Heren (en dames) experts, kunnen en willen jullie eens met mij meedenken? Zoals
een aantal posts eerder aangegeven, ben ik aan het zoeken naar een vervanging van mijn P3 800 systeem. Dat ding draait nu Linux plus in een VM W2k3, waarbij die VM eigenlijk niets meer doet dan DC spelen (dat is waarschijnlijk ook wel de reden dat doe P3 niet door z'n hoeven zakt).
Maar nu zitten er 5 hdd's in, iets teveel van het goede, daarbij is er eentje aan het afsterven

. 1 schijf is OS (hele oude 20 GB die echt al een jaar of 7 - 8 bijna non stop draait), 2 staan er in software mirror (100 GB p.s.) voor m'n home directory (documenten, foto's, etc., 2 in stripe (175 GB p.s.) voor opslag van films, muziek en andere ongein.
Dit alles trekt zo'n 80 watt idle. Niet te slecht, maar moet beter kunnen, daarbij maakt het hok veel herrie door de extra fans om te schijven te koelen.
Nu heb ik dus een plannetje waarvan ik jullie mening eens wil weten:
Binnenkort ontvang ik dat
Inter D201GLY2 bordje, waar ik nog een reepje 1 GB geheugen ga zetten.
Als storage zit ik erover te denken om 2x 16GB compact flash (150x) erin te zetten, plus een SATA harddisk (ergens tussen de 300 en 500 GB). De CF's ga ik niet mirroren, maar gebruik 1 CF voor mijn native Linux OS en de andere CF voor mijn Windows VM. Op de SATA schijf zet ik mijn homedirectories (/home) en opslag van films. Omdat ik deze 2 zaken toch niet zo vaak benader, wil ik met hdparm ofzo ervoor zorgen dat na 15 min niets op die schijf te doen deze stopt met spinnen. Omdat de Windows VM weinig doet met schijfactiviteit (volgens mij) behalve wat logging enzo bijwerken (er draaien immers geen indrukwekkende programma's), is de mindere performance van CF geen probleem. Hetzelfde geldt voor Linux, die zal ook vrij weinig diskactiviteit hebben, dus ook hiervoor is een CF voldoende.
Klopt mijn redenatie een beetje?
Voor backup hang ik er een USB harddisk aan met een tijdschakelaar ertussen. Een backup maken doe ik toch op gezette tijden, dus dan kan ik met een el cheapo tijdschakelaar ervoor zorgen dat die schijf niet de rest van de tijd nutteloos aan het draaien is (en dus ook kan slijten) en daarbij onnodig strom verbruikt.
Volgens mij heb ik dan een goedkoop zuinig en stil systeem met acceptabele performance.
Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...