Het verschil in verbruik is minimaal waardoor je in de meeste gevallen toch echt duurder uit bent met DDR3. Op AM2+ vlak zijn er ook nog wel wat leuke moederborden te krijgen. Maar ook de 740g is mogelijk interessant, zeker als er iemand van zijn Gigabyte 740g revisie 3 moederbord afwil. (Hoewel je dan misschien concurrentie zult krijgen van mensen uit deze topic. Nee ik niet

) Maar in combinatie met het volgende:
Heb je geen andere keus dan voor een AM3 moederbord te gaan. Door je CPU zit je voor ECC vast aan AM3.
En laat ik dan maar de tegenpool van Reinman zijn, ik doe wel aan ECC

Workstation gaat over op ECC (komt door doorschuiven NAS), server heeft ECC modules en de NAS heeft ook ECC modules

Ik kom niet uit het kamp dat ECC aan de man probeert te brengen bij de consument (wel bij de industrie). Het gros van de mensen komt gewoon weg met het niet gebruik van ECC. (Je kunt het bijvoorbeeld merken als Windows out-of-the-blue crasht met een geheugenfout. Nu, hoe vaak ben je die tegengekomen?)
Ik heb het genomen voor de sluipmoorderskant van niet-ECC geheugen: datacoruptie en dan vooral voor de peace-of-mind. Ik wil niet dat er één file ongemerkt corrupt raakt bij een datatransfer, met name op mijn NAS moet het zeker staan. Again, het komt niet vaak voor bij consumenten (omdat die doorgaans het geheugen de limiet laten opzoeken, uitgezonderd overclockers), in mijn geval zal het iets vaker kunnen voorkomen omdat ZFS wel veel doet met geheugen. Daarmee stuit ik op het laatste argument, met ZFS heb ik een behoorlijke zekerheid van data, dan is het nogal zonde om het niet even af te maken met ECC.
Dus nee, ECC is niet een absolute must, zeker als je ermee kunt leven dat ooit, misschien, een file corrupt raakt. Daarnaast maak je de keuze van moederborden opeens een stuk lastiger. Asus is een zekerheidje, Biostar wisselt en de rest van de fabrikanten heeft voor consumenten eigenlijk alleen maar non-ECC moederborden!!
Tot zover mijn relatief neutrale weerspiegeling van ECC. Hoe jammer is het dat we het hier überhaupt over moeten hebben en dat ECC geheugen niet gewoon standaard is. Bij harde schijven, ook consumenten schijven, hebben we het ook, de AMD processoren kunnen het gewoon, maar de rest?...industrie, waarom?