Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mad_Cow schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 10:55:
Ik ben nog op zoek naar een goede kleine kast voor een mini-itx systeem met minstens 4HD's. Tot nu toe alleen de (dure) Fractal Design Array R2 Mini ITX 300W gevonden.
Waarom?

pricewatch: Cooler Master Elite 342
+
pricewatch: be quiet! Pure Power L7 300W
+
pricewatch: MSI GF615M-P33
+
pricewatch: AMD Athlon II X2 240

Ik heb maar snel wat bij elkaar geklikt, om je een idee te geven. Ik persoonlijk hamer nog al hard op de TCO. Handigheid en functionaliteiten (Zoals VMs n such) neem ik daar in niet echt mee. Maar voor wat fileserver is het peanuts. Misschien zelfs kijken naar een NAS?
Dreamvoid schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 11:17:
[...]
Ik weet niet of dit zo interessant is, hoe groot is de markt eigenlijk voor zulke trage cpu's? Zeker als zoals je zegt het mobo de grote kostenpost is, dan wordt het verschil tussen een single core Atom bord en een dual maar een tientje ofzo, en wie koopt 'm dan?
Nee, hij is het interessantst voor mij. Traag, misschien, maar snel genoeg voor een simpele thuis server. Idd, hoe veel goedkoper gaat hij worden is de vraag. Het moet het idd waard zijn. Zowel qua aanschaf prijs als zuinigheid. Intel staat wel bekend om hun inflated prijzen voor stapjes hogere CPU's. Ik ben bang dat de 2 core 4 thread ook best -relatief- prijzig gaat worden.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2011 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Mad_Cow schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 10:41:
-ik zie een kleine fan aan de achterkant --> noise
Je gaat een kleine behuizing met vier schijven echt niet passief gekoeld krijgen, een fan moet er ook bij zelfbouw in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTB
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

RTB

Mad_Cow schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 10:41:
Wat is jullie mening over off-the-shelf servers zoals bijvoorbeeld de Acer Revocenter?
http://usingwindowshomese...nter-windows-home-server/

+hotswappable
+mooie case en plaats voor 4 drives
-ik zie een kleine fan aan de achterkant --> noise

helaas kan ik nergens reviews vinden
Ik gebruik zelf een HP Proliant Microserver.
Het verbruik valt geloof ik nog wel wat tegen - heb het zelf niet getest maar daar zijn wel wat reviews over te vinden. Zo wordt er ook nog geklaagd over sleep/standby/hibernate wat niet (goed) functioneert.

Ben er zelf wel heel erg tevreden over - tot 8GB geheugen, mogelijkheid voor een IPMI management interface en stil (ik zit er naast maar heb er geen last van). HD's zijn alleen niet hotswappable maar voor mij is dat geen issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Cow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-08 10:54
Dreamvoid schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 11:27:
[...]

Je gaat een kleine behuizing met vier schijven echt niet passief gekoeld krijgen, een fan moet er ook bij zelfbouw in.
Passief was ook niet mijn doel, maar ik zie liever een grote fan. Een kleine fan vergroot toch de kans op noise, en dan vooral de high-pitch noise die vaak wat irritanter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMike261
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-11-2021
Zo heb ff mijn eigen systeempje gepost.
Wel in andere topic Zuinige ESXi Server --> Link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een vraagje over energie, hoe weet ik nou zeker dat mijn systeem bijv niet meer dan 20 watt gebruikt? Want ik kan alleen normale voedingen vinden van 300+ watt. Kan ik iets afdwingen in (ik zeg maar wat) de bios? Of zit ik in de verkeerde hoek te zoeken?

@MadMike, mooie bak man :D Waarvoor gebruik je die VM's? En zoveel harddisks passen mooi in die kast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 16:09:
een vraagje over energie, hoe weet ik nou zeker dat mijn systeem bijv niet meer dan 20 watt gebruikt? Want ik kan alleen normale voedingen vinden van 300+ watt. Kan ik iets afdwingen in (ik zeg maar wat) de bios? Of zit ik in de verkeerde hoek te zoeken?
Omdat je voeding 300watt, betekend hij niet dat hij 300 watt verbruikt. Het is geen gloeilamp. Hij levert alleen wat er gevraagd word door het systeem + inefficientie en dat haalt hij uit het stopcontact. Hoe weet je dat? Door een meter te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitrous
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Is een E350 systeempje krachtig genoeg om FreeNAS te draaien met ZFS en RAID-Z met 3 schijven? (dus software RAID5)

Het zit namelijk zo: ik heb een Core i3-530 uATX systeem als HTPC, maar dat zit in een veel te grote Zalman HD501. Hier wil ik vanaf. Wil dus een mini-itx AM3 bordje + X2 240 in een Silverstone SG05 kopen (heb nog een passieve HD5570 liggen) als HTPC. Dan het i3 systeem (zalman kast verkopen) gebruiken als file/mail/print server, overkill of niet?

En hoe zit het met energieverbruik? Heb een Gigabyte H55M-UD2H, Gigabyte is over het algemeen niet zo zuinig maar heb het idee dat deze nog wel redelijk zuinig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Als het echt zuinig moet zijn: voor 350 euro heb je tegenwoordig ook een i3 mobile laptop (15"). Je betaalt weliswaar voor het scherm maar je hebt wel een UPS erbij en je hebt ook 2 bays voor schijven (optical eruit, schijf erin). Of je doet hetzelfde met een Brazos netbook.

[ Voor 35% gewijzigd door Dreamvoid op 19-05-2011 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa1972
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21-05 21:55
Vermoedelijk wordt de volgende configuratie mijn keuze:
AMD Athlon II X2 245e
Asus M4A78LT-M LE

Welke koeler zouden jullie hierbij aanbevelen? Valt hier passief te koelen of kan ik hier beter een overbemeten koeler op zetten waarvan de fan de meeste tijd stil staat? Ik heb ook nog de mogelijkheid om een passieve koeler te plaatsen en die door 2 kastventilatoren te flowen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Even over zuinige server software...
Aangezien Windows Home Server 2011 een redelijk zwaar OS is, wilde ik eens wat met Ubuntu Server proberen. (Ik heb de stap genomen nadat ik me vreselijk verbaasde over het feit dat WHS 2011 een hele harddisk wil formatteren als je de backup functionaliteit wilt gaan gebruiken. Laat ik beide 2TB schijven nu al net vol hebben gepompt met van alles..)

Ik ben dus net twee avonden bezig geweest met het installeren van Ubuntu Server op mijn AMD E350 systeempje. (Eerst uitgezocht hoe je er een GUI op krijgt, want alles via de terminal is niet te doen anno 2011 vind ik. Toen uitgezocht hoe je drivers installeert (ATI). Uiteindelijk zitten rommelen met een unofficial repository (zegt me verder niks, maar heb de commando's ge-copy-paste van het sabnzbdplus forum) om er sabnzbdplus op te krijgen.
Vervolgens uitzoeken hoe je een bestand edit zonder steeds in een read-only versie te komen en uiteindelijk sabnzbdplus als service geïnstalleerd. Maar hij zal waarschijnlijk niet vanzelf starten, weer iets om uit te zoeken.)

Uiteindelijk wilde ik de power management opties eens bekijken. Maar die blijken uiterst mager te zijn. Je kunt dus niet (makkelijk) de spin-down tijd van je harddisks instellen en als ik het goed gelezen heb, kan je de systeemschijf nooit stilleggen omdat daarop gelogd wordt.

/frustratie modus
Ik blijf Linux nog steeds gebruikers-onvriendelijk en onnodig ingewikkeld vinden. Ik vind het niet gek dat linux niet echt doorbreekt, hoe ga je de console uitleggen aan je schoonouders? ;)
/einde frustratie modus

Heeft het zin om hier nog heel veel tijd en moeite in te steken? Is Ubuntu (11.04) zuiniger dan Windows WHS 2011? En/of zal het systeem er met Ubuntu merkbaar sneller van worden doordat het OS lichter is?

Zijn er andere kant-en-klare linux home-server pakketten behalve Freenas of Amahi? (Bij voorkeur 64-bit omdat er 4GB geheugen in zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-09 11:06
Openfiler is redelijk bekend, maar daar zijn wat slechte verhalen over m.b.t. SMB performance.
Zelf heb ik Ubuntu Server, ja het is even werk om er mee te leren werken, maar het loont echt. Ik draaide vroeger altijd Server 2008 (R2) met een beetje dezelfde insteek als jij (GUI is zo 1999).

Maar Ubuntu is gewoon vele malen stabieler voor mijn gevoel. Het is even door een zure appel heen bijten om een beetje te gaan snappen van de terminal, maar als je het eenmaal doorhebt, is het echt peanuts. Het is een bepaalde structuur die je moet snappen om daarna elke linux handleiding met 2 vingers in je neus te volgen (en ook daadwerkelijk te snappen wat je doet).

Powermanagement is net zo mager als in windows... Dat je in windows kan instellen dat je disks down moeten gaan, wil nog niet zeggen dat het ook daadwerkelijk gebeurd :) In ubuntu zul je configs moeten wijzigen om dit voor elkaar te krijgen... En over die read only modus... dat heeft vast met je rechten te maken :) Standaard ben je _geen_ admin in Linux :)

Ohja, en Ubuntu is waarschijnlijk NIET zuiniger dan WHS, dit komt vaak omdat er voor Windows vaak beter werkende drivers te installeren zijn, waardoor soms devices vanuit het OS in standby gezet worden... Bij Linux worden dit soort dingen vaak niet geimplementeerd.

[ Voor 11% gewijzigd door FireDrunk op 19-05-2011 22:20 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• necessaryevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 14:20
@Reinman

kijk ook eens naar de HP Proliant servers, bijvoorbeeld deze:
pricewatch: HP Proliant Microserver N36L

Beetje jammer van de kleine HDD en weinig RAM, maar zelfs na een upgrade van genoemde componenten is 't nog geen duur ding. Deze servers schijnen een erg laag energieverbruik te hebben.

oeps beetje spuit 11...

[ Voor 5% gewijzigd door necessaryevil op 23-05-2011 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik ontdek net dat er al weer een tijdje een cashback aanbod loopt van een HP Proliant Microserver in Engeland. Waarom krijgen ze daar toch die voordeeltjes en wij hier niet? Dat zou ik wel eens willen weten.

Deze keer een versie met een 250GB schijf i.p.v. de 160 van vorige keer. Met cashback komt de prijs op 140 euri uit zonder verzendkosten. Ik vind hem hier het goedkoopst bij Azerty voor 250 euri. Scheelt toch flink op zo'n bedrag. Je moet alleen iemand hebben in Engeland die hem voor je koopt en hierheen verscheept. Liefst met 5 tegelijk.

HP pagina.

Een pagina erover op HotUKdeals.

En de leverancier waar ze daar naar verwijzen. Ze hebben er op het moment blijkbaar nog 85 in voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Das niet duur nee. Jammer dat het hier niet is... 140 euro is het proberen wel waard om een klein ZFS backup servertje te maken...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• necessaryevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 14:20
FireDrunk schreef op zondag 22 mei 2011 @ 15:43:
Das niet duur nee. Jammer dat het hier niet is... 140 euro is het proberen wel waard om een klein ZFS backup servertje te maken...
Eigenlijk ook jammer dat je de harddisk er ook bij moet nemen als je toch al weet dat je die gaat vervangen. Ik weet het, zou niet veel schelen zonder hdd en sommige shops bieden waarschijnlijk wel een upgrade aan, maar toch...

Heb overigens zelf geen HP Proliant, ben bezig met thin clients voor een very low budget server:P

Heb nu een HP T5500, maar die heeft wat problemen. FreeNAS draait niet, ik zoek nog een oudere versie die wel schijnt te werken (0.68). Andere *nix varianten hebben problemen met de Transmeta CPU, die ondersteunt niet alle "nieuwere" x86 instructies. USB boot werkt nu wel, je mag blijkbaar tijdens het opstarten nog geen peripherals inpluggen. Ga nog verder klooien maar zoek ondertussen ook andere thin client.

[ Voor 35% gewijzigd door necessaryevil op 23-05-2011 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 18:33
Ik heb ook een D510MO (linux) server gehad, deze heb ik echter vervangen voor een i5-680.
Deze draait nominaal op 1.2GHz en maximaal op 2.8GHz op low power

Waarom heb ik dit nu draaien zou je denken?
Raar maar waar is het zuiniger! zie ook: http://www.tomshardware.c...o-intel-atom,2616-11.html

Mijn D510MO gebruikte 900watt per dag en de i5 oplossing gebruikt 800watt per dag. (zelfde 85+ voeding)

Server draait als:
Router/gateway, firewall, mail, web en download server (sabnzbd)

Een Atom based oplossing is qua piek verbruik wel zuiniger maar hij is super traag en tijden bezig met unrar quickpar, file transfers etc. (dus lang een maximaal verbruik)
De i5 schakelt even op naar 2.8GHz en hij is klaar, hierdoor is een i5 veel langer idle en langer idle is een lager verbruik.

Een i5 systeem is wel iets duurder maar je verbruikt wel minder, daarnaast heb je ook nog eens een snellere server >> win win situatie! (afhankelijk van je applicaties)

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

afhankelijk van je applicaties idd :P. (is trouwens ook een naam voor, race to idle).

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2011 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Niet om je punt minder waardevol te maken maar: dit is al meermalen langsgekomen in dit draadje. Atom heeft geen zin puur voor zuinigheid, het heeft alleen zin voor TCO (aanschafkosten zijn veel lager) en dan nog steeds alleen als hij bijna de hele dag uit z'n neus staat te vreten, omdat een Atom processor erg traag is.

Voor TCO en verbruik was het trouwens in jouw geval waarschijnlijk gunstiger geweest om een picopsu+adapter te installeren. Maar ik neem aan dat je puur om de performance ook al moest switchen naar een zwaardere proc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

fast-server schreef op maandag 23 mei 2011 @ 11:37:
Mijn D510MO gebruikte 900watt per dag en de i5 oplossing gebruikt 800watt per dag. (zelfde 85+ voeding)
Dat lijkt me een beetje vreemd. Watt is namelijk hoeveel energie (joule) per seconde verbruikt wordt. Gok dat je 0,9kWh bedoelt? Dat komt uit op een gemiddelde van 37,5 watt aan verbruik.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
De D510 was i.d.d. erg traag vooral met par/rar en file transfers.
Als sabnzbd aan het repareren of uitpakken was dan zakte mijn inet snelheid echt in.
De 510 deed 45MB/s write en dit systeem 112MB/s write op de zelfde HDD.

Ik heb de 510 vooral vervangen door de bovenstaande problemen en was verbaast dat de nieuwe server zuiniger is.

D510MO 13333.28 BogoMIPS
i5-680 @ 1.2GHz 28724.7 BogoMIPS

Ik ben het met je eens dat een atom based systeem goedkoper is maar we zitten hier wel in het "Zuinige Server" topic ;)

Staar je dus niet altijd blind op het maximale TDP van een CPU, het gaat meer om het nominale verbruik en het maximale verbruik en de tijdsduur daarvan ten opzichte van een CPU met een laag maximaal verbruik.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
Tsurany schreef op maandag 23 mei 2011 @ 11:55:
[...]

Dat lijkt me een beetje vreemd. Watt is namelijk hoeveel energie (joule) per seconde verbruikt wordt. Gok dat je 0,9kWh bedoelt? Dat komt uit op een gemiddelde van 37,5 watt aan verbruik.
0.8kW en 0.9kW per dag i.d.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fast-server schreef op maandag 23 mei 2011 @ 12:02:
Ik ben het met je eens dat een atom based systeem goedkoper is maar we zitten hier wel in het "Zuinige Server" topic ;)
Misschien, maar wat heb je aan zuinigheid als je het nooit terug zal verdienen? (beetje overdreven gesteld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die valt in dezelfde categorie als: Wat heb je aan F@H?
Voor de sport natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 23 mei 2011 @ 12:13:
Die valt in dezelfde categorie als: Wat heb je aan F@H?
Voor de sport natuurlijk.
Dat kan, maar dan zul je toch wel wat extremer moeten gaan (ala Mux met zijn 8,5 watt core i). Anders ben je nog niet echt zuinig. IMHO kan je zuinigheid niet los zien van de TCO.

Edit: En applicatie natuurlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2011 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie bij de buren de G620 ook verschijnen: http://nl.hardware.info/p...-pentium-g620#tab:prijzen. Mooie prijs zeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Met $64 per 1000 is hij evenduur als een Athlon II X2 260. In een zuinige server lijkt me dat een no-brainer. Voor alles waar je meer dan Atom-snelheid nodig hebt is nu er eigenlijk maar 1 keus over. Het AMD kamp zal moeten wachten op Llano.

Voor ons systeembouwers is het super, maar wat ik niet helemaal snap is waarom Intel dit zo aggressief doet. Ze hadden 'm makkelijk 15 dollar hoger kunnen prijzen en dan was het nog een goede deal.

[ Voor 27% gewijzigd door Dreamvoid op 23-05-2011 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alvast voor Llano klanten weg snoepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Is er eigenlijk al iets bekend over de dual core Llano, de E2-3250, qua verbruik en performance? Alle aandacht gaat de laatste tijd uit naar de quads, terwijl het gat tussen de slome E-350 en de overpowered A4's toch behoorlijk groot is. Deze E2 gaat $70 kosten en het rechtstreeks opnemen tegen de nieuwe Sandy Bridge Pentiums. Het wordt weer interessant in dit segment, eindelijk zijn hier zowel AMD en Intel weer aan elkaar gewaagd met moderne 32nm cpu's.

[ Voor 35% gewijzigd door Dreamvoid op 23-05-2011 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayures
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-08 16:52
De G620 is inderdaad erg interessant. Kleiner procedé en minder features dan de i3, wellicht een nog lager verbruik.

Op http://www.cpu-world.com/...Intel-Pentium%20G620.html zijn wat specs en benchmarks terug te vinden. Als ik de G620 tegen over een i3 2100 zet, komt het verschil op ongeveer 40% in performance, tegen 37% minder euro's (95,- voor de i3, 60,- voor de G620).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zit al sinds de aankondiging in november eigenlijk te wachten op deze CPU om in een nieuw bouwseltje te gooien. Maar nu dat Llano (ook redelijk verwacht) zo'n ontzettend goede concurrent lijkt te zijn voor de nieuwe Pentiums (en i3's for that matter) ben ik heel erg aan het twijfelen.

Mijn opzet is om het concept van mijn vorige twee computers samen te voegen: goedkoop, passief gekoeld en zo klein mogelijk (kleiner dan Dennis2) en tegelijk 5W of minder verbruik in idle (in de trant van Fikki3 met z'n 8.3W AC/6.7W DC). Totnogtoe heb ik alleen met Intel-zooi gehackt omdat ze in mijn ogen de beste opties hadden - tot voor kort waren er bijna geen mini-ITX bordjes voor AMD, en Clarkdale beloofde volgens allerlei andere zuinigheidsnerds een ontzettend zuinig platform te zijn.

Maar nu lijkt dat alles toch anders. AMD heeft zo goed als even zuinige platforms gemaakt en er zijn steeds meer mITX-bordjes van ze verkrijgbaar. Hun prijsstelling is ook uitstekend. Misschien moet ik een AMD vs. Intel shootout doen? Wie is het zuinigste als je er elk laatste beetje uitperst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

isschien moet ik een AMD vs. Intel shootout doen? Wie is het zuinigste als je er elk laatste beetje uitperst?
I'd read that! :D

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2011 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik doe mijn best, Intel neemt mux sowieso, nu nog even dat AMD er bij blijven inrammen. :+
Maar goed, deze ontwikkelingen zijn wel interessant, Intel en AMD zijn eigenlijk met een ongewenste oorlog bezig. Per slot van rekening raken de low power dingen van Intel en AMD in de verdrukking. Prijs daalt, verbruik is laag, ... Ik zou hooguit verwachten dat de low power dingen naar nog kleinere moederborden gaan.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Dadona schreef op maandag 23 mei 2011 @ 20:04:
Intel en AMD zijn eigenlijk met een ongewenste oorlog bezig. Per slot van rekening raken de low power dingen van Intel en AMD in de verdrukking. Prijs daalt, verbruik is laag, ... Ik zou hooguit verwachten dat de low power dingen naar nog kleinere moederborden gaan.
Alle discussie hier vertekent het plaatje natuurlijk wel een beetje - low-power (Atom, etc) is op de desktop/server markt met losse mobo's niet echt belangrijk voor AMD of Intel, bijna alles verkochte Atoms zitten in netbooks met hooguit een verdwaalde nettop of all-in-one (zoals je zegt, nog kleinere moederborden). Daar krijg je moeilijker 45W TDP cpu's in, in een mITX kastje wel.

[ Voor 4% gewijzigd door Dreamvoid op 23-05-2011 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
De shootout zal nog wel even duren, de G620T is nu eindelijk leverbaar, maar de zuinige E2 varianten zullen we denk ik pas op zijn vroegst in Q4 zien, die zijn nog niet op de AMD roadmaps opgedoken. Eerst moet de 'normale' 65W E2-3250 nog uitkomen in Q3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vooralsnog heb je wel gelijk, maar ik zie toch steeds meer servers waar ook Atoms in komen, inclusief highends die een gigantische lading aan Atoms inzetten. Nu had ik altijd de indruk dat een Atom toch nog aardige marges wist te leveren, ondanks de lage prijs. Dus de druk is dan toch wat jammer lijkt mij.
Maar goed, het is sowieso geredeneerd vanuit deze topic omdat een Atom nog altijd kan schermen met een laag maximaal verbruik, een lage tdp, .. toch voer waar de nodige mensen op in zullen gaan. In deze topic zal het low power spul toch zeldzamer worden, zeker als de nieuwe processoren van Intel en AMD ook op leuke ITX borden uitkomen. (Kleiner dan ITX is leuk, maar daar zal een nog groter deel van de mensen afhaken denk ik, zeker de iets meer eisende gebruikers, met het oog op de fysieke omvang van harde schijven.)
De G620T lijkt mij niet interessant, gewoon de G620 pakken, ik vermoed dat dit hetzelfde verhaal is als met eerdere zuinige edities en de 'e' series van AMD.

Overigens is hier toch echt (al een tijdje) wel het moment dat je je moet afvragen wanneer de oude hardware teveel verbruikt. Het verschil is niet meer zo schokkend, met het TCO als lastig punt. Ik heb het al vaker gezegd, maar storage en de voeding gaan nu het belangrijkste aandachtspunt worden, voorzover de huidige generaties uberhaupt nog echt veel aandacht behoeven. Iemand nog een CRT?

[ Voor 17% gewijzigd door Dadona op 23-05-2011 22:03 ]

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
AMD zal volgende week wel reageren met nog maar eens een prijsdaling van de Athlon II's. Goed voor de TCO ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Dreamvoid op 23-05-2011 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als Llano te lang wegblijft wel ja. Maar goed, nu even rustig op de plek blijven zitten en afwachten. :)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 10:44

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Dadona schreef op maandag 23 mei 2011 @ 21:59:
..snipzz.

Overigens is hier toch echt (al een tijdje) wel het moment dat je je moet afvragen wanneer de oude hardware teveel verbruikt. Het verschil is niet meer zo schokkend, met het TCO als lastig punt. Ik heb het al vaker gezegd, maar storage en de voeding gaan nu het belangrijkste aandachtspunt worden, voorzover de huidige generaties uberhaupt nog echt veel aandacht behoeven. Iemand nog een CRT?
Je zult er flink aan moeten gaan rekenen, maar het is inderdaad de vraag of je de fikse investering om je data-/thuis servertje zuiniger op te zetten terug gaat verdienen.
Een über-modder als Mux daargelaten, durf ik te betwijfelen of je de relatief kleine verbruiksverschillen van moederbord/cpu en ram daadwerkelijk zult terug verdienen met de aanschaf van nieuwe spullen. De meest simplistische redenering is dat de oude minder zuinige setup een flinke tijd stroom kan verbruiken voor het aanschafbedrag van t nieuwe speeltje.
Terecht haal je aan dat de winst vooral te halen is bij de efficiëntie van de voeding in het lage verbruiksgebied en het verlagen van het stroomverbruik van je data array. Bij de laatste loop je er tegen aan dat je qua prijs/prestatie/capaciteit eigenlijk niet om de 3,5" drives heen kunt (2,5" is leuk, maar te duur en te klein) ook al hebben deze meer 'dorst' .

Maar je bent en blijft computer gestoord en dat betekend dat er bij tijd en wijle smaak is naar nieuwe hebbedingetjes ;)

edit:

CRT, ja, die gaat nog zelden aan als de thuis server hardware problemen heeft (15" Compraq ding)

[ Voor 16% gewijzigd door Pantagruel op 24-05-2011 10:16 ]

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!
We zitten hier natuurlijk wel in een kringetje van mensen die enigszins weten wat ze moeten doen om iets zuinig te krijgen. Een hoop mensen bouwen nog steeds PCs voor hun ouders waar ze een HD5770, meerdere schijven in totaal nutteloze en overbodige RAID-configuraties, etc. in stoppen. Daar worden ook grote vooruitgangen geboekt (het verbruik van videokaarten in idle, prima ondersteunde onboard fakeraid, etc.). Componentkeuze - en dan vooral het weglaten van wat niet nodig is - blijft de belangrijkste factor waar het bij de meeste mensen misgaat.

Zodra je dat goed doet, zit je inderdaad wel goed. Alhoewel er tussen de minst zuinige en zuinigste opties alsnog wel >15W zit, wat je met een 24/7 configuratie er nog makkelijk uitkrijgt in TCO. Vergeet ook niet dat de stroomprijs tegenwoordig behoorlijk snel omhoog gaat, en dat je (wederom om TCO te drukken) zo'n machine op zijn minst 3-5 jaar wilt hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naja, niet vergeten dat de Atom nog op 45nm draait en nog naar 32nm moet. Die komt vlak na de zomer. Als ik alle berichten en geruchten een beetje extrapoleer dan blijft de CPU het zelfde met een speedbump (nog steeds geen geintegreerde geheugencontroller dus :@) en dat de GPU vervangen word door een powerVR gpu. Dat betekend dat de draw nog verder gaat zakken en het zal me niet verbazen als intel er toch wat meer power functies in gaat zetten. Maar dan komen we op het volgende: Als de processor met geintegreerde chipset nauwelijks meer wat gebruikt, komt het neer op hoe efficient word het bord gebouwd? Zie ook de Brazos waar een zeer groot verschil is tussen moederborden qua draw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

mux schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 10:16:
We zitten hier natuurlijk wel in een kringetje van mensen die enigszins weten wat ze moeten doen om iets zuinig te krijgen. Een hoop mensen bouwen nog steeds PCs voor hun ouders waar ze een HD5770, meerdere schijven in totaal nutteloze en overbodige RAID-configuraties, etc. in stoppen. Daar worden ook grote vooruitgangen geboekt (het verbruik van videokaarten in idle, prima ondersteunde onboard fakeraid, etc.). Componentkeuze - en dan vooral het weglaten van wat niet nodig is - blijft de belangrijkste factor waar het bij de meeste mensen misgaat.

Zodra je dat goed doet, zit je inderdaad wel goed. Alhoewel er tussen de minst zuinige en zuinigste opties alsnog wel >15W zit, wat je met een 24/7 configuratie er nog makkelijk uitkrijgt in TCO. Vergeet ook niet dat de stroomprijs tegenwoordig behoorlijk snel omhoog gaat, en dat je (wederom om TCO te drukken) zo'n machine op zijn minst 3-5 jaar wilt hebben staan.
Klopt, juist voor de huis-tuin-en keuken gebruikers is de i3/i5 een super oplossing, een rappe bak met dito GPU ingebakken, 64 a 80 GB SSD erin, een 2TB voor de foto verzameling en on-board voldoende aansluit mogelijkheden (ik zie niet in dat mijn ma 12xUSB 2.0 nodig zou hebben, 4 is genoeg), de nic en soundchip voldoen ook prima voor haar. TCO zal in dit geval zijn 'tot dat de pc omvalt van ellende' , maar dat is nu ook al het geval en komt inderdaad neer op zo'n 4 a 5 jaar.

Mbt stroom heb je een punt, dat is inderdaad rap duurder geworden kort door de bocht de schuld van, de voor ons zo rotte koppeling aan, de aardolieprijs. Als het op deze voet verder gaat dan worden panelen op 't dak steeds interessanter (of a la Jorritsma een gaatje graven voor een aardwarmte wisselaar)

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Pantagruel schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 10:34:
[...]
Mbt stroom heb je een punt, dat is inderdaad rap duurder geworden kort door de bocht de schuld van, de voor ons zo rotte koppeling aan, de aardolieprijs. Als het op deze voet verder gaat dan worden panelen op 't dak steeds interessanter (of a la Jorritsma een gaatje graven voor een aardwarmte wisselaar)
Hint: Duurzame Energie deel 18 Een setje zonnepanelen op het dak is niet alleen erg leuk, maar maakt je over het algemeen ook bewuster over je energieverbruik. Ik wek al meer dan een derde van mijn energieverbruik op met mijn 3 paneeltjes.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

Verwijderd schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 10:32:
Naja, niet vergeten dat de Atom nog op 45nm draait en nog naar 32nm moet. Die komt vlak na de zomer. Als ik alle berichten en geruchten een beetje extrapoleer dan blijft de CPU het zelfde met een speedbump (nog steeds geen geintegreerde geheugencontroller dus :@) en dat de GPU vervangen word door een powerVR gpu. Dat betekend dat de draw nog verder gaat zakken en het zal me niet verbazen als intel er toch wat meer power functies in gaat zetten. Maar dan komen we op het volgende: Als de processor met geintegreerde chipset nauwelijks meer wat gebruikt, komt het neer op hoe efficient word het bord gebouwd? Zie ook de Brazos waar een zeer groot verschil is tussen moederborden qua draw.
De diverse mobo makers jagen elkaar op en lijken enkel interesse te tonen in moederborden die alle denkbare opties aan boord hebben en dus niet zuinigheid nastreven. Mux heeft met zijn de-soldeer acties wel laten zien dat eraf branden wat dat betreft de meeste winst geeft.

Voor je zuinige server wil je juist een redelijk schraal bordje, dingen als on-board sound/firewire kan je dan gestolen worden en 12x een USB aansluiting ook.
Dingen als 4 tot 6x SATA (SATA300/600), 1x eSATA, 1x USB 3.0, kwalitatief goed GBit NIC en solid caps is de wens. Maar ja,geen enkele mobo bakker zal voor een niche markt gaan produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou VRM's zijn ook belangrijk. Hoe meer daarvan hoe meer je 'lekt'. MSI en Intel doen het goed omdat ze, ik meen intel ook, integrated driver mosfetts gebruiken. USB3 is nog nadelig omdat het een aparte chip is.

Edit: Leuk ding: pricewatch: MSI H61I-E35 (B3)
Doe daar een G620 er bij en je zit ook op 100 euro....

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2011 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

antonboonstra schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 10:43:
[...]

Hint: Duurzame Energie deel 18 Een setje zonnepanelen op het dak is niet alleen erg leuk, maar maakt je over het algemeen ook bewuster over je energieverbruik. Ik wek al meer dan een derde van mijn energieverbruik op met mijn 3 paneeltjes.
Nice! Ben wel benieuwd wat zo'n installatie nu alles bij elkaar kost en wanneer je quitte speelt.

update: site bekeken, goed te doen dus. Effu met t kompas gaan spelen en de zuidelijke zijde van de tuin op zoeken. Lijkt een betere investering te zijn om de centjes in t aanschafbedrag voor de panelen en zo te stoppen ipv een extra aflossing van de hypotheek te doen.
Verwijderd schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 10:48:
Nou VRM's zijn ook belangrijk. Hoe meer daarvan hoe meer je 'lekt'. MSI en Intel doen het goed omdat ze, ik meen intel ook, integrated driver mosfetts gebruiken. USB3 is nog nadelig omdat het een aparte chip is.

Inderdaad, goedkoop en toch flink wat kracht.

[ Voor 10% gewijzigd door Pantagruel op 24-05-2011 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Pantagruel schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 11:05:
Nice! Ben wel benieuwd wat zo'n installatie nu alles bij elkaar kost en wanneer je quitte speelt.
Kijk eens op z'n site, staan de kosten en de opbrengsten in kWh ;)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayures
hmm, op basis van vorige posts ga ik wellicht toch mijn moederbord keuze bijstellen.

ik was van plan om voor een DH67CF te gaan, echter zie ik geen voordeel ten opzichte van een H61 chipset die ik nodig zou hebben (o.a. sata 3.0).
De Intel Desktop Board DH61DL heeft weer usb3 (extra chip), waar de MSI H61I-E35 (B3) deze weer niet heeft. Gezien ik nu ook geen usb3 gebruik (uberhaupt geen usb in gebruik om mijn huidige server), is de MSI wel erg interessant (ook in het kader van aanschafkosten). Nu vraag in mij alleen nog af of er een significant verschil in verbruik is tussen MSI en Intel (eens opzoeken de komende tijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik verwacht het niet met misschien een klein verschil voor de MSI. Die is minder luxe en dat betekend minder chipjes en minder lekken van stroom. De H61 heeft wel als nadeel dat hij geen AHCI had meende ik.

Trouwens: Ik vind het nadeel aan ITX tenopzichte van mATX dat ik daar altijd slecht kan inschatten of in die ITX behuizingen wel een goeie voeding zit: http://tweakers.net/price...s0Q6Fb-YlWSXorXWiUUsg5_wA

Edit: Zoals deze pricewatch: Procase CP6610 Ziet er leuk uit voor een server, maar is die voeding wel wat? (zit een enhane voeding in)

pricewatch: Tacens Ixion

pricewatch: Thermaltake VL52021N2E

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2011 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-09 07:35
Is zotac nog steeds de enige fabrikant die 6xsata op zijn mini itx boardjes (core i) zet?

Je kan jammer genoeg niet hierop filteren in PW....

[ Voor 3% gewijzigd door lowfi op 24-05-2011 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Tsurany schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 11:06:
[...]
Kijk eens op z'n site, staan de kosten en de opbrengsten in kWh ;)
Dit waren de kosten van een jaar geleden. Nu koop je voor een paar tientjes minder hetzelfde systeem alleen met iets betere panelen (190Wp ipv 185Wp). Reken € 0,22 per kWh (inclusief transport, energiebelasting en BTW) en je kunt de terugverdientijd uitrekenen. Het blijft echter een benadering, want wat doet de elektriciteitsprijs? Reken je ook met rente die je misloopt? etc. Ik zou zeggen, staar je niet blind op de exacte terugverdientijd. Het verdient zichzelf sowieso terug (panelen hebben een levensduur van tenminste 30 jaar) en je bent gewoon duurzaam bezig.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Natuurlijk zal het altijd een ruwe schatting blijven, maar ik verwacht niet dat de elektriciteitsprijs gigantisch om laag zal gaan. Zeker met de huidige levensduur zal je het inderdaad altijd wel terugverdienen. Beter dan je geld naar IJsland brengen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

Tsurany schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 11:47:
Natuurlijk zal het altijd een ruwe schatting blijven, maar ik verwacht niet dat de elektriciteitsprijs gigantisch om laag zal gaan. Zeker met de huidige levensduur zal je het inderdaad altijd wel terugverdienen. Beter dan je geld naar IJsland brengen :)
LOL ;), zoals ik al toe had gevoegd:

update: site bekeken, goed te doen dus. Effu met t kompas gaan spelen en de zuidelijke zijde van de tuin op zoeken. Lijkt een betere investering te zijn om de centjes in t aanschafbedrag voor de panelen en zo te stoppen ipv een extra aflossing van de hypotheek te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayures
Verwijderd schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 11:35:
Ik verwacht het niet met misschien een klein verschil voor de MSI. Die is minder luxe en dat betekend minder chipjes en minder lekken van stroom. De H61 heeft wel als nadeel dat hij geen AHCI had meende ik.
Na enig zoekwerk, in H61 zit wel support voor AHCI, echter hoeft deze niet geactiveerd te worden door de mobo fabrikant. Helaas doen de meeste dit dan ook niet. MSI heeft op haar forum wel voor een aantal H61 modellen een bios versie met H61 AHCI support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-09 21:07
Rayures schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 12:35:
[...]

Na enig zoekwerk, in H61 zit wel support voor AHCI, echter hoeft deze niet geactiveerd te worden door de mobo fabrikant. Helaas doen de meeste dit dan ook niet. MSI heeft op haar forum wel voor een aantal H61 modellen een bios versie met H61 AHCI support.
Die AHCI support in de beta versies zit inmiddels ook in de laatste normale bios updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook in de bios van dat kekke itx bord?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2011 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Pantagruel schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 11:49:
[...]

LOL ;), zoals ik al toe had gevoegd:

Niet gezien, maar inderdaad, gelijk heb je! Zelf zal ik het nog niet doen puur omdat ik het onzin vind zonnepanelen te kopen zodat de energierekening van m'n pa omlaag gaat :+ Maar zodra ik het huis uit gaat wordt er wel in geïnvesteerd. Nu alleen vriendinlief nog overtuigen (lees: kan jij meer schoenen kopen).

Zit trouwens te denken om mijn server eens een behuizing upgrade te geven, heb zo'n goedkope behuizing waar de hardeschijven nogal zwaar in resoneren, niet echt fijn aan de oortjes. Helaas zijn er weinig compacte kasten die geoptimaliseerd zijn voor hardeschijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sja coolermaster heeft een paar mATX kasten die zich er wel voor lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:50
[...]

Die AHCI support heb je, geloof ik, nodig als je onder Linux probleemloos SATA schijven wil gebruiken?
In dat geval: daar heb ik met mijn DH67CF geen moment last van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik vind dat bordje wel echt super, maar 4 sata en geen PCIe x4/x16 is toch wel een gemis...
Ik zie toch graag de mogelijkheid om meer schijven aan te sluiten (dan wel door een HBA ofwel onboard)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind 4 wel mooi, 1x een 2,5" inch laptophd/ssd + 3x 3,5"HD in geom/mdadm raid 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

FireDrunk schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 12:55:
Ik vind dat bordje wel echt super, maar 4 sata en geen PCIe x4/x16 is toch wel een gemis...
Ik zie toch graag de mogelijkheid om meer schijven aan te sluiten (dan wel door een HBA ofwel onboard)
Dan is de Intel Desktop Board DB65AL, in totaal 6x SATA en PCIe slots (x16, x4 x1) wellicht iets voor je, is wel een tientje duurder maar daarvoor krijg je tenminste een intel nic ipv een realtek chippie.

[ Voor 9% gewijzigd door Pantagruel op 24-05-2011 13:59 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

B65 chipset? :o Oja, je vergeet het allerbelangrijkste: Hij is geen ITX!

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2011 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Oh, maar dat is voor mij niet van belang... Ik heb een SSI kast :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FireDrunk schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 14:11:
Oh, maar dat is voor mij niet van belang... Ik heb een SSI kast :+
Dan ben je sowieso beter af met mATX als je meer dingen er op wil en goedkoop wil blijven. Qua TCO is mATX beter. Maar sommige mensen willen graag ITX omdat het makkelijker ergens is weg te zetten.

http://www.coolermaster.com/product.php?product_id=6625

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2011 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Momenteel heb ik niet echt behoefte aan een nieuw systeem (afgelopen 6 maanden al 2 keer van moederbord gewisseld), enige functie die ik graag zou willen is dat mijn disks down spinnen als ze weer eens uit hun neus staan te vreten...

Maar rondkijken is altijd leuk :P

[ Voor 7% gewijzigd door FireDrunk op 24-05-2011 14:23 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Laatst online: 21-09 07:35
Er zijn massas itx boardjes met 4xsata en pcie16x afaik.

http://www.asus.com/Mothe...55/P8H67I/#specifications

heeft 6xsata (wat een uitzondering is) + pci-e2.0 16x

Geen idee of het zuinig is. realtek 8111 is mwah.

[ Voor 14% gewijzigd door lowfi op 24-05-2011 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

Verwijderd schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 13:59:
B65 chipset? :o Oja, je vergeet het allerbelangrijkste: Hij is geen ITX!
Yep ;) tot 32 GB RAM ondersteuning en zoals beneden beschreven, mbt TCO is u-ATX voordeliger.

En btw, effu zagen en je hebt zo de maat die je past })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pantagruel schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 15:39:
[...]

Yep ;) tot 32 GB RAM ondersteuning en zoals beneden beschreven, mbt TCO is u-ATX voordeliger.
Maar voor de mensen die ITX SB willen is het geen alternatief :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruitech
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-04 18:15
Ik heb zelf de Asus P8H67-I gekocht icm Intel i3-2100T processor.
Bordje heeft: 4x sata 300 (met raid opties) en 2x sata 600 = 6 sata aansluitingen. Daarnaast USB 3.0 & een PCI-e 16x 2.0 slot.
(ga het zelf gebruiken als een zuinige esxi server).

Moederbordje is wellicht een interessante voor ITX gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priet
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Priet

To boldly do what no one has..

Het belangrijkste vind ik dat het moederbord VT-d moet ondersteunen, en dat doen ze lang niet allemaal. Je hebt daar minstens een Q67 chipset voor nodig, en dan worden de keuzes al een stuk beperkter :'(

"If you see a light at the end of a wormhole, it's probably a photon torpedo!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 10:48:

Nope, drivers+mosfets geintegreerd helpt niet echt bij een zuinig systeem. Die dingen bestaan vooral om de BOM kosten en power density omhoog te helpen. Als je DrMos en vergelijkbare drivers+mosfets vergelijkt met de momenteel best toegepaste discrete drivers+mosfets zie je dat de discrete oplossingen nog steeds een stuk beter zijn.

Maar Reinman heeft het wel bij het betere eind dan Pantagruel wat betreft de plekken waar winst te behalen is: ik heb aan mijn bord nauwelijks functionaliteit gedesoldeerd, maar vooral VRMs geherstructureerd. 90% van mijn winst zat in het kapot-optimaliseren van de adapter, picopsu en onboard VRMs. Bijna niks zat in functionele meuk desolderen. En naarmate de platform-onderdelen (CPU, GPU, chipset, I/O hub, geheugen) minder en minder gaan verbruiken, wordt de stroomvoorziening de dominante bron van verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayures
[...]

aanvullende info voor het MSI H61I-E35 bordje:
I just checked H61I-E35 motherboard and it has AHCI under BIOS setup->Advanced->Integrated Peripherals->SATA Configuration (SATA mode) with BIOS v5.1. Please check again on you side. Thanks!
http://www.msi.com/product/mb/H61I-E35--B3-.html#?div=BIOS

Best regards,
MSI Technical Support Team
conclusie: MSI H61I-E35 heeft AHCI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Na lang zoeken ben ik uiteindelijk maar voor de Foxconn (pricewatch: Foxconn NetBox-nT330i) gegaan. Heb nu een server die 80W verbruikt, en dat kan natuurlijk een stuk minder.
Een Kingston 64GB SSD en 2GB complementeren het geheel. Ik gebruik hem alleen voor Windows Server 2008 R2 als AD controller, met DNS, DHCP en Windows Deployment Services. Mijn oude server had nog een Hyper-V guest draaien met een AD controller voor mijn testomgeving, maar als deze nieuwe bevalt, ben ik goedkoper uit kwa verbruik als ik er nog een bij koop.

#ProductPrijsSubtotaal
1Foxconn NetBox-nT330i€ 170,10€ 170,10
1Kingston ValueRAM KVR667D2S5/2G€ 21,99€ 21,99
1Kingston SSDNow V100 SV100S2D/64G (desktop bundle) 64GB€ 94,80€ 94,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 286,89

[ Voor 55% gewijzigd door Gé Brander op 25-05-2011 08:58 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mux schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 17:00:
[...]

Nope, drivers+mosfets geintegreerd helpt niet echt bij een zuinig systeem. Die dingen bestaan vooral om de BOM kosten en power density omhoog te helpen. Als je DrMos en vergelijkbare drivers+mosfets vergelijkt met de momenteel best toegepaste discrete drivers+mosfets zie je dat de discrete oplossingen nog steeds een stuk beter zijn.
Oke, maar afgaande op de marketing praat (Ik weet het, niet de beste manier) heb je minder DrMOS in je stroom voorziening nodig om de zelfde stroom te leveren en dus ben je efficienter bezig. De MSI hoger geplaatste borden hebben maar 6 fasen, terwijl directe concurrenten er 24 hebben, terwijl ze toch ongeveer het zelfde kunnen leveren. Daarbij heb je nog de vuistregel minder losse chipjes is zuiniger dan meer chipjes, waar DrMOS ook weer voor zorgt (3losse chips, top, bottom en driver geintegreerd). (Al vraag ik me af of goedkopere borden de integrated driver mosfetts gebruiken...)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2011 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flopdoc
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-06 12:55
Ik vroeg mij af wat het nut is van een SSD waarop het OS staat bij een 24/7 server? Is dat zuiniger of stiller? Ik dacht dat een SSD vooral handig was voor sneller booten, maar als hij 24/7 aan staat maakt dat niet zo veel uit. Newbie op server gebied.

RPL MLA les op EHST | Aorus Z690 Pro | i9 13900K@5.8 | RTX 5090 | Varjo Aero | 64GB DDR5@5600 | HC Alpha Bravo Virpil Stick Collective | Buttkicker Gamer 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

flopdoc schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 09:01:
Ik vroeg mij af wat het nut is van een SSD waarop het OS staat bij een 24/7 server? Is dat zuiniger of stiller? Ik dacht dat een SSD vooral handig was voor sneller booten, maar als hij 24/7 aan staat maakt dat niet zo veel uit. Newbie op server gebied.
Verbruik en stilte. Beide dus. Ik wil mijn server zo stil mogelijk, zo zuinig mogelijk en zo klein mogelijk.
Opslag doe ik niet op de server, daar heb ik een QNAP NAS voor. Die kan ik via shares benaderen of via iSCSI een extra schijf aanbieden over het netwerk. Dus daarom kan ik mijn server zo klein mogelijk maken. Er hoeven geen extra schijven in.

[ Voor 20% gewijzigd door Gé Brander op 25-05-2011 09:06 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:59

Jrz

––––––––––––

Ik wilde even laten weten dat mijn HTPC/Server welke ik al een tijd heb 25 watt verbruikt idle.
Het geheel draait op een usb installatie van ubuntu + xbmc. De xbmc homedir staat wel op de disks vanwege performance en ruimte (had geen grotere usb dan 4gb). De disks staan altijd idle, niet op sleep:

Asus AT3IONT-I
2GB ram
1 x samsung spinpoint 1.5tb HD154UI (share, timemachine backups, etc)
1 x samsung spinpoint 2tb HD204UI (films, rsnapshot target)
(met disken spinnend) 25 watt verbruikt.
Dit allemaal in een Gigabyte MIB T5140, waar ik die zwengel nog in de verpakking heb liggen.
Alles 100% fan-loos, en onder de tv. Het is wel warm, maar het kan prima. Zelfs met af en toe een 3e schijf er bij.

Ik gebruik de server als:
xbmc :-)
transmission-bt
forked-daapd (itunes)
afp + smb fileshare
timemachine backup target
rsnapshot incrementals van de ene disk naar de andere. Vind ik toch veiliger dan een mirror. Zo heb ik al mn data veilig, behalve de films. Binnenkort een 3tb disk halen om af en toe een offline backup te maken van alles.

Wat ik nog zou willen:
* http://www.go2pfe.com/product-221.aspx zodat ik een optical drive heb, en 'veilig' een disk kan hotswappen, ipv het kabeltje naarvoren trekken :-)

* Een kleine ssd ipv de usb-stick. Ik vind de usb stick te traag voor de xbmc-database, en af en toe heb ik net te weinig plek op de boel te upgraden.

* Meer geheugen, en misschien even kijken of ik er xen of iets anders leuks op kan gooien. Niet zozeer voor iets serieus, maar meer om mee te pielen.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-09 15:29
OMX2000 schreef op zondag 08 mei 2011 @ 09:43:
Ik ga een dezer dagen een NAS in elkaar draaien. En ik had de volgende spullen voor ogen :

#ProductPrijsSubtotaal
1TP-Link TL-SG1005D€ 15,-€ 15,-
4Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 60,-€ 240,-
1Sharkoon Rebel9 Aluminium€ 39,95€ 39,95
1Intel Core i3 2100€ 96,50€ 96,50
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 35,50€ 35,50
1Asrock H61M/U3S3€ 55,97€ 55,97
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 482,92

De voeding heb ik al, en ik schaf geen nieuwe zuinigere aan aangezien de aanschafprijs volgens mij de energiewinst niet rechtvaardigd.

De switch is er omdat ik nu alleen nog een 100Mbit netwerk heb. En ik in eerste instantie tussen mijn PC en NAS Gbit wil.

Hebben jullie nog tips en/of op- en aanmerkingen?
Heb je hem inmiddels al binnen en gebouwd? Ik wil ook een H61 systeem bouwen met een i3 2100 en vroeg me af of er al ervaringen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayures
Wat mij eigenlijk opvalt is dat iedereen voor een Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB gaat en niet voor een Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB.
Naar mijn weten is de WD zuiniger tegen nagenoeg dezelfde prijs. Wie kan mij dit verklaren?

[ Voor 36% gewijzigd door Rayures op 25-05-2011 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand of je in een Lian Li PC-Q09 twee 2,5 inch schijven kwijt kunt? Er zit namelijk 1 2,5 inch slot in en een 5,25 inch slimdrive. Ik kan echter geen brackets vinden om een 2,5 inch schijf in een 5,25 inch slimdrive in te bouwen...Is dat wel mogelijk? Zo ja, weet iemand waar ik de brackets kan vinden?

De inspiratie hiervoor kwam van de volgende build die er naar mijn idee erg goed uitziet:
- LIan Li PC-Q09 mini-ITX case
- Intel DH61DL LGA1155 mini motherboard
- Inter i3-2100T processor
- Silverstone NT07-1156 CPU cooler (yes, it is 100% compatible with 1155 motherboards)
- Kingston HyperX Blu 4GB DDR3
- Samsung 470MZ 64GB SSD

It runs Ubuntu 11.04 like a cheetah on crystal m*th -fast!- at over 5000bogomips for whatever that's worth, but most importantly this thing is powerful and only draws 17W or so when idle (*not* asleep) and I have to yet see it go beyond 25W or so.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Laatst online: 18-09 07:35
flopdoc schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 09:01:
Volgens mij heb je hier gelijk in. De voordelen van stiller en zuiniger vallen absoluut in het niet bij de veel hogere kosten. Een 2,5" schijf is tegenwoordig ook niet of nauwelijks meer hoorbaar en ze zijn bijna net zo zuinig als een SSD. Laat het eens 1 watt schelen, dat is 2 euro per jaar en verdien je dus nooit terug.

Misschien dat de snelheid een pre is als je werkt met virtualisatie, en er veel i/o is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:55
@Rayures:

De Samsung en de Western Digital verbruiken nagenoeg hetzelfde. De specificaties van de Samsung op haar site kloppen niet. Ik heb even niet de bron bij de hand, maar ik geloof zelfs dat iemand nog in dit deel van het topic een bron had die aangaf dat ze nagenoeg hetzelfde verbruiken. Dan is het gewoon een kwestie van voorkeur dat je voor de Samsung of voor de Western Digital gaat.

@DeadPrez:

Ik zou sowieso geen 2100T nemen, maar de gewone variant. Idle zijn ze net zo zuinig, maar met de gewone variant heb je toch meer power tot je beschikking mocht het even nodig zijn.

Overigens ben ik gegaan voor een Lian Li PC-Q08 kast. Deze kast kan standaard 2 2.5" schijfjes herbergen + 2 3.5" schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
De F4EG was toch een fractie sneller, en onderwater 4k sectors en de WD true-512 toch?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GioStyle schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 10:59:
@DeadPrez:

Ik zou sowieso geen 2100T nemen, maar de gewone variant. Idle zijn ze net zo zuinig, maar met de gewone variant heb je toch meer power tot je beschikking mocht het even nodig zijn.

Overigens ben ik gegaan voor een Lian Li PC-Q08 kast. Deze kast kan standaard 2 2.5" schijfjes herbergen + 2 3.5" schijven.
Ik wil inderdaad ook voor de 2100 gaan, maar bedankt voor de tip. Liefst wil ik de Lian Li PC-Q09 vanwege de 110 watt adapter ipv een losse voeding. Maar dan moet ik wel zeker weten dat alles erin past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 08:47:
[...]

Oke, maar afgaande op de marketing praat (Ik weet het, niet de beste manier) heb je minder DrMOS in je stroom voorziening nodig om de zelfde stroom te leveren en dus ben je efficienter bezig. De MSI hoger geplaatste borden hebben maar 6 fasen, terwijl directe concurrenten er 24 hebben, terwijl ze toch ongeveer het zelfde kunnen leveren. Daarbij heb je nog de vuistregel minder losse chipjes is zuiniger dan meer chipjes, waar DrMOS ook weer voor zorgt (3losse chips, top, bottom en driver geintegreerd). (Al vraag ik me af of goedkopere borden de integrated driver mosfetts gebruiken...)
Nah, die theorie kun je echt naar de prullenbak verwijzen. Sowieso: er is een groot verschil tussen low-power en high-performance borden.

Een echt wetenschappelijk correcte benadering wordt wat lastig. Ik zal een poging wagen. Bij high-performance borden ben je zelfs met 6 fasen absoluut niet stroombegrensd. Je moet echt aan de ln2 koeling met een 980X ofzo voordat je in de buurt komt van de maximum stroom die 6 gemiddelde fasen kunnen leveren. Die 24 fasen zitten er - afgezien van voor de show - vooral voor power quality. Ripple, response time, dat soort dingen. Ook is het grappig om op te merken dat die 24-fase borden meestal véél kleinere inductoren hebben dan lower-end borden. De hoeveelheid energie die je kunt overbrengen (all else being equal) schaalt ruwweg met het volume van je inductoren, dus meer kleinere = zelfde power als minder grotere. Waarom heb ik het hier de hele tijd over inductoren en niet over mosfets? Omdat die dingen al helemaal niet in de buurt van hun maximumratings komen.

MOSFETs zijn best ideaal schalende onderdelen. Een MOSFET is een heel 'eenvoudig' onderdeel om te produceren (in tegenstelling tot een chip) en heeft dus hele hoge yields. Dat betekent dat de kosten van een MOSFET afhangen van zijn siliciumoppervlak en packaging (en evt. patenten, R&D en marketing, wat nog best duur is bij deze dingen). De performance van een MOSFET schaalt.... met zijn oppervlak. Een grotere mosfet = betere performer. Zo'n DrMOS chip is ongeveer even groot als één discrete MOSFET - zowel de package als de daadwerkelijke silicium die. Maar in een DrMOS chip zitten een driver en twee MOSFETs. Dat zijn dus automatisch nu al brakkere exemplaren. Het is makkelijker voor de assembler om een bord met DrMOS te maken omdat je minder chipjes moet solderen, maar daar houdt het wel ongeveer op. En waarom kunnen ze slechtere mosfets gebruiken? Omdat MOSFETs niet limiterend zijn voor je VRMs.

En je betaalt voor het gemak van één chip ipv drie. DrMOS chips zijn een klein beetje duurder dan 09N03LAs (dé standaardmosfet voor moederborden) plus drivers, en ze zijn al helemaal duurder als je controllers met ingebouwde drivers gebruikt (de uPI exemplaren die o.a. MSI gebruikt). Op goedkope moederborden zul je dus nooit DrMOS vinden behalve als een marketingpersoon heeft bedacht dat dat leuk is.

Hoe zuinig VRMs zijn hangt af van veel dingen. Ook hier zijn weer twee duidelijk verschillende casussen te onderscheiden: high performance en low-power. Bij high performance pomp je een hoop stroom door de VRMs en staan je buckconverters zeker weten in CCM (continuous mode, zie wikipedia) te draaien. Je verliezen worden dan vooral bepaald door jouleverliezen (weerstand->I^2R verliezen), filterverliezen en magnetische verliezen. Je wil dan dus de weerstand van je inductoren en mosfets zo laag mogelijk krijgen, je filters op een zo hoog mogelijke frequentie laten werken (=veel fasen) en je inductoren zo licht en klein mogelijk.

Bij low-power VRMs zijn schakelverliezen en magnetische verliezen door hoge ripple current dominant. Jouleverliezen boeien eigenlijk helemaal niet. Daar wil je dus zo min mogelijk fasen op een lage frequentie, zo snel mogelijke driver-mosfetcombinaties en een inductor met een zo hoog mogelijke zelfinductie, maar liefst wel een zo klein mogelijk volume. Op zich is een DrMOS daar helemaal niet zo'n gek idee (want daarin zit een perfect op elkaar afgestemde driver+mosfet-paar), maar het is gewoon duurder en daarom wordt het niet gebruikt.

Ik begin heel vaag te worden en heb twee mailtjes beantwoord alsmede een stuk scriptie geschreven tijdens het schrijven van deze post. Heb ik iets nuttigs geschreven? Wat moet ik verduidelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm hoe komt het dan dat MSI altijd als zuinigste er uit rold? Gewoon goeie enginering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Kunnen we geen Tweaker-Van-Het-Jaar award aan jou geven...? :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 11:28:
Hmm hoe komt het dan dat MSI altijd als zuinigste er uit rold? Gewoon goeie enginering?
Waarschijnlijk wel, Intel doet het wat dat betreft ook wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pantagruel schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 11:36:
[...]

Waarschijnlijk wel, Intel doet het wat dat betreft ook wel goed.
Je bedoeld foxconn :+.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2011 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 11:28:
Sinds ik echt in-depth naar mobo's aan het kijken ben geweest heb ik eigenlijk vooral kleine dingetjes gezien:

- Bij nagenoeg alle ASUS-mobo's wordt de PCH/northbridge/etc.-spanning onttrokken aan 5 of 12V, terwijl MSI het uit Vddr haalt, wat zowel bij lineaire als schakelende VRMs flink scheelt in efficiëntie
- veel LDOs bij ASUS en Gigabyte, weinig bij MSI
- Gigabyte heeft op zijn H55N-USB3 en heel veel andere low-end bordjes geen active phase switching, en MSI wel
- EuP/ErP wordt flink gepusht bij MSI, en ze gebruiken dus voor 99% chips die uit worden gezet zodra ze idle zijn. Bij mijn Gigabyte GA-73PVM-S2H heb ik meerdere chips gezien (o.a. USB controller) die vrolijk 0.5W trokken terwijl ze niks zaten te doen.

En meer van die kleine dingetjes. Het is niet dat de 'anderen' die kleine dingetjes niet doen - het is vooral dat MSI het ook op hun budgetmobo's doet, die sowieso al minder features (en dus overbodige chips) hebben. En ze doen meer kleine dingetjes tegelijk.

Uiteindelijk is het toch best moeilijke en vooral niet-eenduidige materie. De enige harde recommendation die ik in m'n blogs ook doe is: als je op het intel-platform zit en voor zuinigheid gaat, kies een MSI of Intel moederbord. Dat is het enige dat een grote kans heeft om je een paar wattjes te besparen. Zodra je verder wilt, moet je al snel veel dieper in de materie duiken zodat je begrijpt waarom iets zuiniger is, welke marketing nuttig is en wat je kunt negeren. ErP en EuP zijn bijvoorbeeld nuttige marketingtermen. Active phase switching ook. DrMOS... not so much. 2oz copper ook niet. Maar die laatste twee dingen zijn wel weer nuttig voor extreme overclocking. Je begrijpt waar dit naartoe gaat...

En daarom probeer ik dit soort dingen ook enigszins gestructureerd en op een leesbare manier te publiceren, want er is een beetje een informatievacuum, veel guesswork, weinig methodieken en feiten.

[ Voor 3% gewijzigd door mux op 25-05-2011 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de uitleg! Leer hier heel wat van! LDO is afkorting voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
low-dropout regulator. Eigenlijk bedoel ik lineaire regulator te zeggen. Maar for some reason zeg ik altijd LDO. Wikipedia: Linear regulator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:59

Jrz

––––––––––––

Rayures schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 09:43:
Wat mij eigenlijk opvalt is dat iedereen voor een Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB gaat en niet voor een Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB.
Naar mijn weten is de WD zuiniger tegen nagenoeg dezelfde prijs. Wie kan mij dit verklaren?
Het gaat mij vooral om idle verbruik + geluid.

http://www.storagereview....point_f4eg_review_hd204ui
en dan vooral: http://www.storagereview....g_2tb_4k_power_values.png

WDs verbruiken een stukkie meer, en daarnaast heb ik alleen maar goede ervaringen met samsung disks.
Helaas zijn ze overgenomen :(

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De nieuwe WD20EARS schijven verbruiken 2.4W idle (heads parked) en 2.8W idle (heads active) en zijn de zuinigste schijven per TB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Heeft iemand van jullie ervaring met zuinige embedded systeempjes, thinclients, laptops, .. die ook nog eens goedkoop zijn en daardoor een lage TCO hebben?

Wat ik er mee wil doen is een kleine, niet-zakelijke PBX (Asterisk) op runnen om zo mogelijke timing problemen die bij het virtualiseren kunnen ontstaan die je niet hebt als dedicated platform uit te schakelen.

De systeemvereisten zijn erg beperkt. Met 800mhz, 256mb ram en een paar gigabyte aan diskspace kom ik al een heel eind. Er moet enkel een Linux distro i.c.m. Asterisk, ssh, en een kleine mysql database voor gesprekken te loggen op komen te draaien.
Hierdoor en tegelijk omdat er naast dit systeem nog een server komt wil ik dit goedkoop (<100 euro) en zuinig (<20watt).

Een ALIX embedded board zou hiervoor wel volstaan, maar hierbij zit je al snel met prijzen over de 130 euro en hardware die m.i. anno 2011 verouderd is.

De Atcom IP-01 is speciaal hiervoor ontwikkeld en ook erg zuinig (5 watt). Helaas is deze ook weer duurder dan het vooropgestelde budget en heeft het ook erg beperkte resources, plus een afwijkende cpu (Blackfin 532).

Een veel krachtigere optie is een zuinig Atom systeempje dat misschien nog net onder de 20watt te krijgen valt, maar dat is ook weer niet zo 1-2-3 sub-100 euro te krijgen.

Daarom dacht ik misschien een tweedehands x86 thinclient hiervoor te gaan gebruiken? Maar wat verbruiken deze en wordt alle hardware wel door Linux ondersteunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayures
Jrz schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 12:13:
[...]
Het gaat mij vooral om idle verbruik + geluid.

http://www.storagereview....point_f4eg_review_hd204ui
en dan vooral: http://www.storagereview....g_2tb_4k_power_values.png

WDs verbruiken een stukkie meer, en daarnaast heb ik alleen maar goede ervaringen met samsung disks.
Helaas zijn ze overgenomen :(
Op basis van de reacties op deze test, blijkt het om een '00S8B1' model te gaan. Dit zijn de 4 platter a 500GB modellen. De nieuwe, 00MVWB0 modellen zijn 3 platter 667GB. Deze kunnen wel eens hele andere waarden neerzetten.

hier een overzicht gevonden waarin beide WD modellen en de F4EG met elkaar vergeleken worden.
http://www.xbitlabs.com/a...ay/hdd-2010_15.html#sect0

[ Voor 11% gewijzigd door Rayures op 25-05-2011 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sloth schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 12:52:
Daarom dacht ik misschien een tweedehands x86 thinclient hiervoor te gaan gebruiken? Maar wat verbruiken deze en wordt alle hardware wel door Linux ondersteunt?
Ik heb een oude met een 550mhz VIA C3, niet vooruit te branden, maar verbruikt zon 15 watt. 2e hands 30 euro voor betaald. Ik ken asterix niet, maar XP draait er opzich wel op. Zolang het maar geen SIMD instructies van SSE nodigh heeft, zit je daar wel goed.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2011 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@sloth
Een thinclient op zich is nog niets. Het is gewoon de basis, moederbord, simpele processor en wat geheugen (vooruit, voeding en case zijn ook handig). Die thinclient kan een Intel Atom, VIA (C3, C7, ..nano), AMD Geode, .. zijn, met elk een verschillend verbruik. En binnen zo'n set kan het ook behoorlijk verschillen, zo heb je Geodes in opstellingen die 5W verbruiken en die 15W pakken. Ik had zelf een (eigenlijk 4) C3 533 (met een hdd, dus less-thin client, die zo'n 15W AC trok. Maar je hebt ook thin clients die daar onder of juist boven gaan zitten.
Let wel op dat de verschillende processoren behoorlijk kunnen verschillen in prestaties. Een VIA C3 op 533MHz gaat onderuit tegen een PIII met dezelfde kloksnelheid. Daarnaast zijn de beetje recente thinclient erg prijzig. De moederborden van Alix waar jij vermoedelijk naar kijkt, zoals de 2d3, zijn wel extreem zuinig en er zijn leuke kastjes voor te vinden. Maar je kunt ook op de cpu in zo'n ding zoeken (LX800) en dan wat andere moederborden vinden die goedkoper zijn en misschien andere functionaliteiten bieden.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tweedehands is the way to go. Tweedehands oude eeepc's (7 of 9") zijn uitstekend hiervoor.

Nieuw krijg je gewoon weinig waar voor je geld. Het is moeilijk om een computer in welke vorm dan ook voor <100 euro te bouwen. Ongeacht de componenten.
Pagina: 1 ... 72 ... 110 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
<b>In <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1536123">LA loopt nu een discussie</a> waarbij de toekomst/herstructurering van dit topic ter sprake komt. Relevante input is daarbij gewenst.</b>

Voor dit topic geldt ook het CSL Beleid. Het is dus nadrukkelijk *niet* de bedoeling om hier een lijstje met specificaties te plaatsen en daarbij vragen 'of het wel goed is'.

Discussie over RAID hoort hier niet thuis. Evenals <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1455241">Zuinige ESXi Server</a>.