Zit er bij de DH67CF wel op, maar dat werkt ook niet meer. Heb ik al wel geprobeerd. Lees met name op het discussion board van Intel zelf van dezelfde problemen van gebrickte moederborden. Na het flashen geeft het bord geen video signaal meer, en boot niet.mux schreef op zondag 29 juli 2012 @ 12:27:
Weet je 100% zeker dat er geen BIOS reparatiefeature in zit? Dat is een standaardfeature van Intel 7-serie chipsets...
Bij mijn moederbord kun je een USB-stick erin proppen met het BIOS, de BIOS-jumper eruit trekken en als je dan de computer aanzet gaat hij in een modus waar hij het BIOS van de usb-stick flasht.
Nu zou ik het bord terug kunnen sturen naar Intel, maar dat gaat waarschijnlijk wel even duren en die tijd heb ik niet. Eigenlijk moet het eind van de week weer up & running zijn.
Wat zou aan te raden zijn, de DH77DF of de DH77EB?
Ik kon er niks over vinden in de manual en zeker niets over crashfree wat ik alleen in het bios zag.mux schreef op zondag 29 juli 2012 @ 12:27:
Weet je 100% zeker dat er geen BIOS reparatiefeature in zit? Dat is een standaardfeature van Intel 7-serie chipsets...
Bij mijn moederbord kun je een USB-stick erin proppen met het BIOS, de BIOS-jumper eruit trekken en als je dan de computer aanzet gaat hij in een modus waar hij het BIOS van de usb-stick flasht.
Monenteel draai ik weer met m'n MSI H67 bordje dus wacht eerst ff op de bioschip want om alles nu ff te proberen is te veel werk,er zit namelijk een Zalman koeler op en daar ben ik wel een half uurtje mee bezig.
Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
Hm, persoonlijk zou ik in deze tijd waar alle programma's langzamerhand in sandboxes/VMs worden gepropt (en waar zelfs je telefoon 2GB geheugen nodig heeft) kiezen voor het bord waar het meeste geheugen in gepropt kan worden - als je ruimte voor een fysiek groter bord hebt. Daarnaast is µATX ook altijd betere bang for buck dan mini-ITX (ook in dit geval). En het µATX-bord heeft alsnog mSATA, wat erg handig is.B2 schreef op zondag 29 juli 2012 @ 12:48:
[...]
Zit er bij de DH67CF wel op, maar dat werkt ook niet meer. Heb ik al wel geprobeerd. Lees met name op het discussion board van Intel zelf van dezelfde problemen van gebrickte moederborden. Na het flashen geeft het bord geen video signaal meer, en boot niet.
Nu zou ik het bord terug kunnen sturen naar Intel, maar dat gaat waarschijnlijk wel even duren en die tijd heb ik niet. Eigenlijk moet het eind van de week weer up & running zijn.
Wat zou aan te raden zijn, de DH77DF of de DH77EB?
@begintmeta: al gekeken/gevraagd in het linux en zuinigheid-topic?
[ Voor 3% gewijzigd door mux op 29-07-2012 13:12 ]
Heb je je swap ook op die schijf? Je zou de swap kunnen verplaatsen, of swappiness op heel laag zetten.begintmeta schreef op zondag 29 juli 2012 @ 12:54:
Wat zijn zaken waarop je kan letten/die je kan instellen om (onder linux) de hdd zo lang mogelijk niet te laten draaien. Ik heb twee flashgeheugens (4GB&1GB) en een schijf (1TB) in mijn servertje... Ik krijg het niet voor elkaar, vermoedelijk omdat de groupware regelmatig de database (die op de schijf staat) benaderd ivm synchronisatie etc.
Ik weet niet wat voor groupware je draait, maar je zou daar kunnen kijken hoe vaak er gesynchroniseerd moet worden. Wat is noodzakelijk.
Ik begin zelf ook al steeds meer voor de DH77EB te gaan. Nu nog bedenken hoe ik het met storage ga doen.mux schreef op zondag 29 juli 2012 @ 13:11:
[...]
Hm, persoonlijk zou ik in deze tijd waar alle programma's langzamerhand in sandboxes/VMs worden gepropt (en waar zelfs je telefoon 2GB geheugen nodig heeft) kiezen voor het bord waar het meeste geheugen in gepropt kan worden - als je ruimte voor een fysiek groter bord hebt. Daarnaast is µATX ook altijd betere bang for buck dan mini-ITX (ook in dit geval). En het µATX-bord heeft alsnog mSATA, wat erg handig is.
@begintmeta: al gekeken/gevraagd in het linux en zuinigheid-topic?
Dit lijkt de bestelling te gaan worden.
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Fractal Design Define R3 Black Pearl USB 3.0 | € 82,93 | € 82,93 |
1 | Crucial m4 CT064M4SSD3 64GB | € 64,90 | € 64,90 |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G | € 37,95 | € 37,95 |
1 | Intel DH77EB | € 92,95 | € 92,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 278,73 |
Druk er nog 2 latjes extra RAM in, kom ik totaal op 16GB uit.
Ik had mn huidige server nog in een 8 jaar oude budget kast, waar ik met veel moeite mn huidige disks in kwijt kon. Ding heeft geen casefans of niks. Zocht eigenlijk liever iets meer als de Lian Li PC-V354B willen, maar die is 140 euro
[ Voor 60% gewijzigd door B2 op 29-07-2012 20:07 ]
Verwijderd
Mux,
waarom heb jij gekozen voor Q77 board? Ik zie dat de meeste hier gaan voor een H77 board. Ik ben zelf ook aan het rond kijken voor een vervanging van mijn huidige server (tvheadend, webserver(s) en virtualbox machines op een oude AMD 3800+). Ik zit zelf ook te denken aan een Q77 maar dan puur vanwege de remote management toegang die in de Q77 verpakt zit. Was dat voor jou ook een reden om voor een Q77 te gaan?
Hein
Het verbruik is nu 23.4W idle. De data schijven doen dus 0.9W in standby en al die extra software heeft verder geen invloed op het verbruik, zolang die natuurlijk niet gebruikt wordt...
Om het verbruik te beperken is in alle gevallen de D: schijf ingesteld voor logging, temp, scratch en als download schijf. Die draait nl. toch altijd al.
Al met al dus tevreden:
- De Bqt Efficient 350W is zeer stil
- Het Intel mobo is zeer stil, echt een weelde tov het Asus mobo
- Intel bord is zeer zuinig
- Bord heeft wat gekke dingen in bios, sata poortnummering is omgedraaid, geheugen voltage klopt niet etc.
- De Q25 Kast is mooi, maar wat lastig om in te werken, zeker met dit Intel bord.
Oja, als je niet wilt dat je schijven continue uit standby gaan en kort daarna weer in standby gaan: IDU deinstalleren. Intel, intel toch...
[ Voor 7% gewijzigd door Mars Warrior op 29-07-2012 22:44 ]
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
De swappiness verlagen is wel een idee denk ik, helaas ondersteund de groupware nog geen push, er wordt dus regelmatig wat opgevraagd (en ook regelmatig wat veranderd, al zijn er maar weinig gebruikers). Mux, had het bewuste al doorgekeken een hele tijd terug, zal het nog eens doenB2 schreef op zondag 29 juli 2012 @ 13:13:
[...]
Heb je je swap ook op die schijf? Je zou de swap kunnen verplaatsen, of swappiness op heel laag zetten.
Ik weet niet wat voor groupware je draait, maar je zou daar kunnen kijken hoe vaak er gesynchroniseerd moet worden. Wat is noodzakelijk.
Voornaamste reden is heel simpel: het is het enige thin mini-itx bord naast DH61AG, en die voldeed nietVerwijderd schreef op zondag 29 juli 2012 @ 21:36:
[...]
Mux,
waarom heb jij gekozen voor Q77 board? Ik zie dat de meeste hier gaan voor een H77 board. Ik ben zelf ook aan het rond kijken voor een vervanging van mijn huidige server (tvheadend, webserver(s) en virtualbox machines op een oude AMD 3800+). Ik zit zelf ook te denken aan een Q77 maar dan puur vanwege de remote management toegang die in de Q77 verpakt zit. Was dat voor jou ook een reden om voor een Q77 te gaan?
Hein
Welke zou je dan voor gaan?
Als ik zo eens kijk, kan je kiezen uit:
pricewatch: Intel DH77EB
of
pricewatch: Intel Desktop Board DQ77MK
Maar echt goede ATX borden zitten er niet tussen...
Even niets...
Verwijderd
Tsja .... helder.mux schreef op zondag 29 juli 2012 @ 22:36:
[...]
Voornaamste reden is heel simpel: het is het enige thin mini-itx bord naast DH61AG, en die voldeed niet
dan de vervolg vraag ... maak je ook gebruik van de remote access mogelijkheden van het board?
en bevalt dat?
En zo niet ... omdat het niet goed werkt?
Hein
Ik heb wel alle mogelijkheden om het in de toekomst nog eens te gebruiken; ik heb niks aan het bord verbouwd dat AMT disablet en de draadloze netwerkkaart (ik gebruik geen bedraad netwerk op die computer) ondersteunt het ook, dus in de toekomst zal ik er zeker mee spelen. Een van de dingen die ik bijvoorbeeld in de toekomst wil doen is over een VPN van buitenshuis bij m'n computer komen. Maar dat is voor later, nu gebruik ik het nog niet.
[ Voor 3% gewijzigd door mux op 29-07-2012 23:15 ]
Gebruik voor externe toegang sinds een paar maanden RDP over SSH.mux schreef op zondag 29 juli 2012 @ 23:14:
Een van de dingen die ik bijvoorbeeld in de toekomst wil doen is over een VPN van buitenshuis bij m'n computer komen. Maar dat is voor later, nu gebruik ik het nog niet.
Werkt echt zeer fijn. Thuis draait een SSH server, die luistert op poort 443.
Op mijn werklaptop draai ik CNTLN om door de ISA firewall heen te komen die credentials wil hebben, en met Putty leg ik vervolgens een verbinding met thuis via SSH.
Heb allerlei lokale poorten in Putty gedefinieerd en kan daarmee al mijn machines thuis benaderen via RDP en dat allemaal via die SSH tunnel over 443. Werkt top moet ik zeggen, en razendsnel. Is alsof ik thuis zit
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Heb bij Picco ook nog een PicoPSU 150-xt met 120w adapter besteld. Heb nu nog geen 120w nodig, maar dan blijft er nog ruimte voor een extra 3.5 inch schijf over.
Dit gaat de uiteindelijke configuratie worden :
2 | Western Digital Green WD20EARX, 2TB | € 98,90 | € 197,80 |
1 | Samsung SpinPoint M8 HN-M101MBB, 1TB SATA-300, 8MB, 5400rpm | € 89,50 | € 89,50 |
1 | Fractal Design Define Mini | € 81,90 | € 81,90 |
1 | Scythe Samurai ZZ | € 21,99 | € 21,99 |
1 | Noctua NF-B9, 92mm | € 13,90 | € 13,90 |
1 | Intel Core i3 2100 | € 104,40 | € 104,40 |
1 | Mini-box picoPSU 150-XT + 84W Adapter Power Kit | € 63,15 | € 63,15 |
1 | Crucial m4 CT064M4SSD3 64GB | € 64,90 | € 64,90 |
2 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G | € 37,29 | € 74,58 |
1 | Intel DH77EB | € 92,95 | € 92,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 805,07 |
Ik ga het e.e.a. goed beschrijven en foto's van maken. Jammergenoeg dat ik nog geen Voltcraft Energy Logger heb, alleen de Cresta meter. 55 euro was me toch nog iets teveel, wacht wel weer op een leuke aanbieding bij Conrad.
Breek me de bek niet open...B2 schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 10:49:
... wacht wel weer op een leuke aanbieding bij Conrad.
[ Voor 8% gewijzigd door Dadona op 31-07-2012 10:57 ]
Met beide 2TB WD's in standby zou ik zeggen: 15W idleB2 schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 10:49:
Ik ga het e.e.a. goed beschrijven en foto's van maken. Jammergenoeg dat ik nog geen Voltcraft Energy Logger heb, alleen de Cresta meter. 55 euro was me toch nog iets teveel, wacht wel weer op een leuke aanbieding bij Conrad.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Met de combinatie van de DH67CF, een Be Quiet 300W en een cresta meter zat ik op 18W. Maar goed, voor die meting durf ik niet mn hand in het vuur te stekenMars Warrior schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 10:58:
[...]
Met beide 2TB WD's in standby zou ik zeggen: 15W idle
[ Voor 17% gewijzigd door sloth op 31-07-2012 11:08 ]
Waarom ga je niet voor 2x 8GB geheugenkit?
Ik had al 2x 4GB van mn huidige configuratie met de DH67CF
Ben dan ook nu aan het kijken voor een bijpassend moederbord en kom er achter dat er op de diverse fora veel minder wordt geschreven over AMD, oftewel over geschikte AMD bordjes. Als chipset wil ik de A75 (USB3, SATAIII) en ik neig naar een Asrock. Dan is alleen de vraag mini-itx (A75M-ITX) of de micro-atx (A75M). Ik neig nu naar mini-itx ondanks de iets hogere prijs (10eur). Heb geen behoefte aan vele PCI(e) sleuven en minder componenten betekent minder verbruik(?).
Alternatief is een Asus (Asus F1A75-M), ik lees wel aardige verhalen over EPU, extra software die dynamisch power settings regelt.
http://www.overclock3d.ne...igent_processors_review/2
Iemand hier ervaringen/meningen over deze bordjes? Of wellicht andere merken/modellen?
[ Voor 11% gewijzigd door Henkes op 31-07-2012 22:25 ]

Trouwens, die 23W is wel met de casefans van de Define Mini erbij. In de oude situatie had ik geen casefans en zat de CPU fan op 5v aangesloten. Nu zitten ze alledrie op de DH77EB, moet nog eens in de BIOS duiken of dat niet uit/minder kan.
[ Voor 4% gewijzigd door B2 op 31-07-2012 23:10 ]
Wat een mooie kastjes zijn die fractals tochB2 schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 22:59:
Snelle update, met nog de BeQuiet 300W voeding zit ik zonder BIOS/OS optimalisaties maar met disks in standby op 23W (gemeten met de Cresta meter). Nog 5W boven de 18W die ik met de DH67CF haalde. Morgen maar eens naar BIOS optimalisaties kijken.
[afbeelding]
Trouwens, die 23W is wel met de casefans van de Define Mini erbij. In de oude situatie had ik geen casefans en zat de CPU fan op 5v aangesloten. Nu zitten ze alledrie op de DH77EB, moet nog eens in de BIOS duiken of dat niet uit/minder kan.
Oh ja, Fedora 17Cyleo schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 23:27:
[...]
Wat een mooie kastjes zijn die fractals tochIk ben in het hele verhaal even kwijt geraakt welk OS er wordt gedraaid? Ben benieuwd wat het resultaat gaat zijn.
wenslijst: ESX Machine
nog ideeen?
automation fanboy
Op dit moment is het systeem namelijk als volgt:
1 | Asus Crosshair V Formula | € 192,90 | € 192,90 |
1 | Dell Perc 6/i Internal SAS Controller Card | € 0,- | € 0,- |
5 | Samsung Spinpoint F4 EG HD204UI, 2TB | € 94,90 | € 474,50 |
2 | Samsung SH-S203P | € 0,- | € 0,- |
2 | OCZ Vertex 2 90GB | € 140,50 | € 281,- |
2 | OCZ AMD Black Edition DDR3 PC3-12800 Dual Channel | € 0,- | € 0,- |
1 | AMD Phenom II X4 965 Black Edition | € 87,90 | € 87,90 |
1 | Asus EAH6950/2DI2S/2GD5 | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.036,30 |
De Samsung F4EG staan in raid 6 op de Perc.
De Vertex's staan in raid 0 op de onboard raid controller.
Uiteraard verbruikt dit systeem veel te veel watt/uur om te gebruiken als 24/7 server.
Nu ben ik aan het kijken naar een vervangend systeem om te zakken naar een 20-25 watt/uur idle.
Het systeem staat 24/7 te draaien en wordt gebruikt voor:
- LogMeIn sessie overdag, weinig activiteit behalve wat Skype chats en/of wat ontwikkeling in text editor
- Downloaden van usenet bestanden via Sabnzbd+, Couchpotato, Sickbeard, Headphones, Games en Auto-Sub
- Mediabestanden sharen met clients in huis, toekomstig wordt dit een XBMC data server en komt er ook een Quad DVB-S2 tuner in te zitten
- Xampp voor wat persoonlijke websites en databases
Een kast heb ik nog, een MountainMod U2-UFO en hier wil ik een duality back panel voor regelen zodat beide systemen er in geplaatst kunnen worden. Mijn hierboven vermelde onderdelen zullen (exclusief data disks) verder gaan dienen als desktop die het grootste gedeelte van de tijd uit staat.
Zelf denk ik aan de volgende onderdelen:
1 | be quiet! Efficient F1 350W | € 52,- | € 52,- |
1 | Samsung 830 series 128GB | € 92,95 | € 92,95 |
2 | GeIL GV34GB1600C9DC | € 0,- | € 0,- |
1 | MSI H77MA-G43 | € 78,44 | € 78,44 |
1 | [url="#"]Core i3 3220T[/url] | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 223,39 |
8 GB is wellicht wat veel maar ik heb dit nog liggen en dan is het zonde om niet te gebruiken.
De Core i3 om nog wat speling te hebben maar tegelijk de T-versie vanwege de lagere TDP en hopelijk is de ivy ook weer iets zuiniger en/of koeler dan de sandy. Verder de MSI vanwege de features en looks en van wat ik lees doet MSI het vaak goed op het gebied van verbruik.
De be quiet! twijfel ik nog over om te vervangen voor een PicoPSU maar ik denk dat beide geen slechte keus zullen zijn en ook genoeg ruimte nog bieden om het aantal HD's later nog uit te breiden. Verder de Samsung SSD vanwege de hoge prijs/kwaliteit/snelheid verhouding.
Met bovenstaand systeem verwacht ik verder toch wel binnen 2 jaar de aanschafkosten al terugverdiend te hebben met de hoeveelheid watt die het huidige systeem verbruikt en de gem. kostprijs van € 0,22 per kWh.
Is 20-25 watt een reëel doel met deze onderdelen?
Heeft er verder iemand ervaring met het uitschakelen van de onboard GPU om zo weer wat te besparen? Ik ga vermoedelijk toch alleen remote desktop gebruiken.
Deze spullen gekocht
1 | Intel Pentium G630T Boxed | € 62,90 | € 62,90 |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G | € 26,95 | € 26,95 |
1 | MSI B75MA-P45 | € 58,95 | € 58,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 148,80 |
ICM oude hardware:
pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 430W
2x WDC WD10EVDS-63N5B1 (waarvan 1 in standby)
En als OS Fedora 17.
Volgens de Conrad energy check 2000: 25.1W
De meter heb ik gecontroleerd met een 28W halogeen/gloei lamp en die gaf 27.6W aan.
Het MSI moederbord ben ik zeer tevreden over. Het is goedkoop, kwalitatief goed en zuinig. De chipset heeft maar een klein heatsinkje en die wordt amper warm in idle. Op de mosfets voor de Vcore zit geeneens een heatsink.
De spanningsregelaars hebben allemaal goede inductors, ook die voor het geheugen. Ik verwacht daar weinig vermogen verlies.
De HDD is niet de meest zuinige en daar zou nog wel 2 watt af kunnen. Als ik de tweede schijf uit standby haal dan gaat ie over de 30W heen.
Het meeste vermogen zit denk ik in de 430W voeding, dat is niet ideaal.
Ik vermoed dat een pricewatch: Huntkey Jumper 300G (80+ gold) daar nog tot 5W af kan schaven.
Zie Ploink in "Ivy Bridge stroomverbruik metingen"
Ik zat net wat te zoeken, maar ik vind niet veel data om beiden goed te kunnen vergelijken bij 20W.
edit: Volgens anandtech zit de huntkey op 85% bij 10% vermogen (dus 30W). Dat is gemeten bij 110V en bij 230V is de efficiency meestal nog wat beter.
Ook bij 30W dus weinig verschil tussen huntkey en pico. Misschien dat je 1 of 2 watt kan winnen, maar dat vind ik niet opwegen tegen het gemak van een ATX voedding die zonodig ook 300W aankan.
[ Voor 48% gewijzigd door Ploink op 01-08-2012 15:58 ]
Even niets...
Het moederbord wordt trouwens omgeruild
20/300x100=6.66% loadFireDrunk schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 16:00:
Die huntkey is absoluut geen garantie dat je die hoge efficientie haalt bij 20W verbruik... 20W is 15% load voor die voeding, en die certificering begint bij 20% load. En zegt dus niets.
Overigens weer mijn Asrock B75 draaien met een nieuwe bios chip en de andere gehotflashed en eindelijk de beta bios na veel moeite kunnen flashen(van versie 1.30 naar 1.40C wil dus niet dus eerst 1.40 en dan 1.40C
Momenteel draait het ff op een Seasonic 330W voeding en alleen met een SSD zit ik op 20W idle en zo'n 55W stressed.
[ Voor 34% gewijzigd door audiojunk op 02-08-2012 13:07 ]
Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
Even niets...
Je kende die nog niet?mux schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 14:04:
Wow, en dat is ook nog eens by far de beste hardware-testwebsite die ik heb gezien. Toppertje!
Is in dit topic al een paar keer voorbij gekomen als ik het goed heb
Het was een maandag. Misschien dat mux daar net als Bob Geldof ook niet van houdt.
Daar heb je gelijk in, maar ik denk dat je mijn edit hierboven hebt gemist.FireDrunk schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 13:30:
Precies, 6% load, dus geen 20% waar de certificering van spreekt. Gold zegt dus niets over hoe zuinig een voeding is bij 6% load.
Anandtech heeft de voeding bij 10% (30W) getest.
Dit is met 2x4GB geheugen,OnyX SSD,Zalman koeler,muis(bedraad) en een draadloos toetsenbord.
Tweaks in het bios zijn o.a Vcore -0,2V,GPU -0,1V,Ram 1,405V,Vtt 0,917V,PCH 0,845V,PLL 1,586V, VCCSA 0,925V,USB3 en serial-parallel port disabeld.
Met een Vcore van -0,25 boot het systeem niet meer.
[ Voor 5% gewijzigd door audiojunk op 02-08-2012 16:56 ]
De GPU heb ik overigens in de BIOS uitgeschakeld, maar sinds de mogelijkheid om i915.i915_enable_rc6=1 mee te geven als kernel argument lijkt dat niks meer uit te maken.
Die twee casefans verbruiken samen trouwens 4W. Probeer nog via het BIOS deze lager te laten draaien, maar ze lijken totaal niet te reageren op de minimun en maximum duty cycle (of ik snap dat principe gewoon niet, dat kan ook
[ Voor 9% gewijzigd door B2 op 02-08-2012 21:44 ]
@SaturN, die CPU is (nog) niet gereviewed op zijn idle power usage volgens mij... Te nieuw waarschijnlijk.
Even niets...
Ah op die manier. Nou ja, ik zou ze nog op de fan control van de Define Mini aan kunnen sluiten, maar dan mis ik de mogelijkheid om ze uit te lezen qua RPM. Misschien nog wat van die weerstandkabeltjes zoeken die bij die Noctua fan zaten.FireDrunk schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 21:49:
Duty cycle is toch alleen voor PWM Fans? (4pins)
Even niets...
FireDrunk schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 22:55:
Die weerstandjes brengen het verbruik niet omlaag denk ik... Je fans gaan er alleen maar langzamer van draaien omdat die weerstandjes wat stroom tegenhouden

Net even gekeken naar andere Noctua fans met PWM regeling, zij beweren slechts 0.6W te gebruiken bij een 120mm fan. Maar goed, dan zou ik 60 kwijt zijn voor 3 fans...Dat is nog iets te
[ Voor 23% gewijzigd door B2 op 03-08-2012 09:38 ]

ik zal nog wel eens 3-pin PWM printplaatjes maken voor dit soort doelen... schijnt niet echt te bestaan
Niet per definitie. Sommige moederborden kunnen de 12V voeding van de fan PWM moduleren bij fans met een 3-pin aansluiting. De 4-pin connector heeft inderdaad een apart PWM signaal en dat werkt dan alleen met een 4-pin fan.FireDrunk schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 21:49:
Duty cycle is toch alleen voor PWM Fans? (4pins)
PWM is idd beter, maar soms maakt de fan dan meer geluid door de pulserende voeding.
Je kan ook 7V gebruiken, dat is betrouwbaarder dan 5V. Dit kan je doen door de fan tussen de 5V en de 12V aan te sluiten.
Weerstandjes vind ik een slecht idee. Bij een nieuwe fan werkt het wel, maar als de fan wat ouder is en stroever loopt, dan kan het zijn dat hij op den duur onvoldoende stroom kan trekken om op te starten.
[ Voor 32% gewijzigd door Ploink op 03-08-2012 12:58 ]
Er zijn grote verschillen in het stroomverbruik van ventilatoren. Dit hangt niet alleen af van de RPM en airflow, maar ook van de efficiency van motor en propellor.B2 schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 21:42:
Die twee casefans verbruiken samen trouwens 4W.
Zie de fan roundup van xbitlabs.
De scythe Gentle Typhoon scoort hier zeer goed met 0.24W bij 930rpm of 0.4W bij 1200rpm!
@Mux, wat wil je precies maken dan? 3Pin op je moederbord en zelf PWM signaal toevoegen?
Even niets...
Even niets...
Dat is geen PWM maar gewoon een variabel weerstandje.CaptJackSparrow schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 20:21:
Doet dat iets wezenlijk anders dan wat bijv. een Zalman Fan Mate doet? In elk geval iets dat de moeite waard is vergeleken met zo'n ding?
Waarschijnlijk ga ik cheap zijn en een microcontroller erin proppen die het opslaat in z'n eeprom.FireDrunk schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 20:20:
Hoe onthoud hij de stand bij poweroff?
edit: en inderdaad, dit doet pwm, alle andere fancontrollers zijn variabele weerstanden. Met PWM kun je veel stabieler op lagere toeren lopen, en heb je niet het probleem dat je fan niet kan opstarten.
[ Voor 28% gewijzigd door mux op 03-08-2012 22:30 ]
Waarom heet deze dan PWM Mate? pricewatch: Zalman PWM Matetweak_dude schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 20:47:
[...]
Dat is geen PWM maar gewoon een variabel weerstandje.
| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett
Helaas ligt de Zalman site er momenteel uit dus ik kan de details niet checken.

[ Voor 34% gewijzigd door CaptJackSparrow op 03-08-2012 22:54 ]
[ Voor 4% gewijzigd door FireDrunk op 03-08-2012 23:06 ]
Even niets...
De Zalman PWM mate is niet hetzelfde als wat ik wil maken, want die werkt alleen met PWM fans. Ik wil non-PWM fans PWMen. Omdat de meeste casefans en ook opvallend veel cpu-fans geen PWM hebben.
Hey, dat is leuk, iets om te onthouden. Bedankt!Ploink schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 12:50:
[...]
Er zijn grote verschillen in het stroomverbruik van ventilatoren. Dit hangt niet alleen af van de RPM en airflow, maar ook van de efficiency van motor en propellor.
Zie de fan roundup van xbitlabs.
De scythe Gentle Typhoon scoort hier zeer goed met 0.24W bij 930rpm of 0.4W bij 1200rpm!
Met ..
Netapparaat-inbouwkoppeling-Lumberg
DC-aansluitkabel-Rood-Zwart-BKL-Electronic
en Voedingsstekker-Nominale-spanning12-VDC-Nominale-stroom1-A-Lumberg (2.5mm)
of Voedingsstekker-Nominale-spanning12-VDC-Nominale-stroom05-A-Lumberg (2.1mm)
en een molex kabeltje.
.. kun je dit maken.

Hiermee sluit ik mijn Fritzbox modem aan op de 80plus ATX voeding, scheelt weer een onhandige en inefficiente steker voeding.
[ Voor 81% gewijzigd door Dadona op 04-08-2012 14:52 ]
Ik moet er wel bij zeggen dat je potentieel aardlus problemen kan krijgen omdat de massa van de voeding niet gescheiden is van de massa van de data kabel. Er kan dus stroom over de massa van de data kabel gaan lopen en dat kan mogelijk storing geven. Hetzelfde geld voor USB apparaten, maar niet voor ethernet want daar zit altijd een signaal trafo tussen.
Ik wil een Philips 228C3LHSB kopen,deze heeft een 12V aansluiting voor de adapter.Ploink schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 15:05:
Maar dan moet je wel een 12V monitor hebben, de meesten zijn 14V ofzoiets.
Ik moet er wel bij zeggen dat je potentieel aardlus problemen kan krijgen omdat de massa van de voeding niet gescheiden is van de massa van de data kabel. Er kan dus stroom over de massa van de data kabel gaan lopen en dat kan mogelijk storing geven. Hetzelfde geld voor USB apparaten, maar niet voor ethernet want daar zit altijd een signaal trafo tussen.
Ik heb nu nog een Samsung 206BW en die verbruikt zo'n 40W,de Philips zit op zo'n 18W en als ik heb op mijn voeding aansluit moet ik toch wel rond de 15W komen.
Toch een besparing van 25W
Hoe zou ik zo'n aardlus kunnen voorkomen,alleen de plus aansluiten?
[ Voor 4% gewijzigd door audiojunk op 04-08-2012 15:34 ]
Dan moet alleen wel je pc altijd aanstaan om je modem van stroom te voorzien?Ploink schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 12:57:
Nog een besparing projectje.
Met ..
Netapparaat-inbouwkoppeling-Lumberg
DC-aansluitkabel-Rood-Zwart-BKL-Electronic
en Voedingsstekker-Nominale-spanning12-VDC-Nominale-stroom1-A-Lumberg (2.5mm)
of Voedingsstekker-Nominale-spanning12-VDC-Nominale-stroom05-A-Lumberg (2.1mm)
en een molex kabeltje.
.. kun je dit maken.
[afbeelding]
Hiermee sluit ik mijn Fritzbox modem aan op de 80plus ATX voeding, scheelt weer een onhandige en inefficiente steker voeding.
Even niets...
Heb je toevallig ook bijgehouden wat het qua verbruik scheelt?
Als je zoals ik alles in de meterkast hebt staan (Synology, modem, wifi, itx router) zou daar toch wel winst zijn te behalen.
Even niets...
Nee dan zou alle stroom via de data kabel gaan lopen. Je wil juist dat de meeste stroom via de voeding kabel loopt, dus zorg dat deze kabel dik genoeg is en goed contact maakt.audiojunk schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 15:31:
Hoe zou ik zo'n aardlus kunnen voorkomen,alleen de plus aansluiten?
Ik heb net de Energy check er weer tussenuit... maar ik zal het eens meten binnenkort, ik wil het zelf ook wel weten.GioStyle schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 02:06:
Heb je toevallig ook bijgehouden wat het qua verbruik scheelt?
Goed idee, bijvoorbeeld met een van deze adaptersWolly schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 15:26:
Bedenk me net dat het zonder pc ook kan, door gewoon een goede adapter te kopen die 12 volt geeft en dan een splitterkabel voor een paar euro.
Als je zoals ik alles in de meterkast hebt staan (Synology, modem, wifi, itx router) zou daar toch wel winst zijn te behalen.
pricewatch: Seasonic Power Adapter 60 Watt (12V)
http://www.mini-box.com/60w-12v-5A-AC-DC-Power-Adapter
Beiden zijn level V compliant, 87% efficiency.
[ Voor 37% gewijzigd door Ploink op 05-08-2012 17:33 ]
[ Voor 30% gewijzigd door Raven op 05-08-2012 20:13 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Als ik zelf apparaten bouw dan neem ik deze socket, daar passen ze allebei in
[ Voor 15% gewijzigd door Ploink op 05-08-2012 22:02 ]
Ik heb in deze samenkopen actie zoiets als jij omschrijft gekocht. Werkt prima, het bestaat dus wel. En voor 5€ was het ook niet duur. Misschien kan hij ze nog wel leveren als je hem benaderd.mux schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 12:16:
Hoop fans starten niet op bij 5V... En met PWM krijg je een stuk betere controle over de snelheid.
ik zal nog wel eens 3-pin PWM printplaatjes maken voor dit soort doelen... schijnt niet echt te bestaan
Lijkt me wel een leuk project, maar ik zou het wat anders willen doen. Op de PCI of PCI-E bus zitten ook contacten voor de SMBUS, welke o.a. gebruikt wordt voor uitlezen van temperatuur en fan control enzo.mux schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 20:08:
Yep, klein printplaatje met een kabeltje naar een 3/4-pin moederbordaansluiting, 3-pin aansluiting voor een fan erop, twee knopjes (omhoog/omlaag) en dan laat hij de fan dmv PWM langzamer draaien. Daarbij ook nog een rotatiebeveiliging (als je te 'laag' instelt, zwengelt hij de fan weer aan).
Stel nou dat je een kaartje maakt dat daar op aansluit met fan control en eventueel temperatuur sensor(en), die compatible is met bijvoorbeeld SpeedFan. Op die manier kun je de fan control vanaf je desktop instellen
Speedfan maakt het dan mogelijk om bv de temperatuur van de HDD te regelen, met de temperatuur sensor van de HDD zelf. Uit een onderzoek van Google blijkt dat er een optimum HDD temperatuur is met een minimale faalkans. Een HDD kan ook te koud zijn.
edit: andere optie is overigens om een bordje te maken dat op een interne USB-header geprikt kan worden en hetzelfde doet. Daar is dan helaas wel custom software voor nodig, maar dat kan ik iig.
[ Voor 31% gewijzigd door mux op 08-08-2012 19:34 ]
Eventueel kun je ook een bestaande sensor/PWM controller emuleren met een microcontroller. Veel van die chips in de lijst zijn ook voorgeprogrammeerde microcontrollers.
Er is ook een universele standaard, PMBus, maar ik weet niet of Speedfan dat nu of in de toekomst ondersteunt, lm-sensors en hwmon blijkbaar wel.
Edit:
Veel van die chips blijken niet te koop, maar MAX6651 wel. Er bestaat zelfs Arduino support voor.
http://www.almico.com/foruminfo.php?id=792
http://nl.farnell.com/max...n-speed-16qsop/dp/1610118
(ook bij Mouser en Digikey)
[ Voor 27% gewijzigd door Ploink op 08-08-2012 22:33 ]
Ondertussen heb ik de betreffende realtime inkomende data gemigreerd.BlackShadow schreef op maandag 23 juli 2012 @ 21:51:
Momenteel heb ik de volgende hardware:
Xeon E3 1230
Tyan S5512 (S5512WGM2NR, onboard LSI SAS2008)
16GB Kingston EEC memory
Boot Disk: Seagate Barracuda 320GB SATA (ST3320620AS)
5 x 2TB Samsung (HD204UI)
3 x 2TB WD (WD20EARS)
3 x 1TB Samsung (HD103UJ)
2 x 1,5TB Seagate (Barracuda 7200.11 ST31500341AS)
4 x 4-in-3 Device Module (met 120mm intake fans)
2 x 80mm outtake fan
1 x 120mm outtake fan
Systeem is vorig jaar samen gesteld als NAS.
Alle schijven zitten in een software raid configuratie, de belangrijkste array is de 8 x 2TB RAID-5.
Momenteel ben ik vollop bezig met een domotica projectje waardoor de server apache+php+mysql draait en 24/7 aan moet staan om realtime sensoren en data uit te lezen.
Mede hierdoor ben ik geswitched naar Windows 2008 R2 server (.NET)
Momenteel draait deze server 100W idle.
De stappen die ik zou zetten om het verbruik lager te krijgen:
- Enkel de 8 x 2TB array behouden, de andere schijven verhuizen naar een backup behuizing die 1 keer per week aanspringt via een backup script.
- De oude 320GB SATA schijf (9,3W idle ?) vervangen door een SSD
- Eventueel de CPU vervangen (HW Virtualisatie is een must)
Momenteel heb ik enkel de Power Options gewijzigd onder Win 2K8 R2 (HDD spindown / CPU %)
Graag had ik ook jullie meningen gehoord en eventueel een indicatie van wat er te winnen valt.
Ik weet dat het niet over een compleet nieuw systeem gaat, maar dit moederbord ondersteund socket 1155 en ik veronderstel ook de nieuwere Sandy Bridge generatie processoren + ik heb de SAS controller onboard.
Met alle (8 ) schijven aan boord en enkele BIOS aanpassingen, kom ik aan 80W idle.
(In de BIOS staat alles wat ik niet gebruik uitgeschakeld, zoals serial port ed.)
Als ik de server boot met enkel de boot disk, dan kom ik aan ongeveer 50W idle.
Ik denk wel dat er nog uitgebreidere tweaks mogelijk zijn om lager te gaan.
Hieruit kan ik concluderen dat de RAID-5 array van 8 schijven continu 30W verbruiken, dat komt op 3,75W per (2TB)schijf. Kan ik dit nog lager krijgen?
Binnenkort wordt de bootdisk vervangen door een SSD, dit is nu een oudere 320GB schijf die (volgens fora) 9-10W verstookt idle.
Momenteel is er geen budget voor een nieuwe zuinige server, dus ik zal moeten roeien met de riemen die ik heb.
Alle tips zijn welkom. Eventueel BIOS screenshots kan ik ook posten.
Helaas gaat dat niet werken, want ik wil functionaliteit implementeren die niet in die chips zit. Het moet dus een microcontroller worden.Ploink schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 21:49:
Gebruik een chippie dat compatibel is met speedfan en je hebt geen software nodig.
Even niets...
Corsair HX850W Power SupplyFireDrunk schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 10:51:
@BlackShadow, ik mis in het hele verhaal je voeding?
Ik vind voor die CPU met dat moederbord 50W idle best veel...
Even niets...
Welke functionaliteit is dat? De MAX6651 kan al best wel veel.mux schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 10:40:
[...]
Helaas gaat dat niet werken, want ik wil functionaliteit implementeren die niet in die chips zit. Het moet dus een microcontroller worden.
Ah.. maar dat is niet nieuw hoor. Ik heb het wel eens eerder gezien op een moederbord al toen 4-pin PWM fans nog niet bestonden. Er zal dus wel ergens een chippie voor zijn, bijvoorbeeld MAX6639.
In mijn geval kon ik het PWM signaal duidelijk horen in de fan motor en dat is ook weer een nadeel. Misschien als het ultrasoon is en je een spoeltje in serie zet om het mooi af te vlakken... maar in feite heb je dan een buck regelaar. Dit kun je ook bij de MAX6651 bereiken met een extra PWM modulator.
Evengoed is het wel leuk om zelf iets te ontwikkelen met een microcontroller op de SMBus, een opensource design met upgradable firmware zodat iedereen mee kan ontwikkelen...
Wat dacht je van een pci kaartje met een arduino nano en een aantal fan en temperatuur sensor headers als development kit?
[ Voor 6% gewijzigd door Ploink op 09-08-2012 11:45 ]
Dit topic is gesloten.
<b>In <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1536123">LA loopt nu een discussie</a> waarbij de toekomst/herstructurering van dit topic ter sprake komt. Relevante input is daarbij gewenst.</b>
Voor dit topic geldt ook het CSL Beleid. Het is dus nadrukkelijk *niet* de bedoeling om hier een lijstje met specificaties te plaatsen en daarbij vragen 'of het wel goed is'.
Discussie over RAID hoort hier niet thuis. Evenals <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1455241">Zuinige ESXi Server</a>.