Dadona schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 14:32:
Met een Atom (dual en singlecore) kan alles, maar je moet er geen wonderen van verwachten. Nu maakt het met downloads en sync zaken niet zo heel erg veel uit, maar met een webserver en fileserver wil je toch een goede reactie- en doorvoersnelheid. En daar zal de Atom het moeilijk krijgen omdat je de processor toch wel zwaar zult belasten.
Moah, ik draai op een D945GSEJT + 1GB + Ubuntu vanaf USB-stick, files vanaf een Ecogreen2:
Zend server CE
Mysql
Postgresql
Samba
(X, Chrome, Pidgin en mp3's wanneer ik toch alleen maar zit te internetten)*
Irssi
Sabnzbd
en nog wat kleine dingen. Pagina's renderen is geen enkel probleem en samba pompt tie er met een 40-60MB (piek op 80) doorheen. Dus tenzij je echt zware pagina's gaat renderen (hoewel Kohana + phpbb ook niet de lichtste zijn als je ze integreert) of een stevige database hebt, zal een Atom dat prima trekken. 't Is niet alsof je op de gemiddelde thuislijn veel requests kunt verwerken.
Nee, 't is geen snelheidsmonster. Maar voor standaard thuisservershit is hij normaal zwaar genoeg.
* Ik heb er sinds dit weekend een apt-get install ubuntu-desktop op los gelaten omdat ik primair wat in python / php dev en wat surf/chat. Aangezien m'n pc (quad intel, 8GB) dan vaak de hele dag aanstaat en de server toch altijd al aanstond was dit wel een leuke combi. Scheelt toch weer een 90-110watt * 10 uur op een dag in zo'n geval. Voor het zware werk slinger ik de desktop wel ff aan

Verwijderd schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 14:43:
[...]
Heb je wel gekeken wat hij gaat doen? Want jij doet veel makkelijkere taken en zeker als je al die taken tegelijk gaat doen, gaat dat echt te zwaar worden. Ik denk niet dat jij de hele tijd je database loopt te queryen op een DB van etterlijke GB's.
Ik reageerde dan ook maar op een deel van het verhaal

Voor het standaardwerk is een Atom doorgaans snel zat, ook als webservercombi

Vaak wordt er nogal overschat wat er daadwerkelijk nodig is
Sabnzbd is niet heel rap, maar voor mij voldoende snel. Dit is op 1 disk (dus traag met extracten) van een download van 14GB:
Stage Download
[Time-Taken]: 2 hours 27 minutes 32 seconds
[Avg-Speed]: 1618kB/s
Stage Par2
[PAR-INFO] Star.Trek.2009.BluRay.1080p.x264.DTS-WiKi: => Verified in 587.3s, all files correct
[DEL-INFO] Star.Trek.2009.BluRay.1080p.x264.DTS-WiKi: => Deleted 2 file(s)
Stage Unrar
[RAR-INFO] Star.Trek.2009.BluRay.1080p.x264.DTS-WiKi: => Unpacked 1 files/folders in 528.5s
[DEL-INFO] Star.Trek.2009.BluRay.1080p.x264.DTS-WiKi: => Deleted 94 file(s)
Daarnaast kun je ook altijd nog denken aan het prioriteiten stellen tussen je processen. Mij zal het doorgaans een worst wezen hoe snel sabnzbd klaar is: lagere prioriteit geven.
Maar alle dualcore Atoms zitten op dit moment op slurpende chipsets, dan is een AM2+ combi vaak zuiniger en
veel sneller.
[
Voor 49% gewijzigd door
Verwijderd op 17-10-2009 14:57
]