Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:57
RaMdRiVe schreef op zondag 14 maart 2010 @ 18:02:
Met onwaarschijnlijkheden houd ik me niet bezig: liever met feiten!

Eerst met een Efficiente voeding, een mATX-bordje en een E8400 cpu (underclocked en volted naar 2,0Ghz) en een normale harddisk kwam het systeem niet onder de 66W idle, load was rond de 80W.
Na aanschaf van een mITX-voeding met mITX-bordje bleek dat de rest van de identieke hardware altijd onder de 50W bleef. Wat mITX dan anders doet dan mATX?

De TDP is een maximaal vermogen dus niet een gemiddeld benodigd vermogen. Dit blijft dus onder de 65W (in dit geval van de cpu). De SSD verbruikt ook maar maximaal 1W (ipv een reguliere harddisk welke op 10W zit).
Wel erg raar, aangezien Intel vaak boven de TDP zit. Wat voor methode gebruik je eigenlijk om full load te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:37

Mars Warrior

Earth, the final frontier

FatalError schreef op zondag 14 maart 2010 @ 17:35:
Ik ben n leuk servertje aan het uitzoeken. Dit ding moet voor de opslag van mn muziek/films en backup van alle PC's in huis gaan dienen. Verder moet ie virtualbox draaien met daarin n vorm van Windows om via RDP diverse windows programma's te kunnen draaien. Ik heb momenteel het volgende uitgezocht:

#ProductPrijsSubtotaal
1Chenbro ES34069€ 188,48€ 188,48
1GeIL GV34GB1333C7DC€ 97,95€ 97,95
1Hitachi Travelstar 7K500 HTS725050A9A364€ 83,61€ 83,61
1Intel Core i5 660€ 177,01€ 177,01
1Samsung SN-T083A€ 0,-€ 0,-
4Samsung Spinpoint F3 HD203WI€ 128,-€ 512,-
1Zotac H55ITX-A-E€ 120,27€ 120,27
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.179,32

Prijs is niet n groot issue, stroomverbruik en voldoende prestaties echter wel. Hij moet de gigabit wel ongeveer vol gaan trekken bij het kopieren en de Windows in virtualbox moet gewoon lekker lopen. Later zullen er mogelijk nog meer besturingssystemen tegelijk gaan draaien onder virtualbox.
Ik hoop hiermee in idle toestand (de 4 3'5" schijven 'uit') <30 watt en alles draaiend maar niet zwaar belast op zo'n 60 watt uit te komen. O ja... ik wil graag Linux met software raid gaan draaien hierop.
Heeft iemand commentaar op de onderdelen? Misschien beter andere schijven kiezen bijvoorbeeld?
Je hebt de 120W versie van de Chenbro in je lijstje staan. Denk je dat dat genoeg zal zijn voor alles, zeker als er wat schijven aan het opspinnen zijn? Ik zou de 180W versie nemen, of nog even wachten op de Lian Li PC-Q08 waar 6 schijven in kunnen...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaMdRiVe
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-03-2023
Wat betreft het testen van de load:

Het draaien van Prime95, kopieeren van ISO's naar de NAS, downloaden van Torrent, opstarten van 5 extra VM's: en dit dan alles op hetzelfde moment dus tegelijkertijd. Op deze wijze wordt dus alle hardware op eenzelfde moment gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-09 19:24
Mars Warrior schreef op zondag 14 maart 2010 @ 18:33:
[...]

Je hebt de 120W versie van de Chenbro in je lijstje staan. Denk je dat dat genoeg zal zijn voor alles, zeker als er wat schijven aan het opspinnen zijn? Ik zou de 180W versie nemen, of nog even wachten op de Lian Li PC-Q08 waar 6 schijven in kunnen...
Dat klopt, ik ga inderdaad voor de 180watt versie. Die Lian-Li vind ik ook wel mooi, maar is ook n stuk groter. 6 schijven heb ik ook niet nodig. Dat wordt me bovendien te onzuinig.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-09 21:38

Bolletje

Moderator Harde Waren
@ Fatalerror
Je zou ook voor een i3 540 kunnen gaan, iets lager geclockt, maar het scheelt erg in de kosten (100 euro vs 177). Ze hebben dezelfde videochip en TDP, alleen is de 540 lager geclockt.

[ Voor 10% gewijzigd door Bolletje op 14-03-2010 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
RaMdRiVe schreef op zondag 14 maart 2010 @ 18:40:
Wat betreft het testen van de load:

Het draaien van Prime95, kopieeren van ISO's naar de NAS, downloaden van Torrent, opstarten van 5 extra VM's: en dit dan alles op hetzelfde moment dus tegelijkertijd. Op deze wijze wordt dus alle hardware op eenzelfde moment gebruikt.
En wat voor hardware om de energie te meten? Ik snap niet hoe je dan alsnog zo weinig watts verstookt. Alle 4 cores zijn door Prime95 bezet toch? Kan iemand mij uitleggen hoe dit zo kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaMdRiVe
Omdat ik de VM's ivm performance heb ingericht 1 cpu-core te gebruiken, heb ik inderdaad Prime95 4x laten draaien zodat elke core wordt aangeroepen. Door de andere handelingen worden ook de SSD, DDR2 en NIC gebruikt (meer hardware zit er niet in). Enige bekabeling is een Cat6E en 220V stekker. Deze laatste zat een maand met een geleende Conrad Wattagemeter in het stopcontact.

Ben ook erg benieuwd (net zoals Red Devil) wie een goede technische verklaring kan geven voor dit lage verbruik?

Ben zelf uiteraard eeeerg tevreden met dit systeem ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-09 21:38

Bolletje

Moderator Harde Waren
Red devil schreef op zondag 14 maart 2010 @ 20:01:
[...]

En wat voor hardware om de energie te meten? Ik snap niet hoe je dan alsnog zo weinig watts verstookt. Alle 4 cores zijn door Prime95 bezet toch? Kan iemand mij uitleggen hoe dit zo kan?
Met een energieverbruikmeter die in het stopcontact zit? Dan heb je gelijk ook het rendement van de voeding meegerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het lage idle verbruik zou kunnen kloppen, het is laag, maar okay. Maar vervolgens +6w voor full load op een Core2 Quad? :) Ik heb eenzelfde machine hier staan, maar dan met een Q9300 (95W TDP) en die lust echt een slok meer (zeker 70w) bij volle belasting. Door het lagere TDP zal dit effect minder zijn, maar 6w extra onder full load lijkt me een meetfout :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

FatalError schreef op zondag 14 maart 2010 @ 18:57:
[...]

Dat klopt, ik ga inderdaad voor de 180watt versie. Die Lian-Li vind ik ook wel mooi, maar is ook n stuk groter. 6 schijven heb ik ook niet nodig. Dat wordt me bovendien te onzuinig.
Ok. 180W versie is lastig leverbaar heb ik begrepen...
Ik denk dat ik voor de Lian-Li ga. Prijs is hopelijk ongeveer de helft van de Chenbro en ik kan dan ook nog wat meer onderdelen hergebruiken zoals voeding en DVD brander. Ook heb ik dan geen problemen om mijn Velociraptor kwijt te kunnen.

Kast is daardoor wel wat groter, maar het blijven beide, zeker voor een ITX kast waar 4 of meer schijven inkunnen kleine kastjes die leuk in een hoekje of ergens onder kunnen staan:
- Chenbro 140b x 260h x 260d
- Lian-Li 227b x 272h x 345d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaMdRiVe
Een TDP van 93W is wel wat anders dan een TDP van 65W.
Jouw systeem wordt 70W fulll load: ivm jouw cpu heb jij geen mITX moederbord en deze maakt toch echt een verschil met mATX, in mijn geval met de oude hardware ruim 20W (zie mijn vorige replies). Dat maakt dat jouw systeem niet vergelijkbaar is.

De voedingsefficiency is inderdaad meegemeten, het gaat namelijk om het complete systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Red devil schreef op zondag 14 maart 2010 @ 17:45:
[...]

Dat is waar maar het is natuurlijk wel een goede indicator. Daarbij, als ik me niet vergis, gaan de daadwerkelijke waarden van een Intel CPU nog wel eens over de TDP heen. Reden des te meer dat die 44W vrij onwaarschijnlijk is voor een Quad core cpu.
TDP is een hele grove indicator, zeker bij Intel omdat die voor een complete lijn vaak dezelfde TDP geeft terwijl de kloksnelheid en cachegrootte binnen die serie enorm verschillen. Zo worden alle Wolfdale core cpu's (Celeron E3xxx, Pentium E6xxx, Core 2 Duo E8xxx, Xeon) door Intel op 65W TDP in de spec sheet gezet, terwijl de lichtste (Celeron E3200) in de praktijk nog niet eens de 20W haalt onder full load. Wat heel logisch is: tov de snelste Wolfdale (C2D E8600) heeft-ie een 1GHz verschil in klok en maar 1/6e van de L2 cache (=de grootste stroomvreter in een cpu). Voor een E8600 geloof ik een 65W TDP wel, voor een E3200 heeft dat niets meer met de realiteit te maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Dreamvoid op 14-03-2010 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RaMdRiVe schreef op zondag 14 maart 2010 @ 20:45:
Een TDP van 93W is wel wat anders dan een TDP van 65W.
Jouw systeem wordt 70W fulll load: ivm jouw cpu heb jij geen mITX moederbord en deze maakt toch echt een verschil met mATX, in mijn geval met de oude hardware ruim 20W (zie mijn vorige replies). Dat maakt dat jouw systeem niet vergelijkbaar is.

De voedingsefficiency is inderdaad meegemeten, het gaat namelijk om het complete systeem.
Moederbord boeit in deze nauwelijks: het idleverbruik zal bij mij hoger liggen, dus geeft het een ander referentiepunt. Maar 6w erbij voor die quadcore die van idle naar load gaat, with all due respect, daar geloof ik geen snars van :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 14 maart 2010 @ 20:55:
[...]

Moederbord boeit in deze nauwelijks: het idleverbruik zal bij mij hoger liggen, dus geeft het een ander referentiepunt. Maar 6w erbij voor die quadcore die van idle naar load gaat, with all due respect, daar geloof ik geen snars van :P
Tenzij die cpu (door foute BIOS setting misschien?) niet terugklokt in idle?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FatalError schreef op zondag 14 maart 2010 @ 17:35:
Ik ben n leuk servertje aan het uitzoeken. Dit ding moet voor de opslag van mn muziek/films en backup van alle PC's in huis gaan dienen. Verder moet ie virtualbox draaien met daarin n vorm van Windows om via RDP diverse windows programma's te kunnen draaien. Ik heb momenteel het volgende uitgezocht:

Prijs is niet n groot issue, stroomverbruik en voldoende prestaties echter wel. Hij moet de gigabit wel ongeveer vol gaan trekken bij het kopieren en de Windows in virtualbox moet gewoon lekker lopen. Later zullen er mogelijk nog meer besturingssystemen tegelijk gaan draaien onder virtualbox.
Ik hoop hiermee in idle toestand (de 4 3'5" schijven 'uit') <30 watt en alles draaiend maar niet zwaar belast op zo'n 60 watt uit te komen. O ja... ik wil graag Linux met software raid gaan draaien hierop.
Heeft iemand commentaar op de onderdelen? Misschien beter andere schijven kiezen bijvoorbeeld?
Ik zou dan sowieso niet de veel te dure 660 nemen. Neem een stap daar onder(650, nog liever de i3 530). Die zijn ook snel zat. Alsof je die paar mhz gaat missen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2010 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
Verwijderd schreef op zondag 14 maart 2010 @ 21:19:
[...]

Ik zou dan sowieso niet de veel te dure 660 nemen. Neem een stap daar onder(650, nog liever de i3 530). Die zijn ook snel zat. Alsof je die paar mhz gaat missen.
De prijs maakt me niet uit. Volgens mij is de i3 amper zuiniger dan de i5 als ie idle is. Wat het ding vreet als ie druk is maakt me niet zoveel uit, want 99% van de tijd is ie toch idle. Ook is het prijsverschil met de i5 650 wel erg klein.
Verder heeft de i5 een aantal extraatjes tov de i3 zoals diverse virtualisatiefuncties en hardware AES functie.

Ik neig overigens wel steeds meer naar die Lian-Li kast. Ik begin me af te vragen of n i3 of i5 wel goed genoeg te koelen is in zo'n klein kastje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jij wil zeggen dat jij 133mhz verschil kan merken?! Ik snap niet dat je zegt dat geld niet uit maakt. Waarom wil je dan zuinig 8)7 .

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2010 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
Verwijderd schreef op zondag 14 maart 2010 @ 22:00:
Jij wil zeggen dat jij 133mhz verschil kan merken?! Ik snap niet dat je zegt dat geld niet uit maakt. Waarom wil je dan zuinig 8)7 .
Nee, dat zeker niet, maar voor het kleine prijsverschil vond ik deze 'upgrade' nog wel kunnen ;)
De prijs maakt me niet zoveel uit omdat ik hem niet uit eigen zak hoef te betalen, de stroomkosten echter wel :P

[ Voor 14% gewijzigd door FatalError op 14-03-2010 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

133mhz voor 175-155=30 20euro....Naja als je hem toch niet zelf hoeft te betalen. Zou ik je normale schrijven vervangen voor WD Blacks van 2TB. Snelste HD's die je kan krijgen. Die gaan toch uit als ze niets doen. Laptop hardeschijf zou ik vervangen door een SSD van intel(is nog zuiniger en sneller). Dan moet je zelf wel veel instellen dat hij veel in het geheugen houd. Moet er nog geen UPS bij? Kijken of je ergens een G.Skill Eco setje kan kopen. http://www.gskill.com/products.php?index=247

[ Voor 129% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2010 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

175 - 155 = toch 20 euro... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry, je hebt gelijk, ik ben moe :p. Wedstrijd gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
Verwijderd schreef op zondag 14 maart 2010 @ 22:05:
133mhz voor 175-155=30 20euro....Naja als je hem toch niet zelf hoeft te betalen. Zou ik je normale schrijven vervangen voor WD Blacks van 2TB. Snelste HD's die je kan krijgen. Die gaan toch uit als ze niets doen. Laptop hardeschijf zou ik vervangen door een SSD van intel(is nog zuiniger en sneller). Dan moet je zelf wel veel instellen dat hij veel in het geheugen houd. Moet er nog geen UPS bij? Kijken of je ergens een G.Skill Eco setje kan kopen. http://www.gskill.com/products.php?index=247
Zo vaak zullen die schijven niet uit staan. 4 van die EcoGreen schijven zijn al snel zat om de gigabit lijn vol te trekken, dus sneller heeft naar mijn idee geen zin. Een SSD vind ik overigens de meerprijs niet waard. Die laptopschijf is bijna net zo zuinig als de meeste SSD's. Mijn plan was om de gegevens die ik veel nodig heb (muziek en documenten) op die laptopschijf te zetten en deze dan eens per dag te rsyncen met de raid-set. Zo kan die raidset vaker uit staan.
Bovendien haalt die laptopschijf bijna de 1 gigabit/s bij sequentieel lezen, dus voor de snelheid is n SSD ook niet echt nodig.
Misschien komt die UPS er ook wel, maar gelukkig valt hier zelden de stroom uit.
Dat geheugen is misschien wel interessant ja. Helaas staan er geen timings bij andere frequenties op de site.
Het GEIL geheugen wat ik had uitgezocht werkt op 1.5 volt (dus ook al erg zuinig) en heeft heel erg snelle timings bij 1.5v en 1333Mhz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1.5 volt is standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
Bij mijn zoektocht bleek veel geheugen op n hogere spanning te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FatalError schreef op zondag 14 maart 2010 @ 22:31:
[...]

Bij mijn zoektocht bleek veel geheugen op n hogere spanning te werken.
1.5 volt is geheugen wat geschikt is voor de geintegreerde geheugen controller van intel. Die gaan dood bij hogere spanningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FatalError schreef op zondag 14 maart 2010 @ 22:29:
[...]

Zo vaak zullen die schijven niet uit staan. 4 van die EcoGreen schijven zijn al snel zat om de gigabit lijn vol te trekken, dus sneller heeft naar mijn idee geen zin. Een SSD vind ik overigens de meerprijs niet waard. Die laptopschijf is bijna net zo zuinig als de meeste SSD's. Mijn plan was om de gegevens die ik veel nodig heb (muziek en documenten) op die laptopschijf te zetten en deze dan eens per dag te rsyncen met de raid-set. Zo kan die raidset vaker uit staan.
Als ik je een tip mag geven: probeer rdiff-backup :) Die backupt differentieel en maakt gebruik van dezelfde basis als rsync. Als je dus een fuckup hebt (en wie heeft die nou niet), dan kun je terug in de tijd. Zo hou ik zelf de historie van een jaar op mijn documenten bij, een half jaar op mijn foto's en een drie maanden op de muziek :) Elke nacht om 05:00 wordt hier alles gesynct op de Atom en dan staat 'ie een 3-10 minuten te pruttelen op 500GB aan data :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2010 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:20
#ProductPrijsSubtotaal
1Chenbro ES34069€ 188,48€ 188,48
1GeIL GV34GB1333C7DC€ 97,95€ 97,95
1Hitachi Travelstar 7K500 HTS725050A9A364€ 83,61€ 83,61
1Intel Core i5 660€ 177,01€ 177,01
1Samsung SN-T083A€ 0,-€ 0,-
4Samsung Spinpoint F3 HD203WI€ 128,-€ 512,-
1Zotac H55ITX-A-E€ 120,27€ 120,27
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.179,32

Dat Zotac H55 itx bordje met een i3 530 cpu verbruikt idle rond de 30 watt en full load rond de 70 watt met een WD Scorpio Blue 160GB als OS schijf. Hou je 50 watt over voor de spin-up van de overige 4 schrijven. Dat zou toch genoeg moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
Verwijderd schreef op zondag 14 maart 2010 @ 23:08:
[...]

Als ik je een tip mag geven: probeer rdiff-backup :) Die backupt differentieel en maakt gebruik van dezelfde basis als rsync. Als je dus een fuckup hebt (en wie heeft die nou niet), dan kun je terug in de tijd. Zo hou ik zelf de historie van een jaar op mijn documenten bij, een half jaar op mijn foto's en een drie maanden op de muziek :) Elke nacht om 05:00 wordt hier alles gesynct op de Atom en dan staat 'ie een 3-10 minuten te pruttelen op 500GB aan data :)
Thnx, die ga ik eens proberen :)

@GioStyle: Volgens n review op http://www.bit-tech.net is het verschil in idle gebruik tussen de i3-530 en de i5-661 maar 2 watt. Daar krijg ik echter wel het volgende voor terug:
Intel® AES-NI enabled.
Intel® Virtualization Technology for Directed I/O (Intel® VT-d) enabled.
These parts have Intel® Trusted Execution Technology (Intel® TXT) enabled.
Max Intel® Turbo Boost Technology Frequency (GHz): 2 core: 3.46 GHz, 1 core: 3.60 GHz

Misschien redt ik het wel met n 120 watt voeding, maar dan is er echt geen speling meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
@FatalError: Ik had een precies dezelfde opstelling als jou in gedachten, maar dan met een i5 530. Maar aangezien ik nu weer verder reken is een 120 watt voeding toch net niet toereikend in verband met de spin-up van de hardeschijven. Dat is jammer, want de 180 watt versie van Chenbro is in Nederland zeer moeilijk te krijgen. :(

[ Voor 9% gewijzigd door GioStyle op 15-03-2010 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec Performance One Mini P180 Zwart€ 72,48€ 72,48
1be quiet! L7 530W€ 53,50€ 53,50
1Intel Postville SSDSA2MH080G2C1 80GB€ 188,52€ 188,52
1Intel Xeon X3440€ 192,96€ 192,96
2Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 84,90€ 169,80
1MSI H55M-ED55€ 98,10€ 98,10
4Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI€ 82,46€ 329,84
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.105,20

Ik zat te denken aan deze setup voor mijn server/htpc.
ik ga met linux een software raid draaien, ook komen er 3 virtual boxen voor mijn download "gebeuren" en HTPC en webserver.

zijn er nog op of opmerkingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

FatalError schreef op zondag 14 maart 2010 @ 21:52:
[...]
Ik neig overigens wel steeds meer naar die Lian-Li kast. Ik begin me af te vragen of n i3 of i5 wel goed genoeg te koelen is in zo'n klein kastje.
Als je de specs en foto's van de PC-Q08 kast bekijkt (aangenomen dat je die bedoelt), dan zie je 2 grote fans als intake, een geperforeerde onderkant en achterkant en als ik het goed heb een grote outtake fan aan de bovenkant.

Lijkt me sterk als dat niet voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
@ P.Maarden: Ja, je voeding is zware overkill. 350 watt is meer dan voldoende en scheelt je ook weer bijna 2 tientjes. Daarnaast zou ik ook voor een geheugenkit van 2 x 4 GB gaan. Kan je later alsnog uitbreiden mocht je nog tekort komen.

[ Voor 39% gewijzigd door GioStyle op 15-03-2010 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 15 maart 2010 @ 13:25:
#ProductPrijsSubtotaal
1Antec Performance One Mini P180 Zwart€ 72,48€ 72,48
1be quiet! L7 530W€ 53,50€ 53,50
1Intel Postville SSDSA2MH080G2C1 80GB€ 188,52€ 188,52
1Intel Xeon X3440€ 192,96€ 192,96
1MSI H55M-ED55€ 98,10€ 98,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.105,20

Ik zat te denken aan deze setup voor mijn server/htpc.
ik ga met linux een software raid draaien, ook komen er 3 virtual boxen voor mijn download "gebeuren" en HTPC en webserver.

zijn er nog op of opmerkingen?
Je gaat er een tijdelijke videokaart in zetten? Daarbij vind ik het ruime overkill voor de taken die je voorstelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 15 maart 2010 @ 14:09:
[...]

Je gaat er een tijdelijke videokaart in zetten? Daarbij vind ik het ruime overkill voor de taken die je voorstelt.
Wat zou jij mij aanraden dan Reinman?
En waarom heb ik een tijdelijk videokaart nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 15 maart 2010 @ 14:16:
[...]

Wat zou jij mij aanraden dan Reinman?
En waarom heb ik een tijdelijk videokaart nodig?
Omdat je CPU een lynnfield is en die geen GPU kern heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-09 15:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Met Reinman: Waarschijnlijk overkill en je zult een videokaart nodig hebben.

Ik weet niet wat je VMs gaan doen, als daar hele zware stuff op gaat dan heb je de Xeon misschien nodig. Maar 3 VMs waarvan de taak voor mij onbekend is... daar kan ik geen uitspraken over doen, maar voor dat kleine aantal lijkt de Xeon harde overkill.

Videokaart: waar denk je video uit te krijgen? De H55 chipset? Daar zit geen IGP in.
Dit moederbord verwacht dat je een CPU hebt waar een IGP in zit, de 32nm Westmere architectuur (Clarkdale / Arrendale cores) hebben een IGP in de processor zitten. Je Xeon X3440 is een 45nm Lynnfield, die heeft geen IGP, dus zal je moederbord geen video uitpoepen op die poortjes.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec Three Hundred€ 44,58€ 44,58
1be quiet! Pure Power L7 350W€ 35,20€ 35,20
1Intel Core i3 530€ 96,39€ 96,39
1Intel Desktop Board DH55TC€ 76,36€ 76,36
1Western Digital Scorpio Blue WD1600BEVT€ 35,-€ 35,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 787,17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 15 maart 2010 @ 14:19:
[...]

Omdat je CPU een lynnfield is en die geen GPU kern heeft.
Aha, vandaar dan is het toch slim om een 5670 te nemen.
De Xeon is nodig, omdat er nog veel meer op gedaan dan alleen die dingen aangezien hij ook gebruikt wordt voor hosting van mijn gameserver, hosting van een paar websites, FTP waar gemiddeld 20GB aan data op staat, backup, Domain, print noem het maar op.

Is het moederbord dan wel een verstandige keuze??

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2010 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Al die taken zijn niet zwaar(Tenzij die websites duizenden user hebben, met een gigantische database er achter. Je meer dan 1 game server draait, zeg 10. 20GB back up is ook niets.). Je beperkende factor is je internet verbinding. Er van uit gaande dat jij niet rechtstreeks op een fiber zit.

Een HD5670 is toch dikke overkill. Wat is er mis met een HD5450?

[ Voor 105% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2010 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 15 maart 2010 @ 14:30:
Al die taken zijn niet zwaar(Tenzij die websites duizenden user hebben, met een gigantische database er achter. Je meer dan 1 game server draait, zeg 10. 20GB back up is ook niets.). Je beperkende factor is je internet verbinding. Er van uit gaande dat jij niet rechtstreeks op een fiber zit.

Een HD5670 is toch dikke overkill. Wat is er mis met een HD5450?
De website wordt een onlinespel, zoiets als onlinesoccermanager, waar s'nachts een hoop rekenwerk op gedaan moet worden. Ik ga proberen 4 gameservers te draaien mits het stabiel en niet alteveel lag opleverd waarschijnlijk eerder 2 a 3.
FTP staat voor 20 GB vol met data voor externe users. Backup = is van 6 pc's dus ik vermoed niet meer dan 100GB.
heb zelf fiber power 120Mbit van UPC.
Oke 5450 it is than, nog opmerkingen over het mobo?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2010 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn K7 AMD XP-M op 400mhz zit nog uit zijn neus te eten bij een transfer van zijn 100Mbit nic(released in early 2003!). Mijn K8 heeft met 800mhz genoeg voor 1Gbit. Het is en blijft overkill. Je zou moeten uit zoeken hoe zwaar dat reken werk is wat hij moet doen. Ik betwijfel of een 2,9Ghz Dual core met hyperthreading van Core i7 architectuur niet snel genoeg daarvoor is. Je zou nog net een stap hoger kunnen gaan naar de Core i5. Dan heb je 3,2Ghz en nog turbo boost. pricewatch: Intel Core i5 650

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2010 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomasterr
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-03-2024
Verwijderd schreef op maandag 15 maart 2010 @ 14:37:
[...]

De website wordt een onlinespel, zoiets als onlinesoccermanager, waar s'nachts een hoop rekenwerk op gedaan moet worden. Ik ga proberen 4 gameservers te draaien mits het stabiel en niet alteveel lag opleverd waarschijnlijk eerder 2 a 3.
FTP staat voor 20 GB vol met data voor externe users. Backup = is van 6 pc's dus ik vermoed niet meer dan 100GB.
heb zelf fiber power 120Mbit van UPC.
Oke 5450 it is than, nog opmerkingen over het mobo?
Hoe wil je die Xeon gaan laten werken op een desktop bord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thomasterr schreef op maandag 15 maart 2010 @ 14:49:
[...]

Hoe wil je die Xeon gaan laten werken op een desktop bord?
Door hem er in te doen? Het is een lynnfield kern. Net als de core i5 750 en de Core i7 860.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
Mars Warrior schreef op maandag 15 maart 2010 @ 14:01:
[...]
Als je de specs en foto's van de PC-Q08 kast bekijkt (aangenomen dat je die bedoelt), dan zie je 2 grote fans als intake, een geperforeerde onderkant en achterkant en als ik het goed heb een grote outtake fan aan de bovenkant.

Lijkt me sterk als dat niet voldoende is.
Oeps.. met "klein kastje" bedoelde ik de Chenbro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-09 17:36
Allereerst hoop ik dat ik in dit forum goed zit voor mijn vraag,

Zoals zovelen hier wil ook ik een zuinig servertje in elkaar zetten. Totale opslag moet ergens tussen de 500 en 1000GB zijn, dat zal dus neerkomen op 1 HDD. Prijs is niet zo heel erg belangrijk, al moet het niet te extreem worden (dus geen SSD met 500GB opslag ofzo).

De belasting die het systeem krijgt is het OS (Windows is een must), ioftpd ftp'tje en een downloadclient met enkele threads (max 5 totaal, dus niet zoals bij torrents 100 connecties). Ook zal hij (dagelijks) enkele hashtables moeten maken, de snelheid waarmee dit gebeurd is niet erg belangrijk, of dat dit 5 of 15min duurt maakt niet uit.

Nu het punt, ik heb dus een 100MBit full-duplex internetverbinding (huidige 'onzuinige' server haalt tot 19,5MB/s traffic) en een gbit intern netwerk, het zal zelden voorkomen dat alles tegelijk helemaal volgetrokken wordt maar een 30MB/s moet hij zeker wel kunnen verwerken. Hier wringt voor mij de schoen.

Ik heb zitten kijken naar een Atom N330 bordje, idle zit dit rond de 30W, onder full-load rond de 40W. Alleen vraag ik mij af of dat dit voldoende is om de netwerkbelasting aan te kunnen. Daarom heb ik ook zitten kijken naar een i3 530, idle zou ik dan uitkomen rond de 40W en onder load ca 80W. Afgezien dat een setup met deze cpu snel zat is zijn zowel de kosten van aanschaf als de energiekosten aanmerkelijk hoger. Wellicht dat met nog wat tweaken (underclocken,volten etc) het verbruik nog iets teruggebracht kan worden maar het zal altijd hoger blijven dan bij een atom.

Nu dus de vraag, zou een atom in mijn situatie voldoen, eventueel met iets overclocken (wat doet dat met het stroomverbruik?) en/of losse (intel) netwerkkaart?

Alvast dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een atom zou dat werk gewoon aan moeten kunnen. Misschien kijken of je de nieuwe atom al op een mooi bordje kan krijgen. Let wel op welke chipset je er bij neemt. Er zijn varianten waardoor de zuinige atom in eens een stuk onzuiniger is.

Kijk de nieuwe atom is helemaal niet duur :).
pricewatch: Asus AT5NM10-I

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2010 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
Ik zou voor n bordje op basis van de Atom D510 gaan. Er zijn n hoop NASjes die hierop gebaseerd zijn en zo rond de 100 MByte/s halen. Bovendien gebruikt zo'n bordje rond de 20 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Atom trekt het, ik doe veel meer op een singlecore. :) Ik zou even naar de D945GSEJT kijken, dat ding is bijzonder zuinig en heeft alleen een 12V blokje als voeding nodig. Disk eraan en gaan met die banaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
bedankt voor deze tips. Ik had eigenlijk nog niet eens gekeken naar de D510. De benchmarks zijn veelbelovend dus deze gaat het worden.

De volgende vraag, er zijn diverse fabrikanten met dergelijke itx bordjes, maakt het nog uit welke je neemt voor stroomverbruik? Feature-sets zijn over het algemeen toch gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over het algemeen verdienen MSI en Intel de voorkeur. Al denk ik dat het asus bord ook erg weinig fasen heeft (CPU zit er al op, dus hoeven er niet meer dan nodig aan fasen op), zodat dat soort verschillen marginaal zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2010 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-04 12:25
Wat zijn jullie gedachten over dat er maar twee SATA poorten op die bordjes zitten? Uitbreidingsslot is PCI en daar vind ik in de pw eigenlijk alleen SATA150 uitbreiders voor, of maakt dat niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sja, als je die niet nodig hebt, is er niets aan de hand, maarja het is jammer. Gaan jouw hardeschijven harder dan 150MB/s?

Ed en Danny lieten laatst een mooi 890GX itx bordje zien (gesnapshot op Cbit) met 6 sata poorten. Helaasch is dat een embedded mobo en niet voor consumers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
Supermicro heeft n D510 mini-itx bordje met extra ICH9 chip. Hierdoor heeft deze 6 SATA aansluitingen. Ook heeft deze 2 Intel gigabit controllers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
FatalError schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 15:34:
Supermicro heeft n D510 mini-itx bordje met extra ICH9 chip. Hierdoor heeft deze 6 SATA aansluitingen. Ook heeft deze 2 Intel gigabit controllers.
Interessant, wel jammer dat zo'n bordje dat ineens bijna 3x zo duur wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Aha, hiero: pricewatch: Supermicro X7SPA-H

€180 maar voor mijn doeleinden wel een zeer geschikt bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:15

lier

MikroTik nerd

Heb zelf net besloten om voor de D510MO (Intel) te gaan en dan in combinatie met een 2,5" in een ITX behuizing (morgen in huis :)) in combinatie met een Synology NAS voor de storage (deze moet nog besteld worden).

Ervaringen kan ik je met een aantal dagen wel geven.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
remmelt schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 15:50:

Kun je voor het verschil van zo'n 100 euro niet beter een hele dikke hardwarematige RAID kaart kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan ook voor minder een mindere raid kaart kopen en software raid draaien. Daarbij heeft het bord ook nog SODIMM's. Die zijn vaak iets duurder en niet iedereen heeft die zo liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Verwijderd schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 16:22:
Je kan ook voor minder een mindere raid kaart kopen en software raid draaien. Daarbij heeft het bord ook nog SODIMM's. Die zijn vaak iets duurder en niet iedereen heeft die zo liggen.
Mocht er een HD uitvallen van zo'n software RAID, dan is het grote voordeel dat het een software RAID is, dat je de correcte HD in een pc kunt stoppen en die zo kunt uitlezen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Red devil schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 16:31:
[...]

Mocht er een HD uitvallen van zo'n software RAID, dan is het grote voordeel dat het een software RAID is, dat je de correcte HD in een pc kunt stoppen en die zo kunt uitlezen toch?
Nee, niet helemaal. Wat kan als je moederbord dood gaat, je een willekeurig ander moederbord zou kunnen pakken en zonder problemen kan rebuilden(je bent hardware onafhankelijker). Je kan hem niet zo maar uit lezen, gezien de rest van de data op de andere disks staan. Met Raid 1 (mirror) zou je dat nog wel kunnen doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2010 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Verwijderd schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 16:37:
[...]

Nee, niet helemaal. Wat kan als je moederbord dood gaat, je een willekeurig ander moederbord zou kunnen pakken en zonder problemen kan rebuilden(je bent hardware onafhankelijker). Je kan hem niet zo maar uit lezen, gezien de rest van de data op de andere disks staan. Met Raid 1 (mirror) zou je dat nog wel kunnen doen.
Oh ja, dat bedoelde ik eigenlijk, met RAID1. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mits en maar: Je OS hem kan lezen: Dus het heeft geen zin om je EXT4 schijf te laten uitlezen door Windows XP bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
Red devil schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 16:16:
[...]

Kun je voor het verschil van zo'n 100 euro niet beter een hele dikke hardwarematige RAID kaart kopen?
Voor 100 euro koop je geen hele dikke hardware RAID-controller hoor. Areca/3ware/highpoint 35x0 serie beginnen pas richting de 200 voor 4 poortjes :)

Hier gaat het trouwens het Asus bordje worden, ziet er net iets beter uit dan het intel-bordje. Voor mij is 1 gbit netwerkpoort en 2 sata voldoende. Uitbreiden is niet nodig, er staat nog een grote fileserver achter.

[ Voor 22% gewijzigd door dvl-2 op 19-03-2010 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Red devil schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 16:16:
[...]

Het ging mij niet om de hardware RAID (driver RAID eigenlijk natuurlijk) maar om de 6 SATA poorten en 2x Intel Gb LAN. Dat maakt het een nuttig bord voor een fileserver/router combo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:29
remmelt schreef op zondag 14 maart 2010 @ 09:24:
[...]

Met Linux en software RAID bespaar je je €136. Dat zijn bijna twee extra schijven. De performance van software RAID moet je zeker niet onderschatten, check maar eens in dit thread of het bovengelinkte DIY RAID NAS thread. Als je software hebt die echt alleen maar onder Windows draait, zou ik alsnog voor de Linux optie gaan en Windows in een vm erbovenop zetten met alleen die software erop. De controller kost natuurlijk ook nog extra Watten.

Zie ook hier voor performance: http://louwrentius.blogsp...d-6-storage-based-on.html
Ja, daar zit een Highpoint in, maar die wordt (als ik het goed heb) alleen ingezet om elke disk enkel aan te spreken, waarna het RAID-gebeuren door mdadm wordt afgehandeld. 1.2GB (grote B ) per seconde read. Genoeg performance? Me dunkt.
Redundantie is belangrijk voor mij en dan kun je dat oplossen door twee dingen te doen. Software of Hardware RAID. Het grote voordeel van een hardeware RAID is dat het veel makkelijker in te richten is voor mij. Kaartje erin, schijven aansluiten en configureren en je bent er. Bij Linux wordt het een ander verhaal. Zelf ben ik wel een tijdje systeembeheerder geweest maar mijn kracht lag altijd bij Windows-omgevingen. Linux heb ik maar heel weinig ervaring mee en verder dan een bootable cd-tje van Ubuntu of Knoppix kom ik eigenlijk niet. Ik zou dus eerst meer Linux-skills moeten vergaren en mij daar goed in moeten verdiepen. Dat gaat mij behoorlijk wat tijd kosten en laat tijd nou een luxe zijn voor mij.

Over de prestaties, die geloof ik wel van zowel de Linux-variant als de RAID-controller hardwarematig.
BackSlash schreef op zondag 14 maart 2010 @ 13:58:
[...]

Welk OS ga je er op draaien? Als het een windows versie is kan je geloof ik niet booten van een array groter dan 2 TB. Dan zou je nog een losse schijf nodig hebben voor windows.
Voor de rest ziet de set er netjes uit, al vind ik persoonlijk dat de RAID controller best duur is :)
De verklaring voor de RAID-controller staat hierboven. Ik wil waarschijnlijk wel Windows gaan draaien. Maar hebben de nieuwste versies ook last van het 2TB probleem of is dat opgelost met Windows 7 / Server 2008 eventueel i.c.m. x64? Heeft een OS eigenlijk nog invloed op het energieverbruik?

Daarnaast begin ik met mijn configuratie te twijfelen over de processor. In dit/deze topic is iedereen lyrisch over de Athlon 240. Maar als je hier naar kijkt dan is zowel de 235e als de 240e zuiniger en ben ik eerder geneigd om de 240e te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had linux raid opgezet in minder dan 10 minuten. Eerste keer dat ik dat deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-09 18:46
Mja Software raid... Dat zal voor mij absoluut geen oplossing zijn omdat ik regelmatig wissel van moederbord :P gelukkig heb ik daarom 2 aparte raid controllers. En het zijn niet eens de duurste kaarten maar het geeft me wel de veiligheid dat ik gerust kan wisselen van moederbord zonder me data kwijt te zijn !.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 15:49
LightStar schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 14:14:
Mja Software raid... Dat zal voor mij absoluut geen oplossing zijn omdat ik regelmatig wissel van moederbord :P gelukkig heb ik daarom 2 aparte raid controllers. En het zijn niet eens de duurste kaarten maar het geeft me wel de veiligheid dat ik gerust kan wisselen van moederbord zonder me data kwijt te zijn !.
Dat is toch juist het voordeel van software raid. Niet hardware afhankelijk.
Jij bedoelt fakeraid.

Heb v/d week m'n moederbord vervangen met software raid, opstarten en alles werkt weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Idd, dat zou JUIST de oplossing zijn. :p Gezien het OS afhankelijk word/is en niet hardware.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2010 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user888
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-01-2021
Kan iemand mij helpen met een keuze maken voor het volgende probleem. Ik heb een Linux server met een AMD Athlon 4850e CPU. Ik gebruik het oa om video te streamen naar mijn PS3 (PS3MediaServer icm Mencoder). Dat gaat vaak goed maar bij veel 1080p MKV's kan de CPU het gewoon niet aan.

Ik heb Mencoder al gecompileerd met een multi-threaded patch, maar het is niet genoeg. Ook overklokken hielp niet (2.4 GHz CPU speed, maar FSB verhoogd naar 225) was niet voldoende.
Kortom: ik wil upgraden.

Ik kan kiezen uit twee mogelijkheden:
- De GPU upgraden naar een Nvidia en Mencoder met VDPAU patchen (ik heb nu een Asus M3A78 Pro moederbord met G780 chipset). Hierdoor zou de CPU ontlast moeten worden.
- De CPU upgraden (de Phenom II X4 905e met 65 watt TPD lijkt me wel wat).

Bij het upgraden van de GPU kan ik er voor kiezen om er een apart videokaartje in te zetten, maar dat is energie technisch niet zo efficient volgens mij. Ik kan ook het moederbordje vervangen door eentje met een Geforce 8xxx chipset. Zoals bijvoorbeeld de Asus M4N78-VM met Geforce 8200.

1) Gaat de Phenom II X4 905e echt zoveel verschil geven tov mijn huidige 4850e? Okee, er zit wel veel meer cache op (2MB L2 cache en 6MB L3 cache tov alleen 1 MB L2 bij de 4850e). Is de singlethread performance ook een stuk hoger of profiteer ik voornamelijk alleen van de 2 extra cores? En -belangrijk- merk ik dat bij Mencoder? Het geheugen ga ik overigens niet vervangen (ik heb PC6400 ECC geheugen er in zitten)
2) Heeft iemand ervaring met Mencoder en de VDPAU patch? Ik heb namelijk zelf niet het gevoel dat het erg uitontwikkeld is, en of het wel stabiel genoeg is. Zie namelijk mensen problemen rapporteren bij het seeken.

Mijn vraag is eigenlijk: wat is wijsheid? Nogmaals: ik wil on-the-fly H.264 kunnen decoderen om te streamen naar mijn PS3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:21
Ik ben sinds enige tijd ook aan het kijken om een servertje te bouwen.
na het lezen van dit topic heb ik de msi 760GM-E51 in gedachten samen met een AMD X2 240.
Ik heb hier nog 2 vragen bij:
- is voor RAID 5 (softraid) het nog altijd zo dat de samsung F2 schijven problemen veroorzaken? (zijn de WD 1.5TB dan beter?)
- Het MSI moederbord heeft 5x SATA en 1x eSATA. Kan je die eSATA ook zomaar intern gebruiken of is dit af te raden? ik wil graag 5x 1.5TB en 1x laptophd eraan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:59
- is voor RAID 5 (softraid) het nog altijd zo dat de samsung F2 schijven problemen veroorzaken? (zijn de WD 1.5TB dan beter?)
Waar lees jij dat Samsung F2 schijven problemen veroorzaken? Het waren de F1 schijven die vaak problemen opleverden, en dan vooral icm bv de Intel ICH-R's en hardware raidkaarten. Met latere firmware's zijn veel van die problemen opgelost. Verder speelden die problemen juist niet of veel minder icm software raid. Met die F2's zijn vziw niet diezelfde problemen bekend. Draai zelf ook met 4 F2's in software raid 5, zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truffeltje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:09
" na het lezen van dit topic heb ik de msi 760GM-E51 in gedachten "

Ben zelf ook met een servertje bezig en mijn oog is gevallen op dit bordje :

http://tweakers.net/productreview/15779/msi-760gtm-p33.html

Het is wel een am2+ bordje maar daar past die processor ook op.
Plus je hebt 1 sata poort extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justhim
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-09 13:10
remmelt schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 15:50:

Ik vind dit bordje ook wel wat.
Zeker vanwege de extra Gbit poort en de 6 sata poorten. En dat geheugen heb ik ook nog liggen, dus zou me ook weer besparen.

Maar heeft deze wel de juiste combi van chip + processor?
Ik heb me daar nog niet zo in verdiept, of is dat ondertussen niet meer zo'n 'probleem'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met die prijzen haal ik wel een Core i3 + H55 moederbord dat ongeveer hetzelfde verbruikt :) Die nieuwe desktop cpu's zijn zo energiezuinig dat de business case voor de Atom steeds zwakker aan het worden is, het is alleen even wachten op een goedkopere uitvoering van de Core i3 (zeg een eurootje of 40 variant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redje
  • Laatst online: 05-01 15:49
Truffeltje schreef op zondag 21 maart 2010 @ 23:49:
" na het lezen van dit topic heb ik de msi 760GM-E51 in gedachten "

Ben zelf ook met een servertje bezig en mijn oog is gevallen op dit bordje :

http://tweakers.net/productreview/15779/msi-760gtm-p33.html

Het is wel een am2+ bordje maar daar past die processor ook op.
Plus je hebt 1 sata poort extra.
Dat bord stond ook heel lang op m'n lijst.
Toch heb ik gekozen voor de Asus M4A78LT-M zodat ik ECC kon gebruiken. (en 6x SATA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 22 maart 2010 @ 08:34:
Met die prijzen haal ik wel een Core i3 + H55 moederbord dat ongeveer hetzelfde verbruikt :) Die nieuwe desktop cpu's zijn zo energiezuinig dat de business case voor de Atom steeds zwakker aan het worden is, het is alleen even wachten op een goedkopere uitvoering van de Core i3 (zeg een eurootje of 40 variant).
Als je vooral idle zit dan is een i3 (of Celeron E3300, Athlon II 240e, etc) idd veel zinniger, de 'business case' van de Atoms is juist dat ze zuinig zijn onder load en dus weinig koeling capaciteit (kleine kastjes) nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vraag het me af of het dan zoveel scheelt, waar een Atom zich drie slagen in de rondte staat te rekenen, is de Core i3 configuratie binnen notime klaar. Ik heb thuis twee Atom's staan (netbook en de server), ideaal spul, maar als ik nu een server moest halen, dan wist ik het wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ook ik zie de rol van de Atom steeds meer in het gedrang komen. Wat mij betreft zijn de lagere prijs, kleinere formfactor en de koelere (en daarom stillere) nog de enige verkooppunten van de Atom. De prijs zal langzaam aan in het gedrang komen, formfactor wordt ook minder een issue alleen blijf je nog wel met de koeler zitten die tot een iets grotere kast zal leiden dan de kleinste Atom. (De M-350 voor de ITX wil je echt niet inzetten voor een i3 die ook af en toe de tanden wil laten zien.
Maar het komt bovenal omdat de Atom, in het retailcircuit, weigert om zuiniger te worden. We moeten het nu al tijden stellen met de Intel 945GSE, terwijl de US15W wel rondloopt. Maar inmiddels wil ik daar wel de dualcore variant van zien. Als de dualcore onder de 10W blijft en qua prijs interessant blijft dan zijn we in business. Dat soort dingen zie ik nog wel overal in het huis opduiken, helemaal als het een lage 10W is. Maar de 945GSE is al een uitzondering en de meeste Atoms zitten op een schandalige 20-25W. Daarvoor blaas ik leuke projectjes af. Of ik zet een AMD in als ik de grotere behuizing ergens kwijt kan. :)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naja bij de nieuwe D410 en D510 heb je weinig keuze qua chipset ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueLed
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-08 13:27
Dan kan je toch ook een AMD Sempron 140 nemen? Of heb je dan heel erg last van het feit dat het een single-core is?!
Want volgens mij wordt die processor onderschat door het feit dat hij de naam Sempron draagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 22 maart 2010 @ 10:15:
Ik vraag het me af of het dan zoveel scheelt, waar een Atom zich drie slagen in de rondte staat te rekenen, is de Core i3 configuratie binnen notime klaar. Ik heb thuis twee Atom's staan (netbook en de server), ideaal spul, maar als ik nu een server moest halen, dan wist ik het wel ;)
Oh ja wat zou je halen dan daar ben ik wel benieuwd naar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee het probleem is dat het een dual core is, waarvan ze er een hebben uit gezet. In idle scheelt het verbruik met een 240 dus niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
In het kruispunt tussen de Atom D, Celeron E3x00 en Athlon II 240 is de Sempron 140 nergens een winnaar. De prijs/performance/verbruik verhouding is gewoon niet zo aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Verwijderd schreef op maandag 22 maart 2010 @ 11:20:
[...]

Oh ja wat zou je halen dan daar ben ik wel benieuwd naar :P
Ik gok op:
pricewatch: Intel Core i3 530
met bijvoorbeeld
pricewatch: Intel Desktop Board DH55TC
(6x SATA, Intel NIC)

samen goed voor €180 maar dan heb je een snelheidsmonster dat in idle zeer weinig verbruikt.
(Ben de link al weer kwijt maar had 'm net nog, via spcr, met een laptop hd 37W in idle)

Stop er wat schijven bij en je hebt een goede fileserver die meer dan genoeg power heeft voor een aantal VMs en rarren/parren/etc.
Natuurlijk ook perfect voor desktop werk.
Schijnt ook fantastisch te zijn voor een htpc, alhoewel dat niet mijn doel is (misschien voor later leuk, maar ik vind dat je daar je hardware niet op moet uitzoeken) http://www.anandtech.com/...s/showdoc.aspx?i=3704&p=3

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zeer weinig? :D
Voorlopig vind ik de i3 (en dan wel met een zuinig moederbord erbij) alleen interessant als ik de extra capaciteit ten opzichte van een AMD oplossing echt nodig heb. Voor een fileserver, downloadbak of wat dan ook kun je doorgaans ook prima toe met een AMD. Voordeel van een AMD oplossing is dat deze goedkoper zijn en vergelijkbare waarden kunnen neerzetten. Alleen als je echt naar de absolute ondergrens wil dan moet je bij AMD uitwijken naar de oudere chipsets, staat alleen wel een pittig prijskaartje tegenover bij Intel.
Vanaf het moment dat de nieuwe setjes van Intel wat meer in de richting van de prijs van de AMD setjes komen dan gaat het pas echt interessant worden. Dan kun je het laatste stukje prijsverschil eruit halen met de zuinigere opstelling. Nu nog niet.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:07
remmelt schreef op maandag 22 maart 2010 @ 12:55:
[...]
(Ben de link al weer kwijt maar had 'm net nog, via spcr, met een laptop hd 37W in idle)
Hier zitten ze onder de 20W:

http://www.computerbase.de/forum/showthread.php?t=685231

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Onder de 15W met undervolten, is wel met een SSD. Dat noem ik inderdaad zeer weinig! Mijn 1x 3.5" Synology verbruikt ook zoiets (semi-idle) en levert bij lange na niet dezelfde prestaties natuurlijk.
http://www.computerbase.d...php?p=7198832&postcount=9

Maar goed, voor een fileserver die verder niet zoveel doet, is een AMD combo natuurlijk ook voldoende en scheelt al gauw €100. Dat haal je met die 15-25W verschil er niet zo snel uit. Bovendien was ik van plan er wat schijven in te hangen en dan is het verschil natuurlijk minder interessant met name omdat ik geen picoPSU ga inzetten.

[ Voor 33% gewijzigd door remmelt op 22-03-2010 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec Performance One Mini P180 Zwart€ 72,50€ 72,50
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 31,25€ 31,25
1Intel Core i3 530€ 99,60€ 99,60
1Intel Desktop Board DH55TC€ 77,66€ 77,66
1Sapphire HD 5450 1GB DDR2 PCI-E€ 49,05€ 49,05
1Western Digital Scorpio Black WD1600BEKT, 160GB SATA-300, 16MB, 7200rpm€ 42,99€ 42,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 373,05

Dit lijkt mij een goeie basis setup voor mijn server dan moeten er nog 4x 1,5 tb bij zijn er nog aan of opmerkingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Wat doet die grafische kaart daar?
En je mist nog wat RAM.

[ Voor 26% gewijzigd door remmelt op 22-03-2010 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user888
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-01-2021
Gaat de Phenom II X4 905e echt zoveel verschil geven tov mijn huidige 4850e?
Om even terug te komen op mijn eigen vraag, waarschijnlijk niet. Volgens Tom's hardware maakt L3 cache niet zo heel veel verschil bij video transcoderen.

Daarom ga ik voor een Phenom II X4 965 BE. Moet ik er wel de motivatie bij zetten natuurlijk: de 965 BE is nagenoeg dezelfde processor. En hoewel deze een TDP van 125 watt (de C3 stepping iig) heeft tov 65 bij de 905e durf ik te stellen dat dit met de 965 ook te halen is door de processor terug te klokken. De BE (Black Edition) is namelijk niet multiplier gelockt. En nagenoeg even duur als de 905e... Overigens was prijstechnisch gezien de 955 BE een betere optie, maar ik wilde per se de C3 stepping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

remmelt schreef op maandag 22 maart 2010 @ 15:51:
Wat doet die grafische kaart daar?
En je mist nog wat RAM.
Klopt het geheugen heb ik nog liggen x ddr3 2GB 1333mhz kingston.
Die grafische kaart omdat ik het systeem toch iets wil verlichten voor het afspelen van mkv's enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 00:07
Verwijderd schreef op maandag 22 maart 2010 @ 16:57:
[...]

Die grafische kaart omdat ik het systeem toch iets wil verlichten voor het afspelen van mkv's enz.
Wat prachtig door de IGP van de i3 kan gebeuren... :?
Of mis ik iets heel stoms :D

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
Ik zou het systeem eerst eens zonder extra grafische kaart proberen,bevalt de onboard video niet kun je er altijd nog een kopen.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.silentpcreview.com/article1013-page5.html

de 661 zit rond de 18w idle, ik kan me niet voorstellen dat een Core i3 zoveel meer verbruikt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lima
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-01-2024

Lima

Techno>Music

Hoe zit dat daar met die pico psu? Dan moet je daar toch nog een voeding op aansluiten? Want dat gaat gewoon naar een molex connector?

Techno>Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Verwijderd schreef op maandag 22 maart 2010 @ 17:36:
[...]

http://www.silentpcreview.com/article1013-page5.html

de 661 zit rond de 18w idle, ik kan me niet voorstellen dat een Core i3 zoveel meer verbruikt? :)
Het is wel 18W DC hè?
Afhankelijk van de voeding wordt dit dus AC nog wel ff wat meer. Bij 80% efficientie dus 22,5W AC :D

De i3 zou evenveel of een fractie minder moeten verbruiken idle dan een i5-661. Onder load is het een aardig aantal wattjes minder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
L i m a schreef op maandag 22 maart 2010 @ 18:24:
[...]

Hoe zit dat daar met die pico psu? Dan moet je daar toch nog een voeding op aansluiten? Want dat gaat gewoon naar een molex connector?
Klopt daar moet je nog een 220V/12V adapter op aan sluiten en niet elke adapter is even efficient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truffeltje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:09
Dit wordt mijn systeempje

MSI 760GTM-P33 ( vanwege 6 sata poorten onboard ) 51 euro
DDR2 KVR800D2N5/2G ( kingston ) 50 euro
Athlon 2 x2 240 46 euro ( stock koeler )
Highpoint Rocketraid 2680 132 euro

Kast ga ik zelf maken
Voeding heb ik nog wel ( Thermaltake 650 W )
Harde schijven heb ik ook nog ( 8 x 1 TB Western Digital Caviar Green WD10EADS )

Ben nu alleen nog aan het uitzoeken waar het systeem op gaat draaien.
Of windows server 2008 of een linux distro.

Mocht iemand nog opmerkingen hebben hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mars Warrior schreef op maandag 22 maart 2010 @ 19:36:
[...]

Het is wel 18W DC hè?
Afhankelijk van de voeding wordt dit dus AC nog wel ff wat meer. Bij 80% efficientie dus 22,5W AC :D

De i3 zou evenveel of een fractie minder moeten verbruiken idle dan een i5-661. Onder load is het een aardig aantal wattjes minder...
Dat geld alleen voor de CPU meting, niet voor het systeem meting, voor zo ver ik weet.
Pagina: 1 ... 41 ... 110 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
<b>In <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1536123">LA loopt nu een discussie</a> waarbij de toekomst/herstructurering van dit topic ter sprake komt. Relevante input is daarbij gewenst.</b>

Voor dit topic geldt ook het CSL Beleid. Het is dus nadrukkelijk *niet* de bedoeling om hier een lijstje met specificaties te plaatsen en daarbij vragen 'of het wel goed is'.

Discussie over RAID hoort hier niet thuis. Evenals <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1455241">Zuinige ESXi Server</a>.