Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Mijn voeding is een Be Quiet TFX300. (ATX12V 2.3 + TFX 12V 2.3, 80+)
Afbeeldingslocatie: http://www.be-quiet.net/admin/FileServer.php?src=be-quiet.net/data/media/_pms/new/bn136/tfx_1_l.jpg&width=100&height=100
Nu las ik over mijn voeding bij Conrad een berichtje van een gebruiker dat deze voeding geen S3 slaapstand ondersteunt.
Vragen:
1a. Kan een voeding een slaapstand "niet ondersteunen"?
1b. Kan ik het dus oplossen met een andere voeding?
2a. Of kan het nog steeds een softwareprobleem zijn?
2b. Hoe kan software dan voorkomen dat de powerbutton niet meer reageert?

Situatie:
Ik heb al een tijdje problemen met de slaapstand van mijn Asus E35M1-M Servertje. Af en toe is hij niet meer uit de slaapstand te krijgen, ook niet met de powerbutton. Nu had ik laatst ook Hibernation aangezet op een half uur na de slaapstand. Dit heeft een paar dagen goed gewerkt. Bij slaapstand knippert de powerled, bij hibernation is de powerled uit.
Vanmorgen stond de server dus toch in slaapstand (knipperled) en was hij niet meer aan te krijgen. Enige wat overblijft is de stekker eruit. (Powerbutton lang indrukken werkt niet).

Ik heb al veel geprobeerd met de slaapstand settings in Windows Home Server 2011 RC, maar het probleem komt toch weer terug. Soms binnen een dag, soms na een paar dagen.

Info over het systeem:

Systeemspecs:
#ProductPrijsSubtotaal
2Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB€ 66,-€ 132,-
1Samsung Spinpoint M7 HM321HI , 320GB SATA-300, 8MB, 5400rpm€ 34,75€ 34,75
1Gigabyte GZ-M2 Zwart€ 23,50€ 23,50
1be quiet! BN136€ 42,30€ 42,30
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 34,99€ 34,99
1Asus E35M1-M€ 99,10€ 99,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 366,64

Voeding link.
Conrad link met gebruikersreview.
Quote:"BeQuiet is een zeer goed merk. Deze voeding is zeer zuinig.
Echter, deze voeding is gezien zijn formaat bedoeld voor pc's die gebruikt kunnen worden als htpc (het is een TFX-voeding en past in de smalle kasten). Daarom zou je verwachten dat deze voeding S3 sleep ondersteund, maar dat doet hij dus niet. Dat is erg jammer. Ik heb hem moeten terugsturen en heb een andere gekocht.
"

Ik heb verder Wake On Lan aangezet in windows en in in de BIOS (via de optie PME).

De BIOS heeft geen specifieke settings voor de slaapstand. Ik kan geen S1...S5 selecteren.
Ik kan in een tabje APM opties kiezen waarmee de pc wakker wordt. Daar heb ik toetsenbord, muis en PME aanstaan. Ring en RTC heb ik uit staan. Dan houdt het verder op qua settings voor APM.
ACPI 2.0a staat er in de specificatielijst van de handleiding en bij de NIC staat dat hij het ondersteunt, er wordt niets over genoemd in de bios (dus geen settings ervoor).
Ik zie bij de cpu settings nog wel een optie voor het enablen of disablen van de "c6" mode (staat op enabled).

In het Zuinige Server topic had ik het al aangekaart, maar dat is niet de juiste plek ervoor.

[ Voor 11% gewijzigd door BounceMeister op 22-04-2011 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
In principe zou het kunnen dat een voeding niet juist reageert op het Power_On signaal dat je van je moederbord stuurt. Of het zou kunnen dat de voeding er soms te lang overdoet om aan het moederbord te vertellen dat zijn spanning voldoende is gestabiliseerd om op te starten. Vroeger had je zo ook soms problemen tussen bepaalde moederborden en voedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Even een update, de Be Quiet TFX 300 (BNR136) bleef problemen geven met de slaapstand. Ik heb hem nu vervangen door een Be Quiet Pure Power L7 300W (BN103) en vooralsnog gaat het goed met de slaapstand. Ik wil het nog even langer testen dan een paar dagen, dus ik kom er nog op terug.

Wat me ook opviel is dat er bij de Pure Power L7 300W op de doos vermeld staat dat hij de Intel c6 slaapstand ondersteunt. Hoewel ik een AMD systeem heb, zou het er wel mee te maken kunnen hebben.