Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:16
Zo, heb even mijn gewenste systeempje inelkaar gedraaid, deze dus. Kleine wijzigingen: voorlopig 1x 2TB HDD en de Scythe Big Shuriken i.p.v. stock koeler.

Ik kwam er alleen al snel achter dat de MSI H67MA-35 maar nét in de LianLi PC-Q11B past. Nou ja, eigenlijk dus net niet, want ik moest de front USB hub, de grote front fan én de HDD tray eruit slopen 8)7 Beetje zonde dus van die dure kast, dat wordt zoeken naar een echt mini-itx bordje, waarschijnlijk de Zotac H67ITX-C-E. Vond dat allerbelabberdste Engels in het BIOS van dat MSI-bordje ook erg slecht.

Goed, het hele systeem draait met Ubuntu server 11.04 erop en gebruikt ongeveer 35/40 Watt tijdens idle/licht gebruik, met uitschieters naar max. 60 W (gemeten met de 'brennenstuhl PM 230' die ik had gekregen van Greenchoice). Wat dat betreft wel m'n streefverbruik gehaald. Nu me verder verdiepen in de wondere wereld van CLI serverbeheer...

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-09 11:06
CLI Serverbeheer is een eitje, je hoeft er amper te komen :P

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• divvid
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-08 13:36
Ik draai inmiddels al weer bijna 3 jaar een oude Dell D600, Pentium M @1.8 Ghz met 1.5 GB geheugen en een 80 GB harddiskje. Ubuntu 10.04 LTS er op.
Met scherm uit, wifi uit, en de downspin van de HD vrij snel ingesteld met hdparm en op idle geklokked naar 600 Mhz doet ie zo'n 12 Watt, op inderdaad zo'n 'Cresta' ding gemeten ;) gaat ie vol open dan wordt dat 22 Watt.
De grootste vreter is echter nog steeds de externe 1 TB harddisk die via USB gekoppeld zit. (zo'n seagate 2.5" ding)

Performance is zeer acceptabel en gebruikt het dan ook als ontwikkel omgeving.
Eerlijk gezegd zou ik zo 123 geen moderne setup weten die dit systeem rendabel kan vervangen.

[ Voor 9% gewijzigd door divvid op 10-05-2011 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dat is er ook niet, dat geeft toch ook niet, als jij tevreden bent is alles goed toch :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:05
Als je echt kijkt naar energieverbruik dan owned een laptop / netbook zeker. Nadeel is vaak wat beperkte IO. Mijn atom is bijna perfect maar mis bijvoorbeeld esata...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayures
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-08 16:52
Ben ik weer eens wat minuten aan het snuffelen op ebay, kom ik dit tegen (130W, Wide Input)
Afbeeldingslocatie: http://www.electrodacus.com/photo/ATX/800-24vatx-1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.afbeeldingenuploaden.nl/uploads/338282Capture2.JPG
http://cgi.ebay.nl/130W-m...A_UPS&hash=item27ba523ac8

fabrikant & product website

SPCR forum review van deze DD-24VAX.

Wat ik ook vond op SPCR, is een excel met efficiënte ac/dc adapters. Hier was ik eigenlijk al een tijdje naar op zoek.

[ Voor 76% gewijzigd door Rayures op 11-05-2011 14:40 . Reden: fabrikant & product website ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09 14:01

M2M

medicijnman

Rayures schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 12:58:
Ben ik weer eens wat minuten aan het snuffelen op ebay, kom ik dit tegen (130W)
[afbeelding]
http://cgi.ebay.nl/130W-m...A_UPS&hash=item27ba523ac8
(wide input; 18-24V)

ook een 120W variant:
http://cgi.ebay.nl/120W-m...A_UPS&hash=item27bad9e8e6
ik moet in ieder geval bekennen dat het kwa plaatjes op de e-bay pagina, redelijk gedetailleerd is. Er staat zelfs aangegeven welk stukje PCB voor de verschillende voltages verantwoordelijk zijn.

Waar is trouwens het tweede 4-pins (cpu?) connectortje voor?

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Van printje -> moederbord... Het CPU P4 kabeltje zit niet vast aan de ATX stekker :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ziet er kwalitatief 10x beter uit dan een picopsu of morex. Zelfs de prijs is (veel) beter. Ik zeg: doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zijn voedingen voor medische toepassingen. Op SPCR loopt de verkoper van die voeding rond. Willekeurig topic van Electrodacus.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:27

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Hoe efficient is een notebook? Ik gebruik een oude HP NX9420 Notebook als server, met daarin:

Dualcore T5850 processor
2gb ram
500gb 5400rpm

Hier draait ESX op met 2 VM's, waarvan daadwerkelijk videoserving doet, downloaden en torrents.

Technisch gezien kan dat ding niet meer dan 90watt trekken, want meer levert de laptopadapter niet, en als ik zo eens naar de cpu load kijk, doet hij veel minder dan dat. Is dit dan niet de meest zuinige server die er is? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Je zult er een meter aan moeten hangen om het precies te weten. Maar aangezien het een laptop is, kun je ook voelen hoe warm het ding wordt. Als het ding koud blijft en de ventilator niet aan gaat dan vreet het ding bijna niets (20 - 30W max). Als de fan wel aan gaat wordt het een lastiger verhaal.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat ligt ook aan de koeling systeem van de laptop natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Gister voor de grap ook eens mijn laptop gemeten (Fuijitsu Siemens Amilo Pi1505, 3GB RAM, T5250) die verbruikt idle iets van 16-20W (kon niet echt een duidelijke meting doen omdat Ubuntu aan het updaten was :) )

Dus ja, laptops zijn erg zuinig :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Idd, maar dat was volgens mij wel duidelijk haha :P. Nadeel is natuurlijk dat uitbreiding een stuk lastiger is. Zeker als je meer dan 2 hardeschijven wil draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Killemov schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 14:57:
@Reinman en @Rukapul
Inmiddels heb ik nu bijna een jaar geleden mijn QNAP TS119 gekocht. Ik wil toch even mijn ervaring over dit apparaat met jullie delen. Ik had bij aankoop al het voornemen om er Debian op te zetten maar ik heb toch een paar weken gespeeld met de bijgeleverde software en een paar uitbreidingen. Kort over de software van QNAP, dat doet standaard wat het moet doen en is met name daarbuiten wel enigzins gelimiteerd. Wat mij echt het meeste stoorde was een gelimiteerde versie van Busybox waardoor er op de commandline niet echt veel eer te behalen viel.

En .........
Ik heb ook geexperimenteerd met wat mailserver-, http-proxy-, cms- en mediaserver- software onder Debian. Dat werkt ook allemaal naar behoren. Je moet het alleen niet allemaal tegelijk maximaal willen belasten, want dan duurt het wat langer voordat je een php-pagina of de resultaten van een database query voor je hebt.

De QNAP TS119 met Debian fungeert wat mij betreft gewoon goed als stille, zuinige server.
ik kan het nergens terug vinden, maar blijven de functionaliteiten zoals de copy knop werken??
Of moet je alles opnieuw installeren en configureren?

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schoene
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:28
Ik wil binnenkort ook een zuinige server aanschaffen. De server zal ubuntu draaien, en heb een setup gemaakt , min of meer op basis van de topic vanaalten in "Linux en zuinigheid" :

#ProductPrijsSubtotaal
2Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB€ 62,-€ 124,-
1Western Digital Caviar Green WD5000AADS, 500GB€ 31,-€ 31,-
1Antec One Hundred€ 44,41€ 44,41
1Intel Core i3 2100€ 98,50€ 98,50
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 34,40€ 34,40
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 35,99€ 35,99
1Intel Desktop Board DH67CF (B3)€ 95,90€ 95,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 464,20

Ik vraag me echter hetvolgende af:
-Ik heb er een WD5000AADS in gestopt als OS-schijf, maar heb totaal geen idee of dit een verstandige keuze is (zowiezo is 500 GB als OS-schijf niet nodig lijkt me). Zijn er betere alternatieven?
-Als je de Intel H67 moederborden vergelijkt ( http://tweakers.net/price...9802;279886;282211;282358 ), zie je dat het mini-itx bord 15 euro duurder is dan het micro-atx bord DH67BL. Zou kiezen voor dit moederbord veel invloed hebben op het idle verbruik? Dit zou me dan ook kunnen laten kiezen voor een goedkopere case zoals de Xigmatek Asgard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1) Alterntief - Een hele kleine ssd of een laptop hardeschijf. (nog een oude liggen?)
2) Ik zou idd een goedkopere kast nemen (CM Elite 342, 360). Nee, zal niet zo veel schelen in zuinigheid.

Wat ga je doen, wat je met een goedkopere X2 niet kan? Bedenk dat zuinheid alleen niet zalig makend is. Het draait overwegend om TCO (=Total cost of ownership). Geld wat je niet uit geeft kan je een systeem lang van draaien. Bedenk dat 1 watt 24/7 = 2 euro per jaar.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2011 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schoene
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:28
Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 11:18:
Wat ga je doen, wat je met een goedkopere X2 niet kan? Bedenk dat zuinheid alleen niet zalig makend is. Het draait overwegend om TCO (=Total cost of ownership). Geld wat je niet uit geeft kan je een systeem lang van draaien. Bedenk dat 1 watt 24/7 = 2 euro per jaar.
Geen specifieke reden dat ik voor Intel kies. Wat ik er mee wil doen is redelijk basic: fileserver/downloadserver/media-server/subversion server/Bepaalde dirs automatisch synchen met online storage. Wat misschien iets cpu-intensiever is, is het compilen van c++ projects.

Ik ben echter totaal niet op de hoogte van AMD processors. Ik heb geen idee welke processors van AMD aan te raden processors zijn voor in een zuinige server. Als ik een beetje zoek kom ik dikwijls op een Athlon II X2 245E terecht. Is dit een goede optie? Dan moet ik nog een moederbord vinden, en ook daar heb ik nog minder kaas van gegeten. Is een Asrock 890GM PRO3 een goede keuze?

Ik wil echter niet alleen een zuinige server om financiele redenen, maar ook uit milieu-overwegingen. Als ik iets meer moet betalen, maar het verbruik is een groot verschil, ben ik bereid er voor te betalen. Uiteraard hangt het er ook van af hoeveel de extra kost is :) Zo heb ik de indruk dat een PicoPSU een behoorlijke meerprijs is, voor een relatief geringe daling van verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, juist de pico wil wel zorgen voor een goeie besparing, maar idd de kosten daarvan verdien je niet terug. Qua milieu zou je beter 2e hans kunnen kopen dan nieuw ;).

Voor AMD:
pricewatch: MSI 880GM-E41
+
pricewatch: AMD Athlon II X2 250 Boxed

Iets ouder maar wel zuinig:
pricewatch: MSI GF615M-P33

Zoals je ziet direct een heel stuk goedkoper.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2011 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 14:05:
Qua milieu zou je beter 2e hans kunnen kopen dan nieuw ;).
Niet als die tweedehands machine een Athlon 64 of P4 is die 70W idle verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dreamvoid schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 14:25:
[...]

Niet als die tweedehands machine een Athlon 64 of P4 is die 70W idle verbruikt.
Nou, wat is de aanslag op het milieu op de verscheping van nieuwe poducten hier heen? Die zijn daar op die 2e hands spullen al gemaakt. Hoe lang kan je die draaien de zelfde CO2 verbruik/energie? Ik denk wel een hele tijd :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tweedehands is definitely the way to go, op elke manier. Zeker elektronica, dat [in elektronica-termen] het eeuwige leven heeft kun je prima tweedehands kopen. Kijk naar mijn 8.5W core i3-machine: helemaal opgebouwd van ongeveer 200 euro aan tweedehands onderdelen, én de zuinigste desktop-onderdelen-computer ter wereld. You can have your cake and eat it too.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En ik maar denken dat de cake een leugen was :+. Maar afgezien van de milieu questie draait het eigenlijk, afgzien van de kick van zo zuinigmoglijk, toch om TCO. Dat is ook waar ik heel erg mee aan het kijken ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Mja, de meeste TCO berekeningen hier houden geen rekening met uren die je er zelf in stopt.
Als je echt een lage TCO wil, is een kant-en-klaar systeem met on-site garantie vaak het beste.

Maar een 'echte' tweaker vind het natuurlijk leuk om ermee te hobbiën. Ik heb de laatste jaren eigenlijk vooral meer de eis dat het gewoon blijft werken... Ik wil niet na een dag keihard werken nog eens mijn server moeten repareren om 's avonds een leuke serie te kunnen kijken. Daarom kies ik liever voor kwaliteit hardware (server grade) dan zuinigheid.

Maar dat wil niet zeggen dat Zuinig slecht is uiteraard ;)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou de uren die ik in mijn vrije tijd er in stop, waren anders niet gebruikt om geld te verdienen. Daar is dus geen verlies aan geld. Komt dus ook niet voor in mijn TCO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Klopt als een bus! Maar ik reken altijd dat 'uitrusten' ook geld kost... Kopzorgen omdat mijn server weer eens niet werkt kosten _veel_ meer energie dan lekker een serie kijken :)

Maar zo heb ik een afweging gemaakt, dat wil niet zeggen dat iedereen het zo moet doen :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FireDrunk schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 15:48:
Klopt als een bus! Maar ik reken altijd dat 'uitrusten' ook geld kost... Kopzorgen omdat mijn server weer eens niet werkt kosten _veel_ meer energie dan lekker een serie kijken :)

Maar zo heb ik een afweging gemaakt, dat wil niet zeggen dat iedereen het zo moet doen :)
Hahah, daar laat ik mijn dag niet door verpesten hoor :P. Als alles zo werkt is het ook maar saai. Ik snap wel wat je bedoel hoor. Ik vind sleutelen aan computers juist heel ontspannend, zelfs al het niet werkt (Manlijke/nerdige equivalent van shoppen voor vrouwen? :+).

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2011 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTibben
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-07 15:43
Misschien een hele domme vraag, maar ik kan zo snel even zeer weinig info vinden. Stel ik heb een moederbord die 5 harde schijven aankan, maar er is geen raid-5 optie bij de spec van het moederbord. Is het dan alsnog mogelijk om een raid 5 modus te draaien met software of een OS zoals Free-NAS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan op linux mdadm raid 5 draaien, op Free-Nas Geom raid 5 en zelfs in windows maar dat is nog al brak :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
De RAID5 oplossing van Windows 2008(R2) is al een stuk beter, maar FreeNAS ZFS of GEOM of Linux's MDADM zijn zeker beter :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTibben
Ok geweldig, en zou een E350 systeempje daar voldoende voor zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pfew, vind ik moeilijk te zeggen. Er word met raid 5 toch wel pariteiten berekend, maar zowel geom als mdadm zijn wel efficient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dat ligt totaal aan je eisen. ik denk niet dat een e350 met een software RAID5 config een gigabit verbinding volpropt, maar het werkt vast wel :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTibben
Haha nee, daar ging ik ook al niet van uit, maar zolang hij makkelijk blu-ray films (25GB+) kan streamen ben ik dik tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-09 23:47

Bolletje

Moderator Harde Waren
Waar moet die het naar toe streamen? Want je kan hem zelf ook als afspeelapparaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTibben
Naar mijn htpc in de woonkamer. Ik heb daar een klein kastje staan en de server prop ik dan in de meterkast. Heb liever zo min mogelijk gelijk in de woonkamer, de htpc is ook volledig passief gekoeld en met SSD, vandaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dikke blu-rays ben ik toch meestal een beetje voorzichtig mee :) Ik heb genoeg x2tjes gezien die dat echt niet lukte hoor ;)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Puur streaming moet wel willen toch? Decoden en dan streaming kan idd zwaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
(re)encoding, decoding is niet de eindtaak van je server. (En kan steeds vaker al met de igp.)
Maar gaat het niet echt om streamen of moet de server alleen maar de file delen met voldoende (minimale) doorvoersnelheid? Zeker tegenwoordig kun je met menig cliënt de igp inzetten. Als je handig bent dan zorg je dat je server/desktop een file maakt waar je cliënt wat mee kan. Hoef je niet te streamen, is schaalbaar, efficienter, ...

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

FireDrunk schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 16:28:
Dikke blu-rays ben ik toch meestal een beetje voorzichtig mee :) Ik heb genoeg x2tjes gezien die dat echt niet lukte hoor ;)
Decoden kan een x2 inderdaad niet zo goed, streamen kan elke CPU met twee vingers in z'n cores. Een Blu-Ray streamen is zorgen dat je een 50-60Mbit stream kan ophouden, dat is zou mijn rekenmachine bijna nog kunnen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTibben
Ah das dan mooi, want ik denk dat mijn woordkeuze misschien niet helemaal goed was :) Ik bedoelde echt alleen de datastream up houden, dus niet het (re)e)coden/decoden :)

Maar dat is dan heel mooi, bedankt allemaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 14:29:
[...]

Nou, wat is de aanslag op het milieu op de verscheping van nieuwe poducten hier heen? Die zijn daar op die 2e hands spullen al gemaakt. Hoe lang kan je die draaien de zelfde CO2 verbruik/energie? Ik denk wel een hele tijd :).
Die berekening hebben we een paar maanden terug al gemaakt (in dit nieuwe zuinige server topic geloof ik), en die valt in het niet bij het stroomverbruik tijdens het gebruik. Maar je kan het op zich zelf ook wel uitrekenen, olieverbruik van een containerschip op een reisje Taiwan-Rotterdam delen door zijn nuttige lading in kilo's, en vermenigvuldigen met het gewicht van een mobo en cpu in verpakking (300 gram samen?). Geeft je een aardige grootte orde voor het transport. Voor de vorm kan je dat nog x2 doen als je aanneemt dat-ie leeg weer terug vaart (is niet helemaal waar natuurlijk).

[ Voor 27% gewijzigd door Dreamvoid op 13-05-2011 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Productie en disposal zijn veel grotere aanslagen op milieu en resources. Recycling (=tweedehands) doet daar flink op af. Wat precies de cijfers zijn is moeilijk te zeggen, want de meeste LCAs van computeronderdelen gaan uit van consumptie en disposal in de VS, en dat is heel anders dan in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Bij de productie wordt ongetwijfeld meer energie gebruikt dan bij transport, maar hoeveel? Stroom is in Taiwan ook voor Asus of MSI niet gratis en alle energiekosten zitten onontkoombaar in je spullen verwerkt. In een mobo van 30 euro ex btw kan nooit voor meer geld aan energie zitten. En om het ook maar even cynisch te zeggen: gelukkig dat er zoveel kerncentrales ver weg in Taiwan staan, dat zorgt ervoor dat er in elk geval lekker weinig CO2 uitstoot in je electronica zit })

[ Voor 5% gewijzigd door Dreamvoid op 13-05-2011 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa1972
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21-05 21:55
Hallo allemaal,

Ik heb een uitgebreide vraag betreffende het samenstellen van een media- en downloadserver. Kan ik die hier stellen, moet ik een nieuw topic aanmaken of waar moet ik anders zijn?

Groeten,
Mischa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ga hier gerust je gang, is de goede plek er voor.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa1972
Oke dan, hier komt ie:

Ik ben het heen- en weer zeulen van foto's van de ene pc naar de andere helemaal zat. Ook het iedere keer nieuwe films op de mediaspeler zetten begint op mijn zenuwen te werken. Daarom wil ik een server gaan inzetten.

De functies:
- Downloaden via Newsleecher of SabNZB
- repareren en uitpakken van downloads
- fileserver voor films, muziek en waardevolle documenten
- automatisch backups maken van 2 schijven

Wat ik heb:
- harddisks (3x 1,5TB en nog wat kleintjes)
- dvd-drive (eigenlijk niet nodig)
- behuizing (die wordt eigenbouw)

Mijn eisen/wensen:
- moet idle een zo laag mogelijk verbruik hebben, maar mag best slurpen als hij aan het werk is
- moet minimaal net zo "snel" zijn als de P4 3GHz met 3GBram die ik nu gebruik
- moet automatisch backups kunnen maken naar 2 verschillende externe schijven
- moet minimaal 4 SATA-poorten hebben
- het liefst ook minimaal 1 IDE-poort (voor 2 schijven)
- GEEN Raid
- OS het liefst Windows-gerelateerd (Windows Home Server?)
- het liefst een beetje compact.
- maximum budget voor mobo, processor en memory € 150,00 (met uitloopmogelijkheid naar € 200,00 indien noodzakelijk)

Hier zal gedurende de looptijd van dit topic zeker nog wel wat bij komen (als antwoord op relevante vragen betreffende het doel), maar dit is wat mij zo te binnen schiet. Ik heb een NAS overwogen, maar dan is het niet mogelijk om automatische updates te draaien en voor een beetje rekencapaciteit betaal je de hoofdprijs, vooral ook als er meer dan 1 schijf in moet kunnen.

Ik wil iedereen alvast bedanken voor het meedenken. Alle suggesties zijn welkom en zullen worden overwogen.

Groeten,
Mischa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mischa1972 schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 01:26:
Dat is geen probleem anno 9 jaar verder :P
Tegenwoordig is een brazos net zo snel als de oude 100w slurpende bakken van vroeger. Lang leve de vooruitgang. Je weet het vast al, maar de P4 is een van de minst zuinige processoren die er bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B3U5
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-11-2024
KennieNL schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 11:29:
[...]
wil er minimaal 3 vm's op kunnen zetten, scheelt het idle ook dan?
Zou ik dan voor de i5-2400 gaan als ik jou was.
4/4 ipv 2/4 (cores/threads)
bovendien heeft de 2400 de volgende zaken die de 2120 niet heeft:
  • Intel® Virtualization Technology for Directed I/O (VT-d)
  • Intel® Trusted Execution Technology
  • AES New Instructions
  • Intel® Turbo Boost Technology
bron: http://ark.intel.com/Comp...6,53426,53423,53448,52212,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

mischa1972 schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 01:26:
Mijn eisen/wensen:
- moet idle een zo laag mogelijk verbruik hebben, maar mag best slurpen als hij aan het werk is
- moet automatisch backups kunnen maken naar 2 verschillende externe schijven
- moet minimaal 4 SATA-poorten hebben
- het liefst ook minimaal 1 IDE-poort (voor 2 schijven)
- GEEN Raid
- OS het liefst Windows-gerelateerd (Windows Home Server?)
- het liefst een beetje compact.
- maximum budget voor mobo, processor en memory € 150,00 (met uitloopmogelijkheid naar € 200,00 indien noodzakelijk)
Dan zou ik qua hardware al snel denken aan een AMD X2 socket AM3 processor en dan een simpel moederbord met 6 SATA poorten en een IDE poort en 2GB ram.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X2 245e€ 49,90€ 49,90
1Kingston ValueRAM KVR1066D3E7SK2/2GI€ 16,08€ 16,08
1Asus M4A78LT-M LE€ 40,90€ 40,90
1Sapphire IPC-AM3DD785G€ 77,-€ 77,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 183,88

Twee moederborden, de dure is Mini ITX en de goedkope is Micro ATX. Dure heeft maar 4x SATA, goedkope heeft 6x SATA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa1972
@Tsurany:

Bedankt voor de tip !! Ik dacht, hm, € 185,00. Toen zag ik dat je er 2 moederborden bij had staan. Lachen man ! Dit gaat zowaar met mijn budget lukken heb ik het gevoel !! Is er nog iets te zeggen van het energieverbruik?
Het zou dan gaan om het verschil in bord en de mogelijkheid om dit verbruik nog naar beneden te krijgen.

Ik zie bij processorspecs altijd een TDP staan (bij deze processor 45W). Is dit het maximum verbruik of is dit idle?

Voor de rest ziet het er al erg goed uit voor een eerste aanzet.

@Darkstone: Bedankt voor de vergelijking. Als je er niet dagelijks in zit, heb je er totaal geen gevoel bij. Hoe verhoudt zich bijvoorbeeld een Atom D525 tot de P4 3.0 die ik nu heb draaien? Ik heb voor de rest geen enkele referentie, de eerder genoemde P4 is de snelste machine in mijn netwerk (ben dan ook geen gamer of zo).

Groeten,
Mischa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

mischa1972 schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 09:10:
@Tsurany:

Bedankt voor de tip !! Ik dacht, hm, € 185,00. Toen zag ik dat je er 2 moederborden bij had staan. Lachen man ! Dit gaat zowaar met mijn budget lukken heb ik het gevoel !! Is er nog iets te zeggen van het energieverbruik?
Het zou dan gaan om het verschil in bord en de mogelijkheid om dit verbruik nog naar beneden te krijgen.

Ik zie bij processorspecs altijd een TDP staan (bij deze processor 45W). Is dit het maximum verbruik of is dit idle?

@Darkstone: Bedankt voor de vergelijking. Als je er niet dagelijks in zit, heb je er totaal geen gevoel bij. Hoe verhoudt zich bijvoorbeeld een Atom D525 tot de P4 3.0 die ik nu heb draaien? Ik heb voor de rest geen enkele referentie, de eerder genoemde P4 is de snelste machine in mijn netwerk (ben dan ook geen gamer of zo).

Groeten,
Mischa
groeten hoeft niet :)

TDP is thermal design power. In AMD's geval het maximum verbruik op stock snelheid. (officieel dus maximum hitteproductie, en dus nagenoeg gelijk aan maximum verbruik)

Een ATOM processor is single core (N270) ongeveer 4x zo langzaam als een P4 op 3.0 GHz. Als je de superPI benchmark vergelijkt tenminste.

En het uiteindelijke energieverbruik kan flink teruggedrongen worden door undervolten en underclocken van je processor en / of overige onderdelen in je pc. Als je de power niet nodig hebt is dat een goede manier om de stroomkosten terug te winnen.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Tsurany:

Het verschil in bord zou ik zo snel niet weten, dat is erg lastig uit te zoeken aangezien fabrikanten niet graag die info geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
M2M schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 09:21:
Een ATOM processor is single core (N270) ongeveer 4x zo langzaam als een P4 op 3.0 GHz. Als je de superPI benchmark vergelijkt tenminste.
Dat is een hele trage single core netbook Atom, de desktop/server cpu's zijn gelukkig wel een stuk beter: een Atom D525 (dual core, 2x 1.8 GHz) en AMD E-350 (idem, 2x 1.6 GHz) zijn allebei vergelijkbaar met een 3.7 GHz single core Pentium 4. Da's met de Passmark methode, die een hele lading verschillende cpu benches bij elkaar gooit, dus dat geeft altijd wel een aardig 'allround' beeld.

[ Voor 19% gewijzigd door Dreamvoid op 14-05-2011 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-09 20:28
Op V&A staat een energie zuinig MSI Speedster 945GT setje met een core2duo mobile T7600 op 2 x 2.33GHZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3p0x
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:49
Woodski schreef op zondag 15 mei 2011 @ 14:51:
Op V&A staat een energie zuinig MSI Speedster 945GT setje met een core2duo mobile T7600 op 2 x 2.33GHZ
Handig om je eigen ad te promoten :+ Hoeveel watt verbruikt je systeem?

Ik ben op dit moment ook bezig met een andere server/htpc omdat m'n huidige server een beetje aan het doodgaan is..(alle usb poorten dood, vage vastlopers ect) maar ik zit sterk te twijfelen wat ik zou doen.
Op het moment heb ik een mooi amd upgrade setje op het oog (AMD Athlon X2 4850e icm een gigabyte 780g bord) maar is dit snel genoeg voor de komende jaren? Of kan ik beter een evt. nieuwe am3/intel i3 setup aanschaffen voor ongeveer 2 x zoveel geld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Ik weet het verbruik niet in detail, wel het totaal

51 watt met 2 x 1TB HD, een USB hub aand e 5 volt, een wireless router aan de 12 volt en een PCI printerpoort.
Dit in bedrijf onder Windows 2003 met wat P2P spul en tijdens het downloaden van usenet.
Gemeten aan het stopcontact met een verouderde 300 watt voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is dus eigenlijk helemaal niet zo zuinig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

@Tsurany:

Groeten,
Mischa
Wat al gezegd is klopt niet helemaal. Een TDP staat inderdaad voor Thermal Design Power, maar dat duid op wat de hoogst geklokte versie maximaal kan verstoken in het allerslechtste geval.
In de praktijk kom je daar absoluut nooit aan, zelfs niet als je de boel zwaar loopt te benchen.

In de praktijk zal je eens een keer aan 75% van de TDP komen, misschien 80%.
Ga je undervolten en underclocken, dan is het prima te doen om onder de 50% uit te komen.
Hell, en wil je de snelheid wel behouden wanneer dat nodig is, dan tweak je de power saving instellingen.
Ik weet dat het kan bij AMD CPU's. Er zijn tools die de Cool'n'Quiet settings aanpassen zodat de CPU snelheid en voltage verder omlaag wordt getrokken in idle.

Atoms zou ik ver van weg blijven. Niet zozeer omdat ze niet zuinig zouden zijn, maar de performance per watt is gewoon absurd laag.
Wat Tsurany al zegt, is het 4 keer slomer als een P4 3Ghz, en zo'n P4 is al niet vooruit te branden...
Je bent beter af met een zuinige uitvoering van een high performance CPU. B.v. een Athlon II of een Sempron 140. Lekker zuinig en veegt de vloer aan met die P4 van je ;)

[ Voor 18% gewijzigd door McKaamos op 16-05-2011 10:41 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
McKaamos schreef op maandag 16 mei 2011 @ 10:34:
Atoms zou ik ver van weg blijven. Niet zozeer omdat ze niet zuinig zouden zijn, maar de performance per watt is gewoon absurd laag.
Wat Tsurany al zegt, is het 4 keer slomer als een P4 3Ghz, en zo'n P4 is al niet vooruit te branden...
Klopt niet hoor, een D525 is ruim sneller dan een P4 3 GHz. Ik weet niet waar je de benches vandaan haalt?

De performance-per-watt van een Atom of een Fusion is prima, het is juist de *absolute* performance die zwak is. Vergelijk maar de volgende drie evensnelle cpu's:
1x3.7 GHz P4 draait rond de 40W in idle, >100W onder load (DC)
2x1.8 GHz Atom D525 draait in de orde van 2-3W in idle en 15W onder load
2x1.6 GHz AMD E-350 is ook 2-3W in idle en zelfs iets minder, grofweg 13W onder load
Wil je meer *absolute* performance en een beetje meer performance-per-watt, pak dan een i3 2100T (2x2.5GHz): 5x sneller dan alle cpu's hierboven, 2-3W in idle en circa 35W onder load.

[ Voor 20% gewijzigd door Dreamvoid op 16-05-2011 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dreamvoid schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 20:18:
[...]

Dat is een hele trage single core netbook Atom, de desktop/server cpu's zijn gelukkig wel een stuk beter: een Atom D525 (dual core, 2x 1.8 GHz) en AMD E-350 (idem, 2x 1.6 GHz) zijn allebei vergelijkbaar met een 3.7 GHz single core Pentium 4. Da's met de Passmark methode, die een hele lading verschillende cpu benches bij elkaar gooit, dus dat geeft altijd wel een aardig 'allround' beeld.
Passmark geeft je helemaal geen allround beeld. Passmark geeft je een idee hoe je processor presteert in synthetische benchmarks, niets geen real world prestaties. Die site moet verbannen worden van tweakers.net, zo weinig zegt het en zo veel mensen komen er mee aan.
M2M schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 09:21:
[...]
Want je zit de hele dat superPI te draaien? Want verder zegt superPI niet zo veel over prestaties...

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2011 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2011 @ 12:00:
Want je zit de hele dat superPI te draaien? Want verder zegt superPI niet zo veel over prestaties...
ik vind superpi een heerlijke tool om even snel ruwe prestaties tussen processors te vergelijken. Buiten dat snap ik ook best dat het echt geen goede benchmark techniek is om vergelijkingen te trekken tussen verschillende architecturen.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
mux schreef op maandag 16 mei 2011 @ 10:30:
Lekker onderbouwde flame dit
Dus jij weet wat het stroomverbruik is van de randapparatuur zonder te weten wat er exact aanhangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
51W voor een mobiele proc, twee harde schijven, een hub en een wireless router is niet zuinig, nee. Als we even DC waarden nemen: Een modern zuinig desktop-basissysteem (proc+mobo+geheugen) doet ongeveer 12W (atom, brazos, lga1156, athlon II X2, sempron). Mijn wireless modem doet 4W. Twee harde schijven in bijna-idle doen 8W. Die USB-hub is insignificant, behalve als je er een paar 2,5" schijven aan hebt hangen, of een warmhoudplaatje op usb.

Totaal verwacht ik dus van een zuinig systeem met deze omschrijving een DC-verbruik van zo'n 25W, en dus een AC-verbruik van 35-40W met een matige voeding (~65-75% efficient op dat werkpunt) en 30-33W met een goede voeding (80% efficient rond dat werkpunt).

Je hebt geen desktoponderdelen maar laptoponderdelen en je prijst het zelf aan als zuinig. Dan moet dat het ook zijn. 51W is niet beter dan gemiddeld. Ik zie dan ook geen reden om dit systeem in dit topic aan te prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2011 @ 12:00:
Passmark geeft je helemaal geen allround beeld. Passmark geeft je een idee hoe je processor presteert in synthetische benchmarks, niets geen real world prestaties. Die site moet verbannen worden van tweakers.net, zo weinig zegt het en zo veel mensen komen er mee aan.
Toevallig dan dat de D525 en de E-350 zowel in Passmark als in de verzameling real world benches van Xbit ongeveer gelijk eindigen.

Niets tegen SuperPi, maar je moet wel bedenken dat het maar 1 algoritme test:
1. Initial value setting;
a = 1 b = 1 / SqRt(2) t = 1/4 x = 1
2. Repeat the following statements until the difference of a and b is within the desired accuracy;
y = a
a = (a+b) / 2
b = SqRt(b*y)
t = t − x * (y−a)²
x = 2 * x
3. Pi is approximated with a, b and t as;
π = ((a+b)²) / (4*t)
Dat is niet erg representatief voor de complexe mix van threads die een moderne cpu op zich af krijgt. Snelle geheugentoegang? Geen voordeel. Briljante branchpredictor? Doet-ie niks mee. Veel cache aan boord? Helpt niks. Slimme loadbalancing tussen de cores? Niet nodig. Intelligente caching? Tsja... Daarom zijn die dingen zo geliefd bij de fabrikanten, en zijn verzamelingen van synthetische benches (Passmark) en verzamelingen van real life applicatie benchmarks zo vervelend voor ze: die zijn niet zo makkelijk te voorspellen en daarin is het veel moeilijker om je te onderscheiden.

[ Voor 58% gewijzigd door Dreamvoid op 16-05-2011 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dreamvoid schreef op maandag 16 mei 2011 @ 14:11:
[...]

Toevallig dan dat de D525 en de E-350 zowel in Passmark als in de verzameling real world benches van Xbit ongeveer gelijk eindigen.
Dat is toevallig ja. (Daarbij kan ik geen 'real world benchmarks' vinden met die naam).

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2011 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ach, zo hebben we toch al jaren de discussie of Intel beter is dan AMD? Soms wint AMD en soms Intel, dat zal met die D525 vs E-350 niet anders zijn...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2011 @ 14:16:
[...]

Dat is toevallig ja. (Daarbij kan ik geen 'real world benchmarks' vinden met die naam).
Onder de pagina Applications.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou ik zie een heel ander beeld dan bij passmark. As usual.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
D525 en E-350 scoren overall grofweg hetzelfde bij beide, met een licht voordeel voor de E-350?

[ Voor 31% gewijzigd door Dreamvoid op 16-05-2011 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dreamvoid schreef op maandag 16 mei 2011 @ 14:42:
D525 en E-350 scoren overall grofweg hetzelfde bij beide, met een licht voordeel voor de E-350?
Grof weg, wat is grof weg. lekker vaag. Nee ze presteren anders, zie bijvoorbeeld het het itunes AAC encoding. Daar zie je duidelijk verschil een groot verschil. Daarbij is het nog steeds mogelijk en ook aannemelijk dat ze ongeveer gelijk presteren, dat is gewoon mogelijk. Dat betekend nog steeds niet dat passmark een goeie site heeft en dat het niets zegt over prestaties in de echte wereld. Vergelijk maar eens een high end processor met elkaar, zeker van AMD vs Intel. In real life is het verschil maar klein, maar bij passmark werkt intel beter. Net als bij superPI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mux schreef op maandag 16 mei 2011 @ 10:30:
Ik heb zelf een Asus N4L VM met een T2600 gehad en vervangen door een Intel i3 530 die toch weer iets zuiniger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik wil van de zomer (als ik wat geld heb) een mailservertje oid opzetten. Mijn vraag aan jullie is; hebben jullie enige goedkope hardware tips?

De bedoeling is dat deze server 24/7 aan kan staan en niet meer dan 50 wat gebruikt. Geluid is minder belangrijk, aangezien de server in het ergste geval in de garage kan staan.

Wat ik tot nu toe op het oog heb:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock AD410PV€ 42,65€ 42,65
1Transcend TS1GAP667S€ 8,25€ 8,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 50,90

Enige tips kwa voeding en misschien hele andere combinaties graag welkom. Ik heb niet de moeite genomen om heel dit topic te doorzoeken, graag begrip hiervoor :p

Neem dan wel de moeite om de topicstart door te lezen ;)

[ Voor 2% gewijzigd door DaMarcus op 16-05-2011 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pricewatch: Jetway JNF94-270-LF icm een nette voeding, zou rond de 14w idle uit moeten komen excl. harddisks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nice, lijkt op mijn moederbord alleen heeft hij dus één DDR2 slot minder. Is de CPU zuiniger?

En heb je enige tips voor zuinige voedingen, ik vind niks onder de 120watt. Of maakt dat niets uit omdat hij niet meer kán verbruiken? (dus pakt een voeding kwa stroom alleen wat de pc nodig heeft?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wat is een mailservertje? Als je exchange wilt nemen met een aantal mailboxen denk ik niet dat je voldoende zal hebben aan 1GB ram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee ik gebruik dan een linux variant met een leuke harddisk erachter.

De server wil ik ook gebruiken om bijv mee naar een lan te kunnen nemen oid om een gameserver op te kúnnen draaien. (Een gameserver voor de games die ik speel heeft weinig nodig, dus dat is 100% geen probleem)

Het gaat meer om de zuinigheid en prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In de zomer pas? Dan zijn de nieuwe 32nm atoms er ook al. Die zijn weer een stuk zuiniger en krachtiger. Zeker krachtiger dan de N270 die hier word voorgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe staat het met de chipsets van die dingen? Het wil nog niet echt vlotten met de energiezuinigheid van het platform...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-09 18:55

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Ik dacht vandaag fijn m'n Pico PSU te gaan gebruiken, helaas er gaat iets mis. Voor m'n servertje (SuperMicro X8SIL-F mobo) heb ik een 150 PicoPSU gekocht en een 120 Watt 12 Volt voeding. Als ik de machine opstart gaat de fan draaien, maar vervolgens storten de 5 Volt en 12 Volt in, na een tijdje komen de spanning weer terug om vervolgens weer in te storten.
Als ik 12V-ATX kabel (4 pins power kabel) los laat hangen blijven de spanningen wel goed.
Zou ik een DOA hebben gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het kan zijn dat er teveel stroom wordt getrokken op 5V. Heb je een andere computer? Test daar de picopsu eens in. En test je SM bordje ook met een andere voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Ik heb net een ~20 Watt 12V autolamp aangesloten op de 12 Volt van de PicoPSU, de 12V-ATX kabel (4 pins power kabel) had ik los hangen. Dan blijven de spanningen stabiel.

Ik gebruik een SM 19" 1U kast, met de voeding die daar inzit draait m'n SM mobo goed. Alleen maakt die voeding een pokke herrie, (leuk hoor die 40mm fannetjes ;) )
Plus, als de machine uitstaat is het verbruik al 27 Watt... Met een PicoPSU en de 120Watt adaptor: 11 Watt, waarvan er al 6 door de 12Volt adapter gedaan worden (onbelast). Nog steeds veel, maar al een stuk beter. Ik ga waarschijnlijk nog wel op zoek naar een andere 12Volt adapter. Nu heeft dat nog even geen zin...

Ik geloof dat hier wel wat moet kunnen vinden:
http://www.meisterkuehler...psu-beim-einschalten.html

[ Voor 10% gewijzigd door Coenen op 16-05-2011 21:41 . Reden: linkje toegevoegd met zelfde probleem ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Ik had iets vergelijkbaars met mijn 90W PicoPSU: adapter aansluiten, fans draaien even en de boel slaat af. Seconde later draaien de fans weer even, en slaat weer af... en zo verder.

Echter: dat was als ik *eerst* de 230V van de adapter op het stopcontact aansloot, en daarna pas de 12V-DC op de kast/pico-PSU. Als ik eerst de kast&PicoPSU aansluit en dan pas de stekker in het stopcontact doe, dan gaat het wel goed. Wellicht bij jou hetzelfde?

Ik vermoed dat de adapter de piekstroom niet leuk vindt en de beveiliging aanslaat. Eerst de 230V aansluiten geeft de uitgangs-elco de kans om op te laden, gok ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Ik denk dat ik het heb, ben nu voor de tweede keer aan het opstarten. Het was in mijn geval niet de volgorde aansluiten. Maar een GND issue. Ik had de 12Volt input los van de kast hangen, nadat ik deze tegen de kast aan hield startte hij wel op. Nu heb ik de kast op de 12Volt input gelegd. en ook m'n 2.5" schijfje weer aangesloten en hij start netjes op. :) De tip van vanaalten gaf me een zet in de goed richting. :)

Nu ~ 30Watt idle met 1 W2K8 VM, dit was eerst 55 Watt. Nog wel aan de hoge kant.

Maar het is al een stuk stiller. Helaas maakt de fan in de kast nog net een brommend geluidje, ondanks dat ie op 3.5 Volt draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2011 @ 14:52:
[...]

Grof weg, wat is grof weg. lekker vaag. Nee ze presteren anders, zie bijvoorbeeld het het itunes AAC encoding. Daar zie je duidelijk verschil een groot verschil.
Dat komt ook doordat qua design ook heel andere cpu's zijn: de Atom heeft tov de E-350 geen in-order-execution, maar wel weer hyperthreading, een snellere geheugenbus en een wat hogere klok. Er zijn nou eenmaal meerdere wegen naar Rome, en je kunt niet alle toeters en bellen meebakken en toch onder de 15W blijven. Dat betekent dat zowel in specifieke synthetische benches als verschillende applicatie tests onderling aardig kunnen verschillen. Daarom is een algemene uitspraak als "X is sneller dan Y" ook alleen zinnig als je een overall score over allerlei verschillende tests heen neemt - anders kan je alleen zeggen "X is sneller dan Y in floating point/integer/branched code/multithreading/databases/video encoding". En kom je in de babylonische spraakverwarring van de tech marketing terecht waar iedereen claimt dat zijn cpu de snelste is (ARM fabrikanten schermen allemaal met prachtige SpecINT scores, Intel promoot de Atoms met SunSpider Java benches waar hun slimme branchpredictors goed scoren, Sony haalde alle headlines met een paar bizar snelle SIMD units in de Cell, etc).
En even terug naar de P4 vs Atom discussie: overall ongeveer evensnel, maar de P4 zal bijvoorbeeld wel sneller zijn in benches waar zijn lange pipeline voordeel heeft, en in single threaded applicaties. Omgekeerd zal een Atom sneller met multithreaded code. En een P4 heeft ook niet het voordeel van rap DDR3 geheugen - dat was er toen nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En daarom zegt juiist die Passmark site niets! Zon opstapelin van een hele boel cijfers die niets zeggen over prestaties in echte applicaties. Dat is passmark. Dat zegt dus totaal niet over specifieke dingen als gaming, encoding en andere practijken. Dat hoeft lang niet zo diep als jij dat aangeeft. Jouw proc kan best sneller zijn in een ding, dan in de andere. Laat dan het ene belangrijker zijn dan het andere voor jouw en de cijfers van passmark verleiden je tot verkeerde conclusies. Dat zie je dus heel vaak.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2011 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -wisd0m-
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-04 20:19
Heey allemaal,

Ik houd dit forum al een tijdje in de gaten en heb inmiddels een nieuwe ESX bak gekocht. (Kijk in mijn inventaris voor de specs)

Hij host op dit moment 3 vm's en gebruikt gemiddels 37 Watt :o

De keuze voor de hardware heb ik kunnen maken met behulp van de informatie die jullie plaatsen op het forum en ben daar erg blij mee, vandaar dat ik mijn bevindingen ook even op het forum plaats.

Als iemand vragen heeft stuur dan even een berichtje.

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Werkt VT-d? Hoe heb je je VM's ingeregeld qua storage? Heb je een SAN/NAS gemaakt? Waarom geen SSD of een 2.5" laptop schijfje? :)

Kortom: Vertel zelf je verhaal :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priet
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:29

Priet

To boldly do what no one has..

Ik denk het wel, gezien het moederbord een Q67 chipset heeft. Volgens Intel is dat (helaas :() de enige een van de weinige chipsets die VT-d ondersteunt.

[ Voor 5% gewijzigd door Priet op 17-05-2011 21:18 ]

"If you see a light at the end of a wormhole, it's probably a photon torpedo!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2011 @ 18:06:
In de zomer pas? Dan zijn de nieuwe 32nm atoms er ook al. Die zijn weer een stuk zuiniger en krachtiger. Zeker krachtiger dan de N270 die hier word voorgesteld.
Oh oke bedankt :)
En zit deze dan meestal al op een moederbord? Wat zal de prijs ong zijn denk je? Sorry voor mn late reply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 09:54:
[...]

Oh oke bedankt :)
En zit deze dan meestal al op een moederbord? Wat zal de prijs ong zijn denk je? Sorry voor mn late reply
Ja, net als de huidige. Ik denk ongeveer de zelfde prijs, mogelijk iets goedkoper (kleiner procedee = meer per wafer). Ze worden vooral zuiniger en krachtiger (PowerVR GPU, zelfde soort kern op een kleine procedee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Desktop Atom bordjes zijn eigenlijk altijd relatief duur geweest (niche markt tov de netbooks/nettops/embedded), maar zou Intel nu de hete adem van AMD voelen en wat scherper gaan prijzen? Dat zou voor de consument erg leuk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -wisd0m-
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-04 20:19
FireDrunk schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 16:17:
Werkt VT-d? Hoe heb je je VM's ingeregeld qua storage? Heb je een SAN/NAS gemaakt? Waarom geen SSD of een 2.5" laptop schijfje? :)
VT-d werkt inderdaad, al had ik nog wel moeite met het doorgeven(passtrough) van de onboard NIC. Die heb ik tijdelijk vervangen door een intel pro1000 kaartje ( heb echt veel te weinig tijd... ben ik de enige? ).
qua storage is het vrij eenvoudig, de 2TB schijf is 1 LUN van 1,81 TB waarop ik de VM's heb geplaatst. ( Backup van oude ESX machine ).
SSD is misschien nog wel een verbetering maar vindt ik voor u eigen nog iets te prijzig, zeker als de prijs wordt afgezet tegen de power-winst die er tegenover staat.
Om te voorkomen dat ESX de HDD blijft access'en (is dit een woord?) heb ik het volledig op een USB-stick geplaatst.
Zoals ik al aangaf hij gebruikt nu ~35 WATT, tijdens het opstarten van het systeem (dus inclusief de VM's ) stijgt het gebruik naar 50 a 60 WATT.

Daar word ik nou VROLIJK van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dreamvoid schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 10:04:
Desktop Atom bordjes zijn eigenlijk altijd relatief duur geweest (niche markt tov de netbooks/nettops/embedded), maar zou Intel nu de hete adem van AMD voelen en wat scherper gaan prijzen? Dat zou voor de consument erg leuk zijn.
Ik hoop het! Ik heb het idee dat we idd alleen nog maar de duurdere desktop Atoms hebben gezien (met 2 cores en niet een single core met ht, imho de interessantste). Qua CPU doet Intel ook niet onder (vandaar de powerVR GPU in de nieuwe atom), maar vooral qua GPU. Het grootste deel van het bedrag zit ook in het moederbord zelf. De CPU's zijn niet zo duur.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2011 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Cow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-08 10:54
Wat is jullie mening over off-the-shelf servers zoals bijvoorbeeld de Acer Revocenter?
http://usingwindowshomese...nter-windows-home-server/

+hotswappable
+mooie case en plaats voor 4 drives
-ik zie een kleine fan aan de achterkant --> noise

helaas kan ik nergens reviews vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Duur, je krijgt een atom. En je weet niet wat voor voeding en hoe goed deze is. Dus ook niet hoe zuinig hij gaat zijn. Dat betekend wss een hoge TCO. Wel mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Cow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-08 10:54
Ik ben eigenlijk op zoek naar een atom-server. Gewoon een fileserver voor thuis. misschien wat downloaden, maar geen webservers of zo.
Duur valt toch wel mee? Als ik zelf wat componenten bij elkaar zoek zit ik ook al snel op de €400.
De voeding klopt ja.

Ik ben nog op zoek naar een goede kleine kast voor een mini-itx systeem met minstens 4HD's. Tot nu toe alleen de (dure) Fractal Design Array R2 Mini ITX 300W gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Mad_Cow schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 10:55:
Ik ben eigenlijk op zoek naar een atom-server. Gewoon een fileserver voor thuis. misschien wat downloaden, maar geen webservers of zo.
Duur valt toch wel mee? Als ik zelf wat componenten bij elkaar zoek zit ik ook al snel op de €400.
De voeding klopt ja.

Ik ben nog op zoek naar een goede kleine kast voor een mini-itx systeem met minstens 4HD's. Tot nu toe alleen de (dure) Fractal Design Array R2 Mini ITX 300W gevonden.
Kleine kasten met ruimte voor wat meer schijven zijn lastig te vinden. Misschien is het gemakkelijker een ietwat klein uitgevallen mATX kast te nemen? Of zelf een kast maken :) ITX op een (m)ATX backplate past gewoon.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 10:12:
Ik hoop het! Ik heb het idee dat we idd alleen nog maar de duurdere desktop Atoms hebben gezien (met 2 cores en niet een single core met ht, imho de interessantste).
Ik weet niet of dit zo interessant is, hoe groot is de markt eigenlijk voor zulke trage cpu's? Zeker als zoals je zegt het mobo de grote kostenpost is, dan wordt het verschil tussen een single core Atom bord en een dual maar een tientje ofzo, en wie koopt 'm dan? We zien nu ook al dat er tussen een D425 en een D525 bord bij Intel bijna geen verschil zit.

Ik zie trouwens dat die Atom bordjes flink goedkoper geworden zijn de laatste tijd, nu nog maar 50 euro voor een single core en 60 voor een dual. Ik ben bang dat de nieuwe generatie Atom borden eerder duurder wordt dan goedkoper.

[ Voor 26% gewijzigd door Dreamvoid op 18-05-2011 11:24 ]

Pagina: 1 ... 71 ... 110 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
<b>In <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1536123">LA loopt nu een discussie</a> waarbij de toekomst/herstructurering van dit topic ter sprake komt. Relevante input is daarbij gewenst.</b>

Voor dit topic geldt ook het CSL Beleid. Het is dus nadrukkelijk *niet* de bedoeling om hier een lijstje met specificaties te plaatsen en daarbij vragen 'of het wel goed is'.

Discussie over RAID hoort hier niet thuis. Evenals <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1455241">Zuinige ESXi Server</a>.