Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Verwijderd schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 13:00:
Waarom moet het perse een Intel processor zijn? 8)7

De prijs van zo'n duure mobile bordje verdien je nooit terug op je rekening.
Eigenlijk omdat ik nu ook zo`n setje heb. En ik wil hem dus ook weer gebruiken op dezelfde manier. Op dit moment is het een Debian Servertje met VMWare server vandaar de keuze voor Intel. Eventueel zou een uATX bordje met een weinig verbruikende S775 ook kunnen of wat voor socket ze tegenwoordig ook gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie nog steeds niet in waarom het perse een intel moet zijn. VMware werkt ook gewoon op een AMD.

#ProductPrijsSubtotaal
1be quiet! Pure Power L7 350W€ 34,99€ 34,99
1Intel Pentium G6950€ 78,-€ 78,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 91,-€ 91,-
1MSI H55M-E33€ 74,20€ 74,20
ImporterenTotaal€ 278,19

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2010 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlMarX
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-09 17:59
Verwijderd schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 09:35:
[...]
Ik denk dat de Atom het daarmee idd te zwaar krijgt.
[...]

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec Earthwatts EA 380D Green€ 38,44€ 38,44
1Cooler Master Elite 341€ 26,78€ 26,78
1Intel Core i3 530€ 96,39€ 96,39
1Kingston SSDNow V-Series SATA2 2.5 (Desktop bundle) 40GB€ 91,95€ 91,95
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 89,90€ 89,90
1MSI H55M-E33€ 73,41€ 73,41
1Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI€ 82,99€ 82,99
ImporterenTotaal€ 499,86
Om extra zuinig te zijn wil ik eigenlijk twee linux distro's op deze ene bak gaan draaien via VM. 1x met de web en mysql server (dat als hoofd os) en 1x een VM met daarop een dns slave server (slave voor mijn hosted dedicated server, zal als het goed is weinig te doen hebben ;) ).
Is deze machine dan ook nog steeds krachtig genoeg, of zijn er dan nog aan te bevelen aanpassingen nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee de i3 is best wel snel hoor :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 10:53:
Komt er binnen kort nog een 45nm AMD je kant op? :)
Sterker nog, die ligt al in huis en zit momenteel op de Biostar. :) Mochten mensen geïnteresseerd zijn dan wil ik best eens kijken wat het verbruik dan is. (Zal alleen wel pas maandag worden, ik was ondertussen even met een ander moederbord bezig, inclusief wipe van de hdd.)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben wel benieuwd ja. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-O- Denk je een mooie adapter te hebben gevonden voor je picopsu (minimaal 85%) blijken de prestaties ruimer gezien juist slechter zijn. Het verbruik is inderdaad 10% afgenomen (in dit geval gaat het om 2.8W :P), Maar de powerfactor is zo bizar veel lager (35%) dat die andere voeding beter is voor het net.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlMarX
Verwijderd schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 12:49:
http://www.be-quiet.net/b...toryID=519&websiteLang=de

Be Quiet zelf specificeerd alleen het 80 plus logo(dus niet bronze etc). En bist zu 87%(dus tot aan). Sites geven het ook allemaal anders weer, sommige melden wel 80 plus bronze andere alleen 80 plus. Tis wel een goeie voeding hoor, daar niet van.
Aangezien het toch best wel van belang kan zijn, juist ook voor dit topic, wil ik er toch dieper op in gaan.

We willen allemaal in dit topic een zuinige server/systeem. Praktisch alle voedingen zijn pas op hun effectiefst rond de 50% belasting. Onder de 20% is het gewoon ronduit slecht. Onze bedoeling is toch hier om op servertjes uit te komen met tussen de 40 en 60 watt idle (misschien zelf minder). Met een 300W voeding zit je dus ideaal op rond de 150W belasting. Dat is al vrij veel voor een zuinige server. 20% belasting is 60W. Alles daar onder is echt niet efficiënt. Dus met een hogere voeding dan 300W lijkt me het helemaal een inefficiënte bedoening te worden (met de Antec 380W Earthpower zit je bij 20% belasting al op 76 W).

Maak ik een denk fout door te stellen dat we een zo laag mogelijk wattage voeding nodig hebben. Veel minder dan 300W (en ook nog steeds goede kwaliteit en een goede 80plus certificering) wordt erg moeilijk volgens mij. Mede hierdoor denk ik dat de Be Quit 300W de beste oplossing voor zuinige servertjes is. Of zijn er nog betere opties?

Verder twijfel ik nog over de nut en noodzaak voor een SSD in een zuinige server. Op zich zou 40GB meer dan voldoende voor mijn servertje zijn, dus zou 1 SSD van 40GB volstaan en heb ik geen normale data schijf meer nodig. Ga ik hier veel voordeel van hebben? Op zich is SSD duur, maar zelfs een voordelige HDD is veel te groot voor mijn doeleinden en dus ook een verspilling. Bovendien is een enkele SSD zonder normale HDD wel lekker zuinig lijkt me. Dus ik neig wel naar die enkele SSD. Of ga ik er echt weinig van merken voor een webservertje, aangezien toch veel uit het ram geladen zal worden? En slijt het toch te hard? Is een extra hdd toch "noodzakelijk" naast een SSD (het zuinigheidsvoordeel van de SSD vervalt dan wel)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met een thuislijn zal je disk i/o voor je webverkeer niet bepaald een botteneck zijn. Ik draai m'n servertje vanaf een 2.5" 5400rpm bootdiskje waar ook m'n /var/www/ op staat: gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:43

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Dadona schreef op zondag 07 februari 2010 @ 11:23:
-O- Denk je een mooie adapter te hebben gevonden voor je picopsu (minimaal 85%) blijken de prestaties ruimer gezien juist slechter zijn. Het verbruik is inderdaad 10% afgenomen (in dit geval gaat het om 2.8W :P), Maar de powerfactor is zo bizar veel lager (35%) dat die andere voeding beter is voor het net.
Als ik dit mag geloven dan verbruikt het ASUS M4A785D-M PRO bord nog minder dan de M2N68-AM Plus. Met EPU gaat er zelfs nog een paar Watt vanaf...

Geen idee of dat verschil van ruim 10W er nog steeds is zonder extra grafische kaart erin, want als jij nu al rond de 23W uitkomt dan lijkt het me toch wel een beetje uitgesloten dat dit bord op 13W zit...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-04 12:25
Karlmarx: wat SSD vs schijf betreft, zou ik nagaan waarom je een zuinige computer wilt hebben. De twee hoofdredenen die worden genoemd zijn milieu en geld.
Over milieu kunnen we kort zijn, de aanschaf van een nieuwe computer is vrijwel altijd slechter voor het milieu dan gebruik van een oude bestaande bak, hoe onzuinig ook. Denk aan fabricage, verpakkingsmateriaal, transport, kosten verwerken oude computer, etc.
Financiëel: de SSD is zoveel duurder dan een goede draaiende schijf dat je die kosten er nooit uit gaat halen. Zeker niet als je een laptopschijfje neemt. Kost geen ruk, zeker vergeleken met SSD en verbruikt weinig. Je hebt het over de SSD ontzien door dingen in het geheugen in te laden, dat geldt natuurlijk onverkort voor de schijf. Deze kan misschien zelfs downspinnen als je weinig dynamische content hebt op te slaan.
Bedenk dat een goede 3.5" schijf maximaal 5.4 W verbruikt bij read/write (bijvoorbeeld: http://www.wdc.com/en/products/products.asp?driveid=763). Dit is dus al gerommel in de marge. Met een SSD ga je veel geld uitgeven voor een energieconsumptiewinst van maximaal een paar Watt. Je kan waarschijnlijk zelf wel uitrekenen hoe lang het duurt voordat je die winst eruit hebt gehaald.

Bedenk voorts nog dat een grotere draaiende schijf op nog een manier voordelig is, ook al heb je de ruimte niet nodig. De datadichtheid is hoger en daarmee zal de doorvoersnelheid worden vergroot.

Mijn advies: koop een 500GB groene 3.5" voor weinig.
pricewatch: Western Digital Caviar Green WD5000AADS, 500GB
http://www.wdc.com/en/products/products.asp?driveid=607
6W in read/write, 3.7W in idle. Daar kan je met geen enkele huidige SSD tegenaan, wat energieconsumptie/aankoopprijs betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben ik niet helemaal met je eens. Op de eerste plaats verliest de langzame green schijf het qua zuinigheid al van een laptop hardeschijf en verliezen ze het beide van een SSD qua zuinigheid. Daarnaast verliezen ze het beide heel erg hard qua kleine random I/O en laat nu een webserver heel veel kleine random i/o genereren. Doorvoer is irrelevant. Daarbij kost de goedkoopste 40GB SSD net geen 100 euro. Dus dat zo ongelofelijk veel geld is het ook weer niet. Het probleem blijft dat idd levensduur niet bekend is.

@Marx
Maak ik een denk fout door te stellen dat we een zo laag mogelijk wattage voeding nodig hebben. Veel minder dan 300W (en ook nog steeds goede kwaliteit en een goede 80plus certificering) wordt erg moeilijk volgens mij. Mede hierdoor denk ik dat de Be Quit 300W de beste oplossing voor zuinige servertjes is. Of zijn er nog betere opties?
Nee je essentie klopt, er van uit gaande dat de Be Quiet ook bronze is. Ander kan de Antec nog steeds efficiënter zijn. Betere opties? Een pico-psu van 90-120watt. De 200-250 watt oem 80 plus bronze en gold voedingen zijn niet te krijgen :(.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2010 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlMarX
Bedankt voor de reacties.

De thuislijn is nu nog een bottleneck. Maar binnen afzienbare tijd krigj ik heir een 50/50 mbit glasvezellijn. Dan is dat niet echt een bottleneck meer.
Tegen die tijd wil ik nog meer gaan hosten thuis. Bovendien gaat het nu al niet om een kleine prive site-je, maar om 1 forum met tientallen gelijktijdige gebruikers en een stuk of 10 joomla sites. Dus nu zal inderdaad mijn 1 mbit upload nog wel de bottleneck gaan zijn ;)

Qua SSD, ik gooi niet iets anders weg, dus het nadeel van iets nieuws kopen is er niet. Bovendien lijkt mijn een hdd vervuilender om te maken dan een ssd, maar goed, dat baseer ik verder nergens op. ;)
Het energie verbruik scheelt nog relatief veel. Een SSD gebruikt ongeveer niets, dan is 6W in read/write, 3.7W in idle toch een stukje meer. Qua aanschaf zal SSD nooit winnen, maar aangezien het een zakelijke aanschaf is, is dat niet zo'n heel groot probleem (na aftrek van BTW etc blijft er niet zoveel prijsverschil over). De stroom is niet aftrekbaar, dus zuinigheid is belangrijker dan aanschafprijs, ook voor het milieu overigens. :)

In dure dedicated servers zitten meestal SCSI of raptor schijven, mede voor de snelheidswinst (ook betrouwbaarheid uiteraard). Een SSD is volgens mijn nog (veel) sneller dan SCSI. Betrouwbaarder ook.
Dus zo gezien zou SSD toch wel de beste oplossing moeten zijn...

Dus ik ben helaas nog niet overtuigd wat nu de beste optie gaat zijn... :?

Graag ontvang ik ook nog jullie overdenkingen op mijn gedachten over een voeding. _/-\o_

Edit: Reinman bedankt. Jouw reactie zag ik pas na mijn post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met veel gebruikers krijgt je database wat meer te verduren, dan is een SSD een goede optie, hoewel 90% in je caches zal zitten. Maar voor de twee knaken die een SSD zakelijk kost moet je niet gaan lopen klooien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Verwijderd schreef op maandag 08 februari 2010 @ 13:13:
Ben ik niet helemaal met je eens. Op de eerste plaats verliest de langzame green schijf het qua zuinigheid al van een laptop hardeschijf en verliezen ze het beide van een SSD qua zuinigheid.
De goedkoopste 40GB SSD uit de pricewatch is deze:
pricewatch: Kingston SSDNow V-Series SATA2 2.5 (Desktop bundle) 40GB
Volgens Kingston zelf verbruikt 'ie 5.2W in Active. Ik neem aan dat een SSD veel sneller naar de Sleep state kan dan een draaiende schijf, dus daar haal je dan wel winst uit (volgens Kingston is het verbruik dan 0.7W)
http://www.kingston.com/ssd/v-series.asp

Zo heel veel scheelt het dus niet, in Watten. Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlMarX
Volgens de Intel site (http://www.intel.com/cd/c...ts/nand/feature/index.htm) heeft een Intel SSD slechts een verbruik van 0.15 W active en 0.075 W idle. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Huh? Die zijn toch op dezelfde techniek gebaseerd? Hoe kan dat nou zoveel schelen? Of is de waarde op de Kingston site niet correct (vond het al hoog)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zal het je nog beter vertellen. Die kingston is een rebranded Intel.

Edit: Ik zie al waar je de 'fout' maakt. Onder de V-now serie staat de 40GB intel niet. Alleen die gebaseerd op de andere, vergruisde, jmicron controller. Als je dan naar de M serie gaat, waar ook bij staat dat ie op intel is gebaseerd, and zie je daar ook die lage verbruik staan.

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2010 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Kijk aan. Dan lijkt me dat er ergens een foutje ingeslopen is.

Dan nog, het verschil is iets van €50. Hoeveel keer past 5W in je KWuur-prijs? Weegt dat op tegen de snelheidswinst die je haalt met de SSD in de voorgestelde toepassing? Bedenk dat er ontzettend veel sites zijn die op een normale schijf draaien, met veel meer gebruikers en veel meer io. Ik denk dat het wel los zal lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joh, zo'n 40GB SSD van Kingston kost 75e, Daar gaat zakelijk 60+% vanaf (btw + aftrekbaar van winst): niet moeilijk doen en gewoon een SSD scoren :) Heeft hij het nodig? Voorlopig waarschijnlijk niet, maar het is toch wel erg prettig bij het draaien van dumps/backups e.d. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

remmelt schreef op maandag 08 februari 2010 @ 14:14:
Idd...Edit: Die 40GB kan je ook gewoon niet vinden op de site 8)7
Dan nog, het verschil is iets van €50. Hoeveel keer past 5W in je KWuur-prijs? Weegt dat op tegen de snelheidswinst die je haalt met de SSD in de voorgestelde toepassing? Bedenk dat er ontzettend veel sites zijn die op een normale schijf draaien, met veel meer gebruikers en veel meer io. Ik denk dat het wel los zal lopen.
Dat kan hij alleen zelf bepalen. Als hij zegt dat aanschaf prijs opweegt tegen de zuinigheid en de extra performance omdat het zakelijk besteld word. De meeste websites worden gehost door hosting bedrijven. Die draaien niet op een enkel hardeschijfje. Ga er maar van uit dat de meeste racks gebruiken met grote hoeveelheden (enterprise)schijven.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2010 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlMarX
Het blijft een lastige keuze, al hoewel ik nu toch wel erg naar de SSD neig. Er zit drie jaar garantie op, dus zolang moet het zeker mee gaan... :+

Blijkbaar kloppen de specs van Intel wel qua zuinigheid, dan is dat dus wel extreem zuinig. En inderdaad, ik zal er ook niet rijk van worden. Maar toch, alle Watts bij elkaar doen het hem uiteindelijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
OK, ik ben zeker niet tegen die SSD hoor, daar niet van. Ik denk dat er gewoon weinig winst te halen valt ten opzichte van een draaiend exemplaar.
Wat ik niet helemaal begrijp is dat als je toch zakelijk bezig bent, wat maken die paar Watt dan nog uit? Als je zegt: "Maar toch, alle Watts bij elkaar doen het hem uiteindelijk." maar wel €30-40 voor BTW meer uitgeeft, ben je dan niet stiekum die SSD aan jezelf aan het verkopen? Dat was eigenlijk meer mijn punt, geloof ik.

Als dat het geval is, zou ik zeker voor de SSD gaan.

Verder wil ik de discussie niet nog off-topic-er trekken hoor, voor mij was het een duidelijke zaak, maar ik zou dan ook veel meer waarde hechten aan de grotere opslagcapaciteit van de HD. Het verschil is zeker nog te overzien voor een 40GB schijf echter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlMarX
Nou ik heb een kantoor aan huis, met als gevolg je huisvestingskosten (dus ook stroom) niet zakelijk kan aftrekken. Dus als iets extra stroom verbruikt, dan kost me dat prive geld. 8)7
Het gaat om forum's en joomla sites. Daarvoor is 40GB meer dan zat (hele www map is 8GB).

En inderdaad, ik ben lang tegen SSD's geweest, maar ben inmiddels overtuigd van het nut en vind het nu ook wel gewoon leuk. Ga er binnekort ook eentje voor mijn eigen desktop kopen. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-07 15:47

nzyme

terror

remmelt schreef op maandag 08 februari 2010 @ 14:14:

10k rpm scsi raid mirror met daarop ~ 900 websites, loopt prima en zonder klachten van de klantjes of andere ongein :) Kortom, niets om je druk over te maken :z

| Hardcore - Terror |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:22
Dadona schreef op zondag 07 februari 2010 @ 11:23:
Zelf heb ik twee weken geleden een Dell DA-1 power adapter via Ebay uit Engeland besteld. Kostte me inclusief verzending net iets meer dan 17 euro. Het is niet een nagelnieuwe, maar komt van een van een firma welke partijen ICT apparatuur opkoopt, vandaar die nette prijs. Na het lezen van de positieve ervaringen icm zuinige PC setups op een Duits forum heb ik die besteld.

In combinatie met een Pico PSU zie ik een power factor van 0,88 (volgens de Cresta wattmeter). Nou heb ik me niet zo heel erg verdiept in het begrip power factor, maar 0,88 is toch best wel netjes bij dit soort toepassingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

ja, prima lijkt me, de mijne doet 0.6 (zelfde meter) heb n crappy 10A 12v voeding..
edit: powerfactor hoef je trouwens als thuisklant eigenlijk nooit te betalen, en pfc kost in principe een klein beetje meer stroom, dus als je lief wilt zijn voor de energiemaatschappij (en al je tlbalken, spaarlampen, etc al weggedaan hebt en vervangen door gloei) dan betaal je dr juist meer voor ;)

[ Voor 64% gewijzigd door AlexanderB op 08-02-2010 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Helemaal gelijk over de powerfactor, maar ik vind het bijzonder krom dat de fabrikant claimt dat het een bijzonder efficiente voeding is met weinig verlies. Maar tegelijk zo'n belachelijke powerfactor aflevert. Ik heb er een vraag over gestuurd naar de fabrikant. Misschien dat ze reageren al ben ik nogal sceptisch erover. :)
@tsjoender, die voedingen zijn dirt cheap, maar leveren wel een nette power factor op. Probleem is alleen dat, zoals AlexanderB al aangeeft, dit alleen vanuit een ideologisch oogpunt relevant is. Voor de consument zelf gaat het primair om de efficientie van de adapter.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mars Warrior schreef op maandag 08 februari 2010 @ 12:41:
[...]

Als ik dit mag geloven dan verbruikt het ASUS M4A785D-M PRO bord nog minder dan de M2N68-AM Plus. Met EPU gaat er zelfs nog een paar Watt vanaf...

Geen idee of dat verschil van ruim 10W er nog steeds is zonder extra grafische kaart erin, want als jij nu al rond de 23W uitkomt dan lijkt het me toch wel een beetje uitgesloten dat dit bord op 13W zit...
Had je reply even gemist. Als er nu iemand is die de M4A785D-M PRO (op het oog) heeft zou ik het misschien kunnen testen. Persoonlijk denk ik dat ze gewoon een puinzooi hebben gemaakt van de test van de M2N68-AM Plus. Ze plaatsen een XFX Radeon 3650 die echt maximaal 20W in idle pakt (er zijn verschillende 3650s, de zuinigeren pakken rond de 10W). Daarnaast zit er een harde schijf van 7W en wat ram bij. En dat zou 91W in idle trekken? Mijn theorie is dat die 3650 niet goed geïnstalleerd is (software matig), waardoor deze niet terugschakeld, maar in full load blijft draaien. Dit terwijl de 785g een evolutie van de 780g is, die weer als een super combinatie werd gezien met een 3450 (en ongetwijfeld de 3650). Deze zouden elkaar naadloos aanvullen. Terwijl de M2N68-AM Plus een Nvidia is, waardoor het misschien niet allemaal even handig gaat.
Puur speculatie het voorgaande, maar ik geloof er ook niet in dat de M4A785D-M PRO 10W eraf zou kunnen halen. Sterker nog ik denk dat de M4A785D-M PRO 'gewoon' meer verbruikt dan de M2N68-AM Plus en inderdaad in de orde zoals de review laat zien. Per slot van rekening heeft de 785g versie meer fasen, hoger TDP support en kijk naar dat gevaarte op de Southbridge.

Om een nog beter vergelijk te kunnen maken, mijn M2N68-AM Plus heeft nu bezoek gekregen van een 235e. :) Inmiddels heb ik de testjes uitgevoerd. Voor de duidelijkheid, de waarden zullen iets afwijken van de eerder geplaatste waarden. Daarbij ging ik voor het ultieme (monitor uitschakelen, lage resolutie, ...), hierbij ging het alleen om het onderlinge verschil tussen een 235e en een 4450e. Daarnaast ook wat gegooi met geheugen. Daarnaast, een deel van de uitkomsten zijn voor sommigen niet noemenswaardig, maar voor anderen juist weer wel. (Zoals ECC op AM2+ met een AM3 CPU, of de snelheid)

==Testopstelling==
Mobo: Asus M2N68-AM Plus
CPU: AMD Athlon X2 4450e & AMD Athlon II X2 235e
Geheugen: Kingston KVR800D2E5/2G (ECC) & Kingston KVR800D2N6K2/2G (non-ECC)
HDD: Western Digital Scorpio Black 320GB
PSU: Pico PSU (geel) + 110W adapter

==Conclusies==
Processor:
De 235e verbruikt wat meer dan een 4450e in idle (~3.5W)
De 235e verbruikt hetzelfde als een 4450e in stress (<1W minder)
De 235e is sneller (woehoe..), cinebench van 1.41 vs 1.04.

Geheugen:
Alleen met een AM2+ CPU kun je ECC benutten (bij AM3 is het alleen te zien dat het er is)
Een extra module toevoegen kost tussen de 1 en 1.3W
ECC modules op zich hebben geen hoger energieverbruik
De geheugengrootte (fysiek en qua opslagruimte) maakt niet uit

[ Voor 32% gewijzigd door Dadona op 10-02-2010 18:04 . Reden: done ]

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben ook eens aan het rondkijken voor een nieuwe Debian-server. Momenteel draait hier een oude Thinkpad-laptop met een Pentium III 700 MHz, 256MB RAM en een harde schijf van 40GB. Lage specificaties, maar ze voldoen voor wat ik er mee doe momenteel. Enkel de harde schijf is véél te klein, vandaar dat ik een nieuw toestel wil.

De nieuwe server zal vooral dienen als testserver voor websites, torrentclient, irssi en kleine fileserver. Eventueel zou het leuk zijn moest ik er een virtuele machine op kunnen starten om wat dingen te testen, maar dat is een extra zijn en niet noodzakelijk.

Ik heb hier redelijk wat gelezen en zou volgende hardware willen bestellen:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X2 250€ 54,90€ 54,90
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 29,99€ 29,99
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G€ 44,-€ 44,-
1MSI 760GM-E51€ 56,18€ 56,18
1Samsung Spinpoint M80 HM160JI€ 35,19€ 35,19
1Western Digital Caviar Green GreenPower WD15EARS€ 88,53€ 88,53
ImporterenTotaal€ 308,79

De Athlon X2 lijkt me goed genoeg voor wat ik er mee wil doen en mits wat undervolten/underclocken kan het verbruik volgens mij wel beperkt blijven.

Het moederbord is een AM3-mobo, met het oog op een eventuele upgrade in de toekomst. De 760-chipset is vrij zuinig meen ik hier ergens gelezen te hebben en ook MSI heb ik hier al een paar maal zien langskomen als energiezuinig. Verder heeft dit mobo 5 SATA-aansluitingen dus ik kan later uitbreiden.

De Samsung is een laptopschijf waarop het OS komt te staan en waarop de webserver-files zullen staan en waar eventuele downloads op binnenkomen.
De WD wordt de dataschijf welke ik automatisch wil laten downspinnen wanneer hij niet benaderd wordt.

Aangezien het toestel redelijk wat tijd zal idlen is het wel de bedoeling het energieverbruik in idle zo laag mogelijk te houden. Ik zeker onder de 50W blijven, maar als het minder kan is dat natuurlijk wel mooi meegenomen. Zou dat te halen zijn met deze setup?

Is de keuze voor de BeQuiet! in orde of neem ik beter een picoPSU? In de winkel waar ik wil bestellen raak ik enkel aan de 120W-versie. Deze kost +/- €5,5 meer dan de BeQuiet + een adapter. Haal ik dit prijsverschil eruit bij de energiekost?
Ik verwacht overigens dat er rond het einde van het jaar nog één of twee extra schijven bijkomen.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik heb hier een gelijkaardige setup, verbruikt 38-40W in rust (schijven in spindown).

X2 5050e, 780G chipset, 1 latje RAM, 1x 2,5" HD, 1x 3,5" HD, 1 Xonar Essence STX, en een paar 120 mm-ventilatoren. Voeding is een 300W Be Quiet!

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:30
Syzzer schreef op maandag 25 januari 2010 @ 16:29:
Sinds het bericht op de fp (nieuws: VIA bouwt energiezuinige miniserver met Nano-cpu voor mkb) ben zeer geïnteresseerd in de Via M'Serv S2100. Het lijkt me echt het ideale kleine thuis-servertje:
- Booten van een CF-kaart, dus harddisks kunnen lekker downspinnen als ze niet nodig zijn
- Via ULV-chip met 0,2W idle-verbruik
- Twee SATA-300 harddiskbays
- 2x GBit Ethernet
- Virtualisatiesupport

Dit weekend heb ik voor het eerst prijs kunnen vinden:
http://www.via-itx.com/mserv-s2100.html ($299)

Tevens vond ik van het weekend nog een site waar hij voor ongeveer 290 euro verkocht wordt en bij stond dat hij vanaf eind februari geleverd kon worden. Ik ben in ieder geval helemaal verkocht!
Heb je toevallig al meer informatie gevonden? Voor mijzelf lijkt mij dit ook een ideale oplossing. Want zo lijkt mij dit een behoorlijk zuinige oplossing op 24/7 te draaien thuis.:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 23:39:
Aangezien het toestel redelijk wat tijd zal idlen is het wel de bedoeling het energieverbruik in idle zo laag mogelijk te houden. Ik zeker onder de 50W blijven, maar als het minder kan is dat natuurlijk wel mooi meegenomen. Zou dat te halen zijn met deze setup?
Ik zet in op JA bij idle :) In idle zou ik niet eens opkijken als je een lage dertig tot mogelijk zelfs een hoge twintig Watt pakt. Stress, nee. Bij een Athlon II X2 xxxe zou je nog wel eens in de buurt kunnen komen, maar met de niet 'e' versie dan zul je wel wat hoger blijven. Maar als de set toch vooral in idle blijft dan is het dat prima te rechtvaardigen.
Wat de opmerking van Borromini betreft, er staat helaas niet bij over welk moederbord het precies gaat, maar de 780g chipset (op AM2) is niet de zuinigste. De CPU maakt weer iets goed, maar niet genoeg. (Borromini, een vervanging van het moederbord ga je er waarschijnlijk qua prijs niet uithalen en het zijn best nette waarden. Zeker als je eventueel het bord kunt doorschuiven naar een htpc.)
Is de keuze voor de BeQuiet! in orde of neem ik beter een picoPSU? In de winkel waar ik wil bestellen raak ik enkel aan de 120W-versie. Deze kost +/- €5,5 meer dan de BeQuiet + een adapter. Haal ik dit prijsverschil eruit bij de energiekost?
Ik verwacht overigens dat er rond het einde van het jaar nog één of twee extra schijven bijkomen.
Het kan wel denk ik. Je kunt een PicoPSU pakken maar die 120W versie zal je dan echt wel nodig hebben. Het punt is dat je bij het booten te maken krijgt met de spinup van drie schijven en een CPU die het nodige wil doen. Dus je zult wel even rond de 100-110W komen is mijn inschatting. Nu kun je in bios ook het voltage meteen al limiteren, maar eerlijk gezegd weet ik niet of je dan in je OS het voltage nog meer kan beperken of dat je dan rare effecten krijgt.
Maar belangrijker is dit: qua kosten ga je het niet redden. Je hebt dus een adapter nodig die ook rondom de 120W hangt, maar daarnaast moet je ook nog wat extra kabeltjes aanschaffen. Bij de PicoPSU gaat het dan om 1x SATA om te zetten naar 4x SATA en eventueel een Molex-P4 stekker. Bij de de BeQuiet maar één (molex->sata, de BeQuiet heeft namelijk maar 3SATA connectoren).
Dat gaat de PicoPSU qua verbruik niet meer rechttrekken ben ik bang. (Daarbij hangt het af van de efficientie van de gebruikte adapter.)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Daar ben ik inderdaad al achtergekomen ja. Een 760G chipset zou interessanter zijn, zeker omdat het ding headless is. Misschien dat de CPU wat ondervolten nog helpt, maar dan moet ik dat onding eerst gecompileerd krijgen op Linux :P.

Systeem:
Borromini schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 15:38:
Dit is de setup dus:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon X2 5050e€ 53,49€ 53,49
1Asus Xonar Essence STX€ 155,-€ 155,-
1Corsair Value Select VS2GB667D2G€ 19,74€ 19,74
1Gigabyte GA-MA78GPM-DS2H€ 80,99€ 80,99
3Western Digital Caviar Green WD10EACS, 1TB€ 80,-€ 240,-
ImporterenTotaal€ 549,22

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Ik ben er nog steeds niet uit wat voor oplossing ik moet kiezen. Want ik zie dat veel mensen kiezen voor een processor van 65W of meer terwijl er ook processors van 35W te krijgen zijn.

Welke geheime informatie mis ik ? Mijn probleem nu is dat ik geen pci-e x8 slot heb voor mn raidcontroller..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De 65W, 45W, .. slaan op de TDP. Dit gaat dus over de ontwikkelde hitte. Er is geen relatie tussen de TDP en het energieverbruik in idle. Wel is er een relatie tussen TDP en energieverbruik in stress. Maar dit gaat alleen op voor een bepaalde architectuur. Je kunt dus niet zeggen dat een AMD Sempron met een TDP van 45W evenveel zal verbruiken als een AMD Athlon met een TDP van 45W. Of iemand dus voor een 45W of 65W CPU gaat kan dus worden ingegeven door het feit dat a) de processor zo goed als altijd in idle verkeerd b) de persoon super krap bij kas is c) de persoon de energierekening niet hoeft te betalen en het ook niet boeit :)
Ik weet niet wat voor load je beoogde setup te verwerken krijgt. Als je iets meer zegt wat je precies wil gaan doen dan kan iemand adviseren welke processor geschikt is. :) Maar bijvoorbeeld de keuze tussen een 240 en een 240e is alleen relevant als je PC geregeld druk bezig is. Staat het ding 99% van de tijd in idle, dan zou je gerust voor een 240 kunnen gaan.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Dadona schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 17:00:
De 65W, 45W, .. slaan op de TDP. Dit gaat dus over de ontwikkelde hitte. Er is geen relatie tussen de TDP en het energieverbruik in idle. Wel is er een relatie tussen TDP en energieverbruik in stress. Maar dit gaat alleen op voor een bepaalde architectuur. Je kunt dus niet zeggen dat een AMD Sempron met een TDP van 45W evenveel zal verbruiken als een AMD Athlon met een TDP van 45W. Of iemand dus voor een 45W of 65W CPU gaat kan dus worden ingegeven door het feit dat a) de processor zo goed als altijd in idle verkeerd b) de persoon super krap bij kas is c) de persoon de energierekening niet hoeft te betalen en het ook niet boeit :)
Ik weet niet wat voor load je beoogde setup te verwerken krijgt. Als je iets meer zegt wat je precies wil gaan doen dan kan iemand adviseren welke processor geschikt is. :) Maar bijvoorbeeld de keuze tussen een 240 en een 240e is alleen relevant als je PC geregeld druk bezig is. Staat het ding 99% van de tijd in idle, dan zou je gerust voor een 240 kunnen gaan.
Volgens mij kan een processor nooit 65W afgeven aan warmte als hij ook geen 65W aan vermogen opneemt. Mijn Cresta kWh meter geeft nu 35 wat aan als de machine bezig is met SabNZB+

Ik wil hem gebruiken als NAS voor mn mediacenter met een Perc5i en verder is het een Vmware Server met daarin een Windows XP machine die ik gebruik om dingen te testen vanuit windows

Ik zoek dus een oplossing die straks ook 35 watt aangeeft + de 80 watt die ik verwacht voor de 8 x 500GB in raid5

[ Voor 3% gewijzigd door raymonvdm op 13-02-2010 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Dadona schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 18:13:
[...]

Het kan wel denk ik. Je kunt een PicoPSU pakken maar die 120W versie zal je dan echt wel nodig hebben. Het punt is dat je bij het booten te maken krijgt met de spinup van drie schijven en een CPU die het nodige wil doen. Dus je zult wel even rond de 100-110W komen is mijn inschatting. Nu kun je in bios ook het voltage meteen al limiteren, maar eerlijk gezegd weet ik niet of je dan in je OS het voltage nog meer kan beperken of dat je dan rare effecten krijgt.
Maar belangrijker is dit: qua kosten ga je het niet redden. Je hebt dus een adapter nodig die ook rondom de 120W hangt, maar daarnaast moet je ook nog wat extra kabeltjes aanschaffen. Bij de PicoPSU gaat het dan om 1x SATA om te zetten naar 4x SATA en eventueel een Molex-P4 stekker. Bij de de BeQuiet maar één (molex->sata, de BeQuiet heeft namelijk maar 3SATA connectoren).
Dat gaat de PicoPSU qua verbruik niet meer rechttrekken ben ik bang. (Daarbij hangt het af van de efficientie van de gebruikte adapter.)
Dit lijkt mij een mooi moment om even in te haken en mijn recente ervaringen te delen :)

Ik heb twee weken terug een upgrade gedaan van m'n thuisserver, te weten (schuingedrukt is nieuw):
AMD Athlon X2 4850e (2.5Ghz)
Gigabyte GA-MA74GM-S2H (AMD 740G chipset)
2x 1GB PC6400 DDR2 (800Mhz)
Samsung HD200HJ (200GB)
WD WD2500AAJS-6 (250GB, vervangt 2e HD200HJ schijf)
Intel X25-V 40GB SSD
PicoPSU 120W + Trust 120W 12V adapter (vervangt 80W adapter)
2x 12x12cm fans
3COM 3c905C-TX-M (10/100Mbit LAN)

De WD schijf vervangt eenzelfde HD200HJ schijf die was overleden, waarschijnlijk door te weinig stroomtoevoer. Voorheen gebruikte ik een 80W adapter op m'n 120W PicoPSU, wat prima te doen was. Echter met het toevoegen van de (extra) netwerkkaart, de SSD en het veranderen van de systeeminstellingen gaf dit nogal wat problemen. Nu zal die SSD er niet echt toe doen qua verbruik ( < 1W active) en de 3COM kaart ook niet heel veel (1-2W?), maar het zo nu en dan opspinnen van m'n hardeschijven bleek toch iets teveel voor 80W.
In de oude situatie waren m'n twee 200GB schijven (in software RAID1, met Mandriva 2008) de bootdisk en gingen nooit in spindown. Nu gebruik ik echter de SSD als bootdisk (met een Debian AMD64 installatie, TRIM enabled :D ) en gaan de twee hardeschijven in standby als ze niet gebruikt worden. Met de 80W adapter gaven beide schijven binnen de kortste keren timeouts en uiteindelijk failures nadat ze een keer in standby waren geweest en weer op moesten spinnen...
Dit heeft 1 van de schijven uiteindelijk de kop gekost, deze werd niet meer herkend door de BIOS (waarschijnlijk in een SATA BSY state blijven hangen). Nu met de 120W adapter aan m'n PicoPSU geven de schijven geen timeouts meer en gaat opspinnen uit standby gewoon goed. Nadeel is echter dat deze adapter (zonder bewegende onderdelen!) meer (zoem)geluid maakt dan m'n hele server :P

Bottom line: in mijn ervaring is 80W (net) niet genoeg om 2 schijven uit standby te laten opspinnen in een draaiend systeem, met een 120W PicoPSU en dito adapter zouden 4 schijven misschien net kunnen, maar veel speling heb je niet over vrees ik.

Tot slot nog wat cijfers qua stroomverbruik. Ik heb CnQ aan en m'n CPU ondervolted naar 1Ghz @ 0.9V (met cpupowerd).
Idle (2 HD's standby): 33W
Idle (2 HD's active): 44W

In de oude situatie verbruikte m'n server zo'n 40W idle, met beide schijven altijd aan. Ik ben erg goed te spreken over de SSD trouwens; superklein, supersnel, erg zuinig en zelfs TRIM werkt prima i.c.m. Debian en de nieuwste (RC) kernel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@raymonvdm, met relatie bedoel ik dat een hogere TDP samenhangt met meer energieverbruik. Nogmaals de opgegeven TDP!=verbruik. TDP gaat alléén over de hitte. Heeft de processor meer energie nodig dan zal er (wet van behoud van energie), meer warmte ontstaan. Maar de TDPs zijn alleen een indicatie van het absolute maximum. Ze zijn 1. ruim genomen en soms zelfs niet eens serieus te nemen (m.n. bij Intel) 2. gaan op voor een hele lijn, waarbij de langzaamste processor uit de lijn het minste gebruikt. Dus nee, een CPU met een sticker met een TDP van 65W heeft in werkelijkheid een lagere TDP en dus ook een lager energieverbruik.
Wat je doel van 35W in stress betreft zul je toch een CPU moeten nemen die niet hard kan (2650e, 3250e), of je moet de processor op een lage multiplier en voltage vastzetten.

@jeroen__online. Mogelijk komt dit gewoon door je Trust voeding. Dat erop staat dat deze 120W aankan wil nog niet zeggen dat deze dat werkelijk levert. Misschien is de efficientie zo beroerd dat deze maar tot 100W komt. Of misschien dat deze bij een overload wel vervelende dingen doet, zoals een instabiele 12V lijn.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Dadona schreef op zondag 14 februari 2010 @ 16:30:
@raymonvdm, met relatie bedoel ik dat een hogere TDP samenhangt met meer energieverbruik. Nogmaals de opgegeven TDP!=verbruik. TDP gaat alléén over de hitte. Heeft de processor meer energie nodig dan zal er (wet van behoud van energie), meer warmte ontstaan. Maar de TDPs zijn alleen een indicatie van het absolute maximum. ...
TDP is volgens mij ook bedoelt voor koeler fabrikanten om rekening te houden met de hoeveelheid warmte (energie) ze moeten kunnen dissiperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolcode
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik was van plan mijn huidige voeding (ZM500-HP) te hergebruiken voor in de server.
Nou lees ik echter overal dat de efficiency van dat soort dingen bizar slecht zijn bij hele lage load.
Ik heb nog wel wat 300-350W oem's rondslingeren maar die maken nogal wat lawaai.
Omdat het naast simpel thuisservertje ook dienst moet doen als mijn dagelijkse desktop, ben ik bang dat een pico-psu net te weinig is, en normale voedingen zouden een slechte efficiency hebben.

Ik wil er niet al te veel geld aan uitgeven, en t moet ook stil zijn, gezien t ding in mn slaapkamer komt te staan.
Ik ben open voor suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Be Quiet 300 watt L7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolcode
Ja die had ik ook al gezien, maar hoe is de efficientie van dat ding bij bijv. 50W ?
Als dat maar heel weinig/niks scheelt itt mn Zalman, dan hou ik die gewoon namelijk.

edit: zie net op de site van be quiet dat dat ding bij 10% load al iets van 78% efficiency heeft.
Dat zal waarschijnlijk iets beter zijn dan mn huidige zalman, die heeft als max. 81%... en die be quiet is niet eens zo heel erg duur

[ Voor 27% gewijzigd door lolcode op 14-02-2010 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@lolcode:
Klopt.

Ik vond in de altijd doorgaande zoektocht naar verkrijgbare 250 watt gold voedingen:
http://www.cymande.nl/N_f...Voedingen-N_grp_16-1.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, maar nog steeds geen 250watt gold.

http://www.cymande.nl/220...0-60LE_--N_art_91632.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is een Flex-ATX voeding die met moeite net het 80 plus certificaat weet te krijgen (zie 80plus), Be Quiet! Purepower L7 van 300 Watt doet het gewoon veel beter en is ook nog eens een normale ATX voeding.
Dus leg eens uit waarom die voeding een goede keuze is terwijl die ook nog eens zo'n 20 euro duurder is.

[ Voor 10% gewijzigd door -The_Mask- op 15-02-2010 15:39 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar stel ik dat? O wacht nergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolcode
@Reinman:
dus als ik het goed begrijp is de effieciency van de L7 gewoon zoveel beter dan van de Zalman, dat als ik de L7 koop ik dat ik het aankoopbedrag (30 euro) er alweer vrij snel uit heb?

Verder is het een be quiet dus wil het ding zn naam eer doen mag ik hopen dat die voeding hoogstens evenveel 'lawaai' als mn Zalman maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lolcode schreef op maandag 15 februari 2010 @ 16:10:
@Reinman:
dus als ik het goed begrijp is de effieciency van de L7 gewoon zoveel beter dan van de Zalman, dat als ik de L7 koop ik dat ik het aankoopbedrag (30 euro) er alweer vrij snel uit heb?

Verder is het een be quiet dus wil het ding zn naam eer doen mag ik hopen dat die voeding hoogstens evenveel 'lawaai' als mn Zalman maakt.
Ja, maar wat is vrij snel er weer uit? Elke watt bespaard is ongeveer 2euro per jaar bij 24/7 gebruik. Hoeveel het gaat schelen vind ik moeilijk te zeggen, ik schat tussen 5-10 watt. Stil is hij wel ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vroeg hier dus waarom Reinman deze voeding aanhaalde en dat wil ik nog steeds wel weten...
Maar schijnbaar mag dat niet. :?

[ Voor 4% gewijzigd door -The_Mask- op 15-02-2010 16:54 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mijn Intel T2600 setje vervangen door een Intel i3 530,MSI H55M ED55 en 2x2GB Crucial DDR3 1333Mhz Cas7,verder had ik al een Seasonic SII 330W en een WD 640GB Greenpower.
Verbruik tijdens het internetten is 29-30W dus zeer tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:39
Verwijderd schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 11:54:
Ik heb mijn Intel T2600 setje vervangen door een Intel i3 530,MSI H55M ED55 en 2x2GB Crucial DDR3 1333Mhz Cas7,verder had ik al een Seasonic SII 330W en een WD 640GB Greenpower.
Verbruik tijdens het internetten is 29-30W dus zeer tevreden.
Oh dat klinkt goed... Ik zit hard te denken om een 530 aan te schaffen (in eerste instantie niet eens als server)... Alleen heb ik de Gigabyte GA-H55M-USB3 in mijn pricewatch mandje hangen.. Heeft Firewire (hangt mijn externe HD nu aan), USB3 en displayport (heeft me monitor) als extra zo snel gezien...

Ik twijfel nog, omdat de MSI borden relatief zuinig schijnen te zijn...

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 17-02-2010 13:30 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ronald schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 13:30:
[...]

Ik twijfel nog, omdat de MSI borden relatief zuinig schijnen te zijn...
De MSI bordjes zijn inderdaad zuinig maar de Intel bordjes zijn nog zuiniger maar erg kaal en weinig opties in het bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Verwijderd schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 20:19:
[...]

De MSI bordjes zijn inderdaad zuinig maar de Intel bordjes zijn nog zuiniger maar erg kaal en weinig opties in het bios.
You can say that again... Zit niet eens een PATA meer op... (en dat zou betekenen dat ik een prima werkende dvd fikker niet kan gebruiken.. en sja dat is van belang als je een machine koopt die later pas ingezet wordt zoals in dit topic bedoeld)

Is er binnen de kennis van de topic regulars bekend hoeveel het hierboven genoemde MSI bord (H55M ED55) en het door mij aangehaalde Gigabyte (GA-H55M-USB3) bord zouden schelen in verbruik? Het gigabyte bord zal wat hoger liggen, en terecht, want voor de Firewire en USB3 poorten zijn extra chips en power voorzieningen nodig, maar de vraag is hoeveel... als dat onder de 5 watt aan het stopcontact blijft vind ik niet echt een probleem ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragunova
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-08-2023

dragunova

Samozaridnyia Vintovka D.

-The_Mask- schreef op maandag 15 februari 2010 @ 16:50:
[...]

Ik vroeg hier dus waarom Reinman deze voeding aanhaalde en dat wil ik nog steeds wel weten...
Maar schijnbaar mag dat niet. :?
Kweetniet of en hoe je het vroeg, maar ik neem aan (dat is een aanname :Y) dat ie het als voorbeeld deed.
Dit is een topic over zuinige serveerstertjes en die voeding is zuinig en efficient: 220 Watts (Meer dan zat voor een zuinige server) en, heel modern: 80 PLUS® gecertificeerd.
Oh en als je het me persoonlijk vraagt vind ik m wel betaalbaar voor een zuinige, 80 PLUS® gecertificeerde voeding.
Precies wat ik zocht!

does the pope shit in the woods? is a bear catholic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je zocht een Flex-ATX voeding die _minder_ zuinig is dan bijvoorbeeld de Be Quiet! Purepower L7 van 300 Watt?
Kan ik mij niet voorstellen eigenlijk. :+

[ Voor 10% gewijzigd door -The_Mask- op 17-02-2010 20:59 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dragunova schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 20:53:
[...]

Kweetniet of en hoe je het vroeg, maar ik neem aan (dat is een aanname :Y) dat ie het als voorbeeld deed.
Ik had precies gezegd waarom ik het melde:
Verwijderd schreef op maandag 15 februari 2010 @ 14:29:
Ik vond in de altijd doorgaande zoektocht naar verkrijgbare 250 watt gold voedingen:
http://www.cymande.nl/N_f...Voedingen-N_grp_16-1.html
Dit is het eerste wat er in de buurt komt :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:49
Is de volgende setup zuinig genoeg voor 24/7 usage?:

#ProductPrijsSubtotaal
1Chenbro ES34069€ 188,48€ 188,48
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/2G€ 39,66€ 39,66
1Point of View ION-MB330€ 113,89€ 113,89
4Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI€ 82,95€ 331,80
ImporterenTotaal€ 673,83

Ik zit te kijken om zoiets aan te schaffen als NAS welke dan 24/7 draait, echter moet het wel qua energiekosten betaalbaar blijven ;)

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Met zo'n kostprijs kan je beter ineens een echte NAS kopen, die dingen zijn meestal zuiniger. Tenzij je per sé x86 wil natuurlijk...

Voor 300 € heb je al een goeie NAS waar je twee HDs in kan duwen (type Qnap TS-219p) en met eS-ATA. Dat ding verbruikt max 20W mét twee harde schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NoepZor schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 21:19:
Waarom ION met een oude Atom als NAS?

Waarom niet een mobo met een Atom D510 of D410?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NoepZor schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 21:19:

#ProductPrijsSubtotaal
1Chenbro ES34069€ 188,48€ 188,48
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/2G€ 39,66€ 39,66
1Point of View ION-MB330€ 113,89€ 113,89
ImporterenTotaal€ 673,83

Ik zit te kijken om zoiets aan te schaffen als NAS welke dan 24/7 draait, echter moet het wel qua energiekosten betaalbaar blijven ;)
Sja, ik zou kijken richting AM2+X2 240/215 en die ondervolten en dan niet in zon lieflijke kleine kast, maar in een goedkope en die weg stoppen.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X2 240€ 47,45€ 47,45
1Asus M2N68-AM PLUS€ 37,90€ 37,90
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 29,90€ 29,90
1Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120m€ 5,90€ 5,90
1Sharkoon Rebel 9 Economic€ 33,95€ 33,95
1Transcend TS4GDOM40V-S€ 39,57€ 39,57
ImporterenTotaal€ 526,47

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2010 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Borromini schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 21:25:
Met zo'n kostprijs kan je beter ineens een echte NAS kopen, die dingen zijn meestal zuiniger. Tenzij je per sé x86 wil natuurlijk...

Voor 300 € heb je al een goeie NAS waar je twee HDs in kan duwen (type Qnap TS-219p) en met eS-ATA. Dat ding verbruikt max 20W mét twee harde schijven.
Beetje weinig, gezien hij er 4 in wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Borromini schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 21:25:

Een NAS met mogelijkheid voor 4 hdd's kost algauw 350 of meer, daar heb je ook een m-itx systeem voor (excl. disks)
-The_Mask- schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 21:30:
[...]

Waarom ION met een oude Atom als NAS?

Waarom niet een mobo met een Atom D510 of D410?
Wat ik ervan gelezen heb is ION snel en is de Atom 330 niet veel trager dan de nieuwe series. Ik sta ook open voor de nieuwe series, mits deze 4 s-ata, gbit LAN en dual core Atom combineren ;)
Verwijderd schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 21:37:
[...]

Sja, ik zou kijken richting AM2+X2 240/215 en die ondervolten en dan niet in zon lieflijke kleine kast, maar in een goedkope en die weg stoppen.
Wil het zoveel mogelijk op een echte NAS laten lijken en compact opbouwen. Ik heb al een alternatief kastje gezien voor een stuk minder (scheelt 100 euro) en is wat minder mooi, maar wel compact. Echter weet ik niet of die voeding super efficient is. Wat betreft de CPU keuze, ik kan de AMD nog eens onder de loep nemen, maar volgens mij is die combi van mobo en CPU duurder dan een Atom bord. Echter neem ik aan dat deze wel een stuk sneller is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sneller en iets goedkoper. Ligt er aan hoe uitgebreid je het bord neemt. Heb er boven nog een opstelling in ge-edit. Het probleem met de nieuwe atom is dat intel zich heel gemakkelijk van het nieuwe ontwerp heeft af gemaakt :(.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2010 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Ik moet zeggen, voor het geld ziet het er inderdaad interessant uit. Ik kan nog kijken naar een wat compactere behuizing. Het liefst heb ik een soort van cube (niet al te groot/breed) of een soort van micro tower, zoals die Chenbro NAS behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pricewatch: AOpen H425B
pricewatch: Gigabyte GZ-M2 Zwart
pricewatch: Gigabyte GZ-M1
pricewatch: Cooler Master Elite 342
pricewatch: Cooler Master Elite 341
pricewatch: Procase Zirco Zwart

Oh en voor je denk huh, daar passen geen 4 schijven in! Elke 5,25" bay is ook ruimte voor een schijf he :D (Daarom vind ik de Sharkoon Rebel 9 ook zo geweldig. alle 9 slots zijn 5,25", dus daar kunnen de hardeschijven mooi ruim in hangen, zonder dat er super veel lucht langs moet :) ).

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2010 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Ik was voor M-itx op zoek naar een mini cube. De kasten die jij opnoemt zijn me eigenlijk te groot :) het is ook een uitdaging om dit zo compact mogelijk op te zetten. Voor grote ruimte heb ik mijn Lian Li V2000 al..:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sja, maar mini-itx is duur en niet zuiniger. Deze kasten zijn wel iets groter, maar geen full ATX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Wat mij wel aantrekt is bijv. deze kast: Lian-Li PC-V351

Compact, maar past toch m-atx in en met een 3-in-2 module zelfs 5 schijven. Andere opties die ik zo zie zijn de Aspire X-Qpack en de Antec NSK1380.

Is die nforce 630 trouwens een goede chipset of kun je voor een geringe extra investering een betere en zuinigere chipset krijgen?

Edit: Die Lian li leek compact, maar ziet er van de voorkant toch wel lomp uit. Dan is een towermodel een betere keus :)

[ Voor 13% gewijzigd door NoepZor op 17-02-2010 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zuiniger nee, beter maybe. En ik vind die kasten dan weer direct zo duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik ervan gelezen heb is ION snel en is de Atom 330 niet veel trager dan de nieuwe series. Ik sta ook open voor de nieuwe series, mits deze 4 s-ata, gbit LAN en dual core Atom combineren ;)
Jetway NF96 D510 voor 90e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
NSK1380 lijkt me trouwens wel een mooie optie, erg goed gebouwd, 80+ voeding voor 90 euro. Dit is ten opzichte van een cheap ass kastje en die Be quiet voeding een meerprijs van 20-30 euro.

Edit: Win ik veel als ik voor een AMD 780g chipset ga? Of is die Nforce chipset zuiniger/net zo goed?

[ Voor 21% gewijzigd door NoepZor op 17-02-2010 23:00 ]

• dragunova
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-08-2023

dragunova

Samozaridnyia Vintovka D.

-The_Mask- schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 20:58:
[...]

Je zocht een Flex-ATX voeding die _minder_ zuinig is dan bijvoorbeeld de Be Quiet! Purepower L7 van 300 Watt?
Kan ik mij niet voorstellen eigenlijk. :+
Als ie minder zuinig is niet nee. Waar zie je dat zo gauw?

does the pope shit in the woods? is a bear catholic?

• Ronald
Verwijderd schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 21:38:
[...]

Beetje weinig, gezien hij er 4 in wil.
2x2TB in een Qnap geeft ook 4TB totaal, en die 2TB Samsungs zijn per GB niet eens erg duur (130ish euro per 2TB is zelfs minder dan 80ish per 1TB.)

Dan is het geen ecogreen, maar 2x normaal is vast zuiniger dan 4x ecogreen.

uitbreidbaarheid of raid5 gebruik kan dan nog een argument zijn...

Verwijderd

Ronald schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 06:26:
[...]
2x2TB in een Qnap geeft ook 4TB totaal, en die 2TB Samsungs zijn per GB niet eens erg duur (130ish euro per 2TB is zelfs minder dan 80ish per 1TB.)
4x1,5TB=6TB.

Verwijderd

NoepZor schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 22:55:
NSK1380 lijkt me trouwens wel een mooie optie, erg goed gebouwd, 80+ voeding voor 90 euro. Dit is ten opzichte van een cheap ass kastje en die Be quiet voeding een meerprijs van 20-30 euro.
De Be Quiet is 80 plus Bronze.
Edit: Win ik veel als ik voor een AMD 780g chipset ga? Of is die Nforce chipset zuiniger/net zo goed?
De Nforce is veel zuiniger.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2010 08:22 ]

• NoepZor
Ik heb trouwens nog een andere optie:

Ik heb nog een barebone pc staan met daarin 2GB DDR2 800 en een Intel E2160. Kan ik deze gebruiken in een zuinige opstelling of is de AMD setup verreweg zuiniger? Voordeel is dat ik dan de investeringskosten van de CPU en geheugen niet heb.

Verwijderd

Ik zou zeggen, haal een meter en meet hoe veel ie verbruikt :). Bij de kijkshop 10tje.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2010 08:33 ]

• NoepZor
Het is de bedoeling dat de barebone dan plaats maakt, deze is voorzien van een 945GC chipset, volgens mij niet echt de zuinigste. Daarnaast heeft de barebone te weinig s-ata poorten en ruimte voor mijn doeleinden. Het zijn puur de CPU en geheugen die ik wil gebruiken. Dit kost algauw 60-70 euro nieuw en als het vrijwel even zuinig te krijgen is met een Intel bordje, dan ga ik voor die optie.

Edit: Volgens deze T.net review zit er weinig verschil tussen de combo BE2350/690G en E2160/G33 qua energieverbruik. Echter is het dan voor mij nog onduidelijk hoeveel meer een Athlon II verbruikt tov. de BE processor en hoeveel meer/minder de Nforce chipset verbruikt. Ook weet ik niet of er voor de Intel CPU nog zuinigere chipsets zijn, misschien de G31?

Edit2: Volgens deze Tom's hardware review is het system idle verbruik van een Foxconn G31 bord icm een E7200 31 watt. Dit is een vrij nette score volgens mij.

[ Voor 53% gewijzigd door NoepZor op 18-02-2010 09:18 ]

Verwijderd

let wel dat chipset alleen niet betekend dat je een zuinig bord hebt!

De BE2350 en de 690G zijn verouderd en onzuiniger(zeker de 690G).

• NoepZor
Wat zijn zuinige borden dan voor de LGA775 socket? Ik heb wel het een en ander gegoogled maar veel wijzer ben ik nog niet geworden. De pricewatch: Asus P5QL-VM EPU kan ook nog een interessant bord zijn, met 6 s-ata poorten. Of als goedkope optie de pricewatch: Foxconn G43MX

[ Voor 16% gewijzigd door NoepZor op 18-02-2010 09:52 ]

Verwijderd

Als ik puur naar de specs kijk zijn de Q33 en Q35 het interessantst. Intel spect hun idle op 5.5 met een max TDP van 13 watt. De G31 staat op idle 7.4 watt met een TDP van 15.5 watt. De 4 serie(G41,G43 zijn allemaal veel hoger gespect).

Biostar doet het altijd goed qua zuinigheid.
pricewatch: Biostar G31-M7 TE

Kijk anders eens 2e hands richting een Q33/Q35. In de PW zijn ze nog al duur. Intel doet het zelf ook goed qua zuinigheid. Dus een 2e hands intel bord zou ook een goeie zijn.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2010 10:04 ]

• NoepZor
Het is wel zo dat de s-ata controller van de G43 een stuk beter is (ICH10) dan die van de G31 (ICH7)

Verwijderd

Jah, maar de G4 serie verbruikt een stuk meer.(G43 9watt c1 powerstate 7.7 watt c3 powerstate, 22 watt tdp).

c1 is standaard idle. c3 is sleep ;).

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2010 10:14 ]

• Ronald
Whoops, ik heb een ,5 gemist ergens :D

Is nog bij iemand bekend wat ik aan verschil kan verwachten tussen een MSI H55 bord en een Gigabyte met USB3/Firewire/Displayport als extras tov de MSI?

Verwijderd

Ronald schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 10:16:
[...]

Whoops, ik heb een ,5 gemist ergens :D
Ik bedoelde ook met 4, 4 schijven, niet TB. :P. Jij zegt 2x2TB, dan zeg ik 4x2TB ;).
Is nog bij iemand bekend wat ik aan verschil kan verwachten tussen een MSI H55 bord en een Gigabyte met USB3/Firewire/Displayport als extras tov de MSI?
Moeilijk te zeggen. Heb je reviews gezocht voor een indicatie? Trouwens als jij die extra's denk nodig te hebben dan, moet je dat bord nemen. Zo niet, dan is zonder altijd zuiniger. Zoals je zelf aangaf dat extra chips extra stroom kosten(duh ;) ). Hoeveel, sja.... moeilijk te zeggen. Misschien kan je op de chips die gebruik worden zoeken voor een TDP indicatie.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2010 10:23 ]

• NoepZor
Volgens Dit lijstje zit de Q35 op 6,5 watt en de G43 op 9 watt. Dit vind ik zelf nog geen wereldschokkend verschil, vooral als er nog wat undervoltage opties mogelijk zijn.

Verwijderd

Maarja is die kleine winst van de iets betere ICH het waard om meer watt te verstoken ;). Undervolten kan op beide.

• NoepZor
Die 3 watt kost op jaarbasis 6 euro extra. Voordeel is dan wel dat ik een goede RAID ondersteuning heb.
Wat zijn eigenlijk de idle opnamen van de AMD 780g en Nforce 630 voor AMD?

Verwijderd

Alleen als je een ICH9R hebt.

• Ronald
Verwijderd schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 10:18:
Misschien kan je op de chips die gebruik worden zoeken voor een TDP indicatie.
Oh daar had ik nog niet aan gedacht

De Texas instruments firewire chip is 1.1 of 0.9 watt "PDT" (high k of low k jedec weetikveel) (waarvan google me niet verteld wat het allemaal betekend, maar het is vast iets met maximaal 1.1 watt)
De NEC USB3 controller zou op 1 watt moeten hangen.

Dat blijft zeker binnen die 5 watt aan de muur, dus lijkt me prima om voor dit bord te gaan, ook als ie 'met pensoen' gaat als desktop en htpc-server wordt. De firewire en usb3 zijn niet heel strict nodig... de externe HD kan ook aan esata, maar het voelt beter om het maar wel te hebben.... toekomstgerichter enzo

[edit]
Kwa reviews had ik al zitten zoeken... beste wat ik gevonden had was 35 watt idle aan een Antec Earthwatts 380... (die door de Be Quiet L7 verslagen zou moeten worden?)

[edit2]
Bord heeft ook geen sata3... vind ik ook niet zo spannend eigenlijk... IOPS matter, throughput barely...

Enige bord wat ook nog sata3 heeft is een heel veel duurdere Asus, en aangezien ik recent erg veel ruzie gehad heb met de "hoge kwaliteit en hypermoderne" 8 poots dil BIOS chip die asus overal op drukt is dat geen optie.

[ Voor 34% gewijzigd door Ronald op 18-02-2010 11:49 ]

Verwijderd

Ik denk ook dat het verschil niet gigantisch gaat zijn na wat tweaken :). Sja toekomst gericht, daar geloof ik niet echt meer in. USB3.0 vind ik dan nog wel interessant, SATA3 niet.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2010 11:44 ]

dragunova schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 00:00:
[...]

Als ie minder zuinig is niet nee. Waar zie je dat zo gauw?
Ik zag het niet gauw, ik had het de vorige keer al opgezocht, maar het staat gewoon op 80plus.org. Maar waarom zou je uberhaubt een flex-ATX voeding willen hebben? Of heb je die nodig voor je behuizing?

AMD Nieuwsdiscussie

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17-09 19:39
Ik ben aan het zoeken naar het ideale servertje voor mijn situatie en hoop daarbij wat zaken duidelijk te krijgen.

Huidige situatie:
Geen server maar huidig werkstation van enkele jaartjes oud. E8400 core 2 duo + PS3 media server.

Doel van de server:
- zuinig
- stil
- newsgroup downloader
- NAS
- HTPC (1080p materiaal kunnen afspelen)

Beoogt server systeem:
i3 530
GPU zit al in de i3 ingebakken?
1x SSD voor OS
2x HD's voor data opslag

load/idle/sleep:
Het systeem zal enkel s'avonds aan staan, gemiddeld 5 a 6 uur per dag. Buiten die uren en indien 45min geen activiteit moet het in sleep komen. Het liefst wil ik WOL gebruiken om het systeem te activeren.

Nu zie ik in het topic wat onderwerpen besproken worden en hoop hierin wat duidelijkheid te krijgen:
1) Is het gebruik van een SSD voor het OS daadwerkelijk zuiniger in deze setup of door het gebruik van sleep mode na 45min nutteloos
2) Ik lees soms dat de i3 erg zuinig is maar op andere testsites die de cpu benchmarken lijkt het gehele testsysteem toch 70Watt te trekken in idle. Wat is waarheid?
3) Ik zie verschillende mensen een VM gebruiken. Waarom? Is er een voordeel op het gebied van zuinigheid? Of is het enkel voor de afscheiding/security tussen verschillende systemen.
4) Staan er dit jaar nog andere cpu's op stapel die energiezuinig zijn maar toch in staat zijn om 1080p materiaal af te spelen?
5) Windows 7 kan indien je systeem inactive is het in sleep mode zetten. Wat kan ik onder inactive verstaan? CPU load lager dan 1% of wanneer er geen muis/keyboard input is? het systeem draait natuurlijk zonder keyboard/muis/monitor en is misschien hooguit aan het downloaden of ik draai een backup vanaf mijn werkstation naar de server.

Indien er nog andere tips zijn om aan te denken hoor ik die graag. Het topic helpt al enorm veel maar het is een stuk makkelijker om een snelle pc samen te stellen dan een energiezuinige zuinige server die aan mijn eisen voldoet.

3kwp pvoutput

Verwijderd

morpheus schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 23:33:
Nu zie ik in het topic wat onderwerpen besproken worden en hoop hierin wat duidelijkheid te krijgen:
1) Is het gebruik van een SSD voor het OS daadwerkelijk zuiniger in deze setup of door het gebruik van sleep mode na 45min nutteloos
Is het zuiniger? Ja. Wegen de kosten tegen de baten op? Nee, dat duurt te lang voor de tijd dat ie aanstaat.
2) Ik lees soms dat de i3 erg zuinig is maar op andere testsites die de cpu benchmarken lijkt het gehele testsysteem toch 70Watt te trekken in idle. Wat is waarheid?
De waarheid is hard, namelijk jij leest de reviews fout: Videokaart, dikke voeding, veel aansluitingen zijn uit den boze. Tip: Lees SPR(=silent pc review) eens.
3) Ik zie verschillende mensen een VM gebruiken. Waarom? Is er een voordeel op het gebied van zuinigheid? Of is het enkel voor de afscheiding/security tussen verschillende systemen.
Het is voor de meeste mensen een test omgeving. Dit kan handig zijn bij het testen van dingen.
4) Staan er dit jaar nog andere cpu's op stapel die energiezuinig zijn maar toch in staat zijn om 1080p materiaal af te spelen?
AMD Ahtlon II X2 240(e). Ion/intel/nvidia. 1080p wat? Xvid? MKV? AVI? VoB? Wat voor encoding? H264? VC1?
5) Windows 7 kan indien je systeem inactive is het in sleep mode zetten. Wat kan ik onder inactive verstaan? CPU load lager dan 1% of wanneer er geen muis/keyboard input is? het systeem draait natuurlijk zonder keyboard/muis/monitor en is misschien hooguit aan het downloaden of ik draai een backup vanaf mijn werkstation naar de server.
Sleep doet hij niets meer. Dus geen torrents, geen niets. Windows 7 en ook Vista hebben hybrid sleep. Dat is een leuke feature. Hij doet namelijk en opslaan op de hardeschijf en opslaan in geheugen. Waar is dit leuk voor? Laptops.
Indien er nog andere tips zijn om aan te denken hoor ik die graag. Het topic helpt al enorm veel maar het is een stuk makkelijker om een snelle pc samen te stellen dan een energiezuinige zuinige server die aan mijn eisen voldoet.
Dat ligt aan je definitie. Zowel van stil als van zuinig. ;)

Verwijderd

Lijkt me een net systeem, maar een SSD voor zuinigheid bij 6 uur per dag aan gebruik is in ieder geval ernstige overkill :P

Die hybridsleep is trouwens wel handig als HTPC, als je de stekker in het stopcontact laat zitten (2-3watt sluipverbruik), dan is 'ie lekker snel wakker met de remote :)

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2010 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17-09 19:39
Verwijderd schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 23:40:
[SSD]
Is het zuiniger? Ja. Wegen de kosten tegen de baten op? Nee, dat duurt te lang voor de tijd dat ie aanstaat.
Geen kostenbesparing. Indien ik het doe zal het voornamelijk zijn om meer stilte te creëren.
[1080p]
AMD Ahtlon II X2 240(e). Ion/intel/nvidia. 1080p wat? Xvid? MKV? AVI? VoB? Wat voor encoding? H264? VC1?
oei. Hier kan ik blijkbaar geen antwoord nog op geven. Dit jaar komt een HD tv in de huiskamer en ik wil daarop voorbereid zijn. Welk formaat/encoding hierbij gebruikt wordt kan ik niet voorspellen. De gewenste oplossing zou zodanig moeten zijn dat alle nu bekende mogelijkheden ondersteund worden.
[sleep]
Sleep doet hij niets meer. Dus geen torrents, geen niets. Windows 7 en ook Vista hebben hybrid sleep. Dat is een leuke feature. Hij doet namelijk en opslaan op de hardeschijf en opslaan in geheugen. Waar is dit leuk voor? Laptops.
Hybrid sleep kende ik nog niet. Klinkt als een soort hybernate begrijp ik. Na even ingelezen te hebben lijkt dat voor mijn situatie echter ideaal. Immers heb ik een hoofdschakelaar die compleet de stroom uitschakeld voor de tv hoek. Hybrid sleep zou dit moeten kunnen doorstaan. Al zal WOL dan iets minder makkelijk worden maar dat vind ik van ondergeschikt belang dan echt weten dat alles echt uit staat.
[stilte/zuinig]
Dat ligt aan je definitie. Zowel van stil als van zuinig. ;)
Die standaard ligt bij mij vrij hoog. 2 jaar terug heb ik mijn huidige werkstation gebouwd met behulp van SPR. Toendertijd was de pc afgezien van een hoge toon door spinnende harde schijven (die ik zelf trouwens gelukkig slecht kon horen). Na 2 jaar is het systeem iets luidruchtiger (slijtage fans, stof, etc, misschien weer eens schoonmaken) fluisterstil waar ik nog steeds meestal moet kijken naar de lichtjes om te zien dat ie aan staat. Vandaar ook mijn vraag over een SSD, omdat ik vermoed dat wederom de harde schijven het meest storende geluid zullen maken.

Bedankt in ieder geval voor de feedback tot dusver :)

3kwp pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

morpheus schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 10:45:
[...]

Geen kostenbesparing. Indien ik het doe zal het voornamelijk zijn om meer stilte te creëren.
Ik weet niet hoeveel performance je nodig gaat hebben, maar een 2.5" 5400rpm disk hoor je ook nauwelijks, zeker als je hem van de kast isoleert :)
Pagina: 1 ... 38 ... 110 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
<b>In <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1536123">LA loopt nu een discussie</a> waarbij de toekomst/herstructurering van dit topic ter sprake komt. Relevante input is daarbij gewenst.</b>

Voor dit topic geldt ook het CSL Beleid. Het is dus nadrukkelijk *niet* de bedoeling om hier een lijstje met specificaties te plaatsen en daarbij vragen 'of het wel goed is'.

Discussie over RAID hoort hier niet thuis. Evenals <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1455241">Zuinige ESXi Server</a>.