Ik denk dat de meeste mensen wel bereid zijn je excuus te accepteren,
ik begon met dit topic (en me pc waar ik nu achter zit een paar maanden er voor)
ook helemaal blank ik wist werkelijk niks van pc, nu vind ik het best interesant en
lees ik er vrij veel over, zoals aan gegeven moet je dat wel zelf doen en niet verwachten,
dat iemand hier een kant en klare oplossing heeft, dat gaat nooit lukken.
Dit vooral omdat die niet bestaat, een keuze blijft altijd persoonlijk en er zijn 10tallen
verschillende opties en welke je de beste lijkt blijft persoonlijk.
Waar je een topic als dit goed voor kunt gebruiken, is vragen of bronnen betrouwbaar zijn,
dingen die je heb geleerd (lezen) na vragen + meningen met andere wisselen, waardoor er
altijd weer andere geinterseerden ook met bronnen komen, zou kom je samen verder in die keuze.
Google is je vriend, sites die je daarop vind ook weer met interne search door zoeken, en vooral
veel tijd reserveren, je geeft meestal aardig wat geld uit, dat geld wil je toch goed besteden?
Dan zul je echt heel wat uurtjes in je lees werk moeten stoppen (als je beginnertje aankomt) of je kiest er voor een pc boer een keuze voor je te laten maken, die naar mijn mening (en ervaring) dat nooit echt ideaal doet.
Om nog even inhoudelijk op je keuzes in te gaan:
Je hebt een verschil tussen een preformance server, die als bijkomende eigenschappen moet hebben, zo zuinig mogelijk en liefst nog wat stil, waar jij voor lijkt te gaan.
En waar het in dit topic voorheen over ging een server die als premair doel heeft zuinig te zijn, en daarbij ook nog stil is, en toch nog behoorlijk wat taken uit te voeren.
Zoals al aan gegeven, waarschijnlijk is ook de laatste optie goed genoeg voor jou, als je toch liever ruimer zit (groei mogelijkheid in aantallen gebruikers, meer (zwaardere) programma's ed.) dan zou je eventueel een iets zwaarder systeem kunnen nemen, en gaan voor een goede AMD dual core, deze hoeven niet echt veel te kosten, en kunnen behoorlijk veel/zwaar werk verwerken bij (indien de goede keus word gemaakt) een lage TDP.
(Thermal Design Power) . Daardoor zal je systeem wat meer op preformance gericht zijn, zonder ineens heel veel te gaan gebruiken, door de juiste koelers er bij te nemen zal je het systeem ook nog is stil kunnen krijgen, en het energie vebruik en geluidsniveau met software tweaks nog verder omlaag kunnen halen.