De zwaarste taak die ik me kan voorstellen is parren/unrarren en tegelijk een 1080p film decoderen. Volgens mij hebben die WD eco drives genoeg snelheid op 5400rpm om inderdaad alles aan te kunnen. Maar of ze compleet stil zijn? Of dat een SSD toch voordeel oplevert voor de kriticus is iets wat ik enkel vermoed maar nog niet hard heb kunnen maken voor mezelf.Verwijderd schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 11:09:
[...]
Ik weet niet hoeveel performance je nodig gaat hebben, maar een 2.5" 5400rpm disk hoor je ook nauwelijks, zeker als je hem van de kast isoleert
Hybrid sleep heeft in dat geval geen toegevoegde waarde. Je degradeert hybrid sleep dan tot hibernate. Even een overzicht:morpheus schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 10:45:
Hybrid sleep kende ik nog niet. Klinkt als een soort hybernate begrijp ik. Na even ingelezen te hebben lijkt dat voor mijn situatie echter ideaal. Immers heb ik een hoofdschakelaar die compleet de stroom uitschakeld voor de tv hoek. Hybrid sleep zou dit moeten kunnen doorstaan. Al zal WOL dan iets minder makkelijk worden maar dat vind ik van ondergeschikt belang dan echt weten dat alles echt uit staat.
Standby:
Bij uitschakelen wordt alles naar het geheugen weggeschreven » pc is snel uit
Als de pc uit is dan loopt alleen over de geheugenbanken een stroom lopen. Valt de stroom weg dan ben je alles kwijt (dat niet is opgeslagen).
Bij het inschakelen (en geen stroomstoring) wordt alles uit het geheugen geladen » pc is snel aan
Hibernate:
Bij uitschakelen wordt alles naar de harde schijf weggeschreven » pc is niet snel uit (~als gewoon uitschakelen)
Als de pc uit is dan is deze zo uit als deze maar kan (mobo-led, efficientieverlies blijf je altijd houden). Valt de stroom weg dan ben je niets kwijt.
Bij het inschakelen wordt alles van de harde schijven geladen » pc is niet zo snel aan (maar sneller dan bij gewoon inschakelen).
Hybrid:
Bij het uitschakelen alles naar het geheugen EN de harde schijven weggeschreven » pc is niet zo snel uit (~zelfde tijd als hibernate)
Als de pc uit is dan loopt alleen over de geheugenbanken een stroom lopen. Valt de stroom weg dan ben je niets kwijt.
Bij het inschakelen wordt in principe alles van het geheugen ingeladen » pc is super snel weer beschikbaar. Als er een stroomstoring was dan wordt alles van de harde schijf ingeladen » pc is niet zo snel aan
Je kunt jezelf ook gek maken. Ongetwijfeld ga je je vervolgens storen aan de ventilatoren, daarna aan het eventuele geluid van de voeding, vervolgens aan geluid van de monitor en vervolgens aan de stilteVandaar ook mijn vraag over een SSD, omdat ik vermoed dat wederom de harde schijven het meest storende geluid zullen maken.
Toch voor een G45 bord gekozen ivm. de RAID mogelijkheden.
Het is de DG45ID geworden icm een Antec NSK1380 en 4x 1,5TB Ecogreen schijven. Hiermee moet ik samen met de reeds aanwezige onderdelen (E2160, 2GB DDR2 800) een leuke NAS kunnen bouwen. Eventueel schaf ik nog een vijfde schijf aan, als dit past in het kastje.
Het is de DG45ID geworden icm een Antec NSK1380 en 4x 1,5TB Ecogreen schijven. Hiermee moet ik samen met de reeds aanwezige onderdelen (E2160, 2GB DDR2 800) een leuke NAS kunnen bouwen. Eventueel schaf ik nog een vijfde schijf aan, als dit past in het kastje.
De wijzen komen uit het Oosten!
Als de NSK1380 lijkt op de NSK1300 (die ik hier heb staan) dan heb je 3 3,5" mogelijkheden + 1 5,25" die achter het CD-frontje zit. Tenzij je gaat hobbien, maar dan moet je echt niets anders erin hebben qua kaarten.
Ik zou de NSK1380 absoluut niet aanraden met zoveel schijven erin. De airflow in die kast is namelijk echt minimaal. Ik heb er zelf nog eentje leeg staan, omdat die al te heet werd icm een socket 775 nforce chipset (Geforce 9400?) en verder 1 schijf. Tussen 2 haakjes, die is nog beschikbaar, maar dit verkooppraatje doet niet veel goeds vrees ik 
Die onboard geforce 9400 wordt overigens ook belachelijk heet, dat is een bekend probleem. Ik kon het probleem enkel omzeilen door een 12cm fan op een pci slot te zetten en rechtstreeks over de chipset heen te laten blazen, zodat de warmte tenminste wat regelmatiger verdeeld werd in de kast. Maar na een uur kwam de temperatuur (in de kast) alsnog boven de 45-50 graden uit. Zelfs met de bijgeleverde slot-koeler. Het probleem met deze kast is dat er nauwelijks lucht van opzij/voren aangezogen wordt, en daar is ook geen plek voor helaas.
Die onboard geforce 9400 wordt overigens ook belachelijk heet, dat is een bekend probleem. Ik kon het probleem enkel omzeilen door een 12cm fan op een pci slot te zetten en rechtstreeks over de chipset heen te laten blazen, zodat de warmte tenminste wat regelmatiger verdeeld werd in de kast. Maar na een uur kwam de temperatuur (in de kast) alsnog boven de 45-50 graden uit. Zelfs met de bijgeleverde slot-koeler. Het probleem met deze kast is dat er nauwelijks lucht van opzij/voren aangezogen wordt, en daar is ook geen plek voor helaas.
I mentioned it once, but I think I got away with it.
Idle verbruikt deze plank met een gemiddelde CPU 40 watt, dit moet wel af te voeren zijn. Komt een paar watt bij van de schijven maar ik voorzie geen grote problemen. Anders hobby ik er wel een extra fan in
Echt andere cubes waar 4 hdd's in passen en die er nog een beetje goed uit zien zijn er niet. Ook zit hier de voeding al in met een efficiency van 80+ % en staat Antec altijd wel goed bekend om de bouwkwaliteit.
Je zou eens moeten kijken naar de Lian-Li Q08 ofzo. 6x 3.5" bays, mini-itx. Schitterend kastje imo.NoepZor schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 18:31:
Echt andere cubes waar 4 hdd's in passen en die er nog een beetje goed uit zien zijn er niet.
Anders zou je ook eens kunnen googlen naar chenbro. Zijn echt serverkastjes.
[ Voor 29% gewijzigd door Hot Pixel op 19-02-2010 18:41 ]
De Chenbro's zijn prachtige kasten (es34069), heel klein, 4x hotswap en met een efficiente 120W of 180W voeding, maar wel rond de €200 dus vanwege voornamelijk de hotswap mi.Hot Pixel schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 18:40:
[...]
Je zou eens moeten kijken naar de Lian-Li Q08 ofzo. 6x 3.5" bays, mini-itx. Schitterend kastje imo.
Anders zou je ook eens kunnen googlen naar chenbro. Zijn echt serverkastjes.
De PC-Q08 kende ik nog niet, lijkt net nieuw te zijn en staat ook nog niet in de pricewatch. Is iets groter dan de Chenbro, maar als-tie veel goedkoper is, dan wordt dat toch wel mijn favoriet, want echte hotswap heb ik eerlijk gezegd niet nodig.
Heeft Hot Pixel enig idee of die PC-Q08 al in NL te koop is??
Ziet er nl. heel leuk uit:

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Ik kan gratis aan een nieuw MSI K9A2VM-F V2-bordje komen.
Zou dat een beetje zuinig zijn in combinatie met een X2 250?
Ik kan er niet direkt iets van vinden, lijkt niet zo'n populair bord te zijn...
Zou dat een beetje zuinig zijn in combinatie met een X2 250?
Ik kan er niet direkt iets van vinden, lijkt niet zo'n populair bord te zijn...
Verwijderd schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 11:44:
Ik denk ook dat het verschil niet gigantisch gaat zijn na wat tweaken. Sja toekomst gericht, daar geloof ik niet echt meer in. USB3.0 vind ik dan nog wel interessant, SATA3 niet.
Excuseer?
S-ATA en eS-ATA zijn nog altijd stukken interessanter dan USB. Zelfs USB 3 zal daar niet veel aan veranderen. De bandbreedte klinkt leuk, maar als het de weg van USB 2.0 opgaat dan schiet er van die bandbreedte in verhouding weinig over
Ik zie niet in hoe een gedeeld protocol als USB interessanter kan zijn dan (e)S-ATA, dat per definitie de volledige bandbreedte biedt voor het apparaat dat er aan hangt. Maakt niet uit hoezeer je die bandbreedte ook opvoert. Ik heb het altijd zonde gevonden dat FireWire zo slecht ondersteund werd net vanwege het feit dat de geadverteerde bandbreedte ook de effectief beschikbare is, maar eS-ATA is een meer dan waardige vervanger.
Ik gebruik eS-ATA waar ik kan voor backups.
[ Voor 15% gewijzigd door Borromini op 20-02-2010 02:08 ]
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Ik hou zelf hardforum een beetje in de gaten. Ben nog geen release date tegengekomen. Overigens; zo'n chenbro kastje is al te koop vanaf ~80 euro. Weet niet meer waar, moet je ff zoeken. Kleine kastjes met veel 3,5" mogelijkheden zijn relatief zeldzaam, dus de keuze is beperkt (helaas)
De bouwkaliteit is absoluut niets mis mee. Het is puur het gebrek aan airflow. Ik had zelf ook al gekeken om er in de voorkant wat bij te modden, maar dat lukt niet echt fraai. Enige mogelijkheid die ik zie is gaten aan de onderkant maken, de kast op pootjes zetten, en aan de onderkant een 12cm fan omhoog te laten blazen.NoepZor schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 18:31:
Idle verbruikt deze plank met een gemiddelde CPU 40 watt, dit moet wel af te voeren zijn. Komt een paar watt bij van de schijven maar ik voorzie geen grote problemen. Anders hobby ik er wel een extra fan inEcht andere cubes waar 4 hdd's in passen en die er nog een beetje goed uit zien zijn er niet. Ook zit hier de voeding al in met een efficiency van 80+ % en staat Antec altijd wel goed bekend om de bouwkwaliteit.
Ik heb er vorig jaar nog een review aan gewijd bedenk ik me nu: productreview: Antec New Solution NSK1380 review door brama
Daarin staat ook mijn voedingsmod beschreven in de comments om de voedingsfan temperatuurgeregeld te maken. Achteraf was ik daar overigens niet zo gelukkig mee, want dan is de kast niet bepaald meer stil te noemen.
Ik hoop dat het met een zuinigere chipset beter werkt voor je. Het zou iig al helpen als je de schijven laat downspinnen als ze idle zijn, maar dan kun je geen RAID meer gebruiken. Mijn oplossing daarvoor is alle disks in JBOD config (gewoon losse disks dus), icm een rsync-scriptje dat elke nacht een incrementele backup van 1 disk naar een andere disk maakt, zodat ik iig niet het risico loop om alles kwijt te raken. Een soort RAID-1 dus, waarbij disks allemaal onafhankelijk van elkaar kunnen downspinnen als ze idle zijn.
Hardforum had ik al gevonden, maar ook daar geen release datum.Hot Pixel schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 08:51:
[...]
Ik hou zelf hardforum een beetje in de gaten. Ben nog geen release date tegengekomen. Overigens; zo'n chenbro kastje is al te koop vanaf ~80 euro. Weet niet meer waar, moet je ff zoeken. Kleine kastjes met veel 3,5" mogelijkheden zijn relatief zeldzaam, dus de keuze is beperkt (helaas)
Vond enkel ergens een plaatje (weet niet meer waar), maar daar stond Q2 2010 op, dus anaf april
De Chenbro's van €80 zijn de simpele uitvoeringen met max. 2 coldswap disks. Wil je er 4 (+ 1x2.5" als systeemdisk) dan ben je gebonden aan de €200 uitvoering, waar je dus meteen hotswap bij krijgt...
De Lian Li PC-Q07 zit nu rond de €50, dus ik hoop dat de Q08 dat ook gaat zitten
Met een Zotac H55 itx bordje (circa €120), en een i3 (circa €100) krijg je dan een erg snelle en zuinige server die ook nog eens in een lekker kleine en mooie behuizing zit. WHS erop met LightsOut en de server staat ook nog eens nooit meer echt onnodig aan
Fire69 schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 21:38:
[...]
mATX
Min. 4 SATA
Min. 4 USB
PCI voor TV-kaart
2x NIC (of 1 en een extra PCI dan)
Power, niet zo belangrijk, ding doet voornamelijk niks!
Als iemand een (heel) klein kastje weet hiervoor? Er moet wel een full-size PCI in passen!
Ik heb al een pico-psu klaar liggen, dus een voeding heb ik niet nodig
Ik ben eindelijk eens beginnen rondzoeken, en zie nu dat ik enkele dingen vergeten ben dat het MB zou moeten hebben...
Gezien ik met een KVM-switch zit die enkel PS2 doet, zou het bord dus 2x PS2 moeten hebben.
Ook zou er ook FireWire onboard moeten zijn
Het bord dat tot nu toe het dichtste in de buurt komt is de Gigabyte GA-MA78GM-serie.
En wat blijkt nu, het is nergens meer leverbaar.
Kent iemand een goed alternatief voor dit bord? ik heb al overal zitten zoeken, maar steeds mist er wel 1 ding op.

Let je dan alleen op de aanwezigheid van firewire op het i/o paneel? Sommige moederborden hebben het wel nog onboard. Maar dat kan nog wel eens een gezeur zijn. Ik zou persoonlijk gewoon een firewire kaartje kopen. (Dealextreme ofzo)
Ook je PS/2 poort probleem kun je misschien oplossen met wat klein hardware, zoals een PS/2 splitter of een USB to 2x PS/2. Of het gaat werken met je KVM is de vraag omdat sommigen echt kieskeurig zijn.
Ook je PS/2 poort probleem kun je misschien oplossen met wat klein hardware, zoals een PS/2 splitter of een USB to 2x PS/2. Of het gaat werken met je KVM is de vraag omdat sommigen echt kieskeurig zijn.
Nope, ik check steeds in de specsDadona schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 18:10:
Let je dan alleen op de aanwezigheid van firewire op het i/o paneel? Sommige moederborden hebben het wel nog onboard. Maar dat kan nog wel eens een gezeur zijn. Ik zou persoonlijk gewoon een firewire kaartje kopen. (Dealextreme ofzo)
Als ik niks vind, zal dat idd de enige oplossing zijn, maar ik probeer onboard, omdat extra kaarten volgens mij meer stroom trekken.
Als je zo'n splitter gebruikt, kan je dan op de ps/2-poort die bedoelt is voor een keyboard ook een muis hangen?Ook je PS/2 poort probleem kun je misschien oplossen met wat klein hardware, zoals een PS/2 splitter of een USB to 2x PS/2. Of het gaat werken met je KVM is de vraag omdat sommigen echt kieskeurig zijn.
USB naar PS/2 is eigenlijk iets waar ik nog niet aan gedacht had.
[edit]
Kijk, waarom halen ze hier nou die 2de ps2-poort weg? Was toch perfect geweest anders?

Eerst dacht ik dat je een splitter moest gebruiken, maar dan zag ik:
1 x PS/2 keyboard port or PS/2 mouse port

[ Voor 15% gewijzigd door Fire69 op 20-02-2010 20:01 ]
Eerlijk gezegd weet ik niet of het op alle PS/2 poorten werkt. Ik heb wel eens moederborden gezien waarbij één PS/2 poort twee kleuren had (helft groen, helft paars/roze).
Wat insteekkaarten betreft, ze zullen inderdaad wel wat meer verbruiken dan geen kaart, alleen als jij je zoektoch zo breed trekt dat je zelfs op 780g moederborden gaat mikken dan zou ik het wel weten
Daarnaast kun je soms aangeven dat het moederbord de kaart mag uitschakelen waardoor het minder schokkend zal zijn, tot slot zullen we het over maximaal vijf Watt hebben, maar ik vermoed eerder zelfs ronde 1 a 2Watt extra verbruik.
(Waarom wil je eigenlijk per se Firewire? Ben zelf groot voorstander van Firewire, maar dat is dan in vergelijking met USB. Nog altijd jammer dat USB de standaard is
Voor harde schijven zou ik toch echt voor eSATA gaan.)
edit:
Hmm, dat is nogal jammer. Dan gewoon voor de USB-2x PS/2 gaan en er het beste van hopen. Dealextreme ken je al zie ik
Hmm, dat is nogal jammer. Dan gewoon voor de USB-2x PS/2 gaan en er het beste van hopen. Dealextreme ken je al zie ik
Wat insteekkaarten betreft, ze zullen inderdaad wel wat meer verbruiken dan geen kaart, alleen als jij je zoektoch zo breed trekt dat je zelfs op 780g moederborden gaat mikken dan zou ik het wel weten
(Waarom wil je eigenlijk per se Firewire? Ben zelf groot voorstander van Firewire, maar dat is dan in vergelijking met USB. Nog altijd jammer dat USB de standaard is
[ Voor 7% gewijzigd door Dadona op 20-02-2010 20:04 ]
DX heeft een vaste klant aan mij iddDadona schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 20:02:
Eerlijk gezegd weet ik niet of het op alle PS/2 poorten werkt. Ik heb wel eens moederborden gezien waarbij één PS/2 poort twee kleuren had (helft groen, helft paars/roze).edit:
USB-PS/2 zal het dan maar worden
Wat bedoel je?Wat insteekkaarten betreft, ze zullen inderdaad wel wat meer verbruiken dan geen kaart, alleen als jij je zoektoch zo breed trekt dat je zelfs op 780g moederborden gaat mikken dan zou ik het wel weten
Kan ik doen, FW zal toch maar zelden gebruikt worden.Daarnaast kun je soms aangeven dat het moederbord de kaart mag uitschakelen waardoor het minder schokkend zal zijn, tot slot zullen we het over maximaal vijf Watt hebben, maar ik vermoed eerder zelfs ronde 1 a 2Watt extra verbruik.
Het is niet voor HD's, het is om te kunnen capturen van mijn DV-cam(Waarom wil je eigenlijk per se Firewire? Ben zelf groot voorstander van Firewire, maar dat is dan in vergelijking met USB. Nog altijd jammer dat USB de standaard isVoor harde schijven zou ik toch echt voor eSATA gaan.)
Bedankt voor de site, kende ik niet.-The_Mask- schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 14:59:
[...]
Ik zag het niet gauw, ik had het de vorige keer al opgezocht, maar het staat gewoon op 80plus.org. Maar waarom zou je uberhaubt een flex-ATX voeding willen hebben? Of heb je die nodig voor je behuizing?
Het verbruik van de voeding interesseert me meer dan het formaat/de uitvoering (heb nog geen concrete machine staan). Ik ben aan het evalueren wat de beste keuze voor een thuisservertje is, en een 220 watt voeding is meer dan zat voor dat wat ik er mee denk te gaan doen.
Waarschijnlijk ga ik beginnen met 1 zuinige hdd en/of een usbstick als systeemschijf. Voor storage speel ik dan met het idee van (soft)raid 6 of anders "gewoon" LVM met tenminste vier schijven.
Aanvankelijk krijgt mijn server voornamelijk nas-functionaliteit, maar later wil ik gaan uitbreiden en domotica-dingen doen. Daar heb ik nog geen analyse op losgelaten, maar als ik NU een server zou "moeten" opzetten, zou ik er erkening mee willen houden dat er ruimte is voor latere uitbreidingen.
Dan is die voeding (220 Watt) waarschijnlijk nog steeds genoeg.
does the pope shit in the woods? is a bear catholic?
Menig 780g zal meer energie verbruiken dan jouw 760g.
Opmerkelijk om je server te gebruiken voor capturen, maar goed, dan kun je inderdaad niet anders. Gewoon de simpelste FW kaart erin plaatsen die je kunt vinden.Kan ik doen, FW zal toch maar zelden gebruikt worden.
Het is niet voor HD's, het is om te kunnen capturen van mijn DV-cam
Is het ook mogelijk om producten te ontkoppelen? Die behuizing slaat imo echt nergens op in deze topic. 1) De behuizing is niet fastoenlijk leverbaar meer 2) Een kast is zo ongeveer de laatste component die bijdraagt aan een zuinige server 3) De kast is verre van de ultieme server kast in welk opzicht dan ook.
Ah, op die manier.Dadona schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 22:45:
[...]
Menig 780g zal meer energie verbruiken dan jouw 760g.
Dan zal ik eens zoeken naar een 760g.
Die MSI die Reinman me voorstelde vind ik niet zo... ik weet niet hoe ik het moet noemen
Er zitten maar 4 usb-poorten op de backplate, dan moet ik al direkt met usb-headers zitten klooien...
En zoals je zelf al zei, eSata is toch ook wel intressant om te hebben.
Al mijn andere pc's zijn laptops, daar ga ik niet op capturen.[...]
Opmerkelijk om je server te gebruiken voor capturen, maar goed, dan kun je inderdaad niet anders. Gewoon de simpelste FW kaart erin plaatsen die je kunt vinden.
Mijn werklaptop heeft trouwens wel FW, maar blijkbaar werkt die enkel als netwerk-connectie.

Bij de keuze voor welke voeding loop ik nog tegen enkele vragen op die personen hier mogelijk kunnen beantwoorden? Ik wil namelijk nagaan of een picopsu de moeite waard is voor mij. Het zal qua kosten niet goedkoper zijn dan een normale voeding maar mogelijk wel stiller omdat een fan ontbreekt.
1) Hoe bereken je vooraf je idle/load/piek verbruik zodat je weet welke picopsu je nodig hebt? HD's hebben de neiging om een piekspanning te creeeren. Nu overweeg ik mogelijk een WD 1,5 EADS welke tot de ecodrive disks behoord en langzamer opspint en dus minder piekspanning creeert.
2) Alle kasten die ik vind (en in mijn geval zoek ik eigenlijk een htpc kast) hebben een uitsparing voor een normale voeding. Een picopsu vereist die opening niet. Hoe zorg je voor een nette afwerking van het gebruik van een picopsu?
1) Hoe bereken je vooraf je idle/load/piek verbruik zodat je weet welke picopsu je nodig hebt? HD's hebben de neiging om een piekspanning te creeeren. Nu overweeg ik mogelijk een WD 1,5 EADS welke tot de ecodrive disks behoord en langzamer opspint en dus minder piekspanning creeert.
2) Alle kasten die ik vind (en in mijn geval zoek ik eigenlijk een htpc kast) hebben een uitsparing voor een normale voeding. Een picopsu vereist die opening niet. Hoe zorg je voor een nette afwerking van het gebruik van een picopsu?
1) Een nauwkeurige methode voor het berekenen zou ik zo 123 niet weten. Als je een willekeurige voeding gebruikt en een wattmeter mee laat lopen dan kun je misschien al een idee krijgen welke vermogens er getrokken kunnen worden bij het opstarten. Niet onbelangrijk is ook te kijken of de adapter welke je icm PicoPSU gebruikt wel die pieken kan leveren!morpheus schreef op zondag 21 februari 2010 @ 14:
2) Zelf heb ik de adapter die de PicoPSU voedt ingebouwd in het omhulsel van een oude voeding. Dit scheelde mij ruimte achter mijn server, plus ik kon er zo ook voor zorgen dat de systeemkast weer aan de randaarde kwam te hangen. De adapter was groter dan het omhulsel van de voeding, maar door een grille eruit te knippen lukte het aardig.
Of de educated guess: piek specificaties van harde schijven nalezen, inschatting maken van moederbord, testjes van processoren langslopen en een vijf tot tien Watt rekenen voor ventilatoren, leds, geheugen, ..
Of een Watt meter aanschaffen en een donor voeding zoeken. Je picopsu + adapter zal zo goed als altijd efficienter zijn. Dus pak je met een rammelvoeding een load van 100W dan gaat een 100W pico in ieder geval lukken
Of een Watt meter aanschaffen en een donor voeding zoeken. Je picopsu + adapter zal zo goed als altijd efficienter zijn. Dus pak je met een rammelvoeding een load van 100W dan gaat een 100W pico in ieder geval lukken
Ik ben ook bezig met het in mekaar zetten van een server, en ben ook vrij kritisch qua geluidsproductie. Een pc die geen geluid produceert is in mijn ogen onmogelijk, er zal altijd een beetje airflow in je pc aanwezig moeten zijn om de warmte af te voeren. Mijn doel is dan ook een server in mekaar te zetten die een minimaal geluidsniveau heeft. Ik heb gekozen voor de volgende opstelling:morpheus schreef op zondag 21 februari 2010 @ 14:09:
Bij de keuze voor welke voeding loop ik nog tegen enkele vragen op die personen hier mogelijk kunnen beantwoorden? Ik wil namelijk nagaan of een picopsu de moeite waard is voor mij. Het zal qua kosten niet goedkoper zijn dan een normale voeding maar mogelijk wel stiller omdat een fan ontbreekt.
[...]
Naam: | Server (in aanbouw) |
Functie: | File, backup, NZB download en print server |
CPU: | Intel Core2Duo E6750 @ 2,66 Ghz |
OS Harddisk: | Western Digital Scorpio Blue 160 GB 2.5 inch WD1600BEVT |
Geheugen: | 2x Corsair TWIN2X2048-6400 (oftewel 4 x 1 GB) |
Mobo: | Gigabyte GA-P35C-DS3R (Intel P35, Ultra Durable 2) |
Netwerkkaart: | Realtek 8111B onboard gigabit LAN |
Behuizing: | Antec P180 |
Voeding: | Nexus Value 430 |
Koeling: | Scythe Mugen 2 Rev. B op de cpu, 3x Nexus 120mm Fan Real Silent |
Energieverbruik: | geen idee, energiemeter bij Kijkshop was uitverkocht |
Er komen nog 3 WD Greenpower schijfjes in van 1,5 TB die ik aan de ICH9R controller wil hangen, dus het geluidsniveau zal nog iets stijgen. Maar tot nu toe is dit een bijna onhoorbaar systeem.
De voeding is werkelijk superstil, stond ook in het lijstje van SilentPCReview als EDITOR'S CHOICE. Deze voeding is dus een stuk voordeliger dan een picoPSU systeem, maar wel zeer stil.
Daarnaast natuurlijk de Scythe Mugen 2 en Nexus 120mm case fans die algemeen bekend staan om hun goede koelprestaties, gecombineerd met hun lage geluidsproductie. Een Geforce 6200LE met passief koelblok en de laptop harddisk maken dit stille plaatje compleet. De Antec P180 houdt al het geluid mooi binnen
Het is geen klein systeem, wel een degelijk stil systeem met voldoende uitbreidingsmogelijkheden en airflow. Ik ben ook erg nieuwsgierig naar het energieverbruik, van de week wil ik daarom een energiemeter gaan halen. Als de boel onder de 50 watt zit ben ik in principe tevreden.
iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 32GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB
Verwijderd
Relatief veelEnergieverbruik: geen idee, energiemeter bij Kijkshop was uitverkocht
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2010 22:23 ]
Verwijderd
Ik ben opzoek naar een nieuwe server.
Wat ga ik ermee doen.
- vmware draaien en daarop een aantal servers.
- 1 WS2k8 R2 voor mijn Domain,DNS enz., Backup, fileserver
- 1 ubuntu server voor mijn hosting, downloadserver
- 1 ubuntu server voor test omgeving
- 1 windows 7 voor test omgeving
Nu wil ik het het in een P180 mini stoppen zodat hij op zolder gezet kan worden met 2x utp cat 6.
Ik weet het overkill maar toch handig.
Wat voor config kan ik dan het beste naar kijken.
een 1366 platform of p55?
Wat ga ik ermee doen.
- vmware draaien en daarop een aantal servers.
- 1 WS2k8 R2 voor mijn Domain,DNS enz., Backup, fileserver
- 1 ubuntu server voor mijn hosting, downloadserver
- 1 ubuntu server voor test omgeving
- 1 windows 7 voor test omgeving
Nu wil ik het het in een P180 mini stoppen zodat hij op zolder gezet kan worden met 2x utp cat 6.
Ik weet het overkill maar toch handig.
Wat voor config kan ik dan het beste naar kijken.
een 1366 platform of p55?
Met zo'n heethoofd (das nog een ouwe 65nm Conroe!) zal het nog lastig worden om de boel stil/zuinig te krijgen. Een Celeron E3300 van nog geen vier tientjes presteert hetzelfde en zal al snel de helft verbruiken...BackSlash schreef op zondag 21 februari 2010 @ 22:04:
Intel Core2Duo E6750 @ 2,66 Ghz
Die GF6200 graka kan er na het installeren ook wel uit (beter voor warmte en airflow), want ik neem aan dat je zo'n servertje headless gaat beheren?
[ Voor 42% gewijzigd door Dreamvoid op 21-02-2010 23:53 ]
Voor een goede kast met veel koelmogelijk heden zou ik de:
thermaltake-v3-black prevereren boven de antec NSK1380
http://nl.thermaltake.eu/...e=V3+Black+Edition+&ovid=
thermaltake-v3-black prevereren boven de antec NSK1380
http://nl.thermaltake.eu/...e=V3+Black+Edition+&ovid=
1 | Thermaltake V3 Black Edition | € 32,73 | € 32,73 |
Importeren | Totaal | € 32,73 |
Heethoofd valt wel mee, volgens mij zit ie rond de 30 graden als ik de health status van het bios mag geloven. Vanavond zal ik eens kijken wat Everest er van zegt. Koel krijgen lukt dus wel, er zit immers ook een hele goeie cpu koeler op. Verder is er voldoende airflow. Deze pc is serieus amper hoorbaar als ie draait. De kast draagt daar ook wel aan bij, deze staat bekend om zijn goede geluidsisolatie.Dreamvoid schreef op zondag 21 februari 2010 @ 23:40:
[...]
Met zo'n heethoofd (das nog een ouwe 65nm Conroe!) zal het nog lastig worden om de boel stil/zuinig te krijgen. Een Celeron E3300 van nog geen vier tientjes presteert hetzelfde en zal al snel de helft verbruiken...
Die GF6200 graka kan er na het installeren ook wel uit (beter voor warmte en airflow), want ik neem aan dat je zo'n servertje headless gaat beheren?
De GF6200 zit er nu inderdaad tijdelijk in, voor de initiële installatie. Volgende week komen de extra schijven erin, als dat allemaal goed loopt kan de videokaart eruit.
Volgens mij valt het allemaal wel mee met dat stroomverbruik, 80+ watt lijkt me erg veel. Maargoed, meten is weten. Wordt vervolgd
iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 32GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB
Verwijderd
Euh, nee: Je hebt geen zuinig moederbord met een zuinige chipset, je hebt een losse videokaart, je hebt geen super zuinige processor, je hebt een redelijk hoog voltage voeding. Ik kom met een standaard geklokte Sempron LE + GF8200 en een laptop hardeschijf al op 47 watt met standaard cool n quiet.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2010 08:15 ]
Ik zoek nog iets kleins om mijn OS op te zetten, is een esata USB stick geschikt om op een interne s-ata poort te werken? Is anders een USB stick snel genoeg om een OS van te draaien? Ik heb 2 opties qua aansluiten, dat zijn USB en s-ata. Anders schaf ik een laptop hdd aan, die zijn sowieso geschikt
Budget is max 40 euro (dit kost een 250GB laptop schijf)
[ Voor 8% gewijzigd door NoepZor op 22-02-2010 08:38 ]
Verwijderd
Heb je geen IDE poort over? USB stick is opzich wel snel genoeg. Zeker als je hem wat tweaked dat er weinig tot niets geschreven word en je write cache in je geheugen zit.
[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2010 08:59 ]
Er zit geen legacy zooi op het Intel mobo wat ik besteld heb (geen PS/2, geen IDE, geen VGA etc
).
Maar ik heb al gekozen voor een 160GB WD blue schijfje, die haalt 65MB/s sequentieel en biedt ruimte om meer te doen dan alleen een OS te installeren. Ik kan dan eventueel gameservers installeren en dergelijke
Maar ik heb al gekozen voor een 160GB WD blue schijfje, die haalt 65MB/s sequentieel en biedt ruimte om meer te doen dan alleen een OS te installeren. Ik kan dan eventueel gameservers installeren en dergelijke
Maximum Efficiency: Build A 25W Performance PC Using Core i5 Crosspost lijkt mij nu wel toegestaan.
Verwijderd
Meh. Vind het niet zulke goeie gekozen componenten. Die 661 met een hogere verbruik kiezen?(In dit geval komt hij met een hogere TDP van het hogere verbruik van de IGP. Alsof je dat nodig hebt). Geen pico psu, zelfs geen specificatie naar welke psu dat het is. Dus ook geen 80 plus gold. Geen ssd gebruikt. Niet echt beste review.
Maar wel laten zien hoe makkelijk het is met de nieuwe intels het zuinig te maken.
Maar wel laten zien hoe makkelijk het is met de nieuwe intels het zuinig te maken.
Link werkt, niet deze wel
Ach, zo is er op veel meer reviews wat aan te merken, maar in dit geval is juist ideaal. Het laat zien dat je zelfs nog het zoeken naar de ultieme componenten al onder de (naar mijn mening) magische grens van 25W kunt komen.
Verwijderd
Fortron FSP220-60LE 220WVerwijderd schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 15:16:
zelfs geen specificatie naar welke psu dat het is.
Verwijderd
Klopt. Het is dat ik net mijn normale pc een upgrade heb gedaan. Een Pentium G+MSI/Intel bord(ik denk eerder de MSI+IDE SDD) is wel vette shit!Dadona schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 15:34:
Ach, zo is er op veel meer reviews wat aan te merken, maar in dit geval is juist ideaal. Het laat zien dat je zelfs nog het zoeken naar de ultieme componenten al onder de (naar mijn mening) magische grens van 25W kunt komen.
Ik zag het later idd, wel stom dat ze dat niet gewoon er ff bij zetten welk type dat het was terwijl ze uitgebreid over dat ding miepen.

Verwijderd
Zou het haalbaar zijn om voor €100 een server in elkaar te zetten waar ik alleen nog een 2x1TB raid0 harde schijf in hoef te doen die kan fungeren als Windows NAS Server? Het lijkt me een goede manier om snelheden van 70 of 80 mB per seconde te realiseren, gezien mijn computer alleen USB2 ondersteunt en géén eSata.
Tevens zie ik het ook weinig zitten om mijn nieuwe computer uit elkaar te halen en handmatig een eSata controller erin te zetten.
Tevens zie ik het ook weinig zitten om mijn nieuwe computer uit elkaar te halen en handmatig een eSata controller erin te zetten.
Is het niet veel meer werk om een nieuwe server in elkaar te steken dan om in jouw pc een e-sata-kaartje bij te pluggen?
Makkelijker en goedkoop ook, maar ik vraag me af of dat 80-90mb/s haalt?Verwijderd schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 09:24:
pricewatch: Sitecom MD-253
Is ook makkelijker.
Vandaag de Cresta RCE-1106 gehaald bij de Kijkshop, en gelijk even getest natuurlijkVerwijderd schreef op maandag 22 februari 2010 @ 08:14:
Euh, nee: Je hebt geen zuinig moederbord met een zuinige chipset, je hebt een losse videokaart, je hebt geen super zuinige processor, je hebt een redelijk hoog voltage voeding. Ik kom met een standaard geklokte Sempron LE + GF8200 en een laptop hardeschijf al op 47 watt met standaard cool n quiet.
Wat me opvalt is dat het wattage erg schommelt van seconde tot seconde. Zo zit ik op 90 watt, zo zit ik op 40 watt. Het schommelt gemiddeld tussen de 40 en de 60, met af en toe een uitschieter naar onder of beneden. Piek zit op 113 watt (tijdens boot), laagste wat ik gezien heb ik 35 watt.
Wat bewijsmateriaal (links bovenin beeld zie je de tijd van opname):
Dit is overigens zonder enig getweak, de pc loopt gewoon op stock speed en voltages. Ook de videokaart zit er nog in, alleen Intel Speedstep is ingeschakeld.
De temperaturen gemeten met Everest nadat de pc een half uur draait:

Al met al ben ik wel tevreden
Verwijderd
Je moet tijd opname doen van het opgenomen vermogen en dat delen door de tijd. Veel betrouwbaarder.
Dat is wel een goed plan.
Gisteren heb ik 3 WD15EARS schijven besteld, die hoop ik dit weekend binnen te hebben. Als die erin zitten en de videokaart eruit, ga ik nog wel eens meten voor een uurtje. Stroomverbruik zal dan wel een tikkie hoger liggen. Als ik de specs mag geloven verbruiken die 6 watt per stuk in gebruik, idle doen ze 3.7 watt.
Wordt wederom vervolgd
Gisteren heb ik 3 WD15EARS schijven besteld, die hoop ik dit weekend binnen te hebben. Als die erin zitten en de videokaart eruit, ga ik nog wel eens meten voor een uurtje. Stroomverbruik zal dan wel een tikkie hoger liggen. Als ik de specs mag geloven verbruiken die 6 watt per stuk in gebruik, idle doen ze 3.7 watt.
Wordt wederom vervolgd
Vond het juist wel interessant en goed. Vrij standaard componenten, niet al te duur, en toch vrij snel. Te zuinig is vaak financieel gezien te duur. 100 euro uitgeven om 1 watt te besparen is niet interessant. Je moet de TCO over 3 jaar minimaliseren.Verwijderd schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 15:16:
Niet echt beste review.
Zelf heb ik ook naar de i3 zitten kijken. Maar ben toch uiteindelijk gegaan voor een AMD Athlon II X4 620 op een ASUS M4A785-M met 4GB DDR2. Voor deze 3 onderdelen was ik 240 euro kwijt. Goedkoper dan Intel's i3, en 4 ipv 2 cores beschikbaar voor virtual machines. Misschien niet het zuinigste/goedkoopste systeem in aanschaf of stroomverbruik, maar ik denk wel een zeer goede watt/euro/processing power verhouding.
Zal deze PC waarschijnlijk ook gelijk als HTPC gaan gebruiken. Zie geen reden om er niet ook een XBMC machine op te draaien.
APPLYitYourself.co.uk - APPLYitYourself.com - PLAKhetzelf.nl - Raamfolie, muurstickers en stickers - WindowDeco.nl Raamfolie op maat.
Verwijderd
Dat zeg ik toch ook, als je nu niet een stukje er uit pikt, maar gewoon dat hele ding quote. Maar ze pretenderen daar met het doel -echt- zuinig bezig te zijn. Dat kan namelijk veel beter. SPR deed 18 watt met het intel bord en een pico.tHe_BiNk schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 16:31:
[...]
Vond het juist wel interessant en goed. Vrij standaard componenten, niet al te duur, en toch vrij snel. Te zuinig is vaak financieel gezien te duur. 100 euro uitgeven om 1 watt te besparen is niet interessant. Je moet de TCO over 3 jaar minimaliseren.
@ Reinman
Juist niet het gebruik van een Pico en SSD (beide zijn relatief gezien erg duur) om 25 watt te halen was het goede en leuke aan de review. Maar idd over het algemeen kan Tom niet op tegen SPR qua kwaliteit van de reviews, vooral mbt energieverbruik.
Juist niet het gebruik van een Pico en SSD (beide zijn relatief gezien erg duur) om 25 watt te halen was het goede en leuke aan de review. Maar idd over het algemeen kan Tom niet op tegen SPR qua kwaliteit van de reviews, vooral mbt energieverbruik.
[ Voor 5% gewijzigd door tHe_BiNk op 25-02-2010 17:26 ]
APPLYitYourself.co.uk - APPLYitYourself.com - PLAKhetzelf.nl - Raamfolie, muurstickers en stickers - WindowDeco.nl Raamfolie op maat.
Verwijderd
Op diverse duitse forums zijn er ook genoeg die rond de 20W komen met een MSI bordje en een Picu PSU.Verwijderd schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 16:37:
[...]
Dat zeg ik toch ook, als je nu niet een stukje er uit pikt, maar gewoon dat hele ding quote. Maar ze pretenderen daar met het doel -echt- zuinig bezig te zijn. Dat kan namelijk veel beter. SPR deed 18 watt met het intel bord en een pico.
http://www.hardwareluxx.d...d55-intel-h55-685669.html
http://www.computerbase.de/forum/showthread.php?t=685231
Inmiddels dit systeem in elkaar geknutseld en aangesloten op een energiemeter. Het systeem zit idle op 60 watt. Het is niet superzuinig, maar er zijn wel 5 hdd's aanwezig en een 65nm processor. Helaas heeft het bord geen undervolt optie, anders was dat nog een mogelijkheid om het verbruik terug te dringen. Momenteel heb ik alleen EIST aan staan.NoepZor schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 14:17:
Toch voor een G45 bord gekozen ivm. de RAID mogelijkheden.
Ome Tom heeft wat met 9 H55 borden en een i3 530 gespeeld:
Het voor dit topic interessante deel staan onderaan deze link:
http://www.tomshardware.c...oard,review-31817-21.html

Helaas heeft ome Tom alles aan een 850 watt voeding gehangen... waardoor de gegeven waardes weinig meer waarde hebben dan onderling vergelijken...
Het voor dit topic interessante deel staan onderaan deze link:
http://www.tomshardware.c...oard,review-31817-21.html

Helaas heeft ome Tom alles aan een 850 watt voeding gehangen... waardoor de gegeven waardes weinig meer waarde hebben dan onderling vergelijken...
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
850 Watt voeding? Hadden ze nog beter de rammelvoeding uit de pc van de secretaresse kunnen inzetten.
Idle op 60 watt lijkt me vrij netjes voor zo'n systeem. Ik heb wel een beetje vergelijkbaar systeem, ook een core2duo, ook meerdere harddisks (3x 1,5TB 3.5inch, 1x 160GB 2.5inch) en daarnaast nog 4x 120mm casefans. De postbode is nu onderweg met mijn harddisks, dus die ga ik vanavond of morgen inbouwen. Kijken waar ik op uitkomNoepZor schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 22:16:
[...]
Inmiddels dit systeem in elkaar geknutseld en aangesloten op een energiemeter. Het systeem zit idle op 60 watt. Het is niet superzuinig, maar er zijn wel 5 hdd's aanwezig en een 65nm processor. Helaas heeft het bord geen undervolt optie, anders was dat nog een mogelijkheid om het verbruik terug te dringen. Momenteel heb ik alleen EIST aan staan.
Zou de cpu onderklokken misschien ook helpen voor lager stroomverbruik?
Energiegebruik schaalt volgens mij redelijk lineair mee met de kloksnelheid. Echter als je gaat overvolten dan gaat het hard omhoog. Ik weet niet of het omgekeerd ook in die mate geldt.
Misschien dat ik nog een 45nm CPU ga kopen, maar ik vraag me af of ik er veel mee win vergeleken met mijn E2160, wat een vrij basic en laaggeklokt 65nm processortje is.
Misschien dat ik nog een 45nm CPU ga kopen, maar ik vraag me af of ik er veel mee win vergeleken met mijn E2160, wat een vrij basic en laaggeklokt 65nm processortje is.
De eerste Zotac H55 ITX bordjes zijn inmiddels ook te koop en gelukkig is er ook al iemand druk mee om zijn ervaringen te delen.

Stroomverbruik metingen zijn nog niet voorbij gekomen helaas...

Stroomverbruik metingen zijn nog niet voorbij gekomen helaas...
Dump 3 120mm fans en je verbruik zal nog verder zakken.BackSlash schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 10:40:
[...]
Idle op 60 watt lijkt me vrij netjes voor zo'n systeem. Ik heb wel een beetje vergelijkbaar systeem, ook een core2duo, ook meerdere harddisks (3x 1,5TB 3.5inch, 1x 160GB 2.5inch) en daarnaast nog 4x 120mm casefans. De postbode is nu onderweg met mijn harddisks, dus die ga ik vanavond of morgen inbouwen. Kijken waar ik op uitkom
Zou de cpu onderklokken misschien ook helpen voor lager stroomverbruik?
Zoveel fans heeft je pc vast niet nodig. Als je er 1 overhoudt, plaats hem dan voor de HDD's, dan worden die in iedergeval nog wel actief gekoeld.
Als je kijkt naar de ondervolt resultaten, valt het tegen. Maar het is natuurlijk afhankelijk van de CPU. Voor moderne CPU's is ondervolten weinig nuttig. Je gaat geen 10 tallen euro's per jaar besparen, misschien 1 of 2.NoepZor schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 13:07:
Echter als je gaat overvolten dan gaat het hard omhoog. Ik weet niet of het omgekeerd ook in die mate geldt.
[ Voor 19% gewijzigd door tHe_BiNk op 26-02-2010 15:56 ]
Voor m'n nieuwe thuisserver had ik als behuizing de ES32067 van chenbro in gedachten.
Even wat belangrijke specs: M-ITX, 2x hotswap, 150W voeding, schuifdeurtje voor.

De ES34069 vind ik te duur en de ES30068 heeft geen deurtje en is coldswap. Daarom had ik dit kastje op het oog. Deze lijkt alleen niet leverbaar. In Amerikaanse shops zit de prijs rond de 125 dollar, maar ook daar lijkt ie niet leverbaar. Op hw.info staat dat dit model al in 2008 op cebit is geintroduceerd. Iemand die hier iets meer over het model weet??
Even wat belangrijke specs: M-ITX, 2x hotswap, 150W voeding, schuifdeurtje voor.

De ES34069 vind ik te duur en de ES30068 heeft geen deurtje en is coldswap. Daarom had ik dit kastje op het oog. Deze lijkt alleen niet leverbaar. In Amerikaanse shops zit de prijs rond de 125 dollar, maar ook daar lijkt ie niet leverbaar. Op hw.info staat dat dit model al in 2008 op cebit is geintroduceerd. Iemand die hier iets meer over het model weet??
Verwijderd
Ondertussen al even de tijd gehad om er een uurtje of twee mee te spelen.Verwijderd schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 23:39:
[...]
# Product Prijs Subtotaal 1 AMD Athlon II X2 250 € 54,90 € 54,90 1 be quiet! Pure Power L7 300W € 29,99 € 29,99 1 Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G € 44,- € 44,- 1 MSI 760GM-E51 € 56,18 € 56,18 1 Samsung Spinpoint M80 HM160JI € 35,19 € 35,19 1 Western Digital Caviar Green GreenPower WD15EARS € 88,53 € 88,53 Importeren Totaal € 308,79
Bootup | 60 W |
Idle (zonder Cool and Quiet) | 42 W |
Idle (met C 'n Q) | 34 W |
Idle (C 'n Q en spindown) | 31 W |
Een wattje meer dan ik op gehoopt had, maar ik ben tevreden. Ondervolten (van 1,4V naar 1,1V, lager kan ik niet) leek niet echt veel te helpen. Morgen nog eens wat prutsen.
Probeer het programma PhenomMsrTweaker eens. Mijn 235e kwam rond de 0.83V, dus jouw 250 zal ook wel onder de 1.0V moeten kunnen komen.
Energieverbruik gaat idd lineair met klok (en met transistor count, waarvan de meeste in t cache geheugen zitten) en kwadratisch met voltage, naar beide kanten toe. Daarom zijn die e-versies van AMD ook zo zuinig: af-fabriek ondervolt. En die dual core Celerons: 6x minder cache dan een Core 2 Duo, dat hakt er hard in.NoepZor schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 13:07:
Energiegebruik schaalt volgens mij redelijk lineair mee met de kloksnelheid. Echter als je gaat overvolten dan gaat het hard omhoog. Ik weet niet of het omgekeerd ook in die mate geldt.
[ Voor 17% gewijzigd door Dreamvoid op 28-02-2010 02:02 ]
Voorlopig heb ik nog geen echt nieuws gevonden. Wel de volgende Nederlandse PC shop die hem in zijn assortiment heeft opgenomen: http://www.picco.nl/produ...n010ule5bs233pu497hi9i2dqProudElm schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 12:30:
[...]
Heb je toevallig al meer informatie gevonden? Voor mijzelf lijkt mij dit ook een ideale oplossing. Want zo lijkt mij dit een behoorlijk zuinige oplossing op 24/7 te draaien thuis.:)
Staat nog op een paar weken levertijd, dus ik bestel hem nog niet.
Als iemand een review van de S2100 tegenkomt hoor ik dat graag!
Verwijderd
Ik heb een vergelijkbare opstelling. Mag ik vragen hoe dat je de spindown van de hd heb aangezet?Verwijderd schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 20:11:
[...]
Ondertussen al even de tijd gehad om er een uurtje of twee mee te spelen.
Bootup 60 W Idle (zonder Cool and Quiet) 42 W Idle (met C 'n Q) 34 W Idle (C 'n Q en spindown) 31 W
Een wattje meer dan ik op gehoopt had, maar ik ben tevreden. Ondervolten (van 1,4V naar 1,1V, lager kan ik niet) leek niet echt veel te helpen. Morgen nog eens wat prutsen.
Ik heb trouwens direct een airflow mod gedaan op mijn NSK1380. Ik heb alle PCI afdekplaatjes weggehaald en daar een 8cm fan dmv tie rips bevestigd. De laptop hdd zit rond de 29 graden. De overige schijven weet ik niet, maar ze voelen niet warm aan.
Gooi die HT speed van 2000mhz eens naar 1000mhz, schijnt ook weer een paar watt te schelen, zie ook:Verwijderd schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 20:11:
[...]
Ondertussen al even de tijd gehad om er een uurtje of twee mee te spelen.
Bootup 60 W Idle (zonder Cool and Quiet) 42 W Idle (met C 'n Q) 34 W Idle (C 'n Q en spindown) 31 W
productreview: Asrock K10N78M review door peter123
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Ik vind de kWh meter van Cresta niet heel geweldig. Ik heb geprobeerd om het verschil tussen single en dual powersupply te meten bij een Dell PE R300 met 2 x Cresta maar die dingen ijlen nogal na.
Je moet dus voor een goed overzicht voor langere tijd meten. Ik heb nu een cresta aan mn download bakje zitten en die doet 35 watt. Ik heb er nog 2 van het R300 project die ik wil gebruiken voor mn mediacenter en mn nieuwe download bakje. Ik wil alle schjven uit mn mediacenter in mn download bakje proppen in een raid array. En een single disk in mn mediacenter zodat deze zuiniger wordt
Je moet dus voor een goed overzicht voor langere tijd meten. Ik heb nu een cresta aan mn download bakje zitten en die doet 35 watt. Ik heb er nog 2 van het R300 project die ik wil gebruiken voor mn mediacenter en mn nieuwe download bakje. Ik wil alle schjven uit mn mediacenter in mn download bakje proppen in een raid array. En een single disk in mn mediacenter zodat deze zuiniger wordt
Draai nu Windows 2K8 R2 op een normale PC als server. Hoop lawaai en stroomverbruik
Maar goed, ik zie in deze topic weinig over netbook cpu's. Zou een netbook cpu goed genoeg zijn om Windows 2K8 R2 op te draaien? Zat zelf te denken aan de nieuwe core i3.
Klein ander ding, wat ik niet begrijp. Hoe kan de nieuwe core i3 een netbook cpu zijn met een Thermal Design Power van 73W? Lijkt me nogal veel vergeleken met bv de Core 2 Duo Mobile die heeft 35W als ik het goed zie.
Ik gebruik de server voor PS3 media server en Teamspeak 3 server. Denk dat een core i3 voldoende is maar zou ik ook af kunnen met een Atom?
edit: vond dit http://ps3mediaserver.org/forum/viewtopic.php?f=2&t=2083 lijkt erop dat de PS3 media server erop draait.. nu even uitzoeken of Windows 2K8 R2 ermee overweg kan

Maar goed, ik zie in deze topic weinig over netbook cpu's. Zou een netbook cpu goed genoeg zijn om Windows 2K8 R2 op te draaien? Zat zelf te denken aan de nieuwe core i3.
Klein ander ding, wat ik niet begrijp. Hoe kan de nieuwe core i3 een netbook cpu zijn met een Thermal Design Power van 73W? Lijkt me nogal veel vergeleken met bv de Core 2 Duo Mobile die heeft 35W als ik het goed zie.
Ik gebruik de server voor PS3 media server en Teamspeak 3 server. Denk dat een core i3 voldoende is maar zou ik ook af kunnen met een Atom?
edit: vond dit http://ps3mediaserver.org/forum/viewtopic.php?f=2&t=2083 lijkt erop dat de PS3 media server erop draait.. nu even uitzoeken of Windows 2K8 R2 ermee overweg kan
[ Voor 24% gewijzigd door maniak op 01-03-2010 08:02 ]
Verwijderd
Een corei3 is niet bepaald een typische netbook cpu, dan moet je toch wat meer richting een Atom denken. Zo'n core i3 is toch een behoorlijke powerhouse, maar hij is zo zuinig dat het gewoon uit kan
Verwijderd
Zal wel een mobile versie van de i3 zijn de i3m.maniak schreef op maandag 01 maart 2010 @ 07:57:
These are avaliable in 2 models, the i3 330m(2.13GHz, 3MB cache) and the i3 350m (2.26Ghz, 3MB Cache). They both have a TDP of 35W.
Thanx! Ik heb nog geen review gevonden en hou me erg aanbevolen als iemand er een tegen komt! Ziet er toch nog steeds erg leuk uit.:)Syzzer schreef op zondag 28 februari 2010 @ 18:06:
[...]
Voorlopig heb ik nog geen echt nieuws gevonden. Wel de volgende Nederlandse PC shop die hem in zijn assortiment heeft opgenomen: http://www.picco.nl/produ...n010ule5bs233pu497hi9i2dq
Staat nog op een paar weken levertijd, dus ik bestel hem nog niet.
Als iemand een review van de S2100 tegenkomt hoor ik dat graag!
Ben eigenlijk maar meteen van de Atom afgestapt, veel te weinig informatie over beschikbaar. Ben tot het volgende lijstje gekomen:
Pure Power BQT L7-300W
Intel Celeron E3300
Gigabyte GA-G31M-ES2L
Nog even uitzoeken of de E3300 het voor elkaar krijgt om ook 1080p te kunnen transcoden met PS3 media server
Pure Power BQT L7-300W
Intel Celeron E3300
Gigabyte GA-G31M-ES2L
Nog even uitzoeken of de E3300 het voor elkaar krijgt om ook 1080p te kunnen transcoden met PS3 media server
Verwijderd
Waarom neem je geen 760G+Ahtlon II 240? Of een Pentium G(is een core i3 met minder cache)
oh als je het nog niet weet: TDP zegt vrij weinig over verbruik!!!!!!!!! Het is alleen een indicatie onder load.
oh als je het nog niet weet: TDP zegt vrij weinig over verbruik!!!!!!!!! Het is alleen een indicatie onder load.
[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2010 13:20 ]
ah, faal, na herinstallatie van win7 op een oude schijf, is alles op mn server supertraag geworden, hij doet dr bijna n uur over (waarbij alles compleet unresponsive word) om een isotje van disk D naar disk E uit te pakken, en bij bijna alle handelingen die normaal vlot gaan hetzelfde.. is die disk echt zo'n bottleneck en/of waarom, of heb ik gewoon iets gesloopt? (cpu gebuik 0-10%, 1.0x van de 2 gb ram in gebruik, etc.. lijkt haast wel PIO modus op de hdd maar dan precies andersom..)
[ Voor 14% gewijzigd door AlexanderB op 01-03-2010 14:40 ]
Verwijderd
Heb je hem met AHCI drivers geïnstalleerd? Dat ook in je bios aan gezet? Wat voor mode draait ie?
draait op IDE modus, zal de ahci drivers dr op zetten en aanzetten, (dat duurt ff, dan moet ik t ding eerst ff verplaatsen naar n scherm toe, anders kan ik niet in de bios, lol)
G31+E3300 vs 760G+240 ligt qua prijs, performance en verbruik heel weinig uit elkaar (mobo+cpu voor zo'n 7 tientjes), dus dat zou idd allebei kunnen, maar H55+G6950 ligt qua prijs (en performance) toch op een veel hoger niveau?Verwijderd schreef op maandag 01 maart 2010 @ 13:11:
Waarom neem je geen 760G+Ahtlon II 240? Of een Pentium G(is een core i3 met minder cache)
Verwijderd
Ik denk dat een MSI 760G+240 ondervolted zuiniger is dan die G31+E3300. En als ik de reviews bekijk is de 240 ook sneller. Al is dat bij een zuinige server niet zo van belang.
[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2010 16:57 ]
Mocht je nog over een Atom nadenken, let dan goed op! Vooral omdat je 2k8 R2 wilt draaien.maniak schreef op maandag 01 maart 2010 @ 13:08:
Ben eigenlijk maar meteen van de Atom afgestapt, veel te weinig informatie over beschikbaar. Ben tot het volgende lijstje gekomen:
Pure Power BQT L7-300W
Intel Celeron E3300
Gigabyte GA-G31M-ES2L
2k8 R2 kan alleen als x64 geinstalleerd worden en niet iedere atom heeft 64 bit ondersteuning.
klik
edit: en nu ik nog even doorspit over atoms. De versies die wel 64 bit support hebben, kunnen dan weer geen
intel-VT aan

[ Voor 12% gewijzigd door Meekoh op 01-03-2010 17:55 ]
Computer says no
Ja zo ken ik er nog wel eentje, undervolted zal een 240 idd wel zuinig worden, maar dat kan je ook met een E3300 doen. Er zijn in elk geval hier wat serverbouwers die undervolte Celerons gebruiken. Grote voordeel van Celerons/240s boven Atoms is (naast de performance) ook de VT-x support.
Qua performance liggen de 240 en E3300 in elk geval in dit overzichtje dicht bij elkaar, al is dit een combo van diverse benchmarks door elkaar. Vooral op gaming performance zijn die Intels notoir slecht.
Qua performance liggen de 240 en E3300 in elk geval in dit overzichtje dicht bij elkaar, al is dit een combo van diverse benchmarks door elkaar. Vooral op gaming performance zijn die Intels notoir slecht.
[ Voor 7% gewijzigd door Dreamvoid op 01-03-2010 18:34 ]
Verwijderd
blijkbaar ken je het niet. De 240e(ondervolted 240) verbruik in idle ~5 watt. De specificatie voor -alleen- de G31 chipset is al ~7.5watt idle. Waar gaat het dan nog om? De chipset+mobo combinatie! Wat gebruiken ze daar? Een GF6100. Een veel zuinigere, single chip oplossing.Dreamvoid schreef op maandag 01 maart 2010 @ 17:59:
Ja zo ken ik er nog wel eentje, undervolted zal een 240 idd wel zuinig worden, maar dat kan je ook met een E3300 doen. Er zijn in elk geval hier wat serverbouwers die undervolte Celerons gebruiken. Grote voordeel van Celerons/240s boven Atoms is (naast de performance) ook de VT-x support.
jah die hele benchmarks zeggen dus geen ene f. Ga eens een echte benchmark lezen: http://www.techpowerup.co...D/Athlon_II_X2_240/1.html. Hier zie je dat ie nek aan nek gaat met de veel snellere E5200.Qua performance liggen de 240 en E3300 in elk geval in dit overzichtje dicht bij elkaar, al is dit een combo van diverse benchmarks door elkaar. Vooral op gaming performance zijn die Intels notoir slecht.
For the record: een goedkope maar functionele server die bijzonder goed voldoet als NAS. Voor mij een nieuwe server, maar de technologie is oud, behalve de disks dan.
In de afgelopen jaren ben ik ervan overtuigd geraakt dat je niet teveel functies in 1 machine moet stoppen (wel geprobeerd uiteraard) omdat je dan hopeloos in de knoop komt met functionaliteit, performance en vermogenseisen. Daarom is het nu geworden: 1 NAS (hier beschreven) ;1 PC daarnaast voor tv opnames, editing, web toegang, uitzending gemist etc – staat in de kelder maar kan (met10m kabel) displayen in de woonkamer en met een Bluetooth kb+muis bedienbaar; en 1 WD Live front end.
De NAS. Om te beginnen even een paar woordjes over ACPI / power management. Ik heb wat onderzoekjes gedaan en de hele sleep / hibernate is een relatief hopeloze toestand omdat de PC’s die ik heb (getest), drie stuks, win XP en ubuntu, alleen maar uit hun ‘sleep’ te halen zijn door een fysieke actie zoals muisklik of toets. Het verschil met een aan/uit knop is er dan eigenlijk niet. Power down en up in ubuntu 9.1 is maar 20 seconden – daar hoef je het bijna niet om te laten. Belangrijkste feit is dat de machines niet uit hun slaap zijn te krijgen met de WD Live front end. Omdat mijn servertje toch iets meer nam dan ik hoopte, besloot ik hem dan maar niet 24x7 aan te hebben maar alleen als ik wil. Da’s dus bv savonds en net als de verwarming gaat dan de NAS ook plat. Ik denk er nog over om de power switch te verlengen zodat aan/uit ook vanuit de woonkamer kan.
Nou, hier mijn NAS:
Alles met elkaar 230€. Een Synology NAS met deze disks kost tenminste 300€ en heeft niet de flexibiliteit van een headless server.
OS=Ubuntu 9.10, geen monitor, wordt op afstand gemanaged (FreeNX, of voor VNC eigenaardigheidje zie http://ubuntu-virginia.ub...read.php?t=1297815&page=2). Services: Samba, TwonkyServer, uTorrent (op wine). Het werkt allemaal fluitend snel en de 25Mbyte/s disk write speed haal ik over mijn LAN met gemak.
Ik weet dat de C7 niet zo snel is als een AMD X2 (die heb ik ook) maar ik vind hem absoluut snel genoeg voor alles waarvoor je een NAS zou willen gebruiken.
Tenslotte het stroomgebruik:
Het verbaasde mij (positief) dat de HD’s zo snel in power save mode gingen. Daar valt niet meer op te verdienen met HD spin down vanuit ACPI of zo (power down leverde 5W per disk op – dat is de standby waarde). Ik denk dat het bord+CPU samen zo’n 25W pakken, de rest zijn de disks, vents en PCI kaartje. Er zijn dus maar 2 ACPI ‘states’ te definiëren: computer aan of uit.
Omdat ik 43W nog teveel vond, zet ik de NASdan dus toch uit en aan. Als ik het vergeet ook geen ramp. Je moet toch denken aan de totale kosten. 1Watt kost in 24x7 iets meer dan 2 euro op jaarbasis. 43 watt kost 24 cent per dag. 43 watt kost dus € 86 in 24x7. 20 W besparen op jaarbasis (20W is het minimum voor een NAS lijkt me) betekent € 42 bestparen. Alle spullen die je nu koopt kosten volgend jaar de helft. Allemaal zaken waar je rekening mee moet houden.
Ik lees jullie bijdragen met veel plezier.. maar ik ben voorlopig (max 2 jaar) op weg.
In de afgelopen jaren ben ik ervan overtuigd geraakt dat je niet teveel functies in 1 machine moet stoppen (wel geprobeerd uiteraard) omdat je dan hopeloos in de knoop komt met functionaliteit, performance en vermogenseisen. Daarom is het nu geworden: 1 NAS (hier beschreven) ;1 PC daarnaast voor tv opnames, editing, web toegang, uitzending gemist etc – staat in de kelder maar kan (met10m kabel) displayen in de woonkamer en met een Bluetooth kb+muis bedienbaar; en 1 WD Live front end.
De NAS. Om te beginnen even een paar woordjes over ACPI / power management. Ik heb wat onderzoekjes gedaan en de hele sleep / hibernate is een relatief hopeloze toestand omdat de PC’s die ik heb (getest), drie stuks, win XP en ubuntu, alleen maar uit hun ‘sleep’ te halen zijn door een fysieke actie zoals muisklik of toets. Het verschil met een aan/uit knop is er dan eigenlijk niet. Power down en up in ubuntu 9.1 is maar 20 seconden – daar hoef je het bijna niet om te laten. Belangrijkste feit is dat de machines niet uit hun slaap zijn te krijgen met de WD Live front end. Omdat mijn servertje toch iets meer nam dan ik hoopte, besloot ik hem dan maar niet 24x7 aan te hebben maar alleen als ik wil. Da’s dus bv savonds en net als de verwarming gaat dan de NAS ook plat. Ik denk er nog over om de power switch te verlengen zodat aan/uit ook vanuit de woonkamer kan.
Nou, hier mijn NAS:
0€ - Oude PC kast met 160W voeding |
55€ - PC2500 Via 1,5Ghz C7 bordje |
15 € - 1 Gbit sweex PCI kaart (1Gb is echt wel nodig voor backup) |
10€ - 2 ventilators (better safe then sorry en de NAS staat in de kelder) |
130€ - 1x Samsung Eco 1TB en 1x 1,5TB, sata2, geen raid. |
20€ - 1x 1Gb memory DDR2-400. |
0€ - DVD drive die ik nog had |
Alles met elkaar 230€. Een Synology NAS met deze disks kost tenminste 300€ en heeft niet de flexibiliteit van een headless server.
OS=Ubuntu 9.10, geen monitor, wordt op afstand gemanaged (FreeNX, of voor VNC eigenaardigheidje zie http://ubuntu-virginia.ub...read.php?t=1297815&page=2). Services: Samba, TwonkyServer, uTorrent (op wine). Het werkt allemaal fluitend snel en de 25Mbyte/s disk write speed haal ik over mijn LAN met gemak.
Ik weet dat de C7 niet zo snel is als een AMD X2 (die heb ik ook) maar ik vind hem absoluut snel genoeg voor alles waarvoor je een NAS zou willen gebruiken.
Tenslotte het stroomgebruik:
55W opstart (20 seconden) |
50W in use (disks active) |
43W disks idle (na 5 seconden) |
41W in standby (nutteloos dus). |
Het verbaasde mij (positief) dat de HD’s zo snel in power save mode gingen. Daar valt niet meer op te verdienen met HD spin down vanuit ACPI of zo (power down leverde 5W per disk op – dat is de standby waarde). Ik denk dat het bord+CPU samen zo’n 25W pakken, de rest zijn de disks, vents en PCI kaartje. Er zijn dus maar 2 ACPI ‘states’ te definiëren: computer aan of uit.
Omdat ik 43W nog teveel vond, zet ik de NASdan dus toch uit en aan. Als ik het vergeet ook geen ramp. Je moet toch denken aan de totale kosten. 1Watt kost in 24x7 iets meer dan 2 euro op jaarbasis. 43 watt kost 24 cent per dag. 43 watt kost dus € 86 in 24x7. 20 W besparen op jaarbasis (20W is het minimum voor een NAS lijkt me) betekent € 42 bestparen. Alle spullen die je nu koopt kosten volgend jaar de helft. Allemaal zaken waar je rekening mee moet houden.
Ik lees jullie bijdragen met veel plezier.. maar ik ben voorlopig (max 2 jaar) op weg.
niet helemaal waar, ddr2 is sinds 2 jaar geleden echt onwijs in prijs gestegen.. (toen 4 gig ddr2 voor 40 euro en een OC setje voor 75 gehaald, nu 2 gig voor 36-42 euro en zelfde OC setje kost bijna 150 piek)fboecom schreef op maandag 01 maart 2010 @ 18:59:
Alle spullen die je nu koopt kosten volgend jaar de helft.
Is er al iets bekend over het stroomverbruik van de 890FX-chipset?
Ik zag net in het nieuws: Cebit: Asus toont 890FX-moederborden -artikel mijn ideale bord.
Ik zag net in het nieuws: Cebit: Asus toont 890FX-moederborden -artikel mijn ideale bord.
Verwijderd
Asus doet het meestal niet zo goed qua zuinigheid, maar misschien lukt het ze met de nieuwe serie beter.
Met een heatpipe op de VRMVerwijderd schreef op maandag 01 maart 2010 @ 22:29:
Asus doet het meestal niet zo goed qua zuinigheid, maar misschien lukt het ze met de nieuwe serie beter.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Zo..
Heb dus die E3300 maar met de G41M versie (dus niet de G31M
). Kijk, ik zal waarschijnlijk niet gaan spelen met mijn voltage, eerder met de kloksnelheid die ik in het moederbord kan aanpassen. Het blijft altijd gissen welke het meest zuinig is, de E3300 of de 240 maarja, ik ben niet zo thuis in dit alles. Ik las ergens op een review dat de E3300 met 100% load op 20watt zat.
Ik had dus een Pentium D 2.8ghz (940 geloof ik) met een 7950GTS (dacht ik, nam 2 slots in) en een moederbord zonder onboard vga. De E3300 is al een grote verbetering voor me
Heb dus die E3300 maar met de G41M versie (dus niet de G31M
Ik had dus een Pentium D 2.8ghz (940 geloof ik) met een 7950GTS (dacht ik, nam 2 slots in) en een moederbord zonder onboard vga. De E3300 is al een grote verbetering voor me
http://anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3752&p=5
I3 540 op Intels mini ITX...
34 watt met een 950 watt PSU (waar Raji zich voor excuseerd, maar ze gebruiken die 950 watt voor alle borden en zo zijn hun reviews te vergelijken)
Daarmee duikt hij best stevig onder de MSI H55M-ED55
Beetje jammer dat het bord zo kaal is als Jean Luc Picard...
I3 540 op Intels mini ITX...
34 watt met een 950 watt PSU (waar Raji zich voor excuseerd, maar ze gebruiken die 950 watt voor alle borden en zo zijn hun reviews te vergelijken)
Daarmee duikt hij best stevig onder de MSI H55M-ED55
Beetje jammer dat het bord zo kaal is als Jean Luc Picard...
Verwijderd
Jah intel doet het ook altijd goed. Maar zoals je zegt zit er dan ook niets op. Bijkomende nadelen zijn dat intel bordjes vaak iets duurder uit komen en bij minder shops verkrijgbaar zijn. SPR kwm et een pico op 18 watt met de intel en een 661. Ander bordje.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2010 08:36 ]
Ik heb intussen wat meer reviews gevonden omtrend het vraagstuk Mooi zuinige MSI H55M-ED55 vs Erg fijne features op Gigabyte H55M-USB3...
Oom Tom ziet 5 watt idle verschil, Oom Anand niets
Onder load wel dikke 13 watt verschil (met een i5 661), wat te verklaren is door MSI's efficientere VRM
(en alles aan kilowatt PSU's, dus aan een kleine efficiente voeding zal het verschil wat minder worden)
Oom Tom ziet 5 watt idle verschil, Oom Anand niets
Onder load wel dikke 13 watt verschil (met een i5 661), wat te verklaren is door MSI's efficientere VRM
(en alles aan kilowatt PSU's, dus aan een kleine efficiente voeding zal het verschil wat minder worden)
[ Voor 14% gewijzigd door Ronald op 02-03-2010 10:12 ]
Misschien een optie voor iemand die vooral voor laag verbruik gaan.
Ik heb vorig weekend een DS210j aangeschaft met een 2TB Samsung F3
Ik zit als de schijf in idle mode gaat rond de 7/8w.
En er is zelf een mail server plugin voor.
Ik heb vorig weekend een DS210j aangeschaft met een 2TB Samsung F3
Ik zit als de schijf in idle mode gaat rond de 7/8w.
En er is zelf een mail server plugin voor.
Ik heb een 107+, en haal bij lange na niet Gb snelheden. Verder is de torrentclient niet zo denderend en kan je wel rtorrent installeren maar niet met front end en klapt het hele OS eruit als je een te snelle torrent download. Ik heb gemerkt dat 'ie goed is in wat 'ie doet maar dat uitbreidingen en dan met name de niet officiële niet allemaal even geweldig werken.
Maar verder wel een tof ding ja. Heel zuinig!
Maar verder wel een tof ding ja. Heel zuinig!
Ik wil een zuinige server die verschillende taken gaat uitvoeren.
Primair als fileserver maar daarnaast ook downloaden (nzb, soms torrent) en een webservertje draaien voor mezelf.
Heel vaak wordt er gekeken naar het laagste verbruik in idle, maar hoe vaak zal een server die af en toe iets downloadt en een webserver heeft echt idle zijn? In mijn ogen zal dat bijna nooit zijn.
Een belangrijk punt is dat ik er media vanaf zal streamen met hoge bitrate, wat er dus ook gebeurt, hij moet die stream kunnen leveren.
Dit is een reden waarom ik al niet voor een Atom of zoiets zuinigs durf te gaan, ik ben bang dat als hij aan unrarren en/of unparren of dergelijke taken doet de stream zal kunnen gaan haperen.
Ik heb ook even op HWI gekeken en dit topic weer eens doorgenomen en kwam op drie terugkomende configuraties uit:
In het geval van Sempron ben ik bang dat het qua performance misschien net te kort kan schieten.
De 240E is dan een mooi zuinig maar toch krachtig alternatief.
Echter heb je tegenwoordig ook de Intel Core procs erbij, de i3 is dan ook redelijk zuinig maar helaas wel behoorlijk aan de prijs.
Ik heb stiekem al even met Reinman zitten discussiëren en die raadde dan een Pentium G aan, zuiniger maar lijkt verdacht veel op de i3. Dat is een tientje goedkoper dus nog steeds behoorlijk aan de prijs.
De vraag is dan ook of het genoeg winst qua zuinigheid gaat opleveren om de achterstand op de 240E goed te maken.
Hebben jullie misschien nog op- en/of aanmerkingen?
Ik ga weer even verder met reviews zoeken.
Primair als fileserver maar daarnaast ook downloaden (nzb, soms torrent) en een webservertje draaien voor mezelf.
Heel vaak wordt er gekeken naar het laagste verbruik in idle, maar hoe vaak zal een server die af en toe iets downloadt en een webserver heeft echt idle zijn? In mijn ogen zal dat bijna nooit zijn.
Een belangrijk punt is dat ik er media vanaf zal streamen met hoge bitrate, wat er dus ook gebeurt, hij moet die stream kunnen leveren.
Dit is een reden waarom ik al niet voor een Atom of zoiets zuinigs durf te gaan, ik ben bang dat als hij aan unrarren en/of unparren of dergelijke taken doet de stream zal kunnen gaan haperen.
Ik heb ook even op HWI gekeken en dit topic weer eens doorgenomen en kwam op drie terugkomende configuraties uit:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | AMD Athlon II X2 240E | € 68,21 | € 68,21 |
1 | Kingston ValueRAM KVR800D2N6/2G | € 36,60 | € 36,60 |
1 | MSI 760GTM-P33 | € 49,94 | € 49,94 |
Totaal | € 154,75 |
1 | Intel Core i3 530 | € 89,90 | € 89,90 |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G | € 43,52 | € 43,52 |
1 | MSI H55M-E33 | € 73,90 | € 73,90 |
Totaal | € 207,32 |
1 | AMD Sempron 140 | € 28,- | € 28,- |
1 | Asus M4N78-VM | € 58,81 | € 58,81 |
1 | Kingston ValueRAM KVR800D2N5/2G | € 36,90 | € 36,90 |
Totaal | € 123,71 |
In het geval van Sempron ben ik bang dat het qua performance misschien net te kort kan schieten.
De 240E is dan een mooi zuinig maar toch krachtig alternatief.
Echter heb je tegenwoordig ook de Intel Core procs erbij, de i3 is dan ook redelijk zuinig maar helaas wel behoorlijk aan de prijs.
Ik heb stiekem al even met Reinman zitten discussiëren en die raadde dan een Pentium G aan, zuiniger maar lijkt verdacht veel op de i3. Dat is een tientje goedkoper dus nog steeds behoorlijk aan de prijs.
De vraag is dan ook of het genoeg winst qua zuinigheid gaat opleveren om de achterstand op de 240E goed te maken.
Hebben jullie misschien nog op- en/of aanmerkingen?
Ik ga weer even verder met reviews zoeken.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Verwijderd
Zo goed als altijdGonadan schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 11:59:
Verwijderd
De vraag is meer hoeveel geduld je hebt bij het unrarren en parren: ik doe het op een single core Atom en dat duurt best even, maar echt haperende netwerkstreams heb ik nog niet meegemaakt (en anders gooi ik de prioriteit van par2 en/of unrar naar beneden). Wel loopt de snelheid terug omdat er minder cpucapaciteit voor Samba is, maar een 30MB/s haal ik dan nog wel (Linux dus, en dat bevalt me altijd prima op een server)
Een Sempron heeft al veel meer capaciteit dan die single core Atom hier, dus ik zou er niet zo heel bang voor zijn. Maargoed, een dualcore kost je ook neit zo heel veel meer, dus dat is best te verantwoorden.
Zelf ga ik tzt naar een i3 systeem kijken zodra ik sata-aansluitingen tekort kom, kost iets meer, maar ze zijn erg zuinig en bijzonder vlot 
Een Sempron heeft al veel meer capaciteit dan die single core Atom hier, dus ik zou er niet zo heel bang voor zijn. Maargoed, een dualcore kost je ook neit zo heel veel meer, dus dat is best te verantwoorden.
95% van de tijd, tijdens het downloaden is het cpuverbruik ook niet echt hoog, dat begint pas met rar/par. Ik weet niet hoeveel bezoekers je krijgt; ik krijg er een 150-200 per dag op die Atom en die staat uit z'n neus te vreten.Gonadan schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 11:59:
[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2010 12:10 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
<b>In <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1536123">LA loopt nu een discussie</a> waarbij de toekomst/herstructurering van dit topic ter sprake komt. Relevante input is daarbij gewenst.</b>
Voor dit topic geldt ook het CSL Beleid. Het is dus nadrukkelijk *niet* de bedoeling om hier een lijstje met specificaties te plaatsen en daarbij vragen 'of het wel goed is'.
Discussie over RAID hoort hier niet thuis. Evenals <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1455241">Zuinige ESXi Server</a>.
<b>In <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1536123">LA loopt nu een discussie</a> waarbij de toekomst/herstructurering van dit topic ter sprake komt. Relevante input is daarbij gewenst.</b>
Voor dit topic geldt ook het CSL Beleid. Het is dus nadrukkelijk *niet* de bedoeling om hier een lijstje met specificaties te plaatsen en daarbij vragen 'of het wel goed is'.
Discussie over RAID hoort hier niet thuis. Evenals <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1455241">Zuinige ESXi Server</a>.