Ik heb mijn 'oude'
server vervangen door een
zuiniger exemplaar, maar ben nog niet helemaal tevreden.
De oude deed zo'n 63W met 3GB ram, 500GB WD en een 35W AMD X2 3800 op een Gigabyte bordje.
Eea is nu vervangen met een lekker zuinig Asrock 7050 bordje, dezelfde CPU, 4GB ram (4x1GB), de 500GB WD als dataschijf en een 300GB Velociraptor als systeemschijf.
Dit doet nu, met de dataschijf in standby 38W.
Dit vind ik nog een beetje tegenvallen tov de 26W die ik met hetzelfde bordje haalde, maar dan met 2GB ram, een 7200 toeren laptop schijfje en een 150W laptop voeding. Een watt of 6 is natuurlijk makkelijk te verklaren door de andere schijven en 2 latjes ram erbij, maar dan blijft er nog een 6W over. Het kan natuurlijk dat de Antec 380W 80+ voeding bij een belasting van 10% toch een stuk minder zuinig is (zo'n 15% dan dus) dan een laptop voeding...
Misschien dat ik dat nog ga uitproberen: laptop voeding eraan om te kijken wat dat scheelt!
Qua performance is het een enorme vooruitgang tov de oude situatie: de Velociraptor zal de grootste oorzaak zijn dat de 4-6 VM's (VMware
Server) veel beter presteren en dat bijv. rarren/parren bijna een factor 3 sneller is geworden!
De
server schakelt zichzelf rond 23:00u uit en gaat rond 8:30u weer aan, dus per saldo draait het ding 15u/dag en is het netto verbruik in idle vergelijkbaar met een 38*15/24 = 24W systeem dat 24/24 draait.
Toch eigenlijk niet zo slecht voor een
server die:
- dienst doet als algemene file
server (foto's, muziek en films)
- zorgt voor backups van de PC's
- de online backup verzorgt (IDrive, tot 150GB) van oa foto's
- VM om te downloaden
- VM als web
server / webdav / externe toegang (Barracuda Drive)
- VM als media
server (SimpifyMedia) zodat je met je iPhone overal je eigen muziek kunt beluisteren
- Nog wat VM's voor diverse experimenten...
Als iemand nog tips heeft om het verbruik nog significant omlaag te brengen, laat maar weten