Met veel interesse volg ik dit topic nu een tijdje en ben ook ik mij sinds kort maar eens gaan verdiepen in het verbruik van mijn desktop / server.
Op dit moment is het systeem namelijk als volgt:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Asus Crosshair V Formula | € 192,90 | € 192,90 |
1 | Dell Perc 6/i Internal SAS Controller Card | € 0,- | € 0,- |
5 | Samsung Spinpoint F4 EG HD204UI, 2TB | € 94,90 | € 474,50 |
2 | Samsung SH-S203P | € 0,- | € 0,- |
2 | OCZ Vertex 2 90GB | € 140,50 | € 281,- |
2 | OCZ AMD Black Edition DDR3 PC3-12800 Dual Channel | € 0,- | € 0,- |
1 | AMD Phenom II X4 965 Black Edition | € 87,90 | € 87,90 |
1 | Asus EAH6950/2DI2S/2GD5 | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 1.036,30 |
De Samsung F4EG staan in raid 6 op de Perc.
De Vertex's staan in raid 0 op de onboard raid controller.
Uiteraard verbruikt dit systeem veel te veel watt/uur om te gebruiken als 24/7 server.
Nu ben ik aan het kijken naar een vervangend systeem om te zakken naar een 20-25 watt/uur idle.
Het systeem staat 24/7 te draaien en wordt gebruikt voor:
- LogMeIn sessie overdag, weinig activiteit behalve wat Skype chats en/of wat ontwikkeling in text editor
- Downloaden van usenet bestanden via Sabnzbd+, Couchpotato, Sickbeard, Headphones, Games en Auto-Sub
- Mediabestanden sharen met clients in huis, toekomstig wordt dit een XBMC data server en komt er ook een Quad DVB-S2 tuner in te zitten
- Xampp voor wat persoonlijke websites en databases
Het systeem wat ik voor ogen heb zal waarschijnlijk bestaan uit een nieuwe Ivy Bridge Core i3 en een van de moederbordjes met een Intel 77-chipset. De hardwarematige raids verdwijnen en mijn data storage wil ik opbouwen met SnapRaid om zo de mogelijkheid tot spindown te hebben. Verder één SSD van een GB of 120 voor Windows, de downloads en xampp. De downloads worden namelijk automatisch post-processed naar de storage disks.
Een kast heb ik nog, een MountainMod U2-UFO en hier wil ik een duality back panel voor regelen zodat beide systemen er in geplaatst kunnen worden. Mijn hierboven vermelde onderdelen zullen (exclusief data disks) verder gaan dienen als desktop die het grootste gedeelte van de tijd uit staat.
Zelf denk ik aan de volgende onderdelen:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | be quiet! Efficient F1 350W | € 52,- | € 52,- |
1 | Samsung 830 series 128GB | € 92,95 | € 92,95 |
2 | GeIL GV34GB1600C9DC | € 0,- | € 0,- |
1 | MSI H77MA-G43 | € 78,44 | € 78,44 |
1 | [url="#"]Core i3 3220T[/url] | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 223,39 |
8 GB is wellicht wat veel maar ik heb dit nog liggen en dan is het zonde om niet te gebruiken.
De Core i3 om nog wat speling te hebben maar tegelijk de T-versie vanwege de lagere TDP en hopelijk is de ivy ook weer iets zuiniger en/of koeler dan de sandy. Verder de MSI vanwege de features en looks en van wat ik lees doet MSI het vaak goed op het gebied van verbruik.
De be quiet! twijfel ik nog over om te vervangen voor een PicoPSU maar ik denk dat beide geen slechte keus zullen zijn en ook genoeg ruimte nog bieden om het aantal HD's later nog uit te breiden. Verder de Samsung SSD vanwege de hoge prijs/kwaliteit/snelheid verhouding.
Met bovenstaand systeem verwacht ik verder toch wel binnen 2 jaar de aanschafkosten al terugverdiend te hebben met de hoeveelheid watt die het huidige systeem verbruikt en de gem. kostprijs van € 0,22 per kWh.
Is 20-25 watt een reëel doel met deze onderdelen?
Heeft er verder iemand ervaring met het uitschakelen van de onboard GPU om zo weer wat te besparen? Ik ga vermoedelijk toch alleen remote desktop gebruiken.