Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Ik heb niets gewijzigd aan de configuratie. De voeding is dus nog steeds dezelfde Sharkoon. Het verbruik wordt gewoon een stuk lager zodra je in Windows zit. Ik heb als enige natuurlijk wel alle drivers geinstalleerd en Minimum Energie gebruik (of hoe dat ook heet) geactiveerd. Daarna zakte het energieverbruik naar genoemde waardes. In het bios is het verbruik blijkbaar inderdaad zonder C&C.

Zodra mogelijk ga ik ook zo'n nieuwe Seasonic SSII 330 halen en proberen want ik heb nog een AM2 35 Watt om een HTPC te bouwen met eenzelfde (of soortgelijk) moederbord. Ik ben toch wel benieuwd of dat nog iets uitmaakt voor het verbruik.

[ Voor 23% gewijzigd door psy op 10-09-2007 12:03 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 16:18

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Mars Warrior schreef op maandag 10 september 2007 @ 11:51:
[...]
Heb jij toevallig ook MS Virtual Server op jouw server draaien? Ik heb nl mijn Gigabyte met nVidia chipset weer terug in mijn server gezet omdat ik constant uitvallende netwerkverbindingen heb van de virtuele machines op het Gigabyte met 690 chipset...
Ik heb geen MS Virtual Server draaien. Alleen Windows XP prof. met Apache/PHP/MySQL en UltraVNC voor het op afstand beheren van de PC. Werkt perfect en heb nog nooit problemen gehad met netwerkverbindingen. Ik snap de meerwaarde van Windows 2003 server eigenlijk ook niet op zo'n PC. Wat biedt het meer dan de gratis aanvullende pakketten die ik heb?

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

antonboonstra schreef op maandag 10 september 2007 @ 13:04:
[...]

Ik heb geen MS Virtual Server draaien. Alleen Windows XP prof. met Apache/PHP/MySQL en UltraVNC voor het op afstand beheren van de PC. Werkt perfect en heb nog nooit problemen gehad met netwerkverbindingen. Ik snap de meerwaarde van Windows 2003 server eigenlijk ook niet op zo'n PC. Wat biedt het meer dan de gratis aanvullende pakketten die ik heb?
In mijn geval, een domein. Ik vind het verdomd handig dat ik altijd en overal mijn profiel heb op de server. Bij een crash van mijn normale pc heb ik na een herinstall of terugplaatsen van een image altijd weer zonder enig geconfigureer weer mijn eigen desktop terug met alle Outlook settings, documenten, favorieten, wat je maar noemt. Verder heb ik op deze manier altijd een backup van mijn belangrijke gegevens, die in mijn profiel zitten :)
Met een image kan je dat nooit bereiken. Of je moet elke dag een image maken.

[ Voor 5% gewijzigd door psy op 10-09-2007 13:36 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Weer een kleine update. Ik wil in mijn server een 2e NIC hebben. Het maakt 'nogal' wat uit of je een 'goede' 3COM 3C905B-TX gebruikt, of een 'minder goede' Realtek RTL8139. Met de 3com gaat mijn verbruik naar 54,3 watt, maar met de Realtek gaat het verbruik slechts met een 0,5 Watt omhoog, van 50,3 naar 50,8. Het is natuurlijk logisch omdat de 3com meer zelf doet dan de Realtek, die meer op de CPU leunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:01
En wat ga jij er nu inzetten dan, de realtek of de 3com?? Op zich denk ik dat je een heel stuk meerverbruik zult hebben wanneer je de realtek gebruikt om bestanden op volle snelheid over te sjoelen. Dan zal de 3com weer zuiniger zijn. Daarentegen: als je weinig netwerkverkeer hebt, zul je op de lange duur waarschijnlijk minder verbruiken wanneer je de realtek erin stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

psy schreef op maandag 10 september 2007 @ 13:35:
[...]

In mijn geval, een domein. Ik vind het verdomd handig dat ik altijd en overal mijn profiel heb op de server. Bij een crash van mijn normale pc heb ik na een herinstall of terugplaatsen van een image altijd weer zonder enig geconfigureer weer mijn eigen desktop terug met alle Outlook settings, documenten, favorieten, wat je maar noemt. Verder heb ik op deze manier altijd een backup van mijn belangrijke gegevens, die in mijn profiel zitten :)
Met een image kan je dat nooit bereiken. Of je moet elke dag een image maken.
En bij een crash van je server?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Miglow schreef op zondag 16 september 2007 @ 19:16:
En wat ga jij er nu inzetten dan, de realtek of de 3com?? Op zich denk ik dat je een heel stuk meerverbruik zult hebben wanneer je de realtek gebruikt om bestanden op volle snelheid over te sjoelen. Dan zal de 3com weer zuiniger zijn. Daarentegen: als je weinig netwerkverkeer hebt, zul je op de lange duur waarschijnlijk minder verbruiken wanneer je de realtek erin stopt.
Ik heb die extra NIC alleen nodig voor het internetverkeer. Maximaal 700 kB/s in mijn geval. Dat doet die Realtek nog met gemakt. Toch blijft mijn voorkeur uitgaan naar de 3com.
Marzman schreef op zondag 16 september 2007 @ 19:19:
[...]

En bij een crash van je server?
Dan heb ik het lokaal opgeslagen profiel op de normale pc nog. Verder maak ik wel 1 keer per maand een backup van de profielen en archieven. Dat is alles bij elkaar wel voldoende voor deze privé situatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

psy schreef op zondag 16 september 2007 @ 18:56:
Weer een kleine update. Ik wil in mijn server een 2e NIC hebben. Het maakt 'nogal' wat uit of je een 'goede' 3COM 3C905B-TX gebruikt, of een 'minder goede' Realtek RTL8139. Met de 3com gaat mijn verbruik naar 54,3 watt, maar met de Realtek gaat het verbruik slechts met een 0,5 Watt omhoog, van 50,3 naar 50,8. Het is natuurlijk logisch omdat de 3com meer zelf doet dan de Realtek, die meer op de CPU leunt.
True true.

Scheelt het hebben van een Gbit NIC ook btw?
wil mijn nieuwe server 2x 100Mbps geven en 1x Gbit.
Die Gbit connectie gaat rechtstreeks naar mijn PC. Daarmee stamp ik dan video en audio naar de server en stream ik m'n MP3's naar m'n PC en films naar een toekomstige HTPC.

edit:
wordt wss 1x realtek (internet), 1x 3Com (local LAN) en 1x Intel Gbit (dedicated datalink)

[ Voor 5% gewijzigd door McKaamos op 16-09-2007 23:11 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIKDCC
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-09 13:36
Mede geinspireerd door dit topic heb ik ook gekozen voor de bouw van een zuinige PC die als desktop en tevens als server gaat dienen. Heb gekozen voor het Abit AN-M2HD moederbord omdat onboard graphics ondersteuning voor Nvidia onder linux beter is dan van ATI.
Aangezien dit systeem straks moet gaan dienen als backend voor MythTV en als webserver is goede linux driver support dus belangrijk.

Abit AN-M2HD moederboard (Gforce 7050PV, nForce 630a)
AMD X2 4800+ EE processor
A-DATA DDR2 PC6400 2048MB CL4, EPP
Samsung Spinpoint T166 500B
Lite-on DVD writer

Dit systeem draait nu idle ~57W met een standaard Aopen voeding, een hele verbetering t.o.v. mijn vorige setup (Athlon 2500+) die idle rond de 100W zat :) Misschien dat ik nog test wat ik met een voeding met hoger rendement extra kan besparen, maar denk niet dat dat meer dan 15W zal zijn?
Cool 'n quiet werkt echt super overigens, met AMD's power monitor kun je onder windows ook mooi zien wat de belasting van de beide cores is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxx
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-03 07:41

Maxx

Live, to the Maxx!

Topicstarter
Das helemaal niet beroert (is 't nou d of t?? of beide :x) als je na gaat dat je een "verspillend" nVidia chipset hebt, en ik denk dat je een watt of 10 kan besparen met de juiste voeding, (picoPSU, of Seasonic).

TheMaxximum of your life!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NIKDCC schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 17:12:
Dit systeem draait nu idle ~57W met een standaard Aopen voeding, een hele verbetering t.o.v. mijn vorige setup (Athlon 2500+) die idle rond de 100W zat :)
Wat is je verbruik als je je systeem stressed?
Idle is het verbruik niet slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
NIKDCC schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 17:12:
Dit systeem draait nu idle ~57W met een standaard Aopen voeding [...]
Misschien dat ik nog test wat ik met een voeding met hoger rendement extra kan besparen, maar denk niet dat dat meer dan 15W zal zijn?
Ik ging er altijd van uit dat een schakelende ATX-voeding een rendement van iets van 90% had, in dat geval zou je hooguit 6W kunnen besparen.
Of ligt het rendement zoveel lager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:10

Mars Warrior

Earth, the final frontier

RemcoDelft schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 09:49:
[...]

Ik ging er altijd van uit dat een schakelende ATX-voeding een rendement van iets van 90% had, in dat geval zou je hooguit 6W kunnen besparen.
Of ligt het rendement zoveel lager?
Yep, veel lager. Pas met de recente 80+ voedingen ligt het rendement tussen de 20% en 80% belasting boven de 80%. Oudere voedingen kunnen makkelijk naar de 60%-70%, zeker bij hele lage belastingen. En daar zit met een energiezuinige server nu juist het probleem: met een 400W voeding zit je met 40W rond de 10% belasting en mag je heeeeeeeeeeeeeeeeeeel blij wezen als je voeding richting de 80% komt...

Eigenlijk zou het dus mooi zijn als er 80+ voedingen van rond de 200W zouden komen, die bij 40W dus boven de 80% rendement komen, en dat zou best wat kunnen schelen op jaar basis.
Een PicoPSU van 120-150W zit ruim boven de 90% rendement, maar daar gaat het rendement van de externe voeding nog van af.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

psy schreef op maandag 10 september 2007 @ 12:01:
Zodra mogelijk ga ik ook zo'n nieuwe Seasonic SSII 330 halen en proberen want ik heb nog een AM2 35 Watt om een HTPC te bouwen met eenzelfde (of soortgelijk) moederbord. Ik ben toch wel benieuwd of dat nog iets uitmaakt voor het verbruik.
Heb vrijdag mijn nieuwe Seasonic S12-II 330W gehaald. Verbruik is nu gedaald van 50.3 naar 43.7!Sodeju dat had ik zelfs niet verwacht. Ben er zeer content mee. En dat is nog zonder Voltage tweaking, al denk ik niet dat met mn 35W EE nog veel te tweaken valt. Wat is dat een fijn zuinig voedingkje zeg die S12-II 380 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb thuis 2 servers gebouwd.
Helaas vallen de verschillen in stroomverbruik erg tegen.
Wat doe ik hier fout? :)

939nf6g-vsta
Athlon64 3700
4x 512Mb DDR400
2x 160Gb sata2 seagate
2x 300Gb IDE WD
DVD brander NEC
54g Wifi pci linksys
Nexus nx-3500 350Watt
Software: RMclock

Load: 94 Watt
Idle: 66 Watt

Asus P4GPL-X met ct479
Intel Mobile M740 1.8
80Gb Seagte 2,5" sata
2x 500Gb Seagte sata2
ATI X600
DVD brander NEC
2x1Gb DDR400
3Com Gbit NIC
Antec Basiq Power 350Watt

90Watt idle/load

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja.. 3 harde schijven en die ati x600.. dat tikt wel aan denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

4 harddisks zijn al verantwoordelijk voor zo'n 25-30W denk ik, daarnaast staan NVIDIA chipsets niet bekend om hun zuinigheid dacht ik, dan is die 66W idle niet eens zo slecht :P

gerelateerd aan bovenstaande configs vraag ik me al een tijdje wat af:
Ik heb hier nog een Athlon64 3200+ (67W TDP, S939) liggen, als ik deze op een VIA K8M890 o.i.d. moederbord prik met alles onboard en 2 reepjes DDR geheugen, zou dat dan idle boven de 30W uitkomen denken jullie? (met een redelijk efficiente voeding)

Op dit moment gebruik ik namelijk een Pentium III 1Ghz als server met onboard VGA, een PCI netwerkkaart en PCI RAID kaart + 2x 7200RPM harddisks; volgens m'n EnergyCheck verbruikt dat idle 40W (load ~80W). Ik zou graag wat snellers neerzetten, maar uiteraard met een zo laag mogelijk verbruik, ik heb echter geen idee hoe zuinig ik die 3200+ idle kan inschatten (icm een VIA moederbord, desnoods underclocked / undervolted).

14-11 EDIT:
Ik heb vanmiddag een Asus A8V-VM SE gekocht (VIA K8M890 chipset) en m'n 3200+ (Venice, E6) erop gezet, idle zonder apparaten (dus alleen mobo, een reepje 256MB PC3200 en CPU @ 1Ghz 1.1v) kwam ie uit op ~38W met een Chieftec 360W voeding, dus zal effectief ongeveer 35W of minder zijn :)
Ik heb zelf een 5.25" molex -> P4 stroomstekker gemaakt zodat ik een 110W voeding uit een Siemens-kast kan gebruiken, dit geeft het volgende verbruik:

Athlon64 3200+ (s939, 2.0Ghz)
Asus A8V-VM SE (VIA K8M890)
2x 256MB PC3200 DDR
Highpoint RocketRAID 133 PCI
2x Maxtor 80GB IDE (single platter)
2 casefans

idle: 52W (@ 1.0Ghz, 1.1v)
load: max 90W

Ik draai Linux op m'n server, met Cool'n'Quiet enabled.
Al met al geen verkeerde resultaten denk ik :)

[ Voor 35% gewijzigd door jeroen__online op 15-11-2007 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingskawn
  • Laatst online: 27-02 23:46
Ik zit momenteel met een dilemma

Ik heb een Geode NX 1750+ gevonden bij computerstunt.nl aan 77euro met maar 14watt verbruik.
Deze heeft geen SATA aansluitingen VGA en Gigabit lan aansluiting. Als ik deze kaartjes erbij zet zal mijn verbruik waarschijnlijk naar boven gaan wat ik niet wens.
http://www.computerstunt....e-14-watt-nu-euro-77.html

Is het dan niet beter dat ik een ander kaartje koop met deze opties er wel op staan? Ik heb deze shop gevonden die Jetway verkoopt met cpu integrated maar voor een duurdere prijs.
http://www.picco.nl/index...9449a22104d5385f5a354d5fe

Nu mijn dilemma; is de hogere prijs het waard om voor de jetway te gaan of toch maar de andere aan 77euro te nemen? Bij jetway gaat het tot 7watt verbruik 8)7 8)7 8)7

EDIT:

Dit zijn de Jetway's die me zouden interesseren;

Jetway J7F4 C7 1.2GHz (7w) J7F4K1G2E Fanless -> 159euro
http://www.picco.nl/product_info.php?products_id=2331

Jetway J7F4 C7 1.5GHz (12w) J7F4K1G5 -> 155euro
http://www.picco.nl/product_info.php?products_id=2239

[ Voor 14% gewijzigd door Kingskawn op 20-11-2007 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kingskawn schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 10:12:

Nu mijn dilemma; is de hogere prijs het waard om voor de jetway te gaan of toch maar de andere aan 77euro te nemen? Bij jetway gaat het tot 7watt verbruik 8)7 8)7 8)7
Hoe kom je erbij dat 7 watt het maximale stroomgebruik is (als ik je goed geïnterpreteerd heb)? Ik denk dat het wel wat hoger is dan dat. Niet veel, maar wel wat. Die 7 watt geldt namelijk alleen voor de CPU. Bord en RAM zijn ook nog goed voor zeker 10 watt, volgens mij. Harde schijf erbij van 7-8 watt (of je neemt een laptop schijf van 2 watt), komt je totaal al boven de 20 watt.

Met een Asrock Alive NF7G-HDready, een Sempron LE-1100, een dvd-rewriter, één strip geheugen en een laptopschijf zit je, als je de CPU ondervolt, op een idle gebruik van 18-19 watt. Dan heb je dus energiezuinig én een minimale performance. En veel duurder dan zo'n Geode-Jetway-combo zal het ook niet zijn. Jaarlijkse stroomkosten bij 24/7 gebruik: 40 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-03 13:47

Whizzer

Flappie!

@rjw: Erg interessant! Bij Picco kost ie 78,-

Tot voor kort was ik een beetje aan het zoeken hoe en wat met een zuinig servertje, omdat mijn huidige doos 80watt continue slurpt (Goed, wel 5 hdd's). Dus nu probeer ik zo el cheapo mogelijk iets zuinigers in elkaar te prutsen... Dit Intel ding is zeker een kanshebber. Als die PIII 800 het al (moeilijk) voor elkaar krijgt om naast linux als native OS nog in een VMware sessie Windows server 2003 te draiaen, moet deze Intel dat zeker kunnen... 2 SATA schijven erin (mirror) en het geheel zal zeker minder stroom consumeren...

Daar een PIII 800 nu toch echt oud aan het worden is, lijkt me d

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Niet online
Ik heb vandaag mijn setje ook maar eens compleet gemaakt:

Lijstje:
Aopen i915GMm-HFs s479 mATX
PentiumM 1.73 2Mb (740?)
2x2Gb PC6400 Kingstion ValueRam
500Gb WD Caviar RAID Edition II
Antec NSK1300
NEC AD-7173 DVD-RW

Foto's:
Afbeeldingslocatie: http://www.tersteege.net/tweakers/antec1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.tersteege.net/tweakers/antec2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.tersteege.net/tweakers/antec3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.tersteege.net/tweakers/antec4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.tersteege.net/tweakers/antec5.jpg
Echt een superstille kast voor maar 78€ incl zuinige voeding!

Review Modtek
Antec specs
Door de proc en zuinige voeding (std meegeleverd, 80%) verbruikt deze op vol vermogen:
31Watt

PS:
Hij draait nu MCE2005 met VMware Workstation6 en een SBS servertje ;)
Wel met opgeruimde kabelzooi en een pvr150 :)

[ Voor 7% gewijzigd door arjants op 24-11-2007 10:31 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byte_Me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 12:43
Ik ben informatie aan het verzamelen voor een zuinige en goedkope download bak. moet zonder problemen windows XP (geen linux ervaring, geen tijd om te leren), utorrent, grabit, FTP. en een download manager draaien. in de toekomst eventueel ook als HTPC met een PVR150 erin, maar alleen als dat het energieverbruik niet te veel opschroeft, aangezien de server eigenlijk 24/7 moet kunnen draaien.

ik ben toevallig een aanbieding voor een jetway j7f3 mobo met amd geode NX1750 tegen het lijf gelopen en denk dat de basis gaat worden.

Nou heb ik dit energieverbruik gevonden, hetgeen ik eigenlijk nog erg hoog vind:
Mini-ITX PC:
Jetway J7F3 mini-itx mainboard
1x 512MB PC3200 DDR stick @ 200mhz
AMD Geode NX 1750 CPU @ 1.4ghz 1.25v
Seagate 7200.9 80GB IDE HDD for test in XP and Hitachi 4GB Microdrive for tests in Linux
Seasonic S12 430w PSU
(cpu-burnin)

Running WinXP SP2
50w idle using CrystalCPUID (CPU at 1.0ghz 1.05v)
75w full load (cpu burn) (1.4ghz 1.25v)
The IDE harddrive draws ca 4w only (tested in the BIOS screen with/without it)
is dit bordje dan toch niet zo zuinig?

en verder had ik het idee om het geheel te laten draaien op een 16GB CF kaart, maar ik lees tegenstrijdige berichten hierover. is het nou zo dat "modern" flash geheugen geen problemen meer heeft met vele schrijfakties?

als alternatief zat ik te denken aan het modden van een thin client, daar heb ik in dit topic nog maar weinig over terug gevonden.

budget is ongeveer 200 euro, doel is ongeveer 25W te halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Byte_Me schreef op zondag 25 november 2007 @ 15:14:

25W is wel erg laag maar als je het Intel bordje neemt met een 2,5 inch HD en een zeer efficiente voeding is het misschien mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Byte_Me schreef op zondag 25 november 2007 @ 15:14:
En verder had ik het idee om het geheel te laten draaien op een 16GB CF kaart, maar ik lees tegenstrijdige berichten hierover. is het nou zo dat "modern" flash geheugen geen problemen meer heeft met vele schrijfakties?

als alternatief zat ik te denken aan het modden van een thin client, daar heb ik in dit topic nog maar weinig over terug gevonden.

Haal je dat voor 200 euro? Volgens mij is die 16 GB CF al het grootste deel van het budget dan :)
Ik heb zelf een VIA C3 op 533 mhz met 2GB CF als opslag 256 MB geheugen. Verbruikt tussen de 15 en de 25 watt. Het lijkt een veredeld routertje met die specs, maar toch is het een echte PC waar ik nog extra USB 2.0 poorten op heb gezet om een 2,5" inch schijfje aan te kunnen sluiten om downloads op te slaan. Werkt prima en verbruikt tussen de 15 en 25 watt. XP zou er op kunnen draaien, maar niet snel (dat zal op die Geode veel beter gaan, ik draai er Debian op).

Dat met die schrijfacties zal wel meevallen. Asus levert nu ook een laptopje met flashgeheugen ipv een harddisk voor de opslag.

[ Voor 5% gewijzigd door Marzman op 26-11-2007 01:16 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:34

sphere

Debian abuser

arjants schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 23:34:
Ik heb vandaag mijn setje ook maar eens compleet gemaakt:

Lijstje:
Aopen i915GMm-HFs s479 mATX
PentiumM 1.73 2Mb (740?)
2x2Gb PC6400 Kingstion ValueRam
500Gb WD Caviar RAID Edition II
Antec NSK1300
NEC AD-7173 DVD-RW

Echt een superstille kast voor maar 78€ incl zuinige voeding!

Review Modtek
Antec specs
Door de proc en zuinige voeding (std meegeleverd, 80%) verbruikt deze op vol vermogen:
31Watt

PS:
Hij draait nu MCE2005 met VMware Workstation6 en een SBS servertje ;)
Wel met opgeruimde kabelzooi en een pvr150 :)
Hoeveel verbruikt hij idle, ook leuk om te weten.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

sphere schreef op maandag 26 november 2007 @ 09:37:
[...]

Hoeveel verbruikt hij idle, ook leuk om te weten.
Mijn ervaring met Pentium M's is dat het verschil tussen idle en load zo'n 10-12W is, dus ik denk dat deze combinatie idle rond de 20W verbruikt.

Onder full load zit een Pentium M combi rond de 26W. Een PVR 150 pakt zo'n 5W. Dus de 31W onder full load klinkt mij zeer aannemelijk in de oren ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Mars Warrior op 26-11-2007 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren besteld als server/HTPC:

Asus T3-M2NC51PV
AMD Athlon 64 X2,BE-2350, Socket AM2, Boxed
Kingston KVR533D2N4/1G (2x)
Western Digital Caviar SE16, 500 GB, 7200 RPM, 16 MB, SATA II

Nu maar hopen dat hij weinig verbruikt en lekker stil is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byte_Me
Marzman schreef op maandag 26 november 2007 @ 01:15:
[...]
Haal je dat voor 200 euro? Volgens mij is die 16 GB CF al het grootste deel van het budget dan :)
Ik heb zelf een VIA C3 op 533 mhz met 2GB CF als opslag 256 MB geheugen. Verbruikt tussen de 15 en de 25 watt. Het lijkt een veredeld routertje met die specs, maar toch is het een echte PC waar ik nog extra USB 2.0 poorten op heb gezet om een 2,5" inch schijfje aan te kunnen sluiten om downloads op te slaan. Werkt prima en verbruikt tussen de 15 en 25 watt. XP zou er op kunnen draaien, maar niet snel (dat zal op die Geode veel beter gaan, ik draai er Debian op).

Dat met die schrijfacties zal wel meevallen. Asus levert nu ook een laptopje met flashgeheugen ipv een harddisk voor de opslag.
200 is misschien wat krap, maar meer een streven. 16GB flash is op ebay al verkrijgbaar voor 80-90 euro. wat ik eigenlijk het vreemdst vind aan zulke PCtjes, is dat de behuizing zo schreeuwend duur is. je bent zo tegen de 100 euro kwijt voor een mini-ITX behuizing met voeding, hetgeen ik eigenlijk veel te duur vind. ga dan waarschijnlijk ook eerder voor een losse voeding en DHZ behuizing. vooral omdat ik echt een zeer minimalistische behuizing wil (voeding+mobo+I/O panel) vind ik het te gek voor woorden om daar 80 euro aan te spenderen.

ik weet dat linux beter is voor zulke toepassingen maar ik heb echt geen zin om het te leren 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whizzer

Whizzer

Flappie!

Heren (en dames) experts, kunnen en willen jullie eens met mij meedenken? Zoals een aantal posts eerder aangegeven, ben ik aan het zoeken naar een vervanging van mijn P3 800 systeem. Dat ding draait nu Linux plus in een VM W2k3, waarbij die VM eigenlijk niets meer doet dan DC spelen (dat is waarschijnlijk ook wel de reden dat doe P3 niet door z'n hoeven zakt).

Maar nu zitten er 5 hdd's in, iets teveel van het goede, daarbij is er eentje aan het afsterven :(. 1 schijf is OS (hele oude 20 GB die echt al een jaar of 7 - 8 bijna non stop draait), 2 staan er in software mirror (100 GB p.s.) voor m'n home directory (documenten, foto's, etc., 2 in stripe (175 GB p.s.) voor opslag van films, muziek en andere ongein.

Dit alles trekt zo'n 80 watt idle. Niet te slecht, maar moet beter kunnen, daarbij maakt het hok veel herrie door de extra fans om te schijven te koelen.

Nu heb ik dus een plannetje waarvan ik jullie mening eens wil weten:
Binnenkort ontvang ik dat Inter D201GLY2 bordje, waar ik nog een reepje 1 GB geheugen ga zetten.

Als storage zit ik erover te denken om 2x 16GB compact flash (150x) erin te zetten, plus een SATA harddisk (ergens tussen de 300 en 500 GB). De CF's ga ik niet mirroren, maar gebruik 1 CF voor mijn native Linux OS en de andere CF voor mijn Windows VM. Op de SATA schijf zet ik mijn homedirectories (/home) en opslag van films. Omdat ik deze 2 zaken toch niet zo vaak benader, wil ik met hdparm ofzo ervoor zorgen dat na 15 min niets op die schijf te doen deze stopt met spinnen. Omdat de Windows VM weinig doet met schijfactiviteit (volgens mij) behalve wat logging enzo bijwerken (er draaien immers geen indrukwekkende programma's), is de mindere performance van CF geen probleem. Hetzelfde geldt voor Linux, die zal ook vrij weinig diskactiviteit hebben, dus ook hiervoor is een CF voldoende.

Klopt mijn redenatie een beetje? :?

Voor backup hang ik er een USB harddisk aan met een tijdschakelaar ertussen. Een backup maken doe ik toch op gezette tijden, dus dan kan ik met een el cheapo tijdschakelaar ervoor zorgen dat die schijf niet de rest van de tijd nutteloos aan het draaien is (en dus ook kan slijten) en daarbij onnodig strom verbruikt.

Volgens mij heb ik dan een goedkoop zuinig en stil systeem met acceptabele performance. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Je redenatie klopt.
Ik zou trouwens voor Western Digital GP harddisks gaan of anders 300GB laptop harddisks. Lekker zuinig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

McKaamos schreef op woensdag 28 november 2007 @ 11:13:
Je redenatie klopt.
Ik zou trouwens voor Western Digital GP harddisks gaan of anders 300GB laptop harddisks. Lekker zuinig :)
Maar trekken die laptop schijven het wel om 24/7 aan te staan?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Cyberpope schreef op woensdag 28 november 2007 @ 12:27:
[...]

Maar trekken die laptop schijven het wel om 24/7 aan te staan?
Laptopschijven zitten normaal in een plastic doos waar alles tegen elkaar aan geprakt zit (hitte!) en worden heen en weer gesmeten bij het verplaatsen van de laptop... dus dat kunnen ze wel aan ;)
Ik heb een laptop gehad die 24/7 aan stond, nooit problemen gehad totdat de laptop stuk viel op de vloer toen ik em een keer verplaatste (mobo breuk).

In een server blijven ze lekker rustig op hun plek en worden ze beter gekoeld, dus dat komt wel goed ;)

[ Voor 9% gewijzigd door McKaamos op 28-11-2007 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whizzer

Whizzer

Flappie!

McKaamos schreef op woensdag 28 november 2007 @ 11:13:
Daar zat ik in eerste instantie ook aan te denken, maar waarschijnlijk zal de tijd dat die schijf actief is dusdanig kort zijn per dag (een uurtje of 3 a 4?), dat de besparing welke een WD GP of een laptopschijf voor elkaar krijgt niet op gaat wegen tegen de extra kosten... Maar als ik dit verkeerd zie: laat maar horen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Whizzer schreef op woensdag 28 november 2007 @ 13:46:
[...]

Daar zat ik in eerste instantie ook aan te denken, maar waarschijnlijk zal de tijd dat die schijf actief is dusdanig kort zijn per dag (een uurtje of 3 a 4?), dat de besparing welke een WD GP of een laptopschijf voor elkaar krijgt niet op gaat wegen tegen de extra kosten... Maar als ik dit verkeerd zie: laat maar horen!
Moet je wel zorgen dat logging e.d. niet op die schijf gedaan wordt
In Windows valt het niet eens uit te schakelen waardoor je schijf mogelijk permanent blijft draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whizzer

Whizzer

Flappie!

McKaamos schreef op woensdag 28 november 2007 @ 14:54:
[...]

Moet je wel zorgen dat logging e.d. niet op die schijf gedaan wordt
In Windows valt het niet eens uit te schakelen waardoor je schijf mogelijk permanent blijft draaien.
Logging Linux gaat op dezelfde CF als waar het Linux OS op staat, dus die zal weinig doen met de harddisk. En Windows draait als een VM in de Linux VMWare Server, waarvan de vmdk bestanden op die andere CF staan. Dus die ziet die harde schijf niet eens en kan er dus ook niet voor zorgen dat die niet uit gaat ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0123456
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-07-2010
Ik heb hier ook een zuinige server draaien.
Het is een Jetway J7F4K1G2E Fanless, met 1 GB RAM en een 500GB WD Green power HD.
Heb er ook het 3x 1 Gb/s netwerkkaartje en een Asus wireless kaartje bij, in een Procase Noah Mini-ITX behuizing.

Het geheel vreet niet meer dan 20 watt aan vermogen.
Er is geen een ander systeem, dat ik kon bedenken of vinden dat zuiniger was.

Heb er nu Windows 2003 Server op draaien en het werkt perfect.
De processor is snel genoeg om alles bij te benen.
Ik gebruik de server als multimedia server en als access point/router.
Buiten de harde schijf zitten er ook geen bewegende delen in, dus de stof heeft er ook geen vat op (hij hangt in de meterkast :*) ).

Heb er even Windows Home Server op gehad, maar die ondersteund niet meer dan 1 netwerkkaart ;( , dus dat is voor mij niet bruikbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Heb vandaag mijn

M2A VM HDMI
AMD X2 BE 2350
2x 1 GB 800Mhz DDR2
1x 250 GB IDE Hitachi
Liteon SATA 20x brander
Hauppauge PVR500
ANTEC NSK 1300

in elkaar geduwd. Veel gekut met dat kastje, maar goed het is gelukt.

Ik had er eerst 3 harddisks in zitten, maar toen zag ik een schokkende 130 watt en soms rond de 110 watt idle. PC werd ook te heet. De kast is gewoon te klein voor 3 harddisks.

2 harddisks eruit gemikt (helaas helaas) en processor ondergevolt naar 1 Volt. Moet dus nog wel wat af kunnen als ik het topic hier lees.

Nu zit ik op 77 Watt idle. Ben er eigenlijk niet tevreden over. Ik had een Duron 750 Mhz, die deed 60 watt zonder floppy en zonder DVD met een oude pruts voeding.

De X2 2350 is dus niet heel erg zuinig, en hij is ook nog es te sloom om 1080p af te spelen, dus balen voor de HTPC.

Als server pc processor is het weer wat teveel, hoewel 35MB/s download over het gigabit netwerk wel heerlijk is, maar daarvoor heb je niet een dual core nodig lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

REDFISH schreef op zondag 02 december 2007 @ 01:20:
Heb vandaag mijn
M2A VM HDMI
AMD X2 BE 2350
2x 1 GB 800Mhz DDR2
1x 250 GB IDE Hitachi
Liteon SATA 20x brander
Hauppauge PVR500
ANTEC NSK 1300

Ik had er eerst 3 harddisks in zitten, maar toen zag ik een schokkende 130 watt en soms rond de 110 watt idle. PC werd ook te heet. De kast is gewoon te klein voor 3 harddisks.

2 harddisks eruit gemikt (helaas helaas) en processor ondergevolt naar 1 Volt. Moet dus nog wel wat af kunnen als ik het topic hier lees.

Nu zit ik op 77 Watt idle. Ben er eigenlijk niet tevreden over. Ik had een Duron 750 Mhz, die deed 60 watt zonder floppy en zonder DVD met een oude pruts voeding.
Oei.. dat valt tegen.. Dit was ook de setup waarvoor ik wilde gaan over een tijdje.

Maar moet zeggen dat ik het wel raar vind. Ik heb een AMD 939 X2 4200 (89 watt) met 4 HD's, 2x 512, brander en asus voeding. En die haalt idle 83 watt. Terwijl ik toch een meer verbruikende chipset heb.

Zou dan die TV kaart zo veel verbruiken??

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Niet online
Uit ervaring heb ik gemerkt dat het gebruik van 2.5" schijfjes niet aan te raden is.
Ik had eerst 4x80Gb sata 2.5" schijven in mijn servertje, deze na een paar dagen maar snel vervangen voor een 500Gb WD.
Laptopschijven zijn echt niet snel, ook niet in raid0...

M'n serverje is nu echt veel sneller met de desktopschijf terwijl het verbruik niet eens veel hoger ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:22
arjants schreef op zondag 02 december 2007 @ 11:28:
Uit ervaring heb ik gemerkt dat het gebruik van 2.5" schijfjes niet aan te raden is.
Ik had eerst 4x80Gb sata 2.5" schijven in mijn servertje, deze na een paar dagen maar snel vervangen voor een 500Gb WD.
Laptopschijven zijn echt niet snel, ook niet in raid0...

M'n serverje is nu echt veel sneller met de desktopschijf terwijl het verbruik niet eens veel hoger ligt.
nouja een 2.5" schijf verbruikt idle 0.8 watt en bezig max 3 watt.

Een 3.5" schijf verbruikt idle 5 watt en bezig ~10 watt ofzo.

Dus vier schijven van 2.5" verbruiken ongeveer even veel als 1 van 3.5"

Als je nou een 300GB 2.5" schijf koopt met 5400 RPM en het daarbij houdt dan heb je toch een behoorlijke besparing imho.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Heb vandaag mijn

M2A VM HDMI
AMD X2 BE 2350
2x 1 GB 800Mhz DDR2
1x 250 GB IDE Hitachi
Liteon SATA 20x brander
Hauppauge PVR500
ANTEC NSK 1300

De X2 2350 is dus niet heel erg zuinig, en hij is ook nog es te sloom om 1080p af te spelen, dus balen voor de HTPC.

Als server pc processor is het weer wat teveel, hoewel 35MB/s download over het gigabit netwerk wel heerlijk is, maar daarvoor heb je niet een dual core nodig lijkt me.
Dit klinkt me allemaal maar vreemd in de oren. Met die combi (zonder PVR500) moet je idle makkelijk rond de 40-45W uitkomen. En als je undervolt nog lager. Het Asus bord is een van de zuinigste desktop bordjes...

Ik vraag me af of jij wel CnQ hebt ingesteld in de bios en in windows (neem even aan dat dat je OS is) in energiebeheer een zuinig schema...
En wat voor type is de voeding? Ook die kan een behoorlijke invloed op je verbruik hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In mijn server zit ook zo'n AMD Athlon X2 BE-2350. Verdere specs:
Asus T3-M2NC51PV
AMD Athlon 64 X2,BE-2350, Socket AM2, Boxed
Kingston KVR533D2N4/1G (2x)
Western Digital Caviar SE16, 500 GB, 7200 RPM, 16 MB, SATA II

Idle zit deze setup op 62watt. Zonder aanpassingen (RMclock of iets), wel met C'n'Q aan. Valt me nog niet eens tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH

REDFISH

Ja ik vond het ook al gek. Heb er nu twee harddisks in zitten.

Ik heb de standaard voeding die in de antec zit, deze is 80+. Hij staat op minimaal energiebeheer.

Eerst had ik hem dus op 1 volt gezet, toen trok hij 77 watt, nu met twee harddisks rond de 80 watt.

Ik heb nu Q&Q uit en idle trekt hij 83-84 watt, moet dus nog veel minder kunnen.

Ik had ook wat problemen, heb nu Q&Q uitgezet in het bios, om de een of andere reden hangt mijn pc zodra hij in windows omlaagschakelt naar 1 Ghz. Zelfs de reset button doet het niet dan. In Veilige modus hangt hij niet dus ik dacht dat het een driver probleem was maar ik weet ook niet of hij toen Q&Q gebruikte. Veel gedoe, windows toch maar opnieuw geïnstalleerd. Helaas nog geen oplossing.

Misschien dat het toch nog een andere bios setting is... met default settings hangt hij niet, maar dan staat Q&Q ook uit.

Ik had een keer de multiplier lager gezet, maar toen hing de pc dus echt goed. Kwam ik de bios ook niet meer in, toen heb ik hem gecleard. Sindsdien is het eigenlijk begonnen. Daarvoor ging hij wel naar 1Ghz, maar toen kwam ik niet onder de 77Watt zoals gezegd.

Ik heb net nog een nieuwe bios erop gezet, maar dit hielp ook niet. Soms krijg ik van die rechthoekige groene of blauwe vierkantjes op het scherm, en soms blijft het ook gewoon zwart bij het booten naar windows. Het lijkt me iets met de videokaart. Wel erg irritant, snap er niks van.

[ Voor 11% gewijzigd door REDFISH op 02-12-2007 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Het verbruik van die X2 BE-2350 valt me ook wat tegen, ik had 'm ook overwogen voor ik m'n huidige 3200+ besloot te gebruiken.

Ik heb nog even zitten testen met geheugenreepjes; volgens zo'n PSU calculator gebruikt een reepje DDR geheugen max. 10W, in de praktijk is dat (idle) ~1.5W :)
Een 3200+ (S939) op een Asus A8V-VM SE met 2 reepjes PC3200 DDR en twee 80GB hd's doet bij mij 52W idle.

Qua harde schijven lijken de WD GreenPower schijven me wel heel aantrekkelijk voor een server, ware het niet dat ze zo duur zijn :P Laptop schijven zijn inderdaad vaak een stuk trager of ook erg duur. Het meest belangrijke voor een zuinige, betaalbare schijf voor een server lijkt me het aantal platters: hoe minder platters, des te koeler en zuiniger is de schijf, denk ik. Ik heb nu 2 oude 80GB Maxtors (enkele platter, ik schat ~10W per stuk), denken jullie dat nieuwere (SATA) schijven standaard al iets zuiniger zijn?

edit:
op de website van Seagate is bij de specificaties van de 7200.10 serie een duidelijk verschil te zien in (IMO) dubbel en enkel-platter schijven: 5.3W idle voor enkele platters (80-250GB), dat valt me heel erg mee :P

[ Voor 14% gewijzigd door jeroen__online op 03-12-2007 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 16:23

Meneer iCy

swarma

Ik heb niet bepaald een nieuwe server, maar wil wel een zuinige server. Ik vraag me af als ik mijn p3 800 mhz processor vervang voor een mobile of deze nog zuiniger wordt? Zou het stroomverbruik erg stijgen als ik een promise IDE controller in de pc bouw?

Huidig verbruik zit nu rond de 36-37 watt idle, gemeten met een stroomverbruikmeter.

Heb de volgende hardware:

IBM Netvista Desktop met standaard moederbord
P3 800 Mhz, passief gekoeld
125 watt standaard voeding
2x 320GB Seagate 7200 toeren 8mb cache
1x Gigabit netwerkkaart

Geen DVD/CD speler.

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
iCy schreef op maandag 03 december 2007 @ 12:51:
Ik heb niet bepaald een nieuwe server, maar wil wel een zuinige server. Ik vraag me af als ik mijn p3 800 mhz processor vervang voor een mobile of deze nog zuiniger wordt? Zou het stroomverbruik erg stijgen als ik een promise IDE controller in de pc bouw?

Huidig verbruik zit nu rond de 36-37 watt idle, gemeten met een stroomverbruikmeter.

Heb de volgende hardware:

IBM Netvista Desktop met standaard moederbord
P3 800 Mhz, passief gekoeld
125 watt standaard voeding
2x 320GB Seagate 7200 toeren 8mb cache
1x Gigabit netwerkkaart

Geen DVD/CD speler.
als jij een mobile cpu kan vinden die op je mobo past dan zal die ongetwijfeld zuiniger worden. Hoe verder je gaat hoe moeilijker het wordt om zuinig te worden. Als ik zou was zou ik voordat je gaat kijken naar een andere cpu eerst kijken naar een 80Plus voeding om die 125watt te vervangen. Die P3 800 is al behoorlijk zuinig en verbruikt volgens mij slechts 18 watt ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 16:23

Meneer iCy

swarma

Ramon schreef op maandag 03 december 2007 @ 14:09:
[...]
als jij een mobile cpu kan vinden die op je mobo past dan zal die ongetwijfeld zuiniger worden. Hoe verder je gaat hoe moeilijker het wordt om zuinig te worden. Als ik zou was zou ik voordat je gaat kijken naar een andere cpu eerst kijken naar een 80Plus voeding om die 125watt te vervangen. Die P3 800 is al behoorlijk zuinig en verbruikt volgens mij slechts 18 watt ofzo.
80 wordt zowiezo te laag want ik heb een piek van 82 watt tijdens het booten. Ik denk dat ik het systeem zo laat aangezien dit op jaarbasis iets van 40 euro kost toch? Even vlug geschat dat een telefoonlader ongeveer 9 watt consumeert en 10 euro per jaar bespaart volgens de verhalen.

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
Met 80Plus bedoel ik een voeding die een efficiency heeft van 80% of meer. Daarmee kan je heel makkelijk veel besparen aan stroom. Maar hoe lager het verbruik hoe minder de besparing met zo'n voeding natuurlijk, maar allicht een watt of 5 nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH

REDFISH

Heb het C&C probleem nog niet opgelost, dan maar effe zonder draaien.

Heb voor de grap es alles losgehaald.

MB + CPU + 1 reepje geheugen + 1 harddisk IDE geen insteekkaarten kwam ik uit rond de 54watt idle. Veel lager zal ik dus niet kunnen gaan denk ik.

SATA dvd drive (SATA is toch hot swappable:P) voegde +1 watt idle toe

Nog een harddisk +3-5 watt idle, spin wil je niet weten, maar dat is toch maar even en als het ding eenmaal draait hè.

TV kaart + 10 watt

Nog een reepje geheugen 1-2 watt.

Front panel ledjes -> geen verschil :P goh

2x 5 volt fan -> + 0.1 watt, maar kan een hikje zijn geweest.

Grootste blijft toch de processor. Heb het idee dat het niet helemaal goed werkt bij mij. Ga hem ook es in Linux proberen, maar weet niet of C&C daar wordt ondersteund.

Kreeg de processor ook niet meer op 1 Volt draaien, crashte meteen in windows. Snap het eigenlijk niet meer, kan er iets kapot gaan waardoor hij niet meer in een lagere P state kan draaien, maar wel alles gewoon prima draait op normale snelheid en voltage? Lijkt me toch wat stug.

Kun je je NB verneuken door je cpu op een lager voltage of clocksnelheid te zetten? Lijkt me ook niet. Zal het toch es navragen bij Asus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

REDFISH schreef op maandag 03 december 2007 @ 18:58:
Heb het C&C probleem nog niet opgelost, dan maar effe zonder draaien.
Welk OS gebruik je? Ik kreeg CnQ met de BE-2350 niet aan de gang op een M2P-VM, zelfs niet na een BIOS upgrade en gebruiken van RMClock. Dit bleek te komen doordat Windows 2000 Server CnQ niet goed of helemaal niet ondersteund.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

M2A VM HDMI
AMD X2 BE 2350
2x 1 GB 800Mhz DDR2
1x 250 GB IDE Hitachi
Liteon SATA 20x brander
Hauppauge PVR500
ANTEC NSK 1300

77W is wel wat aan de hoge kant,ik heb zelf een 3800 35W met hetzelfde mobo en zit dan op zo`n 44W idle en 70W stressed@2300Mhz,is dan wel zonder tv kaart maar dat zal dan zo'n 5-10W zijn.

1080P is denk ik teveel gevraagd van de onboardvideo alhoewel AMD in augustus een biosupdate aankondigde die dit wel mogelijk zou moeten maken maar tot heden heeft Asus nog niks uitgebracht.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2007 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH

REDFISH

Ik gebruik XP. Met mijn Intel pc gaat het gewoon prima(wel ander mb, andere socket duh), hoewel het omschakelen tussen toestanden daar een stuk trager gaat. Bij de AMD heb ik het al es 3 keer per seconde zien omschakelen, waarna de pc zich ophing. Het lijkt in ieder geval vaker voor te komen bij het terugschakelen naar 2.1Ghz. Ik hoop dat er nog iets van een update van de bios uitkomt.

Van die upgrade van Asus verwacht ik niet zoveel. 720p gaat prima, maar met 2.1Ghz dual core zit ik al vrij gauw op 100% als ik 1080p afspeel en dan loopt het geluid niet meer syncroon. Nogal een verschil met mijn quad core 6600 met 8800GTS die zit bij 1080p zo tussen de 4 tot 13%.

Het blijft wel jammer, want ik wilde er wel 1080p op gaan afspelen, maar dan moet ik er weer een extra videokaart in gaan zetten en dan wordt het nog onzuiniger, dus eigenlijk niet zo'n optie.

Ik heb ook geprobeerd te streamen met VLC via mijn Quad core, maar dat kreeg ik ook nog niet helemaal aan de praat.

Ik ga nu es mijn harddisk omwisselen, deze zit nu wat dichtbij de tvkaart, daardoor veroorzaakt hij wat storing meen ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Een heel mooi en zuinig mobo (met embedded cpu) gevonden:

http://www.alternate.de/h...=230405&showTechData=true

Zo'n 1400Mhz Celeron-M performt nog best aardig, en dit moederbordje is schattig klein.

Zelf zie ik zoiets wel zitten, i.c.m. een mini-itx kastje waar ook nog 2 * 3.5" HDD's in passen. Weet iemand hier wellicht zo'n kastje?

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
brama schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 15:30:

Zo'n 1400Mhz Celeron-M performt nog best aardig, en dit moederbordje is schattig klein.

Zelf zie ik zoiets wel zitten, i.c.m. een mini-itx kastje waar ook nog 2 * 3.5" HDD's in passen. Weet iemand hier wellicht zo'n kastje?
Was het niet zo dat Celeron M zichzelf niet kon onderklokken? Dat zou dan het nut een beetje teniet doen denk ik. Een pentium M kan zich namelijk wel onderklokken. De prijs is wel zeer netjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

Het probleem bij deze celeron based bordjes is dat ze idle veel verbruiken. Dus continu een watt of 25-30 en bij belasting waarschijnlijk meer. De CPU alleen is al goed voor ~20W.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
sphere schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 15:58:
Het probleem bij deze celeron based bordjes is dat ze idle veel verbruiken. Dus continu een watt of 25-30 en bij belasting waarschijnlijk meer. De CPU alleen is al goed voor ~20W.
Nou.. ik heb een laptop (met defecte graka) als server nu, en daar zat een 1300Mhz Celeron in. Toen consumeerde hij 11 watt (hele laptop dus, met scherm uit). Nu met een pentium-M downclocked op 600Mhz is het 10 watt. Dus dat valt wel mee!

Misschien dat die mini-itx moederbordjes verder onzuinig zijn, maar aan de CPU zal het toch niet liggen.

Reden dat ik ipv die laptop (die wel koning in zuinigheid/performance is) toch een andere zuinige server zou willen, is het feit dat die laptop nu 2 * een externe HDD heeft. Met 2 losse voedinkjes. Zodat het geheel toch nog 32W consumeert, terwijl de laptop zelf maar 10W nodig heeft (idle). Dan is 1 kastje met alles erin toch net iets handiger.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH

REDFISH

Weet hier iemand misschien iets van die thin clients? Ik heb er namelijk over gedacht om de 4 computers hier in huis te vervangen door thin clients, en dan 1 Quad core te laten draaien als server met flink wat geheugen.

Ik dacht dat dan alles vanaf 1 pc kon draaien (die idle 140 watt verbruikt en met een zuiniger videokaart misschien nog minder) en de thin clients dan alleen zorgden voor de input en uitvoer van het scherm. Ik kon er alleen niet zoveel over vinden.

========
OMG OMG OMG. Ik ben eruit. Ik dacht laat ik het maar met RMclock proberen en wonderbaarlijk liep het perfect op 0.8 volt bij 1000Mhz.

1400Mhz ging ook goed als tussenstap. Ik probeerde toen 10.5 multiplier dus weer uit en bij de stress test met Orthos was het na 5 seconden al prijs: reboot. Precies wat ik had gedacht: terugschakelen naar 2.1Ghz ging niet goed.

Toen nog allerhande settings in de bios geprobeerd mbt voltage en cpu. Ik dacht dat hij niet stabiel liep omdat hij niet genoeg volt kreeg. Dus meer gegeven, minder gegeven, maar het werkte allemaal niet. Na 5-7 seconden kreeg ik STOPPED bij orthos.

Ik had de bon al erbij gepakt om een RMA op de processor aan te gaan vragen, maar toen toevallig de MEM test ook es gedaan en tot mijn verbazing bleek dit ook direct tot STOPPED te leiden. Toen besefte ik dus dat het wel eens aan mijn RAM zou kunnen liggen. In de BIOS kan ik niet heel veel veranderen maar ik besloot de max speed op 667 te zetten. In windows loopt hij op 600 Mhz nu. En waarempel alles stabiel. Zelfs minimaal energiebeheer met C&C werkt nu. Woepie!!

Toch een beetje brak dat budget geheugen dus. Wel jammer dat ik er 4 dagen van spontane reboots en andere rotzooi voor heb moeten doorstaan. Nu lekker tweaken met RMclock. Was al op 0.8 volt beland en had toen verbruik van rond de 75 watt. Ik denk niet dat ik veel lager ga komen met deze setup. Blijf het een beetje gek vinden.

Ook vind ik de processor temperatuur wat gek in het BIOS, deze gaat richting de 40-43 graden terwijl je in Bios toch 0 cpu nodig hebt. In windows zakt het dan wel weer richting de 32 graden idle (dit was nog zonder C&C). Ook stress schiet de temperatuur omhoog op stock speed, valt toch een beetje tegen.

[ Voor 64% gewijzigd door REDFISH op 05-12-2007 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byte_Me
heb toch besloten dat ik voor mijn low-budget/energie-zuinige download bak voor een oude laptop ga. een semidefekte PIII-M laptop heb je al voor 50-75 euro (kapot TFT). HD eruit, CF kaartje erin en je bent klaar. moet ik verder nog ergens op letten bij het type laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

Byte_Me schreef op woensdag 05 december 2007 @ 14:42:
heb toch besloten dat ik voor mijn low-budget/energie-zuinige download bak voor een oude laptop ga. een semidefekte PIII-M laptop heb je al voor 50-75 euro (kapot TFT). HD eruit, CF kaartje erin en je bent klaar. moet ik verder nog ergens op letten bij het type laptop?
Waar ga je dan je data opslaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byte_Me
sphere schreef op woensdag 05 december 2007 @ 14:53:
[...]

Waar ga je dan je data opslaan?
op 16 GB compact flash en mocht dat niet toerijkend blijken een externe HD.

alles is al besteld:
700 MHz PIII-m laptop met brakke TFT: 60 euro
16 GB CF: 81 euro
3* 2.5" IDE naar CF: 8 euro (heb er twee over. liefhebbers?)

totaal op dit moment: 149 euro. dus nog mooi binnen mn 200 euro budget. nog even afwachten hoe het allemaal uitpakt, met energiezuinigheid en perfomance. kan altijd nog het geheugen uitbreiden (is nu 128MB) of de proc upgraden. maar dat zijn zorgen voor later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH

REDFISH

Op een USB harddisk natuurlijk.

Ik kan nog als tip geven als je vastlopers hebt, kijk of het aan je geheugen ligt. Mijn MB(M2A VM HDMI) + MEM combi gaat gewoon niet in dual channel. Als je dat per se wilt draaien zorg dan dat je compatible geheugen aanschaft.

Ik heb nu op 1000Mhz de cpu 2350 X2 BE op 0.9 volt draaien. Cpu temp 25 graden. 0.8 Volt bleek toch niet stabiel.

Ben benieuwd.

Voor HTPC is het zat op. Zelfs die 1000Mhz. Want een 720p film trekt nog niet eens 50% belasting. Zal wel door die Ati Chip komen die een groot deel voor rekening neemt.

Weet iemand trouwens of je die Q fan nog verder kunt tweaken? Ik vind die 2200 rpm waarop mijn Boxed koeler draait niet echt super. Helemaal met bovengenoemde cpu temps. In het bios kan hij niet lager (kan helemaal niks instellen alleen aan of uit), dus zijn er verborgen settings ofzo of heb je gewoon pech met Q fan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whizzer

Whizzer

Flappie!

brama schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 15:30:

Zooo, die is daar toch wel weer een behoorlijk stukje goedkoper dan waar ik hem vorige week voor heb gekocht.. :( Overigens wel een leuk bordje! Alleen het koelblok voor de CPU wordt echt heet... Even ervoor zorgen dat dit koelblok of in de airflow van de voedingsfan komt, of ergens nog een kleine fan op de kop tikken, aansluiting zit al op het moederbord, ik vraag me alleen af hoe ik die fan zou moeten plaatsen. Iemand een idee?

Ik zal binnenkort eens meten hoeveel watt dit bordje in werkelijkheid gebruikt.
Byte_Me schreef op woensdag 05 december 2007 @ 19:00:

alles is al besteld:
...
16 GB CF: 81 euro
...
Waar heb je deze vandaan als ik mag vragen? Ik zoek er nog drie, maar op de ebay's van deze wereld worden ze allemaal per stuk verzonden, dus ieder keer opnieuw verzendkosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byte_Me
Whizzer schreef op donderdag 06 december 2007 @ 08:24:
Waar heb je deze vandaan als ik mag vragen? Ik zoek er nog drie, maar op de ebay's van deze wereld worden ze allemaal per stuk verzonden, dus ieder keer opnieuw verzendkosten...
heb hem hier gekocht: http://myworld.ebay.nl/fastmemoryman
en dan in een veiling die in australie liep, dat was nog 10% goedkoper.
je zou ook bv deze kunnen kopen, kost ongeveer even duur. 3 stuks weet ik niet, moet je ff kijken.

[ Voor 22% gewijzigd door Byte_Me op 06-12-2007 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whizzer

Whizzer

Flappie!

Byte_Me schreef op donderdag 06 december 2007 @ 18:36:
heb hem hier gekocht: http://myworld.ebay.nl/fastmemoryman
en dan in een veiling die in australie liep, dat was nog 10% goedkoper.
je zou ook bv deze kunnen kopen, kost ongeveer even duur. 3 stuks weet ik niet, moet je ff kijken.
Juist ja... Daar heb ik ook gekeken.. Per item opnieuw de verzendkosten erbij, ook al komt het in 1 enveloppe. :(

Gisteren het intel bordje met een WD 120GB sata schijf aangesloten. Het totale verbruik van 42,7 watt viel me toch wel een beetje tegen moet ik eerlijk zeggen. Ik had lager verwacht. Wellicht dat de elcheapo qtec voeding daar mede schuldig aan is, maar ik had persoonlijk verwacht een watt of 10 lager uit te komen en verwacht niet dat een 80+ voeding daarvoor kan zorgen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Whizzer schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 13:40:
[...]

Juist ja... Daar heb ik ook gekeken.. Per item opnieuw de verzendkosten erbij, ook al komt het in 1 enveloppe. :(

Gisteren het intel bordje met een WD 120GB sata schijf aangesloten. Het totale verbruik van 42,7 watt viel me toch wel een beetje tegen moet ik eerlijk zeggen. Ik had lager verwacht. Wellicht dat de elcheapo qtec voeding daar mede schuldig aan is, maar ik had persoonlijk verwacht een watt of 10 lager uit te komen en verwacht niet dat een 80+ voeding daarvoor kan zorgen, toch?
Kan wel kloppen want op SPCR is een review en daar komen ze op 32W idle met een laoptop schijf.
Vind het ook erg tegenvallen want ik zit met m'n T2600 en een 500GB schijf op 38W idle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byte_Me
hoe meten jullie eigenlijk het verbuik? met zo'n stekkeraansluitingsgeval? multimeter? bios?

[ Voor 3% gewijzigd door Byte_Me op 07-12-2007 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Om het topic even over een compleeeeeet andere boeg te gooien :)

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Atlas/neoware.jpg

Naam:Weerstation
Functie:Busybox Windowmanager zodat hij misbruikt kan worden als MP3 bak icm touchscreen, FTP, SSH, torrentbak O-), beunbak :+
CPU:National SemiConductor Geode 333 Mhz 8)
Harddisk:WD 80 GB 5400 RPM geval
Geheugen:128 MB SDR SODIMM
Netwerkkaart:Onboard National SemiConductor meuk :+

Bovenstaande is mijn servertje. Het is een thinclient waar ik de Bootrom uitgesloopt heb en vervangen heb met een 80 Gigabyte notebook harddisk. Het geheel verbruikt 5 watt idle, en 8 a 9 Watt als hij druk bezig is. Bittorrents (stuk of 4) trekt hij gewoon, verder draait er linux op, en met webpagina's serveren heeft hij ook geen enkel probleem. Samba en FTP werkt ook uitstekend, en hij heeft een max van 33 Mbit (gok dat het bij de chipset ligt dat probleem).
Misschien een idee voor de tweaker die niet veel opslag nodig heeft, maar toch een servertje wil hebben staan en waar de stroomkosten hem tegenhouden :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whizzer

Whizzer

Flappie!

Byte_Me schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 23:08:
hoe meten jullie eigenlijk het verbuik? met zo'n stekkeraansluitingsgeval? multimeter? bios?
Ik meet met zo'n stekkeraansluitingsgeval... Werkt erg makkelijk!

edit: stond er wel héél dubbelzinnig..

[ Voor 6% gewijzigd door Whizzer op 10-12-2007 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Atlas schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 23:13:
Om het topic even over een compleeeeeet andere boeg te gooien :)

Misschien een idee voor de tweaker die niet veel opslag nodig heeft, maar toch een servertje wil hebben staan en waar de stroomkosten hem tegenhouden :)
Idd wat een gaaf ding zeg, en zo weinig stroom slurpend. Zo ongeveer even veel (iets meer) als mijn NSLU2, maar veel sneller en meer geheugen.

Ik heb dit weekend nog een redelijk zuinig systeempje in elkaar gezet mbv oude hardware.

Standaard mobo met 810i chipset (onboard VGA)
Pentium III 800E Coppermine
2 x 128 PC133 SDRAM
Intel 100Mbit netwerkkaart
2.5 inch 10gig 4200 rpm laptop schijfje
Idle 29.4 watt en onder load ongeveer 51 watt.

Verwijderd

REDFISH schreef op woensdag 05 december 2007 @ 19:08:
Weet iemand trouwens of je die Q fan nog verder kunt tweaken? Ik vind die 2200 rpm waarop mijn Boxed koeler draait niet echt super. Helemaal met bovengenoemde cpu temps. In het bios kan hij niet lager (kan helemaal niks instellen alleen aan of uit), dus zijn er verborgen settings ofzo of heb je gewoon pech met Q fan?
Hang er een Zalman Fanmate 2 tussen. Kost maar een euro of drie en dan krijg je die CPU fan wel op 1100 rpm of minder. Hou dan wel je temps in de gaten, want de fan speed is niet dynamisch.

Wat een prachtige server is dat, Atlas! Wat heeft je dat ongeveer gekost?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op donderdag 13 december 2007 @ 11:10:
[...]

Hang er een Zalman Fanmate 2 tussen. Kost maar een euro of drie en dan krijg je die CPU fan wel op 1100 rpm of minder. Hou dan wel je temps in de gaten, want de fan speed is niet dynamisch.

Wat een prachtige server is dat, Atlas! Wat heeft je dat ongeveer gekost?
Als je de fanmate tussen je mobo header en fan hangt is het wel dynamisch, je verlaagt alleen de fanspeed met X procent over de hele range ;)

Verwijderd

McKaamos schreef op donderdag 13 december 2007 @ 11:21:
[...]

Als je de fanmate tussen je mobo header en fan hangt is het wel dynamisch, je verlaagt alleen de fanspeed met X procent over de hele range ;)
Ja, dat is ook zo. :)

Wat ik wil zeggen: Zorg ervoor dat je CPU-fan wel hard genoeg kan draaien als het warm wordt.

Verwijderd

@Redfish
Heb je jou systeem al onder de 77W gekregen?

Ik heb ongeveer hetzelfde systeem besteld, maar 77W zou me wel een beetje teleurstellen. (heb nu een P4 3,0+6800LE en die gebruikt 110W)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op donderdag 13 december 2007 @ 14:38:
[...]

Ja, dat is ook zo. :)

Wat ik wil zeggen: Zorg ervoor dat je CPU-fan wel hard genoeg kan draaien als het warm wordt.
Dat houd je Qfan dus in de gaten ;) Als je de Qfan uit zet en je fanmate aan, dan kan je kalibreren hoe laag de fanmate mag staan om geen probleem op te leveren.
Dan zet je Qfan weer aan en wordt er vanzelf geswitched tussen de max ingestelde snelheid (die dan dus voldoende is voor jouw CPU) en minimale snelheid als de temp genoeg gedaald is ;)

Verwijderd

McKaamos schreef op donderdag 13 december 2007 @ 15:05:
[...]

Dat houd je Qfan dus in de gaten ;) Als je de Qfan uit zet en je fanmate aan, dan kan je kalibreren hoe laag de fanmate mag staan om geen probleem op te leveren.
Dan zet je Qfan weer aan en wordt er vanzelf geswitched tussen de max ingestelde snelheid (die dan dus voldoende is voor jouw CPU) en minimale snelheid als de temp genoeg gedaald is ;)
Oké, ik heb niks gezegd. :D

Beter nog kun je een moederbord van Gigabyte nemen. Met de EasyTune-utility kun je de CPU-fan op 0 rpm zetten. Als je een goed energiezuinig systeem (lees: koel) bouwt, duurt het een hele tijd voordat de fan gaat draaien. En het duurt nog langer voordat je hem gaat horen.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2007 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byte_Me
zo, het eerste en belangrijkste onderdeel is binnen: een acer travelmate 351TEV. Leuk laptopje zo te zien. mankeerde het een en ander aan, waardoor ik hem voor 50 euro kon kopen, maar het ziet er goed uit. start zonder problemen op en het scherm doet het volgens mij ook gewoon goed nadat ik een stekkertje wat beter heb vast geduwd. nu is het wachten op mn 16GB CF kaartje en CF2IDE adapter, dan kan ik er XP opzetten en kijken of 128 MB geheugen het trekt.

het is wel een lekker compact laptopje, denk dat ik hem ook af en toe mee zal nemen als alles een beetje soepel draait.

hoe heet zo'n wattage-meet-stopcontact-geval nou eigenlijk officieel? ik wil zo'n ding kopen, maar krijg ze nergens gevonden. komt ongetwijfeld doordat ik de naam niet weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxx
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-03 07:41

Maxx

Live, to the Maxx!

Topicstarter
Bij conrad.com, energiekosten, of energy check zoeken, en er zijn er minimaal 2 zonder moeite te vinden, en als je nog wat beter zoekt moeten er zelfs nog meer types zijn.

suces er mee.

TheMaxximum of your life!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Btw, niet echt een server, maar wel redelijk zuinig en het vermelden waard imho ;)
Ik ben een HTPC aan het bouwen.
Aopen H360B kastje met een Sempron 2800+ (Socket754) op een Asrock nForce4 bordje. 512MB DDR, DVD Writer (die nauwelijks gebruikt gaat worden) en SATA een laptop HDD.
Dan nog ff een TV kaartje er in en dan issie compleet :)
Mobo, CPU en RAM liggen hier al klaar, de rest is besteld :)

Ik verwacht dat dit onder de 100watt gaat verbruiken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byte_Me
Maxx schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 06:15:
Bij conrad.com, energiekosten, of energy check zoeken, en er zijn er minimaal 2 zonder moeite te vinden, en als je nog wat beter zoekt moeten er zelfs nog meer types zijn.

suces er mee.
bedankt! denk dat het de energy check 3000 gaat worden. ik las dat de meeste budget apparaten problemen hebben met het accuraat meten van verbruik van apparaten die een spanningsomvormer gebruiken. en aangezien ik een laptop heb...

hier is het linkje met de info over zulke apparaten (wel in het duits):
http://www.energieverbrau...se/Hausgeraete/site__917/

en een handig overzicht van vele energiekostenmeters in een excel tabel:
http://www.energieverbrau...file=dl_mg_1096493288.xls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-08 20:29
Ik sinds dinsdag een NSLU2, prima apparaat! Ik heb er Debian (Linux) op geïnstalleerd en sindsdien doet hij dienst als fileserver, webserver, experimenteerdoos en (in de toekomst wellicht ook als) torrentbak. Ik heb er zelfs een USB geluidskaart ingestopt, en dan kun je gewoon prima mp3's afspelen! Voor de 200MHz CPU die erin zit is 'ie eigenlijk nog best snel. De installatie kost wat moeite (je moet eerst nieuwe firmware flashen, en dan ongeveer anderhalf uur de installatie doen via SSH) maar het is te doen en er is veel goede support voor de NSLU :) Verbruikt volgens mij ook nauwelijks stroom en maakt geen herrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
MisterData schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 11:50:
Ik sinds dinsdag een NSLU2, prima apparaat! Ik heb er Debian (Linux) op geïnstalleerd en sindsdien doet hij dienst als fileserver, webserver, experimenteerdoos en (in de toekomst wellicht ook als) torrentbak. Ik heb er zelfs een USB geluidskaart ingestopt, en dan kun je gewoon prima mp3's afspelen! Voor de 200MHz CPU die erin zit is 'ie eigenlijk nog best snel. De installatie kost wat moeite (je moet eerst nieuwe firmware flashen, en dan ongeveer anderhalf uur de installatie doen via SSH) maar het is te doen en er is veel goede support voor de NSLU :) Verbruikt volgens mij ook nauwelijks stroom en maakt geen herrie.
Heeft NSLU2 standaard niet 133Mhz of 266 en na een evt hack van de 133 alsnog op 266Mhz?
Mijn NSLU2 nam met USB webcam en 4Gig Corsair stick ongeveer 5 watt geloof ik :-)
Load/idle maakte nietzoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-08 20:29
Red devil schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 12:30:
[...]

Heeft NSLU2 standaard niet 133Mhz of 266 en na een evt hack van de 133 alsnog op 266Mhz?
Mijn NSLU2 nam met USB webcam en 4Gig Corsair stick ongeveer 5 watt geloof ik :-)
Load/idle maakte nietzoveel uit.
Klopt, al zijn de NSLU2's die nu verkocht worden gewoon standaard 266 MHz :) Alleen als je een oudere versie op de kop tikt moet je met de soldeerbout aan de slag: deze CPU's zijn 'underclocked' tot 133MHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH

REDFISH

Verwijderd schreef op donderdag 13 december 2007 @ 14:59:
@Redfish
Heb je jou systeem al onder de 77W gekregen?

Ik heb ongeveer hetzelfde systeem besteld, maar 77W zou me wel een beetje teleurstellen. (heb nu een P4 3,0+6800LE en die gebruikt 110W)
Ja, ik heb hem Idle op 75 watt gekregen met RMClock. Het is trouwens best gek. CPU loopt gewoon stabiel op 0.8Volt bij 1 Ghz (5 uur Orthos) en ook op 1.0 volt op 2.1 Ghz, maar het overschakelen van clocksnelheid zorgt er vrijwel direct voor dat deze crasht. Blijkbaar zit er nog iets van variabiliteit in de spanning waardoor hij onstabiel is. Ik heb hem nu 2.1 op 1.2V en op 1Ghz op 0.9Volt, dit gaat gewoon wel lekker stabiel. Met RMclock de max opschaling ook nog verlaagd tot 1.8Ghz, en ook dat werkt prima.

Bij een beetje cpu gebruik zit hij rond de 83/84 watt. Niet geweldig, maar ik moet het er maar mee doen.

Als ik alle hardware uittrek en slechts MB+CPU+1 reepje Mem + 1x harddisk doe dan zit ik op 54 watt idle. Is dus een stuk beter, maar dan mis je dus functionaliteit. Misschien is er nog wat te behalen op de voeding. Ik weet niet precies welke setup jij hebt, maar als je hem standaard op 1Ghz laat lopen zonder op te schalen kun je het cpu voltage nog wat verlagen en is 50Watt misschien haalbaar.

Thin clients zijn inderdaad erg mooi, vraag me alleen af of het ook bij wat harder torrent werk nog loopt. Sowieso ben ik nogal een 'trek alles over het netwerk hoer' en bij mijn 750 Duron was de CPU al de bottleneck. Haalde ik nooit meer dan 10MB/s, terwijl ik met de BE-2350 al snelheden tot 45MB/s heb gehaald.

Ik heb de CPu fan gewoon aan een 5 volt Molex verloopstekkertje gehangen. Werd beetje gek van dat gezoem aan mijn hoofd. Heb inderdaad nog gedacht aan een Zalman CNPS7000 koeler, maar die past niet op AM2. En de 7500 is volgens mij NET iets te groot(iets te hoog). Zou ik wel in die vinnen kunnen gaan zagen, maar ik heb daar geen echt goede apparatuur voor. En zelfs met boxed koeler op 5 volt komt de CPU niet boven de 30 graden bij normaal gebruik en wordt vooral bepaald door de temperatuur van de 2 harddisks die erin zitten. Hiervoor heb ik wel 2x8CM fans in de voorkant op de bodem gezet en nog een slot exhaust koeler erin aan de achterkant. Deze zit direct onder de TV kaart want dat is best een oventje. Met deze config is het best stil. Alleen de slot koeler zou nog eruit kunnen voor minder lawaai ook al is die best stil te noemen maar het is wel hoorbaar als ik die uitzet.

Het is ook best leuk hoe ik elke keer weer iets beter de kast organiseer. De eerste keren was het een ramp, maar je wordt er steeds beter in. Zal nog eens wat pics plaatsen van de binnenkant van die NSK1300. Het is echt superklein, maar toch is er ruimte zat als je het slim aanpakt.

[ Voor 38% gewijzigd door REDFISH op 15-12-2007 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanks voor de info!

Ik heb het volgende systeem besteld:
BE-2300
Scythe Mini Ninja (passief)
GigaByte GA-MA69GM-S2H
2x 1GB DDR2
Samsung Spinpoint T166 320GB
Antec NSK4480 (incl. Earthwatts 380)
Asus DVD-RW

Dit is dus alles wat er in komt. Ga deze vooral gebruiken voor studie en downloaden en af en toe om een filmpje in bed te kunnen kijken (max 720p). Hoop wel dat ik de pc rond de 50 watt kan krijgen, mn doel is de helft van wat mijn pc nu gebruikt (110W).

Zat ook beetje te twijfelen om die NSK1300 te nemen, maar vond die NSK4480 eigenlijk wat makkelijker. Heb zelf nu de NSK2400 in de woonkamer staan als HTPC en deze kast bevalt prima ! Harde schijven zitten met rubbertjes vast en de dvd-drive schuif je er zo in.

Van de week zal ik wel de rest van mijn spullen binnenkrijgen, zodra de pc up and running is, zal ik wat resultaten posten !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 17:02:
Dit is dus alles wat er in komt. Ga deze vooral gebruiken voor studie en downloaden en af en toe om een filmpje in bed te kunnen kijken (max 720p). Hoop wel dat ik de pc rond de 50 watt kan krijgen, mn doel is de helft van wat mijn pc nu gebruikt (110W).
Wees maar niet bevreesd. Dit systeem gaat onder de 45 watt trekken op idle en als je de CPU ondervolt (werkt nog niet altijd even goed met de BE-chips) misschien zelfs onder de 40. Heel goed systeempje, vooral de Ninja vind ik een goede zet.

Laat weten hoe het stroomgebruik definitief uitpakt. Ik ben benieuwd naar dit moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH

REDFISH

Ik schat dat 55 watt haalbaar is met ondervolten. Definitieve waarde kun je natuurlijk nooit 100% voorspellen.

Heb mijn configuratie terug tot 74 watt idle. Heb ook nog gekeken of het met 1 geheugenmodule minder watt zou verbruiken maar ik kon geen beduidend verschil opmerken. Het is ook maar 1.8Volt die door die modules gaat, en ik kan me niet voorstellen dat er 1 of meer ampere door DDR2 geheugen gaat, dus dan kom je sowieso niet op 1 Watt verbruik uit. Maar ik kan het mis hebben, ik weet alleen even niet uit mijn hoofd welke lijn vanaf je voeding geheugen pakt en hoeveel A daarop staat.

80plus is echt wel het hippe woord tegenwoordig. Ik zie dat er van de NSK 1300 die ik heb nu ook een 1380 versie uit is met zuiniger voeding. Meende al dat deze voeding niet al te zuinig was. Wel jammer dat het lastig vervangen is.

[ Voor 16% gewijzigd door REDFISH op 18-12-2007 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Voor mensen die een S1-cpu op mini-ITX overwegen is de D2703-S van Fujitsu-Siemens misschien ook wel het bekijken waard.
Afbeeldingslocatie: http://www.fujitsu-siemens.com/Resources/78/1683263879.jpg

Heeft een aantal interessante features: bijvoorbeeld een PCI& PCIe slot, Dual GbE LAN en CompactFlash support on board. Als ik niet met een C7 zou 'zitten' zou ik dat overwegen (al zal het wel duurder zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secoh
  • Laatst online: 12-02 09:13
Ik heb in mijn servertje net mijn Abit BP6 (dual Celeron 433) maar eens vervangen door een VIA PC2500 moederbord met C7 1,5 ghz.

Belangrijkste argument energiebesparing, bijkomend dat het nieuwe mobo SATA heeft.

Energieverbruik:
Abit BP6, 2x Celeron 433, 2 HD's, pci NIC, pci USB kaart, pci videokaart:
60 W

Via PC2500, Via C7-D 1,5 ghz, 2 HD's, NIC, USB, video onboard.
60 W

-O-

Overigens krijg ik windows op de VIA ook niet zover dat ie standby gaat of de HD's uit- hoewel de ACPI ondersteuning 'fantastisch' zou moeten zijn.

Een misschien voor de hand liggende vraag, maar voor mij wel belangrijk:
past een mini ITX bordje eigenlijk in een standaard ATX kast?

zo'n barebone is leuk, maar dr passen niet genoeg harde schijven in..

[ Voor 32% gewijzigd door secoh op 22-12-2007 10:55 ]

You are standing in an open field west of a white house, with a boarded front door. There is a small mailbox here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Je zou naar de overhead van de voeding kunnen kijken, daar valt vaak behoorlijk wat winst te halen. Ook is de C7-D niet echt de zuinigste processor, de C7-M zou al heel wat beter moeten werken. Maar troost je met de goede AES performance en de RNGs ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secoh
Ik heb net ergens gevonden dat de C7-D 1,5 helemaal geen cpu throttling of voltage throttling ondersteunt.. -O- . Helaas zit ie er op gesoldeerd.

alhoewel die ook zonder wel zuinig is, en helemaal niet zo langzaam. Voor office werk is het een vlot ding.

De voeding is 110W, maar ik begin me af te vragen of het wel een schakelende is- goed punt, ik zal eens een andere testen. Maar nog steeds raar dat hij niet standby gaat, dat deed de bp6 wel, en die staat nu niet echt bekend om zijn foutloze ACPI ondersteuning.

[ Voor 3% gewijzigd door secoh op 22-12-2007 11:28 ]

You are standing in an open field west of a white house, with a boarded front door. There is a small mailbox here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Mini-ITX past gewoon in een ATX kast. Valt op de 4 gaten ter hoogte van je I/O Panel en steekt tot net het eerste slotpaneeltje.
Wel maf dat het energieverbruik net zo hoog is, hoewel ik verwacht dat de onboard graphics van de Via krachtiger zijn dan dat PCI kaartje op je BP6 en wat meer vermogen eist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secoh
Ah, ok- met ITX verruimen de mogelijkheden zich wat.

Ik heb het nu zover dat in ieder geval standby lijkt te werken- alhoewel met draaiende fans.
Harddisks uit, er blijft nog 39W over.

Nu nog kijken of ik hem via het netwerk wakker krijg...

De onboard video is waarschijnlijk inderdaad wel wat krachtiger dan een S3-Trio32 ;)
Jammer dat ik het niet nodig heb.,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben ook aan het proberen een redelijk zuinige server te maken. Ik wil hier windows home server op draaien. Met allerlei plugin's, en niet te vergeten slimserver voor mijn Squeezebox. Nu wil ik voor mijn systeem disk een ide tot cf converter gebruiken. Werk dit? Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secoh
Verwijderd schreef op zondag 23 december 2007 @ 10:31:
Ik ben ook aan het proberen een redelijk zuinige server te maken. Ik wil hier windows home server op draaien. Met allerlei plugin's, en niet te vergeten slimserver voor mijn Squeezebox. Nu wil ik voor mijn systeem disk een ide tot cf converter gebruiken. Werk dit? Heeft iemand hier ervaring mee?
Ja, die heb ik er ook in zitten (Conrad).

Ik had in eerste instantie een goedkoop 4 GB kaartje (A-Data) gebruikt.
Deze werkte wel, maar kon ik niet naar 'fixed disk' converteren. Het tooltje atcfwchg.com dat dat kan, werkt met Sandisk kaarten- en als je geluk hebt met anderen als er dezelfde controller op zit.
Als removable werkt het wel, kon er wel van booten.
Wel was het nogal traag.

Heb daarna een Sandisk Extreme III gekocht, en die heb ik naar fixed disk kunnen zetten, en is een stuk sneller (snel genoeg om normaal mee te werken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingelmonster
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Een tijdje terug heb ik het energieverbruik van mijn server eens onder de loep genomen door een wattmeter te plaatsen tussen de voeding en het stopcontact.

Mijn server bestaat uit de volgende hardware:
- Intel Core 2 Duo E6300, 2x 1.86GHz, 1066MHz FSB, S775
- Asus P5NE-SLI, nForce 650, S775
- 2x Kingston 1GB PC5300, 667MHz, CL5
- 2x Seagate 7200.10 320GB SATA (RAID0)
- 2x Seagate 7200.9 80GB SATA (RAID1)
- 1x Western Digital 1600JB, 160GB IDE
- 1x Western Digita 400JB, 40GB IDE
- LG GDR8164B DVD-speler
- Tagan TG480-U15, 480W
- Intel PRO/1000MT PCI, Gbit
- ATI Mach64 PCI, 2MB

In idle-toestand verbruikt het systeem 150W, in stressed-toestand is dat 200-250W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
Pingelmonster schreef op zondag 23 december 2007 @ 11:39:
Een tijdje terug heb ik het energieverbruik van mijn server eens onder de loep genomen door een wattmeter te plaatsen tussen de voeding en het stopcontact.

Mijn server bestaat uit de volgende hardware:
- Intel Core 2 Duo E6300, 2x 1.86GHz, 1066MHz FSB, S775
- Asus P5NE-SLI, nForce 650, S775
- 2x Kingston 1GB PC5300, 667MHz, CL5
- 2x Seagate 7200.10 320GB SATA (RAID0)
- 2x Seagate 7200.9 80GB SATA (RAID1)
- 1x Western Digital 1600JB, 160GB IDE
- 1x Western Digita 400JB, 40GB IDE
- LG GDR8164B DVD-speler
- Tagan TG480-U15, 480W
- Intel PRO/1000MT PCI, Gbit
- ATI Mach64 PCI, 2MB

In idle-toestand verbruikt het systeem 150W, in stressed-toestand is dat 200-250W.
wat doe je in dit topic? ;)

=edit= op zich is dat wel te verwachten met zoveel schijven. Als je hier komt buurten omdat je wil bezuinigen dan hier wat tips van mij ;)

6 schijven verbruiken zo 60 watt, als je ze zou vervangen door bijvoorbeeld 2 500GB schijven bespaar je dus 40 watt ofzo. Daarnaast natuurlijk een 80Plus voeding erin stoppen en je bent met minimale moeite al een stuk zuiniger! ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Ramon op 23-12-2007 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

80p voeding idd en een serietje WD GreenPower HDD's er in hangen? of mayb laptop harddisks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingelmonster
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ramon schreef op zondag 23 december 2007 @ 11:53:
[...]

wat doe je in dit topic? ;)

=edit= op zich is dat wel te verwachten met zoveel schijven. Als je hier komt buurten omdat je wil bezuinigen dan hier wat tips van mij ;)

6 schijven verbruiken zo 60 watt, als je ze zou vervangen door bijvoorbeeld 2 500GB schijven bespaar je dus 40 watt ofzo. Daarnaast natuurlijk een 80Plus voeding erin stoppen en je bent met minimale moeite al een stuk zuiniger! ;)
Ik moet eerlijk zeggen dat 150W me nog erg meeviel, ik had op een verbruik van 200-250 in idle-toestand verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

secoh schreef op zondag 23 december 2007 @ 11:25:
[...]

Ja, die heb ik er ook in zitten (Conrad).

Ik had in eerste instantie een goedkoop 4 GB kaartje (A-Data) gebruikt.
Deze werkte wel, maar kon ik niet naar 'fixed disk' converteren. Het tooltje atcfwchg.com dat dat kan, werkt met Sandisk kaarten- en als je geluk hebt met anderen als er dezelfde controller op zit.
Als removable werkt het wel, kon er wel van booten.
Wel was het nogal traag.

Heb daarna een Sandisk Extreme III gekocht, en die heb ik naar fixed disk kunnen zetten, en is een stuk sneller (snel genoeg om normaal mee te werken).
Heb intussen gevonden dat een Ide to CF converter niet gaat werken met windows home server. Ga over een paar maanden maar een WD green drive van 1TB aanschaven.
Pagina: 1 ... 5 ... 110 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
<b>In <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1536123">LA loopt nu een discussie</a> waarbij de toekomst/herstructurering van dit topic ter sprake komt. Relevante input is daarbij gewenst.</b>

Voor dit topic geldt ook het CSL Beleid. Het is dus nadrukkelijk *niet* de bedoeling om hier een lijstje met specificaties te plaatsen en daarbij vragen 'of het wel goed is'.

Discussie over RAID hoort hier niet thuis. Evenals <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1455241">Zuinige ESXi Server</a>.