Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 07:35
Even een beetje off topic, maar zitten er bij zo'n intel dh67 moederbord ook sata kabels? Bij mijn vorige msi bordje zaten er een aantal in de doos. Anders moet ik er nog een paar bijbestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-07 15:47

nzyme

terror

heeft iemand een idee over de haalbaarheidsfactor van het doorsluizen van de onboard sata controller op een Q67 plankje (van Intel) naar een ESXi VM ? Oftewel, esxi installeren op een usb stick, een (solaris/zfs) VM bouwen en die via VT-d de sata controller geven om vervolgens via NFS als datastore nas te gaan functioneren waarop dan de overige vm's komen? 4 tot 6 sata poortjes zijn prima voor mij.
En in hoeverre is zoiets handig voor situaties waarin de usb stick stuk is gegaan en esxi er dus opnieuw op moet? Slaat die configuratie gegevens op op de datastore (de nas virtual machine) of staat er een hele pleur aan waardevolle data op de usb stick?

wat geheugen gebruik betreft doet VMware al sinds jaar en dag aan overcommit (is een betere term voor) waardoor je dus alleen RAM kwijt bent dat echt in gebruik is; een esxi host met 8GB kan prima 8 vm's aan met een ingestelde hoeveelheid van 2GB per vm... ervanuitgaande dat ze nooit allemaal die hoeveelheid gelijktijdig zullen gebruiken :)

| Hardcore - Terror |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:35
raven22 schreef op donderdag 07 april 2011 @ 11:48:
Even een beetje off topic, maar zitten er bij zo'n intel dh67 moederbord ook sata kabels? Bij mijn vorige msi bordje zaten er een aantal in de doos. Anders moet ik er nog een paar bijbestellen.
Bij mijn DH67CF zat tenminste 1 SATA kabel. Misschien twee, maar dat weet ik niet zeker.

Edit: volgens de product brief: "The boxed Intel® Desktop Board DH67CF solution includes: (...) SATA cables"
Edit2: wat mux dus een kwartier geleden al schreef. Altijd vervelend als collega's je afleiden...

[ Voor 26% gewijzigd door vanaalten op 07-04-2011 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
http://www.intel.com/Assets/PDF/prodbrief/10272493.pdf
The boxed Intel® Desktop board DH67CF solution includes:
• Mini-ITX compliant I/O shield
• SATA cables
• Board and back panel I/O layout stickers
• Quick reference guide
• Intel® Express Installer driver and software DVD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:26
Weiman schreef op donderdag 07 april 2011 @ 10:45:
[...]

Laat je het even weten als je iets vindt? :P Ik heb het zelf al behoorlijk uitgezocht, 8GB DIMMs heb je niet in non-ECC/buffered formaat (=duur), en mobo's met meer dan 4 slots..X58 chipset of iets anders server-achtigs :| 16GB is eigenlijk een soort van chipset limitatie.Sandy bridge zou meer moeten doen, maar daar zie je gewoon geen borden die meer dan 4 slots hebben.
Blergh, ben toch maar overstag gegaan voor dat MSI-bordje... Bestelling ligt klaar bij Zercom... Ze zijn vandaag open tot 20.00, dus den deze gaat zodadelijk even naar daar :) .

Niet zo ver rijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:02

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Het valt mij op dat je met veel pijn en moeite componenten bij elkaar moet zoeken om onder de 40W, laat staan onder de 30W te komen in idle. Nu heb ik mijn Energycheck 3000 mee naar werk genomen, waar wij werken op een HP Compaq 6000 Pro SFF PC. Deze verbruikt in idle (met ingeschakelde video) 25,4W! En ik vind het bijzonder laag omdat er een gewone 3,5'' 7200 RPM harde schijf in zit, een Intel E6300 processor en DVD drive. Het verbruik kan dus nog gemakkelijk lager met andere componenten of wat voltage tweaks. Blijkbaar is zo'n 240W GOLD voeding die in de HP zit erg efficiënt. Waarom verkopen ze die niet los :?

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ha, ja, dat hebben we ons wel vaker afgevraagd. Daarom heb ik 2e hands ook een SSF pc gekocht met een pico er in. Daar komt straks een nieuwe atom in met een 2,5" HDD (7200.2 die ik nog heb liggen uit een oude kapote laptop) en een WD 2TB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Jippiekayee motherfuckers, ik heb mijn bakje gisteren gehaald. Wordt in de loop van het weekend (of misschien zelfs deze avond :o) in mekaar gestoken... Daarna ESXi er op knallen en let the virtualization begin!

[ Voor 16% gewijzigd door HyperBart op 08-04-2011 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
antonboonstra schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 11:59:
Blijkbaar is zo'n 240W GOLD voeding die in de HP zit erg efficiënt. Waarom verkopen ze die niet los :?
Heb je de prijzen van die HP's gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In die dure HP's zit sowieso goed spul, niet voor niets gebruikt mux een adapter van een HP elitebook in zijn mods.
Maar voor de normale consument is dat de prijs niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Dreamvoid schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 15:15:
[...]
Heb je de prijzen van die HP's gezien?
Misschien omdat standaard Windows 7 Professional wordt meegeleverd? Daarnaast wordt niet zoals bij consumenten PC's allerlei trial-meuk meegeleverd waarmee de kosten worden gedrukt.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-09 19:17
reusje schreef op woensdag 06 april 2011 @ 21:05:
Verder nog een kleine vraag aangaande de processor, instap model 2100 zal prima voldoen, heeft het voor een low-power server nog meerwaarde om te kiezen voor de 2100T variant of is een reguliere 2100 met een fatsoenlijke BIOS idle net zo zuinig te krijgen, maar met meer reserves als het een keer nodig mocht zijn?
Een 2100T is niet zuiniger dan een 2100. Sterker nog, per saldo is de T-versie zelfs onzuiniger omdat deze door de lagere kloksnelheid langer over taken doet. Blijkbaar is een hogere verwerkingssnelheid uiteindelijk efficienter. Anyway, de 2100T moet je alleen kopen als je gebonden bent aan een voeding met een beperkt vermogen. Ik kan me voorstellen dat je een picoPSU van 120 Watt wil gebruiken en dan geen processor wil hebben die in drukke tijden 65 Watt gebruikt. In dat geval is een 2100T prima omdat die maar max 35 Watt trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daarbij moet je ook bedenken dat als je een server draait, de TDP van die processoren een grove overschatting van het maximumverbruik is. Bij het maximumverbruik (en de TDP die Intel eraan geeft) wordt de IGP meegerekend, en zonder IGP-belasting is de i3-2100 ook maar moeilijk over de 35W te duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
antonboonstra schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 15:33:
Misschien omdat standaard Windows 7 Professional wordt meegeleverd? Daarnaast wordt niet zoals bij consumenten PC's allerlei trial-meuk meegeleverd waarmee de kosten worden gedrukt.
Trials worden bij zelfbouw ook niet meegeleverd en in de volumes dat HP ze inkoopt zullen W7Pro licensies ook niet erg duur zijn. Maar voor deze prijs wordt t erg interessant!

[ Voor 6% gewijzigd door Dreamvoid op 08-04-2011 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:26

Mars Warrior

Earth, the final frontier

antonboonstra schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 11:59:
Het valt mij op dat je met veel pijn en moeite componenten bij elkaar moet zoeken om onder de 40W, laat staan onder de 30W te komen in idle. Nu heb ik mijn Energycheck 3000 mee naar werk genomen, waar wij werken op een HP Compaq 6000 Pro SFF PC. Deze verbruikt in idle (met ingeschakelde video) 25,4W! En ik vind het bijzonder laag omdat er een gewone 3,5'' 7200 RPM harde schijf in zit, een Intel E6300 processor en DVD drive. Het verbruik kan dus nog gemakkelijk lager met andere componenten of wat voltage tweaks. Blijkbaar is zo'n 240W GOLD voeding die in de HP zit erg efficiënt. Waarom verkopen ze die niet los :?
Valt wel mee hoor moet ik zeggen. Ik haal de 26W idle met een 80+ BeQuiet! 300W voeding met DVD brander, Intel DH57DD bord, i3-530, 4GB ram en een 7200 toeren (niet zuinig dus) laptop drive.

Niks bijzonders qua onderdelen!

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik heb nu een wel heel erg zuinige server. M'n AMD e350 systeempje gaat zo goed in slaapstand, dat je hem helemaal niet meer wakker krijgt...
Ik dacht de settings goed te hebben en hel leek ook te werken, maar de volgende dag dus niet meer.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:15
BounceMeister schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 15:32:
Ik heb nu een wel heel erg zuinige server. M'n AMD e350 systeempje gaat zo goed in slaapstand, dat je hem helemaal niet meer wakker krijgt...
Ik dacht de settings goed te hebben en hel leek ook te werken, maar de volgende dag dus niet meer.. 8)7
Heb je toevallig een timer ingesteld voor Hibernation? Soms word je pc wakker uit standby om in hibernation te gaan... :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
FireDrunk schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 15:59:
[...]
Heb je toevallig een timer ingesteld voor Hibernation? Soms word je pc wakker uit standby om in hibernation te gaan... :)
Hibernation heb ik uit staan, ik had al ontdekt dat dat niet goed werkt omdat ie dan ook niet wakker te krijgen was. In Sleep toen nog wel.

In de bios heb ik PME als wake up enabled, samen met USB muis/toetsenbord. WOL staat niet expliciet genoemd in de BIOS, ook de verschillende slaapmodi (zoals S3) worden niet genoemd in de BIOS. (Asus E35M1-M) Er staat wel een optie voor een wake timer in de BIOS, die heb ik niet aangezet.
(PME zou volgens Google de juiste optie zijn om de onboard LAN als WOL te gebruiken.)

Ik heb nu de volgende settings in WHS 2011 bij de power options:
Power options advanced settings:
Balanced - require password on wakeup.
Hard disk - turn off harddisk after 20 minutes
Desktop Background settings - slide show available
Wireless adapter settings - power saving mode: maximum performance
Sleep
- -Sleep after 30 minutes
- -Allow hybrid sleep: On
- -Hibernate After: Never
- -Allow Wake timers: Enable
USB Settings - USB Selective Suspend setting: Enabled
Power button action: Shut Down
PCI Express - Link State Power Management - Off
Processor Power management:
- -Processor Performance Increase Treshold: 30%
- -Processor Performance decrease treshold: 85%
- -Processor Performance policy: Ideal
- -Processor Idle demote treshold:85%
- -Processor Idle promote treshold: 95%
- -Minimum processor state: 0%
- -Processor COre parking overutilisation treshhold: 95%
- -System Cooling policy: Active
- -Maximum Processor State: 100%
Display - Turn off display after 10 minutes
Multimedia settings
- -When sharing media: Prevent idling to sleep
- -When playing video: Optimize video quality

Ik vond net nog wel een twijfelgevalletje bij de hardware settings van de netwerkkaart. Tabblad power management.
Zowel "Allow the computer to turn off this device to save power" als "Allow this device to wake the computer" staan aangevinkt. Only magic packet staat uitgevinkt.
Zodra ik "Allow the computer to turn off this device to save power" uitvink, wordt de optie "Allow this device to wake the computer" grijs. ?

[ Voor 1% gewijzigd door BounceMeister op 10-04-2011 10:46 . Reden: "PCI Express - Link State Power Management - Off" toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Hmmm, mijn bakje draait ondertussen, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Loop tegen heel wat foutmeldingen aan omtrent ESXi, ik krijg 'm voorlopig nog niet geïnstalleerd. Het is wel fluisterstil zeg! De HDD maakt het meest lawaai :(

Mijn bakje draait ondertussen succesvol ESXi 4.1 U1, de laatste versie *O* waarvoor dank aan iNSaNe-oNe. Hij helpt me nog even met de onboard NIC en dan gooi ik hier in een post een guide van hoe ESXi te installeren op de genoemde hardware, want dat was voor mij een hele nieuwe boterham...

[ Voor 46% gewijzigd door HyperBart op 11-04-2011 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staatslot
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-09 09:58
HyperBart schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 21:41:
Hmmm, mijn bakje draait ondertussen, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Loop tegen heel wat foutmeldingen aan omtrent ESXi, ik krijg 'm voorlopig nog niet geïnstalleerd. Het is wel fluisterstil zeg! De HDD maakt het meest lawaai :(

Mijn bakje draait ondertussen succesvol ESXi 4.1 U1, de laatste versie *O* waarvoor dank aan iNSaNe-oNe. Hij helpt me nog even met de onboard NIC en dan gooi ik hier in een post een guide van hoe ESXi te installeren op de genoemde hardware, want dat was voor mij een hele nieuwe boterham...
Ik ben heel benieuwd wat ervoor nodig was, wellicht hier posten en een mooie blog als extra met het stappenplan dat jij hebt doorlopen? Lijkt mij in ieder geval erg leerzaam! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
HyperBart schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 21:41:

ben ook benieuwd, ik zit nog te twijfelen tussen esxi en proxmox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
raven22 schreef op maandag 11 april 2011 @ 15:55:
[...]

ben ook benieuwd, ik zit nog te twijfelen tussen esxi en proxmox
Moet thuis nog eens even nakijken of die NIC wel enabled staat in het BIOS :') . Volgens mij heb ik alle stappen correct doorlopen...

Op zo een momenten wou je dat je iLO had :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ja, laat ik nou net een nieuw bord gekocht hebben wat dat heeft :D
Nu ook hopen dat een ander BIOS mijn problemen met 2 LSI kaarten tegelijk draaien oplost :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
FireDrunk schreef op maandag 11 april 2011 @ 16:49:
Ja, laat ik nou net een nieuw bord gekocht hebben wat dat heeft :D
Nu ook hopen dat een ander BIOS mijn problemen met 2 LSI kaarten tegelijk draaien oplost :)
Heeft jouw mobo iLO? Lijkt me sterk.. iLo wordt alleen als insteekkaart of als module op een HP mobo verkocht...

Of heb je het over I-AMT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Remote-KVM, heb een TYAN bord gekocht. iLO, DRAC, I-KVM, KVM-Over-Ethernet... Allemaal zelfde principe...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PijnJoh
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-08 17:22
Ik heb sinds een poosje een Intel DH67CF moederbord die ik graag wil gebruiken in combinatie met WHS2011 (vail). Maar ik loop tegen het probleem aan er geen driver is voor de netwerkkaart (in ieder geval deze, wellicht nog meer devices) waardoor ik eindig in de configuratie.

Navraag op het Intel forum leert me dat Intel voor hun desktop bordjes geen server drivers will leveren. :(

Zijn er mensen die wel door de WHS2011 installatie zijn gekomen? Wat voor drivers hebben jullie gebruikt en hoe hebben jullie deze geinstalleerd (op de installatie dvd of met losse usb stick/disk?

Thx in advance,

PijnJoh

Sjesus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Windows 7 drivers geprobeert?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PijnJoh
ja, maar misschien heb ik iets verkeerd gedaan. Ik heb namelijk alle drivers van de CD op een stick gekopieerd en de installer daar op laten zoeken. Helaas zonder succes.

Sjesus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Jippiekayeeeeeeeeeeee:

NIC's in ESXi

Ik ga er nog een blog/forumpost over schrijven over hoe je ESXi netjes kan laten draaien op de MSI H55M-E33 en een i3'tje ;)

Nogmaals, waarvoor dank aan: iNSaNe-oNe

[ Voor 6% gewijzigd door HyperBart op 12-04-2011 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Iets met OEM.tar.gz aanpassen? :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Jup!
Ik ga er binnenkort een andere disk aan hangen en een hele fresh install doen zodat ik exact kan beschrijven wat nodig is... Want nu heb ik enkele dingen gedaan en ik wil zeker zijn dat ik de aanpassingen omwille van veiligheid en stabiliteit tot een minimum beperk... (nu, in principe is datgene wat ik doe, niet meer dan wat VMware doet uiteindelijk om hardware te ondersteunen, ik voeg nu alleen zelf een driver toe en geef aan dat hij die driver moet gebruiken bij hardware met een bepaald PCI ID...

In a nutshell :)

Dan nog eens nakijken wat het bakje verbruikt...

[ Voor 102% gewijzigd door HyperBart op 12-04-2011 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Mars Warrior schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 16:23:
[...]

Valt wel mee hoor moet ik zeggen. Ik haal de 26W idle met een 80+ BeQuiet! 300W voeding met DVD brander, Intel DH57DD bord, i3-530, 4GB ram en een 7200 toeren (niet zuinig dus) laptop drive.

Niks bijzonders qua onderdelen!
De i3-530 staat wel bekend om zijn zuinigheid, een E6300 niet echt. Daarnaast verbruikt een 2,5'' schijf, ook in 7200 rpm uitvoering, een klap minder (~4W) dan een 3,5'' schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
E6300 is een late stepping 45nm Wolfdale met weinig cache, dat is in zijn generatie zo ongeveer de zuinigste cpu die er is. Kan zich prima meten met een (vergelijkbaar snelle en recentere) Athlon II 260 bijvoorbeeld.

[ Voor 6% gewijzigd door Dreamvoid op 12-04-2011 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staatslot
HyperBart schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 12:23:
Jup!
Ik ga er binnenkort een andere disk aan hangen en een hele fresh install doen zodat ik exact kan beschrijven wat nodig is... Want nu heb ik enkele dingen gedaan en ik wil zeker zijn dat ik de aanpassingen omwille van veiligheid en stabiliteit tot een minimum beperk... (nu, in principe is datgene wat ik doe, niet meer dan wat VMware doet uiteindelijk om hardware te ondersteunen, ik voeg nu alleen zelf een driver toe en geef aan dat hij die driver moet gebruiken bij hardware met een bepaald PCI ID...

Kan niet wachten...! Top dat het nu werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PijnJoh
Vanavond geprobeerd om mijn beoogde thuisserver met een Intel DH67CF als basis, van WHS en WHS2011 te voorzien. Helaas eindigt de poging om de (aloude) Windows Home Server te installeren in een BSOD.

De poging om WHS 2011 eindigt, zoals al eerder aangegeven in een zoektocht naar een geschikte driver. De driver CD met alle bijgeleverde drivers helpt niet. Ook mijn zoektocht bij Intel levert mij geen direct beschikbare driver. Wel kan ik daar een applicatie binnenhalen, maar dat kan ik niet installeren tijdens de installatie van WHS 2011. Resultaat is geen netwerk, en geen verdere installatie!

Nu vroeg ik me af of er mensen zijn die het wel voor elkaar hebben gekregen om WHS of WHS 2011 op een systeem met dit moederbord te installeren? Wellicht kunnen jullie mij helpen met jullie ervaringen!? Mogelijk hebben jullie de noodzakelijk driver tot jullie beschikking?

Alle hulp is uiteraard welkom.

Bvd,

PijnJoh

Sjesus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Nieuwe Sandy Bridge Celerons in Q3. Vrij oninteressant voor HTPC liefhebbers (Intel heeft ClearVideo, hun beeldverbeterings technologie, eruit gesloopt) maar voor homeservers ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zoals al eerder voorspeld zal een processor zoals de Pentium 620 echt het verschil gaan maken; die is zo laag geprijsd dat hij het mogelijk maakt om voor een lagere prijs dan Clarkdale een zuinigere computer te maken. Dubbele winst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
In het artikel staat "any Intel Feature".. Dat betekend dus ook geen VT-x :'(. Dat zou toch voor een homeserver nog wel een redelijk gemis zijn...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Die Pentiums zien er op papier goed uit, maar ze laten wel lang op zich wachten.
Edit: de oude Celerons E3x00 hadden wel VT-x, dus ik vermoed dat dat er wel in zal zitten. Had Intel niet de policy dat ze *alle* cpu's VT-x support wilden geven? In dat artikel staan wel meer dingen slordig, zo is ClearVideo niet het hardware decoding deel maar Intel's video post-processing engine.

[ Voor 72% gewijzigd door Dreamvoid op 13-04-2011 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Intel vond toch dat VT-x vooral voor de wat betere CPU's mogelijk werd?

Juist AMD heeft in alle CPU's behalve Sempron's AMD-V zitten...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Was toch belangrijk voor Win-7? De XP mode had dat toch eigenlijk nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 13 april 2011 @ 11:08:
Was toch belangrijk voor Win-7? De XP mode had dat toch eigenlijk nodig?
Volgens mij had Microsoft die vereiste laten varen nadat er veel kritiek op was gekomen.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ja ook dat... Maar juist op een homeservertje is het leuk om een beetje te spelen met Virtualisatie (VirtualBox, Vmware Workstation) of zoals ik zelfs je hele homeserver virtualiseren (ESXi, Xen, Hyper-V)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou het zal wel aan mij liggen, maar dat vind ik nu niet echt een taak van een home server :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Is toch juist leuk? Beetje klooien met zulke dingen. Doe het zelf in Hyper-v, draai een openvpn virtual appliance er in.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou dat kloten doe ik liever op mijn desktop. Die is ook een stuk krachtiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Maar heb je kracht nodig? Bovendien kan je zo erg eenvoudig taken verdelen zoals een Ubuntu webserver naar WHS of Server 2008 R2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkaz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-09 23:35

Melkaz

Melkazar

Verwijderd schreef op woensdag 13 april 2011 @ 11:30:
Nou dat kloten doe ik liever op mijn desktop. Die is ook een stuk krachtiger.
Helaas zit ik in het zelfde schuitje. Als ik eenmaal wat VM's draaide op mijn home server was de performance echt om te huilen. Om de undervolt/underclock uit te zetten en 4gb+ geheugen in een home server te stoppen die eigenlijk bedoeld was als zuinige server...

Verder is het overigens wel interessant maar kan gelukkig @ m'n huidige job al flink spelen met VM.

PSN: Melkazar | Steam: Melkaz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hangt er natuurlijk vanaf wat je vm's doen. Als ze niet heel intensief werk doen kost het je enkel geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Hej, je mag niet spelen op je werk :P

Ontopic:
Precies wat Tsurany zegt, ik heb op mijn server meerdere test VM's draaien. Maar ook mijn primaire machines zijn gewoon VM's... Mijn hoofd os is ESXi omdat ik juist vrij wil zijn in het OS dat ik per functie kies...
Zo heb ik OpenIndiana voor ZFS als test, maar Ubuntu 10.10 als fileserver. Ik heb nog een 2e Ubuntu 10.10 om mee te downloaden (SabNZBd + Sickbeard).

Om remote toch bij mijn spullen thuis te kunnen en om tools te draaien die een GUI vereisen heb ik een Ubuntu Desktopje met KDE in een VM. Die staat alleen nooit aan, die start ik op afstand als ik hem nodig heb. Het gaat mij er niet om dat ze permanent draaien, zolang ik maar de vrijheid heb om het te kunnen :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
redfoxert schreef op woensdag 13 april 2011 @ 11:10:
Volgens mij had Microsoft die vereiste laten varen nadat er veel kritiek op was gekomen.
Hmm ja maar resultaat was wel dat alle Intel cpu's tot aan de $30 Celerons VT-x hadden (behalve de Atoms). Zou wel jammer zijn als dat weer teruggedraaid wordt. Heb veel plezier van Parallels op mijn Pentium E6300 Hackintosh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik lees al een tijdje mee in dit topic. Ik heb zelf niet zo veel handson ervaring als het gaat om in te schatten hoe veel een bepaalde configuratie in de praktijk verbruikt.
Op dit moment heb ik ook alle onderdelen waaruit de server gaat bestaan (nog) niet binnen. Is er een manier om een redelijke schatting te maken aan de hand van de te gebruiken onderdelen?

Het gaat overigens om een server met deze onderdelen.

Is er overigens veel verschil tussen een Corei3 530 en Corei3 540?

OS dat er op komt is Zentyal 2 (Ubuntu 10.04 LTS)

Is er in te schatten wat idle en full load verbruik zullen gaan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat durf ik niet te zeggen, maar ik ben wel erg benieuwd waarom je voor die dure behuizing en dat dure moederbord heb gekozen, zit daar nog een specifieke reden achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 13 april 2011 @ 16:07:
Is er overigens veel verschil tussen een Corei3 530 en Corei3 540?
Lees je eerst eens in dit topic in. Deze vraag is namelijk al meerdere malen aan bod gekomen en beantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reusje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 15:29
dion_b schreef op donderdag 07 april 2011 @ 00:47:
Je vergeet AHCI-support. Het zit wel in de chip, maar Intel verplicht mobobakkers niet tot implementatie ervan, en bijvoorbeeld de veelgenoemde MSI H61M-E33 B3 implementeert het dan ook niet. Qua performance zal het wat schelen, maar boeit in jouw scenario (of de mijne trouwens, heb hem besteld en krijg hem allicht morgen binnen :D ) geen ene steek. Wat wel uit kan maken is het ontbreken van AHCI power management functionaliteit. Helaas heb ik daar werkelijk niets concreets over kunnen vinden.

Edit: bedenk me ook dat support van dat soort features sowieso OS-afhankelijk is. Geen idee hoe support voor AHCI power management onder BSD geregeld is (en of het per BSD verschilt of gelijk is).
Vreemd, hoewel Intel zelf overal aangeeft dat de H61 geen RAID en geen RST doet komt onderstaande quote uit de product specificatie van de Intel DH61WW (instapmodel):
Serial ATA RAID
The board supports the Intel Rapid Storage Technology (Intel RST) which provides the
following RAID (Redundant Array of Independent Drives) levels:
• RAID 0 - data striping
• RAID 1 - data mirroring
• RAID 0+1 (or RAID 10) - data striping and mirroring
• RAID 5 - distributed parity
Als dit klopt betekend dat dan eveneens dat AHCI ondersteund wordt door dit moederbord? Ziet er verder erg interesant uit namelijk. Heeft alles wat ik nodig heb, maar ook niet meer dan dat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsurany schreef op woensdag 13 april 2011 @ 16:08:
Dat durf ik niet te zeggen, maar ik ben wel erg benieuwd waarom je voor die dure behuizing en dat dure moederbord heb gekozen, zit daar nog een specifieke reden achter?
Ik wil een server samenstellen die vooral degelijk is. Verder moeten er 2 netwerkkaarten aanwezig zijn omdat de server ook een gateway/firewall/Intrusion Detection functie krijgt. En er moet een goede optie (liefst ingebakken in MoBo) voor remote management zijn. En met IPMI2 is dat verzekerd.
Er is geen ruimte om een 2e (redundante) server te plaatsen (zowel aanschafbudget als verbruik) vandaar de keuze voor zeer degelijke hardware.

Verder is met deze hardware denk ik een zeer degelijke server te maken die beter zal presteren dan instap modellen van bijvoorbeeld HP, en dat voor een prijs die daar ruim onder blijft.

Maargoed, terug naar mijn initiele vraag: Ik wil een degelijke server hebben met een laag verbruik. Ik hoop dat het idle verbruik in deze config zo tussen de 30 en 40W blijft. Is dat ijdele hoop? Of moet dat haalbaar zijn?
Ik weet niet in hoeverre ik de disks idle kan gaan zetten? De bedoeling is dat ze in een raid1 gaan draaien via de onboard raidcontroller van het MoBo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Verwijderd schreef op woensdag 13 april 2011 @ 16:35:
[...]

Ik wil een server samenstellen die vooral degelijk is. Verder moeten er 2 netwerkkaarten aanwezig zijn omdat de server ook een gateway/firewall/Intrusion Detection functie krijgt. En er moet een goede optie (liefst ingebakken in MoBo) voor remote management zijn. En met IPMI2 is dat verzekerd.
Er is geen ruimte om een 2e (redundante) server te plaatsen (zowel aanschafbudget als verbruik) vandaar de keuze voor zeer degelijke hardware.

Verder is met deze hardware denk ik een zeer degelijke server te maken die beter zal presteren dan instap modellen van bijvoorbeeld HP, en dat voor een prijs die daar ruim onder blijft.

Maargoed, terug naar mijn initiele vraag: Ik wil een degelijke server hebben met een laag verbruik. Ik hoop dat het idle verbruik in deze config zo tussen de 30 en 40W blijft. Is dat ijdele hoop? Of moet dat haalbaar zijn?
Ik weet niet in hoeverre ik de disks idle kan gaan zetten? De bedoeling is dat ze in een raid1 gaan draaien via de onboard raidcontroller van het MoBo.
Djee, dan steek ik liever een dual NIC of een extra NIC'je + onboard...

Of mijn Intel quad-port NIC pricewatch: Intel PRO/1000 PT Quad Port Server Adapter (4x1000Mbps, PCI-e) die ik er morgenavond ga insteken }) 7(8)7 <+:) *O* :Y 8)7 . Het ding kost meer als mijn hele server tesamen, maar ik heb het via via gekregen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Remote management los van het OS is wel erg handig natuurlijk. Zijn er ook goedkopere (consumenten) moederborden die dit ondersteunen?

Verder kan je inderdaad beter een extra NIC plaatsen i.p.v. je te focussen op een bord dat al 2 netwerkkaarten heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sloth schreef op woensdag 13 april 2011 @ 18:09:
Remote management los van het OS is wel erg handig natuurlijk. Zijn er ook goedkopere (consumenten) moederborden die dit ondersteunen?

Verder kan je inderdaad beter een extra NIC plaatsen i.p.v. je te focussen op een bord dat al 2 netwerkkaarten heeft.
Ik heb geen consumenten boards gevonden die ipmi ondersteunen.... helaas... wel zou een apart ipmi uitbreidingskaartje gekocht kunnen worden maar betaal je minimaal 50 euro voor. Dat heft dan een groot deel van extra kosten van een serverbord op en dan kies ik voor een server class bord ipv een consumenten bord.
sloth schreef op woensdag 13 april 2011 @ 16:08:
[...]

Lees je eerst eens in dit topic in. Deze vraag is namelijk al meerdere malen aan bod gekomen en beantwoord.
Ik heb het topic (gefilterd op i3, zodat er nog 10 pagina's overbleven) doorgespit en er is helaas geen duidelijk antwoord op de vraag of en welke verschillen er zijn tussen de 530 en de 540. Maar als ik vervolgens op de intel site kijk dan is er slechts een verschil in clocksnelheid.

Anyway, het zal waarschijnlijk gewoon een i3 540 worden. Zodra de spullen binnen zijn en de boel draait, zal ik eens kijken of ik wat ervaringen kan terugposten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Khildin: Technisch zitten er geen verschillen tussen behalve kloksnelheid/multiplier. Ik heb zelf met mijn 8.5W core i3-systeem geëxperimenteerd met het verschil tussen de processoren, en er zit ongeveer 0.2-0.3W verschil in idle-verbruik tussen de twee, en ongeveer 1.5-2W verschil in load-verbruik. Insignificant behalve voor de meest extreme builds.

[ Voor 4% gewijzigd door mux op 13-04-2011 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-09 11:02

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Vandaag de laatste onderdelen binnen gekregen voor mijn uiteindelijke setup:
be quiet! Pure Power L7 300W
WD Scorpio Black 500GB (OS hdd).
Hij verbruikt nu zo'n 35 watt terwijl de overige 2 hdd's nog draaien (1,5TB WD green en een 500GB Samsung T133 (7200rpm).

Poging gedaan mijn server 2008 backup over te zetten, maar ik ben blijkbaar vergeten een goeie backup te maken want hij mist die 100MB gereserveerde ruimte waardoor ik de image niet aan de praat krijg 8)7 :X ;w.
Momenteel dus met een reinstall bezig, kan ik direct een aantal overbodige dingen @ mobo uitschaken (o.a. audio).

[ Voor 10% gewijzigd door Tortelli op 13-04-2011 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Na die installatie kan je die partitie wel gewoon overimagen.. Die 100MB is bij elke install volgens mij hetzelfde :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CWO
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-06-2022

CWO

FireDrunk schreef op woensdag 13 april 2011 @ 11:44:
Hej, je mag niet spelen op je werk :P

Ontopic:
Precies wat Tsurany zegt, ik heb op mijn server meerdere test VM's draaien. Maar ook mijn primaire machines zijn gewoon VM's... Mijn hoofd os is ESXi omdat ik juist vrij wil zijn in het OS dat ik per functie kies...
Zo heb ik OpenIndiana voor ZFS als test, maar Ubuntu 10.10 als fileserver. Ik heb nog een 2e Ubuntu 10.10 om mee te downloaden (SabNZBd + Sickbeard).

Om remote toch bij mijn spullen thuis te kunnen en om tools te draaien die een GUI vereisen heb ik een Ubuntu Desktopje met KDE in een VM. Die staat alleen nooit aan, die start ik op afstand als ik hem nodig heb. Het gaat mij er niet om dat ze permanent draaien, zolang ik maar de vrijheid heb om het te kunnen :)
Als je fileserver virtueel draait, kun je dan het beste al je data-bestanden in een VMDK opslaan? Of kun je beter een 'echte' volledige HDD aan je VM koppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
CWO schreef op donderdag 14 april 2011 @ 23:04:
Als je fileserver virtueel draait, kun je dan het beste al je data-bestanden in een VMDK opslaan? Of kun je beter een 'echte' volledige HDD aan je VM koppelen?
Persoonlijk vind ik het beter om een HDD direct aan een VM te geven... Mocht je dan ooit gesodemieter hebben kan je altijd de disk in een andere pc stoppen om je data eventueel veilig te stellen. Als er VMFS op staat kan dat niet.

Verder is het ook 'iets' sneller, maar veel scheelt het niet.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Zoals ik eerder al aangaf had ik wat problemen met de slaapstand.
Het heeft een aantal dagen goed gewerkt, maar vanmorgen wilde de server niet meer wakker worden. Hij reageert zelfs niet op de power button als ik die kort of heel lang indruk. Uiteindelijk maar de stekker eruit gehaald.
Is het moederbord dan wel goed? Het kan dan toch geen softwareprobleem meer zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dat klinkt wel als een crash ja, je moederbord zou ten allen tijde wakker moeten worden van de power button... Heb je in je BIOS nog speciale instellingen staan omtrent ACPI/APIC ?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
De BIOS is wat dat betreft nogal karig. Ik kan in een tabje APM opties kiezen waarmee de pc wakker wordt. Daar heb ik toetsenbord, muis en PME aanstaan. Ring en RTC heb ik uit staan. Dan houdt het verder op qua settings voor APM.
ACPI 2.0a staat er in de specificatielijst van de handleiding en bij de NIC staat dat hij het ondersteunt, er wordt niets over genoemd in de bios.
Ik zie bij de cpu settings nog wel een optie voor het enablen of disablen van de "c6" mode (staat op enabled).

Even een toevoeging 21-04-2011:
Ik heb deze vraag apart gesteld bij overige hardware omdat ik denk dat het wellicht de voeding is.

[ Voor 17% gewijzigd door BounceMeister op 21-04-2011 08:16 . Reden: linkje bijgeplaatst. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Tsurany en mux: merci beaucoup!
Wordt voor mijn server dan toch een 540. Nu meer bevestigd door getallen dan onderbuik gevoel.

Nog 1 nabrander: heb ik het goed dat het 1156 platform lijkt te gaan ophouden te bestaan? Bijv. de 2100 draait op 1155 platform. Wat voor redenen zitten daar achter? Ten onder aan succes?

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2011 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sja, intel wil graag dat je een nieuw moederbord er bij koop, met intel chipset natuurlijk. Dubbel kassa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kunt natuurlijk ook gewoon voor AMD kiezen. O-)
Ook AMD heeft de nodige, standaard desktop, samenstellingen die zuinig zijn. Niet zo zuinig als de zuinigste Intel opstelling, maar toch wel binnen de vijf Watt. Maar goed, ik kan momenteel niet echt aangeven wat nu de beste keuze is. Mijn favoriet, qua energieverbruik, is EOL (MSI 785GM-E65).

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
HyperBart schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 12:23:
Jup!

ik heb nu proxmox 1.8 draaien en dat werkt in 1 keer op mijn dh67cf met i3-2100, maar ik ben ook wel benieuwd naar esxi, dat geeft echter errors tijdens de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-09 07:42
Verwijderd schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 12:45:
@Tsurany en mux: merci beaucoup!
Wordt voor mijn server dan toch een 540. Nu meer bevestigd door getallen dan onderbuik gevoel.

Nog 1 nabrander: heb ik het goed dat het 1156 platform lijkt te gaan ophouden te bestaan? Bijv. de 2100 draait op 1155 platform. Wat voor redenen zitten daar achter? Ten onder aan succes?
Vermoed van wel, ik wacht nog even op de opvolger/nieuwere variant van jouw bordje, de X9SCA-F om een i5-2x00(S) te huisvesten. Ik geef dan wel iets aan zuinigheid prijs, maar krijg er dan wel remote control voor terug. Heb ik niemand nodig als ik bij m'n familie in het buitenland zit.
Als je nog kunt wachten zou ik die set prefereren.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou ik heb problemen met mijn zuinige server :'(. 2 IDE disks geplaatst, ziet de bios ze niet. Elke jumper setting al gehad... Ik koop nooit een budget asus bord weer. Wat een k ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 17:15:
... zuinige server ... asus bord ... k ding.
Ik had je toch hoger ingeschat... Maar serieus, IDE dingen, zijn het ook nog schijven van Maxtor? De ik brand mijn fikken als ik ze na spindown oppak?

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dadona schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 17:22:
[...]
Ik had je toch hoger ingeschat...
Hahah, dat ding heb ik al een hele tijd hoor :). Eigenlijk is het van af toen gaan kriebelen qua zuinigheid. Al doet ie volgens mijn meter 33 watt idle.
Maar serieus, IDE dingen, zijn het ook nog schijven van Maxtor? De ik brand mijn fikken als ik ze na spindown oppak?
Ne zijn 2 7200.10s maar ik heb het opgelost en ik kan het niet geloven wat het probleem was.... De jumper voor master/slave was niet goed (hoe kan een stukje metaal met plastic er om heen niet goed zijn? I know!?! :F )... :X IDE weg er mee.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2011 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is dat je af en toe een aardige inbreng hebt, maar anders zou ik een topicban voor je aanvragen. Wat voor taken heeft je server eigenlijk? Maw, zit je nog ergens concreet op te wachten, of staat het ding toch maar een deel van de dag aan?

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hahaha, ik maak wel een goeie comeback wanneer ik mijn eigen zuinige server afmaak, die VIA C3 550 is te traag voor wat ik wil (webcam beveiliging, sFTP, backup services, download/media server). (Deze staat bij mijn ouders thuis. Asus M3N78-CM GF8200, Sempron LE-1200).

Taken zijn: File server, (s)FTP server, download server, backup services (met het idee om straks automagisch ze heen en weer te schrijven naar mijn server, offsite backup ftw :*) ), printer server, teamviewer (demonstraties wat mijn pa doet), media delen voor de media speler. En het was ook nog het idee om er een TV server van te maken. Ideeën genoeg, tijd te weinig zeg maar :+.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2011 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staatslot
Verwijderd schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 18:30:
[...] backup services (met het idee om straks automagisch ze heen en weer te schrijven naar mijn server, offsite backup ftw :*) )[...]
offtopic:
Dat is echt vet, heb ik zelf ook tussen mijn ouders en mij.. Nooit meer het probleem van verlies door brand/diefstal, en wel zo makkelijk als mn ouders hier zijn kunnen ze hier hun eigen foto's kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik gebruik op dit moment als server het volgende:
  • Abit Il-90 mATX
  • Intel T5500 mobile cpu
  • 2x2Gb Kingston DDR2
  • 2x500Gb WD black (Raid1) Data
  • 2x320Gb Samsung F1 (Raid1 OS+data)
  • Coolermaster 350Watt Voeding
Het setje begint iets te krap te worden qua ruimte en verbruikt nog iets te veel.
Mijn oog is gevallen op een compleet nieuwe set maar twijfel tussen twee mobo's:
GA-D525TUD vs D525MW (vergelijking)

Ik heb reeds een picopsu 80W incl adapter gekocht op ebay (37,- :P )
De bedoeling is om 2x2Gb DDR3 erop te zetten en 2x 2Tb schijven in raid 1.

Welk moederbord en schijven zouden jullie aanraden om aan te schaffen om een zo'n zuinig mogelijke NAS te bouwen?
Mijn huidige set verbruikt idle 50Watt en met alle schijven aan en de server in gebruik zo'n 67Watt.

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

arjants schreef op zondag 17 april 2011 @ 15:25:

Welk moederbord en schijven zouden jullie aanraden om aan te schaffen om een zo'n zuinig mogelijke NAS te bouwen?
Ik zou een SSD als OS schijf nemen en bv de WD GP 2GB EARS als data schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aceke
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 11:10
Ik ben op zoek naar een nieuwe server aangezien mijn x2 240 soms niet meekan, hier wil esxi op draaien met 2x win 7, pfsense en zfs.
Nu ben ik sterk aan het twijfelen tss de i5 650 (2de hands aan 110€) met 2core's en 4 treads
of een i5 2400 met 4 cores 4 treads beide met vt-d.
In idle is het verbruik nagenoeg gelijk van beide cpu's in load is de 2400 natuurlijk hoger aangezien deze 4 cores heeft.

Echter hebben beide chipsets enkel 6 poorten sata ( 7 voor de i5 650).
Ik heb echter veel meer poorten nodig 2x ssd (1x esxi,1x zfs) 6x 2TB schijven voor zfs, 2x 1.5tb schijven voor vm's.
Hiervoor ben ik dus aangewezen op een extra controller.
Zijn er geen goedkope sata controllers die niet als raid dienen en de schijven rechtstreeks doorsturen naar de host?
Ik heb zelf veel gelezen over de intel sasuc8i maar deze is al snel 150€ inclu 2 kabels + wat is het verbruik van deze kaart?

Verder moet het mobo veel pci-e aansluitingen hebben aangezien ik er 2 intel nic's wil aanhangen.

De onboard nic van realtek is niet ondersteund door esxi maar kan je deze mbv vt-d aan een windows vm toekennen of gaat dit niet?

[ Voor 4% gewijzigd door aceke op 18-04-2011 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaTr1x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-09 10:35
Bart,

Misschien is het een idee om hoofdletters en leestekens te gebruiken? Dan wordt het waarschijnlijk wat makkelijker te ontcijferen. Het is hier geen SMS-breezah-forum.

π MW finishers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
raven22 schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 16:14:
..., als het binnen is zal ik verbruikscijfers melden.
En? Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
uiteindelijk is het de dh67cf met de i3 2100 en 2x 4gb 1333 ram (alles via vraag en aanbod ;) ) geworden, samen met een samsung 7200 toeren 2,5 inch harddisk en een picopsu 160xt met 120 watt voeding
Nog geen tweaks in de bios dus het grafische deel van de cpu staat nog aan, met alleen ubuntu server erop 25 watt idle.
Ik wil er nog esxi opzetten met een aantal vm's, maar dat geeft errors waarschijnlijk om de intel nic die niet herkend wordt. Proxmox installeert goed en ook dan met 2 vm's ongeveer 25 watt idle.
Als esxi niet gaat lukken dan misschien tijdelijk Windows 7 met Virtualbox, of linux met virualbox. Echter ook debian testing herkend de nic niet, dus misschien ubuntuserver met virtualbox en phpvirtualbox.

Je ziet het ik ben nog aan het experimenteren, maar zonder enige tweaks 25 watt idle, piekvermogen met ook 2 3,5" schijven bij opstarten 70 watt. Gemeten met de bekende cresta meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
HyperBart schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 11:45:
Jippiekayeeeeeeeeeeee:

[afbeelding]

Ik ga er nog een blog/forumpost over schrijven over hoe je ESXi netjes kan laten draaien op de MSI H55M-E33 en een i3'tje ;)

Nogmaals, waarvoor dank aan: iNSaNe-oNe
Heb je enig idee wanneer je hier wat meer over kwijt wil? Ik wil namelijk ook ESXi gaan draaien met hetzelfde moederbord en CPU en vraag me hoe dit met deze config samenwerkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 19:43
sloth schreef op maandag 18 april 2011 @ 20:16:
[...]
Heb je enig idee wanneer je hier wat meer over kwijt wil? Ik wil namelijk ook ESXi gaan draaien met hetzelfde moederbord en CPU en vraag me hoe dit met deze config samenwerkt :)
Toen ik deze combi gebruikte werkte het prima met een Intel Pro 1000GT netwerk adapter. Enig puntje was dat hij de storage niet wilde herkennen tijdens de installatie. Door op mijn laptopje in VMware Player een ESXi 4.1 installatie op een USB stick te zetten en daar de desktop van op te starten liep het als een trein zonder verdere aanpassingen. De SATA controller in AHCI modus werd herkend als 'Ibex Peak'. Het verlies van de onboard NIC nam ik voor lief. Zie ook deze link voor de reden (instabiliteit).

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staatslot
sloth schreef op maandag 18 april 2011 @ 20:16:
[...]

Ik sluit me ook aan, ik ben ook van plan naar dit moederbord te kijken..
Een howto hier op het forum of in de vorm van een blog met je ervaringen zou dan natuurlijk zeer welkom zijn!

Ik vraag me ook af hoe het met de stabiliteit van de onboard netwerk kaart is, zoals hierboven ook wordt gezegd die wil nog wel eens instabiel zijn met custom drivers en esxi..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Staatslot schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 19:56:
[...]

Ik sluit me ook aan, ik ben ook van plan naar dit moederbord te kijken..
Een howto hier op het forum of in de vorm van een blog met je ervaringen zou dan natuurlijk zeer welkom zijn!

Ik vraag me ook af hoe het met de stabiliteit van de onboard netwerk kaart is, zoals hierboven ook wordt gezegd die wil nog wel eens instabiel zijn met custom drivers en esxi..?
Als je even geduld heb, kan ik hier op termijn (dit weekend) een howto of een blogpost over schrijven, laat me weten of je dat geduld hebt, anders dan ga ik het niet helemaal uitschrijven en foto's van de BIOS-instellingen nemen. Volgens mij staat die van mij in AHCI mode en ik had geen problemen (of ik moet stom geweest zijn en toch een fout gemaakt hebben). Ik heb mijn onboard NIC wel ondersteund gekregen en die draait al een tijd stabiel...

@de andere die ook ESX heeft draaien hierop: welke instabiliteit bedoel je?
nvm, heb het gevonden, eens testen met mijn VM genaamd: kbot
heb er nog paar andere draaien: hammer, pyro en jethro. Koekje voor diegenen die zonder google'n de bron van deze namen vindt :)

edit: das gek... als ik die vm aan die nic hang met een vswitchje er onder en ik probeer te surfen krijg ik allemaal foutmeldingen van webservers dat ik malformed requests uitstuur... Google.com, tweakers.net zegt (nadat ik een klein beetje tekst zonder css krijg te zien) dat de verbinding geherinitialiseerd werd enz...

NIC is dus wel geïnstalleerd, maar is niet fatsoenlijk werkend...

[ Voor 21% gewijzigd door HyperBart op 19-04-2011 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
E1000 of VMXNET3?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
De vNIC die ik presenteer aan mijn kbot-vm (XP SP3) is een Flexible... Zie nog niet direct in wat dat te maken heeft met de pNIC?

I stand corrected 8)7 , werkt nu wel met een VMXNET3...

Dus: samengevat, alles werkt met laden van extra drivers en mits je de juiste vNIC presenteert aan de VM...

[ Voor 25% gewijzigd door HyperBart op 19-04-2011 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Flexible is ouwemeuk, dat is goor vies in elkaar gehackte compatible meuk... Een beetje ala Sound Blaster AWE32 settings in oude games :P

E1000 of VMXNET 3 is wat je wil, en bij een OS uit het stenen tijdperk misschien nog eens VMXNET2 maar eigenlijk liever niet :)

Net even gemeten wat mijn bord + CPU doen zonder disks en controllers. Een behagelijke 61W idle!!! Dat stelt met toch weer een beetje gerust... Ik ga denk ik maar wat disks uitfaseren...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aceke
HyperBart schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 20:37:
[...]

Als je even geduld heb, kan ik hier op termijn (dit weekend) een howto of een blogpost over schrijven, laat me weten of je dat geduld hebt, anders dan ga ik het niet helemaal uitschrijven en foto's van de BIOS-instellingen nemen. Volgens mij staat die van mij in AHCI mode en ik had geen problemen (of ik moet stom geweest zijn en toch een fout gemaakt hebben). Ik heb mijn onboard NIC wel ondersteund gekregen en die draait al een tijd stabiel...

heb er nog paar andere draaien: hammer, pyro en jethro. Koekje voor diegenen die zonder google'n de bron van deze namen vindt :)

edit: das gek... als ik die vm aan die nic hang met een vswitchje er onder en ik probeer te surfen krijg ik allemaal foutmeldingen van webservers dat ik malformed requests uitstuur... Google.com, tweakers.net zegt (nadat ik een klein beetje tekst zonder css krijg te zien) dat de verbinding geherinitialiseerd werd enz...

NIC is dus wel geïnstalleerd, maar is niet fatsoenlijk werkend...
ik ben ook wel aan het afwachten op de how to voor de nic werkend te krijgen want hiervoor had ik speciaal een intel mobo genomen ik dacht dat deze onmiddelijk zou werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Oooppss.

Na het vervangen van de schijf in mijn server door een nieuwer exemplaar, dacht ik er ook even windows 2008r2 erop te gooien omdat ik die i.t.t. server 2003 legaal heb.Probeer is alleen dat CrystelCPUI daarop niet draait. Dus nu weer 71 watt ipv 43 watt. Daar ben ik niet blij mee.

Wie heeft er tips?

En het is een AMD CPU (4850), dus CPUGenie is ook geen optie.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
aceke schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 22:35:
[...]
ik ben ook wel aan het afwachten op de how to voor de nic werkend te krijgen want hiervoor had ik speciaal een intel mobo genomen ik dacht dat deze onmiddelijk zou werken...
Helaas, Intel is juist een bedrijf wat nogal moeilijk doet als het gaat om het gebruiken van desktop hardware voor server doeleinden... Ik heb een Intel Server Board waarop twee NIC's zitten. Ze zijn fysiek EXACT hetzelfde, alleen hebben ze een ander PCI ID (PCI-SIG) waardoor de driver van ESX(i) hem default niet herkend... De verkoper van het bord attendeerde mij hierop en gaf mij een losse cd mee met daarop een 'gehackte' ESX(i) versie waarin in de OEM.tar.gz het PCI-SIG nr aan de driver toegevoegd is waardoor ESX hem wel herkend en gebruikt :)

Beetje jammer van Intel, maar wat doe je er aan :)

Op mijn nieuwe Tyan bord werken overigens alle 3 (! :+ ) NIC's direct in ESX(i) :P
Cyberpope schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 22:38:
Oooppss.

Na het vervangen van de schijf in mijn server door een nieuwer exemplaar, dacht ik er ook even windows 2008r2 erop te gooien omdat ik die i.t.t. server 2003 legaal heb.Probeer is alleen dat CrystelCPUI daarop niet draait. Dus nu weer 71 watt ipv 43 watt. Daar ben ik niet blij mee.

Wie heeft er tips?

En het is een AMD CPU (4850), dus CPUGenie is ook geen optie.
PhenomMSRTweaker?

[ Voor 20% gewijzigd door FireDrunk op 19-04-2011 22:39 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Die werkt weer niet met de 4850 volgens mij.

En knalt eruit met een foutmelding die nergens op internet meer terug te vinden is...
"could not read from MSR". Op zich wel uniek. heb nog nooit een foutmelding gekregen waarover ik niets op internet kon terugvinden behalve een vage spaanse site met 1 hit.

[ Voor 42% gewijzigd door Cyberpope op 20-04-2011 00:37 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
aceke schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 22:35:
[...]

Ik probeer er dit weekend werk van te maken. Je gaat zowieso wel een extra ondersteunde nic nodig hebben om makkelijk door de installatie te geraken. Als je die niet hebt kan ik je daar al niet verder mee helpen. De installatie van de onboard nic valt op zich heel goed mee...

Iemand ooit al een ssd in zijn esxi bak gestoken? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezz0
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-05 20:49

Mezz0

ESXi-ZFS-NAS

HyperBart schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 20:37:
[...]

Das een makkie..
The project spring.. of nog ouder.. Totala.. :)..Elk jaar speel ik dat nog.. maar wel leuk idee om je vm's zo te noemen. oja.. je bent big bertha en de mohomine vergeter :) lol

http://esxilab.wordpress.com If all is virtual then what is real?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aceke
HyperBart schreef op woensdag 20 april 2011 @ 00:37:
[...]

Ik probeer er dit weekend werk van te maken. Je gaat zowieso wel een extra ondersteunde nic nodig hebben om makkelijk door de installatie te geraken. Als je die niet hebt kan ik je daar al niet verder mee helpen. De installatie van de onboard nic valt op zich heel goed mee...

Iemand ooit al een ssd in zijn esxi bak gestoken? :+
ik heb hier nog 2 intel nic's die wel ondersteund zijn maar wil de onboard ook gebruiken
dus we wachten allemaal af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:32
Na een upgrade heb ik nog wat hardware liggen waar ik graag iets zou mee doen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium Dual-Core E5500 Boxed€ 49,71€ 49,71
1Cooler Master Elite 333€ 33,53€ 33,53
1Asus P5QPL-AM€ 38,39€ 38,39
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/2G€ 26,-€ 26,-

Ik heb momenteel enkel nog een PSU te kort. Deze zit nog in mijn nieuwe systeem en wordt ergens deze zomer vervangen zodat ik die voeding dan kan gebruiken. Aangezien ik niet zo lang wil wachten en toch zeer graag eens wat zou experimenteren met een home server dacht ik eraan om vlug even een "tussentijdse" voeding te kopen.

Een 300W voeding zou me iets van een 30 EUR kosten neem ik aan. Maar heb ik naast een harde schijf dan nog iets nodig? Mijn mobo is voorzien van onboard graphics, dus een videokaart heb ik niet nodig. Een optische drive heb ik ook niet liggen, maar ik zou Linux / WS 2008 wel van een USB kunnen installeren (of werkt dit niet zo vlotjes)?

Moest hij te veel gaan verbruiken schaf ik deze zomer ineens een AMD Fusion bord aan met wat RAM erbij, maar dan wacht ik liever nog even met die voeding. Wat zou hier de betere optie zijn?

[ Voor 6% gewijzigd door SanderH_ op 20-04-2011 08:59 ]

Pagina: 1 ... 68 ... 110 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
<b>In <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1536123">LA loopt nu een discussie</a> waarbij de toekomst/herstructurering van dit topic ter sprake komt. Relevante input is daarbij gewenst.</b>

Voor dit topic geldt ook het CSL Beleid. Het is dus nadrukkelijk *niet* de bedoeling om hier een lijstje met specificaties te plaatsen en daarbij vragen 'of het wel goed is'.

Discussie over RAID hoort hier niet thuis. Evenals <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1455241">Zuinige ESXi Server</a>.