Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 16:18

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Mars Warrior schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 10:22:
Een collega heeft zijn downloadserver(tje) annex HTPC even gemeten:
  • Silverstone LC02 met 220W flex voeding
  • Asus M2A-VM met HDMI kaart
  • AMD AM2 X2 3800+ (65W)
  • 2GB RAM
  • 500GB HD
  • Slim line DVD Brander
En komt uit op idle: 60W, full load 105W, hetgeen min of meer hetzelfde is als mijn server...

Dit valt mij dus wat tegen :( .

Ik had eerder iets richting de 40-50W verwacht/gehoopt. Het kan natuurlijk zijn dat de voeding niet al te zuinig is, maar daar over kan ik niets vinden...
Heeft hij wel gebruik gemaakt van RMClock om z'n core voltage naar beneden te halen? En uiteraard alle AMD drivers geïnstalleerd en z'n Windows energiebeheerschema goed gezet.

[ Voor 5% gewijzigd door antonboonstra op 12-06-2007 19:18 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:10

Mars Warrior

Earth, the final frontier

antonboonstra schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 19:17:
[...]

Heeft hij wel gebruik gemaakt van RMClock om z'n core voltage naar beneden te halen? En uiteraard alle AMD drivers geïnstalleerd en z'n Windows energiebeheerschema goed gezet.
CnQ is als het goed is in ieder geval geinstalleerd, want CPU en case fans worden aangestuurd (gaan zelfs uit zoals het een echt Asus bord betaamt...).
RMClock is niet toegepast, maar die kan idle ook niet heel veel toevoegen.
Het verschil tussen idle en load kan ik uit eigen ervaring bevestigen als ik mijn X2 3600 vol belast, maar ook ik gebruik RMClock niet omdat het niet als service kan draaien voor zover ik weet...

Kortom: het enige dat ik nu kan bedenken is dat zijn niet 80+ voeding bij zo'n lage belasting mogelijk 60%-70% efficientie heeft:
- Bij 70% zou er werkelijk 42W nodig zijn. Met een 80+ voeding wordt dat dan 50W
- Bij 60% zou er werkelijk 36W nodig zijn. Met een 80+ voeding wordt dat dan 45W

En met die laatste cijfers kom ik weer aardig in de buurt van jou cijfers. Dat het iets meer is vind ik niet vreemd. HD is groter, meer RAM, HDMI PCIe kaartje in gebruik en geen gebruik van RMClock.

Een andere collega gaat ook nog meten (ook Asus 690 mobo). Ook die heeft er geen 80+ voeding in hangen, dus ik ben benieuwd wat hij nu meet.

Nogmaals, mijn server met zijn 56W lijkt overeen te komen met andere metingen aan een 6150 mobo. Metingen aan 6100 mobos laten een duidelijk verschil zien en zitten in de 40-45W regionen. Volgens andere tests is de 690 chipset weer iets zuiniger dan de 6100, waarmee een 40W dus niet onlogisch zou zijn om dat te meten (en dat heb jij dus gedaan _/-\o_ ).

Zelf ben ik gewoon benieuwd of ik daadwerkelijk een 16W (een Euro of 28 per jaar) zou kunnen besparen als ik een Gigabyte 690 mobo zou kopen en mijn huidige Gigabyte 6150 mobo zou verkopen. Dan kan ik het oude mobo voor 28 Euro minder verkopen, en dan heb ik de investering (en de lol niet te vergeten...) er in een jaartje uit ;)

Ik heb nog naar andere mobiele onderdelen gekeken, maar de stroombesparing die dat oplevert (in geld) weegt voor mij totaal niet op tegen de veel hogere kosten als het gaat om mobo + CPU, uitgaande van vergelijkbare features & snelheid. :X

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxx
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-03 07:41

Maxx

Live, to the Maxx!

Topicstarter
Het kiezen van zuinige hardware heeft verder dan jij gaat bijna nooit echt nut meer, zoals je al aangeeft, je haalt het er qua kosten niet meer uit, het word dan meer een sport een core mobile, of een mobile sempron + bij passend mobo, of een laptop kopen/ombouwen, is altijd een aardig stukje duurder terwijl de besparingen steeds marginaler worden.

Maarja eerlijk gezecht vind ik het wel een leuke sport :$
p.s. iemand ervaring met het slopen van een laptop, en het in een aparte case zetten, voor meer duurzaamheid, dat lijkt me ook wel een leuke uitdaging, als het niet al te bruut qua prijs gaat worden

TheMaxximum of your life!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Maxx schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 23:24:
Het kiezen van zuinige hardware heeft verder dan jij gaat bijna nooit echt nut meer, zoals je al aangeeft, je haalt het er qua kosten niet meer uit, het word dan meer een sport een core mobile, of een mobile sempron + bij passend mobo, of een laptop kopen/ombouwen, is altijd een aardig stukje duurder terwijl de besparingen steeds marginaler worden.
Klopt ja. Met de huidige stand van standaard, betaalbare hardware kun je niet echt veel verder komen. Wil je echt een flinke stap nog maken dan zul je of allerlei dure mobiele hardware moeten aanschaffen om nog wat wattjes te winnen, of de hardware fabrikanten moeten met iets substantieels komen!

Wat ik wel met dit uitzoekwerk en meten heb geleerd is dat je met hele simpele maatregelen, zoals een efficient mobo en een efficiente voeding, al heel veel 'gratis' krijgt.
Het enorme verschil dat VRMs voor je stroomverbruik (zie Asrock en Asus mobo grafieken) kunnen betekenen is voor mij de grootste verassing geweest _/-\o_

En alles wat je nog meer wilt, is inderdaad hobby / voor de sport om er nog een paar watt vanaf te krijgen. En iha kost een hobby nu eenmaal geld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Maxx schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 23:24:

Maarja eerlijk gezecht vind ik het wel een leuke sport :$
p.s. iemand ervaring met het slopen van een laptop, en het in een aparte case zetten, voor meer duurzaamheid, dat lijkt me ook wel een leuke uitdaging, als het niet al te bruut qua prijs gaat worden
Wel veel ervaring met het demonteren van laptops. Meestal zijn de mobo's 1 losse, platte printplaat. Makkelijk ergens in te monteren dus. Met een beetje mazzel kun je het chargerboard voor de accu, en alle andere overbodige meuk, gewoon loshalen. Als je ook nog het scherm wil gebruiken, heb je wel een probleem, omdat die kabels erg kort zijn. En verlengen van die kabels is een heuse uitdaging (kleine connectoren, heel veel kabeltjes).

De CPU (van een enigzins moderne laptop) is meestal voorzien van een heat pipe naar een fan aan de buitenkant van de behuizing. Kwestie van een extra fan overheen laten blazen lijkt me, om dat goed te koelen.

Ik heb er zelf ook wel eens over gedacht om dat te doen voor mijn laptop-server, maar besloten dat toch maar niet te doen. Nu kan ik het toetsenbord + scherm gewoon gebruiken als (text)terminal. En met de CPU standaard op de zuinigste stand geclockt i.c.m. nieuwe thermal paste springt de cooling fan bijna nooit aan.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Mars Warrior schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 21:57:
[...]

RMClock is niet toegepast, maar die kan idle ook niet heel veel toevoegen.
Onderschat het niet. Idle verbruikt mijn PC bij 1000 MHz en 1,10 V (standaard C&Q voltage) 41,5 W en bij 0,80 V slechts 37,5 W. Dat is dus wel een verschil van 4 W! Zodra de videokaart het signaal uitschakelt, gaat hier nog weer een halve watt vanaf.
Het verschil tussen idle en load kan ik uit eigen ervaring bevestigen als ik mijn X2 3600 vol belast, maar ook ik gebruik RMClock niet omdat het niet als service kan draaien voor zover ik weet...
RMClock kan wel een register item aanmaken, waardoor deze automatisch start zodra Windows wordt opgestart. Of dit hezelfde is als een service weet ik eerlijk gezegd niet.
Ik heb nog naar andere mobiele onderdelen gekeken, maar de stroombesparing die dat oplevert (in geld) weegt voor mij totaal niet op tegen de veel hogere kosten als het gaat om mobo + CPU, uitgaande van vergelijkbare features & snelheid. :X
Zo sta ik er ook in. Gewoon proberen met standaard desktop onderdelen een zo zuinig mogelijke PC samen te stellen. Gewoon elk onderdeel bewust kiezen.

[ Voor 3% gewijzigd door antonboonstra op 13-06-2007 10:06 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxx

Maxx

Live, to the Maxx!

Topicstarter
Njah dat is mijn grootste zorg, het toetsenbord/beeldscherm bruikbaar houden,...
eigenlijk even kijken of ik eerst een wat ouder model (kapot) kan vinden om het is een
keer te bekijken, zonder dat ik iets kan slopen :P

@ Mars Warrior, zo duur hoeft mobile hardware niet te zijn, een celeron M of een Sempron M,
met bijpassen moederbord kan volgens mij best nog wel intressant wezen.

Als ik een keer een vrije avond heb, hoop ik eindelijk te kunnen beginnen met het verwerken van de informatie in de TS :P
Mensen nog tips hoe het het netste kan verwerken? In catogorien van onderdeel zetten oid?
CPU
Mobo,
Geheugen,
HDD
enz... ... lijkt me wel redelijk :)
maarja dan nog word het een helse klus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Maxx schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 19:15:
[...]
@ Mars Warrior, zo duur hoeft mobile hardware niet te zijn, een celeron M of een Sempron M,
met bijpassen moederbord kan volgens mij best nog wel intressant wezen.
Klopt, maar ik ging uit van gelijkwaardige performance tov bijv. een X2 3600/3800 en dan moet je toch behoorlijk in de buidel tasten ;)
Als ik een keer een vrije avond heb, hoop ik eindelijk te kunnen beginnen met het verwerken van de informatie in de TS :P
Mensen nog tips hoe het het netste kan verwerken? In catogorien van onderdeel zetten oid?
CPU
Mobo,
Geheugen,
HDD
enz... ... lijkt me wel redelijk :)
maarja dan nog word het een helse klus :P
Een hele klus ja, maar natuurlijk wel heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel nuttig.

Ik zou beginnen met een inleiding waarin ook de van belangzijnde punten in staan die van een behoorlijke invloed zijn op het stroomverbruik, dus mobo, chipset, mobo vrm's efficientie, cpu en voeding efficientie. Denk dat velen niet beseffen wat de invloed kan zijn: een CPU die 20W pakt, zorgt voor een stroomverbruik bij 80% efficientie van zowel VRM's als PSU van 31.25W. Bij 70% efficientie wordt dat al 40.8W, oftewel bijna het dubbele...
Hier zouden ook leuk de plaatjes van HT4U bij kunnen als voorbeeld.

En dan een aantal voorbeelden van componenten met hun totale verbruik als voorbeeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxx

Maxx

Live, to the Maxx!

Topicstarter
hehe, njah ik ga me best doen, als er andere mensen zich geroepen voelen, dingen in schema's te zetten natuurlijk heel graag:P,...

Wat misschien nog wel een groter probleem voor mij gaat worden is het duidelijk en overzichtelijk schrijven dat is niet echt me grootste kwaliteit.
Misschien is een nieuw topic toch een goed id,
Energie zuinige hardware (disscusie)
Het Groote Energie zuinig hardware topic (zijn er nog aparte regels voor het groote topics???)

Ontopic:
Volgens mij is mobile hardware ongeveer 30% duurder, om gelijkwaardig te zijn, (had een .txt ergens waar in ik het uitgezocht tot me usb stick overleed) en als je de juiste keuzes maakt, kun je dat soms als nog besparen op energie verbruik, in het algemeen blijft het gewoon heel goed je eigen situatie inventariseren xD niemand zijn wensen zijn gelijk, ik zelf heb ook zo iets, als ik een paar tientjes over het hele traject meer kwijt ben, maar daarmee wel een leuke stroom besparing kan realseren, dan wil ik die paar 10tjes wel uitgeven, omwille van de stats, en omwillen van het milieu.
Als het echter 100de euro;s meer moet kosten hou ik er ook snel mee op.(in totaal, dus als je energie besparing over de circa 4 jaar afschrijving mee rekend)

[ Voor 7% gewijzigd door Maxx op 14-06-2007 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
En dan ook niet te vergeten dat je hardware na aankoop niet meer stijgt in prijs , maar je energie tarief waarschijnlijk wel.
Je bespaart dit jaar misschien 50 euro maar dat is volgend jaar waarschijnlijk meer.

En daarbij wordt het makkelijker bij een lager verbruik om je energie behoefte af te dekken met zonnecellen en dergelijke.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxx

Maxx

Live, to the Maxx!

Topicstarter
enchion schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 12:40:
En dan ook niet te vergeten dat je hardware na aankoop niet meer stijgt in prijs , maar je energie tarief waarschijnlijk wel.
Je bespaart dit jaar misschien 50 euro maar dat is volgend jaar waarschijnlijk meer.

En daarbij wordt het makkelijker bij een lager verbruik om je energie behoefte af te dekken met zonnecellen en dergelijke.
Je eerste stuk vind wel een goed punt waar je inderdaad rekening mee moet houden, maar als je al in zonnecellen denkt, ligt je budget vele malen hoger, en kun je volgens mij ook welk enkele honderde euro's aan extreem zuinige hardware uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

C00KW4US schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 17:04:
Vandaag heb ik m'n Voltcraft Energie Check 3000® binnen gekregen 8) Meteen ff aan de slag gegaan en het verbruik van 3 pc's gemeten.

Ik had zelf het verbruik van m'n servertje hoger verwacht idle. Dit valt me dus mee maar zit er wel aan te denken om mobo + cpu + mem te vervangen voor een set die zuiniger is omdat ie 24/7 aan staat.

Server:
BesturingssysteemMicrosoft Windows Server 2003 R2 SP2
CPU TypeIntel Celeron Northwood 2,4 Ghz
MoederbordHP D230 mt
ChipsetIntel 945G/GE
Systeemgeheugen512 MB SDRAM (2x256MB)
Harde schijf 1Seagate Barracuda 7200.8 (250 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/133)
Harde schijf 2Seagate Barracuda 7200.9 (250 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/133)
Optische StationSimpele cd-rom drive
Video kaartIntel onboard Graphics Controller
GeluidskaartIntel onboard AC'97 Audio Adapter
Idle: 48,1
load: 83,5

PC1:
BesturingssysteemMicrosoft Windows XP prof SP2
CPU TypeAmd Athlon XP 2800+
MoederbordAsus A7N8X Deluxe nforce 2
ChipsetNvidia Nforce 2/400
Systeemgeheugen1024 MB DDR PC3200 (2x512MB)
Harde schijf 1Maxtor Diamondmax 10 (80 GB, 7200 RPM, sata)
Harde schijf 2Maxtor Diamondmax 10 (80 GB, 7200 RPM, sata)
Optische StationNEC DVD-ROM 7170
Video kaartXFX Geforce 6800GT 256 MB
GeluidskaartOnboard Nforce Soundstorm
Idle: 137,4
Load C&C 3: 175
Load TDU: 197,6

Acer Travelmate 8000 laptop
BesturingssysteemMicrosoft Windows XP prof SP2
CPU TypeIntel (Centrino) Pentium M 1,5 Ghz
MoederbordAcer Travelmate 8000
ChipsetIntel Centrino 82852/82855 GM/GME/PM/GMV
Systeemgeheugen1280 MB DDR PC2700 (1x256MB, 1x1024)
Harde schijf 1Hitachi Travelstar 7K100 (80 GB, 7200 RPM, ATA)
Optische StationQSI CDRW/DVD SBW242C
Video kaartATI Mobility Radeon 9700 (64 MB)
GeluidskaartOnboard Realtek AC'97
Idle: 25 + charging
Idle 21,4 low backlite
Load: 38

Vroeger had je de Pentium M voor op de desktop. Zo'n laptop cpu in je desktop pc dus. Hoe heten die nu? Zijn dat de core duo T ? :+ :)
Ja dus :)

Wat denken jullie van een Intel Core solo T1300 + Asus N4L-VM DH + 1 GB mem?
Zal deze zuinig presteren? iig zuinger dan wat ik nu heb als server config?
Mag ik vragen waar je die meter gekocht hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
Energie meters bij conrad (als je met ideal betaald ,geen verzendkosten)
http://www1.nl2.conrad.co...114014~1&zhmmh_area_kz=8B
btw die "cost control" heb ik bij de handyman gekocht.

@Maxx
Met zonnepanelen bedoelde ik meer , als je algemeen verbruik lager wordt , wordt de investering in energie alternatieven ook kleiner.

[ Voor 65% gewijzigd door enchion op 14-06-2007 15:48 ]

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben zelf bezig met de verkoop van energiezuinige pc's en lees hier al een tijdje met veel interesse mee. Jullie zijn duidelijk al tot dezelfde conclusies gekomen als ik in m'n research van de laatste maanden. Hopelijk lezen Intel en Google en al die andere bedrijven in de Climate Savers Computing Initiative ook mee, dan zien ze meteen hoe ze de theorie in de praktijk om kunnen zetten.

Maar het begint uiteindelijk met transparantie. Pas als OEM's op hun websites gaan vermelden wat hun computers aan stroom gebruiken, dan kunnen consumenten bewuste keuzes maken. Dat Jan met de pet dan geen veel te krachtig en duur E6600 multimedia-systeem meer gaat kopen (oké, minder vaak dan) is een vervelende bijzaak. Toch is het de enige manier om innovatie te stimuleren en uiteindelijk de door de ICT-industrie veroorzaakte broeikasgassen terug te dringen.

Laatste alinea geknipt

[ Voor 184% gewijzigd door Ultraman op 15-06-2007 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Ook handige informatie op http://www.tomshardware.c...0/the_power_saving_guide/ Op pagina 4 is een tabelletje te zien met gemiddelde vermogens, waarbij mijn PC 'toevallig' nog lager zit (36,7 W) dan de best-case-scenario :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

antonboonstra schreef op maandag 18 juni 2007 @ 13:32:
Ook handige informatie op http://www.tomshardware.c...0/the_power_saving_guide/ Op pagina 4 is een tabelletje te zien met gemiddelde vermogens, waarbij mijn PC 'toevallig' nog lager zit (36,7 W) dan de best-case-scenario :*)
Ach, als je kijkt waar Tom van uit is gegaan dan vind ik dat nog niet zo vreemd:
-----
Power Supply 5-15 W 40-60 W
Motherboard 10-15 W 30-50 W
Processor 12-30 W 60-120 W
RAM 5-15 W 30-50 W
Hard Drive 3-5 W (2.5") 10-15 W (3.5")
Graphics Card (single) 3-10 W (integrated) 25-180 W (PCI Express)
-----

Een moderne AMD/Intel CPU pakt in idle zo'n 3-5W, geen 12W. Compenseer je deze zeg 7W met het verschil tussen een 2.5" en 3.5" harde schijf (zeg 5W) dan kom je op 36W uit, hetgeen perfect overeenkomt met jouw meting ;)

Verder heeft een collega van me nog een servertje met Asus 690 bordje gemeten inclusief WiFi kaart, kaartlezer, 2GB RAM en een NIET 80plus voeding: zonder tweaken is het idle verbruik 52W.
Dit komt goed overeen met jou meting denk ik als je wat wattjes compenseert voor de niet 80plus voeding, het WiFi kaartje, de kaartlezer en het niet gebruiken van bijv. RMClock.

Kortom: dat Asus 690 bord is een mooie basis voor een zuinig systeem _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Wat zou nu een zeer laag verbruik combo zijn in moederbord en processor, die toch nog een beetje punch heeft?

Wil namelijk mijn huidige combo van een XP 3000+ en asrock moederbord vervangen door iets zuinigers.

Nu verbruikt alles 120watt idel en dat vind ik nogal veel. En hoeveel zou dit besparen?

Er hangen nogal veel HD's in, maar die kan (wil) ik op dit moment niet allemaal vervangen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
Daar is al genoeg over te vinden in dit topic. Lees het even door zou ik zeggen.

Overigens, als je bijv. 5 hdd's hebt, zal je altijd al zo'n 40-50 watt kwijt zijn. In dat geval gok ik dat je zo'n 25% kunt winnen op je huidige verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Nou ik vind het tegenvallen met de duidelijk info die er in staat.

Zo kan ik uit dit topic niet halen of de keuze van Intel of AMD nu beter is (ja Amd beter bij idle, Intel onde load) en met welke chipset (690?) de best is.

Maar ik zal eerst eens puur mijn server alleen meten.. Want nu hangt er nog al wat meer aan wat hij ook meet (wifi-router, switch).

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-09 19:11
Ook ik ben op zoek naar een zuinige oplossing met redelijk wat power. Nu ben ik al aardig wat tegengekomen, maar heb ik wat specifieke eisen, ik wil namelijk VMWare / Xen fatsoenlijk draaien.

Ik zoek dus een combo waar ik minimaal 4 RAM reepjes in kan duwen en welke Intel Virtualization (of het AMD equivalent) ondersteund. Tegelijk wil ik het wel graag erg zuinig hebben en zou ik eigenlijk mobile processors willen gebruiken. Echter de meeste mobo's die ik tegenkom voor mobile processors hebben maar 2 geheugensloten (laat staan dat er al Santa Rosa desktopbordjes zijn, iemand een idee hierover?)

Iemand nog suggesties voor CPU's/mobo's welke redelijk wat RAM ondersteunen? Of moet ik gewoon voor een desktopoplossing gaan welke vrij zuinig draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Mmmm... mijn server puur alleen trekt 90 watt.

Athlon 939 3000+
5x hd
1x dvd
1x s3 videokaartje (pci)
1x netwerkkaartje
1x pci promise IDE kaartje

Met de 4x hd eraf, haal ik dus 50 watt.. Op zich een redelijke score. Wellicht toch eens naar een ander HD kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
Hm, daar ga je dan niet heel veel meer afhalen qua verbruik, maar qua performance kun je nog wel wat winnen. Alhoewel ik qua CPU-power verwacht dat je al zat in huis hebt voor de reguliere server-taken. Disk-IO kan misschien wel omhoog met de juiste raid-chipset, alhoewel je dan wel op moderne systemen op SATA aangewezen bent.

Wat voor voeding heb je? Een modernere voeding die >80% efficient is, ook bij weinig opgenomen vermogen, is volgens mij wel de grootste besparing. Daarnaast undervolten (als mogelijk), en alles wat je niet gebruikt disablen.

Staan die HD's in RAID mode? Anders kun je ze ook nog afzonderlijk power-managen, en uitzetten als ze niet nodig zijn.

Oh ja: Als je windows gebruikt, rmclock gebruiken om de CPU automatisch te laten downclocken met door jezelf ingestelde voltages per stapje. Onder linux kun je een cpu frequency governor gebruiken (kernel feature) die je CPU automatisch omlaag klokt, maar AFAIK kun je daar geen voltages per stapje zelf instellen helaas.

[ Voor 19% gewijzigd door brama op 12-07-2007 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

brama schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 21:05:
Hm, daar ga je dan niet heel veel meer afhalen qua verbruik, maar qua performance kun je nog wel wat winnen. Alhoewel ik qua CPU-power verwacht dat je al zat in huis hebt voor de reguliere server-taken. Disk-IO kan misschien wel omhoog met de juiste raid-chipset, alhoewel je dan wel op moderne systemen op SATA aangewezen bent.

Wat voor voeding heb je? Een modernere voeding die >80% efficient is, ook bij weinig opgenomen vermogen, is volgens mij wel de grootste besparing. Daarnaast undervolten (als mogelijk), en alles wat je niet gebruikt disablen.

Staan die HD's in RAID mode? Anders kun je ze ook nog afzonderlijk power-managen, en uitzetten als ze niet nodig zijn.

Oh ja: Als je windows gebruikt, rmclock gebruiken om de CPU automatisch te laten downclocken met door jezelf ingestelde voltages per stapje. Onder linux kun je een cpu frequency governor gebruiken (kernel feature) die je CPU automatisch omlaag klokt, maar AFAIK kun je daar geen voltages per stapje zelf instellen helaas.
Het is een Asus voeding: A45G-A. Volgens mij een redelijke voeding hiervoor.

Een optie kan zijn de hd's eruit knallen (een aantal) en vervangen door 1 HD (of in elk geval 4 ervan naar 1 nieuwe). Maar krijg ik mijn besturingssysteem van Pata naar Sata zonder problemen?? Daar ben ik erg bang voor. En wil eigenlijk mijn server niet opnieuw installeren, hij werkt nu zo stabiel.

O'ja, gebruik de server ook in remote desktop voor zaken als
rarren, parren en ooit een video-transcoden, soms photoshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
Ik denk dat het wel kan, overzetten van PATA naar SATA. Misschien met Norton Ghost, daar kun je images van een disk maken en overzetten op een andere. Zelf gebruik ik linux, en dan is het heel gemakkelijk (gewoon kopieren). Ik zou zelf Windows gewoon opnieuw installen overigens, dat kan nooit kwaad en zo veel werk is dat nou ook weer niet.

Voedingmerk zegt overigens niet zo veel. Zeker als je voeding al wat ouder is (>1 jaar), en je hem toen niet expliciet op zuinigheid hebt gekocht, dan kun je daar aardig wat op besparen door bijv. een moderne SeaSonic voeding te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die Asus A45G-A voeding is helemaal niet zuinig,heb hem zelf ook en met m'n vorige systeem(P4C800-E,M740) trok die zo'n 140W idle terwijl met een oude Enermax 350W het maar 70W was.
Op m'n huidige systeen (Asus N4L-VM DH,T2600) is het zo'n 100W idle terwijl andere zo rond de 40W zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
* MikeN inmiddels een X2 3800+ EE SFF besteld, Asus M2A-VM, 4GB ram en een Seasonic 330W. Is kijken wat het resultaat wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paerad
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 21:15
ik heb ook inmiddels na lang denken en overwegen ook deze gekozen, ik dacht eerst niet dat ie betaalbaar te verkrijgen was, maar bij alternate te krijgen,
Athlon™ 64 X2 EE SFF 3800+ 35W
Boxed, OPGA, Energy Efficient 2000 MHz1024 kB2000 MT/sWindsor
eur.69,-
ik heb een asus-barebone erbij gedaan met die ATI690 chipset, gecombineerd met de spullen die ik al had een voordelig/zuinig systeem :)

mijn overweging was steeds prijs/prestatie/energie nivo, je kan heel mooi pentium-m/core-mobile overwegen.. maar socket 479 moet je opletten, moederborden zijn of alleen voor de pentium-m, of anders alleen voor de core-mobile.

mobile maakt het toch stuk duurder, kwa moederbord en processor, en daarbij moet je ook je ook wat performance inleveren. dit valt weer stuk meer op bij de epia-itx-en..

*en door alles zuiniger te willen, heb ik gemerkt, wordt dit soms meer belangrijk dan de prijs... maar door de hoge prijs- kan het dan nog goedkoper zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

MikeN schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 00:05:
* MikeN inmiddels een X2 3800+ EE SFF besteld, Asus M2A-VM, 4GB ram en een Seasonic 330W. Is kijken wat het resultaat wordt.
Ik zag die 35W plotseling ook opduiken, dus heb er ook maar 2 besteld (1 voor de server, 1 voor een HTPC icm het bekende M2A-VM bordje).

Heb je 2x2GB RAM besteld, en zo ja welk type? En is die Seasonic een 80+ variant inmiddels?
paerad schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 07:40:
*en door alles zuiniger te willen, heb ik gemerkt, wordt dit soms meer belangrijk dan de prijs... maar door de hoge prijs- kan het dan nog goedkoper zijn?
En dat ben ik niet echt met je eens. De belangrijkste componenten zijn je Asus mobo van 50-60 euro, CPU van 69, en een goede voeding van 60-80 euro. Kan ik niet echt duur noemen, en toch heb je een zuinig systeem zoals je hier kunt lezen...

[ Voor 34% gewijzigd door Mars Warrior op 13-07-2007 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
Mars Warrior schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 23:08:
[...]

Ik zag die 35W plotseling ook opduiken, dus heb er ook maar 2 besteld (1 voor de server, 1 voor een HTPC icm het bekende M2A-VM bordje).

Heb je 2x2GB RAM besteld, en zo ja welk type? En is die Seasonic een 80+ variant inmiddels?
Heb 4x1GB besteld, prijstechnisch interessanter. Gewoon Kingston Valueram, was het beste leverbaar.
De Seasonic is volgens de Alternate site eentje met 80% effi, alhoewel hij volgens de tests op lagere vermogens ook wat lager uitkomt.

Ik ga ook niet perse voor de allerzuinigste setup, zolang het maar redelijk zuinig is. De huidige setup is een P4 2.8 met 7 HD's, Raid controller enz., dus tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
mijn overweging was steeds prijs/prestatie/energie nivo, je kan heel mooi pentium-m/core-mobile overwegen.. maar socket 479 moet je opletten, moederborden zijn of alleen voor de pentium-m, of anders alleen voor de core-mobile.

mobile maakt het toch stuk duurder, kwa moederbord en processor, en daarbij moet je ook je ook wat performance inleveren. dit valt weer stuk meer op bij de epia-itx-en..
Mobiele core2duo's leveren opzich prima prestaties, maar ik zie weinig terecht komen van Intel's plan om MoDT (Mobile on Desktop) te laten doorbreken. De prijs is hierbij een belangrijke factor, moederbord fabrikanten zien er geen brood in, er is bijvoorbeeld nog geen enkel (non-industrial) moederbord voor het santa rosa platform.

Daarnaast is de upgrade mogelijkheid voor het socket 479 platform waarschijnlijk (het blijft speculeren) niet al te rooskleurig, de nieuwste santa rosa core's zijn niet pin compatible met socket 479. En Intel heeft weinig redenen om socket 479 lang in leven te houden, aangezien de grootste afzetmarkt (laptop's) nooit zal upgraden.

Ik kijk persoonlijk nu meer naar het AMD platform, die timmeren behoorlijk aan de weg met low power oplossingen, zowel met cpu's als met chipsets.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanmorgen ook een X2 3800+ EE SFF, Asus M2A-VM HDMI en een Seasonic S12II-330HB besteld bij Alternate maar ik heb alleen nog geen orderbevestigingsmailtje gehad dat mijn order in behandeling is of verzonden is terwijl wel alles op voorraad is en ik via Ideal heb betaald.
Ik heb al vaker bij Alternate besteld en altijd de spullen de vorige dag in huis nu dus waarschijnlijk niet :(
Ga het overigens voor een HTPC gebruiken en ik ben benieuwt hoe deze combo presteert t.o.v mijn Asus N4L-VM DH,T2600 qua stroomverbruik en prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

defiant schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 23:36:
[...]

Daarnaast is de upgrade mogelijkheid voor het socket 479 platoform waarschijnlijk (het blijft speculeren) niet al te rooskleurig, de nieuwste santa rosa core's zijn niet pin compatible met socket 479. En Intel heeft weinig redenen om socket 479 lang in leven te houden, aangezien de grootste afzetmarkt (laptop's) nooit zal upgraden.
Vind ik ook,mijn M740 was ook 479pin en de T2600 is 479pin maar niet compatibel.
Kan Intel niet gewoon een zuinige processor in een S775 maken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:47

sphere

Debian abuser

Hrm, die 35W EE SFF versie van de 3800 voor 80 euro? Beetje opmerkelijk, die cpu was asociaal duur (300+ euro) ivm de gewone 35W. Hopelijk krijg je deze ook echt en niet het andere model :)

[ Voor 3% gewijzigd door sphere op 14-07-2007 08:49 ]

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sphere schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 08:48:
Hrm, die 35W EE SFF versie van de 3800 voor 80 euro? Beetje opmerkelijk, die cpu was asociaal duur (300+ euro) ivm de gewone 35W. Hopelijk krijg je deze ook echt en niet het andere model :)
Ik meen ook dat die vroeger inderdaad erg duur was (325€) dus twijfelde wel als het geen fout was maar met Google vind je hem in Duitsland zelfs voor 60€ dus die 69€ bij Alternate zal wel kloppen.
Mochten ze me een 65W type sturen gaat alles retour.

http://www.forumdeluxx.de/forum/showthread.php?t=372274

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2007 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Geweldige tip van die RMclock.. Dat scheelt weer 5 watt. Zit nu op 65 watt idle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 00:09:
Kan Intel niet gewoon een zuinige processor in een S775 maken :?
Ik denk dat Intel mis gegokt heeft met haar MoDT platform, anders hadden ze dat denk ik wel gedaan. Voor socket 479 had Asus destijds een converter naar socket 478, maar met de huidige sockets weet ik niet of dat überhaupt nog mogelijk is.

De X2 3800+ EE SFF is erg interessant voor een niet-mobile platform, alleen twijfel ik aan de bruikbaarheid in combinatie met amd 690 mobo's onder linux, van wat ik heb kunnen googelen is de support nog zeer matig.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
Ik zal je m'n ervaringen laten weten (alhoewel werkende SATA/IDE/Cool n quiet voor mij genoeg is eigenlijk)...

Mocht Linux er niet zo op willen gaat er gewoon Windows op, al het nuttige draait daarna toch onder VMWare.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb ook inmiddels na lang denken en overwegen ook deze gekozen, ik dacht eerst niet dat ie betaalbaar te verkrijgen was, maar bij alternate te krijgen,
Athlon™ 64 X2 EE SFF 3800+ 35W
Boxed, OPGA, Energy Efficient 2000 MHz1024 kB2000 MT/sWindsor
eur.69,-
ik heb een asus-barebone erbij gedaan met die ATI690 chipset, gecombineerd met de spullen die ik al had een voordelig/zuinig systeem :)
Is dat een Vintage3 barebone? Zit ik ook aan te denken, maar ik ben erg benieuwd hoe efficient de voeding daarvan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

Zijn die 690 based borden dan zoveel energie zuiniger dan bijv. 6150 borden van nvidia?

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
Scheelt een Watt of 5 tot 8 geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paerad
ik bedoelde, dat door alleen voor zuinig te zoeken- ik erg snel alleen in de socket 479/mobile processor varianten bleef zoeken. die zijn duuderder- maar zuiniger, en dit kreeg en beetje de overhand.
uiteindelijk heb ik heb daarom toch maar voor standaard componenten gekozen, am2 proc, en moederbord. en het leuke is, toch ook voordelig/zuinig systeem samen te stellen was.

oh ja,
bij alternate ging mijn verzending ook zo snel dat ik em binnen had- er tussentijds geen bevestiging met een track&trace nummer kwam of zo.

ja, bij alternate, de X2 3800 EE SFF is DE 35watt versie! eur.69,-
http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=HEEAA2

dit staat duidelijk op de verpakking- er zit een specifiek 35watt sticker op, dat deze proc energy efficient is. mn moederbord/kast heb ik nog niet, dus kan nog even geen test resultaten vermelden.

pricewatch zoeken is deze proc niet fijn terug te vinden, evt googlen/kelkoo naar dit model. toen kwam ik uit bij alternate

ja, ik heb de asus V3-M2A690G gekozen, ook voor gemak- gelijk compleet klaar.
koop je rond de eur.100,- (1to0)
http://www.asus.com.tw/pr...=0&model=1679&modelmenu=1

je kan ook een moederbord overwegen, met 690-chipset rond eur.55, en dan apart je voeding kiezen- ik weet niet hoe efficient ze zijn, maar ik heb ruim jaartje terug met een Asus Vintage kast een systeem samengesteld- en ik vond em ook vrij stil en van goede kwaliteit. en zeker voor die prijs!

[ Voor 72% gewijzigd door paerad op 17-07-2007 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

Ik heb http://www.hardware.info/...orden_vergelijkingstest/1 eens gelezen. Wel leuke bordjes, maar de combinatie van spdif + hdmi niet in de goede combinatie te vinden: grote uitbreidingskaarten :(

Die Sapphire is dan nog het meest modbaar, want de MSI heeft verder geen headers voor SPDIF. Dat wordt dus zoeken naar een case die mooi is en waar de Asus in wil ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag ook de Asus M2A-VM HDMI met een 64 X2 EE SFF 3800+(35W) en een Seasonic S12 11 330W binnen gekregen dus kan gaan testen,tenminste als m'n MDT reepjes het erop doen.

Ik zag dat de processor alweer uitverkocht is bij Alternate dus veel lezers van dit Topic(waar onder ik)
hebben toegeslagen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net m'n Asus A45GA voeding vervangen door de Seasonic S12 11 330W voeding en idle van 100W naar 40W gegaan op m'n onderstaande Intel systeempje dus over het effficiënt van de voeding tevreden,geluid is een ander verhaal maar dat had ik al gelezen op SPCR dus maar een keer de fan gaan vervangen door een stillere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Verwijderd schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 23:57:
Ik zag dat de processor alweer uitverkocht is bij Alternate dus veel lezers van dit Topic(waar onder ik)
Gelukkig kijkt de gemiddelde tweaker verder, en zeker ook verder dan de Pricewatch ;)
Er zijn nl nog zat internetwinkels die hem binnen 2dgn kunnen leveren voor een prijs lager dan die van Alternate... Ik vraag me wel af hoelang ze nog leverbaar zijn, want Alternate heeft hem gewoon verwijderd uit de lijst ipv hem erin te houden met een (mogelijk) lange levertijd!
Zou AMD domweg een hele batch de deur uit hebben gedaan en op = op ??

Dan boffen die mensen die zo'n ding hebben kunnen bemachtigen denk ik O-)

Ben overigens wel zeer benieuwd naar je metingen als het gaat om stroomverbruik.
Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 10:11:
Net m'n Asus A45GA voeding vervangen door de Seasonic S12 11 330W voeding en idle van 100W naar 40W gegaan op m'n onderstaande Intel systeempje dus over het effficiënt van de voeding tevreden,geluid is een ander verhaal maar dat had ik al gelezen op SPCR dus maar een keer de fan gaan vervangen door een stillere.
Dit vind ik wel een extreem verschil zeg 8)7.
Die oude voeding stelde dus wel heel weinig voor als het om efficientie gaat, want dit soort verschillen ben ik nog niet tegengekomen. Van 60W naar 40W bijv. al wel een paar keer en dat telt voor een server die 24/7 aanstaat toch behoorlijk op je stroomrekening. Die 60W van jou is al snel 500KWh / jr, dus zo'n 100 euro. Je voeding heb je er dus binnen een jaartje uit _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paerad
:D
ik zie de 35w processor ook ook nog in een lijst bij gistron staan! daar hebben ze em nog :)
http://www.gistron.com/?u...7e8954083ae6d4e4f3e08d60b
Verwijderd schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 23:57:
Vandaag ook de Asus M2A-VM HDMI met een 64 X2 EE SFF 3800+(35W) en een Seasonic S12 11 330W binnen gekregen dus kan gaan testen,tenminste als m'n MDT reepjes het erop doen.

[ Voor 12% gewijzigd door paerad op 18-07-2007 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mars Warrior schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 11:29:

Dit vind ik wel een extreem verschil zeg 8)7.
Die oude voeding stelde dus wel heel weinig voor als het om efficientie gaat, want dit soort verschillen ben ik nog niet tegengekomen. Van 60W naar 40W bijv. al wel een paar keer en dat telt voor een server die 24/7 aanstaat toch behoorlijk op je stroomrekening. Die 60W van jou is al snel 500KWh / jr, dus zo'n 100 euro. Je voeding heb je er dus binnen een jaartje uit _/-\o_
Met m'n vorige systeem(Intel M740,Asus P4C800-E...) was het nog erger,140W idle met de Asus en met een Enermax 70W idle.

Ik meen op een Duits forum gelezen te hebben dat AMD inderdaad de processor aan het dumpen is en dus niet meer maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

paerad schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 07:18:
ja, ik heb de asus V3-M2A690G gekozen, ook voor gemak- gelijk compleet klaar.
koop je rond de eur.100,- (1to0)
http://www.asus.com.tw/pr...=0&model=1679&modelmenu=1

je kan ook een moederbord overwegen, met 690-chipset rond eur.55, en dan apart je voeding kiezen- ik weet niet hoe efficient ze zijn, maar ik heb ruim jaartje terug met een Asus Vintage kast een systeem samengesteld- en ik vond em ook vrij stil en van goede kwaliteit. en zeker voor die prijs!
Thanx! Klinkt goed; ik denk dat ik ook maar voor het gemak ga, want die prijs is helemaal niet gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb vandaag m'n Asus M2A-VM HDMI,AMD 64 X2 EE SFF 3800+(35W) en een Seasonic S12 11 330W getest en ik kom op 44W Idle en 70W stressed(Orthos),dit is met 2x1Gb,500Gb 3,5inch harddisk,dvd brander en 2 120mm casefans.
CnQ wekt niet zo lekker want zowel op 1 als 2Ghz is de Vcore 1,1V,dus draai nu gewoon 2000Mhz op 1V zonder energieschema omdat er misschien maar 2W verschil zat tussen 1 of 2Ghz.
Ik zal eens kijken wat RMClock of CrystalCPUID nog kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paerad
:'(
processor x2 3800 35w heb ik reeds, alleen nu is bijna overal de ASUS V3vintage 690 uitverkocht...
weer andere leverancier geprobeerd- 1to0 kan em niet leveren..
populaire processor... populaire configatie is t geworden.

mooie cijfers overigens van 100w naar 40w, ik overweeg ook die seasonic voeding er later ook bij te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb gisteren RMClock geinstalleerd en de processor loopt nu op 2Ghz@0,975V en heeft een test van 11 uur Orhtos(stressed 68W) zonder fouten doorstaan,bij 0,95V kreeg ik gelijk een foutmelding :(
Op 1Ghz heb ik 0,9V ingesteld maar het Idle verbruik blijft 44W dus het heeft niet veel nut om lager te gaan aangezien het Idle verbruik niet zakt.
Dit is trouwens m'n eerste systeem waar de processor koeler is dan het moederbord.

Processor Idle 20graden,Stressed 30graden (stockcooler,max rpm)
Moederbord Idle 33graden,Stressed 34graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Verwijderd schreef op zondag 22 juli 2007 @ 11:34:
Ik heb gisteren RMClock geinstalleerd en de processor loopt nu op 2Ghz@0,975V en heeft een test van 11 uur Orhtos(stressed 68W) zonder fouten doorstaan,bij 0,95V kreeg ik gelijk een foutmelding :(
Op 1Ghz heb ik 0,9V ingesteld maar het Idle verbruik blijft 44W dus het heeft niet veel nut om lager te gaan aangezien het Idle verbruik niet zakt.
Dit is trouwens m'n eerste systeem waar de processor koeler is dan het moederbord.

Processor Idle 20graden,Stressed 30graden (stockcooler,max rpm)
Moederbord Idle 33graden,Stressed 34graden
Het lijkt mij toch dat er iets niet werkt aan een instelling, want je moet, zeker als CnQ of RMClock hun werk doen veel lager uitkomen. En zeker het verschil tussen 1.1v en 0.9xv moet toch wel meer wattjes schelen dan die 0-2W die jij nu meet.

Is de CnQ AMD CPU driver wel geinstalleerd? En in BIOS staat ook alles aan vwb CnQ etc.??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mars Warrior schreef op zondag 22 juli 2007 @ 13:26:
[...]

Het lijkt mij toch dat er iets niet werkt aan een instelling, want je moet, zeker als CnQ of RMClock hun werk doen veel lager uitkomen. En zeker het verschil tussen 1.1v en 0.9xv moet toch wel meer wattjes schelen dan die 0-2W die jij nu meet.

Is de CnQ AMD CPU driver wel geinstalleerd? En in BIOS staat ook alles aan vwb CnQ etc.??
Ja CnQ driver 1.3.2.0 is geinstalleerd en CnQ geactiveerd in het bios,verder alles op auto en in PC Probe zie ik de spanning ook goed aangegeven.
Ik las op een meerdere forums dat het verlagen soms geen effect meer heeft op het verbruik en het viel me op dat sommige met een 65W processor ook zo'n 44W halen als ze hem onderklokken.

Had net wel een spontane reboot dus waarschijnlijk is 0,9V voor 1Ghz te laag,moet ik vannacht maar eens testen.
Ik laat hem nu zonder Rm of CnQ gewoon op 2Ghz@0,975V lopen en zit op zo'n 46W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Zelf heb ik nu een Duron 750 ondergeklokt naar 690 mhz, 3 geheugenslots vol voor totaal 512MB geheugen, en een 250GB harddisk en tot slot een passieve AGP videokaart (Riva 330 ;P, het pci kaartje met 1 MB videogeheugen was niet vooruit te branden met radmin) en een netwerkkaartje.

Dit alles gebruikt idle rond de 65 Watt, maar ik vind dit nog teveel. Floppy drive en cdrom is al niet eens aangesloten dus het besparen is op.

Het moet vooral goedkoop zijn wil het voor mij lonen. Ik zag bijv een sempron voor 40 euro de EE van max 35 watt, maar er is hiervan maar 1 exemplaar in de hele pricewatch. Zal dit met ondervolten nog minder gebruiken?

Dus is het handig om een nieuw mobo en sempron te kopen en wat geheugen, dan ben ik klaar in principe.

Enige dat ik ermee doe is webservertje, ftp servertje, mysql en php en utorrent, maar de processor zit nu al helemaal uit zijn neus te vreten.

Eventueel zou het leuk zijn in de toekomst door er bijv een ati 2400 kaartje in te prikken om er HD op af te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Verwijderd schreef op zondag 22 juli 2007 @ 14:43:
[...]

Ja CnQ driver 1.3.2.0 is geinstalleerd en CnQ geactiveerd in het bios,verder alles op auto en in PC Probe zie ik de spanning ook goed aangegeven.
Ik las op een meerdere forums dat het verlagen soms geen effect meer heeft op het verbruik en het viel me op dat sommige met een 65W processor ook zo'n 44W halen als ze hem onderklokken.

Had net wel een spontane reboot dus waarschijnlijk is 0,9V voor 1Ghz te laag,moet ik vannacht maar eens testen.
Ik laat hem nu zonder Rm of CnQ gewoon op 2Ghz@0,975V lopen en zit op zo'n 46W.
Hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm...
antonboonstra haalt toch wat meer zoals je hier kunt lezen, alleen hij krijgt zijn 65W CPU dus terug naar 0,8v, beduidend lager dan jij nu krijgt :(

Ik hoop mijn spullen rond 1 Augustus binnen te krijgen en ben zeer benieuwd wat voor metingen ik ga krijgen. Het kan nog zijn dat de voeding toch ook nog een rol speelt en dat de Coolermaster iGreen zuiniger bij die belasting dan de Seasonic...

Meerdere sites overigens geven aan dat de 35W versie idle minder zou moeten gebruiken (4W) dan de 65W versie, en dat zonder tweaken.
Verder heb ik ergens gelezen dat een Duitser (kan url even niet meer vinden) op basis van deze 35W CPU een server in elkaar gezet met 2.5" HDD en externe voeding die 27W opneemt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet natuurlijk ook een beetje geluk hebben met je processor want ze presteren natuurlijk niet allemaal hetzelfde.
En een 2,5 inch HD en een PicoPSU zullen zeker het verbruik aanzienlijk omlaag brengen maar één 3,5 inch HD van 500GB is veel goedkoper dan 3 x2,5 inch van 160GB,ook in verbruik.

http://www.au-ja.de/review-amdx2-3800-35w-2.phtml

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2007 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

Verwijderd schreef op zondag 22 juli 2007 @ 22:43:
Je moet natuurlijk ook een beetje geluk hebben met je processor want ze presteren natuurlijk niet allemaal hetzelfde.
En een 2,5 inch HD en een PicoPSU zullen zeker het verbruik aanzienlijk omlaag brengen maar één 3,5 inch HD van 500GB is veel goedkoper dan 3 x2,5 inch van 160GB,ook in verbruik.

http://www.au-ja.de/review-amdx2-3800-35w-2.phtml
Mooie link, maar niet degene met de 27W. Ik denk dat je het beste een bord kan nemen en dan je OS op een SD kaartje flansen. Als je de drive puur voor data opslag gebruikt, kan je ook wel toe met een 4GB flash kaartje. Kan je 500GB tenminste lekker gaan slapen als hij niet aan het werk hoeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Gevonden:

Update:neues PicoPSU-80W / Morex AC-DC Netzteil, 12V, 6.67A -> 80W
Load 1,8GHz @ 0,950V = 36,2W @ rthdribl
Load 2,2GHz @ 1,100V = 37,8W @ Prime
Load 2,2GHz @ 1,100V = 44,4W @ rthdribl

Te vinden op SilentHardware _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ok, hij gebruikt een 2.5" HDD. Met een 3.5" zal hier nog een 6W bijkomen. Kom je idle uit op zo'n 25W wat ik voor een server toch wel heeeeeeeeeeeeeeeel netjes zou vinden...

De Lima is volgens mij de uitvoering van 35W (Single core) die antonboonstra ook gebruikt op 0,8V core in idle, dus blijkbaar een wel heel zuinig dingetje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
Dat is extreem netjes als je dat lukt. Mijn centrino laptop + 1 externe hdd slurpt 18-20W idle, en dat is zwaar geoptimalizeerde hardware op alle vlakken.

Dan is dat een redelijk goedkope oplossing. Jammer dat die 80W PicoPSU geen wide input heeft (12-24V), want dan kon je er een laptop-voeding (die zijn er ook >=80W en 19V, en makkelijk te verkrijgen) aanhangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

OK, maar dat is dus geen dual core, maar een Sempron 3500+ oid :)
Verder helemaal niks op tegen, gezien het feit dat een qnap 201 ook 27W verbruikt, maar ik denk niet dat je mag verwachten dat je die 27W ook gaat halen met een dual core 3800+.

Ik zal vanavond voor de grap eens meten wat mijn huidige systeem opslurpt.

edit: hrm, ik vind alleen maar 45W 3500+ versies...

[ Voor 7% gewijzigd door sphere op 23-07-2007 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
Heb hier inmiddels een Asus M2A-VM met 3800+ EE SFF, 4x 1GB ram, 250 GB HD en Seasonic 330W draaien. 42W idle, 67W onder load. Draait op Debian Linux, had wel een recenter kernel nodig om 4GB ram te kunnen gebruiken (anders krijg je problemen met de SATA controller). Undervolten nog geprobeerd (vage patch hier), maar dat scheelt 1W in idle en 3W onder load (met 0.85/0.9V oid), dus is het me niet echt waard (liever 100% stabiel).

Iemand nog een idee of die northbridge koeler te krijgen is, ding wordt echt loeiheet, draait die ATI standaard op volle snelheid oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MikeN schreef op maandag 23 juli 2007 @ 23:24:
Heb hier inmiddels een Asus M2A-VM met 3800+ EE SFF, 4x 1GB ram, 250 GB HD en Seasonic 330W draaien. 42W idle, 67W onder load. Draait op Debian Linux, had wel een recenter kernel nodig om 4GB ram te kunnen gebruiken (anders krijg je problemen met de SATA controller). Undervolten nog geprobeerd (vage patch hier), maar dat scheelt 1W in idle en 3W onder load (met 0.85/0.9V oid), dus is het me niet echt waard (liever 100% stabiel).

Iemand nog een idee of die northbridge koeler te krijgen is, ding wordt echt loeiheet, draait die ATI standaard op volle snelheid oid?
Nette score en beter dan die van mij.
Ik draai nu weer gewoon met CnQ want ik heb het idee dat die met RMClock crasht omdat die te vaak schakeld tussen min en max.

Bij mij is NB ook erg heet en kan m'n vinger er dan ook niet te lang ophouden ondanks dat PCProbe een MB temperatuur aangeeft van 33 graden.
Misschien dat een Zalman CNPS7500 of 8700 uitkomst biedt maar de proccessor blijft met de stockkoeler en Qfan aan al zeer koel,21 graden Idle(1100Mhz@1V) en 37 graden Stressed(2200Mhz@1.1V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb m'n AMD setje weer ff vervangen door m'n onderstaande Intel setje en zit nu op 38W Idle (1Ghz) en 62W Stressed(2,16Ghz),toch wel betere waarden en de prestaties zijn ook een stuk beter.
SuperPi 1M is bijna 2x zo snel :9
Enigste nadeel vind ik de koeler die toch wel aardig hoorbaar is en haast niet te vervangen is ;(
heb er wel een Zalman CNPS9500 op gehad maar dat was geen succes omdat deze geen goed contact maakte met de core en dus de temperatuur snel opliep :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Interessante discussie. Mensen ik heb nog wat oude computers staan, is het wat om twee servers te gebruiken.

1x pentium 3 600 Mhz 384Mb met 1 hardisk 300gig voor ftp, http, mail. Systeem 24/7 aan.
1x pentium D 830 3Ghz 1024Mb 1TB raid 5,voor file, media, tv server, backuppen van alle sytemen. Systeem Standby.

Is dit een optie, of is dit overkill. Kan ik beter inversteren in 1 nieuw energiezuinige systeem, en de rest op marktplaats zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bikedevil1983
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-04-2021
Beste mensen,

ik ben al een tijdje aan het zoeken naar mogelijkheden voor een server voor thuis. hij moet om die reden dan ook redelijk stil zijn, echter lijkt het wel of dit niet mogelijk is.

Hetgeen ik ga doen met de server:
- Windows Server 2003
- Exchange
- Boekhouding
- FTP
- SQL
- en een hele shitload aan data! :D
- nog een stel overige kleine programmatjes
- er zullen max 4 gebruikers tegelijkertijd bezig zijn, waarbij EN boekhouding, EN remote, EN ftp, EN exchange zal worden gebruikt, tegelijkertijd.

hetgeen ik voorheen naar keek was ondermeer de HP ML 310 met ongeveer 640Gb - 1TB aan opslag. probleem hierbij is alleen dat er niet goed bekend is wat de geluidsemissie is. ik kom op het internet uitslagen van 33 - 59Dba tegen! :s

Nu ben ik dus aan het kijken naar een kloon-server ( zo noemt men dat geloof ik) echter bevind ik me hierbij op nieuw terratoria! :(

Ik hoop dus dat jullie me kunnen helpen hierbij! :)

Hetgeen ik aan configuratie zelf had bedacht was:

Dualcore processor / dualcore Xeon
2 Gb intern geheugen
2 x 80 Gb voor Sysdisk (raid1)
2 (Raid1) of 3 (raid5) x 320-500 Gb aan datadisk
Tevens wil ik graag op basis van een Hot-swapbay mijn schijven makkelijk kunnen wisselen.

heeft iemand hiervoor een idee?

alle hulp/opmerkingen wordt gewaardeerd, want zit redelijk met mijn handen in het haar.

Mvg. Bikedevil1983

wat kan ik het beste doen hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Wil je zelf bouwen of kant en klaar kopen?
Die HP's maken best een hoop lawaai. Die wil je niet thuis hebben draaien onder je bureau als je rust wilt :)

Money for nothin' and your chicks for free

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makkie ;)
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-09 09:27

makkie ;)

Arrogant? Me? Nah!

Als je echt een stil systeem wil zul je sowieso een kloon moeten gaan bouwen. Stilte is eigenlijk nooit een verreiste voor een server. Efficiente cooling wel. Mogelijk dat er wel wat fabrikanten zijn die die niche markt aanboren, maar dat zal minimaal zijn. Maar 2003 draait makkelijk op andere hardware. Dus een kloon is geen probleem.

Vidi, vici, veni! (ik zag, ik overwon en ik kwam!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bikedevil1983
Ik heb inderdaad begrepen dat de meeste HP en oveirge "standaardsystemen nogal wat kabaal kunnen maken. om die reden ben ik ook gaan kijken naar een Kloon systeem. maar daar loop ik dus tegen het probleem aan dat ik geen idee heb waar ik op moet letten, en wat goed is. tevens begin ik ook te twijfelen aan de spec's die ik wil hebben, of dit afdoende is, of juist overkill mocht ik kiezen voor Xeon...

en wat betreft een kast, waar ik daarbij op moet letten. ben tot op heden alleen maar bekend met "standaard" systemen. waarbij mijn keuze veelal op HP is uitgekomen. vandaar ook de ML310.

maar iemand suggesties voor een Kloonserver?

zijn er eventueel configurators voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Nu online
Je kan een server ook in een gewone desktop-kast bouwen toch? :P Dat is allemaal geen probleem. Je zou bijvoorbeeld kunnen kiezen voor een AMD X2 3800+ en daar een stille koeler bij uitzoeken. Wil je nog stiller dan zou je die processor kunnen onderklokken. Qua schijven zou je kunnen kiezen voor 2.5" laptopschijven, die hoor je nauwelijks.

Verder een Xeon lijkt me inderdaad overkill, gewoon een simpele dual-core moet jouw eisen makkelijk kunnen trekken.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Zuinig en stil zijn vaak verbonden, dus kijk eens hier:
Nieuwe Zuinige Server (discussie)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makkie ;)
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-09 09:27

makkie ;)

Arrogant? Me? Nah!

C2Duo met max 4 users is geen probleem voor wat je wil. AMD kun je ook prima doen. Ik denk dat Performance geen issue is. Zolang je maar niet gaat beknibbelen op je geheugen. Ga je voor een standaard systeem ipv Xeon zorg dan dat je een bordje neemt waar minimaal 4Gb in kan. Bij voorkeur 4x2Gb als mogelijkheid. Niet voor nu, maar in de toekomst.

Storage is wat meer werk als je hot swappable wil gaan inzetten. Storage zou je ook kunnen kijken naar externe NAS misschien. Die zijn ook met RAID5 verkrijgbaar en hot swappable, maar wel een stukkie prijziger.

Vidi, vici, veni! (ik zag, ik overwon en ik kwam!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-08 13:59

Turkish

zhé germans

Omdat dit topic veel overeenkomsten heeft met dit topic heb ik het maar even gemerged :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
Mijn ervaring is dat fans meestal niet teveel lawaai maken als je er een beetje op let (dus iets als Q-Fan aan en een stille voeding), maar dat je vooral de HD's blijft horen. Let dus op stille HD's.

Overigens heb ik niet het idee dat tower servers van HP/Dell veel lawaai maken, ook allemaal controllen ze gewoon hun fan en zijn ze vrij stil. Anders kun je misschien ook nog kijken naar workstation modellen, ook behoorlijk krachtig en er wel een beetje op gebouwd om stil te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bikedevil1983
wij hebben hier zelf een ML350 staan op het werk, en die kun je dus niet bepaald onder je bureau plaatsen...dat is namelijk echt niet te doen qua geluid...

wat is Q-Fan eigenlijk? is dat een merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

Turkish schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 12:35:
Omdat dit topic veel overeenkomsten heeft met dit topic heb ik het maar even gemerged :)
Beetje mosterd na de maaltijd, maar dual xeon en zuinig ligt echt mijlen ver uit elkaar. Nu is het net alsof je hier ook mag lullen over energieslurpende lawaaidozen.

[ Voor 11% gewijzigd door sphere op 03-08-2007 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 10:15:
1x pentium 3 600 Mhz 384Mb met 1 hardisk 300gig voor ftp, http, mail. Systeem 24/7 aan.
Dit systeem zal over het algemeen toch wel redelijk zuinig zijn, de botteneck is duidelijk de processor kracht van het systeem, maar als dat geen problemen oplevert is het opzich een prima server
1x pentium D 830 3Ghz 1024Mb 1TB raid 5,voor file, media, tv server, backuppen van alle sytemen. Systeem Standby.
Een pentium D is nog gebaseerd op de netburst technologie van Intel, en slurpt dus aardig wat stroom. Het ligt er dus totaal aan hoeveel stroom dit systeem tijdens standby gebruikt, en hoevaak het systeem van de standby stand af gaat.

Het is opzich misschien wel lonend om een energycheck 3000 aan te schaffen om het energieverbruik van de systemen te meten. Dat geeft meteen inzicht of er een besparing te behalen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
bikedevil1983 schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 13:01:
wat is Q-Fan eigenlijk? is dat een merk?
Dat is hoe Asus z'n fancontrol noemt, gewoon afhankelijk van temp de fan harder/zachter laten draaien.
sphere schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 13:03:
[...]

Beetje mosterd na de maaltijd, maar dual xeon en zuinig ligt echt mijlen ver uit elkaar. Nu is het net alsof je hier ook mag lullen over energieslurpende lawaaidozen.
Het gaat hier om 1 dual-core Xeon volgens mij, die zijn wel degelijk redelijk zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bikedevil1983
okee...hartelijk dank voor de verduidelijking...

durft er iemand toevallig concreet het een en ander aan spec's te noemen wat hij/zij aanraadt?

Tevens ben ik begonnen met het zoeken naar een mooie kast ( bigtower op wielen) maar daar is volgens mij praktisch niet meer aan te komen...iemand die mij in een richting kan sturen van een winkel of Ishop? Alternate heeft wel een mooie, maar de prijs daarvan vind ik minder mooi! ;) €300,- voor een kast vind ik weer een beetje teveel van het goede! :)

Hetgeen ik ga doen met de server:
- Windows Server 2003
- Exchange
- Boekhouding
- FTP
- SQL
- en een hele shitload aan data! :D
- nog een stel overige kleine programmatjes
- er zullen max 4 gebruikers tegelijkertijd bezig zijn, waarbij EN boekhouding, EN remote, EN ftp, EN exchange zal worden gebruikt, tegelijkertijd.

tevens ben ik een heavy multitasker! :) tot op heden heb ik nog geen systeem gevonden wat ik niet kon laten vastlopen! :D

[ Voor 31% gewijzigd door bikedevil1983 op 03-08-2007 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

bikedevil1983 schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 13:30:
durft er iemand toevallig concreet het een en ander aan spec's te noemen wat hij/zij aanraadt?
Dit moet je zelf gaan uitzoeken, valt onder de vereiste inzet. Zoals gezegd kan een Core2Duo of een AMD x2 dit wel aan, afhankelijk van je netwerk.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bikedevil1983
hoe moet ik dat uitzoeken dan? door het te kopen, en er eventueel achter te komen dat dit alles behalve afdoende is? om vervolgens een stel stappen hoger te kopen / te upgraden, en er achter te komen dat ik vervolgens maar 10% van het vermogen gebruik....
zie niet in hoe ik dit anders kan achterhalen, dan het uit te proberen...en ga er vanuit dat dat niet de instelling is van dit forum....of wel???
beetje verspilling van mijn geld vind ik dat...

ik wil gewoon graag weten of hetgeen ik zelf als configuratie had, of dat wel of niet afdoende is verder, of dat daar eventueel wijzigingen in worden aangeraden...

op dit moment heb ik al als advies om geen xeon te nemen, daar dit overkill is.

Persoonlijk heb ik als eerste idee bij AMD een verminderd idee...dus kies ik om die reden liever voor Pentium.

zitten er nou echt grote verschillen in een core duo en core 2 duo? en hoe zit het met merkbare verschillen tussen een 1.83Ghz en bv een 2.0 Ghz? Merk je dat echt tijdens het werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

reviews en benchmarks zoeken, je inlezen over servers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Laat je eens voorlichten door iemand die er verstand van heeft (ja, op GoT zijn er zat te vinden...).

Verder kan je op basis van de software naar de recomended requirements kijken om een redelijke inschatting te kunnen maken,.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

defiant schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 13:07:
[...]

Dit systeem zal over het algemeen toch wel redelijk zuinig zijn, de botteneck is duidelijk de processor kracht van het systeem, maar als dat geen problemen oplevert is het opzich een prima server

[...]

Een pentium D is nog gebaseerd op de netburst technologie van Intel, en slurpt dus aardig wat stroom. Het ligt er dus totaal aan hoeveel stroom dit systeem tijdens standby gebruikt, en hoevaak het systeem van de standby stand af gaat.

Het is opzich misschien wel lonend om een energycheck 3000 aan te schaffen om het energieverbruik van de systemen te meten. Dat geeft meteen inzicht of er een besparing te behalen is.
Denk misschien toch dan het verstandiger is om gewoon een nieuw mobo + proc te halen en de pentium d te vervangen. Gewoon 1 systeem te gebruiken in plaats van 2. Wat voor cpu kan ik het beste gebruiken. Is een amd sempron al voldoende met wat ik er mee wil doen ? Of toch voor een krachterige cpu gaan en b.v gaan ondervolten met RM Clock, of via het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bikedevil1983
ik wil me ook graag laten voorlichten, echter de plaatselijk pc-boer op de hoek heeft er net zo weinig kaas van gegeten als ik, en een automatiseerder neemt mij niet serieus, daar het een thuisnetwerk betreft. .
Ik ben hartstikke blanco, en doe mijn best om dingen te zoeken...echter zoeken naar iets waar je voorheen nog nooit naar hebt gezocht, is niet makkelijk.
Om die reden dacht ik als laatste uitvalbasis me te kunnen storten op Tweakers...in de hoop dat iemand hier mij zou kunnen doorsturen naar iets of iemand die me hierover kon voorlichten...

mijn excuses, hierin heb ik mij dus vergist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

bikedevil1983 schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 14:36:
ik wil me ook graag laten voorlichten, echter de plaatselijk pc-boer op de hoek heeft er net zo weinig kaas van gegeten als ik, en een automatiseerder neemt mij niet serieus, daar het een thuisnetwerk betreft. .
Ik ben hartstikke blanco, en doe mijn best om dingen te zoeken...echter zoeken naar iets waar je voorheen nog nooit naar hebt gezocht, is niet makkelijk.
Om die reden dacht ik als laatste uitvalbasis me te kunnen storten op Tweakers...in de hoop dat iemand hier mij zou kunnen doorsturen naar iets of iemand die me hierover kon voorlichten...

Het is niet onvriendelijk bedoeld, maar bij GoT wordt een stevige hoeveelheid eigen inzet verwacht; het is namelijk geen helpdesk en ook geen gratis adviesbureau. Je eerdere configuratie was al een aardig eind op weg, en in dit topic en andere server topics kan je een hoop informatie vinden.

De gemiddelde Dual Core processor moet het best aankunnen, en wat meer geheugen helpt. Gigabit internet ook, maar de onboardchips zijn meestal goedkoop en belasten de processor zwaarder; je kunt dan beter investeren in betere netwerkcomponenten. Aangaande stilte: dat hangt er mede vanaf hoe zwaar je server wordt belast.

Echter, niemand kan je een pasklaar antwoord geven. Je situatie is heel specifiek, en je zult dus dingen moeten gaan proberen. Waar zitten de bottlenecks in je huidige serverconfiguratie? Etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxx

Maxx

Live, to the Maxx!

Topicstarter
bikedevil1983 schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 14:36:
knip knip

Ik denk dat de meeste mensen wel bereid zijn je excuus te accepteren,
ik begon met dit topic (en me pc waar ik nu achter zit een paar maanden er voor)
ook helemaal blank ik wist werkelijk niks van pc, nu vind ik het best interesant en
lees ik er vrij veel over, zoals aan gegeven moet je dat wel zelf doen en niet verwachten,
dat iemand hier een kant en klare oplossing heeft, dat gaat nooit lukken.

Dit vooral omdat die niet bestaat, een keuze blijft altijd persoonlijk en er zijn 10tallen
verschillende opties en welke je de beste lijkt blijft persoonlijk.

Waar je een topic als dit goed voor kunt gebruiken, is vragen of bronnen betrouwbaar zijn,
dingen die je heb geleerd (lezen) na vragen + meningen met andere wisselen, waardoor er
altijd weer andere geinterseerden ook met bronnen komen, zou kom je samen verder in die keuze.
Google is je vriend, sites die je daarop vind ook weer met interne search door zoeken, en vooral
veel tijd reserveren, je geeft meestal aardig wat geld uit, dat geld wil je toch goed besteden?
Dan zul je echt heel wat uurtjes in je lees werk moeten stoppen (als je beginnertje aankomt) of je kiest er voor een pc boer een keuze voor je te laten maken, die naar mijn mening (en ervaring) dat nooit echt ideaal doet.

Om nog even inhoudelijk op je keuzes in te gaan:
Je hebt een verschil tussen een preformance server, die als bijkomende eigenschappen moet hebben, zo zuinig mogelijk en liefst nog wat stil, waar jij voor lijkt te gaan.
En waar het in dit topic voorheen over ging een server die als premair doel heeft zuinig te zijn, en daarbij ook nog stil is, en toch nog behoorlijk wat taken uit te voeren.

Zoals al aan gegeven, waarschijnlijk is ook de laatste optie goed genoeg voor jou, als je toch liever ruimer zit (groei mogelijkheid in aantallen gebruikers, meer (zwaardere) programma's ed.) dan zou je eventueel een iets zwaarder systeem kunnen nemen, en gaan voor een goede AMD dual core, deze hoeven niet echt veel te kosten, en kunnen behoorlijk veel/zwaar werk verwerken bij (indien de goede keus word gemaakt) een lage TDP. (Thermal Design Power) . Daardoor zal je systeem wat meer op preformance gericht zijn, zonder ineens heel veel te gaan gebruiken, door de juiste koelers er bij te nemen zal je het systeem ook nog is stil kunnen krijgen, en het energie vebruik en geluidsniveau met software tweaks nog verder omlaag kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fresh T.
  • Laatst online: 12-09 13:01
Momenteel ben ik ook op zoek naar componenten om een energiezuinige server in te richten. Er staat nu een tijdelijke P4 Northwood 2.8 GHz te draaien met een 12GB HDD, Ati Rage II PCI videokaart en een DVD-brander. Deze trekt Idle zo'n 65 Watt. Dat moet minder kunnen lijkt me.

In dit topic en verscheidene reviews komen vaak AMD's BE-2350 (45W) en de 3800++ EE SFF (35W) naar voren als zuinige processoren, gezien het maximaal te verstoken energie en de combinatie met de 690-chipset. Op volle belasting kan het verschil aardig oplopen, maar hoe zit dat bij een Idle-staat? Is het verschil daar zodanig dat je je er druk over zou moeten maken welke processor te kiezen? Dit heeft niet alleen betrekking op deze twee processoren, die ik maar als voorbeeld aandien, maar gaat eigenlijk over alle processoren die beweren (extra) energie zuinig te zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Fresh T. op 05-08-2007 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
In idle state doen de meeste processoren ongeveer even weinig. Het scheelt vaak tussen 5W idle of 2W idle, nihiel dus. Wel zijn er bepaalde C2D reeksen geweest welke een veel hoger idle verbruik hadden, maar daarvoor zul je de reviews erop na moeten spitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik kwam een zuinige pc tegen op samenkopen. Het is geen nieuwe hardware, maar wel erg goedkoop in aanschaf en verbruik. Het is een minipc met een VIA C3 en CompactFlash als opslagmedium. Wel moet er meer geheugen en een groter compactflashschijfje in om het bruikbaar te maken. Sdram heb ik nog liggen, een compactflashkaartje van 2 Gb (kan tot 8, voor meer zul je er een schijf in moeten modden) en een USB2.0 (hij heeft standaard 1.1) pci-kaartje heb ik ook maar meteen besteld. Verder komt er een extern usb-schijfje aan te hangen (misschien is een usb-stick ook nog wel bruikbaar).
Ik hoop dat er helemaal geen bewegende onderdelen in zitten :)

[ Voor 4% gewijzigd door Marzman op 08-08-2007 13:11 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een vraag,

Server
AM2 X2 EE SSF 3800+ 2000 35W Boxed, OPGA,
Asus M2A-VM
of
Asus M2A-VM/HDMI
Voeding
DC-DC Voeding picoPSU-80 (80 Watt)
+ Netvoeding ext. AC Adapter 12V 80W morex
of
Seasonic S12 II-330HB
1 Sata II schijf 300 GB Western digital
1 NEC DVD
Geen Videokaart.

Vraag 1. zit er een verschil in stroomverbruik tussen de 2 borden, of verbruikt HDMI geen stroom als het niet benut wordt ?
Vraag 2. Start het bord wel op met een 80 watt Pico ? volgens specs van het bord zou 300 watt het minimum zijn.
Vraag 3. Is de Pico/morex combinatie zoveel zuiniger dan een goede 80+ voeding ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
Verwijderd schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 21:18:
Vraag 1. zit er een verschil in stroomverbruik tussen de 2 borden, of verbruikt HDMI geen stroom als het niet benut wordt ?
Het zal wel iets verbruiken gok ik, maar zal minimaal zijn.
Vraag 2. Start het bord wel op met een 80 watt Pico ? volgens specs van het bord zou 300 watt het minimum zijn.
Denk het wel, alhoewel je wel redelijk krap zit (onder load doe je toch wel zo'n 60 watt denk ik)
Vraag 3. Is de Pico/morex combinatie zoveel zuiniger dan een goede 80+ voeding ?
Geen ervaring mee, schijnt 5 tot 10 watt te schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb even zitten rekenen:

DVD speler 7 Watt (lezen DVD) (schrijven iets meer)
CPU load 35 Watt (max)
Disk 12 Watt
Moederbord ? Watt
Monitor SM151S 30 Watt (max)
=======
84 Watt
Optie:
Monitor uitzetten. tijdens opstarten.

Het is inderdaad krap, ik zal van de borden elk 1 nemen, kan ik later de resultaten posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dom, tft heeft natuurlijk een eigen voeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Verwijderd schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 21:18:
Ik heb een vraag,

Server
AM2 X2 EE SSF 3800+ 2000 35W Boxed, OPGA,
Asus M2A-VM
of
Asus M2A-VM/HDMI
Voeding
DC-DC Voeding picoPSU-80 (80 Watt)
+ Netvoeding ext. AC Adapter 12V 80W morex
of
Seasonic S12 II-330HB
1 Sata II schijf 300 GB Western digital
1 NEC DVD
Geen Videokaart.

Ik heb zelf de M2A-VM HDMI en heb de PC gemeten met en zonder HDMI kaart. Dit leverde geen verschil op, dus als het al meer verbruikt, zal dit in tienden van watts liggen.
Moet zeker lukken. Tijdens opstarten verbruikt mijn PC met vergelijkbare specificaties rond de 50W.
Het scheelt wel een paar watt. Een goede 80+ voeding heeft bij 20% belasting een efficientie van z'n 82%. 20% van 350 watt is echter 70 watt! Dit is een stuk hoger dan de 35-40W die dit systeem gaat verbruiken, waardoor de efficientie ruim onder de 80% komt. De PicoPSU heeft ook bij 35-40W nog een efficientie van boven de 85%. Het zal geen 10W schelen, maar je kunt het verschil wel uit rekenen.

'k Ben zeeer benieuwd naar de verbruiksmetingen van jouw systeem. Hoeveel zal de PicoPSU in de praktijk schelen en is de AM2 X2 EE SSF 3800+ zoveel zuiniger dan een AM2 3500+ 65nm 45W?

[ Voor 6% gewijzigd door antonboonstra op 10-08-2007 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubke
  • Laatst online: 10-09 16:45
Vraag: Is de AM2 X2 3800+ 35 Watt voldoende voor een MCE systeem (MCE2005) en een als downloadservertje / fileservertje, ik wil hem lekker zuinig hebben, maar de vraag is of de processor voldoende presteert als HTPC / servertje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Nu online
antonboonstra schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 13:04:
[...]

Het scheelt wel een paar watt. Een goede 80+ voeding heeft bij 20% belasting een efficientie van z'n 82%. 20% van 350 watt is echter 70 watt! Dit is een stuk hoger dan de 35-40W die dit systeem gaat verbruiken, waardoor de efficientie ruim onder de 80% komt. De PicoPSU heeft ook bij 35-40W nog een efficientie van boven de 85%. Het zal geen 10W schelen, maar je kunt het verschil wel uit rekenen.
Zo werkt het niet lieve anton ;)

Als je een 400 watt voeding hebt en die belast je 20% = [80watt] en de voeding heeft een efficiency van 82% op 20%, dan kom je uit op 97watt. Dus een stuk minder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Rubke schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 13:18:
Vraag: Is de AM2 X2 3800+ 35 Watt voldoende voor een MCE systeem (MCE2005) en een als downloadservertje / fileservertje, ik wil hem lekker zuinig hebben, maar de vraag is of de processor voldoende presteert als HTPC / servertje..
Als servertje zeker. Als HTPC weet ik het niet zeker. De onboard videokaart van de Asus M2A-VM HDMI heeft wel ondersteuning voor HD DVD en Blu-ray, maar ik weet niet hoeveel de onboard VGA de processor ontlast. Met een extra Radeon HD 2600 XT moet dit zeker schokvrij lukken (zie ook nieuws: Hd-decoderingskwaliteit van gpu's vergeleken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Ramon schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 13:29:
[...]
Zo werkt het niet lieve anton ;)

Als je een 400 watt voeding hebt en die belast je 20% = [80watt] en de voeding heeft een efficiency van 82% op 20%, dan kom je uit op 97watt. Dus een stuk minder ;)
Volgens mij begrijp je mij verkeerd lieve Ramon. Ik beweer alleen dat als een 400W voeding bij 80W (=20% belasting) een efficientie van 82% heeft, dat de efficientie bij een belasting van 40W (=10%) ver onder de 80% ligt. De 35-40W die ik noem heeft te maken met het verwachte verbruik van zijn systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Nu online
Ow sorry, ik zie het nu, heb verkeerd gelezen. Excuus :P Maar denk je echt dat er bij een gemiddelde 400watt 80+ voeding zoveel verschil zit tussen 10% en 20% belasting?

Als je hier kijkt naar het grafiekje rechtsonder, en je zou het lijntje doortrekken naar links dan kom je volgens mij nog steeds boven de 80% uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wel, hier is een mooi vergelijkingsstaatje:
http://www.silentpcreview.com/article601-page4.html

Conclusie: bij 40W verbruik heeft de Seasonic SS-300SFD nog altijd een efficientie van dik 81% (en zeker niet "ver onder de 80%"), maar de PicoPSU doet het nog een paar procent beter. Met 120W "powerbrick" trouwens nog beter dan met 80W!

Weliswaar gaat dat over een andere Seasonic dan waar Pivotter het over had, maar ik denk dat die S12 hier qua efficiency niet veel voor zal onderdoen. Maar die PicoPSU met de geteste 120W brick lijkt me zeker interessant! :)

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2007 13:55 ]

Pagina: 1 ... 3 ... 110 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
<b>In <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1536123">LA loopt nu een discussie</a> waarbij de toekomst/herstructurering van dit topic ter sprake komt. Relevante input is daarbij gewenst.</b>

Voor dit topic geldt ook het CSL Beleid. Het is dus nadrukkelijk *niet* de bedoeling om hier een lijstje met specificaties te plaatsen en daarbij vragen 'of het wel goed is'.

Discussie over RAID hoort hier niet thuis. Evenals <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1455241">Zuinige ESXi Server</a>.