Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kunnen we niet gewoon het begrip lifecyle, footprint, ... introduceren. Daaronder vang je meteen de tweedehands producten.
Maar als je inderdaad naar zo weinig performance zoekt dan kun je zelfs wegkomen met een meer verbruikende thin client die je voor twee tientjes kunt aanschaffen. Het verbruik is niet dramatisch, zeker omdat 15W AC niet zomaar te doen is, je moet wel zoeken en goed samenstellen. (Op Samenkopen.net lopen geregeld acties voor thin clients die goedkoop zijn en niet heel veel verbruiken.)
Ik vind het overigens erg jammer dat die Seagate Dockstars EOL zijn en de restanten voor teveel geld weggaan. Dat waren ook leuke dingen die verre van snel zijn en natuurlijk (geen x86) beperkter zijn in hun mogelijkheden, maar wel super zuinig en ultiem klein zijn. Daarnaast waren ze ook een tijdje dirt cheap.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

sloth schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 12:52:
Daarom dacht ik misschien een tweedehands x86 thinclient hiervoor te gaan gebruiken? Maar wat verbruiken deze en wordt alle hardware wel door Linux ondersteunt?
Denk ook aan: pricewatch: Foxconn NetBox-nT330i

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:41
hmmmm

Nu kwam ik dit topic tegen , gelijk gisterenavond een energie meter gekocht bij de gamma en mijn server er eens in gestoken om te kijken wat hij nu verstookt.

Daar werd ik niet vrolijk van kan ik je zeggen.

Het systeem :

Asus p5q nog wat bordje socket 775
Intel Core 2 duo e4400 2.0 ghz
2gb ram kingston
Samsung spinpoint 1TB
Samsung spinpoint 1.5TB
Western digital 1TB
Western digital 2TB

video en lan gebruik ik van onboard.

Idle gebruikt dit systeem 74 watt ( dan draaien alle schijven )

Dat moet dus flink omlaag. Gaat een duo processor van een laptop daar veel verandering in brengen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-09 11:06
Waarschijnlijk wel, maar die past niet in dat bordje...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
FireDrunk schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 14:38:
Waarschijnlijk wel, maar die past niet in dat bordje...
Juist , moet dus gaan zoeken naar een proc die een stuk zuiniger is en socket 775 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:56
Galaxis schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 14:20:
hmmmm

Nu kwam ik dit topic tegen , gelijk gisterenavond een energie meter gekocht bij de gamma en mijn server er eens in gestoken om te kijken wat hij nu verstookt.

Daar werd ik niet vrolijk van kan ik je zeggen.

Het systeem :

2gb ram kingston
Samsung spinpoint 1TB
Samsung spinpoint 1.5TB
Western digital 1TB
Western digital 2TB

Dat moet dus flink omlaag. Gaat een duo processor van een laptop daar veel verandering in brengen ?
het grootste deel van het verbruik zijn toch de schijven, wat verbruikt ie als de schijven na een tijdje niet gebruikt te zijn stil gaan staan?

verder kan je er misschien nog een paar watt afhalen door in je bios wat settings aan te passen (als je ddr2-800 hebt stelt asus het ook op die snelheid in, kan gewoon naar fsb snelheid)

ik vraag me af of een nieuwe processor veel zin heeft maar moderne celerons zijn wel aardig zuinig onder load en idle.

Ook met je os kan je wel wat besparen, in vista en 7 zitten veel meer energiebesparende functies (zoals lan naar 10 mbit als je niet gebruikt etc.)

Ook kan het zijn dat je meting niet erg nauwkeurig is, als je een meter hebt die geen rekening houdt met de power factor en je hebt een ouwe voeding in je pc hangen dan meet je meer dan je daadwerkelijk verbruikt.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 13:09:
[...]

Ik heb een oude met een 550mhz VIA C3, niet vooruit te branden, maar verbruikt zon 15 watt. 2e hands 30 euro voor betaald. Ik ken asterix niet, maar XP draait er opzich wel op. Zolang het maar geen SIMD instructies van SSE nodigh heeft, zit je daar wel goed.
Asterisk is gewoon een stukje software voor op Linux distributies waarmee je een eigen telefooncentrale kan maken.
Of hiervoor SIMD nodig is: geen idee :| Ik kon ook via Google niet meteen een pasklaar antwoord vinden.
Dadona schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 13:10:
@sloth
Een thinclient op zich is nog niets. Het is gewoon de basis, moederbord, simpele processor en wat geheugen (vooruit, voeding en case zijn ook handig). Die thinclient kan een Intel Atom, VIA (C3, C7, ..nano), AMD Geode, .. zijn, met elk een verschillend verbruik. En binnen zo'n set kan het ook behoorlijk verschillen, zo heb je Geodes in opstellingen die 5W verbruiken en die 15W pakken. Ik had zelf een (eigenlijk 4) C3 533 (met een hdd, dus less-thin client, die zo'n 15W AC trok. Maar je hebt ook thin clients die daar onder of juist boven gaan zitten.
Let wel op dat de verschillende processoren behoorlijk kunnen verschillen in prestaties. Een VIA C3 op 533MHz gaat onderuit tegen een PIII met dezelfde kloksnelheid. Daarnaast zijn de beetje recente thinclient erg prijzig. De moederborden van Alix waar jij vermoedelijk naar kijkt, zoals de 2d3, zijn wel extreem zuinig en er zijn leuke kastjes voor te vinden. Maar je kunt ook op de cpu in zo'n ding zoeken (
) en dan wat andere moederborden vinden die goedkoper zijn en misschien andere functionaliteiten bieden.
Dat er geen "standaard" thinclient is begrijp ik. Het zou leuk zijn iemand in deze thread te vinden die ervaring inzake compatibiliteit, energieverbruik etc. heeft van een bepaald model. Dan weet ik wat gerichter waar naar te zoeken.

Die Alix dingen zijn mooi inderdaad, ik heb er zelfs 5 jaar geleden o.i.d. eentje gehad maar toen (nu helaas :P ) weer verkocht omdat ik meer prestaties zocht. Daarom zou ik het jammer vinden weer geld uit te moeten geven aan een (erg) verouderde architectuur die wel zuinig is.

Een zoektocht naar andere moederborden haalde helaas niets uit.
mux schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 13:36:
Tweedehands is the way to go. Tweedehands oude eeepc's (7 of 9") zijn uitstekend hiervoor.

Nieuw krijg je gewoon weinig waar voor je geld. Het is moeilijk om een computer in welke vorm dan ook voor <100 euro te bouwen. Ongeacht de componenten.
Hier had ik nog niet aan gedacht, bedankt! Zulke ad's ga ik de komende dagen in de gaten houden, heb ik er meteen een accu als UPS bij :)
Dadona schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 13:54:
Samenkopen.net lopen geregeld acties voor thin clients die goedkoop zijn en niet heel veel verbruiken.)
Bedankt voor deze tip. Er loopt momenteel een actie voor thin clients. De enige interessante hierbij is de HP T5520 maar helaas vind ik weinig informatie op het internet over Linux ervaringen hiermee. Behalve dan over een gast die DSL erop werkend heeft, maar het liefste zou ik gewoon Debian netinstall vanaf een usb stick gebruiken omdat ik geen GUI nodig heb.
Als je m'n post (wat beter) gelezen had zie je dat ik wat onder de 100 euro zoek en dit past daar net niet binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
mux schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 13:36:
Tweedehands is the way to go. Tweedehands oude eeepc's (7 of 9") zijn uitstekend hiervoor.

Nieuw krijg je gewoon weinig waar voor je geld. Het is moeilijk om een computer in welke vorm dan ook voor <100 euro te bouwen. Ongeacht de componenten.
Laptops met kapot scherm zijn dan natuurlijk de 'holy grail'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Galaxis schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 14:20:
2gb ram kingston
Samsung spinpoint 1TB
Samsung spinpoint 1.5TB
Western digital 1TB
Western digital 2TB

Hoe wil je een laptop cpu op een S775 moederbord krijgen?
Je hebt in feite een vrij normaal 'probleem', nl:
- een oudere 65nm Conroe C2D = onzuinig
- veel schijven = al snel 10W per stuk
- waarschijnlijk een vrij fors bemeten, niet erg efficiente voeding? = onzuinig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik heb nog wel een oude Fujitsu Siemens staan met een dode accu en een vlek in het scherm :) Interesse?
C2D T5250, 3GB RAM :)

[ Voor 10% gewijzigd door FireDrunk op 25-05-2011 16:00 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitrous
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Ik lees hier goede berichten over Intel en MSI, maar hoe doet Zotac het op het gebied van stroomverbruik? Heb namelijk dat mini-itx H67 WiFi bordje op het oog. :)

Heb het al gevonden. Voor de geïnteresseerden. :)

[ Voor 29% gewijzigd door Nitrous op 25-05-2011 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
Dreamvoid schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 15:44:
[...]

Hoe wil je een laptop cpu op een S775 moederbord krijgen?
Je hebt in feite een vrij normaal 'probleem', nl:
- een oudere 65nm Conroe C2D = onzuinig
- veel schijven = al snel 10W per stuk
- waarschijnlijk een vrij fors bemeten, niet erg efficiente voeding? = onzuinig
Nu net thuisgekomen nog eens even gekeken , verbruik was nu 62 watt idle , denk dat er wat schijven uit zijn. Hier kan ik eigenlijk wel mee leven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• necessaryevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 14:20
Bedankt voor deze tip. Er loopt momenteel een actie voor thin clients. De enige interessante hierbij is de HP T5520 maar helaas vind ik weinig informatie op het internet over Linux ervaringen hiermee. Behalve dan over een gast die DSL erop werkend heeft, maar het liefste zou ik gewoon Debian netinstall vanaf een usb stick gebruiken omdat ik geen GUI nodig heb.
Ik heb zelf met een HP T5500 zitten klooien, apparaat werkte niet echt mee. Hier zat wel een andere cpu in, Transmeta Crusoe 733 mHz. Een van de problemen werd door deze processor veroorzaakt, deze mist een bepaalde uitbreiding in de instructieset. Verder:Op de T5500 werken alleen oudere versies van FreeNAS. Ook moet je soms de dc-plug er even uithalen als je van usb wilt booten. Ik weet niet of dit ook voor de T5520 geldt.

Ik heb nu 2 Wyse Winterm V90 (Via Nehemiah 1,0 GHz) gekocht. Ik heb er al eentje draaien met FreeNAS; ik haal 10 MBps; bottleneck lijkt de NIC van 100 mbit te zijn. Er zit een pcmcia slot in dus ik wil nog eens kijken wat een gbit lan kaartje gaat doen. Ik ben binnenkort ook in bezit van een Gigabyte TA3.

Verder, ik vraag me af of je van pcmcia --> naar pci kunt gaan. Ik heb me al de [vul hier een enge ziekte in] gezocht op Ebay, maar alles wat ik vind is "andersom". In principe is pcmcia wel iets met een pci interface erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BradKing
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21-09 15:41
Het is voor mij uiteindelijk deze set up geworden:
#ProductPrijsSubtotaal
2Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 60,-€ 120,-
1Western Digital Scorpio Blue WD5000BEVT, 500GB SATA-300, 8MB, 5400rpm€ 44,-€ 44,-
1Fractal Design Define Mini€ 85,20€ 85,20
1Scythe Shuriken Rev. B€ 21,94€ 21,94
1AMD Athlon II X2 245e€ 52,71€ 52,71
1be quiet! Pure Power L7 350W€ 36,90€ 36,90
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 32,50€ 32,50
1MSI 880GM-E41€ 56,-€ 56,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 449,25

De kast was maanden niet te leveren, maar ook deze werd vanochtend geleverd (yay), zat tussendoor in een
1Cooler Master Elite 342€ 24,25€ 24,25

(zeker geen slecht kastje voor de prijs), maar de uiteindelijke kast is er dus vanavond overbouwen :)

Ik ben voor een 245e gegaan aangezien die qua prijs en mijn leveranciers het beste was (wilde eerst een gewone 240/245 underclocken ofzo). Op het moment zitten beide geheugen strips er in, misschien dat ik er 1 uit laat, als dat significant zou schelen.

Qua OS heb ik dagen zitten denken wat ik zou willen, maar aangezien ik eigenlijk geen tijd wil vrijmaken om linux echt goed te leren ben ik nu voor Windows Home Server gegaan, nog druk bezig met het overpompen van mijn veel te lompe desktop die nu 24/7 aanstaat, maar de tijd komt er dus aan om het zunig te maken.

Het idee van de server is:
- file server
- downloads, automatisch en handmatig
- htpc (direct op receiver-tv, dus waarschijnlijk xmbc ofzo)
- waarschijnlijk een ts/vent server voor persoonlijk gebruik

misschien ook nog:
- ps3 media server (denk het niet veel meer te gebruiken tbh maar waarom niet)
- code repository
- web servertje voor persoonlijk gebruik

Mijn vragen:
-Zijn er mensen met een gelijke set up goeie bios instellingen (kon zo snel niets vinden op topic search)?
-Uberhaupt nog goeie pointers/suggesties qua software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Xbmc werkt niet goed op home server denk ik, omdat er geen echt goede GPU drivers zijn met DXVA ondersteuning voor WHS.. Ik zou voor Windows 7 gaan in dat geval.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayures
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-08 16:52
Woei, vandaag weer een onderdeel binnen voor mij nieuwe server:
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/05/26/1306407062-590.jpg
Winmate DD-24AX

psu ding dus.... naar mijn mening kwalitatief stukken beter dan een picopsu, en goedkoper (3 voor $30 incl verzenden vanuit Canada). Echter enkele procenten minder efficient dan een picopsu.

uiteindelijk doel:
#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB€ 62,-€ 62,-
1Western Digital Scorpio Blue WD5000BEVT, 500GB SATA-300, 8MB, 5400rpm€ 44,-€ 44,-
1Compucase 8K01€ 46,26€ 46,26
1Intel Core i3 2100€ 93,90€ 93,90
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 32,64€ 32,64
1MSI H61I-E35 (B3)€ 59,12€ 59,12
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 337,92

hiervan komt de kast (compucase), harddisk (wd20ears), harddisk (scorpio blue) van mijn huidige server.

[ Voor 89% gewijzigd door Rayures op 26-05-2011 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Ben benieuwd naar je ervaringen, dit zou dus kwalitatief beter dan een PicoPSU zijn en ik gok ook nog wat goedkoper? Met welke adapter ga je deze gebruiken en hoe ziet de rest van je config er uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 10:44

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

SPCR heeft een leuke web stukje en zoals we eigenlijk zelf al hadden bedacht/gevonden.

De s versies van de i3 en de i5 zijn leuk, maar een lager verbruik met de standaard versies is min of meer ook bereikbaar middels ondervolten, met 't prijsverschil kun je dan andere leuke dingen doen (hdd-tje kopen ;) ). Mbt idle verbruik doen ze niet voor elkaar onder en is er dus ook daar weinig winst te halen.

[ Voor 22% gewijzigd door Pantagruel op 26-05-2011 22:12 ]

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Niet online
Ik heb op dit moment een server die het volgende doet namelijk:
- FTP
- Samba
- Webserver

En dit zijn de specs:
Intel Q6600
4GB DDR2
Asus P5B Deluxe
ATI X300
2x Promise SATA kaart
Intel 1000GT
8x WD Green 1 t/m 2TB
1x Samsun Spinpoint 1TB

Nu is dit een behoorlijke verbruiker en ben ik van plan om deze server is aan te pakken.
Het plan is om dan de CPU, GPU, Mobo en Geheugen te veranderen, de Intel 1000GT staat later op de planning.

Nu heb ik dit op het oog, geen GPU omdat deze nu onboard zit:
Intel Core i5 2300 Boxed
Gigabyte GA-H67A-USB3-B3
Kingston HyperX Blu KHX1600C9D3B1K2/4GX

Nu vraag ik me af zal dit systeem zuiniger worden, en blijft deze krachtig genoeg om later de server meer taken te kunnen geven. Bijvoorbeeld het draaien van een virtuele machine, HDTV afspelen?
Of zou ik zelfs nog een stap terug kunnen maken en een i3 als processor nemen?
Of is het Gigabyte mobo die ik op het oog heb vreselijk onzuinig en zijn er betere opties?

[ Voor 4% gewijzigd door FabiandJ op 27-05-2011 01:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flopdoc
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-06 12:55
Hallo,
vandaag komt hopelijk de hardware binnen voor mijn eigen servertje. Het wordt
Asus E35M1-M bord (350 Fusion processor)
4 G Kingston DDR3
2 WD 3TB schijven, dat worden er vast al snel 4 of 6 of nog meer.
Fractal Design R3 kast.
Als OS neem ik denk ik net zoals enkele anderen in deze thread Windows 7 Ultimate.
Heb ik nu ook op een pc staan, is in het LAN uitstekend benaderbaar, media afspelen kan vanaf elke pc en Imac met XBMC probleemloos, ook in HD. Het beheer gaat mbv Teamviewer, downloaden via SABNZBD.
Kortom: ik kan alles wat ik wil en het gaat zoals ik gewend ben, vrij simpel.
Dat is de reden dat ik geen FreeNAS of Ubuntu server oid neem. Als Windows Home Server 2011 nu al uit was nam ik die wellicht, maar sja, nog niet uit.... En ik zie eigenlijk de voordelen ook niet zo, zeker zonder Drive extender.

[ Voor 2% gewijzigd door flopdoc op 30-05-2011 09:54 . Reden: spelling ]

RPL MLA les op EHST | Aorus Z690 Pro | i9 13900K@5.8 | RTX 5090 | Varjo Aero | 64GB DDR5@5600 | HC Alpha Bravo Virpil Stick Collective | Buttkicker Gamer 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Mooie setup (heb hem zelf ook zo ongeveer) ;)

Ik ben begonnen met WHS 2011, daarna Ubuntu geprobeerd, maar ga binnenkort toch maar Windows 7 erop zetten. Dan zijn er tenminste drivers te vinden.
Die eerste twee zijn vast wel werkbaar, maar het is mij teveel gedoe en geknutsel. Knutselen vind ik wel leuk, maar dan vooral met hardware. Dus windows 7 lijkt me een goede keuze.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
flopdoc schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 10:34:
Dat is de reden dat ik geen FreeNAS of Ubuntu server oid neem. Als Windows Home Server 2011 nu al uit was nam ik die wellicht, maar sja, nog niet uit.... En ik zie eigenlijk de voordelen ook niet zo, zeker zonder Drive extender.
Nou ja, het prijsverschil tussen W7 Ultimate en Home Server 2011 is natuurlijk wel behoorlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom moet je perse ultimate hebben dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Pantagruel schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 22:05:
SPCR heeft een leuke web stukje en zoals we eigenlijk zelf al hadden bedacht/gevonden.
Eigenlijk is dat artikel nu helemaal niet zo interessant, het wordt pas leuk als Llano ertussen gaat staan. Nu is de situatie net zoals het al sinds de introductie van Clarkdale (nou ja, al sinds Wolfdale en zelfs Conroe) is geweest: in performance per watt is Intel ruim beter, wat AMD moet compenseren door heel veel performance per euro te geven.

[ Voor 4% gewijzigd door Dreamvoid op 27-05-2011 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Llano is gebaseerd op de huidge processor architectuur, dus veel meer IPC hoef je denk ik niet te verwachten. Qua stroom verbruik is er idd veel aangesleuteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
IPC is ook niet zo boeiend, als ze het verbruik maar binnen de perken houden, en de move naar 32nm genoeg oplevert. AMD zorgt er vervolgens echt wel voor dat ze goedkoop genoeg worden om tegen de Intels te concurreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Ik heb mijn server ingebouwd, geinstalleerd en draait nu soepeltjes in de meterkast:
#ProductPrijsSubtotaal
1Foxconn NetBox-nT330i€ 153,30€ 153,30
1Kingston ValueRAM KVR667D2S5/2G€ 21,80€ 21,80
1Intel Postville X25-V SSDSA2MP040G2R5 40GB€ 96,97€ 96,97
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 272,07

Inclusief een QNAP TS-439 Pro met 4 1,5TB schijven, een 5 poorts Gbit switch en een APC noodstroomvoorziening. Dit alles verbruikt tussen de 70W en 83W bij elkaar. Afhankelijk van de load.

De server verbruikt zo rond de 20W. Prima resultaat en ben daar ook zeer tevreden mee.

Ik heb er Windows Server 2008 R2 x64 Datacenter editie op draaien als thuisserver. Opslag gaat via iSCSI LUN's naar mijn server en als mountpoint gekoppeld, en worden daar als share aangeboden.

RolesAndFeatures

BasicInformation

StorageInformation
Mijn vorige server had alleen al, zonder QNAP, switch en APC al meer dan 80W. De QNAP en APC alleen verbruiken 46W. Flinke vooruitgang dus.

Binnenwerk van de Foxconn:
FoxconBinnenwerk
Sorry purist... aangepast... |:(

[ Voor 19% gewijzigd door Gé Brander op 28-05-2011 17:47 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterEs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-07 11:00
BradKing schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 15:14:
Het is voor mij uiteindelijk deze set up geworden:
#ProductPrijsSubtotaal
1Fractal Design Define Mini€ 85,20€ 85,20
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 32,50€ 32,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 449,25

[...]
Heb je de mogelijkheid om het verbruik van je set up eens te meten? Ik heb een vergelijkbare setup als die van jou in gedachten, maar ik heb echt geen idee wat dat nou zal gaan verbruiken aan energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:57

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Ik heb een (tweedehands) mini servertje erbij die gaat fungeren als personal cloud (Tonido), Squeezebox Server, mogelijk wat domotica in de toekomst en wat verder klein spul om mee te experimenteren.

Het is een Atom N550 (dual-core) met 2GB RAM en 250GB laptop hdd draaiend onder Windows 7.

Na wat tweaken (disablen dingen in bios en windows) kom ik uit op een idle verbruik volgens mijn Energy Monitor 3000 van 5.4W! Disable ik niks, dan zit ik nog steeds op 7.7W.

Alles, behalve de externe adapter, zit ingebouwd in een super-de-luxe kast met ingebouwd toetsenbord en scherm :9~ :9~ :9~ Oftewel: het is een netbook :D

Gek eigenlijk dat de meeste Atom systemen makkelijk 20-25W nemen. Scheelt wel heel veel nl.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Mars Warrior schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 21:47:
Na wat tweaken (disablen dingen in bios en windows) kom ik uit op een idle verbruik volgens mijn Energy Monitor 3000 van 5.4W! Disable ik niks, dan zit ik nog steeds op 7.7W.
Kan je vertellen wat je zoal uitgeschakeld hebt?
Gek eigenlijk dat de meeste Atom systemen makkelijk 20-25W nemen. Scheelt wel heel veel nl.
Mijn Foxconn neemt inderdaad ook nog steeds 20W in beslag. Als ik dat terug dringen naar 5-7W... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tsja, desktopbordjes zitten gewoon niet in elkaar om zuinig te zijn. Je kunt er niet veel aan doen behalve een picopsu+adapter te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

c70070540 schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 17:10:
Inclusief een QNAP TS-439 Pro met 4 1,5TB schijven, een 5 poorts Gbit switch en een APC noodstroomvoorziening. Dit alles verbruikt tussen de 70Wh en 83Wh bij elkaar. Afhankelijk van de load.

De server verbruikt zo rond de 20Wh. Prima resultaat en ben daar ook zeer tevreden mee.
Wh per uur? Dus W :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:27

OMX2000

By any means necessary...

Is de nieuwe Pentium G620 te verkiezen boven een Core i3 2100 voor overal (24/7 aan, Sabnzbd+/Sickbeard/Couchpotato) zuinigheid? Want hij is toch best wel wat goedkoper, maar niet veel langzamer.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tuurlijk. Maar hij is wel flink langzamer hoor, met het gemis van HT. Hij is redelijk proportioneel geprijsd.

Voor de meeste servertaken prima geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomF
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-09 09:28
Ik ben sinds kort ook toe aan een echte server aangezien mijn media nog krap te huisvesten is.

Na het doorlezen van enkele pagina's van dit topic ben ik tot het volgende gekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Lian Li PC-Q08B€ 83,-€ 83,-
1AMD Athlon II X2 250E€ 58,-€ 58,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 32,69€ 32,69
1Asus M4A78LT-M LE€ 40,76€ 40,76
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 273,29

Ik heb voor de AMD Athlon II X2 250E gekozen omdat de 245E slechts enkele euro's scheelt, hetzelfde geld voor de be quiet! Pure Power L7 350W en de 300W. Ik heb gekozen voor de een enkel reepje 4gb zodat ik altijd nog kan upgraden naar 2x4gb.

Ik ben er wel van plan ooit 6 schijven in te gaan hangen a 2tb p/s, heb ik dan al genoeg aan 300w of moet ik toch voor 350w gaan?

De server zal Ubuntu server gaan draaien voor media: Sabnzbd (nieuwsgroepen) Plex mediaserver (xmbx variant), couchpatato (films rss) , sickbeard (tv rss), firefly (itunes share) maar ook Tonido voor de cloud en TimeMachine backup voor 1 laptop.

Is dit een verstandige keuze zo? Graag jullie op-/aanmerkingen.

Bedankt dadona! Ik heb mijn lijstje aangepast naar het volgende:

#ProductPrijsSubtotaal
1Scythe Big Shuriken€ 26,75€ 26,75
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 34,50€ 34,50
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 32,82€ 32,82
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 285,78

Het was mij niet helemaal duidelijk wat je met alles bedoelde, maar ik heb mijn best gedaan. Wat betreft RAID een goede tip. Ik was sowieso al van plan het OS op een losse HD te plaatsen en RAID puur voor opslag. Maar ik had er nog niet zo zeer bij stil gestaan dat dit natuurlijk ook energie besparend is.Mocht je tips hebben voor mijn setup hoor ik het graag!

[ Voor 30% gewijzigd door TomF op 29-05-2011 00:45 . Reden: Dadona wijzigingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is allemaal wel ruim en sub optimaal. Slecht (en onrealistisch) scenario met zes schijven is een gelijktijdige spinup die 20W per schijf kost. Dan hou je zelfs met de 300W nog zat ruimte over. Zeker green schijven (kunnen) minder in spinup trekken, waardoor de marge nog ruimer is.
De 250E of de 245E kun je ook inwisselen voor de non-e versie als de server niet zoveel te doen krijgt. (Maar met Ubuntu moet je wel rommelen om het verbruik in load terug te kunnen brengen.)
Asus is al niet de beste keuze voor zuinigheid en een 760G kun je inmiddels beter links laten liggen, tenzij je deze tweedehands kunt aanschaffen. Een 785G komt lager, zeker van een fabrikant als MSI. (Mits je maar de goedkopere versie neemt, niet één die de Phenom Global Warming edition aankan; TDP van 140W of iets dergelijks met meer fasen om dit te ondersteunen.)
Maar de zuinigheid staat of valt eigenlijk met de indeling van de schijven. Kies je voor een RAID5 opstelling dan zal een download zes schijven bezig blijven houden, geen goed idee. Laat één schijf de downloads dan aanpakken en pak uit naar de array, of splits nog meer op als dat in jouw geval kan.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:57

Mars Warrior

Earth, the final frontier

c70070540 schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 16:45:
[...]

Kan je vertellen wat je zoal uitgeschakeld hebt?

[...]

Mijn Foxconn neemt inderdaad ook nog steeds 20W in beslag. Als ik dat terug dringen naar 5-7W... :)
Netbook doet zo'n 8.5W met ingeschakeld scherm. Met uitgeschakeld scherm daalt dat naar 7.7W.
Uitschakelen van LAN in de BIOS is een klapper: 1.6W minder, dus 6.1W.

Om nog wat lager te komen heb ik in Windows nog wat dingen uitgeschakeld (geluid, bluetooth etc.), en dat pakt dus ook nog een heel klein beetje en ga je naar de 5.4W.

Ik heb verder geen underclocking tools gevonden voor een N550 / Samsung netbook om eea nog wat lager te krijgen (video gaat min of meer uit, maar vraag me bijv. af of je die chip ook lager kunt klokken om zo nog een beetje te winnen)...

Ik heb geen idee wat de adapter nog doet op zulke lage loads, maar de netbook zelf moet wel verdomd weinig nemen: wattje of 4 denk ik. Menig 3.5 diskje verbruikt meer :X :X :X

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomF
Ik heb een nieuwe lijst opgesteld voor mijn server. Ik zit alleen nog te twijfelen of het intel of amd wordt...

Bij de intel zit ik nog te twijfelen tussen MSI H55M-E33 of de MSI H55M-ED55 WIFi (non wifi is duurder?)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 540€ 86,80€ 86,80
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 35,89€ 35,89
1MSI H55M-ED55 WIFI€ 60,-€ 60,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 265,69

of

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 227,60

Op de server zal naast sabnzbd, couchpatato, sickbaerd, tonido ook een plex server draaien. Deze zal zo nu en dan hd content moet converteren naar i-apparaten (iphone, ipad). Ik heb gekozen er nog een geen cpu-koeler bij te nemen aangezien de stockkoeler in eerste instanatie ook wel zal voldoen. Hebben jullie nog tips of zijn het beide goede keuzes, en hij hangt het daarom van mijzelf af....

Of deze aangezien die waarschijnlijk meer futureproof is...

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 2100€ 95,91€ 95,91
1MSI H61I-E35 (B3)€ 59,04€ 59,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 273,84

[ Voor 18% gewijzigd door TomF op 29-05-2011 23:38 . Reden: verkeerde proc ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BradKing
PeterEs schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 20:09:
[...]

Heb je de mogelijkheid om het verbruik van je set up eens te meten? Ik heb een vergelijkbare setup als die van jou in gedachten, maar ik heb echt geen idee wat dat nou zal gaan verbruiken aan energie.
Op het moment geen metertje, maar ik was wel van plan een en ander te testen. Aangezien de server nog niet klaar is qua software is het op het moment toch nog niet heel nuttig :) (als in nog niks ingesteld voor de 24/7 set up)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flopdoc
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-06 12:55
Verwijderd schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 14:47:
Waarom moet je perse ultimate hebben dan?
Nou je het zegt: ik heb het op een pc staan en het draait dus bekendheid is de enige reden. De gewone versie zal ook wel voldoen, even in de prijzen duiken.

RPL MLA les op EHST | Aorus Z690 Pro | i9 13900K@5.8 | RTX 5090 | Varjo Aero | 64GB DDR5@5600 | HC Alpha Bravo Virpil Stick Collective | Buttkicker Gamer 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle666
  • Laatst online: 10-08 22:47
Na lang wikken en wegen kom ik tot de volgende samenstelling voor mijn nieuwe server:
#ProductPrijsSubtotaal
4Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 60,-€ 240,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 45,22€ 45,22
1Cooler Master CM 690 II Advanced€ 79,65€ 79,65
1Intel Core i3 2100€ 95,91€ 95,91
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 34,50€ 34,50
1Corsair XMS CMX8GX3M2A1333C9€ 68,10€ 68,10
1MSI P67A-GD65 (B3)€ 137,45€ 137,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 722,77

Valt me wel iets duur uit, had graag 100 a 200 euro minder willen uitgeven. Voordeel is echter wel de enorme opslag die ik verkrijg.

Ik wil er FreeBSD met RAIDZ op gaan draaien zodat ik op 6TB opslag uitkomt in een RAID5 achtige configuratie (maar dan beter).

Belangrijkste toepassingen:
1/ Netwerk opslag (centrale fileserver in huis)
2/ downloadbak
3/ automatische periodieke backups van de desktops in huis (belangrijkste data iig)
4/ Webserver
5/ eventueel voor streaming van video maar misschien dat ik het hou bij opslag en dan benaderen vanuit mijn TV en/of mediaplayer als een netwerk schijf met videos

Ik had eerst gekeken naar mini-ITX board en een kleine behuizing maar ik heb de ruimte waardoor ik kosten en mogelijkheden meer heb laten wegen dan afmeting en uiterlijk. Ik wil veel schijven kwijt kunnen en daarom minstens 6 sata poorten op de mobo wat de keuze verder beperkt.

Ik heb een tijd met de gedachte gespeeld om VMWare te gaan draaien en virtuele machines te gebruiken voor webservers te draaien (zowel apache/php als window server met asp.net) en om software te kunnen testen, maar daar ben ik vanaf gestapt, dat maakte het te complex, voor testdoeleinden en het beperkte gebruik van de webservers zal ik dat op een desktop gaan doen.

Vanwege de software RAID5 wens ben ik op een i3 uitgekomen omdat software RAID5 toch meer vergt van de CPU en dus een Atom geen keus was voor mij. Uiteindelijk tegen RAIDZ aangelopen en daar wil ik mee verder. Ik hoop niet dat het overkill is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vier F4EG schijven in RAIDZ is niet optimaal. Het schijnt dat je of voor drie of voor vijf schijven moet gaan. Kijk maar eens in het ZFS topic

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als prijs/prestatie zo belangrijk is, zou ik eens naar een generatie terug en/of tweedehands kijken. Daarbij zou ik de os-schijf omvormen naar een elcheapo 2,5" schijfje, kun je overwegen een goedkopere kast te nemen (dat is helemaal aan jou trouwens, wil je gemak hebben of wil je je TCO proberen te minimaliseren - overigens is tweedehands hier ook een uitstekende optie) en zou je kunnen kijken of AMD nog iets van je gading hebt. AMD is met hun Athlon II-platforms toch een flinke tik goedkoper dan Intel.

edit: pricewatch: MSI H67MS-E23 (B3) is een aardig alternatief voor het mobo dat je nu hebt, denk ik. Of lusten die RAID-modi gemengde sata-poorten niet?

[ Voor 18% gewijzigd door mux op 30-05-2011 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
Eagle666 schreef op maandag 30 mei 2011 @ 16:18:
...
Vanwege de software RAID5 wens ben ik op een i3 uitgekomen omdat software RAID5 toch meer vergt van de CPU en dus een Atom geen keus was voor mij. Uiteindelijk tegen RAIDZ aangelopen en daar wil ik mee verder. Ik hoop niet dat het overkill is geworden.
Er zijn goede reden om voor een 1155 platform te kiezen en voor een i3.
Raid5 of raidz is er niet een van, met een atom gaat dat ook goed Enige probleem met een atom en raidz is het gelimiteerde geheugen.
Wil je raidz performance hebben dan meer geheugen kopen en een van de goedkopere amd oplossingen, heb je meer aan. Ohja kan je ook meteen ecc kopen ;) als extra voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Huntkey roept niet direct een gevoel van kwaliteit op, heb je daar enige idee al van hoe dat gaat zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zie de review, er is geen betere 300W. Huntkey Jumper en X7 zijn trouwens goede tot uitstekende voedingen.

[ Voor 47% gewijzigd door -The_Mask- op 31-05-2011 21:11 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-The_Mask- schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 21:11:
Zie de review, er is geen betere 300W. Huntkey Jumper en X7 zijn trouwens goede tot uitstekende voedingen.
Ja, heb de review wel gelezen, wou graag je mening weten :).
Edit: Kwaliteit is ook belangrijk voor iets wat 24/7 draait!

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2011 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tsja, zodra ik Huntkey zie denk ik altijd terug aan dit artikel:

http://www.hardwaresecrets.com/blog/113

Huntkey is altijd een ontzettend B-merk at best geweest, met voedingen die 100W minder konden leveren dan hun label. Maargoed, het kan dat ze hun leven hebben gebeterd. De interne constructie ziet er in ieder geval al behoorlijk goed uit, en de performance is picobello in orde. Prijs is uitstekend voor een 300W gold voeding.

interesting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Hopelijk wordt deze snel leverbaar, lijkt erop de eerste betaalbare "low power" 300 watt gold bij ons verkrijgbare voeding te worden.

Al blijft de vraag of je de extra kost t.o.v. de be quiet! psu er uit gaat halen bij een zuinige (~30w) config?

Een tijdje terug heb ik dit al eens proberen uit te rekenen.

Stel dat deze 55 euro gaat kosten, een Pure Power L7 kost nu zo'n €35, dan haal je er volgens mijn simulatie pas het 4de jaar winst uit.

Al ben ik benieuwd of mijn gebruikte efficiëntie waarden realistisch zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De slechte voedingen leveren ze nog steeds, maar toch zijn ze de grootste in China.
Maar ze zijn ook begonnen met erg goede voedingen.

Hunkey X7 900W Power Supply Review @ ITOCP
Hunkey X7 1200W Power Supply Review @ ITOCP
Hunkey X7 1200W Power Supply Review @ TheLab
Hunkey JUMPER 450B Power Supply Review @ ITOCP
Huntkey JUMPER 550W Power Supply Review @ TheLab
Engelse Google Translate is soms wel handig. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sloth schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 22:10:
Ja 2 euro per jaar per watt, klopt wel voor 24/7 (0,001 kW * 24 uur * 365 dagen * ~0,24kWh prijs)
De rest van de berekening is ook niks mis mee, je moet het dus ook vooral ook doen omdat het kan. Een high-end game PC heeft meer aan een hele efficientie voeding, al helpt een zuinigere game PC natuurlijk nog meer. ;)

De Huntkey Jumper 300 die je kan kopen is waarschijnlijk wel een heel klein beetje anders dan die van Anand, andere primaire condensator HEC in plaats van Rubycon. Rubycon is wel een veel beter merk, maar voor een primaire condensator maakt het weinig uit.

Volgens de distributeur (Warbout) zou die 21-06-2011 leverbaar moeten zijn, dus een levertijd van zo'n 3 weken.

[ Voor 27% gewijzigd door -The_Mask- op 01-06-2011 00:27 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BradKing
Nou, even een cresta RCE-1106 geleend (die gaan we wel een keer halen denk ik) om verbruik te bekijken van:

#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master Elite 342€ 24,25€ 24,25
1Fractal Design Define Mini€ 79,52€ 79,52
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 31,04€ 31,04
1MSI 880GM-E41€ 55,99€ 55,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 466,35

Er staat sinds gisteren Windows 7 Pro 64bit op. Hij hangt op het moment aan een KVM switch om even handiger dingen te regelen, maar er hangt al wel een draadloos keyboardje aan (Dutchtronics ding in de aanbieding, eens kijken wat ie doet).

Ik heb alleen in het bios de phase power mode cpu led uitgezet (bijzonder fel blauw ledje, kon ik niet van slapen) en ik heb de power button led van de kast niet aangesloten (again fel blauw, hij staat op mijn studentenkamer = slaapkamer), nog niks met downclock en/of voltage down op cpu (maar kan lijkt het best makkelijk met bios, fijn!).

Idle (windows locked), niet connected met desktop = 36W
Vol gebruik, connected, downloading van netwerk 90% netwerk, 90% cpu (dc ++ files shares doorlopen), torrents op alle drie de schijven = 72W

De eerste is stabiel, de tweede schomelt tussen de 65-75W.

Ik ben er al blij mee tbh, maar ik ga zeker iets downclocken en de opslag schijven laten slapen voor het grootste deel van de dag, kijken of ik er dan nog een watt of 5 af kan snoepen :)

Wederom, als er mensen zijn met goeie instellingen voor een soortgelijk systeem, laat het me weten!

edit:
Vanochtend nog even gechecked, staat nu lekker vol te downloaden op de OS schijf only, zeg 48W

[ Voor 1% gewijzigd door BradKing op 01-06-2011 10:23 . Reden: extra meetpunt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• likewise
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 09:08
20Wh = 20*3600J=72000 Joules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

likewise schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 00:53:
[...]
20Wh = 20*3600J=72000 Joules.
Het ging er niet om dat ik niet weet wat een Watt is, het ging erom dat ik het een rare eenheid vind om verbruik uit te drukken, want Wh is gewoon een hoeveelheid energie ;) . Of het nou 2uur draait op 10W, of 1 uur met 20W, het is allebei 20Wh totaal aan energie.

Verbruik druk je doorgaans uit in flow-variabelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sloth schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 22:10:
Hopelijk wordt deze snel leverbaar, lijkt erop de eerste betaalbare "low power" 300 watt gold bij ons verkrijgbare voeding te worden.

Al blijft de vraag of je de extra kost t.o.v. de be quiet! psu er uit gaat halen bij een zuinige (~30w) config?

Een tijdje terug heb ik dit al eens proberen uit te rekenen.

Stel dat deze 55 euro gaat kosten, een Pure Power L7 kost nu zo'n €35, dan haal je er volgens mijn simulatie pas het 4de jaar winst uit.

Ligt natuurlijk wel aan wat voor systeem je gebruikt. Voor wat hier in dit topic gebruikelijk is (15-30W DC idle, systeem grootste deel van de tijd in idle) loopt die huntkey 80-85% efficiënt en de be quiet! 75-80%, oftewel je wint zo'n 5%. Dat is 1-2W. Voor de systemen die hier worden besproken haal je een prijsverschil van 20 euro er niet uit.

Maarja, er zijn meer overwegingen. Ondanks de slechte reputatie van Huntkey lijkt dit ding toch een stuk beter in elkaar te zitten dan de be quiet! (=fsp budgetkwaliteit). Betrouwbaarheid mag ook wat kosten. En naarmate je systeem meer verbruikt (DIY RAID NAS topic-systeempjes enzo) betaalt die huntkey zich steeds sneller terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• necessaryevil
Nu we het toch over psu's hebben... Ik hoop toch dat er wat AC-voedingen <150W op de markt komen met goede eigenschappen.

Ik zoek eigenlijk ook nog een goede test van de Seasonic SS-250SU (250W; 80plus bronze). Ook zijn er wat behuizingen met kleine voedingen waarvan ik ook nog een test zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
necessaryevil schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 14:17:
Ik hoop toch dat er wat AC-voedingen <150W op de markt komen met goede eigenschappen.
Vast wel, over een paar jaar. ;)
Ik zoek eigenlijk ook nog een goede test van de Seasonic SS-250SU (250W; 80plus bronze).
Wat wil je weten?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• necessaryevil
Wat ik van de seasonic wil weten, is het verbruik, met name bij (zeer) lage belasting, bijvoorbeeld bij 5-10%. Met goede meter natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-09 16:55
Ik hier (http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=57516) een interessante post over iemand die met een mobile desktop bordje 22w idle trekt.

Gaat om een Jetway NF93-LF met een T5450. Zou dit een realistische waarde zijn?

Ik heb de laatste 10 paginas van dit topic doorgelezen, maar weinig gezien over het gebruik van het intel mobile gebeuren voor een NAS/server. Kan dit interessant zijn?

Het hele core i3 530/2100 verhaal is mooi, maar best duur. Die mobile spullen zijn wellicht 2e hands nog te scoren. Zijn misschien een paar watt extra, maar de aanschaf is ook een stuk minder.

Ik heb nu een CH3SNAS die zo'n 14watt idle verbruikt, dus ben verwend (qua verbruik, qua performance zuigt het nogal).

Ik zoek het liefst wel iets <20W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een desktopachtig bordje met mobiele processor doet helemaal niks voor je verbruik. Een desktopprocessor in idle verbruikt namelijk ook maar delen van een watt.

De reden dat een laptop in zijn geheel zuiniger is dan een desktop is omdat overal rekening is gehouden met stroomverbruik. En dat is juist waar die MoDT-bordjes dramatisch falen. Ze zijn nog een stuk duurder ook.

Bovendien kun je tegenwoordig voor minder dan 85 euro een s1156-bordje + i3 530 tweedehands krijgen. Nog eens 35 euro en je hebt een picopsu+adapter tweedehands. En hetzelfde geldt voor een Athlon II X2-systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthew
  • Laatst online: 17-08 18:39

Matthew

Jeroen is _niet_ de baas

Ik heb hier een tijdje gelurked omdat ik opzoek was naar een 'my first home server'. Dit is hem eindelijk geworden. Ik ben er erg tevreden over, draait nu al ruim een maand. Heb alleen geen idee hoe weinig het verbruikt maar dankzij jullie wil ik dat graag weten :P Moet snel zo'n metertje bemachtigen dus!
Helaas is één van de twee ramlatjes gesneuveld nadat ik de latency heb verlaagd. :/

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock E350M1€ 86,55€ 86,55
1Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB€ 62,-€ 62,-
1Aplus 102B€ 26,-€ 26,-
1Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 49,-€ 49,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 35,43€ 35,43
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 258,98

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
mux schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 00:12:
Bovendien kun je tegenwoordig voor minder dan 85 euro een s1156-bordje + i3 530 tweedehands krijgen. Nog eens 35 euro en je hebt een picopsu+adapter tweedehands. En hetzelfde geldt voor een Athlon II X2-systeem.
Ik deel jouw enthousiasme voor 2e handse dingen, maar waar vind je die? Hier op tweakers in ieder geval niet.
Zeker niet cpu+mobo voor 85. Of bedoel je 85 p.st.?

Qua Athlon II X2 heb ik nog niet gekeken naar het energieverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In de afgelopen 2 maanden heb ik zeker twee keer een i3 voor 50 euro langs zien komen. Ik heb ook nog twee keer een MSI H55M-xxx-variant moederbord langs zien komen voor een vraagprijs van 40 en 45 euro. Hier op tweakers. Dit zijn ruwweg de richtprijzen waar je aan moet denken.

Je moet wel wat geduld hebben als je tweedehands naar iets specifieks op zoek bent. Het aanbod is helaas niet heel voorspelbaar. Als je het sneller wil kun je bijv. een gevraagd-ad neerzetten (ik heb mijn i3+H55M-E33 ook met gevraagd-ads binnengehengeld, maar betaalde toen wel 55+55 euro terwijl natuurlijk twee weken na aankoop dezelfde onderdelen voor 10 euro minder door iemand anders werden aangeboden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Ik heb ook nog een e5200 liggen. Die trekt op een g31-es2l 55watt in idle. Undervolted naar 1.0v.
Vond het een beetje tegenvallen. Misschien een ander mobo zoeken? Wat zou zuinigste mobo/chipset zijn? Intel of msi g41?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 07:35
Opperpanter2 schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 00:19:
[...]

Ik deel jouw enthousiasme voor 2e handse dingen, maar waar vind je die? Hier op tweakers in ieder geval niet.
Zeker niet cpu+mobo voor 85. Of bedoel je 85 p.st.?

Qua Athlon II X2 heb ik nog niet gekeken naar het energieverbruik.
ik heb zelfs al een i3-2100 met dh67cf moederbord en 8gb geheugen 2de hands hier op tweakers gescoord (en voor een zacht prijsje) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-09 18:55

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Ik ben eigenlijk nog opzoek naar een goede 12 Volt adapter. Ik heb nu een 120 Watt type:
http://www.picco.nl/produ...h=21_176&products_id=3709 maar onbelast doet die al 6 Watt, das natuurlijk zonde. Heeft iemand een suggestie voor een betere? M'n server verbruikt idle nu zo'n 30 Watt, ik denk dat de piek ergens rond de 80 Watt zal liggen, dus opzich heb ik de 120 Watt niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayures
  • Laatst online: 28-08 16:52
Ik heb net mijn HTPC (4850e+gigabyte matx) aan 3 verschillende voedingen gehangen, voornamelijk om de Winmate (http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/36111687#36111687) een te proberen.

Antec Earthwatts EA380
volgens SPCR: 10%load(38W)=71%; 25%load(95W)=78%; 50%load(190W)=81% efficient.
idle45,6
mediaportal basic home53,2
mediaportal idle47,7
film (1080p x264 dxva)52,0
load (furmark +occt)61,4

HEC 120SN Flex ATX PSU 120W
volgens specs: ( min 67%, typical 72% efficient )
idle47,8
mediaportal basic home54,8
mediaportal idle48,9
film (1080p x264 dxva)53,6
load (furmark +occt)64,7

Winmate DD-24AX + No Name El Cheapo 20V AC-DC adapter.
idle40,8
mediaportal basic home48,3
mediaportal idle42,0
film (1080p x264 dxva)46,9
load (furmark +occt)57,3

Nu nog eens op zoek naar een goede ac-dc adapter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Iemand cijfers over hoe een g6950 zich verhoudt tot een i3 530 / 2100 in idle. Vergelijkbaar verbruik neem ik aan?

EDIT: volgens aantal reviews wel. Kan ook een interessante optie zijn als deze een stuk goedkoper voorbij komt in v&a.

[ Voor 34% gewijzigd door Opperpanter2 op 02-06-2011 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
De G6950 was commercieel gezien een redelijke flop (lag qua prijs veel te dicht bij de i3 530), dus er zijn maar weinig exemplaren van in omloop op de tweedehands markt.

[ Voor 9% gewijzigd door Dreamvoid op 02-06-2011 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Mijn plan is eigenlijk om Linux (Debian waarschijnlijk) als OS te gaan gebruiken. Maakt dit nog wat uit qua zuinigheid? Ik lees soms wat wisselende verhalen. Meeste zeggen dat Windows 7 meestal zuiniger is?

EDIT: Ik heb weer te vroeg gevraagd, is een heel topic over: Linux en zuinigheid

[ Voor 20% gewijzigd door Opperpanter2 op 03-06-2011 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle666
@Dadona: ik was nog niet in ZFS gedoken, dacht dat uit te gaan vogelen terwijl ik mijn server hardware opgebouwd had, goed dus dat je me erop wijst, zitten dus nog hardware eisen/beperkingen aan. Misschien dan maar een schijf erbij want eraf is geen optie ;). Maar ik zal dan wel mijn geheugen moeten herzien want er wordt 1GB mem per 1TB HDD aangeraden. Ik wil overigens gewoon met RAID-Z gaan werken, geen RAID-Z2 of -Z3.

@mux: 2de hands heb ik nog niet overwogen, misschien ook eens aan gaan denken, liefste wilde ik het nieuw kopen, ik zal eens kijken wat 2de hands kan.

Wat versta je onder elcheapo 2.5" ? Als ik bij pricewatch kijk beginnen de SATA schijven bij 30 euro en is 2.5" niet goedkoper dan een 3.5" schijf. Ik heb via pricewatch dan ook mijn OS schijf gekozen en gezien het prijsverschil tussen 500GB en 1TB schijf zo klein was heb ik het daar op gehouden, plus die F3 spinpoint schijnt nogal aardig snel te zijn dus dat leek me wel een goede optie voor de OS schijf.

Mobo scheelt inderdaad de helft maar ik mis wel de USB3.0, misschien niet zo belangrijk maar juist voor een server cq NAS waarbij ik eens in de zo veel tijd een backup van de server wil draaien zou een USB3.0 aansluiting wel handig zijn (of ik moet maar meer geduld hebben tijdens kopieren). Wel ben ik beperk in het aantal geheugenslots en 8GB sticks zijn weer duurder dan de 4GB sticks. Als ik een extra schijf nodig heb ivm genoemde niet ideale situatie bij ZFS met 4 schijven zal ik het geheugen toch moeten opkrikken en zijn die extra geheugen sloten wel handig.

Ik heb vroeger AMD gehad en veel plezier aan beleeft (AMD-K6-2+ nog in die tijd :P), maar sinds ik met Intel werk ben ik helemaal niet meer thuis in die AMD cpu's. Zijn de Athlon-II platforms vergelijkbaar met die van de nieuwe i3?

Ik zal me eens gaan verdiepen in AMD, er zullen ongetwijvelt voldoende benchmarks te vinden zijn online, en ook in 2de hands opties zal ik eens gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
AMD's nieuwe Llano cpu's die volgende maand uitkomen zouden qua verbruik en performance min of meer vergelijkbaar met de i3's moeten zijn. "Zouden" want er zijn nog geen benchmarks van. De Athlon II/Phenom II lijn is qua technologie (45mn) en verbruik vergelijkbaar met Intel's Wolfdale/Yorkfield generatie, al worden ze met elke stepping weer ietsje beter. Maar: ook al loopt AMD in feite een generatie achter, ze houden hun prijzen wel heel laag zodat je alsnog meer performance voor je euro krijgt dan bij Intel.

[ Voor 12% gewijzigd door Dreamvoid op 03-06-2011 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle666
Klinkt op zich goed maar terwijl ik specs zit te vergelijken, i3 tov Athlon II X2 250 zie ik naast de mindere performance (maar veel heb je niet nodig voor een server zonder VM's) ook dat die AMD's flink wat meer energie verbruiken. Dus ik bespaar zo'n 120 euro op mijn configuratie door over te gaan op een AMD AM3 mobo en de X2 250 maar ik weet niet of dat het waard is gezien ik dat dan wel weer zal verstoken in energiekosten. Ik merk dat die i3 2100 naast een behoorlijke performance ook nog eens enorm zuinig is. Dus ik twijfel, misschien toch iets meer spenderen (iets langer sparen ) en toch de i3 nemen.

Die nieuwe AMD's klinkt natuurlijk goed maar ik verwacht een minder grote prijsverschil aangezien dat met de i3 tov de Athlon II X2 250 al niet al te groot is. Ik neem aan dat ze een nieuwere processor toch niet goedkoper uitbrengen dan hun oudere variant? Verder zit ik al een tijdje hierop te broeden en wil eigenlijk tot koop overgaan.Tot het einde van deze maand rekken zou nog kunnen maar langer zal ik niet wachten. Welke prijzen de nieuwe AMD's dan hebben en of ze er zijn valt dan nog te bezien. En tegen welk voordeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoezo gaat AMD flink meer energie gebruiken? Beiden idlen op een paar watt.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2011 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als het een tijd over een processorbouwer gaat en die er daarbij erg positief uitkomt (zoals met Intel nu: performance en efficiëntie) dan worden de verschillen met de andere bouwer voor het gevoel automatisch groter. Zeker als dit gecombineerd wordt met snel lezen en blogs (mux) waarin ieder elementje van een computer drie keer is omgedraaid dan krijg je verwonderingen of AMD niet een belachelijke keuze zou zijn. Het grootste probleem is dat er dan op details wordt gelet, maar het grote plaatje zoek is. Voor mux is het eerste bijvoorbeeld van belang, maar hij heeft het tweede absoluut nog in de kijker. Daarnaast is relatief niet altijd de beste indicator, in dit topic waarschijnlijk zelfs minder dan absoluut.

Daarnaast sta ik er na het debacle van retail moederborden met Atom erop sta ik ervan te kijken dat er geregeld weer een discussie gaat over wat de processor verbruikt, zonder meer. Het is één factor in het totale gebruik en ook nog eens één waarbij het (theoretisch) mogelijk is dat deze voor een lager verbruik van een andere component zorgt. De Atom is nog wel aardig, het is die verduivelde chipset die je erbij krijgt.

Ter zake. De processoren van AMD verbruiken meer in idle en hebben een lagere efficiëntie. Maar hoe groot zijn die verschillen nu echt, wat zijn de kosten en maakt het iets uit? Het gaat om de totale samenstelling en als we de zuinigste desktopsystemen naast elkaar zetten, zonder de soldeerbout of wat dan ook in te zetten, dan hebben we het over verschillen die in relatieve zin op 50% uit kunnen komen, absoluut 5W, schokkend. Daarnaast zie ik aardig wat mensen die, omdat Intel inderdaad de zuinigste heeft, ook een Intel inzetten. Dat de enige overeenkomst dan is dat ze een Intel processor bevatten en je er een mooie sticker van Intel bijkrijgt is dan aardig. Op die manier zetten ze opeens waarden neer waar een AMD gewoon bij kan komen, zoniet onder duikt.
Maar het belangrijkte van alles is en blijft dat je wel gelijken tegen over elkaar moet zetten. Een Phenom op AM2+ is een totáál ander beestje als een Athlon II 250 op AM3. Daarnaast is een AMD doorgaans iets goedkoper. Dus zeker voor mensen die twijfelen tussen een Brazos/Atom of een desktop build zouden naar AMD moeten kijken. Om de één of andere reden gaat vaak het vergelijk tussen Atom en i3, terwijl AMD hier nu (je moet even zoeken), mogelijk het beste aanbod heeft. Bij langdurig idle is het verbruik niet zoveel hoger dat je de samenstelling kunt terugverdienen. (Of je moet voor het groene gaan, maar dat is een totaal ander verhaal.)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Een i3 is inderdaad zuiniger, maar 120 euro ga je er never nooit mee terugverdienen. Denk eerder in de orde van 1 a 2 tientjes over drie jaar tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Heb gelijk even gekeken naar een AMD alternatief.

Er zijn mensen (duitsers natuurlijk) die hem wel on de 20W krijgen redelijke eenvoudig:

http://www.meisterkuehler...-8gb-17-8w-4gb-15-2w.html

Hier nog een setu (maar dan wat minder zuinig):

http://www.meisterkuehler...-8gb-17-8w-4gb-15-2w.html

Benieuwd of er hier mensen zijn die ook <20W halen met een AMD setup.

EDIT: Nog meer metingen van AMD setjes: http://www.hardwareluxx.d...dend-part-2-a-688890.html
EDIT2: Zie dat Dadona de link simultaan heeft geplaatst :)

[ Voor 18% gewijzigd door Opperpanter2 op 03-06-2011 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mijn samenstelling kan dat, ik zet dan ook één van de zuinigste moederborden in. Het forum Hardwareluxx, opnieuw Duits ja, heeft pareltjes van topics, zoals deze. Maar ook diverse andere topics op dat forum laten samenstellingen zien die onder de 20W duiken.
Overigens is 20W niet heel opmerkelijk. Ook op AM2 kon dat, daarna even een tijdje niet meer. Berucht was de Asrock ALiveNF7G-HDready, maar ook met de Abit AN-M2HD en een zuinige CPU kun je onder de 20W komen.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Dadona schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 13:05:
Mijn samenstelling kan dat, ik zet dan ook één van de zuinigste moederborden in. Het forum Hardwareluxx, opnieuw Duits ja, heeft pareltjes van topics, zoals deze. Maar ook diverse andere topics op dat forum laten samenstellingen zien die onder de 20W duiken.
Overigens is 20W niet heel opmerkelijk. Ook op AM2 kon dat, daarna even een tijdje niet meer. Berucht was de Asrock ALiveNF7G-HDready, maar ook met de Abit AN-M2HD en een zuinige CPU kun je onder de 20W komen.
Welke bordje gebruik jij dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Biostar TA790GX A3+ (De 785G van MSI is de zuinigere optie, dat wist ik toen ook al, maar ik wou graag ECC en dat heeft de Biostar wel, de MSI niet. Als MSI dat toch eens zou implementeren....)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Het lijkt er nu toch op dat de 880G zuiniger is? Sommige mensen halen wisselende resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Misschien. Ik heb nog a) geen head-to-head gezien van mensen die de b) ongrens grens weten te vinden en c) daarbij de beste versies tegenover elkaar zetten. Een persoon (nick che_new) die daar goed in is heeft zelf al het volgende aangegeven:
Der Sideport Memory macht bei meinem MSI 890GX übrigens fast 4 Watt im Idle aus, mich wundert es also nicht, dass die c't bei einem MSI 880G ca. 42W und beim MSI 890G ca. 38W im Idle gemessen hat.
Dat is exemplarisch voor wat ik iets eerder al zei, zorg dat de vergelijking klopt. Ook een chipset is maar één onderdeel in het geheel. Sideport memory, stroomvoorziening, wat loopt waar langs en kan worden uitgezet, .. het maakt allemaal uit.
Totdat mensen als che_new ze naast elkaar zetten durf ik daar pas wat over te zeggen, of er een moederbord is dat zuiniger is dan die 785G van MSI.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Jammer dat de 785G bijna niet meer te krijgen. Alleen nog de luxe en dus dure variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Iemand enig idee vanaf welk bordje de undervolting opties aanwezig zijn?

Het loopt van MSI 880GMA-E35 tm MSI 880GMA-E55

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

Ik ben sterk aan het twijfelen of ik mijn huidige server nog één stevige upgrade doe of meteen nieuw bouw. Het betreft een AMD X2 3800EE (35W). Zuinig CPU'tje maar niet erg snel.

Eigenlijk ben ik bang dat meer uitgeven aan een snellere CPU (bijvoorbeeld een Athlon II 265) een behoorlijk averechts effect heeft op het stroomverbruik (nu 43 Watt kaal zonder de extra schijven) terwijl de performance niet heel erg veel beter wordt, aangezien ik dan nog steeds op een oud AM2 platform werk met DDR2 geheugen.

Kan ik dan niet beter upgraden naar een nieuw platform, bv in combo met een Core 660 of zelfs een i5 2300 (dan meteen SATA600/USB3)?
Server wordt gebruikt voor AD, routing/ISA, backup, en als beleggersplatform. Vooral dat laatste trekt nogal wat CPU als ik overdag aan het beleggen ben en er nieuwe taktieken moeten worden uitgerekend. Dit gebruikt altijd 1 core voluit....en duurt altijd "te lang" naar mijn gevoel. Ook het uitpakken naar mijn RAID5 array duurt lang, erg lang en dat zou best eens wat rapper mogen.

Heeft iemand dezelfde overwegingen gemaakt en wel een nieuw platform gekozen of toch gewoon een nieuwe CPU gekocht?

[ Voor 7% gewijzigd door psy op 03-06-2011 15:22 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom denk je dat je geheugen de botlenek is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Verwijderd schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 16:43:
Waarom denk je dat je geheugen de botlenek is?
Ik ga ervanuit dat je een nieuwe AM3 cpu afremt door hem in een oud AM2 mobo te stoppen onder andere door het DDR2 geheugen...

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jij hebt een heel ander soort workload dan anderen in dit topic. De bevindingen in dit topic zijn voor 99% gebaseerd op een server die relatief veel idle staat, en waar dus idle-verbruik heel belangrijk is. Wat jij echter wil, is zoveel mogelijk performance per watt onder load. Of niet soms?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou een nieuwe kopen op basis van Socket 1155 (i3 2100?) en een dedicated RAID controller nemen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

mux schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 19:32:
Jij hebt een heel ander soort workload dan anderen in dit topic. De bevindingen in dit topic zijn voor 99% gebaseerd op een server die relatief veel idle staat, en waar dus idle-verbruik heel belangrijk is. Wat jij echter wil, is zoveel mogelijk performance per watt onder load. Of niet soms?
Het is een combinatie. Hij staat 24/7 aan dus idle-zuinig is absoluut wel belangrijk (dat was ook de initiele opzet van deze machine). Nu ik er echter overdag ook méér mee doe, is het waarschijnlijk wel zinvol om ook te kijken naar performance per watt onder load.

Ik zit dus ook met een schuin oog te kijken naar de i3 en i5 config's met name de i5's omdat deze ook nog een Turbo modus hebben; ik heb dus ook liefst veel perfomance op één core nodig als ik overdag bezig ben. Dat is ook de reden dat de AMD's afvallen deze bieden iets soortgelijks niet.
Tsurany schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 19:42:
Ik zou een nieuwe kopen op basis van Socket 1155 (i3 2100?) en een dedicated RAID controller nemen.
Nou echt dedicated hoeft voor mij niet zo, ik heb ooit uitgezocht wat die dingen verbruiken en dat is best veel. Ik heb nu een Highpoint 2320 weliswaar niet helemaal dedicated maar leunt tevens op de CPU. Dat is ook de reden dat deze weinig stroom verbruikt, enkele Watt's, in tegenstelling tot de Areca's die meer dan 10 soms wel 20 Watt verbruiken en dat vind ik zonde.

Socket 1155 (of 1156) heeft ook mijn voorkeur. Het valt me trouwens op dat de CPU's voor 1155 nauwelijks/niet duurder zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door psy op 03-06-2011 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tsurany schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 19:42:
Ik ben wel benieuwd waarom jij een dedicated RAID-controller aanraadt. Het is inmiddels - qua energieverbruik - veel verstandiger om onboard RAID te gebruiken. Je processor heeft veel betere performance/watt dan zo'n raid-kaart. Het nadeel is dat je de processor wat ruimer moet nemen om ook de RAID-berekeningen te doen, maar voor een kleine array (3-5 schijven) is dat op een moderne processor minder dan 10% load zelfs bij maximale transfersnelheid. Een core i3 doet dat met 5W verbruik ofzo.

Een core i3 (1156 of 1155) is absoluut zowel de koning in idle als onder load. Maar... met koning bedoel ik dat je misschien 5W wint in idle en misschien 20W onder load. Dat verdien je niet gauw terug als je AMD-systeem 50 euro goedkoper is. En TCO is soms wel belangrijker dan verbruik alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Volgens mij is een dedicated RAID controller sneller dan een onboard RAID kaart, als je echt veel performance wilt is dat volgens mij de beste keuze. Het is inderdaad een stuk duurder en minder zuinig. Zelf zou ik dan ook onboard RAID nemen (eigenlijk software raid, geen moederbord RAID), maar wanneer je puur performance wilt is volgens mij dedicated sneller.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

psy schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 17:55:
[...]

Ik ga ervanuit dat je een nieuwe AM3 cpu afremt door hem in een oud AM2 mobo te stoppen onder andere door het DDR2 geheugen...
Dat is niet de antwoord op mijn vraag. Waarom denk je dat je bandbreedte te kort komt? En waar baseer je dat op?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2011 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomF
Ik wil (zeer)binnenkort het volgende systeem aanschaffen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 2100€ 93,-€ 93,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 35,54€ 35,54
1Asus P8H67-I€ 77,40€ 77,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 288,94

Ik heb een aantal dagen dit topic zitten doorspitten en daarna bijgehouden en ben tot de conclusie gekomen dat de i3 2100 zowel zuinig is in idle maar ook een hoop kracht kan leveren in wanneer dit nodig, kortom het ideale systeem. Het moederbord heb ik vooral gekozen om het aantal sata poorten (2x sata600, 4 sata300). Alhoewel ik van plan ben 6x 2tb schijven aan te sluiten is er in de kast eventueel ruimte voor nog een 3,5" en een 2.5" in het 5.25" slot. Ik zou dan graag in de toekomst een externe raid card willen kopen hiervoor. Echter, zie ik op het mobo alleen PCI-e 16x poort en kan ik in de pricewatch geen raid card vinden die hier op aangesloten kan worden, of zie ik iets over het hoofd?

Mocht dit inderdaad niet lukken overweeg ik de keuze naar een mini-atx moederbord te nemen, maar dan zal ik helaas moeten wijken naar een andere systeemkast, wat jammer zou zijn aangezien deze in mijn HT-meubel past.

Graag jullie advies hierover, bvd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:32
TomF schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 15:17:
....Ik zou dan graag in de toekomst een externe raid card willen kopen hiervoor. Echter, zie ik op het mobo alleen PCI-e 16x poort en kan ik in de pricewatch geen raid card vinden die hier op aangesloten kan worden, of zie ik iets over het hoofd?
Ik kan me niet voorstellen dat opeens alle RAID kaarten voor PCI-E uit de PW verdwenen zijn 8)7
Gelukkig past in een PCI-E x16-slot ook een PCI-E kaart met x1/2/4/8 ;) Ik zou dus nog even de PW in duiken.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomF
@Crahsystor ik moet toegeven dat ik al enkele jaren (toen was er alleen nog AGP) niet meer echt naar pc's heb omgekeken, wegens de overstap naar Mac. Gezien ik geen PCi-E 16 in de pricewatch zag staan was ik bang dat deze poort alleen voor videokaarten geschikt was.... Als ik het goed begrijp kan ik in principe alle PCi-E x1/2/4/8 kaarten pakken? Op de afbeeldingen leek de connector namelijk stukken kleiner. Bedankt voor je snelle en enigszins sarcastische opmerking ;)

Ik bijvoorbeeld dus deze kunnen nemen: pricewatch: Addonics SATA II PCI Express controller

[ Voor 16% gewijzigd door TomF op 04-06-2011 16:20 . Reden: bijvoorbeeld ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakulukia
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09 05:41
Hoe doen de nieuwe pentiums qwa verbruik / prestatie?
Dus bijv. Intel Pentium G620T, 60 euro, 35 euro goedkoper dan i3 2300?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Tsja, het zijn gewoon laaggeklokte Sandy Bridge cpu's, zonder hyperthreading. De grotere review sites hebben nog geen tests gepubliceerd, maar ik kan het ongeveer wel raden:
- verbruik in idle vrijwel gelijk aan de i3's, onder load lager (verbruik schaalt lineair met kloksnelheid, en er is ook nog de bonus van geen hyperthreading.
- performance schaalt lineair met de kloksnelheid, en het effect van hyperthreading is ergens tussen de 0 en 25% afhankelijk van de toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is een 'faikraid' kaart. Hier kan je wel een raidarray mee maken, maar gaat je niet veel plezier geven. Er wordt nog steeds geheugen en processor capaciteit gebruikt. Deze kaart heeft geen eigen geheugen en processor. En dan heb ik het nog niet over writeback cache en batterij om de cache te bewaren in geval van falen van een van je HD's.

Als je echt voor een hardware raid wil gaan, doe het dan goed en kijk een rond op de 2ehands markt voor een raidkaart met batterybacked write cache. Voor 50-100 euro moet dat te doen zijn.
Pagina: 1 ... 73 ... 110 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
<b>In <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1536123">LA loopt nu een discussie</a> waarbij de toekomst/herstructurering van dit topic ter sprake komt. Relevante input is daarbij gewenst.</b>

Voor dit topic geldt ook het CSL Beleid. Het is dus nadrukkelijk *niet* de bedoeling om hier een lijstje met specificaties te plaatsen en daarbij vragen 'of het wel goed is'.

Discussie over RAID hoort hier niet thuis. Evenals <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1455241">Zuinige ESXi Server</a>.