Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xthemes.us
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-06 18:56
Zelf in het bezit van een Athlon-1640LE i.c.m. moederbord op basis van de 780G chipset (zie 'servert' op m'n profiel voor de preciese hardware) en dat loopt prima en ook erg stil.

Maar goed, nu ik mijn laptop processor op vraag en aanbod heb gezet kwam ik erachter dat er ook 'gewone' moederborden voor Socket P te verkrijgen zijn, ik heb namelijk een Intel p8400 en deze zou zover ik het snap ook in 1 van deze moederborden moeten passen. Op zich best een leuke optie om een 2de handse laptop processor i.c.m. met een desktop moederbord als energiezuinige server in te zetten.
Nieuw zijn deze processors los wel veel te duur om interessant te zijn imo.

Voor de tweakers onder ons met een linux server lesswats.org heeft een aantal leuke tips, met name het stukje over AdvancedPM vond ik interessant, kan de disk zo instellen dat ze na een tijdje idlen een spindown uitvoeren, tenminste als ze het ondersteunen (M'n Samsungs wel, m'n groene WD niet)

MSI GX640 - 8GB RAM, Radeon 5970, 80GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij heb je daar socket M/P479 voor nodig en niet P480, maar pin me er niet op vast (pun intended ;)).

Zo iets dus: http://www.picco.nl/produ...cf1ta5f81ho78ma9n9lgi31t1

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2010 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:39
Ik heb het verbruik van mijn server ook eens bekeken.
Het is een Intel DG33BU (Intel G33), Intel E5200, 4 GB DDR2, 1 x Seagate 7200.12 500GB HDD, 1 x Seagate 2TB LP, en een 500watt voeding van Xilence.

Ik kom uit op een idle vebruik van zo'n 65-70 watt.

Ik heb ook eens mijn workstation bekeken, die vebruikt 180 watt idle, en 450 watt als ik alles ga gebruiken. ;)

Is 65 watt een nette score? Ik denk er aan om over te stappen op een Intel Atom boardje, op de server draaien diverse services zoals mail, ftp, http, sabnzbd, torrent downloaden, etc. Ik denk dat dit ook prima kan met een Intel Atom boardje. Hoeveel zal het ongveer schelen, als ik het moederbord+CPU vervang voor een Intel Atom? Misschien dat ik er 20 watt op kan besparen, is dit nog wel de moeite?
Wel heb ik dan nog een moederbord+CPU over voor andere doeleinden.

[ Voor 9% gewijzigd door eX0duS op 19-07-2010 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
65 Watt is een begrijpelijke score met deze hardware, geen "nette score" - als ik het zo zie is je grootste probleem niet je cpu/mobo, maar je voeding (en je schijven, maar daar doe je niet veel aan). Ik schat zo dat je zeker 15W kan besparen door een lichtere voeding te kopen, die 500W voeding die je nu hebt is ongetwijfeld extreem inefficient op deze lage vermogens. Met een Atom D510/NM10 bordje + nieuwe voeding kan je richting 30W idle komen schat ik (veel meer niet, de harde schijven zijn tegen die tijd de grote stroomvreters), maar je gaat wel ruim 3x langzamer worden dan die E5200, de vraag is of je wel zoveel performance wilt inleveren. Je kan ook de huidige setup wat tweaken als dat met dit bordje kan (undervolten/klokken, chipset underklokken, ongebruikte zaken als geluid uitschakelen)

[ Voor 11% gewijzigd door Dreamvoid op 20-07-2010 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:53
Met 30 watt mag je wel in je handjes wrijven. Veel meer gaat er niet vanaf dan tenzij je onderdelen weg laat. Maar dan heb je weer niets aan je hardware.

Een voeding is makkelijk vervangen en als je ongeveer 20 watt wilt besparen is dat snel v oor elkaar gok ik. Een nieuwe voeding is een paar tientjes en dat geld heb je eigenlijk vrij vlot terugverdiend met het lagere verbruik. Mocht het dan nog niet goed zijn, dan kun je altijd nog verder naar processoren en moederbordjes kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkaz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-09 15:58

Melkaz

Melkazar

Nadat ik nu ongeveer 1,5 jaar lang een Synology NAS(ds108j) heb gebruikt heb ik toch besloten deze te vervangen met een (zuinige) server. De redenen hiervoor zijn simpel, de overdracht snelheid is slechts 8Mb/s en er zijn toch beperkingen voor het seeden van vele torrents gelijktijdig. Het overstappen naar een nieuwere generatie Synology zou al veel oplossen maar een eigen server heeft toch meer mogelijkheden en is niet eens duurder.

Wat ik ga gebruiken voor deze nieuwe server zijn mijn oude desktop behuizing de Cooler Master CM 690 en de oude voeding Cooler Master 500W iGreen Power. Niet echt optimaal voor een server maar scheelt me voorlopig geld. Later vervang ik dit waarschijnlijk wel.

Dit wil ik combineren met MSI 785GM-E51 bordje, goedkoop DDR3 2gb geheugen en een AMD Athlon II X2 processor. Echter verkoopt mijn lokale pc boer alleen de Athlon II X2 245 te koop staan en niet de 240 of 240e.

Doe ik er verstandig aan om toch de 240e online te bestellen(extra kosten, levertijden van 2,3 dagen) of is de 245 een prima keuze als je deze undervolt en de processor niet 100% benut?

PSN: Melkazar | Steam: Melkaz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:02
WernerB schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 01:09:
[...]
De NM10-DTX heef iets raars mbt tot 6 individuele drives aanspreken. Kennelijk zijn je drives pas te zien als je fakeraid draait met de 4 zwarte poorten. Ook hebben de 4 zwarte poorten maar twee kanalen. Niet echt ideaal. Zie hier: http://www.zotacusa.com/f...aid-configuration-issues/
Dat betekent dus dat drie losse drives (geen RAID) al niet gaat lukken? Jammer! Ik vond het juist zo'n interessant Atom-bordje voor mijn eerste homeserver: meer dan de standaard 2x SATA en ook extra PCI-poorten waardoor ik de optie openhoud om er in de nabije toekomst nog een tv-kaartje bij te prikken.

Goed dat ik het nu toch nog lees in ieder geval. Wellicht toch de eerder qua zuinigheid afgeschoten opties (zoals Athlon II X2 235e of iets met Intel I3 Core) maar weer overwegen? Want met bijvoorbeeld de Gigabyte GA-D510UD (4x SATA) beperk ik me weer qua PCI-aansluitingen. Een andere optie is om het besturingssysteem op een opslagdisk te zetten (kan ik er gewoon 2x 2TB ingooien) maar gevoelsmatig lijkt me dat niet zo'n goede keus.

Dilemma's, dilemma's :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
De MSI 785GM heeft 5x SATA. Dat komt alweer in de buurt. Het is jammer dat de MSI 760GTM-p33 niet meer verkrijgbaar is. Deze heeft weer wel 6x SATA en had dat probleem dus kunnen oplossen. Beide bedoeld voor de AMD X235/240/240e/245 combo natuurlijk.

[ Voor 14% gewijzigd door Robkazoe op 21-07-2010 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D-e-n schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 00:07:
[...]

Dat betekent dus dat drie losse drives (geen RAID) al niet gaat lukken? Jammer! Ik vond het juist zo'n interessant Atom-bordje voor mijn eerste homeserver: meer dan de standaard 2x SATA en ook extra PCI-poorten waardoor ik de optie openhoud om er in de nabije toekomst nog een tv-kaartje bij te prikken.

Goed dat ik het nu toch nog lees in ieder geval. Wellicht toch de eerder qua zuinigheid afgeschoten opties (zoals Athlon II X2 235e of iets met Intel I3 Core) maar weer overwegen? Want met bijvoorbeeld de Gigabyte GA-D510UD (4x SATA) beperk ik me weer qua PCI-aansluitingen. Een andere optie is om het besturingssysteem op een opslagdisk te zetten (kan ik er gewoon 2x 2TB ingooien) maar gevoelsmatig lijkt me dat niet zo'n goede keus.

Dilemma's, dilemma's :D
Komt dat niet omdat de laatste poorten pas werken als je op AHCI draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Verwijderd schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 12:05:
[...]

Komt dat niet omdat de laatste poorten pas werken als je op AHCI draait?
Dat was me niet helemaal duidelijk in de postings. Ik ben van plan WHS te gaan draaien dus dat zou wellicht helpen maar ik ben nu wat huiverig voor het bordje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Is er iemand met een Zotac NM10-DTX die me kan bevestigen dat de onboard GPU uit te schakelen valt, ook zonder PCI-E grafische kaart? Ik kan het niet vinden in de online documentatie (heb het bordje zelf ook nog niet), heb Zotac gemaild maar tot nader order nog geen antwoord.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D-e-n schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 12:45:
[...]

Dat was me niet helemaal duidelijk in de postings. Ik ben van plan WHS te gaan draaien dus dat zou wellicht helpen maar ik ben nu wat huiverig voor het bordje.
Heb je de manual van het bord gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik heb op dit moment een server staan voor data opslag.
Op deze server staat OpenSuse en wordt gebruikt voor FTP, Samba en Webserver.

Nu zijn dit de huidige specs:
Intel Q6600
4GB DDR2
Asus P5B Deluxe
ATI 300X
2x Promise FastTrak SATA 300 TX4
2x Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB
2x Western Digital Caviar Green WD10EACS, 1TB
2x Western Digital Caviar Green WD10EADS, 1TB
1x Western Digital Caviar Green WD15EADS, 1.5TB
2x Western Digital Caviar Green WD20EADS, 2TB

Ik wil op dit moment eigenlijk niet eens weten wat dit aan energie verbruikt, maar denk dat ik behoorlijk zou schrikken.
Nu is mijn vraag wat zou een goed moederbord en cpu zijn om het huidige moederbord en cpu te vervangen, maar wel voldoende power heeft om het stabiel te houden, en niet zodra ik iets van de server afhaal de load omhoog schiet? Door al die verschillende soorten moederborden zie ik door de bomen het bos niet meer :(

Ik zit te denken om dan ook meteen een moederbord te pakken die ook onboard de GPU heeft. Alleen moet de data wel weer snel genoeg verzonden kunnen worden tussen de verschillende schijven en via het gbit netwerk die ik hier thuis heb liggen.

Tevens weet ik ook niet precies wat nou slimmer is om een moederbord met een shitload aan SATA poorten te pakken. Of een moederbord pakken met 2 SATA porten en dan het aantal SATA porten uit te breiden door middel van PCI SATA controllers dus gewoon mijn huidige Promise FastTrak SATA 300 TX4 gebruiken.

Wat ook een een idee is om deze schijven:

Te vervangen voor 3x 2TB dat zal ook wel weer wat aan energie schelen, maar of dat echt de moeite waard is..?

Iemand die nog andere suggesties heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou niet gaan klooien met PCI controllers, alleen PCI-E. Van PCI ga je echt niet vrolijk worden, dan ben je tijden aan het klooien om data over te zetten. Als je naar een nieuw moederbord gaat dan heb je doorgaans wel vijf of zes SATA poorten, de rest aanvullen met PCI-E kaartjes.
Maar voor de rest kan ik niet echt een zinnig woord zeggen wat je met CPU en mobo moet doen. Je hebt het over FTP, Samba en Webserver, maar ja, wat voor load krijgt die quadcore te verwerken? Gaat het om een webserver on steriods?

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Dadona schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 16:37:
Ik zou niet gaan klooien met PCI controllers, alleen PCI-E. Van PCI ga je echt niet vrolijk worden, dan ben je tijden aan het klooien om data over te zetten. Als je naar een nieuw moederbord gaat dan heb je doorgaans wel vijf of zes SATA poorten, de rest aanvullen met PCI-E kaartjes.
Maar voor de rest kan ik niet echt een zinnig woord zeggen wat je met CPU en mobo moet doen. Je hebt het over FTP, Samba en Webserver, maar ja, wat voor load krijgt die quadcore te verwerken? Gaat het om een webserver on steriods?
De webserver is meer en deel een prive deel dingen als phpsysinfo en een monitor draait erop wat het aan data verbruikt.
Samba is alleen intern hier gaat data overheen tussen de server en mijn pc en een handjevol andere mensen die er via samba op mag, de rest komt alleen bij de data per FTP dit heb ik express gedaan aangezien ik bij de FTP beter het verkeer kan regelen.
En wat zou dan een goeie PCI-E controller zijn voor de SATA hardeschijven? Ondersteuning voor RAID is geen vereiste en als ik RAID zou moeten gaan draaien is RAID5 denk ik het beste. Alleen moet ik dan de huidige data eerst over zetten naar andere harde schijven om de huidige schijven leeg te maken om die in de RAID5 opstelling te zetten en dat is met iets teveel van het goede :p

[ Voor 16% gewijzigd door FabiandJ op 21-07-2010 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Verwijderd schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 12:55:
[...]

Heb je de manual van het bord gelezen?
Die heb ik gedownload maar daar werd ik niet veel wijzer van. Ik heb de vraag even bij Zotac gesteld nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-09 15:45
Ik heb hier nog een P4 board liggen, dus dacht die kan ik wel gebruiken voor een servertje te bouwen 8)

Maar ja dan kom je erachter dat je geen geheugen meer hebt liggen voor dat board :D

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-09 20:00
En dan ben je er ook nog niet achter gekomen dat n P4 absoluut niet zuinig is ;)

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Dutch3men schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 16:18:
Nu zijn dit de huidige specs:
Intel Q6600
4GB DDR2
Asus P5B Deluxe
ATI 300X
2x Promise FastTrak SATA 300 TX4
1x Western Digital Caviar Green WD15EADS, 1.5TB
2x Western Digital Caviar Green WD20EADS, 2TB
Voordat je enorme verbeteringen door het mobo/cpu gaat verwachten: de grote verbruikers in dit systeem zijn zonder twijfel de schijven. Videokaart eruit trekken helpt altijd (lekker remote beheren!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
FatalError schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 21:26:
En dan ben je er ook nog niet achter gekomen dat n P4 absoluut niet zuinig is ;)
En dat is dan ook nog eens zo 8)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Robkazoe schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 23:13:
Ik heb eigenlijk dezelfde soort setup gekozen:

#ProductPrijsSubtotaal
4Samsung EcoGreen F3 HD153WI , 1.5TB€ 68,41€ 273,64
1Fractal Design Define R2€ 94,85€ 94,85
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/2G€ 42,23€ 42,23
1MSI 785GTM-E45€ 61,51€ 61,51
1AMD Athlon II X2 240E€ 65,62€ 65,62
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 32,08€ 32,08
1Intel Postville X25-V SSDSA2M040G2C1 40GB€ 104,99€ 104,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 674,92
Het systeempje is binnen en in elkaar geschroefd. Alleen mis ik nog 3 SATA kabeltjes maar dat komt nog wel een keer. Wilde er eerst Debian op installeren om vervolgens daarmee RAID5 op te zetten. Maar ik kom er net weer achter dat Linux echt totaal niet mijn ding is. Bij de eerste stappen liep ik alweer tegen problemen aan. Zeer frustrerend. Morgen maar weer eens verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h0us3cat
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-09 22:59
Ik ben aan het kijken voor een server die vooral gaat dienen als opslag en af en toe een gameserver.
Ik had dit in gedachten.

- Intel® Core™ i3-530
- Asus P7H55-M Pro
- Kingston ValueRAM DIMM 2 GB DDR3-1066 Kit
- Western Digital Caviar Green WD5000AADS (x1)
- Western Digital Caviar Green WD20EARS (x2)
- be quiet! Pure Power L7 300W

Iemand een idee als dit goed gaat werken of overdreven is?
Het zou ook fijn zijn als iemand een richtlijn heeft van het verbruik.

[ Voor 7% gewijzigd door h0us3cat op 26-07-2010 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 23:06
eX0duS schreef op maandag 19 juli 2010 @ 09:05:
Ik heb het verbruik van mijn server ook eens bekeken.
Het is een Intel DG33BU (Intel G33), Intel E5200, 4 GB DDR2, 1 x Seagate 7200.12 500GB HDD, 1 x Seagate 2TB LP, en een 500watt voeding van Xilence.

Ik kom uit op een idle vebruik van zo'n 65-70 watt.

Ik heb ook eens mijn workstation bekeken, die vebruikt 180 watt idle, en 450 watt als ik alles ga gebruiken. ;)

Is 65 watt een nette score? Ik denk er aan om over te stappen op een Intel Atom boardje, op de server draaien diverse services zoals mail, ftp, http, sabnzbd, torrent downloaden, etc. Ik denk dat dit ook prima kan met een Intel Atom boardje. Hoeveel zal het ongveer schelen, als ik het moederbord+CPU vervang voor een Intel Atom? Misschien dat ik er 20 watt op kan besparen, is dit nog wel de moeite?
Wel heb ik dan nog een moederbord+CPU over voor andere doeleinden.
Ik weet niet hoe intensief je sabnzbd op je server gebruikt, maar ik had een zelfde server (Atom, 2GB ram, Ubuntu 64bit) en wanneer ik 20GB of meer queue'de met verschillende films/bestanden dan kreeg de Atom het toch erg moeilijk. Zeker wanneer er gerepareerd/uitgepakt werd daalde de downloadsnelheid lange tijd van 3MB/s naar onder de 100kb, en soms crashte het repareren/uitpakken dan. Wanneer de afleveringen dan los werden gedownload was er niks aan de hand.
Ik ben uiteindelijk overgestapt op een zuinige Athlon X2 235e + AmD 760G en die kan alles zonder problemen aan (UBuntu 64-bit, 4GB ram).

Aan de andere kant heeft de Atom verder voor geen enkel probleem gezorgd, dus met matig gebruik van sabnzbd is dit een prima zuinige keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iNSaNe-oNe
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:54

iNSaNe-oNe

Ja, ik ben pluizig en blauw!

Robkazoe schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 21:10:
[...]

Het systeempje is binnen en in elkaar geschroefd. Alleen mis ik nog 3 SATA kabeltjes maar dat komt nog wel een keer. Wilde er eerst Debian op installeren om vervolgens daarmee RAID5 op te zetten. Maar ik kom er net weer achter dat Linux echt totaal niet mijn ding is. Bij de eerste stappen liep ik alweer tegen problemen aan. Zeer frustrerend. Morgen maar weer eens verder kijken.
Ik ben heel benieuwd naar hoeveel Watt je in deze setup verbruikt, zowel idle als stressed. Heb je de beschikking over een verbruiksmeter om dit soort getallen op te leveren?
Ik neig namelijk naar eenzelfde setup (met weliswaar maar een of twee non-SSD harddisks erop aangesloten), dus ben heel benieuwd.

... en oranje! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Na een hoop wikken en wegen ben ik tot de volgende configuratie gekomen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint M7 HM321HI , 320GB€ 40,58€ 40,58
1Antec Three Hundred€ 48,95€ 48,95
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/2G€ 48,30€ 48,30
1AMD Athlon II X2 240E€ 65,01€ 65,01
1MSI 785GM-E51€ 55,65€ 55,65
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 284,80

Ik heb hier maar 1 schijf in zitten, de reden hiervan is dat ik reeds 3x Western Digital Caviar Green WD10EADS, 1TB heb liggen.
Robkazoe schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 21:10:
[...]

Processor en moederboard waren geen probleem ?
Omdat ik had gelezen dat de proc een AM3 is en het moederboard een AM2+ :)

[ Voor 11% gewijzigd door MdO82 op 26-07-2010 15:30 . Reden: Lijst aangepast, had ddr2 geheugen ipv ddr3 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

AM3 kan op AM2+, daarom dat AMD de socket AM2+ genoemd heeft ;). AM2 kan alleen maar AM2 aan.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-09 15:29

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

bas-r schreef op zondag 25 juli 2010 @ 16:36:
[...]

Ik weet niet hoe intensief je sabnzbd op je server gebruikt, maar ik had een zelfde server (Atom, 2GB ram, Ubuntu 64bit) en wanneer ik 20GB of meer queue'de met verschillende films/bestanden dan kreeg de Atom het toch erg moeilijk. Zeker wanneer er gerepareerd/uitgepakt werd daalde de downloadsnelheid lange tijd van 3MB/s naar onder de 100kb, en soms crashte het repareren/uitpakken dan. Wanneer de afleveringen dan los werden gedownload was er niks aan de hand.
Ik ben uiteindelijk overgestapt op een zuinige Athlon X2 235e + AmD 760G en die kan alles zonder problemen aan (UBuntu 64-bit, 4GB ram).

Aan de andere kant heeft de Atom verder voor geen enkel probleem gezorgd, dus met matig gebruik van sabnzbd is dit een prima zuinige keuze.
Draai thuis inmiddels al weer twee jaar een Atom N230 ( 2GB RAM, 320 GB OS drive, 1 TB data drive, Intel PCI Gbit NIC, OpenSuSe linux) en HellaNZB verblikt of verbloosd niet als ik een que neer kwak van 20+ GB. Ik zie de download snelheid (max rondom de 1.5 Mbyte/sec) maar inkakken als de par controle/rar extractie loopt is er niet bij. De CPU load loopt wel flink uit de klauwen en de temperatuur vd cpu/chipset gaat flink om hoog, maar dat is dan eigenlijk ook alles.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hot Pixel
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-12-2024

Hot Pixel

King of no pants

Huzzah, ik kan mijn AMD-servertje nu ook in mijn inventaris zetten. Vanochtend bezorgt, vanavond even in elkaar zetten. Dan de grootste horde: de software. 'k Hou mijn hart vast.
Als mensen nog 'wist ik toen ik begon maar dat...' verhalen voor me hebben houd ik me aanbevolen :)

[ Voor 16% gewijzigd door Hot Pixel op 26-07-2010 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:07
Hot Pixel schreef op maandag 26 juli 2010 @ 15:40:
Huzzah, ik kan mijn AMD-servertje nu ook in mijn inventaris zetten. Vanochtend bezorgt, vanavond even in elkaar zetten. Dan de grootste horde: de software. 'k Hou mijn hart vast.
Als mensen nog 'wist ik toen ik begon maar dat...' verhalen voor me hebben houd ik me aanbevolen :)
Wat wil jij? Anders kan ik je wel al mijn ervaring gaan vertellen, maar dan zijn we over 20 topics van 1000 posts nog niet klaar ;)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hot Pixel

Hot Pixel

King of no pants

Ok ik begin: Wist ik toen ik begon maar dat ik stom genoeg zou zijn om geen 2.5" naar 3.5" erbij te bestellen voor 3 euro. 8)7 Nu kan ik mijn bootschijf niet mounten :p
Iemand nog een goed idee? Heb een p182, for what it's worth. Oh ja; ik heb geen elastiek liggen hier.
* Hot Pixel googled rustig verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-09 17:05

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

MdO82 schreef op maandag 26 juli 2010 @ 14:23:

Processor en moederboard waren geen probleem ?
Omdat ik had gelezen dat de proc een AM3 is en het moederboard een AM2+ :)
Het is sowieso geen probleem, AM2+ zou ook moeten werken, maar voor zover ik weet is dat mobo AM3. Ik hoop het in ieder geval wel wat ik heb er ook net een besteld.
Ik heb wel gekozen voor de 250 proc ipv de 240E. Die E versie schijnt alleen onder belasting zuinig te zijn en niet als ie staat te idelen. Omdat mijn server toch niet 24/7 staat te stampen zie ik het voordeel van de 240E niet, heb ik voor hetzelfde geld ee 250 besteld.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hot Pixel

Hot Pixel

King of no pants

Verstandig Capslock, heb hetzelfde gedaan. Naar mijn weten is je informatie correct. Heb volgens mij hetzelfde besteld als jou, en had zojuist beeld dus het werkt :)
Ik had nog een kort vraagje voor de tweakers-hivemind: is de 4pin verplicht of niet? Want hij haalt het dus net niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 26 juli 2010 @ 19:24:
[...]

Het is sowieso geen probleem, AM2+ zou ook moeten werken, maar voor zover ik weet is dat mobo AM3.
Wat ik zover kan vinden op de website van MSI is het een AM2+.
Het enige "nadeel" zou het verbruik kunnen zijn.
Wat ik kan vinden is dat het board 65W doet t.o.v. de 240 (45W), maar wellicht is dat op zware belasting ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hot Pixel

Hot Pixel

King of no pants

@hierboven: Mijn duits is niet fantastisch, maar zo te zien heeft hier iemand dit moederboard met een phenom x4 op 30 watt gekregen; het bordje lijkt me zuinig zat :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h0us3cat
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-09 22:59

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-09 17:05

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

MdO82 schreef op maandag 26 juli 2010 @ 19:57:
[...]

Wat ik zover kan vinden op de website van MSI is het een AM2+.
Het enige "nadeel" zou het verbruik kunnen zijn.
Wat ik kan vinden is dat het board 65W doet t.o.v. de 240 (45W), maar wellicht is dat op zware belasting ;)
Dit bordje zou juist super zuinig moeten zijn. Die 65W is niet het gebruik van het bord zelf hoor.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-09 16:48
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 26 juli 2010 @ 19:24:
[...]

Het is sowieso geen probleem, AM2+ zou ook moeten werken, maar voor zover ik weet is dat mobo AM3. Ik hoop het in ieder geval wel wat ik heb er ook net een besteld.
Ik heb wel gekozen voor de 250 proc ipv de 240E. Die E versie schijnt alleen onder belasting zuinig te zijn en niet als ie staat te idelen. Omdat mijn server toch niet 24/7 staat te stampen zie ik het voordeel van de 240E niet, heb ik voor hetzelfde geld ee 250 besteld.
En als je het ondervolt dan bespaar je al snel 20W onder load!

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
WernerB schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 01:09:
[...]
De NM10-DTX heef iets raars mbt tot 6 individuele drives aanspreken. Kennelijk zijn je drives pas te zien als je fakeraid draait met de 4 zwarte poorten. Ook hebben de 4 zwarte poorten maar twee kanalen. Niet echt ideaal. Zie hier: http://www.zotacusa.com/f...aid-configuration-issues/
D-e-n schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 00:07:
[...]
Ik heb het topic nog eens doorgespit en één en ander bij de leverancier nagevraagd en extra losse schijven in WHS moet kunnen. In het topic is ook iemand die het onder Windows server 2008 voor elkaar heeft gekregen dus waarschijnlijk gaat het toch deze worden i.p.v. van het matx Point of View bordje.

Zotac NM10-DTX WIFI[/td]
Samsung EcoGreen F3EG, 2TB
Samsung Spinpoint M7 HM250HI
Antec Performance One Mini P180 Wit
be quiet! Pure Power L7 300W
Kingston ValueRAM KVR800D2N6/2G[/td]
Scythe Twin Mounter 2.5"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat dacht je van dit als server, met de SSD is natuurlijk overkill maar wel een leuke aanwinst ;).
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB€ 65,-€ 65,-
1Antec Three Hundred€ 48,95€ 48,95
1AMD Athlon II X2 240€ 48,92€ 48,92
1be quiet! Pure Power L7 350W€ 34,68€ 34,68
1Kingston SSDNow V Series SATA2 2.5" Drive 64GB€ 111,71€ 111,71
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 87,85€ 87,85
1Asus M4A78LT-M LE€ 49,90€ 49,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 447,01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-09 16:48
Wat heb je in vredesnaam aan een SSD in je server? Het enige wat je gebruikt is de opslagschijf, die is toch de traagste factor. (bij mijn gigabit netwerk tenminste)

Een SSD is vooral om de PC snel te laten opstarten, of hem gevoelsmatig sneller te maken. Echter zijn beide punten niet iets waar je een server voor koopt.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

StefanvanGelder schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 07:26:
Wat heb je in vredesnaam aan een SSD in je server? Het enige wat je gebruikt is de opslagschijf, die is toch de traagste factor. (bij mijn gigabit netwerk tenminste)

Een SSD is vooral om de PC snel te laten opstarten, of hem gevoelsmatig sneller te maken. Echter zijn beide punten niet iets waar je een server voor koopt.
Was ook bedoeld als extra zoals aangegeven ;)
Zelf heb ik wel een SSD in mijn systeem geplaatst, loopt toch iets lekkerder met het afspelen van HD films :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17-09 19:39
StefanvanGelder schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 07:26:

Enige voordeel wat ik me kan voorstellen is het stil maken van een server. De opslagschijven kunnen downspinnen terwijl het OS nog naar de stille SSD kan schrijven. Handig als je het in de woonkamer wil neerzetten.

Of je wil de fractal NAS kast optimaal gebruiken. Heeft ruimte voor een SSD en 6 opslagschijven.

Een laptop hdd is echter stil genoeg en met een beetje moeite overal wel weg te werken.

3kwp pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Om eerlijk te zijn kan het inderdaad een leuke aanwinst zijn in de snelheid, maar gezien de prijzen van de schijven vindt ik dit zelf nog geen leuke optie ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 18:37

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

morpheus schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 09:42:
[...]
Enige voordeel wat ik me kan voorstellen is het stil maken van een server. De opslagschijven kunnen downspinnen terwijl het OS nog naar de stille SSD kan schrijven. Handig als je het in de woonkamer wil neerzetten.
Dan lijkt me een CF-kaart + CF-IDE adapter toch een goedkopere oplossing :P

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
Wouter.S schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 15:36:
[...]

Dan lijkt me een CF-kaart + CF-IDE adapter toch een goedkopere oplossing :P
Wil je WHS installeren dan gaat dat niet zo makkelijk lukken doordat het minimaal 64GB nodig heeft.

3kwp pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iNSaNe-oNe

iNSaNe-oNe

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Momentus XT ST95005620AS (Hybrid), 500GB SATA-300, 32MB, 7200rpm€ 114,86€ 114,86
1Fractal Design Define R2€ 93,-€ 93,-
1Intel Core i3 530€ 103,99€ 103,99
1GeIL GV34GB1333C9DC€ 75,14€ 75,14
1MSI H55M-E33€ 73,61€ 73,61
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 492,68

Nou, dit is hem dan geworden. Ik ben eigenlijk al dik een jaar aan het wikken en wegen om mijn 12-jaar oude PII-300 met 384MB en 13GB harddrive als server te vervangen voor iets stillers, zuinigers, en moderners. Die bak heeft z'n geld heel erg veelvoudig wel opgebracht, op z'n zachtst gezegd. O+

Ik ben tot bovenstaande lijst gekomen. De afweging powerconsumption/performance is meer naar de performance-kant doorgeslagen, maar ik hoop met de trucs die veel op internet beschreven worden, dat ik rond de 30W idle uit kan komen. Daarnaast moet het systeem muisstil zijn, en dat zou middels deze kast moeten kunnen. Ook kun je zien dat ik niet terabytes aan spul wil gaan hosten of opslaan, vandaar de keuze voor een hybride Momentus XT van 500GB. Als ik meer wil hosten hang ik er wel op termijn extra disks in.

Geen PicoPSU in deze setup, maar een lekkere stille veelgegeten voeding.

Ik kan niet wachten tot de TNT voor de deur staat, maar omdat de leverancier e.e.a. niet op voorraad heeft, zal dat nog een paar dagen duren. De voorpret is in ieder geval prima. Ik ben zeer benieuwd hoe lang dit toekomstige systeem het uit zal gaan houden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
IMO is die kast wel overkill hoor. Je proc kun je passief koelen, casefans zul je niet nodig hebben, en de voeding is van zichzelf ook al stil. Volgens mij hoef je dan alleen nog je 2,5" 7200rpm naaimachientje ergens in te gooien (scythe quietdrive?) en er een goedkope kast omheen gooien, dat scheelt je zo 50 euro.

En waarom de MSI H55M-E33 en niet de Intel DH55TC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iNSaNe-oNe

iNSaNe-oNe

ssj3gohan schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 16:48:
IMO is die kast wel overkill hoor. Je proc kun je passief koelen, casefans zul je niet nodig hebben, en de voeding is van zichzelf ook al stil. Volgens mij hoef je dan alleen nog je 2,5" 7200rpm naaimachientje ergens in te gooien (scythe quietdrive?) en er een goedkope kast omheen gooien, dat scheelt je zo 50 euro.

En waarom de MSI H55M-E33 en niet de Intel DH55TC?
Och, ik kreeg hier al tijden klachten van vriendinlief dat die server die we nu hebben zo'n herrie maakt. Hij staat hier in de werkkamer en als ze op de 'normale' PC aan het werken is stoort dat zo. Daarom wilde ik het goed aanpakken. Misschien kan het goedkoper, maar nu weet ik zeker dat daar niet meer over gezeurd kan worden. :) Als de fans nutteloos blijken doe ik ze uit, zal allicht weer wat Watt schelen.

Verschil in stroomverbruik tussen MSI en Intel is minimaal (1W verschil tijdens idle). Ik werd nogal blij van het 100% solid caps verhaal van MSI met het oog op 24/7 aanstaan voor meerdere jaren, en de MSI heeft een PATA-poort waarop ik evt. voor installatie nog een oude DVD-drive aan kan hangen. Daarnaast begreep ik dat de MSI wat meer tweakable zaken heeft in de BIOS, evt. om verder te kijken waar ik voltages kan beperken voor zover dat zin heeft. Daarbij is de Intel nog een paar € duurder. Eigenlijk dus meer gemakzucht/centenkwestie dan stroombesparing in dit geval.

Maar dank voor je opmerkingen. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door iNSaNe-oNe op 28-07-2010 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik ben ook erg geïnteresseerd in de Fractal Design kast, laat je weten of dat ding effectief stil is? Het zal niet in de buurt komen van een P180 waarschijnlijk, maar het is de bedoeling dat het in m'n multimediameubel komt te staan, in de buurt van de TV.

Alvast veel plezier toegewenst met het in mekaar zetten van je setup, en ik hoop dat het stroomverbruik laag is. Ik ben zelf aan het uitkijken voor een passieve Atom setup met PCI-E (voor de geluidskaart) en eS-ATA aansluiting (voor backups).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Ach, investeren in een mooie en goed kast is niet verkeerd natuurlijk. Je kan er als de server qua hardware op zijn eind loopt altijd weer nieuwe onderdelen in stoppen. Da's een belangrijk voordeel ten opzichte van een standaard NAS ook: als die stuk is is hij ook echt helemaal onbruikbaar :)

Ikzelf heb net de P180 mini van Antec besteld overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Weet iemand hoeveel deze HP Proliant ML110 server ongeveer verbruikt? Ik kom er niet uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iNSaNe-oNe

iNSaNe-oNe

FreeShooter schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 23:24:
Weet iemand hoeveel deze HP Proliant ML110 server ongeveer verbruikt? Ik kom er niet uit...
Ik ook niet. Wel weet ik dat HP een online Power Advisor heeft en daar staan wel specs in van de grotere broer (ML150). Mogelijk kun je daar een indicatie krijgen als je soortgelijke specs in voert qua processor, geheugen en harddisk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik schat tussen de 80-150 watt...
Power Advisor zegt 250W max, dus 80W idle lijkt me best aannemelijk.. Ligt natuurlijk aan je config... maar toch

[ Voor 63% gewijzigd door FireDrunk op 29-07-2010 20:46 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Nu online
FireDrunk schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 20:43:
Ik schat tussen de 80-150 watt...
Power Advisor zegt 250W max, dus 80W idle lijkt me best aannemelijk.. Ligt natuurlijk aan je config... maar toch
Oke, Is toch wel redelijk veel geld op jaar basis. Is het mogelijk om een soortgelijke setup te maken maar dan zuiniger kwa energie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Tuurlijk, kijk maar naar de config van iNSaNe-oNe, die is ongeveer net zo snel.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Nu online
Inderdaad een mooie setup. Zit er nu wel aan te denken om deze setup i.p.v. de ML110 aan te schaffen. Kost iets meer maar door het verschil in energieverbruik moet dat binnen een aantal jaar terug te verdienen zijn.

Heb even gekeken, maar is het aan te raden om bijvoorbeeld de Intel Core i5 760 processor te nemen? Voor 80 euro extra heb je dan een processor die 2/3e sneller is met ongeveer dezelfde prijs/performance verhouding. Of heeft dit ook een groot invloed op het verbruik?

Edit: Ohja, en waarom zou je voor een server voor een dergelijke hybrid schijf kiezen? Wat voor voordelen heeft dit (voor een server) t.o.v. een normale schijf? Of heeft dit puur te maken met het geluid?

[ Voor 15% gewijzigd door FreeShooter op 29-07-2010 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
FreeShooter schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 22:10:
Voor 80 euro extra heb je dan een processor die 2/3e sneller is met ongeveer dezelfde prijs/performance verhouding. Of heeft dit ook een groot invloed op het verbruik?
In idle niet, onder load wel. 4 cores vs 2 cores op vrijwel dezelfde klok = groot verschil. Moet je je koeling ook weer op gaan dimensioneren...

[ Voor 41% gewijzigd door Dreamvoid op 29-07-2010 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FreeShooter: ik kan me voorstellen dat als je een web- en/of databaseserver neerzet, zo'n hybride schijf uitstekende performance geeft. In een mediaserver schiet 500GB natuurlijk tekort, en heb je geen enkel voordeel van de SSD-achtige snelheid bij kleine, veelvuldig gebruikte bestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hot Pixel

Hot Pixel

King of no pants

Mijn config verbruikt op het moment zo'n 40-50 watt als ik niets doe. Tegen de 60 onder 'load' (alleen cpu @ ~90%). Met alleen de laptopschijf aangesloten trouwens.
Dat moet beter kunnen (30 zou ik toch wel moeten kunnen halen). Heb in het bios c'n'q aangezet, en mijn voltages naar beneden gegooid (zal later vandaag deze post updaten/nieuwe post maken met de waardes). Powerplay staat ook aan trouwens. Ben aan't stoeien met Ubuntu-server.
Heef iemand nog ideeën waar ik naar moet/kan kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is wel een beetje dramatisch voor die configuratie. Weet je zeker dat Ubuntu goed omgaat met je C'n'Q?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hot Pixel

Hot Pixel

King of no pants

Nou, ik ben nog een beetje ubuntu-noob, maar als ik cat /proc/cpuinfo intype als er weinig gebeurt draaien ze op 800 mHz, open ik twee 1080p filmpjes springt de cpu naar 2800, dus ik zie geen reden te denken dat ze dat niet doen. Juist ook omdat er dan nog eens 10-20 watt bijkomt onder stress (rond de 60 zit ik dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iNSaNe-oNe

iNSaNe-oNe

Heb je de mogelijkheid om op een andere schijf een Windows-smaak met juiste settings te installeren, al is het maar ter referentie om te zien dat het echt aan je config of aan je OS ligt?

Het is, denk ik, de minste moeite om zo redelijk snel een antwoord op je vraag te krijgen... en 10-20W extra onder load is vrij normaal voor elke machine, zelfs mijn oude PII-300 van vroeger die ik binnenkort ga vervangen door m'n nieuwe setup heeft dat verschijnsel.

[ Voor 23% gewijzigd door iNSaNe-oNe op 30-07-2010 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkaz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-09 15:58

Melkaz

Melkazar

Hot Pixel schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 10:50:
Mijn config verbruikt op het moment zo'n 40-50 watt als ik niets doe. Tegen de 60 onder 'load' (alleen cpu @ ~90%). Met alleen de laptopschijf aangesloten trouwens.
Dat moet beter kunnen (30 zou ik toch wel moeten kunnen halen). Heb in het bios c'n'q aangezet, en mijn voltages naar beneden gegooid (zal later vandaag deze post updaten/nieuwe post maken met de waardes). Powerplay staat ook aan trouwens. Ben aan't stoeien met Ubuntu-server.
Heef iemand nog ideeën waar ik naar moet/kan kijken?
Mijn setup is ongeveer gelijk(mobo, cpu, 2gb geheugen 1 disk) en mijn gebruik zit ~50 op idle en tegen de 60 op load. Echter gebruik in een 7.200 rpm disk en een niet efficiënte voeding . Namelijk een 500 watt Cool master. Wanneer ik deze voeding en disk vervang hoop ik toch echt onder de 40 te duiken.

Weet je zeker dat je meter de correcte waardes weergeeft?

PSN: Melkazar | Steam: Melkaz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• divvid
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-08 13:36
Hmmm, progress....

Enige jaren geleden (2007) heb ik mijn oude Dell D600 laptop ingericht als home servertje, 120 GB disk er in, 1 GB geheugen en een processor (Pentium-M) die dynamisch tussen de 600-1800 Mhz schakeld. Ik draai er Ubuntu op (inmiddels 10.04) voor mijn website, wat documentjes delen en wat nzb dingetjes. Zonder de Wireless aan doet ie zo'n 10W idle op 600 Mhz, Vol aan de bak loopt het op naar zo'n 35W, maar dan hebben we het wel gehad.

Ik heb er wel eens aan gedacht om hem te vervangen voor zo'n fanless Atom 270, maar volgens mij ga ik daar niet wijzer van worden. Wat zijn jullie gedachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFlash
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-09 22:39

FireFlash

need a light?

divvid schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 14:45:
Hmmm, progress....

Enige jaren geleden (2007) heb ik mijn oude Dell D600 laptop ingericht als home servertje, 120 GB disk er in, 1 GB geheugen en een processor (Pentium-M) die dynamisch tussen de 600-1800 Mhz schakeld. Ik draai er Ubuntu op (inmiddels 10.04) voor mijn website, wat documentjes delen en wat nzb dingetjes. Zonder de Wireless aan doet ie zo'n 10W idle op 600 Mhz, Vol aan de bak loopt het op naar zo'n 35W, maar dan hebben we het wel gehad.

Ik heb er wel eens aan gedacht om hem te vervangen voor zo'n fanless Atom 270, maar volgens mij ga ik daar niet wijzer van worden. Wat zijn jullie gedachten?
Ik heb ook een D600 met gentoo staan als thuis server. Oude D600 van werk overgenomen en uitgebreid met geheugen en snellere processor.

Wat betreft stroom verbruik is dit wel een van de meest economische opties, met 10 a 15 watt idle. Voor de basis taken waar ik hem voor gebruik als web/file/squeezebox/download server voldoet de performance prima en is alles lekker snel. Nu zit ik er ook over te denken om wat virtual machines er headless op te hosten, maar dat is teveel gevraagd voor dit systeem.

Een Atom of 240E achtig systeem zal minstens 20 watt extra verbruiken dus ik zit te twijfelen of de performance verhoging die ik hiermee behaal het extra stroom verbruik wel waard is. Het is natuurlijk wel een leuk projectje om in elkaar te knutselen :)

If builders built buildings the way programmers wrote programs, then the first woodpecker would destroy civilization.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• divvid
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-08 13:36
precies, vooruitgang zeg maar.
Mijn eerste prioriteit is toch een zo zuinig mogelijke server te hebben. De D600 blijft dus nog even dienst doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hot Pixel

Hot Pixel

King of no pants

Melkaz schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 14:23:
[...]

Mijn setup is ongeveer gelijk(mobo, cpu, 2gb geheugen 1 disk) en mijn gebruik zit ~50 op idle en tegen de 60 op load. Echter gebruik in een 7.200 rpm disk en een niet efficiënte voeding . Namelijk een 500 watt Cool master. Wanneer ik deze voeding en disk vervang hoop ik toch echt onder de 40 te duiken.

Weet je zeker dat je meter de correcte waardes weergeeft?
Ik zal vanavond eens even kijken, zou niet weten hoe ik zou moeten testen of die meter goed werkt though. Misschien in een lamp doen ofzo. Afijn, ik verzin er wel wat op.
Wat de suggestie van windows betreft: ik heb hier geen windows-licentie liggen, dus ik ben bang dat dat een beetje buiten mijn opties valt. Heb er wel erg sterk over zitten denken om WHS te kopen, maar da's de helft van de prijs van m'n server, en vind ik om eerlijk te zijn een beetje overdreven (vooralsnog... met whs was ik vier dagen geleden echter al wel klaar geweest met installeren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
divvid schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 14:45:
Logisch, dat is wat laptophardware nou eenmaal doet. Een Mac Mini (=de Macbook hardware in desktop kastje met een redelijke voeding) draait vergelijkbare waarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iNSaNe-oNe

iNSaNe-oNe

Hot Pixel schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 16:05:
[...]
Wat de suggestie van windows betreft: ik heb hier geen windows-licentie liggen, dus ik ben bang dat dat een beetje buiten mijn opties valt.
Het leuke van o.a. Windows 7 is dat je 30 dagen 'grace period' hebt om de boel te activeren/registreren. Klik je tijdens installatie bij het scherm waar je normaliter je key intikt op Cancel, dan is dat helemaal prima. Je kunt alle features gebruiken en voor een kleine test zoals deze is dat uitermate geschikt. Als je er maar maximaal 30 dagen over doet.

De licentie heb je dus voor het testen niet nodig, give it a try. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Nu online
Ik heb exact dezelfde setup als Insane-One besteld :)

Verwacht eind volgende week alle onderdelen binnen te hebben. Hoe staat het bij jou ervoor Insane?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iNSaNe-oNe

iNSaNe-oNe

FreeShooter schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 23:57:
Ik heb exact dezelfde setup als Insane-One besteld :)

Verwacht eind volgende week alle onderdelen binnen te hebben. Hoe staat het bij jou ervoor Insane?
Gaaf! Leuk om te zien dat anderen ook enthousiast worden van die setup. :)

Bij de tent waar ik ze besteld heb (Afuture.nl) zijn alle onderdelen binnen gekomen van hun leverancier, maar de kast verwachten ze pas begin volgende week binnen. Ik heb dus helaas dit weekend nog niets om mee te spelen. Maar wanneer de boel binnen is en in elkaar zit, zal ik ook wat verbruikscijfers vertellen. Nog even geduld dus. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dpj789
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-09 10:36
ik ben van plan om een servertje te bouwen, hij moet klein zijn van mn moeder....
zelf dacht ik aan dit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Fractal Design Array Mini ITX NAS Case W/ 300W SFX PSU€ 157,-€ 157,-
1Intel Core i3 530€ 98,99€ 98,99
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G€ 41,86€ 41,86
1Intel Desktop Board DH57JG€ 106,27€ 106,27
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 404,12

alleen in dit topic zie ik dat veel mensen de zotac nemen in plaats van dit bordje, zou iemand me kunnen vertellen wat daar het voordeel van is? want in deze review heeft het bord een energie verbruik van 25 watt wanneer idle. het enigste nadeel dat ik kan bedenken is dat de deze maar 4 sata poorten heeft en de zotac 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Nu online
iNSaNe-oNe schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 12:02:
[...]

Gaaf! Leuk om te zien dat anderen ook enthousiast worden van die setup. :)

Bij de tent waar ik ze besteld heb (Afuture.nl) zijn alle onderdelen binnen gekomen van hun leverancier, maar de kast verwachten ze pas begin volgende week binnen. Ik heb dus helaas dit weekend nog niets om mee te spelen. Maar wanneer de boel binnen is en in elkaar zit, zal ik ook wat verbruikscijfers vertellen. Nog even geduld dus. :P
Oke, ik heb de onderdelen bij verschillende (web) winkels gekocht. Maar de kast ook bij Afuture, echter heb jij waarschijnlijk de grijze versie besteld? Ik heb de zwarte besteld en die is wel op voorraad.

Echter zie ik nu dat het geheugen, wat ik bij azerty heb besteld, pas over minimaal 10 werkdagen geleverd kan worden. Toch maar overstappen naar afuture denk ik, al kost die daar wel 13 euro meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
dpj789 schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 13:48:
alleen in dit topic zie ik dat veel mensen de zotac nemen in plaats van dit bordje, zou iemand me kunnen vertellen wat daar het voordeel van is? want in deze review heeft het bord een energie verbruik van 25 watt wanneer idle. het enigste nadeel dat ik kan bedenken is dat de deze maar 4 sata poorten heeft en de zotac 6.
Vanwege de WiFi? Anders heb je ook nog pricewatch: ECS H55H-I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
iNSaNe-oNe schreef op maandag 26 juli 2010 @ 13:43:
[...]

Ik ben heel benieuwd naar hoeveel Watt je in deze setup verbruikt, zowel idle als stressed. Heb je de beschikking over een verbruiksmeter om dit soort getallen op te leveren?
Ik neig namelijk naar eenzelfde setup (met weliswaar maar een of twee non-SSD harddisks erop aangesloten), dus ben heel benieuwd.
Ik heb geen verbruikmeter. Misschien dat ik die binnenkort eens ergens ga kopen maar dat is nog even afwachten.

Ondertussen echt vreselijk veel gekloot om een ATi-driver op het systeem draaiend te krijgen (laatste Debian-versie). Als het systeem opstart, kun je geen resolutie instellen en nu staat hij op een achterhaalde resolutie met een lage framerate waar ik koppijn van krijg. Dus ik denk, laten we eens drivers gaan installeren. Nu heb ik al flink zitten klooien met de standaard driver (VESA), maar hier kan ik niets mee instellen (geen resolutie ook niets via xorg.conf). Ook de standaard radeon en radeonhd werken niet. Wat blijkt, is de onboard chip een 4200-serie van ATi en deze blijkt te nieuw te zijn (moederbord en dus de chip is al bijna een jaar oud maar ok?). Moet je zelf drivers gaan compileren. Wat een gekloot. Hier zit ik als Linux-n00b niet echt op te wachten.

Het draait overigens nog steeds niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Debian draait dan ook 'oude' software, in verhouding. Dus de ondersteuning die jij mist zit al een tijdje in de laatste Xorg-versies ;). Het is een beetje zoals Windows 2000 installeren en klagen dat de drivers die je kan gebruiken geen Crossfire ondersteunen. Ik weet dat bv. Arch het ondersteunt.

Je zou misschien Sidux kunnen proberen, dat is op Debian gebaseerd, meer bepaald op de testing branch. Dat zou je software moeten geven die wat meer up to date is. Ik kan jammer genoeg niet zeggen vanaf welke versie Xorg ondersteuning heeft voor jouw chip - het gaat hier specifiek om de xf86-video-ati driver (radeonhd wordt uitgefaseerd, ondersteuning voor nieuwe drivers wordt aan de radeon-driver toegevoegd, waarvoor de xf86-video-ati 'driver' als wrapper fungeert), maar die zit er zeker al in vanaf versie 6.12. De laatste versie is 6.13.1 als ik het goed heb.

X compileren is inderdaad niet mals, dus ik zou een distro zoeken die minimaal xf86-video-ati 6.12 heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iNSaNe-oNe

iNSaNe-oNe

FreeShooter schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 22:24:
[...]

Oke, ik heb de onderdelen bij verschillende (web) winkels gekocht. Maar de kast ook bij Afuture, echter heb jij waarschijnlijk de grijze versie besteld? Ik heb de zwarte besteld en die is wel op voorraad.
Ik heb inderdaad de grijze besteld... anders zat ik waarschijnlijk dit weekend te sleutelen. Maar het mocht helaas niet zo zijn. ;(

Zullen we voor de rest van de voortgang van het besteltraject DM-en, aangezien het licht off-topic is? Als de boel in elkaar zit en zodra we cijfers kunnen roepen is het wat meer relevant, maar dit is dat niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Borromini schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 18:00:
Debian draait dan ook 'oude' software, in verhouding. Dus de ondersteuning die jij mist zit al een tijdje in de laatste Xorg-versies ;). Het is een beetje zoals Windows 2000 installeren en klagen dat de drivers die je kan gebruiken geen Crossfire ondersteunen. Ik weet dat bv. Arch het ondersteunt.

Je zou misschien Sidux kunnen proberen, dat is op Debian gebaseerd, meer bepaald op de testing branch. Dat zou je software moeten geven die wat meer up to date is. Ik kan jammer genoeg niet zeggen vanaf welke versie Xorg ondersteuning heeft voor jouw chip - het gaat hier specifiek om de xf86-video-ati driver (radeonhd wordt uitgefaseerd, ondersteuning voor nieuwe drivers wordt aan de radeon-driver toegevoegd, waarvoor de xf86-video-ati 'driver' als wrapper fungeert), maar die zit er zeker al in vanaf versie 6.12. De laatste versie is 6.13.1 als ik het goed heb.

X compileren is inderdaad niet mals, dus ik zou een distro zoeken die minimaal xf86-video-ati 6.12 heeft.
Dan laat ik het compileren even achterwegen en ga ik kijken of ik misschien de VESA-driver nog kan forceren om een bepaalde resolutie of refreshrate aan te nemen. Bedankt voor de tip in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-09 14:32

B2

wa' seggie?

Het gaat dan toch gebeuren na lang wikken en wegen ben ik (voorlopig) op de volgende configuratie uitgekomen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Toshiba MK5055GSX€ 54,29€ 54,29
1AMD Athlon II X2 240E€ 63,91€ 63,91
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/2G€ 44,44€ 44,44
1MSI 785GM-E51€ 54,69€ 54,69
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 249,41

Er komt later nog een 1.5TB of 2TB schijf bij, evenals een Antec P182 Mini-ATX kast. De server gaat Fedora 13 draaien en dienen als AFP, FTP en TimeMachine server.
De Toshiba schijf is uitgezocht omdat deze in de charts van Tom's Hardware de energie-zuinigste 2.5 inch schijf is. Misschien zo af en toe ook wat proberen in een kvm virtuele host.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Hoewel het een mooi setje is, had je de 240e achterwege kunnen laten, een gewone 240 met voltage tweaks doet hetzelfde...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

FireDrunk schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 14:12:
Hoewel het een mooi setje is, had je de 240e achterwege kunnen laten, een gewone 240 met voltage tweaks doet hetzelfde...
Tja wat scheelt het, 7 euro ofzo? Dan pak ik de 240e gewoon, geen gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basw100
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-09 11:43
Ik zit er zelf over te denk om onderste configuratie te bestellen.
Doel: Download/mediastream/webserver/homeserver.
Eisen: zuinig, stil en compact. En eigenlijk ook niet te duur.

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung EcoGreen F3EG, 2TB€ 97,-€ 97,-
1Lian Li PC-Q07€ 45,22€ 45,22
1Intel Core i3 530€ 96,99€ 96,99
1be quiet! Pure Power L7 350W€ 35,02€ 35,02
1Intel Desktop Board DH57JG€ 105,66€ 105,66
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 455,03

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Waarom 4GB? 2GB is zat voor de taken die jij beschrijft.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FireDrunk schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 15:47:
Waarom 4GB? 2GB is zat voor de taken die jij beschrijft.
Omdat het altijd handig is iets meer te hebben, en het geil geheugen leuk geprijst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Tja, dan is het een prima config :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Basw100 schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 15:35:
Ik zit er zelf over te denk om onderste configuratie te bestellen.
Eisen: zuinig, stil en compact. En eigenlijk ook niet te duur.

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung EcoGreen F3EG, 2TB€ 97,-€ 97,-
1Lian Li PC-Q07€ 45,22€ 45,22
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 455,03
Vanwaar de keuze voor Intel en niet AMD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

B2 schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 16:40:
[...]

Vanwaar de keuze voor Intel en niet AMD?

mediastream zie ik als een HTPC mogelijkheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Verwijderd schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 16:57:
[...]

mediastream zie ik als een HTPC mogelijkheid?
Uuhm wat heeft dat met mijn vraag 'Waarom Intel' te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeWazowski
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:16

MikeWazowski

Look into my eye

Zover ik begrepen had is de i3-530 zuiniger in idle én sneller bij load dan de 240/245/250? Ja, hij is incl mobo wel 2x zo duur.... Dan kan je weer (meerdere) VM's draaien bijvoorbeeld - al noemt Basw100 dat niet.
(uh... weet ik nu wat ik eigenlijk wil zeggen :?)

[ Voor 5% gewijzigd door MikeWazowski op 03-08-2010 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

MikeWazowski schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 22:23:
Zover ik begrepen had is de i3-530 zuiniger in idle én sneller bij load dan de 240/245/250? Ja, hij is incl mobo wel 2x zo duur.... Dan kan je weer (meerdere) VM's draaien bijvoorbeeld - al noemt Basw100 dat niet.
(uh... weet ik nu wat ik eigenlijk wil zeggen :?)
Volgens mij wordt het voordeel van de i3 weer te niet gedaan door het moederbord..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
B2 schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 07:40:
Volgens mij wordt het voordeel van de i3 weer te niet gedaan door het moederbord..
Je bedoelt het energievoordeel?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

FireDrunk schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 09:18:
[...]

Je bedoelt het energievoordeel?
Ja inderdaad, het prijsvoordeel in ieder geval niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Tja, als je daar 75-100% performancewinst voor terugkrijgt ;)
Ik heb mensen meer geld voor minder performanceverschil zien uitgeven ;)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FireDrunk schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 09:27:
Tja, als je daar 75-100% performancewinst voor terugkrijgt ;)
Ik heb mensen meer geld voor minder performanceverschil zien uitgeven ;)
Daarom zijn wij hier toch? Die performance winst zit namelijk in de meeste mensen gewoon in hun hoofd, terwijl ze er in werkelijkheid helemaal niets aan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Verwijderd schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 09:29:
[...]

Daarom zijn wij hier toch? Die performance winst zit namelijk in de meeste mensen gewoon in hun hoofd, terwijl ze er in werkelijkheid helemaal niets aan hebben.
Daar heb je helemaal gelijk in ;)

Ikzelf heb een PhenomII voor de 10 minuten per dag dat ik de performance nodig heb ;)
Voor de rest voldoet een P3 800Mhz waarschijnlijk ;)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

De keuze tussen een i3 platform of een 240e zou voor mijn basisconfig ook al bijna 100 euro verschil uitmaken

#ProductPrijsSubtotaal
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/2G€ 43,38€ 43,38
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 335,34

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X2 240E€ 63,91€ 63,91
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/2G€ 43,38€ 43,38
1MSI 785GM-E51€ 54,33€ 54,33
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 247,99

Misschien is het het waard, maar die 100 euro is wel weer veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Waarom een zwaardere voeding bij de i3? Maakt toch geen kont uit?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

B2 schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 09:43:
De keuze tussen een i3 platform of een 240e zou voor mijn basisconfig ook al bijna 100 euro verschil uitmaken

knip

Misschien is het het waard, maar die 100 euro is wel weer veel.
Ik gebruik mijn server ook als htpc, verbruikt tussen de 20w idle en 40 full load.

Vind dat toch wel handig als het gelijk in 1 machine zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

FireDrunk schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 10:10:
Waarom een zwaardere voeding bij de i3? Maakt toch geen kont uit?
Ik had even een lijstje gepakt zoals hierboven was genomen voor een i3 opstelling. Zie net dat daar ook een duurder ITX bord inzit. Nou ja dan scheelt het nog steeds meer dan 50-70 euro.
Die 3 euro van de voeding maakt namelijk het verschil niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
B2 schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 10:38:
[...]

Ik had even een lijstje gepakt zoals hierboven was genomen voor een i3 opstelling. Zie net dat daar ook een duurder ITX bord inzit. Nou ja dan scheelt het nog steeds meer dan 50-70 euro.
Die 3 euro van de voeding maakt namelijk het verschil niet...
Qua geld niet, wel qua zuinigheid. Een systeem dat in idle onder de 20% load van een voeding zit is minder efficient en zodoende minder zuinig.

3kwp pvoutput

Pagina: 1 ... 47 ... 110 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
<b>In <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1536123">LA loopt nu een discussie</a> waarbij de toekomst/herstructurering van dit topic ter sprake komt. Relevante input is daarbij gewenst.</b>

Voor dit topic geldt ook het CSL Beleid. Het is dus nadrukkelijk *niet* de bedoeling om hier een lijstje met specificaties te plaatsen en daarbij vragen 'of het wel goed is'.

Discussie over RAID hoort hier niet thuis. Evenals <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1455241">Zuinige ESXi Server</a>.