te bouwen welke ook moet gaan fungeren als TV server.
Tv kaarten zijn momenteel 1 Floppy DTV S2 en een pci kaart maar deze worden in de toekomst vervangen door een setup van Digital Devices waarbij men 4 tuners op 1 PCIexpressslot kwijt kan.
Verder wat downloads via nieuwsgroepen en Torrents en uiteraard de backups voor de pc's die hier in huis staan.
Als je gaat en/transcoden zou ik zeker voor de snellere CPU gaan, anders maakt het volgens mij geen fluit uit.

Ik heb zelf net de Asrock B75 Pro3-M besteld voor m'n HTPC, vooral omdat deze via de beta BIOS te undervolten is (scheelt tot 4W? idle). Insteekkaarten ga ik denk ik niet gebruiken, naar verluid kan de geïntegreerde GPU ook prima 1080p afspelen (afgezien van Intel's 24p bug), waarmee ik hoop onder de 20W idle te blijven (PicoPSU 120, Celly G540, 1x 4GB RAM, booten vanaf USB stick en 1 HDD in spindown). Zonder undervolten zullen de borden elkaar qua energieverbruik weinig ontlopen denk ik.

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:31
Ik heb nu een atom 330 gebasseerde homeserver/mediaplayer

Ik ben opzoek naar iets nieuws wat iets sneller werkt. Ik houd mij al een tijdje niet meer bezig met zuinige hardware daarom dat ik jullie hulp nodig heb.

Ik zoek een nieuw moederbord (mitx het liefst ivm met de case) en een CPU met onboard GPU waarmee ik goed Full HD videomateriaal kan afspelen. Dit alles moet zuinig zijn.
Doordat ik hem ook als mediaplayer gebruikt heeft hij wel een HDMI aansluiting nodig

• tHe_BiNk
  • Niet online
Voor transcoden/encoden zou ik zelfs minimaal een 3220 aanraden. Die Celerons en Pentiums zijn niet vooruit te branden bij transcoden/encoden. Het verschil tussen mijn i2500 en G530 is enorm. Je hebt die 1 extra Ghz hard nodig.

Als je alleen SD transcoden/encoden doet naar een tablet of phone zal het wel meevallen maar 720p/1080p naar een tablet of PS3, vraagt behoorlijk wat power, en dan zit je snel tegen de max. Laat staan als er ook nog stevige multitasking plaats vindt.

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Op dit moment bezit ik als ESXi server:
- AMD Athlon II X4 645
- ASRock 890GM Pro3
- Kingston ValueRam 4GB (2x2GB) + 8 GB (2x4GB)
- Spinpoint F1 1TB
- Spinpoint F4 2TB Ecogreen
- WD Caviar Green 500 GB (RAID1 i.c.m. een andere 500 GB)
- CoolerMaster Elite 335
- BeQuiet Pure Power L7 300W
- Scythe Shuriken Rev. B
- Windows Home Server 2011

Ik merk dat ik de mogelijkheden van ESXi eigenlijk niet gebruik, en wil weer terug naar een simpele WHS 2011 server. Ik heb er ook over nagedacht om een NAS te nemen, maar vind dat zonde omdat ik deze hardware al bezit. De dingen die ik er hoofdzakelijk mee doe zijn:
- Downloaden van series met SABNZBD + CouchPotato + SickBeard.
- Opslag van boekhouding e.d. op de 500 GB RAID 1 config, bewerken van bestanden van Word en Excel etc.
- Thunderbird i.c.m. verschillende mailboxen.
- Zo nu en dan een film streamen naar mijn laptop, PC of tablet.
- Nog wat kleine dingetjes.

Graag zou ik dit servertje 'downgraden' en een stuk energiezuiniger maken.
De componenten die ik wil gaan kopen zijn:
- Aerocool Qs-202, zodat het systeem mooi in de televisiekast past, en ook 6 harde schijven kan 'dragen'.
- AMD A4-3300
- ASRock A75M-HVS.

Hebben jullie tips, of dingen die ik beter anders kan doen? Zuinigheid is waar het om draait. Performance zijn met deze generatie componenten al voldoende voor mijn doeleinden.
Alle tips zijn welkom! Alvast bedankt!
Veruit de makkelijkste manier om deze computer veel zuiniger te maken is door simpelweg al je harde schijven te consolideren. Je hebt nu 4 schijven die samen 3.5TB zijn en ruim 25W verstoken aan het stopcontact. Die kun je moeiteloos vervangen door één 3TB schijf. Je kunt dan een externe harde schijf gebruiken waar je periodiek je belangrijkste bestanden op backupt (RAID is geen backup, dus die RAID-array kun je probleemloos laten vervallen, voegt toch niets toe in je config) zodat die schijf niet constant nutteloos aan hoeft te staan. Als je belangrijkste bestanden klein genoeg zijn kun je ook bijv. Crashplan gebruiken om naar de cloud te backuppen, dat is nog een orde-grootte veiliger dan een lokale backup.

Dit alleen is een veel grotere bezuiniging dan het vervangen van je mobo+proc. Waarschijnlijk kun je met wat BIOS-tuning dat 890GM moederbord ook wel wat zuiniger krijgen.

Pagina: 1 ... 94 ... 110 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
<b>In <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1536123">LA loopt nu een discussie</a> waarbij de toekomst/herstructurering van dit topic ter sprake komt. Relevante input is daarbij gewenst.</b>

Voor dit topic geldt ook het CSL Beleid. Het is dus nadrukkelijk *niet* de bedoeling om hier een lijstje met specificaties te plaatsen en daarbij vragen 'of het wel goed is'.

Discussie over RAID hoort hier niet thuis. Evenals <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1455241">Zuinige ESXi Server</a>.