Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-09 13:27
tHe_BiNk schreef op maandag 16 juli 2012 @ 01:36:
Misschien is dit Tegra 3 bordje wat? Zie ook daar de link van de Equiso Smart TV in de eerste comment.

http://nl.hardware.info/n...je-met-nvidia-tegra-3-soc

"Het in Nederland onbekende Kontron heeft met de KTT30/mITX een moederbordje op de markt gebracht die voorzien is van het Nvidia Tegra 3 platform. Het bordje voldoet aan de Mini-ITX specificaties en meet hierdoor 17 x 17 centimeter. De ARM Cortex-A9 processor is voorzien van vier rekenkernen die geklokt zijn op 900 MHz, een vijfde core werkt op 500 Mhz en zorgt voor de berekeningen op de achtergrond of bij het afspelen van media. De geïntegreerde videochip van Nvidia zorgt voor de grafische pracht en praalen volgens de fabrikant heeft deze combinatie een stroomgebruik van nog geen 7 watt.

Het KT30/mITX moederbordje heeft 2 GB DDR3L-geheugen aan boord en is voorzien van een mSATA 3 Gbps-aansluiting, twee plekken voor SD-geheugenkaartjes en een eMMC slot die als opstartschijf kan dienen. Verder zien we twee keer mPCI-Express en ruimte voor een SIM-kaartje voor het creëren van een 3G-verbinding. Achterop vinden we drie keer usb 2.0, HDMI, een netwerk en drie audio-aansluitingen.

Een adviesprijs is op het moment van schrijven niet genoemd."
Niet verkeerd!

Wel weer zelf een kastje bouwen, maar de specs (Watt / Prestatie) is erg erg erg netjes. Zeker met alle toeters en bellen die je erbij hebt. (geheugen & aansluitingen)

Ik laat dit nog even bezinken. Iets meer knutselwerk, maar ook ietsjes meer vrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:48

Mars Warrior

Earth, the final frontier

audiojunk schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 00:13:
[...]
Ik heb een Pico PSU 150W gehad met een Dell DA-1 adapter maar vond het niks wat betreft kabelmanagement,het is leuk voor een mini ITX systeem maar met een normaal M-ATX moederbord en gewone behuizing met meerdere schijven is het net allemaal te kort.
Ik heb nu een be quiet Efficient Power F1 350W(gold) en bevalt prima en deze is ook nog eens zuiniger dan de Pico.zowel idle en vooral onder load.
Ik weet natuurlijk niet hoe efficient die Dell DA-1 was maar kom hem vaak tegen in diverse forums.
Ojee, weer een ander resultaat 8) 8)
Vraag me af of er soms verschillende picopsu's in omloop zijn met verschillende resultaten. De DA-1 wordt zeker vaker gebruikt, maar ik heb geen idee van de efficiency. De gecombineerde efficiency bij lage load is dan dus zeker geen 85%, want anders kan zo'n BQT het toch nooit winnen lijkt me.

Maar goed: jij zou dus de BQT aanraden. Maakt het wel simpel. L7 300W eruit, F1 350W erin :)
Is die nog een beetje stil? Want van die L7 300W kun je de electronica horen...
GioStyle schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 05:48:
[...]
Verbruik bij mij is ongeveer 3,2 watt (Logitech Receiver) bij de Asus P8H77-I.
Hmm, die 3.2W van jou slaat dus ook nergens op, net als die 6W bij mij.
Welke poorten heb jij getest? Allemaal, ook de USB3.0 poorten?
Bij mux scheelt het dus 0,1W, iets wat me logisch lijkt voor zo'n klein dingetje. Op mijn werkstation (Gigabyte mITX H67) zie ik qua verbruik ook geen verschil met of zonder dit plugje...

En welke BIOS heb jij erop zitten? Ik heb nog de 0307, maar bij de laatste (0409) staat dit in de changelog "2.Enhance compatibility with some USB devices.". Mogelijk dat dit een fix!

[ Voor 4% gewijzigd door Mars Warrior op 20-07-2012 12:59 . Reden: BIOS erbij ]

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:03
Ik heb gelijk de laatste bios erop geknald. Ik heb het op alle USB-poorten uitgeprobeerd, allemaal hetzelfde verbruik.

Kan jij iets zeggen over mijn 'probleem' met CPU-Z? Heb jij dat ook? Ik snap het echt niet waarom de bus speed naar 200 mhz gaat. Dat kan toch niet? Sinds Sandy Bridge is de bus speed toch standaard vast op 100 mhz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

GioStyle schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 13:09:
Ik heb gelijk de laatste bios erop geknald. Ik heb het op alle USB-poorten uitgeprobeerd, allemaal hetzelfde verbruik.
Knudde. En dan te bedenken dat ik straks meerdere USB devices ga aansluiten (Z-Wave, JeeLink, RFXCom). Ik duw die dingen er toch eens in dan om te kijken wat het effect is...
Asus heeft toch niet zitten prutsen hoop ik, want dan gaat het bord RMA.
Kan jij iets zeggen over mijn 'probleem' met CPU-Z? Heb jij dat ook? Ik snap het echt niet waarom de bus speed naar 200 mhz gaat. Dat kan toch niet? Sinds Sandy Bridge is de bus speed toch standaard vast op 100 mhz?
Heb ik nog niet naar gekeken. Zal vanavond CPU-Z eens erop zetten. Ik weet wel dat SpeedFan er niks van bakt: fans draaien allemaal rond de 30.000 toeren oid.

En nu ik er aan denk (fans): werkt bij jou Q-Fan? Mijn fans (allemaal 3-pins) draaien nl. allemaal op max. snelheid, nl. ~~900 toeren. De CPU krijgt het er koud van, moet eigenlijk een winterjasje aan, maar denk maar niet dat Q-Fan het toerental terugregelt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Ik kreeg het bordje in een doos samen met een boekje. De I/O backplate en 2 SATA-kabels waren nergens te bekennen. Heb de webshop hierop aangesproken, ik moet het rustig afwachten, maar kan me daar zo dood aan irriteren. Denk je iets nieuws te kopen, krijg je een half teruggeven product van een andere 'klant'.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Ik heb de Corsair H60 op de CPU_fan aangesloten en de ventilator op de CHASSIS_fan en voor de rest niet naar omgekeken.

Mijn verbruik is dan ook niet echt meer zuinig te noemen:

Lian Li PC-Q11B met daarin:

- Asus P8H77-I
- Intel Core i5 3570K
- 2x 8GB Corsair Vengeance geheugen 1600 mhz @ 1.5V.
- 2x Crucial M4 128GB SSD's in raid 0
- 2x Samsung SpinPoint M8 HN-M500MBB
- 2x SpinPoint M8 HN-M101MBB in raid 0
- Corsair H60
- Intel PRO/1000 PT Dual Port Server Adapter
- Seasonic S12-II 330W Bronze

Windows Server 2008 R2 Hyper-V met daarop 6 VM's haal ik "idle" 39,1 watt, 3 netwerkkabels aangesloten. Geen beeldscherm en geen Logitech Receiver. ;)

Krijg ik net van de webshop te horen dat ik een RMA moet aanvragen en het product terugsturen. Dit is al de tweede keer bij dezelfde webshop. Ik hou het voor gezien daar.

[ Voor 7% gewijzigd door GioStyle op 20-07-2012 13:49 . Reden: Reactie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

GioStyle schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 13:40:
Ik kreeg het bordje in een doos samen met een boekje. De I/O backplate en 2 SATA-kabels waren nergens te bekennen. Heb de webshop hierop aangesproken, ik moet het rustig afwachten, maar kan me daar zo dood aan irriteren. Denk je iets nieuws te kopen, krijg je een half teruggeven product van een andere 'klant'.
Je kunt je afvragen hoe tevreden deze klant was over het mobo :D Mogelijk uit razernij de sata kabels kapot gebeten en de backplane vertrapt :X
mux schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 20:35:
[...]
Hoe je daar precies terecht komt hangt eigenlijk 100% van het merk af. Elk moederbord is 99% kopie van de vorige generatie, met een paar kleine accenten verschillend.
Als ik jou logica volg, dan zou het DH77 mobo dus op de chipset zo ongeveer gelijk moeten zijn aan het zuinige DH67 mobo. Mocht het Asus bord problemen houden met usb, dan blijft er niet veel meer over dan over te stappen op dit bord. Is wel een stuk duurder, maar ook weer een wopping 5W zuiniger als het goed is.

Ik heb dan wel 'maar' 4 sata poorten en zal dan of de eSata poort gaan gebruiken als 5de sata of het msata/minipcie slot vullen met een 1 of 2 poorts sata controller of liever nog een simpele stekker als deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.picco.nl/catalog/images/A95230.jpg...
Alleen vragen ze voor dit stekkertje €69, terwijl een 2 poorts controller op €48 zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oh, ik kan zo'n stekkertje waarschijnlijk wel voor €20 produceren, als dat echt de goedkoopste variant is?

[ Voor 23% gewijzigd door mux op 20-07-2012 16:00 ]

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

mux schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 16:00:
Oh, ik kan zo'n stekkertje waarschijnlijk wel voor €20 produceren, als dat echt de goedkoopste variant is?
Dat klinkt een stuk realistischer.
Ik heb nog ff verder zitten neuzen, en kom bij M|Factors uit, waar de voorgaande adapter ook vandaan lijkt te komen, EOL is, en maar $30 kost.
Maar zoals je in de link kunt zien hebben ze dus zowel controllers, als veredelde verloopstekkers...

Zo'n simpel verloopstekkertje geniet de voorkeur; geen extra controllers, en geen extra drivers, maar gewoon gebruik maken van de stanaard sata aansluiting.

Prijs vind ik overigens nog steeds hoog als je bedenkt dat op een gemiddeld bord al 4 van die sata stekkers zitten, en dat zo'n heel bord toch goedkoper is dan $80...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nouja, als ik zo'n verloopstekker zou maken kost het me €14 voor het laten produceren van de printplaat + 1 component van 37 cent, solderen, BTW, verzending. Veel leuker kan ik het ook niet maken :P

Maar ik heb alle footprints en 'schema's' (oh wat ingewikkeld) al liggen, dus het is voor mij een uurtje werk + 10 daagjes wachten op een print uit china. Als dat goedkoper is dan elke andere optie is dat 1) leuk voor jou en 2) handig voor mij omdat ik dan een ontwerp heb wat ik in m'n toekomstige webshop kan smijten.

edit: exactere breakdown van de kosten:
mSATA-naar-SATA verloopbord met USB-optie

ex. USB-optie:
Componenten: €0.37
Printplaat €14
verzenden €1.50
BTW 3.02
----------------
€18.89

incl. USB-optie:
Componenten €8.27
Printplaat €14
verzenden €1.50
BTW 4.51
----------------
€28.28

en ruwweg alles delen door 5 per stuk bij meer dan 10 stuks productie (dus ~4 euro ex. USB en ~6 euro incl. USB)

[ Voor 28% gewijzigd door mux op 20-07-2012 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

mux schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 16:43:
Nouja, als ik zo'n verloopstekker zou maken kost het me €14 voor het laten produceren van de printplaat + 1 component van 37 cent, solderen, BTW, verzending. Veel leuker kan ik het ook niet maken :P
Bietje ongelukkig geformuleerd door mij. Ik bedoelde dat die $$ prijzen nog steeds (gezien het uit Taiwan komt enzo) wat aan de hoge kant zijn voor een printplaat + stekker...

Maar jou uitleg is wel duidelijk hoor. Dingen per stuk laten maken zijn nu eenmaal duurder...
Maar ik heb alle footprints en 'schema's' (oh wat ingewikkeld) al liggen, dus het is voor mij een uurtje werk + 10 daagjes wachten op een print uit china. Als dat goedkoper is dan elke andere optie is dat 1) leuk voor jou en 2) handig voor mij omdat ik dan een ontwerp heb wat ik in m'n toekomstige webshop kan smijten.
Daar ben ik echt niet te beroerd voor, je webshop vullen met leuke dingen. Het hangt enkel af van wat ik met het asus bord ga doen. Als de usb toch gaat werken, dan hou ik het daar op, en anders wordt het toch wel het dh77 bord en zal je handigheid zeer op prijs worden gesteld _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

GioStyle schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 13:09:
Dat heb ik dus niet. Netjes bus op 100mhz en de multi op 16, dus idle op 1.6ghz.

Fans:
Zowel q-fan als asus fan xpert kunnen dus niks met die 3-pins fans. Alles blijft op 900 toeren draaien. Als ik op internet zoek dan lijkt dat ook bevestigd te worden. Enkel 4-pins zou werken 8)7 8)7 8)7 8)7

USB:
Heb allerlei spul achterin gestoken. Z-wave stick, bluetooth stickje, rfxcom transceiver, jlink, usb toetsenbord, en zelfs een tweede unifiying receiver. De meeste sticks pakken een paar tienden watt, niks bijzonders. De tweeede unifying receiver pakt niet nogmaals 6W, de bt wel iets van 2W.
Het vreemde echter is dat het usb toetsenbord apart erin wel 2W extra doet, maar niet als die uni rcv er al in zit.

Het lijkt dus wel of er wat aangezet wordt op het bord als die rcv erin zit en dat er dan in ieder geval 6W wordt verstookt, onafhankelijk of usb spul nu 1 of 5 W verbruikt. Maar waarom juist met die en niet met een ander apparaat? Heel vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmmmmm, dit lijkt heel erg op het verhaal van een hele tijd geleden, waar je zowel hardware als software support voor SATA low power modes nodig had om een SSD echt in de (juiste) low power mode te krijgen, anders deden ze allemaal minstens 0.6W (itt de opgegeven 75mW voor intel-drives en 175mW voor samsung). Het klinkt als een BIOS/EFI/driverbug van Asus die ervoor zorgt dat de USB-transceivers niet in de juiste low-power mode gaan na initialisatie van de hardware.

Dat zou ook verklaren waarom het verschil in verbruik zo ontzettend groot kan zijn: USB is interrupt-based, dus als de usb-transceiver gewoon vol aan gaat en de processor met interrupts gaat zitten spammen wordt de CPU de hele tijd uit C1e/C3/C6 getrokken, wat bij ivy bridge een flinke pak vermogen kost (ivb in C6 is ongeveer 3W minder dan C1, tenminste bij mijn i5). Combineer dat met het meerverbruik van de USB transceivers en een minder efficiënte voeding en 6W meerverbruik klinkt heel plausibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:56
Mars Warrior schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 12:16:
[...]
Maar goed: jij zou dus de BQT aanraden. Maakt het wel simpel. L7 300W eruit, F1 350W erin :)
Is die nog een beetje stil? Want van die L7 300W kun je de electronica horen...
Die keuze moet je zelf maken maar volgens mij is het momenteel de goedkoopste gold voeding en hij is echt stil.

14dB(A) at 20% load
16dB(A) at 50% load
27dB(A) at 100% load

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tHe_BiNk
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@LINUX-TUX

Kwam net dit bordje nog tegen:

http://www.tomshardware.c...gooseberry-arm,16355.html

"The Gooseberry Board was announced in a limited production run of 500 units and comes with a 1 GHz overclockable A10 processor, a 400 MHz Mali processor, 4 GB of on-board storage as well as Android 4.03 ICS."

APPLYitYourself.co.uk - APPLYitYourself.com - PLAKhetzelf.nl - Raamfolie, muurstickers en stickers - WindowDeco.nl Raamfolie op maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik zit me af te vragen hoe doenlijk het tegenwoordig eigenlijk zou zijn om een tablet te gebruiken als lichte server. Al dan niet onder Android of een meer volwaardige Linux.

Heeft iemand hier daar ooit al mee geëxperimenteerd? En zou dat wezenlijk zuiniger zijn dan een 'klassiek' systeem? Zowel in energieverbruik als TCO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
CaptJackSparrow schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 11:31:
Ik zit me af te vragen hoe doenlijk het tegenwoordig eigenlijk zou zijn om een tablet te gebruiken als lichte server. Al dan niet onder Android of een meer volwaardige Linux.

Heeft iemand hier daar ooit al mee geëxperimenteerd? En zou dat wezenlijk zuiniger zijn dan een 'klassiek' systeem? Zowel in energieverbruik als TCO?
Zeer zeker, lage instapkost lage electriciteitskost, enige vraag is de snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jep, uitstekend mogelijk. Een oude android-foon/tablet werkt uitstekend, immers werkten NSLU2's ook prima als lightweight NAS/server. Je hebt alleen niet de luxe die een eigen computertje je biedt in uitbreidbaarheid etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

mux schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 00:04:
[...]Combineer dat met het meerverbruik van de USB transceivers en een minder efficiënte voeding en 6W meerverbruik klinkt heel plausibel.
Lijkt goed te kloppen. Als ik C3/C6 uitzet is het verbruik een 3W hoger. De receiver pakt dan nog maar een 3W extra, maar totaal dus een 6W.

Heb de leverancier een mailtje gestuurd met een lijstje problemen die ik met dit bord heb met het gebruik als server (als workstation zal me die paar watt / dag een zorg zijn, dit vind ik een beetje zonde...).
Even afwachten dus.

Verder de BQT F1 350W Gold besteld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
CaptJackSparrow schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 11:31:
Je kan oude Symbian smartphones tegenwoordig voor een habbekrats oppikken, daar zijn ook server apps voor te krijgen (ftp, fileserver, etc). Veel goedkoper dan dat wordt het denk ik niet. Windows Mobile ook, trouwens. Dat zijn allebei lichtere OSsen dan Android en draaien dus op extreme low-end specs.

[ Voor 10% gewijzigd door Dreamvoid op 21-07-2012 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
Op een duits forum haalt iemand goede resultaten met 2 Asrock Intel B75 moederborden:

http://www.hardwareluxx.d...1-beispiel-799083-31.html

Vooral het ASRock B75 Pro3-M is een leuk bord met 8 Sata aansluitingen en verder in het forum kun je een custom bios downloaden die meer mogelijkheden bied tot ondervolten.

[ Voor 29% gewijzigd door audiojunk op 22-07-2012 11:35 ]

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Laatst online: 17-09 08:50
Alleen jammer dat hij een Energy Check gebruikt... Die is bagger slecht bij lage loads.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

FireDrunk schreef op zondag 22 juli 2012 @ 11:36:
Alleen jammer dat hij een Energy Check gebruikt... Die is bagger slecht bij lage loads.
Hij lijkt inderdaad iets te weinig aan te geven. Mensen op dat forum met vergelijkbare builds maar andere / betere metertjes komen op een 11-12W idle en met een celeron belast op 30-35W.

Maar dus wel dankzij het kunnen undervolten. Blijkbaar helpt dat behoorlijk...
Bord is nog lekker goedkoop ook!

[ Voor 0% gewijzigd door Mars Warrior op 22-07-2012 17:46 . Reden: Typefoutjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Valt me mee van ASrock, stond heeeel lang bekent als budget, maar is nu dus hard aan de weg aan het timmeren!

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

FireDrunk schreef op zondag 22 juli 2012 @ 16:40:
Valt me mee van ASrock, stond heeeel lang bekent als budget, maar is nu dus hard aan de weg aan het timmeren!
Alleen om dan dat lage verbruik zó te compenseren is toch wel een beeeetje absurd, maar ja wél passief!

Afbeeldingslocatie: http://www.abload.de/img/img_76830jomq.jpg

Verder al heel wat keren een Asrock bord gebruikt voor vrienden / familie builds en eerlijk gezegd nog nooit problemen gehad met die mobo's. Alleen het verbruik viel altijd tegen, maar daar hebben ze nu dus wat op gevonden: we laten de nerds lekker zelf prutsen met het kunnen verlagen van voltages.

In die duitse thread zie je overigens ook nog dé support van Asrock: iemand heeft een beta bios gekregen (na erom gevraagd te hebben) om de vcore op het mATX bord nog verder te kunen verlagen...
Moet je eens bij Intel proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Tja, kleine bedrijven kunnen zoiets makkelijker doen denk ik. Grote bedrijven kom je gewoon niet binnen...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Laatst online: 11-04 20:45
FireDrunk schreef op zondag 22 juli 2012 @ 18:31:
Tja, kleine bedrijven kunnen zoiets makkelijker doen denk ik. Grote bedrijven kom je gewoon niet binnen...
ASrock heeft 2-300 miljoen omzet. Geen idee hoeveel de intel devisie voor moederborden doet maar klein zullen ze beide niet zijn .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 18:37

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

FireDrunk schreef op zondag 22 juli 2012 @ 18:31:
Ik snap je punt enerzijds als je Asrock vergelijkt met intel. Maar om Asrock nu een klein bedrijf te noemen, dat lijkt me toch wel een stapje te ver. Ze staan momenteel ongeveer derde op de lijst qua aantal wereldwijd verkochte moederborden per jaar... Het is volgens mij dus meer een kwestie van instelling dan van de 'grootte' van het bedrijf.

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Toch nog even een vraag over externe 12V adapters.
Als ik de spec van een level 5 adapter goed interpreteer dan moet bijv. een 192W exemplaar vanaf 49W een rendement van >87% hebben. Onder de 49W kom ik volgens de formule dan uit op 95%.

dit is wel erg hoog, dus klopt het wel hoe ik reken?

De 12V lijn zou dan dus 95% rendement hebben icm een picipsu.
Een picopsu zit zo tussen 92 en 96% rendement voor de 3 en 5V lijnen.
Onder de 49W zit je dan toch totaal op .95*.92 = 87% rendement.

Dan 'wint' een picopsu met een level 5 adapter het tot 49W zeer zeker van welke gold atx psu dan ook.
Boven de 49W mag het rendement van de adapter naar 87% zakken en zal de gold psu het gaan winnen van de picopsu: de pico / adapter combi zakt dan naar .87*.92 = 80% !!!

Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee, de berekening gaat alleen maar uit van nameplate capacity, niet van het werkelijke uitgangsvermogen. De gemiddelde active efficiency (oftewel de gemiddelde efficiëntie gemeten over een aantal meetpunten, zie specificatie) is 87%. Uit dit document:
Examples to Illustrate the Active Mode Approach: Average Active Mode efficiency and ENERGY STAR qualification shall be determined as follows:
• Calculate the model’s single average Active Mode efficiency value by testing at 100%, 75%, 50%, and 25% of rated current output and then computing the simple arithmetic average of these four values, as specified in the Test Method.
• Based on the model’s nameplate output power, select the appropriate equation from Table 1 and calculate the minimum average efficiency.
• Compare the model’s actual average efficiency to the minimum average efficiency required by ENERGY STAR. If actual average efficiency is greater than or equal to the minimum average efficiency, the model has satisfied ENERGY STAR’s Active Mode requirement
Er wordt dus feitelijk niks gezegd over de efficiëntie op een specifiek werkpunt.

edit: in de praktijk heb je geen bal aan energy star ratings. In het verleden kreeg werkelijk alles een energy star certificaat, zelfs de meest inefficiënte troep. Tegenwoordig is er een soort van klein beetje interessantheid als je een class V of VI(230) adapter ziet, maar dan nog heb je te maken met efficiëntieniveaus ver onder wat haalbaar is vandaag de dag. En het zegt niks over light load, precies dat wat belangrijk is voor adapters (ja, een maximum van 0.5W no-load verbruik, whoopee, dat deden alle adapters in 2001 al)

[ Voor 17% gewijzigd door mux op 22-07-2012 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Er is dus kort gezegd, geen enkel betrouwbaar certificaat/keurmerk of w/e dat aanduidt dat iets *echt* van goede kwaliteit én zuinig is? :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er is niks waarover je een blanket statement kan geven: dit is ALTIJD goed en ALTIJD efficiënt. Ook is er simpelweg een spectrum van supercrap (4 dollar adapter) tot ultrageweldig (Delta voedingen voor medische toepassingen). Dat uit zich in alle aspecten...

Zal ik maar eens beginnen met adapterreviews en teardowns ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Een update i.v.m. madPSU willen we! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
audiojunk schreef op zondag 22 juli 2012 @ 11:21:
Vooral het ASRock B75 Pro3-M is een leuk bord met 8 Sata aansluitingen
4 geheugenslots, 8*sata, 4*USB 3.0 en dat voor minder dan 65 euro :o

Bedankt voor de tip, dit lijkt me een erg mooie basis voor een NAS!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G530 Boxed€ 38,30€ 38,30
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 33,95€ 33,95
2Transcend JM1333KLN-4G€ 18,93€ 37,86
1Asrock B75 Pro3-M€ 61,63€ 61,63
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 171,74

bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-09 14:47
sloth schreef op zondag 22 juli 2012 @ 22:47:
Plus een!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sloth schreef op zondag 22 juli 2012 @ 22:47:
Ook als MADPSU duurder blijkt te worden dan ik origineel wilde, namelijk eerder 30-35ish dan 20 euro? Want dan kan ik wel eens een redesign naar versie 1.2 doen en alle bugs in de huidige versie oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 18:37

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

sloth schreef op zondag 22 juli 2012 @ 23:21:
[...]
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G530 Boxed€ 38,30€ 38,30
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 33,95€ 33,95
2Transcend JM1333KLN-4G€ 18,93€ 37,86
1Asrock B75 Pro3-M€ 61,63€ 61,63
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 171,74
Binnenkort zal ik enkele verbruiksmetingen kunnen doen van deze setup. Bij mij wel met 4*4GB maar de rest is gelijk. Ik ben zeer benieuwd naar wat het zal geven. Voor de prijs krijg je in ieder geval véél bang for buck!

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-09 14:47
mux schreef op maandag 23 juli 2012 @ 12:28:
[...]

Ook als MADPSU duurder blijkt te worden dan ik origineel wilde, namelijk eerder 30-35ish dan 20 euro? Want dan kan ik wel eens een redesign naar versie 1.2 doen en alle bugs in de huidige versie oplossen.
Dan ook. Wat mij betreft lijkt het me een leuk project waarbij je inzicht krijgt in hoe voedingen werken zonder het alleen op papier te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Als ASRock met zijn B75 zuinige borden heeft, zou deze: pricewatch: Asrock B75M-ITX dan ook zo zuinig zijn?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

FireDrunk schreef op maandag 23 juli 2012 @ 21:18:
Als ASRock met zijn B75 zuinige borden heeft, zou deze: pricewatch: Asrock B75M-ITX dan ook zo zuinig zijn?
Ja, dat bord wordt samen met met uatx bord genoemd op het duitse forum, dus ook ron de 11W idle.
Maar dus wel door te undervolten, anders is het een paar watt meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dat is wel rete nice... Misschien toch maar eens overwegen...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:10
Momenteel heb ik de volgende hardware:

Xeon E3 1230
Tyan S5512 (S5512WGM2NR, onboard LSI SAS2008)
16GB Kingston EEC memory
Boot Disk: Seagate Barracuda 320GB SATA (ST3320620AS)
5 x 2TB Samsung (HD204UI)
3 x 2TB WD (WD20EARS)
3 x 1TB Samsung (HD103UJ)
2 x 1,5TB Seagate (Barracuda 7200.11 ST31500341AS)

4 x 4-in-3 Device Module (met 120mm intake fans)
2 x 80mm outtake fan
1 x 120mm outtake fan

Systeem is vorig jaar samen gesteld als NAS.
Alle schijven zitten in een software raid configuratie, de belangrijkste array is de 8 x 2TB RAID-5.

Momenteel ben ik vollop bezig met een domotica projectje waardoor de server apache+php+mysql draait en 24/7 aan moet staan om realtime sensoren en data uit te lezen.
Mede hierdoor ben ik geswitched naar Windows 2008 R2 server (.NET)

Momenteel draait deze server 100W idle.

De stappen die ik zou zetten om het verbruik lager te krijgen:
- Enkel de 8 x 2TB array behouden, de andere schijven verhuizen naar een backup behuizing die 1 keer per week aanspringt via een backup script.
- De oude 320GB SATA schijf (9,3W idle ?) vervangen door een SSD
- Eventueel de CPU vervangen (HW Virtualisatie is een must)

Momenteel heb ik enkel de Power Options gewijzigd onder Win 2K8 R2 (HDD spindown / CPU %)
Graag had ik ook jullie meningen gehoord en eventueel een indicatie van wat er te winnen valt.

Ik weet dat het niet over een compleet nieuw systeem gaat, maar dit moederbord ondersteund socket 1155 en ik veronderstel ook de nieuwere Sandy Bridge generatie processoren + ik heb de SAS controller onboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
100W is wel *erg* veel idle, dat zou best minder moeten kunnen zijn...
Kan je het ding eens booten zonder data schijven en het verbruik dan meten? Dan weet je wat CPU / Mobo / Bootdisk verbruikt.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met de huidige setup is er niet heel veel winst te behalen. Je hebt een gigantische hoeveelheid (onnodige?) harde schijven, waardoor je icm hardware virtualisatie een zeer onzuinig moederbord nodig hebt. Deze setup gaat nooit echt 'zuinig' worden.

Als je serieus wil besparen moet je deze computer echt heel anders inrichten. Heeft deze computer echt zoveel throughput dat je continu een RAID-5 moet laten draaien, of kun je live ook je data vanaf één of twee 3TBs (volledig non-RAID) draaien en periodiek backuppen naar een andere machine met idiote RAID-array? Dat scheelt zomaar een handvol schijven, wat betekent dat je naar een veel kleiner en zuiniger (non-server) moederbord kunt downgraden. Hardware virtualisatie kun je ook krijgen op non-server moederborden (VT-d, VT-x en VT-x + page extensions).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
FireDrunk schreef op maandag 23 juli 2012 @ 21:58:
100W is wel *erg* veel idle, dat zou best minder moeten kunnen zijn...
Kan je het ding eens booten zonder data schijven en het verbruik dan meten? Dan weet je wat CPU / Mobo / Bootdisk verbruikt.
Het is niet evident om dit systeem af te sluiten zonder dataverlies. Ik ga een 2e server opzetten en mijn data hier naartoe migreren.
Ik heb een tijd ESXi gedraaid en dan haalde ik 70W IDLE (met de 8x2TB array) maar aan die waarden ben ik onder Windows 2008 R2 nooit geraakt (tot mijn verbazing). Ik had verwacht dat ondersteuning en drivers beter op punt zouden staan en hierdoor de idle power usage lager zou zijn.
Echter kon ik onder Linux veel beter bepalen wanneer en hoe snel alle disks volledig moesten down spinnen, dit heb ik onder Win2k8 niet echt onder controle. Zijn hier eventueel goede tools voor?
mux schreef op maandag 23 juli 2012 @ 22:06:
Met de huidige setup is er niet heel veel winst te behalen. Je hebt een gigantische hoeveelheid (onnodige?) harde schijven, waardoor je icm hardware virtualisatie een zeer onzuinig moederbord nodig hebt. Deze setup gaat nooit echt 'zuinig' worden.

Als je serieus wil besparen moet je deze computer echt heel anders inrichten. Heeft deze computer echt zoveel throughput dat je continu een RAID-5 moet laten draaien, of kun je live ook je data vanaf één of twee 3TBs (volledig non-RAID) draaien en periodiek backuppen naar een andere machine met idiote RAID-array? Dat scheelt zomaar een handvol schijven, wat betekent dat je naar een veel kleiner en zuiniger (non-server) moederbord kunt downgraden. Hardware virtualisatie kun je ook krijgen op non-server moederborden (VT-d, VT-x en VT-x + page extensions).
Inderdaad, ik worstel met het idee om een 2e server op te zetten die sowieso 24/7 aan kan staan en echt zuinig is. Dan wordt de huidige server enkel opgestart indien ik de storage nodig heb.

Iets in de trend van de Apple Mac Mini vind ik wel iets, alhoewel vrij prijzig en niet te customizen.
Liefst dus zelf samengesteld.

Mijn huidige setup kost me ongeveer 200 euro per jaar aan elek. (100W) een bijkomende server zou me rond de 40 euro per jaar kosten aan 20W, wat me zeker mogelijk lijkt.

[ Voor 3% gewijzigd door BlackShadow op 23-07-2012 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In dit geval is het inderdaad economisch goed te verantwoorden om een cheapo zuinig systeempje aan te leggen. Daarvan zijn gelukkig genoeg voorbeelden in dit topic :) Je moet alleen even voor jezelf nagaan hoeveel hdds/geheugen/etc. je nodig hebt. Indien je hardware virtualisatie nodig hebt wordt het al gauw een stukje duurder vanwege de chipset en cpu die je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik vind het ook vreemd dat Windows 2008 (R2) minder zuinig is dan ESXi... Meestal is ESXi toch wel het OS dat het slechtste power management heeft.

Wat heb je zoal geprobeerd?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domokoen
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-09 22:53
Deze week bij de Aldi: een laptop platform in een desktop, dus laag verbruik. Qua snelheid doet hij denken aan een Fit-PC3, maar die zijn 600 euro. De X-PC heeft een vreemdere vorm, maar ook fanless en maar 300 euro: http://www.aldi.nl/aldi_v...g_2507_48_5_257_2823.html
Gegeven dat de CPU 18W TDP heeft, wat zou het verbruik van het totale systeem zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
:s welke idioot heeft bedacht dat dat een vorm is die geschikt is voor een PC...

Verbruik van dit soort systemen valt altijd behoorlijk vies tegen. Zelfs als ze fanless zijn doen ze meestal gerust 20W idle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

BlackShadow schreef op maandag 23 juli 2012 @ 21:51:

Momenteel heb ik enkel de Power Options gewijzigd onder Win 2K8 R2 (HDD spindown / CPU %)
Graag had ik ook jullie meningen gehoord en eventueel een indicatie van wat er te winnen valt.

Ik weet dat het niet over een compleet nieuw systeem gaat, maar dit moederbord ondersteund socket 1155 en ik veronderstel ook de nieuwere Sandy Bridge generatie processoren + ik heb de SAS controller onboard.
Ik draai op een Core i7-2600 met 16GB ram ook Win 2K8 R2, met 1 ssd en 5 x 2 TB disks.
Mijn ervaring is dat de Power options prima werken, ook de spindown.
Normaal is alleen de SSD actief (hier draaien alle hyper-v omgevingen op) en dan verbruik ik ~30 Watt.
Zonder alle hd's is dit 23 Watt. In idle verbruiken ze net iets meer dan 1 Watt.
Wel gebruik ik géén hardwareraid, alleen storagespaces icm ReFS onder Win 2012 server (virtueel).
Ook deze stuurt de spindown perfect aan en biedt mij RAID0, RAID1 en RAID5 met 4 x 2 TB schijven.
Zo heb ik dan geen gesodemieter met niet werkende spindown onder hardwarematige raid :9

Kan me dan ook niet voorstellen dat bij jij ook maar één schijf echt in spindown gaat.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
FireDrunk schreef op maandag 23 juli 2012 @ 23:39:
Ik vind het ook vreemd dat Windows 2008 (R2) minder zuinig is dan ESXi... Meestal is ESXi toch wel het OS dat het slechtste power management heeft.

Wat heb je zoal geprobeerd?
Geprobeerd met de standaard Windows settings onder mijn actieve power plan.
psy schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 01:19:
[...]

Ik draai op een Core i7-2600 met 16GB ram ook Win 2K8 R2, met 1 ssd en 5 x 2 TB disks.
Mijn ervaring is dat de Power options prima werken, ook de spindown.
Normaal is alleen de SSD actief (hier draaien alle hyper-v omgevingen op) en dan verbruik ik ~30 Watt.
Zonder alle hd's is dit 23 Watt. In idle verbruiken ze net iets meer dan 1 Watt.
Wel gebruik ik géén hardwareraid, alleen storagespaces icm ReFS onder Win 2012 server (virtueel).
Ook deze stuurt de spindown perfect aan en biedt mij RAID0, RAID1 en RAID5 met 4 x 2 TB schijven.
Zo heb ik dan geen gesodemieter met niet werkende spindown onder hardwarematige raid :9

Kan me dan ook niet voorstellen dat bij jij ook maar één schijf echt in spindown gaat.
Ik veronderstel dat je het ook gewoon instelt bij "Advanced Power Options" > "Turn off harddisk after"

[ Voor 16% gewijzigd door BlackShadow op 24-07-2012 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
mux schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 00:42:
:s welke idioot heeft bedacht dat dat een vorm is die geschikt is voor een PC...

Verbruik van dit soort systemen valt altijd behoorlijk vies tegen. Zelfs als ze fanless zijn doen ze meestal gerust 20W idle.
Tis gewoon een Brazos 2.0 nettop, daar zijn er al een aantal van en die idlen toch wel lager, ik zie zo snel even op Google reviews die het hebben over 8W en 13W. Zelfbouw met een mITX H61/G530 setup is natuurlijk goedkoper en sneller, maar dat heb je altijd met kant-en-klare systemen (edit: er zit blijkbaar een W7 Home Premium licensie bij, dat verklaart een hoop :) )

[ Voor 17% gewijzigd door Dreamvoid op 24-07-2012 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Laten we het hopen. Een jaar geleden was het drama met die dingen, zoals bijvoorbeeld de MSi WindBox DC100 die iets van 25W idle doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Neem aan dat het voornamelijk afhangt van de kwaliteit van het externe voedingsblok? Dat is natuurlijk evt wel te vervangen. Ik vind het trouwens wel een aardig ding. Niet echt een ideale server, maar als low-end HTPC wel geschikt. Ik denk dat we volgend jaar met Silvermont/Kabini veel meer dan dit soort dingen gaan zien.

[ Voor 69% gewijzigd door Dreamvoid op 24-07-2012 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09-2023
Zou het handig zijn als iemand die dit topic vanaf het begin gevolgd heeft een "start post" maakt en daarin per chipset aangeeft welke combinaties (moederborden + processors) zuinigst zijn? Welke meters wel en welke niet te gebruiken.
Misschien dat we later voor Best Buy Guide een super-zuinig systeempje kunnen samenstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-09 17:57
lujo schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 12:37:
Zou het handig zijn als iemand die dit topic vanaf het begin gevolgd heeft een "start post" maakt en daarin per chipset aangeeft welke combinaties (moederborden + processors) zuinigst zijn? Welke meters wel en welke niet te gebruiken.
Misschien dat we later voor Best Buy Guide een super-zuinig systeempje kunnen samenstellen.
Dit vindt ik ook een goed idee.

MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 65C8, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

BlackShadow schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 08:34:
[...]

Ik veronderstel dat je het ook gewoon instelt bij "Advanced Power Options" > "Turn off harddisk after"
Exact

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Afbeeldingslocatie: http://dlspace.net/uploads/posts/2011-08/1313784982_1553af172.jpeg

Misschien handig voor iemand die nu tracht een Duits forum over te nemen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik word ook overal gestalkt he ;)

Het is meer een kwestie van hoeveel tijd het me kost om correcte duitse zinnen te maken. Ik kan sneller typen dan denken in NL/EN, terwijl duits me gewoon 10x zoveel tijd kost. En ze verstaan me... dus meh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

mux schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 20:44:
Ik word ook overal gestalkt he ;)

Het is meer een kwestie van hoeveel tijd het me kost om correcte duitse zinnen te maken. Ik kan sneller typen dan denken in NL/EN, terwijl duits me gewoon 10x zoveel tijd kost. En ze verstaan me... dus meh.
Yup.
Maar het is je dus wel gelukt: de laatste paar posts (inclusief quotes) zijn volledig in het Engels _/-\o_

Vielleicht müssen Wir das auch mal machen O-)

[ Voor 5% gewijzigd door Mars Warrior op 24-07-2012 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
Zag ook dat Mux zijn Fluffy aan het promoten is op het duitse forum :*)

Ik heb overigens ook het Asrock B75 Pro3-M bordje besteld,hopelijk is die nog zuiniger dan mijn MSI H67MA ED55.
Overige hardware blijft hetzelfde dus dat is mooi te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

audiojunk schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 11:09:
Zag ook dat Mux zijn Fluffy aan het promoten is op het duitse forum :*)

Ik heb overigens ook het Asrock B75 Pro3-M bordje besteld,hopelijk is die nog zuiniger dan mijn MSI H67MA ED55.
Ben zeer benieuwd. Besef wel dat je dan de geposte beta bios moet flashen om zover te kunnen undervolten dat je die waarde van 10-11W ook kunt halen.

Ik heb net van de webshop te horen gekregen dat ik bij uitzondering (retourtermijn is al verstreken) het Asus bord mag retourneren en in plaats daarvan met een kleine aanvullende donatie van mijn kant het Intel DH77DF bord ervoor terug ga krijgen.

Toch fijn om te merken dat er nog service bestaat _/-\o_

Op SPCR (Intel DH77DF, finally a silent system) meld iemand dat dit bord stil is ('No buzz, no whine'), dus ik hoop dat die van mij dat ook is.

@mux: als jij nog een mSata/Sata plug kan (laten) maken, laat maar even weten 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Dat gaat lekker dan. Dan zal dit bord net als zijn voorganger rond de 8W DC zitten!

De Gold voeding scheelt overigens maar 3.5W met de Bronze bij idle. Ik had gehoopt op een stukje meer, zo richting de 5W, maar dat trekt-ie dus niet...

Ik zit dus nu idle op 28.6W. Met een Velociraptor (~~ -4W) en het Intel bord (~~ -4W) zal het erom spannen of ik net onder of boven de 20W ga uitkomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DH67CF zat op iets meer dan 8W DC stock, DH77DF doet volgens die hardforumpost 8.8W incl. gigabit ethernetaansluiting (8.2W zonder). Bij typ. 80% efficiëntie van een adapter rond dat punt zit je dan dus op iets van 6.5W DC, wat echt een hele grote stap is. De persoon die het post is ook niet op z'n achterhoofd gevallen dus ik verwacht geen hele grote meetfouten. De nieuwe generatie intel ivb-borden is dus min of meer een instant-aanrader, als ze nou maar niet zo idioot duur waren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
mux schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 20:25:
DH67CF zat op iets meer dan 8W DC stock, DH77DF doet volgens die hardforumpost 8.8W incl. gigabit ethernetaansluiting (8.2W zonder). Bij typ. 80% efficiëntie van een adapter rond dat punt zit je dan dus op iets van 6.5W DC, wat echt een hele grote stap is. De persoon die het post is ook niet op z'n achterhoofd gevallen dus ik verwacht geen hele grote meetfouten. De nieuwe generatie intel ivb-borden is dus min of meer een instant-aanrader, als ze nou maar niet zo idioot duur waren...
Jammer alleen dat de aanschaf van deze bordjes zoveel hoger ligt dat je heel wat moet stoken wil het prijsverschil tussen de 50/60 euro msi bordjes eruit kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Cyleo schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 20:42:
[...]

Jammer alleen dat de aanschaf van deze bordjes zoveel hoger ligt dat je heel wat moet stoken wil het prijsverschil tussen de 50/60 euro msi bordjes eruit kunnen.
mItx bordjes met een H77 chipset van MSI zijn er helaas niet, en zeker niet voor die prijs...
Asus zat al op 90-95 euro, Intel op 120-125. Als het daadwerkelijk zoveel in stroomverbruik scheelt dan haal ik dat prijsverschil er bij 24/7 gebruik makkelijk uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DH77DF en DQ77KB zijn dan ook high-end mini-ITX bordjes, dat is nooit een eerlijk vergelijk. Mini-ITX zweeft al sinds jaren tussen de 90 en 170-200 euro - mijn DG45FC was bijvoorbeeld 120 euro, terwijl de toen high-end zotacs zo'n 200 euro moesten opbrengen.

En als je in de low-end kijkt: De eerste redelijke fabrikant (MSI) met een budget mini-itx'er is MSI met een H61I-E35 (€65), daar tegenover kun je de DH61DL (€75) zetten. Dan is het opeens een heel ander vergelijk.

Het prijsverschil met concurrenten is niet zo groot, en zelfs met normaal kantoorgebruik haal je dat er makkelijk uit in het verschil in energiegebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Mars Warrior schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 20:47:
[...]

mItx bordjes met een H77 chipset van MSI zijn er helaas niet, en zeker niet voor die prijs...
Asus zat al op 90-95 euro, Intel op 120-125. Als het daadwerkelijk zoveel in stroomverbruik scheelt dan haal ik dat prijsverschil er bij 24/7 gebruik makkelijk uit...
Ah, klopt, even over het hoofd gezien dat het mltx bordjes zijn ;) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
GioStyle schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 13:40:

Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Ik heb de Corsair H60 op de CPU_fan aangesloten en de ventilator op de CHASSIS_fan en voor de rest niet naar omgekeken.

Mijn verbruik is dan ook niet echt meer zuinig te noemen:

Lian Li PC-Q11B met daarin:

- Asus P8H77-I
- Intel Core i5 3570K
- 2x 8GB Corsair Vengeance geheugen 1600 mhz @ 1.5V.
- 2x Crucial M4 128GB SSD's in raid 0
- Corsair H60
- Intel PRO/1000 PT Dual Port Server Adapter

Windows Server 2008 R2 Hyper-V met daarop 6 VM's haal ik "idle" 39,1 watt, 3 netwerkkabels aangesloten. Geen beeldscherm en geen Logitech Receiver. ;)

Krijg ik net van de webshop te horen dat ik een RMA moet aanvragen en het product terugsturen. Dit is al de tweede keer bij dezelfde webshop. Ik hou het voor gezien daar.
Server aangepast in:

Silverstone Grandia GD05B met daarin:

- MSI H77MA-G43
- Intel Core i5 3550
- 4x 8GB Corsair Vengeance geheugen 1600 mhz @ 1.5V
- 2x Crucial M4 256GB SSD's in raid 0
- 2x Intel PRO/1000 PT Dual Port Server Adapter
- Stock koeler
- 3x 120mm fans @ 5V

Ook Windows Server 2008 R2 Hyper-V met 6 VM's erop en idle rond de 40,1 watt.

Verbruik is nagenoeg hetzelfde, maar met extra hardware. (2 reepjes geheugen + dual port adapter) Dit is ook gelijk de reden waarom het Asus moederbord retour gaat, minder opties en meer verbruik in vergelijking met het MSI moederbord.

[ Voor 0% gewijzigd door GioStyle op 27-07-2012 16:33 . Reden: Foutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat vind ik wel een heel groot verschil in verbruik - die dual port adapter verbruikt namelijk als ik het wel heb ~4.5W DC, dus zeg 6W AC verbruik én meer hardware. Netjes!

Heb je in het bios gekloot met zuinigheidsinstellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Er zaten nog geen netwerkkabels in de tweede dual port adapter, dus ik denk dat het verbruik net wat lager ligt, maar er is wel een duidelijk verschil. Ik heb alleen de standaardopties zoals C1E/EIST etc. aangezet.

Heb alleen weer het 'probleem' dat als ik naar CPU-Z kijk de bus speed gekke getallen aanneemt:

In idle:

- Core speed : 3300,12 Mhz
- Multiplier : 16
- Bus Speed: 206,3 Mhz

Als ik met Prime95 stress, dan schiet de multiplier omhoog en de bus speed naar 100 Mhz.

Heeft iemand enig idee door welke setting in de bios dit komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een of andere uitlezing. Als de echte bus speed onder de 95 of boven de 105 komt (of iets dergelijke) krijg je meteen een crash. De hele processor en alles eromheen is gebouwd voor 100mhz.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2012 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Ik heb het met de Asus P8H77-I, MSI Z77MA-G45 en met de MSI H77MA-G43. Ik ga dit weekend met de Z77 uitgebreid testen om te kijken welke setting dit veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Wouter.S schreef op maandag 23 juli 2012 @ 13:12:
[...]

Binnenkort zal ik enkele verbruiksmetingen kunnen doen van deze setup. Bij mij wel met 4*4GB maar de rest is gelijk. Ik ben zeer benieuwd naar wat het zal geven. Voor de prijs krijg je in ieder geval véél bang for buck!
En? Heb je al wat resultaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoVegan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-07 15:05
wian schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 23:15:
[...]

En? Heb je al wat resultaten?
Ben er ook wel benieuwd naar.
Gewoon het outofthebox verbruik

[ Voor 8% gewijzigd door GoVegan op 28-07-2012 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Zo, na uren lang klooien om het Intel DH77DF bord in de Lian Li kast te krijgen (dankzij de geweldige plaatsing van o.a. het ram), vervolgens de voeding aan te sluiten (yeeeeeeh, de P4 connector zit onder de Samuel 17 heatsink!!!!) en vervolgens om de Intel driver setup te laten snappen DAT HET TOCH ECHT WEL om een Intel bord gaat :(, was het dan eindelijk tijd om te kunnen zien hoeveel stroom dit bord in idle doet.

Trrrrrrrrrrromgeroffffffffffffffel.......

Yeaeaeaeaeaeahhhhhhhh! Het verschil is bijna 4 W!!! Wowie, wowie _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

In het voordeel van het Asus bord welteverstaan 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7
Maar het Intel bord is daarentegen wél stil, èn heeft geen problemen met de unifying rcv! Dat dan weer wél 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
audiojunk schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 11:09:
Heb je al kunnen vergelijken? Hier komt men met een i5-2400 en standaard voeding op 45w idle met ESXi, da's niet erg bemoedigend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na lang te hebben wikken en wegen (en deze thread door te lezen), uiteindelijk op de volgende configuratie uitgekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Lian Li PC-Q25B€ 102,90€ 102,90
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 206,-€ 206,-
1be quiet! Efficient F1 350W€ 50,70€ 50,70
1Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 128GB€ 103,-€ 103,-
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9W Low Profile White€ 53,87€ 53,87
1Intel DH77DF€ 122,95€ 122,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 639,42

Denk dat dit een goed systeem is met het oog op de toekomst en zuinigheid (ik ga niet voor absolute zuinigheid < 15 Watt, maar het zal allicht minder verstoken dan mijn 8-jaar oude Prescott die idle zo'n 170 Watt verstookt 8)7).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is dit een server of een persoonlijke computer? Want die processor is wel heftig overgedimensioneerd. In zijn eentje ook veruit het duurste component.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mux schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 18:34:
Is dit een server of een persoonlijke computer? Want die processor is wel heftig overgedimensioneerd. In zijn eentje ook veruit het duurste component.
Hoofddoel zal als server worden. File-server, Media-server, VM's en nog meer wat ik niet kan overzien ;) Het klopt dat de CPU overgedimensioneerd is, maar dit is met het oog op de toekomst.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2012 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is veel goedkoper om nu een processor erin te stoppen die geschikt is voor de belasting (en serieus, voor dit soort doelen is de lowest-end sandy bridge proc prima) en later eventueel te upgraden naar iets beters. De i5-3750K is een prachtige processor, 'hub `m zelf ook', maar wel 150 euro te duur voor wat je ermee doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mux schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 18:45:
Het is veel goedkoper om nu een processor erin te stoppen die geschikt is voor de belasting (en serieus, voor dit soort doelen is de lowest-end sandy bridge proc prima) en later eventueel te upgraden naar iets beters. De i5-3750K is een prachtige processor, 'hub `m zelf ook', maar wel 150 euro te duur voor wat je ermee doet.
Je hebt helemaal gelijk, maar ik ken mezelf goed genoeg dat ik niet ga upgraden naderhand (hooguit HDD's). Heb mede voor de 3570 gekozen omdat deze HD 4000 graphics heeft die enigszins prestaties geven. Wil nu voor de komende 5 jaar klaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
wian schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 16:22:
[...]

Heb je al kunnen vergelijken? Hier komt men met een i5-2400 en standaard voeding op 45w idle met ESXi, da's niet erg bemoedigend.
Heb gisteren het bordje binnen gekregen en ff geprobeerd en kwam op 19W idle(hd spindown en monitor uit),dat is met wat tweaks van het duitse forum.
Met de MSI zat ik op 20W maar dat was volgens mij alleen met SSD en bij de Asrock heb ik een 140mm fan gebruikt ipv van een 120mm dus de Asrock is iets zuiniger al had ik gehoopt om zo rond de 15W te komen.
Echter vanmiddag de beta bios geflashed(die van het duitse forum) en sinds dien doet het moederbord niks,het flashen ging goed en het moederbord gaf ook aan dat het flashen klaar was en kon rebooten maar daarna niks.
Van alles geprobeerd zoals bios resetten,1 reepje geheugen VGA i.p.v DVI maar doet niks :( dus geen crashfree bios :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:21

B2

wa' seggie?

Dusss... na een mislukte BIOS update van mn DH67CF (en recovery werkt ook niet meer) lijkt het bord gebricked. Op zoek naar een vervanger... de DH77DF lijkt net zo zuinig, maar ik liep daar toch wel tegen de 4 sata poorten aan..

Nu dus aan 't twijfelen of ik voor een bord met wat meer sata poorten ga, of toch weer voor mini-itx. Ik zag een paar pagina's terug ook hetzelfde dilemma bij Mars Warrior. Heb je inmiddels al wat gedaan met zo'n miniPCIe sata kaartje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Ziet er goed uit, dat gaat werken op een DH77DF? Maar goed, je moet ze dus nog (laten) maken. Dus dat gaat nog wel even duren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ze gaan met alle mSATA-compatible moederborden, dus ook DH77DF werken. Ik maak hem dit weekend af en verstuur hem, dan duurt het meestal ongeveer 2 weken tot ik de bordjes binnen heb en dus 3 weken voor je hem in je computer kunt inbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

mux schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 20:12:
Ze gaan met alle mSATA-compatible moederborden, dus ook DH77DF werken. Ik maak hem dit weekend af en verstuur hem, dan duurt het meestal ongeveer 2 weken tot ik de bordjes binnen heb en dus 3 weken voor je hem in je computer kunt inbouwen.
Count me in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Ik lees trouwens nu ook het e.e.a. over de DH77EB. Micro-ATX, in tegenstelling tot de DH77DF 4 DIMM sloten, 5 sata poorten (met het bordje van mux zouden dit er dus 7 worden..)

op SPCR hebben ze het over 13W met een PicoPSU.
Scheelt ook nog weer bijna 25 a 30 euro met de DH77DF

[ Voor 8% gewijzigd door B2 op 28-07-2012 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

mux schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 16:00:
Kan niet echt zeggen dat je veel succes hiermee hebt, hè...
Ach, ik zie net dat het iemand anders niet ervan laat weerhouden hetzelfde experiment te gaan doen (DH77DF, 3570K, Lian Li Q25, BQT 350W), dus het valt nog mee :+

Ik ben natuurlijk weer wat wijzer; ram instellingen werken vreemd of niet, zo wordt ram op 1.7V gezet en waag het eens om dat te ver te verlagen: bord post niet meer. Zelfde als je de XMP instellingen gebruikt: bord post niet meer. Per saldo sta je met je 1.2V ram voor lul, want onder de 1.4 (volgens tools is dat 1.55V in werkelijkheid) kom je dus niet :( :(

Verder werken door een bios bug pcie 1.x kaarten ook niet. Intel is echt lekker bezig dus...

Daarnaast snappen ze ook niks van de engelse taal, of ik niet, dat kan ook.
Als je de cpu zuinig wilt instellen en je ziet een "performance" en "energy efficient" profiel, welke zou je dan kiezen? Energy efficient zal toch wel EIST, C1-C3-C6 aan hebben staan, toch???

Of toch :N :N :N :N :N :N :N :N

Toch maar ff een custom profiel ingesteld dus...

Met de twee dataschijven NIET aangesloten (scheelt iets van 2W), maaar wel de cpu fan (0.7W), die zuipschijf die in idle al 9W doet, beeldscherm uit, en niks in de usb poortjes, zit ik nu op, jawel, 21.6W!

En ja, dat kan dus nog lager als Intel wèl 1.2V ram ondersteund. Had ik zeg maar nu al op de 20W of net ff meer kunnen zitten...

Met de velo en de twee dataschijven zal ik dus rond de 20W uit gaan komen. Met nog 1 data en 1 backup schijf erbij, en wat usb spul zal het wel 25W worden uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
B2 schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 21:19:
(met het bordje van mux zouden dit er dus 7 worden..)
6. Zit maar één mSATA-slot in, en helaas kun je daar maar één SATA-poort uit trekken.

@hierboven: Ik heb op m'n DQ77KB ook gemerkt dat m'n RAM geovervolt moet worden om lekker te werken :s niet dat het ook maar een moer uitmaakt voor het verbruik, maar toch vreemd. Overigens klaag ik niet, ik heb er mooi misbruik van gemaakt met een voltmod :P

En inderdaad, 'energy efficient mode' voor de CPU = geen C6 :s dat moet je apart aanzetten met een custom profiel. Het is in eerste instantie in het intel BIOS ook niet duidelijk dat het uberhaupt mogelijk is om een custom profiel aan te maken. Ik heb me scheef gezocht naar EIST en C6-instellingen...

BTW, mijn RAM verbruikt iets van 0.15W idle... hoe denk je met 1.2V geheugen winst te halen? Onder load maakt het wel degelijk uit (m'n RAM verstookt maximaal iets van 7W als je niks anders doet dan max bandbreedte eruit trekken).

@hieronder: exactemento (zoals jij of ik ook ergens onder het blog hebt gezegd).

[ Voor 64% gewijzigd door mux op 28-07-2012 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mux schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 22:14:
6. Zit maar één mSATA-slot in, en helaas kun je daar maar één SATA-poort uit trekken.
maximaal 6 sowieso. Het gros van de chipsets heeft maar 6x SATA (2x 600 + 4x 300). een msata slot is in principe gewoon een doorgeluste SATA poort. De borden met mSATA hebben dan ook één full-size sata poort minder dan normaal voor het chipset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

mux schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 22:14:
[...]

Ok helder. Hm, dan komt die DH77EB toch ook nog wel weer kijken, bijzonder als ik daar een msata ssd in zou stoppen van 2 of 3 tientjes (meer heeft mn os install toch nog niet nodig) Dan hou ik ook nog 5 data sata poorten over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Op het Asus bord en mijn Gigabyte bord scheelde het lovo ram 2W met Kingston Hyperx op 1.5V, vandaar.

En verder trek ik die 3570K volledig naar de 100% met wat on the fly hd video transcoden met AirVideo of Orb voor een ipad en boxee box. Mijn oude E7500 dual core trok dat niet, zonder de resolutie naar sd te verlagen...

Die 3570K zit er bij mij dus met reden in, zeker zolang die tools nog geen quicksync ondersteunen, en alles op cpu kracht moeten doen...

Edit: met een ssd doet het 14W idle onder win7. Een picopsu heb ik niet, dus kan niet vergelijken helaas.

[ Voor 10% gewijzigd door Mars Warrior op 28-07-2012 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
B2 schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 21:19:
Ik lees trouwens nu ook het e.e.a. over de DH77EB. Micro-ATX, in tegenstelling tot de DH77DF 4 DIMM sloten, 5 sata poorten (met het bordje van mux zouden dit er dus 7 worden..)

op SPCR hebben ze het over 13W met een PicoPSU.
Scheelt ook nog weer bijna 25 a 30 euro met de DH77DF
pricewatch: Intel DH77EB (Voor degenen die willen klikken)

Ziet er inderdaad leuk uit, ook niet gek geprijsd voor Z77 chip. Toch blijf ik voor mijn server nog even steken op de pricewatch: MSI Z77MA-G45. Flink wat goedkoper, en misschien een iets hoger verbruik maar niet enorm veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:21
Cyleo schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 22:34:
[...]

pricewatch: Intel DH77EB (Voor degenen die willen klikken)

Ziet er inderdaad leuk uit, ook niet gek geprijsd voor Z77 chip.
Correctie: de DH77EB heeft een H77 chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

vanaalten schreef op zondag 29 juli 2012 @ 08:33:
[...]

Inderdaad. Hm, ben nu echt heftig aan het twijfelen tussen de DH77EB en de DH77DF. Ook wat ik wil gaan doen met storage. Heb nu mn OS (fedora) draaien op een 80 gb intel 320 ssd, deze gaat waarschijnlijk naar mn Mac Mini (mn desktop) en ik ga het os op een msata kaartje zetten. In de Mini wou ik al graag een SSD en zo hou ik nogweer een sata poort over.

Dan heb ik nog een 1TB samsung spinpoint 2.5 inch disk voor mn media, mkv's etc. Niet spannend, geen belangrijke data.
En nog 2x WD20EARX in raid 1 waar LVM zorgt voor 3 volumes. 1 volume wat over iscsi wordt doorgegeven als block device naar mn Mac (oa voor imovie en foto's), en nog 2 ext4 volumes welke voor AFP (netatalk, timemachine) worden gebruikt.

Met name die raid1 data is van belang. Die mag absoluut niet verloren gaan, familie foto's en video. Ga ik hiervoor op raid 1 blijven, of bv naar raid 5? Of naar een btrfs/zfs oplossing. (btrfs komt dan eerder, gezien mijn redhat/fedora achtergrond)

Ben nu toch aan het investeren, dus gelijk maar even allesdan :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
vanaalten schreef op zondag 29 juli 2012 @ 08:33:
[...]

Je hebt gelijk, ik heb de verkeerde producten gelinkt. Dit moet het zijn:

Ziet er inderdaad leuk uit, ook niet gek geprijsd voor -77 chip. Toch blijf ik voor mijn server nog even steken op de pricewatch: MSI H67MA-E35 (B3) Flink wat goedkoper, en misschien een iets hoger verbruik maar niet enorm veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
Ik heb maar een nieuwe bios chip besteld voor mijn gecrashde Asrock B75 Pro-3,hopelijk doet die het dan weer en kan ik de oude chip hotflashen.
Chip zit overigens gewoon in een voetje en dat zie je niet vaak meer,niet slecht voor een budget bord.

[ Voor 26% gewijzigd door audiojunk op 29-07-2012 12:11 ]

Pagina: 1 ... 91 ... 110 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
<b>In <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1536123">LA loopt nu een discussie</a> waarbij de toekomst/herstructurering van dit topic ter sprake komt. Relevante input is daarbij gewenst.</b>

Voor dit topic geldt ook het CSL Beleid. Het is dus nadrukkelijk *niet* de bedoeling om hier een lijstje met specificaties te plaatsen en daarbij vragen 'of het wel goed is'.

Discussie over RAID hoort hier niet thuis. Evenals <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1455241">Zuinige ESXi Server</a>.